Dat laatste.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:28 schreef KeimpeLwd het volgende:
Apuleius,
Speling? Bedoel je dat je kozijn los zit en 6mm heen en weer kan of bedoel je dat de naad rondom tussen kozijn en metselwerk 6 mm is? In dat laatste geval is er niks aan de hand, zolang het niet tocht en/ of lekt..
Moet je alleen voegspecie kunnen maken, en weten hoe je moet voegen (of voldrukken, en dat mooi uit laten zien).quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:36 schreef KeimpeLwd het volgende:
Het mooiste is om even met voegspecie vol te drukken,netjes afvoegen staat het mooist en verstikt niet, (in tegenstelling tot kit)
Aha, daar heb ik nog wat van staan. Mooi dat ik het nu weet, want ik had het inderdaad willen kitten.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:36 schreef KeimpeLwd het volgende:
Het mooiste is om even met voegspecie vol te drukken,netjes afvoegen staat het mooist en verstikt niet, (in tegenstelling tot kit)
Dat hoeft niet, ik ben ex-voeger (en steigerbouwer, zandstraler)quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:47 schreef KeimpeLwd het volgende:
Burner,
de techniek wil ik je ook wel uitleggen, als je benieuwd bent zeg je het maar!
Waarom maak je je tengels niet rechtstreeks op je plafond vast? Veel makkelijker en je verliest een stuk minder hoogte. Rachelen en tengelen doe je in principe om een vlak plafond te krijgen, ga er dus voor het gemak maar ff vanuit dat je plafond vlak is.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:42 schreef JSS het volgende:
Ik heb ook wel een vraag
Als mijn nieuwbouwwoning wordt opgeleverd, wil ik in de badkamer een verlaagd plafond maken zodat ik inbouwhalogeenspotjes kan monteren. Ik denk dat ik aan 10cm verlaging meer dan genoeg heb en ik had bedacht om voor de afwerking gewoon gipsplaten te gebruiken op houten (?) rachelwerk. Gips dan tapen en netjes laten spuiten door de spackspuiter die ook de wanden komt doen.
Nu de vraag: hoe kan ik het beste beginnen met dat rachelwerk? Klosjes op de wand schroeven, en daar weer balken op met tussenruimte van breedte van een gipsplaat? Aan de wand beginnen of juist alleen maar vanaf het plafond? etc.
En moet ik nog ergens op letten omdat het in de badkamer is?
Thanks alvast
Houd er wel rekening mee dat de centraaldoos in het plafond van de badkamer bereikbaar moet bijven om later eventueel de elektra fatsoenlijk te kunnen aanpassen. Om een centraaldoos op te hogen zijn speciale ringen bij de bouwmarkt verkrijgbaar (rond en vierkant). Ook moet je als je voor gewone spotjes kiest kiezen voor spotjes met een veilige spanning van 12 V. Die trafo moet ook bereikbaar zijn dus neem dan een trafo die niet groter is dan het gat waar het spotje inpast want anders kun je nooit je trafo vervangen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:42 schreef JSS het volgende:
Ik heb ook wel een vraag
Als mijn nieuwbouwwoning wordt opgeleverd, wil ik in de badkamer een verlaagd plafond maken zodat ik inbouwhalogeenspotjes kan monteren. Ik denk dat ik aan 10cm verlaging meer dan genoeg heb en ik had bedacht om voor de afwerking gewoon gipsplaten te gebruiken op houten (?) rachelwerk. Gips dan tapen en netjes laten spuiten door de spackspuiter die ook de wanden komt doen.
Nu de vraag: hoe kan ik het beste beginnen met dat rachelwerk? Klosjes op de wand schroeven, en daar weer balken op met tussenruimte van breedte van een gipsplaat? Aan de wand beginnen of juist alleen maar vanaf het plafond? etc.
En moet ik nog ergens op letten omdat het in de badkamer is?
Thanks alvast
Kies gewoon voor een kwaliteitstrafo; een mouse trafo van osram bijvoorbeeld zijn kwalitatief erg goede trafo's, te koop bij de betere elektro vakwinkels.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:39 schreef JSS het volgende:
Thanks voor de reacties. Is het noodzakelijk om 12V te kiezen? Ik heb liever 230V, dat is makkelijker (goedkoper) dimbaar en geen gezeik met trafo's die stuk kunnen. Centraaldoos had ik inderdaad ook in de planning, maar wist niet dat er oplossingen voor bestonden.
En die platen dwars op je tengelwerk is inderdaad veel makkelijkerGa er inderdaad vanuit dat het plafond gewoon recht is. Over dat spuiten: dat is persoonlijk. Alle plafonds in het huis worden standaard gespoten en ik heb dat ook als wandafwerking gekozen. Dan is het logischer dat ook in de badkamer te doen dan pleisteren...
Ik heb gisteren 12V spotjes voor in de badkamert gekocht van Aqua, en die zijn (als ik me goed heb laten informeren) ook gewoon dimbaar!!quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:39 schreef JSS het volgende:
Thanks voor de reacties. Is het noodzakelijk om 12V te kiezen? Ik heb liever 230V, dat is makkelijker (goedkoper) dimbaar en geen gezeik met trafo's die stuk kunnen. Centraaldoos had ik inderdaad ook in de planning, maar wist niet dat er oplossingen voor bestonden.
En die platen dwars op je tengelwerk is inderdaad veel makkelijkerGa er inderdaad vanuit dat het plafond gewoon recht is. Over dat spuiten: dat is persoonlijk. Alle plafonds in het huis worden standaard gespoten en ik heb dat ook als wandafwerking gekozen. Dan is het logischer dat ook in de badkamer te doen dan pleisteren...
Kijk wel even goed na wat voor dimmer je nodig hebt, denk dat je namelijk een halogeen dimmer moet hebben en die zijn wel wat duurder.quote:Op maandag 1 februari 2010 10:14 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Ik heb gisteren 12V spotjes voor in de badkamert gekocht van Aqua, en die zijn (als ik me goed heb laten informeren) ook gewoon dimbaar!!
dat zijn kaderprofielen, google eens op deventer profielenquote:Op zondag 31 januari 2010 19:16 schreef Martijn_77 het volgende:
Zal binnenkort een foto posten van de rubbers. Het zijn trouwens hard houten kozijnen en het zijn echt van die vierkante rubbers uit een stuk die rond het hele raam vallen
Ik weet het. Ik ben altijd in de luxe positie geweest om elk gereedschap beschikbaar te hebben dat ik maar kon wensen. Helaas zit ik nu in een klein appartementje tijdelijk waar ik helemaal niets kanquote:Op maandag 1 februari 2010 19:35 schreef KeimpeLwd het volgende:
Met een klein plat schroevendraaiertje wil het ook wel een beetje steken, maarja goed gereedschap is wel het halve werk natuurlijk
nog een tip voor een mogelijke producent-> maken ook mooie valdorpels trouwens btwquote:Op maandag 1 februari 2010 13:15 schreef Gurb het volgende:
[..]
dat zijn kaderprofielen, google eens op deventer profielen
Het zal dan wel een tekening worden, een paar dagen zonder ramen op de begane grond aan de straatkant in Amsterdam lijkt me niet zo'n goed ideequote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:07 schreef klusfoobje het volgende:
Don James,
Das mogelijk hoor. Ik heb zelf een deuren fabriek bijvorobeeld gevonden die ook niet standaard dingen maakt. Kun je aanleveren in origineel en dan maken ze het 1:1 na of je leverd ze een goede tekening waar ze mee uit de voeten kunnen.
O ja, dat had ik gelezen in een topic van jou. Ziet er hoopvol uit!quote:Voor mij zelf gaan ze binnen kort de voordeur maken. Das er een die redelijk in de buurt komt van wat klassiek '30 deuren maar het steeds net niet zijn. Alle andere deuren boeren leveren alleen uit standaard.
Ikzelf moet nog ff kijken of ik de deur zelf aanlever. Kan ook, moet ik ff plannen met ze en dan is het maandag aanleveren en diezelfde week nog ophalen. In mahonie meneer? ja, prima.
Deze fabriek heeft nog oude grijze haren rondlopen die hun vak verstaan. Het is niet gratis, maar ook niet zo dat ze je de rest van het jaar op brood en water dwingen.
Om je nog een voorbeeld tegeven van die club. Probeer maar eens openslaande deuren te krijgen die samen niet breder zijn dan 1 standaard deur..... Kan bij hun, maken ze voor me...
Done.quote:Bij jou gaat het dan om kozijnen, maar das daar ook geen probleem.
PB maar als je het adres wilt.
Plaatsgenoot, ik weet zeker dat ik hier je hulp eens ga vragenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:22 schreef KeimpeLwd het volgende:
Post hier je vragen met betrekking tot nieuwbouw, verbouw, onderhoud en renovatie/restauratie. Klinkt misschien eigenwijs, maar ik lees zoveel dingen in K+W waarvan mijn handen gaan jeuken en ik vind het gewoon leuk om mijn vakkennis te delen. Ik zeg niet dat ik voor alles ongezien een directe oplossing heb, maar ik heb nog nooit een klus gedaan die niet afgerond is dus in theorie moeten we er altijd uitkomen.
Brand maar los!
Idd, of zoek een kleine aannemer met een eigen machinale werkplaats, die kunnen je zeker weten helpen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:12 schreef KeimpeLwd het volgende:
Beste Don James,
Het is mooi om te lezen dat er nog mensen serieus bezig zijn met de authentieke uitstraling van kozijnen ipv de rommel eruit te rammen en kunststof erin. Wat je beschrijft is mogelijk, of het te betalen is is een tweede maar daar kan ik natuurlijk niet over oordelen.
Zo te lezen weet je goed wat je wilt en daar kan een kozijnenboer wel wat mee. Ga met je ideeen naar een paar timmerfabrieken waar je iig serieus met iemand erover kan ouwehoeren en vraag offertes voor het leveren van de nieuwe ramen. Een goede timmerfabriek kan alles maken, als het moet zelfs precies hetzelfde als wat je nu hebt en dan met dubbel glas. En anders kun je altijd tot een goed compromis komen, qua kosten en uitstraling. Succes ermee!
Of boor het gat verder uit met een 10 mm houtboortje, lijm er een houten deuvel in met wat bruisende constructielijm. na het uitharden zaag je het uitstekende gedeelte van de deuvel eraf, even glad schuren en vervolgens kun je weer een normale schroef in deze deuvel schroevenquote:Op woensdag 3 februari 2010 22:16 schreef KeimpeLwd het volgende:
Edraket,
Als je een dikkere schroef neemt, is die vaak te lang. Gewoon een goeie dikke schroef nemen (5x70 of 6x100 spaanplaatschroef, dwz met volledige draad) en dan inkorten met een kleine flex of ijzerzaag. Als dit niet wil (gaten te erg uitgelubberd), haal dan nieuwe scharnieren van een zwaarder kaliber met een klem-mechanisme. Een goeie ijzerhandel kan het je wel uitleggen als je probleem precies uit de doeken doet. Neem wel even een oud scharnier voor de sparingmaat.
Succes!
wil je het haaks haaks hebben of visueel haaks ?quote:Op woensdag 10 februari 2010 21:42 schreef junkiexp het volgende:
Ik wil een kozijn plaatsen in een niet bestaande situatie.
Kozijn kom aan de ene kant tegen een houten kolom van een centimeter of 10 breed, maar die loopt scheef in de breedte.
Het kozijn moet wel haaks op de muur komen die aan de kolom vast zit.
Hoe doe ik dat ?
Kozijn neerzetten dat het haaks op de muur staat en dan uitvullen met kegjes oid ?
Is gewicht hier d emotivatie voro of de stevigheid van hout ?quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:06 schreef KeimpeLwd het volgende:
Pikkebaas,
Gipsblokken zijn veel minder sterk dan houten stijlen (1stuk verticaal) en ik neem aan dat je een vliering maakt als 2e verdieping in je huis. Als je 1e verdiepingsvloer van hout is, gaat dat beter samen (om verschillende redenen) met een houten wand. Voor een degelijke wand die niet gaat scheuren met een vloer eraan (stucwerk e.d.) zou je in dat geval toch echt 10 cm dikke blokken moeten gebruiken. Qua sterkte is het echter niet te vergelijken met houtskelet.
Gipsbetonblokken gebruiken wij niet echt in dit soort situaties en sowieso alleen op betonnen vloeren.
Haaks, want er staat aan de andere kan van het kozijn ook een kolom, en die is ook haaks.quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:48 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
wil je het haaks haaks hebben of visueel haaks ?
Heb toevallig wel zo'n wandje gemaakt met houtenframe op verdiepingsvloer in een jaren 30 huis.quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:56 schreef klusfoobje het volgende:
Het alternatief is idd een houten framebouwen van vuren ( 50x75mm oid). Ik wil alleen niet weer dat holle geluid hebben. Aan de ene kant moet het betegeld worden ,badkamer, en aan de andere kant, hal, gestuct.
Dat houten frame dan bekleden met aan beide zijiden 2 lagen gipsplaat? en in het frame glaswol ?
ik hoorde van iemand in de omgeving hier dat deze die holle wand had volgespoten met purschuim. wel in etappes want als je teveel erin spuit schijnt het je wandje uit elkaar te kunnen drukken...quote:Op donderdag 11 februari 2010 11:47 schreef Bklusser het volgende:
[..]
Heb toevallig wel zo'n wandje gemaakt met houtenframe op verdiepingsvloer in een jaren 30 huis.
Beide zijden stuc en 12,5mm gipsplaat, tussenlaag glaswol 8cm
Denk dat als je van het holle geluid af wilt je daar nog extra hout (spaanplaat, osb) tussen je houten frame en het gips moet stoppen. Massa geeft namelijk geluidsdemping of een meer geluidsisolerendere zooi dan glaswol.
Mijn wand klinkt wel hol als je er nog op tikt namelijk. Maarja hoe vaak tik je nu op de wand?
Hoi, Ik zou de wand gaan plaatsen op holle betonnen vloerelementen die een zelfdragende vloer vormen. Die kan dus wel wat gewicht hebben. En dan maak ik me inderdaad ook wel zorgen over het gewicht van een wand van 6 bij 2,5 aan Gasbeton. Maar goed, het moet uit te rekenen zijn toch. De gipsplaten e.d. wegen ook wel wat. Voordeel is dat bij houtskelet de leidingen makkelijker wegwerken en je kan de muur vullen met steenwol oid.quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:56 schreef klusfoobje het volgende:
Is gewicht hier d emotivatie voro of de stevigheid van hout ?
Zit zelf een beetje te tobben over een muurtje op een verdiepingsvloer van hout ( jaren '30) Er zit nu een soort scheidingswand met gipsplaat tegen een alu frame. Dat moet sowieso verplaatst worden maar klinkt ook als een holle doos.
Ik overweeg van die Yton blokken van 10cm dik. Dat muurtje is echter 4 meter lang en bijna 3 meter hoog. Das best een hoop gewicht op de cm2.. En dan moet de boel nog betegeld worden :-)
Het alternatief is idd een houten framebouwen van vuren ( 50x75mm oid). Ik wil alleen niet weer dat holle geluid hebben. Aan de ene kant moet het betegeld worden ,badkamer, en aan de andere kant, hal, gestuct.
Dat houten frame dan bekleden met aan beide zijiden 2 lagen gipsplaat? en in het frame glaswol ?
Of weegt dat netzoveel als yton blokken ?
Ja duidelijk, bedankt.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 17:30 schreef KeimpeLwd het volgende:
JunkieXp,
De situatie is me niet helemaal duidelijk, maar als ik het zo lees kun je het beste de meest rechte balk aanhouden. Zet daar je kozijn tegenaan, vul hem zonodig uit en schroef hem goed vast (liefst in de sponning, valt het niet op). Vul daarna de andere kant uit, vastzetten en de naad rondom afwerken met een architraaf (of koplat). Duidelijk?
volgens mij bedoeld hij dat je de boven kant de zelfde schuinte moet geven als je dak waar die regel tegen aan moet komen.quote:Op maandag 15 februari 2010 15:27 schreef Pikkebaas het volgende:
Maar de bovenregel loopt al scheef als ik die tegen het dak aanschroef ? Niet scheef in de zin van niet waterpas maar de andere kant op scheef. Als ik tegen de muur aankijk dan loop het dus niet scheef van links naar rechts maar van voor naar achter.
Werken met een geleider? Rechte plank met twee lijmklemmen? Of denk ik nu te simpel?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 00:15 schreef JoPiDo het volgende:
als ik met een decoupeerzaak een plankje zaag, dan zaag ik gegarandeerd schuin en met bochtjes, nooit recht
ik heb helaas geen mooi zaagbank, maar zijn er tips dat ik toch met een decoupeerzaag recht kan zagen?
Dus op zolder hoef ik geen folie tegen het beschot te maken ?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 21:37 schreef KeimpeLwd het volgende:
Ja prima Arie, die flenzen aan de zijkanten kun je mooi op je regelwerk nieten. Het papier om de glaswol heen voorkomt stof in je nek, ook ideaal. Nadeel is dat het zo zacht is, het blijft niet uit zichzelf zitten. De foliekant (dampremmend) aan de binnenkant houden (warme kant).
Mijn persoonlijke voorkeur gaat voor de garage uit naar steenwolplaten (rockwool), qua stijfheid. Makkelijker verwerken en op maat snijden vind ik. Hoort dan wel weer folie voorlangs want dat zit er niet op natuurlijk.
Succes!
hartelijk dank! ik ga het zaterdag proberenquote:Op dinsdag 16 februari 2010 17:11 schreef KeimpeLwd het volgende:
JoPiDo,
Zelf zaag ik altijd (als het netjes en strak moet) met de deco op de kop, dus aan de onderkant van het hout. Op deze manier zie ik het zaagje perfect bij de streep langsgaan. Doordat de tandjes dan naar beneden wijzen, krijg je de splinters aan de onderkant en een strak resultaat bij de streep. Zo zaag ik bijvoorbeeld verstekken in plinten en koplatten, kort ik stijlen in houtskeletwerk af en zaag ik boeidelen op maat. Als je deze techniek een beetje onder de knie hebt, gaat bijna alle timmerwerk 2x zo snel. Je kunt met de deco tot bijna halve millimeters zagen en je zult zien dat dit apparaat het meest veelzijdige ding is wat je maar kunt gebruiken tijdens het meest uiteenlopende werk. Je met gewoon durven experimenteren.
Wat natuurlijk even het struikelblok is, het is echt een kwestie van oefenen. Als je dagelijks aan de gang bent, leert het natuurlijk sneller dan wanneer je eens in de zoveel tijd een htk-klusje doet..
Recht afkorten heb je gauw door met de deco, schulpen (langszagen) is moeilijker. Gebruik hier anders een handcirkel of zaagtafel voor.
Zorg trouwens eerst dat je de good old handzaag de baas bent zou ik zeggen, maar pak daarna zo gauw mogelijk die deco, voor alles!
Het gaf wel weer ruimte om spots (beneden) in te bouwen.quote:Op woensdag 17 februari 2010 12:08 schreef klusfoobje het volgende:
dan krijg je een verborgen holle vloer als ik je goed begrijp. gene diee of dat wel een aanrader is.
Hier gaat het om een overspanning van 4,5m en de balken zijn 16x6cm.quote:Op woensdag 17 februari 2010 12:08 schreef klusfoobje het volgende:
dan krijg je een verborgen holle vloer als ik je goed begrijp. gene diee of dat wel een aanrader is.
Ik heb in een dergelijk balk 4 19 mm gaten naast elkaar in hethart gezet. Moet er wel bijzeggen dat die balk daar enkel een overspaning heeft van een meter dus weinig te dragen heeft.
Volgens mij gaat de sterkte van een balk met (iets van) de hoogte (in mijn geval dus 16cm) tot de derde macht en heeft het verdikken van de balk in vergelijking daarmee weinig effect. Aan de andere kant zitten de gaten in het hart en hoeft er ook vrij weinig opgevangen te worden.quote:Wat ik in jou geval zou doen is de balken verbreden. schroef/spijker/lijm aan beide kanten van de te doorboren balk een lange plank van 2-3 cm dikte oid. Je snoept dan wel uit de sterkte door gaten in het hart te boren, maar brengt weer sterkte/stijfheid terug door de draagbalk dikker te maken.
het sterkste zou schroeven in combi met lijmen zijn. Lijm zorgt voor hechting op elke cm2 en schroeven trekt het dirct goed op zijn plek.
De balken steunen niet op de muur, het is dus gewoon een niet-dragende, steense, binnenmuur. Ik kan ze er eventueel wel ondersteunen, maar als er (zeg voor het gemak) ~10 leidingen doorgevoerd moeten worden past het sowieso niet.quote:De gaten boren op een plek waar de balk zijn minste kracht hoeft te leveren. Ik zie daar ergens bakstenen muurtjes waar de balken een meter uit de kant ondersteuning krijgen?
Dan daar verdikken en de gaten boren.
Dat is het plafond van de beneden verdieping (waar op dit moment al mijn spullen staan en ik dus woon).quote:Daarbij ...dat is ws het plafond van je onderbuurman ? als jij op de balken gaat rammen met een hamer zou zijn stucwerk plafond best wel bezwaar kunnen hebben...
De aan te brengen planken aan de zijkanten dienen bijvoorkeur wel de gehele lengte te pakken.
Ik wil het liefst (natuurlijk) geen ophoging van de vloer. Er heeft eerst een houten ondervloer op gezeten die ik heb ik helemaal gestript en wil er dus nu als ondervloer MDF (o.i.d.) platen leggen die dus de boel kunnen dragen (op deze manier heb ik nog geen ophoging)quote:Andere optie is om op de balken latten aan te brengen. Ook over de gehele lengte. In die opgelegde lat kun je dan op de plekken waar een leiding moet komen een stukje eruit halen.
Dikte van de op te leggen lat hangt dan af van je dikste leiding.
Nadeel....
je moet het dan wel over je gehele vloer doen
je hoogte je vloer op met de dikte van je leidingen.
je moet goed in kaart brengen waar de leidingen liggen. aangezien jij of een latere bewoner misschien een nieuw houten vloer erop wil gaan schroeven...
Moet ik nou in de garage dampopen folie gebruiken ?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 21:40 schreef KeimpeLwd het volgende:
Oh Arie en natuurlijk dampopen waterkerende folie aan de buitenkant van je voorzetwand in de garage niet te vergeten, om evt. commentaar voor te wezen
Daar kan ik mij wel in vinden... Alleen dit gaat nog steeds om de 25mm buizen. Wat nu als het verwarmingbuizen zijn en dus isolatie van ~9mm omheen zit? Dan loopt het al op naar 45 mm en dan begint het op een (kleine) afvoer te lijken qua diameter. Hoewel de isolatie er ook af kan als de buis door de balk gaat...quote:Op donderdag 18 februari 2010 23:05 schreef KeimpeLwd het volgende:
Trouwens n00bdaan, je kunt gewoon die 10 buisjes uit de boven of onderkant van de balken kepen, als je dat maar niet ergens in het midden van de overspanning ofzo doet. Beet je bij de wand in de buurt dan zou ik het makkelijk aandurven.
Maar dit heeft ook zijn beperkingen. Ik heb tot nu toe aangehouden dat het een gat van 25 mm moet worden, maar stel dat het nu iets meer wordt?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 09:00 schreef _VoiD_ het volgende:
Voor een ligger op twee steunpunten met gelijkmatig verdeelde belasting:
Het moment (dat is dus buiging) is het grootste op het midden van de overspanning.
De dwarskracht is het grootste bij de opleggingen.
Voor dwarskracht heb je gewoon materiaal nodig. Vooral het lijf neemt dit op. Bij een I balk, dus een lijf met twee flenzen, neemt het lijf bijna alles op.
Voor moment heb je zoveel mogelijk materiaal buiten de neutrale lijn nodig. Weghalen van materiaal rondom het midden van de doorsnede heeft weinig invloed (maar het heeft WEL invloed).
De beste plek om gaten te maken bij een balk is dus precies te bepalen, maar ik zou aanhouden: richting het midden van de overspanning, en dan precies in het midden van de balk.
Hout isoleert ook. Je hoeft het niet te isoleren waar je de buis door de balk heen voert.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 09:12 schreef N00bDaan het volgende:
Daar kan ik mij wel in vinden... Alleen dit gaat nog steeds om de 25mm buizen. Wat nu als het verwarmingbuizen zijn en dus isolatie van ~9mm omheen zit? Dan loopt het al op naar 45 mm en dan begint het op een (kleine) afvoer te lijken qua diameter. Hoewel de isolatie er ook af kan als de buis door de balk gaat...
nope, een geleider is prima hiervoor.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 21:15 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Werken met een geleider? Rechte plank met twee lijmklemmen? Of denk ik nu te simpel?
ach je moet het zo zien, mensne die echt wat kunnen hebben geen festool nodig...quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:56 schreef KeimpeLwd het volgende:
Ik ben alweer ouderwets heb ik wel door, ondersteboven doe ik uit de hand en schulpen met de handcirkel. Dat dure Festo spul is aan mij niet besteed ben ik bang, gezien de aard van mijn werk soms..
Dat is inderdaad zoquote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:14 schreef KeimpeLwd het volgende:
Sowieso de moeite niet waard om er hele theorieen bij te betrekken, met alle respect overigens Void..
Ok, duidelijk.quote:Op maandag 22 februari 2010 20:08 schreef KeimpeLwd het volgende:
Als je toch MDF wilt gebruiken het is alleen mooi (strak) als je het goed afwerkt. Als je MDF schroeft, moet je altijd voorboren. Verzink de gaatjes ook even van tevoren en stop ze naderhand twee keer, want de plamuur zakt in als het droogt. Dan goed schuren, grondverven en netjes afverven.
Kopse kanten die je gezaagd hebt voor het verven ook even schuren en de scherpe kantjes eraf (1x met de schaaf over de kantjes heen zodat je een klein facetkantje krijgt). Eventuele naden netjes afkitten.
MDF is van zichzelf niet mooi (vind ik), het staat of valt met de manier waarop je het verwerkt.
Succes ermee!
spijkerflensdeken is steenwolisolatie met een laag dampdichte aluminiumfolie. Deze folie moet je altijd aan de warme kant van de isolatie toepassen. Jij wil de spijkerflens aan de koude kant toepassen, dit is fout, en geeft geheid problemen.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 08:29 schreef thejoker80 het volgende:
vraagje voor de kenners:
We hebben een huis gekocht op de begane grond met een kruipruimte onder de vloer. Ik weet niet exact de diepte van de kruipruimte maar ik kan er goed zelf in.
Ik weet alleen niet precies hoe ik de isolatie aan moet brengen. Volgens mij is steenwol van 10cm dik het goede materiaal. Kan ik dan ook de spijkerflensdekens nemen of niet? hieronder een situatie hoe het ook zo kunnen, met latjes onder de balken bevestigd en daarop het isolatiemateriaal rustend. Echter lijkt het me sneller gaan als je de dekens tegen de balken aan kunt nieten.
[ afbeelding ]
en dan gebruik je de dampopen folie alleen om het steenwol op zijn plek te houden? Dit zou je dan ook met de latjes kunnen doen zoals ik die getekend heb?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 13:38 schreef Gurb het volgende:
[..]
spijkerflensdeken is steenwolisolatie met een laag dampdichte aluminiumfolie. Deze folie moet je altijd aan de warme kant van de isolatie toepassen. Jij wil de spijkerflens aan de koude kant toepassen, dit is fout, en geeft geheid problemen.
Als ik jou was zou ik normale steenwolisolatie kopen en dampopen folie (bijvoorbeeld miofol 125G). De isolatie prop je tussen de balken en vervolgens niet je aan de onderkant van de balken het folie.
dat je niet door je elektraleidingen schroeft/boortquote:Op dinsdag 23 februari 2010 15:17 schreef P.F het volgende:
Ik wil iets schroeven/ophangen aan mijn plafond, waar moet ik dan op letten (lange schroeven? pluggen?)
Je kan ook latjes gebruiken, maar deze moet je spijkeren / schroeven tegen de balken en op maat zagen. Dit kan wel eens lastig zijn onder de vloer. Folie kun je gewoon met een handnietmachine vastnieten tegen de balken en op maat snijden met een mes.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 15:05 schreef thejoker80 het volgende:
[..]
en dan gebruik je de dampopen folie alleen om het steenwol op zijn plek te houden? Dit zou je dan ook met de latjes kunnen doen zoals ik die getekend heb?
Wat is dan handiger? Met de folie kan de steenwol dichter tegen de vloer plaatsen waardoor er geen lucht meer is tussen vloer en isolatie(zoals in het plaatje)
Die lopen daar geloof ik nietquote:Op dinsdag 23 februari 2010 15:42 schreef Dulk het volgende:
[..]
dat je niet door je elektraleidingen schroeft/boort
dit is een goeie, die snap ik ook niet?quote:Op woensdag 24 februari 2010 00:36 schreef klusfoobje het volgende:
Waarom moet hij die 2cm lucht spouw nu vergeten eigenlijk ?
Dat steenwol jeukt is bekend ja, maar dat je geen folie horizontaal moet aanbrengen vind ik een beetje overdreven. Als jij een goede dampopenfolie gebruikt zul je echt geen plassen water op je folie krijgen, en sowieso, als je echt plassen water krijgt na het isoleren, is er iets grondigs mis met de vochthuishouding.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:47 schreef KeimpeLwd het volgende:
TheJoker80,
Gebruik als isolatie in de vloer liever een wat vaster materiaal, bijvoorbeeld PIR-platen of XPS-schuim. Steenwol en glaswol kan niet goed tegen vocht en gaat met de tijd doorhangen als gordijntjes. Een tweede, ook vrij belangrijke reden is dat het gemakkelijker aanbrengt en niet jeukt terwijl je in de kruipruimte ligt. Of isoleer je de vloer van bovenaf?
Nog iets, gebruik in de vloer geen folie (dampdicht of dampopen of wat dan ook). Folie is bedoeld om verticaal of schuin aan te brengen, zodat vocht omlaag kan lopen. Als je het, zoals in de vloer, horizontaal aanbrengt zal het vocht er in plasjes op blijven staan waardoor je isolatie en/of hout nat wordt met de bekende gevolgen. Om dezelfde reden is het niet verstandig om de spijkerflensdekens te gebruiken.
Toevallig ben ik deze week ook een houten vloer aan het vervangen bij een klant, ik spijker altijd een smalle panlat tegen de balken waar ik de isolatieplaat opleg. Als de ruimte tussen je balken bijv. 60 cm is zaag je de plaat 59, je legt hem erin (op de latjes) en nadien de naden dichtpurren.
Ik gebruik PIR-platen van 60mm dik (2e keus, zonder folielaag oid, ¤6,- per m2, Rc-waarde 2,4) en spijker mijn latje 8cm vanaf de bovenkant balk. Ik hou dus een luchtspouwtje van 2cm over. Tbv van de ventilatie in dat luchtspouwtje boor ik hier en daar een gaatje in de bovenste 2cm van de balken, zodat het van voor naar achter wat door kan tochten. Naadjes netjes volpurren dan kan de beplating erop. Als je het zo doet heb je het perfect!![]()
Ga niet lopen kutten met zachte dekens, doe het maar gewoon zo. Achteraf zul je blij zijn met het resultaat dat beloof ik je!
Zaagtafel met zo'n cirkelzaag die je kunt laten zakken op je plank is het meest netjes volgens mij.quote:Op woensdag 24 februari 2010 13:58 schreef pilotter het volgende:
Hoe zou jij laminaat planken zagen. Met andere woorden, wat is de bestemanier om mooi en netjes te werken. Ik heb een decoupeerzaag, maar kan ook een zaagtafel krijgen.
tnx, superduidelijk! Ik weet alleen nog niet of de toegang tot mijn kruipruimte groot genoeg is om harde platen door te krijgen, deze zijn natuurlijk een stuk minder flexibel dan steenwol die je er gewoon doorheen kunt proppen.quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:12 schreef KeimpeLwd het volgende:
TheJoker80,
Die luchtspouw in de vloer is wel mooi als je alles opnieuw maakt en toch alle vrijheiid hebt, maar niet essentieel. Als je van onder moet isoleren gebruik je dus harde platen, even 1 schroef of spijker om hem vast te hechten en afpurren. Vergeten dus die luchtspouw, is geen probleem. Klinkt tegenstrijdig, maar dat is de praktijk soms. Het moet ook te maken wezen zeggen we dan..
quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:32 schreef KeimpeLwd het volgende:
Voor alle duidelijkheid Klusfoobje: Een raam is een al dan niet draaiend deel wat in een kozijn kan zitten. Hier zit glas in, maar het glas kan ook zonder raam in het kozijn zitten. Dit noemen we vast glas.
Qua gewicht maakt het niks uit of er in een kozijn enkel of dubbel glas zit, het kozijn zit immers vast in de muur en kan geen kant op. Bij draaiende delen is het een ander verhaal, hierbij is het vooral belangrijk of het niet verrot is en het dus wel de moeite waard is om er die aandacht aan te besteden.
Thanks! De kozijnen zien er nog prima uit qua hout, aan deze kant zit er dan ook de galerij van de bovenburen boven, dus het wordt alleen nat bij erg raar weer met een noordoostenwind uit precies de goeie hoekquote:Op woensdag 24 februari 2010 23:32 schreef KeimpeLwd het volgende:
Oja Thracker dat stuk glas kost ongeveer 70 euro denk ik.
hier kan je uitrekenen wat je ongeveer kwijt bent aan dubbelglas, en nee het is niet mijn bedrijf en ik bedoel het ook niet als spamquote:Op donderdag 25 februari 2010 09:00 schreef Thrackan het volgende:
[..]
[..]
Thanks! De kozijnen zien er nog prima uit qua hout, aan deze kant zit er dan ook de galerij van de bovenburen boven, dus het wordt alleen nat bij erg raar weer met een noordoostenwind uit precies de goeie hoek
Die kosten voor het glas lijken me wel wat laag, maar goed, het is in ieder geval aardig te doen qua geld.
Laatste keer dat ik het mijn moeder heb zien doen was het een kwestie van 2-3 dunne laagjes. Is trouwens voor verven sowieso een advies: Ga niet dik smeren, doe er gewoon een laagje bij.quote:Op donderdag 25 februari 2010 10:12 schreef Goover het volgende:
Ik heb gisteren een vriend van mij onze radiator laten verven (zo'n oud model met losse schoepen), dat was nogal een werk. Het lukte ook moeilijk om het een mooi dekkende laag te krijgen, het was of te weinig verf of druipers.
Ik denk dat een tweede laag het oplost, maar zijn er nog tips?
Ik heb het inderdaad nog nooit meegemaakt nee, en er ook nog nooit van gehoord, maar zo zijn er wel meer verschillende manieren van isoleren, en wat de ene persoon nooit zou doen, daar zweert de ander weer bij, en het kan allebei best goed zijn.quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:16 schreef KeimpeLwd het volgende:
En Gurb, als jij had gezien wat ik zoal heb gezien zou je nooit twijfelen aan mijn advies om geen folie in de vloer te doen. Die plasjes waar ik het over had kan puur woonvocht zijn, ongeacht de vochtigheid of ventilatie in de kruipruimte.
Ik zuig hier echt niks uit mijn duim hoor, dan weet ik wel betere dingen om te doen..
radiatoren verf ik meestal met een spuitbusquote:Op donderdag 25 februari 2010 10:12 schreef Goover het volgende:
Ik heb gisteren een vriend van mij onze radiator laten verven (zo'n oud model met losse schoepen), dat was nogal een werk. Het lukte ook moeilijk om het een mooi dekkende laag te krijgen, het was of te weinig verf of druipers.
Ik denk dat een tweede laag het oplost, maar zijn er nog tips?
Dan hoop ik dat het bij het volgende laagje goed gaat komen, een derde laag hebben we echt geen tijd voor. Het 'dunner is beter' principe heb ik ook al een tijdje door idd.quote:Op donderdag 25 februari 2010 10:14 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Laatste keer dat ik het mijn moeder heb zien doen was het een kwestie van 2-3 dunne laagjes. Is trouwens voor verven sowieso een advies: Ga niet dik smeren, doe er gewoon een laagje bij.
Zo'n spuitbus heb ik ook zien staan, maar de prijs/oppervlakte verhouding was niet echt fijn. Ook zag ik het niet zitten om achter en om de radiator alles af te moeten plakken.quote:Op donderdag 25 februari 2010 10:43 schreef Dulk het volgende:
[..]
radiatoren verf ik meestal met een spuitbus
ja dan is het wel lastig, ik neem de radiatoren dan ook los en leg het op schragen.quote:Op donderdag 25 februari 2010 10:58 schreef Goover het volgende:
[..]
Zo'n spuitbus heb ik ook zien staan, maar de prijs/oppervlakte verhouding was niet echt fijn. Ook zag ik het niet zitten om achter en om de radiator alles af te moeten plakken.
yep, helemaal mee eensch.quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:32 schreef KeimpeLwd het volgende:
Voor alle duidelijkheid Klusfoobje: Een raam is een al dan niet draaiend deel wat in een kozijn kan zitten. Hier zit glas in, maar het glas kan ook zonder raam in het kozijn zitten. Dit noemen we vast glas.
Qua gewicht maakt het niks uit of er in een kozijn enkel of dubbel glas zit, het kozijn zit immers vast in de muur en kan geen kant op. Bij draaiende delen is het een ander verhaal, hierbij is het vooral belangrijk of het niet verrot is en het dus wel de moeite waard is om er die aandacht aan te besteden.
het glaswerk is ook niet de kostenpost.... een m2 meter HR++ is meen ik maar een fractie duurder als enkelglas.quote:Op donderdag 25 februari 2010 09:17 schreef Dulk het volgende:
[..]
hier kan je uitrekenen wat je ongeveer kwijt bent aan dubbelglas, en nee het is niet mijn bedrijf en ik bedoel het ook niet als spam
http://www.inkoopglas.nl/
quote:maar ja, dan heb je je deur... dan is er weer geen hond die dat kozijn wil plaatsen... Ja meneer... straks schaaf ik iets verkeerd en dan gaat het verkeerd omdat ik dat kozijn niet geleverd heb
Niet echt de tijd om dergelijke risico's te lopen nu, vind het wel netjes dat ze gewoon eerlijk aangeven het risico niet te kunnen en willen dragen. Jij zoekt wat specifieks en buiten-standaard uit en dan is het natuurlijk vreemd om maar van iedereen te verwachten dit zonder meer te kunnen en willen plaatsen?quote:Kan die dat niet dan snijd hij zich in de vingers en leert voor de volgende keer, maar de klant word daar niet de dupe van...
een standaard deur kozijn in een buiten muur??? Moeilijk te plaatsen?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 08:07 schreef De_Rikster het volgende:
[..]
[..]
Niet echt de tijd om dergelijke risico's te lopen nu, vind het wel netjes dat ze gewoon eerlijk aangeven het risico niet te kunnen en willen dragen. Jij zoekt wat specifieks en buiten-standaard uit en dan is het natuurlijk vreemd om maar van iedereen te verwachten dit zonder meer te kunnen en willen plaatsen?
Als je het zo zegt wat was dan het probleem met het laten fabriceren van het kozijn? Als je gewoon een deurkozijn wil laten plaatsen mag dat idd geen probleem zijn tegen een redelijk uurtarief (geen 18 euro per uur dus).quote:Op vrijdag 26 februari 2010 08:20 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
een standaard deur kozijn in een buiten muur??? Moeilijk te plaatsen?
nee hoor, daar zit het m echt niet. ... Het feit dat ze dat kozijn niet zelf aanleveren en het dus niet minimaal 1 keer over de kop kunnen gooien... das het pobleem.
Wat er daarna voor een deur in een kozijn komt maakt geen bal uit... Kozijn is kozijn.
Dat kan toch nog steeds?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 00:56 schreef klusfoobje het volgende:
M'n ouwe werkte met een aannemer altijd op fixed price basis... Die hadden alletwee het principe. Een vakman kan verdomde goed inschatten wat hem te wachten staat. Kan die dat niet dan snijd hij zich in de vingers en leert voor de volgende keer, maar de klant word daar niet de dupe van...
Ik nok ff met deze discussie. maar ook jij wete Forno, dat een aannemer gewoon een kozijjn bestelt in de maatvoering die hij nodig heeft in het materiaal dat de eindklant wil. Niet meer , niet minder. En die aannamer heeft ogen in zijn hooft om te zien, jamaar dat ding is waardeloos, die ga ik er niet inzetten.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:26 schreef Forno het volgende:
Natuurlijk is merantie, merantie. Zo zal Toyota ook gedacht hebben een gaspedaal, is een gaspedaal. Maar zoiets kan je als aansprakelijke lelijk in de staart bijten.
Denk ook aan de kwaliteit van een grondlaag. En de wijze waarop een kozijn in elkaar is gezet (pen-gatverbinding/schroeven/overige). De enige manier om zeker te weten dat het aan zijn/haar norm voldoet, is de boel zelf (laten) maken.
Als je klussen wilt uitbesteden, maar wel wilt weten of het een goede vakmanis, moet je [url=http://www.werkspot.nl ]www.werkspot.nl [/url]eens proberen. Daar kan je referenties van de vakmensen inzien die bieden op je klus. Op zo'n manier heb ik mijn stucwerk uitbesteed.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 00:56 schreef klusfoobje het volgende:
De problemen waar je tegen aan loopt als je een vakman zoekt...
je weet pas aan het einde dat je een koekubakker hebtgekozen...
Ik heb een klusje van mij op die website gezet en ik krijg biedingen tussen de ¤ 850,- en ¤ 380,- wat een verschil! En de meeste bieders hebben geen (of weinig) referenties.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 12:04 schreef mister_white het volgende:
[..]
Als je klussen wilt uitbesteden, maar wel wilt weten of het een goede vakmanis, moet je [url=http://www.werkspot.nl ]www.werkspot.nl [/url]eens proberen. Daar kan je referenties van de vakmensen inzien die bieden op je klus. Op zo'n manier heb ik mijn stucwerk uitbesteed.
woei! bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 2 maart 2010 17:54 schreef KeimpeLwd het volgende:
Hee Sjoerd,
Een deur is ideaal als werkbank idd als poten kan je geoon bijvoorbeeld cls gebruiken (89x38) of vijf-bij-zevens. Dikker hoeft niet, de stijfheid van het geheel is belangrijk. Dit regel je door schoren aan te brengen. Schoren zijn diagonale delen die een driehoek vormen, zodat je tafel niet heen en weer beweegt.
Schroef hiertoe twee panlatten in een kruis aan de achterste poten (voor zouden ze in de weg zitten) en draai ook een schroef in het punt waar ze elkaar kruisen. Als het goed is, is het dan een mooi stevig tafeltje. Als hij in het midden teveel doorbuigt, maak je hier nog een of twee poten. Die schoren die achterop zitten, kun je ook nog aan de korte kant van de tafel maken, zodat de tafel niet naar voor en achter wiebelt. Als je de tafel aan de muur bevestigt hoeft dit naturlijk niet. Desnoods aan beide korte kanten, maar die schoren die doen het hem dus en de dikte van de poten is minder spannend.
Succes Sjoerd!
Ik heb niet echt goede ervaringen met de zaag service van de bouwmarkten, en uiteraard is geen van de muren echt recht.quote:Op donderdag 4 maart 2010 09:54 schreef Forno het volgende:
Ja. Je kunt zoiets uit alleen plaatmateriaal maken. Kan zijn spaanplaat met fineer, MDF, multiplex of combinaties. Wat is de grootste overspanning van de plankjes? Is dat 1,2m of deel je de kast nog in tweeen?
Nadeel van MDF is dat je niet kunt schroeven in de kopse kanten (gaat splijten). Zul je met deuvels of lamello's moeten werken. Wat op zich te doen is. Vooral lamello's zijn makkelijk, en hebben ook wat speling.
Multiplex is natuurlijk niet zo glad als MDF, maar wel sterk. Sterk genoeg om geheel te schroeven.
Spaanplaat is ook niet of nauwelijks te schroeven. Zul je met deuvels in de weer moeten.
Ik zou voor een MDF plaat gaan, dat spul is makkelijk bewerkbaar. Dikte 18mm heeft mijn voorkeur. 15mm vind ik zelf wat te iel zonder hulpconstructies. Koop er een lamellofrees bij, voor 70 euro bij de Hornybach te koop, en een zakje lamello's en een pot houtlijm. Laat de platen op maat zagen bij de bouwmarkt. En thuis het ding in elkaar lamello'en. Neem ook wat resthout mee om mee te experimenteren.
Ik wil juist een inbouwkast om zo ook de verwarmingsbuizen weg te werken.quote:Op donderdag 4 maart 2010 10:08 schreef Forno het volgende:
Je kunt ook zelf een handcirkelzaag kopen of huren.![]()
Maar laat het wel cirkelzagen, een decoupeer is niet voor dit soort werk bedoelt.
Maak de kast gewoon los van de muur. En stel hem (eenmaal klaar en geverft) op de vloer met (kleine) klosjes. En bovenin de kast met 1 a 2 hoeklijntjes vast zetten.
Ik zie het niet helemaal voor me (maar ik ben ook geen KeimpeLwd natuurlijk), maar hoe groot is de kleine ruimte? Is het mogelijk om dit op te vullen met overschilderbare kit?quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:55 schreef Coccinella het volgende:
Hoi KeimpeLwd, ik heb ook een vraag. Het is lastig uit te leggen wel, zal m'n best doen.
Een deur is compleet weggehaald is in mn appartement, maar nu heb ik een niet mooi stuk over. Een deel van het weggehaalde kozijn sloot aan op een ander kozijn (ze sloten zijlings op elkaar aan), met als gevolg dat je andere kozijn ziet.
Het "probleem" is dat er een kleine ruimte zit tussen het nog bestaande kozijn en de muur. Dit wil ik graag mooi wegwerken. Echter nog een probleem is dat de muren hier niet echt recht zijn(ouder appartement en iemand heeft zich hier uitgeleefd blijkbaar). Bovenaan (vlak bij het plafond) steekt het kozijn meer uit en onderaan steekt de muur meer uit.
Heb je een tip hoe dit op te lossen? Wil in ieder geval de ruimte tussen muur en kozijn wegwerken en dat het als een mooi geheel uitziet. Hoop dat dit duidelijk genoeg was.
Waarom niet strak? Een gat boren in het voorpaneel, U uitzagen, paneel plaatsen, hout terug plaatsen, ruimte rondom de buis vrijhouden, afwerken met een vul middel en een buiskraagje er om...quote:Op donderdag 4 maart 2010 11:11 schreef Forno het volgende:
Die verwarmingsbuizen wil je niet in je kast hebben. Dat wordt te warm in je kast. En je krijgt het nooit strak gedaan. Ik zou minimaal 4cm tussen buizen en kast vrijhouden. En daar indien gewenst nog een plaatje achter schroeven, zodat het gat is weggewerkt.
Jawel, ik maak ook deurtjes. Maar aan de kant van de buizen wou ik een soort verticale plint maken. Dus het scharnier komt dan een stukje van de muur af en dus voor de buizen langs.quote:Op donderdag 4 maart 2010 13:49 schreef Forno het volgende:
Het zal met isolatie wel meevallen inderdaad. Weet niet of je ook deurtjes maakt? Zonder deurtjes is het natuurlijk helemaal geen probleem.
Gaat zeker goed komen, ik maak me alleen zorgen om de muren die niet recht zijn en de aansluiting (en het aanzicht) daarvan t.o.v. de kast.quote:Op donderdag 4 maart 2010 22:35 schreef KeimpeLwd het volgende:
En Goover, gewoon die kast maken zoals je van plan bent. MDF 18mm. kan je prima schroeven wat mij betreft, als je het maar netjes voorboort en verzinkt. Mooi met keukenscharnieren de deurtjes afhangen en het geheel dik in de grondverf. Gaatjes goed plamuren (2x) en uiteraard de scherpe kantjes van de plaat afschaven (altijd les 1 overigens, niks met scherpe kantjes opleveren).
Wat die cv-buizen betreft, mooi netjes aftekenen en uit de plaat halen, wel wat ruimte aanhouden graag dan kun je ze mooi in de kast wegwerken. Beetje warmte in de kast is toch lekker, anders isoleer je ze maar..
Die balkjes aan de muur kan je mooi met spijkerpluggen bevestigen en geven je een makkelijke basis. Van daaruit de kast stapsgewijs opbouwen zou ik zeggen, dan kan er weinig misgaan.
Gaat lukken hoor Goover, succes ermee!
en even een fotootje als hij klaar is he!
Groet'n!
dan kun je het beste, lijkt mij, uitgaan van " op zicht waterpas" dan echt waterpas. Men kijkt toch als referentie punt naar een muur als zijnde, die is recht. En dus kan je kast perfect recht en waterpas zijn, die zie je dan toch als "scheef" .quote:Op vrijdag 5 maart 2010 07:50 schreef Goover het volgende:
[..]
Gaat zeker goed komen, ik maak me alleen zorgen om de muren die niet recht zijn en de aansluiting (en het aanzicht) daarvan t.o.v. de kast.
Maar een van de muren is echt heel scheef, 2 cm op 1,5 meter ofzo (als ik zo naar de koelkast kijk die waterpas is gezet.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 09:08 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
dan kun je het beste, lijkt mij, uitgaan van " op zicht waterpas" dan echt waterpas. Men kijkt toch als referentie punt naar een muur als zijnde, die is recht. En dus kan je kast perfect recht en waterpas zijn, die zie je dan toch als "scheef" .
Ik neem aan dat je het nu over de 'kopse' achterkant van de zijpanelen hebt? daar maak ik mij niet zo'n zorgen over. Het gaat meer om het vooraanzicht en de zijmuren die dan naar links of rechts hangen.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 09:56 schreef KeimpeLwd het volgende:
Goover als de muur niet te lood staat, met je je kast daar eigenlijkwel op aanpassen zou ik zeggen.
Als je de zijwand ertgeanaan houdt, zal je aan de boven of onder kant dus ruimte hebben. Laten we zeggen anderhalve cm. aan de bovenkant. In dat geval zet je een streepje aan de onderkant op anderhalve cm. Trek nu een streep van onder naar boven, 1,5cm onder naar 0 boven en je de zijwand sluit mooi aan als het goed is. Hij verloopt dan van anderhalf naar niks noemen we dat.
Denk er wel om dat je je zijwand van tevoren anderhalve cm. breder hebt gehouden, anders is hij te smal nadat je hem pasgezaagd hebt. Ik hoop dat het je duidelijk is, het valt best mee als je het een keer weet.
Die voorkant van de kast mag niet uit het lood hangen, dat is een apegezicht en het deurtje waait dan ook steeds open
Ik snap het, komt wel goed!quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:06 schreef KeimpeLwd het volgende:
Ooh weer mis dus, in dat geval zul je naast je deurtjes passtukken moeten maken die aansluiten op de scheve wanden. Net als die blinde zijpanelen die je bij keukens tegenkomt weet je wel?
Je nummer op een openbaar forum zetten is niet altijd even verstandig... Als ik jou was zou ik het nummer eraf halen en Goover even een PM sturen ermeequote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:07 schreef KeimpeLwd het volgende:
Bel me anders maar even, is vast makkelijker of hoort dat niet zo? XXX
Even het wijzigen-knopje drukken bij je post.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:48 schreef KeimpeLwd het volgende:
je hebt gelijk, misschien toch beter. kan ik gewoon dingen erafhalen dan? (ben vrij nieuw op fok idd)
Ah check, voor de festo moeten we nog even door sparen, maar tot die tijd zal ik lustig oefen met uit de hand zagen of de lineaal aan de andere kant leggen.quote:Op maandag 1 maart 2010 21:35 schreef KeimpeLwd het volgende:
Mannetje meldt zich!
Klaas, als je de voetplaat van de handcirkel scheef zet wil hij idd nog wel es weglopen. Het is dan ook niet ideaal. Het vergt een strakke hand en als je gebruik wilt maken van een geleider dan moet je de geleider plaatsen aan de kant waar de zaag heenloopt. Hij loopt dan naar de geleider toe ipv erbij weg. Mijn ervaring is echter dat je toch beter uit de hand bij de streep langs kan zagen, zodat je zelf bij kunt sturen. En niet drukken, rustig zagen.
Beetje flauw, maar toch een gevalletje oefening baart kunst denk ik. Het kan natuurlijk ook aan de machine liggen, een nieuwe Festo met lineaal loopt niet weg bijvoorbeeld maar toch moet het met alle machines kunnen hoor.
Succes ermee!
Kluskampieoene, je kan ook een bouwkundig instructeur vragen, die leg je uit wat je wil en wat je vragen zijn. Beste man/vrouw komt een keer met je mee, geeft een advies en stuurt een factuur voor de gedane werkzaamheden.quote:Op zondag 7 maart 2010 18:39 schreef kluskampioene het volgende:
Ja hoor dat kan best, maar we willen liever nog geen aannemer inschakelen voordat we zeker weten wat de mogelijkheden precies zijn. We vinden dat niet eerlijk t.o.v. de aannemer als we dan besluiten het huis niet te nemen of de klus bv aan een ander te gunnen.
Ik ben dit weekend serieus aan de slag gegaan met de kast, ik denk dat het wel wat kan worden.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:06 schreef KeimpeLwd het volgende:
Ooh weer mis dus, in dat geval zul je naast je deurtjes passtukken moeten maken die aansluiten op de scheve wanden. Net als die blinde zijpanelen die je bij keukens tegenkomt weet je wel?
\quote:Op zondag 7 maart 2010 18:51 schreef keesjeislief het volgende:
Een simpele vraag KeimpeLwd. Ik woon in een oud pand met ouderwetse houten schuiframen. Een ervan piept heel vervelend bij het opendoen (en dat is het raam waaruit ik mijn sigaretten rook, dus ik doe hem nogal eens open). Wat kan ik daar aan doen? Ik zou denken een olie of iets dergelijks tussen het bewegende deel van het raam en het kozijn zien te smeren of zo?
yep idd, daar heeft dit uilskeuken niet aan gedacht toen hij een paar boutjes buiten invette...quote:Op maandag 8 maart 2010 11:28 schreef mister_white het volgende:
[..]
\
Geen olie of vet op hout gebruiken. Smeer e.e.a. in met wat kaarsvet.
Wat gebeurt er dan?quote:Op maandag 8 maart 2010 11:28 schreef mister_white het volgende:
[..]
\
Geen olie of vet op hout gebruiken. Smeer e.e.a. in met wat kaarsvet.
dan krijg je vlekken op je hout. De olie die je op je metaal hebt gedaan trekt in het hout.quote:
Wat mij als eerste te binnen schiet is een kolomboorquote:Op maandag 8 maart 2010 21:35 schreef ouderejongere het volgende:
Geweldig topic, dank aan de timmerman die zijn kennis met ons wil delen.
Ik heb een vraagje. Hoe kan ik recht boren, dus echt haaks op het oppervlakte? Dat een schroef een beetje schuin zit zie je niks van, maar een deuvelverbinding moet echt superstrak zitten.
Als ik recht moet boren pak ik de blokhaak erbij en dan kan je redelijk secuur de boormachine haaks krijgen.quote:Op maandag 8 maart 2010 21:35 schreef ouderejongere het volgende:
Geweldig topic, dank aan de timmerman die zijn kennis met ons wil delen.
Ik heb een vraagje. Hoe kan ik recht boren, dus echt haaks op het oppervlakte? Dat een schroef een beetje schuin zit zie je niks van, maar een deuvelverbinding moet echt superstrak zitten.
Ik heb ook maar een algemeen topic gemaakt van mijn bezigheden.quote:Op maandag 8 maart 2010 08:35 schreef Goover het volgende:
[..]
Ik ben dit weekend serieus aan de slag gegaan met de kast, ik denk dat het wel wat kan worden.
Alles is alleen nog meer gedraaid, schever, krommer, boller, holler en golvend dan ik dacht. Het was echt een ramp om het front van de kast een beetje waterpas en recht te krijgen. Het eerste plankje ligt er in, na een beetje decouperen ben ik daar vrij tevreden over. Vanavond ga ik beginnen aan de rest van de planken en daarna ga ik aan de deurtjes en afwerking beginnen.
[ afbeelding ]
Begin van het frame
[ afbeelding ]
Frame af
[ afbeelding ]
Frame af
[ afbeelding ]
Frame plus plankje
Ik heb scharnieren, mdf en een set boortjes voor de scharnieren gekocht, alles is dus in huis. Het mfd heb ik (vrij ruim) op maat laten zagen, anders paste het niet in mijn 106-je.
Kortom: lekker bezig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe hebben ze dat gedaan? sproeien?quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:16 schreef Bklusser het volgende:
Vraagje,
In mijn oude houten vloer bleek houtworm te zitten.
Deze is dus compleet verwijderd en het hele huis is compleet besproeid om alle beestjes dood te houden.
Nu heb ik op mijn vloerbalken OSB platen gelegd als ondervloer (hierover komt later laminaat)
Aangezien ik vergeten was dat hout kan werken kwam ik er al snel achter dat de OSB platen beginnen te "kraken" als deze langs elkaar schuiven.
Hoe kan ik voorkomen dat dit in de toekomst ook gaat gebeuren? (zijn OSB platen zonder messing of groef) en liggen nu nog los op de houten balkenlaag.
Mja, dat, of je huis wordt langzaam van binnenuit opgevreten... Dan zou ik het wel weten.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:00 schreef Jumparound het volgende:
[..]
Hoe hebben ze dat gedaan? sproeien?
Ik weet niet zeker of ik nog meer last heb van houtworm, ik vermoed het wel.. maar om te laten spuiten moeten alle gestucte plafonds eruit, in het hele huis....
dat wordt dan een kostenpost van een paar 1000 euro... kutzooi
na een jaar verbouwen ben ik bijna klaar... voor jou lekker makkelijk pratenquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:22 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Mja, dat, of je huis wordt langzaam van binnenuit opgevreten... Dan zou ik het wel weten.
Nah, ik zet gewoon een doodnuchtere conclusie neerquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:25 schreef Jumparound het volgende:
[..]
na een jaar verbouwen ben ik bijna klaar... voor jou lekker makkelijk praten
Wow, deze hele reactie gemist. Omruilen platen is niet meer mogelijk (zijn allemaal verzaagd zodat de naad op de balken rust) Balken zijn 8cm breed dus bijna 4cm overlap op de balken. De langsnaden zou ik kunnen verstevigen met een plaat hout er onder. Maar blijf ik dan ook het knarsgeluid voorkomen? Of valt dat allemaal weg als ik de platen aan elkaar schroef en op de balken vast schroef?quote:Op dinsdag 6 april 2010 15:56 schreef mister_white het volgende:
Is het niet meer mogelijk om de platen om ruilen voor OSB met mes in groef? Ik doe er dan vaak ook nog een druppie lijm tussen de mes en groef en je krijgt dan een 'massieve vloer'.
Wat jij kan doen is eventueel op de las een plaatje hout eronder en beide delen hierop vastschroeven.
Vergassen kan niet, dat kan alleen bij vrijstaande huizenquote:Op woensdag 7 april 2010 10:37 schreef Bklusser het volgende:
[..]
@Jumparound.
Bij mij is het gif tegen het hout aan geneveld. Op het moment dat mijn hele huis leeggesloopt was, en alle het hout dus zichtbaar. Vloer zou ook behandeld kunnen worden, maar aangezien de balken dan niet beneveld konden worden heb ik besloten de hele vloer maar weg te halen. Gelukkig aangezien de balken redelijk waren aangetast onder de benedenvloer. Maar misschien dat er inderdaad ook andere technieken mogelijk zijn in jouw geval.
Hulplatje/mal met lijmklemmen vastzetten en (die tip heb ik uit dit topic) van onderaf zagen. Met een decoupeerzaag is het vrijwel onmogelijk recht te zagen. Laat zoveel mogelijk op maat zagen door de bouwmarkt en zaag zelf alleen de laatste delen.quote:Op maandag 12 april 2010 18:02 schreef JoPiDo het volgende:
ik heb een vraag
ik wil zelf een bank maken, en moet daarvoor een paar panelen in stukken zagen
het zijn allemaal rechte lijnen en ik wil dat doen met een decoupeerzaag
nu dacht ik (om recht te zagen), dat het misschien handig is een latje tegen de plaat te timmeren (aan de binnenkant, zodat je het achteraf niet ziet) waarlangs ik de decoupeerzaag kan 'geleiden'
heeft dat zin of trilt dat te erg om redelijk te zagen?
bedankt!
quote:Op maandag 12 april 2010 22:09 schreef Forno het volgende:
Decoupeerzaag en recht is een no-no. Daarvoor heb je de (hand)cirkelzaag.
Als je een hele vaste hand hebt, kun je redelijk strak zagen. Maar ik zou het laten zagen inderdaad.
Langs het zaagblad kijken? Langs iets rechts leggenquote:Op dinsdag 13 april 2010 09:32 schreef Jumparound het volgende:
Ik heb een afkortzaag maar vermoed dat ie om een of andere reden niet precies recht zaagt! (als in loodrecht)
heeft iemand een simpel truckje om de rechtheid te controleren?
zaagblad zie ik niets aan...quote:Op dinsdag 13 april 2010 10:02 schreef Bklusser het volgende:
[..]
Langs het zaagblad kijken? Langs iets rechts leggen
Met een blokhaak. Zaag een plank door en controleer het met een blokhaak. Overigens is dit bij de meeste afkortzagen wel af te stellen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 09:32 schreef Jumparound het volgende:
Ik heb een afkortzaag maar vermoed dat ie om een of andere reden niet precies recht zaagt! (als in loodrecht)
heeft iemand een simpel truckje om de rechtheid te controleren?
Probleem is dat ie verder kan dan 0 graden, en lijkt hij te bewegen na een stukje zagen (dus naar 1 of 2 graden kruipt)quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:04 schreef mister_white het volgende:
[..]
Met een blokhaak. Zaag een plank door en controleer het met een blokhaak. Overigens is dit bij de meeste afkortzagen wel af te stellen.
Simpel truukje:quote:Op dinsdag 13 april 2010 09:32 schreef Jumparound het volgende:
Ik heb een afkortzaag maar vermoed dat ie om een of andere reden niet precies recht zaagt! (als in loodrecht)
heeft iemand een simpel truckje om de rechtheid te controleren?
S
ik ga straks gelijk kijkenquote:Op dinsdag 13 april 2010 13:53 schreef Gurb het volgende:
[..]
Simpel truukje:
Leg een plank onder je afkortzaag. Zaag deze door.
Vervolgens pak je het afgezaagde stuk wat links licht, deze draai je om en leg je aan de rechterkant neer en schuif je tegen het zaagblad aan (ff stekker eruit en de kap naar beneden drukken).
Als er nu een naadje komt tussen het zaagblad en het gezaagde stuk, is je zaag niet haaks.
Lijkt mij gevalletje van een knappe afkortzaag kopen. Goedkope afkortzagen zijn hopeloos qua accuraatheid.quote:Probleem is dat ie verder kan dan 0 graden, en lijkt hij te bewegen na een stukje zagen (dus naar 1 of 2 graden kruipt)
bovenfrees met een cirkelmal.quote:Op donderdag 15 april 2010 21:24 schreef Klonterpot het volgende:
Ik moet zo net mogelijk een gat met diameter 214mm. in 4 multiplex platen zagen(?). Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Decoupeerzaag, bovenfrees?
en het is nogwel een makitaquote:Op woensdag 14 april 2010 10:37 schreef mister_white het volgende:
[..]
Lijkt mij gevalletje van een knappe afkortzaag kopen. Goedkope afkortzagen zijn hopeloos qua accuraatheid.
Inderdaad, en het liefst een bankslijpmachine in de buurt om regelmatig je verfkrabber te slijpen.quote:Op maandag 19 april 2010 08:41 schreef _VoiD_ het volgende:
gewoon met een fohn en stripper? Dat werkt volgens mij nog het beste. Alleen niet zo lopen hakken, maar netjes schrapen.
Bedoel geen windowseats, maar wel een brede vensterbank. De ophanging moet allemaal tegen de buitenmuur aan bevestigd kunnen worden.quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:22 schreef Forno het volgende:
Je bedoelt windowseats? Heb hetzelfde plan. Diepe vensterbanken met ronde vormen.
Zelf heb ik de hele woning gestript, dus ik kan er een nieuw houten frame voor bouwen van stijl- en regelwerk. Dat gewoon op de kale vloer staat. En waar de vensterbank naar voren steekt (voor het zitgedeeltes), laat ik het frame 'meebuigen'. Zodoende is het zitgedeelte van de vensterbank overal goed ondersteund. De vensterbank zal dan hoogstens 4 a 5 cm overkragen, iets waar een dikke mdf plaat van makkelijk mee overweg kan. Dacht zelf een dikte van 3 a 4 cm mdf. Dan heeft het een beetje body. Mdf heeft van zichzelf weinig stijfheid, dus je zult de sterkte vooral uit de ondersteuning moeten halen. Wil je rondingen mooi afwerken dan raad ik je een bovenfrees zeker aan. Of je huurt hem een weekje.
Je zal denk ik moeten zorgen dat de plaat niet kan gaan kiepen, en dat de plank uit zich zelf sterk genoeg is.quote:Op dinsdag 20 april 2010 12:39 schreef Bklusser het volgende:
Voor de voorkant van mijn huis wil ik een nieuwe vensterbank maken.
Maar ik zit nog even met de bevestiging/ophanging en afwerking van de vensterbank.
De maten van de vensterbank zijn wat afwijkend, met name de bevestiging op mijn jaren 30 kozijn is nog een beetje tricky. Maar is wel op een mooie manier uit te zagen denk ik.
Een stevige bevestiging vind ik nog echter wel lastig. Ik wil de vensterbank een 35-40 cm uit de muur laten steken, maar hoe kan ik het gewicht + extra gewicht op een goede manier laten ondersteunen? Er zit nu namelijk geen ondersteuning voor een vensterbank.
Voor de afwerking van de vensterbank (Mdf) wil ik graag ook zo’n hippe afgeronde kant. Maar ik ben nog aan het twijfelen of dat de aanschaf van een bovenfrees waard is.
Misschien kan de plaat zelfs nog onder het kozijn geschoven worden (om het kiepen tegen te gaan)quote:Op woensdag 21 april 2010 08:45 schreef Gurb het volgende:
[..]
Je zal denk ik moeten zorgen dat de plaat niet kan gaan kiepen, en dat de plank uit zich zelf sterk genoeg is.
Dus als je tegen de muur een vuren regel schroeft van bijvoorbeeld 44 x70 mm. Hier kun je dan deugdelijk je vensterbank (18 mm multiplex zou ik voor gaan) op bevestigen. Vervolgens moet je zorgen dat je vensterbank niet kan gaan kiepen, dus ter plaatse van het kozijn zul je de vensterbank moeten koppelen aan de onderdorpel van je kozijn. Dit kun je doen door hier een aluminium U-profiel tegen aan te schroeven waar je je vensterbank in schuift.
En anders inderdaad de oplossing van Forno
Ik ging er eigenlijk vanuit dat vanaf de binnenkant van het kozijn tot aan de binnenkant van de gevel er nog wel een stukje muur zou zitten. Dus als je dan aan de binnenkant van de muur nog eens 5 cm erbij pakt, zou het moeten gaan.quote:Op woensdag 21 april 2010 08:52 schreef Bklusser het volgende:
[..]
Misschien kan de plaat zelfs nog onder het kozijn geschoven worden (om het kiepen tegen te gaan)
Maar zou een ondersteuning over de eerste 5-7cm van de plank/vensterbank voldoende zijn om genoeg ondersteuning te hebben op het uiteinde in de kamer?
Vraag 2 hierbij, dacht zelf eerst aan MDF, vanwaar de keuze voor multiplex?
Dat zou inderdaad goed kunnen dat de ketel niet voldoende capaciteit heeft. Maar was het niet handig geweest om hier over na te denken voordat je de nieuwe radiatoren kocht?quote:Op donderdag 29 april 2010 22:08 schreef JohnB52 het volgende:
Hallo,
Dus wat hebben we gedaan: nieuwe gekocht, en ook een aantal design-radiatoren, en radiatoren die nu dubbel waren, vervangen voor een met 3 platen.
Nou komt de vraag: kan het zo zijn, doordat we de radiatoren vervangen hebben door radiatoren met meer vermogen, de CV het niet meer aankan, en het dus niet warmgestookt krijgt?
Of zijn er nog andere dingen die er door het vervangen van de radiatoren kunnen gebeuren, of waar we nog op moeten letten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |