Zaagtafel met zo'n cirkelzaag die je kunt laten zakken op je plank is het meest netjes volgens mij.quote:Op woensdag 24 februari 2010 13:58 schreef pilotter het volgende:
Hoe zou jij laminaat planken zagen. Met andere woorden, wat is de bestemanier om mooi en netjes te werken. Ik heb een decoupeerzaag, maar kan ook een zaagtafel krijgen.
tnx, superduidelijk! Ik weet alleen nog niet of de toegang tot mijn kruipruimte groot genoeg is om harde platen door te krijgen, deze zijn natuurlijk een stuk minder flexibel dan steenwol die je er gewoon doorheen kunt proppen.quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:12 schreef KeimpeLwd het volgende:
TheJoker80,
Die luchtspouw in de vloer is wel mooi als je alles opnieuw maakt en toch alle vrijheiid hebt, maar niet essentieel. Als je van onder moet isoleren gebruik je dus harde platen, even 1 schroef of spijker om hem vast te hechten en afpurren. Vergeten dus die luchtspouw, is geen probleem. Klinkt tegenstrijdig, maar dat is de praktijk soms. Het moet ook te maken wezen zeggen we dan..
quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:32 schreef KeimpeLwd het volgende:
Voor alle duidelijkheid Klusfoobje: Een raam is een al dan niet draaiend deel wat in een kozijn kan zitten. Hier zit glas in, maar het glas kan ook zonder raam in het kozijn zitten. Dit noemen we vast glas.
Qua gewicht maakt het niks uit of er in een kozijn enkel of dubbel glas zit, het kozijn zit immers vast in de muur en kan geen kant op. Bij draaiende delen is het een ander verhaal, hierbij is het vooral belangrijk of het niet verrot is en het dus wel de moeite waard is om er die aandacht aan te besteden.
Thanks! De kozijnen zien er nog prima uit qua hout, aan deze kant zit er dan ook de galerij van de bovenburen boven, dus het wordt alleen nat bij erg raar weer met een noordoostenwind uit precies de goeie hoekquote:Op woensdag 24 februari 2010 23:32 schreef KeimpeLwd het volgende:
Oja Thracker dat stuk glas kost ongeveer 70 euro denk ik.
hier kan je uitrekenen wat je ongeveer kwijt bent aan dubbelglas, en nee het is niet mijn bedrijf en ik bedoel het ook niet als spamquote:Op donderdag 25 februari 2010 09:00 schreef Thrackan het volgende:
[..]
[..]
Thanks! De kozijnen zien er nog prima uit qua hout, aan deze kant zit er dan ook de galerij van de bovenburen boven, dus het wordt alleen nat bij erg raar weer met een noordoostenwind uit precies de goeie hoek
Die kosten voor het glas lijken me wel wat laag, maar goed, het is in ieder geval aardig te doen qua geld.
Laatste keer dat ik het mijn moeder heb zien doen was het een kwestie van 2-3 dunne laagjes. Is trouwens voor verven sowieso een advies: Ga niet dik smeren, doe er gewoon een laagje bij.quote:Op donderdag 25 februari 2010 10:12 schreef Goover het volgende:
Ik heb gisteren een vriend van mij onze radiator laten verven (zo'n oud model met losse schoepen), dat was nogal een werk. Het lukte ook moeilijk om het een mooi dekkende laag te krijgen, het was of te weinig verf of druipers.
Ik denk dat een tweede laag het oplost, maar zijn er nog tips?
Ik heb het inderdaad nog nooit meegemaakt nee, en er ook nog nooit van gehoord, maar zo zijn er wel meer verschillende manieren van isoleren, en wat de ene persoon nooit zou doen, daar zweert de ander weer bij, en het kan allebei best goed zijn.quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:16 schreef KeimpeLwd het volgende:
En Gurb, als jij had gezien wat ik zoal heb gezien zou je nooit twijfelen aan mijn advies om geen folie in de vloer te doen. Die plasjes waar ik het over had kan puur woonvocht zijn, ongeacht de vochtigheid of ventilatie in de kruipruimte.
Ik zuig hier echt niks uit mijn duim hoor, dan weet ik wel betere dingen om te doen..
radiatoren verf ik meestal met een spuitbusquote:Op donderdag 25 februari 2010 10:12 schreef Goover het volgende:
Ik heb gisteren een vriend van mij onze radiator laten verven (zo'n oud model met losse schoepen), dat was nogal een werk. Het lukte ook moeilijk om het een mooi dekkende laag te krijgen, het was of te weinig verf of druipers.
Ik denk dat een tweede laag het oplost, maar zijn er nog tips?
Dan hoop ik dat het bij het volgende laagje goed gaat komen, een derde laag hebben we echt geen tijd voor. Het 'dunner is beter' principe heb ik ook al een tijdje door idd.quote:Op donderdag 25 februari 2010 10:14 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Laatste keer dat ik het mijn moeder heb zien doen was het een kwestie van 2-3 dunne laagjes. Is trouwens voor verven sowieso een advies: Ga niet dik smeren, doe er gewoon een laagje bij.
Zo'n spuitbus heb ik ook zien staan, maar de prijs/oppervlakte verhouding was niet echt fijn. Ook zag ik het niet zitten om achter en om de radiator alles af te moeten plakken.quote:Op donderdag 25 februari 2010 10:43 schreef Dulk het volgende:
[..]
radiatoren verf ik meestal met een spuitbus
ja dan is het wel lastig, ik neem de radiatoren dan ook los en leg het op schragen.quote:Op donderdag 25 februari 2010 10:58 schreef Goover het volgende:
[..]
Zo'n spuitbus heb ik ook zien staan, maar de prijs/oppervlakte verhouding was niet echt fijn. Ook zag ik het niet zitten om achter en om de radiator alles af te moeten plakken.
yep, helemaal mee eensch.quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:32 schreef KeimpeLwd het volgende:
Voor alle duidelijkheid Klusfoobje: Een raam is een al dan niet draaiend deel wat in een kozijn kan zitten. Hier zit glas in, maar het glas kan ook zonder raam in het kozijn zitten. Dit noemen we vast glas.
Qua gewicht maakt het niks uit of er in een kozijn enkel of dubbel glas zit, het kozijn zit immers vast in de muur en kan geen kant op. Bij draaiende delen is het een ander verhaal, hierbij is het vooral belangrijk of het niet verrot is en het dus wel de moeite waard is om er die aandacht aan te besteden.
het glaswerk is ook niet de kostenpost.... een m2 meter HR++ is meen ik maar een fractie duurder als enkelglas.quote:Op donderdag 25 februari 2010 09:17 schreef Dulk het volgende:
[..]
hier kan je uitrekenen wat je ongeveer kwijt bent aan dubbelglas, en nee het is niet mijn bedrijf en ik bedoel het ook niet als spam
http://www.inkoopglas.nl/
quote:maar ja, dan heb je je deur... dan is er weer geen hond die dat kozijn wil plaatsen... Ja meneer... straks schaaf ik iets verkeerd en dan gaat het verkeerd omdat ik dat kozijn niet geleverd heb
Niet echt de tijd om dergelijke risico's te lopen nu, vind het wel netjes dat ze gewoon eerlijk aangeven het risico niet te kunnen en willen dragen. Jij zoekt wat specifieks en buiten-standaard uit en dan is het natuurlijk vreemd om maar van iedereen te verwachten dit zonder meer te kunnen en willen plaatsen?quote:Kan die dat niet dan snijd hij zich in de vingers en leert voor de volgende keer, maar de klant word daar niet de dupe van...
een standaard deur kozijn in een buiten muur??? Moeilijk te plaatsen?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 08:07 schreef De_Rikster het volgende:
[..]
[..]
Niet echt de tijd om dergelijke risico's te lopen nu, vind het wel netjes dat ze gewoon eerlijk aangeven het risico niet te kunnen en willen dragen. Jij zoekt wat specifieks en buiten-standaard uit en dan is het natuurlijk vreemd om maar van iedereen te verwachten dit zonder meer te kunnen en willen plaatsen?
Als je het zo zegt wat was dan het probleem met het laten fabriceren van het kozijn? Als je gewoon een deurkozijn wil laten plaatsen mag dat idd geen probleem zijn tegen een redelijk uurtarief (geen 18 euro per uur dus).quote:Op vrijdag 26 februari 2010 08:20 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
een standaard deur kozijn in een buiten muur??? Moeilijk te plaatsen?
nee hoor, daar zit het m echt niet. ... Het feit dat ze dat kozijn niet zelf aanleveren en het dus niet minimaal 1 keer over de kop kunnen gooien... das het pobleem.
Wat er daarna voor een deur in een kozijn komt maakt geen bal uit... Kozijn is kozijn.
Dat kan toch nog steeds?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 00:56 schreef klusfoobje het volgende:
M'n ouwe werkte met een aannemer altijd op fixed price basis... Die hadden alletwee het principe. Een vakman kan verdomde goed inschatten wat hem te wachten staat. Kan die dat niet dan snijd hij zich in de vingers en leert voor de volgende keer, maar de klant word daar niet de dupe van...
Ik nok ff met deze discussie. maar ook jij wete Forno, dat een aannemer gewoon een kozijjn bestelt in de maatvoering die hij nodig heeft in het materiaal dat de eindklant wil. Niet meer , niet minder. En die aannamer heeft ogen in zijn hooft om te zien, jamaar dat ding is waardeloos, die ga ik er niet inzetten.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:26 schreef Forno het volgende:
Natuurlijk is merantie, merantie. Zo zal Toyota ook gedacht hebben een gaspedaal, is een gaspedaal. Maar zoiets kan je als aansprakelijke lelijk in de staart bijten.
Denk ook aan de kwaliteit van een grondlaag. En de wijze waarop een kozijn in elkaar is gezet (pen-gatverbinding/schroeven/overige). De enige manier om zeker te weten dat het aan zijn/haar norm voldoet, is de boel zelf (laten) maken.
Als je klussen wilt uitbesteden, maar wel wilt weten of het een goede vakmanis, moet je [url=http://www.werkspot.nl ]www.werkspot.nl [/url]eens proberen. Daar kan je referenties van de vakmensen inzien die bieden op je klus. Op zo'n manier heb ik mijn stucwerk uitbesteed.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 00:56 schreef klusfoobje het volgende:
De problemen waar je tegen aan loopt als je een vakman zoekt...
je weet pas aan het einde dat je een koekubakker hebtgekozen...
Ik heb een klusje van mij op die website gezet en ik krijg biedingen tussen de ¤ 850,- en ¤ 380,- wat een verschil! En de meeste bieders hebben geen (of weinig) referenties.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 12:04 schreef mister_white het volgende:
[..]
Als je klussen wilt uitbesteden, maar wel wilt weten of het een goede vakmanis, moet je [url=http://www.werkspot.nl ]www.werkspot.nl [/url]eens proberen. Daar kan je referenties van de vakmensen inzien die bieden op je klus. Op zo'n manier heb ik mijn stucwerk uitbesteed.
woei! bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 2 maart 2010 17:54 schreef KeimpeLwd het volgende:
Hee Sjoerd,
Een deur is ideaal als werkbank idd als poten kan je geoon bijvoorbeeld cls gebruiken (89x38) of vijf-bij-zevens. Dikker hoeft niet, de stijfheid van het geheel is belangrijk. Dit regel je door schoren aan te brengen. Schoren zijn diagonale delen die een driehoek vormen, zodat je tafel niet heen en weer beweegt.
Schroef hiertoe twee panlatten in een kruis aan de achterste poten (voor zouden ze in de weg zitten) en draai ook een schroef in het punt waar ze elkaar kruisen. Als het goed is, is het dan een mooi stevig tafeltje. Als hij in het midden teveel doorbuigt, maak je hier nog een of twee poten. Die schoren die achterop zitten, kun je ook nog aan de korte kant van de tafel maken, zodat de tafel niet naar voor en achter wiebelt. Als je de tafel aan de muur bevestigt hoeft dit naturlijk niet. Desnoods aan beide korte kanten, maar die schoren die doen het hem dus en de dikte van de poten is minder spannend.
Succes Sjoerd!
Ik heb niet echt goede ervaringen met de zaag service van de bouwmarkten, en uiteraard is geen van de muren echt recht.quote:Op donderdag 4 maart 2010 09:54 schreef Forno het volgende:
Ja. Je kunt zoiets uit alleen plaatmateriaal maken. Kan zijn spaanplaat met fineer, MDF, multiplex of combinaties. Wat is de grootste overspanning van de plankjes? Is dat 1,2m of deel je de kast nog in tweeen?
Nadeel van MDF is dat je niet kunt schroeven in de kopse kanten (gaat splijten). Zul je met deuvels of lamello's moeten werken. Wat op zich te doen is. Vooral lamello's zijn makkelijk, en hebben ook wat speling.
Multiplex is natuurlijk niet zo glad als MDF, maar wel sterk. Sterk genoeg om geheel te schroeven.
Spaanplaat is ook niet of nauwelijks te schroeven. Zul je met deuvels in de weer moeten.
Ik zou voor een MDF plaat gaan, dat spul is makkelijk bewerkbaar. Dikte 18mm heeft mijn voorkeur. 15mm vind ik zelf wat te iel zonder hulpconstructies. Koop er een lamellofrees bij, voor 70 euro bij de Hornybach te koop, en een zakje lamello's en een pot houtlijm. Laat de platen op maat zagen bij de bouwmarkt. En thuis het ding in elkaar lamello'en. Neem ook wat resthout mee om mee te experimenteren.
Ik wil juist een inbouwkast om zo ook de verwarmingsbuizen weg te werken.quote:Op donderdag 4 maart 2010 10:08 schreef Forno het volgende:
Je kunt ook zelf een handcirkelzaag kopen of huren.![]()
Maar laat het wel cirkelzagen, een decoupeer is niet voor dit soort werk bedoelt.
Maak de kast gewoon los van de muur. En stel hem (eenmaal klaar en geverft) op de vloer met (kleine) klosjes. En bovenin de kast met 1 a 2 hoeklijntjes vast zetten.
Ik zie het niet helemaal voor me (maar ik ben ook geen KeimpeLwd natuurlijk), maar hoe groot is de kleine ruimte? Is het mogelijk om dit op te vullen met overschilderbare kit?quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:55 schreef Coccinella het volgende:
Hoi KeimpeLwd, ik heb ook een vraag. Het is lastig uit te leggen wel, zal m'n best doen.
Een deur is compleet weggehaald is in mn appartement, maar nu heb ik een niet mooi stuk over. Een deel van het weggehaalde kozijn sloot aan op een ander kozijn (ze sloten zijlings op elkaar aan), met als gevolg dat je andere kozijn ziet.
Het "probleem" is dat er een kleine ruimte zit tussen het nog bestaande kozijn en de muur. Dit wil ik graag mooi wegwerken. Echter nog een probleem is dat de muren hier niet echt recht zijn(ouder appartement en iemand heeft zich hier uitgeleefd blijkbaar). Bovenaan (vlak bij het plafond) steekt het kozijn meer uit en onderaan steekt de muur meer uit.
Heb je een tip hoe dit op te lossen? Wil in ieder geval de ruimte tussen muur en kozijn wegwerken en dat het als een mooi geheel uitziet. Hoop dat dit duidelijk genoeg was.
Waarom niet strak? Een gat boren in het voorpaneel, U uitzagen, paneel plaatsen, hout terug plaatsen, ruimte rondom de buis vrijhouden, afwerken met een vul middel en een buiskraagje er om...quote:Op donderdag 4 maart 2010 11:11 schreef Forno het volgende:
Die verwarmingsbuizen wil je niet in je kast hebben. Dat wordt te warm in je kast. En je krijgt het nooit strak gedaan. Ik zou minimaal 4cm tussen buizen en kast vrijhouden. En daar indien gewenst nog een plaatje achter schroeven, zodat het gat is weggewerkt.
Jawel, ik maak ook deurtjes. Maar aan de kant van de buizen wou ik een soort verticale plint maken. Dus het scharnier komt dan een stukje van de muur af en dus voor de buizen langs.quote:Op donderdag 4 maart 2010 13:49 schreef Forno het volgende:
Het zal met isolatie wel meevallen inderdaad. Weet niet of je ook deurtjes maakt? Zonder deurtjes is het natuurlijk helemaal geen probleem.
Gaat zeker goed komen, ik maak me alleen zorgen om de muren die niet recht zijn en de aansluiting (en het aanzicht) daarvan t.o.v. de kast.quote:Op donderdag 4 maart 2010 22:35 schreef KeimpeLwd het volgende:
En Goover, gewoon die kast maken zoals je van plan bent. MDF 18mm. kan je prima schroeven wat mij betreft, als je het maar netjes voorboort en verzinkt. Mooi met keukenscharnieren de deurtjes afhangen en het geheel dik in de grondverf. Gaatjes goed plamuren (2x) en uiteraard de scherpe kantjes van de plaat afschaven (altijd les 1 overigens, niks met scherpe kantjes opleveren).
Wat die cv-buizen betreft, mooi netjes aftekenen en uit de plaat halen, wel wat ruimte aanhouden graag dan kun je ze mooi in de kast wegwerken. Beetje warmte in de kast is toch lekker, anders isoleer je ze maar..
Die balkjes aan de muur kan je mooi met spijkerpluggen bevestigen en geven je een makkelijke basis. Van daaruit de kast stapsgewijs opbouwen zou ik zeggen, dan kan er weinig misgaan.
Gaat lukken hoor Goover, succes ermee!
en even een fotootje als hij klaar is he!
Groet'n!
dan kun je het beste, lijkt mij, uitgaan van " op zicht waterpas" dan echt waterpas. Men kijkt toch als referentie punt naar een muur als zijnde, die is recht. En dus kan je kast perfect recht en waterpas zijn, die zie je dan toch als "scheef" .quote:Op vrijdag 5 maart 2010 07:50 schreef Goover het volgende:
[..]
Gaat zeker goed komen, ik maak me alleen zorgen om de muren die niet recht zijn en de aansluiting (en het aanzicht) daarvan t.o.v. de kast.
Maar een van de muren is echt heel scheef, 2 cm op 1,5 meter ofzo (als ik zo naar de koelkast kijk die waterpas is gezet.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 09:08 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
dan kun je het beste, lijkt mij, uitgaan van " op zicht waterpas" dan echt waterpas. Men kijkt toch als referentie punt naar een muur als zijnde, die is recht. En dus kan je kast perfect recht en waterpas zijn, die zie je dan toch als "scheef" .
Ik neem aan dat je het nu over de 'kopse' achterkant van de zijpanelen hebt? daar maak ik mij niet zo'n zorgen over. Het gaat meer om het vooraanzicht en de zijmuren die dan naar links of rechts hangen.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 09:56 schreef KeimpeLwd het volgende:
Goover als de muur niet te lood staat, met je je kast daar eigenlijkwel op aanpassen zou ik zeggen.
Als je de zijwand ertgeanaan houdt, zal je aan de boven of onder kant dus ruimte hebben. Laten we zeggen anderhalve cm. aan de bovenkant. In dat geval zet je een streepje aan de onderkant op anderhalve cm. Trek nu een streep van onder naar boven, 1,5cm onder naar 0 boven en je de zijwand sluit mooi aan als het goed is. Hij verloopt dan van anderhalf naar niks noemen we dat.
Denk er wel om dat je je zijwand van tevoren anderhalve cm. breder hebt gehouden, anders is hij te smal nadat je hem pasgezaagd hebt. Ik hoop dat het je duidelijk is, het valt best mee als je het een keer weet.
Die voorkant van de kast mag niet uit het lood hangen, dat is een apegezicht en het deurtje waait dan ook steeds open
Ik snap het, komt wel goed!quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:06 schreef KeimpeLwd het volgende:
Ooh weer mis dus, in dat geval zul je naast je deurtjes passtukken moeten maken die aansluiten op de scheve wanden. Net als die blinde zijpanelen die je bij keukens tegenkomt weet je wel?
Je nummer op een openbaar forum zetten is niet altijd even verstandig... Als ik jou was zou ik het nummer eraf halen en Goover even een PM sturen ermeequote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:07 schreef KeimpeLwd het volgende:
Bel me anders maar even, is vast makkelijker of hoort dat niet zo? XXX
Even het wijzigen-knopje drukken bij je post.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:48 schreef KeimpeLwd het volgende:
je hebt gelijk, misschien toch beter. kan ik gewoon dingen erafhalen dan? (ben vrij nieuw op fok idd)
Ah check, voor de festo moeten we nog even door sparen, maar tot die tijd zal ik lustig oefen met uit de hand zagen of de lineaal aan de andere kant leggen.quote:Op maandag 1 maart 2010 21:35 schreef KeimpeLwd het volgende:
Mannetje meldt zich!
Klaas, als je de voetplaat van de handcirkel scheef zet wil hij idd nog wel es weglopen. Het is dan ook niet ideaal. Het vergt een strakke hand en als je gebruik wilt maken van een geleider dan moet je de geleider plaatsen aan de kant waar de zaag heenloopt. Hij loopt dan naar de geleider toe ipv erbij weg. Mijn ervaring is echter dat je toch beter uit de hand bij de streep langs kan zagen, zodat je zelf bij kunt sturen. En niet drukken, rustig zagen.
Beetje flauw, maar toch een gevalletje oefening baart kunst denk ik. Het kan natuurlijk ook aan de machine liggen, een nieuwe Festo met lineaal loopt niet weg bijvoorbeeld maar toch moet het met alle machines kunnen hoor.
Succes ermee!
Kluskampieoene, je kan ook een bouwkundig instructeur vragen, die leg je uit wat je wil en wat je vragen zijn. Beste man/vrouw komt een keer met je mee, geeft een advies en stuurt een factuur voor de gedane werkzaamheden.quote:Op zondag 7 maart 2010 18:39 schreef kluskampioene het volgende:
Ja hoor dat kan best, maar we willen liever nog geen aannemer inschakelen voordat we zeker weten wat de mogelijkheden precies zijn. We vinden dat niet eerlijk t.o.v. de aannemer als we dan besluiten het huis niet te nemen of de klus bv aan een ander te gunnen.
Ik ben dit weekend serieus aan de slag gegaan met de kast, ik denk dat het wel wat kan worden.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:06 schreef KeimpeLwd het volgende:
Ooh weer mis dus, in dat geval zul je naast je deurtjes passtukken moeten maken die aansluiten op de scheve wanden. Net als die blinde zijpanelen die je bij keukens tegenkomt weet je wel?
\quote:Op zondag 7 maart 2010 18:51 schreef keesjeislief het volgende:
Een simpele vraag KeimpeLwd. Ik woon in een oud pand met ouderwetse houten schuiframen. Een ervan piept heel vervelend bij het opendoen (en dat is het raam waaruit ik mijn sigaretten rook, dus ik doe hem nogal eens open). Wat kan ik daar aan doen? Ik zou denken een olie of iets dergelijks tussen het bewegende deel van het raam en het kozijn zien te smeren of zo?
yep idd, daar heeft dit uilskeuken niet aan gedacht toen hij een paar boutjes buiten invette...quote:Op maandag 8 maart 2010 11:28 schreef mister_white het volgende:
[..]
\
Geen olie of vet op hout gebruiken. Smeer e.e.a. in met wat kaarsvet.
Wat gebeurt er dan?quote:Op maandag 8 maart 2010 11:28 schreef mister_white het volgende:
[..]
\
Geen olie of vet op hout gebruiken. Smeer e.e.a. in met wat kaarsvet.
dan krijg je vlekken op je hout. De olie die je op je metaal hebt gedaan trekt in het hout.quote:
Wat mij als eerste te binnen schiet is een kolomboorquote:Op maandag 8 maart 2010 21:35 schreef ouderejongere het volgende:
Geweldig topic, dank aan de timmerman die zijn kennis met ons wil delen.
Ik heb een vraagje. Hoe kan ik recht boren, dus echt haaks op het oppervlakte? Dat een schroef een beetje schuin zit zie je niks van, maar een deuvelverbinding moet echt superstrak zitten.
Als ik recht moet boren pak ik de blokhaak erbij en dan kan je redelijk secuur de boormachine haaks krijgen.quote:Op maandag 8 maart 2010 21:35 schreef ouderejongere het volgende:
Geweldig topic, dank aan de timmerman die zijn kennis met ons wil delen.
Ik heb een vraagje. Hoe kan ik recht boren, dus echt haaks op het oppervlakte? Dat een schroef een beetje schuin zit zie je niks van, maar een deuvelverbinding moet echt superstrak zitten.
Ik heb ook maar een algemeen topic gemaakt van mijn bezigheden.quote:Op maandag 8 maart 2010 08:35 schreef Goover het volgende:
[..]
Ik ben dit weekend serieus aan de slag gegaan met de kast, ik denk dat het wel wat kan worden.
Alles is alleen nog meer gedraaid, schever, krommer, boller, holler en golvend dan ik dacht. Het was echt een ramp om het front van de kast een beetje waterpas en recht te krijgen. Het eerste plankje ligt er in, na een beetje decouperen ben ik daar vrij tevreden over. Vanavond ga ik beginnen aan de rest van de planken en daarna ga ik aan de deurtjes en afwerking beginnen.
[ afbeelding ]
Begin van het frame
[ afbeelding ]
Frame af
[ afbeelding ]
Frame af
[ afbeelding ]
Frame plus plankje
Ik heb scharnieren, mdf en een set boortjes voor de scharnieren gekocht, alles is dus in huis. Het mfd heb ik (vrij ruim) op maat laten zagen, anders paste het niet in mijn 106-je.
Kortom: lekker bezig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe hebben ze dat gedaan? sproeien?quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:16 schreef Bklusser het volgende:
Vraagje,
In mijn oude houten vloer bleek houtworm te zitten.
Deze is dus compleet verwijderd en het hele huis is compleet besproeid om alle beestjes dood te houden.
Nu heb ik op mijn vloerbalken OSB platen gelegd als ondervloer (hierover komt later laminaat)
Aangezien ik vergeten was dat hout kan werken kwam ik er al snel achter dat de OSB platen beginnen te "kraken" als deze langs elkaar schuiven.
Hoe kan ik voorkomen dat dit in de toekomst ook gaat gebeuren? (zijn OSB platen zonder messing of groef) en liggen nu nog los op de houten balkenlaag.
Mja, dat, of je huis wordt langzaam van binnenuit opgevreten... Dan zou ik het wel weten.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:00 schreef Jumparound het volgende:
[..]
Hoe hebben ze dat gedaan? sproeien?
Ik weet niet zeker of ik nog meer last heb van houtworm, ik vermoed het wel.. maar om te laten spuiten moeten alle gestucte plafonds eruit, in het hele huis....
dat wordt dan een kostenpost van een paar 1000 euro... kutzooi
na een jaar verbouwen ben ik bijna klaar... voor jou lekker makkelijk pratenquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:22 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Mja, dat, of je huis wordt langzaam van binnenuit opgevreten... Dan zou ik het wel weten.
Nah, ik zet gewoon een doodnuchtere conclusie neerquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:25 schreef Jumparound het volgende:
[..]
na een jaar verbouwen ben ik bijna klaar... voor jou lekker makkelijk praten
Wow, deze hele reactie gemist. Omruilen platen is niet meer mogelijk (zijn allemaal verzaagd zodat de naad op de balken rust) Balken zijn 8cm breed dus bijna 4cm overlap op de balken. De langsnaden zou ik kunnen verstevigen met een plaat hout er onder. Maar blijf ik dan ook het knarsgeluid voorkomen? Of valt dat allemaal weg als ik de platen aan elkaar schroef en op de balken vast schroef?quote:Op dinsdag 6 april 2010 15:56 schreef mister_white het volgende:
Is het niet meer mogelijk om de platen om ruilen voor OSB met mes in groef? Ik doe er dan vaak ook nog een druppie lijm tussen de mes en groef en je krijgt dan een 'massieve vloer'.
Wat jij kan doen is eventueel op de las een plaatje hout eronder en beide delen hierop vastschroeven.
Vergassen kan niet, dat kan alleen bij vrijstaande huizenquote:Op woensdag 7 april 2010 10:37 schreef Bklusser het volgende:
[..]
@Jumparound.
Bij mij is het gif tegen het hout aan geneveld. Op het moment dat mijn hele huis leeggesloopt was, en alle het hout dus zichtbaar. Vloer zou ook behandeld kunnen worden, maar aangezien de balken dan niet beneveld konden worden heb ik besloten de hele vloer maar weg te halen. Gelukkig aangezien de balken redelijk waren aangetast onder de benedenvloer. Maar misschien dat er inderdaad ook andere technieken mogelijk zijn in jouw geval.
Hulplatje/mal met lijmklemmen vastzetten en (die tip heb ik uit dit topic) van onderaf zagen. Met een decoupeerzaag is het vrijwel onmogelijk recht te zagen. Laat zoveel mogelijk op maat zagen door de bouwmarkt en zaag zelf alleen de laatste delen.quote:Op maandag 12 april 2010 18:02 schreef JoPiDo het volgende:
ik heb een vraag
ik wil zelf een bank maken, en moet daarvoor een paar panelen in stukken zagen
het zijn allemaal rechte lijnen en ik wil dat doen met een decoupeerzaag
nu dacht ik (om recht te zagen), dat het misschien handig is een latje tegen de plaat te timmeren (aan de binnenkant, zodat je het achteraf niet ziet) waarlangs ik de decoupeerzaag kan 'geleiden'
heeft dat zin of trilt dat te erg om redelijk te zagen?
bedankt!
quote:Op maandag 12 april 2010 22:09 schreef Forno het volgende:
Decoupeerzaag en recht is een no-no. Daarvoor heb je de (hand)cirkelzaag.
Als je een hele vaste hand hebt, kun je redelijk strak zagen. Maar ik zou het laten zagen inderdaad.
Langs het zaagblad kijken? Langs iets rechts leggenquote:Op dinsdag 13 april 2010 09:32 schreef Jumparound het volgende:
Ik heb een afkortzaag maar vermoed dat ie om een of andere reden niet precies recht zaagt! (als in loodrecht)
heeft iemand een simpel truckje om de rechtheid te controleren?
zaagblad zie ik niets aan...quote:Op dinsdag 13 april 2010 10:02 schreef Bklusser het volgende:
[..]
Langs het zaagblad kijken? Langs iets rechts leggen
Met een blokhaak. Zaag een plank door en controleer het met een blokhaak. Overigens is dit bij de meeste afkortzagen wel af te stellen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 09:32 schreef Jumparound het volgende:
Ik heb een afkortzaag maar vermoed dat ie om een of andere reden niet precies recht zaagt! (als in loodrecht)
heeft iemand een simpel truckje om de rechtheid te controleren?
Probleem is dat ie verder kan dan 0 graden, en lijkt hij te bewegen na een stukje zagen (dus naar 1 of 2 graden kruipt)quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:04 schreef mister_white het volgende:
[..]
Met een blokhaak. Zaag een plank door en controleer het met een blokhaak. Overigens is dit bij de meeste afkortzagen wel af te stellen.
Simpel truukje:quote:Op dinsdag 13 april 2010 09:32 schreef Jumparound het volgende:
Ik heb een afkortzaag maar vermoed dat ie om een of andere reden niet precies recht zaagt! (als in loodrecht)
heeft iemand een simpel truckje om de rechtheid te controleren?
S
ik ga straks gelijk kijkenquote:Op dinsdag 13 april 2010 13:53 schreef Gurb het volgende:
[..]
Simpel truukje:
Leg een plank onder je afkortzaag. Zaag deze door.
Vervolgens pak je het afgezaagde stuk wat links licht, deze draai je om en leg je aan de rechterkant neer en schuif je tegen het zaagblad aan (ff stekker eruit en de kap naar beneden drukken).
Als er nu een naadje komt tussen het zaagblad en het gezaagde stuk, is je zaag niet haaks.
Lijkt mij gevalletje van een knappe afkortzaag kopen. Goedkope afkortzagen zijn hopeloos qua accuraatheid.quote:Probleem is dat ie verder kan dan 0 graden, en lijkt hij te bewegen na een stukje zagen (dus naar 1 of 2 graden kruipt)
bovenfrees met een cirkelmal.quote:Op donderdag 15 april 2010 21:24 schreef Klonterpot het volgende:
Ik moet zo net mogelijk een gat met diameter 214mm. in 4 multiplex platen zagen(?). Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Decoupeerzaag, bovenfrees?
en het is nogwel een makitaquote:Op woensdag 14 april 2010 10:37 schreef mister_white het volgende:
[..]
Lijkt mij gevalletje van een knappe afkortzaag kopen. Goedkope afkortzagen zijn hopeloos qua accuraatheid.
Inderdaad, en het liefst een bankslijpmachine in de buurt om regelmatig je verfkrabber te slijpen.quote:Op maandag 19 april 2010 08:41 schreef _VoiD_ het volgende:
gewoon met een fohn en stripper? Dat werkt volgens mij nog het beste. Alleen niet zo lopen hakken, maar netjes schrapen.
Bedoel geen windowseats, maar wel een brede vensterbank. De ophanging moet allemaal tegen de buitenmuur aan bevestigd kunnen worden.quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:22 schreef Forno het volgende:
Je bedoelt windowseats? Heb hetzelfde plan. Diepe vensterbanken met ronde vormen.
Zelf heb ik de hele woning gestript, dus ik kan er een nieuw houten frame voor bouwen van stijl- en regelwerk. Dat gewoon op de kale vloer staat. En waar de vensterbank naar voren steekt (voor het zitgedeeltes), laat ik het frame 'meebuigen'. Zodoende is het zitgedeelte van de vensterbank overal goed ondersteund. De vensterbank zal dan hoogstens 4 a 5 cm overkragen, iets waar een dikke mdf plaat van makkelijk mee overweg kan. Dacht zelf een dikte van 3 a 4 cm mdf. Dan heeft het een beetje body. Mdf heeft van zichzelf weinig stijfheid, dus je zult de sterkte vooral uit de ondersteuning moeten halen. Wil je rondingen mooi afwerken dan raad ik je een bovenfrees zeker aan. Of je huurt hem een weekje.
Je zal denk ik moeten zorgen dat de plaat niet kan gaan kiepen, en dat de plank uit zich zelf sterk genoeg is.quote:Op dinsdag 20 april 2010 12:39 schreef Bklusser het volgende:
Voor de voorkant van mijn huis wil ik een nieuwe vensterbank maken.
Maar ik zit nog even met de bevestiging/ophanging en afwerking van de vensterbank.
De maten van de vensterbank zijn wat afwijkend, met name de bevestiging op mijn jaren 30 kozijn is nog een beetje tricky. Maar is wel op een mooie manier uit te zagen denk ik.
Een stevige bevestiging vind ik nog echter wel lastig. Ik wil de vensterbank een 35-40 cm uit de muur laten steken, maar hoe kan ik het gewicht + extra gewicht op een goede manier laten ondersteunen? Er zit nu namelijk geen ondersteuning voor een vensterbank.
Voor de afwerking van de vensterbank (Mdf) wil ik graag ook zo’n hippe afgeronde kant. Maar ik ben nog aan het twijfelen of dat de aanschaf van een bovenfrees waard is.
Misschien kan de plaat zelfs nog onder het kozijn geschoven worden (om het kiepen tegen te gaan)quote:Op woensdag 21 april 2010 08:45 schreef Gurb het volgende:
[..]
Je zal denk ik moeten zorgen dat de plaat niet kan gaan kiepen, en dat de plank uit zich zelf sterk genoeg is.
Dus als je tegen de muur een vuren regel schroeft van bijvoorbeeld 44 x70 mm. Hier kun je dan deugdelijk je vensterbank (18 mm multiplex zou ik voor gaan) op bevestigen. Vervolgens moet je zorgen dat je vensterbank niet kan gaan kiepen, dus ter plaatse van het kozijn zul je de vensterbank moeten koppelen aan de onderdorpel van je kozijn. Dit kun je doen door hier een aluminium U-profiel tegen aan te schroeven waar je je vensterbank in schuift.
En anders inderdaad de oplossing van Forno
Ik ging er eigenlijk vanuit dat vanaf de binnenkant van het kozijn tot aan de binnenkant van de gevel er nog wel een stukje muur zou zitten. Dus als je dan aan de binnenkant van de muur nog eens 5 cm erbij pakt, zou het moeten gaan.quote:Op woensdag 21 april 2010 08:52 schreef Bklusser het volgende:
[..]
Misschien kan de plaat zelfs nog onder het kozijn geschoven worden (om het kiepen tegen te gaan)
Maar zou een ondersteuning over de eerste 5-7cm van de plank/vensterbank voldoende zijn om genoeg ondersteuning te hebben op het uiteinde in de kamer?
Vraag 2 hierbij, dacht zelf eerst aan MDF, vanwaar de keuze voor multiplex?
Dat zou inderdaad goed kunnen dat de ketel niet voldoende capaciteit heeft. Maar was het niet handig geweest om hier over na te denken voordat je de nieuwe radiatoren kocht?quote:Op donderdag 29 april 2010 22:08 schreef JohnB52 het volgende:
Hallo,
Dus wat hebben we gedaan: nieuwe gekocht, en ook een aantal design-radiatoren, en radiatoren die nu dubbel waren, vervangen voor een met 3 platen.
Nou komt de vraag: kan het zo zijn, doordat we de radiatoren vervangen hebben door radiatoren met meer vermogen, de CV het niet meer aankan, en het dus niet warmgestookt krijgt?
Of zijn er nog andere dingen die er door het vervangen van de radiatoren kunnen gebeuren, of waar we nog op moeten letten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |