quote:Op woensdag 15 september 2010 02:16 schreef aaipod het volgende:
[..]
Het correcte antwoord was uiteindelijk toch attributie
@Yashaaaaa - Gefeliciteerd!
wil de nieuwe TS Skage101 even toevoegen aan de OP onder UvA? Hij PM'de me hier onlangs over.
In random volgorde een aantal opties die het altijd goed doen op je cv:quote:Op woensdag 15 september 2010 09:04 schreef -Trinity- het volgende:
Iemand nog tips om je cv 'op te leuken'? Er heerst een ware rage onder mijn studiegenoten en ik heb het gevoel dat ik achterloop omdat ik niet veel tijd heb door mijn twee (niet aan rechtgerelateerde) bijbaantjes.
Honestly? Ik zou daar de toegevoegde waarde niet van zien tenzij je bij hetzelfde kantoor solliciteert.quote:Op woensdag 15 september 2010 09:10 schreef Leonoor het volgende:
* inhouse dagen van de step (ja, mensen zetten die ook op hun cv)
Vandalisme lijkt me eerder strafrecht, eigenlijk. Kun je niet iets vinden over de huizenmarkt of hypotheken?quote:Op woensdag 15 september 2010 09:14 schreef evelien89 het volgende:
Ondanks de titel van dit topic waag ik het er toch op: ik heb een vraag.
Ik moet voor privaatrecht een actueel bericht zoeken waarin het vermogensrecht een rol speelt en daar vermogensrechtelijke vragen bij formuleren.
Nu kwam ik een stukje tegen over Prorail die gaat proberen jongeren op te laten draaien voor schade die ze heben veroorzaakt met vandalisme. Kan dit onder vermogensrecht geplaatst worden? Ik vind het echt lastig om een goed onderwerp te vinden:(
Alvast bedanktt
Vreesde ik ook al voor. Huizenmarkt moet wel wat over te vinden zijn, en dan nog een vraag erbij bedenken. Thanks.quote:Op woensdag 15 september 2010 09:17 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Vandalisme lijkt me eerder strafrecht, eigenlijk. Kun je niet iets vinden over de huizenmarkt of hypotheken?
quote:Op maandag 13 september 2010 23:37 schreef aaipod het volgende:Maar als je aanneemt dat de bevoegdheid tot het geven van een vergunning impliciet met zich meebrengt dat je deze vergunning ook weer in mag trekken (heb ik ooit gelezen) zouden dus delegatie en mandaat overblijven.
Maar is het dan mandaat of delegatie? En hoe herken ik het?
Tvpquote:Op woensdag 15 september 2010 02:16 schreef aaipod het volgende:
Het correcte antwoord was uiteindelijk toch attributie
Ja, treurig maar waarquote:Op woensdag 15 september 2010 09:13 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Honestly? Ik zou daar de toegevoegde waarde niet van zien tenzij je bij hetzelfde kantoor solliciteert.
Het gaat toch om de vordering tot schadevergoeding die Prorail wil instellen tegen de jongeren? Dat is mijns inziens gewoon een civielrechtelijke vordering!quote:Op woensdag 15 september 2010 09:17 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Vandalisme lijkt me eerder strafrecht, eigenlijk. Kun je niet iets vinden over de huizenmarkt of hypotheken?
quote:Editie 2010/2011
De bekende Kluwer Collegebundel, als limited edition in luxe gebonden uitvoering, voorzien van leeslinten en foudraal. De Kluwer Collegebundel is de meest gebruikte, handzame en zeer toegankelijke Nederlandse wettenbundel met gratis toegang tot de online versie (update twee keer per jaar). De bundel bestaat uit twee praktische delen (privaatrecht en publiekrecht), inclusief de meest gebruikte verdragen.De speciale luxe editie heeft een chique harde omslag en is gestoken in een fraaie bewaarcassette.
¤77,50
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door Dionysius85 op 15-09-2010 14:32:10 ]Quidquid latine dictum sit, altum viditur
Veel tijd, maar daar krijg je ook nog wat geld voor terug hequote:Op woensdag 15 september 2010 09:10 schreef Leonoor het volgende:
[..]
* studentassistentschap (kost wel veel tijd)
* stage bij advocatenkantoor (kost je 2 maanden full time)
quote:Op woensdag 15 september 2010 13:54 schreef Dionysius85 het volgende:
Over de Kluwer gesproken, kenden jullie deze Limited Edition al? Of is die er elk jaar?
[..]
Dat uit je spoiler was trouwens ook het probleem met de bundel van 2009SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Waarom zoek je dan niet een wel juridisch gerelateerde bijbaan? Heb je zowel ervaring als geld en het is nog leuk ook.quote:Op woensdag 15 september 2010 09:04 schreef -Trinity- het volgende:
Iemand nog tips om je cv 'op te leuken'? Er heerst een ware rage onder mijn studiegenoten en ik heb het gevoel dat ik achterloop omdat ik niet veel tijd heb door mijn twee (niet aan rechtgerelateerde) bijbaantjes.
Ik had 'm anders begrepen, dat ze zich als slachtoffer in de evt strafzaak zouden voegen om zo verhaal te halen. Dat kan toch ook?quote:Op woensdag 15 september 2010 10:55 schreef Leonoor het volgende:
Het gaat toch om de vordering tot schadevergoeding die Prorail wil instellen tegen de jongeren? Dat is mijns inziens gewoon een civielrechtelijke vordering!
Wat hebben zij precies aan 'verhaal halen'?quote:Op woensdag 15 september 2010 22:55 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Ik had 'm anders begrepen, dat ze zich als slachtoffer in de evt strafzaak zouden voegen om zo verhaal te halen. Dat kan toch ook?
Ik bedoelde schade verhalen, grapje. Ik dacht dat ook tijdens het strafproces kon.quote:Op woensdag 15 september 2010 23:19 schreef Teteteterek het volgende:
Wat hebben zij precies aan 'verhaal halen'?
Als ze geld willen moet dat sowieso via de civiele rechter.
Mifi zegt het al, voegen bij strafzaak kan gewoon. (art. 51a Sv) (mits vordering simpel van aard is)quote:Op donderdag 16 september 2010 08:52 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Ik bedoelde schade verhalen, grapje. Ik dacht dat ook tijdens het strafproces kon.
En ik dacht dat de schade verhalen in de vorm van een onrechtmatige daad viel onder verbintenissenrecht en niet vermogensrecht.
quote:[b]Op woensdag 15 september 2010 13:54
Hier heb je een goed plaatje:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=94756quote:Groninger studenten massaal onvoldoende
Geplaatst: donderdag 16 september 2010 16:45
Gewijzigd: donderdag 16 september 2010 16:45
GRONINGEN - Van de vijfhonderd studenten aan de Rijksuniversiteit
Groningen die zich eind augustus inschreven voor een hertentamen Europees
recht, hebben slechts dertig een voldoende gehaald.
Nooit eerder waren de resultaten van een hertentamen Europees recht in Groningen zo slecht.
Volgens een woordvoerder van de Rijksuniversiteit Groningen schreven zich eind augustus vijfhonderd studenten in voor het hertentamen. Daarvan kwamen er bijna tweehonderd niet opdagen, of ze lieten hun tentamen niet nakijken en kregen een nul. In totaal leverden 315 studenten hun tentamen in. Van hen haalden er 270 een onvoldoende, bijna 90 procent. De gemiddelde score bedroeg 3,9.
Zijn er dan toch 45 die een voldoende hebben ipv 30? 315-270quote:Op donderdag 16 september 2010 16:56 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=94756
Falers!
Kort door de bocht, vind je niet?quote:Op donderdag 16 september 2010 16:56 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=94756
Falers!
Ik kan me haast niet voorstellen dat je, als afgestudeerd jurist, zonder pre-mastertraject aan een op een andere faculteit aangeboden economische master kan beginnen.quote:Op donderdag 16 september 2010 14:59 schreef Bartaz het volgende:
Ik heb een vraag(verder kom ik hier eigenlijk nooit, enkel voor vragen
)
Momenteel doe ik Handels- en ondernemingsrecht (master), waarmee ik eind dit jaar klaar ben. Daarna wil ik een jaar naar het buitenland (waarschijnlijk Buenos Aires) om te gaan studeren, geen juridische studie, maar een bedrijfseconomische.
Uiteraard zou een bedrijfseconomische master mij de meeste meerwaarde opleveren, maar ik vermoed dat ik met mijn juridische achtergrond daar niet mee uit de voeten ga komen, ondanks mijn E&M profiel op de middelbare school en enkele gevolgde economische keuzevakken als 'Bedrijfseconomie voor juristen'. Dat zou dus betekenen dat ik het beste een jaar bachelor kan volgen.
Hier had ik het laatst echter met een medestudent over, die mij vertelde dat het volgen van een bedrijfseconomische master na deze master heel goed mogelijk zou zijn. Ik hoop dat hij gelijk heeft, maar twijfel toch zeer aan zijn 'deskundigheid' wat dat betreft...
Natuurlijk ga ik te zijner tijd ook inlichtingen inwinnen bij de studieadviseur op de faculteit, maar hoe meer meningen ik heb, hoe beter ik een keuze kan maken. Alle inzichten worden gewaardeerd!
Of het komt natuurlijk omdat het tentamen in de 'vakantie' was en dat het merendeel van de studenten 8 weken vakantie niet voldoende vindt.quote:Op donderdag 16 september 2010 17:22 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Kort door de bocht, vind je niet?![]()
De universiteit is de faler, niet de studenten. Als je een tentamen maakt waarbij 90% zakt (op een groot aantal leerlingen) is het tentamen dus veel te moeilijk geweest of is het onderwijs slecht geweest.
(her-)tentamens houden in augustus is ook gewoon te gek voor woorden... Bij de uva is het laatste hertentamen gewoon eind juni. Als je alles dus in één keer haalt heb je dik 3 maanden vakantie.quote:Op donderdag 16 september 2010 18:07 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Of het komt natuurlijk omdat het tentamen in de 'vakantie' was en dat het merendeel van de studenten 8 weken vakantie niet voldoende vindt.
Ik telde er 28... Cijferlijst staat nl. op nestor...quote:Op donderdag 16 september 2010 17:02 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
Zijn er dan toch 45 die een voldoende hebben ipv 30? 315-270
Desondanks: Wtf
Ik verdenk de docenten ook wel eens van een soort prestigestrijd, bv. onder het motto: kijk mijn vak eens moeilijk zijn..quote:Op donderdag 16 september 2010 17:22 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Kort door de bocht, vind je niet?![]()
De universiteit is de faler, niet de studenten. Als je een tentamen maakt waarbij 90% zakt (op een groot aantal leerlingen) is het tentamen dus veel te moeilijk geweest of is het onderwijs slecht geweest.
De plaatselijke Ub-database?quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:10 schreef Heichler het volgende:
Heeft iemand een goede bron voor juridische artikelen van 1500+ woorden?
Kan echt niks op internet vinden en die juridische bladen zijn peperduur
Tja, de online artikelen zijn ook niet gratis. Nationaal heb je bijvoorbeeld http://www.njb.nl/ , http://maandblad.arsaequi.nl/content.asp , http://www.uitgeverijparis.nl/ en http://www.bjutijdschriften.nl/ maar ook daarbij moet je een abonnement hebben of moet je onderwijsinstelling toegang hebben geregeld.quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:10 schreef Heichler het volgende:
Heeft iemand een goede bron voor juridische artikelen van 1500+ woorden?
Kan echt niks op internet vinden en die juridische bladen zijn peperduur
Ja, volgens mij wel. Ik noemde 'em niet omdat ik daar geen directe link voor kon geven, maar daar staat denk ik nog wel het meeste materiaal op.quote:Op vrijdag 17 september 2010 21:11 schreef aaipod het volgende:
Staan er geen artikelen op Plaza Kluwer? Of kluwer navigator hoe het ook heet. Ik meen dat elke uni daar wel toegang tot heeft niet?
En, nog een WOKNOK gescoord?quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:48 schreef aaipod het volgende:
Wat is WGR toch ook een kut subforumDat topic van die gast die de Koran/de schrijver strafrechtelijk wil laten vervolgen
De Koran verbieden op grond van Wetboek van Strafrecht
Nee pfff weer niet gelukt!quote:
Doe eens aanpassen danquote:
Vandaag weer hc van de Vey Mestdagh gehadquote:opleiding: couch potato
Het is het begin van het collegejaar, iedereen is nu nog goed z'n best aan het doen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 01:46 schreef Dionysius85 het volgende:
Wat is het hier stil trouwens de laatste tijd!?
Zou 't? Ik heb bijvoorbeeld vijf minuten geleden het lezen van Leviathan maar opgegeven. In plaats daarvan grijp ik toch maar de samenvattingquote:Op zaterdag 25 september 2010 09:26 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Het is het begin van het collegejaar, iedereen is nu nog goed z'n best aan het doen.
Af en toe pak ik mijn tijd voor ontspanning. Maar ik moet naar mijn eerste twee pieken toewerken. Ik heb over twee weken een deeltentamen voor verbintenissenrecht en een week later mag ik aan de bak voor de taaltoets Nederlands.quote:Op zaterdag 25 september 2010 09:26 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Het is het begin van het collegejaar, iedereen is nu nog goed z'n best aan het doen.
Ik had één essayopdracht in het eerste jaar welke je met een groepje moest makenquote:Op zondag 26 september 2010 14:00 schreef Vragende het volgende:
Hoeveel groepsopdrachten heb je op de universiteit? doe nu HBO rechten voor mijn propedeuse maar die groepsopdrachten komen nu al mijn strot uit
Gelukkig, want HBO rechten voelt gewoon als communismequote:Op zondag 26 september 2010 14:06 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
Ik had één essayopdracht in het eerste jaar welke je met een groepje moest makenVoor de rest niks. Die opdracht was ook niet voor studiepunten o.i.d.
Ik moest in een groepje één keer een verslag maken van een rechtbankbezoek waar nooit meer naar gekeken is.quote:Op zondag 26 september 2010 14:06 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
Ik had één essayopdracht in het eerste jaar welke je met een groepje moest makenVoor de rest niks. Die opdracht was ook niet voor studiepunten o.i.d.
Via Leiden kan ik volgens mij ook niet verder terug dan 2007 op het moment.quote:Op maandag 27 september 2010 09:44 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Ik ben op zoek naar iemand die toegang heeft tot de artikelen op de site van de NJB?
Ik moet één specifiek artikel hebben, ik zie hem staan maar moet inloggen om hem te kunnen zienLogisch, maar via de RuG hebben we daar helaas (voor het jaar 2005) geen toegang toe.
Iemand die me kan/wil helpen?
Het gaat om NJB 2005, nr 44, blz 2304-2308. 'Kantonrechter of geschillencommissie in consumentenzaken: de feiten op een rij'.
Natuurlijk kan ik ook naar de bibliotheek waar ze wel staan, maar daar heb ik wegens werk echter pas donderdag weer tijd voor en ik wil er graag mee aan de slag..
Iig alvast bedankt
Dit is bij de RuG inderdaad ook het geval.quote:Op maandag 27 september 2010 11:32 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Via Leiden kan ik volgens mij ook niet verder terug dan 2007 op het moment.
Ik volg het vak ook op dit moment, en volgens mij is dat bij uitstek een geval waarin een niet consument gebruik kan maken van de reflexwerking + een lid uit de zwarte of grijze lijst.quote:Op zondag 3 oktober 2010 22:57 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik ben al een tijdje bezig om mij voor te bereiden op het deeltentamen van het vak verbintenissenrecht, echter blijf ik steeds met een vraag zitten over de reflexwerking van art 6:233 sub a BW. Mag bijvoorbeeld een Groentenboer BV die een consumentenkoop doet(De eigenaar koopt bijvoorbeeld een papierversnipperaar) een beroep doen op de reflexwerking die van art 6:233 sub a BW uitgaat of mag dit niet en moet de Groentenboer BV een beroep doen op de open norm art 6:248 BW.?
Bedankt voor je antwoord, nu snap ik het een stuk beter.quote:Op maandag 4 oktober 2010 00:36 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Ik volg het vak ook op dit moment, en volgens mij is dat bij uitstek een geval waarin een niet consument gebruik kan maken van de reflexwerking + een lid uit de zwarte of grijze lijst.
Het is overigens aan te raden om allebei te doen, voor het geval de één wordt afgewezen.
Ik had al opgevangen van andere eerstejaars die veel vrijstellingen hebben en dus ook de tweedejaarsvakken volgen dat Europees Recht aanpoten zou zijn. Ik heb dit vak maar laten liggen omdat ik er niet op durfde te vertrouwen dat ik zonder de voorkennis van het B1 vak van Europees Recht dit vak zou halen, want bij de MER heb ik weinig Europees Recht gehad.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:27 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Europees recht zal nooit mijn ding worden vrees ik. 6 van de 15 mc vragen goed(4 keuzes).
Vorig jaar voor Inleiding privaatrecht een 9 gehaald, dus ik hoop dat daar nog veel van is blijven hangen. Verder heb ik vandaag de stof uit de reader allemaal gelezen, en doe ik morgen mijn aantekeningen + arresten.quote:Op maandag 4 oktober 2010 19:17 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik had al opgevangen van andere eerstejaars die veel vrijstellingen hebben en dus ook de tweedejaarsvakken volgen dat Europees Recht aanpoten zou zijn. Ik heb dit vak maar laten liggen omdat ik er niet op durfde te vertrouwen dat ik zonder de voorkennis van het B1 vak van Europees Recht dit vak zou halen, want bij de MER heb ik weinig Europees Recht gehad.
Vandaag voor de eerste keer in een halflege collegezaal gezeten voor het vak verbintenissenrecht. Vele mensen waren zich zeker aan het voorbereiden voor de deeltoets van verbintenissenrecht. Normaal ben ik niet zo snel onzeker voor toetsen, maar voor deze ben ik wel een beetje onzeker. Ik ben vooral benieuwd of mijn nieuwe studieaanpak heeft gewerkt. Ik heb alles netjes bijgehouden vanaf de eerste twee weken en alles in stukjes verdeeld zodat ik elke dag iets deed.
'Nederland' kan toch niet aangesproken worden? De VS kunnen de dader arresteren en zulks, maar volgens mij blijft het daarbij (ik hoop maar dat dit klopt, aangezien ik over anderhalve week het tentamen hebquote:Op maandag 4 oktober 2010 18:04 schreef MiFi het volgende:
Hoe zit het met het int. recht als een inwoner van Nederland 't vrijheidsbeeld opblaast. Hoe kan Nederland worden aangesproken (graag puur int rechtm geen civiel recht)
Ik zit met hackers enzo, wanneer kunnen hackers een oorlog ontketenen. Nooit dusquote:Op maandag 4 oktober 2010 20:14 schreef Orbis het volgende:
[..]
'Nederland' kan toch niet aangesproken worden? De VS kunnen de dader arresteren en zulks, maar volgens mij blijft het daarbij (ik hoop maar dat dit klopt, aangezien ik over anderhalve week het tentamen heb).
De bron is (*huivert*) de Telegraaf, maar het blijft leuk om te zien dat docenten zich niet alleen met pure wetenschap bezighouden.quote:(...)
Op 14 maart 2008 mailden het parket-generaal en het parket Amsterdam elkaar over het advies van prof. Rick Lawson, hoogleraar Europees Recht aan de universiteit van Leiden. Lawson was door het OM gevraagd om in kaart te brengen of vervolging van Wilders kans had. Op het laatste vel van zijn tien kantjes tellende analyse concludeert Lawson dat het 'gegrond is om Wilders te vervolgen'.
Dit advies werd op beide parketten met gejuich ontvangen, blijkt uit het mailverkeer. 'Wat een supergoed stuk!!!!' En: 'Maandag is er een gesprek met de Minister van Justitie over dit advies. We proberen nu met man en macht zoveel mogelijk input aan Harm Brouwer (baas OM, red.) te geven voor dit gesprek. Alles is welkom'.
(...)
Klopt, hij heeft het er maar druk mee.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 19:08 schreef Kimochi het volgende:
Volgt Lawson ook niet volgend jaar Van der Heijden op als rector magnificus?
Hij maakt ook hele overzichtelijke PP's met tienduizend pijltjes en pop-ups.
Oja nu herinner ik me die ook van alledrie die docentenquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 19:36 schreef Orbis het volgende:
Klopt, hij heeft het er maar druk mee.
De PP's van Castermans, die zijn mooi! Vol beweging en met Paint-kunst. Je snapt een goederenrechtelijke casus pas écht als je de kippen en de eieren ook daadwerkelijk naar de partijen ziet glijden! Maar die van Hijma zijn onovertroffen, wat mij betreft. Onbegrijpelijke afkortingen, flauwe .gif-jes en plaatjes van apen met hoedjes...
Hijma, wat een heldquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 19:36 schreef Orbis het volgende:
[..]
De PP's van Castermans, die zijn mooi! Vol beweging en met Paint-kunst. Je snapt een goederenrechtelijke casus pas écht als je de kippen en de eieren ook daadwerkelijk naar de partijen ziet glijden! Maar die van Hijma zijn onovertroffen, wat mij betreft. Onbegrijpelijke afkortingen, flauwe .gif-jes en plaatjes van apen met hoedjes...
Nog 3 weken en ik moet me weer bewijzen, morgne maar de bieb induiken...quote:Op woensdag 6 oktober 2010 00:26 schreef Teteteterek het volgende:
tentamens komen echt angstaanjagend dichtbij
bevalt het op de uva een beetje?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 00:57 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Nog 3 weken en ik moet me weer bewijzen, morgne maar de bieb induiken...
Ik heb volgende week woensdag, donderdag en vrijdag om 09:00 uur tentamensquote:Op woensdag 6 oktober 2010 00:26 schreef Teteteterek het volgende:
tentamens komen echt angstaanjagend dichtbij
Het probleem met die opmerking was wat mij betreft de gedachtengang erachter. De rechter trok een vergelijking tussen het maatschappelijk debat en het "debat" over de strafbaarheid, dat we kennen als een rechtszitting. Dat is een volkomen onjuiste gedachtengang. Uitgelokt door de wetgeving en wanordelijke jurisprudentie weliswaar, maar daarmee niet minder onjuist.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 11:54 schreef Pool het volgende:
Nee, want het is redelijk normaal dat rechters vragen stellen, ook op een prikkelende manier. Kijk maar eens naar de Rijdende Rechter, daar stelt mr. Visser ook wel eens gewoon de vraag "Bent u nu niet gewoon de buurman aan het pesten?" of "Kunt u zich voorstellen dat....". Nu is de RR officieel een buitengerechtelijke bindendadvies-procedure, maar ik kan je vertellen dat het op normale comparities (al dan niet ter plaatse) er zo ook aan toegaat.
Rechters mogen kritische vragen stellen en zijn gewone mensen. En elke vraag kun je zo verdraaien dat je hem als vooringenomen kunt opvatten.
De opmerking van maandag was inderdaad iets té onhandig,
Ik vind de rechters nogal kruiperig eigenlijk, kennelijk geintimideerd door het mafiamaatje, de camera's en Wilders zelf. Geeft die Moskowicz toch gewoon een oorvijg als hij daarom vraagt.quote:maar met die opmerking van vandaag is niets mis. Dat is spijkers op laag water zoeken.
Het hele proces draait er om om te kijken of er iets mis is met de uitlatingen die Geert W. heeft gedaan o.a. in de film Fitna. Als je dan als rechter de opmerking maakt dat je je voor kunt stellen dat iemand de film niet wil zien dan impliceer je dus al dat er iets mis mee is. Ik blijf erbij dat ik vind dat het wederom niet erg gelukkig is zeker na maandag. Als iemand toestemming vraagt om de zaal te verlaten dan kun je als rechter gewoon ja of nee zeggen zonder je eigen mening te geven. Dat getuigt al van een oordeel voordat het moment is gekomen om het oordeel te vellenquote:Op woensdag 6 oktober 2010 11:54 schreef Pool het volgende:
Nee, want het is redelijk normaal dat rechters vragen stellen, ook op een prikkelende manier. Kijk maar eens naar de Rijdende Rechter, daar stelt mr. Visser ook wel eens gewoon de vraag "Bent u nu niet gewoon de buurman aan het pesten?" of "Kunt u zich voorstellen dat....". Nu is de RR officieel een buitengerechtelijke bindendadvies-procedure, maar ik kan je vertellen dat het op normale comparities (al dan niet ter plaatse) er zo ook aan toegaat.
Rechters mogen kritische vragen stellen en zijn gewone mensen. En elke vraag kun je zo verdraaien dat je hem als vooringenomen kunt opvatten.
De opmerking van maandag was inderdaad iets té onhandig, maar met die opmerking van vandaag is niets mis. Dat is spijkers op laag water zoeken.
Ja prima, ik vind het onderwijs een stuk leuker dan op de UU omdat ze je een stuk meer vrijheid geven. Tot nu toe heeft dat geen enkel probleem opgeleverd maar we gaan wel zien bij de tentamens of dit beter voor mij werktquote:Op woensdag 6 oktober 2010 01:36 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
bevalt het op de uva een beetje?
Ik moest ook 20 euro cash neerleggen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 00:09 schreef MiFi het volgende:
Hijma![]()
Trouwens, hoezo kan ik me nit meer inschrijven voor tentamen bedrijfseconomie? Nu al te laat?
Pff, moet ik dokken
Hč, Hijma is tof ja.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 19:36 schreef Orbis het volgende:
[..]
"En als ik dit streepje trek..........hmmm, lekkerr strak"quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:52 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Hč, Hijma is tof ja.
"Sinaasappels met wollige groene jasjes..."
Onovertroffen bedoel ik louter in goede zin, geen zorgen! Hij heeft voor een volle collegezaal een aap nagedaan, om de casus wat op te fleuren. Ik kan werkelijk geen negatief woord bedenken, na die actiequote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:52 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Hč, Hijma is tof ja.
"Sinaasappels met wollige groene jasjes..."
Ik vind het nog wel meevallen. In een zaak waarin de media-aandacht veel minder is, zou hoogstwaarschijnlijk geen wrakingsverzoek zijn ingediend. De rechter mag toch nog wel iets vragen. Ik vind nou niet bepaald dat hij een waardeoordeel uitspreekt.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 12:33 schreef Kudtstudent het volgende:
[..]
Het hele proces draait er om om te kijken of er iets mis is met de uitlatingen die Geert W. heeft gedaan o.a. in de film Fitna. Als je dan als rechter de opmerking maakt dat je je voor kunt stellen dat iemand de film niet wil zien dan impliceer je dus al dat er iets mis mee is. Ik blijf erbij dat ik vind dat het wederom niet erg gelukkig is zeker na maandag. Als iemand toestemming vraagt om de zaal te verlaten dan kun je als rechter gewoon ja of nee zeggen zonder je eigen mening te geven. Dat getuigt al van een oordeel voordat het moment is gekomen om het oordeel te vellen
Hey ben jij niet van honoursquote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:21 schreef Fip het volgende:
[..]
Ik moest ook 20 euro cash neerleggen.Deadline is 10 dagen voor 't tentamen, schijnbaar.
Als die rechter zich niet kon voorstellen dat iemand de film liever niet wilde zien, was er denk ik geen proces geweest en ook dat had je kunnen opvatten als vooringenomenheid. Dus moet de rechter dan maar het gehele proces zijn mond houden omdat zijn vragen en opmerkingen altijd multi-interpretabel zijn? Vooral in het strafproces heeft een rechter juist een actieve rol, omdat hij zo een beter beeld kan krijgen van de zaak en de verdachte en dat helpt bij de beoordeling.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 12:33 schreef Kudtstudent het volgende:
Het hele proces draait er om om te kijken of er iets mis is met de uitlatingen die Geert W. heeft gedaan o.a. in de film Fitna. Als je dan als rechter de opmerking maakt dat je je voor kunt stellen dat iemand de film niet wil zien dan impliceer je dus al dat er iets mis mee is. Ik blijf erbij dat ik vind dat het wederom niet erg gelukkig is zeker na maandag. Als iemand toestemming vraagt om de zaal te verlaten dan kun je als rechter gewoon ja of nee zeggen zonder je eigen mening te geven. Dat getuigt al van een oordeel voordat het moment is gekomen om het oordeel te vellen
Ik weet niet hoe je dat weet, maar, ja.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:06 schreef MiFi het volgende:
[..]
Hey ben jij niet van honours
Ik ga hem niet maken, heb de kracht er niet meer voor (jammer, want het is zwaar te doen)
Ik zie toch vooral negatieve kanten. Naast de toevoeging van de consumentenkoop aan de aardzaken behoren voortaan ook andere zaken betreffende vorderingen tot ¤25.000 (was ¤5000 en niet al te lang geleden fl1500) tot de absolute competentie van de kantonrechter. Er zijn dan veel meer zaken denkbaar waarin je toch een meervoudige kamer hier over wilt laten beslissen als het om zulke hoge bedragen gaat.quote:Op zondag 10 oktober 2010 15:17 schreef KiwiTjuHh het volgende:
In het kader van een presentatie die ik komende week moet houden vraag ik me eigenlijk af hoe jullie aankijken tegen het feit dat hoogstwaarschijnlijk de competentie van de kantonrechter gaat veranderen door wetsvoorstel 32021?
Zien jullie het als een positieve ontwikkeling? Zou er veel veranderen voor de consument door het feit dat alle consumentenkoopzaken via de aardzaken bij de kantonrechter terecht komen? Of juist voor de wederpartij?
Nouja in het wetsvoorstel zit we de mogelijkheid om, niet alleen in de gevallen van art. 98 Rechtsvordering, maar in alle gevallen een verwijzing van de kantonrechter naar een meervoudige kamer van kantonrechters mogelijk te maken. Het nieuwe artikel 47 wet op de rechterlijke organisatie. Doorverwijzing kan plaatsvinden als de zaak naar oordeel van de enkelvoudige kamer ongeschikt is voor behandeling en beslissing door één rechter. Dus dat gaat niet helemaal meer op.. verder ben ik het voor een gedeelte met je eens en heb ik ook sterk het idee dat het is gedaan om te bezuinigen en te ontlasten.quote:Op zondag 10 oktober 2010 17:24 schreef Kudtstudent het volgende:
[..]
Ik zie toch vooral negatieve kanten. Naast de toevoeging van de consumentenkoop aan de aardzaken behoren voortaan ook andere zaken betreffende vorderingen tot ¤25.000 (was ¤5000 en niet al te lang geleden fl1500) tot de absolute competentie van de kantonrechter. Er zijn dan veel meer zaken denkbaar waarin je toch een meervoudige kamer hier over wilt laten beslissen als het om zulke hoge bedragen gaat.
De toegankelijk van de kantonrechter is een mooi verhaal, maar als het om deze bedragen gaat meer een fictie, want welke leek gaat nu zichzelf vertegenwoordigen als het om bedragen van 5000 of meer gaat? Ik denk echt dat dit ten koste van de kwaliteit van de rechtspraak zal gaan op de korte, maar ook op de lange termijn (want als zoveel zaken enkelvoudig afgehandeld gaan worden, van wie moeten beginnende rechters de kunst dan afkijken?)
Ik was niet op de hoogte van het wetsvoorstel, dus heb me even snel ingelezen, maar op het eerste voorstel ben ik dus tegen. En ik heb bovendien een beetje het gevoel dat deze maatregelen meer bedoeld zijn om te bezuinigen en de rechterlijke macht te ontlasten dan om daadwerkelijk voordeel voor de rechtzoekenden te realiseren.
Afgelopen vrijdag is Verkijk in Maastricht gepromoveerd op dit onderwerp. Een hele beknopte samenvatting van zijn conclusies staat ondermeer hier. Ik kan me er wel in vinden.quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:05 schreef KiwiTjuHh het volgende:
[..]
Nouja in het wetsvoorstel zit we de mogelijkheid om, niet alleen in de gevallen van art. 98 Rechtsvordering, maar in alle gevallen een verwijzing van de kantonrechter naar een meervoudige kamer van kantonrechters mogelijk te maken. Het nieuwe artikel 47 wet op de rechterlijke organisatie. Doorverwijzing kan plaatsvinden als de zaak naar oordeel van de enkelvoudige kamer ongeschikt is voor behandeling en beslissing door één rechter. Dus dat gaat niet helemaal meer op.. verder ben ik het voor een gedeelte met je eens en heb ik ook sterk het idee dat het is gedaan om te bezuinigen en te ontlasten.
Bij de sectoren civiel van de rechtbank wordt in de huidige situatie al 90% van de zaken enkelvoudig beslist. En bij de meervoudige zaken moet je dan echt denken aan zeer complexe zaken en/of zaken waarbij het om tonnen of miljoenen gaat.quote:Op zondag 10 oktober 2010 17:24 schreef Kudtstudent het volgende:
Er zijn dan veel meer zaken denkbaar waarin je toch een meervoudige kamer hier over wilt laten beslissen als het om zulke hoge bedragen gaat.
(..)
Ik denk echt dat dit ten koste van de kwaliteit van de rechtspraak zal gaan op de korte, maar ook op de lange termijn (want als zoveel zaken enkelvoudig afgehandeld gaan worden, van wie moeten beginnende rechters de kunst dan afkijken?)
Sollicatiegesprek?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 09:19 schreef DonJames het volgende:
Morgen word ik om 13.00 uur verwacht op de Kazernestraat 52 te Den Haag
Den Haagquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 09:19 schreef DonJames het volgende:
Morgen word ik om 13.00 uur verwacht op de Kazernestraat 52 te Den Haag
Nee, die carriereswitch wil ik misschien over een jaar of 25 nog wel maken, maar nu nog niet.quote:
Van alles en nog wat, maar dit keer zit ik er als publiek. Het is een fiscale zaak die wordt bepleit, de UvA heeft geregeld dat wij daar aanwezig mogen zijn, en we krijgen daarna ook nog een rondleiding en koffie en zoquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 14:59 schreef xxiessiexx het volgende:
Den Haag
Wat heb je voor stouts gedaan dat je bij de Hoge Raad moet verschijnen?![]()
P. 124, als je 'Responsibility of states for internationally wrongful acts' uit 2002 bedoelt. Ik kan zelf helaas het Montevideo verdrag er niet in terugvinden.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 16:02 schreef Orbis het volgende:
Weet iemand toevallig waar (of óf) in de bundel Elementair Internationaal Recht de 'ILC-artikelen' te vinden zijn? De artikelen gaan over represailles bij onrechtmatige daden door staten. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze in de EIR-bundel staan, maar ik kan ze absoluut niet vinden.
Geweldig! Dat is 'm. En het Montevideoverdrag staat er domweg niet in. Ik heb er láng naar gezocht, tot ik erachter kwam dat het verdrag uit 1933 is en de EIR niet verder teruggaat dan 1945. Vreemd, als je het mij vraagt.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 16:03 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
P. 124, als je 'Responsibility of states for internationally wrongful acts' uit 2002 bedoelt. Ik kan zelf helaas het Montevideo verdrag er niet in terugvinden.
No problem, succes morgenquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 16:58 schreef Orbis het volgende:
Geweldig! Dat is 'm. En het Montevideoverdrag staat er domweg niet in. Ik heb er láng naar gezocht, tot ik erachter kwam dat het verdrag uit 1933 is en de EIR niet verder teruggaat dan 1945. Vreemd, als je het mij vraagt.
Maar bedankt!
Ik heb ook de North Sea Continental Shelf Cases toch maar aangehaald bij de eerste vraag ook al was die niet voorgeschreven.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:27 schreef Orbis het volgende:
Zul je altijd zien. Sla ik eens een arrest over want 'dat vragen ze toch nooit', komen ze met een vraag over dat arrest en de dissenting opinion van één van de rechters.
Het arrest betrof de vraag of Kosovo rechtmatig onafhankelijk was geworden.
Ja, best vreemd is zoiets. Hoop dat ze begrip hebben voor mijn beschermingsbeginsel maar ik vond hem zelf niet heel sterk, ik was vergeten welke nou het objectieve en welke nou het subjectieve territorialiteitsbeginsel wasquote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:30 schreef Orbis het volgende:
Bij Bouterse ben ik uiteindelijk gegaan voor het subjectieve territorialiteitsbeginsel. Naar ik begreep heeft hij drugs 'in of uit Nederland gevoerd', wat maakt dat Nederland de plaats delict is. Ik zat me eerst overigens nog af te vragen of het feit dat Suriname ooit een Nederlandse kolonie was, iets kon veranderen. Die gedachtegang heb ik echter maar gauw losgelaten, dat leek me erg ver gaan.
North Sea was inderdaad een goede om aan te halen, zelf ben ik het helaas vergeten. Sowieso raar dat we dat arrest niet hoefde te kennen. Net als het advies over Nuclear Weapons; het wordt steeds geciteerd, maar we hoeven het blijkbaar niet te weten.
Het viel mij ook op vandaagquote:Op donderdag 14 oktober 2010 17:38 schreef Orbis het volgende:
Hier schrik ik toch van! De Universiteit Leiden heeft gewoon mijn user icon gegapt om als plaatje te fungeren naast een nieuwsitem. Over mensenrechten nota bene, ik weet niet precies wat Atlas Shrugged daarmee te maken heeft.
Ik moest ook ineens aan jou denken..quote:Op donderdag 14 oktober 2010 17:38 schreef Orbis het volgende:
Hier schrik ik toch van! De Universiteit Leiden heeft gewoon mijn user icon gegapt om als plaatje te fungeren naast een nieuwsitem. Over mensenrechten nota bene, ik weet niet precies wat Atlas Shrugged daarmee te maken heeft.
Ik zag het ja!quote:Op donderdag 14 oktober 2010 17:38 schreef Orbis het volgende:
Ah Ja ik zag een keer het woord Brussel reis voorbij komenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 11:25 schreef Fip het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe je dat weet, maar, ja.Nu niet meer though, ben na Europa gestopt.
Er staat al een week (als het niet meer is) een melding dat er vandaag onderhoud wordt gepleegd. Morgen hoort 'ie weer up and running te zijn.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 15:57 schreef Orbis het volgende:
Kan hier iemand eigenlijk inloggen op uSis? De pagina wil bij hij helemaal niet laden.
Het is nou niet bepaald een verbetering nee. Ben vannacht minimaal een kwartier bezig geweest om een docent te vinden in dat adresboek zonder succes. Heb uiteindelijk zijn mailadres gevonden middels Google.quote:Op maandag 18 oktober 2010 13:52 schreef Dionysius85 het volgende:
Haha, succes Eva4Evah![]()
Ik poep trouwens op de nieuwe webmail van de RuG, dat moest ik even kwijt.
quote:Op vakantie in Frankrijk heb ik ook eindelijk het spul in het echt gezien. Het leek me alleen niet echt lekker
quote:Mijn werkgroep- of hoorcollegedocent in het eerste jaar zei ook dat het niet te drinken was. Kwam het arrest toevallig vandaag weer tegen voor Europees recht.Op donderdag 21 oktober 2010 13:06 schreef Orbis het volgende:
Op vakantie in Frankrijk heb ik ook eindelijk het spul in het echt gezien. Het leek me alleen niet echt lekker.
quote:Terug uit Berlijn? Hoe was het daar? Leuke universiteit? Hoe was het niveau? Hoe was het studentenleven daar verder?
quote:Linkje: http://www.vpro.nl/progra(...)8334/media/44088994/Op zondag 24 oktober 2010 13:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
Voor diegenen die de man achter het boek van strafrecht (Corstens) eens in het echt willen zien, moet je de herhaling van Buitenhof van vandaag eens bekijken. Weet je iig wie die enorme pil heeft geschreven..
quote:Ik ook. Succes!Op zondag 24 oktober 2010 17:32 schreef FlinkeNaam het volgende:
OEEEEEEEEEEH morgen eerste tentamen, rechtsvinding
quote:Verbintenissenrecht?Op zondag 24 oktober 2010 18:08 schreef MiFi het volgende:
Succes![]()
Weet iemand waar je video/audio colleges kan kopen?
quote:Bedankt. Als alles mee zit dan red ik de afspraak nét. Of nét niet natuurlijk, zul je altijd zien.Op zondag 24 oktober 2010 19:00 schreef FlinkeNaam het volgende:
Volgens mij 3 uur. Ze rekenen ongeveer 2 uur voor het arrest en 1 uur voor moeilijke woorden en spelling.
quote:Toen ik rechtsvinding in theorie & praktijk had in Leiden heb ik een 9 gehaald voor dat tentamen, was best makkelijk vergeleken met de andere tentamens
quote:Gewoon rechtenvakken in het algemeen. Verbintenissen zou wel handig zijn.Op zondag 24 oktober 2010 19:05 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Verbintenissenrecht?
Tevens succes voor mensen met tentamens.![]()
quote:Pfff, heb er echt geen zin in man... aankomende vrijdag: een 5 uur durend tentamen Europees recht -_-
quote:Dat is lang. Mag dat wel, zolang zonder pauze?Op maandag 25 oktober 2010 10:50 schreef aardappel het volgende:
[..]
Pfff, heb er echt geen zin in man... aankomende vrijdag: een 5 uur durend tentamen Europees recht -_-
quote:Welke Master ga je doen? Ik begin ook in februariOp zondag 24 oktober 2010 23:01 schreef Memento-Mori het volgende:
Ik mag uit de op bij de UU, heb mn bachelor en ga vanaf februari verder met n master in Maastricht
quote:Ja erg leuke tijd gehad daar uiteraard. Geweldige stad, mooie universiteit, prima rechtenfaculteit, maar niet heel bijzonder ofzo. Studentenleven zoals in Nederland kennen ze daar sowieso al niet echt, maar in een grote stad als Berlijn natuurlijk nog minder, dan moet je toch meer in de universiteitssteden zijn. Maar heb wel leuke vakken gevolgd, Duits goederenrecht en nationaalsocialistisch strafrecht, kan een buitenlandsemester iedereen aanraden. Nu alweer hard aan de studie aan de RUG.Op zaterdag 23 oktober 2010 21:21 schreef Kudtstudent het volgende:
[..]
Terug uit Berlijn? Hoe was het daar? Leuke universiteit? Hoe was het niveau? Hoe was het studentenleven daar verder?
quote:Lijkt er inderdaad op dat dat zo is.Op maandag 25 oktober 2010 18:46 schreef Orbis het volgende:
Pin me er niet op vast, maar ik dacht dat Leiden de harde knip hanteert: geen master voordat je het volledige bachelor-programma afgerond hebt.
quote:Leg uitOp woensdag 27 oktober 2010 14:25 schreef Steve het volgende:
Wat is Burgerlijk procesrecht een belachelijk vak op de UvT, amper inhoudelijk.Jammer.
quote:Wheheh, ik was dit topic vergeten joh! Druk op het werk!Op donderdag 16 september 2010 23:48 schreef aaipod het volgende:
En ik heb weekend!Vanavond op zoek naar PINO's, mocht dat niet lukken een PLORK en in ieder geval hopen op een WOKNOK
Oh oh wat was Oh Oh Cherso weer fout
Hey Maharbal, vanavond nog de stad in? Sms dan ff. We kunnen elkaar wingmannen, mijn zin is "Je lijk wel een paradijsvogel jij!"
O ja ik heb deze week trouwens de eerste twee bijeenkomsten Econometrie gehad, echt heel basic gelukkig dus ontzettend goed te volgen
quote:Ik vind het jammer dat er meer tijd wordt genomen voor andere geschiloplossingsmethoden, en ze op het burgerlijk procesrecht weinig inhoudelijk ingaan.
quote:Klopt. Ik ik miste in de Bachelor ook nog maar 1 vak en heb toen een verzoek ingediend bij de examencie voor een mondeling tentamen. Volgens de OER heb je namelijk recht op een mondeling tentamen als je nog 1 vak moet voor de Bachelor en je bij de vorige poging tenminste een 5 hebt gehaald.Op maandag 25 oktober 2010 18:46 schreef Orbis het volgende:
Pin me er niet op vast, maar ik dacht dat Leiden de harde knip hanteert: geen master voordat je het volledige bachelor-programma afgerond hebt.
quote:UvA?
quote:Ja . Net even mijn MC-vragen nagekeken, 5 fout, dat valt me nog best mee moet ik zeggen.
quote:Die open vragen keken ze vorig jaar erg streng na. Het resultaat viel mij dan ook tegen.Op vrijdag 29 oktober 2010 18:41 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Ja . Net even mijn MC-vragen nagekeken, 5 fout, dat valt me nog best mee moet ik zeggen.
quote:Je moet de stof gewoon beheersen. Een 5.5 mentaliteit zal je toch echt op gaan breken.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:51 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik ben werkelijk niet vooruit te branden. Ik heb over twee weken het eindtentamen van het vak verbintenissenrecht en ik moet echt een supercijfer halen, want ik heb het deeltentamen verkloot door slecht de vragen te lezen op het deeltentamen. Je kon 30 punten halen voor het deeltentamen en ik had er maar 6.Dus ik moet 49 punten van de 70 halen voor het eindtentamen. Als ik een goede dag heb, haal ik dit wel, maar ik weet echt niet tot wat ik in staat ben.
quote:Waar lees je hier dat hij een 5,5 mentaliteit heeft?Op vrijdag 29 oktober 2010 19:31 schreef eriksd het volgende:
Je moet de stof gewoon beheersen. Een 5.5 mentaliteit zal je toch echt op gaan breken.
quote:Eigenlijk wilde ik dit tentamen laten schieten, maar ik wil toch even kijken of ik de stof goed genoeg beheers zoals ik denk. Ik was naar de inzage van het deeltentamen geweest en ik heb gezien wat ik fout heb gedaan. Bij de eerste vraag dacht ik te lezen dat de eerste partij de fax met de voorwaarden en aanbod had gestuurd naar de tweede partij. Bij de inzage zag ik alleen dat het aanbod met de verwijzing naar de eigen algemene voorwaarden over de fax was gestuurd door de eerste. Dus deze vraag had ik fout, want de algemene voorwaarden waren wel te vernietigen en de algemene voorwaarden van de eerste partij waren dus geldig. Dus dat waren al tien punten die ik door de plee kon spoelen door het slechte lezen van mijn kant.Op vrijdag 29 oktober 2010 19:31 schreef eriksd het volgende:
Je moet de stof gewoon beheersen. Een 5.5 mentaliteit zal je toch echt op gaan breken.
quote:Ik vind het best waardeloos dat je, als je ergens een relatief kleine fout maakt, je gelijk de volle mep aan punten kwijt bent. Zo gaat dat idd, maar het is niet eeeerlijk...Op vrijdag 29 oktober 2010 21:20 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Dus dat waren al tien punten die ik door de plee kon spoelen door het slechte lezen van mijn kant.
...
Dus weer tien punten door de plee, door het slechte leeswerk.
quote:Nee, want als je dat voor een klant doet en je je hele zaak door de plee spoelt en een aansprakelijkheidsstelling aan je broek krijgt, dan is dat ook niet eerlijk?Op zaterdag 30 oktober 2010 03:05 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik vind het best waardeloos dat je, als je ergens een relatief kleine fout maakt, je gelijk de volle mep aan punten kwijt bent. Zo gaat dat idd, maar het is niet eeeerlijk...
quote:Ik kan merken dat je inmiddels tot de werkenden behoortOp zaterdag 30 oktober 2010 11:41 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nee, want als je dat voor een klant doet en je je hele zaak door de plee spoelt en een aansprakelijkheidsstelling aan je broek krijgt, dan is dat ook niet eerlijk?![]()
Als ik een stomme fout maak heb ik ook een probleem. Oplossing -> geen stomme fout maken / overleg met andere mensen
Nuja, in beginsel verschilt het natuurlijk niet helemaal van een werksituatie. Een van de vaardigheden van een goede jurist is een goed analytisch vermogen. Om een situatie goed te kunnen analyseren moet je de situatie goed begrijpen, en dat begint toch bij het goed lezen van een vraag/casus/probleemstelling?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 12:49 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik kan merken dat je inmiddels tot de werkenden behoort![]()
In een werksituatie heb je helemaal gelijk. Alleen is een tentamen bedoeld om de kennis/vaardigheid van de student te testen. Als die kennis voor 95% klopt, maar je in het begin van een antwoord ergens een beetje de mist in gaat en daardoor alles fout gerekend wordt, gebeurt dat niet.
En bovendien krijg jij inmiddels 30+k betaald voor jouw werk, dan mag je idd geen fouten meer maken
quote:Op zondag 31 oktober 2010 10:59 schreef Eva4Evah het volgende:
7 voor rechtbankverslag en 8,3 voor ontwerpvonnis oefenrechtbank!
Een vriend van me had ook maar 5 punten voor dat tentamen, zelfde foutjes als ik het zo lees.quote:Op vrijdag 29 oktober 2010 21:20 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Eigenlijk wilde ik dit tentamen laten schieten, maar ik wil toch even kijken of ik de stof goed genoeg beheers zoals ik denk. Ik was naar de inzage van het deeltentamen geweest en ik heb gezien wat ik fout heb gedaan. Bij de eerste vraag dacht ik te lezen dat de eerste partij de fax met de voorwaarden en aanbod had gestuurd naar de tweede partij. Bij de inzage zag ik alleen dat het aanbod met de verwijzing naar de eigen algemene voorwaarden over de fax was gestuurd door de eerste. Dus deze vraag had ik fout, want de algemene voorwaarden waren wel te vernietigen en de algemene voorwaarden van de eerste partij waren dus geldig. Dus dat waren al tien punten die ik door de plee kon spoelen door het slechte lezen van mijn kant.
Bij de derde vraag had ik onjuist aangegeven, dat was het juiste antwoord. Echter moest ik niet art 3:61 lid 1 BW hebben, maar het tweede lid. Daarnaast kon ik ook art 3:69 lid 1 BW noemen. Dus weer tien punten door de plee, door het slechte leeswerk. Ik zit in een kansloze positie, dus ga ik uit van een 5,5 situatie, hoe klein de kans ook mocht zijn. Als ik realistisch ben, dan zal dit een herkansing worden waar ik mezelf meer kansen geef.
Nee hoor, ik wist het vrijdag al maar ik post het nu pasquote:Op zondag 31 oktober 2010 15:30 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
![]()
![]()
(en dat ontdek je op zondag op Usis? Ik zou denk ik al die hele vrijdag hebben zitten F5-en om het cijfer te willen weten)
Ik vind publiekrecht juist veel meer "gebonden", dat wil zeggen expliciete regelgeving. Dus nee, ik ben het niet met je eens.quote:Op maandag 1 november 2010 17:58 schreef Vragende het volgende:
Ik zit nu te twijfelen of ik na mijn HBO-P wel of niet rechten wil gaan studeren aan de universiteit. Publiekrecht vind ik zeer interessant maar privaatrecht vind ik te mierenneukerig
Ja, daar heb je gelijk in. Misschien had ik het anders moet verwoordenquote:Op maandag 1 november 2010 18:03 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik vind publiekrecht juist veel meer "gebonden", dat wil zeggen expliciete regelgeving. Dus nee, ik ben het niet met je eens.
Zo'n oordeel komende van een eerstejaars (?) hbo-rechtenstudent vind ik nogal voorbarig/kort door de bochtquote:Op maandag 1 november 2010 19:09 schreef Vragende het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. Misschien had ik het anders moet verwoorden![]()
Maar waar het op neer komt is dat ik publiekrecht (vooral strafrecht) simpelweg veel interessanter vind dan privaatrecht. Vooral goederenrecht en verbintenisrecht komen mijn strot uit
Leg uit.quote:Op maandag 1 november 2010 19:09 schreef Vragende het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. Misschien had ik het anders moet verwoorden![]()
Maar waar het op neer komt is dat ik publiekrecht (vooral strafrecht) simpelweg veel interessanter vind dan privaatrecht. Vooral goederenrecht en verbintenisrecht komen mijn strot uit
Me2quote:Op maandag 1 november 2010 19:55 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik vind alle vormen van publiekrecht juist erg saai.
Privaatrecht trekt me veel meer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Utrecht?quote:Op zondag 31 oktober 2010 10:59 schreef Eva4Evah het volgende:
7 voor rechtbankverslag en 8,3 voor ontwerpvonnis oefenrechtbank!
Je hebt nog een hele nacht joh, komt wel goed schatje.quote:Op dinsdag 2 november 2010 17:34 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
![]()
Oooo fuck tentamen morgen... ik vrees ervoor. Kut, toch te laat begonnen
quote:Op dinsdag 2 november 2010 15:13 schreef Maharbal het volgende:
Het is weer duidelijk. Fiscaal recht is het tofst, das pas puzzelen
Daar maak je een erg grote gedachtesprongSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Ik kan nu niet zeggen dat belastingrecht een... briljant vak was.
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
Als het net als op de RuG was: het inleidend vak belastingrecht vond ik ook geen hol aan, je kreeg van alles een beetje en zag er totaal geen structuur in, omdat je er niet diep genoeg in gaat zitten.quote:Op dinsdag 2 november 2010 20:05 schreef Orbis het volgende:
[..]
Daar maak je een erg grote gedachtesprong. Ik kan nu niet zeggen dat belastingrecht een... briljant vak was.
Wanneer ben je begonnen dan? Ik vind t echt lastig!quote:Op dinsdag 2 november 2010 17:34 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
![]()
Oooo fuck tentamen morgen... ik vrees ervoor. Kut, toch te laat begonnen
Ehmmm... vorige week donderdag oid. Maar toen vrijdag & zondag niks gedaan. Net opgestaan, nu nog alles wat mag in mijn wetboek/wettenbundel kalken en hopen for the best. Ik moet een 3,3 halen wil ik nog een herkansing hebben. En een 5,2 wil ik 'm halen, maar ik vraag me af of dat in een keer gaat lukken.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:11 schreef mango_cream het volgende:
[..]
Wanneer ben je begonnen dan? Ik vind t echt lastig!
Leuk! Goeie tipquote:Op dinsdag 2 november 2010 19:27 schreef Complexiteit het volgende:
Vanaf morgen Kijken in de ziel: Strafpleiters op tv.
Ben benieuwd.![]()
Het gaat om het gemiddelde van de cijfers he? Ik mag volgens mij een 4.7 halen wil ik de punten hebben. Heel veel succes straks, al lees je dit waarschijnlijk pas als je m al hebt gemaakt. Ik kan m helaas niet maken wegens ziekte, lig al paar dagen op bed, en als ik me niet zo naar zou voelen was t echt een blessing in disguise geweest. Moet m 29 november inhalen. Ben benieuwd hoe het was!quote:Op woensdag 3 november 2010 07:25 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Ehmmm... vorige week donderdag oid. Maar toen vrijdag & zondag niks gedaan. Net opgestaan, nu nog alles wat mag in mijn wetboek/wettenbundel kalken en hopen for the best. Ik moet een 3,3 halen wil ik nog een herkansing hebben. En een 5,2 wil ik 'm halen, maar ik vraag me af of dat in een keer gaat lukken.
Haha, hartelijk om gelachen met de andere fiscalisten hier op kantoor.quote:
Nou ik ben terug en... het viel opzich best mee!quote:Op woensdag 3 november 2010 11:05 schreef mango_cream het volgende:
[..]
Het gaat om het gemiddelde van de cijfers he? Ik mag volgens mij een 4.7 halen wil ik de punten hebben. Heel veel succes straks, al lees je dit waarschijnlijk pas als je m al hebt gemaakt. Ik kan m helaas niet maken wegens ziekte, lig al paar dagen op bed, en als ik me niet zo naar zou voelen was t echt een blessing in disguise geweest. Moet m 29 november inhalen. Ben benieuwd hoe het was!
Leuk!quote:Op woensdag 3 november 2010 16:03 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Haha, hartelijk om gelachen met de andere fiscalisten hier op kantoor.
Hij is nu uitgeprint en hangt op m'n deur
Oh hartstikke goed! 3,3 kan niet misgaan haha! (ff afkloppenquote:Op woensdag 3 november 2010 16:12 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Nou ik ben terug en... het viel opzich best mee!Naja wil natuurlijk niet zeggen dat ik hem heb gehaald, kan alsnog misgaan. Maar ik kon best veel opschrijven, ook al had ik zo slecht geleerd. Het ging over rechtmatige fouillering, Kruslin/Huvig, ad informandum feiten... eigenlijk wel de belangrijkste dingen. Ben sowieso altijd heel blij dat ik geen details leer en vooral alles in de arresten kalk, want die details vragen ze toch niet. Ik ben echt heeeel benieuwd wat ik heb, maar een 3,3 moet er toch wel inzitten
!
Nouja, alle artikelen enzo, en alle voorwaarden/criteria uit de arresten markeren, en in het wetboek zelf de arresten bij de bijbehorende artikelen zetten. En ik doe ook wel eens in een arrest dat ik bijvoorbeeld een s en een p markeer, zodat ik weet dat dat voor subsidiariteit en proportionaliteit staatquote:Op woensdag 3 november 2010 19:55 schreef mango_cream het volgende:
[..]
Oh hartstikke goed! 3,3 kan niet misgaan haha! (ff afkloppen)Wat bedoel je met alles in de arresten kalken, wat zet je erbij dan? Hoorde van een vriendin van mij dat zij het best pittig vond, dat ze het niet helemaal af had gekregen..
Oh haha, ik dacht dat je veel meer bedoelde, ik dacht ooh mag dat. Weet jij trouwens of ze het nou bij ons op school nog gaan veranderen van dat je bij je herkansing max een 6 haalt? Hoorde dat het misschien omhoog werd gehaald naar een 7?quote:Op woensdag 3 november 2010 20:39 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Nouja, alle artikelen enzo, en alle voorwaarden/criteria uit de arresten markeren, en in het wetboek zelf de arresten bij de bijbehorende artikelen zetten. En ik doe ook wel eens in een arrest dat ik bijvoorbeeld een s en een p markeer, zodat ik weet dat dat voor subsidiariteit en proportionaliteit staaten dat ik dat dus niet moet vergeten. Dat soort dingen
Wat is dat dan voor vreemde regeling?quote:Op woensdag 3 november 2010 20:52 schreef mango_cream het volgende:
[..]
Oh haha, ik dacht dat je veel meer bedoelde, ik dacht ooh mag dat. Weet jij trouwens of ze het nou bij ons op school nog gaan veranderen van dat je bij je herkansing max een 6 haalt? Hoorde dat het misschien omhoog werd gehaald naar een 7?
Ach vraag maar niks, UU hequote:Op woensdag 3 november 2010 21:12 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Wat is dat dan voor vreemde regeling?
Dit vind ik op zich nog wel te begrijpen (heb je op de UL ook)......quote:Op woensdag 3 november 2010 21:20 schreef mango_cream het volgende:
De regel is, als je een herkansing wil, moet je zo ie zo bij de eerste keer een 4 halen, anders
moet je het vak volgend jaar weer doen.
..., maar dit nietquote:Als je dan een 4 of hoger hebt en een onvoldoende dus,
dan kun je herkansen, wat ze repareren noemen, en al haal je dan een 9, je krijgt een 6!!!!
Ik vind inderdaad dat laatste het ergst. Je kan toch gewoon een keer slecht scoren? Maar dan word je ontmoedigd om daarna wel je best te doen, want ondanks dat je dan bijvoorbeeld echtquote:Op woensdag 3 november 2010 21:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dit vind ik op zich nog wel te begrijpen (heb je op de UL ook)......
[..]
..., maar dit nietTreurig dat dat kan. Zijn de verschillen op de uni's toch behoorlijk groot..
Wtf.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:20 schreef mango_cream het volgende:
[..]
Als je dan een 4 of hoger hebt en een onvoldoende dus,
dan kun je herkansen, wat ze repareren noemen, en al haal je dan een 9, je krijgt een 6!!!!
Yup, ik had op meer gehoopt dan een 7, eigenlijk.quote:Op woensdag 3 november 2010 19:48 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Mijn internationaal rechtcijfer viel tegen, bij jou ook?
Wil ze allebei volgend jaar gaan doen, maar daar zal je weinig aan hebbenquote:Op donderdag 4 november 2010 18:00 schreef Complexiteit het volgende:
Iemand hier die de master Privaatrecht of de master Strafrecht (juridische variant) aan de RUG doet?
Kun je dat wel betalen dan?quote:Op donderdag 4 november 2010 18:19 schreef Cortax het volgende:
[..]
Wil ze allebei volgend jaar gaan doen, maar daar zal je weinig aan hebben
Als je ze tegelijk doet is er toch niets aan de hand qua extra kosten?quote:Op donderdag 4 november 2010 18:54 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Kun je dat wel betalen dan?
Dat dacht ik inderdaad ook, maar mocht het anders zijn dan hoor ik dat graag.quote:Op donderdag 4 november 2010 19:12 schreef GDPP het volgende:
[..]
Als je ze tegelijk doet is er toch niets aan de hand qua extra kosten?
Dat is raar, want je hebt dan nog geen graad.quote:Op donderdag 4 november 2010 19:17 schreef Orbis het volgende:
In Leiden wel, hoor. Mag je mooi 14.900 euro aftikken voor de tweede master, ongeacht of ze gelijktijdig worden gevolgd.
Als ik het goed begrijp zeg je dat je volgend jaar met 2 masters gaat beginnen aan de UL. Van dat nog mogen afmaken wat je zegt, geldt alleen bij wijze van overgangsregeling in geval je nu al met een master bezig bent en niet als je gaat beginnen volgend jaar met een 2e master. Die overgangsregeling is per volgend jaar 2011-2012 dus afgelopen. Tenminste zoals het er nu naar uit ziet.quote:Op donderdag 4 november 2010 19:22 schreef Cortax het volgende:
[..]
Dat dacht ik inderdaad ook, maar mocht het anders zijn dan hoor ik dat graag.
Ik betwijfel het heel erg. Maharbal weet dat nog beter, maar dat verhaal van 2 masters is bij de meest uni's alleen als overgangsregeling bedoeld om mensen die al een master deden de gelegenheid te geven toch die 2 master nog te doen.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:42 schreef Cortax het volgende:
Ik wil 2 masters aan de RUG gaan doen en ik dacht dat daar de regeling geldt dat je voor beide masters gewoon regulier collegegeld betaalt als je ze tegelijk start en nog geen andere master hebt afgerond.
Hier lijkt me toch duidelijk te staan dat dus gewoon het wettelijk collegegeld dient te worden betaald.quote:Artikel 7.45. Wettelijk collegegeld
*
1. Het wettelijk collegegeld is verschuldigd door een student die:
o
a. blijkens het Centraal register inschrijving hoger onderwijs, bedoeld in artikel 7.52, voor een inschrijving aan een bacheloropleiding niet eerder een bachelorgraad heeft behaald of voor een inschrijving aan een masteropleiding niet eerder een mastergraad heeft behaald,
Maar als je master 1 en 2 op exact hetzelfde moment afmaakt is er niets aan de hand. Het gaat er immers om of je al een graad hebt, en die heb je dan niet.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:34 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp zeg je dat je volgend jaar met 2 masters gaat beginnen aan de UL. Van dat nog mogen afmaken wat je zegt, geldt alleen bij wijze van overgangsregeling in geval je nu al met een master bezig bent en niet als je gaat beginnen volgend jaar met een 2e master. Die overgangsregeling is per volgend jaar 2011-2012 dus afgelopen. Tenminste zoals het er nu naar uit ziet.
quote:Vanaf het moment dat je de eerste bachelor- of masteropleiding afrond, moet je voor de tweede opleiding in principe het instellingscollegegeld II betalen. Behalve als je voor de eerste opleiding ook ingeschreven stond aan de Rijksuniversiteit Groningen. Je mag dan de tweede bachelor- of masteropleiding vervolgen tegen het instellingscollegegeld I (= gelijk aan het wettelijk collegegeld). Je moet dan voor de tweede opleiding wel ononderbroken ingeschreven blijven staan vanaf het moment dat je je (eerste) graad hebt behaald. 4
Ik kan er natuurlijk langer over doen, maar zal we dus wel tegelijk moeten starten om niet instellingscollegegeld te moeten betalen.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:55 schreef mango_cream het volgende:
Twee masters tegelijk, is dat wel te doen dan?
Er is inderdaad een overgangsregeling voor mensen die aan de RuG al een graad hebben behaald in 2010/2011.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:44 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik betwijfel het heel erg. Maharbal weet dat nog beter, maar dat verhaal van 2 masters is bij de meest uni's alleen als overgangsregeling bedoeld om mensen die al een master deden de gelegenheid te geven toch die 2 master nog te doen.
Ik zoek het wel ff op voor je
Edit: check dit draadje ook ff
Het grote 2 studies topic - deel IV
Edit 2: lees dit maar ff: http://www.rug.nl/student(...)rieven/dezelfdegraad
Het is veel werk als je daadwerkelijk 120 EC per jaar wilt gaan halen. Het is te doen, maar je moet er best wat voor opofferen.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:55 schreef mango_cream het volgende:
Twee masters tegelijk, is dat wel te doen dan?
Oke, blijft dat zo of is het een overgangsregeling? Aangezien ik pas over 2 jaar aan mijn master toe ben..quote:Op donderdag 4 november 2010 20:56 schreef Cortax het volgende:
[..]
Ik kan er natuurlijk langer over doen, maar zal we dus wel tegelijk moeten starten om niet instellingscollegegeld te moeten betalen.
Maar zat je dan niet dag en nacht aan school? En kon je het ook tegelijk afronden?quote:Op donderdag 4 november 2010 20:56 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Er is inderdaad een overgangsregeling voor mensen die aan de RuG al een graad hebben behaald in 2010/2011.
Als je nog geen graad hebt behaald - en dus twee tegelijk doet - is er niets aan de hand. Bij mij was alleen immers het probleem dat ik me niet voor de tweede kon inschrijven voordat ik formeel de eerste had afgerond
[..]
Het is veel werk als je daadwerkelijk 120 EC per jaar wilt gaan halen. Het is te doen, maar je moet er best wat voor opofferen.
Ik vond het een mooie uitdaging en interessant, maar ik zou het niet snel nog een keer doen![]()
Ok, des te beter voor Cortaxquote:Op donderdag 4 november 2010 20:56 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Er is inderdaad een overgangsregeling voor mensen die aan de RuG al een graad hebben behaald in 2010/2011.
Als je nog geen graad hebt behaald - en dus twee tegelijk doet - is er niets aan de hand. Bij mij was alleen immers het probleem dat ik me niet voor de tweede kon inschrijven voordat ik formeel de eerste had afgerond
Zonder als een boos oud vrouwtje te willen klinken:quote:Op donderdag 4 november 2010 20:59 schreef Cortax het volgende:
In beginsel is dat geen overgangsregeling dacht ik, maar de politiek is zich wel bewust dat hiermee kan worden gespeeld door de studenten, door bijvoorbeeld van één van de opleidingen één vak of een scriptie open te laten, ik geloof dat men dat wel wilde aanpassen, maar dat lijkt me nogal ingewikkeld te worden.
Waar studiegenoten 3 weken van tevoren begonnen met studeren voor tentamenweken, begon ik 3 tot 4 maanden van tevoren aangezien ik 2 a 2,5x zoveel vakken had. Je leeft dan van tentamenperiode naar tentamenperiodequote:Op donderdag 4 november 2010 20:59 schreef mango_cream het volgende:
[..]
Maar zat je dan niet dag en nacht aan school? En kon je het ook tegelijk afronden?
God, dan heb je ook twee scripties, wat een nachtmerrie!
Er zijn mensen die een scriptie leuk vindenquote:Op donderdag 4 november 2010 20:59 schreef mango_cream het volgende:
[..]
Maar zat je dan niet dag en nacht aan school? En kon je het ook tegelijk afronden?
God, dan heb je ook twee scripties, wat een nachtmerrie!
Zo wil ik het doen, begin in februari aan mijn masters. Maar nog veel onduidelijkheid over de regeling, ook bij de Universiteit zelf.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:59 schreef Cortax het volgende:
In beginsel is dat geen overgangsregeling dacht ik, maar de politiek is zich wel bewust dat hiermee kan worden gespeeld door de studenten, door bijvoorbeeld van één van de opleidingen één vak of een scriptie open te laten, ik geloof dat men dat wel wilde aanpassen, maar dat lijkt me nogal ingewikkeld te worden.
Ik vind mijn onderwerp interessant, ik vind het gewoon lastig om me dit jaar nog te motiveren na het slopende afgelopen jaar. Zodra ik weer eenmaal in de scriptie zit gaat het prima (ik ben dus net weer begonnen).quote:Op donderdag 4 november 2010 21:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Er zijn mensen die een scriptie leuk vinden(zoals ikke..)
Pfff dat lijkt me wel heel lastig... Nou ik zie het wel, misschien is het over 2 jaar weer anders.. maar zou graag 2 masters willen doen, alleen al omdat het interessant is.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:02 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Waar studiegenoten 3 weken van tevoren begonnen met studeren voor tentamenweken, begon ik 3 tot 4 maanden van tevoren aangezien ik 2 a 2,5x zoveel vakken had. Je leeft dan van tentamenperiode naar tentamenperiode![]()
En ja, twee scripties is horror.
Ik vind het ook best wel debiel, iemand die een bacheloropleiding en daarna 2 masters doet en dat afrondt in 5 jaar zou dan dus voor die 2e master rond de 10.000 euro moeten betalen terwijl iemand die 6 jaar over z'n bachelor doet - niets daartegen hoor, moeten mensen zelf weten - kan elk jaar vrolijk wettelijk collegegeld overmaken. Vraag me dan af wat meer kost voor de maatschappij. Volgens mij heeft de maatschappij baat aan mensen die meerdere wetenschappen of opleidingsgebieden met elkaar verbinden.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:01 schreef mango_cream het volgende:
[..]
Zonder als een boos oud vrouwtje te willen klinken:
het is ook een grof schandaal hoor, dat ze zo moeilijk doen. Waar in godsnaam haalt iemand 10000 euro oid vandaan? Je wordt afgestraft voor hard werken..
Daar zit ik inderdaad dus aan te denken.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:04 schreef Orbis het volgende:
Wat natuurlijk een optie is (of was, wie zal het zeggen) is met allebei tegelijk beginnen, maar van Master 1 alles doen op één vak na en van Master 2 niets doen op één vak na in het eerste jaar, en het tweede jaar andersom en de hele bups in één keer afronden.
Zo wil ik het doen, want twee masters echt volledig tegelijk is wel erg veel. Nouja, ik kijk wel hoe het te combineren valt.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:04 schreef Orbis het volgende:
Wat natuurlijk een optie is (of was, wie zal het zeggen) is met allebei tegelijk beginnen, maar van Master 1 alles doen op één vak na en van Master 2 niets doen op één vak na in het eerste jaar, en het tweede jaar andersom en de hele bups in één keer afronden.
Op zich is het ook niet verschrikkelijk, tenminste, je vindt het onderwerp vaak heel interessant, maar de stress x 2 is denk ik zwaar.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Er zijn mensen die een scriptie leuk vinden(zoals ikke..)
Ja inderdaad, ik vind de beslissing echt ondoordacht. Ik denk dat je beter consequenties kan stellen aan het niet op tijd afronden van de opleiding, maar ach... Wie ben ik?quote:Op donderdag 4 november 2010 21:05 schreef Cortax het volgende:
[..]
Ik vind het ook best wel debiel, iemand die een bacheloropleiding en daarna 2 masters doet en dat afrondt in 5 jaar zou dan dus voor die 2e master rond de 10.000 euro moeten betalen terwijl iemand die 6 jaar over z'n bachelor doet - niets daartegen hoor, moeten mensen zelf weten - kan elk jaar vrolijk wettelijk collegegeld overmaken. Vraag me dan af wat meer kost voor de maatschappij. Volgens mij heeft de maatschappij baat aan mensen die meerdere wetenschappen of opleidingsgebieden met elkaar verbinden.
Ik wel:quote:Op donderdag 4 november 2010 21:03 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik maak liever memo's/hele adviezen op het werk dan een scriptie, kweeni waarom.
Ik heb alleen nog op het hbo een scriptie geschreven,quote:Op donderdag 4 november 2010 21:09 schreef GDPP het volgende:
Ik vond het schrijven van de scriptie juist minder stressvol dan de gewone vakken..
Het werk gaat inhoudelijk minder diep? Niet zozeer. Ik ben nu bijvoorbeeld ook weer met een advies bezig (nuja, laten we zeggen dat ik een advies van een Big 4 kantoor aan het corrigeren ben) waarvoor ik echt alle jurisprudentie, besluiten, commentaren etc. voor nodig heb. Ik zou punt 1 dus niet zo stellig durven stellen.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik wel:
1) het werk gaat inhoudelijk veel minder diep
2) je doet werk niet voor jezelf, dus de gevolgen zijn minder erg als het mis gaat (ok carriere, maar dat is meer lange termijn)
3) als het mis gaat kun je het makkelijker corrigeren dan een scriptie oid
Waarom geen 60?quote:Op donderdag 4 november 2010 21:14 schreef Cortax het volgende:
Kan me voorstellen dat 60 ECTS bij Rechten in een semester echt best wel veel is. Volgend semester ga ik 44 EC doen, waaronder studentenrechtbank, ben benieuwd of ik dat allemaal red. Vind Rechten best wel intensief.
Gewoon knallen en alles tegelijk doen. Stiekem geeft het wel voldoeningquote:Op donderdag 4 november 2010 21:17 schreef Cortax het volgende:
Beetje ingewikkeld verhaal. Ben vorig jaar naar Berlijn geweest voor een semester en heb omdat het semester daar pas in april begint in semester 2a nog wat vakken kunnen doen, waardoor ik op 99 EC kwam. Toen leek het me wel nuttig om nog één vak te halen, omdat voor de studentenrechtbank minimaal 100 EC vereist is, dus toen heb ik vanuit Berlijn via videocollege het betrekkelijk makkelijke Rechtseconomie gevolgd. Vandaar dat ik nog maar een paar vakken erbij hoef te doen.
ad 1) Wat jij beschrijft vind ik inhoudelijk niet echt diep gaan eerlijk gezegd (geen filosofische, theoretische beschouwingen etc), het lijkt me wel veel en lastig werk dat wel. Maar ach, wat weet ik als broekkie eigenlijk van de rest van de studie?quote:Op donderdag 4 november 2010 21:14 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het werk gaat inhoudelijk minder diep? Niet zozeer. Ik ben nu bijvoorbeeld ook weer met een advies bezig (nuja, laten we zeggen dat ik een advies van een Big 4 kantoor aan het corrigeren ben) waarvoor ik echt alle jurisprudentie, besluiten, commentaren etc. voor nodig heb. Ik zou punt 1 dus niet zo stellig durven stellen.
2) De gevolgen zijn minder erg als het mis gaat? De gevolgen zijn juist veel erger t.o.v. je scriptie. Scriptie fout? Gewoon doorstrepen en overnieuw beginnen, je hebt toch tijd zat. Advies fout / fout uitgevoerd? Say hello to mr. aansprakelijkheidsverzekering.
3) Scriptie corrigeren is gewoon word openen, weghalen, er weer neerzetten. Je begeleider begeleidt je niet voor niets, hij corrigeert je dus ook. Een eenmaal uitgebracht en uitgevoerd advies moet gewoon helemaal hersteld worden
[..]
En ik ben nog steeds jaloers op dat videocollege!! Schijterds hier in Leiden!quote:Op donderdag 4 november 2010 21:17 schreef Cortax het volgende:
Toen leek het me wel nuttig om nog één vak te halen, omdat voor de studentenrechtbank minimaal 100 EC vereist is, dus toen heb ik vanuit Berlijn via videocollege het betrekkelijk makkelijke Rechtseconomie gevolgd.
Bij de internationale vakken snappen ze het idd, bij strafrecht hebben ze het nu 1 keer gedaan vanwege een overlap van het college met een ander vak. Maar ik blijf gewoon bij de vakgroepen zeuren of ze met digitale colleges gaan werken en waarom niet. Men is vrij bang dat studenten niet meer komen op college's, maar dat beeld klopt in feite niet.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:50 schreef Orbis het volgende:
Het wordt wel beter. Europees recht, strafrecht worden volgens mij beiden opgenomen, net zoals Internationaal recht dat werd.
1) Het gaat net zo diep dan wel soms dieper dan dat je op de uni krijgt. Filosofische krijg je sowieso vrijwel niet op de uni, laat staan in de praktijk.quote:Op donderdag 4 november 2010 22:37 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
ad 1) Wat jij beschrijft vind ik inhoudelijk niet echt diep gaan eerlijk gezegd (geen filosofische, theoretische beschouwingen etc), het lijkt me wel veel en lastig werk dat wel. Maar ach, wat weet ik als broekkie eigenlijk van de rest van de studie?![]()
En misschien is Rechten wel veel meer een beroepsopleiding dan ik denk... Wat ik vertelde is wat ik merk bij vrienden die zijn gaan werken. Die doen veel meer korte adviesjes etc. die minder diep gaan.
ad 2) Ik trek dan de vergelijking dat je een onvoldoende voor je scriptie krijgt met een advies dat fout is.
ad 3) Op het werk zijn er veel meer momenten dat jij (of anderen) je werk kunnen corrigeren. Ik trek de vergelijking met dat als je een scriptie (of een lastige paper) hebt afgeleverd voor beoordeling en je hier een onvoldoende voor krijgt met een advies dat je aan je baas geeft. Bij de scriptie/lastige paper krijg je een cijfer en hoogstens een herkansing. Bij een advies krijg je het terug van je baas oid en is je baas hoogstens een beetje niet blij.
(scriptie is een beetje slecht voorbeeld want dat is een iteratief proces, maar toch)
Kwaliteit is altijd oke, service is goed, prijzen zijn ook niet verkeerd: ik kan het wel aanraden jaquote:Op vrijdag 5 november 2010 12:44 schreef mango_cream het volgende:
Oh en een vraag in het algemeen: Hebben jullie ervaring met het bestellen van tweedehands boeken via bol.com? Is dit aan te raden?
Lijkt me echt tofquote:Op vrijdag 5 november 2010 08:49 schreef Maharbal het volgende:
Je zou m'n bureau eens moeten zien. Aan de hand van commentaren, theorien, jurisprudentie etc. maak je je plan en ga je aan de slag. Maar nee, het is inderdaad lang niet altijd een heel wetenschappelijk betoog. Uiteindelijk moet het ook praktisch werkbaar / bruikbaar zijn![]()
Uiteindelijk moet je zelf ook overwegingen maken of iets - in het licht van de theorie etc - wel of niet kan. Het antwoord is - in tegenstelling tot een tentamen - in de praktijk helaas niet altijd meteen duidelijk en ingekaderd, er zijn vaak meerdere opties.
2,9? wtfquote:Op vrijdag 5 november 2010 16:23 schreef Kimochi het volgende:
Bedrijfseconomie gehaald, 2,9 ECTS binnen.![]()
Rechtseconomie + bedrijfseconomie vormen samen het vak Economie van 10 ECTS. Aangezien Bedrijfseconomie voor 2/7 meetelt schijnt het vak zelf 2,9 ECTS waard te zijn... Only in Leiden.quote:
Dus wel op tijd enzo? En denk je dat als er staat dat je de 8e druk of de 9e druk van een boek mag hebben, het toch af te raden is de oudere druk te nemen?quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:09 schreef aardappel het volgende:
[..]
Kwaliteit is altijd oke, service is goed, prijzen zijn ook niet verkeerd: ik kan het wel aanraden ja
O maar het is niet de bedoeling om jou te overtuigen hoor, gewoon ideeën uitwisselen. Enne, ik werk niet (echt) maar heb wel van andere werkenden gezien dat zij 'simpeler' werk doen dan wat ze in de studie kregen. Maar het verschil van inzicht komt denk ik omdat ik werken vergelijk met politicologie, daar zit bijv. wel veel filosofie en theoretische beschouwingen in mijn papers. Misschien is rechten dan toch veel meer een beroepsopleidingquote:Op vrijdag 5 november 2010 08:49 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Maar we hoeven elkaar niet te overtuigen. Laten we zeggen dat ik werken t.o.v. een scriptie/studie niet zo ervaar als jij
Als het niet te substantieel veel scheelt qua prijs zou ik sowieso voor de nieuwe gaan. Zonde om het op die paar euro te laten aankomen, en het gaat over Brahn/Reehuis toch? Zou ik gewoon de 9e van nemen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 19:14 schreef mango_cream het volgende:
[..]
Dus wel op tijd enzo? En denk je dat als er staat dat je de 8e druk of de 9e druk van een boek mag hebben, het toch af te raden is de oudere druk te nemen?
Oh oke vage sjitquote:Op vrijdag 5 november 2010 18:39 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Rechtseconomie + bedrijfseconomie vormen samen het vak Economie van 10 ECTS. Aangezien Bedrijfseconomie voor 2/7 meetelt schijnt het vak zelf 2,9 ECTS waard te zijn... Only in Leiden.
Lol maar dan heb je weer accounting en control en andere vage vakken, nein danke xDquote:Op zaterdag 6 november 2010 19:28 schreef Orbis het volgende:
Mensen, kies gewoon de minor economie! Geen bedrijfseconomie, en voor rechtseconomie alleen maar een paper schrijven. Bovendien is het vak dan gewoon 5 ECTS waard, geen 2,9-onzin.
Het scheelt behoorlijk wat maar ik neem toch maar de nieuwe, heb nog niet eerder tweedehands boeken gehad en t lijkt me toch drama..quote:Op vrijdag 5 november 2010 22:45 schreef Cortax het volgende:
[..]
Als het niet te substantieel veel scheelt qua prijs zou ik sowieso voor de nieuwe gaan. Zonde om het op die paar euro te laten aankomen, en het gaat over Brahn/Reehuis toch? Zou ik gewoon de 9e van nemen.
Nee, alsjeblief niet. Dan zou ik er al lang mee gestopt zijnquote:Op zaterdag 6 november 2010 19:46 schreef MiFi het volgende:
[..]
Lol maar dan heb je weer accounting en control en andere vage vakken, nein danke xD
Ik ben Fiscalistquote:Op vrijdag 5 november 2010 17:15 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Lijkt me echt tof
Wat doe je?
Nope, staat er niet in.quote:Op maandag 8 november 2010 17:05 schreef Eva4Evah het volgende:
Ik moet even heel snel iets weten: weet iemand of verordening 1/2003 EG in de wettenbundel staat?
Hier ook goede ervaringen. Ik bestelde pas een Engelstalig boek bij amazon.com, maar dat kwam met een hernia aan. Het terugsturen kostte meer geld dan dat ik daarvoor terug kreeg en ik kan eigenlijk nergens daarover terecht. Van nu af aan dus gewoon maar bol.comquote:Op maandag 8 november 2010 10:33 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Over Bol.com:
Goede ervaringen mee. Vrijwel altijd op tijd, correcte afhandeling, boeken waren altijd wel netjes etc.
Haha, goed zo!! Heb je al je meerkeuze vragen nagekeken?quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:11 schreef Eva4Evah het volgende:
Volgens mij heb ik mijn tentamen Europees recht gerockt vandaag!Alleen heb ik de laatste vraag helemaal niet kunnen maken wegens tijdgebrek, echt doodzonde, eerste keer ooit dat ik dat had. Maarja... bij de rest iig overal vrij overtuigd wat ingevuld! Dus we wachten af
Haha ben kijken. Echt grappigquote:Op dinsdag 9 november 2010 23:09 schreef Dionysius85 het volgende:
http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1009298
Alleen de eerste bekeken, maar ik denk niet dat hij zo snel via de reflexwerking onder dat exoneratiebeding uit kan komen, aangezien het geen partij is die als het ware als consument handelde.quote:Op woensdag 10 november 2010 00:07 schreef Warren het volgende:
Heeft iemand de antwoorden van het tentamen van Verbintenissenrecht 2008 (Uni Leiden)? Zo niet, kan iemand mij even met deze opgaven helpen. Ik heb van deze vragen geen antwoorden.
Fabers, fabrikant van computers, wil zijn bedrijfspand laten schilderen en van nieuwe
waterleidingen laten voorzien. Op 2 maart 2008 ontvangt hij van Zeegers B.V. een
offerte. Fabers, die vier werknemers in dienst heeft, doet regelmatig zaken met
Zeegers.
Op 7 augustus start Zeegers de werkzaamheden. Op 13 augustus wordt door Post,
een werknemer van Zeegers, een foutieve handeling verricht bij het afsluiten van de
oude waterleidingen, waardoor een overstroming plaats vindt. Hierdoor raken
verscheidene computers van Fabers ernstig beschadigd. De schade aan de computers
bedraagt ¤ 32.000.Op de overeenkomst zijn de algemene voorwaarden van Zeegers van toepassing, die aan
Fabers ter hand gesteld zijn. ln deze algemene voorwaarden is het volgende beOing
opgenomen:
De aansprakelijkheid voor schade, ontstaan door werkzaamheden
van het bedríjf is beperkt tot de helÍt van het factuurbedrag.
Wanneer Fabers Zeegers aanspreekt tot vergoeding van zijn volledige schade ad ¤ 32.000,
beroept Zeegers zich op de bovengemelde exoneratie-clausule.
/
Vraag 3 "'
Op grónd van welk(e) artikel(en) kan Fabers zich verweren tegen het beroep Qp de
exoneratieratie-clausule en hoebeoordeelt u dit verweer van Fabers?Í
Ik zou zeggen dat via de reflexwerking hij beroep kan doen op 6:33a jo 6:237f en dat dus het exoneratieclausule geen werking heeft. Ze doen wel regelmatig zaken, heeft dat nog enige invloed?
Op 10 septeínber 2008, als de helft van de klus geklaard is, geeft Zeegers aan Fabers te
kennen dat hij de werkzaamheden tijdelijk moet staken vanwege een onoplosbaar
personeelstekort. Zeegers deelt mede, de werkzaamheden niet voor medio oktober te
kunnen hervatten. Fabers wenst vast te houden aan de datum van 30 september 200g
waarop het werk gereed zouzijn. Na diverse inspanningen vindt Fabers op 14 september
2008 het bedrijf Scholten bereid de werkzaamheden te voltooien. De inschakeling van het
bedrijf van Scholten kost Fabers echter ¤ 1.000 extra. Fabers wenst af te zien van de
overeenkomst met Zeegers voor zover deze nog niet is uitgevoerd en stelt Zeegers
aansprakelijk voor de ¤ 1.000 die hij extra dient te betalen aan scholten.
Vraag 4
Kan Fabers de overeenkomst met Zeegers op 15 september 2008 ontbinden?
Er is sprake van tijdelijke onmogelijkheid dus er is geen verzuim vereist, dus hij kan ontbinden via 6:265 (toch?).
Vraag 5
Kan Fabers met succes op 15 september¤ 1.000 schadevergoeding vorderen van Zeegers?
Ja via 7:74. Volgens mij komt hier geen overmacht om de hoek kijken, want dit is wel redelijk op te lossen door meer mensen aan te nemen?
De'schoonVader van Selier, Gelders, heéft onlangs čen grachtenpand gekocht. Het geeft de
binnenhuisarchitect Arends opdracht zijn woonkamer op te knappen en volgens de nieuwste
trends in te richten. Omdat Arends zich uitsluitend met het design van de woonkamer
bezighoudt, geeft Arends het schilder- en behangbedrijf Deecoo opdracht de kamer te
schilderen en te behangen. Deecoo laat het schilderwerk verrichten door zijn werknemers
Milan en Boris. Na een week gaat het mis. Wanneer Milan op de steiger van Deecoo staat,
stort deze in. Milan komt met de schrik vrij, maar de ingestorte stellage raakt een in de hoek
weggezet schilderij van Karel Appel toebehorend aan Gelders, dat onherstelbaar vernield
wordt. De schade aan het schilderij bedraagt ¤ 50.000.
Vasi komt te siaan dat de stellage is ingestort door verwijtbaar optreden van Boris, die
enkele veiligheidspennen niet heeft vastgezet.
Vraag 5
Gelders wil zijn schade vergoed zien. Wie kan hij daartoe met succes aanspreken? U kunt
volstaan met het noemen van de aansprakelijke persoon of personen en de relevante
buitencontractuele rechtsgrond (en).
Ik denk Deecoo ogv 6:170 en Boris ogv 6:162. Arends is toch niet aansprakelijk???
Alvast bedankt
Dit klopt inderdaad wat jij zegt, want in de casus staat dat hij zijn bedrijfspand laat schilderen. Het zou een andere zaak zijn als hij zijn eigen huis liet schilderen, waar toevallig bijvoorbeeld een kantoor aan huis zou staan. In mijn ogen is dus de reflexwerking dus niet van toepassing. Dus moet Fabers inderdaad een beroep doen op Art 6:248 BW omdat het exoneratiebeding onredelijk bezwarend is. Mocht Fabers inderdaad als consument handelen, dan zou je waarschijnlijk de reflexwerking wel kunnen toepassen, maar als ik mij niet vergis is art 6:237 sub f de Grijze lijst en dan wordt dan iets op de Grijze Lijst vermoed onredelijk bezwarend te zijn.quote:Op woensdag 10 november 2010 00:55 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Alleen de eerste bekeken, maar ik denk niet dat hij zo snel via de reflexwerking onder dat exoneratiebeding uit kan komen, aangezien het geen partij is die als het ware als consument handelde.
Dan zal hij (uit m'n hoofd, dus check het zeker) op 6:248 een beroep moeten doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |