Hoe hebben ze dat gedaan? sproeien?quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:16 schreef Bklusser het volgende:
Vraagje,
In mijn oude houten vloer bleek houtworm te zitten.
Deze is dus compleet verwijderd en het hele huis is compleet besproeid om alle beestjes dood te houden.
Nu heb ik op mijn vloerbalken OSB platen gelegd als ondervloer (hierover komt later laminaat)
Aangezien ik vergeten was dat hout kan werken kwam ik er al snel achter dat de OSB platen beginnen te "kraken" als deze langs elkaar schuiven.
Hoe kan ik voorkomen dat dit in de toekomst ook gaat gebeuren? (zijn OSB platen zonder messing of groef) en liggen nu nog los op de houten balkenlaag.
Mja, dat, of je huis wordt langzaam van binnenuit opgevreten... Dan zou ik het wel weten.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:00 schreef Jumparound het volgende:
[..]
Hoe hebben ze dat gedaan? sproeien?
Ik weet niet zeker of ik nog meer last heb van houtworm, ik vermoed het wel.. maar om te laten spuiten moeten alle gestucte plafonds eruit, in het hele huis....
dat wordt dan een kostenpost van een paar 1000 euro... kutzooi
na een jaar verbouwen ben ik bijna klaar... voor jou lekker makkelijk pratenquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:22 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Mja, dat, of je huis wordt langzaam van binnenuit opgevreten... Dan zou ik het wel weten.
Nah, ik zet gewoon een doodnuchtere conclusie neerquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:25 schreef Jumparound het volgende:
[..]
na een jaar verbouwen ben ik bijna klaar... voor jou lekker makkelijk praten
Wow, deze hele reactie gemist. Omruilen platen is niet meer mogelijk (zijn allemaal verzaagd zodat de naad op de balken rust) Balken zijn 8cm breed dus bijna 4cm overlap op de balken. De langsnaden zou ik kunnen verstevigen met een plaat hout er onder. Maar blijf ik dan ook het knarsgeluid voorkomen? Of valt dat allemaal weg als ik de platen aan elkaar schroef en op de balken vast schroef?quote:Op dinsdag 6 april 2010 15:56 schreef mister_white het volgende:
Is het niet meer mogelijk om de platen om ruilen voor OSB met mes in groef? Ik doe er dan vaak ook nog een druppie lijm tussen de mes en groef en je krijgt dan een 'massieve vloer'.
Wat jij kan doen is eventueel op de las een plaatje hout eronder en beide delen hierop vastschroeven.
Vergassen kan niet, dat kan alleen bij vrijstaande huizenquote:Op woensdag 7 april 2010 10:37 schreef Bklusser het volgende:
[..]
@Jumparound.
Bij mij is het gif tegen het hout aan geneveld. Op het moment dat mijn hele huis leeggesloopt was, en alle het hout dus zichtbaar. Vloer zou ook behandeld kunnen worden, maar aangezien de balken dan niet beneveld konden worden heb ik besloten de hele vloer maar weg te halen. Gelukkig aangezien de balken redelijk waren aangetast onder de benedenvloer. Maar misschien dat er inderdaad ook andere technieken mogelijk zijn in jouw geval.
Hulplatje/mal met lijmklemmen vastzetten en (die tip heb ik uit dit topic) van onderaf zagen. Met een decoupeerzaag is het vrijwel onmogelijk recht te zagen. Laat zoveel mogelijk op maat zagen door de bouwmarkt en zaag zelf alleen de laatste delen.quote:Op maandag 12 april 2010 18:02 schreef JoPiDo het volgende:
ik heb een vraag
ik wil zelf een bank maken, en moet daarvoor een paar panelen in stukken zagen
het zijn allemaal rechte lijnen en ik wil dat doen met een decoupeerzaag
nu dacht ik (om recht te zagen), dat het misschien handig is een latje tegen de plaat te timmeren (aan de binnenkant, zodat je het achteraf niet ziet) waarlangs ik de decoupeerzaag kan 'geleiden'
heeft dat zin of trilt dat te erg om redelijk te zagen?
bedankt!
quote:Op maandag 12 april 2010 22:09 schreef Forno het volgende:
Decoupeerzaag en recht is een no-no. Daarvoor heb je de (hand)cirkelzaag.
Als je een hele vaste hand hebt, kun je redelijk strak zagen. Maar ik zou het laten zagen inderdaad.
Langs het zaagblad kijken? Langs iets rechts leggenquote:Op dinsdag 13 april 2010 09:32 schreef Jumparound het volgende:
Ik heb een afkortzaag maar vermoed dat ie om een of andere reden niet precies recht zaagt! (als in loodrecht)
heeft iemand een simpel truckje om de rechtheid te controleren?
zaagblad zie ik niets aan...quote:Op dinsdag 13 april 2010 10:02 schreef Bklusser het volgende:
[..]
Langs het zaagblad kijken? Langs iets rechts leggen
Met een blokhaak. Zaag een plank door en controleer het met een blokhaak. Overigens is dit bij de meeste afkortzagen wel af te stellen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 09:32 schreef Jumparound het volgende:
Ik heb een afkortzaag maar vermoed dat ie om een of andere reden niet precies recht zaagt! (als in loodrecht)
heeft iemand een simpel truckje om de rechtheid te controleren?
Probleem is dat ie verder kan dan 0 graden, en lijkt hij te bewegen na een stukje zagen (dus naar 1 of 2 graden kruipt)quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:04 schreef mister_white het volgende:
[..]
Met een blokhaak. Zaag een plank door en controleer het met een blokhaak. Overigens is dit bij de meeste afkortzagen wel af te stellen.
Simpel truukje:quote:Op dinsdag 13 april 2010 09:32 schreef Jumparound het volgende:
Ik heb een afkortzaag maar vermoed dat ie om een of andere reden niet precies recht zaagt! (als in loodrecht)
heeft iemand een simpel truckje om de rechtheid te controleren?
S
ik ga straks gelijk kijkenquote:Op dinsdag 13 april 2010 13:53 schreef Gurb het volgende:
[..]
Simpel truukje:
Leg een plank onder je afkortzaag. Zaag deze door.
Vervolgens pak je het afgezaagde stuk wat links licht, deze draai je om en leg je aan de rechterkant neer en schuif je tegen het zaagblad aan (ff stekker eruit en de kap naar beneden drukken).
Als er nu een naadje komt tussen het zaagblad en het gezaagde stuk, is je zaag niet haaks.
Lijkt mij gevalletje van een knappe afkortzaag kopen. Goedkope afkortzagen zijn hopeloos qua accuraatheid.quote:Probleem is dat ie verder kan dan 0 graden, en lijkt hij te bewegen na een stukje zagen (dus naar 1 of 2 graden kruipt)
bovenfrees met een cirkelmal.quote:Op donderdag 15 april 2010 21:24 schreef Klonterpot het volgende:
Ik moet zo net mogelijk een gat met diameter 214mm. in 4 multiplex platen zagen(?). Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Decoupeerzaag, bovenfrees?
en het is nogwel een makitaquote:Op woensdag 14 april 2010 10:37 schreef mister_white het volgende:
[..]
Lijkt mij gevalletje van een knappe afkortzaag kopen. Goedkope afkortzagen zijn hopeloos qua accuraatheid.
Inderdaad, en het liefst een bankslijpmachine in de buurt om regelmatig je verfkrabber te slijpen.quote:Op maandag 19 april 2010 08:41 schreef _VoiD_ het volgende:
gewoon met een fohn en stripper? Dat werkt volgens mij nog het beste. Alleen niet zo lopen hakken, maar netjes schrapen.
Bedoel geen windowseats, maar wel een brede vensterbank. De ophanging moet allemaal tegen de buitenmuur aan bevestigd kunnen worden.quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:22 schreef Forno het volgende:
Je bedoelt windowseats? Heb hetzelfde plan. Diepe vensterbanken met ronde vormen.
Zelf heb ik de hele woning gestript, dus ik kan er een nieuw houten frame voor bouwen van stijl- en regelwerk. Dat gewoon op de kale vloer staat. En waar de vensterbank naar voren steekt (voor het zitgedeeltes), laat ik het frame 'meebuigen'. Zodoende is het zitgedeelte van de vensterbank overal goed ondersteund. De vensterbank zal dan hoogstens 4 a 5 cm overkragen, iets waar een dikke mdf plaat van makkelijk mee overweg kan. Dacht zelf een dikte van 3 a 4 cm mdf. Dan heeft het een beetje body. Mdf heeft van zichzelf weinig stijfheid, dus je zult de sterkte vooral uit de ondersteuning moeten halen. Wil je rondingen mooi afwerken dan raad ik je een bovenfrees zeker aan. Of je huurt hem een weekje.
Je zal denk ik moeten zorgen dat de plaat niet kan gaan kiepen, en dat de plank uit zich zelf sterk genoeg is.quote:Op dinsdag 20 april 2010 12:39 schreef Bklusser het volgende:
Voor de voorkant van mijn huis wil ik een nieuwe vensterbank maken.
Maar ik zit nog even met de bevestiging/ophanging en afwerking van de vensterbank.
De maten van de vensterbank zijn wat afwijkend, met name de bevestiging op mijn jaren 30 kozijn is nog een beetje tricky. Maar is wel op een mooie manier uit te zagen denk ik.
Een stevige bevestiging vind ik nog echter wel lastig. Ik wil de vensterbank een 35-40 cm uit de muur laten steken, maar hoe kan ik het gewicht + extra gewicht op een goede manier laten ondersteunen? Er zit nu namelijk geen ondersteuning voor een vensterbank.
Voor de afwerking van de vensterbank (Mdf) wil ik graag ook zo’n hippe afgeronde kant. Maar ik ben nog aan het twijfelen of dat de aanschaf van een bovenfrees waard is.
Misschien kan de plaat zelfs nog onder het kozijn geschoven worden (om het kiepen tegen te gaan)quote:Op woensdag 21 april 2010 08:45 schreef Gurb het volgende:
[..]
Je zal denk ik moeten zorgen dat de plaat niet kan gaan kiepen, en dat de plank uit zich zelf sterk genoeg is.
Dus als je tegen de muur een vuren regel schroeft van bijvoorbeeld 44 x70 mm. Hier kun je dan deugdelijk je vensterbank (18 mm multiplex zou ik voor gaan) op bevestigen. Vervolgens moet je zorgen dat je vensterbank niet kan gaan kiepen, dus ter plaatse van het kozijn zul je de vensterbank moeten koppelen aan de onderdorpel van je kozijn. Dit kun je doen door hier een aluminium U-profiel tegen aan te schroeven waar je je vensterbank in schuift.
En anders inderdaad de oplossing van Forno
Ik ging er eigenlijk vanuit dat vanaf de binnenkant van het kozijn tot aan de binnenkant van de gevel er nog wel een stukje muur zou zitten. Dus als je dan aan de binnenkant van de muur nog eens 5 cm erbij pakt, zou het moeten gaan.quote:Op woensdag 21 april 2010 08:52 schreef Bklusser het volgende:
[..]
Misschien kan de plaat zelfs nog onder het kozijn geschoven worden (om het kiepen tegen te gaan)
Maar zou een ondersteuning over de eerste 5-7cm van de plank/vensterbank voldoende zijn om genoeg ondersteuning te hebben op het uiteinde in de kamer?
Vraag 2 hierbij, dacht zelf eerst aan MDF, vanwaar de keuze voor multiplex?
Dat zou inderdaad goed kunnen dat de ketel niet voldoende capaciteit heeft. Maar was het niet handig geweest om hier over na te denken voordat je de nieuwe radiatoren kocht?quote:Op donderdag 29 april 2010 22:08 schreef JohnB52 het volgende:
Hallo,
Dus wat hebben we gedaan: nieuwe gekocht, en ook een aantal design-radiatoren, en radiatoren die nu dubbel waren, vervangen voor een met 3 platen.
Nou komt de vraag: kan het zo zijn, doordat we de radiatoren vervangen hebben door radiatoren met meer vermogen, de CV het niet meer aankan, en het dus niet warmgestookt krijgt?
Of zijn er nog andere dingen die er door het vervangen van de radiatoren kunnen gebeuren, of waar we nog op moeten letten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |