Ik stel geen vragen waar ik het antwoord al op weetquote:Op donderdag 9 september 2010 14:38 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat zijn wel de goede vragen om jezelf te stellen en om over na te denken. Juist de mensen die zich die vragen niet stellen, die halen het niet.
Je bedoelt de ratio achter vraagstukken snappen en er een geheel van weten te maken? Een kunstje leren doe je maar op het HBOquote:Op donderdag 9 september 2010 11:09 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Voor privaatrecht moet je ook niet heel veel bladzijden gaan lezen, dat moet je gewoon oefenen en kunnen.
Ik vind goederenrecht trouwens ook leuk. Het leukst eigenlijk.
Ah, Glasgow? Heeft vriendinnetje van mij ook gezeten, was mooi daarquote:Op donderdag 9 september 2010 10:20 schreef Rucebo het volgende:
[..]
Nee, naar het noorden. Schotland.
Aan de essay verplichting heb ik gelukkig al voldaanquote:Op donderdag 9 september 2010 11:07 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Mm ok. Bij mij stond dat er sowieso al op. Moet alleen even kijken over die essayverplichting, aangezien en verschillende perioden zijn waarbij je die in kunt leveren blijkbaar. Heb alleen nog niet echt tijd gehad om me daarin te verdiepen.
Dat gevoel had ik helemaal bij Inleiding Burgerlijk recht. Wat ik nog veel treuriger vond, is dat het tentamen vervolgens een stuk moeilijker was dan de vragen op de werkgroepquote:Op donderdag 9 september 2010 14:51 schreef Orbis het volgende:
Ik stel dat soort vragen ook nooit, omdat ik altijd stiekem hoop dat het tempo van de werkgroepen dan wat omhoog gaat. De werkgroepen goederenrecht zijn toch al notoir langzaam. Eén casus, subvragen tot en met e, heeft een keer anderhalf uur in beslag genomen... Teken gewoon dat schema en schrijf er de artikelen bij, ik verzin vervolgens zelf wel hoe het in elkaar zit.
Dat was mijn 'tweede keus' qua land, erg leukquote:Op donderdag 9 september 2010 03:42 schreef aardappel het volgende:
[..]
27 september pasIk zit hier al even, colleges zijn allang begonnen...
groeten vanuit het mooie Zweden
Ik ga naar Aberdeen.quote:Op donderdag 9 september 2010 16:24 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Ah, Glasgow? Heeft vriendinnetje van mij ook gezeten, was mooi daar
Daar lijkt het wel op. Een vak als Romeins Recht had dan wel weer een fatsoenlijk tempo. Bij inleiding Europees Recht kregen ze de werkgroeptijd dan weer nooit vol, daar konden we steeds eerder weg. Ook niet ergquote:Op donderdag 9 september 2010 17:41 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat gevoel had ik helemaal bij Inleiding Burgerlijk recht. Wat ik nog veel treuriger vond, is dat het tentamen vervolgens een stuk moeilijker was dan de vragen op de werkgroep![]()
Als ik de verhalen hier lees over het college Goederenrecht en dat vergelijk met IBR, dan lijkt het wel of die hele vakgroep zo werkt
Wordt Inleiding Europees Recht nog steeds zo rampzalig gemaakt op het tentamen?quote:Op donderdag 9 september 2010 19:36 schreef Orbis het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op. Een vak als Romeins Recht had dan wel weer een fatsoenlijk tempo. Bij inleiding Europees Recht kregen ze de werkgroeptijd dan weer nooit vol, daar konden we steeds eerder weg. Ook niet erg.
Nu niet meerquote:Op vrijdag 10 september 2010 13:00 schreef aaipod het volgende:
..
Ben ik de enige die aan een oranje vrucht denkt bij mandaat?
Concours d'elegans? Of het middeleeuwse ridderverhaal Karel en deleganst?quote:En is het stom om te glimlachen bij het horen van het woord delegans?
quote:
Hahaha ik ben daar nog nooit om legitimatie gevraagd. Laatst wel bij het Feest. Kuttentquote:Op vrijdag 10 september 2010 14:43 schreef Maharbal het volgende:
Bij mandaat denk ik aan bekeuring, maar dat komt omdat "mandat" in het Pools bekeuring betekent
Overigens @ aaipod: ben woensdag in de 9e op 18 jaar oud geschat...moest gvd m'n ID laten zien omdat ze mij niet wilde geloven. Blik nr2. toen ze hoorde dat ik al werkte (en wat ik deed) was waarachtig nog meer vol ongeloof
![]()
Nee, niet om ID gevraagd bij de ingang haha. Gewoon een willekeurige chick die m'n leeftijd vroeg.quote:Op vrijdag 10 september 2010 14:48 schreef aaipod het volgende:
[..]
Hahaha ik ben daar nog nooit om legitimatie gevraagd. Laatst wel bij het Feest. KuttentMaar in haar verdediging: aan je fobo te
zien zou ik je ook nog niet meteen het predikaat fiscaal jurist meegeven
Het gangbare beeld is gewoon een 3dlig pak en stropdas natuurlijk. Als ik later advocaat ben gooi ik al mijn jeans weg en loop ik alleen nog maar tof te doen in een pantalon de eerste 5 jaarquote:Op vrijdag 10 september 2010 14:50 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nee, niet om ID gevraagd bij de ingang haha. Gewoon een willekeurige chick die m'n leeftijd vroeg.
Fobo: foto's komen uit 2006/2007, toen was ik dus echt rond de 20.
En waarom is het zo moeilijk te geloven dat ook fiscalisten wel 's een spijkerbroek en sneakers dragen?![]()
Whehe. Ik zou die jeans maar niet te snel weggooien, je zult ze missenquote:Op vrijdag 10 september 2010 14:57 schreef aaipod het volgende:
[..]
Het gangbare beeld is gewoon een 3dlig pak en stropdas natuurlijk. Als ik later advocaat ben gooi ik al mijn jeans weg en loop ik alleen nog maar tof te doen in een pantalon de eerste 5 jaar
Méer dan zeventig arresten?! Bij mij zijn er nog niet eens 15 verplicht - zo uit mijn hoofd.quote:Op vrijdag 10 september 2010 13:29 schreef Maharbal het volgende:
Slagingspercentages van goederenrecht zijn aan de RuG ook altijd dramatisch (Burgerlijk Recht 2 is ~30% elk jaar).
Ik heb nooit gesnapt wat mensen moeilijk vinden aan goederenrecht. De uitkomst is vrij vaak erg duidelijk, goed omschreven in de wet/jurisprudentie. Zoals DJ zei, het is niet "misschien", het antwoord is vrij vaak een duidelijke "ja" of "nee". Dat rechtlijnige maakte het voor mij tot een erg gemakkelijk vak, omdat ik me niet bezig hoefde te houden met subjectieve (futiliteiten ;-)) zoals de r&b. Begrijp me niet verkeerd, ik kan lullen als brugman en ik kan dingen die krom zijn recht lullen, en daar is de r&b (stiekem) soms een beetje voor, maar je was op tentamen met r&b vragen/antwoorden wel vaak aan de grillen van de nakijkende docent overgeleverd.
Enige minpunt van goederenrecht: je moet er zo smerig veel arresten voor in je kop stampen. 70+ arresten bij naam kennen voor één tentamen vond ik iets vervelend.
15?? op welke uni zit je? Bij ons waren het er ook gruwelijk veel.quote:Op vrijdag 10 september 2010 16:35 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Méer dan zeventig arresten?! Bij mij zijn er nog niet eens 15 verplicht - zo uit mijn hoofd.
uva... het zijn er 16 trouwensquote:Op vrijdag 10 september 2010 17:27 schreef mw19208509 het volgende:
[..]
15?? op welke uni zit je? Bij ons waren het er ook gruwelijk veel.Gelukkig wel samengedaan met andere studenten om ze samen te vatten.
quote:Op vrijdag 10 september 2010 17:40 schreef Yashaaaaa het volgende:
Pakje boter zeg ik je, pakje boter!!!
We hadden vandaag een studentenevenement op de zaak. Aangezien ik mee moest lunchen geen casual fridayquote:Op vrijdag 10 september 2010 20:01 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Op de UvA ook al! Het virus verspreidt zich, zou er nog iets te redden zijn?
(Ik vond Oh Oh Cherso overigens vorige week leuker. Maar je moet bij het koffieapparaat natuurlijk mee kunnen praten, dus ik heb de aflevering maar afgekeken. Ik zou de spijkerbroeken overigens ook niet weggooien, casual friday ftw . Uh, en dan heb ik het hele topic wel weer gehad)
Ik was toen net begonnen met werkenquote:Op vrijdag 10 september 2010 21:17 schreef Yashaaaaa het volgende:
Wat schattigin dat topic ging ik net op mezelf wonen
Da's inderdaad voor mijn tijd. Zijn jullie al zo lang bezig? Was dat nou lastig, die omschakeling naar het nieuw BW?quote:Op vrijdag 10 september 2010 21:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Was nog van voor jouw tijd...
[SC] WO Rechten #25 - Diploma's bij een pakje boter
quote:Op vrijdag 10 september 2010 20:45 schreef DonJames het volgende:
[..]
We hadden vandaag een studentenevenement op de zaak. Aangezien ik mee moest lunchen geen casual fridayWat een poppenkast is het toch ook soms. Die studenten gaan echt niet in hun pak+das naar college, en op vrijdag ga ik ook niet zo naar de zaak (sterker nog, de das heb ik vrijwel nooit om).
Het pakje boter heb ik gemist?
Ik heb het toch niet over kunstjes leren, of wel dan. Je moet het gewoon doorhebben en in kunnen zien. Heel veel bladzijden met stof gaan lezen helpen je dan niet.quote:Op donderdag 9 september 2010 16:06 schreef eriksd het volgende:
[..]
Je bedoelt de ratio achter vraagstukken snappen en er een geheel van weten te maken? Een kunstje leren doe je maar op het HBO
Ja dat moet ik dus doen. Maar er stond op blackboard dat je je via TIS in moest schrijven onder de code **** of iets dergelijks. Begrijp jij dat? Ik heb echt geen idee hoe ik me nu inschrijf. Ik weet ook niet of het bij tentamens, cursussen, cursusgroepen, etc moet.quote:Op donderdag 9 september 2010 16:25 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Aan de essay verplichting heb ik gelukkig al voldaan
Ah, ik zie dat ik gewoon de bieb van de faculteit in kan, ook zonder collegekaart. Jeejquote:Op maandag 13 september 2010 23:20 schreef Dionysius85 het volgende:
art 3. lid 4 van de winkeltijdenwet:quote:1.Het is verboden een winkel voor het publiek geopend te hebben:
a. op zondag;
b. op Nieuwjaarsdag, op Goede Vrijdag na 19 uur, op tweede Paasdag, op Hemelvaartsdag, op tweede Pinksterdag, op 24 december na 19 uur, op eerste en tweede Kerstdag en op 4 mei na 19 uur;
[...]
Artikel 3 verordening winkeltijden Groningen:quote:Voorts kan de gemeenteraad bij verordening aan burgemeester en wethouders de bevoegdheid verlenen op een daartoe strekkende aanvraag en met inachtneming van de in die verordening gestelde regels ontheffing te verlenen van de in artikel 2, eerste lid, onder a en b, vervatte verboden, voor zover het winkels betreft die gesloten zijn op de in die verboden bedoelde dagen tussen 0 uur en 16 uur, en waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren plegen te worden verkocht met uitzondering van sterke drank als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Drank- en Horecawet. De verordening bepaalt in ieder geval het aantal winkels waarvoor in de gemeente ontheffing kan worden verleend. Dit aantal kan ten hoogste één winkel per 15 000 inwoners van de gemeente zijn of, indien het inwonertal lager is dan 15 000, één winkel.
De vraag is: Hoe komt het college van B&W nu aan de bevoegdheid tot intrekking?quote:Het college van B&W kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien.
a.[...]
De faculteitsbieb (JB) is vrij saai vind ik. Ik zit zelf liever in de UB (tegenover het academiegebouw). Het schijnt wel dat de JB stiller isquote:Op maandag 13 september 2010 23:20 schreef Dionysius85 het volgende:
Alles bevalt goed hier tot nu toe aan de RuG!
Morgen heb ik echter hoorcollege van 11.00 tot 13.00 en dan pas vanaf 16.00 weer een werkgroep. Weet iemand of ik in de tussentijd ergens neer kan ploffen om alvast wat werk te doen en zo ja, waar?
Mijn dank is groot!![]()
En ja, ik ben van plan braaf alles te volgen. Tot de eerste resultaten in ieder geval, dan maar weer eens kijken![]()
De UB it is, dank! Mocht ik er zin in hebben en het lekker weer zijn dan zal ik me zeker aan een lekkere ijskoude wagenquote:Op maandag 13 september 2010 23:39 schreef aaipod het volgende:
De faculteitsbieb (JB) is vrij saai vind ik. Ik zit zelf liever in de UB (tegenover het academiegebouw). Het schijnt wel dat de JB stiller isJe kan natuurlijk ook gewoon gaan bieren op dat terrasje naast academiegebouw of in de pintelier.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Quidquid latine dictum sit, altum viditur
Het verschil is: bij 'delegatie' (10:13 Awb) wordt de bevoegdheid overgedragen en bij 'mandaat' (10:1) niet.quote:Op maandag 13 september 2010 23:37 schreef aaipod het volgende:
Maar is het dan mandaat of delegatie? En hoe herken ik het?
De gemeenteraad verleent dus de bevoegdheid, oftewel draagt de bevoegdheid over aan het college, deze bevoegdheid verschuift dus.quote:Voorts kan de gemeenteraad bij verordening aan burgemeester en wethouders de bevoegdheid verlenen op een daartoe strekkende aanvraag en met inachtneming van de in die verordening gestelde regels ontheffing te verlenen
Ja zeker! Danku! Ik neigde al naar delegatie maar nu weet ik het dan zeker. Bedankt voor de hulp.quote:Op dinsdag 14 september 2010 07:49 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Het verschil is: bij 'delegatie' (10:13 Awb) wordt de bevoegdheid overgedragen en bij 'mandaat' (10:1) niet.
De bevoegdheid verschuift dus bij delegatie, en bij mandaat niet
Dat de bevoegdheid verschuift blijkt uit art 3. lid 4 van de winkeltijdenwet, dat zegt:
[..]
De gemeenteraad verleent dus de bevoegdheid, oftewel draagt de bevoegdheid over aan het college, deze bevoegdheid verschuift dus.
Het college kan dus onder eigen verantwoordelijkheid een ontheffing verlenen en (kennelijk) intrekken.
Het gaat hier dus om 'delegatie' imho. Ook aan 10:15 Awb is voldaan omdat de Winkeltijdenwet een formele wet is. Dit is trouwens een aanwijzing dat het om delegatie gaat.
Een mandaat wordt gebruikt om de uitvoering van een bevoegdheid gewoon wat praktisch te houden, een ambtenaar mag bijv. een handtekening zetten, maar het bevoegde orgaan, bijv. een college, blijft eindverantwoordelijk.
Hopelijk heb je hier wat aan...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |