Feiten:quote:Op maandag 5 april 2010 17:21 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ja, en nu? Niemand beweert dat de Armeniërs lieve mensen waren. Dat maakt de genocide op de Armeniërs er echter niet minder op.
Feiten volgens de Turken jaquote:Op maandag 5 april 2010 17:24 schreef polderturk het volgende:
[..]
Feiten:
- Voor en tijdens WO I werden de Armeniers opgehitst door de Engelsen en Russen om in opstand tegen de Turken te komen
- Tijdens WO I komen de Armeniers massaal in opstand en slachten duizenden Turken af, waaronder vrouwen en kinderen (zie bewijzen die ik ga leveren)
- De Armeniers snijden voorraad aanvoerlijnen van het leger af. Voorraad aanvoer is van CRUCIAAL belang in een oorlog. Zonder munitie en granaten kun je niet vechten, laat staan een grootschalige oorlog winnen
- De Turken waarschuwen de Armeniers op te houden met hun activiteiten, echter de Armeniers luisteren niet
- De Turken besluiten tot relocatie van de Armeniers. De Armeniers worden tijdens hun tocht voedsel en medicijnen beloofd. Ook wordt huisvesting beloofd. De Turken hadden geen andere keuze dan de relocatie.
- De Turken zijn echter bij een massale oorlog betrokken. Ze moeten aan vijf fronten tegelijk vechten om de landsgrenzen te verdedigen. Alle middelen zijn nodig aan het front. Hierdoor konden de Armeniers niet goed van voedsel worden voorzien
- Veel Armeniers sterven van honger en ziekten, echter ALLE Turken hebben hier last van door grote tekorten in het rijk
- Het getal van 1,5 miljoen Armeense doden is onmogelijk. In het Ottomaanse rijk woonden volgens Ottomaanse tellingen 1,3 miljoen Armeniers en volgens Engelse tellingen zelfs 1.056.000 Armeniers. Volgens de Armeniers zelf waren er aan het einde van de oorlog nog 1 miljoen Armeniers in leven.
Dat zijn vooral pseudo wetenschappers of wetenschappers die de Armeense kwestie nooit serieus onderzocht hebben. Wetenschappers die de feiten objectief onderzocht hebben kunnen maar één conclusie trekken, namelijk dat er geen sprake was van een genocide. Ik zal zo direct wat stukken van top wetenschappers plaatsen.quote:Op maandag 5 april 2010 17:25 schreef Citizen.Erased het volgende:
Vrij delicaat onderwerp zover ik weet. Verschillende wetenschappers en historici erkennen de genocide, waaronder ook Nederland en de EU.
Ton Zwaan is een professor aan de universiteit van Leiden.quote:maar in tegenstelling tot wat hij beweert was er destijds geen sprake van 'een verschrikkelijke oorlog tussen Turken en Armeniërs', noch van een 'grote opstand' van de Armeniërs."
Het officiele verhaal is nu eenmaal dat er geen Armeense opstand was en dat de Turken zomaar 1,5 miljoen Armeniers heeft vermoord. Ik wil aantonen dat dat officiele verhaal niet klopt.quote:Op maandag 5 april 2010 17:21 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ja, en nu? Niemand beweert dat de Armeniërs lieve mensen waren. Dat maakt de genocide op de Armeniërs er echter niet minder op.
Het meerendeel van deze bronnen zijn afkomstig uit buitenlandse archieven en kranten uit die tijd.quote:Op maandag 5 april 2010 17:43 schreef Tomboo het volgende:
Haha zelf ook lekker gehersenspoeld, altijd leuk die "bronnen".
Dat moeten de Armeniers en de westerlingen die Turken van genocide beschuldigen dat ook maar gaan doen.quote:Op maandag 5 april 2010 17:48 schreef Big-Ern het volgende:
Het is maar waar je je na al die vele vele jaren maar druk om kan maken. Kijk eens vooruit ipv achterom!
Die eigen mening wordt altijd van hoger hand opgelegd heb ik het idee.quote:Op maandag 5 april 2010 18:03 schreef Juupİ het volgende:
Wat een hoog blaat gehalte heeft dit topic. Veel copy paste maar geen eigen mening.
Mijn mening is duidelijk: de Armeense genocide claims bestaan voornamelijk uit leugens.quote:Op maandag 5 april 2010 18:03 schreef Juupİ het volgende:
Wat een hoog blaat gehalte heeft dit topic. Veel copy paste maar geen eigen mening.
Het zijn voornamelijk de Turken die steeds maar weer proberen de geschiedenis te vervalsenquote:Op maandag 5 april 2010 17:51 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dat moeten de Armeniers en de westerlingen die Turken van genocide beschuldigen dat ook maar gaan doen.
Mijn dank is groot voor dit eerlijke stuk Injettaquote:Op maandag 5 april 2010 18:17 schreef Injetta het volgende:
Het zal zeker genuanceerder liggen dan er nu heel kort door de bocht door diverse landen wordt beweerd.
Wat lastig blijft in deze hele kwestie is dat ook Turkije de geschiedenis vervalst heeft. Zoals trouwens altijd gebeurt bij oorlogen. Beide kanten geven hun versie weer.
Zelfs als de hele wereld mee kijkt (zoals tegenwoordig) komen partijen met heel verschillende aantallen doden bijv.
Zo hebben volgens de ene partij Israëli onschuldige Palestijnse kinderen afgeslacht en volgens de andere partij hebben de Palestijnen bewust kinderen ingezet om Israël voor het blok te zetten en als slechteriken af te schilderen.
De oorlog tussen Armenen en Turken is nogal lastig te reconstrueren. Geschiedkundigen komen tot tegengestelde conclusies.
Wat ik wel apart vind is het aantallen probleem.
Als het inderdaad zo is dat er ca. 1.2 miljoen Armenen waren in Turkije, dan kunnen er inderdaad nooit 1.5 miljoen zijn gedeporteerd, want er zijn er ook nog al overgebleven zowel in Turkije als in allerlei andere delen van de wereld.
Maar... wat volgens mij dus wel vaststaat is dat de Turkse regering de mensen is gaan deporteren (verplaatsen). De vraag gaat er dus nu om: hoeveel en hebben ze ze daarbij bewust afgeslacht of de dood in gejaagd?
De deportatie op zich is natuurlijk ook al niet iets om trots op te zijn. Maar dat is nog geen genocide.
Verder kunnen wij in Nederland nu wel heel geschokt doen over het feit dat de Turkse regering niet wil toegeven dat er genocide is gepleegd. Iets dat dus niet zomaar voor honderd procent is vastgesteld.
De Nederlandse regering heeft volgens mij ook heel veel moeite gehad om de verderfelijke rol van de Nederlanders in Indonesië toe te geven.
En Surinamers die het hebben over de slavernij worden weggehoond. Dat is immers al zo lang geleden en ze hebben er toch een mooi eigen landje aan overgehouden???
En hoe leerden we geschiedenis op school?
De Nederlanders als geweldige handelsvaarders. Een aaneenschakelijking van heldendaden door de tijden heen.
Het zou wat betreft de Armeense kwestie wel goed zijn als er eens een goed rapport kwam waarbij zoveel mogelijk de kale feiten in staan, zodat er iets van een waarheid naar boven kan komen. Door een club mensen die geen enkel band heeft met Turkije of Armeniërs en ook geen vooringenomen standpunt heeft.
Of lijsten opstellenvan historici die wel weten dat er genocide heeft plaatsgevonden. Veel bewijzen staan overigens in:quote:Op maandag 5 april 2010 19:15 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik kan hier trouwens ook hele stukken gaan "terug" citeren uit het boek van Taner Akçam, en dan?
Ah, bedankt voor de tip! Heb nog een lading bij Bol uitstaan die gecompleteerd dient te wordenquote:Op maandag 5 april 2010 19:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Of lijsten opstellenvan historici die wel weten dat er genocide heeft plaatsgevonden. Veel bewijzen staan overigens in:
[ afbeelding ]
En de Turkse overheid is heilig?quote:Op maandag 5 april 2010 18:10 schreef polderturk het volgende:
[..]
Mijn mening is duidelijk: de Armeense genocide claims bestaan voornamelijk uit leugens.
quote:Op maandag 5 april 2010 19:14 schreef Mwanatabu het volgende:
Allejezus, is dit de moeder van alle linkdumps?
Op deze manier is het nogal moeilijk discussiëren, ik kan gewoon nergens op reageren zo want er staan alweer 100 regels citaat. Kan TS misschien in eigen woorden iets fabriceren, want zo gaat niemand het lezen, laat staan in discussie.
Turkije heeft al zijn archieven vrijgegeven voor onderzoek. Waarom doet Armenie niet hetzelfde? Turkije heeft Armenie aangeboden de gebeurtenissen samen te onderzoeken. Waarom weigert Armenie dit?quote:Op maandag 5 april 2010 20:52 schreef Duvel het volgende:
Lijst van users die het geblaat van de polderturk in twijfel trekken:
Duvel
etc.
Je stelt daarnaast dat Nederland ook moeilijk deed over het toegeven van de misdaden in toenmalig Nederlands Indië. Maar een van de cruciale verschillen is dat dit momenteel wèl wordt toegegeven en dat er in Nederland over gesproken en gediscussieerd kan worden, in tegenstelling tot het extreem nationalistische Turkije, waar ook maar de kleinste hint richting "Armeense genocide" al leidt tot gevangenisstraf wegens minachting van de Turkse trots of iets dergelijks.
Oh, en je Turkse ambassadeur terugtrekken als er iets onwelgevalligs gezegd wordt getuigt natuurlijk ook niet echt van een volwassen kijk op internationale relaties.
Ja, da's als Holleeder die naar Endstra stapt: "Zal ik je helpen met het onderzoek naar je afpersing?"quote:Op maandag 5 april 2010 21:01 schreef polderturk het volgende:
[..]
Turkije heeft al zijn archieven vrijgegeven voor onderzoek. Waarom doet Armenie niet hetzelfde? Turkije heeft Armenie aangeboden de gebeurtenissen samen te onderzoeken. Waarom weigert Armenie dit?
Het is duidelijk dat jij de bewijzen in deze topic niet hebt gelezen. Anders had je geweten dat er MAXIMAAL 300.000 Armeniers zijn omgekomen tijdens de oorlog en dat de meeste Armeniers omgekomen zijn aan de gevolgen van honger en ziekten. Lees eerst alle bewijzen in deze topic voordat je weer krankzinnige dingen gaat uitkramen. Reageer alstublieft op een van de bewijzen of reageer helemaal niet. Je maakt jezelf op deze manier alleen maar belachelijk.quote:Op maandag 5 april 2010 20:08 schreef Startertjes het volgende:
Beste fasciste polderturk,
Op diverse fora van neo-nazi's heb ik overtuigendere "bewijzen" gezien dat de holocaust niet heeft plaatsgevonden dan wat jij hier hebt gedumpt om het systematisch uitroeien van meer dan 1.000,000 te ontkennen.
Jij bent het ultieme bewijs van de extreem nationalistische en fascistische inslag van Turken.
Waarom reageer je niet op een van de bewijzen ipv zulke achterlijke uitspraken te doen? Reageer eens hierop:quote:Op maandag 5 april 2010 21:04 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, da's als Holleeder die naar Endstra stapt: "Zal ik je helpen met het onderzoek naar je afpersing?"
Drol.
Waarom zou ik reageren op jouw roekeloze linkdump? Met krantenberichtjes variërend van 1902 tot 1920, inconsistent, ongefundeerd, willekeurig. Ik kan niets zeggen over het wel of niet plaats hebben gevonden van die genocide, ik ben immers geen vermaard historicus. Ik kan mijzelf wel een mening vormen op basis van de reactie van Turken en Turkije op erkenning van de genocide èn van het feit dat de Armeense genocide inmiddels vrij breed wordt erkend. Daar doen jouw lompe linkdumpjes niets aan af. Zo kan ik ook Wikipedia knippen en plakken, help dat, denk je?quote:Op maandag 5 april 2010 21:06 schreef polderturk het volgende:
[..]
Waarom reageer je niet op een van de bewijzen ipv zulke achterlijke uitspraken te doen? Reageer eens hierop:
Als je niets kunt weerleggen of zelf geen feiten hier kan neerzetten, reageer dan alstublieft niet. Aan termen als "het wordt internationaal erkend" hebben we niets. Kom met feiten. Niet met onzin.quote:Op maandag 5 april 2010 21:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Waarom zou ik reageren op jouw roekeloze linkdump? Met krantenberichtjes variërend van 1902 tot 1920, inconsistent, ongefundeerd, willekeurig. Ik kan niets zeggen over het wel of niet plaats hebben gevonden van die genocide, ik ben immers geen vermaard historicus. Ik kan mijzelf wel een mening vormen op basis van de reactie van Turken en Turkije op erkenning van de genocide èn van het feit dat de Armeense genocide inmiddels vrij breed wordt erkend. Daar doen jouw lompe linkdumpjes niets aan af. Zo kan ik ook Wikipedia knippen en plakken, help dat, denk je?
Jij beweert in je TT met bewijzen te komen, tot nu toe heb je alleen maar linkjes gedumpt en idiote antwoorden gegeven op mensen die jouw werkwijze in twijfel trokken.quote:Op maandag 5 april 2010 21:17 schreef polderturk het volgende:
[..]
Als je niets kunt weerleggen of zelf geen feiten hier kan neerzetten, reageer dan alstublieft niet. Aan termen als "het wordt internationaal erkend" hebben we niets. Kom met feiten. Niet met onzin.
AL mijn berichten heb ik van bronnen voorzien.quote:Op maandag 5 april 2010 21:21 schreef Duvel het volgende:
[..]
Jij beweert in je TT met bewijzen te komen, tot nu toe heb je alleen maar linkjes gedumpt en idiote antwoorden gegeven op mensen die jouw werkwijze in twijfel trokken.
Dus: jij eerst.
En s.v.p. wel voldoende onderbouwd en voorzien van onafhankelijke bronnen.
Ik denk toch wel dat het belangrijk is. Geschiedenis dient op een eerlijke manier vastgelegd te worden. We mogen niet zo maar landen of groepen mensen vals beschuldigen.quote:Op maandag 5 april 2010 21:34 schreef ethiraseth het volgende:
Je doet echt moeite voor niks. Niemand in Nederland maakt zich druk om die hele gebeurtenis. Als morgen wordt besloten dat het geen genocide was zou het op pagina 5 van de krant komen, iedereen houdt zijn schouders op en gaat weer verder met zijn/haar leven.
Jochie, de hele wereld weet dat het een genocide was. Alleen de Turken denken anders. Dat zegt me eigenlijk wel genoeg.quote:Op maandag 5 april 2010 21:40 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik denk toch wel dat het belangrijk is. Geschiedenis dient op een eerlijke manier vastgelegd te worden. We mogen niet zo maar landen of groepen mensen vals beschuldigen.
En dat gebeurt ook niet. Er is meer dan voldoende bewijs dat het om genocide ging. Alleen heeft Turkije licht de neiging om als een klein kleutertje te roepen 'Niet waar! Niet waar! En als je zegt dat het wel waar is, mag je niet meer met me spelen en kom ik niet met jou spelen!'quote:Op maandag 5 april 2010 21:40 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik denk toch wel dat het belangrijk is. Geschiedenis dient op een eerlijke manier vastgelegd te worden. We mogen niet zo maar landen of groepen mensen vals beschuldigen.
Dat.quote:Op dinsdag 6 april 2010 06:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Verdiep je eens in echte geschiedenis in plaats van vage websites en kom dan nog eens nederig terug om je excuses te maken voor het bagatelliseren van een volkerenmoord.
Meer dan voldoende bewijs? Hebben ze daarom documenten vervalst? Heb jij weleens van de Andonian papers gehoord? Op deze "documenten" werd de genocide gebaseerd. Het is 100% vastgesteld dat het om vervalsingen gaat. Er was een opdracht gevonden waarin Talaat Pasha de vernietiging van de Armeniers had bevolen. Na bestudering van de documenten blijken er enorme fouten in te zitten. Sindsdien hebben ze de documenten niet langer als bewijs gebruikt:quote:Op dinsdag 6 april 2010 06:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En dat gebeurt ook niet. Er is meer dan voldoende bewijs dat het om genocide ging. Alleen heeft Turkije licht de neiging om als een klein kleutertje te roepen 'Niet waar! Niet waar! En als je zegt dat het wel waar is, mag je niet meer met me spelen en kom ik niet met jou spelen!'
Verdiep je eens in echte geschiedenis in plaats van vage websites en kom dan nog eens nederig terug om je excuses te maken voor het bagatelliseren van een volkerenmoord.
Volgens 'betrouwbare' bron Wikipedia wel.quote:Op dinsdag 6 april 2010 21:46 schreef capricia het volgende:
BTW: Nederland heeft die genocide toch ook nog niet officieel erkend?
Nederland heeft een motie van de CU aangenomen. Ik weet niet hoe formeel dat is.quote:Op dinsdag 6 april 2010 21:48 schreef Duvel het volgende:
[..]
Volgens 'betrouwbare' bron Wikipedia wel.
Volgens mij geeft Turkije dat gewoon toe. Ze ontkennen niet dat er een burgeroorlog heeft plaatsgevinden. Het is het woord genocide waar ze zich niet aan willen branden. Het erkennen van genocide kan allerlei vervelende gevolgen hebben.quote:Op woensdag 7 april 2010 00:38 schreef JoaC het volgende:
Dus er is een opstand geweest.
"Oh, laten we een boel mensen afslachten als vergelding" ?
Nee, het officiële verhaal is dat er tussen de 800.000 en 2 miljoen Armeniërs afgeslacht zijn zuiver om het feit dat ze Armeniërs waren in een tijd van oorlog en grote binnenlandse onrust. Het precieze aantal kan niet eens vastgesteld worden omdat de Turkse bronnen niet betrouwbaar zijn, hetgeen onder andere blijkt uit het feit dat de honderdduizenden doden van de Hamidische slachtpartijen twintig jaar eerder niet eens terug te vinden zijn in de officiële volkstellingen. Daar is niet eens een rimpeltje in te zien.quote:Op maandag 5 april 2010 21:25 schreef polderturk het volgende:
[..]
AL mijn berichten heb ik van bronnen voorzien.
Alstublieft. Allemaal artikelen uit westerse kranten. De bronnen zijn binnen het artikel vermeld. Het officiele verhaal is dat de Turken zomaar 1,5 miljoen Armeniers afgeslacht hebben en dat er geen sprake was van een burgeroorlog.
Het ontstaan van Armeense opstandelingen is niet ontkend. Het aantal hiervan is alleen niet vast te stellen, maar vaststaat is dat in ieder geval van burgers die de woestijn ingestuurd werden geen opstandelingen waren, aangezien ze geen wapens hadden en voornamelijk bestonden uit de bejaarden, vrouwen en kinderen die nog over waren.quote:Volgens de officiële tellingen van de Turkse staat zelf, woonden er dus bijna 1,3 miljoen Armeniërs in het Ottomaanse Rijk. Vreemd genoeg wordt dit aantal door internationale geschiedkundigen aangenomen als het aantal slachtoffers alleen al. Waarom worden de Ottomaanse tellingen niet als betrouwbaar gezien?
Er worden een aantal redenen aangevoerd waarom de Ottomaanse staat –die de aantallen inwoners zeer goed bijhield omwille van de belastingen- een lager aantal Armeniërs onder de staatsburgers wilde weergeven. Zo ontbreken er van de ene op de andere telling meer dan een miljoen Armeniërs. In 1844 en 1867 telden de Turken namelijk 2,4 miljoen Armeniërs.
In 1881/82 echter, telde het Ottomaanse Rijk er ineens 1,2 miljoen. Dit was "toevallig" net nadat het Armeense zelfbeschikkingsrecht ter tafel was gekomen. Het Ottomaanse Rijk had er voordeel bij om het aantal Armeniërs nu als minder op te geven, om het draagvlak van een Armeense staat te minimaliseren.
De schrijver Kadim Kadri zelf beschrijft hoe Sultan Abdulhamid beval de cijfers van de Armeniërs naar beneden bij te stellen. Verscheidene buitenlandse waarnemers (o.a. Lynch) zijn getuige van deze frauduleuze praktijken.
Een ander vreemd geval is dat de 100.000 tot 300.000 slachtoffers van de Hamidische Slachtingen (1894-1897) niet terug te vinden zijn in de tellingen, die een gestage constante groei van de Armeense bevolking laten zien tussen 1881-1914. Dit suggereert dat de aantallen vantevoren vastgesteld zijn vanuit een politiek oogmerk.
Ook ontdoken Armeniërs zelf de tellingen om zo belastingen te ontduiken.
Bij een groot aantal overlevenden is achteraf niet duidelijk of het Ottomaanse Armeniërs waren, of later aangekomen Kaukasische Armeniërs (die na het verdrag van Sèvres aangetrokken werden door de stichting van Cilicia). Alle overlevenden werden op een grote hoop gegooid zonder hun herkomst vast te stellen.
Armeense bronnen voeren daarom aan dat er waarschijnlijk 2 miljoen Armeniërs waren voor WOI en er 800.000 overlevenden waren.
Voor de oorlog probeerden de Armeniërs zelfs ooit een totaal aantal van 3 miljoen aan te voeren omwille van de eerder genoemde roep om hervormingen.
Wat ik aan probeer te geven, is dat beide "partijen" (dit zet ik expres tussen haakjes omdat er bij een genocide juist geen sprake is van een tweezijdige uitroeiingspolitiek) redenen hadden om de cijfers te manipuleren.
Wat dit betreft zullen we altijd langs elkaar heen blijven praten. In ieder geval kunnen we concluderen dat er tussen de 300.000 en 1,5 miljoen Armeniërs omgebracht zijn zuiver om hun etnische achtergrond.
Als we gaan kijken naar minder bevooroordeelde bronnen (dus niet-Turkse of Armeense bronnen), dan wordt er algemeen aangenomen het cijfer van 1,2 miljoen Armeense slachtoffers. Deze cijfers werden al geopperd in die periode zelf, dus niet pas later .
-In februari en mei 1916 rapporteerde de Duitse Inlichtingendienst en haar directeur Erzberger het cijfer van 1,5 miljoen
-In 1918 werd het aantal van 1,2 miljoen genoemd in het boek "Die Turkei" van Carl Franz Endres, een majoor die in het Turkse leger diende gedurende de oorlog.
-In het oorlogstribunaal (Yozgat) werd dit cijfer aangehouden
-in 1918 rapporteerde de consul van Oostenrijk-Hongarije 1 miljoen doden, zijn collega in Edirne 1,5 mln en de vice-marshall 1 mln.
Dit waren beide bondgenoten van Turkije.
Geallieerden rapporteerden:
-in 1916 was er een erg gefundeerde schatting van 600.000 slachtoffers voor 1915 alleen (dus de jaren 16-23 nog buiten beschouwing gelaten) van Toynbee.
-de Volkerenbond gaat vlak na WOI uit van 1 tot 1,5 miljoen slachtoffers
quote:THE ARMENIAN GENOCIDE
A BIBLIOGRAPHY
Prepared for the Holocaust Museum by Gerald Ottenbreit, Jr., Research Assistant, under the supervision of Dr. Dennis R. Papazian, Director, Armenian Research Center, The University of Michigan-Dearborn, 4901 Evergreen Road, Dearborn, MI 48128-1491. Revised slightly for Lucille Sarkissian, November 17, 1992.
. Armenia 1914-1918: A Collection of Diplomatic Documents. Potsdam, Germany: Tempelverlag, n.d. 541 pp.
. Armenian Genocide Resource Guide. Washington, D.C.: Armenian Assembly of America, 1988. 56 pp.
. Germany, Turkey, and Armenia: A Selection of Documentary Evidence Relating to the Armenian Atrocities From German and Other Sources. London: J.J. Keliher & Co., 1917. 128 pp.
. Papers Relating to the Foreign Relations of the United States: 1915 Supplement: The World War. Washington, DC: US Government Printing Office, 1928.
Notes: 69th Congress, 1st Session, House Document No. 475.
. The Armenian Genocide and America's Outcry: A Compilation of U.S. Documents 1890-1923. Washington, DC: Armenian Assembly of America, 1985.
A.R.F. Youth Organization of Canada. The Armenian Genocide in the Canadian Press Volume I: 1915-1916. Montreal, Canada: Armenian National Committee of Canada, 1985. 159 pp.
Abajian, Heghine. On A Darkling Plain. Fair Lawn NJ: Rosekeer Press, 1984. 113 pp.
Alamuddin, Ida. Papa Kuenzler and the Armenians. London: Heinemann, 1970.
Alexander, Edward. A Crime of Vengeance: An Armenian Struggle for Justice. New York, NY: The Free Press, 1991. 218 pp.
Allen, W.E.D. and R. Muratoff. Caucasian Battlefields: A History Of The Wars On The Turco-Caucasian Border, 1828-1921. Cambridge: Cambridge University Press, 1953. 614 pp.
American Committee for Armenian and Syrian Relief. Armenia. New York: Amer. Comm. for Armenian/Syrian Relief, 1917. 48 pp.
American Committee for Armenian and Syrian Relief. Armenia, the Word Spells Tragedy. New York: American Committee for Armenian and Syrian Relief, 1917?. 48 pp.
Notes: Reprinted by J.C. & A.L. Fawcett (Astoria, NY) in 1990.
American Committee for Armenian and Syrian Relief. The Cry of Millions, Exiled, Destitute, Dying. New York: American Committee for Armenian and Syrian Relief, 1916.
American Committee for Armenian and Syrian Relief. The Most Terrible Winter the World Has Ever Known. New York: American Committee for Armenian and Syrian Relief, 1917.
American Committee for Armenian and Syrian Relief. Workers Note Book on Armenia. New York: American Committee for Armenian and Syrian Relief, 1918.
American Committee for Armenian and Syrian Relief. A National Test of Brotherhood; America's Opportunity to Relieve Suffering in Armenia, Syria, Persia and Palestine. New York: American Committee for Armenian and Syrian Relief, 1916, 1917.
American Committee for Armenian and Syrian Relief. The Cry of Armenia. New York, NY: ACASR, 1916. 32 pp.
American Committee for Armenian and Syrian Relief. American Committee for Relief in the Near East, Its History, Its Work and the Need for Support as Outlined by President Wilson and Others. New York: American Commitee for Armenian and Syrian Relief, 1918, 1919.
American Relief Administration. Bulletin, 1st series. Paris: np, Mar 8, 1918.
Anassian, H. S. The Armenian Question and the Genocide of the Armenians in Turkey (A brief Bibliography of Russian Materials). La Verne, CA: American Armenian International College, 1983. 177 pp.
Apramian, J. The Georgetown Boys. Hamilton Ontario, CAN: The Printing House, 1983. NP pp.
Arlen, Michael Jr. Passage to Ararat. New York: Farrar, Straus & Giroux, 1975. 293 pp.
Notes: Reprinted by Ballantine Books, 1976.
Armaghanian, Arsha Louise. Arsha's World and Yours. New York: Vantage Press, 1977. 96 pp.
Armen, Garbis. Historical Atlas of Armenia. New York: Armenian National Education Committee, 1987. 50 pp.
Armenia. [Delegations at the Conference of Peace]. Armenians in Cilicia; Memorandum to the Secretary General of the League of Nations. Geneva: np, 1922.
Armenian Joint Council. Armenians in Cilicia. Geneve: np, 1921.
Armenian National Committee. The Armenian Genocide As reported in the Australian Press. Sydney, Australia: Armenian National Committee, 1983. 119 pp.
Armenian Red Cross and Refugee Fund. Annual Report. London: np, 1915-1920.
Armenian Refugees (Lord Mayor's Fund). The Plight of Armenian and Assyrian Christians. London: Spottiswoode, Ballantyne and Co., 1919.
Avakian, Asdghig. Stranger No More: An Armenian Nurse from Lebanon Tells Her Story. Beirut: Antelias, 1968. 200 pp.
Ayvazian, Arthur A. Armenian Victories at Khznavous and Sardarabad on May 23, 1918 and Program for Re-establishment of Independent and Neutral State of Armenia. New York, NY: St. Vartan Press, 1985. 106 pp.
Azhderian, Antranig. The Turk and the Land of Haig or Turkey and Armenia: Descriptive, Historical, and Picturesque. New York, NY: Mershon Company, 1898. 408 pp.
Baghdjian, Kevork. La confiscation, par le gouvernment turc, des biens armeniens..dits abandonnes. Saint-Lambert, Quebec: Payette & Simms Inc, 1987. 319 pp.
Baliozian, Ara. The Armenian Genocide & the West. Jerusalem, Israel: Armenian Case Committee, 1984. 30 pp.
Banker, Marie Sarrafian. My Beloved Armenia. Chicago: Bible Institute Colportage Ass'n, 1936. 205 pp.
Bardakjian, Kevork B. Hitler and the Armenian Genocide. Cambridge, MA: Zoryan Institute, 1985. 81 pp.
Baronian, Haig. Barefoot Boy From Anatolia. Los Angeles, CA: Abril Printing, 1983. 130 pp.
Barrows, John Otis. In the Land of Ararat: A Sketch of the Life of Mrs. Elizabeth Freeman Barrows Ussher, Missionary to Turkey and a Martyr of the Great War. New York: Fleming H Revell Co, 1916. 184 pp.
Barton, James Levy. Story of Near East Relief. New York: MacMillan Company, 1930. 479 pp.
Bedoukian, Kerop. Some of Us Survived: The Story of an Armenian Boy. New York, NY: Farrar Straus Giroux, 1989. 242 pp.
Notes: The US edition of The Urchin: An Armenian's Escape.
Bedoukian, Kerop. The Urchin: An Armenian's Escape. London: John Murray, 1978. 186 pp.
Notes: Also published as Some of Us Survived.
Bedrossyan, Mark D. The First Genocide of the 20th Century: The Perpetrators and the Victims. Flushing, NY: Voskedar Publishing, 1983. 479 pp.
Behesnilian, K. In Bonds: An Armenian's Experience (3rd Edition). London: Morgan and Scott, 1900. 63 pp.
Notes: First edition 1890, just on Armenia, the 3rd edition covers the 1894-6 massacres.
Beylerian, Arthur. Les Grandes Puissances L'Empire Ottoman et les Armeniens: dans les Archives Francaises, 1914-1918 (3 vols). Paris, France: Publications de la Sorbonne, 1983. 792 pp.
Bierstadt, Edward Hale. The Great Betrayal; A Survey of the Near Eastern Problem. New York: Robert M. McBride and Co., 1924. 345 pp.
Notes: Also published by Hutchinson and Co., in London in 1924.
Bliss, Rev. Edwin Munsell. Turkey and the Armenian Atrocities. Edgewood Publishing Company, 1896. Reprinted by Meshag Publishing (Fresno, CA)in 1982. 574 pp.
Bopyadjian, Haroutune P. Musa Daga and My Personal Memoirs. NJ: Rosekeer Press, 1981. 135 pp.
Boyajian, Dickran H. Armenia: The Case For a Forgotten Genocide. Westwood, NJ: Educational Book Crafters, 1972. 498 pp.
Bryce, Viscount. The Treatment of Armenians in the Ottoman Empire, 1915-1916. London, UK: Sir Joseph Causton and Sons, 1916. 684 pp.
Notes: Reprinted from the 1915 original by Sir Joseph Causton and Sons, Limited, London, 1916. It was reprinted in 1972 by G. Doniguian and Sons (Beirut, Lebanon), and in this 1972 edition a key to proper names left out of the original is included in it. Yet another reprint of it was issued in 1990 by Michael Kane of New York City.
Bryce, Viscount James et al. An Anthology of Historical Writings on the Armenian Massacres of 1915. Beirut, Lebanon: Hamaskaine Armenian Cultural Association, 1971. 243 pp.
Bryson, Thomas A. American Diplomatic Relations with the Middle East, 1784-1975: A Survey. Metuchen, NJ: Scarecrow Press, Inc., 1977. 431 pp.
Bryson, Thomas A. US/Middle East Diplomatic Relations 1784-1978 (An Annotated Biography). Metuchen, NJ: Scarecrow Press, 1979. 205 pp.
Buxton, Harold Jocelyn. Armenia and the Settlement. London: Armenian Bureau, 1919.
Caraman, Elizabeth and William Lytton Payne. Daughter of the Euphrates. New York: Harper & Bros. Pub, 1939. 277 pp.
Notes: Reprinted by the Armenian Missionary Association in Paramus, NJ in 1979.
Carzou, Jean-Marie. Un genocide exemplaire; Armenie, 1915. Paris: Flammarion, 1975. 252 pp.
Chakalian, Manouk. Journey for Freedom. New York: Carlton Press, 1976. 47 pp.
Chalian, Gerard and Yves Ternon. The Armenians: From Genocide to Resistance. London, England: Zed Press, 1983. 125 pp.
Chambers, Ada Pierce. In an Anatolian Valley. New York: Bouregy and Curl, 1955.
Chambers, William Nesbitt. Yoljuluk: Random Thoughts on a Life in Imperial Turkey. London, England: Simpkin Marshall, Ltd., 1928. 125 pp.
Notes: Reprinted in 1988 by the Armenian Missionary Association of America (Paramus, NJ).
Charny, Israel W. Genocide: A Critical Bibliographic Review. New York, NY: Facts on File Publications, 1988. 273 pp.
Charny, Israel W. Genocide: A Critical Bibliographic Review, Volume 2. New York, NY: Facts on File, 1991. 432 pp.
Charny, Israel W. (ed). The Book of the International Conference on the Holocaust and Genocide, Book One: The Conference Program and Crisis. Tel Aviv, Israel: Institute of the International Conference on the Holocaust and Gen, 1983. 348 pp.
Charny, Israel W. (ed). Toward the Understanding and Prevention of Genocide: Proceedings of the International Conference on the Holocaust and Genocide. Boulder: Westview Press, 1984. 396 pp.
Clark, Alice Keep. Letters From Cilicia. Chicago: AC Weinthrop & Co, 1924.
Commission of the Churches on International Affairs. Armenia: The Continuing Tragedy. Geneva, Switzerland: World Council of Churches, 1984. 55 pp.
Compton, Carl C. The Morning Cometh: 45 years with Anatolia College. New Rochelle, NY: Aristide D. Caratzas, 1986. 116 pp.
Couzinos, Efthimios N. Twenty-Three Year in Asia Minor, 1899-1923. New York: Vantage Press, 1969. 175 pp.
Daghlian, Levon K. Under the Gallows. Lebanon: Hamaskaine Press, 1970. 95 pp.
Daniel, Robert L. American Philanthropy in the Near East, 1820-1960. Athens, OH: Ohio University Press, 1970.
Davidson, Khoren K. Odyssey of An Armenian of Zeitoun. New York, NY: Vantage Press, 1985. 257 pp.
Davis, Leslie A. The Slaughterhouse Province: An American Diplomat's Report on the Armenian Genocide, 1915-1917 (Edited by Susan K. Blair). New Rochelle, NY: Aristide D. Caratzas, Publisher, 1989. 216 pp.
Dedeyan, Gerard et al. Histoire des Armenians. Toulouse,France: Editions Privat, 1982. 701 pp.
Der Hagopian, Nishan. Out of Inferno. Philadelphia, PA: Dorrance & Company, 1949. 286 pp.
Der Sarkiss, K. Journey to the Light. Yonkers, NY: Armenian Literary Society, 1970;1978. 253 pp.
Derogy, Jacques. Operation Nemesis: Les vengeurs armeniens. Fayard, Paris: Librarie Artheme Fayard, 1986. 320 pp.
Notes: This is the French version, there is an English one called Resistance and Revenge.
Derogy, Jacques. Resistance and Revenge: The Armenian Assassination of the Turkish Leaders Responsible for the 1915 Massacres and Deportations. New Brunswick, NJ: Transaction Publishers and Zoryan Institute, April 1990. 332 pp.
Notes: This is the English version, there is a French one called Operation Nemesis.
Douglas, John Albert. Death's Ride in Anatolia and Armenia. London: Faith Press, 1920.
Dzeron, Manoog B. Village of Parchanj General History (1600-1937). Fresno, CA: Panorama West Books, 1984. 242 pp.
Notes: Reprint of 1938 edition published by Baikar Press of Boston, MA.
Eby, Blanche Remington. At the Mercy of Turkish Brigands, a True Story; An Account of the Siege of Hadjin and Armenian Massacres. New Carlisle, Ohio: Bethel Publishing Co., 1922.
Einstein, Lewis. Inside Constantinople. New York, NY: E.P. Dutton & Company, 1918. 291 pp.
Elliott, Mabel Evelyn. Beginning Again at Ararat. New York, NY: Fleming H. Revell Company, 1924. 341 pp.
Emin [Yalman], Ahmed. Turkey in the World War. New Haven, CT: Yale University Press, 1930. 310 pp.
Etmekjian, Lillian. Toynbee, Turks and Armenians. Cambridge, MA: Zoryan Institute, 1985. 9 pp.
http://www.umd.umich.edu/dept/armenian/facts/gen_bib1.html
En de Armeniërs? Die zijn net zo koppig. Die zullen ook nooit of te nimmer toegeven dat zij ook een deel hebben gehad in het conflict.quote:Op woensdag 7 april 2010 20:43 schreef maartena het volgende:
Het zou de Turken gewoon sieren om gewoon eens en voor altijd te zeggen.... Okay, er zijn nare dingen gebeurd in de Turkse geschiedenis, en we verontschuldigen ons hiervoor. De Armeense kant kan dat dan ook doen voor wat zij in de geschiedenis hebben gedaan..
Maar ik ben bang dat de Turken gewoon te koppig zijn, en nooit zullen willen toegeven.
Van Toynbee en andere bronnen is bekend dat ze of onbetrouwbaar, of bevooroordeeld of vervalsers zijn.quote:Op woensdag 7 april 2010 19:26 schreef Mwanatabu het volgende:
Oh ja, en speciaal voor polderturk even een copypast, gewoon dat ie even ziet hoe fijn het is om daar tegenin te "discussiëren:
[..]
De Turken geven juist TOE dat er ook veel Armeense slachtoffers zijn gevallen. De Turken geven toe dat er duizenden Armeniers vermoord zijn door Turken. Er zijn echter ook duizenden Turken vermoord door Armeniers. Turkije geeft aan dat al deze doden het gevolg zijn van een grote burgeroorlog die uitgebroken was in het oosten van Turkije. Turken hebben Armeniers afgeslacht en Armeniers hebben Turken afgeslacht. Dit is het verhaal van de Turken. Wat is daar mis mee? Waarom willen de Armeniers dit niet accepteren? Jij geeft zelf aan dat de Armeniers ook hun deel van de geschiedenis moeten erkennen. De Turken hebben ALLE archieven vrijgegeven voor onderzoek. Waarom willen de Armeniers hun eigen archieven niet vrijgeven?quote:Op woensdag 7 april 2010 20:43 schreef maartena het volgende:
Ik ga er met al het overweldigende bewijs gewoon vanuit dat het inderdaad waar is.
Maar wat dan nog? We weten allemaal wat Duitsland 70+ jaar geleden allemaal heeft uitgespookt, maar de relatie tussen Duitsland, AL haar directe buren de voormalige Sovjet Unie landen, en Israël is uitermate goed te noemen. En ik denk dat dit voor een groot deel te maken heeft met de opstelling van het na-oorlogse Duitsland, wat zich continue netjes verontschuldigd heeft voor de daden van een voormalig regime, niet in 1 oorlog, maar in 2 oorlogen.
Het zou de Turken gewoon sieren om gewoon eens en voor altijd te zeggen.... Okay, er zijn nare dingen gebeurd in de Turkse geschiedenis, en we verontschuldigen ons hiervoor. De Armeense kant kan dat dan ook doen voor wat zij in de geschiedenis hebben gedaan. Plaats wat monumenten hier en daar om de geschiedenis te herinneren, en misschien kunnen DAN de wonden die nog steeds opengereten worden tussen het Armeense en Turkse volk eindelijk eens genezen......
Maar ik ben bang dat de Turken gewoon te koppig zijn, en nooit zullen willen toegeven.
gelukkig zijn krantenberichten, of uitspraken van hoge Ottomaanse overheidsdienaars volledig eerlijk, neutraal en niet bevooroordeeld.quote:Op woensdag 7 april 2010 21:16 schreef polderturk het volgende:
[..]
Van Toynbee en andere bronnen is bekend dat ze of onbetrouwbaar, of bevooroordeeld of vervalsers zijn.
Het gaat om bevelen van de Ottomaanse ministers tijdens de oorlog die op papier staan. Waarom zouden ze tijdens de oorlog liegen? Waarom zouden ze zoals de Armeniers beweren conflicterende berichten verzenden? Aan de ene kant zouden ze dus het bevel geven om de Armeniers zo goed mogelijk te beschermen en tegelijkertijd zouden ze bevelen uitzenden om de Armeniers te vernietigen? Waarom zouden ze de eigen officieren in de war willen brengen? Zodat ze toekomstige historici kunnen misleiden?quote:Op woensdag 7 april 2010 21:30 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
gelukkig zijn krantenberichten, of uitspraken van hoge Ottomaanse overheidsdienaars volledig eerlijk, neutraal en niet bevooroordeeld.
Ik wil je bedanken voor dit prachtige stuk. Om in te lijsten. De vergelijking met de massavernietigingswapens in Irak is zeer treffend.quote:Op dinsdag 6 april 2010 22:04 schreef Injetta het volgende:
Los van het feit wat je mening is, vind ik het wel raar dat degenen die blijkbaar overtuigd zijn dat het genocide is, roepen dat "er" bewijzen genoeg zijn en dat de hele wereld het zowat vindt. Maar die bewijzen zelf, worden niet gegeven.
Dan is het een mening. En je hebt recht op die mening, maar ga niet Polderturk verwijten dat hij niks onderbouwt, want hij komt in ieder geval met bronnen en "bewijzen" die zijn stelling onderbouwen.
Alle posters die het er niet mee eens zijn, hebben nog geen een artikel, stuk, bron of wat dan ook gepost waarin harde bewijzen staan.
Ik weet het gewoon niet omdat het een behoorlijk lastige en gevoelige zaak is. Ik ken iemand die erop afgestudeerd is, een jaar of 23 geleden (gewoon een Nederlander die toevallig op het onderwerp stuitte en er geheel blanco in is gegaan). Alleen ben ik die persoon uit het oog verloren. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat destijds zijn conclusies zijn geweest. Hij heeft heeeeeel uitgebreid bronnenonderzoek gedaan , hij had een enorm groot fichessysteem aangelegd met verwijzingen naar alle bronnen.
Het feit dat Turkije het niet wil erkennen en er zo hard tegenin gaat, kan twee oorzaken hebben. Of het is zo en ze willen dit voor eeuwig toegedekt hebben omdat het hun beeld van de Grote Goede Turken ondermijnt of...... en die mogelijkheid is er in mijn ogen nog steeds. Het is niet zo en welk land gaat nu toegeven dat het iets heeft gedaan als het niet zo is??
Zo heeft Saddam tot aan zijn dood volgehouden dat hij geen massavernietigingswapens had of ontwikkelde. De hele wereld was er op een gegeven moment van overtuigd tot regeringsleiders aan toe. Er waren rapporten zelfs en op grond van deze enorme onwaarheid, is iedereen meegegaan in een eindeloos slepende oorlog in Irak!! Nu is het bekend dat Saddam gelijk had en dat er gewoon niks was. We rechtvaardigen de oorlog nu maar dat het toch een dictatuur was, maar... het is dus helemaal niet bewezen dat iets waar is als de wereld het ineens massaal "gelooft".
Het argument: heel veel landen vinden het.. is dus niet een bewijs dat het zo is. Want de hele wereld kan gewoon als kippen zonder kop achter iets aanlopen en iets geloven omdat het zo uitkomt!
Bewijs dat korte metten maakt met de Armeense genocide leugens.quote:Op donderdag 8 april 2010 01:08 schreef Kees22 het volgende:
Maar ik snap nog steeds niet wat de TT nu betekent.
Dan moet in de TT vernietigd vervangen worden door vernietigtquote:Op donderdag 8 april 2010 01:10 schreef polderturk het volgende:
[..]
Bewijs dat korte metten maakt met de Armeense genocide leugens.
Dat is wat ik daarmee bedoelde
En nog steeds pertinent onjuist, aangezien al die krantenberichten die hij zo vrolijk citeert, zich voor het merendeel beroepen op Turkse bronnen en verhalen van Turkse soldaten en officieren. In het boekje van Robert Fisk worden overigens met bron en al telegrammen van de Turkse overheid geciteerd, waarin klip en klaar opdracht wordt gegeven tot het uitmoorden van Armeniërs. Ook staan er interviews in met overlevenden en nabestaanden van de slachtoffers.quote:Op donderdag 8 april 2010 01:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dan moet in de TT vernietigd vervangen worden door vernietigt
Maar dan nog is hij (de titel) voor meerdere uitleg vatbaar.
Je hoeft maar naar de huidige oorlog in Irak te kijken om te zien dat een leger liegt, bedriegt en feiten probeert te veranderen zodat ze beter lijken dan ze waren. En ja, er zullen echt wel pogingen zijn gedaan om dingen verborgen te houden voor de toekomst, om zo zichzelf in te dekken. Dat is schering en inslag.quote:Op woensdag 7 april 2010 21:46 schreef polderturk het volgende:
[..]
Het gaat om bevelen van de Ottomaanse ministers tijdens de oorlog die op papier staan. Waarom zouden ze tijdens de oorlog liegen? Waarom zouden ze zoals de Armeniers beweren conflicterende berichten verzenden? Aan de ene kant zouden ze dus het bevel geven om de Armeniers zo goed mogelijk te beschermen en tegelijkertijd zouden ze bevelen uitzenden om de Armeniers te vernietigen? Waarom zouden ze de eigen officieren in de war willen brengen? Zodat ze toekomstige historici kunnen misleiden?
Dit is onzinnig.
Wist jij dat de Ottomaanse regering zelfs Turkse officieren die buiten het boekje gingen tegen Armeniers hebben opgehangen? Waarom zouden ze dit doen als de Armeniers zouden willen uitroeien?
Op welke bronnen baseer jij dan je mening wat volgens jou de waarheid is???quote:Op donderdag 8 april 2010 07:51 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je opvattingen tonen een flink gebrek aan kennis van bronnenkritiek, en dat verblindt je voor de waarheid. Hoe jij naar de bronnen kijkt komt neer op kijken wat de Telegraaf schrijft om op basis daarvan je beeld over Nederland te vormen. Dan krijg je een compleet verknipt idee van wat er gebeurde, simpelweg omdat de Telegraaf bepaalde belangen heeft en daar de berichtgeving op aanpast.
Het meerendeel Turkse bronnen???? Heb jij de bronnen wel gelezen of ben jij hier gewoon aan het liegen? Het overgrote deel komt uit westerse kranten of uit buitenlandse archieven. Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn de Andonian papers vervalsingen.quote:Op donderdag 8 april 2010 06:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En nog steeds pertinent onjuist, aangezien al die krantenberichten die hij zo vrolijk citeert, zich voor het merendeel beroepen op Turkse bronnen en verhalen van Turkse soldaten en officieren. In het boekje van Robert Fisk worden overigens met bron en al telegrammen van de Turkse overheid geciteerd, waarin klip en klaar opdracht wordt gegeven tot het uitmoorden van Armeniërs. Ook staan er interviews in met overlevenden en nabestaanden van de slachtoffers.
Als je de bewijzen hebt gelezen die ik heb geplaatst zou je weten dat de bronnen vooral buitenlandse kranten en archieven zijn.quote:Op donderdag 8 april 2010 07:51 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je hoeft maar naar de huidige oorlog in Irak te kijken om te zien dat een leger liegt, bedriegt en feiten probeert te veranderen zodat ze beter lijken dan ze waren. En ja, er zullen echt wel pogingen zijn gedaan om dingen verborgen te houden voor de toekomst, om zo zichzelf in te dekken. Dat is schering en inslag.
Je opvattingen tonen een flink gebrek aan kennis van bronnenkritiek, en dat verblindt je voor de waarheid. Hoe jij naar de bronnen kijkt komt neer op kijken wat de Telegraaf schrijft om op basis daarvan je beeld over Nederland te vormen. Dan krijg je een compleet verknipt idee van wat er gebeurde, simpelweg omdat de Telegraaf bepaalde belangen heeft en daar de berichtgeving op aanpast.
Ik heb een leuke boekentip voor je: het boek van Taner Akçam, de Turkse historicus die uitvoerig gebruik heeft gemaakt van de Ottomaanse archieven. Klik hierquote:Op donderdag 8 april 2010 19:58 schreef polderturk het volgende:
[..]
Het meerendeel Turkse bronnen???? Heb jij de bronnen wel gelezen of ben jij hier gewoon aan het liegen? Het overgrote deel komt uit westerse kranten of uit buitenlandse archieven. Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn de Andonian papers vervalsingen.
Nee, als je één of meerdere bronnen zou kunnen laten zien om je eigen woorden te ondersteunen heb je pas iets om over te praten naast het verhaal van de rest van de wereld op de Turken en ene Lewis.quote:Het is overigens een vaststaand feit dat Armeniers honderden duizenden onschuldige Turken hebben afgeslacht en dat er een grote burgeroorlog was in het oosten van Turkije. Dit maakt al gehakt van het officiele Armeense verhaal.
Als je even goed kijkt, zie je er een hoop niet-Armeense bronnen op staan.quote:Op woensdag 7 april 2010 20:55 schreef Injetta het volgende:
DAt is ook een indrukwekkende lijst.
Dus.... De Turken hebben hun bronnen en de Armenen hebben hun bronnen.
De Turken bewijzen hun gelijk met bronnen die de genocide en de aantallen tegenspreken en de Armenen bewijzen hun gelijk met bronnen die de genocide en de aantallen bevestigen.
Is al uittentreure gebeurd. Het verhaal van de TARC weleens gehoord?quote:Nu zou er dus een onafhankelijke: geen Turk, geen Armeniër: een commissie die geen enkel belang heeft in deze kwestie en ook echt onafhankelijk is, alle bronnen op hun waarde/waarheid, echtheid en betrouwbaarheid moeten onderzoeken en een goed bronnenvergelijkingsonderzoek moeten doen om te kijken of er conclusies kunnen worden getrokken.
De neus van de ene Pinokkio is alleen wat langer.quote:Het vervelende is dus in deze kwestie er van beide kanten zo'n propaganda heeft plaatsgehad en geschiedvervalsing.
Dat weten we omdat er duizenden ooggetuigenverslagen zijn, opgeslagen onder andere bij de Universiteit van München, en contemporele bronnen van zowel de geallieerden en de bondgenoten van Turkije van dat moment. Google maar eens op Armin T. Wegner. Die heeft als Duitse soldaat foto's gemaakt van zijn ervaringen. Op dat moment geproduceerd, op dat moment al opgevallen en gepubliceerd en keer op keer gebruikt om de genocide in beeld te vatten in kranten, boeken en rapporten.quote:Het is dus nu voor de leek echt niet te beoordelen (en die leek zal het in het algemeen een worst wezen).
Maar als landen iets officieel verklaard willen hebben, terwijl de waarheid niet echt helder is... tja... dat is toch lastig.
Landen geven al met heel veel moeite iets toe dat overduidelijk is. Zelfs nu nog, terwijl het zelfs gefilmd wordt, worden oorlogsmisdaden nog niet toegegeven en de waarheid verdraaid.
Zo zagen we gisteren nog Amerikaanse soldaten een aantal mensen neerknallen in Irak. En terwijl we het allemaal gewoon zien en horen, zijn er nu al tig versies over het gebeurde en ook evenveel interpretaties of het wel/niet een oorlogsmisdaad is.
Een ongeluk dat voor de ogen van 10 mensen plaatsvindt is 5 minuten na het gebeurde al in 10 versies aanwezig!
Hoe weten we dus nu nog wie wel/niet de waarheid spreekt over iets dan 100 jaar geleden is gebeurd?
Ja, en hoe komen die aan hun informatie?quote:Op donderdag 8 april 2010 20:04 schreef polderturk het volgende:
[..]
Als je de bewijzen hebt gelezen die ik heb geplaatst zou je weten dat de bronnen vooral buitenlandse kranten en archieven zijn.
Niet alleen revisionist, maar nog dom ook. Ik zei, dat deze artikelen zich baseren op Turkse bronnen. Voorbeeldje dan maar? Als ik in een krant schrijf, dat de stamleden van de OelaBoela stam in Afrika zeer vredelievende mensen zijn omdat ik zelf in de hoofdstad van hun land ben geweest geweest ben en ze dat daar allemaal tegen mij verteld hebben, terwijl de rest van de wereld weet dat de OelaBoela's niks leuker vinden dan hun buren afslachten, maakt dat mijn verhaal niet de waarheid, ook al staat het in een Westerse krant.quote:Op donderdag 8 april 2010 19:58 schreef polderturk het volgende:
[..]
Het meerendeel Turkse bronnen???? Heb jij de bronnen wel gelezen of ben jij hier gewoon aan het liegen? Het overgrote deel komt uit westerse kranten of uit buitenlandse archieven. Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn de Andonian papers vervalsingen.
Oh ja? Vertel eens dan? Met objectieve (lees: niet-Turkse of op Turkse uitspraken gebaseerde) bronnen, graag.quote:Het is overigens een vaststaand feit dat Armeniers honderden duizenden onschuldige Turken hebben afgeslacht
Want in een Burgeroorlog kan geen genocide worden gepleegd?quote:en dat er een grote burgeroorlog was in het oosten van Turkije. Dit maakt al gehakt van het officiele Armeense verhaal.
http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,687449,00.htmlquote:This Friday, to mark the 95th anniversary of the genocide, Germany's ARD television network will air the elaborately researched documentary "Aghet" (Armenian for "Catastrophe"), which brings the words of diplomats, engineers and missionaries to life.
Gefeliciteerd. Je hebt beschreven wat een historicus doet of behoort te doen.quote:Op woensdag 7 april 2010 20:55 schreef Injetta het volgende:
DAt is ook een indrukwekkende lijst.
Dus.... De Turken hebben hun bronnen en de Armenen hebben hun bronnen.
De Turken bewijzen hun gelijk met bronnen die de genocide en de aantallen tegenspreken en de Armenen bewijzen hun gelijk met bronnen die de genocide en de aantallen bevestigen.
Nu zou er dus een onafhankelijke: geen Turk, geen Armeniër: een commissie die geen enkel belang heeft in deze kwestie en ook echt onafhankelijk is, alle bronnen op hun waarde/waarheid, echtheid en betrouwbaarheid moeten onderzoeken en een goed bronnenvergelijkingsonderzoek moeten doen om te kijken of er conclusies kunnen worden getrokken.
Het vervelende is dus in deze kwestie er van beide kanten zo'n propaganda heeft plaatsgehad en geschiedvervalsing.
Het is dus nu voor de leek echt niet te beoordelen (en die leek zal het in het algemeen een worst wezen).
Maar als landen iets officieel verklaard willen hebben, terwijl de waarheid niet echt helder is... tja... dat is toch lastig.
Landen geven al met heel veel moeite iets toe dat overduidelijk is. Zelfs nu nog, terwijl het zelfs gefilmd wordt, worden oorlogsmisdaden nog niet toegegeven en de waarheid verdraaid.
Zo zagen we gisteren nog Amerikaanse soldaten een aantal mensen neerknallen in Irak. En terwijl we het allemaal gewoon zien en horen, zijn er nu al tig versies over het gebeurde en ook evenveel interpretaties of het wel/niet een oorlogsmisdaad is.
Een ongeluk dat voor de ogen van 10 mensen plaatsvindt is 5 minuten na het gebeurde al in 10 versies aanwezig!
Hoe weten we dus nu nog wie wel/niet de waarheid spreekt over iets dan 100 jaar geleden is gebeurd?
Waar is dit aangetoond? En hoe bewijst een geschrift waarin staat dat er zo goed mogelijk voor de Armeniërs moet worden gezorgd dat dit ook daadwerkelijk gebeurde?quote:Op maandag 5 april 2010 17:35 schreef polderturk het volgende:
Er zijn nog nooit bewijzen gevonden voor een opdracht tot genocide. Er zijn echter wel opdrachten gevonden van de Ottomaanse regering waarin aangegeven werd dat er tijdens de relocatie van de Armeniers er zo goed mogelijk voor de Armeniers gezorgd diende te worden en dat ze geholpen dienden te worden tijdens de tocht.
Ook is aangetoond dat Armeniers vele malen bewijs vervalst hebben.
Ik heb een paar Turken op het werk, prima mensen (echt), maar zodra het over Turkije gaat dan zijn ze veelal extreem nationalistisch, ook al zijn ze hier geboren. Geen kwaad woord over Turkijequote:Op vrijdag 9 april 2010 10:41 schreef annoh het volgende:
En wat ik me echt afvraag: waarom is het zo belangrijk voor je? Dat vraag ik niet zozeer omdat het zo lang geleden is gebeurd, maar meer omdat ik het met niet zo goed voor kan stellen. Hoewel ik me waarschijnlijk meer dan de gemiddelde Nederlander interesseer voor de Nederlandse oorlogsgeschiedenis, kan ik me niet indenken dat ik me zo emotioneel betrokken voel met iets wat het Nederlandse leger wordt beschuldigd (Bv. Nederlands-Indië idd). Is het niet zo dat besturen en legers fouten kunnen maken, en vreselijke dingen kunnen doen? Als je kijkt naar de geschiedenis zijn er zoveel staten die de meest vreselijke dingen hebben uitgespookt. Hoe komt het dan toch dat een beleid van 100 jaar geleden zo verbonden is aan de identiteit van een Turk die in Nederland woont, en zo belangrijk voor hem is dat hij op een Nederlands forum mensen wil overtuigen?
Mooie post.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:30 schreef Gimmick het volgende:
Polderturk doet niet alsof het de discussie is dat het westen gelooft dat Turkijke 'zomaar' de Armeniers afslachtte. Dat gelooft volgens mij niemand. De meeste zullen erkennen dat er oorlog was en dat ook van de kant van Armeniers misdaden zijn gepleegd. Ons met oude krantenknipsels daarvan overtuigen heeft dan ook geen zin. Overigens zijn de artikelen ook selectief geselecteerd. Een aantal komen uit 1899. Vijf jaar daarvoor heeft Abdül-Hamid II nog 200 000 Armeniers over de kling gejaagd. Het zou zomaar kunnen dat dat wat onvrede heeft veroorzaakt bij de Armeniers. Wat overigens geen rechtvaardiging is voor moordpartijen 5 jaar later - net zo min de misdaden uit 1899 rechtvaardiging zijn voor de genocide 16 jaar later.
Bij de meeste genocide's is de 'groep slachtoffers' niet 100% onschuldig (individuele slachtoffers zijn natuurlijk vaak wel onschuldig - dat is wat genocide zo onmenselijk maakt voor iedereen die niet in collectieve schuld gelooft). Nazi-Duitsland en Cambodja waren volgens mij de enige recente genocides waarbij de groepen slachtoffers volkomen onschuldig waren.
Ook de Tutsi's in Rwanda hebben misdaden tegen de Hutsi's begaan. Ook de moslims in Bosnië hebben zich misdragen. Ook koerden in Irak hebben zich (vanuit het oogpunt van Irak) schuldig gemaakt aan terrorisme. Dat moet allemaal niet vergeten worden en maakt het vraagstuk complex maar is geen rechtvaardiging voor het gedrag van de dader.
Juistem! De hele discussie of er nu wel of geen of hoeveel Armeniërs bezig waren en waarom met de Russen/voor zichzelf is irrelevant, omdat het feit blijft staan dat burgers die aantoonbaar niks te maken gehad kunnen hebben met dergelijke activiteiten uit hun dorpen en steden zijn gehaald zuiver en alleen op grond van hun etnische achtergrond en met opzet en systematisch omgebracht.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:30 schreef Gimmick het volgende:
Polderturk doet niet alsof het de discussie is dat het westen gelooft dat Turkijke 'zomaar' de Armeniers afslachtte. ... maar is geen rechtvaardiging voor het gedrag van de dader.
quote:When the town crier announced about the Armenians' deportation, the Turk gendarmes began to order: "Men - on one side, women - on the other side." They sent the vigorous men to fight at the Russian-Turkish front.
They drove us like sheep; they expelled us from our houses and our orchards. They drove us to the desert. We were walking in the open air for one hundred and ten days almost without rest. And we slept in the open air. The old and the sick people couldn't walk, they remained on the road or the gendarmes killed them. They were driving us forward hungry; they didn't even allow us to drink water. The Kurds and the Chechens attacked us, plundered and kidnapped the girls and young women. Many women and girls threw themselves into the water. The Tigris and Euphrates rivers were filled with corpses. I remember, my step-mother was pregnant, they killed her, they thrust the sword into her belly, took out the baby, they began to laugh that it was a boy and then threw him on the ground. I can never forget that scene. We lost each other. I remained alone.
quote:One day they came and chose the Armenian males and took them to built mosques. Then they came and took our mothers and sisters to the village of Zarayi Ghavakhlou. The gendarmes drove them with whips as if they were animals. The old people, who weren't able to walk, they put their head between their feet, tied them and rolled them down into the Zaray valley... They killed my father with an axe. From there they took us to Kayabash, an open plain beside a big rock...
There was a Turk gendarme, Hussein by name, and some others with him; they began to plunder what we had; they raped the girls before our eyes, they tore open the pregnant women's bellies, took out the unborn children and threw them to each other. One of them took away a girl, another took away a boy; they took away what they could.
The Turk, who took me, made me sleep in his shop. I asked: "Where are my mother and father?"
He showed me his throat - meaning, that they had been slaughtered.
quote:The next day, after loading the most necessary things on the horse, we set off. Besides those 24 families, they exiled other families, too, in parts. Grandma, who was seventy years old, threw herself into the river; the gendarme fired at her and killed her. After two days when we were in a flat country surrounded with hills, the Turks, armed with axes and daggers, attacked us and began to slaughter, plunder and kidnap. Half of the people were killed there. The gendarmes, accompanying us, disappeared at that time. After 4-5 hours they began to kidnap the girls and young women. They took away my sister. My brother wanted to defend her, they struck him on the head and killed him. I remained with my mother, my other sister, elder brother and my uncle's wife. They had already taken away our horse and cart. Nothing was left to us. We were left naked and bare-footed. Thus we walked from Baybourd to Yerznka, hungry, thirsty, wounded and bleeding. Near Yerznka, as we came down a hill, we saw thousands of corpses, naked and deformed, which were scattered before us. We were all exhausted to death. Two brothers, 17-18 years old who were not able to walk with the group anymore, asked the gendarme to kill them. Without even thinking, the gendarme made them stand back to back and shot them with one bullet; he was glad that he had saved a bullet.
quote:Then they gathered the men, filled them in the church and at night they killed them all. Father had been able to escape away from there and reach my aunt's house. A kind Turk woman, who had seen my father, had later said to my aunt: "Your handsome brother-in-law came by night, went round your house and then entered the forest."
Father had encountered there a group of Turks and an Armenian traitor, who had killed father. In the morning when we heard that all the men had been killed, everybody was filled with despair.
quote:The Turks came and told my uncle: "Order has been received; you must migrate." My uncle came out of the house with his family; they went to the grave-yard. He said to his wife: "Wrap a cigarette for me," he got a heart attack and died on the spot. The Turks kidnapped his eight-year-old daughter Arousyak and took her to a Turkish orphanage. My mother managed to free Arousyak from the orphanage, but the Turks took away her young son to become a shepherd for the bey's sheep.
I remember that the Turks killed the people with axes and threw them into the water. Many women, as the wife of my mother's brother, threw herself into the river together with her child.
quote:After coming out of the village at a distance of 1 km, they had stopped our caravan, tied my father to a tree and killed him before the eyes of the people. Then they had ordered my mother: "Take your four children and go!" The three of them had gone on foot, I had been in my mother's arms, and we walked for three months and a half until we reached Bayazet, Igdir, Edjmiadsin and then to the yard of St. Sargis Church. The yard had been full of people then. Everywhere there were sick people and corpses. There was a special cart, which collected the corpses and took them away.
quote:They had driven the Armenians out of their houses, had filled them into barns and churches and had set fire and burned them. They had slaughtered the ones who had remained alive. As they had burned all the houses, the Armenians had taken the road of exile, my mother and my three brothers among them. One of my brothers, Gaspar Ter-Meliksetian was in General Andranik's army. He has helped much the Armenians, who were deprived of their property and had become homeless.
On the way of exile many people died of exhaustion, hunger and thirst. The Mourad River was full of corpses. Mother and her three sisters had put on men's clothes and had helped the people to swim across the river. Mother told me how their relatives had been killed before their eyes. They had forced naked women to dance; they had raped them and had amused themselves.
quote:When the exile began, we all lost our calculations, the more so, as the recruiting to the Turkish army approached. We tried to avoid it, and no one told his exact age, and thus, everything got mixed up. I knew that Sirakan was the eldest, then Victor and then me. Mother had told us that the difference in our ages was two years. Later, when we underwent medical commission examinations, I became the eldest and Victor - the youngest.
In 1914 the whole town got into a panic, because news came that the Turkish army was coming to slaughter the Armenians. We locked the doors of the house, kept the keys and fled to Igdir. Soon people calmed down; the first confusion subsided and in a few months we returned home. We had rented a house in Igdir and we lived there as in a summer resort. For the first time we didn't even suffer. We went back; everything was in its place. We took out the keys, opened the doors and began to live as before. Nothing was missing in the house. The neighbors received us well, but fear was in our hearts. I don't remember how much time had passed, when we fled to Igdir again, but this time it was for a shorter time. We stayed there almost for a month and then came back. For the third time we hesitated, we didn't want to leave, but the whole town was in a turmoil, and everybody was moving to the Russian border. It was in the autumn of 1916. When the town became half-empty, we understood that it was unavoidable, we had to go and we began packing our things. Little time was left. The neighboring Turkish women were already in our house and each one pointed out what she wanted. In our presence they divided our property among themselves. We were silent; we were very careful and spoke with each other in mimics. Our Turk baker woman knew the place of everything and she showed the others where they were. I couldn't stand any more; I didn't know what to do, I took the rifle and wanted to kill the woman. Father guessed my intention and held my hand: "Kamsar, don't shed blood in my house, let it remain clean." He knew what the consequence would be. If I killed the woman, they would slaughter us all in our house. All of us got out of the house in silence, with broken hearts. We had put a few rugs and clothes on the donkey; we didn't care about anything anymore. We had a few valuable mirrors; Sirakan put them on the clothes for safety. We hoped that we would come back. Mother embraced my swaddled new-born sister; I took up in my arms the children of my late uncle - the 6 year-old girl and the 5 year-old boy, and we came out. We locked the doors again and kept the keys in the same safe place as before. The town seemed empty. We were almost the last people to leave. When we were coming out of the town, I looked back, there were almost no people coming after us. We were running to catch up with the group of the refugees
"Bewijs dat de Armeense genocideleugens vernietigt" oftewel "Bewijs dat de leugens over de genocide van de Armeniërs vernietigt".quote:Op zaterdag 10 april 2010 00:39 schreef Kees22 het volgende:
Ik snap nog steeds niet wat er nou met de TT bedoeld wordt.
Hear, hear!quote:Op zaterdag 10 april 2010 08:25 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
"Bewijs dat de Armeense genocideleugens vernietigt" oftewel "Bewijs dat de leugens over de genocide van de Armeniërs vernietigt".
Ik heb inmiddels goede hoop dat TS het boek van Taner Akçam -ook verkrijgbaar in het Turks- aan het lezen is en daarom niet meer reageert. En heel héél misschien pikt hij dan iets op van argumenteren, afhankelijk van hoe zwaar hij geïndoctrineerd is en zijn vermogen dingen op te pikken.
Het zou namelijk zo fijn zijn om een teken van leven te zijn van zijn eigen vrije geest in plaats van dat zijn antwoorden bestaan uit copypastes die anderen voor hem bedacht hebben. Hoe exemplarisch voor hoe de Turkse staat dit debat wil voeren: 70 miljoen Turkse mondjes die braaf herhalen op agressieve toon wat in de hoofdjes gestampt is. Kudos voor de oppositie daar die ertegenin durft te gaan, want ze bestaan, net als wetten die ze de mond kunnen snoeren.
Belediging van de Turkse staat mijn schele reet. De grootste belediging voor de Turkse staat is Atatürk en zijn vriendjes geweest met hun daden: een gemankeerd mens met een net zo vuile ideologie die helaas de tijdgeest meekreeg. En nu opnieuw: Bush wist niet hoe snel hij de genocide tot een "tragedie" moest vernoemen en het Congres on hold moest zetten omdat die vliegvelden naar Irak anders niet meer beschikbaar waren. Wat dat betreft is gebrek aan morele beschaving geen exclusief Turks gebrek als het op geschieds(her)schrijving aankomt. Dat is de politieke blinde vlek van zo ongeveer iedereen behalve Duitsland.
Oh het gaat nog wel iets verder dan journalisten toelaten. Om de zoveel tijd stuit een (nu) Koerdisch dorp op een massagraf van vlak nadat het dorp ontruimd was van Armeniërs. Binnen een dag staat het Turkse leger er dan, niemand mag er bij en zo'n plek wordt vernietigd weer opgeleverd. Nothing to see here people, move along.quote:Op zaterdag 10 april 2010 13:58 schreef SEMTEX het volgende:
Waarom laten de turken dan maar weinig journalisten e.d. toe toe het vernietigde deel van Armenië? Als de Armeniërs zulke schurken waren, hadden ze er juist belang bij om te laten zien dat ze zo onschuldig waren.
Heb jij de bewijzen gelezen die ik heb geplaatst? De Armeense bendes hadden plannen voor het aanvallen en uitroeien van Ottomaanse dorpen. Is dat geen genocide? Ze hebben talloze moslim dorpen aangevallen en uitgeroid. Is dat geen genocide? Volgens de Ottomaanse archieven hebben Armeniers minimaal 523.000 Turken en Koerden vermoord. Is dat geen genocide? Ooggetuigeverslagen van Armeniers? Wow. Die moeten echt objectief zijn.quote:Op zaterdag 10 april 2010 17:29 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Oh het gaat nog wel iets verder dan journalisten toelaten. Om de zoveel tijd stuit een (nu) Koerdisch dorp op een massagraf van vlak nadat het dorp ontruimd was van Armeniërs. Binnen een dag staat het Turkse leger er dan, niemand mag er bij en zo'n plek wordt vernietigd weer opgeleverd. Nothing to see here people, move along.
Wat dat betreft is het maar goed dat Syrië geen deel meer is van Turkije, want dan waren de honderdduizenden lijken in de woestijn daar ook niet meer te vinden. Op sommige plekken liggen zoveel lijken dat de loop van rivieren erdoor verplaatst is. Google maar eens op Deir el-Zor. Knekelvelden vol.
En beeldmateriaal van overlevenden en hun verhaal. Meer op Youtube, zoekterm "Armenian genocide survivor".
Vooral het eerste verhaal, van een jongen die onderop de stapel kinderen (geselecteerd op jongens boven de 10) terechtkwam voordat de Turkse soldaten ze begonnen te vermoorden.![]()
Deportatie? Ongelukkige omstandigheden? Niks ervan, georkestreerd en gecoördineerd geweld.
En hier een Turkse bron, voor de kieskeurigen:
Waarom hebben de pro-Armeense "deskundigen" het dan nooit over die Armeense opstand? Waarom wordt dat stelselmatig weggelaten? Sterker nog, waarom wordt er over gelogen? Dit is wat de Nederlandse genocide deskundige zei in de Volkskrant als een reactie op een stuk van professor Justin McCarthy:quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:30 schreef Gimmick het volgende:
Polderturk doet niet alsof het de discussie is dat het westen gelooft dat Turkijke 'zomaar' de Armeniers afslachtte. Dat gelooft volgens mij niemand. De meeste zullen erkennen dat er oorlog was en dat ook van de kant van Armeniers misdaden zijn gepleegd. Ons met oude krantenknipsels daarvan overtuigen heeft dan ook geen zin.
Poisoning the well wordt je nieuwe tactiek?quote:Op zondag 11 april 2010 12:08 schreef polderturk het volgende:
Taner Akcam?
Laat me niet lachen. Die man is een linkse terrorist. Hij was lid van de terroristische organisatie Dev Sol. Hij was in Turkije veroordeeld tot een gevangenisstraf. Hij ontsnapte uit de gevangenis en vertrok naar het buitenland. Wat een objectieve bron zeg die Taner Akcam.
Waarom ben jij de moord op 200 000 Armeniers vijf jaar eerder vergeten te melden?quote:Op zondag 11 april 2010 12:18 schreef polderturk het volgende:
[..]
Waarom hebben de pro-Armeense "deskundigen" het dan nooit over die Armeense opstand? Waarom wordt dat stelselmatig weggelaten? Sterker nog, waarom wordt er over gelogen? Dit is wat de Nederlandse genocide deskundige zei in de Volkskrant als een reactie op een stuk van professor Justin McCarthy:
"...was er destijds geen sprake van 'een verschrikkelijke oorlog tussen Turken en Armeniërs', noch van een 'grote opstand' van de Armeniërs. "
Ton Zwaan, de Volkskrant, Forum, 14 juni 2005 (pagina 13)
Die 200.000 is een grote leugen. Lees het volgende stuk van Admiraal Chester:quote:Op zondag 11 april 2010 12:21 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Waarom ben jij de moord op 200 000 Armeniers vijf jaar eerder vergeten te melden?
Opstanden. Er waren er meerdere. Het gros uit angst en in een reactie op het Turkse geweld. En deze worden niet ontkend en zijn daarnaast geen excuus voor het uitmoorden van een heel volk met voorbedachten rade en verklaren al helemaal niet de Hamidische massaslachtingen van jaren eerder en de opmaat naar het geweld, wat vanaf die massaslachtingen voorbereid is in kranten, media en wetgeving.quote:Op zondag 11 april 2010 12:18 schreef polderturk het volgende:
[..]
Waarom hebben de pro-Armeense "deskundigen" het dan nooit over die Armeense opstand?
Nee, dat was er niet. Er was geen gecoördineerde opstand W el waren er Armeniërs die zagen waar het heen ging of wat er was gebeurd. Dan krijg je bloedbaden als in Van:quote:Waarom wordt dat stelselmatig weggelaten? Sterker nog, waarom wordt er over gelogen? Dit is wat de Nederlandse genocide deskundige zei in de Volkskrant als een reactie op een stuk van professor Justin McCarthy:
"...was er destijds geen sprake van 'een verschrikkelijke oorlog tussen Turken en Armeniërs', noch van een 'grote opstand' van de Armeniërs. "
quote:I remember the events of 1915, I see them as though they are before my eyes. A lot of Armenian youth had been taken to the Turkish army. News spread that they had been brought out of the army and were shot. The Armenians endured it. Then they attacked the people and began to plunder; rebellions occurred. The pasha called Aram Manoukian and said: "Send an efficient person to calm them."
Arshak Vramian, who was a Parliament member in Constantinople, elected by the Armenians, went to Manoukian and said: "I'm going, but you shouldn't come. My heart is predicting something bad."
The boatmen hung heavy iron loads on Vramian's neck and threw him into the sea. After Vramian's murder we felt that it was deceit and very soon it would burst out, so we began to arm ourselves. In Kaghakamedj two hundred people had guns. We fought for 25-30 days; it was a fighting of 'life or death.' The inhabitants of Van fought against the regular Turkish army, which had 15 thousand soldiers and Kurd rabble, but they resisted. The teenagers fired cannons; they used tinder to fire them. Each contained ten kilograms of gunpowder. They removed the tinder, took it away and filled it again. There was a Frenchman, 'Mon Cher' by name; he was a chemist. He said: "I'll make gun-powder. Tell only the Armenians. Let everyone collect urine in the house." And he prepared gun-powder. Then he was killed.
About 200 people were under arms, 400 people prepared the trenches by night. Whoever had food supplies, brought them to the Primacy. Every person had a function. They had sent a mad girl from Aygestan to collect news from the Armenians, but she was killed on her way back. They bribed a Turk to take a note to Kaghakamedj informing the Armenians to resist for a week since the Russian army was coming. The Turks, hearing the news, left gradually. We were children, but we were not afraid; we collected cartridges. My father was an architect; he surveyed the construction of the positions. The priests and the vardapets were also fighting. The Turks drove the Kurds on us. I remember, when the fighting was over a Turk came and said: "Everywhere are slaughtered corpses. The priest is beheaded on the Church threshold and his head is put before the Holy Virgin's portrait." After the Turkish army left all the villages we entered were full of corpses, and furious dogs, cats and vultures were devouring the corpses, which the Turks had slaughtered and filled in pits. They were committed to the earth without prayers. The Vaspourakanis gave 30-40 victims, but thousands were killed among the defenseless people. Whatever I'm telling you are my memoirs as an eye-witness. The Russian army approached. The volunteer army entered first, and we were saved. If they hadn't come, we would also be annihilated like the people in Urfa, Shapin-Garahissar.
quote:Uncle Vardan reached with great difficulties Ardahan, where the Russian army had settled. He crossed his face, spoke in Russian and told the Russians that he was not a Turkish woman; he wore women's clothes in order to be able to come and tell them that the Turks intended to slaughter the Armenians and it was necessary to reach Tandzot without delay to help them. The Russians listened to him and agreed to go and help the people. Vardan knew the road: he walked by night, and the Russian soldiers followed him. The Russian soldiers reached Tandzot before the Turks could realize their hellish plan.
quote:Some time passed and they took our leaders, Vramian and others, killed them and drowned them in the lake. Then the Turks got ready to fight. First of all they closed the Armenian churches - St. Nshan, St. Paul-Peter, St. Vardan, St. Amenaprkich (Our Savior), which they burned and then the fighting began. They attacked the Armenians, but the Armenians resisted up to the end. The Turks sent people telling the Armenians to surrender, but the Armenians answered in the negative and that they would fight till the last drop of their blood. The fighting began. My father was Ramkavar (member of the Armenian Liberal Democratic Party). Mother prepared dinner, and I took it to my father in the trenches twice a day. The position was in a very dangerous place. Father wrote a note, gave it to me to take it to the Diocese. The note ran as follows: "This position is very dangerous, it's under the fortress." Really, to get there they used to put a ladder by the barn side and climbed to the roof. They got on the top of the roof; they dug there, closed the door of the yard and placed the people there. The Turks, who were looking through their field-glasses, thought that there was nobody on the positions and they attacked. We were ready. Whoever of the Turks tried to climb up, fell down and was killed. In this way the Armenians gained an advantage over the Turks.
quote:In summer people gathered on the threshing-floor to thresh the wheat and they spoke about the possible massacres. In the village there were chieftains, who gathered and organized the people. Our peasants were armed; my father and brother had mausers. They didn't recruit from our village.
In 1915 the Turks began to attack. They entered the villages; they reached our village and went up to the mountain. Our men also went to the mountains, the women and the children remained in the village. We all went and entered the church. Everybody was crying and moaning. Then the Turkish soldiers came and surrounded the church. They came, knocked on the church gate and entered in. There was an order to kill even the suckling baby boys. My mother pierced my ears and hung ear-rings and dressed me like a girl. My two sisters had already died. It was my mother and our neighbor with her son standing side by side. They came, explained and they saw that the woman's baby was a boy; they cut his throat with a dagger and killed him. The woman fell on her child and began to wail; my mother also fell down and began to cry; I shrieked; they killed there 20-25 boys. They took me for a girl. They gathered the young girls and took them away. Mothers began to scream. The gate was left open. We saw: they filled twenty-thirty men into the monastery barn, poured kerosene on it and set fire. My mother's brother with his foot cut off was among the victims. My mother died of grief. We lost our dear mother. Suddenly news came that General Andranik was coming. Andranik came on his white horse and entered the churchyard. My grandfather made a present of 10 sheep and a cow to Andranik. During the deportation General Andranik's army came and we went to Russia. Our entire village and the surrounding villages were being deported. We came and reached the Berkri Bridge. The Russian Army stopped there.
Het is ongelofelijk dat jij nog durft te beweren dat er geen grote Armeense opstand was na alles wat ik hier heb geplaatst. Werkelijk te belachelijk voor woorden. Dus het aanvallen en uitroeien van Turkse en Koerdische dorpen is geen opstand? De dood van 523.000 Turken en Koerden als gevolg van Armeense moordpartijen is geen gevolg van een grote opstand?quote:Op zondag 11 april 2010 12:51 schreef Mwanatabu het volgende:
Nee, dat was er niet. Er was geen gecoördineerde opstand W el waren er Armeniërs die zagen waar het heen ging of wat er was gebeurd. Dan krijg je bloedbaden als in Van:
[..]
Het is werkelijk ongelovelijk dat jij nog durft te beweren dat er geen grote Armeense Genocide was na alles wat ik hier heb geplaatst. Werkelijk te belachelijk voor woorden.quote:Op zondag 11 april 2010 13:25 schreef polderturk het volgende:
[..]
Het is ongelofelijk dat jij nog durft te beweren dat er geen grote Armeense opstand was na alles wat ik hier heb geplaatst. Werkelijk te belachelijk voor woorden.
Nee, dat was het niet. Misschien in de periode ná de genocide, toen is er over en weer een hoop uitgeroeid, maar ervoor was er geen sprake van één gecoördineerde opstand van het gansche Armeense volk.quote:Dus het aanvallen en uitroeien van Turkse en Koerdische dorpen is geen opstand? De dood van 523.000 Turken en Koerden als gevolg van Armeense moordpartijen is geen gevolg van een grote opstand?
Ha, de Van-opstand, de reactie op de Turkse agressie. Hierboven al verklaard. De Russen kwamen er trouwens ook overheen later na de opstand, inclusief (Russisch-)Armeense divisies. Plus een hoop Armeniërs inmiddels die -opnieuw- in een reactie de kant tegen de Turken hadden gekozen.quote:A British colonel reported that the Armenians “massacred between 300,000 and 400,000 Kurdish Muslims in the Van and Bitlis districts.”
Ja, Van dus. Reactie. Op. Het. Turkse. Geweld:quote:(British Colonel Wooley, U.S. Archives, 12.9.1919, 184.021/265; Samuel Weems' “Armenia — Secrets of a ‘Christian’ Terrorist State,” 2002 and McCarthy's "Death & Exile.")
"There are only 1500 Turks left in Van, the rest having been exterminated."
The Gotchnag, Armenian newspaper published in the United States, May 24th, 1915 issue; Cuinet figured 250 000 Moslems in Van in 1892.
Ik heb ook wel ooggetuigenverslagen van niet zo zielige Duitsers, Amerikanen en Britten, hoor:quote:Op zondag 11 april 2010 13:27 schreef polderturk het volgende:
Kom niet meer met ooggetuige verslagen van Armeniers. Ze bewijzen niets. Ik kom met onafhankelijke bronnen terwijl jij met gekleurde oogetuigeverslagen van zielige Armeniers komt.
En:quote:Out of convoys which, when they left their homes on the Armenian plateau, numbered from two to three thousand men) women and children, only two or three hundred survivors arrive here in the south. The men are slaughtered on the way: the women and girls, with the exception of the old, the ugly and those who are still children, have been abused by Turkish soldiers and officers and then carried away to Turkish and Kurdish villages, where they have to accept Islam. They try to destroy the remnant of the convoys by hunger and thirst. Even when they are fording rivers, they do not allow those dying of thirst to drink. All the nourishment they receive is a daily ration of a little meal sprinkled over their hands, which they lick off greedily, and its only effect is to protract their starvation
The object of the deportations is the extermination of the whole Armenian nation. This purpose is also proved by the tact that the Turkish Government declines all assistance from Missionaries, Sisters of Mercy and European residents in the country, and systematically tries to stop their work. A Swiss engineer was to have been brought before a court-martial because he had distributed bread in Anatolia to the starving Armenian women and children in a convoy of exiles. The Government has not hesitated even to deport Armenian pupils and teachers from the German schools at Adana and Aleppo, and Armenian children from the German orphanages, without regard to all the efforts of the Consuls and the heads of the institutions involved. The Government also rejected the American Government's offer to take the exiles to America on American ships and at America's expense.
And what becomes of these poor people who have been driven in thousands through Aleppo and the neighbourhood into the deserts, reduced almost entirely, by this time, to women and children? They are driven on and on from one place to another. The thousands shrink to hundreds and the hundreds to tiny remnants, and even these remnants are driven on till the last is dead. Then at last they have reached the goal of their wandering, the 'New Homes assigned to the Armenians,' as the newspapers phrase it
quote:Consul Hoffmann wished to add some photographs which he had taken in the han himself. The photographs displayed piles of corpses, among which children still alive were crawling about.
In its revised form the report was signed by my colleague, Dr. Graeter (higher grade teacher), and by Frau Marie Spiecker, as well as by myself. The head of our institution, Director Huber, also placed his name to it and added a few words in the following sense: "My colleague Dr. Niepage's report is not at all exaggerated. For weeks we have been living here in an atmosphere poisoned with sickness and the stench of corpses. Only the hope of speedy relief makes it possible for us to carry on our work."
En:quote:1919 - In the wake of the war nearly 400 CUP officials implicated in the genocide of the Armenians are arrested, although most avoid justice. Cemal, Enver and Talât are tried in absentia by a Turkish military tribunal, found guilty of war crimes and sentenced to death. The tribunal substantiates the key charge of premeditated mass murder organised by the Central Committee of the CUP and carried out by the 'Special Organisation'. A clandestine group is formed by the Armenian Revolutionary Federation (ARF) to hunt down and assassinate the exiles.
http://www.moreorless.au.com/killers/pashas.htm
quote:(1) On the evidence of the trial which has taken place before this Military Court, it is obvious that the massacres which took place in the Kaza of Boghazlayan (Ankara), the Sanjak of Yozgat, and the Vilayet of Trebizond, were organized and perpetrated by the leaders of the Ittihad and Terakki Party.
...
"(4) The world congress of the Ittihad and Terakki Party, having come to an understanding on the subject of the logistical support of the army, the Party's Istanbul headquarters handed over the direction of that task to its representative, Kemal Bey. First, they created a businessmen's body which took over the operations and rights of a number of firms and factions and seized private property. Public institutions were forced to transfer their assets to a limited number of individuals, including members of bodies mentioned above. As a result, countless numbers of Ottoman subjects have perished from lack of nourishment; many have suffered paralysis, and many have died...
...
There was even more to it. They created an even greater atmosphere of harassment of the non-Islamic elements of the land, the Armenians in particular, who had hoped, from our precious Constitution, for justice and peace. These people now understood that they had been victimised by hypocrisy, and they assumed the posture of awaiting that opportune moment when they would be able to realize their former national aspirations. And the cause of all this were the Ittihadists themselves. They even raised national and racial issues among the Moslems of the land, they promoted divisiveness and conflict and jeopardized Ottoman unity. All this has been established by the intensive studies and examinations done of the matter as they appear in the charge of the Attorney General
Volgens polderturk was er geen Armeense genocide. Laat ik eens doorgaan met het plaatsen van een brief van Armin T. Wegner, Duitse soldaat ter plaatse:quote:Op zondag 11 april 2010 14:00 schreef polderturk het volgende:
Volgens Mwanatabu was er geen Armeense opstand. Laat ik eens doorgaan met het plaatsen van bewijzen:
150,000 Muslims massacred by Armenians was reported in the October 9, 1915 issue of Germania.
"They [Armenians] burned and destroyed many Turkish villages as punitive measures in their advance and practically all Turkish villages in their retreat..."
General Hamelin in a letter to the High Commissioner, February 2, 1919, "Les Armees Francaises au Levant," vol. 1, p. 122.
"...that they [Armenians] boasted of having raised an army of one hundred and fifty thousand men to fight a civil war, and that they burned at least a hundred Turkish villages and exterminated their population."
Source: John Dewey, "The Turkish Tragedy", The New Republic, November 12, 1928
Enne, lieve schat, jouw "bewijs" bewijst dus niet dat er een (één, 1) centraal georganiseerde opstand was. Niemand ontkent dat er ook slachtoffers zijn geworden door Armeens geweld. Dit is alleen geen rechtvaardiging voor een genocide.quote:".... verdronken, bevroren, verdorst, verhongerd, vervuild, door jakhalzen opgegeten. Kinderen huilden zich dood, mannen verbrijzelden zich op de rotsen, moeders wierpen hun kinderen in bronnen, zwangeren stortten zich zingend in de Eufraat. Alle doden van de wereld, alle doden van alle eeuwen stierven zij. Ik heb waanzinnigen gezien die hun eigen uitwerpselen aten, die het lichaam van hun pasgeborene kookten, meisjes die het nog warme lijk van hun moeders opensneden om uit angst voor de roofzuchtige gendarmes naar het in de darmen verstopte goud te zoeken. In vervallen karavaanserais lagen zij tussen de opgehoopte lijken...... Ambtenaren, officieren, soldaten, herders wedijverden in hun delirium van bloed, sleepten weesmeisjes uit scholen voor hun dierlijke genoegens, sloegen met knuppels op hoogzwangere vrouwen en stervenden in..."
Is er ook een lijst van alle Armeniërs die vermoord zijn daar? Als ze het toch zo goed konden bijhouden...quote:Op zondag 11 april 2010 14:05 schreef polderturk het volgende:
Lijst van alle Turken vermoord door Armeniers uit de Ottomaanse archieven.
Zoals ik eerder heb aangetoond beweren de Armeense geleerden juist WEL dat er geen Armeense opstand was. O.a. de deskundige Ton Zwaan beweerde dit.quote:Op zondag 11 april 2010 14:03 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Volgens polderturk was er geen Armeense genocide. Laat ik eens doorgaan met het plaatsen van een brief van Armin T. Wegner, Duitse soldaat ter plaatse:
[..]
Enne, lieve schat, jouw "bewijs" bewijst dus niet dat er een (één, 1) centraal georganiseerde opstand was. Niemand ontkent dat er ook slachtoffers zijn geworden door Armeens geweld. Dit is alleen geen rechtvaardiging voor een genocide.
Uit de Turkse archieven blijkt dat er 972.000 Armeniers uit de archieven verdwenen zijn. Dit cijfer is echter goed te verklaren:quote:Op zondag 11 april 2010 14:08 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Is er ook een lijst van alle Armeniërs die vermoord zijn daar? Als ze het toch zo goed konden bijhouden...
Het Turkse tribunaal was een farce. Het werd zelfs een travesty of justice genoemd:quote:Oh, ja, waarom heb jij het wel over Malta en niet over het Turkse tribunaal dat ze wel schuldig bevond?:
[..]
Zoals ik al eerder postte over de betrouwbaarheid van die Ottomaanse archieven qua bevolkingsaantallen:quote:Op zondag 11 april 2010 14:14 schreef polderturk het volgende:
[..]
Uit de Turkse archieven blijkt dat er 972.000 Armeniers uit de archieven verdwenen zijn. Dit cijfer is echter goed te verklaren:
Volgens Bogos Noubar, de Armeense onderhandelaar bij Sevres, waren er 700.000 Armeniers het land uit gevlucht en waren er nog 300.000 Armeniers woonachtig in het Ottomaanse rijk. Volgens Turkse en buitenlandse archieven waren er voor de oorlog 1,3 miljoen Armeniers in het Ottomaanser rijk. Dit betekent dat maximaal 300.000 Armeniers overleden zijn.
quote:Volgens de officiële tellingen van de Turkse staat zelf, woonden er dus bijna 1,3 miljoen Armeniërs in het Ottomaanse Rijk. Vreemd genoeg wordt dit aantal door internationale geschiedkundigen aangenomen als het aantal slachtoffers alleen al. Waarom worden de Ottomaanse tellingen niet als betrouwbaar gezien?
Er worden een aantal redenen aangevoerd waarom de Ottomaanse staat –die de aantallen inwoners zeer goed bijhield omwille van de belastingen- een lager aantal Armeniërs onder de staatsburgers wilde weergeven. Zo ontbreken er van de ene op de andere telling meer dan een miljoen Armeniërs. In 1844 en 1867 telden de Turken namelijk 2,4 miljoen Armeniërs.
In 1881/82 echter, telde het Ottomaanse Rijk er ineens 1,2 miljoen. Dit was "toevallig" net nadat het Armeense zelfbeschikkingsrecht ter tafel was gekomen. Het Ottomaanse Rijk had er voordeel bij om het aantal Armeniërs nu als minder op te geven, om het draagvlak van een Armeense staat te minimaliseren.
De schrijver Kadim Kadri zelf beschrijft hoe Sultan Abdulhamid beval de cijfers van de Armeniërs naar beneden bij te stellen. Verscheidene buitenlandse waarnemers (o.a. Lynch) zijn getuige van deze frauduleuze praktijken.
Een ander vreemd geval is dat de 100.000 tot 300.000 slachtoffers van de Hamidische Slachtingen (1894-1897) niet terug te vinden zijn in de tellingen, die een gestage constante groei van de Armeense bevolking laten zien tussen 1881-1914. Dit suggereert dat de aantallen vantevoren vastgesteld zijn vanuit een politiek oogmerk.
Ook ontdoken Armeniërs zelf de tellingen om zo belastingen te ontduiken.
Bij een groot aantal overlevenden is achteraf niet duidelijk of het Ottomaanse Armeniërs waren, of later aangekomen Kaukasische Armeniërs (die na het verdrag van Sèvres aangetrokken werden door de stichting van Cilicia). Alle overlevenden werden op een grote hoop gegooid zonder hun herkomst vast te stellen.
Armeense bronnen voeren daarom aan dat er waarschijnlijk 2 miljoen Armeniërs waren voor WOI en er 800.000 overlevenden waren.
Voor de oorlog probeerden de Armeniërs zelfs ooit een totaal aantal van 3 miljoen aan te voeren omwille van de eerder genoemde roep om hervormingen.
Wat ik aan probeer te geven, is dat beide "partijen" (dit zet ik expres tussen haakjes omdat er bij een genocide juist geen sprake is van een tweezijdige uitroeiingspolitiek) redenen hadden om de cijfers te manipuleren.
Wat dit betreft zullen we altijd langs elkaar heen blijven praten. In ieder geval kunnen we concluderen dat er tussen de 300.000 en 1,5 miljoen Armeniërs omgebracht zijn zuiver om hun etnische achtergrond.
Als we gaan kijken naar minder bevooroordeelde bronnen (dus niet-Turkse of Armeense bronnen), dan wordt er algemeen aangenomen het cijfer van 1,2 miljoen Armeense slachtoffers. Deze cijfers werden al geopperd in die periode zelf, dus niet pas later .
-In februari en mei 1916 rapporteerde de Duitse Inlichtingendienst en haar directeur Erzberger het cijfer van 1,5 miljoen
-In 1918 werd het aantal van 1,2 miljoen genoemd in het boek "Die Turkei" van Carl Franz Endres, een majoor die in het Turkse leger diende gedurende de oorlog.
-In het oorlogstribunaal (Yozgat) werd dit cijfer aangehouden
-in 1918 rapporteerde de consul van Oostenrijk-Hongarije 1 miljoen doden, zijn collega in Edirne 1,5 mln en de vice-marshall 1 mln.
Dit waren beide bondgenoten van Turkije.
Geallieerden rapporteerden:
-in 1916 was er een erg gefundeerde schatting van 600.000 slachtoffers voor 1915 alleen (dus de jaren 16-23 nog buiten beschouwing gelaten) van Toynbee.
-de Volkerenbond gaat vlak na WOI uit van 1 tot 1,5 miljoen slachtoffers
Oorlogspropaganda om het volk tegen de Turken te mobiliseren. We hebben het hier over de Armeense "genocide" overigens.quote:Op zondag 11 april 2010 14:17 schreef Sapstengel het volgende:
En de Assyrische genocide dan? Naast alle Armenen hebben de Turken en Koerden ook nog zo'n 250.000 Assyriërs vermoord.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een aantal landen (Frankrijk en de V.S. bijvoorbeeld) hebben dit al erkent, maar in Europa spreekt men jammergenoeg alleen nog maar van de Armeens Genocide.
Ik zal jou nogmaals aantonen dat het niet alleen om Turkse, maar ook om buitenlandse tellingen gaat:quote:Op zondag 11 april 2010 14:24 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder postte over de betrouwbaarheid van die Ottomaanse archieven qua bevolkingsaantallen:
[..]
Jouw twee voorbeelden zijn helemaal niet de standpunten van beide partijen.quote:Op zondag 11 april 2010 14:31 schreef polderturk het volgende:
Nogmaals voor degenen die het niet willen snappen:
Armeense versie:
Er was geen Armeense opstand
1,5 miljoen onschuldige Armeniers afgeslacht
Turkse versie:
Er was een grote Armeense opstand
Armeniers werden bewapend door Rusland en door westerlingen
Armeense soldaten deserteerden uit het Ottomaanse leger
Er was een grote burgeroolog uitgebroken tussen Turken en Armeniers in het oosten van Turkije
Er zijn veel Armeniers afgeslacht door Turken en er zijn veel Turken afgeslacht door Armeniers
Welke versie klinkt geloofwaardiger?
quote:Op zondag 11 april 2010 15:48 schreef Gimmick het volgende:
Samenvattend zijn er twee soorten bronnen. Bronnen die aangeven dat er daadwerkelijk sprake was van genocide. Deze bronnen zijn gebaseerd op leugens en propaganda. Daarnaast heb je bronnen waar niet wordt aangetoond dat er sprake is van genocide. Deze bronnen zijn juist en objectief.
Gedegen westers onderzoek heeft juist de Turken vrijgesproken. Zie de Malta tribunalen waar ik melding over heb gemaakt een paar berichten geleden.quote:Op zondag 11 april 2010 15:07 schreef El_Matador het volgende:
Turkse (misplaatste) trots versus eerlijke geschiedschrijving.
Kwijlende EU-politici kiezen voor het eerste. Dom als ze zijn. Gelukkig weten de meesten beter en verachten ze de Turkse weigering tot erkenning van de gruweldaden van dit Herrenvolk.
Het is zonder enige twijfel aangetoond dat Armeniers bewijsmateriaal hebben vervalsd bij het aanleveren van de Andonian papers.quote:Op zondag 11 april 2010 15:48 schreef Gimmick het volgende:
Samenvattend zijn er twee soorten bronnen. Bronnen die aangeven dat er daadwerkelijk sprake was van genocide. Deze bronnen zijn gebaseerd op leugens en propaganda. Daarnaast heb je bronnen waar niet wordt aangetoond dat er sprake is van genocide. Deze bronnen zijn juist en objectief.
Zoals jullie kunnen zien speelt Turkenhaat een grote rol bij de verspreiding van deze leugens. Als er reeds een vooroordeel heerst over een bepaald volk of land, zullen de leugens eerder en makkelijker aangenomen worden.quote:Op zondag 11 april 2010 16:19 schreef nietzman het volgende:
Spastisch doorgeslagen Turkse trots..
Vlieg toch op, dat land is nog niet eens droog achter de oren.
Ik zie van jou krantenartikelen en citaten uit briefjes. Ik zie van Mwanatabu, ook in dit topic, een veeeeel langere lijst met publicaties die ik iets eerder vertrouw dan de verhalen die jij ophangt. Nog afgezien van de boeken en bronnen die ik zelf gelezen heb...quote:Op zondag 11 april 2010 18:17 schreef polderturk het volgende:
[..]
Gedegen westers onderzoek heeft juist de Turken vrijgesproken. Zie de Malta tribunalen waar ik melding over heb gemaakt een paar berichten geleden.
Waarom laten de pro-Armeense geleerden dan systematisch het leiden van de Turken en Koerden als gevolg van Armeense terreurbendes dan weg bij het vertellen van hun verhaal? Waarom wordt er nooit melding gemaakt van de slachtoffers aan Ottomaanse zeide door de Armeense geleerden? Waarom wordt er dan gelogen? Lees de volgende quote van de Nederlandse genocide deskundige Ton Zwaan:quote:Op zondag 11 april 2010 15:12 schreef Zith het volgende:
[..]
Jouw twee voorbeelden zijn helemaal niet de standpunten van beide partijen.
Ach gossie. Gaan we nou de Calimero-kaart spelen?quote:Op zondag 11 april 2010 18:23 schreef polderturk het volgende:
[..]
Zoals jullie kunnen zien speelt Turkenhaat een grote rol bij de verspreiding van deze leugens. Als er reeds een vooroordeel heerst over een bepaald volk of land, zullen de leugens eerder en makkelijker aangenomen worden.
Pardon, er was nu ook al geen Assyrische genocide?quote:Op zondag 11 april 2010 14:24 schreef polderturk het volgende:
[..]
Oorlogspropaganda om het volk tegen de Turken te mobiliseren. We hebben het hier over de Armeense "genocide" overigens.
Je doet alsof er maar 2 kampen zijn, ik zie het zelf liever zo:quote:Op zondag 11 april 2010 18:29 schreef polderturk het volgende:
[..]
Waarom laten de pro-Armeense geleerden dan systematisch het leiden van de Turken en Koerden als gevolg van Armeense terreurbendes dan weg bij het vertellen van hun verhaal? Waarom wordt er nooit melding gemaakt van de slachtoffers aan Ottomaanse zeide door de Armeense geleerden? Waarom wordt er dan gelogen? Lees de volgende quote van de Nederlandse genocide deskundige Ton Zwaan:
Zelfs al zou je gelijk hebben -wat niet het geval is- dan nog is het genocide, wat immers onafhankelijk is van cijfers. Het is de intentie en vooropgezetheid die telt:quote:Op zondag 11 april 2010 14:26 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik zal jou nogmaals aantonen dat het niet alleen om Turkse, maar ook om buitenlandse tellingen gaat:
Het bewijs dat er geen 1,5 miljoen Armeniers omgekomen zijn:
Hier is een lijst van de tellingen van de Armeniërs in het Ottomaanse Rijk van die tijd:
-Volgens het Franse Gele Boek: 1.555.000;
-Volgens de Encyclopedia Brittanica: 1.500.000;
-Volgens Constenson: 1.400.000,
-Volgens Lynch: 1.345.000;
-Volgens de officiële Ottomaanse volkstelling van 1914: 1.295.000;
-Volgens het Jaarlijkse Register (Londen); 1.056.000.
Zoals je kunt zien fluctueren de cijfers van westerse bronnen tussen de 1 miljoen en 1,5 miljoen Armeniërs die in het rijk woonden. De Ottomaanse tellingen liggen er met hun 1.295.000 in het midden. Voor belastingtechnische redenen was het voor de Turken belangrijk zo goed mogelijk het aantal Armeense inwoners te weten. De Turken hebben dus volgens de Armeniërs meer Armeniërs omgebracht dan dat er Armeniërs waren. De Turken waren dus zo wreed dat ze veel Armeniërs meerdere malen vermoord hebben. Bogos Noubar, het hoofd van de Armeense delegatie op de Vredesconferentie van Parijs, verklaarde dat er na de oorlog nog 280.000 Armeniërs in Turkije leefden en dat 700.000 Armeniërs waren gemigreerd naar andere landen. Volgens de schatting van Bogos Noubar, bedroeg de totale Armeense bevolking van voor de oorlog 1.300.000. Het aantal Armeense slachtoffers kan dus nooit boven de 300.000 zijn geweest.
Check, check, check, check en check. ABC.quote:Definitie genocide
In 1948 nam de VN een resolutie aan. Hierin werd in 19 artikelen beschreven hoe genocide moet worden voorkomen en gestraft. Er werd afgesproken dat in geval van genocide internationale samenwerking noodzakelijk is. Dit betekent dat de internationale gemeenschap in het geval van genocide verplicht is in te grijpen. Helaas betekent dit dat de meeste lidstaten lang aarzelen alvorens massamoorden als genocide aan te merken,om onder deze verplichting uit te komen. De definitie in deze internationale conventie luidt als volgt: Genocide betekent een van de volgende daden, gepleegd met de intentie een nationale, etnische, raciale of religieuze groep gedeeltelijk of totaal te vernietigen. Hieronder vallen:
1- Vermoorden van leden van de groep.
2- Veroorzaken van ernstige geestelijke of lichamelijke schade aan leden van de groep.
3- Het opzettelijk implementeren van leefomstandigheden die gericht zijn op gedeeltelijke of totale fysieke vernietiging van de groep.
4- Maatregelen die erop gericht zijn geboorten binnen een groep te verhinderen.
5- Het onder dwang transformeren van kinderen van de ene groep naar een andere groep.
check, check, check en nog eens check. De Armeniers hebben dus een genocide op de Turken gepleegd.quote:Op zondag 11 april 2010 18:42 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Zelfs al zou je gelijk hebben -wat niet het geval is- dan nog is het genocide, wat immers onafhankelijk is van cijfers. Het is de intentie en vooropgezetheid die telt:
[..]
Check, check, check, check en check. ABC.
Zoals ik eerder heb gezegd is het officiele standpunt van de Turken dat er een burgeroorlog was uitgebroken in het oosten van Turkije tussen Armeniers en Turkije en dat de meeste Armeniers omgekomen zijn als gevolg van deze oorlog, honger en ziekten. Volgens buitenlandse bronnen zijn er 400.000 moslims omgebracht door Armeniers:quote:Op zondag 11 april 2010 18:40 schreef Zith het volgende:
[..]
Je doet alsof er maar 2 kampen zijn, ik zie het zelf liever zo:
Extreem Armeen (armeniers deden niets en werden allemaal afgeslacht zonder reden)
Genuanceerd #1 (armeniers en turken waren al decennia aan het rotzooien met elkaar, uiteindelijk doodden de turken systematisch zo veel mogelijk armeense families en eindigde zo de strijd)
Genuanceerd #2 (armeniers en turken waren al decennia aan het rotzooien met elkaar, turkije had het recht om al die armenen te doden, het waren er trouwens niet zo veel als jullie zeggen)
Extreem Turk (er is niemand gedood, het is allemaal propaganda, juist de armenen vielen ons aan en slachtten onze families af!)
Jij noemde alleen Extreem Armeen en Genuanceerd #2. Lijkt me niet echt een eerlijke vergelijking.
Weet je wat? Het is goed. Jullie zijn zielig. Boehoe.quote:Op zondag 11 april 2010 18:48 schreef polderturk het volgende:
[..]
check, check, check en nog eens check. De Armeniers hebben dus een genocide op de Turken gepleegd.
Negentienzeventien. Dat is ná de genocide. Sorry.quote:Op zondag 11 april 2010 18:47 schreef polderturk het volgende:
"I arrived in Bayburt on August 8, 1917. What I saw was terrifying. Armenians under the Russian administration were committing horrifying, wild atrocities against Turks in Bayburt and Ispir. The rebels named Arshak and Antranik, slaughtered the children in the orphanage I worked at with their daggers. They raped young girls and women. They took away 150 children with them while they were withdrawing from Bayburt and killed most of them while they were still on the way."
Red Cross Attendant Tatiana Karameli, student of Russian Medicine School, serving at Russian Red Cross 1917-18, memoirs. Ottoman Archives BOA HR. SYS. 2877/1
Heb je ook de talloze andere berichten gelezen die niet afkomstig zijn uit de Ottomaanse archieven?quote:Op zondag 11 april 2010 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ottoman Archives. Uh-huh. Raar zeg, dat je daarin geen tegenovergestelde meningen en verslagen aantreft.
[/cynisme]
Ik heb nog geen enkel stuk bewijs hier gezien. Alleen maar boekentitels en geleerden die de genocide erkennen. Een stuk dat bewijst dat er een eenzijdige genocide is gepleegd door Turken waarbij 1,5 miljoen Armeniers zijn omgekomen heb ik nog niet gezien.quote:Op zondag 11 april 2010 18:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Weet je wat? Het is goed. Jullie zijn zielig. Boehoe.
Tevreden?
Jij voert geen discussie. Jij herhaalt 100 keer hetzelfde en noemt dat 'overtuigen'. Je doet tegenovergestelde berichten af als leugens, negeert hele lijsten met literatuur en bronnen, die het tegendeel bewijzen en tenslotte, als je echt geen argumenten meer hebt, gooi je het op Turkenhaat. Iedereen is tegen ons, boehoe.
Ik vind het wel goed. Ik behoud me het recht voor, mijn eigen mening te vormen en wel op basis van echte objectieve bronnen en die mening neigt heel erg naar de prevalente mening in de historische wereld, dat de Turken zo'n 1,5 miljoen Armenen hebben afgeslacht.
Wat jij denkt en vindt, mag je helemaal zelf weten. Mij overtuig je niet, niet omdat ik niet overtuigd kan worden, maar puur omdat ik op deze manier niet overtuigd kan worden.
Kun je er als trotse Turk juist geen voldoening uit halen dat destijds de Turken veel beter waren in het afslachten van mensen? Is toch ook een prestatie? En zeg nu zelf, die Armeniërs maakte het er ook wel een beetje naar ...quote:Op zondag 11 april 2010 18:57 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik heb nog geen enkel stuk bewijs hier gezien. Alleen maar boekentitels en geleerden die de genocide erkennen. Een stuk dat bewijst dat er een eenzijdige genocide is gepleegd door Turken waarbij 1,5 miljoen Armeniers zijn omgekomen heb ik nog niet gezien.
Ik maak hier korte metten met de Armeense leugens. Ik heb zonder enige twijfel aangetoond dat er honderden duizenden Turken zijn afgeslacht door Armeniers. Ik hoop dat jij dit toe kan geven.
Geef gewoon toe dat het een feit is dat Armeniers en Turken elkaar op grote schaal hebben afgeslacht.
Vergeet de ooggetuigenverslagen niet. Meer hier: http://www.theforgotten.org/site/intro_eng.htmlquote:Op zondag 11 april 2010 18:57 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik heb nog geen enkel stuk bewijs hier gezien. Alleen maar boekentitels en geleerden die de genocide erkennen.
Misschien moet je je monitor eens inschakelen.quote:Een stuk dat bewijst dat er een eenzijdige genocide is gepleegd door Turken waarbij 1,5 miljoen Armeniers zijn omgekomen heb ik nog niet gezien.
quote:Ik maak hier korte metten met de Armeense leugens.
Dat wisten we alquote:Ik heb zonder enige twijfel aangetoond dat er honderden duizenden Turken zijn afgeslacht door Armeniers. Ik hoop dat jij dit toe kan geven.
Hebben we ergens op pagina 1 al gedaan.quote:Geef gewoon toe dat het een feit is dat Armeniers en Turken elkaar op grote schaal hebben afgeslacht.
herrenvolk ja - zowel de vaders als moeders hebben een snor... bleh...quote:Op zondag 11 april 2010 15:07 schreef El_Matador het volgende:
Turkse (misplaatste) trots versus eerlijke geschiedschrijving.
Kwijlende EU-politici kiezen voor het eerste. Dom als ze zijn. Gelukkig weten de meesten beter en verachten ze de Turkse weigering tot erkenning van de gruweldaden van dit Herrenvolk.
Nogmaals: niemand ontkent dat er geweld was van Armeense kant. Het grootste deel van je bronnen is trouwens van rond de tijd van de Hamidische massaslachtingen. Wat dat betreft graaf je de kuil voor jezelf alleen dieper: vanaf die tijd was er dus een focus op de Armeense politieke activiteiten en begon de opmaat naar het georganiseerd opruimen van die bevolkingsgroep.quote:Op zondag 11 april 2010 19:20 schreef polderturk het volgende:
Ik heb nog een kadootje voor Mwanatabu die gelooft dat er geen georganiseerde Armeense opstand was:
"Thousands of Armenians from all over the world, flocked to the standards of such famous fighters as Antranik, Kery, Dro, etc. The Armenian volunteer regiments rendered valuable service to the Russian Army in the years of
1914-15-16."Kapriel Serope Papazian, Patriotism Perverted, Boston Baker Press, 1934, pg. 38
"...In the early part of 1915, therefore, every Turkish city contained thousands of Armenians who had been trained as soldiers and who were supplied with rifles, pistols, and other weapons of defense. The operations at Van once more disclosed that these men could use their weapons to good advantage..." Henry Morganthau, U.S. Ambassador to the Ottoman Empire, Ambassador Morgenthau's Story, Doubleday, Page & Co., Garden City, New York (1918, page 301)
"The aim of the Armenian revolutionaries is to stir disturbances, to get the Ottomans to react to violence, and thus get the foreign powers to intervene."
Sir Philip Currie, the British Ambassador in Istanbul, 28 March 1894 (British Blue Book, Nr.6 1894, p.57? Or p. 87).
"The aims of the revolutionary committees are to stir up general discontent and to get the Turkish government and people to react with violence, thus attracting the attention of the foreign powers to the imagined sufferings of the Armenian people, and getting them to act to correct the situation."
Graves, the British Consul in Erzurum, reporting to the British Ambassador in Istanbul, on January 28, 1895. British Blue Book, Nr. 6 (1894), pp. 222-223
quote:Morgenthau legde nog een ander gesprek over hetzelfde onderwerp met Talat vast, dat door hem gedateerd is op 3 augustus 1915:
"Talat (...) vertelde me dat het comité voor Eenheid en Vooruitgang de kwestie zorgvuldig en in alle details had bekeken, en dat het gevolgde beleid in overeenstemming was met de officiële lijn. Hij zei dat ik niet de indruk moest krijgen dat het deportatiebesluit haastig was genomen; in werkelijkheid waren de deportaties het resultaat van langdurige en zorgvuldige beraadslagingen"
Scheubner-Richter meldde op grond van gesprekken die hij in zijn dienstperiode met verschillende ambtenaren had gevoerd, dat de eliminatie van de Armeniërs zorgvuldig was gepland. Hem was verteld 'dat het rijk weer moest worden opgebouwd op islamitische en panturkse fundamenten (...). Gemeenschappen van niet-moslims moeten onder dwang worden geïslamiseerd of als dat niet lukt, worden vernietigd'
(Akçam 2006:168)
...
In zijn memoires schrijft Talat Pasja dat een wel die op 11 februari 1915 werd aangenomen en die het goedvond dat het parlement op 1 maart extra vroeg op reces ging, alles te maken ahd met de wens om de Armeense kwestie zonder bemoeienis van het parlement op te lossen:
"De Speciale Organisatie was zich ervan bewust dat enige niet-Turkse leden van zowel het huis van Afgevaardigden als de Senaat belangrijke informatie en besluiten naar het Armeense patriarchaat en de ambassades zouden lekken. Zolang het parlement bijeenkwam, zou het onmogelijk zijn deze personen, die zogenaamd de natie vertegenwoordigden, van zulke daden te weerhouden'
Het parlement gaf de regering toestemming om tijdelijke wetten uit te vaardigen en ging vervolgens begin maart op reces. Dit vergemakkelijkte de situatie van de Unionisten enorm. Het is veelzeggend dat alle officiële besluiten over de deportaties in werkelijheid in de vorm van tijdelijke wetten werden uitgevaardigd.
(Akçam 2006:169-170)
Je citeert anders zelf:quote:Op zondag 11 april 2010 19:20 schreef polderturk het volgende:
Ik heb nog een kadootje voor Mwanatabu die gelooft dat er geen georganiseerde Armeense opstand was:
"Thousands of Armenians from all over the world, flocked to the standards of such famous fighters as Antranik, Kery, Dro, etc. The Armenian volunteer regiments rendered valuable service to the Russian Army in the years of
1914-15-16."Kapriel Serope Papazian, Patriotism Perverted, Boston Baker Press, 1934, pg. 38
"...In the early part of 1915, therefore, every Turkish city contained thousands of Armenians who had been trained as soldiers and who were supplied with rifles, pistols, and other weapons of defense. The operations at Van once more disclosed that these men could use their weapons to good advantage..." Henry Morganthau, U.S. Ambassador to the Ottoman Empire, Ambassador Morgenthau's Story, Doubleday, Page & Co., Garden City, New York (1918, page 301)
"The aim of the Armenian revolutionaries is to stir disturbances, to get the Ottomans to react to violence, and thus get the foreign powers to intervene."
Sir Philip Currie, the British Ambassador in Istanbul, 28 March 1894 (British Blue Book, Nr.6 1894, p.57? Or p. 87).
"The aims of the revolutionary committees are to stir up general discontent and to get the Turkish government and people to react with violence, thus attracting the attention of the foreign powers to the imagined sufferings of the Armenian people, and getting them to act to correct the situation."
Graves, the British Consul in Erzurum, reporting to the British Ambassador in Istanbul, on January 28, 1895. British Blue Book, Nr. 6 (1894), pp. 222-223
Dus je geeft Mwana gelijk.quote:Op zondag 11 april 2010 18:29 schreef polderturk het volgende:
[..]
Lees de volgende quote van de Nederlandse genocide deskundige Ton Zwaan:
Morgenthau was niet objectief over het onderwerp. Hij was duidelijk pro-Armeens. Lees het onderstaande stuk:quote:Op zondag 11 april 2010 19:37 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nogmaals: niemand ontkent dat er geweld was van Armeense kant. Het grootste deel van je bronnen is trouwens van rond de tijd van de Hamidische massaslachtingen. Wat dat betreft graaf je de kuil voor jezelf alleen dieper: vanaf die tijd was er dus een focus op de Armeense politieke activiteiten en begon de opmaat naar het georganiseerd opruimen van die bevolkingsgroep.
Taner Akçam schrijft hierover heel treffend:
[..]
De laatste quote is wat de pro-Armeense deskundige had beweerd. Daarmee laat ik zien dat de Armeense deskundigen geloven dat er GEEN armeense opstand was. Met de quotes daarboven toon ik aan dat er WEL een Armeense opstand was en dat het officiele verhaal van de Armeniers niet klopt. Immers, het officiele Armeense verhaal is dat er geen opstand was.quote:Op zondag 11 april 2010 19:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je citeert anders zelf:
[..]
Dus je geeft Mwana gelijk.
Ja, je lult lekker. Valt me nog mee dat je Morgenthau niet diskwalificeert omdat hij Jood is. Bovendien heb je Zwaan al twee keer geciteerd als ondersteuning van je verhaal.quote:Op zondag 11 april 2010 20:13 schreef polderturk het volgende:
[..]
De laatste quote is wat de pro-Armeense deskundige had beweerd. Daarmee laat ik zien dat de Armeense deskundigen geloven dat er GEEN armeense opstand was. Met de quotes daarboven toon ik aan dat er WEL een Armeense opstand was en dat het officiele verhaal van de Armeniers niet klopt. Immers, het officiele Armeense verhaal is dat er geen opstand was.
Ik citeerde uit de memoires van Talaat Pasha zelf. Hij heeft dat zelf opgeschreven!quote:Op zondag 11 april 2010 20:11 schreef polderturk het volgende:
[..]
Morgenthau was niet objectief over het onderwerp. Hij was duidelijk pro-Armeens. Lees het onderstaande stuk:
"I have really found it impossible to sit down and dictate a letter quietly. So I have instructed (Hagop) Andonian to take my diary and copy it with some elaborations of his own. Of course this relieves me of all responsibility for any error."
Henry Morganthau, U.S. Ambassador to the Ottoman Empire (Lowry, 1990; Franklin Delano Roosevelt Presidential Library, New York, Letters; Box 7 May 11, 1915; Box 1 2 September 1, 1915; Box 8 July 13, 1915)
Bovendien heb ik eerder laten zien dat Taner Akcam een anti-Turkse terrorist was. Hij is dus geen betrouwbare bron. Er worden hier weer kreten gebruikt van hij hoorde hem zeggen etc.
Sorry, maar gewoon gillen dat je een bron niet accepteert omdat hij je niet aanstaat is niet synoniem aan "discrediteren". Bekende tactiek bij politiek denialisme trouwens:quote:Dit heeft niet echt een hoge betrouwbaarheid. Je gebruikt hier bronnen die eerder in deze topic al gediscrediteerd zijn.
En:quote:Mark Hoofnagle has described denialism as "the employment of rhetorical tactics to give the appearance of argument or legitimate debate, when in actuality there is none."[3] and is a process that operates by employing one or more of the following five tactics in order to maintain the appearance of legitimate controversy:
Conspiracy theories - Suggesting opponents have an ulterior motive for their position or are part of a conspiracy.
Boehoe! Iedereen heeft het op ons Turken voorzien! Daarom doen ze dit!
Cherry picking - Selecting an anomalous critical paper supporting their idea, or using outdated, flawed, and discredited papers in order to make their opponents look like they base their ideas on weak research.
Lewis zei het ook! En Zwaan! Oh nee toch niet! En wel!
False experts - Paying an expert in the field, or another field, to lend supporting evidence or credibility.
Moving the goalpost - Dismissing evidence presented in response to a specific claim by continually demanding some other (often greater) piece of evidence. In other words, after an attempt has been made to score a goal, the goalposts are moved to exclude the attempt. Thus denialists use the absence of complete and absolute knowledge to prevent the implementation of sound policies, or the acceptance of an idea or theory.
[Dikke vette check. "Ik heb een punt. Elke bron die dit punt weerspreekt accepteer ik bij nader inzien toch niet."
Other logical fallacies - Usually one or more of false analogy, appeal to consequences, straw man, or red herring.
Je bent nog niet zo goed als KirmiziBeyaz hierin helaas. Die presteerde het eens om Deir Es-Zor een topic lang als een steppe te presenteren, te blijven doorzeiken over een email die hij kreeg van een Koerd en te claimen dat het aan de taaiheid van de Armeniërs zelf lag dat ze doodgingen in de woestijn en dáárom allemaal kon het geen genocide zijn, lieve mensen
Tara Smilth of the University of Iowa also stated that moving goalposts, conspiracy theories and cherry-picking evidence are general characteristics of denialist arguments, but went on to note that these groups spend "majority of their efforts critiquing the mainstream theory" in an apparent belief that if they manage to discredit the mainstream view, their own "unproven ideas will fill the void".
quote:Israel Charney, Executive Director of the Institute on the Holocaust and Genocide in Israel, describes genocide denial by putting it into the following categories:
1. Innocence-and-Self-Righteousness
The respondents claim that they only intend to ascertain the truth. Moreover, they do not believe that human beings could have been so evil as the descriptions of the genocide imply. Furthermore, even if many deaths took place a long time ago, it is important to put them aside now and forgive and forget.
2. Scientificism in the service of confusion
The position taken is seemingly an innocent one that we do not know enough to know what the facts of history were, and rather than condemning anyone we should await the ultimate decision of research. This is a manipulative misuse of the valued principle in science that facts must be proven before they are accepted in order to obfuscate facts that are indeed known, and to confuse the minds of fair-minded people who do not want to fall prey to myths and propaganda. The very purpose of science, which is to know, is invoked in order to justify a form of know-nothingness.
3. Practicality, pragmatism and realpolitik
Here the claim is made that dealing with ancient history is impractical, it will not bring peace to the world in which we live today. One must be realistic and live through realpolitik.
4. Idea linkage distortion and time-sequence confusion
This is a dishonest linkage of different ideas, often out of time sequence, to excuse denials of the facts. Present needs, whether justified or not, are taken as a reasonable basis for censoring or changing the record of past history.
5. Indirection, definitionalism, and maddening
These are responses which avoid the issue by failing to reply, or no less by going off on tangents about trivial details that avoid the essential issue whether genocide took place. The avoidance can also be done in a seductive manner of acknowledging that the issue should be discussed, but then it never is.[8]
Een discussie hierover met een Turk is zinloos. Jij zal altijd jouw gekleurde bronnen aanhalen, en daar staan weer andere "gekleurde" bronnen tegenover. Ik ga dat zinloze gevecht niet aan, het is net zo dom als het smijten met koranteksten in een discussie over de islam.quote:Op zondag 11 april 2010 18:17 schreef polderturk het volgende:
[..]
Gedegen westers onderzoek heeft juist de Turken vrijgesproken. Zie de Malta tribunalen waar ik melding over heb gemaakt een paar berichten geleden.
Is het vervalsen van bewijsmateriaal zoals de Armeniers hebben gedaan met de verzonnen Andonian papers eerlijke geschiedsschrijving? Is het aandikken van het aantal doden een onderdeel van eerlijke geschiedsschrijving?
Ik denk dat je jezelf met deze post aardig buitenspel zet.quote:Op maandag 12 april 2010 14:30 schreef polderturk het volgende:
Wat een walgelijke berichten weer in deze topic. Kennelijk mag je ongestraft Turkse vrouwen en kinderen op gruwelijke wijze vermoorden. Zolang Turkse vrouwen en kinderen vermoord worden is er kennelijk niets aan de hand. Ieder persoon die na het lezen van alle berichten in deze topic nog steeds beweert dat er geen grote Armeense opstand was waarbij honderden duizenden Turken zijn afgeslacht is een smerige hufter. Ieder persoon die beweert dat het officiele Armeense verhaal de waarheid is is een walgelijke klootzak
Jij blijft anders ook maar beweren dat er geen sprake is van genocide,ondanks alle berichten in dit topic die aantonen dat het wel zo is. En niemand hier zegt dat de Armenen lieverdjes waren die helemaal niks hebben gedaan. Maar er is hier ook niemand die ontkent dat de Armenen tot de rand van complete uitroeiing zijn gebracht door de Ottomanen. Nouja, niemand behalve jij dan, uit een soort rare nationalistische trots.quote:Op maandag 12 april 2010 14:30 schreef polderturk het volgende:
Wat een walgelijke berichten weer in deze topic. Kennelijk mag je ongestraft Turkse vrouwen en kinderen op gruwelijke wijze vermoorden. Zolang Turkse vrouwen en kinderen vermoord worden is er kennelijk niets aan de hand. Ieder persoon die na het lezen van alle berichten in deze topic nog steeds beweert dat er geen grote Armeense opstand was waarbij honderden duizenden Turken zijn afgeslacht is een smerige hufter. Ieder persoon die beweert dat het officiele Armeense verhaal de waarheid is is een walgelijke klootzak
Het "Wij van WC-eend"-verhaal is erg actueel, met name op het gebied van de -op veel punten verderfelijke- Nederlandse overheid.quote:Op maandag 12 april 2010 14:30 schreef polderturk het volgende:
Iedereen betuigt inderdaad z'n volledige instemming met het afslachten van Turkse vrouwen en kinderen.quote:Op maandag 12 april 2010 14:30 schreef polderturk het volgende:
Wat een walgelijke berichten weer in deze topic. Kennelijk mag je ongestraft Turkse vrouwen en kinderen op gruwelijke wijze vermoorden.
quote:Op zondag 11 april 2010 13:05 schreef polderturk het volgende:
Hebben jullie overigens ooit iets over de Malta Tribunalen gehoord? Na WO I werden 150 Turkse officieren en ministers gevangen genomen door de Britten en overgebracht naar Malta. Er volgde een proces tegen deze Turken. In jarenlange oorlogspropaganda werden de Turken namelijk afgeschilderd als moordenaars van de Armeense christenen. Er moesten dus mensen gestraft worden. De Ottomaanse archieven waren 2,5 jaar in het bezit van de Engelsen. In deze jaren hebben ze de Ottomaanse archieven van voor naar achter doorgenomen. Ze hebben helemaal niets gevonden. Ze hebben zelfs buitenlandse archieven gevraagd voor bewijzen. Weer hebben ze niets gevonden.
Lees de volgende stukken uit de Britse archieven betreffende de Malta tribunalen:
"The present Section (i.e. The Armenian and Greek Section of H.M. High Commission) seems to have recorded information concerning the 118 deportees, all alleged to have been guilty... (But) none of this information in itself has a strict legal value."
Omdat de Britten grote moeite hadden de schuld van de gevangenen aan te tonen stuurden ze een verzoek naar de VS:
There are in hands of Majesty's government at Malta a number of Turks arrested for alleged complicity in the Armenian massacres. There are considerable difficulty in establishing proofs of guilt. Please ascertain if the United States government is in possession of any evidence that would be of value for the purpose of prosecution
BritishArchives. PRO—F. 0. 371/ 6500/ E.3552, Curzon to Geddes. Telegram No 176, dated March 31,
1921.
De Amerikanen antwoordden dat ze wel documenten hadden maar dat die documenten niet voldoende waren om de Turken op Malta te veroordelen. Toch stuurden ze de documenten door naar de Britten.
Het antwoord van de Britse ambassade in Washington aan de Britse regering:
"I have the honor to inform your Lordship that a member of my staff visited the State Department yesterday in regard to the Turks who are at the present being detained in Malta with a view to trial. He was permitted to see a selection of reports from the United States consuls on the subject of the atrocities committed on the Armenians during the recent war. These reports, judged by the State Department to be the most useful for the purpose of His Majesty's government, being chosen from among several hundreds.
I regret to inform your Lordship that there was nothing therein which could be used as evidence against the Turks who are being detained for trial in Malta. The reports seen made mention of only two names of the Turkish officials in question—those of Sabit bey and Suleyman Faik Pasha — and even in these cases the accounts given were confined to the personal opinions of the writers; no concrete facts being given which could constitute satisfactory incriminating evidence.
Department of State expressed the wish that no information supplied by them in this connection should be employed in a court of law. Having regard to this stipulation, and the fact that the reports in the possession of the Department of State do not appear in any case to contain evidence against these Turks which would be useful even for the purpose of corroborating information already in possession of H. Majesty’s government.
I believe nothing is to be hoped from addressing any further inquiries to the Department of State in this matter.”
British Archives: PRO—F. 0. 371/
6504/E.8515 R.C. Craigie, British
Charge d’Affairs at Washington, to
Lord Curzon, Telegram No 722 of
July 13, 1921
Na dit antwoord had Mr. W. S. Edmonds, een lid van het Britse Foreign Officehet volgende te zeggen:
"It never seemed quite likely that we should be able to obtain evidence from Washington. We are now waiting for the Attorney General’s opinion as to whether there is a reasonable prospect of convicting any of the prisoners charged with massacres...”
British Archives: PRO—F. 0. 371/ 6504/E.8519: Foreign Office minutes.
quote:Op zondag 11 april 2010 18:54 schreef polderturk het volgende:
[..]
Heb je ook de talloze andere berichten gelezen die niet afkomstig zijn uit de Ottomaanse archieven?
"A British colonel reported that the Armenians “massacred between 300,000 and 400,000 Kurdish Muslims in the Van and Bitlis districts.”
(British Colonel Wooley, U.S. Archives, 12.9.1919, 184.021/265; Samuel Weems' “Armenia — Secrets of a ‘Christian’ Terrorist State,” 2002 and McCarthy's "Death & Exile.")
"This three-day massacre by Armenians is recorded in history as the 'March Events' and thousands of Muslims, old people, women and children lost their lives."
F. Kazemzadeh, The Struggle for Transcaucasia (New York, 1951),
Waarom reageer je niet hierop?
quote:Op maandag 12 april 2010 14:56 schreef ethiraseth het volgende:
Dus dat maakt de Armeense Genocide minder erg? Je leest echt zo selectief dat met je discussiëren geen enkele reden heeft.
opvallend trouwens dat je wél Westerse bronnen accepteert die je mening steunen, maar al het andere afdoet als leugens.![]()
Het feit dat er nog steeds zo veel Turken zijn, toont toch aan dat die Armeniërs maar een stel mietjes waren?quote:Op maandag 12 april 2010 14:30 schreef polderturk het volgende:
nee. Waarmee ik niet zeg dat ze onschuldig zijn.quote:Op maandag 12 april 2010 14:59 schreef polderturk het volgende:
Hebben de Armeniers volgens jou genocide op de Turken en Koerden gepleegd?
[..]
Dus het georganiseerd aanvallen van honderden weerloze dorpen en de bevolking uitoeien waarbij een half miljoen mensen vermoord worden is volgens jou geen genocide?quote:Op maandag 12 april 2010 15:20 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
nee. Waarmee ik niet zeg dat ze onschuldig zijn.
quote:Op maandag 12 april 2010 15:09 schreef polderturk het volgende:
Ik zal er nog een stelling tegenaan gooien. Ieder persoon die vindt dat Turken een genocide hebben gepleegd op Armeniers en Armeniers geen genocide hebben gepleegd op Turken na het lezen van alle berichten in deze topic of bevooroordeeld of compleet gestoord.
Ben jij nou een Turk? Als ze op Gallipoli binnen een uur hun verontschuldigingen hadden aangeboden, dan hadden de Angelsaksische ongelovigen zo kunnen optrekken naar Istanboel.quote:Op maandag 12 april 2010 15:20 schreef polderturk het volgende:
Het spijt me overigens dat ik wat harder wordt in mijn reacties. Sommige leden beginnen me echter persoonlijk aan te vallen. Het frustreert mij een beetje dat sommigen niet de moeite nemen alle berichten die ik heb geplaatst te lezen.
nee. Ik denk dat je de definitie van genocide nog eens moet lezen, want je gebruikt een eigen vorm ervan om maar te kunnen roepen dat het allebei genocide was, terwijl toch echt alleen de Ottomanen zich er schuldig aan hebben gemaakt.quote:Op maandag 12 april 2010 15:25 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dus het georganiseerd aanvallen van honderden weerloze dorpen en de bevolking uitoeien waarbij een half miljoen mensen vermoord worden is volgens jou geen genocide?
Op welke bladzijden staat dit?quote:Samuel Weems' “Armenia — Secrets of a ‘Christian’ Terrorist State,” 2002 and McCarthy's "Death & Exile.")
"This three-day massacre by Armenians is recorded in history as the 'March Events' and thousands of Muslims, old people, women and children lost their lives."
F. Kazemzadeh, The Struggle for Transcaucasia (New York, 1951),
Waarom reageer je niet hierop?
Ik mis de optie: na het negeren van al jouw berichten blijf ik van mening dat de Turken genocide hebben gepleegd op de Armeniërs.quote:Op maandag 12 april 2010 15:09 schreef polderturk het volgende:
Ik zal er nog een stelling tegenaan gooien. Ieder persoon die vindt dat Turken een genocide hebben gepleegd op Armeniers en Armeniers geen genocide hebben gepleegd op Turken na het lezen van alle berichten in deze topic of bevooroordeeld of compleet gestoord.
Je snijdt jezelf hiermee genadeloos in de vingers. Wat dat betreft heeft het openen van dit topic je zaak niet echt goed gedaan door je eigen gedrag. Mensen uitschelden voor klootzat en gestoord omdat ze het niet met je eens zijn...quote:Op maandag 12 april 2010 15:20 schreef polderturk het volgende:
Het spijt me overigens dat ik wat harder wordt in mijn reacties. Sommige leden beginnen me echter persoonlijk aan te vallen. Het frustreert mij een beetje dat sommigen niet de moeite nemen alle berichten die ik heb geplaatst te lezen.
quote:We stuurden mensen naar Rusland die patriot waren en kennis hadden van de lokale situatie. Door middel van deze personen zetten we een organisatie op die zich richtte op de eenvoudige moslimbevolking in het gebied (...) en die ons hulp kon garanderen voor het geval ons leger naar die streken zou oprukken.
(Vijfde zitting, Takvîm-i Vekâya, nr. 3554 (12 mayis1335/12 mei 1919)
Çürüksülü Mahmud Pasha, voormalig minister van Openbare Werken:quote:De Oostenrijkse ambassadeur (een bondgenoot) in Trabzon rapporteerde dat op 2 september 1914 een gevechtseenheid van honderd man Rusland was binnengevallen om er een opstand te ontketenen. Uit andere bronnen weten we dat dit getal in feite veel hoger was
(Akçam 2006:143-143)
De Turkse journalist Ahmet Emin Yalman tekende uit de mond van Bahaettin Shakir op over de Armeniërs in deze context:quote:Met zocht zijn toevlucht tot middelen die haaks op het neutraliteitsprincipe stonden(...) Er werden heel wat voorbereidingen getroffen en ophitsende plannen bedacht en uitgevoerd - vooral bij de grenzen van Syrië en Anatolië - die laten zien dat men graag oorlog wilde.
(Ibid., 12 Kânnunuevvek 1334 (12 december 1918), Pershembe, 25, Inikad, blz. 316-317
quote:Het was iedereen duidelijk dat de blijvende aanwezigheid van de Armeniërs die bij en langs de Russische grens woonden, een groe bedreiging voor de toekomst van het land vormden. Voor het welzijn van de natie was het noodzakelijk alles in het werk te stellen om dit gevaar te bezweren. sloeg je die weg in, dan zou je misschien tegengesteld handelen aan het volkenrecht en de menselijkheid....
(Yakin Tarihte Gördüklerim ve Geçirdiklerim, dl. 1 (Istanbul, 1970), blz. 332)
Die bendes waren speciaal gecreëerd voor dit werk uit gevangenen, criminelen en hardasses uit het Turkse leger:quote:In september [1914] begonnen de militaire acties tegen Rusland en de Armeniërs (noot: de oorlog werd pas officieel in november geopend!). In september startten de milities vooral langs de grens met de Kaukasus, met hun aanvallen op Armeens dorpen en ook op Armeense intellectuelen, politici en religieuze leiders.
Volgens Lepsius "zagen de gewapende bendes het als hun voornaamste taak om de Armeense dorpen binnen te vallen en te plunderen..."
(Lepsius Der Todesgang, pag. 35)
Let er vooral even op dat deze bronnen vooral uit jouw geliefde Ottomaanse archieven komenquote:Talaat Pasha zei:
"dat de gevangen die nodig zijn voor de irreguliere eenheden vrijgelaten zullen worden"
(Ibid. afleveringsnr 27. (29 Inkincitesrin/november 1933)
Falih rifki Atay:
"Een leger van moordenaars...dat het Centrale Comité gewapende bendes van moordenaars had geformeerd en dat ze onder bevel stonden van mensen die wij kenden, en dat ik me in verbinding met Dr. Nazim moest stellen"
(Falih Rifki Atay 1985:35-36)
Jeetje.. als je nu zelfs al door gaat op je mobiel.....quote:Op dinsdag 13 april 2010 15:52 schreef polderturk het volgende:
Ik reageer nu met een mobieltje. Dat is best lastig. Ik kom er later nog op terug.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 15 april 2010 21:36 schreef gitler het volgende:
De armeense genocide is inderdaad onzin. Ze zijn allemaal gedeporteerd. Zo zie je ook dat Armenië de grootste diaspora in de wereld heeft.
De armeense economie is zelfs afhankelijk van hun diaspora. Hun diaspora is ook best wel machtig in Amerika. Geen wonder dat armeense wetenschappers 'de Armeense genocide' erkennen.
Maar dit even terzijde (of je nou erin gelooft of niet), wat over de genocide in Azerbaijan, Khojaly genocide?
Armeniërs hebben in 1992 honderden mensen (ook vrouwen, kinderen en baby's) in Karabakh vermoord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Khojaly_Massacre
De volgende video bevat schokkende beelden.Nee, dit niet even terzijde. Wat jij hier neerkwakt gaat over 77 jaar later. Heel naar en fout, maar daar hebben we het hier niet over. Doe dat dus maar terzijde.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
Kijk, dit laat wel zien hoe armeniers zijn. Het is 77 jaar later maar dit sluit er gewoon bij aan hoor.quote:Op donderdag 15 april 2010 21:43 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee, dit niet even terzijde. Wat jij hier neerkwakt gaat over 77 jaar later. Heel naar en fout, maar daar hebben we het hier niet over. Doe dat dus maar terzijde.
Ik heb de video niet bekeken, maar je verhaal klopt niet.quote:Op donderdag 15 april 2010 22:02 schreef gitler het volgende:
[..]
Kijk, dit laat wel zien hoe armeniers zijn. Het is 77 jaar later maar dit sluit er gewoon bij aan hoor.
Als jij dit geen nuttige informatie noemt, dan kan ik ook niet meer verwachten van jou.
Deze genocide is bewezen, maar kijk je bij de armeense kant, dan zie je gewoon dat dit nog wordt ontkent, en er zelfs andere verhalen worden verzonnen. Nee laat maar, dit wil jij niet weten en gaat HELEMAAL over iets anders...
Dat is het officiële verhaal niet. Waar haal je dat vandaan?quote:Op maandag 5 april 2010 17:44 schreef polderturk het volgende:
[..]
Het officiele verhaal is nu eenmaal dat er geen Armeense opstand was en dat de Turken zomaar 1,5 miljoen Armeniers heeft vermoord. Ik wil aantonen dat dat officiele verhaal niet klopt.
Op 8 mei 1915 zijn er 40.000 Koerden en Turken vermoord door Armeniers in Bitlis. Waarom wordt dat niet op deze chronologie vermeld? Op 22 mei zijn er 80,000 Koerden en Turken vermoord door Armeniers in Van. Waarom wordt dat niet vermeld in onderstaande chronologie?quote:Op vrijdag 16 april 2010 08:02 schreef Roquentin het volgende:
[..]
Dat is het officiële verhaal niet. Waar haal je dat vandaan?
Het heet ook Khojaly genocide, en ik zou het geen dorp noemen hoor. Karabakh is 20% van Azerbaijan.quote:Op donderdag 15 april 2010 23:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb de video niet bekeken, maar je verhaal klopt niet.
Het uitmoorden van een dorp is geen genocide. Daarmee is het niet goedgepraat, maar het valt gewoon in een andere categorie. Het uitroeien van een volk is genocide. En dan ook nog het uitroeien van een volk omdat het dat volk is.
Edit:
Oh, en ik ben geen Armeniër. Mijn ouders zijn Nederlanders en de familie van mijn vader is zelfs aantoonbaar Nederlands vanaf 1600.
Nee, hoezo?quote:Op vrijdag 16 april 2010 09:44 schreef polderturk het volgende:
Conclusie:
Officiele verhaal Armeniers:
Turken hebben Armeniers massaal gedeporteerd en afgeslacht en er was geen sprake van een Armeense opstand
Kunnen we met zijn allen vaststellen dat het officiele Armeense verhaal onzin is?
Doe je nu je best om zoveel mogelijk op een neo-nazi te lijken? Je ontkent een genocide, en iedereen die je tegenspreekt, is een jood Armenier.*quote:Op donderdag 15 april 2010 22:02 schreef gitler het volgende:
[..]
Kijk, dit laat wel zien hoe armeniers zijn.
Laatste waarschuwing: dit hoort niet in dit topic. Dat gaat over de gebeurtenissen rond de Eerste Wereldoorlog. Wil je het hier toch over hebben? Prima, start een nieuw topic.quote:Op vrijdag 16 april 2010 13:30 schreef gitler het volgende:
En nog wat om aan dit onderwerp te bijdragen. Een korte video met een duidelijke punt.
Leuk, maar dat vroeg ik niet. Dit is geen wedstrijd wie het zieligst is. Nog een keer. Waar haal je vandaan dat geclaimd wordt dat Armenen geen verzet hebben gepleegd?quote:Op vrijdag 16 april 2010 09:41 schreef polderturk het volgende:
[..]
Op 8 mei 1915 zijn er 40.000 Koerden en Turken vermoord door Armeniers in Bitlis. Waarom wordt dat niet op deze chronologie vermeld? Op 22 mei zijn er 80,000 Koerden en Turken vermoord door Armeniers in Van. Waarom wordt dat niet vermeld in onderstaande chronologie?
Bijna iedereen....behalve polderturk, natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 april 2010 17:26 schreef gitler het volgende:
Wel grappig dat bijna iedereen hier al een uitgesproken mening heeft zonder maar enig (goed) onderzoek te doen.
Ook grappig dat men wat blogs leest en denkt het beter te weten dan de algemene wetenschappelijke consensus. Ik had het niveau hier wel wat hoger ingeschat.quote:Op vrijdag 16 april 2010 17:26 schreef gitler het volgende:
Wel grappig dat bijna iedereen hier al een uitgesproken mening heeft zonder maar enig (goed) onderzoek te doen.
Ik had de niveau hier wel wat hoger ingeschat...
Er zitten in dit topic tenminste één historicus en een armenoloog.quote:Op vrijdag 16 april 2010 17:26 schreef gitler het volgende:
Jij weet niet echt veel van politiek he? En dan bedoel ik niet de politiek in Nederland, maar over het algemeen en wat zich in de wereld afspeelt. Jij komt erg naïef over.quote:Op vrijdag 16 april 2010 17:32 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Er zitten in dit topic tenminste één historicus en een armenoloog.
Aan Turkse kant zie ik alleen een hoop hersenloos gecopypaste en gejank dat het uit racistische overwegingen is. Maar dat niveau ben ik inmiddels wel gewend in deze eindeloze discussie.
Als polderturk één post kan fabriceren waarin hij in eigen woorden mét bronvermelding iets kan hardmaken dan wint ie een paashaas.
Jouw indruk van mij is niet relevant.quote:Op vrijdag 16 april 2010 17:56 schreef gitler het volgende:
[..]
Jij weet niet echt veel van politiek he? En dan bedoel ik niet de politiek in Nederland, maar over het algemeen en wat zich in de wereld afspeelt. Jij komt erg naïef over.
Ik heb een meter aan literatuur in mn boekenkast staan hierover in 4 verschillende talen. Nu jij weer.quote:Mij maakt niet uit als je de armeense genocide erkent, maar doe tenminste ZELF onderzoek ernaar.
Ik zal dit bericht nogmaals quoten. Jij geeft hier aan dat je zegt dat niemand ontkent dat er geweld was Armeense kant. Waarom maken de pro-Armeense deskundigen daar dan nooit melding over? Waarom wordt het dan stelselmatig weggelaten uit hun verhalen? Waarom ontkent bijvoorbeeld genocide deskundige Ton Zwaan dan dat Armeniers Turken en Koerden hebben afgeslacht?quote:Op zondag 11 april 2010 19:37 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nogmaals: niemand ontkent dat er geweld was van Armeense kant. Het grootste deel van je bronnen is trouwens van rond de tijd van de Hamidische massaslachtingen. Wat dat betreft graaf je de kuil voor jezelf alleen dieper: vanaf die tijd was er dus een focus op de Armeense politieke activiteiten en begon de opmaat naar het georganiseerd opruimen van die bevolkingsgroep.
Taner Akçam schrijft hierover heel treffend:
[..]
quote:
Wat een kotsmisselijk bericht. Het is werkelijk een grove belediging van de Joodse holocaust slachtoffers om de Armeense kwestie te vergelijken met de echte holocaust van de Joden.quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:24 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik denk inderdaad dat landen als Duitsland en Rwanda de enige beschaafde manier hebben gevonden om om te gaan met zo'n verleden: benoemen, onderzoeken, publiceren en als het kan ook opsporen en straffen.
Helaas staat het haaks op het beleid van de VN: niet benoemen (welke genocide? Tutsi's?), onderdrukken (het is geen genocide, het is een etnische zuivering), downplayen (onze rapportage zegt nochtans...) en een VN-vredesmacht uit Bangladesh en Angola erheen sturen voor de symboolpolitiek. Maar o wee als er iets gebeurt in Europa, dan krijgen hoogstens de Nederlanders geen luchtsteun
Ja hoor:quote:Bovendien waren er in het Ottomaanse TOT de oorlog EN tijdens de oorlog Armeense soldaten in dienst van het Ottomaanse leger. Armeniers hadden zelfs ministersposten in het Ottomaanse rijk. Is dit in Nazi Duitsland voorstelbaar?
Is dat grappig? Dat is bij elk onderwerp zo.quote:Op vrijdag 16 april 2010 17:26 schreef gitler het volgende:
Um, het is maar een gok, hoor, maar misschien omdat Armeniërs nooit Turken en Koerden hebben afgeslacht? In ieder geval niet in die mate als Turken Armeniërs hebben afgeslacht.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:23 schreef polderturk het volgende:
Waarom ontkent bijvoorbeeld genocide deskundige Ton Zwaan dan dat Armeniers Turken en Koerden hebben afgeslacht?
Grappig dat je je daar zo aan stoort. De meeste mensen vinden het namelijk iets walgelijker om die tweede Holocaust te ontkennen. Mooie quote hierover trouwens van Robert Fisk:quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:35 schreef polderturk het volgende:
[..]
Wat een kotsmisselijk bericht. Het is werkelijk een grove belediging van de Joodse holocaust slachtoffers om de Armeense kwestie te vergelijken met de echte holocaust van de Joden.
quote:...toen mijn artikel in The Independent verscheen- ... waren mijn verwijzingen naar de joodse Holocaust inderdaad met de hoofdletter "H" afgedrukt. Maar de Armeense Holocaust kreeg slechts een kleine letter "h".
"Vertel me eens, Robert'" vroeg mijn Armeense vriend mij met onderdrukte woede. "Op welke manier kunnen wij Armeniërs in aanmerking komen voor een hoofdletter "H"? Hebben de Turken nite genoeg Armeniërs om zeep geholpen? Of komt het gewoon omdat we niet joods zijn?"
(Fisk 2008:72 nl)
Nee, die waren tegen die tijd al uit het openbare leven weggesneden. Tevens hebben de nazi's destijds de joden buiten het leger uitgeroeid. De Turken hadden de methode om de strijdbare mannen in te lijven in het leger en ze zonder wapens zich dood te laten werken of na het werk te executeren. Mochten ze wel eerst hun eigen graf graven.quote:Er waren geen Joodse terreurbendes die onbeschermde Duitse dorpen aanvielen en de bevolking uitroeiden. Er waren geen Joodse terreurbendes die honderden duizenden onschuldige Duitsers hebben aangevallen en uitgemoord. Er waren geen Joodse terreurbendes die cruciale Duitse aanvoerlijnen aanvielen. Er waren geen Joodse soldaten in het Duitse leger die deserteerden naar de vijanden.
Lijkt me reden genoeg om te deserteren/vluchten. Een land dat zo met zijn onderdanen omgaat zuiver op grond van hun achtergrond, verdient het niet om gediend te worden.quote:"De Armeniërs zijn, in plaats van hun land te dienen als artilleristen en cavaleristen (...) omgevormd tot wegwerkers en pakezels. allerlei legervoorraden werden op hun rug geladen en terwijl ze voortstrompelden onder hun lasten en voortgedreven werden door de zwepen en bajonetten van de Turken, werden ze gedwongen om hun vermoeide lichamen naar de bergen van de Kaukasus te slepen"
(Morgenthau "Ambasador Morgenthau's Story, page 302)
"..dat Armeniërs geen dienst [mogen] doen in het leger, nite in de mobiele afdelingen en ook niet in de mobiele en staande eenheden van de gendarmerie, en evenmin in de gelederen van het legerhoofdkwartier"
(Telegram van Enver Pasha; Askeri Tarih Belgeleri Dergisi, ermeni Belgeleri Özel Sayisi 3 34, nr 85 (Ekim/oktober 1985), docnr 1999)
"In bijna alle gevallen ging met op dezelfde manier te werk. Hier en daar werden ploegen van 50 of 100 man geformeerd die in groepjes van vier werden vastgebonden en vervolgens werden afgemarcheerd naar een afgezonderde plek vlak bij het dorp. Plotseling klonk er het geluid van geweerschoten, en de Turkse soldaten die als escorte hadden gediend keerden met norse gezichten terug naar het kamp (...) In sommige gevallen hadden de moordenaars het lijden van hun slachtoffers nog vergroot door hen te dwingen hun eigen graf te graven voordat ze werden doodgeschoten”
(Morgenthau, 302-303)
Zoals L_V al liet zien: ja.quote:Bovendien waren er in het Ottomaanse TOT de oorlog EN tijdens de oorlog Armeense soldaten in dienst van het Ottomaanse leger. Armeniers hadden zelfs ministersposten in het Ottomaanse rijk. Is dit in Nazi Duitsland voorstelbaar?
In plaats van een Turken hatende journalist Robert Fisk te citeren kun je beteren naar wat een groot historicus als Bernard Lewis te zeggen heeft. Luister naar wat hij van de vergelijking tussen de holocaust en de Armeense "genocide" vindt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:57 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Grappig dat je je daar zo aan stoort. De meeste mensen vinden het namelijk iets walgelijker om die tweede Holocaust te ontkennen. Mooie quote hierover trouwens van Robert Fisk:
[..]
[..]
Nee, die waren tegen die tijd al uit het openbare leven weggesneden. Tevens hebben de nazi's destijds de joden buiten het leger uitgeroeid. De Turken hadden de methode om de strijdbare mannen in te lijven in het leger en ze zonder wapens zich dood te laten werken of na het werk te executeren. Mochten ze wel eerst hun eigen graf graven.
Een groot deel van de militaire infrastructuur in Turkije was aangelegd door die Armeense arbeidsbataljons. Dezelfde wegen werden gruwelijk genoeg erna gebruikt om hun vrouwen, ouders en kinderen te deporteren hun dood tegemoet.
[..]
Lijkt me reden genoeg om te deserteren/vluchten. Een land dat zo met zijn onderdanen omgaat zuiver op grond van hun achtergrond, verdient het niet om gediend te worden.
[..]
Zoals L_V al liet zien: ja.
Tevens hebben de nazi's in de jaren voor de oorlog duizenden joden uit het leger en het politieke apparaat weggesaneerd, net als in...juistem, het Ottomaanse Rijk.
De vergelijking gaat dus op veel fronten op. Terecht dat je je er dood voor schaamt, die gelijkenis
Honderden jaren indoctrinatie.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:42 schreef Dila_ het volgende:
Ik snap echt niet waar dat Turkse superioriteitsgevoel vandaan komt.
Weer iemand die de bewijzen in deze topic niet gelezen heeft. De Armeense "genocide" is het grootste verzinsel van de 20e eeuw. Lees de eerste bladzijde van de topic.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:42 schreef Dila_ het volgende:
Jammer dat sommige Turken niet verder kijken dan hun neus lang is. De Armeense genocide heeft wel degelijk plaatsgevonden. Het is alleen iets van twee kanten geweest, maar omdat Armenië natuurlijk veel kleiner is kan er eerder gesproken worden van een genocide, want in verhouding zijn er veel meer Armenen gestorven dan Turken.
Zeg dat eens recht in het gezicht van een Armeen, mannetje. Kijken of je nog zo'n grote bek hebt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:45 schreef polderturk het volgende:
[..]
Weer iemand die de bewijzen in deze topic niet gelezen heeft. De Armeense "genocide" is het grootste verzinsel van de 20e eeuw. Lees de eerste bladzijde van de topic.
Nou nee, de mate van organisatie, voorbereiding en vooropgezetheid is het verschil, niet het aantal slachtoffers. In de conventie van '48 wordt dit als zodanig gedefinieerd:quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:42 schreef Dila_ het volgende:
Jammer dat sommige Turken niet verder kijken dan hun neus lang is. De Armeense genocide heeft wel degelijk plaatsgevonden. Het is alleen iets van twee kanten geweest, maar omdat Armenië natuurlijk veel kleiner is kan er eerder gesproken worden van een genocide, want in verhouding zijn er veel meer Armenen gestorven dan Turken.
Staat niks over aantallen in.quote:any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnic, racial or religious group, as such: 'Killing members of the group; Causing serious bodily or mental harm to members of the group; Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part; Imposing measures intended to prevent births within the group; and forcibly transferring children of the group to another group'.
Je zult moeten toegeven; Turken zijn enorm goed in naaien en (op)poetsen...quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:00 schreef TitusPullo het volgende:
O, heb je dat de afgelopen dagen gedaan?
Lewis is van alle kanten afgeschoten op het wetenschappelijk toneel om zijn mening over de Armeense Genocide. Hij is zelfs om die uitspraken in een Franse krant vervolgd en veroordeeld omdat hij zijn claim "dat er geen serieus bewijs was voor de genocide":quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:44 schreef polderturk het volgende:
[..]
In plaats van een Turken hatende journalist Robert Fisk te citeren kun je beteren naar wat een groot historicus als Bernard Lewis te zeggen heeft. Luister naar wat hij van de vergelijking tussen de holocaust en de Armeense "genocide" vindt.
Grappig trouwens dat je hem als "groot historicus" typeert zuiver omdat deze westerse niet-Turk het toevallig eens met het Turkse standpunt eens is, en de rest van de westerse niet-Turkse historici door jou onverminderd afgedaan worden als bevooroordeeld en niet-geldige bron.quote:"it is only by hiding elements which go against his thesis that the defendant was able to state that there was no 'serious proof' of the Armenian Genocide; consequently, he failed in his duties of objectivity and prudence by expressing himself without qualification on such a sensitive subject"
(Engelse vertaling van het Franse vonnis: http://www.voltairenet.org/article14133.html)
Tevens weer een vergelijk met de joodse Holocaust:quote:Moving the goalpost:
Dismissing evidence presented in response to a specific claim by continually demanding some other (often greater) piece of evidence. In other words, after an attempt has been made to score a goal, the goalposts are moved to exclude the attempt. Thus denialists use the absence of complete and absolute knowledge to prevent the implementation of sound policies, or the acceptance of an idea or theory.
url=http://en.wikipedia.org/wiki/Denialism]Denialism[/url]
Begint het al bekend te klinken?quote:The key claims of Holocaust deniers are:The Nazis had no official policy or intention of exterminating Jews.
Er is geen officieel bevel gevonden vanuit Turkse hoek, het was toeval en omstandighedenNazis did not use gas chambers to mass murder Jews.
Het was geen genocide maar deportatieThe figure of 5 to 7 million Jewish deaths is a gross exaggeration, and the actual number is an order of magnitude lower.
Het waren maar 300.000 Armeniërs
Other claims include the following:Stories of the Holocaust were a myth initially created by the Allies of World War II to demonize Germans. Jews spread this myth as part of a grander plot intended to enable the creation of a Jewish homeland in Palestine, and now to garner continuing support for the state of Israel.
De Genocide is verzonnen door de Armeniërs om de Turken te demoniseren en om een Groot Armenië te stichtenDocumentary evidence of the Holocaust, from photographs to the Diary of Anne Frank, is fabricated.
Bewijs voor de Armeense genocide is door Armeniërs vervalstSurvivor testimonies are filled with errors and inconsistencies, and are thus unreliable.
Die ooggetuigen zijn niet betrouwbaar en hebben het van horen zeggenNazi confessions of war crimes were extracted through torture.[3]
De uitkomst van de militaire tribunalen tellen nietThe Nazi treatment of Jews was no different from what the Allies did to their enemies in World War II.
Zij deden het ook!
Holocaust denialism
Is nooit beweerd en is ook niet relevant.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:49 schreef polderturk het volgende:
Ik wil iedereen nogmaals laten weten dat het officiele Armeense verhaal het volgende is:
- Armeniers hebben geen Turken afgeslacht (bewezen als leugen)
Bewezen? Jij hebt niks bewezen. Ook niet als je het 10x roept.quote:- Turken hebben 1,5 miljoen Armeniers vermoord (bewezen als leugen)
Goh toevallig zeg, dat ze allemaal tegelijk overleden.quote:De waarheid?
Er zijn 300.000 Armeniers overleden.
Nee, dat heb je niet. Ik heb beargumenteerd met bronnen waarom de Ottomaanse tellingen niet kunnen kloppen en waarom en wanneer de aantallen door verschillende buitenlandse instellingen zijn vastgesteld. Buitenlandse tellingen gaan onveranderlijk uit van tussen de 800.000 en 1,5 miljoen slachtoffers.quote:(het bewijs hiervoor: 1,3 miljoen Armeniers voor de oorlog, na de oorlog nog zeker 1 miljoen Armeniers in leven, ik heb Mwanatabu dit duidelijk gemaakt en aangegeven dat buitenlandse tellingen uitgaan van tussen de 1 miljoen en 1,5 miljoen Armeniers)
Je hebt geen organisatie of centrale orkestratie aangetoond. Tevens is het getal niet te onderbouwen.quote:Er was een grote georganiseerde Armeense opstand waarbij 500.000 Turken en Koerden door Armeniers zijn afgeslacht. Dit heb ik met verschillende bronnen hier aangetoond.
quote:The Turkish author Kâzım Kadri writes, “During the reign of Abdul Hamid we lowered the population figures of the Armenians...” He adds, “By the order of Abdul Hamid the number of the Armenians deliberately had been put in low figures.”
Hüseyin Kâzım Kadri, Balkanlardan Hicaza: Imparatorlugun Tasfiyesi. 10 Temmuz Inkilâbı ve Netayici, Istanbul: Pınar, 1992. Originally published in Ottoman Turkish in 1920 in Istanbul by Islam and Askeri Publishers. p. 126, 133; in the original Ottoman version, p. 116, 123. Cited as well in Vahakn N. Dadrian, Warrant for Genocide p. 173
quote:In the district of Mus (compromising Mus plain, Sassoun, and the counties of Mus) for example, the Armenian official in charge of the census, Garabed Potigian, presented the official figures as 225,000 Armenians and 55,000 Turks. Upon the insistence of his Turkish superiors he was forced to reduce the Armenian population to 105,000 and increase the Turkish population to 95,000.
Cairo: Sahag-Mesrob, 1962 p. 22 for such undercounting examples. Also cited in Vahakn N. Dadrian, Warrant for Genocide [notes 13] p. 187
quote:Fa'iz El-Ghusein, the Kaimakam of Kharpout, wrote in his book, that according to the Ottoman official statistics there were about 1,9 million Armenian's in the Ottoman Empire
El-Ghusein, Fà'iz (1917). Martyred Armenia. p. 7.
quote:The Ottomans do not have a definite number. That is, we have in our hands contradictory numbers regarding the Armenian population within the borders of the Ottoman Empire. I would think that Basmacıyan gives the most accurate number. This is to be between two and three million.
Dr. Secil Akgun, Hurriyet, April 27, 1987
Gek zeg, honderdduizenden slachtoffers en nog geen deukje in de Ottomaanse statistieken. Gelukkig heb ik het woord van polderturk dat de cijfers betrouwbaar zijn, anders zou ik als wetenschapper toch ernstig gaan twijfelenquote:Another problem arises, and it is the fact that the Ottoman census statistics have maintained constant increase for the Armenian population from the period where between 1894–1897, an estimated 100,000 to 300,000 Armenians lost their lives during the Hamidian massacres. While the minimum in the range represent the Armenian increases of population over years, the 1905 census hasn't shown any anomaly of Armenian increases, which suggest that there might have been a fixed quota of Armenian population, and that regardless of the census, there were much more Armenians within the Empire.
Beste Mwanatabu. Ik vraag me af of jij een plaat voor je hoofd hebt. Ik zal je nogmaals aantonen dat het niet alleen om Turkse tellingen gaat, maar ook om buitenlandse tellingen:quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:34 schreef Mwanatabu het volgende:
Over de betrouwbaarheid van de Ottomaanse cijfers:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Gek zeg, honderdduizenden slachtoffers en nog geen deukje in de Ottomaanse statistieken. Gelukkig heb ik het woord van polderturk dat de cijfers betrouwbaar zijn, anders zou ik als wetenschapper toch ernstig gaan twijfelen
*zucht*quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:22 schreef Mwanatabu het volgende:
Nee, dat heb je niet. Ik heb beargumenteerd met bronnen waarom de Ottomaanse tellingen niet kunnen kloppen en waarom en wanneer de aantallen door verschillende buitenlandse instellingen zijn vastgesteld. Buitenlandse tellingen gaan onveranderlijk uit van tussen de 800.000 en 1,5 miljoen slachtoffers.
[..]
Je hebt geen organisatie of centrale orkestratie aangetoond. Tevens is het getal niet te onderbouwen.
Dus er waren duizenden Armeniers, afkomstig uit allerlei verschillende landen. Hoeveel kwamen er dan uit het Osmaanse Rijk?quote:"Thousands of Armenians from all over the world, flocked to the standards of such famous fighters as Antranik, Kery, Dro, etc. The Armenian volunteer regiments rendered valuable service to the Russian Army in the years of
1914-15-16."
Dat is nooit beweerd. Bron?quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:15 schreef polderturk het volgende:
De pro-Armeense 'geleerden' beweren dat Armeniers volledig onschuldig waren en dat ze geen Turkse en Koerdische dorpen hebben aangevallen. Lees de volgende krantenartikelen in Amerikaanse kranten:
...
Dat is een stukje over Andranik, een Armeense veldheer uit het Van-district. Eerder in dit topic liet ik al met behulp van een tijdlijn zien dat de opstand in Van een reactie was op het geweld vanuit de Turkse staat.quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:05 schreef polderturk het volgende:
[..]
*zucht*
Het is niet leuk meer om voor de zoveelste keer jouw ongelijk te tonen:
Opnieuw: Van. Opnieuw: reactie op. Opnieuw: het bestaan van enkele duizenden strijders, deserteurs, geboefte en al dat soort mensen in de oorlog rechtvaardigt het niet om een heel volk om te brengen. Anders kun je ook wel over de Koerdische milities beginnen.quote:"...In the early part of 1915, therefore, every Turkish city contained thousands of Armenians who had been trained as soldiers and who were supplied with rifles, pistols, and other weapons of defense. The operations at Van once more disclosed that these men could use their weapons to good advantage..." Henry Morganthau, U.S. Ambassador to the Ottoman Empire, Ambassador Morgenthau's Story, Doubleday, Page & Co., Garden City, New York (1918, page 301)
1894. Tijdens de Hamidische slachtingen wellicht?quote:"The aim of the Armenian revolutionaries is to stir disturbances, to get the Ottomans to react to violence, and thus get the foreign powers to intervene."
Ja, daar zijn het revolutionaire comités voor. Net zoals de Jong-Turken de macht nou niet met behulp van een kopje rooibos hebben gegrepen. Sterker nog, ze hadden er een genocide voor nodig.quote:"The aims of the revolutionary committees are to stir up general discontent and to get the Turkish government and people to react with violence, thus attracting the attention of the foreign powers to the imagined sufferings of the Armenian people, and getting them to act to correct the situation."
quote:Reshit Akif Pasha:
"In de korte tijd die ik nu in deze regering dien, heb ik een paar geheimen ontdekt en liep ik ook tegen iets interessants aan. Het deportatiebevel werd via de officiële kanalen voor de minister van Binnenlandse Zaken bekendgemaakt en naar de provincies gestuurd. Na dit bevel volgde er een tweede, onheilspellend bevel van het Centrale Comité van de PEV, dat naar alle partijen ging en dat de bendes toestemming gaf om hun ellendige taak te vervullen. De bendes waren dus te velde, klaar voor hun afschuwelijke moordpartijen"
(Meclis-i Ayan Zabit Ceridesi, periode 3, vergaderperiode 5, dl. 1. blz 123.)
quote:Vonnis over Bahaettin Shakir:
"Verdachte dr. Bahaettin Shakir Bey, lid van het Centrale Comité van de PEV, vertrok als "hoofd van de Speciale Organisatie" uit Istanbul naar Trabzon, Erzurum en andere provincies. Hij nam het leiderschap van de bewapende bendes (çete) op zich, die samengesteld waren uit een lange rij misdadigers die uit e gevangenis waren vrijgelaten. Hij liet ze in actie komen door geheime bevelen en instructies, nu eens mondeling, dan weer in code aan bepaalde mensen en ambtenaren te geven, door ze wreedheden te laten begaan en kwaadaardige roofmoorden te laten plegen op de Armeniërs, wat op verschillende tijden en plaatsen tijdens de deportaties gebeurde (...) de Speciale Organisatie was opgericht met het doel de Armeniërs totaal te vernietigen."
(Takvîm-i Vekâyi, nr. 3771, 9 februari 1920, pag. 236)
quote:Ali Suat (vicegouverneur van Der Zor, waar de Armeniërs naartoe werden gejaagd) en Kemal (de prefect van Boghazliyan) kregen telegrammen met de opdracht die direct na lezing te vernietigen
(Takvîm-i Vekâyi, nr.3540 (27 Nisan 1335/27 april 1919 en Renaissance, 11, 12, Shubat (februari) 1919; Ikdam, 11 Shubat (februari) 1919)
quote:Mustafa, hoofd van het rekruteringsbureau in Boghasliyan in een bewaard gebleven telegram aan Halil Recai, waarnemend commandant van het Vijfde Legerkorps:
"...het Armeense ongedierte dat vannacht uit de steden en dorpen is gehaald, naar de vooraf bestemde plekken is gebracht"
Antwoord van Recai:
"[wat] de naar de vooraf bestemde plekker is gebracht [betekende]?"
Antwoord Mustafa:
"Ze zeiden dat de Armeniërs gedood waren omdat ze ongedierte waren"
(Renaissance,Yeni Gun en Ikdam, 23 februari 1919)
quote:Talat Pasha:
"De opzet achter de deportaties is totale vernietiging"
(Takvîm-i Vekâyi, nr. 3540 (27 Nisan 1335/27 april 1919)
Nee, ze zijn gefaseerd uit hun dorpen en steden gehaald. Van west naar oost en niet de bergen in maar de woestijn in.quote:Op zondag 18 april 2010 00:37 schreef Injetta het volgende:
Zijn de Armenen de bergen in gedreven en daar massaal bewust (in opdracht van de regering) neergeknald. Of zijn ze massaal verdreven met het doel dat ze in ieder geval het land uit moesten? En is het gros gestorven aan honger, kou en uitputting?
...
quote:"De Armeniërs zijn, in plaats van hun land te dienen als artilleristen en cavaleristen (...) omgevormd tot wegwerkers en pakezels. allerlei legervoorraden werden op hun rug geladen en terwijl ze voortstrompelden onder hun lasten en voortgedreven werden door de zwepen en bajonetten van de Turken, werden ze gedwongen om hun vermoeide lichamen naar de bergen van de Kaukasus te slepen"
(Morgenthau "Ambasador Morgenthau's Story, page 302)
"..dat Armeniërs geen dienst [mogen] doen in het leger, nite in de mobiele afdelingen en ook niet in de mobiele en staande eenheden van de gendarmerie, en evenmin in de gelederen van het legerhoofdkwartier"
(Telegram van Enver Pasha; Askeri Tarih Belgeleri Dergisi, ermeni Belgeleri Özel Sayisi 3 34, nr 85 (Ekim/oktober 1985), docnr 1999)
"In bijna alle gevallen ging met op dezelfde manier te werk. Hier en daar werden ploegen van 50 of 100 man geformeerd die in groepjes van vier werden vastgebonden en vervolgens werden afgemarcheerd naar een afgezonderde plek vlak bij het dorp. Plotseling klonk er het geluid van geweerschoten, en de Turkse soldaten die als escorte hadden gediend keerden met norse gezichten terug naar het kamp (...) In sommige gevallen hadden de moordenaars het lijden van hun slachtoffers nog vergroot door hen te dwingen hun eigen graf te graven voordat ze werden doodgeschoten”
(Morgenthau, 302-303)
Nee hoor, dat wordt niet beweerd. Wat wel beweerd wordt, is dat het aantal en de organisatie van de Armeense onlusten zwaar overdreven werd door de Turkse staat:quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:15 schreef polderturk het volgende:
De pro-Armeense 'geleerden' beweren dat Armeniers volledig onschuldig waren en dat ze geen Turkse en Koerdische dorpen hebben aangevallen. Lees de volgende krantenartikelen in Amerikaanse kranten:
...
quote:Toen Mordtmann, het hoofd van het Duitse consulaat in Istanbul, eind mei [1915] een beroep op Talat Pasha deed om de vrouwen en kinderen van de deportaties uit Erzurum uit te sluiten, of ze in ieder geval een betere behandeling te geven, zei de minister van Binnenlandse Zaken dat er een opstand werd voorbereid en dat de stad vol wapens en bommen zat. Deze informatie werd doorgegeven aan SCheubner-richter in Erzurum, die er met de provinciale gouverneur Tahsin Bey over srpak. "De gouverneur beverstigde dat er in en rondom Erzurum geen wapens en bommen te vinden zijn," liet de consul weten.
(PA-AA/Bo. Kons./B. 168, nota van hoofdconsul Mordtmann (Constantinopel), gedateerd 29 mei 1915; telegram van ambassadeur Wangenheim, gedateerd 30 mei 1915)
en
(PA-AA/Bo. Kons./B. 168, telegram van SCheubner Richter (Erzurum) gedateerd 2 juni 1915)
quote:Rafael de Nogales (een Venezolaanse huurling in Ottomaanse dienst) beschreef voorvallen waarbij Turkse soldaten hun eigen wapens fotografeerden en vervolgens voor propaganda gebruikten alsof het Armeense wapens waren.
(De Nogales, Vier Jahre unter dem Halbmond, pag. 100)
quote:De Amerikaanse consul in Harput meldde op 24 juli 1915 dat "mensen gemarteld werden om te bekennen dat [ze] geweren en pitolen bezaten, terwijl ze die in werkelijkheid niet hadden (...) Naar verluid zijn al deze zaken al maanden geleden gepland"
(Davis, Slaughterhouse Province, pag. 157)
quote:Bij de tweede zitting [van het Yozgat-proces] verklaarde Kemal Bey, de prefect van het district, dat er in Boghazliyan een opstand was uitgebroken. De reactie van de procesrechter was om een telegram voor te lezen dat door een getuige, een zekere Shahabettin, uit Yozgat naar het Vijfde Leger in Ankara was verstuurd: "Er zijn geen aanwijzingen dat er in het district Boghasliyan een rebellie aan de gang is". Deze bewering over een opstand werd tijdens het proces vele malen herhaald. Bij de achtste zitting (20 februari 1920) verklaatse Shahabettin dat hij 200 officieren op pad had gestuurd om een rebellie de kop in te drukken; later gaf hij toen dat het slechts om 5 of 6 deserteurs ging.
(...)
Hetzelfde geldt voor alle Armeense "opstanden" in Anatolië die in Turkse bronnen worden geciteerd om de deportaties te verdedigen. In feite was het grootste deel van het verzet (...) een reactie op de deportaties.
(Akçam 2006:215)
Het is een belangstelling van me, een van mijn minst nerderigequote:Op zondag 18 april 2010 17:02 schreef capricia het volgende:
Mwanatabu, complimenten voor jou. Ik vind dit een bijzonder interessant topic, en ik moet zeggen dat jij wel veel weet van deze materie!
Vet van mij.quote:Op maandag 19 april 2010 01:51 schreef skittelman het volgende:
ik wilde gaan slapen maar heb toch tijd gevonden om 3 pagina's door te lezen.
Omdat ik niet verder ben gekomen met geschiedenis dan Havo 5 ga ik hier niet op in dmv mijn uitmunde geschiedenis kennis. Maar simpel vanuit sociaal oogpunt.
Er is een discussie. Polderturk levert bewijs aan van punt A. Andere user (Mwanatabu bijvoorbeeld) reageert met bewijs dat punt A wel eens fout zou kunnen zijn. Andersom werkt het vreemd genoeg niet zo. Als een user iets uit een bron citeert waaruit zou blijken dat er wel genocide heeft plaatsgevonden, reageert Polderturk met een lap tekst die al eens eerder voorbij is gekomen.
Op deze manier voer je geen discussie. Als je koppig blijft beweren dat alles wat pro-armenie anti-turkije zegt vervalst is kom je niet verder. Je laat je niet overtuigen door gegevens van andere mensen in de discussie. Dus waarom zouden wij ons wel moeten laten overtuigen van jou mening?
We kunnen denk ik pas een discussie voeren als Polderturk zich open opstelt want op deze manier geloof ik eerder de Armeniers dan de Turken. Als namelijk alle Turken op bewijzen weerlegt op de manier waarop Polderturk het doet zijn ze guilty beyond all reasonable doubt.
Ze zijn niks beter dan holocaustontkenners en ze gebruiken dezelfde taktieken. Je overspoelen met een verbale diarree die zijn weerga niet kent en als je enkele zaken direct ontkracht komt er vanzelf weer een nieuwe lading diarree die volgens de ontkenners wederom weerlegd moet worden. Gebed zonder einde.quote:Op maandag 19 april 2010 10:09 schreef TitusPullo het volgende:
Ik verbaas me wel over de halsstarrigheid die sommige Turken aan de dag leggen zodra het over de Armeense genocide gaat. Het komt niet in mij op om ze aan te kijken op misdaden die bijna een eeuw eerder werden gepleegd.
natuurlijk heeft elk land een stuk geschiedenis waar ze niet trots op is, maar ik denk ook niet dat de gemiddelde Nederlander ook maar enig idee heeft van wat wij (Nederland) allemaal gedaan heeft in de gouden eeuw (en daarna) Ik weet dat we alles behalve lieverdjes waren en dat er misschien wel net zoveel slachtoffers zijn gevallen als in de turk-armeense kwestie. Maar precies is mij nooit verteld in mijn geschiedenis lessen.quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:41 schreef stapas het volgende:
Met een Turk over de Armeense genocide discussiëren heeft even weinig zin als met een Israeli over de Palestijnse kwestie praten. Vooral het totale gebrek aan openheid in het debat is storend.
Zelfs de bevolkingsruil met Griekenland is grotendeels uit het Turkse collectieve geheugen gewist.
Elk land, elke natie heeft zijn duistere kanten, en Turkije is daarin geen uitzondering (Nederland in de kolonies, België in Kogo enz), maar de manier waarop Turkije het debat blijft vermijden, vervalsen en zelfs onderdrukken maakt Turkije toch uitzonderlijk. Turkije zou op veel meer respect kunnen rekenen mocht het iets volwassener met deze debatten omgaan.
Hoe verklaar je dan dat er is onze geschiedenis boeken wel word verteld over de Amerikaanse burgeroorlog maar helemaal niks over de gruweldaden wie wij in Indonesië hebben verricht, nee wij ontkennen het niet, maar vertellen het ook niet aan onze kinderen.quote:Op dinsdag 20 april 2010 15:05 schreef Ericr het volgende:
Ontkennen Nederlanders de politionele acties dan? Of de acties uit de Gouden Eeuw? Geschiedenis op school is te beperkt om dat soort zaken te bespreken maar dan nog is er genoeg over te vinden. In Turkije is genocide ontkenning gewoon een standaardbegrip geworden en of dat nou met nationalisme of niet te maken heeft boeit niet zoveel. De Duitsers zijn volgens mij ook redelijk nationalistisch aangelegd maar gaan toch ook geen Holocaust ontkennen? Turkije doet precies omgekeerd wat in veel andere landen gebeurt, de ontkenners zijn helden en degenen die het verleden openbaren kunnen op doodsbedreigingen rekenen of worden verbannen uit de maatschappij. Dat komt toch in zeer weinig landen voor zo'n zieke houding.
Ik ook.quote:Op dinsdag 20 april 2010 15:44 schreef ethiraseth het volgende:
Ik heb toch echt over de slavenhandel en de onderdrukking in Nederlands-Indië geleerd, en dat was zo'n tien jaar geleden.
genocide? Neequote:Op dinsdag 20 april 2010 15:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ook.
En hoe fout het ook was, volgens mij was het geen genocide.
quote:Op dinsdag 20 april 2010 15:40 schreef skittelman het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat er is onze geschiedenis boeken wel word verteld over de Amerikaanse burgeroorlog maar helemaal niks over de gruweldaden wie wij in Indonesië hebben verricht, nee wij ontkennen het niet, maar vertellen het ook niet aan onze kinderen.
Daar zit ook iets fout in, ik wil het gedrag van polderturk en andere turken die de genocide ontkennen niet goedkeuren. Integendeel, ik vind het zwak. Maar ik begrijp het wel. De ouders van polderturk hebben hun leven lang gehoord dat de genocide een fabeltje is. Dus gelooft polderturk (ik neem hem gemakshalve even als voorbeeld) heilig in het feit dat de genocide nooit heeft plaats gevonden.
Als je als ouders elke dag tegen je kind zegt dat hij een grote neus heeft, gelooft hij dit na 40 jaar nog. Ook al leven zijn ouders misschien niet meer. Dit geldt het zelfde voor de genocide. Je moet met wel heel erg goede bewijzen komen wil je zo iemand kunnen overtuigen. Helaas zijn die er niet over de genocide op de Armeniërs. Dus ik denk niet dat we verder komen op dit onderwerp. Maar voel je vrij om verder te discussiëren ik denk echter niet dat je ook maar een stap verder komt.
Ik heb ook geen begrip voor zulke nationalisten, ik wil juist zeggen dat de meeste turken niet beter weten omdat er van bovenaf word geroepen dat het een fabeltje is. En dat vanwege het nationalisme dat daar heerst is het verdomd lastig om ze op andere gedachten te brengen. Natuurlijk heb ik er geen begrip voor, ze zijn net zo erg als holocaustontkenners. Ik denk niet dat Turkije bij machten is om de geschiedenis te herschrijven het merendeel van de wereld erkent de genocide, dus ook het merendeel weet er van.quote:Op dinsdag 20 april 2010 16:01 schreef Ericr het volgende:
[..]
Ik heb toch echt als tentamenonderwerp Indonesie behandeld gekregen waarbiij ook de wandaden van de Nederlanders werden besproken. Is wel jaren terug, (tja ik ben al oud)
Je gaat er aan voorbij dat de Turken echt iets ontkennen en hier hooguit bepaalde zaken minder aandacht krijgen. Maar over de minder frisse daden van de Nederlanders kan je genoeg media vinden en zal je niet worden vervolgd als je zo'n boek (of andere media) bezit, uitgeeft of verspreid. Dat gebeurt in Turkije wel.
Mijn kritiek is vooral op het vastgeroeste Turkse nationalisme waar het standaard is geworden dat een genocide wordt ontkend. Of dat nou door aangeleerde patronen is of niet, het blijft iets dat je zal moeten blijven bestrijden. Of laten we de Turken de historie maar herschrijven omdat op den duur hun versie voor waar wordt aangenomen?
De goede bewijzen wat betreft de Armeense genocide zijn er overigens gewoon maar als echte negationisten zullen veel Turken deze naast zich neerleggen om daarna met een hele lading aangeleerde verbale diarree te proberen iemand af te schrikken om de discussie nog te vervolgen. Dat blijven standaard negationisme praktijken die verachterlijk zijn en geen oog voor argumenten die tegen de vastgeroeste visie ingaan. Maar goed jij hebt duidelijk wel begrip voor degenen die vanuit een vastgeroeste en overduidelijk onjuiste visie hun standpunten ter berde brengen.Ook als deze gestoeld is op niet meer dan trots en een nog steeds grote afkeer van bepaalde bevolkingsgroepen.
[ afbeelding ]
Vind zo'n boek maar eens in Turkije als het gaat om de acties in Armenie. Maar ja het is natuurlijk nooit gebeurd en het was gewoon een strijd tegen opstandige kinderen en vrouwen die verhongerd moesten worden in een woestijn
Scoort goed, dramatische verhaal afsteken.quote:Op dinsdag 20 april 2010 16:01 schreef Ericr het volgende:
[..]
Ik heb toch echt als tentamenonderwerp Indonesie behandeld gekregen waarbiij ook de wandaden van de Nederlanders werden besproken. Is wel jaren terug, (tja ik ben al oud)
Je gaat er aan voorbij dat de Turken echt iets ontkennen en hier hooguit bepaalde zaken minder aandacht krijgen. Maar over de minder frisse daden van de Nederlanders kan je genoeg media vinden en zal je niet worden vervolgd als je zo'n boek (of andere media) bezit, uitgeeft of verspreid. Dat gebeurt in Turkije wel.
Mijn kritiek is vooral op het vastgeroeste Turkse nationalisme waar het standaard is geworden dat een genocide wordt ontkend. Of dat nou door aangeleerde patronen is of niet, het blijft iets dat je zal moeten blijven bestrijden. Of laten we de Turken de historie maar herschrijven omdat op den duur hun versie voor waar wordt aangenomen?
De goede bewijzen wat betreft de Armeense genocide zijn er overigens gewoon maar als echte negationisten zullen veel Turken deze naast zich neerleggen om daarna met een hele lading aangeleerde verbale diarree te proberen iemand af te schrikken om de discussie nog te vervolgen. Dat blijven standaard negationisme praktijken die verachterlijk zijn en geen oog voor argumenten die tegen de vastgeroeste visie ingaan. Maar goed jij hebt duidelijk wel begrip voor degenen die vanuit een vastgeroeste en overduidelijk onjuiste visie hun standpunten ter berde brengen.Ook als deze gestoeld is op niet meer dan trots en een nog steeds grote afkeer van bepaalde bevolkingsgroepen.
[ afbeelding ]
Vind zo'n boek maar eens in Turkije als het gaat om de acties in Armenie. Maar ja het is natuurlijk nooit gebeurd en het was gewoon een strijd tegen opstandige kinderen en vrouwen die verhongerd moesten worden in een woestijn
Je blijft maar gebanned worden en je blijft maar klonen eh?quote:Op woensdag 21 april 2010 21:08 schreef Nachtjager het volgende:
[..]
Scoort goed, dramatische verhaal afsteken.
Turkije heeft zeker gronden om deze genocide-beschuldiging te verwerpen.
(vele vervalste materiaal, vrijspraak Malta-tribunalen, enz.)
Als iemand tegen je roept "je bent een moordenaar!" en komt aanzetten met vervalste foto's, frauduleuze getuigen, enz., ga je dan zonder een greintje ruggegraat te tonen zeggen: "ok, je hebt gelijk"
Of vecht te door tot einde?
Ieder kent hoe bv in modern democratisch genoemde Nederland de hele rechterlijke macht op basis van leugens beschuldigers en onzin van deskundigen ene na andere onschuldige jarenlang onschuldig in bak moesten vertoeven. De laatste geval van zo'n dwaling was Lucia.
Die vrouw liep tijdens haar oneerlijke verblijf in de gevangenis hersenbloeding op en raakte gehandicapt.
Legde ze zich bij neer?
Nee, die streed tot er gerechtigheid was, ondanks al die nep-deskundigen en de zich rechters noemende sukkels.
Die mentaliteit zien we ook bij de Turken terug.
Het heeft niks met nationalisme te maken. Gewoon doodnormaal gedrag als men te maken heeft met oneerlijke lieden.
In pagina 5 gebruik je een auteur genaamd Fa'iz El-Ghusein.quote:Op donderdag 22 april 2010 07:25 schreef Mwanatabu het volgende:
Ah, opnieuw een stereotype denialistische poging de bronnen in diskrediet te brengen.
In mijn laatste 10 berichten gebruikte ik voor 90% Turkse bronnen. Daarnaast quote ik geregeld mensen die bondgenoten waren van de Ottomanen, en zelfs iemand die bekend stond als uitgesproken anti-Armeens (de Nogales, zijn volledige boek jaag ik nog altijd op helaas). Voorts was Armin Wegner geen Armeense activist, dit beweren is wel een heel zielige poging tot zwartmakerij (na Morgenthau niet origineel meer ook). Ik vraag me af hoelang je dit spelletje vol denkt t kunnen houden: alle buitenlandse waarnemers afdoen als Armeense samenzweerders.
Als laatste is het tribunaal niet van de grond gekomen uit politieke motieven, niet omdat men het er toen al niet van overgtuigd was wat er gebeurd was. Zal ik vanavond even over posten, met behulp van je geliefde Turkse bronnen
http://en.wikipedia.org/wiki/Faiz_El-Ghuseinquote:Op vrijdag 23 april 2010 02:10 schreef Nachtjager het volgende:
[..]
In pagina 5 gebruik je een auteur genaamd Fa'iz El-Ghusein.
Die kerel heeft nooit bestaan, het is een fictief figuur geweest, verzonnen door de Britse oorlogsprogaganda-afdeling Wellington House genaamd. Om de Turken te discrediteren (“jongens, kijk eens wat die moslim over zijn medemoslims vertelt”).
Als je niet door hebt dat een bron die je citeert een verzonnen persoon is, dan moet ik vraagtekens plaatsen bij hoe je omgaat met bronnen.
Ja, ná de genocide. Hij heeft zich na er getuige van geweest te zijn sterk gemaakt voor de erkenning ervan, het optekenen van informatie erover en om dit soort gruwelijkheden door ze te benoemen te voorkomen. Tijdens de genocide heeft hij aan de zijlijn gestaan en wat hij kon gedocumenteerd (de beroemde foto's) en het land uit gesmokkeld (dit moest wel aangezien de Ottomaanse regering lont rook, hem arresteerde en de Duitse regering hem liet terugtrekken, ook een blijk van vooropgezetheid in dezen, vind je niet?)quote:Ik zei niet dat Wegner een Armeense activist was. Hij was lid van een Duits-Armeense lobbygroep, een beweging die propaganda bedreef voor de Armeense zaak.
Als ik die niet heb genoemd als bron, waarom noem jij hem dan?quote:Een ander lid ervan was Lepsius (verbazingwekkend dat je die belangrijke Armeense sympathisant tot nu toe niet genoemd hebt, tenzij je onraad ruikt over zijn donkere achtergrond.)
Oh, en Simon Wiesenthal met zijn joodse achtergrond is dan bij uitstek gediskwalificeerd om iets te betekenen voor het documenteren van de joodse Holocaust en vooral zijn daders?quote:Wat ik met Wegner wil zeggen is dit:
Als iemand een felle pro-Armeense houding tentoonspreidt, hoe betrouwbaar is zijn de betogen waarin hij de Turken als kwade geniussen afschildert? Die betrouwbaarheid zou ik laag inschatten.
Ik geef zeer zeker de voorkeur boven Morgenthau (en die honderden anderen) dan die bronnen die jij aansleept.quote:Morgenthau schrijft in zijn boek over Turken zoals nazi’s tegen joden. Als ook nog verhalen in zijn werk voorkomen die aantoonbaar uit de duim gezogen zijn, dan heeft hij dezelfde lage betrouwbaarheid. Zo iemand heeft geen integriteit. Als jij of andere pro-Armenen voorkeur geven aan zulke bronnen: die vrijheid heb je.
En nog eentjequote:Nogales was niet puur anti-Armeens, ook de Turken kregen van langs in zijn werk. Er zijn overigens twijfels over zijn betrouwbaarheid. ik zou daarom voorzichtig zijn om hem als bron te gebruiken om beweringen te staven.
Welke van mijn bronnen heb je niet afgeschreven tot nu toe? Ik heb zoals eerder gezegd 90% Turkse bronnen gebruikt de afgelopen reacties, dus spaar me je Groot Christelijk Turkofoob Complot-riedeltje.quote:Verder heb ik niet alle buitenlandse waarnemers afgeschreven, maar ga ervan uit dat het nagenoeg allen christenen zijn geweest (of in dergelijke milieus opgevoede) die wilde verhalen verkondigen over wat de moslims tegen medechristenen zouden hebben begaan. Dezelfde mate van betrouwbaarheid als moslims die misdaden christenen op medemoslims beschrijven.
(ik zeg niet dat je zulke bronnen direct de prullebak moet in kieperen, maar dat je meer dan extra waakzaam voor ze moet zijn, omdat ze hoge kans op fraude in zich herbergen)
Hieronder, geef me even.quote:Over Malta-tribubalen:
Er zijn Britse archief-documenten van bekend hoe wanhopig de Britten waren toen ze erachter kwamen dat ze geen zaak hadden.
Over gebruik ‘Turkse’ bronnen wil ik volgende nog opmerken:
dient om beweringen meer geloofwaardigheid toe te kennen (“kijk toch, de Turken geven het zelf ook toe!”). Dat geintje paste de Britse oorlogspropaganda ook toe in hun progaganda in WO1. Pseudo-conversaties tussen Turken en anderen opzetten waarin Turken als domoren hun misdaden aan jan en alleman verkondigen.
Maar post je verhaal.
Nou, kom maar op dan. Misschien kunnen we het spelletje eens andersom spelen: dat jij een bron post en ik die afschiet en er blind over doorzaag en vervolgens claim dat ik iets aangetoond heb?quote:Op vrijdag 23 april 2010 02:10 schreef Nachtjager het volgende:
...
Over Malta-tribubalen:
Er zijn Britse archief-documenten van bekend hoe wanhopig de Britten waren toen ze erachter kwamen dat ze geen zaak hadden.
...
Waarop het MinBuZa schreef:quote:Omdat zijn (de Britten) hadden verwacht dat de Vredesconferentie van Parijs een oplossing voor het probleem zou bieden, hadden de Britten ook geen dossiers met aanklachten tegen de verdachten aangelegd. Toen ze daar eindelijk mee begonnen, ontstond er verschil van mening over wie over de bevoegdheden beschikte om dat te doen. De Britse Hoge Commissaris in Istanbul wiens staf toezicht had gehouden op de arrestaties en deportaties naar Malta zei onbevoegd te zijn.
(Brief van Calthorpe aan het Ministerie van BuZa dd 1 augustus 1919, geciteerd in Shimshir, Malta Sürgünleri, pag. 215)
Het antwoord van de procureur-generaal:quote:(...)vraag om inlichtingen te geven over de vervolging van individuen die verantwoordelijk waren voor de moorden op Armeniërs, zoals voorzien in artikel 230 van het vredesverdrag met Turkije.
quote:Gezien de huidige conditie van het Turkse vredesverdrag (i.e. Sèvres) is het onmogelijk om deze vraag te beantwoorden.
(Beiden uit de archieven van MinBuZa van het VK, oktober 1920)
quote:De Turkse regering vergaarde een aanzienlijke hoeveelheid belastend materiaal, maar er is geen denken aan dat we dat in handen kunnen krijgen
(Sir Lindsay-Smith, Brits rechter)
Kortom: slecht momentum, slechte rechtspraak maar vooral een politieke keuze. Dit werd op dat moment zelf al opgesomd in een rapport van Harry L. Lamb:quote:(...) aangezien het Vredesverdrag nog niet in werking is, er geen druk op de Britse regering en haar beambten wordt uitgeoefend. Dat is de reden waarom er geen officiële Turkse documenten verkregen zijn.
(Brief van Hoge Commissaris Rumbold aan Curzon dd 16 maart 1921)
Ook een mooi staaltje welbekend Turkse dreinerij plus gedreig, een brief van Mustafa Kemal van 15 augustus 1920 aan de Britten:quote:1. Het is onmogelijk om van de centrale regering of van de provinciale gouverneurs documenten te krijgen waaron relevante bevelen en instructuies genoemd worden
2. De regeringen van de geallieerden aarzelen om deel te nemen aan processen tegen de verdachten van de slachtpartijen
3. Zoals men kan zien aan de antwoorden op de vragen die de Hoge Commissaris aan hen stelde, staan beambten in het Midden-Oosten volkomen onverschillig tegenover deze kwestie
4. Een groot deel van de mannelijke Armeense bevolking uit de provincies en bijna alle Armeense intellectuelen zijn vermoord
5. Vanwege het gebrek aan openbare veiligheid en uit angst voor represailles, zijn mensen, die bezwarende getuigenissen zouden kunnen afleggen, bang om naar vorne te treden
6. Het bericht doet de ronde dat de Maltese ballingen uiteindelijk zullen worden vrijgelaten
(Archieven van MinBuZa van het VK, 11 augustus 1920)
quote:De Ottomaanse regering blijft zonen van ons vaderland ophangen die beschuldigd worden van deportaties en moordpartijen die elke betekenis hebben verloren.
(...)
Wij twijfelen er geen moment aan dat het de bedoeling van de Britten is om deze ongelukkigen in het verderf te storten door hen uit te leveren aan Damat Ferid Pasja en zijn beulen.
(...)
zou een van de gevangenen die al naar Istanbul zijn gebracht of daar nog zullen worden gebracht, geëxecuteerd worden, ook al gebeurt dat op bevel van de verachtelijke regering in Istanbul, dan denken we er ernstig aan om ook al onze Britse gevangenen te executeren.
(Shimshir, Malta Sürgünleri, pag. 334)
Vrij typerend inderdaad voor een historicus, die titel.quote:Op zaterdag 24 april 2010 18:38 schreef Izaag het volgende:
en onderzoek van de Amerikaanse E. Kirlikoval? heeft een bittere nasmaak gekregen voor Taner Akçam, in sommige kringen beter bekend als 'de eerste Turkse historicus die de Armeense genocide erkent'.
Kirlikoval? wijst als eerst op het feit dat uit het onderzoek naar voren kwam dat Akçam eigenlijk helemaal geen Geschiedenis heeft gestudeerd, maar Sociale Wetenschappen. Dat Akçam zichzelf desondanks 'historicus' noemt, vindt Kirlikoval? "typerend voor Akçam". "Want", zegt Kirlikoval?, "Akçam ontkent momenteel ook zijn extreemlinkse verleden, maar ik kwam een artikel tegen [Milliyet, gedateerd op 11 januari 2002] waar hij toegeeft zeer nauw met de terroristische PKK te hebben samengewerkt."
Wat een briefwisseling met Brent P. Benrud van de Universiteit van Minnesota ook bevestigde voor Kirlikoval? waren de aanstelling en betaling van Akçam. Benrud, lid van het Algemeen Bestuur van de Universiteit van Minnesota, onderstreept de bevindingen van Kirlikoval?: "Dr. Taner's positie als 'research associate' wordt grotendeels betaald door het Zoryan Instituut en de Cafesjian Family Foundation." Beide instellingen staan overigens bekend als extreem-nationalistische Armeense organisaties.
Wat Kirlikoval? hier ook tegen de borst stuit, is het feit dat Taner Akçam zichzelf voordoet als 'professor'. Dit terwijl hij een aanstelling als 'research associate' heeft, beduidend lager in rang dan een professor. Al met al blijkt volgens Kirlikoval? hieruit "de strategie van Armeense lobbygroepen om de academische discussie te vertroebelen met dubieuze namen die als bekwame wetenschappers naar voren worden geschoven."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |