abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 februari 2010 @ 16:59:53 #201
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78349919
quote:
Op zondag 21 februari 2010 16:32 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Ik zou het ook niet weten. Misschien een onrechtmatige daad (strijd met een wettelijke plicht). Dus art. 6:162 BW jo art. 3 lid 5 Wob. Dat zou je ook nog wel als een processuele mogelijkheid op grond van het bestuursrecht kunnen zien.
Ik had er ook aan gedacht maar denk dat dat misschien wel heel creatief wordt als het op grond van het bestuursrecht moet zijn. Ik heb het inmiddels in moeten leveren en heb er maar gewoon bezwaar/beroep/hoger beroep van gemaakt aangezien we ook nog niet veel meer hebben behandeld (derde week bestuursrecht). Ik heb donderdag werkgroep bestuursrecht en zal de docent meteen even vragen wat het nou was..
pi_78350359
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 15:17 schreef aaipod het volgende:

edit: O en Evelien, ik zou de boombasics niet kopen maar eerder het boek wat je hebt voor het meest inleidende vak. Hier in Groningen is dat Algemene Rechtswetenschappen en in Leiden is het geloof ik Encyclopedie van de rechtswetenschap of iets dergelijks. Je zou zelf even moeten kijken welk vak dit is in Utrecht en dat boek aan moeten schaffen!

Bij ons komt in dit boek een beetje van alles van de grootste rechtsgebieden aan bod en en als dit op je gemak bestudeert heb je al een enorme voorsprong in September. Ik zie ongelooflijk vaak mensen zo hard falen nu het tweede semester omdat ze de basis nog niet onder de knie hebben.
Iemand die weet welk boek dat in Utrecht is? Ik wil wel graag iets lezen dat ze in september ook nog gebruiken. Ik heb ook de gruwelijkste verhalen over Romeins Recht gehoord, is daar nog een interessant boek van?

thx!
pi_78350395
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 17:10 schreef evelien89 het volgende:

[..]

Iemand die weet welk boek dat in Utrecht is? Ik wil wel graag iets lezen dat ze in september ook nog gebruiken. Ik heb ook de gruwelijkste verhalen over Romeins Recht gehoord, is daar nog een interessant boek van?

thx!
Prota
pi_78350408
^Die heb ik nog te koop trouwens
pi_78352152
Ziet er naar uit dat ik terug naar m'n oorspronkelijke onderwerp moet: "Divorce Estate Planning". Ben ik ook niet erg rouwig om omdat dat me ook erg interessant lijkt en dat oorspronkelijk m'n eerste onderwerp was.

Schijnbaar zijn er een hoop studenten die het al over bedrijfsopvolging hebben.
pi_78352907
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 14:13 schreef -Trinity- het volgende:
Ik zou nu niet al een wettenbundel aanschaffen als ik haar was .
Omdat ik het niet met je eens ben is dat direct ? Leren ze je in Leiden niet beargumenteren?

Ik heb dat wel geleerd, dus bij deze: ik maakte op uit de posts dat ze meer begrip wilde krijgen van het recht omdat ze niets snapt van wat wij hier bespreken. Ja, dan kun je uit de losse pols boekjes gaan lezen (of dat nu Boom Basics zijn of 'echte' studieboeken, maar dan zul je daar weinig mee bereiken dan een hele hoop losse (en dus nogal onbruikbare) kennis.

Dat 60 euro een hoop geld is voor een half jaar (als ze in september met de opleiding zou beginnen) begrijp ik ook, daarom zet ik het er ook bij, maar als ze al iets wil leren is die bundel heel erg nuttig in combinatie met een van de eerder genoemde opties.

Nu jij weer...
pi_78353115
Wettenbundel is handig in combinatie met studieboeken en een uitleg hoe je een wettenbundel moet gebruiken. Alleen zijn de meeste studieboeken ook niet goedkoop. Dat samen met de onzekerheid of de studieboeken daadwerkelijk gebruikt gaan worden in het eerste jaar, maakt de kans dat de kosten onnodig oplopen best groot. Denk dat je dan beter in de bieb kunt kijken of daar boeken met uitleg over het recht staan, met basiskennis in goed uitgelegde vorm. Bij mij in de bieb staan zulke boekjes wel terwijl het een zeer kleine bieb is.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 18:32:37 #208
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78353526
Je kan natuurlijk ook gewoon de universitaire/juridische bieb inlopen. Geen haan die ernaar zou kraaien hier in Groningen en daar heb je natuurlijk een schat aan informatie
pi_78353592
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:20 schreef xxiessiexx het volgende:
Wettenbundel is handig in combinatie met studieboeken en een uitleg hoe je een wettenbundel moet gebruiken. Alleen zijn de meeste studieboeken ook niet goedkoop. Dat samen met de onzekerheid of de studieboeken daadwerkelijk gebruikt gaan worden in het eerste jaar, maakt de kans dat de kosten onnodig oplopen best groot. Denk dat je dan beter in de bieb kunt kijken of daar boeken met uitleg over het recht staan, met basiskennis in goed uitgelegde vorm. Bij mij in de bieb staan zulke boekjes wel terwijl het een zeer kleine bieb is.
Dat is inderdaad zo, het is tamelijk duur, maar van de andere kant: wat zijn die 100 euro nou die je kwijt bent aan een inleidend boek en wettenbundels? Gedurende je studie zul je veel en veel meer geld aan boeken uitgeven... (jaja, dan krijg je wel stufi en zo )
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:32 schreef aaipod het volgende:
Je kan natuurlijk ook gewoon de universitaire/juridische bieb inlopen. Geen haan die ernaar zou kraaien hier in Groningen en daar heb je natuurlijk een schat aan informatie
Ligt er inderdaad maar net aan, hier hebben ze poortjes waar je met je collegekaart naar binnen moet

Niet dat dat werkt, je kunt meerdere mensen binnenlaten op één kaart, dus als je iemand een beetje lief aankijkt kom je hier ook binnen
pi_78354797
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:15 schreef Bartaz het volgende:
Omdat ik het niet met je eens ben is dat direct ? Leren ze je in Leiden niet beargumenteren?

Ik heb dat wel geleerd, dus bij deze: ik maakte op uit de posts dat ze meer begrip wilde krijgen van het recht omdat ze niets snapt van wat wij hier bespreken. Ja, dan kun je uit de losse pols boekjes gaan lezen (of dat nu Boom Basics zijn of 'echte' studieboeken, maar dan zul je daar weinig mee bereiken dan een hele hoop losse (en dus nogal onbruikbare) kennis.

Dat 60 euro een hoop geld is voor een half jaar (als ze in september met de opleiding zou beginnen) begrijp ik ook, daarom zet ik het er ook bij, maar als ze al iets wil leren is die bundel heel erg nuttig in combinatie met een van de eerder genoemde opties.

Nu jij weer...
Het is meer omdat ze nog niet eens is ingeschreven voor de studie (denk ik, zo in februari). Dan is het een beetje voorbarig om al een heel legio aan (dure) boeken te gaan kopen terwijl er misschien volgend jaar een nieuwe druk uitkomt en je het dan sowieso nog allemaal leert. Als ik een halfjaar voordat ik met mijn studie begon al een in een wettenbundel was gaan bladeren had ik er niks uit kunnen halen denk ik, dat gaat veel meer leven tijdens de eerste lessen en tutorbijeenkomsten.
Er is niks tegen een beetje voorwerken, maar om gelijk in een Kluwer/Vermande te gaan beginnen lijkt me meer een vorm van 'losse en onbruikbare kennis' dan inleidende boeken met tekst en uitleg.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:18:10 #211
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78355382
Ik gebruik de helft van de tijd mijn bundel niet eens maar kijk op internet als ik even snel iets moet weten

Ze kan trouwens ook wel een oude bundel kopen voor nu, zo denderend veel is er niet veranderd. Ze mag zelfs mijn oude wel lenen maar ik denk niet dat ze in de buurt woont van Groningen

Ow en natuurlijk is een losse bundel niet handig maar i.c.m literatuur wel natuurlijk.
pi_78355425
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:34 schreef Bartaz het volgende:

[..]

Dat is inderdaad zo, het is tamelijk duur, maar van de andere kant: wat zijn die 100 euro nou die je kwijt bent aan een inleidend boek en wettenbundels? Gedurende je studie zul je veel en veel meer geld aan boeken uitgeven... (jaja, dan krijg je wel stufi en zo )
[..]

Ligt er inderdaad maar net aan, hier hebben ze poortjes waar je met je collegekaart naar binnen moet

Niet dat dat werkt, je kunt meerdere mensen binnenlaten op één kaart, dus als je iemand een beetje lief aankijkt kom je hier ook binnen
100 euro is voor de een meer dan voor de ander. Vooral als je in september weer nieuwe wettenbundels nodig hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door xxiessiexx op 23-02-2010 19:28:13 ]
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:21:33 #213
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78355544
Overigens, mochten ze in Utrecht Inleiding in het Nederlandse recht van Verheugt gebruiken dan is het geen probleem geloof ik. Ik meen dat er iedere 2 jaar een nieuwe druk verschijnt en in 2009 de laatste is verschenen.
pi_78366201
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:19 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

100 euro is voor de een meer dan voor de ander. Vooral als je in september weer nieuwe wettenbundels nodig hebt.
Dank voor de suggesties:) ik heb een tijd gewerkt (doe ik nog steeds) dus 100 euro is niet echt een punt. Maar dan vind ik natuurlijk wel dat het een investering moet zijn. Dat ik tijdens een college denk 'he, dat komt me bekend voor'. Inleiding in het Nederlands recht heb ik wel eens in de bieb zien staan, zal hem eens lenen.
pi_78377703
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:03 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Het is meer omdat ze nog niet eens is ingeschreven voor de studie (denk ik, zo in februari). Dan is het een beetje voorbarig om al een heel legio aan (dure) boeken te gaan kopen terwijl er misschien volgend jaar een nieuwe druk uitkomt en je het dan sowieso nog allemaal leert. Als ik een halfjaar voordat ik met mijn studie begon al een in een wettenbundel was gaan bladeren had ik er niks uit kunnen halen denk ik, dat gaat veel meer leven tijdens de eerste lessen en tutorbijeenkomsten.
Er is niks tegen een beetje voorwerken, maar om gelijk in een Kluwer/Vermande te gaan beginnen lijkt me meer een vorm van 'losse en onbruikbare kennis' dan inleidende boeken met tekst en uitleg.
Daarom in combinatie met een inleidend boek. Ik denk dat je met een inleidend boek wel een aantal feitjes kunt leren, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je op je tentamen (en in de beroepspraktijk) weet waar je de zaken kunt vinden. Een wettenbundel zonder inleidend boek is een net zo slechte combinatie, want je hebt natuurlijk wel een leidraad naast je bundel nodig.

Afgezien daarvan schaft men dan uiteraard een Kluwer aan en geen Vermande, maar die discussie zal ik maar niet meer beginnen

Zoals gezegd staat alles (en meer) dat in de wettenbundel staat ook op internet (wetten.overheid.nl), maar ik kan daar niet mee omgaan door de waardeloze zoekfunctie die dat ding heeft. Beter werkt wetboek-online.nl, maar dat is lang niet zo fijn als een papieren wettenbundel en ze lopen daar vaak (ver) achter op de nieuwste ontwikkelingen.
pi_78381159
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 00:30 schreef Bartaz het volgende:
Daarom in combinatie met een inleidend boek. Ik denk dat je met een inleidend boek wel een aantal feitjes kunt leren, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je op je tentamen (en in de beroepspraktijk) weet waar je de zaken kunt vinden. Een wettenbundel zonder inleidend boek is een net zo slechte combinatie, want je hebt natuurlijk wel een leidraad naast je bundel nodig.
Tja, ik vind 't zonde geld want waar ze die zaken kan vinden leert ze toch allemaal nog volgend jaar, lijkt me niet nuttig dat ze dan nu zelf op eigen benen gaat lopen 'prutsen', als ik het zo mag stellen. Als het allemaal zo (makkelijk) was dat 't zelf wel kon zonder enige begeleiding, zouden de hele hoorcolleges en vooral ook de werkgroepen en tutorbijeenkomsten in het eerste jaar nergens op slaan en beter afgeschaft kunnen worden, terwijl ik daar juist veel aan heb gehad.
Maargoed, je hoeft het niet met me eens te zijn en ze is natuurlijk vrij om te doen wat ze wilt, maar ík zou het (nog) niet aanraden.
Overigens nog op je 'hebben ze in Leiden niet geleerd om te beargumenteren' verdient een respons: Ja, maar ze hebben me ook geleerd dat op de man spelen niet erg professioneel is
pi_78383468
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 07:41 schreef -Trinity- het volgende:

[..]
Overigens nog op je 'hebben ze in Leiden niet geleerd om te beargumenteren' verdient een respons: Ja, maar ze hebben me ook geleerd dat op de man spelen niet erg professioneel is
Daarom postte je natuurlijk die smilie? Om niet te zeggen 'wat een belachelijke onzinnige post', maar om te zeggen 'ik respecteer je mening, maar ben het oneens'? Tuurlijk...

Zullen we de strijdbijl maar begraven?
pi_78383636
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 10:12 schreef Bartaz het volgende:

Zullen we de strijdbijl maar begraven?
Jerry, Jerry!

Ik hou al op
pi_78422678
Als je natuurlijk zo vroeg begint loop je ook de kans dat je je gigantisch gaat vervelen. Het is meestal al niet veel werk. Daar lijdt je studie uiteindelijk ook onder. Gewoon beginnen wanneer iedereen begint, prima te doen!
  zaterdag 27 februari 2010 @ 13:39:44 #220
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78518067
En het is weekend! Wat een drukke rotweek zeg We moesten een essay schrijven. Een advies naar aanleiding van een casus. We krijgen er een cijfer voor (2 EC's), dus moet hem wel even halen op mijn P te halen.

Mijn casus ging over het verbieden van een betoging door de burgemeester op grond van art. 5 WOM. Ik moest zelf literatuur en jurisprudentie zoeken. Was nog best lastig en weet niet helemaal zeker of ik wel in de juiste richting zat. Maar goed, afwachten nu Naar aanleiding van deze eerste versie hebben we een beoordelingsgesprek en mits je niet lager dan een 4 haalt mag je het verbeteren in een 2de versie.
pi_78519065
Is JVC maar 2 EC? Vorig jaar kregen we er drie. Heb me er lelijk op verkeken toen, had beetje zelfde als jou, twijfelde of ik wel in de goede richting zat en zat veel moeilijker te denken.

Als tip: De casus zijn allemaal erg makkelijk, dus je denkt gauw te moeilijk, maar het antwoord is gewoon wat je denkt
pi_78519574
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 13:39 schreef aaipod het volgende:
En het is weekend! Wat een drukke rotweek zeg We moesten een essay schrijven. Een advies naar aanleiding van een casus. We krijgen er een cijfer voor (2 EC's), dus moet hem wel even halen op mijn P te halen.

Mijn casus ging over het verbieden van een betoging door de burgemeester op grond van art. 5 WOM. Ik moest zelf literatuur en jurisprudentie zoeken. Was nog best lastig en weet niet helemaal zeker of ik wel in de juiste richting zat. Maar goed, afwachten nu Naar aanleiding van deze eerste versie hebben we een beoordelingsgesprek en mits je niet lager dan een 4 haalt mag je het verbeteren in een 2de versie.
Ah, die casus heeft een vriendin van mij ook. JVC is een eitje. Ik had er vrijwel niks voor gedaan toen maar kreeg een 7 ofzo.

Wel grappig, want in het allereerste jaar had ik een stukje geschreven over een (dacht ik) onrechtmatige daad (was volgens mij m.b.t. Baby Kelly). Het was dus wanprestatie...en dat moest ik aanpassen van de begeleider. Alle "Onrechtmatige daad" woordjes vervangen door "wanprestatie" . Werd me niet in dank afgenomen .
Dat was wel m'n allereerste jaar studeren, waarin ik echt weinig tot niets deed.
pi_78523107
Mijn afstudeeronderwerp is goedgekeurd! De dubbele causaliteit van het noodweerexces
Don't cry because it's over. Smile because it happened.
Liefde is een bitch plus een macht der gewoonte
pi_78523256
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 14:27 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ah, die casus heeft een vriendin van mij ook. JVC is een eitje. Ik had er vrijwel niks voor gedaan toen maar kreeg een 7 ofzo.

Wel grappig, want in het allereerste jaar had ik een stukje geschreven over een (dacht ik) onrechtmatige daad (was volgens mij m.b.t. Baby Kelly). Het was dus wanprestatie...en dat moest ik aanpassen van de begeleider. Alle "Onrechtmatige daad" woordjes vervangen door "wanprestatie" . Werd me niet in dank afgenomen .
Dat was wel m'n allereerste jaar studeren, waarin ik echt weinig tot niets deed.
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 16:41 schreef ScottTracy het volgende:
Mijn afstudeeronderwerp is goedgekeurd! De dubbele causaliteit van het noodweerexces
Feli! Nu hard aan het werk
  zondag 28 februari 2010 @ 15:01:42 #225
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78552904
Vraagje: ik heb wat artikelen nodig uit het NJCM Bulletin (NJCM = Nederlands Juristen Comite voor de Mensenrechten). Heeft iemand een linkje of kan iemand die voor me binnenhalen als ik de titels geef?

In Tilburg hebben ze volgens mij geen digitaal abonnement.
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 16:41 schreef ScottTracy het volgende:
Leuk onderwerp! Feli!
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')