abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86242303
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:38 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat zijn wel de goede vragen om jezelf te stellen en om over na te denken. Juist de mensen die zich die vragen niet stellen, die halen het niet. :P
Ik stel geen vragen waar ik het antwoord al op weet :6
pi_86242507
Ik stel dat soort vragen ook nooit, omdat ik altijd stiekem hoop dat het tempo van de werkgroepen dan wat omhoog gaat. De werkgroepen goederenrecht zijn toch al notoir langzaam. Eén casus, subvragen tot en met e, heeft een keer anderhalf uur in beslag genomen... Teken gewoon dat schema en schrijf er de artikelen bij, ik verzin vervolgens zelf wel hoe het in elkaar zit.
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
  donderdag 9 september 2010 @ 16:06:47 #253
165633 eriksd
The grand facade...
pi_86245200
quote:
Op donderdag 9 september 2010 11:09 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Voor privaatrecht moet je ook niet heel veel bladzijden gaan lezen, dat moet je gewoon oefenen en kunnen.

Ik vind goederenrecht trouwens ook leuk. Het leukst eigenlijk. O+
Je bedoelt de ratio achter vraagstukken snappen en er een geheel van weten te maken? Een kunstje leren doe je maar op het HBO :P
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_86245804
quote:
Op donderdag 9 september 2010 10:20 schreef Rucebo het volgende:

[..]

Nee, naar het noorden. Schotland ;).
Ah, Glasgow? Heeft vriendinnetje van mij ook gezeten, was mooi daar O+
pi_86245853
quote:
Op donderdag 9 september 2010 11:07 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Mm ok. Bij mij stond dat er sowieso al op. Moet alleen even kijken over die essayverplichting, aangezien en verschillende perioden zijn waarbij je die in kunt leveren blijkbaar. Heb alleen nog niet echt tijd gehad om me daarin te verdiepen.
Aan de essay verplichting heb ik gelukkig al voldaan :P
pi_86246177
verkeerde topic :')
  donderdag 9 september 2010 @ 17:41:08 #257
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_86248707
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:51 schreef Orbis het volgende:
Ik stel dat soort vragen ook nooit, omdat ik altijd stiekem hoop dat het tempo van de werkgroepen dan wat omhoog gaat. De werkgroepen goederenrecht zijn toch al notoir langzaam. Eén casus, subvragen tot en met e, heeft een keer anderhalf uur in beslag genomen... Teken gewoon dat schema en schrijf er de artikelen bij, ik verzin vervolgens zelf wel hoe het in elkaar zit.
Dat gevoel had ik helemaal bij Inleiding Burgerlijk recht. Wat ik nog veel treuriger vond, is dat het tentamen vervolgens een stuk moeilijker was dan de vragen op de werkgroep :X
Als ik de verhalen hier lees over het college Goederenrecht en dat vergelijk met IBR, dan lijkt het wel of die hele vakgroep zo werkt :{
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_86250223
quote:
Op donderdag 9 september 2010 03:42 schreef aardappel het volgende:

[..]

27 september pas :o Ik zit hier al even, colleges zijn allang begonnen...

groeten vanuit het mooie Zweden
Dat was mijn 'tweede keus' qua land, erg leuk :). Welke stad zit je?

quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:24 schreef Yashaaaaa het volgende:

[..]

Ah, Glasgow? Heeft vriendinnetje van mij ook gezeten, was mooi daar O+
Ik ga naar Aberdeen.
pi_86252436
quote:
Op donderdag 9 september 2010 17:41 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat gevoel had ik helemaal bij Inleiding Burgerlijk recht. Wat ik nog veel treuriger vond, is dat het tentamen vervolgens een stuk moeilijker was dan de vragen op de werkgroep :X
Als ik de verhalen hier lees over het college Goederenrecht en dat vergelijk met IBR, dan lijkt het wel of die hele vakgroep zo werkt :{
Daar lijkt het wel op. Een vak als Romeins Recht had dan wel weer een fatsoenlijk tempo. Bij inleiding Europees Recht kregen ze de werkgroeptijd dan weer nooit vol, daar konden we steeds eerder weg. Ook niet erg :P .
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
pi_86253737
quote:
Op donderdag 9 september 2010 19:36 schreef Orbis het volgende:

[..]

Daar lijkt het wel op. Een vak als Romeins Recht had dan wel weer een fatsoenlijk tempo. Bij inleiding Europees Recht kregen ze de werkgroeptijd dan weer nooit vol, daar konden we steeds eerder weg. Ook niet erg :P .
Wordt Inleiding Europees Recht nog steeds zo rampzalig gemaakt op het tentamen? :P

Wel grappig vandaag trouwens, kregen dus voor het eerst college over het ruimtelijk bestuursrecht (o.a. opleidingen verkeerskunde, planologie en logistiek) en na afloop gelijk overal commentaar dat ze nog nooit zulke "gortdroge, saaie stof" hadden gehad _O- Blijkt maar weer dat het recht je echt moet liggen :P Ik vond het trouwens allemaal wel meevallen, waarschijnlijk omdat ik er al les over gehad heb :P
pi_86269038
Bij goederenrecht is de grootste drempel dat het heel anders is als de meeste andere vakken. Het vergt een hele nieuwe manier van kijken en begrijpen. Je moet rijtjes afwerken, en daarbij alle uitzonderingen weten. Die rijtjes maken het moeilijk. Het is ook vooral de theorie toepassen in de praktijk, en daar hebben veel studenten moeite mee (ik ook wel hoor). Dat was dan ook de reden waarom ik het de eerste keer niet gehaald had :|W

De manier waarop de werkcolleges gegeven worden is zeer bepalend voor het slagingspercentage. Docenten hebben de neiging om die rijtjes rap af te werken, zonder daarbij vragen van studenten te dulden. Dat was in ieder geval mijn ervaring. Zoals eerder gesteld is, is het dus belangrijk wat de achterliggende gedachte is en de volgorde van het rijtje goed uit je kop stampen en toe kunnen passen. Als je 1 stap overslaat kun je de rest ook wel vergeten.

Strafprocesrecht heeft dit principe ook. Daarom wordt het als moeilijk ervaren. Gelukkig heb ik dit wel in 1keer gehaald.
Anyway, ik wil er niet meer aan herinnerd worden ;)
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:00:35 #262
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86274922
Wil de OP van het nieuwe topic Skage101 toevoegen aan het rijtje van de UVA? Ik krijg net een PM van de beste jongen dat hij deze week begint maar ik kan mijn post niet meer editten (want ouder dan 48 uur)

Oh oh Cherso was weer geniaal trouwens gisteren :D

Studiegerelateerd heb ik weinig te melden. Volgende week begint het pas echt. Deze week twee hoorcolleges gehad maar die gingen voornamelijk over huishoudelijke mededelingen en wat herhaling van vorig jaar. En een werkgroep over attributie, delegatie en mandaat wat ook al wel bekend was na vorig jaar.

Ben ik de enige die aan een oranje vrucht denkt bij mandaat? En is het stom om te glimlachen bij het horen van het woord delegans?
pi_86275929
Slagingspercentages van goederenrecht zijn aan de RuG ook altijd dramatisch (Burgerlijk Recht 2 is ~30% elk jaar).

Ik heb nooit gesnapt wat mensen moeilijk vinden aan goederenrecht. De uitkomst is vrij vaak erg duidelijk, goed omschreven in de wet/jurisprudentie. Zoals DJ zei, het is niet "misschien", het antwoord is vrij vaak een duidelijke "ja" of "nee". Dat rechtlijnige maakte het voor mij tot een erg gemakkelijk vak, omdat ik me niet bezig hoefde te houden met subjectieve (futiliteiten ;-)) zoals de r&b. Begrijp me niet verkeerd, ik kan lullen als brugman en ik kan dingen die krom zijn recht lullen, en daar is de r&b (stiekem) soms een beetje voor, maar je was op tentamen met r&b vragen/antwoorden wel vaak aan de grillen van de nakijkende docent overgeleverd.

Enige minpunt van goederenrecht: je moet er zo smerig veel arresten voor in je kop stampen. 70+ arresten bij naam kennen voor één tentamen vond ik iets vervelend ;).

Overigens stelde ik tijdens werkgroepen gewoon ook altijd wel vragen die iets afweken van de casus of die dieper op de casus ingingen. Schijt aan de mensen die het anders "te lang vinden duren". Dat verhielp ik altijd wel door zelf altijd de antwoorden op te noemen die de docent wilde horen, maar die niemand anders durfde te geven.

P.S. Ik ben het eens met aaipod dat (elementaire) dingen zoals schrijfvaardigheid etc. gewoon als vak of iets dergelijks aan alle studenten moeten worden aangeboden, en niet alleen in het "honours-programma". Als je soms de fouten ziet die mensen zelfs in de master/in de praktijk nog maken....
P.P.S. Ik heb het honours-programma nooit echt als een echt inhoudelijke toevoeging gezien, en aaipod zijn verhalen bevestigen dit alleen maar :P .
pi_86277548
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:00 schreef aaipod het volgende:
..
Ben ik de enige die aan een oranje vrucht denkt bij mandaat?
Nu niet meer :')
quote:
En is het stom om te glimlachen bij het horen van het woord delegans?
Concours d'elegans? Of het middeleeuwse ridderverhaal Karel en deleganst?

[ Bericht 21% gewijzigd door DonJames op 10-09-2010 14:19:12 ]
  vrijdag 10 september 2010 @ 14:17:58 #265
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86277708
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 14:14 schreef DonJames het volgende:

[..]

Concours d'elegans?
:{w

Ik denk dus gewoon aan ganzen en mandarijnen, heel simpel, maar ik kan er niets aan doen :')

[ Bericht 11% gewijzigd door aaipod op 10-09-2010 14:28:02 ]
pi_86278647
Bij mandaat denk ik aan bekeuring, maar dat komt omdat "mandat" in het Pools bekeuring betekent :P

Overigens @ aaipod: ben woensdag in de 9e op 18 jaar oud geschat...moest gvd m'n ID laten zien omdat ze mij niet wilde geloven :'). Blik nr2. toen ze hoorde dat ik al werkte (en wat ik deed) was waarachtig nog meer vol ongeloof ;(
  vrijdag 10 september 2010 @ 14:48:55 #267
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86278841
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 14:43 schreef Maharbal het volgende:
Bij mandaat denk ik aan bekeuring, maar dat komt omdat "mandat" in het Pools bekeuring betekent :P

Overigens @ aaipod: ben woensdag in de 9e op 18 jaar oud geschat...moest gvd m'n ID laten zien omdat ze mij niet wilde geloven :'). Blik nr2. toen ze hoorde dat ik al werkte (en wat ik deed) was waarachtig nog meer vol ongeloof ;(
Hahaha ik ben daar nog nooit om legitimatie gevraagd. Laatst wel bij het Feest. Kuttent :') Maar in haar verdediging: aan je fobo te zien zou ik je ook nog niet meteen het predikaat fiscaal jurist meegeven O-)

edit: Ik had gisteren ook iets moois trouwens. Hing mijn jas op in de &Zo. Zat dat garderobemeisje vet interessant allemaal formules neer te kladderen op een papiertje dus ik zeg "Ow dat ziet er spannend uit, waar ben je mee bezig en wat studeer je?" zegt ze vet tof "Ow ja ik doe economicsblabla en dit zijn matrixes" ik zeg "oo ja, ik doe een aanvullende module Econometrie", zij: "oooo echt?? Is dat.. UNIVERSITEIT??". Ik leek vet slim, maar ik had natuurlijk geen idee wat ze aan het doen was. Ik ben ook maar snel weggelopen voordat ze iets inhoudelijks zou vragen.

[ Bericht 11% gewijzigd door aaipod op 10-09-2010 14:54:59 ]
pi_86278891
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 14:48 schreef aaipod het volgende:

[..]

Hahaha ik ben daar nog nooit om legitimatie gevraagd. Laatst wel bij het Feest. Kuttent :') Maar in haar verdediging: aan je fobo te O-) zien zou ik je ook nog niet meteen het predikaat fiscaal jurist meegeven
Nee, niet om ID gevraagd bij de ingang haha. Gewoon een willekeurige chick die m'n leeftijd vroeg.

Fobo: foto's komen uit 2006/2007, toen was ik dus echt rond de 20 :P.
En waarom is het zo moeilijk te geloven dat ook fiscalisten wel 's een spijkerbroek en sneakers dragen? :D
  vrijdag 10 september 2010 @ 14:57:37 #269
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86279124
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 14:50 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Nee, niet om ID gevraagd bij de ingang haha. Gewoon een willekeurige chick die m'n leeftijd vroeg.

Fobo: foto's komen uit 2006/2007, toen was ik dus echt rond de 20 :P.
En waarom is het zo moeilijk te geloven dat ook fiscalisten wel 's een spijkerbroek en sneakers dragen? :D
Het gangbare beeld is gewoon een 3dlig pak en stropdas natuurlijk. Als ik later advocaat ben gooi ik al mijn jeans weg en loop ik alleen nog maar tof te doen in een pantalon de eerste 5 jaar c_/
pi_86279353
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 14:57 schreef aaipod het volgende:

[..]

Het gangbare beeld is gewoon een 3dlig pak en stropdas natuurlijk. Als ik later advocaat ben gooi ik al mijn jeans weg en loop ik alleen nog maar tof te doen in een pantalon de eerste 5 jaar c_/
Whehe. Ik zou die jeans maar niet te snel weggooien, je zult ze missen :6
pi_86282744
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:29 schreef Maharbal het volgende:
Slagingspercentages van goederenrecht zijn aan de RuG ook altijd dramatisch (Burgerlijk Recht 2 is ~30% elk jaar).

Ik heb nooit gesnapt wat mensen moeilijk vinden aan goederenrecht. De uitkomst is vrij vaak erg duidelijk, goed omschreven in de wet/jurisprudentie. Zoals DJ zei, het is niet "misschien", het antwoord is vrij vaak een duidelijke "ja" of "nee". Dat rechtlijnige maakte het voor mij tot een erg gemakkelijk vak, omdat ik me niet bezig hoefde te houden met subjectieve (futiliteiten ;-)) zoals de r&b. Begrijp me niet verkeerd, ik kan lullen als brugman en ik kan dingen die krom zijn recht lullen, en daar is de r&b (stiekem) soms een beetje voor, maar je was op tentamen met r&b vragen/antwoorden wel vaak aan de grillen van de nakijkende docent overgeleverd.

Enige minpunt van goederenrecht: je moet er zo smerig veel arresten voor in je kop stampen. 70+ arresten bij naam kennen voor één tentamen vond ik iets vervelend ;).

Méer dan zeventig arresten?! Bij mij zijn er nog niet eens 15 verplicht - zo uit mijn hoofd.
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
pi_86284569
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 16:35 schreef Teteteterek het volgende:

[..]

Méer dan zeventig arresten?! Bij mij zijn er nog niet eens 15 verplicht - zo uit mijn hoofd.
15?? op welke uni zit je? Bij ons waren het er ook gruwelijk veel. :r Gelukkig wel samengedaan met andere studenten om ze samen te vatten.
pi_86284981
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:27 schreef mw19208509 het volgende:

[..]

15?? op welke uni zit je? Bij ons waren het er ook gruwelijk veel. :r Gelukkig wel samengedaan met andere studenten om ze samen te vatten.
uva... het zijn er 16 trouwens :P
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
pi_86285075
Pakje boter zeg ik je, pakje boter!!!
pi_86289273
Wow Cortax studeert in Freie. Duurt een rechtenstudie niet 7 jaar daar? :D
  vrijdag 10 september 2010 @ 20:01:05 #276
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_86289963
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:40 schreef Yashaaaaa het volgende:
Pakje boter zeg ik je, pakje boter!!!
:o Op de UvA ook al! Het virus verspreidt zich, zou er nog iets te redden zijn? ;(

(Ik vond Oh Oh Cherso overigens vorige week leuker. Maar je moet bij het koffieapparaat natuurlijk mee kunnen praten, dus ik heb de aflevering maar afgekeken. Ik zou de spijkerbroeken overigens ook niet weggooien, casual friday ftw . Uh, en dan heb ik het hele topic wel weer gehad ^O^ )
Nulla verba sed acta
pi_86291850
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 20:01 schreef Leonoor het volgende:

[..]

:o Op de UvA ook al! Het virus verspreidt zich, zou er nog iets te redden zijn? ;(

(Ik vond Oh Oh Cherso overigens vorige week leuker. Maar je moet bij het koffieapparaat natuurlijk mee kunnen praten, dus ik heb de aflevering maar afgekeken. Ik zou de spijkerbroeken overigens ook niet weggooien, casual friday ftw . Uh, en dan heb ik het hele topic wel weer gehad ^O^ )
We hadden vandaag een studentenevenement op de zaak. Aangezien ik mee moest lunchen geen casual friday ;( Wat een poppenkast is het toch ook soms. Die studenten gaan echt niet in hun pak+das naar college, en op vrijdag ga ik ook niet zo naar de zaak (sterker nog, de das heb ik vrijwel nooit om).

Het pakje boter heb ik gemist? :?
  vrijdag 10 september 2010 @ 21:09:57 #278
124676 RobertoCarlos
pi_86293170
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 20:45 schreef DonJames het volgende:

[..]

Was nog van voor jouw tijd...
[SC] WO Rechten #25 - Diploma's bij een pakje boter
pi_86293599
Wat schattig O+ in dat topic ging ik net op mezelf wonen :P
  vrijdag 10 september 2010 @ 23:27:46 #280
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_86299311
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:17 schreef Yashaaaaa het volgende:
Wat schattig O+ in dat topic ging ik net op mezelf wonen :P
Ik was toen net begonnen met werken O+ . Toen hebben we de briljante limited ladies edition pink Kluwer bedacht O+ . Oooooh mooi was die tijd :')
Nulla verba sed acta
pi_86305744
Ja, toen hadden we nog een gratis kluwer gehad O+
pi_86310613
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:09 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Was nog van voor jouw tijd...
[SC] WO Rechten #25 - Diploma's bij een pakje boter
Da's inderdaad voor mijn tijd. Zijn jullie al zo lang bezig? Was dat nou lastig, die omschakeling naar het nieuw BW? :P
pi_86372543
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 20:45 schreef DonJames het volgende:

[..]

We hadden vandaag een studentenevenement op de zaak. Aangezien ik mee moest lunchen geen casual friday ;( Wat een poppenkast is het toch ook soms. Die studenten gaan echt niet in hun pak+das naar college, en op vrijdag ga ik ook niet zo naar de zaak (sterker nog, de das heb ik vrijwel nooit om).

:D

Ik vind 't altijd "fantastisch" hoe die studenten altijd zo quasi-interessant proberen te doen. Als ik bij dat soort evenementen was ergerde ik me er kapot aan. Ik deed m'n scheur pas open als ik iets nuttigs te zeggen had, en niet om maar iets te zeggen :D.
Maargoed, ik ben dan ook slecht in "netwerken" :P

*Maharbal heeft ook vrijwel nooit een das om O+
pi_86376280
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:06 schreef eriksd het volgende:

[..]

Je bedoelt de ratio achter vraagstukken snappen en er een geheel van weten te maken? Een kunstje leren doe je maar op het HBO :P
Ik heb het toch niet over kunstjes leren, of wel dan. Je moet het gewoon doorhebben en in kunnen zien. Heel veel bladzijden met stof gaan lezen helpen je dan niet.
pi_86376306
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:25 schreef Yashaaaaa het volgende:

[..]

Aan de essay verplichting heb ik gelukkig al voldaan :P
Ja dat moet ik dus doen. Maar er stond op blackboard dat je je via TIS in moest schrijven onder de code **** of iets dergelijks. Begrijp jij dat? Ik heb echt geen idee hoe ik me nu inschrijf. Ik weet ook niet of het bij tentamens, cursussen, cursusgroepen, etc moet.
pi_86382136
Ik zag ze gister toevallig bij de cursusgroepen staan.. En volgens mij kon je dan ergens anders weer kijken welke code voor welk onderwerp stond..
pi_86390594
Europees recht wordt wel leuker nu ik de college's ook volg :P.

Vorig jaar inl. Europees en Internationaal recht echt net gehaald, dit jaar maar eens 2 punten bovenop het cijfer doen.
Geen referral hier.
pi_86405246
Alles bevalt goed hier tot nu toe aan de RuG!

Morgen heb ik echter hoorcollege van 11.00 tot 13.00 en dan pas vanaf 16.00 weer een werkgroep. Weet iemand of ik in de tussentijd ergens neer kan ploffen om alvast wat werk te doen en zo ja, waar?

Mijn dank is groot! :*

En ja, ik ben van plan braaf alles te volgen. Tot de eerste resultaten in ieder geval, dan maar weer eens kijken ;)
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
pi_86405887
quote:
Op maandag 13 september 2010 23:20 schreef Dionysius85 het volgende:
Ah, ik zie dat ik gewoon de bieb van de faculteit in kan, ook zonder collegekaart. Jeej *O*
  maandag 13 september 2010 @ 23:37:19 #290
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86406089
Godver, ik kom niet uit bestuursrecht :') Het is een vrij simpele vraag, maar ik kom er gewoon niet uit!

art 2 winkeltijdenwet:

quote:
1.Het is verboden een winkel voor het publiek geopend te hebben:
a. op zondag;
b. op Nieuwjaarsdag, op Goede Vrijdag na 19 uur, op tweede Paasdag, op Hemelvaartsdag, op tweede Pinksterdag, op 24 december na 19 uur, op eerste en tweede Kerstdag en op 4 mei na 19 uur;
[...]

art 3. lid 4 van de winkeltijdenwet:

quote:
Voorts kan de gemeenteraad bij verordening aan burgemeester en wethouders de bevoegdheid verlenen op een daartoe strekkende aanvraag en met inachtneming van de in die verordening gestelde regels ontheffing te verlenen van de in artikel 2, eerste lid, onder a en b, vervatte verboden, voor zover het winkels betreft die gesloten zijn op de in die verboden bedoelde dagen tussen 0 uur en 16 uur, en waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren plegen te worden verkocht met uitzondering van sterke drank als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Drank- en Horecawet. De verordening bepaalt in ieder geval het aantal winkels waarvoor in de gemeente ontheffing kan worden verleend. Dit aantal kan ten hoogste één winkel per 15 000 inwoners van de gemeente zijn of, indien het inwonertal lager is dan 15 000, één winkel.
Artikel 3 verordening winkeltijden Groningen:

quote:
Het college van B&W kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien.
a.[...]
De vraag is: Hoe komt het college van B&W nu aan de bevoegdheid tot intrekking?

Artikel 3 WTW zegt niets over het intrekken van een ontheffing dus zou je haast zeggen dat wat er in die verordening staat attributie is.

Maar als je aanneemt dat de bevoegdheid tot het geven van een vergunning impliciet met zich meebrengt dat je deze vergunning ook weer in mag trekken (heb ik ooit gelezen) zouden dus delegatie en mandaat overblijven.

Maar is het dan mandaat of delegatie? En hoe herken ik het? Het boek is er zo onduidelijk in en mijn aantekeningen hebben het enkel over de meest duidelijke vorm van delegatie. Als er 'krachtens de wet' staat. Er staat ook niet duidelijk iets over het 'overdragen' (delegatie) of het besluiten 'in naam van'. Hoe weet ik het nu dan? :')

Iemand die iets meer licht op de zaak kan werpen? Ik pieker me hier suf.
  maandag 13 september 2010 @ 23:39:41 #291
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86406189
quote:
Op maandag 13 september 2010 23:20 schreef Dionysius85 het volgende:
Alles bevalt goed hier tot nu toe aan de RuG!

Morgen heb ik echter hoorcollege van 11.00 tot 13.00 en dan pas vanaf 16.00 weer een werkgroep. Weet iemand of ik in de tussentijd ergens neer kan ploffen om alvast wat werk te doen en zo ja, waar?

Mijn dank is groot! :*

En ja, ik ben van plan braaf alles te volgen. Tot de eerste resultaten in ieder geval, dan maar weer eens kijken ;)
De faculteitsbieb (JB) is vrij saai vind ik. Ik zit zelf liever in de UB (tegenover het academiegebouw). Het schijnt wel dat de JB stiller is :P Je kan natuurlijk ook gewoon gaan bieren op dat terrasje naast academiegebouw of in de pintelier. :D
pi_86407370
quote:
Op maandag 13 september 2010 23:39 schreef aaipod het volgende:
De faculteitsbieb (JB) is vrij saai vind ik. Ik zit zelf liever in de UB (tegenover het academiegebouw). Het schijnt wel dat de JB stiller is :P Je kan natuurlijk ook gewoon gaan bieren op dat terrasje naast academiegebouw of in de pintelier. :D
De UB it is, dank! Mocht ik er zin in hebben en het lekker weer zijn dan zal ik me zeker aan een lekkere ijskoude wagen :Y

Oh, the life _O_
Als in, van fulltime loonslaaf naar student bevalt me tot nu toe erg goed. Nu nog een leuk bijbaantje ergens scoren om in de lasten te voorzien en ik ben happy.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 14 september 2010 @ 00:07:23 #293
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86407527
Ik vind dat echt de meest irritante professor ooit. Heb belastingrecht gedaan ipv recht en ICT zodat ik niet aan zijn oordeel onderworpen zou zijn bij het tentamen nakijken. Verhalen van die kerel zijn leuk maar raken kant nog wal. Hij begon vorig jaar te vertellen over Boxxy, minimaal een half uur lang, maar had geen idee wat 4chan is toen iemand hem er naar vroeg :')
pi_86407992
Haha, in zijn eerste college was Boxxy ook verwerkt. Ik moet zeggen, hij kreeg wel vanaf het begin het respect en de aandacht van de zaal. Hij had een leuke approach, goed opgezet hoorcollege en was, naar ik dacht, best hip en op de hoogte van hedendaagse zaken m.b.t. recht en ICT (waaronder inderdaad Boxxy) terwijl hij wel op me overkwam als een echte professor.

Maargoed, als hij het fenomeen 4chan niet kent dan is dat wel een beetje jammer. Meer zo van; kijk eens wat ik in de krant tegen kwam; iets met een meisje en digitale pesters. We zullen zien wat de komende colleges brengen.
  dinsdag 14 september 2010 @ 07:49:23 #295
124676 RobertoCarlos
pi_86410862
quote:
Op maandag 13 september 2010 23:37 schreef aaipod het volgende:
Maar is het dan mandaat of delegatie? En hoe herken ik het?
Het verschil is: bij 'delegatie' (10:13 Awb) wordt de bevoegdheid overgedragen en bij 'mandaat' (10:1) niet.
De bevoegdheid verschuift dus bij delegatie, en bij mandaat niet

Dat de bevoegdheid verschuift blijkt uit art 3. lid 4 van de winkeltijdenwet, dat zegt:
quote:
Voorts kan de gemeenteraad bij verordening aan burgemeester en wethouders de bevoegdheid verlenen op een daartoe strekkende aanvraag en met inachtneming van de in die verordening gestelde regels ontheffing te verlenen
De gemeenteraad verleent dus de bevoegdheid, oftewel draagt de bevoegdheid over aan het college, deze bevoegdheid verschuift dus.
Het college kan dus onder eigen verantwoordelijkheid een ontheffing verlenen en (kennelijk) intrekken.
Het gaat hier dus om 'delegatie' imho. Ook aan 10:15 Awb is voldaan omdat de Winkeltijdenwet een formele wet is. Dit is trouwens een aanwijzing dat het om delegatie gaat.

Een mandaat wordt gebruikt om de uitvoering van een bevoegdheid gewoon wat praktisch te houden, een ambtenaar mag bijv. een handtekening zetten, maar het bevoegde orgaan, bijv. een college, blijft eindverantwoordelijk.

Ik weet niet welk boek jij gebruikt, maar in dit boek wordt het redelijk duidelijk uitgelegd, kijk even op pagina 43.
http://books.google.nl/bo(...)&q=delegatie&f=false

Hopelijk heb je hier wat aan...

[ Bericht 0% gewijzigd door RobertoCarlos op 14-09-2010 07:58:31 ]
  dinsdag 14 september 2010 @ 07:52:45 #296
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86410880
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 07:49 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Het verschil is: bij 'delegatie' (10:13 Awb) wordt de bevoegdheid overgedragen en bij 'mandaat' (10:1) niet.
De bevoegdheid verschuift dus bij delegatie, en bij mandaat niet

Dat de bevoegdheid verschuift blijkt uit art 3. lid 4 van de winkeltijdenwet, dat zegt:
[..]

De gemeenteraad verleent dus de bevoegdheid, oftewel draagt de bevoegdheid over aan het college, deze bevoegdheid verschuift dus.
Het college kan dus onder eigen verantwoordelijkheid een ontheffing verlenen en (kennelijk) intrekken.
Het gaat hier dus om 'delegatie' imho. Ook aan 10:15 Awb is voldaan omdat de Winkeltijdenwet een formele wet is. Dit is trouwens een aanwijzing dat het om delegatie gaat.

Een mandaat wordt gebruikt om de uitvoering van een bevoegdheid gewoon wat praktisch te houden, een ambtenaar mag bijv. een handtekening zetten, maar het bevoegde orgaan, bijv. een college, blijft eindverantwoordelijk.

Hopelijk heb je hier wat aan...
Ja zeker! Danku! Ik neigde al naar delegatie maar nu weet ik het dan zeker. Bedankt voor de hulp. :)
  dinsdag 14 september 2010 @ 07:57:10 #297
124676 RobertoCarlos
pi_86410924
Mooi dat ik kon helpen :)

[ Bericht 15% gewijzigd door RobertoCarlos op 14-09-2010 08:54:59 ]
pi_86414519
*O* *O* *O* Ik heb EINDELIJK substantive law gehaald, met een 7,5 *O *O* *O* *O*

Dat betekend dat ik nu 166 EC heb en dus ook officieel mijn mastervakken mag volgen!

Nog maar 2 vakken en dan heb ik mijn bachelor (januari dus) *O*

P.s. eindelijk is ook overdreven, dit was de derde keer dat ik het maakte, dus niet alsof ik het al 5 keer gedaan had ofzo :P Maar ik heb er nu dus amper voor geleerd, heel relaxed alles doorgenomen, omdat ik er in juni nog voor heb zitten stampen.. En dat heeft zo te zien wel gewerkt *O*
pi_86415824
Goed zeg! Heel fijn. Ik heb me gisteren ingeschreven voor essayonderwerp van strafrecht, moest inderdaad via cursusgroepen.
  woensdag 15 september 2010 @ 02:16:18 #300
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86449307
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 07:57 schreef RobertoCarlos het volgende:
Mooi dat ik kon helpen :)

Het correcte antwoord was uiteindelijk toch attributie :'(

@Yashaaaaa - Gefeliciteerd!

wil de nieuwe TS Skage101 even toevoegen aan de OP onder UvA? Hij PM'de me hier onlangs over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')