quote:Zorgen over PVV nemen toe in CDA-top
De CDA-top die in zee wil met de PVV en ervan overtuigd is dat dat goed kan zijn voor het land en de partij wordt steeds smaller. Vrijdag bleek dat CDA-minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) zich grote zorgen maakt over de manier waarop de mogelijke samenwerking met de PVV zijn partij splijt.
Daarnaast werd duidelijk dat staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en CDA-onderhandelaar Ank Bijleveld weliswaar nog ,,met volle inzet'' werkt aan een onderhandelingsresultaat met VVD en PVV, maar volgens ingewijden eigenlijk het liefst het Binnenhof verlaat en commissaris van de Koningin in Overijssel wordt.
Na alle eerdere kritiek van oud-premiers, voormalige ministers en andere partijprominenten worden nu ook de zorgen van actieve prominente CDA'ers, zoals Hirsch Ballin, publiek. Tot op heden was de opgestapte onderhandelaar Ab Klink de enige. Hiermee lijkt het erop dat CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen steeds geïsoleerder komt te staan in zijn overtuiging dat hij een resultaat kan bereiken waar zijn eigen fractie en de leden tijdens een partijcongres achter kunnen staan.
Waarsschijnlijk wel, uit peilingen van de PvdA campagne strateeg (MdH) blijkt dat een ruime meerderheid van de CDA'ers VOOR samenwerking is met de PVV.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:12 schreef remlof het volgende:
Verhagen wacht toespraak Hirsch Ballin af.
Ik hoop echt dat het CDA-congres zich niet zomaar neerlegt bij samenwerking met de PVV.
Dat valt wel mee, maar er zijn inmiddels zoveel partij prominenten die van zich laten horen, dat de anderen een beetje wegvallen. Kan wel als effect hebben dat de congreszaal straks vol met tegenstanders zitten aangezien die laatste groep zich veel beter in de picture weet te zetten.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:17 schreef remlof het volgende:
Volgens mij is Verhagen de enige CDAer die deze coalitie echt wil
En dan dat linkse kabinet van jou wel een kans van slagen geven?quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:12 schreef remlof het volgende:
Ik hoop echt dat het CDA-congres zich niet zomaar neerlegt bij samenwerking met de PVV.
Dat wordt pas smullen. SP en D66 die gaan samenwerken.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
En dan dat linkse kabinet van jou wel een kans van slagen geven?
Ik heb persoonlijk liever dat dit gedrocht van een kabinet er komt en dan binnen een paar maanden implodeert.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
En dan dat linkse kabinet van jou wel een kans van slagen geven?
En dan?quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:34 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk liever dat dit gedrocht van een kabinet er komt en dan binnen een paar maanden implodeert.
Is er voldoende gebleken dat Geert Wilders ook maar een machtsgeile idioot is hopelijk... kunnen we weer vers opnieuw beginnen zonder dat de NL maatschappij nog verder polariseert..quote:
Dit getuigt van een fantastische naiviteit. Volgende poging.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:39 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Is er voldoende gebleken dat Geert Wilders ook maar een machtsgeile idioot is hopelijk... kunnen we weer vers opnieuw beginnen zonder dat de NL maatschappij nog verder polariseert..
Laat mij lekker naief zijn dan...quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:39 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dit getuigt van een fantastische naiviteit. Volgende poging.
Ah. Enige verschil is dat Wilders goede mensen in zijn partij heeft zitten, de LPF niet.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Nieuwe verkiezingen en de PVV weg
Het LPF-effect zeg maar
Dan komt de volgende populistische partij wel weer op. Ik zou er maar aan wennen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Het LPF-effect zeg maar
Da's waar.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:40 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Laat mij lekker naief zijn dan...
Nouquote:Op vrijdag 24 september 2010 19:40 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ah. Enige verschil is dat Wilders goede mensen in zijn partij heeft zitten, de LPF niet.
Echt veel extremer dan Wilders kan echter niet, zonder dat ze kunnen ontkennen dat ze toch echt niet extreem-rechts zijn natuurlijk. En veel huidige PVV-stemmers weigeren momenteel toch nog steeds hardop te zeggen dat ze dat wel zijn.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan komt de volgende populistische partij wel weer op. Ik zou er maar aan wennen.
De PVV zie ik overigens, in de huidige vorm, een volgende verkiezing ook nog wel overleven.
Nou..........quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:40 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ah. Enige verschil is dat Wilders goede mensen in zijn partij heeft zitten, de LPF niet.
Ik bedoel te zeggen dat een populistische volksbeweging blijvende ruimte heeft binnen het politieke speelveld. Ik geloof niet in het wegvallen van middenpartijen, maar ik zie een gemarginaliseerde rol voor het CDA, een conservatieve koers voor de VVD (bescherming oude vrijheidsrechten) en een PvdA die zich meer gaat richten op de middenklasse. Dan blijft er een enorm speelveld open.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:42 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Echt veel extremer dan Wilders kan echter niet, zonder dat ze kunnen ontkennen dat ze toch echt niet extreem-rechts zijn natuurlijk. En veel huidige PVV-stemmers weigeren momenteel toch nog steeds hardop te zeggen dat ze dat wel zijn.
Ben ik met je eens, punt is alleen dat de huidige populistische uitspraken die het meest populair zijn juist in die hoek zitten. En die kun je toch niet veel extremer dan nu maken zonder dat je de wet gaat overtreden.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:44 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik bedoel te zeggen dat een populistische volksbeweging blijvende ruimte heeft binnen het politieke speelveld. Ik geloof niet in het wegvallen van middenpartijen, maar ik zie een gemarginaliseerde rol voor het CDA, een conservatieve koers voor de VVD (bescherming oude vrijheidsrechten) en een PvdA die zich meer gaat richten op de middenklasse. Dan blijft er een enorm speelveld open.
Precies! Het gaat in het geheel niet om de PVV.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan komt de volgende populistische partij wel weer op. Ik zou er maar aan wennen.
De PVV zie ik overigens, in de huidige vorm, een volgende verkiezing ook nog wel overleven.
"Met het aanstellen van Cohen een linksere koers dan Bos".quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:51 schreef Toad het volgende:
Bos had een linksere koers?
Verder ben ik het wel met je eens dat er ruimte is voor een 'populistische' partij als de PVV.
Bosma, Fritsma, De Roon, de docent uit Den Haag, om maar wat te noemen. En dan is dat nog met de info op basis van 9 zetels toen.quote:
ah ja, ik zat het al een paar keer te lezen, maar nu is het helder.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:54 schreef eriksd het volgende:
[..]
"Met het aanstellen van Cohen een linksere koers dan Bos".
Als Bos er nog had gezeten, was er een middenkabinet gekomen.
Hoezo is De Roon een slecht politicus? Het feit dat er een "Het PVV geluid" filmpje is, wil niet zeggen dat hij slecht is. Ik bedoel, elke politicus heeft zo z'n betere en slechtere debatten.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:55 schreef eriksd het volgende:
[..]
Bosma, Fritsma, De Roon, de docent uit Den Haag, om maar wat te noemen. En dan is dat nog met de info op basis van 9 zetels toen.
Brinkman is voor mij een twijfelgeval, want oud-agent en das een plus.
De PVV kamerleden lijken net iets sneller vast te lopen in hun retoriek (ook door pure onervarenheid overigens..)quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:57 schreef Holograph het volgende:
[..]
Hoezo is De Roon een slecht politicus? Het feit dat er een "Het PVV geluid" filmpje is, wil niet zeggen dat hij slecht is. Ik bedoel, elke politicus heeft zo z'n betere en slechtere debatten.
Mjah, vaag. Ze wisten natuurlijk al bij haar aanstelling als mede-onderhandelaar dat ze gesolliciteerd had/zou gaan solliciteren als CvdK in Overijssel. Maar misschien konden ze niemand anders vinden die naast Verhagen wou gaan zitten.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:00 schreef Toad het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van het gedoe rond Ank?
Daarmee blaas je het nieuwe kabinet de facto al meteen op, want de PVV gaat daar nooit mee akkoord. Ik denk dat het electoraal gezien voor de oppositie beter is om dit kabinet zelf op z'n bek te laten gaan, ze kunnen daar altijd nog bij helpen door het laatste zetje te geven.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Het wordt gammeler en gammeler, er is gewoon niet de benodigde steun voor notabene een minderheidskabinet. Straks moeten ze bij het CDA gaan puzzelen met wie van de kamerleden staatssecretaris kan worden om geen 'dissidenten' van de lijst te laten doorschuiven naar de kamer.
Als de oppositie nou even slim is, dan geven ze het CDA-congres een zetje: Wij doen geen zaken zonder gedoogakkoord met ons, op deze manier zoeken jullie het maar helemaal met de PVV uit. Als de PVV het er niet mee eens is gaat het niet door, en als je met ons zaken wilt doen, dan moeten we eerst afspreken wat we ervoor terugkrijgen.
Waarschijnlijk niet nee, maar de PVV wordt geacht op een aantal terreinen mee te stemmen met de regering en in ruil daarvoor krijgen ze wat terug. De oppositie wordt ook geacht op een aantal terreinen mee te stemmen met de regering, namelijk die punten waar de PVV niet in mee wil, en daar krijgen ze niks voor terug. Het gedoogakkoord veronderstelt dus juist een welwillende houding van de oppositie, die wordt voor vanzelfsprekend aangenomen. Maar daar is geen rechtvaardiging voor, dus als de oppositie nou even overlegt en in ieder geval de mogelijkheid aankaart om de regering volledig uit te leveren aan de PVV, dan is het kabinet opgeblazen op het CDA-congres of al eerder.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:09 schreef remlof het volgende:
[..]
Daarmee blaas je het nieuwe kabinet de facto al meteen op, want de PVV gaat daar nooit mee akkoord.
Electoraal? Er zijn net verkiezingen geweest. Je kunt het CDA ook niet net zolang kamerleden laten wegpesten tot een regeringspartij de vereiste steun geeft voor een minderheidskabinet.quote:Ik denk dat het electoraal gezien voor de oppositie beter is om dit kabinet zelf op z'n bek te laten gaan, ze kunnen daar altijd nog bij helpen door het laatste zetje te geven.
Ik ben echt heel benieuwd hoe het gaat lopen, maar ik hoop nergens op. Het is en blijft tenslotte het CDA.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:12 schreef remlof het volgende:
Na het vertrek van Balkenende (#1) en Klink (#4), zou Bijleveld (#2) de derde politicus uit de Top 4 van de CDA-kandidatenlijst zijn die al na korte tijd opstapt. Balkenende heeft helemaal geen zitting in de Tweede Kamer genomen, Klink pakweg drie maanden... - Ik zou me als CDA-kiezer toch redelijk bedrogen voelen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:00 schreef Toad het volgende:
Steeds meer hoop dus dat de normaal denkende mens dit gaan overwinnen en dat er dus géén BRUIN komt. De PVV moet gewoon door alle partijen uitgesloten worden. Ook dat is democratie, zo simpel is het. Een partij die mensen niet meer per individu beoordeelt, maar miljoenen mensen wegzet als een gevaar voor de samenleving, moet je gewoon niet langer serieus nemen en gewoon boycotten. Zo zie ik het. In België hebben ze dat prima gedaan. Daar kan Nederland nog wat van leren. Cordon sanitair is the way to go. Gevaarlijke partijen moet je uitsluiten. Ook dat is democratie.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:14 schreef remlof het volgende:
Nu ook een artikel in De Pers: Zorgen over PVV nemen toe in CDA-top
Om afgerekend te worden moet de PVV meeregeren. Met alleen 'gedogen' kan Wilders de ene keer regering spelen, de andere keer oppositie. Net wat hem op dat moment het beste uitkomt. Voor het LPF effect is nodig dat de PVV echt in de regering zit en bewindslieden levert.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Het LPF-effect zeg maar
quote:Op zaterdag 25 september 2010 07:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ironisch, overigens, dat het ineens HB is, die de beste hoop is voor het mislukken van deze regeringsramp...
Ah, dus jij bepaalt wat normaal is. Precies de reden waarom ik dit kabinet wel een kans gun.quote:Op zaterdag 25 september 2010 03:08 schreef Ratso het volgende:
[..]
Steeds meer hoop dus dat de normaal denkende mens dit gaan overwinnen en dat er dus géén BRUIN komt. De PVV moet gewoon door alle partijen uitgesloten worden. Ook dat is democratie, zo simpel is het. Een partij die mensen niet meer per individu beoordeelt, maar miljoenen mensen wegzet als een gevaar voor de samenleving, moet je gewoon niet langer serieus nemen en gewoon boycotten. Zo zie ik het. In België hebben ze dat prima gedaan. Daar kan Nederland nog wat van leren. Cordon sanitair is the way to go. Gevaarlijke partijen moet je uitsluiten. Ook dat is democratie.
Wat vind je hier dan van:quote:Op zaterdag 25 september 2010 08:57 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ah, dus jij bepaalt wat normaal is. Precies de reden waarom ik dit kabinet wel een kans gun.
Uhm, is dit een vraag aan mij?quote:Op zaterdag 25 september 2010 09:12 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Wat vind je hier dan van:
"Een partij die mensen niet meer per individu beoordeelt, maar miljoenen mensen wegzet als een gevaar voor de samenleving, moet je gewoon niet langer serieus nemen en gewoon boycotten"
Denk je dat het in sommige gevallen goed kan zijn om niet naar het individu te kijken maar naar de groep waar deze toe behoort ?
Krijgen we straks redenaties die op het volgende lijken:
'Marokkanen zijn significant vaker crimineel dan autochtonen, hier moeten we het beleid op aanpassen' ?
Ja, inclusief het eerste deel.quote:
Dat heet doeltreffend beleid maken. Als het te pijnlijk is om ze Marokkanen te blijven noemen kunnen we dat achterwege laten. Het is gewoon noodzakelijk om doeltreffend beleid te maken. Het is complete onzin om slechte maatregelen te hanteren omdat je dan iedereen gelijk zou behandelen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 09:12 schreef Compatibel het volgende:
Krijgen we straks redenaties die op het volgende lijken:
'Marokkanen zijn significant vaker crimineel dan autochtonen, hier moeten we het beleid op aanpassen' ?
Ik denk dat de groep aanspreken in bepaalde gevallen effectiever is, zeker wanneer er zo'n collectief gevormd wordt.quote:Op zaterdag 25 september 2010 09:29 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ja, inclusief het eerste deel.
Eigenlijk wel tekenend. Het CDA gaat het nog best lastig krijgen om mensen te vinden die hun nek willen uitsteken voor dit kabinet dat haar lot volledig in handen legt van een stel extreem-rechtse dwazen...quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:00 schreef Toad het volgende:
Als dat dé reden is om een kabinet een kans te gunnen....magertjes.quote:Op zaterdag 25 september 2010 08:57 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ah, dus jij bepaalt wat normaal is. Precies de reden waarom ik dit kabinet wel een kans gun.
Sja. Echt geloofwaardigheid houdt het CDA niet over zo. De partij is een zooitje.quote:'Geen CDA'er enthousiast over onderhandelingen'
HILVERSUM - Als het CDA instemt met het gedoogakkoord waarover de partij momenteel onderhandelt met VVD en PVV, dan sluit de partij zich op in een rechts blok. De positie als middenpartij wordt dan losgelaten en daarmee staat de toekomst van de christendemocratie op het spel.
Dat zei CDA-senator Rob van de Beeten zaterdag in het Radio 1-programma TROS Kamerbreed.
Het lid van de Eerste Kamer zegt binnen het CDA niemand te kennen die enthousiast wordt van het verloop van de onderhandelingen.
De partij is van plan een congres te houden als de besprekingen leiden tot een akkoord. Als blijkt dat op dat congres slechts een kleine meerderheid is voor het akkoord, dan kan Van de Beeten zich niet voorstellen dat de CDA-fractie in de Tweede Kamer instemt met de plannen.
© ANP
Tja ze hebben zich compleet in de luren laten leggen door VVD en PVV, dat was het domste wat ze konden doen na de afgelopen verkiezingen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:40 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Sja. Echt geloofwaardigheid houdt het CDA niet over zo. De partij is een zooitje.
Dehumanisering van complete bevolkingsgroepen doeltreffend beleid noemenquote:Op zaterdag 25 september 2010 09:35 schreef waht het volgende:
[..]
Dat heet doeltreffend beleid maken. Als het te pijnlijk is om ze Marokkanen te blijven noemen kunnen we dat achterwege laten. Het is gewoon noodzakelijk om doeltreffend beleid te maken. Het is complete onzin om slechte maatregelen te hanteren omdat je dan iedereen gelijk zou behandelen.
Ik doel natuurlijk niet op het aanspreken van een groepje (Marokkaanse)hangjongeren, maar op politieke maatregelen die hele bevolkingsgroepen treffen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 09:39 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik denk dat de groep aanspreken in bepaalde gevallen effectiever is, zeker wanneer er zo'n collectief gevormd wordt.
Dat van die beleidsafstemming is wat mij betreft geen vraag en gebeurt allang: ik zou bijna uiteraard zeggen.
Als hij toch niet crimineel is? Wat heeft hij dan 'te vrezen'?quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:08 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ik doel natuurlijk niet op het aanspreken van een groepje (Marokkaanse)hangjongeren, maar op politieke maatregelen die hele bevolkingsgroepen treffen.
Wanneer een willekeurige 50 jarige Marokkaan in oost-Groningen een speciale behandeling krijgt vanwege de kut-Marokkanen in de randstad weet je toch dat het de verkeerde kant op gaat in dit land. De PVV wil dit soort maatregelen, ik begrijp niet dat zoveel mensen de politieke verontwaardiging in het CDA (en in andere partijen) niet snappen.
Juist, dat laatste is de kern van het probleem. Je kan als regering niet generaliseren, als je daar mee begint kan dat hele vervelende gevolgen hebben.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:08 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ik doel natuurlijk niet op het aanspreken van een groepje (Marokkaanse)hangjongeren, maar op politieke maatregelen die hele bevolkingsgroepen treffen.
Wanneer een willekeurige 50 jarige Marokkaan in oost-Groningen een speciale behandeling krijgt vanwege de kut-Marokkanen in de randstad weet je toch dat het de verkeerde kant op gaat in dit land. De PVV wil dit soort maatregelen, ik begrijp niet dat zoveel mensen de politieke verontwaardiging in het CDA (en in andere partijen) niet snappen.
Ze ruiken bloed.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:40 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Sja. Echt geloofwaardigheid houdt het CDA niet over zo. De partij is een zooitje.
Het is sowieso een dood artikel. Daarbij flikte de PvdA exact hetzelfde tijdens Balkenende 4.quote:Op zaterdag 25 september 2010 11:28 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Opeens is ook de godslastering niet meer aan de orde, waar de VVD de initiatiefnemer van was, maar goed blijkbaar zijn bezuinigingen en criminaliteit zo belangrijk dat de rest er niet meer toe doet.
Lijkt me niet. Laat de andere partijen het maar uitzoeken. Dat wilden ze ook zo graag.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:34 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Wat gaat Rutte doen als het CDA klapt? Met hangende pootjes terug naar Paars +?
Nee hoor. In een middenkabinet zou ze de verbinding tussen PvdA en VVD zijn, aardig in het midden uitkomend, met een lichte helling naar rechts.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:27 schreef Holograph het volgende:
[..]
In welke coalitie het CDA gaat, verliest zij haar middenpositie. Dus?
Opstappen hopelijk. Hij heeft dan zo gefaald dat hij eigenlijk niet meer met goed fatsoen de leider van de VVD kan blijven.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:34 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Weglopen voor zijn verantwoordelijkheid dus. Of lukt het de anderen de schuld in de schoenen te schuiven? Hij was degene die dit per se wilde en laatst het middenkabinet blokkeerde.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:35 schreef nikk het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Laat de andere partijen het maar uitzoeken. Dat wilden ze ook zo graag.
Nee nee, Cohen blokte het middenkabinet (nadat Rutte zijn eisen tijdens de onderhandelingen voor Paars+ tot breekpunt had gemaakt, wat meestal "vergeten" wordt).quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:38 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Weglopen voor zijn verantwoordelijkheid dus. Of lukt het de anderen de schuld in de schoenen te schuiven? Hij was degene die dit per se wilde en laatst het middenkabinet blokkeerde.
Waar slaat dit nu weer op? Begrijp je het niet helemaal ofzo?quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:16 schreef Holograph het volgende:
[..]
Als hij toch niet crimineel is? Wat heeft hij dan 'te vrezen'?
En nog veel dommer om de PVV wel de agenda te laten bepalen maar niet de medeverantwoordelijkheid te laten dragen. Ik snap ook niet zo goed waarom Rutte het de grootste concurrent van de VVD zo makkelijk maakt..quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:30 schreef venomsnake het volgende:
Het is toch ook gewoon zo enorm dom als je met de PVV in een regering wil gaan zitten.
Ik heb het over het moment toen het CDA zich uit de onderhandelingen terugtrok. Toen had men ook over het midden kunnen gaan, Rutte wilde dat toen niet. Als er brokken komen is het dus zijn schuld.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:39 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nee nee, Cohen blokte het middenkabinet (nadat Rutte zijn eisen tijdens de onderhandelingen voor Paars+ tot breekpunt had gemaakt, wat meestal "vergeten" wordt).
Wat een slechte poging tot draaien weer. Als dit mislukt gaat Rutte door als fractievoorzitter denk ik, in de kamer.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:38 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Weglopen voor zijn verantwoordelijkheid dus. Of lukt het de anderen de schuld in de schoenen te schuiven? Hij was degene die dit per se wilde en laatst het middenkabinet blokkeerde.
Ja, of hij wordt gewipt en dan doet een andere VVD'er datquote:Op zaterdag 25 september 2010 13:34 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Ik snap hem ook niet dat hij zo opzichtig zijn lot wil verbinden aan dat verbond met extreem-rechts. Hij moet toch ook snappen dat daar een gigantisch afbreukrisico aan zit?quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:51 schreef remlof het volgende:
Rutte heeft z'n langste tijd wel gehad in Den Haag vrees ik. Als deze onderhandelingen niet lukken kan ie meteen inpakken, anders na de val van dit kabinet.
Veel minder, dat is een typisch middenkabinet. Dat kan fout gaan maar daar zit dan nooit zo'n bruine lucht aan.quote:
Veel meer. Ze halen de D'66 en GroenLinks binnen. GroenLinks heeft terroristen in haar partij gehad, en D'66 heeft laten zien met Balkende II dat ze niet betrouwbaar zijn.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Veel minder, dat is een typisch middenkabinet. Dat kan fout gaan maar daar zit dan nooit zo'n bruine lucht aan.
Ja hallo, zo lust ik er nog wel een paar, VVD en CDA hebben landverraders in hun partij gehadquote:Op zaterdag 25 september 2010 14:05 schreef Holograph het volgende:
GroenLinks heeft terroristen in haar partij gehad
Na de eerste dag nadat rechts niet mogelijk was heeft Rutte altijd een voorkeur uitsproken voor een middenkabinet. Het was Cohen die dit meerdere (!) keren blokkeerde. Een middenkabinet of Paars+ is altijd nog mogelijk, mits er aan de voorwaarden van de VVD kan worden voldaan. Zo niet, jammer dan.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:42 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Ik heb het over het moment toen het CDA zich uit de onderhandelingen terugtrok. Toen had men ook over het midden kunnen gaan, Rutte wilde dat toen niet. Als er brokken komen is het dus zijn schuld.
Ik zal deze post nog een keer quoten als ie weg isquote:Op zaterdag 25 september 2010 14:33 schreef nikk het volgende:
En mensen die denken dat Rutte weg zal gaan.
quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:28 schreef remlof het volgende:
Omg, er loopt een PVVer zichzelf weer belachtelijk te maken: Martin Bosma: Hitler was een socialist
Dat is niet nieuw, hij heeft dat gejat van (ik meen) Marcel Roele.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:28 schreef remlof het volgende:
Omg, er loopt een PVVer zichzelf weer belachtelijk te maken: Martin Bosma: Hitler was een socialist
Dat doet juist alles er aan af. Voor echte socialisten zijn alle mensen gelijk.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:35 schreef nikk het volgende:
[..]
Hitler wás een socialist. Net zoals de SDAP een socialistische partij was. Het enige verschil is het woord Nationaal.
Dat Hitler daarnaast ook andere verschrikkelijke denkbeelden had doet daar niets aan af.
Ach, wat is ware socialisme. Wat mij betreft zijn alle varianten even verderfelijk.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:37 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat doet juist alles er aan af. Voor echte socialisten zijn alle mensen gelijk.
Klopt niet, Rutte heeft geen poging om tot een middenkabinet te komen ondernomen in de periode dat het CDA er tijdelijk uitlag.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:33 schreef nikk het volgende:
[..]
Na de eerste dag nadat rechts niet mogelijk was heeft Rutte altijd een voorkeur uitsproken voor een middenkabinet. Het was Cohen die dit meerdere (!) keren blokkeerde. Een middenkabinet of Paars+ is altijd nog mogelijk, mits er aan de voorwaarden van de VVD kan worden voldaan. Zo niet, jammer dan.
En mensen die denken dat Rutte weg zal gaan.
Tja dat blijft een vreemde redenatie die maar matig op feiten is gebaseerd.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:05 schreef Holograph het volgende:
[..]
Veel meer. Ze halen de D'66 en GroenLinks binnen. GroenLinks heeft terroristen in haar partij gehad, en D'66 heeft laten zien met Balkende II dat ze niet betrouwbaar zijn.
LOL.. Wat een eikel. Er zijn zelfs erg veel paralellen met Wilders. Hitler had inderdaad een aantal linkse ideeën, net als Wilders, maar was verder zo rechts als de neten. Hitler had, net als Wilders, namelijk zwaar de pest aan links.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:28 schreef remlof het volgende:
Nou tussen SDAP en NSDAP zat wel iets meer verschil dan enkel het woordje nationaalquote:Op zaterdag 25 september 2010 14:35 schreef nikk het volgende:
[..]
Hitler wás een socialist. Net zoals de SDAP een socialistische partij was. Het enige verschil is het woord Nationaal.
Dat Hitler daarnaast ook andere verschrikkelijke denkbeelden had doet daar niets aan af.
Je verwart nu echt fascisme met socialisme, net als die clown van een Bosma.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:39 schreef nikk het volgende:
[..]
Ach, wat is ware socialisme. Wat mij betreft zijn alle varianten even verderfelijk.
http://www.parool.nl/paro(...)-niet-uitsloot.dhtmlquote:Op zaterdag 25 september 2010 14:39 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Klopt niet, Rutte heeft geen poging om tot een middenkabinet te komen ondernomen in de periode dat het CDA er tijdelijk uitlag.
Het verschil tussen Hitler, de PvdA of de SP zie ik ook wel hoor. Maar het is absurd om te ontkennen dat Hitler en zijn partij socialisten waren.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Je verwart nu echt fascisme met socialisme, net als die clown van een Bosma.
Dat was natuurlijk meer omdat er dan weer 1,5 miljoen Calimero's zouden gillen dat ze werden uitgesloten. Ik kan dat Cohen niet eens kwalijk nemen, dat hij eerst de rechtse optie wilde uitsluiten. Ik denk dat niemand van tevoren had kunnen bedenken hoever de VVD en het CDA bereid waren te gaan om maar samen een regering te kunnen vormen. Had zelfs maar 5 jaar geleden onmogelijk geweest..quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:47 schreef nikk het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)-niet-uitsloot.dhtml
Na rechts, voor Paars, na Paars, elke keer sprak Rutte een dergelijke voorkeur uit. En elke keer was het Cohen die niet wilde.
Dat is alles behalve absurd, want de grondbeginselen zijn al totaal verschillend. Het nationaalsocialisme is geschoeid op sociaal darwinisme en het socialisme juist op gelijkheid van alle mensen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:49 schreef nikk het volgende:
[..]
Het verschil tussen Hitler, de PvdA of de SP zie ik ook wel hoor. Maar het is absurd om te ontkennen dat Hitler en zijn partij socialisten waren.
Waar ik woon noemen we dat eigen schuld, dikke bult.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:49 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Dat was natuurlijk meer omdat er dan weer 1,5 miljoen Calimero's zouden gillen dat ze werden uitgesloten. Ik kan dat Cohen niet eens kwalijk nemen, dat hij eerst de rechtse optie wilde uitsluiten. Ik denk dat niemand van tevoren had kunnen bedenken hoever de VVD en het CDA bereid waren te gaan om maar samen een regering te kunnen vormen. Had zelfs maar 5 jaar geleden onmogelijk geweest..
Zoals ik al zei, natuurlijk zijn er verschillen. Het is een perverse ideologie die altijd moeilijk te vergelijken valt.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:51 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is alles behalve absurd, want de grondbeginselen zijn al totaal verschillend. Het nationaalsocialisme is geschoeid op sociaal darwinisme en het socialisme juist op gelijkheid van alle mensen.
Waarmee we terugzijn bij het begin, namelijk dat het niet slim was van Bosman om Hitler en alle socialisten op één hoop te gooienquote:Op zaterdag 25 september 2010 14:55 schreef nikk het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, natuurlijk zijn er verschillen. Het is een perverse ideologie die altijd moeilijk te vergelijken valt.
Maar nationaalsocialisme afdoen als een vorm van socialisme is gewoonweg absurd, grotere tegenpolen zijn er bijna niet, het is gewoon weer goedkoop geblaat van een PVV-clown voor een achterban die niet heel erg hoog opgeleid isquote:Op zaterdag 25 september 2010 14:55 schreef nikk het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, natuurlijk zijn er verschillen. Het is een perverse ideologie die altijd moeilijk te vergelijken valt.
Koppig he, als je beter leest zie je dat dit bericht van 5 juli is. Na de pauze van het CDA in september met het gedoe rond Klink gaf Cohen al aan dat hij open stond voor een middenkabinet terwijl Rutte verder wilde met rechts. Duidelijker kan ik het niet voor je maken!!quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:47 schreef nikk het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)-niet-uitsloot.dhtml
Na rechts, voor Paars, na Paars, elke keer sprak Rutte een dergelijke voorkeur uit. En elke keer was het Cohen die niet wilde.
En toen was Cohen dus gewoon te laat met er voor open staan. Rutte was tevreden met de onderhandelingen en de gemaakte afspraken tussen VVD, CDA en PVV en hij had er nog steeds vertrouwen in dat het goed zou aflopen. Ook Verhagen had daar vertrouwen in, alleen Wilders dacht daar een paar dagen anders over maar draaide ook weer bij toen Klink weg was. Dus dat Cohen toen wel open stond voor een midden kabinet doet er weinig toe, want Rutte was gewoon tevreden met de centrum-rechtse onderhandelingen (de onderhandelingen waar hij door Cohen dus min of meer in is gedwongen).quote:Op zaterdag 25 september 2010 15:01 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Koppig he, als je beter leest zie je dat dit bericht van 5 juli is. Na de pauze van het CDA in september met het gedoe rond Klink gaf Cohen al aan dat hij open stond voor een middenkabinet terwijl Rutte verder wilde met rechts. Duidelijker kan ik het niet voor je maken!!
Kijk dat bedoel ik nou met 'politieke tegenstanders zwartmaken'.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar nationaalsocialisme afdoen als een vorm van socialisme is gewoonweg absurd, grotere tegenpolen zijn er bijna niet, het is gewoon weer goedkoop geblaat van een PVV-clown voor een achterban die niet heel erg hoog opgeleid is
quote:Senator: toekomst democratie op spel
HILVERSUM - Als het CDA instemt met het gedoogakkoord waarover de partij momenteel onderhandelt met VVD en PVV, dan sluit de partij zich op in een rechts blok. De positie als middenpartij wordt dan losgelaten en daarmee staat de toekomst van de christendemocratie op het spel. Dat zei CDA-senator Rob van de Beeten zaterdag in het Radio 1-programma TROS Kamerbreed.
Rob van de Beeten
Het lid van de Eerste Kamer zegt binnen het CDA niemand te kennen die enthousiast wordt van het verloop van de onderhandelingen. De partij is van plan een congres te houden als de besprekingen leiden tot een akkoord. Als blijkt dat op dat congres slechts een kleine meerderheid is voor het akkoord, dan kan Van de Beeten zich niet voorstellen dat de CDA-fractie in de Tweede Kamer toch instemt met de plannen.
De senator heeft zorgen over het proces waarin het CDA zich bevindt. Volgens hem wordt te zware druk uitgeoefend op CDA'ers om zich aan de partijlijn te houden. Goede 'intermenselijke verhoudingen' zouden daardoor uit het zicht zijn geraakt. Het CDA bevond zich wel eerder in een crisis, maar die was nooit zo diep als nu, analyseert hij.
Volgens hem kan het CDA sterker uit de crisis komen, maar hij betwijfelt of dat gaat lukken met de koers waarover nu wordt onderhandeld. „We staan op een kruispunt. Als de partij op het congres zegt: we willen dit, dan wordt gekozen voor een andere richting dan we de afgelopen honderd jaar hebben gevolgd.” De senator vindt dat het zwakke CDA-verkiezingsprogramma ten grondslag ligt aan de crisis. „Dat programma is te dicht op de VVD geschreven”, oordeelt hij.
CU-Kamerlid Arie Slob, ook te gast in de uitzending, noemde de analyse van Van de Beeten „moedig”. Slob is in de afgelopen periode al regelmatig gevraagd of de ChristenUnie (CU) al folders maakt voor bezwaarde CDA-leden, die de toekomst van de christendemocratie liever in handen geven van de CU.
Gedwongen nog wel, het is niet alsof Mark zelf verantwoordelijkheid hoeft te nemen. Niet zo raar dat hij nog niet getrouwd is met zo'n houdingquote:Op zaterdag 25 september 2010 15:34 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En toen was Cohen dus gewoon te laat met er voor open staan. Rutte was tevreden met de onderhandelingen en de gemaakte afspraken tussen VVD, CDA en PVV en hij had er nog steeds vertrouwen in dat het goed zou aflopen. Ook Verhagen had daar vertrouwen in, alleen Wilders dacht daar een paar dagen anders over maar draaide ook weer bij toen Klink weg was. Dus dat Cohen toen wel open stond voor een midden kabinet doet er weinig toe, want Rutte was gewoon tevreden met de centrum-rechtse onderhandelingen (de onderhandelingen waar hij door Cohen dus min of meer in is gedwongen).
Wat is jouw opleiding eigenlijk? En iedereen die niet hoogopgeleid is, is minderwaardig?quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar nationaalsocialisme afdoen als een vorm van socialisme is gewoonweg absurd, grotere tegenpolen zijn er bijna niet, het is gewoon weer goedkoop geblaat van een PVV-clown voor een achterban die niet heel erg hoog opgeleid is
Que? Waar heb ik het over hetgeen jij aanhaalt?quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:02 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Dehumanisering van complete bevolkingsgroepen doeltreffend beleid noemen![]()
Moraal is zeker een vies woord?
En dat was dus veel en veel te laat en weinig geloofwaardig.quote:Op zaterdag 25 september 2010 15:01 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Koppig he, als je beter leest zie je dat dit bericht van 5 juli is. Na de pauze van het CDA in september met het gedoe rond Klink gaf Cohen al aan dat hij open stond voor een middenkabinet terwijl Rutte verder wilde met rechts. Duidelijker kan ik het niet voor je maken!!
Dat gaat me ook te ver eerlijk gezegd voor een politicus. Maar ik vind 'm wel een punt hebben.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Het gaat te ver, maar hij heeft een punt? Hoe zie je dat voor je?quote:Op zaterdag 25 september 2010 16:02 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat gaat me ook te ver eerlijk gezegd voor een politicus. Maar ik vind 'm wel een punt hebben.
Eh nee. Hij heeft geen enkel punt. Er is geen enkele band tussen het socialisme (wat al een heel gebrekkige term is, aangezien er vele varianten zijn) en het nationaal-socialisme.quote:Op zaterdag 25 september 2010 16:02 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat gaat me ook te ver eerlijk gezegd voor een politicus. Maar ik vind 'm wel een punt hebben.
Heeft niks met zwartmaken van doen hoor. Veel, vooral rechtse mensen, roepen graag dat er een verband is tussen socialisme en nationaal-socialisme "want in nationaal-socialisme zit de term socialisme". Daar speelt Bosma handig op in, terwijl het pure geschiedvervalsing is.quote:Op zaterdag 25 september 2010 15:36 schreef Holograph het volgende:
[..]
Kijk dat bedoel ik nou met 'politieke tegenstanders zwartmaken'.
Overigens vraag ik me echt af waarom jij voor de Arbeiders Partij bent. Je loopt ze aan de ene kant belachelijk te maken, maar aan de andere kant stem je wel op een partij die meent het goed voor te hebben met de arbeiders. Een beetje heel erg hypocriet.. Misschien is GL toch meer jouw partij.
Een politicus heeft m.i. zich te houden aan bepaalde fatsoensnormen. Vergelijkingen trekken met Hitler getuigt van wansmaak. Helaas is Bosma niet de enige.quote:Op zaterdag 25 september 2010 16:13 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Het gaat te ver, maar hij heeft een punt? Hoe zie je dat voor je?
Het is niet alleen de term natuurlijk. De herverdeling van de welvaart, sociale vangnetten, strenge regels voor bedrijven, etc, waren net zo goed onderdeel van Hitler's beleid. Natuurlijk zijn er verschillen, maar doen alsof het twee volstrekt verschillende ideologieen zijn is onzin.quote:Op zaterdag 25 september 2010 16:45 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Heeft niks met zwartmaken van doen hoor. Veel, vooral rechtse mensen, roepen graag dat er een verband is tussen socialisme en nationaal-socialisme "want in nationaal-socialisme zit de term socialisme". Daar speelt Bosma handig op in, terwijl het pure geschiedvervalsing is.
Hitler had helemaal niks met socialisme, het was slechts om stemmen te trekken.quote:Op zaterdag 25 september 2010 16:57 schreef nikk het volgende:
[..]
Het is niet alleen de term natuurlijk. De herverdeling van de welvaart, sociale vangnetten, strenge regels voor bedrijven, etc, waren net zo goed onderdeel van Hitler's beleid. Natuurlijk zijn er verschillen, maar doen alsof het twee volstrekt verschillende ideologieen zijn is onzin.
(bron volkskrant.nl)quote:Jorritsma: nieuwsgierigheid niet bevredigd
ANP op 25 september '10, 16:47, bijgewerkt 25 september 2010 16:51
Annemarie Jorritsma (ANP)
DEN HAAG - Het gesprek dat Annemarie Jorritsma, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), zaterdag had met informateur Ivo Opstelten, heeft haar niet veel wijzer gemaakt. ‘Mijn nieuwsgierigheid is niet bevredigd’, zei ze na afloop van het onderhoud.
Informateur praat met provincies en gemeenten
De burgemeester van Almere was samen met Jan Franssen, voorman van het Interprovinciaal Overleg (IPO) en commissaris van de koningin in Zuid-Holland, naar het gebouw van de Eerste Kamer gegaan.
Vooraf zeiden ze te hopen op de hoogte te worden gehouden van de voortgang van de kabinetsformatie. Volgens Franssen was de informateur echter ‘niet in de positie om de stand van de onderhandelingen weer te geven’.
Wikipedia, nou dan ga ik overstag.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:02 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Hitler had helemaal niks met socialisme, het was slechts om stemmen te trekken.
http://nl.wikipedia.org/w(...)_vorm_van_socialisme
Goed bezig, in het artikel staat dat de toekomst van de christendemocratie op het spel staat, niet de democratie, zoals de titel suggereert.quote:Op zaterdag 25 september 2010 15:53 schreef PaarsBeestje het volgende:
Telegraaf (uitgebreidere versie van Remlof z'n bericht)
http://www.telegraaf.nl/b(...)op_spel__.html?p=1,1
[..]
quote:De positie als middenpartij wordt dan losgelaten en daarmee staat de toekomst van de christendemocratie op het spel.
quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:17 schreef remlof het volgende:
Volgens mij is Verhagen de enige CDAer die deze coalitie echt wil
Er zijn verder maar erg weinig prominenten die het zien zitten. Je zou zelfs de door Balkenende geschreven troonrede als steek richting dit experiment kunnen zien.quote:
Ja, de D betekende bij de ene 'Democratische' en bij de andere 'Deutsche'quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou tussen SDAP en NSDAP zat wel iets meer verschil dan enkel het woordje nationaal
Oh, ik kan wel een paar andere bronnen noemen die hetzelfde zeggen, hoor. Zo ongeveer elke monografie over nazisme en elke biografie van Hitler, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wikipedia, nou dan ga ik overstag.
http://www.independent.co(...)t-dream-1186455.htmlquote:The claim that Hitler cannot really have been a socialist because he advocated and practised genocide suggests a monumental failure, then, in the historical memory. Only socialists in that age advocated or practised genocide, at least in Europe, and from the first years of his political career Hitler was proudly aware of the fact. Addressing his own party, the NSDAP, in Munich in August 1920, he pledged his faith in socialist-racialism: "If we are socialists, then we must definitely be anti-semites - and the opposite, in that case, is Materialism and Mammonism, which we seek to oppose." There was loud applause. Hitler went on: "How, as a socialist, can you not be an anti-semite?" The point was widely understood, and it is notable that no German socialist in the 1930s or earlier ever sought to deny Hitler's right to call himself a socialist on grounds of racial policy. In an age when the socialist tradition of genocide was familiar, that would have sounded merely absurd. The tradition, what is more, was unique. In the European century that began in the 1840s from Engels's article of 1849 down to the death of Hitler, everyone who advocated genocide called himself a socialist, and no exception has been found.
Hmm ja, als je Stalinisme als de enige vorm van het socialisme opvat.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wikipedia, nou dan ga ik overstag.
Maar ik kan mij de weerstand bij de socialisten wel voorstellen, ze hebben al zoveel massamoordenaars in de gelederen.
Wat doet iedereen hier toch spastisch over. Hitler heeft zelfs meerdere keren gezegd en geschreven dat hij links verafschuwd. Net als Wilders zegmaar.quote:Op zaterdag 25 september 2010 20:50 schreef nikk het volgende:
[..]
http://www.independent.co(...)t-dream-1186455.html
De meningen zijn nogal verdeeld.
PVV'ers kunnen inderdaad wel meer niet uit ekaar houden. Wat goed en wat slecht is voor een land bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:17 schreef Jud1th het volgende:
Het was toch al lang bekend dat PVV-ers nationaal-socialisme en socialisme niet uit elkaar kunnen houden, zie ook hun verkiezingsprogramma waar nationaal tussen haakjes staat als ze het over de dodenherdenking hebben.
Het bleef helaas niet bij uitspraken:quote:Op zaterdag 25 september 2010 22:25 schreef Ratso het volgende:
Wat doet iedereen hier toch spastisch over. Hitler heeft zelfs meerdere keren gezegd en geschreven dat hij links verafschuwd.
(Bron: Holocoust Encyclopedia: Mosaic of Victims)quote:Among the earliest victims of discrimination and persecution in Nazi Germany were political opponents -- primarily Communists, Socialists, Social Democrats, and trade union leaders.
Ja, dat was een beste steek.quote:Op zaterdag 25 september 2010 20:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er zijn verder maar erg weinig prominenten die het zien zitten. Je zou zelfs de door Balkenende geschreven troonrede als steek richting dit experiment kunnen zien.
Man, wat kun jij toch slecht discussieren. Het is alleen maar sneren. En dan alleen tegen de PVV. Het wordt vervelend. We weten nu wel hoe je er over denkt, hoef je niet ieder uur te herhalen hoor.quote:Op zaterdag 25 september 2010 22:26 schreef Ratso het volgende:
[..]
PVV'ers kunnen inderdaad wel meer niet uit ekaar houden. Wat goed en wat slecht is voor een land bijvoorbeeld.
Ach, dat deed Castro ook.quote:Op zaterdag 25 september 2010 22:40 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Een "socialist" die vakbondsleiders vervolgt.![]()
Nee natuurlijk niet, het kapitalistische Amerika bijvoorbeeld heeft nog nooit onschuldigen gedoodquote:Op zondag 26 september 2010 02:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Terwijl de socialisten, nationaalsocialisten, communisten, etatisten en ander gespuis elkaar miljoenen doden toedichten kunnen we het er denk ik vrij snel over eens zijn dat die situatie niet op het kapitalisme/liberalisme van toepassing is.
Laten we de VS nou niet kapitalistisch gaan noemen. Ik heb vandaag nog een wetenschappelijk artikel gelezen waarin uitgebreid uit de doeken wordt gedaan hoe de VS hun luchtvaartsector subsidieeren en subsidieerden. Een land waarvan de overheid in 2015 een schuld van 102 % van het BBP heeft kun je niet kapitalistisch noemen.quote:Op zondag 26 september 2010 02:32 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, het kapitalistische Amerika bijvoorbeeld heeft nog nooit onschuldigen gedood
En in de Sovjet-Unie consumeerden de partijleiders nou ook niet echt naar behoefte (hoewel, ironisch gezien, dat kennelijk wel het geval was; waarom deden ze het immers anders?), toch duid je het aan als communistisch, neem ik aan.quote:Op zondag 26 september 2010 02:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Laten we de VS nou niet kapitalistisch gaan noemen. Ik heb vandaag nog een wetenschappelijk artikel gelezen waarin uitgebreid uit de doeken wordt gedaan hoe de VS hun luchtvaartsector subsidieeren en subsidieerden.
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in. Veel ideologieen pleiten niet voor geweld en het doden van mensen. Ideologieen worden dan ook meestal bedacht door aardige mensen op een studeerkamer die een situatie beschrijven die hen ideaal lijkt, doden en gewonden door misbruik van overheidsmacht horen daar natuurlijk niet bij. Maar het geeft wel aan dat iedereen die pleit voor een sterke overheid zeer bedacht moet zijn op de risico's die dat met zich mee brengt, overheden zijn concentraties van macht die veel ellende kunnen veroorzaken, daarom hang ik ook eigenlijk een steeds meer geweldloze koers aan waarbij ik ook bezuinigingen op defensie wel zie zitten.quote:Op zondag 26 september 2010 02:36 schreef Monidique het volgende:
En in de Sovjet-Unie consumeerden de partijleiders nou ook niet echt naar behoefte (hoewel, ironisch gezien, dat kennelijk wel het geval was; waarom deden ze het immers anders?), toch duid je het aan als communistisch, neem ik aan.
Kun je niet tegen de waarheid?quote:Op zaterdag 25 september 2010 23:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Man, wat kun jij toch slecht discussieren. Het is alleen maar sneren. En dan alleen tegen de PVV. Het wordt vervelend. We weten nu wel hoe je er over denkt, hoef je niet ieder uur te herhalen hoor.
Sowieso een raar artikel, dat er van uit gaat dat PVV een rechtse partij is. Onzin natuurlijk PVV is een middenpartij net als het CDA, op sociaal en economisch terrein zelfs linkser dan het CDA.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Goed bezig, in het artikel staat dat de toekomst van de christendemocratie op het spel staat, niet de democratie, zoals de titel suggereert.
[..]
mm ja, deden die sociaal-economische opvattingen er ook maar toe, en waren ze niet simpelweg als stemmentrekker in het programma gezet!.quote:Op zondag 26 september 2010 08:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Sowieso een raar artikel, dat er van uit gaat dat PVV een rechtse partij is. Onzin natuurlijk PVV is een middenpartij net als het CDA, op sociaal en economisch terrein zelfs linkser dan het CDA.
Dan nog zal ook in een volledig kapitalistisch land veel ellende zijn, simpelweg omdat het kapitalisme altijd een hele grote groep verliezers kent die in grote armoede zal leven, voor hun levensonderhoud afhankelijk van de giften van de winnaars van het systeem.quote:Op zondag 26 september 2010 02:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Terwijl de socialisten, nationaalsocialisten, communisten, etatisten en ander gespuis elkaar miljoenen doden toedichten kunnen we het er denk ik vrij snel over eens zijn dat die situatie niet op het kapitalisme/liberalisme van toepassing is.
quote:MIDDELBURG - CDA-fractievootrzitter Maxime Verhagen maakt zich schuldig aan 'politieke prostitutie'. Dat zei algemeen secretaris Klaas van der Kamp van de Raad van Kerken zaterdag in een lezing ter gelegenheid van de Zeeuwse kerkendag in Middelburg.
Van der Kamp legde het verband tussen christelijke normen en de opmerking van beoogd premier Mark Rutte (VVD) dat er met het CDA en de PVV een 'regeerakkoord komt waar rechts Nederland zijn vingers bij aflikt'. Volgens de landelijk secretaris draait het in zo'n regering hoofdzakelijk om geldverdienen en gaat dat ten koste van menselijke waarden. Hij haalde een passage aan uit de bijbel, waarin staat voorgeschreven dat ware christenen zich niet mogen inlaten met woekerwinsten.
Hitler sloot natuurlijk gewoon aan bij het Staatssozialismus van Bismarck. Duitsland was al voorloper in volksverzekeringen en de greep van de staat op de economie.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:36 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Dat is niet nieuw, hij heeft dat gejat van (ik meen) Marcel Roele.
Er was ook een linkse stroming binnen de Nazi partij (tot de Nacht van de Lange Messen) en er werd sociale wetgeving ingevoerd, maar altijd vanuit het idee van de volksgemeenschap. Ongeveer het PVV program van afkeer van de Ander en sociaal naar de Onzen. Niet heel slim van Bosma om dat op te rakelen lijkt me!
Misschien is 1 wereldregering een optie? Waar alle huidige landen provincies vormen binnen 1 wereldstaat?quote:Op zondag 26 september 2010 09:30 schreef ethiraseth het volgende:
En hey, in alle gevallen heb je alweer politiek. Het enige wat je eigenlijk kan zeggen is dat mensen die zich in een grote groepen (landen, organisaties als de EU/VN) organiseren een gevaar worden, en voorkomen moet worden. En zelfs dan zal er altijd nog oorlog, geweld, roof en andere ellende gebeuren.
quote:Op zondag 26 september 2010 08:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Sowieso een raar artikel, dat er van uit gaat dat PVV een rechtse partij is. Onzin natuurlijk PVV is een middenpartij net als het CDA, op sociaal en economisch terrein zelfs linkser dan het CDA.
Brrr, macht moet juist gefragmenteerd worden en niet gecentraliseerd.quote:Op zondag 26 september 2010 16:06 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Misschien is 1 wereldregering een optie? Waar alle huidige landen provincies vormen binnen 1 wereldstaat?
Schaalvergroting is inderdaad niet per se het ei van Columbus.quote:Op zondag 26 september 2010 19:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Brrr, macht moet juist gefragmenteerd worden en niet gecentraliseerd.
Nope.. Maar fragmentatie ook nietquote:Op zondag 26 september 2010 23:22 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Schaalvergroting is inderdaad niet per se het ei van Columbus.
Maar de overheid neigt al jaren eerder naar schaalvergroting dan naar het tegengestelde.;)quote:Op maandag 27 september 2010 00:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nope.. Maar fragmentatie ook niet
Dan nog moeten we ook het CDA-congres afwachten.quote:Op maandag 27 september 2010 00:59 schreef Toad het volgende:
Vandaag belangrijke dag voor de onderhandelingen. Als het goed is, weten we vanavond nog hoelang het duurt.
Waarom? Foregone conclusion, hoor. Frits Wester zei dat vanochtend op Radio 2 ook nog: Als de fractie akkoord gaat zal het Congres met misschien wat gesputter ook akkoord gaan.quote:Op maandag 27 september 2010 01:00 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dan nog moeten we ook het CDA-congres afwachten.
Die gaan zich gewoon verschuilen achter wat mooie letters uit een akkoordje.quote:Op maandag 27 september 2010 01:00 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dan nog moeten we ook het CDA-congres afwachten.
Ik hoop dat die Rutte stikt bij het aflikken van zn vingers. Idiote korpsbal.quote:Op maandag 27 september 2010 11:15 schreef eriksd het volgende:
Deze week gaat het gebeuren
Dinsdag wsl.
Dat schoot mij echt in het verkeerde keelgat. En dat terwijl ik de VVD is essentie helemaal geen vervelende partij vind (hoewel ik wel eens anders beweer, maar dat is meer om mensen als jij op te naaien).quote:Op maandag 27 september 2010 12:15 schreef eriksd het volgende:
Dat was geen handige opmerking inderdaad.
Welke opmerking? Ik heb geen nieuws gezien.quote:Op maandag 27 september 2010 12:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat schoot mij echt in het verkeerde keelgat. En dat terwijl ik de VVD is essentie helemaal geen vervelende partij vind (hoewel ik wel eens anders beweer, maar dat is meer om mensen als jij op te naaien).
Dat het een regeerakkoord zou worden waarbij "rechts Nederland de vingers zou aflikken". Dat zei Rutte toen de PVV zich terugtrok nadat Klink was opgestapt als onderhandelaar.quote:Op maandag 27 september 2010 12:27 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Welke opmerking? Ik heb geen nieuws gezien.
Toen de onderhandlingen tussen CDA-VVD-PVV stukliepen zei Rutte het te betreuren omdat er volgens hem een akkoord in de maak was waar rechts NL zijn vingers bij af zou likken. Dan voel je je nogal lullig als een persoon met linkse opvattingen.quote:Op maandag 27 september 2010 12:27 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Welke opmerking? Ik heb geen nieuws gezien.
Natuurlijk niet. Maar als je premier wil worden van alle Nederlanders, dan is zo'n opstelling niet genant. Wat zou jij ervan vinden als Balkenende had gezegd dat christendemocratisch NL zijn vingers af zou likken bij een akkoord. Of Kok zei dat links NL zou smullen van het Paarse akkoord.quote:Op maandag 27 september 2010 12:37 schreef nikk het volgende:
Maar wat verwacht je dan? Een links, socialistisch en multicultureel akkoord?
Dat de PvdA erg slecht onderhandeld moet hebben.quote:Op maandag 27 september 2010 12:43 schreef KoosVogels het volgende:
Wat zou jij ervan vinden als Balkenende had gezegd dat christendemocratisch NL zijn vingers af zou likken bij een akkoord.
Dat de VVD en D66 moeten hebben zitten pitten tijdens de onderhandelingen.quote:Of Kok zei dat links NL zou smullen van het Paarse akkoord.
quote:Op maandag 27 september 2010 11:15 schreef eriksd het volgende:
Deze week gaat het gebeuren
Dinsdag wsl.
Mensen zijn opportunisten en als de hypothese zich had voorgedaan die jij nu stelt, dan hadden de mensen die nu klappen, heel hard boe geroepen.quote:Op maandag 27 september 2010 12:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Maar als je premier wil worden van alle Nederlanders, dan is zo'n opstelling niet genant. Wat zou jij ervan vinden als Balkenende had gezegd dat christendemocratisch NL zijn vingers af zou likken bij een akkoord. Of Kok zei dat links NL zou smullen van het Paarse akkoord.
Jij gaat volkomen voorbij aan het feit dat misschien (waarschijnlijk zelfs) het grootste deel van de leden gewoon voor het akkoord zal zijn. Hoe is het dan een schijndemocratie? Omdat het een uitkomst zou zijn die jou niet aanstaat?quote:Op maandag 27 september 2010 07:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dus dat congres is een wassen neus. Schijndemocratie.
omdat CDA'ers nog voor zouden stemmen al zou er in het akkoord staan dat alle moslims een groene maan op hun kleding moeten gaan dragen zodat ze makkelijk preventief gefouilleerd kunnen worden, uit naam van de strijd tegen het terrorisme natuurlijk. CDA'ers zijn nu eenmaal het meest volgzame volk van Nederland.quote:Op maandag 27 september 2010 14:21 schreef Mike het volgende:
[..]
Jij gaat volkomen voorbij aan het feit dat misschien (waarschijnlijk zelfs) het grootste deel van de leden gewoon voor het akkoord zal zijn. Hoe is het dan een schijndemocratie? Omdat het een uitkomst zou zijn die jou niet aanstaat?
Complete onzin.quote:Op maandag 27 september 2010 15:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
omdat CDA'ers nog voor zouden stemmen al zou er in het akkoord staan dat alle moslims een groene maan op hun kleding moeten gaan dragen zodat ze makkelijk preventief gefouilleerd kunnen worden, uit naam van de strijd tegen het terrorisme natuurlijk. CDA'ers zijn nu eenmaal het meest volgzame volk van Nederland.
Nee hoor. CDA'ers, een enkeling daar gelaten, doen precies wat de partijtop ze opdraagt en vinden precies wat de top zegt dat ze moeten vinden. Daarom zit Verhagen nog steeds op zijn plek, die weet dat perfect uit te buiten. Daarom werd Klink ook de partij uitgewerkt: hij luisterde niet meer naar de partijtop en hey, dat kan niet. Daarom stemt het congres hoe dan ook voor: in opstand komen tegen wat de partij vindt is ondenkbaar in hun ogen.quote:
Als je al het rumoer van de laatste maanden al geen opstand vindt, dan weet ik niet wat de CDA-ers die tegen een akkoord zijn nog zouden moeten doen in jouw ogen om geen volgeling te zijn.quote:Op maandag 27 september 2010 15:04 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nee hoor. CDA'ers, een enkeling daar gelaten, doen precies wat de partijtop ze opdraagt en vinden precies wat de top zegt dat ze moeten vinden. Daarom zit Verhagen nog steeds op zijn plek, die weet dat perfect uit te buiten. Daarom werd Klink ook de partij uitgewerkt: hij luisterde niet meer naar de partijtop en hey, dat kan niet. Daarom stemt het congres hoe dan ook voor: in opstand komen tegen wat de partij vindt is ondenkbaar in hun ogen.
Ik ben wel benieuwd hoe ze dat vorm gaan geven. Er zullen ongetwijfeld allerlei geluiden aan bod komen, maar als er daadwerkelijk zo'n 3000 mensen naar het congres komen, dan kun je niet iedereen aan bod laten komen die iets te zeggen heeft.quote:Op maandag 27 september 2010 15:06 schreef Toad het volgende:
Ik hoop wel dat op het CDA-congres er een inhoudelijke discussie kan plaatsvinden over het akkoord, de gedoogconstructie en de samenwerking met de PVV. Het zou jammer zijn als dat niet vrij en openlijk kan, doordat Verhagen e.a. zich gaan verbinden met het akkoord (stemmen jullie tegen, dan stemmen jullie tegen ons oid).
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 27 september 2010 15:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
omdat CDA'ers nog voor zouden stemmen al zou er in het akkoord staan dat alle moslims een groene maan op hun kleding moeten gaan dragen zodat ze makkelijk preventief gefouilleerd kunnen worden, uit naam van de strijd tegen het terrorisme natuurlijk. CDA'ers zijn nu eenmaal het meest volgzame volk van Nederland.
En als ze voor het akkoord zijn, zijn ze niet alleen het meest volgzame clubje mensen, maar ook nog eens een moreel failliete groep, samen met de VVD. Als je in welke vorm dan ook steun geeft aan macht voor de PVV mis je namelijk elke vorm van ethiek of moraal.
Waarom zijn de partij die moreel superieur zijn dan niet het grootste in Nederland? Is de gemiddelde Nederlander in jouw ogen niet slim genoeg om dat in te zien?quote:Op maandag 27 september 2010 15:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En als ze voor het akkoord zijn, zijn ze niet alleen het meest volgzame clubje mensen, maar ook nog eens een moreel failliete groep, samen met de VVD. Als je in welke vorm dan ook steun geeft aan macht voor de PVV mis je namelijk elke vorm van ethiek of moraal.
Blijkbaar niet.quote:Op maandag 27 september 2010 15:54 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Waarom zijn de partij die moreel superieur zijn dan niet het grootste in Nederland? Is de gemiddelde Nederlander in jouw ogen niet slim genoeg om dat in te zien?
Daarom is het ook zo enorm dom dat de VVD, maar vooral het CDA hier aan meewerken.quote:Op maandag 27 september 2010 10:52 schreef DragonFodder het volgende:
Wat ik zo jammer vind, is dat er dadelijk een regering gevormd wordt met een dik PVV stempel erop, zonder dat de PVV daar ook maar iets voor verantwoordelijkheid hoeft te nemen qua regeren.
Daar is waar. Nu is misschien zo'n 25% echt tegen deze samenwerking. En zo'n 75% is het eens met de partijtop. Als de partijtop had aangegeven dat een samenwerking met de PVV een heel slecht plan was, dan had zeker 75% hen ook gelijk gegeven.quote:Op maandag 27 september 2010 15:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Daar schiet Wilders niks mee op. Als het nl. inhoudt dat hij daarmee VVD en CDA wegvaagt, dan kan hij nooit meer regeren of meewerken aan een minderheidskabinet.quote:Op maandag 27 september 2010 16:03 schreef venomsnake het volgende:
Wedje leggen dat Wilders de boel laat klappen op het moment dat hij giga hoog in de peilingen staat en de onrust binnen het CDA op het hoogtepunt is?
Precies. Wilders is er ook bij gebaat dat alles goed verloopt.quote:Op maandag 27 september 2010 16:18 schreef Mike het volgende:
[..]
Daar schiet Wilders niks mee op. Als het nl. inhoudt dat hij daarmee VVD en CDA wegvaagt, dan kan hij nooit meer regeren of meewerken aan een minderheidskabinet.
De PVV is dan ook eigenlijk een linkse partij.quote:Op maandag 27 september 2010 16:51 schreef remlof het volgende:
De PVV kan z'n vingers kennelijk nog niet aflikken bij al die rechtse ingrepen in de verzorgingsstaat
Ja oud-links. op sommige punten qua sociale zekerheid zijn ze nog extremer dan de SP.quote:Op maandag 27 september 2010 16:56 schreef nikk het volgende:
[..]
De PVV is dan ook eigenlijk een linkse partij.
Ja, en? Alsof Wilders ooit zijn best heeft gedaan om in Nederland zoveel mogelijk veranderd te krijgen, integendeel. Hij wil schoppen en groeien, die gedoogsteun is een middel om groter te worden, dan kan hij met meer kracht schoppen. Het is hem om het schoppen te doen, de mondiale strijd tegen de islam is waar hij voor bezig is, hij is niet voor Nederland bezig en nooit geweest.quote:Op maandag 27 september 2010 16:18 schreef Mike het volgende:
Daar schiet Wilders niks mee op. Als het nl. inhoudt dat hij daarmee VVD en CDA wegvaagt, dan kan hij nooit meer regeren of meewerken aan een minderheidskabinet.
Toch fijn, van die mensen die openlijk toegeven extreem-rechts te steunen.quote:Op maandag 27 september 2010 16:50 schreef nikk het volgende:
Als je de verhalen moet geloven is een akkoord dichtbij. Hopelijk kan de champagne morgenavond open.
Centrum-rechts.quote:Op maandag 27 september 2010 17:55 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Toch fijn, van die mensen die openlijk toegeven extreem-rechts te steunen.
Dan zitten VVD en CDA dus op de goede wegquote:Op maandag 27 september 2010 16:51 schreef remlof het volgende:
De PVV kan z'n vingers kennelijk nog niet aflikken bij al die rechtse ingrepen in de verzorgingsstaat
Het CDA-congres zal niet snel de partijtop afvallen natuurlijk. Je ziet nu al mensen zich indekken door zich te beroepen op de inhoud van een akkoord om zo de partners waarmee het akkoord wordt gesloten naar de achtergrond te drukken.quote:
Er zal inderdaad voornamelijk naar de inhoud worden gekeken, want ik denk niet dat er veel mensen staan te springen om EN met de PVV samen te werken EN een slecht akkoord te ondersteunen.quote:Op maandag 27 september 2010 18:26 schreef du_ke het volgende:
Het CDA-congres zal niet snel de partijtop afvallen natuurlijk. Je ziet nu al mensen zich indekken door zich te beroepen op de inhoud van een akkoord om zo de partners waarmee het akkoord wordt gesloten naar de achtergrond te drukken.
Dat geldt denk ik voor elke partij... Ik kan me het Paasakkoord tijdens Balkenende II nog goed herinneren. Van Mierlo pleitte nota bene zelfs voor opheffing van de partij... En toch ging men uiteindelijk akkoord.quote:Op maandag 27 september 2010 18:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het CDA-congres zal niet snel de partijtop afvallen natuurlijk.
Dit is inderdaad wat er gaat gebeuren door CDA leden. NIETS dus.quote:Op maandag 27 september 2010 18:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het CDA-congres zal niet snel de partijtop afvallen natuurlijk. Je ziet nu al mensen zich indekken door zich te beroepen op de inhoud van een akkoord om zo de partners waarmee het akkoord wordt gesloten naar de achtergrond te drukken.
Er stond eerst rechts, is het niet?quote:Op maandag 27 september 2010 18:29 schreef Mike het volgende:
[..]
Er zal inderdaad voornamelijk naar de inhoud worden gekeken, want ik denk niet dat er veel mensen staan te springen om EN met de PVV samen te werken EN een slecht akkoord te ondersteunen.
Waar ik me tegen verzet is de houding van bepaalde posters hier alsof CDA-leden een compleet ander soort mensen zijn dan zijzelf (lamme schapen, moreel minderwaardig), wat natuurlijk niet zo is. Jammer eraan is ook dat ze daarmee de kloof tussen links en centrum wat vergroten, terwijl ze eigenlijk het tegendeel zouden moeten willen bewerkstelligen.
Behalve voor de VVD die een lange traditie hebben van interne machtsstrijdjes en voormannen die een dolk in hun rug kregen.quote:Op maandag 27 september 2010 18:36 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat geldt denk ik voor elke partij...
Niet zozeer de mening van de partijtop, alswel dat het CDA zich in een hoek heeft gemanoeuvreerd waar amper nog uit te komen is. Naast dat er vrij veel mensen vrij positief zijn over deze centrum-rechtse samenwerking, heb je natuurlijk ook nog een grote groep die twijfelt. Die groep mensen zal niet snel geneigd zijn om hun eigen fractie een motie van wantrouwen te geven en zullen eerder zo'n akkoord het voordeel van de twijfel geven. Het is ook nog even afwachten hoe massaal de nee-stemmers zullen komen opdagen, want als je het ergens heel erg mee oneens bent, heb je sneller de neiging om te gaan stemmen natuurlijk.quote:Op maandag 27 september 2010 18:41 schreef Jojoke het volgende:
Maar denk je niet dat de mening van de partij-top een sterke invloed heeft op het uiteindelijke uitslag. Wil overigens niet zeggen dat andere partijen zo veel beter zijn op dit gebied.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Maar goed, we zullen zien wat gaat gebeuren. Er is inderdaad grote kans dat relatief veel boze nee-stemmers naar het congres gaan.quote:Op maandag 27 september 2010 18:47 schreef Mike het volgende:
[..]
Niet zozeer de mening van de partijtop, alswel dat het CDA zich in een hoek heeft gemanoeuvreerd waar amper nog uit te komen is. Naast dat er vrij veel mensen vrij positief zijn over deze centrum-rechtse samenwerking, heb je natuurlijk ook nog een grote groep die twijfelt. Die groep mensen zal niet snel geneigd zijn om hun eigen fractie een motie van wantrouwen te geven en zullen eerder zo'n akkoord het voordeel van de twijfel geven. Het is ook nog even afwachten hoe massaal de nee-stemmers zullen komen opdagen, want als je het ergens heel erg mee oneens bent, heb je sneller de neiging om te gaan stemmen natuurlijk.
Ik vind dit ook, met name het eerste deel.quote:Op maandag 27 september 2010 10:52 schreef DragonFodder het volgende:
Wat ik zo jammer vind, is dat er dadelijk een regering gevormd wordt met een dik PVV stempel erop, zonder dat de PVV daar ook maar iets voor verantwoordelijkheid hoeft te nemen qua regeren. Ze hoeven alleen maar te reageren, en kunnen bij lastige discussies lekker buiten schot blijven.
Ik wil de PVV verantwoordelijkheid zien nemen, laat ze maar óf bewijzen dat ze het echt beter weten, óf gewoon opbokken. Dit geschreeuw langs de zijlijn ben ik zó zat! Men stemt op de PVV uit onvrede, of uit de gedachte dat de PVV wel een goede oplossing biedt voor allerlei problemen, maar komt er zo nooit achter wat de PVV écht kan of doet. Op dit moment heb je als PVV'er alleen nog maar mooie en minder mooie beloftes van Wilders. Verder he-le-maal niks.
Laat het hem maar eens waarmaken. Geen gezeik met gedoogsteun (weer zo'n typisch Nederlandse polderoplossing), gewoon verantwoordelijkheid nemen. Je kunt zeggen van het CDA wat je wil, maar ze proberen in ieder geval dát te doen.
Het cda zou moeten fuseren met de vvd. Zijn er nog inhoudelijke verschillen tussen deze twee partijen, nu de echte christendemocraten als dissidenten worden beschouwd en voormalig prominenten als mastodonten buitenspel worden gezet?quote:Op maandag 27 september 2010 19:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Een partij die zichzelf christelijk noemt is natuurlijk al een stap te ver om te praten over een akkoord. Een dergelijke partij zou zich vanuit moreel en christelijke naastenliefde oogpunt natuurlijk niet eens moeten willen inlaten met een partij die volgelingen van een geloof stigmatiseert en wil uitsluiten.
Er zijn nog genoeg verschillen, vooral op ethisch gebied. En vergeet de koopzondagen niet, al schijnt Rutte die al te hebben weggegeven.quote:Op maandag 27 september 2010 20:55 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Het cda zou moeten fuseren met de vvd. Zijn er nog inhoudelijke verschillen tussen deze twee partijen, nu de echte christendemocraten als dissidenten worden beschouwd en voormalig prominenten als mastodonten buitenspel worden gezet?
Maar het zal haar wel ontbreken aan steun uit de Kamer. Als deze coalitie er al komt zal ze het geen vier jaar volhouden, dat weet ik bijna zeker.quote:Ik denk trouwens wel dat deze regering het jaren vol gaat houden, zolang Wilders de boel niet laat klappen (en waarom zou hij dat doen?). Deze eensgezinde regering zal het aan daadkracht niet ontbreken.
Hè godver, ik wil eigenlijk gaan slapen. Krijg je deze shizzle.quote:Op maandag 27 september 2010 21:28 schreef remlof het volgende:
Hmmm:
DominiqueHeyde CDA-fractievoorz Verhagen klonk niet echt optimistisch #formatie : we gaan door tot we resultaat hebben waar we mee kunnen instemmen 1/2
9 minutes ago via web
DominiqueHeyde 2/2 of tot duidelijk is dat dat niet het geval is. Verhagen houdt dus mogelijkheid van mislukken open. Zie straks #nieuwsuur
8 minutes ago via web
Als het CDA met de PVV en VVD werkt komt het natuurlijk nooit goed met die kloof. :p Sterker nog, het CDA trekt erdoor alleen maar verder weg van het centrum. Het CDA is sowieso de laatste jaren al moeilijk meer als centrumpartij te zien, het is niet meer dan een rechtse partij die iets links van de VVD staat.quote:Op maandag 27 september 2010 18:29 schreef Mike het volgende:
[..]
Er zal inderdaad voornamelijk naar de inhoud worden gekeken, want ik denk niet dat er veel mensen staan te springen om EN met de PVV samen te werken EN een slecht akkoord te ondersteunen.
Waar ik me tegen verzet is de houding van bepaalde posters hier alsof CDA-leden een compleet ander soort mensen zijn dan zijzelf (lamme schapen, moreel minderwaardig), wat natuurlijk niet zo is. Jammer eraan is ook dat ze daarmee de kloof tussen links en centrum wat vergroten, terwijl ze eigenlijk het tegendeel zouden moeten willen bewerkstelligen.
Het laatste kabinet die het echt uitzong ligt inderdaad alweer twaalf jaar achter ons.quote:Op maandag 27 september 2010 21:36 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Hè godver, ik wil eigenlijk gaan slapen. Krijg je deze shizzle.
Trouwens. Een kabinet dat het vier jaar volhoudt is voorlopig iets uit het verleden, volgens mij.
Ik denk niet dat de vvd veel geeft om die ethische punten, getuige inderdaad het klakkeloze laten vallen hiervan. Mijn punt was dat het cda weinig van een christendemocratische ideologie laat zien de laatste tijd. Beide partijen komen steeds dichter bij elkaar te staan in een soort conservatief neoliberalisme.quote:Op maandag 27 september 2010 21:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Er zijn nog genoeg verschillen, vooral op ethisch gebied. En vergeet de koopzondagen niet, al schijnt Rutte die al te hebben weggegeven.
[..]
Maar het zal haar wel ontbreken aan steun uit de Kamer. Als deze coalitie er al komt zal ze het geen vier jaar volhouden, dat weet ik bijna zeker.
Tja, ik blijf het zeggen, denk nog steeds dat het CDA-PvdA-VVD wordt.quote:Op maandag 27 september 2010 21:28 schreef remlof het volgende:
Hmmm:
DominiqueHeyde CDA-fractievoorz Verhagen klonk niet echt optimistisch #formatie : we gaan door tot we resultaat hebben waar we mee kunnen instemmen 1/2
9 minutes ago via web
DominiqueHeyde 2/2 of tot duidelijk is dat dat niet het geval is. Verhagen houdt dus mogelijkheid van mislukken open. Zie straks #nieuwsuur
8 minutes ago via web
Ik kan de formatie niet langer peilen. Het lukt me gewoon niet meerquote:Op maandag 27 september 2010 21:43 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Tja, ik blijf het zeggen, denk nog steeds dat het CDA-PvdA-VVD wordt.
Als het waar is wat je zegt, en dat zou best wel eens kunnen, heeft de VVD heel weinig meer met liberalisme van doen.quote:Op maandag 27 september 2010 21:40 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de vvd veel geeft om die ethische punten, getuige inderdaad het klakkeloze laten vallen van hiervan. Mijn punt was dat het cda weinig van een christendemocratische ideologie laat zien de laatste tijd. Beide partijen komen steeds dichter bij elkaar te staan in een soort conservatief neoliberalisme.
Dat zal wel meevallen, denk ik, ze zullen morgen nog wel dooronderhandelen en dan is het go or no go.quote:Maargoed, dat wordt weer een latertje vanavond begrijp ik
Ja dat denk ik ook. Een beetje de druk opvoeren..quote:Op maandag 27 september 2010 21:37 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Natuurlijk. Het is Verhagen hè, die probeert zo op het laatst nog wat punten binnen te slepen. Volgens mij had Jacques Tichelaar laatst in P&W nog een mooi verhaal over de onderhandelingstactieken van Verhagen.
Gelopen is het in elk geval zeker niet.quote:Op maandag 27 september 2010 21:43 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ze waren anders erg blij met het resultaat van het CBS. En ze zijn wel vaker wat pessimistischer geweest, daarbij zullen Verhagen en Rutte al hun geloofwaardigheid verliezen als dit niet lukt.quote:Op maandag 27 september 2010 21:43 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dan hebben ze de PVV wel een kans gegeven, blijft natuurlijk gissen of het een eerlijke kans geweest is.quote:Op maandag 27 september 2010 21:48 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ze waren anders erg blij met het resultaat van het CBS. En ze zijn wel vaker wat persimistischer geweest, daarbij zullen Verhagen en Rutte al hun geloofwaardigheid verliezen als dit niet lukt.
Dat laatste zal inderdaad de voornaamste reden zijn als deze coalitie er wel komt. Fijn om te weten dat een land een bepaalde regering krijgt omdat de carrière van de bekokstovers ervan er van af hangt.quote:Op maandag 27 september 2010 21:48 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ze waren anders erg blij met het resultaat van het CBS. En ze zijn wel vaker wat persimistischer geweest, daarbij zullen Verhagen en Rutte al hun geloofwaardigheid verliezen als dit niet lukt.
Dat blijft idd gissen. Misschien was het wel pro forma.quote:Op maandag 27 september 2010 21:50 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Dan hebben ze de PVV wel een kans gegeven, blijft natuurlijk gissen of het een eerlijke kans geweest is.
Dit dus. Verhagen en in mindere mate Rutte weten dondersgoed dat hun politieke carriere een flink deuk oploopt wanneer deze formatie mislukt.quote:Op maandag 27 september 2010 21:51 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat laatste zal inderdaad de voornaamste reden zijn als deze coalitie er wel komt. Fijn om te weten dat een land een bepaalde regering krijgt omdat de carrière van de bekokstovers ervan er van af hangt.
Zo is het tegenwoordig helaas met de politiek gesteld. Ik kan zelf niet zoveel jaren terug gaan, maar in mijn beleving was de houdbaarheidsdatum van bepaalde politici toch langer.quote:Op maandag 27 september 2010 21:51 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat laatste zal inderdaad de voornaamste reden zijn als deze coalitie er wel komt. Fijn om te weten dat een land een bepaalde regering krijgt omdat de carrière van de bekokstovers ervan er van af hangt.
Dus Wilders heeft een veel betere onderhandelingspositiequote:Op maandag 27 september 2010 21:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit dus. Verhagen en in mindere mate Rutte weten dondersgoed dat hun politieke carriere een flink deuk oploopt wanneer deze formatie mislukt.
Een juiste conclusie. Vooral toen de draad weer opnieuw op werd gepakt nadat Wilders de stekker eruit had getrokken. Het was overduidelijk dat Verhagen en Rutte koste wat kost door wilden met de onderhandelingen. Ben dan reuze benieuwd wat Wilders er allemaal uit heeft weten te slepen.quote:Op maandag 27 september 2010 21:57 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dus Wilders heeft een veel betere onderhandelingspositie
Ik hou mijn hart vastquote:Op maandag 27 september 2010 21:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een juiste conclusie. Vooral toen de draad weer opnieuw op werd gepakt nadat Wilders de stekker eruit had getrokken. Het was overduidelijk dat Verhagen en Rutte koste wat kost door wilden met de onderhandelingen. Ben dan reuze benieuwd wat Wilders er allemaal uit heeft weten te slepen.
Het wordt de eerste stap richting de ondergang van ons land.quote:
Waarschijnlijk meen je het ook nog echt zo.quote:Op maandag 27 september 2010 22:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het wordt de eerste stap richting de ondergang van ons land.
We boffen dat we in een coalitieland leven. Als de PVV het geheel voor het zeggen zou hebben, dan waren we goed zuur. Als je ziet hoe die gekke Wilders omgaat met andersdenkenden, dan houd ik mijn hart vast.quote:Op maandag 27 september 2010 22:02 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Waarschijnlijk meen je het ook nog echt zo.
Maar je kunt Koos niet verantwoordelijk houden voor die figuren. Net zoals je geen generalisatie kunt maken over PVV-stemmers.quote:Op maandag 27 september 2010 22:08 schreef eriksd het volgende:
Als je ziet hoe bepaalde linkse figuren dat ook doen, dan had je gelijk Koos. Je sluit je ogen voor de minstens zulke uitgesproken figuren in eigen gelederen.
Ik zou geen enkele partij een absolute meerderheid toevertrouwen.quote:Op maandag 27 september 2010 22:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We boffen dat we in een coalitieland leven. Als de PVV het geheel voor het zeggen zou hebben, dan waren we goed zuur. Als je ziet hoe die gekke Wilders omgaat met andersdenkenden, dan houd ik mijn hart vast.
Ik spreek in eerste plaats voor mijzelf. En voor zover ik weet willen linkse politici andersdenkenden niet de mond snoeren. Mensen als Pechtold binden verbaal de strijd aan met de PVV. Wilders is echter een compleet ander verhaal. Die wil mensen die hem bekritiseren de mond snoeren. Neem bijvoorbeeld het incidentje met de ambassadeur van Indonesie. Ik vind dat een buitengewoon gevaarlijke houding.quote:Op maandag 27 september 2010 22:08 schreef eriksd het volgende:
Als je ziet hoe bepaalde linkse figuren dat ook doen, dan had je gelijk Koos. Je sluit je ogen voor de minstens zulke uitgesproken figuren in eigen gelederen.
Absoluut mee eens.quote:Op maandag 27 september 2010 22:11 schreef Citizen.Erased het volgende:
Ik zou geen enkele partij een absolute meerderheid toevertrouwen.
Ik geloof niet dat het doorgaat, dus maak je maar niet zo bang.quote:Op maandag 27 september 2010 22:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het wordt de eerste stap richting de ondergang van ons land.
Alleen hebben die mensen geen partij met 25 zetels in de tweede kamer, die ook nog eens regeringsmacht lijkt te krijgen zonder enige mate van verantwoordelijkheid.quote:Op maandag 27 september 2010 22:08 schreef eriksd het volgende:
De PVV is ook gebonden aan het akkoord dat opgesteld gaat worden.quote:Op maandag 27 september 2010 22:15 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Alleen hebben die mensen geen partij met 25 zetels in de tweede kamer, die ook nog eens regeringsmacht lijkt te krijgen zonder enige mate van verantwoordelijkheid.
Ik snapte die commotie rond dat gebeuren van die ambassadeur niet zo. Die man is een diplomatiek medewerker, niet een volksvertegenwoordiger. Hij heeft zich dus niet te bemoeien met politieke aangelegenheden van het betreffende land. Verhagen heeft hem dus correct op het matje geroepen: ik zou hetzelfde verwachten als de ambassadeur van Iran begint over bijvoorbeeld de Joodse achtergrond van Cohen: dat is niet de taak van een ambassadeur.quote:Op maandag 27 september 2010 22:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik spreek in eerste plaats voor mijzelf. En voor zover ik weet willen linkse politici andersdenkenden niet de mond snoeren. Mensen als Pechtold binden verbaal de strijd aan met de PVV. Wilders is echter een compleet ander verhaal. Die wil mensen die hem bekritiseren de mond snoeren. Neem bijvoorbeeld het incidentje met de ambassadeur van Indonesie. Ik vind dat een buitengewoon gevaarlijke houding.
Hmm ja, en jij denkt dat Wilders zich daaraan gaat houden? Wilders heeft het CDA en VVD bij de ballen als ze akkoord gaan met een gedoogregering. Beide partijen zijn nu al doodsbang voor hem, laat staan als ze hem laten gedogen. Het kabinet laten vallen doen ze niet, ook al gaat Wilders regelrecht tegen het akkoord in en roept hij de meest achterlijke. Want dan vreet Wilders nog meer zetels van ze op, en ook partijen als D66 en PvdA staan klaar om afvallers op te vangen.quote:Op maandag 27 september 2010 22:16 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
De PVV is ook gebonden aan het akkoord dat opgesteld gaat worden.
De beste man ging weliswaar te ver, maar hij mag toch wel zeggen dat de president van Indonesie niet op bezoek als een anti-islam partij het kabinet gedoogt? En wat te denken van die politiechef die Wilders een fascist noemde? Op zich ging zij ook te ver, maar waarom schreeuwt Wilders vervolgens om haar ontslag? Juist hij zou daar boven moeten staan, omdat hij zich presenteert als hoeder van de vrijheid van meningsuiting.quote:Op maandag 27 september 2010 22:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik snapte die commotie rond dat gebeuren van die ambassadeur niet zo. Die man is een diplomatiek medewerker, niet een volksvertegenwoordiger. Hij heeft zich dus niet te bemoeien met politieke aangelegenheden van het betreffende land. Verhagen heeft hem dus correct op het matje geroepen: ik zou hetzelfde verwachten als de ambassadeur van Iran begint over bijvoorbeeld de Joodse achtergrond van Cohen: dat is niet de taak van een ambassadeur.
Kortom: volkomen terechte actie van Verhagen.
Nou, er komt een vrouw praten over de bedwants! Drama en sensatie rechtstreeks in uw eigen bed!quote:
Joost Zwagerman komt ook. Hij beweert dat links het PVV-electoraat kleineert.quote:Op maandag 27 september 2010 22:20 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nou, er komt een vrouw praten over de bedwants! Drama en sensatie rechtstreeks in uw eigen bed!
Godsamme, ben je nou een diehard-internetgebruiker of niet? Dan kijk je toch geen teletekstquote:Op maandag 27 september 2010 22:25 schreef ethiraseth het volgende:
Oh oke, Oudkerk staat niet vermeld op teletekst. Zag alleen twee rappers staan die over het woord kutmarokkaan komen zeuren. En Zwagerman, ach ja, ook niet heel spannend te noemen. Vond de bedwants nog het meest interessant.
Het is simpel. De PVV heeft recht op vrijheid van meningsuiting en mag iedere willekeurige functionaris achterlijk of debiel noemen, maar anderen mogen dat niet. Dat krijg je als je leidt aan morele superioriteit.quote:Op maandag 27 september 2010 22:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De beste man ging weliswaar te ver, maar hij mag toch wel zeggen dat de president van Indonesie niet op bezoek als een anti-islam partij het kabinet gedoogt? En wat te denken van die politiechef die Wilders een fascist noemde? Op zich ging zij ook te ver, maar waarom schreeuwt Wilders vervolgens om haar ontslag? Juist hij zou daar boven moeten staan, omdat hij zich presenteert als hoeder van de vrijheid van meningsuiting.
Ik leid daaraan af dat Wilders hypocriet is. Dat vind ik zorgwekkend, vooral gezien de steun die de beste man geniet binnen onze landsgrenzen.
Niet een diplomatiek medewerker. Dat is niet zijn taak.quote:Op maandag 27 september 2010 22:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het is simpel. De PVV heeft recht op vrijheid van meningsuiting en mag iedere willekeurige functionaris achterlijk of debiel noemen, maar anderen mogen dat niet. Dat krijg je als je leidt aan morele superioriteit.
Uiteraard moeten onwelgevallige meningen de mond gesnoerd worden....heb ik alle begrip voor.quote:Op maandag 27 september 2010 22:27 schreef eriksd het volgende:
[..]
Niet een diplomatiek medewerker. Dat is niet zijn taak.
Kom op Erik, jij weet ook dat Wilders belachelijk hypocriet is op dit vlak. Verder is het ook de manier waarop hij bezwaar maakt. Dat gebeurt op absurde wijze. Hij doet me denken aan een boze automobilist die de bestuurder voor hem uitscheldt omdat die niet doorrijdt.quote:Op maandag 27 september 2010 22:27 schreef eriksd het volgende:
[..]
Niet een diplomatiek medewerker. Dat is niet zijn taak.
En ik vind Oudkerk dan weer een walgelijke manquote:Op maandag 27 september 2010 22:23 schreef eriksd het volgende:
Ik doel meer op Oudkerk en Appa. Dat lijken mij geen vrienden.
Voordat ik weer een emmer stront over mij heen krijg: Oudkerk is een goede vent.
Oldskool4lyfe yo.quote:Op maandag 27 september 2010 22:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Godsamme, ben je nou een diehard-internetgebruiker of niet? Dan kijk je toch geen teletekst
Doen ze dat dan niet?quote:Op maandag 27 september 2010 22:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Joost Zwagerman komt ook. Hij beweert dat links het PVV-electoraat kleineert.
Nee hoor, dat doen ze zelf al prima. Links wijst alleen het gedrag aan. is het kleineren als je zegt dat apen met stront smijten? Nee, dat is simpelweg het beschrijven van gedrag.quote:
Ik moest lachen.quote:Op maandag 27 september 2010 22:36 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nee hoor, dat doen ze zelf al prima. Links wijst alleen het gedrag aan. is het kleineren als je zegt dat apen met stront smijten? Nee, dat is simpelweg het beschrijven van gedrag.
Ja, vind ik ook. Had hem graag als burgemeester van Amsterdam gezien.quote:Op maandag 27 september 2010 22:23 schreef eriksd het volgende:
Ik doel meer op Oudkerk en Appa. Dat lijken mij geen vrienden.
Voordat ik weer een emmer stront over mij heen krijg: Oudkerk is een goede vent.
dan kan ik met een gerust hart slapen.quote:
quote:Op maandag 27 september 2010 22:40 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
dan kan ik met een gerust hart slapen.
En dat sowieso.quote:Op maandag 27 september 2010 22:11 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Ik zou geen enkele partij een absolute meerderheid toevertrouwen.
En in ruil voor wat vage beloftes op papier nemen ze een kabinet dat enkel en alleen is mogelijk gemaakt voor de PVV voor lief?quote:Op maandag 27 september 2010 18:29 schreef Mike het volgende:
[..]
Tja doordat het CDA toch nog zo makkelijk en braaf achter de PVV aanloopt lijken ze zelf voor een hardrechts profiel te kiezen waarbij het midden snel uit zicht is verdwenen (of de kamer uitgezet)quote:Waar ik me tegen verzet is de houding van bepaalde posters hier alsof CDA-leden een compleet ander soort mensen zijn dan zijzelf (lamme schapen, moreel minderwaardig), wat natuurlijk niet zo is. Jammer eraan is ook dat ze daarmee de kloof tussen links en centrum wat vergroten, terwijl ze eigenlijk het tegendeel zouden moeten willen bewerkstelligen.
Voor veel mensen zal het voldoende zijn als ze zich kunnen vinden in de punten van het akkoord. Er zal dan op een aantal punten met de PVV samengewerkt worden die niet tegen de grondwet of tegen de eigen beginselen ingaan.quote:Op maandag 27 september 2010 22:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
En in ruil voor wat vage beloftes op papier nemen ze een kabinet dat enkel en alleen is mogelijk gemaakt voor de PVV voor lief?
Had de CDA aanhang toch wat slimmer voorgesteld :p.
Ik zie niemand achter de PVV aanlopen. En al helemaal niet of er een hardrechts profiel uitkomt. Daar zullen we toch echt eerst de akkoorden voor moeten afwachten.quote:Tja doordat het CDA toch nog zo makkelijk en braaf achter de PVV aanloopt lijken ze zelf voor een hardrechts profiel te kiezen waarbij het midden snel uit zicht is verdwenen (of de kamer uitgezet)
Om gekleineerd te worden hebben ze links niet nodigquote:
Wordt de inhoud van het gedoogakkoord ook voorgelegd aan het congres?quote:Op maandag 27 september 2010 22:58 schreef Mike het volgende:
[..]
Voor veel mensen zal het voldoende zijn als ze zich kunnen vinden in de punten van het akkoord. Er zal dan op een aantal punten met de PVV samengewerkt worden die niet tegen de grondwet of tegen de eigen beginselen ingaan.
[..]
Ik zie niemand achter de PVV aanlopen. En al helemaal niet of er een hardrechts profiel uitkomt. Daar zullen we toch echt eerst de akkoorden voor moeten afwachten.
En ik herhaal nog maar eens: Als je jezelf als partij Christelijk noemt en jezelf profileert als het geweten (met een zachte g) van nederland, dan ben je al een stap te ver als je bereid bent omwille van het pluche tot een akkoord te komen met een partij die zwart op wit in zijn programma zet, dat een bepaalde bevolkingsgroep van Nederlandse staatsburgers, grondwettelijke rechten ontnomen moeten gaan worden.quote:Op maandag 27 september 2010 22:58 schreef Mike het volgende:
Ik zie niemand achter de PVV aanlopen. En al helemaal niet of er een hardrechts profiel uitkomt. Daar zullen we toch echt eerst de akkoorden voor moeten afwachten.
Ik heb geen idee hoe het congres vorm zal krijgen.quote:Op maandag 27 september 2010 23:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Wordt de inhoud van het gedoogakkoord ook voorgelegd aan het congres?
Lijkt me wel zo redelijk, want daar moet het CDA ook voor tekenen.quote:Op maandag 27 september 2010 23:06 schreef Mike het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe het congres vorm zal krijgen.
Ach, er was toch al sprake om het congres zo half voor te liegen? Stond in de brief van Klink niet zoiets?quote:Op maandag 27 september 2010 23:09 schreef remlof het volgende:
[..]
Lijkt me wel zo redelijk, want daar moet het CDA ook voor tekenen.
Mocht het centrumrechtse minderheidskabinet er komen, dan zal er op sommige punten samengewerkt worden met de PVV, net zoals alle andere partijen al gedaan hebben in de jaren hiervoor. Ze nemen geen deel aan de regering en kunnen niks laten uitvoeren dat iemands grondwettelijke rechten aantast.quote:Op maandag 27 september 2010 23:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En ik herhaal nog maar eens: Als je jezelf als partij Christelijk noemt en jezelf profileert als het geweten (met een zachte g) van nederland, dan ben je al een stap te ver als je bereid bent omwille van het pluche tot een akkoord te komen met een partij die zwart op wit in zijn programma zet, dat een bepaalde bevolkingsgroep van Nederlandse staatsburgers, grondwettelijke rechten ontnomen moeten gaan worden.
En om dan vervolgens met een schijnheilig gezicht te blijven roepen, dat je een 'centrum(-rechtse) partij' bent, is helemaal een gotspe eerste klas.
Nee, juist niet. Dat heeft Klink later nog bevestigd.quote:Op maandag 27 september 2010 23:11 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ach, er was toch al sprake om het congres zo half voor te liegen? Stond in de brief van Klink niet zoiets?
Verhagen wil dit akkoord door de strot van het CDA duwen, alleen al om z'n eigen politieke carrière.quote:Op maandag 27 september 2010 23:12 schreef ethiraseth het volgende:
Hmm, nouja, dan zal ik Klink maar geloven, aangezien ik hem verder ook geloof. Zou me nog steeds niet verbazen als Verhagen zoiets van plan was.
Dat is wel duidelijk ondertussen ja. Hoewel ik het wel weer opvallend vond dat hij vandaag de mogelijkheid van mislukken weer op een kier zette.quote:Op maandag 27 september 2010 23:13 schreef remlof het volgende:
[..]
Verhagen wil dit akkoord door de strot van het CDA duwen, alleen al om z'n eigen politieke carrière.
Niet? Dat heb ik dan gemist. Zijn brief leek me vrij helder eigenlijk?quote:Op maandag 27 september 2010 23:11 schreef Mike het volgende:
[..]
Nee, juist niet. Dat heeft Klink later nog bevestigd.
Ja, daar stond juist in dat er niemand om de tuin geleid zou worden. Dat laatste heeft Klink later nog bevestigd toen er vragen over kwamen.quote:Op maandag 27 september 2010 23:15 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Niet? Dat heb ik dan gemist. Zijn brief leek me vrij helder eigenlijk?
Ha. Haha. Hahahahahahahaha!!! Naieveling. Er zijn zoveel manieren om regeltjes aan te passen of uit te leggen die niet rechtstreeks tegen de Grondwet ingaan, maar wel het gewenste resultaat hebben.quote:Op maandag 27 september 2010 23:11 schreef Mike het volgende:
[..]
Mocht het centrumrechtse minderheidskabinet er komen, dan zal er op sommige punten samengewerkt worden met de PVV, net zoals alle andere partijen al gedaan hebben in de jaren hiervoor. Ze nemen geen deel aan de regering en kunnen niks laten uitvoeren dat iemands grondwettelijke rechten aantast
Nee? Ik ben toch een iets andere mening toegedaan. Ik vind de afbraak van de verzorgingsstaat, de kenniseconomie en het culturele- en sportklimaat toch een redelijk apocalyptisch iets.quote:Ik snap best dat mensen niet blij zijn dat er een rechtse stempel op het beleid komt, maar het is echt niet zo dat de apocalypse opeens plaats gaat vinden in Nederland als dit akkoord door het CDA congres komt.
En jij gelooft een politicus? En dan nog wel deze politicus?quote:Op maandag 27 september 2010 23:17 schreef Mike het volgende:
[..]
Ja, daar stond juist in dat er niemand om de tuin geleid zou worden. Dat laatste heeft Klink later nog bevestigd toen er vragen over kwamen.
Maar toch is Klink weg, kennelijk omdat hij van mening was dat hij niet op het finale akkoord wou wachten om zijn mening tegen deze coalitie-constructie met de PVV te laten blijken.quote:Op maandag 27 september 2010 23:17 schreef Mike het volgende:
[..]
Ja, daar stond juist in dat er niemand om de tuin geleid zou worden. Dat laatste heeft Klink later nog bevestigd toen er vragen over kwamen.
In die zin heeft Mike gelijk.quote:(Overigens gaven Verhagen en Pieter Heerma tijdens de terugkoppeling van het overleg aan dat wel degelijk nog voor het congres met een volledige toelichting zou moeten worden gekomen).
Is natuurlijk ook de beste benadering. Rationeel gezien is er geen reden om wel met andere partijen samen te werken maar niet met de PVV.quote:Op dinsdag 28 september 2010 00:30 schreef Jojoke het volgende:
Ze gaan op het congres alleen in op de inhoud van het regeer- en gedoogakkoord, niet de wenselijkheid om samen te werken met de PVV.
quote:***********************************
Formatiegesprekken naderen climax
` De onderhandelaars van VVD,PVV en CDA
hebben kort voor middernacht een lange
dag van formatiebesprekingen afgerond.
Een akkoord is nog niet bereikt,maar
verwacht wordt dat dat niet lang meer
duurt.Morgen gaan de gesprekken verder.
Bronnen in Den Haag verwachten dat er
morgen of overmorgen waarschijnlijk een
akkoord wordt gepresenteerd.In dat
geval kan het CDA mogelijk zaterdag al
een congres houden over deelname aan
een minderheidskabinet met de VVD en
gedoogsteun van de PVV.
De onderhandelingen lagen vandaag korte
tijd stil zodat de drie partijen in
eigen kring konden overleggen.
Dat is zeker het geval. Kijk alleen al naar hoe hier op Fok! door users als du_ke, Lord_Vetinari, ethiraseth wordt gereageerd. Zij lijken echt te denken dat er ineens 1,5 miljoen moslimhaters in Nederland zijn, bespottelijk natuurlijk. Uit de reportage in de NRC die Zwagerman aanhaalde bleek daar helemaal niks van. Kennelijk hebben sommige mensen een dermate grote afkeer van de persoon Wilders dat zij niet meer in staat zijn de werkelijkheid correct te beoordelen.quote:Op maandag 27 september 2010 22:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Joost Zwagerman komt ook. Hij beweert dat links het PVV-electoraat kleineert.
True, maar het is maar de vraag of Wilders veel andere van z'n standpunten kan verwezenlijken. Juist de standpunten waarom mensen op hem gestemd hebben.quote:Op dinsdag 28 september 2010 00:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
Zij lijken echt te denken dat er ineens 1,5 miljoen moslimhaters in Nederland zijn, bespottelijk natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |