abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 februari 2010 @ 12:24:33 #1
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77841098

Vorige deel: [SC] WO Rechten #41 - Waar ondernemers een Cessna aftrekken

De mooiste studie verdient het mooiste topic van dit forum. Logisch! Hier verder keuvelen over je scriptie, je tentamens, de JB, de UB en niet te vergeten: dingessen!

Koning der wettenbundels:
GODMILJAAR! IK KAN GEEN MOOI PLAATJE VAN DE VERMANDE VINDEN!
Maar een echt jurist kent alle wetten toch uit z'n hoofd, opgelost, slotje.

Enne.. afgestudeerd zijn for the win!
De afgestudeerde helden van dit topic
Sovereign
_-rally-_
Leonoor
Thisbe
Pool
Smash-it
flubub
Argento

Ook leuk: de studenten, met de appetjoekste universiteit als eerste:

Universiteit van Kruikenstad
Mr.G
Sessy
1-1-1-1-1
Morrigun99
CaptainRedbeard
bladibladibla
hmmmz
aardappel
EasySilence
Dr_Strangelove

Rijksuniversiteit Groningen
xD
Proud2beDiepfries
StarGazer
Maharbal
aaipod
Cortax

Universiteit Leiden
addictivebeat
Mieks
Originele_Naam
Cinnamongirl
ChRoNiC
-Trinity-
RobertoCarlos
xxiessiexx
Florian_
Microtechs
Fip
Kimochi
ArcticBlizzard

Universiteit Utrecht
MarkzMan_X
The_Duce
VoreG
smvs
AkeBiAtch
dr.dunno
Diederik_Duck (?)
Memento-Mori
GDPP
ScottTracy
Rainb0ws
Eva4Evah
Dreamzk

Radboud Universiteit
DonStefano
Desideriusa
Sandersson
Kopstoot
Yashaaaaa
Retroseksueel
Morendo
fulco-

Universiteit van Amsterdam
Andoire
VeX-
Smash-it (tweede master)
TiMPiN

Universiteit Mestreech
Law.
Bartaz
RockGod---

Erasmus Universiteit Rotterdam
Umm-Qasr
Cleese
Nautilus
DahaKa
Flashwin
Phaelanx_NL

Vrije Universiteit
DanielSmith

Ook voor 1ejaars geldt: sluit je het topic, dan open je een nieuwe
Ben je ook rechtenstudent, post je graag mee en staat je naam nog niet in het lijstje? Meld het dan even in dit topic, dan word je toegevoegd. Of niet. Maar dan kun je bezwaar maken. En in beroep. En vast ook nog wel in cassatie bij Danny, al weet die kerel waarschijnlijk niet wat dat betekent.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pool op 10-02-2010 14:25:39 ]
pi_77841248
Waar slaat dat dingessen eigenlijk op?

Tevens TVP.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  woensdag 10 februari 2010 @ 12:35:29 #3
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77841458
Reclame uit het vorige deel, tevens in de TT:
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 12:10 schreef xxiessiexx het volgende:
Even reclame maken heur

[TK] Boeken Rechtsgeleerdheid eerste en tweede jaar
En:
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 12:29 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Waar slaat dat dingessen eigenlijk op?

Tevens TVP.
Ontstaan tussen m.n. Leonoor en mij. Maar door dingessen te ontdingessen gaat de spannende lading er een beetje af (omdat het minder spannend is dan het klinkt ), dus we houden het gewoon op dinges.
pi_77841713
tvp
Don't cry because it's over. Smile because it happened.
Liefde is een bitch plus een macht der gewoonte
  woensdag 10 februari 2010 @ 12:55:16 #5
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_77842026
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 12:35 schreef Pool het volgende:
Reclame uit het vorige deel, tevens in de TT:
[..]

En:
[..]

Ontstaan tussen m.n. Leonoor en mij. Maar door dingessen te ontdingessen gaat de spannende lading er een beetje af (omdat het minder spannend is dan het klinkt ), dus we houden het gewoon op dinges.
Ja, ik hoop dat mijn grote dinges van een jaar geleden nu eindelijk een keer tot afronding gaat komen, over dingessen gesproken. Hoe gaat het met jouw gedinges? . Ik heb overigens in mijn pm van afgelopen week al iets aan Dr_Strangelove gestuurd waaruit hij zou kunnen opmaken wat dingessen nu eigenlijk precies inhoudt, maar dat terzijde.

Ik vond het een mooie tvp!
Nulla verba sed acta
pi_77842208
Nooit geweten dat dit topic bestond, schrijf mij maar op de lijst van Uni Leiden.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_77842292
Voor de UU'ers, hebben jullie in het eerste jaar veel presentaties moeten houden?
pi_77843082
Eventjes een TVP, hoewel ik voor de komende anderhalve week vrij heb
pi_77843174
Deze topicreeks gaat hard tegenwoordig.

Ik zie dat de UM is aangepast naar Universiteit Mestreech ...

[ Bericht 68% gewijzigd door Rucebo op 10-02-2010 13:49:30 ]
  woensdag 10 februari 2010 @ 13:46:08 #10
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_77843567
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:01 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Nooit geweten dat dit topic bestond, schrijf mij maar op de lijst van Uni Leiden.
Goh, wat leuk een topic voor rechtenstudenten! Ik studeer ook rechten, in Leiden! Ik ben x-e jaars, lijkt me gezellig om hier ook mee te posten. Dit blok volg ik die en die vakken, hartstikke leuk/stom/interessant/gaaf/saai.

Misschien wil de TS mij ook in het lijstje in de OP zetten, nu ik van plan ben hier vaker te gaan posten? Dankjewel!
Nulla verba sed acta
pi_77843818
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:35 schreef Rucebo het volgende:
Deze topicreeks gaat hard tegenwoordig.

Ik zie dat de UM is aangepast naar Universiteit Mestreech ...
Alleen behoort die natuurlijk bovenaan te staan, aangezien dat de tofste universiteit is, al helemaal nu met carnaval
pi_77843852
tvp
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
pi_77844208
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:04 schreef evelien89 het volgende:
Voor de UU'ers, hebben jullie in het eerste jaar veel presentaties moeten houden?
Tot nu toe 1 presentatie gehad die verplicht is en je hebt ook nog een groepsproject waar 1 iemand bij moet presenteren. Voor het tweede blok (waar ik nu pas aan begin) weet ik nog niet.

Zo, dit vind ik ook wel een mooie tvp
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
pi_77844796
Yay een 8,5 gemiddeld voor vennootschapsbelasting ! Het einde van de bachelor is in zicht.
  woensdag 10 februari 2010 @ 14:25:13 #15
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77844875
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:01 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Goh, wat leuk een topic voor rechtenstudenten! Ik studeer ook rechten, in Leiden! Ik ben x-e jaars, lijkt me gezellig om hier ook mee te posten. Dit blok volg ik die en die vakken, hartstikke leuk/stom/interessant/gaaf/saai.

Misschien wil de TS mij ook in het lijstje in de OP zetten, nu ik van plan ben hier vaker te gaan posten? Dankjewel!
Welkom, ik heb je toegevoegd!
pi_77846050
Wauwie een TT voor mij
  woensdag 10 februari 2010 @ 15:24:01 #17
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_77847137
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:25 schreef Pool het volgende:

[..]

Nulla verba sed acta
pi_77847243
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:46 schreef Leonoor het volgende:

[..]

pi_77847576
Had je niet eerder daarmee kunnen komen xxiessiexx
Net een prota aangeschaft voor 44 euro

Ow en ik ben weer even in het niet zo zonnige Italië, net mijn cijfer wezen accepteren.. Maak je een schriftelijk tentamen moet je je cijfer later bij een herkansingmogelijkheid gaan accepteren
pi_77847760
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:36 schreef Yashaaaaa het volgende:
Had je niet eerder daarmee kunnen komen xxiessiexx
Net een prota aangeschaft voor 44 euro
Oh sorry, nou je mag hem nog steeds van me kopen hoor
(Kan je die andere niet even terugbrengen en die van mij overnemen? )
pi_77847907
Haha jammer genoeg niet plastic is er al af en was sowieso bij de boekverkoop hier
pi_77847946
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:46 schreef Yashaaaaa het volgende:
Haha jammer genoeg niet plastic is er al af en was sowieso bij de boekverkoop hier
Haha oke
  woensdag 10 februari 2010 @ 15:56:31 #23
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_77848276
Matige TT hoor: zet dan gelijk: "Xxiessiexx stopt ermee!"

(ik dagt even dat Zwalve ermee ging stoppen... heb ik voor niet Prota geleerd..)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_77848341
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:47 schreef xxiessiexx het volgende:
Haha oke
Ik ben wel geïnteresseerd in je 3ejaarsboeken eigenlijk, als die volgend jaar nog voorgeschreven zijn (zal haast wel).
pi_77849008
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:56 schreef RobertoCarlos het volgende:
Matige TT hoor: zet dan gelijk: "Xxiessiexx stopt ermee!"

(ik dagt even dat Zwalve ermee ging stoppen... heb ik voor niet Prota geleerd..)
Ik ben allang gestopt joh
Wil je nog een extra Prota om te leren?
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:58 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Ik ben wel geïnteresseerd in je 3ejaarsboeken eigenlijk, als die volgend jaar nog voorgeschreven zijn (zal haast wel).
Mijn 3e jaars boeken? Je bedoelt die van Burgerlijk Procesrecht en Rechtsfilosofie? Dat laatste vak verschilt het onderwerp per werkgroep en zijn alleen de boeken van Aquino voorgeschreven voor het tentamen. Over De Vier Liefdes moesten we elke week een essay schrijven
Nou ik hoor het wel als je ze wilt hebben
  woensdag 10 februari 2010 @ 16:24:14 #26
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_77849390
tvp'tje
pi_77849881
TVP.
pi_77850098
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:25 schreef Pool het volgende:

[..]

@ Leonoor, dank u voor de introductie

Ik heb afgelopen periode mijn bach weten te halen (heb er wat langer over gedaan om dit te behalen wegens diverse omstandigheden) en ben nu op zoek naar een baan/stage om het komende half jaar te overbruggen. De bedoeling is om in het nieuwe jaar een master aan de Erasmus te volgen, daar start dan als het goed is een master maritiem/zee recht.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  woensdag 10 februari 2010 @ 16:45:18 #29
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_77850153
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:43 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Ik heb afgelopen periode mijn bach weten te halen (heb er wat langer over gedaan om dit te behalen wegens diverse omstandigheden) en ben nu op zoek naar een baan/stage om het komende half jaar te overbruggen. De bedoeling is om in het nieuwe jaar een master aan de Erasmus te volgen, daar start dan als het goed is een master maritiem/zee recht.
Nice, dat is nog eens een goede keuze, rechtsgebiedtechnisch!
Nulla verba sed acta
pi_77850177
Derde periode is deze week weer begonnen, gaat volgens mij wel een leuke periode worden met Constitutional Law of the EU & European Criminal Law. (TVP)
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_77850649
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:43 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Misschien ook interessante info voor iemand in dit topic, want daar werd laatst nog naar gevraagd.
pi_77851129
tvp.

Ja, ik ben op dit moment even inspiratieloos. Ik ga ff maar lekker wat Bioshock 2 spelen en NIET denken aan studeren.
pi_77851190
Is dat helemaal hip ineens, dat maritiem recht

Hmm ik zit me ergens af te vragen of ik al dit nu niet voor niets ga doen.. (het eerder weggaan uit Italie) Aangezien je op de ru volgens mij voortaan je bachelor en master niet in één jaar aan mag vragen..

Maar goed, misschien dat ik, als ik geen andere hers in augustus heb, de twee vakken ga herren die ik dan nog open heb staan voor mijn bachelor.. En anders red ik het toch waarschijnlik niet om 7 vakken in 1 semester te volgen, dus haal ik het jaar erop mijn master..

Als je je master haalt in januari, hoef je dan maar een half jaar college geld te betalen?

En om mijn eigen vraag te beantwoorden, los van het feit of het uiteindelijk tijd gaat schelen, vind ik het wel eens tijd worden om mijn bachelor te gaan halen.. En daar niet nog een heel studiejaar mee te gaan wachten
pi_77851211
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 17:14 schreef Yashaaaaa het volgende:
Is dat helemaal hip ineens, dat maritiem recht

Hmm ik zit me ergens af te vragen of ik al dit nu niet voor niets ga doen.. Aangezien je op de ru volgens mij voortaan je bachelor en master niet in één jaar aan mag vragen..

Maar goed, misschien dat ik, als ik geen andere hers in augustus heb, de twee vakken ga herren die ik dan nog open heb staan voor mijn bachelor.. En anders red ik het toch waarschijnlik niet om 7 vakken in 1 semester te volgen, dus haal ik het jaar erop mijn master..

Als je je master haalt in januari, hoef je dan maar een half jaar college geld te betalen?
Bij ons wel.

En waarom niet gewoon 7 vakken in 1 semester volgen?
pi_77851332
5 master vakken en 2 bachelorvakken, weet niet of ik dat wel aankan
Zijn niet allemaal van de +50 ec per semester hier
pi_77851484
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 17:18 schreef Yashaaaaa het volgende:
5 master vakken en 2 bachelorvakken, weet niet of ik dat wel aankan
Zijn niet allemaal van de +50 ec per semester hier
Nee maar 't zou ook zonde zijn als je bijvoorbeeld maar 2 vakken niet haalt ofzo, en je een heel (of half jaar) collegegeld moet betalen volgend jaar voor 2 vakken of iets dergelijks.
pi_77860696
tvp
pi_77862294
Dat is ook zo, maar ik ga eerst proberen om de twee bachelorvakken wss in augustus te doen
pi_77862374
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:05 schreef dreamzk het volgende:

[..]

Tot nu toe 1 presentatie gehad die verplicht is en je hebt ook nog een groepsproject waar 1 iemand bij moet presenteren. Voor het tweede blok (waar ik nu pas aan begin) weet ik nog niet.

Zo, dit vind ik ook wel een mooie tvp
Oke, dat valt nog best mee. Wat voor soort presentatie? Ben heel erg benieuwd hoe dat straks gaat:)
pi_77863500
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 21:44 schreef Yashaaaaa het volgende:
Dat is ook zo, maar ik ga eerst proberen om de twee bachelorvakken wss in augustus te doen
Komt vast goed .
  woensdag 10 februari 2010 @ 22:29:02 #41
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_77864879
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 21:46 schreef evelien89 het volgende:

[..]

Oke, dat valt nog best mee. Wat voor soort presentatie? Ben heel erg benieuwd hoe dat straks gaat:)
Over een arrest of een casus Maak je niet druk, stelt geen bal voor. Wijst zich allemaal vanzelf
pi_77864926
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 21:46 schreef evelien89 het volgende:

[..]

Uhm die verplichte presentatie was voor Inleiding Strafrecht, je kreeg een casus en die moest je uitwerken per 4 man en daar dan een presentatie van 10min over geven. Tot nu toe valt dat idd allemaal wel mee gelukkig, ik heb het ook niet zo op presenteren
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_77864955
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 22:29 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Over een arrest of een casus Maak je niet druk, stelt geen bal voor. Wijst zich allemaal vanzelf
Lekker getimed
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
  woensdag 10 februari 2010 @ 22:39:17 #44
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_77865371
Eerstejaars UU'ers (dreamzk, Florette en de rest die ik vergeet): zijn jullie een beetje tevreden met je nieuwe werkgroep?

Ik weet t zelf nog niet zo misschien nogal bevooroordeeld, maar op het eerste gezicht dacht ik 'mwah', zitten een paar tutjes bij enzo, maargoed hopelijk wordt het nog leuk
  woensdag 10 februari 2010 @ 22:48:42 #45
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_77865890
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 22:30 schreef dreamzk het volgende:

[..]

Lekker getimed
Heheh Binnenkort komt die oefenrechtbank eraan he. Daar heb ik niet zoveel zin in
pi_77866120
Ik heb de algemene colleges van de Oefenrechtbank inmiddels gehad, en bij een van de twee gelegenheden gepleit namens mijn groepje.

Nu komen de bijzondere delen. Ik heb me voor Strafrecht ingeschreven, en heb vandaag vernomen dat ik mag gaan requireren in mei.
pi_77866611
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 22:48 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Heheh Binnenkort komt die oefenrechtbank eraan he. Daar heb ik niet zoveel zin in
In het eerste jaar al? In Leiden heb je het vak Moot Court en dat krijg je als Notarieel Recht student pas in het derde jaar
Bij Rechtsgeleerdheid wel in het tweede jaar.

Heb in het eerste jaar helemaal geen presentatie hoeven te houden.
pi_77866685
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 22:53 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Ik heb de algemene colleges van de Oefenrechtbank inmiddels gehad, en bij een van de twee gelegenheden gepleit namens mijn groepje.

Nu komen de bijzondere delen. Ik heb me voor Strafrecht ingeschreven, en heb vandaag vernomen dat ik mag gaan requireren in mei.
Wablief?
pi_77867879
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 22:39 schreef Eva4Evah het volgende:
Eerstejaars UU'ers (dreamzk, Florette en de rest die ik vergeet): zijn jullie een beetje tevreden met je nieuwe werkgroep?

Ik weet t zelf nog niet zo misschien nogal bevooroordeeld, maar op het eerste gezicht dacht ik 'mwah', zitten een paar tutjes bij enzo, maargoed hopelijk wordt het nog leuk
Toevallig genoeg zit ik weer met die knappe werkgroepgenoot van het eerste semester maar voor de rest zit er niet echt veel leuks/aardigs tussen lijkt het. Ik heb wel een hele kleine werkgroep, 12 man ofzo maar.

Ik denk nog niet eens aan die oefenrechtbank, volgende week maandag al eerste tentamen voor IER
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_77868087
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 23:04 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Wablief?
Dat betekent dat ik OvJ moet spelen en een flinke straf moet eisen.
pi_77868155
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 23:30 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Dat betekent dat ik OvJ moet spelen en een flinke straf moet eisen.
Maar niet in het echie toch?
pi_77869033
Haha nee, ik had het toch over de Oefenrechtbank. M'n laatste bachelorvak....
pi_77869391
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 23:53 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Haha nee, ik had het toch over de Oefenrechtbank. M'n laatste bachelorvak....
Oh oeps, mijn excuses Officier van Justitie
pi_77869766
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 22:48 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Dat vind ik ook niks voor een eerstejaars eigenlijk. Hier is het ook in het derde jaar. Dan ben je er veel meer klaar voor...
pi_77870365
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 00:12 schreef Rucebo het volgende:

[..]

Dat vind ik ook niks voor een eerstejaars eigenlijk. Hier is het ook in het derde jaar. Dan ben je er veel meer klaar voor...
Als de oefenrechtbank hetzelfde is als in Maastricht bedoel je dan, want wij hebben (volgens de coordinatoren van de OR, maarja, hoe betrouwbaar is dat?) een speciale opzet die nergens anders in Nederland wordt gevolgd.

Ik denk dan ook dat als je eerstejaars in onze oefenrechtbank zou zetten, het een fiasco zou worden. Ik ben er net klaar mee en zat in een groepje met drie vierdejaars studentes (ben zelf ook vierdejaars) en wij zaten af en toe nog met de handen in het haar...
pi_77871004
In nijmegen was ik OvJ met als zaak iemand die voor de lol 112 had gebeld
pi_77874648
Dat vak waar ik zo door baalde omdat ik het leuk vond en verneukt had.......
daar had ik een 6 op. Ik snap er geen bal van, maargoed. Wel jammer want ik vond het vak echt leuk en dan is een zes nogal magertjes, maar een voldoende nonetheless.

Notarielen hebben in Groningen overigens helemaal geen studentenrechtbank. Fiscalisten wel, maar omdat ik een apart schakelprogramma volg, heb ik ook bij fiscaal recht geen studentenrechtbank.
pi_77875890
Nou, gefeliciteerd dan toch maar.
  donderdag 11 februari 2010 @ 12:04:57 #59
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_77877896
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 23:26 schreef dreamzk het volgende:

[..]

Toevallig genoeg zit ik weer met die knappe werkgroepgenoot van het eerste semester maar voor de rest zit er niet echt veel leuks/aardigs tussen lijkt het. Ik heb wel een hele kleine werkgroep, 12 man ofzo maar.

Ik denk nog niet eens aan die oefenrechtbank, volgende week maandag al eerste tentamen voor IER
12 man dat is wel relaxed, ik heb volle bak helaas. En dat aankomende tentamen, das toch dat ding op de computer? Je kan toch gewoon je boeken erbij houden, dus dat is toch een eitje? Of mis ik nu iets
  donderdag 11 februari 2010 @ 12:05:28 #60
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_77877912
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 01:22 schreef Yashaaaaa het volgende:

Heb je wel een fikse straf geeist?
pi_77879387
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 12:05 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Heb je wel een fikse straf geeist?
Alleen de doodstraf voldoet in dit geval
pi_77880076
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 01:22 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik had hier een zaak van iemand waarvan het schietverlof werd ingetrokken (bestuurs) en eentje waarbij iemand onzorgvuldig was geweest met zaakwaarnemen. Beide zaken gewonnen
pi_77880955
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 12:04 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

12 man dat is wel relaxed, ik heb volle bak helaas. En dat aankomende tentamen, das toch dat ding op de computer? Je kan toch gewoon je boeken erbij houden, dus dat is toch een eitje? Of mis ik nu iets
Ik snapte het ook niet helemaal, maar het is wel iets dat je op de computer doet. Morgen of zaterdag komt op WebCT wat stof die je moet leren en daar stellen ze dan vragen over ofzo.
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_77881024
Oh, doen ze die online toets nog steeds bij IER? Dat is best eenvoudig omdat je alles erbij mag houden, je moet alleen op de tijd letten. Maar daar moet je toch makkelijk een 8 voor kunnen halen.
pi_77882515
soms krijg ik het idee dat op sommige universiteiten het makkelijker is om punten te halen dan op andere universiteiten..

Maar goed die discussie hadden we al eens gehad he
pi_77883222
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 13:28 schreef ScottTracy het volgende:
Oh, doen ze die online toets nog steeds bij IER? Dat is best eenvoudig omdat je alles erbij mag houden, je moet alleen op de tijd letten. Maar daar moet je toch makkelijk een 8 voor kunnen halen.
We krijgen 2 uur en de leraar zei dat dat ruim voldoende zou zijn, ik ben iig benieuwd
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
  donderdag 11 februari 2010 @ 14:27:25 #67
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_77883341
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 14:05 schreef Yashaaaaa het volgende:
soms krijg ik het idee dat op sommige universiteiten het makkelijker is om punten te halen dan op andere universiteiten..

Maar goed die discussie hadden we al eens gehad he
Ik zou onmiddellijk overstappen naar de UU als ik jou was hoor! Toets op internet is hartstikke makkelijk met je boeken erbij, je krijgt 30 minuten de tijd voor 10 vragen over Internationaal en Europees recht, als eerstejaars na 2 weken onderwijs is dat echt appeltje-eitje opzoeken en invullen! ,
Nulla verba sed acta
pi_77883425
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 14:24 schreef dreamzk het volgende:

[..]

We krijgen 2 uur en de leraar zei dat dat ruim voldoende zou zijn, ik ben iig benieuwd
Hm, de opzet zal wel wat gewijzigd zijn dan. Wij hadden de opzet zoals Leonoor hierboven beschrijft, 30 minuten voor 10 vragen
pi_77884519
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 14:27 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Ik zou onmiddellijk overstappen naar de UU als ik jou was hoor! Toets op internet is hartstikke makkelijk met je boeken erbij, je krijgt 30 minuten de tijd voor 10 vragen over Internationaal en Europees recht, als eerstejaars na 2 weken onderwijs is dat echt appeltje-eitje opzoeken en invullen! ,
Happerdehaphap

Zo te zien hebben ze zelfs 2 uur! Niet eerlijk!

Nee maar ik vind het hele meerkeuzevragen bij rechtententamens wel vrij apart.. Sowieso op WO meerkeuzetentamens
pi_77885035
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 14:58 schreef Yashaaaaa het volgende:

[..]

Happerdehaphap

Nee maar ik vind het hele meerkeuzevragen bij rechtententamens wel vrij apart.. Sowieso op WO meerkeuzetentamens
Liever open vragen dan MC, die dingen zijn soms echt onwijs moeilijk. Alle antwoorden kan je wel wat bij bedenken maar op de een of andere manier gok ik toch altijd de verkeerde
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_77887374
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 14:58 schreef Yashaaaaa het volgende:

[..]

Happerdehaphap

Ik heb deze periode een open-boek tentamen .
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
  donderdag 11 februari 2010 @ 16:27:16 #72
124676 RobertoCarlos
pi_77887721
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 10:16 schreef Maharbal het volgende:
Dat vak waar ik zo door baalde omdat ik het leuk vond en verneukt had.......
daar had ik een 6 op. Ik snap er geen bal van, maargoed. Wel jammer want ik vond het vak echt leuk en dan is een zes nogal magertjes, maar een voldoende nonetheless.
Klote voor je En je mag ook niet eens herkansen
Nou ja, mss een extra vak erbij nemen om het goed te maken
pi_77887766
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:17 schreef GDPP het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik dit jaar ook voor het eerst, voor romeins recht, zodat we niet alle latijnse benamingen uit ons hoofd hoeven te leren ofzo..
  donderdag 11 februari 2010 @ 16:35:28 #74
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_77888020
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:17 schreef GDPP het volgende:

[..]

Als je straks bent afgestudeerd heb je de hele dag je boeken ter beschikking. De essentie is dat je leert het juridische probleem te doorgronden en op te lossen. Niet dat je wetten en jurisprudentie uit je hoofd kunt opdreunen.
Nulla verba sed acta
pi_77888447
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:35 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Als je straks bent afgestudeerd heb je de hele dag je boeken ter beschikking. De essentie is dat je leert het juridische probleem te doorgronden en op te lossen. Niet dat je wetten en jurisprudentie uit je hoofd kunt opdreunen.
Dat snap ik, maar ik keek wel even vreemd op toen ik het las.
pi_77888886
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:28 schreef Yashaaaaa het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik dit jaar ook voor het eerst, voor romeins recht, zodat we niet alle latijnse benamingen uit ons hoofd hoeven te leren ofzo..
Ik wou dat ik daar toen een open boek tentamen voor had
pi_77889685
Op de UvT was dat half open; eerst een uur kennisvragen beantwoorden, daarna mocht het boek erbij gepakt worden en moest je een essayvraag beantwoorden.
pi_77891806
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:59 schreef xxiessiexx het volgende:
Ik wou dat ik daar toen een open boek tentamen voor had
Denk niet dat Prota erbij hebben mij veel had geholpen toentertijd .
pi_77891998
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 18:30 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Denk niet dat Prota erbij hebben mij veel had geholpen toentertijd .
Dat andere boekje wel "Beknopte geschiedenis.."
pi_77892355
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 18:36 schreef xxiessiexx het volgende:
Dat andere boekje wel "Beknopte geschiedenis.."
Haha ja die wel ja .
pi_77892851
Bij ons is het nieuwe semester 1,5 week geleden begonnen, en die nieuwe vakken..

Inleiding Europees vond ik sowieso al saai, nu ook nog volkenrecht , en rechtsfilosofie.

Gelukkig toch nog privaatrecht en strafrecht om het goed te maken.
pi_77892918
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 18:59 schreef Smart_ass het volgende:
Bij ons is het nieuwe semester 1,5 week geleden begonnen, en die nieuwe vakken..

Inleiding Europees vond ik sowieso al saai, nu ook nog volkenrecht , en rechtsfilosofie.

Gelukkig toch nog privaatrecht en strafrecht om het goed te maken.
Lol Europees Rechtsfilosofie Strafrecht
Volkenrecht nooit gehad
Sterkte
pi_77893150
Ja erg he. En dan allemaal in 1 blok.

Volkenrecht is erg, geloof me. Zit zo'n beetje tussen rechtsfilosofie en Europees in qua saaiheid, waar rechtsfilosofie dan op 1 staat.

Strafrecht vind ik nog wel te doen. Toch knap van je trouwens, dat je het dan zo lang hebt volgehouden.
  donderdag 11 februari 2010 @ 19:12:58 #84
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_77893373
Vandaag bij strafrecht een proef gehad met SMS stemmen tijdens Hoorcollege's. Ik zie de toegevoegde waarde er niet van in maar het was wel leuk De timer rechtsonderin de dia is realtime

O en wie het goede antwoord weet mag hem zeggen. Het was het tweede college strafrecht

edit: ow kut de casus staat er niet in. Ff in het kort.

Jantje zit in zijn kamer als hij opeens wat gestommel hoort. Plotsklaps staat er zomaar een dief achter hem in zijn kamertje. Hij bedenkt zich geen moment en duwt de vuigaard de badkamer in, trekt de deur dicht en sluit de deur van buitenaf af (door een stoel onder de deurkruk te drukken oid als in de film)

Jantje belt meteen de politie, wacht geduldig ze tot arriveren en draagt de dief over. De OVJ besluit jantje te vervolgen voor het delict als te zien op de foto. Jantje beroept zich op noodweer. De rechter...

[ Bericht 10% gewijzigd door aaipod op 11-02-2010 19:20:00 ]
pi_77893545
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:07 schreef Smart_ass het volgende:
Ja erg he. En dan allemaal in 1 blok.

Volkenrecht is erg, geloof me. Zit zo'n beetje tussen rechtsfilosofie en Europees in qua saaiheid, waar rechtsfilosofie dan op 1 staat.

Strafrecht vind ik nog wel te doen. Toch knap van je trouwens, dat je het dan zo lang hebt volgehouden.
Rechtsfilosofie kreeg ik pas in het tweede jaar hoor Ging mij in de werkgroepen een beetje te veel over God. (was laat met inschrijven dus het enige dat over was was een werkgroep speciaal voor mensen die geïnteresseerd waren in het christelijk geloof )
Vakken als Burgerlijk Recht, Verbintenissenrecht en Romeins Recht vond ik wel onwijs tof om te volgen. Alleen het tentamen van die laatste niet.
  donderdag 11 februari 2010 @ 19:21:18 #86
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_77893696
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:17 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

(was laat met inschrijven dus het enige dat over was was een werkgroep speciaal voor mensen die geïnteresseerd waren in het christelijk geloof )
pi_77893787
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:21 schreef aaipod het volgende:

[..]

Ja lach maar
pi_77893839
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:12 schreef aaipod het volgende:
Vandaag bij strafrecht een proef gehad met SMS stemmen tijdens Hoorcollege's. Ik zie de toegevoegde waarde er niet van in maar het was wel leuk De timer rechtsonderin de dia is realtime

O en wie het goede antwoord weet mag hem zeggen. Het was het tweede college strafrecht

[ afbeelding ]

edit: ow kut de casus staat er niet in. Ff in het kort.

Jantje zit in zijn kamer als hij opeens wat gestommel hoort. Plotsklaps staat er zomaar een dief achter hem in zijn kamertje. Hij bedenkt zich geen moment en duwt de vuigaard de badkamer in, trekt de deur dicht en sluit de deur van buitenaf af (door een stoel onder de deurkruk te drukken oid als in de film)

Jantje belt meteen de politie, wacht geduldig ze tot arriveren en draagt de dief over. De OVJ besluit jantje te vervolgen voor het delict als te zien op de foto. Jantje beroept zich op noodweer. De rechter...
C
pi_77893849
Ik gok C trouwens.

Maar ik zou het echt niet zeker weten
pi_77894344
Het is inderdaad C.

Wel lijkt het beroep op noodweer niet echt te kloppen, want de huisvrede valt niet onder "lijf, eerbaarheid of goed". Je zou heel misschien kunnen zeggen dat er een dreigende aanranding van je lijf is.

Het lijkt me niet wederrechtelijk op grond van 53 lid 1 Sv: bij betrapping op heterdaad is iedereen bevoegd de verdachte aan te houden.
pi_77894415
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:40 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Het is inderdaad C.
pi_77894441
Net of ik de expert ben.
pi_77894478
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:43 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Net of ik de expert ben.
Als twee anderen het zeggen en met zulke zekerheid dan denk ik dat mijn gokje ook wel goed is
  donderdag 11 februari 2010 @ 19:57:21 #94
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_77894960
Het is C

B was echter het meest gesmste antwoord omdat ze net een heel verhaal had gehouden over dat strafuitsluitingsgronden pas aan bod komen bij de 3de matteriële vraag van 350 Sv.
pi_77895099
Wat had jij gesmst?

Of had je het te druk met foto's maken voor Fok?
pi_77895105
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:17 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Rechtsfilosofie kreeg ik pas in het tweede jaar hoor Ging mij in de werkgroepen een beetje te veel over God. (was laat met inschrijven dus het enige dat over was was een werkgroep speciaal voor mensen die geïnteresseerd waren in het christelijk geloof )
Vakken als Burgerlijk Recht, Verbintenissenrecht en Romeins Recht vond ik wel onwijs tof om te volgen. Alleen het tentamen van die laatste niet.
Romeins recht krijgen we hier volgens mij niet. Burgerlijk recht is wel leuk ja. Al vind ik persoonlijk goederenrecht leuker dan verbintenissenrecht.

Oh god, dat lijkt me helemaal niets nee. Vooral niet als je zelf niet gelovig bent.
pi_77895230
Sms'en in een hoorcollegezaal is wel echt zonde van je geld
  donderdag 11 februari 2010 @ 20:20:03 #98
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_77895805
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 20:01 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Wat had jij gesmst?

Of had je het te druk met foto's maken voor Fok?
Ik ga toch geen geld uitgeven aan die onzin Ik laat de rest van de zaal het wel doen

Ik dacht wel B
pi_77895879
Ik had in het echie wel wat agressiever gereageerd dan Jantje denk ik
  donderdag 11 februari 2010 @ 20:41:11 #100
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_77896622
Ik moet zeggen dat ik het verhaal van de casus niet helemaal heb onthouden maar dit was min of meer de strekking Laten we het maar houden op "vrij naar: Dr. mr. Mevrouw Diecollegegaf"
pi_77896732
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 20:41 schreef aaipod het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het verhaal van de casus niet helemaal heb onthouden maar dit was min of meer de strekking Laten we het maar houden op "vrij naar: Dr. mr. Mevrouw Diecollegegaf"
Een persoon die promoveert in het recht wordt mr. dr. in plaats van dr. mr.
  donderdag 11 februari 2010 @ 20:46:18 #102
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_77896782
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 20:44 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Een persoon die promoveert in het recht wordt mr. dr. in plaats van dr. mr.
pi_77901903
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 20:20 schreef aaipod het volgende:

[..]

Ik ga toch geen geld uitgeven aan die onzin Ik laat de rest van de zaal het wel doen

Ik dacht wel B
Hoewel strafrecht voor mij alweer een tijdje geleden is dacht ik in eerste instantie ook niet aan C en zou ik bij een gok waarschijnlijk voor B zijn gegaan.

Mijn redenering was: OvJ zegt: Jantje heeft dit en dat gedaan en kan dat is ook precies wat Jantje heeft gedaan. Eerste vraag voldaan, dus vrijspraak niet meer mogelijk. Tweede vraag: is datgene dat Jantje heeft gedaan ook strafbaar? Nee, want niet wederrechtelijk, dus OVAR.

Daarna zag ik pas dat de OvJ kennelijk precies de delictsomschrijving ten laste heeft gelegd en dan is het dus bij de eerste vraag al spaak loopt en dus vrijspraak moet volgen.

Best leuk eigenlijk, op zo'n moment vraag ik me af waarom ik geen strafrecht ben gaan doen
pi_77904251
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 20:41 schreef aaipod het volgende:
Vellinga-Schootstra?
  donderdag 11 februari 2010 @ 23:22:31 #105
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77904374
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 22:29 schreef Bartaz het volgende:
Best leuk eigenlijk, op zo'n moment vraag ik me af waarom ik geen strafrecht ben gaan doen
Omdat je dan 90% van de tijd met kruimeldiefjes bezig bent waarvan de schuld toch wel vaststaat en je alleen maar een beetje over de gepaste strafmaat staat te onderhandelen.
pi_77904603
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:22 schreef Pool het volgende:

[..]

Omdat je dan 90% van de tijd met kruimeldiefjes bezig bent waarvan de schuld toch wel vaststaat en je alleen maar een beetje over de gepaste strafmaat staat te onderhandelen.
Ik heb zojuist de casus van de Oefenrechtbank gelezen en begrijp ineens wat je bedoelt.

Volgend jaar misschien een tweede master, nu het nog kan.
pi_77904730
Volgens mij is strafrecht in sommige staten van Amerika veel spannender.

Of ik kijk teveel films.
pi_77904794
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 20:01 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Romeins recht krijgen we hier volgens mij niet. Burgerlijk recht is wel leuk ja. Al vind ik persoonlijk goederenrecht leuker dan verbintenissenrecht.

Oh god, dat lijkt me helemaal niets nee. Vooral niet als je zelf niet gelovig bent.
Ligt eraan, Doe je Nederlands recht? Dan krijg je namelijk historische ontwikkeling van het privaatrecht, en dat is romeins recht.. Ik vind het wel interessant Vooral omdat ik in Italie toch al van plan was om dat te gaan volgen.. Alleen doe ik het dus nu in een taal die ik wel begrijp

Wel grappig want het is dus in het tweede jaar, ook ter voorbereiding op Bugerlijk recht I en II, en die heb ik beide al gehaald dus hoop dat het voor mij nu wat makkelijker is.. Alhoewel het het andersom misschien ook makkelker had gemaakt, want een van de doelen van het vak was ook een casus stapsgewijs op leren lossen ofzo

Ow en over dat goederen en verbintenissen recht, wacht maar tot je b3 jaar
Alhoewel Bartels wel echt een geniale vent is
  donderdag 11 februari 2010 @ 23:32:20 #109
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_77904798
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:19 schreef Cortax het volgende:

[..]

Vellinga-Schootstra?
Ik had me dus verslapen het eerste college vandaar de onduidelijkheid over de naam Het is een beetje een kleine mollige vrouw met een 'pittig kapsel'. Voor de werkgroepen hebben we trouwens Nico Kwakman. Ik weet niet of je die kent maar das ook een toffe peer. Legt alles echt ongelooflijk duidelijk uit.
pi_77905318
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:31 schreef xxiessiexx het volgende:
Volgens mij is strafrecht in sommige staten van Amerika veel spannender.

Of ik kijk teveel films.
"It wasn't rape, Your Honor, it was surprise sex".
pi_77905362
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:46 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

"It wasn't rape, Your Honor, it was surprise sex".
Exact. De vreemdste dingen daar.
pi_77906911
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:57 schreef aaipod het volgende:
Het is C

B was echter het meest gesmste antwoord omdat ze net een heel verhaal had gehouden over dat strafuitsluitingsgronden pas aan bod komen bij de 3de matteriële vraag van 350 Sv.
Het moeilijke is juist om te weten wanneer strafuitsluitingsgronden tóch aan bod komen bij de eerste vraag, ik hoop dat ze dat daarna nog duidelijk heeft uitgelegd? En ik móest het wel weten, noodweerexces staat op mijn lijstje van potentiële scriptieonderwerpen
pi_77910456
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:32 schreef aaipod het volgende:

[..]

Ik had me dus verslapen het eerste college vandaar de onduidelijkheid over de naam Het is een beetje een kleine mollige vrouw met een 'pittig kapsel'. Voor de werkgroepen hebben we trouwens Nico Kwakman. Ik weet niet of je die kent maar das ook een toffe peer. Legt alles echt ongelooflijk duidelijk uit.
Die Vellinga geeft echt goed college strafrecht 1, maar daar kom je in het tweede jaar pas achter als je allemaal drama-docenten krijgt Kwakman is ook wel een leuke gast en snapt het ook geweldig, alleen hij is soms wat warrig
pi_77910749
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:32 schreef aaipod het volgende:

[..]

Ja, kwakman is inderdaad superduidelijk. Beetje warrig ogende kerel met z'n kapsel etc, maar die man weet veel en weet het echt helder over te brengen. Dit herinner ik me zelfs nog van m'n eerste jaar.
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:27 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Ik heb zojuist de casus van de Oefenrechtbank gelezen en begrijp ineens wat je bedoelt.

Volgend jaar misschien een tweede master, nu het nog kan.
Begin dan in godsnaam terwijl je nog met je eerste bezig bent dokter rare_liefde!
pi_77911679
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:32 schreef Yashaaaaa het volgende:

[..]

Ligt eraan, Doe je Nederlands recht? Dan krijg je namelijk historische ontwikkeling van het privaatrecht, en dat is romeins recht.. Ik vind het wel interessant Vooral omdat ik in Italie toch al van plan was om dat te gaan volgen.. Alleen doe ik het dus nu in een taal die ik wel begrijp

Wel grappig want het is dus in het tweede jaar, ook ter voorbereiding op Bugerlijk recht I en II, en die heb ik beide al gehaald dus hoop dat het voor mij nu wat makkelijker is.. Alhoewel het het andersom misschien ook makkelker had gemaakt, want een van de doelen van het vak was ook een casus stapsgewijs op leren lossen ofzo

Ow en over dat goederen en verbintenissen recht, wacht maar tot je b3 jaar
Alhoewel Bartels wel echt een geniale vent is
Oh oke, dan vergiste ik me. Ik doe Nederlands recht ja. Hopelijk is dat dan wat leuker dan volkenrecht en rechtsfilosofie.. Beetje jammer ook dat we dat allemaal in 1 periode krijgen. Iemand die ik ken zei dacht ik dat zij volkenrecht nooit gehad heeft. Of pas in het 2e jaar.

Mmm oke, ik ben benieuwd. Ja ik heb die vriendin ook al gehoord over Burgerlijk recht I en II. En ze heeft me bepaalde vragen voorgelegd. Klonk inderdaad wel echt heel lastig.
pi_77914228
Ja, toen ik begon, in 2006, was het voor het eerst in het eerste jaar.. En toen moesten mijn mentormammas er bij komen zitten.. Toen werd het dus voor eerste en tweedejaars tegelijk gegeven..

Rechtsfilosofie ben ik amper naar de hoorcolleges geweest.. Die mensen waren zo oninspirerend.. Op het tentamen gewoon een eind weg gelult en ik had nog een 6.5.. Volgens mij had ik toen alleen de samenvatting van de jfv geleerd..

Maar volkenrecht is ergens ook wel geniaal, wordt het nog steeds gegeven door Wellens? Met zijn "nigouragoua keese" en die "ganze wereld"
pi_77918383
Jeej, brief van de examencommissie is al terug

Ik moet inderdaad die vakken volgen die ik nu al volg, en bij aanvraag van het afstuderen een kopie van hun brief overhandigen

pi_77926691
Een beetje laat, maar beter laat dan nooit :
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 22:39 schreef Eva4Evah het volgende:

Heb nu twee werkgroepen gehad en het viel me nog wel mee. Het is gewoon weer ff wennen, ik vond mijn vorige werkgroep gewoon te leuk! Maar het hoort erbij, zal het hiermee moeten doen. Er zitten wel een aantal heule leuke bij haha grapje.
Vond het overigens wel shocking dat je meteen de eerste werkgroep al een partner moest vinden voor je opdracht strafrecht!

[ Bericht 1% gewijzigd door Florette op 12-02-2010 18:02:03 ]
pi_77926755
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 13:26 schreef dreamzk het volgende:

[..]

Ik snapte het ook niet helemaal, maar het is wel iets dat je op de computer doet. Morgen of zaterdag komt op WebCT wat stof die je moet leren en daar stellen ze dan vragen over ofzo.
Dat eerste tentamen stelt niets voor hoor. Dat zijn een aantal meerkeuzevragen over het vinden van bronnen/jurisprudentie ed Niets iets om je druk over te maken geloof ik!
  vrijdag 12 februari 2010 @ 18:02:30 #120
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_77926954
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 09:56 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Begin dan in godsnaam terwijl je nog met je eerste bezig bent dokter rare_liefde!
Op zich heb ik een rustig semester maar omdat ik het niet heb op het schrijven van scripties neem ik niet meer hooi op m'n vork. Ook was het een beetje tongue in cheek, maar ook weer niet helemaal.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 18:30:18 #121
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_77927775
Nou, 2 uur geleden sollicitatiegesprek gehad voor Honours College. Wat een rotvragen zeg (of misschien ook wel niet, maar ik had zo geen antwoord paraat). Waarom vind je rechten zo leuk? Ja.. Weet ik eigenlijk niet.. Gewoon, het fascineert me enorm. Het boeit me.. Maar waarom? Ik had in ieder geval geen antwoord en kan nu ook niet echt bedenken.

Volgens mij vonden ze maar dom overkomen Het waren trouwens 2 dames aan de andere kant van een tafel die volgens mij zelf weinig kaas van de studie hadden gegeten maar gewoon Honours College selecties deden voor alle studies.

Nou goed, nu weer een week a anderhalf afwachten voor de uitslag. Waar weer iemand anders over beslist die de 2 dames adviseren. Als het programma zelf uit zulke nodeloos omslachtige procedures en vereisten bestaat dan haak ik snel af. Ik heb tenslotte besloten om op de uitnodiging in te gaan omdat het mij LEUK leek. De lol is er op deze manier snel af.
pi_77927830
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 18:02 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Op zich heb ik een rustig semester maar omdat ik het niet heb op het schrijven van scripties neem ik niet meer hooi op m'n vork. Ook was het een beetje tongue in cheek, maar ook weer niet helemaal.
Was een opmerking in verband met de nieuwe wet en verhoogd collegegeld.

Zo lang je maar bent begonnen, zit je goed.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 18:34:37 #123
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_77927889
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 18:32 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Was een opmerking in verband met de nieuwe wet en verhoogd collegegeld.

Zo lang je maar bent begonnen, zit je goed.
Oh, bedankt voor de tip dan. Altijd handig te weten.
pi_77927947
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 18:30 schreef aaipod het volgende:
Nou, 2 uur geleden sollicitatiegesprek gehad voor Honours College. Wat een rotvragen zeg (of misschien ook wel niet, maar ik had zo geen antwoord paraat). Waarom vind je rechten zo leuk? Ja.. Weet ik eigenlijk niet.. Gewoon, het fascineert me enorm. Het boeit me.. Maar waarom? Ik had in ieder geval geen antwoord en kan nu ook niet echt bedenken.

Volgens mij vonden ze maar dom overkomen Het waren trouwens 2 dames aan de andere kant van een tafel die volgens mij zelf weinig kaas van de studie hadden gegeten maar gewoon Honours College selecties deden voor alle studies.

Nou goed, nu weer een week a anderhalf afwachten voor de uitslag. Waar weer iemand anders over beslist die de 2 dames adviseren. Als het programma zelf uit zulke nodeloos omslachtige procedures en vereisten bestaat dan haak ik snel af. Ik heb tenslotte besloten om op de uitnodiging in te gaan omdat het mij LEUK leek. De lol is er op deze manier snel af.
Lol, ik had bij een sollicitatiegesprek al afgehaakt
pi_77929501
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:54 schreef Florette het volgende:
Een beetje laat, maar beter laat dan nooit :
[..]

Heb nu twee werkgroepen gehad en het viel me nog wel mee. Het is gewoon weer ff wennen, ik vond mijn vorige werkgroep gewoon te leuk! Maar het hoort erbij, zal het hiermee moeten doen. Er zitten wel een aantal heule leuke bij haha grapje.
Vond het overigens wel shocking dat je meteen de eerste werkgroep al een partner moest vinden voor je opdracht strafrecht!
Haha ik heb het geluk dat de geile studiegenoot weer bij mijn werkgroep is ingedeeld, dus direct bij eerste strafrecht college afgesproken dat we samen die paper maken. Goal

Ik maak me ook geen zorgen om dat tentamen, telt toch maar voor 10%.
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 19:25:35 #126
124676 RobertoCarlos
pi_77929660
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 18:36 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Is er iets wat je überhaupt wel leuk vindt?
  vrijdag 12 februari 2010 @ 19:26:41 #127
124676 RobertoCarlos
pi_77929707
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 18:34 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Oh, bedankt voor de tip dan. Altijd handig te weten.
En wat ga je concreet doen? Het gaat zeer waarschijnlijk per 1-9-2010 in...
pi_77929743
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:25 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Is er iets wat je überhaupt wel leuk vindt?
  vrijdag 12 februari 2010 @ 19:30:39 #129
124676 RobertoCarlos
pi_77929854
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:27 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Laat ik het anders zeggen: ga je nog opleidingen bezoeken? Je zou tog naar de NHTV gaan?
  vrijdag 12 februari 2010 @ 19:41:19 #130
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_77930267
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:26 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

En wat ga je concreet doen? Het gaat zeer waarschijnlijk per 1-9-2010 in...
Ik doe nu het accent Strafrecht en hoef daarvoor nog maar twee vakken plus de scriptie. Ik twijfelde aan het begin van het jaar ook nog een beetje over de master Arbeidsrecht en een heel klein beetje over het accent Privaat, dus die zitten nog wel een heel klein beetje in m'n hoofd.

Van de andere kant ben ik al een veel te oude student en wil ik volgend jaar ook echt iets gaan doen met recht, dus ik acht de kans niet heel groot dat ik er nog iets bij zal pakken.
pi_77930404
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:30 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Laat ik het anders zeggen: ga je nog opleidingen bezoeken? Je zou tog naar de NHTV gaan?
Ah ik dacht al dat ik als pestchagrijn gezien werd
Ja ik ben naar het NHTV geweest en ik vond het een heel leuke open avond. Heb me aangemeld voor de meeloopdag.
Daarnaast kijk ik ook zeker nog of er geen studie is die ik nog leuker vind, niks over het hoofd zien natuurlijk.
pi_77952207
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:22 schreef dreamzk het volgende:

[..]

Haha ik heb het geluk dat de geile studiegenoot weer bij mijn werkgroep is ingedeeld, dus direct bij eerste strafrecht college afgesproken dat we samen die paper maken. Goal

good for you!
  zaterdag 13 februari 2010 @ 14:00:46 #133
124676 RobertoCarlos
pi_77952947
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:44 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]
[quote]
Ah ik dacht al dat ik als pestchagrijn gezien werd
Nou, zo erg is het nog niet hoor
quote:
Ja ik ben naar het NHTV geweest en ik vond het een heel leuke open avond. Heb me aangemeld voor de meeloopdag.
Mooi zo, ben benieuwd of het wat wordt Zitten leuke opleidingen tussen, ik zou eigenlijk ook nog wel eens zo'n opleiding Urban Design of erbij willen doen......
pi_77953036
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:00 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Nou, zo erg is het nog niet hoor
[..]

Mooi zo, ben benieuwd of het wat wordt Zitten leuke opleidingen tussen, ik zou eigenlijk ook nog wel eens zo'n opleiding Urban Design of erbij willen doen......
Oh nóg niet, gelukkig maar
Urban Design, ja da's voor de echte ontwerpers Dat is dan weer niks voor mij maar als je erg creatief bent kan het wel wat voor jou zijn.
pi_77954862
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 18:36 schreef xxiessiexx het volgende:
Haha ja, ik had gevraagd "Jullie hebben mij toch uitgenodigd? Waarom dan? Ja maar waarom dan?"
pi_77956452
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 13:31 schreef Florette het volgende:

[..]

good for you!
Enige belemmering is dat ze nog steeds een vriend heeft
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_77957162
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 15:12 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Haha ja, ik had gevraagd "Jullie hebben mij toch uitgenodigd? Waarom dan? Ja maar waarom dan?"
Ja precies, als zij jou zo graag willen hebben
pi_77957178
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:12 schreef dreamzk het volgende:

[..]

Enige belemmering is dat ze nog steeds een vriend heeft
Alles kan kapot.

Ah nee dat zei ik niet
pi_77957978
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:35 schreef xxiessiexx het volgende:
Alles kan kapot.

Ah nee dat zei ik niet
Vooral nu 't carnavalstijd is .
pi_77959197
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:01 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Maar niet je tong doordrukken als ze niet wil, want dan is het meteen verkrachting.
pi_77959302
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:01 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Niet echt een toptijd om ziek te zijn, zoals ik nu ben
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_77984351
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:37 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Maar niet je tong doordrukken als ze niet wil, want dan is het meteen verkrachting.
Maar dingen met een bevroren frikandel uitvoeren mag weer wel =)
pi_77984453
quote:
Op zondag 14 februari 2010 14:58 schreef aardappel het volgende:

[..]

Maar dingen met een bevroren frikandel uitvoeren mag weer wel =)
Of een KitKat
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_77984474
Ik mis vast iets.

Wil ik het weten?
pi_77985116
quote:
Op zondag 14 februari 2010 15:03 schreef Maharbal het volgende:
Ik mis vast iets.

Wil ik het weten?
Er is een arrest waarbij een man een vrouw verkracht met een kitkat, en de rechtsvraag is het penetreren met een kitkat verkrachting aangezien het geen lichaamsdeel is. Zelf heb ik dit arrest nog niet behandeld, maar van ouderejaars rechtenstudenten heb ik dit gehoord.
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
  zondag 14 februari 2010 @ 15:30:18 #146
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_77985218
Het is maar wat je missen noemt.

http://www.nu.nl/binnenla(...)lenverkrachting.html
  zondag 14 februari 2010 @ 15:32:58 #147
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_77985284
quote:
Op zondag 14 februari 2010 15:26 schreef dreamzk het volgende:

[..]

Er is een arrest waarbij een man een vrouw verkracht met een kitkat, en de rechtsvraag is het penetreren met een kitkat verkrachting aangezien het geen lichaamsdeel is. Zelf heb ik dit arrest nog niet behandeld, maar van ouderejaars rechtenstudenten heb ik dit gehoord.
Dat lijkt me toch niet helemaal juist. Je kunt ook seksueel binnendringen met een voorwerp.
pi_77985939
quote:
Op zondag 14 februari 2010 15:26 schreef dreamzk het volgende:

[..]

Een Mars, Twix of Nuts kan ik me nog voorstellen, maar een KitKat? Als er wel iets niet geschikt is qua vorm om iemand mee te verkrachten is het toch wel een KitKat?

pi_77986181
Have a break, have a ...

pi_77987834
Kitkat Chunky werkt idd beter
pi_77987846
Nu heb ik trek in KitKat
  zondag 14 februari 2010 @ 17:33:21 #152
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_77988789
Smelt in je mond en niet in je...

Oh nee, dat zijn M&M´s...
pi_77988917
quote:
Op zondag 14 februari 2010 17:33 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Smelt in je mond en niet in je...

Oh nee, dat zijn M&M´s...
Meh, Kitkat smelt ook wel snel.

maandag 15 februari 2010 @ 17:36:23 #154
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78024011
Eerstejaars UU: hebben jullie de webct toets al gemaakt? Ik heb hem net gedaan en het ging goed Heb alles in een uurtje kunnen vinden. Viel me 100% mee
pi_78025508
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:36 schreef Eva4Evah het volgende:
Eerstejaars UU: hebben jullie de webct toets al gemaakt? Ik heb hem net gedaan en het ging goed Heb alles in een uurtje kunnen vinden. Viel me 100% mee
Nee tot nu toe uit kunnen stellen Ik ben van plan er over 5min aan te beginnen. Lijkt het een beetje op dat bieb practicum wat we eerder hebben gehad?
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_78026078
En het cijfer van tentamen nr. 7 is binnen.....ik was er van overtuigd dat dat m'n eerste onvoldoende in tijden zou zijn...

maar het was een 7 .
pi_78027813
Klaar, was idd een stuk makkelijker dan ik dacht. Ik moest er even in het begin inkomen maar vanaf vraag 3 vloog ik er door heen Klopt het dat je niet direct je cijfer krijgt?
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
  maandag 15 februari 2010 @ 22:04:29 #158
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78035168
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:35 schreef dreamzk het volgende:
Klaar, was idd een stuk makkelijker dan ik dacht. Ik moest er even in het begin inkomen maar vanaf vraag 3 vloog ik er door heen Klopt het dat je niet direct je cijfer krijgt?
Ja klopt, donderdag zijn de uitslagen bekend
pi_78039693
quote:
Op maandag 15 februari 2010 22:04 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Ah prima, net ook mn werkgroep en hoorcollege van strafrecht voorbereid. Wat een ontzettend saai boek is dat zeg. Ik had veel moeite om door de tekst heen te komen en er een verhaal van te maken. Hopelijk wordt het morgen wat beter uitgelegd
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_78045923
quote:
Op maandag 15 februari 2010 23:31 schreef dreamzk het volgende:

[..]

Ah prima, net ook mn werkgroep en hoorcollege van strafrecht voorbereid. Wat een ontzettend saai boek is dat zeg. Ik had veel moeite om door de tekst heen te komen en er een verhaal van te maken. Hopelijk wordt het morgen wat beter uitgelegd
Welk boek is dat?

Ik heb m'n tentamens voor Criminologie & Strafrecht en Materieel strafrecht gehaald. Master is op de helft nu... op naar de scriptie
pi_78049023
quote:
Op maandag 15 februari 2010 22:04 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Ik heb de toets ook gisteren gemaakt, was binnen 45 minuten klaar, vond het echt makkelijk.
Nu nog de werkgroep voor morgen en donderdag voorbereiden, heb er nog niets aan gedaan.... Maar hee, carnaval is belangrijker, toch?

Goede verhalen hier trouwens over kitkats. Ga ervanuit dat het een kitkat chunky was.
  woensdag 17 februari 2010 @ 12:16:35 #162
290008 Mandarin
ubi dubium ibi libertas
pi_78094075
Voordat ik het vergeet: mijn naam mag ook onder 'Radboud' worden geplakt!
  woensdag 17 februari 2010 @ 12:50:35 #163
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_78095221
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:16 schreef Mandarin het volgende:
Voordat ik het vergeet: mijn naam mag ook onder 'Radboud' worden geplakt!
Prima, welkom! Ik kan zelf de OP alleen niet meer wijzigen, dus dat moet even een mod doen of je moet het snel melden in het nieuwe topic, als deze vol is.
  donderdag 18 februari 2010 @ 18:38:11 #164
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78149541
Ugh... ik heb even een studie-dipje. Ik bedoel, ik vind mijn studie eigenlijk gewoon geen knal aan Ik kan het allemaal wel enzo, zet me er wel voor in, maar het interesseert me gewoon bar weinig arresten lezen vind ik echt verschrikkelijk, echt what's the point als je de rechtsvraag/argumenten e.d. ook allemaal op internet kan vinden. Ik weet ook niet wat ik anders zou willen doen (wat voor andere studie), ik weet helemaal niet wat ik met rechten wil, of ik er wel wat mee wil, ik weet niet wat ik later wil worden. Bahbahbah
pi_78150379
Het probleem met arresten is vooral dat je later ook uit niet zo bekende arresten de rechtsregel moet kunnen extraheren. Als je taalkundig een beetje sterk zijn dan moet dat geen probleem zijn, maar een jurist moet dat toch wel goed kunnen.

En tja, ik vind recht heel boeiend. Maar smaken verschillen. Als je zeker weet dat je er niks aan vindt moet je er zo snel mogelijk mee stoppen. Maar het mooie aan recht is ook dat, hoewel je een brede basis moet hebben, je jezelf best op één interessant onderwerp kunt werpen. Ik vind fiscaal recht, ondernemingsrecht en familierecht niks en daar zal ik ook weinig tot niks mee gaan doen. Strafrecht en verbintenissenrecht vind ik dan weer erg interessant en alleen daar is al een wereld van verschillende functies te vinden.

Dus denk er eens goed over na en hak de knoop niet te snel maar ook niet te laat door.

Ik heb trouwens ook een klein studiedipje, maar dat komt omdat ik enorm tegen het schrijven van m'n scriptie opzie. Ik zou dit semester liever twee/drie vakjes extra doen voor die 15 ECTS... Maandag oriënterend gesprek met de scriptiebegeleider - misschien kan die me meteen op het goede spoor brengen....
pi_78151219
Ik voer ook geen zak uit voor mn studie op dit moment, kan mezelf er niet toezetten. Dit weekend ben ik van plan even hard aan de bak te gaan aangezien ik toch bij mn ouders zit.

Net op webct gekeken, had ik een 10 voor die bibliotheek toets. Eerste universitaire 10 enige jammer is dat het maar voor 2 punten meetelt.
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_78151799
Ik voer al drie jaar vrij weinig uit, knal de week van de tentamens ff goed door en hoppa, vrijwel alles gehaald... op naar de thesis
pi_78152078
Iedereen heeft wel eens een dipje, vooral in het eerste jaar (soms 2e) van de studie. Ik twijfelde ook wel in het eerste jaar, maar vanaf de 2e en voornamelijk 3e kwam daar heel erg verandering in. Recht interesseert me echt enorm en ik kan er dan ook van genieten om (juridische) problemen te doorgronden / op te lossen / te herkennen. Ik vind het ook leuk om daadwerkelijk de stof te beheersen.

Ik ken weinig mensen die dat al in het eerste jaar hebben. Het is ook iets dat moet groeien denk ik. Je moet het gevoel wel de kans geven. Als je het per definitie allemaal niks vindt en je ziet het nut er niet van in, dan moet je je afvragen of het wel iets voor je is (let wel studiedipjes daargelaten...die heeft iedereen wel eens).

Ik vond het allemaal juist zo interessant dat ik meteen heb besloten een 2e richting er bij te doen toen ik had ontdekt dat ik die richting ook erg interessant vond.

Enfin, het gevoel komt of het gevoel komt niet denk ik.

En zoals gezegd inderdaad: het is heel erg breed en je kunt je in allerlei richtingen specialiseren. Ikzelf heb bijvoorbeeld helemaal niks met staatsrecht en in mindere mate bestuursrecht, dus daar heb ik ook niet voor gekozen.

Ik voer overigens wel daadwerkelijk wat uit voor m'n studie, al is het maar omdat ik de onderwerpen die we behandelen zelf ook erg interessant vind. Dan pak je eerder een boek of whatever om eens door te lezen (eerder dan een week voor het tentamen).

Ik denk dat ik een onderwerp te pakken heb voor m'n scriptie dokter rare_liefde. Ik zal 'm eens voorleggen aan de scriptiebegeleiders/coordinatoren. Hoe zit het bij jou?
pi_78154962
Mijn onderwerp is in principe de voorgenomen strafbaarstelling van downloaden voor privégebruik. Het probleem is voor mij de inkadering: je kunt zoiets aan de hand van verschillende criteria toetsen waardoor je snel een bomen/bos-verhaal krijgt, en de waarde van elk criterium dat je kunt bedenken is ook nog eens betrekkelijk. In het kader van mijn onderzoeksvoorstel (een apart vak van 3 ECTS) ben ik uitgegaan van de criteria voor strafbaarstelling van De Roos, maar ik ben bang dat dat niet goed gaat werken. Maar goed, we zien maandag eerst wel wat m'n begeleider te zeggen heeft.
pi_78163773
@Eva: herkenbaar hoor.
Rechten altijd leuk vinden is geen voorwaarde om de studie goed af te ronden, weten wat je ermee wil gaan doen evenmin. Er bestaat geen perfecte studie, er zijn altijd onderdelen in een studie waar je jezelf doorheen moet bijten en niet geheel onbelangrijk, bij een latere baan lijkt me dat precies hetzelfde geval. Ik zou dus maar niet buigen voor zo'n studiedip, ga gewoon lekker verder en probeer het leuk voor jezelf te maken, met zulke discipline kom je ver. Je hebt gekozen voor een goede, degelijke studie waar je veel mee kunt, houd dat ook in gedachten.

En ook ik voer momenteel geen reet uit, maar met redenen zoals bovenstaande in gedachten is het allemaal wel te doen, alle begin is moeilijk.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 10:02:38 #171
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78174007
Thnx voor de reacties iedereen ik ga gewoon maar door, sowieso wil ik niet stoppen omdat ik dat gewoon zonde vind, vooral omdat ik wel alle punten heb en ik weet dat ik het kan. Dit weekend maar weer eens flink ertegenaan en dan zien we wel weer verder.
pi_78201445
Succes Eva. Let er wel op dat je uit die dip komt
pi_78216741
en anders moet je bier gaan drinken
  zondag 21 februari 2010 @ 14:40:35 #174
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78263757
Iemand met een verhelderend inzicht wat betreft deze vraag?
quote:
Uiteraard is KRO niet tevreden met het besluit 6863/3.B1147 en overweegt nadere juridische stappen. Dhr. D. Schouten van de KRO laat mw. Van Oers weten desnoods ‘tot het gaatje’ te zullen gaan.
Beschrijf alle processuele mogelijkheden die de KRO op grond van het bestuursrecht heeft om het besluit aan te vechten. Denk daarbij aan de opmerking van dhr. D. Schouten dat hij ‘desnoods tot aan het gaatje’ zal doorgaan en - dus - geen rechtsmiddel onbenut zal laten.
Het gaat om een afwijzend besluit genomen door de NMa naar aanleiding van een WOB verzoek.

De enige processuele mogelijkheid waar ik van weet is bezwaar/beroep/hoger beroep, maar de opmerking dat we specifiek moeten letten op 'tot aan het gaatje' doet vermoeden dat er nog een andere weg is..
  zondag 21 februari 2010 @ 15:17:05 #175
124676 RobertoCarlos
pi_78265025
Iets met het feit dat de NMa een ZBO is (alhoewel dat op zich gewoon onder de Awb valt) ?
Iets anders 'bijzonders' zie ik verder ook niet in de casus. In de besluiten die de NMa op Wob-verzoeken heeft genomen staat alleen de gewone procedure....

Edit: Europees gaan mss?
  zondag 21 februari 2010 @ 16:32:37 #176
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78267727
Ik zou het ook niet weten. Misschien een onrechtmatige daad (strijd met een wettelijke plicht). Dus art. 6:162 BW jo art. 3 lid 5 Wob. Dat zou je ook nog wel als een processuele mogelijkheid op grond van het bestuursrecht kunnen zien.
  maandag 22 februari 2010 @ 19:34:59 #177
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78315143
Ik word soms een beetje gek in WGR als iedereen maar wat roept, en probeer soms te lang iedereen te overtuigen, zelfs al gaat het nergens over. Goed dat je dus even bijvalt, Maharbal.

Al vind ik het zeker ook aardig om de opgedane kennis een beetje in de praktijk te brengen/toetsen.

Zojuist gesprek gehad met scriptiebegeleider: onderwerp goedgekeurd, dus ik kan aan de slag. Met inlezen.
pi_78315924
Zegg, ik heb nog een vraagje. Is het slim al wat Boom Basics-boekjes te kopen vantevoren? Of andere boeken? Ik lees hier vaak mee en dan vliegen er termen in het rond die me helemaal niks zeggen. Zou geen 1 voorbeeldvraag kunnen beantwoorden, laat staan dat ik snap wat er nou gevraagd wordt.
pi_78316058
quote:
Op maandag 22 februari 2010 19:34 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Ik word soms een beetje gek in WGR als iedereen maar wat roept, en probeer soms te lang iedereen te overtuigen, zelfs al gaat het nergens over. Goed dat je dus even bijvalt, Maharbal.

Al vind ik het zeker ook aardig om de opgedane kennis een beetje in de praktijk te brengen/toetsen.

Zojuist gesprek gehad met scriptiebegeleider: onderwerp goedgekeurd, dus ik kan aan de slag. Met inlezen.
Om gek van te worden soms , maar iedereen is tegenwoordig kennelijk een jurist door google.

Ik blijf het doen omdat sommige mensen oprecht advies willen, en die dan ook echt oprecht blij zijn als ze het (goede) advies krijgen.

O, en "gefeliciteerd"! Ik heb mijn onderwerp ietwat aangepast en ter beoordeling voorgelegd aan de begeleider. Wordt het goedgekeurd, dan ga ik het onderwerp definitief vastleggen.
  maandag 22 februari 2010 @ 20:05:36 #180
269368 Kimochi
Discodip O+
pi_78316644
quote:
Op maandag 22 februari 2010 19:51 schreef evelien89 het volgende:
Zegg, ik heb nog een vraagje. Is het slim al wat Boom Basics-boekjes te kopen vantevoren? Of andere boeken? Ik lees hier vaak mee en dan vliegen er termen in het rond die me helemaal niks zeggen. Zou geen 1 voorbeeldvraag kunnen beantwoorden, laat staan dat ik snap wat er nou gevraagd wordt.
Boom Basic boekjes zijn wel handig, maar het is geen must om dat allemaal al te kennen voordat je begint.
De meeste studenten beginnen met nul kennis (er is ook geen voorkennis vereist), die termen leer je gedurende de studie. Je moet niet vergeten dat hier afgestudeerden en masterstudenten zitten, die logischerwijs veel meer weten dan jij en ik (de eerstejaars student).
pi_78317807
quote:
Op maandag 22 februari 2010 19:51 schreef evelien89 het volgende:
Ik heb ze nooit gebruikt. Ik ben gewoon vanaf day 1 naar de hoor- en werkcolleges gegaan en heb gelezen uit de voorgeschreven boeken, dat was voor mij (meer dan) voldoende tot nu toe.
Als je graag al wilt beginnen met lezen omdat je het interessant vindt, kan ik je wel op 't gebied van strafrecht aanraden Het beslissingsmodel van 348/350 Sv van Koopmans en Personen- en familierecht & erfrecht in een notendop van Ter Haar en Kolkman op dat gebied. Die vond ik althans goed te lezen in het eerste jaar zonder voorkennis.
pi_78317874
quote:
Op maandag 22 februari 2010 20:28 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Ik heb ze nooit gebruikt. Ik ben gewoon vanaf day 1 naar de hoor- en werkcolleges gegaan en heb gelezen uit de voorgeschreven boeken, dat was voor mij (meer dan) voldoende tot nu toe.
Als je graag al wilt beginnen met lezen omdat je het interessant vindt, kan ik je wel op 't gebied van strafrecht aanraden Het beslissingsmodel van 348/350 Sv van Koopmans en Personen- en familierecht & erfrecht in een notendop van Ter Haar en Kolkman op dat gebied. Die vond ik althans goed te lezen in het eerste jaar zonder voorkennis.
Hah, gebruiken jullie ook P&F in een notendop? Geinig boekje inderdaad geschreven door twee docenten hier.
pi_78319182
quote:
Op maandag 22 februari 2010 20:28 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Bedankt! Ik heb tot september niks beters te doen, en ik vind het ook interessant. Welke Booms zijn een aanrader? Kan ze moeilijk allemaal aanschaffen denk ik.
  maandag 22 februari 2010 @ 20:58:11 #184
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78319344
Ik heb wel wat Booms aangeschaft, maar ik gebruik ze alleen om de dingen wat op te frissen.

Als je echt wat wilt doen zou ik het advies van Trinity opvolgen en een "echt" boek(je) kopen.
  maandag 22 februari 2010 @ 21:09:12 #185
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78319881
quote:
Op maandag 22 februari 2010 19:54 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik heb mijn onderwerp ietwat aangepast en ter beoordeling voorgelegd aan de begeleider. Wordt het goedgekeurd, dan ga ik het onderwerp definitief vastleggen.
Ik weet niet of je het al hebt gezegd, maar wat is je beoogde onderwerp?
pi_78320301
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:09 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het al hebt gezegd, maar wat is je beoogde onderwerp?
Estate Planning in de ondernemingssfeer (en dan vooral de niet-kapitaalvennootschappen/vof etc)
pi_78321966
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:49 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Wordt misschien een beetje semantische discussie, maar een "executoriale verkoop" dient er toch juist toe om de schulden van de schuldenaar te voldoen aan de schuldeisers? Dat impliceert toch dat de schuldeiser zich door de executie niet meer mag toeëigenen dan de hoogte van zijn vordering?

Maar misschien ben ik er gewoon te gewend aan geraakt dat dit bijna altijd het geval is...
Ja, maar was hoorde het ook niet bij dat arrest dat je voor dit soort dingen gewoon het recht van hypotheek moet gebruiken? In dit geval is de eigendom nooit overgegaan, dus kan er ook niet sprake zijn van het fiducia-verbod. Het recht van executie hoort bij het hypotheekrecht.

Zodra jij dat pand overdraagt ten titel van zekerheid (door dat "overwaarde" zinnetje), dan draag je over in strijd met het fiduciaverbod want het is niet echt de bedoeling de eigendom in handen van de bank te brengen.
  maandag 22 februari 2010 @ 22:05:11 #188
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78322786
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:50 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ja, maar was hoorde het ook niet bij dat arrest dat je voor dit soort dingen gewoon het recht van hypotheek moet gebruiken? In dit geval is de eigendom nooit overgegaan, dus kan er ook niet sprake zijn van het fiducia-verbod. Het recht van executie hoort bij het hypotheekrecht.

Zodra jij dat pand overdraagt ten titel van zekerheid (door dat "overwaarde" zinnetje), dan draag je over in strijd met het fiduciaverbod want het is niet echt de bedoeling de eigendom in handen van de bank te brengen.
Mmm, ik denk niet dat het recht van executie alleen bij pand of hypotheek hoort.

Van de andere kant klopt het volgens mij ook niet helemaal hoe ik het in die context had geformuleerd.

Maar het was door het kiezen van de woorden dat de bank "de woning executoriaal mag verkopen" in ieder geval de bedoeling om te impliceren dat de bank een eventueel overschot zou moeten terugbetalen. Het ligt een beetje aan de betekenis van "executoriaal" in deze context: slaat het "uitvoeren" simpelweg op de verkoop, of betreft het een verkoop ter "uitvoering" van de niet nagekomen verbintenis? Indien dat laatste het geval is, lijkt het me logisch dat een eventueel overschot niet gehouden mag worden, en zo niet dan niet.
pi_78322876
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:05 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Mmm, ik denk niet dat het recht van executie alleen bij pand of hypotheek hoort.

Van de andere kant klopt het volgens mij ook niet helemaal hoe ik het in die context had geformuleerd.

Maar het was door het kiezen van de woorden dat de bank "de woning executoriaal mag verkopen" in ieder geval de bedoeling om te impliceren dat de bank een eventueel overschot zou moeten terugbetalen. Het ligt een beetje aan de betekenis van "executoriaal" in deze context: slaat het "uitvoeren" simpelweg op de verkoop, of betreft het een verkoop ter "uitvoering" van de niet nagekomen verbintenis? Indien dat laatste het geval is, lijkt het me logisch dat een eventueel overschot niet gehouden mag worden, en zo niet dan niet.
Ik bedoel ook niet te zeggen dat het recht van executie alleen bij pand of hypotheek hoort, ik bedoel dat het gewoon bij het recht van pand of hypotheek hoort (maar niet exclusief). Enfin, wat ik bedoelde te zeggen is dat bij hypotheek er niet sprake is van (fiduciaire)overdracht van de eigendom, en bij sale-and-lease-back constructies eventueel wel.

edit: Volgens mij is het de verkoop ter uitvoering van de niet nagekomen verbintenis (dus in de zin van executie bij beperkte rechten). Maar het hoeft niet per sé logisch te zijn dat een eventueel overschot niet gehouden mag worden, omdat dat bij (fiduciaire) overdracht dus verbintenisrechtelijk anders kan zijn bepaald, en dat maakt het tot een fiduciaire eigendomsoverdracht. Bij het recht van hypotheek is dat natuurlijk wel logisch, maar het recht van hypotheek verschilt wezenlijk van de fiduciaire eigendomsoverdracht (zie m'n eerste punt).
  maandag 22 februari 2010 @ 22:19:51 #190
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78323564
Oke. Ik dacht even dat je wilde zeggen dat de term sowieso niet paste omdat het bij pand/hypotheek hoorde.

En met dat onderstaande ben ik het op zich wel eens. De vraag is alleen of het dan nog wel een executoriale verkoop te noemen is. Als je iets verkoopt ter uitvoering van een niet-nagekomen verbintenis, dan zou het behouden van een eventueel overschot normaliter leiden tot een vordering op grond van onverschuldigde betaling. Als je bedingt dat je een overschot mag houden, dan zou die afspraak op zich natuurlijk wel mogen, maar dan kun je je afvragen of je dan nog wel verkoopt ter uitvoering van de niet nagekomen verbintenis.
pi_78324085
quote:
Op maandag 22 februari 2010 20:55 schreef evelien89 het volgende:
Bedankt! Ik heb tot september niks beters te doen, en ik vind het ook interessant. Welke Booms zijn een aanrader? Kan ze moeilijk allemaal aanschaffen denk ik.
Zoals Strangelove zegt, zou ik niet de Booms gebruiken als 'beginstof'. Ze zijn lekker beknopt, ja, maar als je nog geen voorkennis hebt is het allemaal wat beter te volgen met een verhaaltje eromheen en dat bieden die boekjes nu juist niet.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 05:26:12 #192
124676 RobertoCarlos
pi_78331281
@Maharbal & Dr Strangelove: hoe zijn jullie nou op het onderwerp voor de scriptie gekomen? Waar kwam de inspiratie vandaan?
  dinsdag 23 februari 2010 @ 09:01:48 #193
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78332527
Moeilijk precies te zeggen. Het zijn gewoon dingen waar je tegenaan loopt.

Ik download best eens wat, dus lag een onderwerp over de strafbaarstelling van downloaden toch wel voor de hand.
pi_78333521
Ik doe ook Fiscaal recht, dus leek het me leuk om daar ook iets van mee te nemen in m'n Notariele scriptie. Ik ging dus op zoek naar Estate Planning in vakbladen, opmaat etc. en kwam oorspronkelijk uit bij "divorce Estate Planning" en dat leek me wel leuk.

Gaandeweg herinnerde ik me ook dat er veel bedrijfsopvolgingsfaciliteiten zijn en dat rechtspersonen en personenvennootschappen mij wel liggen, dus heb ik m'n onderwerp aangepast. Even toegespitst op niet-kapitaalvennootschappen (dus kleinere ondernemers), omdat de bedrijfsopvolgingsfaciliteiten daarbij nog wel eens kunnen verschillen en dat de meeste bedrijfsopvolging toch in de sfeer van kleinere ondernemers gebeurt (en m'n scriptie anders waarschijnlijk te groot wordt). Nou ja, bedenk daarbij dat we een nieuwe schenk- en erfbelastingwet hebben en dat de nieuwe wet personenvennootschappen (7.13) er aan komt, en je hebt volgens mij een aardig scriptie waarbij je ook nog 's de oude en nieuwe situaties kunt vergelijken.
pi_78337927
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:30 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Zoals Strangelove zegt, zou ik niet de Booms gebruiken als 'beginstof'. Ze zijn lekker beknopt, ja, maar als je nog geen voorkennis hebt is het allemaal wat beter te volgen met een verhaaltje eromheen en dat bieden die boekjes nu juist niet.
Ik vond de Booms juist goed te doen in mijn eerste jaar. Ik ging toen niet naar colleges en weinig naar werkgroepen. Heb uiteindelijk toch alles op die boekjes gehaald

Verstandig is het niet, maar het geeft wel aan dat het goed mogelijk is om zonder basiskennis de Boom Basics te lezen. Wil je het als voorbereiding op je studie doen, is het wellicht ook handig om er een wettenbundel bij te kopen (kost wel zo'n 60 euro en je kunt m volgend jaar niet meer gebruiken, maar je leert er wel van om ermee om te gaan).
pi_78343129
Ik zou nu niet al een wettenbundel aanschaffen als ik haar was .
  dinsdag 23 februari 2010 @ 15:17:16 #197
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78345753
Nou ik ben toegelaten tot het Honours College. Na weer een week niks gehoord te hebben (en totaal een week of 4 verder te zijn) zag ik vandaag toevallig op Nestor (blackboard) een nieuwe 'Organization', 'Honours college studenten 2009 - 2010' en bij de mededelingen staat: "Welkom op de Nestor-organization voor het Honours College jaar 2009-2010. Je bent nu toegelaten tot het Honoursprogramma van het University of Groningen Honours College."

Een mailtje en/of brief was wel netjes geweest maar goed. Volgens mij schort er nog wel het één en ander aan de organisatie daar. Ik blijf maar hopen dat het programma zelf een minder grote bende is en mocht het zo'n potje blijven dan ben ik natuurlijk snel weg Het gaat in ieder geval in maart van start!

edit: O en Evelien, ik zou de boombasics niet kopen maar eerder het boek wat je hebt voor het meest inleidende vak. Hier in Groningen is dat Algemene Rechtswetenschappen en in Leiden is het geloof ik Encyclopedie van de rechtswetenschap of iets dergelijks. Je zou zelf even moeten kijken welk vak dit is in Utrecht en dat boek aan moeten schaffen!

Bij ons komt in dit boek een beetje van alles van de grootste rechtsgebieden aan bod en en als dit op je gemak bestudeert heb je al een enorme voorsprong in September. Ik zie ongelooflijk vaak mensen zo hard falen nu het tweede semester omdat ze de basis nog niet onder de knie hebben.

[ Bericht 2% gewijzigd door aaipod op 23-02-2010 15:25:26 ]
  dinsdag 23 februari 2010 @ 16:31:33 #198
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78348728
Ik zou ook geen wettenbundel aanschaffen.
pi_78348799
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 09:01 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Moeilijk precies te zeggen. Het zijn gewoon dingen waar je tegenaan loopt.

Ik download best eens wat, dus lag een onderwerp over de strafbaarstelling van downloaden toch wel voor de hand.
Niet te overtuigend zijn voor de strafbaarstelling he
  dinsdag 23 februari 2010 @ 16:55:23 #200
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78349713
Ik ben bang dat het een beetje preaching to the choir wordt: niemand binnen de strafrechtswetenschap ziet zo'n strafbaarstelling volgens mij zitten, en volgens mij is niemand in de politiek geïnteresseerd in de mening van de strafrechtswetenschap als de kiezer of een of andere lobby tevreden moet worden gehouden.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 16:59:53 #201
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78349919
quote:
Op zondag 21 februari 2010 16:32 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Ik zou het ook niet weten. Misschien een onrechtmatige daad (strijd met een wettelijke plicht). Dus art. 6:162 BW jo art. 3 lid 5 Wob. Dat zou je ook nog wel als een processuele mogelijkheid op grond van het bestuursrecht kunnen zien.
Ik had er ook aan gedacht maar denk dat dat misschien wel heel creatief wordt als het op grond van het bestuursrecht moet zijn. Ik heb het inmiddels in moeten leveren en heb er maar gewoon bezwaar/beroep/hoger beroep van gemaakt aangezien we ook nog niet veel meer hebben behandeld (derde week bestuursrecht). Ik heb donderdag werkgroep bestuursrecht en zal de docent meteen even vragen wat het nou was..
pi_78350359
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 15:17 schreef aaipod het volgende:

edit: O en Evelien, ik zou de boombasics niet kopen maar eerder het boek wat je hebt voor het meest inleidende vak. Hier in Groningen is dat Algemene Rechtswetenschappen en in Leiden is het geloof ik Encyclopedie van de rechtswetenschap of iets dergelijks. Je zou zelf even moeten kijken welk vak dit is in Utrecht en dat boek aan moeten schaffen!

Bij ons komt in dit boek een beetje van alles van de grootste rechtsgebieden aan bod en en als dit op je gemak bestudeert heb je al een enorme voorsprong in September. Ik zie ongelooflijk vaak mensen zo hard falen nu het tweede semester omdat ze de basis nog niet onder de knie hebben.
Iemand die weet welk boek dat in Utrecht is? Ik wil wel graag iets lezen dat ze in september ook nog gebruiken. Ik heb ook de gruwelijkste verhalen over Romeins Recht gehoord, is daar nog een interessant boek van?

thx!
pi_78350395
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 17:10 schreef evelien89 het volgende:

[..]

Iemand die weet welk boek dat in Utrecht is? Ik wil wel graag iets lezen dat ze in september ook nog gebruiken. Ik heb ook de gruwelijkste verhalen over Romeins Recht gehoord, is daar nog een interessant boek van?

thx!
Prota
pi_78350408
^Die heb ik nog te koop trouwens
pi_78352152
Ziet er naar uit dat ik terug naar m'n oorspronkelijke onderwerp moet: "Divorce Estate Planning". Ben ik ook niet erg rouwig om omdat dat me ook erg interessant lijkt en dat oorspronkelijk m'n eerste onderwerp was.

Schijnbaar zijn er een hoop studenten die het al over bedrijfsopvolging hebben.
pi_78352907
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 14:13 schreef -Trinity- het volgende:
Ik zou nu niet al een wettenbundel aanschaffen als ik haar was .
Omdat ik het niet met je eens ben is dat direct ? Leren ze je in Leiden niet beargumenteren?

Ik heb dat wel geleerd, dus bij deze: ik maakte op uit de posts dat ze meer begrip wilde krijgen van het recht omdat ze niets snapt van wat wij hier bespreken. Ja, dan kun je uit de losse pols boekjes gaan lezen (of dat nu Boom Basics zijn of 'echte' studieboeken, maar dan zul je daar weinig mee bereiken dan een hele hoop losse (en dus nogal onbruikbare) kennis.

Dat 60 euro een hoop geld is voor een half jaar (als ze in september met de opleiding zou beginnen) begrijp ik ook, daarom zet ik het er ook bij, maar als ze al iets wil leren is die bundel heel erg nuttig in combinatie met een van de eerder genoemde opties.

Nu jij weer...
pi_78353115
Wettenbundel is handig in combinatie met studieboeken en een uitleg hoe je een wettenbundel moet gebruiken. Alleen zijn de meeste studieboeken ook niet goedkoop. Dat samen met de onzekerheid of de studieboeken daadwerkelijk gebruikt gaan worden in het eerste jaar, maakt de kans dat de kosten onnodig oplopen best groot. Denk dat je dan beter in de bieb kunt kijken of daar boeken met uitleg over het recht staan, met basiskennis in goed uitgelegde vorm. Bij mij in de bieb staan zulke boekjes wel terwijl het een zeer kleine bieb is.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 18:32:37 #208
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78353526
Je kan natuurlijk ook gewoon de universitaire/juridische bieb inlopen. Geen haan die ernaar zou kraaien hier in Groningen en daar heb je natuurlijk een schat aan informatie
pi_78353592
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:20 schreef xxiessiexx het volgende:
Wettenbundel is handig in combinatie met studieboeken en een uitleg hoe je een wettenbundel moet gebruiken. Alleen zijn de meeste studieboeken ook niet goedkoop. Dat samen met de onzekerheid of de studieboeken daadwerkelijk gebruikt gaan worden in het eerste jaar, maakt de kans dat de kosten onnodig oplopen best groot. Denk dat je dan beter in de bieb kunt kijken of daar boeken met uitleg over het recht staan, met basiskennis in goed uitgelegde vorm. Bij mij in de bieb staan zulke boekjes wel terwijl het een zeer kleine bieb is.
Dat is inderdaad zo, het is tamelijk duur, maar van de andere kant: wat zijn die 100 euro nou die je kwijt bent aan een inleidend boek en wettenbundels? Gedurende je studie zul je veel en veel meer geld aan boeken uitgeven... (jaja, dan krijg je wel stufi en zo )
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:32 schreef aaipod het volgende:
Je kan natuurlijk ook gewoon de universitaire/juridische bieb inlopen. Geen haan die ernaar zou kraaien hier in Groningen en daar heb je natuurlijk een schat aan informatie
Ligt er inderdaad maar net aan, hier hebben ze poortjes waar je met je collegekaart naar binnen moet

Niet dat dat werkt, je kunt meerdere mensen binnenlaten op één kaart, dus als je iemand een beetje lief aankijkt kom je hier ook binnen
pi_78354797
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:15 schreef Bartaz het volgende:
Omdat ik het niet met je eens ben is dat direct ? Leren ze je in Leiden niet beargumenteren?

Ik heb dat wel geleerd, dus bij deze: ik maakte op uit de posts dat ze meer begrip wilde krijgen van het recht omdat ze niets snapt van wat wij hier bespreken. Ja, dan kun je uit de losse pols boekjes gaan lezen (of dat nu Boom Basics zijn of 'echte' studieboeken, maar dan zul je daar weinig mee bereiken dan een hele hoop losse (en dus nogal onbruikbare) kennis.

Dat 60 euro een hoop geld is voor een half jaar (als ze in september met de opleiding zou beginnen) begrijp ik ook, daarom zet ik het er ook bij, maar als ze al iets wil leren is die bundel heel erg nuttig in combinatie met een van de eerder genoemde opties.

Nu jij weer...
Het is meer omdat ze nog niet eens is ingeschreven voor de studie (denk ik, zo in februari). Dan is het een beetje voorbarig om al een heel legio aan (dure) boeken te gaan kopen terwijl er misschien volgend jaar een nieuwe druk uitkomt en je het dan sowieso nog allemaal leert. Als ik een halfjaar voordat ik met mijn studie begon al een in een wettenbundel was gaan bladeren had ik er niks uit kunnen halen denk ik, dat gaat veel meer leven tijdens de eerste lessen en tutorbijeenkomsten.
Er is niks tegen een beetje voorwerken, maar om gelijk in een Kluwer/Vermande te gaan beginnen lijkt me meer een vorm van 'losse en onbruikbare kennis' dan inleidende boeken met tekst en uitleg.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:18:10 #211
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78355382
Ik gebruik de helft van de tijd mijn bundel niet eens maar kijk op internet als ik even snel iets moet weten

Ze kan trouwens ook wel een oude bundel kopen voor nu, zo denderend veel is er niet veranderd. Ze mag zelfs mijn oude wel lenen maar ik denk niet dat ze in de buurt woont van Groningen

Ow en natuurlijk is een losse bundel niet handig maar i.c.m literatuur wel natuurlijk.
pi_78355425
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:34 schreef Bartaz het volgende:

[..]

Dat is inderdaad zo, het is tamelijk duur, maar van de andere kant: wat zijn die 100 euro nou die je kwijt bent aan een inleidend boek en wettenbundels? Gedurende je studie zul je veel en veel meer geld aan boeken uitgeven... (jaja, dan krijg je wel stufi en zo )
[..]

Ligt er inderdaad maar net aan, hier hebben ze poortjes waar je met je collegekaart naar binnen moet

Niet dat dat werkt, je kunt meerdere mensen binnenlaten op één kaart, dus als je iemand een beetje lief aankijkt kom je hier ook binnen
100 euro is voor de een meer dan voor de ander. Vooral als je in september weer nieuwe wettenbundels nodig hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door xxiessiexx op 23-02-2010 19:28:13 ]
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:21:33 #213
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78355544
Overigens, mochten ze in Utrecht Inleiding in het Nederlandse recht van Verheugt gebruiken dan is het geen probleem geloof ik. Ik meen dat er iedere 2 jaar een nieuwe druk verschijnt en in 2009 de laatste is verschenen.
pi_78366201
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:19 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

100 euro is voor de een meer dan voor de ander. Vooral als je in september weer nieuwe wettenbundels nodig hebt.
Dank voor de suggesties:) ik heb een tijd gewerkt (doe ik nog steeds) dus 100 euro is niet echt een punt. Maar dan vind ik natuurlijk wel dat het een investering moet zijn. Dat ik tijdens een college denk 'he, dat komt me bekend voor'. Inleiding in het Nederlands recht heb ik wel eens in de bieb zien staan, zal hem eens lenen.
pi_78377703
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:03 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Het is meer omdat ze nog niet eens is ingeschreven voor de studie (denk ik, zo in februari). Dan is het een beetje voorbarig om al een heel legio aan (dure) boeken te gaan kopen terwijl er misschien volgend jaar een nieuwe druk uitkomt en je het dan sowieso nog allemaal leert. Als ik een halfjaar voordat ik met mijn studie begon al een in een wettenbundel was gaan bladeren had ik er niks uit kunnen halen denk ik, dat gaat veel meer leven tijdens de eerste lessen en tutorbijeenkomsten.
Er is niks tegen een beetje voorwerken, maar om gelijk in een Kluwer/Vermande te gaan beginnen lijkt me meer een vorm van 'losse en onbruikbare kennis' dan inleidende boeken met tekst en uitleg.
Daarom in combinatie met een inleidend boek. Ik denk dat je met een inleidend boek wel een aantal feitjes kunt leren, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je op je tentamen (en in de beroepspraktijk) weet waar je de zaken kunt vinden. Een wettenbundel zonder inleidend boek is een net zo slechte combinatie, want je hebt natuurlijk wel een leidraad naast je bundel nodig.

Afgezien daarvan schaft men dan uiteraard een Kluwer aan en geen Vermande, maar die discussie zal ik maar niet meer beginnen

Zoals gezegd staat alles (en meer) dat in de wettenbundel staat ook op internet (wetten.overheid.nl), maar ik kan daar niet mee omgaan door de waardeloze zoekfunctie die dat ding heeft. Beter werkt wetboek-online.nl, maar dat is lang niet zo fijn als een papieren wettenbundel en ze lopen daar vaak (ver) achter op de nieuwste ontwikkelingen.
pi_78381159
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 00:30 schreef Bartaz het volgende:
Daarom in combinatie met een inleidend boek. Ik denk dat je met een inleidend boek wel een aantal feitjes kunt leren, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je op je tentamen (en in de beroepspraktijk) weet waar je de zaken kunt vinden. Een wettenbundel zonder inleidend boek is een net zo slechte combinatie, want je hebt natuurlijk wel een leidraad naast je bundel nodig.
Tja, ik vind 't zonde geld want waar ze die zaken kan vinden leert ze toch allemaal nog volgend jaar, lijkt me niet nuttig dat ze dan nu zelf op eigen benen gaat lopen 'prutsen', als ik het zo mag stellen. Als het allemaal zo (makkelijk) was dat 't zelf wel kon zonder enige begeleiding, zouden de hele hoorcolleges en vooral ook de werkgroepen en tutorbijeenkomsten in het eerste jaar nergens op slaan en beter afgeschaft kunnen worden, terwijl ik daar juist veel aan heb gehad.
Maargoed, je hoeft het niet met me eens te zijn en ze is natuurlijk vrij om te doen wat ze wilt, maar ík zou het (nog) niet aanraden.
Overigens nog op je 'hebben ze in Leiden niet geleerd om te beargumenteren' verdient een respons: Ja, maar ze hebben me ook geleerd dat op de man spelen niet erg professioneel is
pi_78383468
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 07:41 schreef -Trinity- het volgende:

[..]
Overigens nog op je 'hebben ze in Leiden niet geleerd om te beargumenteren' verdient een respons: Ja, maar ze hebben me ook geleerd dat op de man spelen niet erg professioneel is
Daarom postte je natuurlijk die smilie? Om niet te zeggen 'wat een belachelijke onzinnige post', maar om te zeggen 'ik respecteer je mening, maar ben het oneens'? Tuurlijk...

Zullen we de strijdbijl maar begraven?
pi_78383636
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 10:12 schreef Bartaz het volgende:

Zullen we de strijdbijl maar begraven?
Jerry, Jerry!

Ik hou al op
pi_78422678
Als je natuurlijk zo vroeg begint loop je ook de kans dat je je gigantisch gaat vervelen. Het is meestal al niet veel werk. Daar lijdt je studie uiteindelijk ook onder. Gewoon beginnen wanneer iedereen begint, prima te doen!
  zaterdag 27 februari 2010 @ 13:39:44 #220
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78518067
En het is weekend! Wat een drukke rotweek zeg We moesten een essay schrijven. Een advies naar aanleiding van een casus. We krijgen er een cijfer voor (2 EC's), dus moet hem wel even halen op mijn P te halen.

Mijn casus ging over het verbieden van een betoging door de burgemeester op grond van art. 5 WOM. Ik moest zelf literatuur en jurisprudentie zoeken. Was nog best lastig en weet niet helemaal zeker of ik wel in de juiste richting zat. Maar goed, afwachten nu Naar aanleiding van deze eerste versie hebben we een beoordelingsgesprek en mits je niet lager dan een 4 haalt mag je het verbeteren in een 2de versie.
pi_78519065
Is JVC maar 2 EC? Vorig jaar kregen we er drie. Heb me er lelijk op verkeken toen, had beetje zelfde als jou, twijfelde of ik wel in de goede richting zat en zat veel moeilijker te denken.

Als tip: De casus zijn allemaal erg makkelijk, dus je denkt gauw te moeilijk, maar het antwoord is gewoon wat je denkt
pi_78519574
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 13:39 schreef aaipod het volgende:
En het is weekend! Wat een drukke rotweek zeg We moesten een essay schrijven. Een advies naar aanleiding van een casus. We krijgen er een cijfer voor (2 EC's), dus moet hem wel even halen op mijn P te halen.

Mijn casus ging over het verbieden van een betoging door de burgemeester op grond van art. 5 WOM. Ik moest zelf literatuur en jurisprudentie zoeken. Was nog best lastig en weet niet helemaal zeker of ik wel in de juiste richting zat. Maar goed, afwachten nu Naar aanleiding van deze eerste versie hebben we een beoordelingsgesprek en mits je niet lager dan een 4 haalt mag je het verbeteren in een 2de versie.
Ah, die casus heeft een vriendin van mij ook. JVC is een eitje. Ik had er vrijwel niks voor gedaan toen maar kreeg een 7 ofzo.

Wel grappig, want in het allereerste jaar had ik een stukje geschreven over een (dacht ik) onrechtmatige daad (was volgens mij m.b.t. Baby Kelly). Het was dus wanprestatie...en dat moest ik aanpassen van de begeleider. Alle "Onrechtmatige daad" woordjes vervangen door "wanprestatie" . Werd me niet in dank afgenomen .
Dat was wel m'n allereerste jaar studeren, waarin ik echt weinig tot niets deed.
pi_78523107
Mijn afstudeeronderwerp is goedgekeurd! De dubbele causaliteit van het noodweerexces
pi_78523256
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 14:27 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ah, die casus heeft een vriendin van mij ook. JVC is een eitje. Ik had er vrijwel niks voor gedaan toen maar kreeg een 7 ofzo.

Wel grappig, want in het allereerste jaar had ik een stukje geschreven over een (dacht ik) onrechtmatige daad (was volgens mij m.b.t. Baby Kelly). Het was dus wanprestatie...en dat moest ik aanpassen van de begeleider. Alle "Onrechtmatige daad" woordjes vervangen door "wanprestatie" . Werd me niet in dank afgenomen .
Dat was wel m'n allereerste jaar studeren, waarin ik echt weinig tot niets deed.
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 16:41 schreef ScottTracy het volgende:
Mijn afstudeeronderwerp is goedgekeurd! De dubbele causaliteit van het noodweerexces
Feli! Nu hard aan het werk
  zondag 28 februari 2010 @ 15:01:42 #225
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78552904
Vraagje: ik heb wat artikelen nodig uit het NJCM Bulletin (NJCM = Nederlands Juristen Comite voor de Mensenrechten). Heeft iemand een linkje of kan iemand die voor me binnenhalen als ik de titels geef?

In Tilburg hebben ze volgens mij geen digitaal abonnement.
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 16:41 schreef ScottTracy het volgende:
Leuk onderwerp! Feli!
pi_78553704
quote:
Op zondag 28 februari 2010 15:01 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Vraagje: ik heb wat artikelen nodig uit het NJCM Bulletin (NJCM = Nederlands Juristen Comite voor de Mensenrechten). Heeft iemand een linkje of kan iemand die voor me binnenhalen als ik de titels geef?

[..]

Leuk onderwerp! Feli!
Hier op de RuG kan ik ook geen digitaal abonnement ontdekken. Wellicht moet je Leiden proberen, volgens mij wordt het daar uitgegeven? Zag in ieder geval iets dergelijks via Google.
pi_78553785
quote:

Ik heb hier het juli/augustusnummer van 2008 liggen, ik weet niet of ik via de digibieb van Leiden aan de artikelen kan komen voor je, heb er nog nooit naar gezocht.
pi_78553794
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 16:46 schreef xxiessiexx het volgende:

Feli! Nu hard aan het werk
quote:

Leuk onderwerp! Feli!
Thanks! Ik vind 't zelf ook een leuk onderwerp dus ik heb er gewoon zin in om eraan te beginnen
  zondag 28 februari 2010 @ 15:40:18 #229
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78554137
Bedankt voor de snelle antwoorden.

Ik ben bang dat ik het morgen maar eens via een depotaanvraag en kopieermachine moet gaan doen.
pi_78555226
quote:
Op zondag 28 februari 2010 15:30 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Ik heb hier het juli/augustusnummer van 2008 liggen, ik weet niet of ik via de digibieb van Leiden aan de artikelen kan komen voor je, heb er nog nooit naar gezocht.
Ik kon na lang zoeken (wat een rampensite ) ook niks vinden.
pi_78557594
quote:
Op zondag 28 februari 2010 16:11 schreef xxiessiexx het volgende:
Ik kon na lang zoeken (wat een rampensite ) ook niks vinden.
Erg hè? Echt een heel erg onoverzichtelijk zoeksysteem vind ik het. Er is echt een lange handleiding voor nodig.
pi_78636230
Ik moet een opfriszelfstudieopdrachtje doen waarbij ik dingen moet opzoeken in dat rampenweb van de RUL en nu kan ik de annotaties niet vinden bij een arrest op rechtspraak.nl. Volgens mij kijk ik ergens overheen, kan iemand me helpen?
quote:
Zoek in de LJN-index op de website www.rechtspraak.nl naar de uitspraak van de Hoge Raad in de zaak van de Endstra tapes, 30 mei 2008, nr. C07/131HR. Wat is het LJN nummer? Hoeveel annotaties zijn er bij dit arrest? In welke tijdschriften zijn deze annotaties gepubliceerd? Noteer de gegevens.
Het LJN is BC2153, maar waar die annotaties staan, geen idee.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 14:36:36 #233
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_78636286
LJN BC2153
Instantie Hoge Raad
Datum uitspraak 30-05-2008
Zaaknummer C07/131HR
Vindplaats IER 2008, 58 m. nt. JMBS
JOL 2008, 434
NJ 2008, 556 m. nt. E.J. Dommering
Rechtspraak.nl
RvdW 2008, 567
  dinsdag 2 maart 2010 @ 14:49:30 #234
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78636832
Je moet dan op de ljn index van www.rechtspraak.nl kijken. Heel toevallig op ljn.rechtspraak.nl te vinden.
pi_78640742
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 14:49 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Je moet dan op de ljn index van www.rechtspraak.nl kijken. Heel toevallig op ljn.rechtspraak.nl te vinden.
Thx, nu snap ik wat ik fout deed .
  dinsdag 2 maart 2010 @ 17:58:17 #236
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78644696
Vandaag naar de Hoge Raad geweest met de JSVU (rechtenstudievereniging Utrecht) Was best boeiend, maar lijkt me enorm saai om er te werken, het enige wat je krijgt is dossiers, stapels papierwerk... Nee lijkt me niks. Maar desondanks was het leuk. Kregen ook een praatje van A-G Machielse, die kennen jullie vast wel
pi_78644751
Scriptieonderwerp goedgekeurd.

Laten we er maar iets van maken...
pi_78665947
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 17:59 schreef Maharbal het volgende:
Scriptieonderwerp goedgekeurd.

Laten we er maar iets van maken...
Zin om het onderwerp te delen? Ben wel benieuwd Moet zelf ook nog een thesisonderwerp verzinnen, ik wil sowieso de ondernemingsrechtelijke kant op en het liefste iets met overnames, maar heb echt nog geen flauwwww idee :/
pi_78669330
Divorce Estate Planning (ander onderwerp dat ik had werd al in andere vormen door veel andere mensen gedaan).

Huwelijksvermogensrecht, huwelijkse voorwaarden en hoe het beste (fiscale) resultaat te behalen etc. Fiscale gevolgen van echtscheidingen en dat soort dingen.
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 00:31 schreef aardappel het volgende:

[..]

Zin om het onderwerp te delen? Ben wel benieuwd Moet zelf ook nog een thesisonderwerp verzinnen, ik wil sowieso de ondernemingsrechtelijke kant op en het liefste iets met overnames, maar heb echt nog geen flauwwww idee :/
Ga gewoon (online) de vakbladen af + rondkijken op Kluwer Navigator / Opmaat en dergelijke. Genoeg inspiratie.
pi_78671383
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 17:58 schreef Eva4Evah het volgende:
Vandaag naar de Hoge Raad geweest met de JSVU (rechtenstudievereniging Utrecht) Was best boeiend, maar lijkt me enorm saai om er te werken, het enige wat je krijgt is dossiers, stapels papierwerk... Nee lijkt me niks. Maar desondanks was het leuk. Kregen ook een praatje van A-G Machielse, die kennen jullie vast wel
Die heb ik als materieel strafrecht docent gehad, wat een verschrikkelijke vent.. Die zou het goed gedaan hebben in het leger

[ Bericht 1% gewijzigd door Yashaaaaa op 03-03-2010 10:33:47 ]
  woensdag 3 maart 2010 @ 10:23:27 #241
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_78672199
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 09:57 schreef Yashaaaaa het volgende:

[..]

= =
Hey, dit is wel een openbaar forum hè, let op!
pi_78672526
I know maar ik denk niet dat hij er achter gaat komen wie ik ben Maar heb het maar even iets genuanceerd
  woensdag 3 maart 2010 @ 11:11:28 #243
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_78673911
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 10:33 schreef Yashaaaaa het volgende:
I know maar ik denk niet dat hij er achter gaat komen wie ik ben Maar heb het maar even iets genuanceerd
In de eerste delen van deze reeks is er wel eens iets misgegaan met iemand die iets over iemand anders zei, dus ik dacht: ik waarschuw maar even.

Van best veel users in deze reeks is aan de hand van vakken, studierichting, buitenlandverhalen, paper-onderwerpen etc. uiteindelijk wel te achterhalen om wie het gaat. En de A-G zit natuurlijk sowieso de hele dag in de bewaarplichtdata te neuzen.
pi_78687353
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 10:33 schreef Yashaaaaa het volgende:
I know maar ik denk niet dat hij er achter gaat komen wie ik ben
ehm, je profiel is anders vrij duidelijk Ik denk dat je te vinden bent binnen een half uur
pi_78695961
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:19 schreef aardappel het volgende:

[..]

ehm, je profiel is anders vrij duidelijk Ik denk dat je te vinden bent binnen een half uur
Jij ook. In het keukenkastje
pi_78697513
Ik heb mijn identiteit hier nooit echt onder stoelen of banken geschoven .
pi_78708119
Vraag me sowieso af wat een docent wil gaan doen als ik hem een klootzak noem op een forum. Vrijheid van meningsuiting etc.?
  woensdag 3 maart 2010 @ 23:07:18 #248
124676 RobertoCarlos
pi_78709648
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 05:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
@Maharbal & Dr Strangelove: hoe zijn jullie nou op het onderwerp voor de scriptie gekomen? Waar kwam de inspiratie vandaan?
Beetje laat, maar nog bedankt voor de reacties. Ik blijf het lastig vinden om een onderwerp te vinden, dus ik begin nu alvast maar
pi_78710227
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 23:07 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Beetje laat, maar nog bedankt voor de reacties. Ik blijf het lastig vinden om een onderwerp te vinden, dus ik begin nu alvast maar
.

Beetje bepalen waar je interesses liggen, en dan dus de vakbladen en dergelijke doorlezen. Om eerlijk te zijn had ik al binnen 30 min zoeken zoiets van "Hey, dit is interessant" .
  woensdag 3 maart 2010 @ 23:20:26 #250
124676 RobertoCarlos
pi_78710529
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 23:15 schreef Maharbal het volgende:

[..]

.

Beetje bepalen waar je interesses liggen, en dan dus de vakbladen en dergelijke doorlezen. Om eerlijk te zijn had ik al binnen 30 min zoeken zoiets van "Hey, dit is interessant" .
In algemene zin lukt dat nog wel, maar om dat om te zetten naar een originele, nuttige, goed afgebakende, nog niet onderzochte onderzoeksvraag vind ik dan weer best lastig. Maar goed, tijdens de vakken de komende jaartjes maar goed opletten of er niet iets interessants tussen zit.

Jouw identiteit achterhalen valt trouwens tegen. Kun je niet gewoon ff jouw naam en adres zeggen?
Edit:

[ Bericht 6% gewijzigd door RobertoCarlos op 04-03-2010 00:20:18 ]
  woensdag 3 maart 2010 @ 23:21:56 #251
124676 RobertoCarlos
pi_78710621
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 22:44 schreef xxiessiexx het volgende:
Vraag me sowieso af wat een docent wil gaan doen als ik hem een klootzak noem op een forum. Vrijheid van meningsuiting etc.?
Die tijden zijn voorbij inmiddels....
pi_78711002
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 23:20 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

In algemene zin lukt dat nog wel, maar om dat om te zetten naar een originele, nuttige, goed afgebakende, nog niet onderzochte onderzoeksvraag vind ik dan weer best lastig. Maar goed, tijdens de vakken de komende jaartjes maar goed opletten of er niet iets interessants tussen zit.

Jouw identiteit achterhalen valt trouwens tegen. Kun je niet gewoon ff jouw naam en adres zeggen?
Ik ben dan ook afgestapt van het "nog niet onderzochte". Zo vernieuwend ben ik niet. Mijn scriptie wordt meer een beschouwende scriptie + het bekijken van nieuwe wetgeving en de invloed er op.

Mijn achternaam noem ik vrijwel nooit, maar waar ik werk/wat ik doe/waar ik studeer etc. ben ik niet zo geheimzinnig over.
  donderdag 4 maart 2010 @ 18:34:17 #253
124676 RobertoCarlos
pi_78740550
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 23:27 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik ben dan ook afgestapt van het "nog niet onderzochte". Zo vernieuwend ben ik niet. Mijn scriptie wordt meer een beschouwende scriptie + het bekijken van nieuwe wetgeving en de invloed er op.

Mijn achternaam noem ik vrijwel nooit, maar waar ik werk/wat ik doe/waar ik studeer etc. ben ik niet zo geheimzinnig over.
Dat maakt het idd al weer makkelijker. Aan sommige studies van de UL eisen ze dat je scriptie iets moet bijdragen aan de wetenschap, dat maakt het zoeken iets lastiger....

Marc-Harrie van Ballegooijen misschien?
  vrijdag 5 maart 2010 @ 13:44:02 #254
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_78772215
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 18:34 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat maakt het idd al weer makkelijker. Aan sommige studies van de UL eisen ze dat je scriptie iets moet bijdragen aan de wetenschap, dat maakt het zoeken iets lastiger....

Ik heb er echt uuuuuuren over gedaan om Maharbals identiteit te achterhalen, ondanks talloze pm-hints van een ongetwijfeld zeer geamuseerde Maharbal himself... Hij had mij daarentegen razendsnel gevonden
Nulla verba sed acta
pi_78777031
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 23:27 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Volgens mij weet ik het wel door een verstuurde samenvatting via hotmail (tenzij je op hotmail een andere naam gebruikt ).
pi_78785714
quote:

[..]

O, hier is het ook een eis dat het bijdraagt aan de wetenschap. Hoe realistisch is zo'n eis? Het staat er m.i. in voor de formaliteit. Overigens was ik vandaag bij een symposium en heb daar iets heel interessants gehoord en even gesproken met een fiscalist. Weet een goede manier om een (originele + nieuwe) twist aan m'n scriptie te geven!

En nee, dat is het niet.
En inderdaad Leonoor, ik vermaakte me prima .
En nee xxsijioaxjsioxsjax (je weet hoe ik over het typen van je naam denk ), ik gebruik niet m'n echte naam. Google maar eens op de term "John Doe".

Dat is overigens vaak "en".
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:55:45 #257
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_78788018
quote:

[..]

Dat is bij elke universiteit zo. Maar dat betekent niet altijd dat je echt iets nieuws moet 'ontdekken' met empirisch onderzoek of dat je met een nieuwe theorie in het recht moet komen.

Als je een bepaald rechtsfiguur vanuit een originele invalshoek beschouwd (een bepaalde filosofie, economische theorie, etc.) of als je op een originele manier onderzoeksresultaten van andere (rechts)wetenschappers systematisch ordent in een overzichtsartikel, dan voeg je ook nog steeds kennis toe.

Uiteindelijk bepalen originaliteit en diepgang wel mede je cijfer natuurlijk.
pi_78788282
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:55 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat is bij elke universiteit zo. Maar dat betekent niet altijd dat je echt iets nieuws moet 'ontdekken' met empirisch onderzoek of dat je met een nieuwe theorie in het recht moet komen.

Als je een bepaald rechtsfiguur vanuit een originele invalshoek beschouwd (een bepaalde filosofie, economische theorie, etc.) of als je op een originele manier onderzoeksresultaten van andere (rechts)wetenschappers systematisch ordent in een overzichtsartikel, dan voeg je ook nog steeds kennis toe.

Uiteindelijk bepalen originaliteit en diepgang wel mede je cijfer natuurlijk.
Een pak beter verwoord dan ik .
pi_78790385
Over iets meer dan een maand alweer de laatste tentamens van de master, het gaat zo snel opeens .
  vrijdag 5 maart 2010 @ 21:30:47 #260
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78793027
Ik moet trouwens even de complimenten geven aan de RUG. Ik had in het kader van mijn beroep een vraag gesteld aan een hoogleraar van de RUG, en die heeft me heel netjes en uitgebreid antwoord gegeven.

Van de twee docenten van de UvT die ik voor m'n andere bezwaar benaderd had, heeft er één niet gereageerd en de ander had helaas geen tijd.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 17:58:28 #261
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78820455
Heeft iemand voor mij misschien een samenvatting van Nollkaemper - Kern van het internationaal publiekrecht?
pi_78857544
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 17:58 schreef Eva4Evah het volgende:
Heeft iemand voor mij misschien een samenvatting van Nollkaemper - Kern van het internationaal publiekrecht?
I need it too!
Ik ben bijna klaar met mijn opzet, moet een pleitnota over rechtsvraag 4 schrijven, wat een *** werk
Welke moet jij?
  zondag 7 maart 2010 @ 19:55:43 #263
138747 ScottTracy
zo niet mij
pi_78857986
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 17:58 schreef Eva4Evah het volgende:
http://www.studentsonly.nl/uittreksels/sv2.asp?boekid=249

Kost wel een paar euro maar ach
pi_78862410
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:46 schreef Florette het volgende:

[..]

I need it too!
Ik ben bijna klaar met mijn opzet, moet een pleitnota over rechtsvraag 4 schrijven, wat een *** werk
Welke moet jij?
Voor wanneer moeten we die pleitnota inleveren? Ik moet nl nog beginnen en ik moet ook nog die toets doen, ik loop zwaar achter. Vanaf morgen weer om 9uur in de bieb
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
  zondag 7 maart 2010 @ 21:46:41 #265
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78864566
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:46 schreef Florette het volgende:

[..]

I need it too!
Welke moet jij?
Ik moet een vonnis schrijven over vraag 2. Heb er vandaag al aardig aan gewerkt, maar vind het wel lastig hoor. Zit nogal in dubio. Het hoeft trouwens toch niet zo lang te zijn, die 4 vragen in totaal moeten toch maar 1 a4 zijn (de voorlopige dus he, niet de definitieve)?
  zondag 7 maart 2010 @ 21:47:33 #266
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78864616
quote:
Op zondag 7 maart 2010 21:11 schreef dreamzk het volgende:

[..]

Voor wanneer moeten we die pleitnota inleveren? Ik moet nl nog beginnen en ik moet ook nog die toets doen, ik loop zwaar achter. Vanaf morgen weer om 9uur in de bieb
Volgens mij dinsdag, maar weet het niet zeker. Moet die toets ook nog doen, hoorde dat je veel moest opzoeken in de reader en dat 40 min wel weinig is (vermoedde ik al)...
pi_78868402
Ik hoorde ook dat 40 minuten weinig is.. Moet de toets ook nog doen, maar ga wel eerst de samenvatting doorlezen. Ik zie het wel, het is maar 5% dus ach.

Vind die nota ook echt lastig, kon twee kanten op en wist echt niet welke ik moest kiezen... Moet het trouwens 1 a4 per persoon zijn of 1 a4 voor de hele groep? Ik dacht namelijk 1 a4-tje voor mezelf.. heb 'm nu wel af, maar ben er nog niet echt tevreden over.
pi_78868585
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:55 schreef ScottTracy het volgende:

[..]

http://www.studentsonly.nl/uittreksels/sv2.asp?boekid=249

Kost wel een paar euro maar ach
Thanks, ik ben al voorzien.
Evah4Evah, heb je 'm nog nodig? Ik heb deze via via gekregen! Kan 'm je wel even sturen.
pi_78871786
quote:
Op zondag 7 maart 2010 22:53 schreef Florette het volgende:

[..]

Evah4Evah, heb je 'm nog nodig? Ik heb deze via via gekregen! Kan 'm je wel even sturen.
Als je hem ook naar mij kan sturen?
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_78871812
quote:
Op zondag 7 maart 2010 22:49 schreef Florette het volgende:
Ik hoorde ook dat 40 minuten weinig is.. Moet de toets ook nog doen, maar ga wel eerst de samenvatting doorlezen. Ik zie het wel, het is maar 5% dus ach.

Vind die nota ook echt lastig, kon twee kanten op en wist echt niet welke ik moest kiezen... Moet het trouwens 1 a4 per persoon zijn of 1 a4 voor de hele groep? Ik dacht namelijk 1 a4-tje voor mezelf.. heb 'm nu wel af, maar ben er nog niet echt tevreden over.
En wat ik ervan begreep was dat iedereen een nota moest inleveren en dat je daarna als groep die oefenrechtbank moet voorbereiden.
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
  maandag 8 maart 2010 @ 09:51:09 #271
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78878839
quote:
Op zondag 7 maart 2010 22:53 schreef Florette het volgende:

[..]

Dat zou super zijn Ik PM je mijn email even!
  maandag 8 maart 2010 @ 10:20:16 #272
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78879547
quote:
Op zondag 7 maart 2010 22:49 schreef Florette het volgende:

Ik dacht 1 a4tje voor de hele groep, maar nou weet ik het ook niet meer zeker
pi_78880321
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:20 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Ik dacht 1 a4tje voor de hele groep, maar nou weet ik het ook niet meer zeker
Kheb net even flink ingelezen en we moeten dus per groepje 1 a4-tje met de beantwoording van de vier rechtsvragen in het kort. Is niet zo heel veel werk dus ik ga daar zo maar eens aan beginnen.

Casus van strafrecht staat ook online, gaat over noodweer dus dat is interessant
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
  maandag 8 maart 2010 @ 10:44:18 #274
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78880356
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:43 schreef dreamzk het volgende:

[..]

Kheb net even flink ingelezen en we moeten dus per groepje 1 a4-tje met de beantwoording van de vier rechtsvragen in het kort. Is niet zo heel veel werk dus ik ga daar zo maar eens aan beginnen.

Casus van strafrecht staat ook online, gaat over noodweer dus dat is interessant
Waar heb je dat gevonden? Heb het werkboek ook al doorgespit maar niet gezien...
pi_78880651
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:44 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Waar heb je dat gevonden? Heb het werkboek ook al doorgespit maar niet gezien...
Op webCT en via een studiegenoot die in een andere werkgroep zit.
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_78884251
Ik heb de samenvatting naar zowel Evah4Evah als dreamzk gestuurd.

Over de nota; het schijnt dus inderdaad dat de opzet maar 1 a4-tje per persoon moet zijn, dus ik ga de mijne maar even inkorten/samenvatten dan.
pi_78884963
quote:
Op maandag 8 maart 2010 12:25 schreef Florette het volgende:

Over de nota; het schijnt dus inderdaad dat de opzet maar 1 a4-tje per persoon moet zijn, dus ik ga de mijne maar even inkorten/samenvatten dan.
Per persoon? Nu ben ik verward

Bedankt voor de samenvatting(en) nog!
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
  maandag 8 maart 2010 @ 13:08:16 #278
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78885753
quote:

Je bent een held

Maarre, de a4 moet toch per groepje, niet per persoon?
pi_78886210
Grapjeeeee, ik was nog niet helemaal wakker vanochtend, ik bedoel inderdaad 1 a4-tje per GROEPJE
pi_78887084
quote:
Op maandag 8 maart 2010 13:21 schreef Florette het volgende:
Grapjeeeee, ik was nog niet helemaal wakker vanochtend, ik bedoel inderdaad 1 a4-tje per GROEPJE
Chill. Toets net gemaakt, viel me nog best tegen. Nu aan die pleitnota en dan ben ik klaar voor vandaag
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_78897158
Okeeee mijn groepsgenootje is er heilig van overtuigd dat het max 1 a4-tje per persoon mocht zijn en dat het verder niet echt uitmaakt. Ik kan namelijk nergens vinden hoe het WEL of NIET moet, op web-ct staat ook niets. Dus wij doen gewoon een half a4-tje per persoon oid.

De toets vond ik best lastig, hopen dat ik er 6 goed heb.

[ Bericht 10% gewijzigd door Florette op 08-03-2010 17:41:27 ]
  maandag 8 maart 2010 @ 18:20:15 #282
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78899219
Fokkk, die toets was best kut ja Ik hoop dat ik er wat van heb gemaakt Vond 40 minuten echt veel te weinig
pi_78900306
quote:
Op maandag 8 maart 2010 18:20 schreef Eva4Evah het volgende:
Fokkk, die toets was best kut ja Ik hoop dat ik er wat van heb gemaakt Vond 40 minuten echt veel te weinig
Ja belachelijk want je had niet eens de tijd om iets op te zoeken? Laat staan om überhaupt iets uit de reader te gaan lezen!
  maandag 8 maart 2010 @ 20:04:41 #284
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78904464
Als ik die verhalen over de UU hier soms lees ben ik wel blij dat op de RUG zit vaak

edit: o uitgezonderd mijn rooster: al mijn shit moet altijd op dinsdag klaar zijn dit semester (werkgroepen en bonusopdrachtdingen) dus ben ik echt elke maandag de ganse dag bezig met voorbereiden van alles. Van 9 tot 11 vanmorgen bestuursrecht hoorcollege. Half 12 begonnen met burgerlijk voorbereiden. Van 2 tot 4 werkgroep burgerlijk gehad. 5 uur weer thuis en nu net klaar met bestuursrecht bonusopdracht voorbereiden. Moet nu nog werkgroep staatsrecht voorbereiden en werkgroep strafrecht voorbereiden voor morgen. Ik ben nog wel tot 11 uur vanavond in ieder geval bezig.

Morgen om 1 uur heb ik dan wel alles gehad en heb ik enkel nog 3 hoorcollege's, woensdag donderdag en vrijdag, en donderdag een werkgroep bestuursrecht waarvoor het voorbereiden altijd wel meevalt.

[ Bericht 30% gewijzigd door aaipod op 08-03-2010 20:10:51 ]
pi_78907586
Joh, laat al die debiele bonusopdrachten zitten, gewoon gaan voor het tentamen.
pi_78907860
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:01 schreef Cortax het volgende:
Joh, laat al die debiele bonusopdrachten zitten, gewoon gaan voor het tentamen.
Niet iedereen is van het "3 dagen van tevoren even keihard non stop in de bieb zitten met een vakantie-voorraad redbull en nachten doortrekken" of andere extremiteiten. Er is niks mis met (bonus)opdrachten maken zodat je de stof beter beheerst. Dat je een bonuspunt krijgt is een mooie bijkomstigheid.

Het gaat niet altijd om optimalisatie van de tijd die je er in stopt zodat je maar een voldoende hebt.

Overigens heb ik op dit moment zelf ook nog maar 2 weken voor wat tentamens , maar dat komt door drukte.
pi_78908530
Zo iemand ben ik ook niet. 3 dagen voor het tentamen ben ik meestal al klaar met leren, maar ik heb veel mensen zien zwoegen voor bonusopdrachten waardoor ze met de gewone stof achter kwamen en uiteindelijk beduidend slechter presteerden op het tentamen.
pi_78908740
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:18 schreef Cortax het volgende:
Zo iemand ben ik ook niet. 3 dagen voor het tentamen ben ik meestal al klaar met leren, maar ik heb veel mensen zien zwoegen voor bonusopdrachten waardoor ze met de gewone stof achter kwamen en uiteindelijk beduidend slechter presteerden op het tentamen.
Als mensen al uberhaupt zwoegen met bonusopdrachten, dan is dat al een beetje een graadmeter voor de beheersing van de stof. Om dan de slechtere prestaties helemaal toe te kennen aan het zwoegen aan de opdracht is dan nogal krom. Die opdrachten zijn niet zo verschrikkelijk lastig en veronderstellen vaak een beetje basis-beheersing van de te bestuderen stof.

De opdrachten helpen dus. Ik vind het nogal moeilijk te geloven dat die opdrachten ervoor zorgen dat je slechter presteert, omdat je voor die opdracht uberhaupt "de gewone" stof al moet beheersen.
pi_78910147
Bonuswerk in de zin van gewoon huiswerk inleveren oid is ook niets mis mee, ik bedoel meer de bonusopdrachten waarbij je extra dingen moet doen, naast de reguliere stof, zie het zelf nooit het nut van en vind het toch echt een extra belasting.
pi_78910242
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:50 schreef Cortax het volgende:
Bonuswerk in de zin van gewoon huiswerk inleveren oid is ook niets mis mee, ik bedoel meer de bonusopdrachten waarbij je extra dingen moet doen, naast de reguliere stof, zie het zelf nooit het nut van en vind het toch echt een extra belasting.
Ik meen me te herinneren dat vrijwel alle bonusopdrachten juist in de vorm waren gegoten van "gewoon je huiswerk" doen en niet zozeer iets extra. Alleen Burgerlijk Recht 1 was ooit gewoon één extra opdracht over eeeuh....Iggy de leguaan ofzo in mijn tijd
  dinsdag 9 maart 2010 @ 01:02:31 #291
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78917402
Ah het is niet ontzettend veel werk en het zijn 3 opdrachten over 7 week ofzo. Je krijgt er 0,5 punt bij op het tentamen dus ach dat is wel mooi meegenomen. En inderdaad helpt het ook bij het begrijpen van de stof. Helaas is het niet echt kennis die je al wordt verondersteld te beheersen. Het is heel handig geregeld dat de bonusopdracht een week eerder is dan de werkgroep over de betreffende stof. Maar goed, als je de werkgroep toch gaat bijwonen moet je je er gewoon iets eerder in verdiepen.

Voor burgerlijk en staats hebben we een tussentoets van een uurtje over stof die je wel al hebt behandeld in de werkgroepen en voor strafrecht krijg je een halve tentamenpunt alleen voor aanwezigheid.

Aan de ene kant heb ik zoiets van dit is niet echt eerlijk en ik wil het ook wel gewoon op eigen kracht doen zonder bonusjes. Maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van: de tijd die ik er nu aan besteed scheelt me ook wel weer voor het leren voor de tentamens en bovendien zou ik mezelf keihard voor mijn hoofd slaan als ik toch een 5,4 haal zonder de bonuspunt Trots op mezelf zal ik dan niet zijn, maar wel blij dat ik het niet nog een keer hoef te doen

En er echt voor zwoegen hoeft niet hoor. Ik zou het gewoon wat meer moeten spreiden over de vrijdag en evt het weekend, maar dat doe ik zelf Ik ben nu net klaar met strafrecht en kan nu weer relaxen tot volgende week maandag Bovendien is volgende week de laatste week staatsrecht en bestuursrecht en is dit de laatste bonusopdracht voor bestuursrecht. Daarna tentamens en dan hebben we alleen nog burgerlijk, straf en elementair belastingrecht. Dan krijg ik het alweer een stuk rustiger terwijl ik er nu al niet meer dan 25 uur mee bezig ben per week. Zo erg is het dus niet

O morgen trouwens eerste bijeenkomst Honours Programma. Een kennismakingsbijeenkomst tbv het facultaire verdiepingsprogramma. Ben erg benieuwd naar wat ze gaan vertellen maar ook naar de rest van de groep
  dinsdag 9 maart 2010 @ 09:53:58 #292
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78920977
quote:
Op maandag 8 maart 2010 13:44 schreef dreamzk het volgende:

[..]

Chill. Toets net gemaakt, viel me nog best tegen. Nu aan die pleitnota en dan ben ik klaar voor vandaag
Haha, ik heb net onze deelvragen verstuurd. Ik had het nog redelijk kort gehouden (half a4tje), maar de rest niet echt, we hebben in totaal 5 a4tjes gemaild
  donderdag 11 maart 2010 @ 18:24:28 #293
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_79026624
quote:
Op maandag 8 maart 2010 18:44 schreef Florette het volgende:

[..]

Ja belachelijk want je had niet eens de tijd om iets op te zoeken? Laat staan om überhaupt iets uit de reader te gaan lezen!
Nou ik ben ervanaf gekomen met een 5/10 score, dus 1 punt Naja, had slechter kunnen zijn eh...
pi_79037727
Doet een van jullie een master aan de ru? Ik ben wel benieuwd naar diegene's ervaringen. Het klinkt allemaal vrij intensief en moeilijk.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_79086699
quote:

He Florette. Zou je die samenvatting misschien ook naar mij kunnen mailen? (--) Altijd handig voor erbij! Alvast bedankt

[ Bericht 1% gewijzigd door Petertjuhh op 14-03-2010 23:30:54 ]
pi_79114543
Kijk ik net even door mijn werkboek van IER, zie ik dat het over 2 weken al is, net als ik dan op wintersport ben Ik dacht dat het de week daarna was dus ik heb mezelf goed genaaid hiermee. Kzal deze week even met mijn leraar overleggen of er een alternatieve optie bestaat. Wel klote aangezien het best goed ging bij IER.
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
pi_79119318
quote:
Op zondag 14 maart 2010 00:03 schreef dreamzk het volgende:
Kijk ik net even door mijn werkboek van IER, zie ik dat het over 2 weken al is, net als ik dan op wintersport ben Ik dacht dat het de week daarna was dus ik heb mezelf goed genaaid hiermee. Kzal deze week even met mijn leraar overleggen of er een alternatieve optie bestaat. Wel klote aangezien het best goed ging bij IER.

Tentamens verplaatsen omdat je op wintersport bent. Als die leraar daarmee akkoord gaat...waar gaat in godsnaam de wereld dan naartoe .
pi_79120530
quote:
Op zondag 14 maart 2010 10:06 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Tentamens verplaatsen omdat je op wintersport bent. Als die leraar daarmee akkoord gaat...waar gaat in godsnaam de wereld dan naartoe .
Ja je moet ook wel een andere smoes verzinnen he
  zondag 14 maart 2010 @ 11:26:15 #299
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_79120554
quote:
Op zondag 14 maart 2010 11:24 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Ja je moet ook wel een andere smoes verzinnen he
Ja kan je beter zeggen dat je een begrafenis hebt ofzo...
pi_79120980
quote:
Op zondag 14 maart 2010 11:26 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Ja kan je beter zeggen dat je een begrafenis hebt ofzo...
[braaf]
Je kunt natuurlijk ook gewoon wel plannen
[/braaf]

.

Volgens mij accepteren ze hier niet echt van dat soort excuses. Zelfs met de hevige sneeuwval van afgelopen winter was het "dan moet je maar herkansen".
pi_79121006
quote:
Op zondag 14 maart 2010 11:45 schreef Maharbal het volgende:

[..]

[braaf]
Je kunt natuurlijk ook gewoon wel plannen
[/braaf]

.

Volgens mij accepteren ze hier niet echt van dat soort excuses. Zelfs met de hevige sneeuwval van afgelopen winter was het "dan moet je maar herkansen".
Ja dat laatste was hier ook het geval.
Ze wilden wel wat regelen als twee tentamens op hetzelfde tijdstip vielen maar voor de rest zijn ze niet zo makkelijk.

edit: Shiiiiiit laatste post! Maharbal wil jij alsjeblieft het nieuwe topic openen want jij bent beter met TT's dan ik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')