abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 maart 2010 @ 14:52:54 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79531931

Welkom in alweer deel 220 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Eerste klas door Nederland - Greavy
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
Eerste klas richting het Noorden - Greavy

>> Materieel Informatie
Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
Plan T - (Laatste update: 24-1-09 (Excel) )

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 1% gewijzigd door Peterselieman op 24-03-2010 23:33:34 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 24 maart 2010 @ 14:53:17 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79531946
Tssss, TT ninja editten.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 maart 2010 @ 14:53:30 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79531957
Uit het laatste topic:
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 14:51 schreef Peterselieman het volgende:
Goederentrein ontspoord in Oslo
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 maart 2010 @ 14:53:58 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79531974
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 14:53 schreef Netsplitter het volgende:
Tssss, TT ninja editten.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 24 maart 2010 @ 14:57:49 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79532119
øh nø!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_79532306
Hmm blijkbaar heb ik bij het aanpassen van het Dagkaarten deel ook de nieuwste reportagelinks ongedaan gemaakt.. :?

Zou je de volgende urls er evt. nog bij willen zetten :) ?

1
2
3
4
5
[url=http://forum.fok.nl/topic/1426705/6/50#79389766]De spoorlijn door Liechtenstein[/url] - [i]SvMp[/i]
[url=http://forum.fok.nl/topic/1424694/4/50#79124868]Eerste klas door Nederland[/url] - [i]Greavy[/i]
[url=http://forum.fok.nl/topic/1426705/6/50#79393836]Monaco[/url] - [i]KapiteinT[/i]
[url=http://forum.fok.nl/topic/1426705/1/50#79195073]Koninklijke wachtkaners[/url] - [i]Bork[/i]
[url=http://forum.fok.nl/topic/1417111/2/50#78489169]Eerste klas richting het Noorden[/url] - [i]Greavy[/i]
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 maart 2010 @ 15:05:03 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79532358
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:03 schreef Ireyon het volgende:
Hmm blijkbaar heb ik bij het aanpassen van het Dagkaarten deel ook de nieuwste reportagelinks ongedaan gemaakt..

Zou je de volgende urls er evt. nog bij willen zetten ?
[ code verwijderd ]
Ze staan er bij
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_79532449
tieviepie

Tussen de stapelwolken door schijnt de zon, gelukkig ook tijdens het passeren van de zondagse containertrein 50049 uit Veendam naar de Maasvlakte West. Met op kop de 513-9 passeert de nagenoeg vol beladen en bont gekleurde trein de agglomeratie Hoogezand, met op de achtergrond het station Hoogezand-Sappemeer. Zondag 21 maart 2010
  Moderator woensdag 24 maart 2010 @ 15:26:38 #9
155227 crew  Guppy
dus
pi_79533224
De ravage in Oslo... Maar waar de trein nu precies ligt...?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 24 maart 2010 @ 15:33:21 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79533507
quote:
Kleuter voor ogen moeder doodgereden door trein


PEAKIRK - Hij keek nog even naar zijn moeder en een fractie later werd hij opgeschept door een locomotief. Johnny Hall, een kleuter van twee was alleen een overweg opgelopen en toen zijn moeder riep dat hij van de sporen moest gaan, dacht hij dat zijn mama een spelletje aan het spelen was. Elizabeth Connors (28) zag met haar eigen ogen hoe haar oogappel doodgereden werd.
Bron Algemeen Dagblad: Lees hier meer
pi_79533534
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:07 schreef Zug-Chef het volgende:
tieviepie
[ link | afbeelding ]
Tussen de stapelwolken door schijnt de zon, gelukkig ook tijdens het passeren van de zondagse containertrein 50049 uit Veendam naar de Maasvlakte West. Met op kop de 513-9 passeert de nagenoeg vol beladen en bont gekleurde trein de agglomeratie Hoogezand, met op de achtergrond het station Hoogezand-Sappemeer. Zondag 21 maart 2010
die laatse foto van jouw in het vorige topic was toch tegen half 4? Want die heb ik ook gezien
  woensdag 24 maart 2010 @ 15:38:27 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79533720
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:26 schreef Guppyfriend het volgende:
De ravage in Oslo... Maar waar de trein nu precies ligt...?
[ afbeelding ]
Die is voor mij ook onduidelijk, foto's die ik tot nu toe gevonden heb zie ik geen enkele trein
pi_79534085
In Hengelo zijn ze nu bezig om spoor 11 (zakspoor) gereed te maken voor de stopper Hengelo - Bad Bentheim denk ik
  woensdag 24 maart 2010 @ 15:49:06 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79534147
Nu, we een aantal weken later zijn, heb ik mijn Plan T bestandje bijgewerkt.
Om hem te openen/op te slaan: Klikje

voornaamste wijzigingen
* Technische gegevens toegevoegd
* Stel 526 als Terzijde vermeld
* Stel 520 vermeld als ombouwing Vrijheidstrein

Heb hier de OP ook voor bijgewerkt.
pi_79534198
-

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2010 15:53:04 ]
pi_79534316
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 14:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

126 meter en 18 centimeter.

Wat dacht je van "een beetje vaart" in een getal uitdrukken?
OK, 160 km/h
Mu!
  woensdag 24 maart 2010 @ 15:55:02 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79534405
Speciaal op verzoek van markoalmelo:
Klik hier voor de 2003 versie (ook verwerkt in de OP)
  woensdag 24 maart 2010 @ 16:00:20 #18
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_79534650
Hoi.
Wat ik me afvroeg: ben ik de enige user die ook daadwerkelijk bij het spoor werkt?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_79534742
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Wat ik me afvroeg: ben ik de enige user die ook daadwerkelijk bij het spoor werkt?
Ik wil graag op een NS-station werken. Maar is lastig om baan als service-medewerker te vinden...
pi_79535537
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:53 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

OK, 160 km/h
160km/h is zo'n 44 meter per seconde. Als je ervan uitgaat dat een trein afremt met een versnelling van 1m/s2, zou het afremmen 44 seconde duren en 968 meter aan afstand kosten. Ruwweg een kilometer dus
pi_79536403
In reizigersdienst NS gaat voor intercity's doorgaans uit van een remvertraging van 0,6m/s2 en voor sprinters 0,8m/s2
Maar dat is zelden de absolute remweg, want meestal wordt er in fases geremd (140-->100, tijdje 100 rijden, 100-->70/60, tijdje 60 rijden, 60-->40, vrij lang 40 rijden en het station binnenrijden (aan het perron meestal <30kmh)) inplaats van plotsklaps van volle snelheid in één keer naar 0. Dat zou natuurlijk heel wat rijminuten schelen, maar heb je wel moderne beveiligingssystemen (werkend ECTS) voor nodig, wordt 't allemaal vanzelf uitgerekend hoeveel remkracht er nodig is om de trein over X meter stil te laten staan, rekeninghoudend met een vooraf bepaalde max. vertraging (tbv comfort en duurzaamheid van de remonderdelen).

Snelremming ('noodrem') ligt zo rond een vertraging 1 á 1,5m/s2.
Killing as few patients as possible.
  woensdag 24 maart 2010 @ 16:48:01 #22
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_79536463
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:25 schreef Ireyon het volgende:

[..]

160km/h is zo'n 44 meter per seconde. Als je ervan uitgaat dat een trein afremt met een versnelling van 1m/s2, zou het afremmen 44 seconde duren en 968 meter aan afstand kosten. Ruwweg een kilometer dus
Klopt wel aardig volgens mij. Wel allemaal afhankelijk van gewicht, belading, snelheid en conditie van het spoor natuurlijk.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_79536942
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 24 maart 2010 @ 18:15:05 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79539517
Ze mochten dan wel de eersten op het Europese vasteland zijn, ze zijn zeker niet de beste. DB doet het volgens mij een stuk beter wbt. klantwaardering, en NS denk ik ook wel.
  woensdag 24 maart 2010 @ 18:38:27 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79540207
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:48 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Klopt wel aardig volgens mij. Wel allemaal afhankelijk van gewicht, belading, snelheid en conditie van het spoor natuurlijk.
Onder andere. Bij noodremming moet je denk ik de 600m wel kunnen halen. Overigens is de remwerking niet over het hele bereik constant. Met railremmen, zoals onder Koplopers, VIRM en DD-AR haal je ook een goede vertraging.

Over dat remmen van SLT door ATB: ik lees uit de verhalen hier dat het remcriterium blijkbaar strakker is dan bij oudere treinen? ATB houdt na een remopdracht bij of je wel of niet remt, en daar is een zekere hoeveelheid remdruk in de remcilinders voor nodig. Klaarblijkelijk is dat anders afgesteld dan bij oudere treinen en rem je dus relatief hard om aan het remcriterium te voldoen. Resultaat is dat je inderdaad vrij vroeg op de 40km/h zit terwijl je rode sein nog een eind weg is...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_79540422
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 18:15 schreef James1988 het volgende:
Ze mochten dan wel de eersten op het Europese vasteland zijn, ze zijn zeker niet de beste. DB doet het volgens mij een stuk beter wbt. klantwaardering, en NS denk ik ook wel.
Van de NS geloof ik wel.

Maar de DB? Ga eens een weekje pendelen Düsseldorf - Dortmund, of Berlijn - B-Wannsee. Ben benieuwd of je er dan nog steeds zo over denkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2010 18:44:16 ]
pi_79540570
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 18:44 schreef Igen het volgende:
Maar de DB? Ga eens een weekje pendelen Düsseldorf - Dortmund
Hoe chill, lekker pendelen met ICE
  Redactie Sport woensdag 24 maart 2010 @ 18:52:27 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79540681
Geen ICL in de IC Den Haag-Venlo gezien vandaag
Ohja, en welke &)*$&*)#@ bedenkt om de sprinter naar Veenendaal voor de vertraagde IC naar Nijmegen te zetten in Utrecht? De IC (van .53) was om .59 klaar voor vertrek, maar mocht wachten tot de sprinter van .01 weg weg en daar vervolgens achteraan boemelen tot De Haar aansluiting. Uiteindelijke vertraging in Arnhem +15....
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_79540718
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 18:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Van de NS geloof ik wel.

Maar de DB? Ga eens een weekje pendelen Düsseldorf - Dortmund, of Berlijn - B-Wannsee. Ben benieuwd of je er dan nog steeds zo over denkt.
Nou ten eerste: waarom zou je dat doen? En ten tweede, wat denk je allemaal voor wantoestanden tegen te komen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79541039
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 18:52 schreef dennistd het volgende:
Geen ICL in de IC Den Haag-Venlo gezien vandaag
Toch hopelijk wel ICRm dan ?

'k Dacht nog, hoe weet-ie zo zeker dat dat ICL wordt?, dat rijdt echt per dag verschillend en de spots op Somda kloppen sowieso niet. Als je 100% zeker ICL wilt, kun je nog het beste de tweede spitstrein Schiphol - Maastricht nemen.
pi_79541136
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 18:48 schreef Socios het volgende:

[..]

Hoe chill, lekker pendelen met ICE
Nee, niet met de ICE, want daarin gelden de Jan-Modaal-pendelaars-abonnementen niet hè.

Alleen met de sneltrein, zo vol dat de deuren nauwelijks nog dicht kunnen, en die vervolgens op Essen een kwartiertje aan de kant wordt gezet omdat er een vertraagde rijke-elite-ICE langs moet.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2010 19:07:58 ]
pi_79541354
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, niet met de ICE, want daarin gelden de Jan-Modaal-pendelaars-abonnementen niet hè.

Alleen met de sneltrein, zo vol dat de deuren nauwelijks nog dicht kunnen, en die vervolgens op Essen een kwartiertje aan de kant wordt gezet omdat er een vertraagde rijke-elite-ICE langs moet.
Och gut, arme Calimero-socialist Kuske d'r op hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79541426
Terecht dat ICE (en IC ook?) te allen tijde een voorkeursbehandeling krijgt.
pi_79541526
Beter dan in dit kloteland, waar je nog weleens aan de kant gezet wordt voor zes miljard badslippers
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79541628
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:33 schreef Yreal het volgende:

[..]

die laatse foto van jouw in het vorige topic was toch tegen half 4? Want die heb ik ook gezien

Deze trein plaatte ik afgelopen zondag 21 maart 2010 om 14:30 in Hoogezand-Sappemeer, ietsje eerder dus
  woensdag 24 maart 2010 @ 19:33:53 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79542195
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 18:52 schreef dennistd het volgende:
Geen ICL in de IC Den Haag-Venlo gezien vandaag
Er stond een trein met ICL voor een rood sein in Utrecht om ongeveer 16.45u, loc voor, loc achter, te zien aan waar ie stond kwam ie uit de richting Woerden.
quote:
Ohja, en welke &)*$&*)#@ bedenkt om de sprinter naar Veenendaal voor de vertraagde IC naar Nijmegen te zetten in Utrecht? De IC (van .53) was om .59 klaar voor vertrek, maar mocht wachten tot de sprinter van .01 weg weg en daar vervolgens achteraan boemelen tot De Haar aansluiting. Uiteindelijke vertraging in Arnhem +15....
Ha, ik ben niet de enige die zich verbaast.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_79542860
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Hoi.
Wat ik me afvroeg: ben ik de enige user die ook daadwerkelijk bij het spoor werkt?
Hmm, ik werk wel vlak bij het station. Maar een ah to go is niet echt bij het spoor te noemen denk ik.
Zeer matige tvp, ik weet het.
pi_79542948
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Hoi.
Wat ik me afvroeg: ben ik de enige user die ook daadwerkelijk bij het spoor werkt?
Ik werk bij de bus- en treinvervoermaatschappij Connexxion, op kantoor.
pi_79543196
ik werk wel een paar uur per week in de trein, telt dat ook?
Mu!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 maart 2010 @ 19:59:41 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79543377
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:55 schreef SingleCoil het volgende:
ik werk wel een paar uur per week in de trein, telt dat ook?
Jij bent zo'n deurenlapper in een rijdende trein of ben je forens?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_79543752
Wat doe je als het mooi weer is en je hebt vrij? Juist ja, treinen spotten!


1x ICM en 2x ICMm als ledigmateriaal 70736 opweg van Schiphol naar Hoofddorp Opstel passeert station Hoofddorp.


Een stam ICRm staat op Den Haag Centraal te wachten om te vertrekken als trein 1951 naar Venlo. De 1921, 1932, 1945, 1969 en 1980 worden sinds kort (volgens de planning) gereden met ICL, de rest met ICRm en VIRM.


De TRAXX E186 234 is één van de NMBS Cargo's locs die softwarematig is aangepast om te kunnen rijden in reizigersdienst. Deze worden sinds 6 september 2009 ingezet voor de internationale trein tussen Amsterdam en Brussel, omdat NS Hispeed een aantal van haar eigen (gehuurde) locs nodig had voor inzet op de HSL-Zuid. Hier passeert de loc station Hoofddorp als internationale trein 9221.

[ Bericht 0% gewijzigd door KapiteinT op 24-03-2010 20:18:22 ]
pi_79544128
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:47 schreef MarkoAlmelo het volgende:
In Hengelo zijn ze nu bezig om spoor 11 (zakspoor) gereed te maken voor de stopper Hengelo - Bad Bentheim denk ik
Ik vroeg me al af wat ze daar aan het doen waren.
pi_79544595
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Hoi.
Wat ik me afvroeg: ben ik de enige user die ook daadwerkelijk bij het spoor werkt?
Wat doe jij dan bij het spoor?
  woensdag 24 maart 2010 @ 20:27:42 #44
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_79544814
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 20:23 schreef Light het volgende:

[..]

Wat doe jij dan bij het spoor?
Treindienstleider.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 24 maart 2010 @ 20:43:39 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79545646
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 20:07 schreef KapiteinT het volgende:
De TRAXX E186 234 is één van de NMBS Cargo's locs die softwarematig is aangepast om te kunnen rijden in reizigersdienst.
Wat voor softwareaanpassingen zijn er dan gedaan?
pi_79545865
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 20:43 schreef James1988 het volgende:

[..]

Wat voor softwareaanpassingen zijn er dan gedaan?
Geen idee, dat had ik ook maar van Rolandrail.
  woensdag 24 maart 2010 @ 20:49:30 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79545955
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 20:43 schreef James1988 het volgende:

[..]

Wat voor softwareaanpassingen zijn er dan gedaan?
Vmax = 140 ipv 120 oid?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 24 maart 2010 @ 20:53:58 #48
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_79546171
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Hoi.
Wat ik me afvroeg: ben ik de enige user die ook daadwerkelijk bij het spoor werkt?
Ik zal deze even aangrijpen als binnenkomer Ik ben in dienst van een uni, maar het project waar ik op zit wordt gesubsidieerd door NedTrain. Dus drie stappen verwijderd bekeken werk ik ook voor de NS

Over de noodstops: volgens mij is het criterium van 140km/h naar stilstand binnen 1000 meter, maar zeker weten doe ik dat niet.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_79548670
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:59 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Jij bent zo'n deurenlapper in een rijdende trein of ben je forens?
Ik woon in Schiedam en werk 2 á 3 dagen per week in Brussel. Ik reis met de Thalys, ComfortClasse,met WiFi, en begin mijn werkdag dus in Rotterdam
Mu!
pi_79549036
Zo, dat lijkt mij geen vervelende reis!
pi_79549172
Ik heb nog nooit met de Thalys gereden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 24 maart 2010 @ 21:59:16 #52
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79549283
Wel als je elke keer bij de grens een noodremming voor je kiezen krijgt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_79549311
ik inmiddels al meer dan 200 keer...alles went hoor...

Ik heb ook de eerste officieuze 300kmph rit meegemaakt, de dag voordat de dienstregeling inging. Was wel kickuh...
Mu!
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:00:25 #54
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79549362
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 21:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb nog nooit met de Thalys gereden
Nix gemist. Krap, oud. Goed dat ze gerenoveerd worden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:04:24 #55
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
pi_79549569
tvp, ik doe de laatste tijd ook veel aan trainspotting
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:06:04 #56
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:26:23 #57
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79550740
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_79550914
daar staan weer die oude naamborden op het perron he. Ooit moet het vrij plotseling omgezet zijn naar de nieuwe stijl, tussen 1997 en 2002. Maar wanneer precies? En waarom? Niets over te vinden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79551021
Ehmm, dude? Wat DOE je daar?

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:34:35 #60
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79551164
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:29 schreef Dr_Flash het volgende:
daar staan weer die oude naamborden op het perron he. Ooit moet het vrij plotseling omgezet zijn naar de nieuwe stijl, tussen 1997 en 2002. Maar wanneer precies? En waarom? Niets over te vinden
Is begonnen met Amersfoort, dat is ergens begin 21e eeuw verbouwd en dat heeft zich over heel Nederland verspreid. Toen is het onderscheid tussen kleine stations en de grote knooppunten (met die borden zoals Amsterdam) ook zoekgeraakt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_79551223
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Ehmm, dude? Wat DOE je daar?

[ afbeelding ]
Kan die foto nog groter o.O
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:37:46 #62
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79551328
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Ehmm, dude? Wat DOE je daar?

[ afbeelding ]
Ziek.

Ziek groot.

Zieke positie.

En zieke persoon die daar weer een foto van maakt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 maart 2010 @ 22:44:53 #63
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79551738
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:34 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is begonnen met Amersfoort, dat is ergens begin 21e eeuw verbouwd en dat heeft zich over heel Nederland verspreid. Toen is het onderscheid tussen kleine stations en de grote knooppunten (met die borden zoals Amsterdam) ook zoekgeraakt.
Veel nostalgie is er niet meer te vinden, maar Almelo heeft voor spoortje 3 nog wel dat kenmerkende gele in de CTA hangen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_79551919
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:35 schreef Crientj het volgende:

[..]

Kan die foto nog groter o.O
stond op wikipedia, sorry
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79551964
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Veel nostalgie is er niet meer te vinden, maar Almelo heeft voor spoortje 3 nog wel dat kenmerkende gele in de CTA hangen.
Al een tijdje niet meer hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport woensdag 24 maart 2010 @ 22:50:03 #66
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79552028
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Veel nostalgie is er niet meer te vinden, maar Almelo heeft voor spoortje 3 nog wel dat kenmerkende gele in de CTA hangen.
Hangt die er nog? Ik meen dat ie weg is inmiddels.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_79552031
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Veel nostalgie is er niet meer te vinden, maar Almelo heeft voor spoortje 3 nog wel dat kenmerkende gele in de CTA hangen.
Die is ondertussen al een jaartje geleden vervangen voor een normale bord..
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:50:57 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79552077
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 maart 2010 @ 22:51:08 #69
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79552089
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Al een tijdje niet meer hoor
Jammer. Welke klapjosti heeft dat nu weer gedaan?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_79552120
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:51 schreef Peterselieman het volgende:
Jammer. Welke klapjosti heeft dat nu weer gedaan?
Ik heb m hier thuis hangen
pi_79552187
Hoezo heeft daar eigenlijk nog zo land een oud bordje gehangen? Vergeten?
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:58:55 #72
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79552477
Vroeger was alles toch toffer:
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 24 maart 2010 @ 23:11:18 #73
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79552970
Zeker Duvel! Dat was het zeker!


Tevens ben ik nu voor een eindopdracht voor school een soort werkstuk aan het maken, waarbij de keus van het onderwerp aan jezelf lag.
De eisen waren in principe simpel: * Informatie en foto's van vroeger terug te vinden (foto's mogen ingescand worden), foto's van het huidige Station Zwijndrecht met omgeving (Zelf maken !!), Nette lay-out, titelblad en al die andere dingen die van belang zijn..

Hierbij heb ik Station Zwijndrecht gekozen. Kom ik er achter dat Station Zwijndrecht vroeger op een andere plek heeft gelegen (bij Kijfhoek aansluiting Zuid, Oude Stationsweg).
Waar het huidige station ligt, 300 meter verder naar de brug, heeft het 2e station van Zwijndrecht gelegen, nadat het oude station gesloopt was, wegens de slechte ligging. Toen het eerste station aanwezig was, was er ook Zwijndrecht Halte, die net over de Brug over de Oude Maas las.
Ook de oude onderdoorgangen en dergelijke zijn nog slecht (zeg maar helemaal niet) aanwezig. Jammer.

Binnenkort zal ik het hier ook wel uitgebreider gaan posten. Vrijdag of Zondag even een aantal foto's maken, om dit af te kunnen maken.
pi_79553445
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Ehmm, dude? Wat DOE je daar?

[ afbeelding ]
Wachten op de tegentrein...
pi_79553485
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 20:27 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Treindienstleider.
Ah
Weinig kans dat je mijn kaartjes komt controleren dus
pi_79553738
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ze staan er bij
Denk dan ook aan de koninklijke wachtkamers, anders lijken ze zich zo vol te eten met wachten (en voor de wiki moet ik me aanmelden als ik het zou willen verbeteren? das te veel moeite )
  woensdag 24 maart 2010 @ 23:46:25 #77
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79554155
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 23:32 schreef Wimpeh het volgende:

[..]

Denk dan ook aan de koninklijke wachtkamers, anders lijken ze zich zo vol te eten met wachten (en voor de wiki moet ik me aanmelden als ik het zou willen verbeteren? das te veel moeite )
Heb het aangepast, en ja, je hebt er een account voor nodig (en kennis van wiki)
  donderdag 25 maart 2010 @ 06:19:52 #78
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_79557113
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 23:24 schreef Light het volgende:

[..]

Ah
Weinig kans dat je mijn kaartjes komt controleren dus
Die kans is zo'n beetje nul.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_79557562
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:00 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nix gemist. Krap, oud. Goed dat ze gerenoveerd worden.
zoals het grootste deel van die ouwe meuk die hier langs komt

Reden er maar overal ICE3's...
Mu!
pi_79557569
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:50 schreef Zug-Chef het volgende:
Ik werk bij de bus- en treinvervoermaatschappij Connexxion, op kantoor.
Lachen, wat doe je daar voor werk?
pi_79558603
ik denk weleens na over mijn werk als ik heen en weer forens..
Trein is voor mij overigens sneller in de spits dan de auto
pi_79560458
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 09:07 schreef Stefanovic83 het volgende:
ik denk weleens na
Als het pijn doet moet je ophouden hoor!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79560687
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 08:02 schreef Socios het volgende:

[..]

Lachen, wat doe je daar voor werk?
Vervoersarchitect/Vervoerkundige. Ben verantwoordelijk voor de dienstregeling en lijnennet voor Friesland daar waar Connexxion rijdt.
  donderdag 25 maart 2010 @ 10:26:56 #84
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79561155
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 10:14 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Vervoersarchitect/Vervoerkundige. Ben verantwoordelijk voor de dienstregeling en lijnennet voor Friesland daar waar Connexxion rijdt.
Laat dan in ieder geval een bus naar station Dronrijp rijden Scheelt me zus dan weer 20 minuten fietsen
Naja, ze fietst nu ook wel goed, vind ik
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 maart 2010 @ 10:31:09 #85
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79561314
Reed vroeger lijn 91 daar niet langs?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_79561437
Boeiend. Er rijdt nu een TREIN. En daar gaat het hier over
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79561557
quote:
Meer intercitytreinen tussen Dordrecht en Roosendaal
24 maart 2010

Tussen Dordrecht en Roosendaal gaat elk uur een extra intercity rijden. Minister Eurlings heeft dat aangekondigd in de Tweede Kamer tijdens een debat over het treinvervoer.

Er zijn al een tijd klachten over de dienstregeling vanuit Dordrecht. Volgens de minister wordt de kwaliteit van de lijn straks beter.

Eurlings blijft zich zorgen maken over de Beneluxtrein vanuit Rotterdam. Het overleg met de Belgen over de verbinding tussen Amsterdam en Brussel gaat nog altijd moeizaam, zegt Eurlings.

De minister wil dat de Beneluxtrein blijft rijden als alternatief voor reizigers die het duurdere kaartje van de HSL niet kunnen betalen.
Bron
pi_79561648
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 10:26 schreef greavy het volgende:

[..]

Laat dan in ieder geval een bus naar station Dronrijp rijden Scheelt me zus dan weer 20 minuten fietsen
Naja, ze fietst nu ook wel goed, vind ik
Mag niet van de provincie vanwege concurrentie met Arriva trein. En fietsen is gezond!
pi_79562293
De reden dat ik altijd met de thalys ga is dat de beneluxtrein echt onredelijk slecht rijdt. Hij valt vaak uit of heeftbizrre vertragingen, 2 uur ofzi. Ik heb er ook heel dwaze ervaringen mee, dat je bijv.op Brussel-Midi in de trein stapt, een uur zit te wachten tot je vertrekt, dan de trein weer uit moet om te wachten op een volgende, die vervolgens niet verder gaat dan Brussel-Centraal, zodat je daar eerst met trein naar toe moet, om dan weer te constateren dat die trein uitgevallen is...
Mu!
  donderdag 25 maart 2010 @ 12:16:27 #90
282705 Yaku
Oftwel: Dutchnick
pi_79565253
Nou, de Thalys is nou ook niet echt betrouwbaar. Moest vorige week vanuit Belgie naar Rotterdam, stond te wachten op het station en krijg ik 3 minuten voor vertrek te horen dat de trein 1 uur vertraging heeft.

Krijgen we te horen, 'wij danken u voor uw begrip'.

lulkoek.
  donderdag 25 maart 2010 @ 12:25:13 #91
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_79565563
Ehm... stomme vraag, wat betekend onttakeld precies in het planT bestandje (overigens dank voor het bijhouden daarvan )
  donderdag 25 maart 2010 @ 12:38:32 #92
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_79565966
220 alweer, TVP

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 25 maart 2010 @ 12:42:15 #93
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79566061
Ik denk "ontdaan van allerlei bruikbare onderdelen".
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:11:16 #94
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79566964
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 12:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ehm... stomme vraag, wat betekend onttakeld precies in het planT bestandje (overigens dank voor het bijhouden daarvan )
wanneer een trein onttakeld is / word, worden er bruikbare onderdelen verwijderd, en opgeslagen in een magazijn van NedTrain (doet onderhoud aan NS materieel).
Wat ze verwijderen is wisselend, zolang het bruikbaar is.
pi_79567066
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 12:16 schreef Yaku het volgende:
Nou, de Thalys is nou ook niet echt betrouwbaar. Moest vorige week vanuit Belgie naar Rotterdam, stond te wachten op het station en krijg ik 3 minuten voor vertrek te horen dat de trein 1 uur vertraging heeft.

Krijgen we te horen, 'wij danken u voor uw begrip'.

lulkoek.
...maar iig minder erg dan de benelux-trein.
Mu!
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:19:20 #96
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79567260
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 10:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Boeiend. Er rijdt nu een TREIN. En daar gaat het hier over
de mogelijkheid om er met OV te komen is kut. Er ligt een treinstation zonder enige andere OV mogelijkheden. Naar het dichtbijzijnste dorp Dronrijp is plusminus 2 km.

@Zug-chef: dus als je met OV naar Dronrijp wilt, moet je dus met de bus van Leeuwarden naar Dronrijp, of vanaf het station een pokke eind lopen.. Arriva mag der zeker met de bus niet rijden?
En oja, de Opstapper heb je der wel, maar geen halte bij het station..
pi_79568083
een taxi mss?
Mu!
pi_79568596
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:19 schreef greavy het volgende:

[..]

de mogelijkheid om er met OV te komen is kut. Er ligt een treinstation zonder enige andere OV mogelijkheden. Naar het dichtbijzijnste dorp Dronrijp is plusminus 2 km.

@Zug-chef: dus als je met OV naar Dronrijp wilt, moet je dus met de bus van Leeuwarden naar Dronrijp, of vanaf het station een pokke eind lopen.. Arriva mag der zeker met de bus niet rijden?
En oja, de Opstapper heb je der wel, maar geen halte bij het station..
Ja ik zie ook niet in waarom Connexxion niet náár het station zou mogen rijden, dat lijkt mij alleen maar stimulering van de Arriva-dienst, geen concurrentie. Als er nou eens een pendelbusje (zoals deze ) Winsum-Dronrijp Station-Dronrijp Centrum-Menaldum zou rijden, dan wordt het verzorgingsgebied van 't station bediend...
Killing as few patients as possible.
pi_79568660
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 10:57 schreef SingleCoil het volgende:
De reden dat ik altijd met de thalys ga is dat de beneluxtrein echt onredelijk slecht rijdt. Hij valt vaak uit of heeftbizrre vertragingen, 2 uur ofzi. Ik heb er ook heel dwaze ervaringen mee, dat je bijv.op Brussel-Midi in de trein stapt, een uur zit te wachten tot je vertrekt, dan de trein weer uit moet om te wachten op een volgende, die vervolgens niet verder gaat dan Brussel-Centraal, zodat je daar eerst met trein naar toe moet, om dan weer te constateren dat die trein uitgevallen is...
Herken ik. Het is bijna altijd raak. Zowel de beneluxtrein als de boemeltjes. Je kunt er niet betrouwbaar mee naar Brussel reizen, ik heb in Antwerpen geregeld de aansluiting gemist door vertraging.

Ik fiets veel icm. de trein. Met fiets in de trein de grens passeren is een burocratisch drama. Het kost 10/12 euro per enkele reis. Daarom fiets ik de grens over. Alleen de treinen Duitsland in vanuit Venlo en Nieuweschans hebben betaalbare fietskaartjes omdat daar een eigen systeem wordt gehanteerd (Venlo Zusatzticket en Nieuweschans roze strippenkaart).
pi_79568712
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:47 schreef davidov2009 het volgende:

[..]

Ja ik zie ook niet in waarom Connexxion niet náár het station zou mogen rijden, dat lijkt mij alleen maar stimulering van de Arriva-dienst, geen concurrentie. Als er nou eens een pendelbusje (zoals deze ) Winsum-Dronrijp Station-Dronrijp Centrum-Menaldum zou rijden, dan wordt het verzorgingsgebied van 't station bediend...
Het systeem waarbij de bus klaar staat als de trein binnenkomt. Diezelfde bus heeft de instappers van de trein gebracht. Het systeem zoals Syntus hanteert, en dat werkt goed. Helaas zijn in Friesland bus en trein in verschillende handen. Zou m.i. geen belemmering moeten zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')