quote:Ik moest daar toevalliger wijze uitstappen maar ging er van uit dat ik nog niet eens kon ov-chippen bij veolia en had gelukkig een kaartje gekocht. Ook nog eens gelukkig omdat de NS kortingskaart blijkbaar niet meer geldig is bij veolia.Op zondag 24 oktober 2010 23:24 schreef superworm het volgende:
http://www.omroepgelderla(...)yendaal-vernield.htm
quote:Dat is alleen icm de ov chipkaart. Papieren kaartjes in de kortingskaart wel geldig.Op maandag 25 oktober 2010 08:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook nog eens gelukkig omdat de NS kortingskaart blijkbaar niet meer geldig is bij veolia.
quote:Dat over dat punt nog geen kamervragen gesteld zijn.Op maandag 25 oktober 2010 10:36 schreef plakkert- het volgende:
Dat is alleen icm de ov chipkaart. Papieren kaartjes in de kortingskaart wel geldig.
quote:Het zijn helaas geen fouten, maar opzettelijk. NS schijnt nogal asociaal te zijn qua delen van inkomsten uit kaartverkoop (ergens gelezen, weet de bron helaas niet meer).Op maandag 25 oktober 2010 10:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat over dat punt nog geen kamervragen gesteld zijn.![]()
Hoe kan het zijn dat ik met een papieren kaartje wel recht heb op korting bij veolia en op de chipkaart niet meer. Dan is volgens mij ook nog steeds niet het probleem bij treinvervoer met meerdere vervoerders waarbij je dan elke keer het instaptarief moeten betalen opgelost. Ach en zo zijn er nog wel wat meer fouten in het hele systeem te vinden, waar helaas voor de bgebruikers niet veel aan gedaan wordt. (of althans dat lijkt zo)
quote:Decentralisatie
Het probleem is de manier waarop de chip in de kaart is opgebouwd. Het recht op korting staat op een gedeelte van de chip waar alleen de Nederlandse Spoorwegen toegang toe hebben. Arriva kan de korting dus niet uitlezen. Ook andere vervoerders op het spoor, zoals Syntus en Connexxion, hebben mogelijk dezelfde problemen.
quote:Het is een kaart waardoor het vervoer voor het publiek laagdrempeliger zou worden. Dat er interne problemen zijn wil ik als consument niets vanaf weten, maar ik wil wel een kaart afnemen die tenminste dezefde mogelijkheden had als de vorige betaal wijzes. Dat ze dat niet eens voor elkaar krijgen is in mijn ogen te treist voor woorden.Op maandag 25 oktober 2010 10:47 schreef plakkert- het volgende:
[..]
Het zijn helaas geen fouten, maar opzettelijk. NS schijnt nogal asociaal te zijn qua delen van inkomsten uit kaartverkoop (ergens gelezen, weet de bron helaas niet meer).
quote:Dit zijn in mijn optiek gewoon smoesjes want ook een NS controleur kan zien dat ik reisrecht heb op een kortingskaart. Dat uitlezen daarvan kan ik me niet voorstellen dat andere vervoerders deze zelfs niet mogen/kunnen zien.Op maandag 25 oktober 2010 10:48 schreef plakkert- het volgende:
Oh, het geval van de kortingskaart kent een andere oorzaak:
http://www.nu.nl/binnenla(...)-bij-concurrent.html
[..]
quote:da zijn zeker smoesjes, want NS kan natuurlijk zo toestemming geven aan Veolia en andere om de kortingschip (of hoe dat ook heet) te kunnen lezen.Op maandag 25 oktober 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is een kaart waardoor het vervoer voor het publiek laagdrempeliger zou worden. Dat er interne problemen zijn wil ik als consument niets vanaf weten, maar ik wil wel een kaart afnemen die tenminste dezefde mogelijkheden had als de vorige betaal wijzes. Dat ze dat niet eens voor elkaar krijgen is in mijn ogen te treist voor woorden.
[..]
Dit zijn in mijn optiek gewoon smoesjes want ook een NS controleur kan zien dat ik reisrecht heb op een kortingskaart. Dat uitlezen daarvan kan ik me niet voorstellen dat andere vervoerders deze zelfs niet mogen/kunnen zien.
quote:Dit is een van de problemen bij het opzetten geweest.Op maandag 25 oktober 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:
Dit zijn in mijn optiek gewoon smoesjes want ook een NS controleur kan zien dat ik reisrecht heb op een kortingskaart. Dat uitlezen daarvan kan ik me niet voorstellen dat andere vervoerders deze zelfs niet mogen/kunnen zien.
quote:De kaart is een geheugenkaart waarin de gegevens voor de werking van het OV-chipkaartsysteem opgeslagen worden.
[...]
Reisproducten: Ieder vervoersbedrijf kan een eigen geheugengebied op de kaart claimen om er reisproductgegevens te plaatsen. Dit product is niet toegankelijk voor de andere bedrijven en het vervoersbedrijf kan zelf bepalen hoe die gegevens worden ingericht. De NS kan zijn NS-Voordeelurenabonnement erin zetten, trajectkaarten, de code voor eerste of tweede klas enzovoort. Alleen NS-apparatuur kan deze gegevens lezen en bewerken. Is er geen geldig product voor de reis aanwezig, dan wordt het saldobedrag aangesproken.
Deze gegevens zijn niet altijd daadwerkelijk op de kaart opgeslagen. Zo bevindt de uiterste geldigheidsdatum van een voordeelurenabonnement zich in een centrale database. Het is daardoor mogelijk de geldigheid met een jaar te verlengen zonder dat de reiziger de kaart hoeft af te staan. De treinconducteur heeft verbinding met de database om de geldigheid te kunnen controleren.
quote:Niet het probleem van de reiziger toch ?Op maandag 25 oktober 2010 11:14 schreef Aether het volgende:
[..]
Dit is een van de problemen bij het opzetten geweest.
Van Wikipedia:
[..]
quote:Die wiki klopt dan volgens mij niet want een collega van mij moest voor de "automatische" verlenging van het kortings abbonement met haar ov-chipkaar toch echt naar een NS automaat om dit product te activeren/op te halen. Dat had ze dus eerst niet gedaan en betaalde vervolgens de reis volledig. Naderhand heeft ze dit wel nog gedaan en de NS gebeld, deze hebben dan wel weer netjes het kortingsbedrag terug gestort.Op maandag 25 oktober 2010 11:14 schreef Aether het volgende:
[..]
Dit is een van de problemen bij het opzetten geweest.
Van Wikipedia:
[..]
quote:Als ik met de trein ga reizen, neem ik voortaan mijn eigen advocaat mee.Op maandag 25 oktober 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is een kaart waardoor het vervoer voor het publiek laagdrempeliger zou worden. Dat er interne problemen zijn wil ik als consument niets vanaf weten, maar ik wil wel een kaart afnemen die tenminste dezefde mogelijkheden had als de vorige betaal wijzes. Dat ze dat niet eens voor elkaar krijgen is in mijn ogen te treist voor woorden.
[..]
Dit zijn in mijn optiek gewoon smoesjes want ook een NS controleur kan zien dat ik reisrecht heb op een kortingskaart. Dat uitlezen daarvan kan ik me niet voorstellen dat andere vervoerders deze zelfs niet mogen/kunnen zien.
quote:SplaakvelwallingOp maandag 25 oktober 2010 00:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Instaptarief = borg
Bus, metro en tram Trein (NS) Trein (Veolia)
Anonieme en Persoonlijke OV-chipkaart ¤ 4 ¤ 20 ¤ 15
Persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement ¤ 4 ¤ 10
¤ 15
quote:ja ik zei dat ook hoor, maar heb het opgezochtOp maandag 25 oktober 2010 12:58 schreef Light het volgende:
[..]
SplaakvelwallingIk noem die bedragen de borg, en het instaptarief vergelijk ik met de basisstrip van de oude vertrouwde strippenkaart.
quote:Omdat dat een zone-gebaseerd systeem op relatief kleine schaal is. Niet qua passagiersaantallen, maar in de opzet van het systeem: zones met kaartjes binnen een zone of van de ene zone naar de andere, of een prijs voor één rit of een bepaalde tijdseenheid. Natuurlijk zijn er dan nog tientallen abonnementen en kortingskaarten, maar de basis is eenvoudig en eenduidig.Op dinsdag 26 oktober 2010 21:59 schreef o.us het volgende:
Waarom werkt dit systeem dan wel in London, Beijing, Hong Kong etc.? Er zal wel meer achter zitten behalve het argument dat het voor het eerst is dat zo'n systeem landelijk ingevoerd wordt.
quote:Ze hadden er in eerste instantie niet eens aan moeten beginnen. We hadden een perfect systeem van pre-paid dat iedereen snapte en 100% werkbaar was. In de basis is er nog wel meer fout. Niet alleen de hele opzet van het chipkaart systeem. Nu ben je afhankelijk van allerlei elektronische systemen die niet betrouwbaar zijn.Op maandag 25 oktober 2010 11:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
Niet het probleem van de reiziger toch ?
1 kaart vor het hele OV
Het artikel bewijst wel dat de hele opzet, de basis al fout is geweest, wat veel mensen in 2005/6 ook hebben gezegd
quote:Nee. Dat mag niet. In jouw geval moet je bij je station waar je Via reist uitchecken en weer inchecken.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:20 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ben ik nu echt de enige fan van de OV chipkaart bij de NS ? Eindelijk mag ik zelf mijn route van A naar B kiezen zonder moeilijk te moeten doen met via-kaartjes.
quote:Nope. Niet volgens de NS - je hoeft alleen uit te checken als je het station verlaatOp vrijdag 29 oktober 2010 14:21 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee. Dat mag niet. In jouw geval moet je bij je station waar je Via reist uitchecken en weer inchecken.
quote:
quote:http://www.ns.nl/cs/Satel(...)rt/reizen-met-ovchipStapt u over op een andere NS-trein, dan hoeft u niet uit en weer in te checken. Reist u niet rechtstreeks van begin- naar eindpunt maar neemt u een omweg via een ander station? Checkt u dan uit en weer in op dit tussenstation.
quote:bij de NS zijn er ook nog genoeg problemen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:20 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ben ik nu echt de enige fan van de OV chipkaart bij de NS ? Eindelijk mag ik zelf mijn route van A naar B kiezen zonder moeilijk te moeten doen met via-kaartjes.
Iets omreizen om iemand op te kunnen pikken ? Geen probleem. Trein naar Den Haag CS gemist ? Ach, dan nemen we die naar Hollands Spoor. Naar een mini-station vlak voor een Intercitystation ? Ach, dan nemen we de Intercity daarheen en gaan we met het boemeltje 1 station terug, ipv 10 stations lang te moeten boemelen of meer geld te moeten neertellen voor een via kaartje. De mogelijkheden en vrijheid zijn enorm toegenomen - en de NS denkt nog mee ook door speciale abonnementen voor vrij reizen op bepaalde tijdstippen aan te gaan bieden.
En ohja. Nooit meer in de rij voor de kaartjesautomaat - en mijn reis is meestal nog een dubbeltje goedkoper dan met een papieren kaartje ook. Heerlijk.
Maarja, dat is bij de NS. Bij de busmaatschappijen is de OV chipkaart wel een duur onding.
quote:Waarom? Dit is altijd zo geweest.
quote:De NS denkt wel meer ik moet eerst eens zien dat ze het ook in praktijk brengen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:20 schreef MisterSqueaky het volgende:
De mogelijkheden en vrijheid zijn enorm toegenomen - en de NS denkt nog mee ook door speciale abonnementen voor vrij reizen op bepaalde tijdstippen aan te gaan bieden.
quote:nou kan ik van Rotterdam naar Amsterdam over Den haag of over UtrechtOp vrijdag 29 oktober 2010 14:34 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee hoor, je moet gewoon betalen voor de gereisde afstand.
quote:Omdat je een omweg neemt. Het is toch niet meer dan logisch dat je alleen voor de kortste route betaald? Anders kan ik ook beredeneren dat ik via Eindhoven of Enschede kan.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
nou kan ik van Rotterdam naar Amsterdam over Den haag of over Utrecht
waarvoor zou ik dan bij Utrecht uit moeten checken ?
quote:Volgens mij gold bij de NS altijd de regel van de snelste weg en niet de kortste weg.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:36 schreef Aether het volgende:
Waarom? Dit is altijd zo geweest.
Er is een directe route en je neemt nu een omweg.
quote:Je mag de snelste weg OF de weg met de minste overstappen kiezen (=meest comfortabele weg). Voor Rotterdam - Utrecht - Amsterdam geldt geen van beiden.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mij gold bij de NS altijd de regel van de snelste weg en niet de kortste weg.
quote:En zo is het nog steeds. alleen als je bewust omreist, dus een reis waarvoor je vroeger een "via"-kaartje voor moest kopen, moet je op dat station uit- en weer inchecken.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mij gold bij de NS altijd de regel van de snelste weg en niet de kortste weg.
quote:dan moeten ze op elk perron chipkaartzuilen plaatsen, want ik ga natuurlijk niet bij Amsterdam vooraan uitchecken terwijl ik halverwege moet overstappen bv.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:40 schreef Q. het volgende:
[..]
Omdat je een omweg neemt. Het is toch niet meer dan logisch dat je alleen voor de kortste route betaald? Anders kan ik ook beredeneren dat ik via Eindhoven of Enschede kan.
quote:Waardoor je dus gefopt gaat worden omdat je dubbel instaptarief mag gaan betalen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:43 schreef KomtTijd... het volgende:
En zo is het nog steeds. alleen als je bewust omreist, dus een reis waarvoor je vroeger een "via"-kaartje voor moest kopen, moet je op dat station uit- en weer inchecken.
quote:Welke belachelijke reis heb jij in je hoofd dat je zou moeten uitchecken en weer inchecken?Op vrijdag 29 oktober 2010 14:44 schreef macca728 het volgende:
want ik ga natuurlijk niet bij Amsterdam vooraan uitchecken terwijl ik halverwege moet overstappen bv.
quote:een ander probleem is dat de korting ook niet automatisch wordt berekent vanaf 9 uur.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De NS denkt wel meer ik moet eerst eens zien dat ze het ook in praktijk brengen.
Eerst moet de NS nog eens nadenken over hoe we nu mensen met korting kunnen gaan laten meereizen op een OV-chipkaart. Verder moet de NS samen met de overige spoor vervoerders nog steeds nadenken over de overstap tussen vervoerders en de dubbel of nog meerdere aantalle opstap tarief. Laten ze dat eerst maar eens in orde maken ipv naar nieuwe mogelijkheden te kijken.
Verder kunnen we van onze kortingskaart met de ov-chip niet meer gebruik maken buiten de NS conssessies.
Gaan we van de NS korting op onze kortingskaart krijgen dan?
quote:Waarom zou je die reis WILLEN maken? Rotterdam - Amsterdam direct (via Den Haag - Leiden - Schiphol) is veel sneller en makkelijker. Als je via Utrecht reist doe je dat omdat je daar dan de stad in wil, niet omdat je zo graag langer onderweg wil zijn of vaker wil overstappen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
dan moeten ze op elk perron chipkaartzuilen plaatsen, want ik ga natuurlijk niet bij Amsterdam vooraan uitchecken terwijl ik halverwege moet overstappen bv.
Voor jongeren gaat het nog, maar voor oudere mensen betekent het gewoon een trein later
Ik snap sowieso niet dat je op elk perron geen zuilen krijg.
quote:toch niet belangrijk, het gaat om het idee, als je een via reis maakt, zou je halverwege uit moeten checken vooraan bij een station en dan weer een stuk teruglopenOp vrijdag 29 oktober 2010 14:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Welke belachelijke reis heb jij in je hoofd dat je zou moeten uitchecken en weer inchecken?
quote:ik bedoel niet een specifieke reis, een via reis in het algemeent, waar je dus halverwege ergens uit moet checken en dan weer in. Ook voor de 40% korting is het handiger zuilen te plaatsen bij elk perron, ook voor de drukte te spreidenOp vrijdag 29 oktober 2010 14:49 schreef Q. het volgende:
[..]
Waarom zou je die reis WILLEN maken? Rotterdam - Amsterdam direct (via Den Haag - Leiden - Schiphol) is veel sneller en makkelijker. Als je via Utrecht reist doe je dat omdat je daar dan de stad in wil, niet omdat je zo graag langer onderweg wil zijn of vaker wil overstappen..
quote:Tuurlijk is dat wel belangrijk want jij bent echt alleen maar op zoek naar de uitzondering op de uitzondering en ja dan kun je nog wel wat foutjes vinden. Als ze nu eerst eens de basale dingen goed implementeren zou ik in ieder geval al blij worden.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:50 schreef macca728 het volgende:
toch niet belangrijk, het gaat om het idee, als je een via reis maakt, zou je halverwege uit moeten checken vooraan bij een station en dan weer een stuk teruglopen
quote:dat doe je nu ook als je van bus naar trein overstap in Rotterdam en met de strippenkaart kon je gewoon verder reizen zonder extra te stempelen of kaartje te kopen.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat wel belangrijk want jij bent echt alleen maar op zoek naar de uitzondering op de uitzondering en ja dan kun je nog wel wat foutjes vinden. Als ze nu eerst eens de basale dingen goed implementeren zou ik in ieder geval al blij worden.
Een via kaartje gebruik ik idd om onderweg uit te stappen en later weer door te kunnen reizen, dat we hierdoor verschillende malen het instaptarief moeten gaan betalen dat is niet netjes.
quote:Ik heb het idee dat daar veel minder mensen gebruik van maken. Ik vond het sowieso al bizar dat je strippenkaar binnen rotterdam wel geldig is bij treinen, maar je treinkaartje naar rotterdam niet geldig is in bussen.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:09 schreef macca728 het volgende:
dat doe je nu ook als je van bus naar trein overstap in Rotterdam en met de strippenkaart kon je gewoon verder reizen zonder extra te stempelen of kaartje te kopen.
ook een extra prijsstijging, geldt ook voor Amsterdam uiteraard
Daar hoor je dan weer niemand over
quote:Best veel hoor denk ik, van lombardijen naar centraal/blaak is 8 min met trein en met bus en metro of tram kan je daar rustig 20 min minimaal voor uittrekken. En nog een stuk gevaarlijker !!Op vrijdag 29 oktober 2010 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat daar veel minder mensen gebruik van maken. Ik vond het sowieso al bizar dat je strippenkaar binnen rotterdam wel geldig is bij treinen, maar je treinkaartje naar rotterdam niet geldig is in bussen.
quote:Meen dat alleen A'dam en R'dam dit hebben? En dan voor een beperkt aantal (bus)zones waar je reis moet beginnen.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat daar veel minder mensen gebruik van maken. Ik vond het sowieso al bizar dat je strippenkaar binnen rotterdam wel geldig is bij treinen, maar je treinkaartje naar rotterdam niet geldig is in bussen.
quote:Op maandag 27 september 2010 08:38 schreef Sander het volgende:
Ik hoop dat die hele faalbende faliekant mislukt.
quote:ja Amsterdam en Rotterdam alleen bij mijn weten ? Het hoeft van mij niet, maar bij prijsstijgingen zou dat ook meegenomen moeten worden, sowieso dat je voor de trein een apart instaptarief betaalt nuOp vrijdag 29 oktober 2010 15:30 schreef Aether het volgende:
[..]
Meen dat alleen A'dam en R'dam dit hebben? En dan voor een beperkt aantal (bus)zones waar je reis moet beginnen.
Overigens zou dit technisch natuurlijk best mogelijk moeten zijn door de begin- en eindzone te controleren.
quote:Er zou wel meer technisch mogelijk zijn met die kaart maar dat zou alleen maar voordeel voor de reizigers opleveren en dat is nu juist waarvoor die kaart niet gemaakt is.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:30 schreef Aether het volgende:
Overigens zou dit technisch natuurlijk best mogelijk moeten zijn door de begin- en eindzone te controleren.
quote:Dat vergeet ik idd steedsOp vrijdag 29 oktober 2010 15:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er zou wel meer technisch mogelijk zijn met die kaart maar dat zou alleen maar voordeel voor de reizigers opleveren en dat is nu juist waarvoor die kaart niet gemaakt is.
quote:Voor een enkele stad is het een stuk eenvoudiger dan nationaal.Net zoals er bij de oystercard in london automagisch bepaald wordt als je over een dagkaart prijs heen gaat en je kaartje dan omgezet wordt in een dagkaart.
quote:in Rotterdam heb je die ook, alleen zijn die dan weer geldig bij de RET.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:47 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat vergeet ik idd steeds
[..]
Voor een enkele stad is het een stuk eenvoudiger dan nationaal.
Voor bijvoorbeeld Amsterdam zijn er nu wel kaarten/producten om onbeperkt een aantal dagen te reizen à la Parijs/New York. (Nu nog zodat bijv. toeristen makkelijker in een groter gebied kunnen reizen).
Maar het is natuurlijk wel een van de vele gaten in het systeem. Waar niet uitchecken een grote melkkoe is voor de NS wordt hier een situatie beschreven waar de klant er voordeel van kan hebben. Ook al mag het dan misschien niet officieel.quote:Op vrijdag 29 oktober 2010 14:21 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee. Dat mag niet. In jouw geval moet je bij je station waar je Via reist uitchecken en weer inchecken.
De conducteur kan als het goed is je incheckpunt zien. Dus als je in een trein zit die naar amsterdam toe gaat terwijl je in amsterdam hebt ingecheckt dan mag dat dus niet.quote:Op zondag 31 oktober 2010 09:16 schreef Schanulleke het volgende:
Nou ben ik gelukkig nog niet gedwongen geweest om met zo'n ov-chipding te reizen, maar kan een conducteur zoiets controleren in de trein?
En voor mij heel onduidelijke redenen, de laatste 10 reizen met die je gedaan heb met die kutkaart.quote:Op zondag 31 oktober 2010 09:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De conducteur kan als het goed is je incheckpunt zien. Dus als je in een trein zit die naar amsterdam toe gaat terwijl je in amsterdam hebt ingecheckt dan mag dat dus niet.
nee maar in andere landen kan je of alleen maar inchecken of alleen maar uitcheckenquote:Op zondag 31 oktober 2010 15:00 schreef Drinky het volgende:
er is geen logica aan die poortjes, sommigen kun je niet eens gebruiken
Bestaan in het buitenland toch ook?quote:Op zondag 31 oktober 2010 15:12 schreef macca728 het volgende:
nee maar in andere landen kan je of alleen maar inchecken of alleen maar uitchecken
quote:OV-chipkaart: minder poorten en meer palen
De NS gaat op minder plaatsen door Nederland toegangspoorten plaatsen. Het aantal stations waar poorten komen is van 115 teruggebracht naar ongeveer 90. Dat meldt de Nederlandse Spoorwegen tegenover de NOS.
Dit besluit komt op een bijzonder moment: het aantal vergeten uitchecks neemt namelijk toe, door het stijgende aantal gebruikers, nu rond de 900.000. Met poortjes wordt de kans op vergeten uit te checken bijna teruggebracht naar nul. De keuze voor 115 stations met poorten kwam uit het veiligheidsoogpunt. De 115 stations waar oorspronkelijk poorten zouden komen, waren de grotere en onveiligere stations. Ook het verminderen van het aantal zwartrijders was een belangrijk punt.
Maar nu heeft de NS dus besloten in om en nabij 90 stations poorten te plaatsen. De reden die de Herbert Brinkman, woordvoerder van de NS, hiervoor geeft, is dat de NS 90% van de reizigers wil controleren. Dat wordt ook gehaald met het verminderde aantal poorten, in combinatie met de controle van de conducteurs op de trein.
OV-loket
Het OV-loket, de onafhankelijke ombudsman voor het openbaar vervoer in Nederland, is niet te spreken over de vermindering van het aantal poortjes. Reizigers vergeten makkelijker om uit te checken. Woordvoerder Dorathé Hoentjen van het loket geeft aan dat de in- en uitcheckpoortjes vaak op onlogische plekken staan, er te weinig staan en ze niet op alle stations op dezelfde plek staan.
De NS heeft aangegeven open te staan voor suggesties over de het aantal poortjes op stations. 'We zijn nog volop in de ontwikkeling met de chipkaart. Daar horen ook de aanpassingen bij als dat nodig blijkt', aldus Brinkman.
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.quote:
Poorten zijn een stuk beter dan palen wat dat betreft. Vergat in Londen soms ook uit te checken bij palen.quote:Op donderdag 4 november 2010 13:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.
Ook zo lekker geregeld allemaal, bv op Bijlmer Arena is het drama, toch belachelijk dat je bij de ingang al moet kijken door welk poortje je moet? Zet die poortjes dan op het perron neer.quote:Op donderdag 4 november 2010 13:31 schreef Aether het volgende:
[..]
Poorten zijn een stuk beter dan palen wat dat betreft. Vergat in Londen soms ook uit te checken bij palen.
Zal in de praktijk wel lastig zijn op stations waar meerdere vervoerders aanwezig zijn.
Er staat wel met koeieletters boven elke rits poorten of het voor trein of metro is toch?quote:Op donderdag 4 november 2010 13:33 schreef Q. het volgende:
[..]
Ook zo lekker geregeld allemaal, bv op Bijlmer Arena is het drama, toch belachelijk dat je bij de ingang al moet kijken door welk poortje je moet? Zet die poortjes dan op het perron neer.
zeker na een langere reis is die kans veel groter jaquote:Op donderdag 4 november 2010 13:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.
Met palen zit je tenminste niet opgesloten als er weer een poortje weigert op een station, waar geen personeel aanwezig isquote:Op donderdag 4 november 2010 13:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Samengevat: meer borg vangen dus. Dit levert ze meer geld op en ik kan me voorstellen dat paaltjes goedkoper zijn dan poortjes. De NS wint hier dus goed mee. Dat uitchecken blijft een probleem hoor, ik moet mezelf echt dwingen om het niet te vergeten.
quote:Op donderdag 4 november 2010 13:33 schreef Schenkstroop het volgende:
De ontwikkeling en toepassen van de OVchip is betaald met belastinggeld. En die subsidie ziet nog lang geen eind. Krijgt de burger/consument daar nog wat voor terug van de NS en andere OV-bedrijven, hoe zit dat?
te belachelijk eigenlijk.quote:Op vrijdag 5 november 2010 08:13 schreef KingOfMars het volgende:
http://tweakers.net/nieuw(...)-euro-te-hacken.html
Je reactie? Ja inderdaad, mooi stukje zelfkennis.quote:
NS gaat zijn budget niet aan Translink geven hoorquote:Op vrijdag 5 november 2010 09:47 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Je reactie? Ja inderdaad, mooi stukje zelfkennis.Hoeveel mensen ken jij die stelen en zelf software compileren? 9 v/d 10 mensen zullen bij een auto die niet op slot is, niet meteen de radio er uit jatten hoor. En hier komen de op geslagen reisgegevens natuurlijk mooi van pas om rare patronen te ontdekken die niet gedekt worden door bijbehorende betalingen.
![]()
Maar goed, hoog tijd om de betere SmartMX-chip er op te zetten, de NS heeft nog een fonds met 1+ miljard van de verkoop van Telfort aan BT, dus dat kunnen we daar mooi voor gebruiken. Maken we er meteen een systeem van met pasjes voor de veelgebruikers, en papieren kaartjes en strippenkaarten voor de incidentele reizigers, iedereen blij.
NS moet wel, aangezien dat fonds expliciet bedoelt was om de fysieke veiligheid op de stations etc te verbeteren met die ov-chipkaart poortjes, en dat hebben ze (nog) niet gedaan. Zijn ook al kamervragen over gesteld, dus dat geld zou de overheid er weg kunnen halen voor die nieuwe chip.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
NS gaat zijn budget niet aan Translink geven hoor
Voor de rest wel een goed idee ja, dat hadden ze beter gelijk kunnen doen, net als in Singapore en Hong Kong bv
Overigens werd er al voor invoering van de OV chipkaart gewaarschuwd dat de chip niet veilig zou zijn, maar Translink sloeg dat in de wind, wat ze nu trouwens ook nog doen gezien hun reactie
Het gaat er niet om het daadwerkelijk gebeurd. Gaat er om dat de mogelijkheid bestaat en dat zou uberhaupt niet mogen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:47 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Je reactie? Ja inderdaad, mooi stukje zelfkennis.Hoeveel mensen ken jij die stelen en zelf software compileren? 9 v/d 10 mensen zullen bij een auto die niet op slot is, niet meteen de radio er uit jatten hoor. En hier komen de op geslagen reisgegevens natuurlijk mooi van pas om rare patronen te ontdekken die niet gedekt worden door bijbehorende betalingen.
![]()
Maar goed, hoog tijd om de betere SmartMX-chip er op te zetten, de NS heeft nog een fonds met 1+ miljard van de verkoop van Telfort aan BT, dus dat kunnen we daar mooi voor gebruiken. Maken we er meteen een systeem van met pasjes voor de veelgebruikers, en papieren kaartjes en strippenkaarten voor de incidentele reizigers, iedereen blij.
Jij als IT-er zou toch moeten weten hoe een functioneel ontwerp tot stand komt, en dat daar normaliter geen zigeunerdames met een glazen bol voor worden geraadpleegd?quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:33 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het gaat er niet om het daadwerkelijk gebeurd. Gaat er om dat de mogelijkheid bestaat en dat zou uberhaupt niet mogen.
En het leuke is, wij mensen kunnen er geen FUCK aan doen. Wij hebben geen machtspositie. Wij hebben het te accepteren. En nog steeds zal het dommere volk met ALLES instemmen. Ik voorzie in 2100 een chip in elk lichaam.quote:Op maandag 8 november 2010 10:31 schreef EilandjeOnline het volgende:
pcies, dat riep ik ook al eerder, het maakt niet uit wat het volk vind, die kaart wordt er toch wel doorheen gedrukt
Ach, dan ben ik toch al dood.quote:Op maandag 8 november 2010 10:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
En het leuke is, wij mensen kunnen er geen FUCK aan doen. Wij hebben geen machtspositie. Wij hebben het te accepteren. En nog steeds zal het dommere volk met ALLES instemmen. Ik voorzie in 2100 een chip in elk lichaam.
wel bizar, Connexxion reed 3 jaar geleden nog in regio Rotterdam en hadden toen ook OV chipkaartlezers, daar zijn ze maar mee gestopt na een paar maanden, want het aantal fouten was ontelbaar, blijkbaar hebben ze nog niet geleerd daarvanquote:Op maandag 8 november 2010 10:45 schreef thumbnail het volgende:
Ik ben buschauffeur (echt? ja echt) en ik moet zeggen dat er veel klachten zijn met die OV chipkaart.
Verschillende kosten op dezelfde rit ( heen kost bijvoorbeeld meer dan terug).
Mensen reizen al een paar weken op die Chipkaart en ineens staat er "kaart geblokkeerd".
Mensen die de kaart in de bus willen opladen krijgen te maken met een apparaat wat hun kaart niet kan lezen.
Het hele systeem valt uit zodat je niet kunt uitchecken.
Bij Connexxion is inmiddels een nieuwe opvreter....eeeeh manager aangenomen voor het oplossen van de mega problemen met dat kreng.
En ook voor bussen die bv een rondje door een wijk rijden en daardoor meer kilometers afleggen dan een snellere, directe bus moet je meer betalen.quote:Op maandag 8 november 2010 10:50 schreef EilandjeOnline het volgende:
is het waar dat je als klant meer betaald wanneer de buschauffeur een omweg moet maken en afwijkt van de gebruikelijke route ?
Dat schijnt niet zo te zijn want de berekening gaat van halte naar halte.quote:Op maandag 8 november 2010 10:50 schreef EilandjeOnline het volgende:
is het waar dat je als klant meer betaald wanneer de buschauffeur een omweg moet maken en afwijkt van de gebruikelijke route ?
De mensen van het bedrijf wat die Infoxx moet onderhouden zeggen dat de computers te licht zijn voor alle informatie die ze moeten verwerken.quote:Op maandag 8 november 2010 10:56 schreef macca728 het volgende:
wel bizar, Connexxion reed 3 jaar geleden nog in regio Rotterdam en hadden toen ook OV chipkaartlezers, daar zijn ze maar mee gestopt na een paar maanden, want het aantal fouten was ontelbaar, blijkbaar hebben ze nog niet geleerd daarvan
Gouden tijd, ik had al chipkaart en heb maanden voor niets gereisd![]()
Het mocht natuurlijk niet te veel kosten.quote:Op maandag 8 november 2010 11:17 schreef thumbnail het volgende:
[..]
De mensen van het bedrijf wat die Infoxx moet onderhouden zeggen dat de computers te licht zijn voor alle informatie die ze moeten verwerken.
Dat blijkt want daarom knalt het systeem er elke keer uit.
Dan is het in mijn geval een prettig neven-effect van de invoering, want ik ben er wél over te spreken. Dit zowel zakelijk als privé trouwens. Ik vind het fijn, je loopt langs zo'n zuil, wapper wapper, en klaar ben je. Niks meer wachten op huismoeders die de kaart-automaten van de NS niet snappen, of oma's in de bus die hun strippenkaart niet kunnen vinden.quote:Op maandag 8 november 2010 11:14 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Dat schijnt niet zo te zijn want de berekening gaat van halte naar halte.
Zo kun je dus na de halte voor jouw halte uitchecken en dan betaal je toch die kilometers tot je halte.
Dat zegt men in ieder geval dus je zou het zelf een keer moeten uitvogelen.
Verder wordt door Jan en alleman gezegd dat die OV chipkaart er is omdat het zo fijn voor de reiziger zou zijn maar dat is niet de reden van die OV chipkaart.
De reden is de privatisering, eerst kregen alle maatschappijen via een verdeelsleutel een gedeelte van de gezamelijke opbrengst van strippenkaarten en dergelijke maar nu het privaat is wil iedereen per reizger geld ontvangen.
Vandaar die OV chipkaart en vandaar dat ook studenten die moeten gebruiken.
ik kon vroeger gewoon doorlopen met mijn abonnement, nu 8x per dag in en uitcheckenquote:Op maandag 8 november 2010 11:36 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dan is het in mijn geval een prettig neven-effect van de invoering, want ik ben er wél over te spreken. Dit zowel zakelijk als privé trouwens. Ik vind het fijn, je loopt langs zo'n zuil, wapper wapper, en klaar ben je. Niks meer wachten op huismoeders die de kaart-automaten van de NS niet snappen, of oma's in de bus die hun strippenkaart niet kunnen vinden.
hebben ze weinig geleerd in 3 jaar.quote:Op maandag 8 november 2010 11:17 schreef thumbnail het volgende:
[..]
De mensen van het bedrijf wat die Infoxx moet onderhouden zeggen dat de computers te licht zijn voor alle informatie die ze moeten verwerken.
Dat blijkt want daarom knalt het systeem er elke keer uit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |