quote:Er zou wel meer technisch mogelijk zijn met die kaart maar dat zou alleen maar voordeel voor de reizigers opleveren en dat is nu juist waarvoor die kaart niet gemaakt is.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:30 schreef Aether het volgende:
Overigens zou dit technisch natuurlijk best mogelijk moeten zijn door de begin- en eindzone te controleren.
quote:Dat vergeet ik idd steedsOp vrijdag 29 oktober 2010 15:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er zou wel meer technisch mogelijk zijn met die kaart maar dat zou alleen maar voordeel voor de reizigers opleveren en dat is nu juist waarvoor die kaart niet gemaakt is.
quote:Voor een enkele stad is het een stuk eenvoudiger dan nationaal.Net zoals er bij de oystercard in london automagisch bepaald wordt als je over een dagkaart prijs heen gaat en je kaartje dan omgezet wordt in een dagkaart.
quote:in Rotterdam heb je die ook, alleen zijn die dan weer geldig bij de RET.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:47 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat vergeet ik idd steeds
[..]
Voor een enkele stad is het een stuk eenvoudiger dan nationaal.
Voor bijvoorbeeld Amsterdam zijn er nu wel kaarten/producten om onbeperkt een aantal dagen te reizen à la Parijs/New York. (Nu nog zodat bijv. toeristen makkelijker in een groter gebied kunnen reizen).
Maar het is natuurlijk wel een van de vele gaten in het systeem. Waar niet uitchecken een grote melkkoe is voor de NS wordt hier een situatie beschreven waar de klant er voordeel van kan hebben. Ook al mag het dan misschien niet officieel.quote:Op vrijdag 29 oktober 2010 14:21 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee. Dat mag niet. In jouw geval moet je bij je station waar je Via reist uitchecken en weer inchecken.
De conducteur kan als het goed is je incheckpunt zien. Dus als je in een trein zit die naar amsterdam toe gaat terwijl je in amsterdam hebt ingecheckt dan mag dat dus niet.quote:Op zondag 31 oktober 2010 09:16 schreef Schanulleke het volgende:
Nou ben ik gelukkig nog niet gedwongen geweest om met zo'n ov-chipding te reizen, maar kan een conducteur zoiets controleren in de trein?
En voor mij heel onduidelijke redenen, de laatste 10 reizen met die je gedaan heb met die kutkaart.quote:Op zondag 31 oktober 2010 09:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De conducteur kan als het goed is je incheckpunt zien. Dus als je in een trein zit die naar amsterdam toe gaat terwijl je in amsterdam hebt ingecheckt dan mag dat dus niet.
nee maar in andere landen kan je of alleen maar inchecken of alleen maar uitcheckenquote:Op zondag 31 oktober 2010 15:00 schreef Drinky het volgende:
er is geen logica aan die poortjes, sommigen kun je niet eens gebruiken
Bestaan in het buitenland toch ook?quote:Op zondag 31 oktober 2010 15:12 schreef macca728 het volgende:
nee maar in andere landen kan je of alleen maar inchecken of alleen maar uitchecken
quote:OV-chipkaart: minder poorten en meer palen
De NS gaat op minder plaatsen door Nederland toegangspoorten plaatsen. Het aantal stations waar poorten komen is van 115 teruggebracht naar ongeveer 90. Dat meldt de Nederlandse Spoorwegen tegenover de NOS.
Dit besluit komt op een bijzonder moment: het aantal vergeten uitchecks neemt namelijk toe, door het stijgende aantal gebruikers, nu rond de 900.000. Met poortjes wordt de kans op vergeten uit te checken bijna teruggebracht naar nul. De keuze voor 115 stations met poorten kwam uit het veiligheidsoogpunt. De 115 stations waar oorspronkelijk poorten zouden komen, waren de grotere en onveiligere stations. Ook het verminderen van het aantal zwartrijders was een belangrijk punt.
Maar nu heeft de NS dus besloten in om en nabij 90 stations poorten te plaatsen. De reden die de Herbert Brinkman, woordvoerder van de NS, hiervoor geeft, is dat de NS 90% van de reizigers wil controleren. Dat wordt ook gehaald met het verminderde aantal poorten, in combinatie met de controle van de conducteurs op de trein.
OV-loket
Het OV-loket, de onafhankelijke ombudsman voor het openbaar vervoer in Nederland, is niet te spreken over de vermindering van het aantal poortjes. Reizigers vergeten makkelijker om uit te checken. Woordvoerder Dorathé Hoentjen van het loket geeft aan dat de in- en uitcheckpoortjes vaak op onlogische plekken staan, er te weinig staan en ze niet op alle stations op dezelfde plek staan.
De NS heeft aangegeven open te staan voor suggesties over de het aantal poortjes op stations. 'We zijn nog volop in de ontwikkeling met de chipkaart. Daar horen ook de aanpassingen bij als dat nodig blijkt', aldus Brinkman.
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.quote:
Poorten zijn een stuk beter dan palen wat dat betreft. Vergat in Londen soms ook uit te checken bij palen.quote:Op donderdag 4 november 2010 13:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.
Ook zo lekker geregeld allemaal, bv op Bijlmer Arena is het drama, toch belachelijk dat je bij de ingang al moet kijken door welk poortje je moet? Zet die poortjes dan op het perron neer.quote:Op donderdag 4 november 2010 13:31 schreef Aether het volgende:
[..]
Poorten zijn een stuk beter dan palen wat dat betreft. Vergat in Londen soms ook uit te checken bij palen.
Zal in de praktijk wel lastig zijn op stations waar meerdere vervoerders aanwezig zijn.
Er staat wel met koeieletters boven elke rits poorten of het voor trein of metro is toch?quote:Op donderdag 4 november 2010 13:33 schreef Q. het volgende:
[..]
Ook zo lekker geregeld allemaal, bv op Bijlmer Arena is het drama, toch belachelijk dat je bij de ingang al moet kijken door welk poortje je moet? Zet die poortjes dan op het perron neer.
zeker na een langere reis is die kans veel groter jaquote:Op donderdag 4 november 2010 13:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.
Met palen zit je tenminste niet opgesloten als er weer een poortje weigert op een station, waar geen personeel aanwezig isquote:Op donderdag 4 november 2010 13:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.
quote:Op donderdag 4 november 2010 13:33 schreef Schenkstroop het volgende:
De ontwikkeling en toepassen van de OVchip is betaald met belastinggeld. En die subsidie ziet nog lang geen eind. Krijgt de burger/consument daar nog wat voor terug van de NS en andere OV-bedrijven, hoe zit dat?
te belachelijk eigenlijk.quote:Op vrijdag 5 november 2010 08:13 schreef KingOfMars het volgende:
http://tweakers.net/nieuw(...)-euro-te-hacken.html
Je reactie? Ja inderdaad, mooi stukje zelfkennis.quote:
NS gaat zijn budget niet aan Translink geven hoorquote:Op vrijdag 5 november 2010 09:47 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Je reactie? Ja inderdaad, mooi stukje zelfkennis.Hoeveel mensen ken jij die stelen en zelf software compileren? 9 v/d 10 mensen zullen bij een auto die niet op slot is, niet meteen de radio er uit jatten hoor. En hier komen de op geslagen reisgegevens natuurlijk mooi van pas om rare patronen te ontdekken die niet gedekt worden door bijbehorende betalingen.
![]()
Maar goed, hoog tijd om de betere SmartMX-chip er op te zetten, de NS heeft nog een fonds met 1+ miljard van de verkoop van Telfort aan BT, dus dat kunnen we daar mooi voor gebruiken. Maken we er meteen een systeem van met pasjes voor de veelgebruikers, en papieren kaartjes en strippenkaarten voor de incidentele reizigers, iedereen blij.
NS moet wel, aangezien dat fonds expliciet bedoelt was om de fysieke veiligheid op de stations etc te verbeteren met die ov-chipkaart poortjes, en dat hebben ze (nog) niet gedaan. Zijn ook al kamervragen over gesteld, dus dat geld zou de overheid er weg kunnen halen voor die nieuwe chip.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
NS gaat zijn budget niet aan Translink geven hoor
Voor de rest wel een goed idee ja, dat hadden ze beter gelijk kunnen doen, net als in Singapore en Hong Kong bv
Overigens werd er al voor invoering van de OV chipkaart gewaarschuwd dat de chip niet veilig zou zijn, maar Translink sloeg dat in de wind, wat ze nu trouwens ook nog doen gezien hun reactie
Het gaat er niet om het daadwerkelijk gebeurd. Gaat er om dat de mogelijkheid bestaat en dat zou uberhaupt niet mogen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:47 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Je reactie? Ja inderdaad, mooi stukje zelfkennis.Hoeveel mensen ken jij die stelen en zelf software compileren? 9 v/d 10 mensen zullen bij een auto die niet op slot is, niet meteen de radio er uit jatten hoor. En hier komen de op geslagen reisgegevens natuurlijk mooi van pas om rare patronen te ontdekken die niet gedekt worden door bijbehorende betalingen.
![]()
Maar goed, hoog tijd om de betere SmartMX-chip er op te zetten, de NS heeft nog een fonds met 1+ miljard van de verkoop van Telfort aan BT, dus dat kunnen we daar mooi voor gebruiken. Maken we er meteen een systeem van met pasjes voor de veelgebruikers, en papieren kaartjes en strippenkaarten voor de incidentele reizigers, iedereen blij.
Jij als IT-er zou toch moeten weten hoe een functioneel ontwerp tot stand komt, en dat daar normaliter geen zigeunerdames met een glazen bol voor worden geraadpleegd?quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:33 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het gaat er niet om het daadwerkelijk gebeurd. Gaat er om dat de mogelijkheid bestaat en dat zou uberhaupt niet mogen.
En het leuke is, wij mensen kunnen er geen FUCK aan doen. Wij hebben geen machtspositie. Wij hebben het te accepteren. En nog steeds zal het dommere volk met ALLES instemmen. Ik voorzie in 2100 een chip in elk lichaam.quote:Op maandag 8 november 2010 10:31 schreef EilandjeOnline het volgende:
pcies, dat riep ik ook al eerder, het maakt niet uit wat het volk vind, die kaart wordt er toch wel doorheen gedrukt
Ach, dan ben ik toch al dood.quote:Op maandag 8 november 2010 10:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
En het leuke is, wij mensen kunnen er geen FUCK aan doen. Wij hebben geen machtspositie. Wij hebben het te accepteren. En nog steeds zal het dommere volk met ALLES instemmen. Ik voorzie in 2100 een chip in elk lichaam.
wel bizar, Connexxion reed 3 jaar geleden nog in regio Rotterdam en hadden toen ook OV chipkaartlezers, daar zijn ze maar mee gestopt na een paar maanden, want het aantal fouten was ontelbaar, blijkbaar hebben ze nog niet geleerd daarvanquote:Op maandag 8 november 2010 10:45 schreef thumbnail het volgende:
Ik ben buschauffeur (echt? ja echt) en ik moet zeggen dat er veel klachten zijn met die OV chipkaart.
Verschillende kosten op dezelfde rit ( heen kost bijvoorbeeld meer dan terug).
Mensen reizen al een paar weken op die Chipkaart en ineens staat er "kaart geblokkeerd".
Mensen die de kaart in de bus willen opladen krijgen te maken met een apparaat wat hun kaart niet kan lezen.
Het hele systeem valt uit zodat je niet kunt uitchecken.
Bij Connexxion is inmiddels een nieuwe opvreter....eeeeh manager aangenomen voor het oplossen van de mega problemen met dat kreng.
En ook voor bussen die bv een rondje door een wijk rijden en daardoor meer kilometers afleggen dan een snellere, directe bus moet je meer betalen.quote:Op maandag 8 november 2010 10:50 schreef EilandjeOnline het volgende:
is het waar dat je als klant meer betaald wanneer de buschauffeur een omweg moet maken en afwijkt van de gebruikelijke route ?
Dat schijnt niet zo te zijn want de berekening gaat van halte naar halte.quote:Op maandag 8 november 2010 10:50 schreef EilandjeOnline het volgende:
is het waar dat je als klant meer betaald wanneer de buschauffeur een omweg moet maken en afwijkt van de gebruikelijke route ?
De mensen van het bedrijf wat die Infoxx moet onderhouden zeggen dat de computers te licht zijn voor alle informatie die ze moeten verwerken.quote:Op maandag 8 november 2010 10:56 schreef macca728 het volgende:
wel bizar, Connexxion reed 3 jaar geleden nog in regio Rotterdam en hadden toen ook OV chipkaartlezers, daar zijn ze maar mee gestopt na een paar maanden, want het aantal fouten was ontelbaar, blijkbaar hebben ze nog niet geleerd daarvan
Gouden tijd, ik had al chipkaart en heb maanden voor niets gereisd![]()
Het mocht natuurlijk niet te veel kosten.quote:Op maandag 8 november 2010 11:17 schreef thumbnail het volgende:
[..]
De mensen van het bedrijf wat die Infoxx moet onderhouden zeggen dat de computers te licht zijn voor alle informatie die ze moeten verwerken.
Dat blijkt want daarom knalt het systeem er elke keer uit.
Dan is het in mijn geval een prettig neven-effect van de invoering, want ik ben er wél over te spreken. Dit zowel zakelijk als privé trouwens. Ik vind het fijn, je loopt langs zo'n zuil, wapper wapper, en klaar ben je. Niks meer wachten op huismoeders die de kaart-automaten van de NS niet snappen, of oma's in de bus die hun strippenkaart niet kunnen vinden.quote:Op maandag 8 november 2010 11:14 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Dat schijnt niet zo te zijn want de berekening gaat van halte naar halte.
Zo kun je dus na de halte voor jouw halte uitchecken en dan betaal je toch die kilometers tot je halte.
Dat zegt men in ieder geval dus je zou het zelf een keer moeten uitvogelen.
Verder wordt door Jan en alleman gezegd dat die OV chipkaart er is omdat het zo fijn voor de reiziger zou zijn maar dat is niet de reden van die OV chipkaart.
De reden is de privatisering, eerst kregen alle maatschappijen via een verdeelsleutel een gedeelte van de gezamelijke opbrengst van strippenkaarten en dergelijke maar nu het privaat is wil iedereen per reizger geld ontvangen.
Vandaar die OV chipkaart en vandaar dat ook studenten die moeten gebruiken.
ik kon vroeger gewoon doorlopen met mijn abonnement, nu 8x per dag in en uitcheckenquote:Op maandag 8 november 2010 11:36 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dan is het in mijn geval een prettig neven-effect van de invoering, want ik ben er wél over te spreken. Dit zowel zakelijk als privé trouwens. Ik vind het fijn, je loopt langs zo'n zuil, wapper wapper, en klaar ben je. Niks meer wachten op huismoeders die de kaart-automaten van de NS niet snappen, of oma's in de bus die hun strippenkaart niet kunnen vinden.
hebben ze weinig geleerd in 3 jaar.quote:Op maandag 8 november 2010 11:17 schreef thumbnail het volgende:
[..]
De mensen van het bedrijf wat die Infoxx moet onderhouden zeggen dat de computers te licht zijn voor alle informatie die ze moeten verwerken.
Dat blijkt want daarom knalt het systeem er elke keer uit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |