Maar dan moeten ze aan andere eisen voldoen, waar ze nu (met veel kunst- en vliegwerk) aan zijn ontkomen...quote:Op maandag 27 september 2010 10:44 schreef raptorix het volgende:
Het hele idee achter de OV-Chipkaart is dat men het in de toekomst zal inzetten als vervanger voor Micro Payments buiten het OV om, zeg maar een soort van Chip knip, en het zal me niet verbazen als men het gaat inzetten als creditcard, op deze manier kan TLS het congolmeraat van OV bedrijven voor bankje gaan spelen, de natte droom voor elke OV Directeur.
Je bent op dreef! Ik heb een paar prachtposts van jou gezien vandaag.quote:Op dinsdag 28 september 2010 01:37 schreef Salvad0R het volgende:
Dat hele fockin' kankersysteem moeten ze tezamen met de bedenker ervan in de fik zetten.
Dit is geen vooruitgang, dit is controledrang.
quote:Top ov-bedrijf ontvangt hoge beloning uit publiek geld
Uitgegeven: 28 september 2010 15:55
Laatst gewijzigd: 28 september 2010 16:02
AMSTERDAM – De drie topmensen van gegevensverwerker van de ov-chipkaart Trans Link System (TLS) kregen in 2008 een beloning van gezamelijk 672.000 euro. Dit geld is afkomstig uit de zogenaamde FENS-gelden, publiek geld dat begin deze eeuw werd vrijgemaakt om onder meer de kwaliteit van stations te verbeteren.
Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl. De SP eist dinsdagmiddag tijdens een debat in de Tweede Kamer dat TLS onder toezicht van verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) komt te staan.
Eurlings maakte vorige week in antwoord op kamervragen bekend dat de oprichting van gegevensverwerker TLS, een BV, voor een groot deel is betaald met 85 miljoen euro aan FENS-gelden. Dit fonds van 1,3 miljard is begin deze eeuw in het leven geroepen om de kwaliteit op en rond treinstations te verbeteren.
Volgens spoorwegbeheerder Prorail, die het FENS-geld beheert, is het geld gestoken in apparatuur en software en moet het worden gezien als een donatie. “Deze investering is dus een belangrijk onderdeel geweest van de ontwikkeling van de OV-chipkaart waar destijds een deel van het FENS-geld voor beschikbaar is gesteld”, aldus een voorlichter.
Verlieslijdend
TLS is een BV met diverse vervoersbedrijven als aandeelhouders. Uit onder meer cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) blijkt dat het bedrijf zwaar verlieslijdend is.
In 2006 bedroeg het verlies 9 miljoen euro. Dat liep op van 22 miljoen (2007) naar 23 miljoen in 2008. Over het afgelopen jaar 2009 verloor de onderneming bijna 20 miljoen euro. Het bedrijf verwacht uiteindelijk winstgevend te worden, maar in 2010 nog rode cijfers te schrijven.
In een reactie op de hoge topsalarissen zegt TLS een marktconforme beloning uit te keren. “Waarbij in de bedragen ook variabele beloning en pensioenregeling is meegerekend.” Het bedrijf weigert in te gaan op de vraag waarom het zich niet houdt aan de Balkenendenorm.
Toezicht
SP-kamerlid Farshad Bashir vraagt dinsdag om permanent toezicht op TLS. "We hebben het over meer dan 100 miljoen euro aan publiek geld dat verdwijnt in de bodemloze put van een verliesgevend BV-tje en in de handen van notoire zakkenvullers”, zegt ze tegen NU.nl
Ze benadrukt dat er eerder ook al discussie was over de beloning van de nieuwe directeur Gert Jan Kroon, die eerder bij het vervoersbedrijf GVB in Amsterdam ¤339.000 verdiende.
Nu duidelijk is dat het bedrijf uit publieke middelen wordt gefinancierd, wil Bashir de garantie van minister Eurlings dat TLS volledig openheid van zaken geeft en dat de topmensen en eventuele collega's bij TLS “niet opnieuw van publiek geld fors boven de Balkenendenorm verdienen.
Dat gaat niet gebeuren. Gewoon met een papieren treinkaartje blijven reizen. Sowieso is het draagvlak voor de OV-Chipkaart onder de reizigers de afgelopen tijd gedaald. Blijkt ook wel weer uit bovenstaande berichten. Het blijft te allen tijde mogelijk om met papieren treinkaartjes te reizen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 16:21 schreef gebrokenglas het volgende:
kortom: het ding wordt er gewoon geforceerd doorgedrukt om het een succes te _maken_, en iedereen zit dus straks met de ellende van de bar slechte ov-shitkaartimplementatie opgescheept. Wat een drama
Ja, voor 95% van de treinreizigers die met een papieren treinkaartje reist.quote:Op dinsdag 28 september 2010 16:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
En de poortjes blijven ook nog eens open staan.
Sjonge... Als je dat leest, echt onbegrijpelijk dat iemand zo'n wanprodukt daadwerkelijk ingevoerd wil hebben. Je hebt bijna een academische graad nodig om het te snappen allemaal...quote:Op maandag 27 september 2010 10:34 schreef BasEnAad het volgende:
Alsjeblieft
25 redenen voor het falen van de chipkaart.![]()
http://webwereld.nl/de-vi(...)-ov-chipsysteem.html
quote:Oplossingen voor lek ov-chipkaart
Uit onderzoek van Het Financieel Dagblad bleek afgelopen week dat uitchecken met de OV-chipkaart dagelijks verkeerd gaat bij ruim zevenduizend reizigers. Dit kost de reizigers een half miljoen euro per maand. Mensen die vergeten uit te checken of dit niet kunnen vanwege haperende apparatuur verliezen hun borg van 4 euro per rit. GroenLinks vindt het aantal niet-uitchekkende passagiers schrikbarend hoog en vindt het bovendien weinig klantvriendelijk, dat reizigers die niet kunnen uitchecken door disfunctionerende apparatuur, zelf achter hun borg aan moeten. Daarom presenteert GroenLinks vijf oplossingen voor het uitchecklek van de ov-chipkaart. Morgen staat dit als actualiteit op de agenda van de gemeenteraad.
Zo pleit GroenLinks voor de invoer van een automatische retourcorrectie. GroenLinkswoordvoerder Fjodor Molenaar: “De meeste ritten zijn retourreizen van A naar B en weer terug van B naar A. Bij een verkeerde uitcheck zou het systeem het bedrag in rekening kunnen brengen van het traject dat de reiziger naar alle waarschijnlijkheid heeft afgelegd, in plaats van hem de volledige borg te laten betalen. Dat is veel eerlijker en bespaart reizigers heel wat teveel betaalde euro's.'
Ten tweede stelt GroenLinks voor om uitcheckpaaltjes bij de tram- en bushaltes te plaatsen. 'In de spits is het vaak zo druk in de tram of bus dat reizigers bij het uitstappen niet kunnen uitchecken. Door ook uitcheckapparaten bij de halte te zetten, maak je het makkelijker voor de reizigers en voorkom je onvolledige transacties', adus Molenaar. Hij pleit er ook voor om het borgbedrag voor het reizen in de tram en de bus te verlagen naar 2 euro: `Voor de bus en tram kan je prima met een lagere borg af. Reizigers worden dan niet langer voor een paar euro, maar voor een paar cent gedupeerd bij een verkeerde uitcheck.'
Tenslotte pleit GroenLinks ervoor om reizigers na een verkeerde uitcheck te waarschuwen via email of sms. De partij wil het voor reizigers ook makkelijker maken om geld terug te vragen via internet. Veel reizigers weten niet dat ze geld terug kunnen vragen bij verkeerd uitchecken. Door in de tram en de bus te wijzen op het bestaan van een claimformulier op de website van het GVB, maak je het makkelijker om het teveel betaalde bedrag terug te vragen.
Des te erger omdat het leest als een weergave van de feiten en een analyse waarom het mis gegaan is, tot blijkt dat het artikel al weer bijna jaar een oud is en voornamelijk voorspellingen bevat.quote:Op dinsdag 28 september 2010 16:44 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Sjonge... Als je dat leest, echt onbegrijpelijk dat iemand zo'n wanprodukt daadwerkelijk ingevoerd wil hebben. Je hebt bijna een academische graad nodig om het te snappen allemaal...
en dat half miljoen per maand gaat alleen voor de GVB he, de rest komt er nog bij.quote:
niet zo raar, want de fouten van de OV chipkaart zijn al sinds 2005 bekend hier in Rotterdam. Dat is nog het ergste, dat niemand blijkbaar een oplossing weetquote:Op dinsdag 28 september 2010 16:54 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Des te erger omdat het leest als een weergave van de feiten en een analyse waarom het mis gegaan is, tot blijkt dat het artikel al weer bijna jaar een oud is en voornamelijk voorspellingen bevat.
Redenen:quote:Op dinsdag 28 september 2010 17:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
Laat het aub mislukken!!
Ook nooit begrepen waarom het ingevoer dwerd overigens, strippenkaart en treinkaartkje werkten prima en zonder grootschalige fraude..
nou die redenen zijn allemaal al achterhaaldquote:Op dinsdag 28 september 2010 20:26 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Redenen:
• dit was makkelijker en duidelijker voor de reiziger: namelijk 1 kaart voor alle soorten openbaar vervoer.
• het oneerlijke zone-systeem van de strippenkaart vervangen door de eerlijker betalen-per-afgelegde-kilometer registratie
• snelheid: simpel de kaart bij de lezer houden... -> bevordert de doorvoersnelheid bij instappen in bus en trein.
Het is niet makkelijkerquote:Op dinsdag 28 september 2010 20:26 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Redenen:
• dit was makkelijker en duidelijker voor de reiziger: namelijk 1 kaart voor alle soorten openbaar vervoer.
• het oneerlijke zone-systeem van de strippenkaart vervangen door de eerlijker betalen-per-afgelegde-kilometer registratie
• snelheid: simpel de kaart bij de lezer houden... -> bevordert de doorvoersnelheid bij instappen in bus en trein.
Het instappen gaat idd sneller, maar het uitstappen is bij sommige punten een drama, zelf stap ik dagelijks uit bij halte weesperplein met de tram, dan willen er 15 man uit, en die moeten allemaal eerst uitchecken, het vervelende is dat is vaak twijfel of ik uitgecheckt heb, omdat de uitcheckpaal een beetje traag reageert.quote:Op dinsdag 28 september 2010 20:26 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Redenen:
ja, want hele volkstammen waren zo ontevreden en voelden zich achtergesteld hierdoor. Vooral voor die 10 cent die het misschien scheelt. Op jaarbasis zou dat toch wel zo'n 50 euro zijn. Nou nou...quote:Op dinsdag 28 september 2010 20:26 schreef gebrokenglas het volgende:
Bij de trein gaat dat dus echt niet werken, en wordt de doorvoersnelheid echt niet hoger.quote:• snelheid: simpel de kaart bij de lezer houden... -> bevordert de doorvoersnelheid bij instappen in bus en trein.
Als je iedere dag van A naar B reist en daar de ene keer 2,75 voor betaalt en de andere keer 2,98. Ik noem maar iets.quote:Op maandag 27 september 2010 11:12 schreef Disko.Krali het volgende:
Op welk punt werkt de OV-chipkaart dan niet?
Dan doe je toch zelf echt iets foutquote:Op woensdag 29 september 2010 09:28 schreef Charmian het volgende:
[..]
Als je iedere dag van A naar B reist en daar de ene keer 2,75 voor betaalt en de andere keer 2,98. Ik noem maar iets.
Nee hoor, die apparaten reken gewoon niet altijd de juiste halte, of soms rijdt de bus wat om waardoor je wat meer mag betalen. Dat is een bekend probleem met dit systeem.quote:Op woensdag 29 september 2010 10:11 schreef Disko.Krali het volgende:
[..]
Dan doe je toch zelf echt iets fout
Nu los je dat op door twee kaartjes te kopen. 1 tot het eerste station waar de trein na 9:00 stopt, en 1 voor de rest van het traject. En je kunt gewoon in de trein blijven zitten.quote:
terwijl dit voor de OV chipkaart heel makkelijk te implementeren moet zijnquote:Op woensdag 29 september 2010 10:30 schreef Light het volgende:
[..]
Nu los je dat op door twee kaartjes te kopen. 1 tot het eerste station waar de trein na 9:00 stopt, en 1 voor de rest van het traject. En je kunt gewoon in de trein blijven zitten.
NS wil de poortjes open houdenquote:Op woensdag 29 september 2010 11:12 schreef EilandjeOnline het volgende:
ik denk niet dat de ov-chipkaart dreigt te "mislukkken" of dat het alsnog wordt afgeschaft.
hier in rdam is deze kaart gewoon doorgedrukt, geen ov chipkaart ? geen ritjes met het ov. je moest het wel aanschaffen en het zal niet lang duren voor dat het in het hele land zo wordt ingevoerd.
Uiteraard, de overheid is voor omdat het een uitstekende manier is om zoveel mogelijk burgers te kunnen volgen en in de gaten te houden.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:12 schreef EilandjeOnline het volgende:
ik denk niet dat de ov-chipkaart dreigt te "mislukkken" of dat het alsnog wordt afgeschaft.
hier in rdam is deze kaart gewoon doorgedrukt, geen ov chipkaart ? geen ritjes met het ov. je moest het wel aanschaffen en het zal niet lang duren voor dat het in het hele land zo wordt ingevoerd.
Voor zover ik weet, hebben ze dat niet geïmplementeerd. Ik vraag me ook af wat er gebeurt als ik met mijn jaartrajectkaart op saldo ga reizen, deels binnen en deels buiten het traject waar de kaart geldig is. Zou me niets verbazen als ik dan nog een keer betaal over het traject waar ik recht heb op vrij reizen.quote:Op woensdag 29 september 2010 10:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
terwijl dit voor de OV chipkaart heel makkelijk te implementeren moet zijn![]()
quote:het meereizen met korting is ook nog niet opgelost, nu moet ik voor mijn vriendin een los kaartje kopen, die nog duurder is ook dan mijn chipkaart tarief, over eerlijk gesproken
koop een anonieme kaart met muntjes en met een bivakmuts op , wil je anoniem blijvenquote:Op woensdag 29 september 2010 11:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Uiteraard, de overheid is voor omdat het een uitstekende manier is om zoveel mogelijk burgers te kunnen volgen en in de gaten te houden.
Ik koop wel kaartjes.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:37 schreef EilandjeOnline het volgende:
koop een anonieme kaart met muntjes wil je anoniem blijven
met een jaartrajctkaart kan je toch helemaal nog niet in en uitchecken ?quote:Op woensdag 29 september 2010 11:37 schreef Light het volgende:
[..]
Voor zover ik weet, hebben ze dat niet geïmplementeerd. Ik vraag me ook af wat er gebeurt als ik met mijn jaartrajectkaart op saldo ga reizen, deels binnen en deels buiten het traject waar de kaart geldig is. Zou me niets verbazen als ik dan nog een keer betaal over het traject waar ik recht heb op vrij reizen.
[..]
of net als in Singapore en/of Hong Kong iedereen anoniem laten reizen, ook met abonnement en kortingenquote:Op woensdag 29 september 2010 11:37 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
koop een anonieme kaart met muntjes en met een bivakmuts op , wil je anoniem blijven
hm, goed dat je dat noemt. ik moet het nog eens proberen op het station.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
met een jaartrajctkaart kan je toch helemaal nog niet in en uitchecken ?
abonnementhouders worden in de kou gezet door de NS, lekker handig ook
Je kunt wel reizen op saldo aanvragen.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat is in bijv. Londen ook zo. Bussen zijn een vast tarief ongeacht de afstand.quote:Op woensdag 29 september 2010 12:22 schreef psv-gomes het volgende:
als je instapt in de bus moet je je kaart laten valideren, bij uitstappen gewoon niks
in Zuid Frankrijk ookquote:Op woensdag 29 september 2010 12:32 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat is in bijv. Londen ook zo. Bussen zijn een vast tarief ongeacht de afstand.
Dat is ook het probleem, niemand controleert, dus niemand is verantwoordelijkquote:Op woensdag 29 september 2010 17:56 schreef superworm het volgende:
Proef op de som genomen. TLS ('De OV-chipkaart') zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de uitrol en het onderhoud van incheckpaaltjes/apparaten/etc., en verwijst naar de provinciale of regionale overheid.
Die verwijzen op hun beurt bij navraag, naar de plaatselijke vervoersbedrijven.
Die ontkennen ook verantwoordelijkheid en wijzen terug naar TLS of de overheden.
Er blijkt een sticker op elk apparaat te staan met een servicenummer. Uiteindelijk wordt door beide de vervoerder én TLS hiernaar verwezen. Belt u dat nummer maar.
OV bedrijven willen niet meer reizigers.quote:Op woensdag 29 september 2010 18:53 schreef Levolution het volgende:
En dan blijven zeuren dat men meer gebruik moet maken van het OV omwille het milieu. Als ik geen student was, was het OV ook niet aantrekkelijk voor mij.
Binnen Amsterdam is het OV best prima. Ik reis daar vrijwel dagelijks mee en het werkt prima. Alleen die OV-chipkaart.quote:Op woensdag 29 september 2010 18:53 schreef Levolution het volgende:
En dan blijven zeuren dat men meer gebruik moet maken van het OV omwille het milieu. Als ik geen student was, was het OV ook niet aantrekkelijk voor mij.
Bij een overstap betaal je minder he?quote:Op woensdag 29 september 2010 19:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Binnen Amsterdam is het OV best prima. Ik reis daar vrijwel dagelijks mee en het werkt prima. Alleen die OV-chipkaart.Reis 3 tot 5x per week 2x per dag dezelfde route, altijd rond dezelfde tijdstippen, en de bedragen die ik betaal schommelen per dag tussen de 75 cent en de 2 euro.
Die zones hadden we hier ook, maar zijn met de invoering van dat onding verdwenen...quote:Op woensdag 29 september 2010 12:22 schreef psv-gomes het volgende:
wat een diebiel gedoe met dat uitchecken
hier in parijs en omgeving ( ile de france ) werkt zon kaart prima, nergens problemen mee
Je kan een abbo kopen voor verschillende zones, per week of voor een maand
als je instapt in de bus moet je je kaart laten valideren, bij uitstappen gewoon niks
Bij de metro gebruik je die kaart alleen om door de poortjes heen te komen, in de zone waar je zit
Ik zit in zone 4-5 ( disneyland), mocht in naar parijs gaan, koop ik een metro kaartje extra voor zone 1-3 en that's it
Dit is gewoon goed geregeld hier
IK snap het systeem in Nederland niet en vind het raar dat je moet uitschecken en als je dat niet doet je geld erop verliest
zones zijn er nog steeds hoor, worden gebruikt voor abonnementenquote:Op woensdag 29 september 2010 20:31 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die zones hadden we hier ook, maar zijn met de invoering van dat onding verdwenen...
Maar met de bus en die kaart wordt er afgerekend per kilometer, terwijl dat met de strippenkaart per zone gaat.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
zones zijn er nog steeds hoor, worden gebruikt voor abonnementen
Ik hoef niet over te stappen, het is een directe verbinding tussen mijn huis en werk. Dat maakt het zo raar.quote:Op woensdag 29 september 2010 19:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bij een overstap betaal je minder he?
Overigens heb ik ook een vage, als ik van Spaklerweg naar Amstel ga met de metro, en vervolgens overstap op lijn 12, naar Roelofhartplein, dan geeft ie bij laatste checkout aan: kosten 0 euro
ja maar voor abonnementen wordt er nog steeds met zones gerekend, in Rotterdam omg in elk geval welquote:Op woensdag 29 september 2010 20:42 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar met de bus en die kaart wordt er afgerekend per kilometer, terwijl dat met de strippenkaart per zone gaat.
ze willen gewoon weten waar je in en uitstapt, marketing.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:31 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die zones hadden we hier ook, maar zijn met de invoering van dat onding verdwenen...
Naast dat ik dit een vrij dom argument vind (niet van jou, maar van 'de ov-bedrijven') is het afrekenen per kilometer voor de meeste mensen duurder dan per zone.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:03 schreef longinus het volgende:
[..]
ze willen gewoon weten waar je in en uitstapt, marketing.
De gemiddelde prijs zou niet stijgen, volgens de hooge heeren in Den Haag. Het is niet de eerste keer, en het zal ook niet de laatste keer geweest zijn, dat die uitspraken achteraf niet helemaal niet correct blijkt.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:05 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Naast dat ik dit een vrij dom argument vind (niet van jou, maar van 'de ov-bedrijven') is het afrekenen per kilometer voor de meeste mensen duurder dan per zone.
Gelden nog voor heel Nederland. Tenzij er abonnementen komen waarmee een x aantal kms vanaf een plek/halte gereisd kan worden zou ik niet weten hoe ze dat anders kunnen doen.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja maar voor abonnementen wordt er nog steeds met zones gerekend, in Rotterdam omg in elk geval wel
Bij mij zijn de bedragen ook variabel. Zo reis ik iedere dag met bus 34/35 dezelfde route en de ene keer betaal ik de normale prijs en de andere keer alleen het instaptarief.quote:Op woensdag 29 september 2010 19:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Binnen Amsterdam is het OV best prima. Ik reis daar vrijwel dagelijks mee en het werkt prima. Alleen die OV-chipkaart.Reis 3 tot 5x per week 2x per dag dezelfde route, altijd rond dezelfde tijdstippen, en de bedragen die ik betaal schommelen per dag tussen de 75 cent en de 2 euro.
Vreemd, wel een keer meegemaakt dat iemand die NA mij instapte, meer moest betalen als mijquote:Op woensdag 29 september 2010 20:53 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik hoef niet over te stappen, het is een directe verbinding tussen mijn huis en werk. Dat maakt het zo raar.
quote:Op donderdag 30 september 2010 10:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vreemd, wel een keer meegemaakt dat iemand die NA mij instapte, meer moest betalen als mij ik
Handelsgeest.quote:Op woensdag 29 september 2010 12:22 schreef psv-gomes het volgende:
wat een diebiel gedoe met dat uitchecken
hier in parijs en omgeving ( ile de france ) werkt zon kaart prima, nergens problemen mee
Je kan een abbo kopen voor verschillende zones, per week of voor een maand
Bij de metro gebruik je die kaart alleen om door de poortjes heen te komen, in de zone waar je zit
Ik zit in zone 4-5 ( disneyland), mocht in naar parijs gaan, koop ik een metro kaartje extra voor zone 1-3 en that's it
Dit is gewoon goed geregeld hier
IK snap het systeem in Nederland niet en vind het raar dat je moet uitschecken en als je dat niet doet je geld erop verliest
slechts 5% gebruikt de chipkaart bij NS, dus de problemen die komen door verkeerd uitchecken komen niet daardoor. Eerder door falende software en hardware in bussen en tramsquote:Op donderdag 30 september 2010 19:02 schreef Frith het volgende:
[..]
Handelsgeest.![]()
Al is het inderdaad bizar dat het systeem in de Parijse metro allang werkt en het hier dan weer moeilijk wordt gemaakt.
Ze doen ook geen moeite om poortjes op NS stations te zetten, zodat je ook geen automatische uitcheck routine hebt waar niks mis mee kan gaan. Dat zou al 99% van alle mogelijke problemen wegnemen, maar in de oneindige wijsheid heeft men een gefaseerde invoering genomen voor iets wat duidelijk niet gefaseerd kan worden ingevoerd.
Plastic kaartje was handiger, wat de studentenkaart betreft.
Het is wel gewoon foutquote:Op donderdag 30 september 2010 10:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben Zaans/Amsterdams, das normale uitspraak
NS snapt het zelf ook niet. Ze klagen dat er zo weinig mensen gebruik maken van de OV-chipkaart, en ondertussen kunnen abonnementshouders (en studenten met vrij reizen?) niet in- en uitchecken.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:34 schreef macca728 het volgende:
AMSTERDAM - De ANWB is per direct uit het landelijk consumentenoverleg over de OV-chipkaart gestapt.
© NU.nl/Alphons NieuwenhuisDe ANWB voelt zich onvoldoende serieus genomen en ziet geen meerwaarde in verdere deelname. Dat laat de bond voor weggebruikers weten in een brief aan het ministerie van Verkeer & Waterstaat.
Het grootste probleem voor de ANWB is dat het te lang duurt voordat reizigers enige verbetering merken terwijl de de invoering van de OV-chipkaart volop doorgaat en de strippenkaart in steeds meer regio's verdwijnt.
http://www.nu.nl/binnenla(...)eg-ov-chipkaart.html
Ik las het net op TT. Dit zijn de goede berichten. Eindelijk een organisatie van de gevestigde orde die met een hard statement komt.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:34 schreef macca728 het volgende:
AMSTERDAM - De ANWB is per direct uit het landelijk consumentenoverleg over de OV-chipkaart gestapt.
© NU.nl/Alphons NieuwenhuisDe ANWB voelt zich onvoldoende serieus genomen en ziet geen meerwaarde in verdere deelname. Dat laat de bond voor weggebruikers weten in een brief aan het ministerie van Verkeer & Waterstaat.
Het grootste probleem voor de ANWB is dat het te lang duurt voordat reizigers enige verbetering merken terwijl de de invoering van de OV-chipkaart volop doorgaat en de strippenkaart in steeds meer regio's verdwijnt.
http://www.nu.nl/binnenla(...)eg-ov-chipkaart.html
ik vraag me weleens af wat ze bespreken in dat overlegquote:Op maandag 4 oktober 2010 18:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik las het net op TT. Dit zijn de goede berichten. Eindelijk een organisatie van de gevestigde orde die met een hard statement komt.
quote:NS-korting ov-chipkaart niet geldig bij concurrent
Reizigers met een kortingskaart van de Nederlandse Spoorwegen krijgen geen korting bij andere vervoerders als ze de OV-chipkaart gebruiken. De NS adviseert de vaste klanten op die trajecten vooral te reizen met het papieren kaartje.
Op een aantal trajecten voerde vervoerder Veolia recentelijk de mogelijkheid in om met de OV-chipkaart te betalen. Al snel kwamen de eerste klachten binnen van houders van een voordeelurenkaart. Die hebben buiten de spits in de trein recht op 40 procent korting, maar kregen die niet. Het papieren kaartje is daardoor bij het reizen met meerdere vervoerders goedkoper dan de OV-chipkaart.
Decentralisatie
Het probleem is de manier waarop de chip in de kaart is opgebouwd. Het recht op korting staat op een gedeelte van de chip waar alleen de Nederlandse Spoorwegen toegang toe hebben. Arriva kan de korting dus niet uitlezen. Ook andere vervoerders op het spoor, zoals Syntus en Connexxion, hebben mogelijk dezelfde problemen.
"Het is een van de gevolgen van de politieke beslissing van destijds om de verantwoordelijkheid voor de invoering van de OV-chipkaart decentraal te beleggen", vertelt een voorlichter bij de Nederlandse Spoorwegen. Zijn bedrijf gaat dan ook in overleg met vervoerders. Desgevraagd adviseert hij reizigers die met meerdere spoorbedrijven reizen om het papieren kaartje te blijven gebruiken.
Gratis korting
Vervoerder Veolia erkent de situatie, maar wijst erop dat het bedrijf voor de treinlijnen in Limburg een gratis kortingsproduct biedt. "Daarmee krijgen ze 40 procent korting op onze treinen en 20 procent op de bussen in de daluren", vertelt een zegsvrouw. Om dit product te krijgen moet het in de webwinkel voor de ov-chipkaart voor 1 eurocent worden gekocht.
quote:Op zich is dat nog waar ook. Niet de kaart is het probleem, maar het chaotische tarieven stelsel waarbij iedere vervoerder en regio ter plekke steeds weer eigen tarieven, regelingen en uitzonderingen verzint.Op donderdag 21 oktober 2010 15:57 schreef fs180 het volgende:
"Alle fouten zijn gewoon schoonheidsfoutjes; de kaart werkt prima"
quote:Pffff, handig.
quote:Wat een treurig zootje is het toch weer.Om dit product te krijgen moet het in de webwinkel voor de ov-chipkaart voor 1 eurocent worden gekocht.
quote:Ze willen gewoon iedereen uit het OV en in de auto.Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef Q. het volgende:
[..]
Pffff, handig.. Als ik ergens naar toe ga (ik kom nog wel eens in de periferie van dit treinland) moet ik goed bedenken of ik alleen met NS reis of ook met Arriva, Veolia, Connexxion of Syntus. In dat geval moet ik een kaartje kopen. Zo handig.
. Nu heb ik nog het geluk dat ik weet op welke lijnen die rijden maar de gemiddelde reiziger weet dat echt niet.
quote:Ja ja, de zegeningen van privatiseren en concurrentie.Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef Q. het volgende:
[..]
Pffff, handig.. Als ik ergens naar toe ga (ik kom nog wel eens in de periferie van dit treinland) moet ik goed bedenken of ik alleen met NS reis of ook met Arriva, Veolia, Connexxion of Syntus. In dat geval moet ik een kaartje kopen. Zo handig.
. Nu heb ik nog het geluk dat ik weet op welke lijnen die rijden maar de gemiddelde reiziger weet dat echt niet.
quote:niets met concurrentie te maken en privatisering, want met een papieren kaartje krijg je wel gewoon korting bij andere vervoerders.Op donderdag 21 oktober 2010 16:43 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja ja, de zegeningen van privatiseren en concurrentie.
quote:Die ¤0,01 is nog een tijdelijk tarief ook ben ik bang. Connexxion biedt voor Oost-Nederland ook zo'n dalurenkaart aan (20% korting in de bus) voor ¤0,01. Die kost normaal gesproken ¤7,50/jaar.Op donderdag 21 oktober 2010 16:04 schreef eleusis het volgende:
[..]
Wat een treurig zootje is het toch weer.
quote:die 0,01 moet je betalen ter verificatie van je bankrekening. Het gaat hier namelijk om het bestellen van automatisch opwaarderenOp donderdag 21 oktober 2010 17:37 schreef freako het volgende:
[..]
Die ¤0,01 is nog een tijdelijk tarief ook ben ik bang. Connexxion biedt voor Oost-Nederland ook zo'n dalurenkaart aan (20% korting in de bus) voor ¤0,01. Die kost normaal gesproken ¤7,50/jaar.
quote:Nee, dat is een aanbieding voor de OV-chipkaart, een fysieke kaart dus.Op donderdag 21 oktober 2010 18:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
die 0,01 moet je betalen ter verificatie van je bankrekening. Het gaat hier namelijk om het bestellen van automatisch opwaarderen
Normaal kost een OV-chipkaart ¤ 7,50. De Provincie Overijssel en Regio Twente bieden haar inwoners de kaart echter tijdelijk gratis aan. U dient dan wel meteen voor automatisch opladen te kiezen.
Burgers worden dus gelijk genaaid, want automatsich opwaarderen is voor heel veel mensen geen zegen
en nu ben je het nog verplicht ook
quote:R u Fuckin kidding me?Op donderdag 21 oktober 2010 19:19 schreef GuitarJJ het volgende:
Als ze het gebruik van de chipkaart willen stimuleren, moeten ze die papieren kaartjes afschaffen of een stuk duurder maken.
Dit wil verder niet zeggen dat ik een voorstander van de chipkaart ben
quote:je kan ook de OV chipkaart goedkoper maken hoor, dan trek je meer mensen dan als het OV nog duurder makenOp donderdag 21 oktober 2010 19:19 schreef GuitarJJ het volgende:
Als ze het gebruik van de chipkaart willen stimuleren, moeten ze die papieren kaartjes afschaffen of een stuk duurder maken.
Dit wil verder niet zeggen dat ik een voorstander van de chipkaart ben
quote:De tarieven zijn toch al lager? Op mijn traject iig wel!Op donderdag 21 oktober 2010 19:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
je kan ook de OV chipkaart goedkoper maken hoor, dan trek je meer mensen dan als het OV nog duurder maken
Hebben ze in Singapore ook gedaan, chipkaarttarieven stuk lager, kozen alle mensen voor de chipkaart
quote:oh ok, dat is wel een goede aanbieding an sich, moeten ze in de randstad ook doen !!Op donderdag 21 oktober 2010 19:14 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, dat is een aanbieding voor de OV-chipkaart, een fysieke kaart dus.
Ik heb het over iets anders, namelijk deze aanbieding: https://www.ov-chipkaart.nl/formulier/?wizard=50430& , dat is een product die je op de kaart kunt laden, en kunt bestellen via de OV-chipkaart website.
quote:nou in Amsterdam, Nijmegen, Utrecht ligt het tarief van de OV chipkaart gemiddeld een stuk hoger.Op donderdag 21 oktober 2010 19:30 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
De tarieven zijn toch al lager? Op mijn traject iig wel!
quote:jouw traject misschien.Op donderdag 21 oktober 2010 19:30 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
De tarieven zijn toch al lager? Op mijn traject iig wel!
quote:als je het instaptarief afschaft, maakt het toch niet meer uit of je vergeet uit te checken ?Op zondag 24 oktober 2010 22:57 schreef macca728 het volgende:
http://www.rijnmond.nl/Ho(...)20klantvriendelijker
'OV-chipkaart kan klantvriendelijker'
24 oktober 2010
Het vertrouwen in de OV-chipkaart kan worden hersteld door hem klantvriendelijker te maken. Dat denkt GroenLinks in Rotterdam.
Gemeenteraadslid Arno bonte stelt in een brief aan verkeersminister Melanie Schultz van Haegen een aantal maatregelen voor om de klantvriendelijkheid van de OV-chipkaart te verbeteren. Zo zou de aanschaf van de kaart gratis moeten zijn, en zou het instaptarief moeten verdwijnen.
Ook wil Bonte dat er maatregelen worden genomen om te voorkomen dat mensen vergeten om uit te checken.
quote:Het instaptarief staat los van de borg die je betaalt bij het inchecken.Op zondag 24 oktober 2010 22:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
als je het instaptarief afschaft, maakt het toch niet meer uit of je vergeet uit te checken ?
quote:Op zondag 24 oktober 2010 23:18 schreef Light het volgende:
[..]
Het instaptarief staat los van de borg die je betaalt bij het inchecken.
quote:nee het gebeurde per ongelukOp zondag 24 oktober 2010 23:24 schreef superworm het volgende:
http://www.omroepgelderla(...)yendaal-vernield.htm
NIJMEGEN - Alle OV-chippalen op station Nijmegen Heyendaal zijn vernield. Treinreizigers kunnen daardoor niet in- of uitchecken met hun OV-chipkaart. Dat kan nog enkele weken duren.
Naast de overlast voor reizigers is de financiële schade groot. Volgens vervoerder Veolia loopt de schade in de tienduizenden euro's. Veolia vermoedt dat het een doelgerichte actie is.
Volgens een woordvoerder zijn de palen vernield met een zware hamer of honkbalknuppel. Het station wordt veel gebruikt door studenten, omdat het vlakbij de Radboud Universiteit ligt.
A A A
woensdag 20 oktober 2010
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |