quote:Zorgen over PVV nemen toe in CDA-top
De CDA-top die in zee wil met de PVV en ervan overtuigd is dat dat goed kan zijn voor het land en de partij wordt steeds smaller. Vrijdag bleek dat CDA-minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) zich grote zorgen maakt over de manier waarop de mogelijke samenwerking met de PVV zijn partij splijt.
Daarnaast werd duidelijk dat staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en CDA-onderhandelaar Ank Bijleveld weliswaar nog ,,met volle inzet'' werkt aan een onderhandelingsresultaat met VVD en PVV, maar volgens ingewijden eigenlijk het liefst het Binnenhof verlaat en commissaris van de Koningin in Overijssel wordt.
Na alle eerdere kritiek van oud-premiers, voormalige ministers en andere partijprominenten worden nu ook de zorgen van actieve prominente CDA'ers, zoals Hirsch Ballin, publiek. Tot op heden was de opgestapte onderhandelaar Ab Klink de enige. Hiermee lijkt het erop dat CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen steeds geïsoleerder komt te staan in zijn overtuiging dat hij een resultaat kan bereiken waar zijn eigen fractie en de leden tijdens een partijcongres achter kunnen staan.
Waarsschijnlijk wel, uit peilingen van de PvdA campagne strateeg (MdH) blijkt dat een ruime meerderheid van de CDA'ers VOOR samenwerking is met de PVV.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:12 schreef remlof het volgende:
Verhagen wacht toespraak Hirsch Ballin af.
Ik hoop echt dat het CDA-congres zich niet zomaar neerlegt bij samenwerking met de PVV.
Dat valt wel mee, maar er zijn inmiddels zoveel partij prominenten die van zich laten horen, dat de anderen een beetje wegvallen. Kan wel als effect hebben dat de congreszaal straks vol met tegenstanders zitten aangezien die laatste groep zich veel beter in de picture weet te zetten.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:17 schreef remlof het volgende:
Volgens mij is Verhagen de enige CDAer die deze coalitie echt wil
En dan dat linkse kabinet van jou wel een kans van slagen geven?quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:12 schreef remlof het volgende:
Ik hoop echt dat het CDA-congres zich niet zomaar neerlegt bij samenwerking met de PVV.
Dat wordt pas smullen. SP en D66 die gaan samenwerken.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
En dan dat linkse kabinet van jou wel een kans van slagen geven?
Ik heb persoonlijk liever dat dit gedrocht van een kabinet er komt en dan binnen een paar maanden implodeert.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
En dan dat linkse kabinet van jou wel een kans van slagen geven?
En dan?quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:34 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk liever dat dit gedrocht van een kabinet er komt en dan binnen een paar maanden implodeert.
Is er voldoende gebleken dat Geert Wilders ook maar een machtsgeile idioot is hopelijk... kunnen we weer vers opnieuw beginnen zonder dat de NL maatschappij nog verder polariseert..quote:
Dit getuigt van een fantastische naiviteit. Volgende poging.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:39 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Is er voldoende gebleken dat Geert Wilders ook maar een machtsgeile idioot is hopelijk... kunnen we weer vers opnieuw beginnen zonder dat de NL maatschappij nog verder polariseert..
Laat mij lekker naief zijn dan...quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:39 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dit getuigt van een fantastische naiviteit. Volgende poging.
Ah. Enige verschil is dat Wilders goede mensen in zijn partij heeft zitten, de LPF niet.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Nieuwe verkiezingen en de PVV weg
Het LPF-effect zeg maar
Dan komt de volgende populistische partij wel weer op. Ik zou er maar aan wennen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Het LPF-effect zeg maar
Da's waar.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:40 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Laat mij lekker naief zijn dan...
Nouquote:Op vrijdag 24 september 2010 19:40 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ah. Enige verschil is dat Wilders goede mensen in zijn partij heeft zitten, de LPF niet.
Echt veel extremer dan Wilders kan echter niet, zonder dat ze kunnen ontkennen dat ze toch echt niet extreem-rechts zijn natuurlijk. En veel huidige PVV-stemmers weigeren momenteel toch nog steeds hardop te zeggen dat ze dat wel zijn.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan komt de volgende populistische partij wel weer op. Ik zou er maar aan wennen.
De PVV zie ik overigens, in de huidige vorm, een volgende verkiezing ook nog wel overleven.
Nou..........quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:40 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ah. Enige verschil is dat Wilders goede mensen in zijn partij heeft zitten, de LPF niet.
Ik bedoel te zeggen dat een populistische volksbeweging blijvende ruimte heeft binnen het politieke speelveld. Ik geloof niet in het wegvallen van middenpartijen, maar ik zie een gemarginaliseerde rol voor het CDA, een conservatieve koers voor de VVD (bescherming oude vrijheidsrechten) en een PvdA die zich meer gaat richten op de middenklasse. Dan blijft er een enorm speelveld open.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:42 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Echt veel extremer dan Wilders kan echter niet, zonder dat ze kunnen ontkennen dat ze toch echt niet extreem-rechts zijn natuurlijk. En veel huidige PVV-stemmers weigeren momenteel toch nog steeds hardop te zeggen dat ze dat wel zijn.
Ben ik met je eens, punt is alleen dat de huidige populistische uitspraken die het meest populair zijn juist in die hoek zitten. En die kun je toch niet veel extremer dan nu maken zonder dat je de wet gaat overtreden.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:44 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik bedoel te zeggen dat een populistische volksbeweging blijvende ruimte heeft binnen het politieke speelveld. Ik geloof niet in het wegvallen van middenpartijen, maar ik zie een gemarginaliseerde rol voor het CDA, een conservatieve koers voor de VVD (bescherming oude vrijheidsrechten) en een PvdA die zich meer gaat richten op de middenklasse. Dan blijft er een enorm speelveld open.
Precies! Het gaat in het geheel niet om de PVV.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan komt de volgende populistische partij wel weer op. Ik zou er maar aan wennen.
De PVV zie ik overigens, in de huidige vorm, een volgende verkiezing ook nog wel overleven.
"Met het aanstellen van Cohen een linksere koers dan Bos".quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:51 schreef Toad het volgende:
Bos had een linksere koers?
Verder ben ik het wel met je eens dat er ruimte is voor een 'populistische' partij als de PVV.
Bosma, Fritsma, De Roon, de docent uit Den Haag, om maar wat te noemen. En dan is dat nog met de info op basis van 9 zetels toen.quote:
ah ja, ik zat het al een paar keer te lezen, maar nu is het helder.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:54 schreef eriksd het volgende:
[..]
"Met het aanstellen van Cohen een linksere koers dan Bos".
Als Bos er nog had gezeten, was er een middenkabinet gekomen.
Hoezo is De Roon een slecht politicus? Het feit dat er een "Het PVV geluid" filmpje is, wil niet zeggen dat hij slecht is. Ik bedoel, elke politicus heeft zo z'n betere en slechtere debatten.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:55 schreef eriksd het volgende:
[..]
Bosma, Fritsma, De Roon, de docent uit Den Haag, om maar wat te noemen. En dan is dat nog met de info op basis van 9 zetels toen.
Brinkman is voor mij een twijfelgeval, want oud-agent en das een plus.
De PVV kamerleden lijken net iets sneller vast te lopen in hun retoriek (ook door pure onervarenheid overigens..)quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:57 schreef Holograph het volgende:
[..]
Hoezo is De Roon een slecht politicus? Het feit dat er een "Het PVV geluid" filmpje is, wil niet zeggen dat hij slecht is. Ik bedoel, elke politicus heeft zo z'n betere en slechtere debatten.
Mjah, vaag. Ze wisten natuurlijk al bij haar aanstelling als mede-onderhandelaar dat ze gesolliciteerd had/zou gaan solliciteren als CvdK in Overijssel. Maar misschien konden ze niemand anders vinden die naast Verhagen wou gaan zitten.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:00 schreef Toad het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van het gedoe rond Ank?
Daarmee blaas je het nieuwe kabinet de facto al meteen op, want de PVV gaat daar nooit mee akkoord. Ik denk dat het electoraal gezien voor de oppositie beter is om dit kabinet zelf op z'n bek te laten gaan, ze kunnen daar altijd nog bij helpen door het laatste zetje te geven.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Het wordt gammeler en gammeler, er is gewoon niet de benodigde steun voor notabene een minderheidskabinet. Straks moeten ze bij het CDA gaan puzzelen met wie van de kamerleden staatssecretaris kan worden om geen 'dissidenten' van de lijst te laten doorschuiven naar de kamer.
Als de oppositie nou even slim is, dan geven ze het CDA-congres een zetje: Wij doen geen zaken zonder gedoogakkoord met ons, op deze manier zoeken jullie het maar helemaal met de PVV uit. Als de PVV het er niet mee eens is gaat het niet door, en als je met ons zaken wilt doen, dan moeten we eerst afspreken wat we ervoor terugkrijgen.
Waarschijnlijk niet nee, maar de PVV wordt geacht op een aantal terreinen mee te stemmen met de regering en in ruil daarvoor krijgen ze wat terug. De oppositie wordt ook geacht op een aantal terreinen mee te stemmen met de regering, namelijk die punten waar de PVV niet in mee wil, en daar krijgen ze niks voor terug. Het gedoogakkoord veronderstelt dus juist een welwillende houding van de oppositie, die wordt voor vanzelfsprekend aangenomen. Maar daar is geen rechtvaardiging voor, dus als de oppositie nou even overlegt en in ieder geval de mogelijkheid aankaart om de regering volledig uit te leveren aan de PVV, dan is het kabinet opgeblazen op het CDA-congres of al eerder.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:09 schreef remlof het volgende:
[..]
Daarmee blaas je het nieuwe kabinet de facto al meteen op, want de PVV gaat daar nooit mee akkoord.
Electoraal? Er zijn net verkiezingen geweest. Je kunt het CDA ook niet net zolang kamerleden laten wegpesten tot een regeringspartij de vereiste steun geeft voor een minderheidskabinet.quote:Ik denk dat het electoraal gezien voor de oppositie beter is om dit kabinet zelf op z'n bek te laten gaan, ze kunnen daar altijd nog bij helpen door het laatste zetje te geven.
Ik ben echt heel benieuwd hoe het gaat lopen, maar ik hoop nergens op. Het is en blijft tenslotte het CDA.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:12 schreef remlof het volgende:
Na het vertrek van Balkenende (#1) en Klink (#4), zou Bijleveld (#2) de derde politicus uit de Top 4 van de CDA-kandidatenlijst zijn die al na korte tijd opstapt. Balkenende heeft helemaal geen zitting in de Tweede Kamer genomen, Klink pakweg drie maanden... - Ik zou me als CDA-kiezer toch redelijk bedrogen voelen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:00 schreef Toad het volgende:
Steeds meer hoop dus dat de normaal denkende mens dit gaan overwinnen en dat er dus géén BRUIN komt. De PVV moet gewoon door alle partijen uitgesloten worden. Ook dat is democratie, zo simpel is het. Een partij die mensen niet meer per individu beoordeelt, maar miljoenen mensen wegzet als een gevaar voor de samenleving, moet je gewoon niet langer serieus nemen en gewoon boycotten. Zo zie ik het. In België hebben ze dat prima gedaan. Daar kan Nederland nog wat van leren. Cordon sanitair is the way to go. Gevaarlijke partijen moet je uitsluiten. Ook dat is democratie.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:14 schreef remlof het volgende:
Nu ook een artikel in De Pers: Zorgen over PVV nemen toe in CDA-top
Om afgerekend te worden moet de PVV meeregeren. Met alleen 'gedogen' kan Wilders de ene keer regering spelen, de andere keer oppositie. Net wat hem op dat moment het beste uitkomt. Voor het LPF effect is nodig dat de PVV echt in de regering zit en bewindslieden levert.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Het LPF-effect zeg maar
quote:Op zaterdag 25 september 2010 07:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ironisch, overigens, dat het ineens HB is, die de beste hoop is voor het mislukken van deze regeringsramp...
Ah, dus jij bepaalt wat normaal is. Precies de reden waarom ik dit kabinet wel een kans gun.quote:Op zaterdag 25 september 2010 03:08 schreef Ratso het volgende:
[..]
Steeds meer hoop dus dat de normaal denkende mens dit gaan overwinnen en dat er dus géén BRUIN komt. De PVV moet gewoon door alle partijen uitgesloten worden. Ook dat is democratie, zo simpel is het. Een partij die mensen niet meer per individu beoordeelt, maar miljoenen mensen wegzet als een gevaar voor de samenleving, moet je gewoon niet langer serieus nemen en gewoon boycotten. Zo zie ik het. In België hebben ze dat prima gedaan. Daar kan Nederland nog wat van leren. Cordon sanitair is the way to go. Gevaarlijke partijen moet je uitsluiten. Ook dat is democratie.
Wat vind je hier dan van:quote:Op zaterdag 25 september 2010 08:57 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ah, dus jij bepaalt wat normaal is. Precies de reden waarom ik dit kabinet wel een kans gun.
Uhm, is dit een vraag aan mij?quote:Op zaterdag 25 september 2010 09:12 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Wat vind je hier dan van:
"Een partij die mensen niet meer per individu beoordeelt, maar miljoenen mensen wegzet als een gevaar voor de samenleving, moet je gewoon niet langer serieus nemen en gewoon boycotten"
Denk je dat het in sommige gevallen goed kan zijn om niet naar het individu te kijken maar naar de groep waar deze toe behoort ?
Krijgen we straks redenaties die op het volgende lijken:
'Marokkanen zijn significant vaker crimineel dan autochtonen, hier moeten we het beleid op aanpassen' ?
Ja, inclusief het eerste deel.quote:
Dat heet doeltreffend beleid maken. Als het te pijnlijk is om ze Marokkanen te blijven noemen kunnen we dat achterwege laten. Het is gewoon noodzakelijk om doeltreffend beleid te maken. Het is complete onzin om slechte maatregelen te hanteren omdat je dan iedereen gelijk zou behandelen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 09:12 schreef Compatibel het volgende:
Krijgen we straks redenaties die op het volgende lijken:
'Marokkanen zijn significant vaker crimineel dan autochtonen, hier moeten we het beleid op aanpassen' ?
Ik denk dat de groep aanspreken in bepaalde gevallen effectiever is, zeker wanneer er zo'n collectief gevormd wordt.quote:Op zaterdag 25 september 2010 09:29 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ja, inclusief het eerste deel.
Eigenlijk wel tekenend. Het CDA gaat het nog best lastig krijgen om mensen te vinden die hun nek willen uitsteken voor dit kabinet dat haar lot volledig in handen legt van een stel extreem-rechtse dwazen...quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:00 schreef Toad het volgende:
Als dat dé reden is om een kabinet een kans te gunnen....magertjes.quote:Op zaterdag 25 september 2010 08:57 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ah, dus jij bepaalt wat normaal is. Precies de reden waarom ik dit kabinet wel een kans gun.
Sja. Echt geloofwaardigheid houdt het CDA niet over zo. De partij is een zooitje.quote:'Geen CDA'er enthousiast over onderhandelingen'
HILVERSUM - Als het CDA instemt met het gedoogakkoord waarover de partij momenteel onderhandelt met VVD en PVV, dan sluit de partij zich op in een rechts blok. De positie als middenpartij wordt dan losgelaten en daarmee staat de toekomst van de christendemocratie op het spel.
Dat zei CDA-senator Rob van de Beeten zaterdag in het Radio 1-programma TROS Kamerbreed.
Het lid van de Eerste Kamer zegt binnen het CDA niemand te kennen die enthousiast wordt van het verloop van de onderhandelingen.
De partij is van plan een congres te houden als de besprekingen leiden tot een akkoord. Als blijkt dat op dat congres slechts een kleine meerderheid is voor het akkoord, dan kan Van de Beeten zich niet voorstellen dat de CDA-fractie in de Tweede Kamer instemt met de plannen.
© ANP
Tja ze hebben zich compleet in de luren laten leggen door VVD en PVV, dat was het domste wat ze konden doen na de afgelopen verkiezingen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:40 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Sja. Echt geloofwaardigheid houdt het CDA niet over zo. De partij is een zooitje.
Dehumanisering van complete bevolkingsgroepen doeltreffend beleid noemenquote:Op zaterdag 25 september 2010 09:35 schreef waht het volgende:
[..]
Dat heet doeltreffend beleid maken. Als het te pijnlijk is om ze Marokkanen te blijven noemen kunnen we dat achterwege laten. Het is gewoon noodzakelijk om doeltreffend beleid te maken. Het is complete onzin om slechte maatregelen te hanteren omdat je dan iedereen gelijk zou behandelen.
Ik doel natuurlijk niet op het aanspreken van een groepje (Marokkaanse)hangjongeren, maar op politieke maatregelen die hele bevolkingsgroepen treffen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 09:39 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik denk dat de groep aanspreken in bepaalde gevallen effectiever is, zeker wanneer er zo'n collectief gevormd wordt.
Dat van die beleidsafstemming is wat mij betreft geen vraag en gebeurt allang: ik zou bijna uiteraard zeggen.
Als hij toch niet crimineel is? Wat heeft hij dan 'te vrezen'?quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:08 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ik doel natuurlijk niet op het aanspreken van een groepje (Marokkaanse)hangjongeren, maar op politieke maatregelen die hele bevolkingsgroepen treffen.
Wanneer een willekeurige 50 jarige Marokkaan in oost-Groningen een speciale behandeling krijgt vanwege de kut-Marokkanen in de randstad weet je toch dat het de verkeerde kant op gaat in dit land. De PVV wil dit soort maatregelen, ik begrijp niet dat zoveel mensen de politieke verontwaardiging in het CDA (en in andere partijen) niet snappen.
Juist, dat laatste is de kern van het probleem. Je kan als regering niet generaliseren, als je daar mee begint kan dat hele vervelende gevolgen hebben.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:08 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ik doel natuurlijk niet op het aanspreken van een groepje (Marokkaanse)hangjongeren, maar op politieke maatregelen die hele bevolkingsgroepen treffen.
Wanneer een willekeurige 50 jarige Marokkaan in oost-Groningen een speciale behandeling krijgt vanwege de kut-Marokkanen in de randstad weet je toch dat het de verkeerde kant op gaat in dit land. De PVV wil dit soort maatregelen, ik begrijp niet dat zoveel mensen de politieke verontwaardiging in het CDA (en in andere partijen) niet snappen.
Ze ruiken bloed.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:40 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Sja. Echt geloofwaardigheid houdt het CDA niet over zo. De partij is een zooitje.
Het is sowieso een dood artikel. Daarbij flikte de PvdA exact hetzelfde tijdens Balkenende 4.quote:Op zaterdag 25 september 2010 11:28 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Opeens is ook de godslastering niet meer aan de orde, waar de VVD de initiatiefnemer van was, maar goed blijkbaar zijn bezuinigingen en criminaliteit zo belangrijk dat de rest er niet meer toe doet.
Lijkt me niet. Laat de andere partijen het maar uitzoeken. Dat wilden ze ook zo graag.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:34 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Wat gaat Rutte doen als het CDA klapt? Met hangende pootjes terug naar Paars +?
Nee hoor. In een middenkabinet zou ze de verbinding tussen PvdA en VVD zijn, aardig in het midden uitkomend, met een lichte helling naar rechts.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:27 schreef Holograph het volgende:
[..]
In welke coalitie het CDA gaat, verliest zij haar middenpositie. Dus?
Opstappen hopelijk. Hij heeft dan zo gefaald dat hij eigenlijk niet meer met goed fatsoen de leider van de VVD kan blijven.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:34 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Wat gaat Rutte doen als het CDA klapt? Met hangende pootjes terug naar Paars +?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |