abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 maart 2010 @ 00:33:36 #251
64949 Gappie
the one and only
pi_79393262
klein tvp-tje
d(-_-)b
pi_80001857
Vraagje,

In mijn oude houten vloer bleek houtworm te zitten.
Deze is dus compleet verwijderd en het hele huis is compleet besproeid om alle beestjes dood te houden.
Nu heb ik op mijn vloerbalken OSB platen gelegd als ondervloer (hierover komt later laminaat)
Aangezien ik vergeten was dat hout kan werken kwam ik er al snel achter dat de OSB platen beginnen te "kraken" als deze langs elkaar schuiven.

Hoe kan ik voorkomen dat dit in de toekomst ook gaat gebeuren? (zijn OSB platen zonder messing of groef) en liggen nu nog los op de houten balkenlaag.
pi_80007497
Is het niet meer mogelijk om de platen om ruilen voor OSB met mes in groef? Ik doe er dan vaak ook nog een druppie lijm tussen de mes en groef en je krijgt dan een 'massieve vloer'.

Wat jij kan doen is eventueel op de las een plaatje hout eronder en beide delen hierop vastschroeven.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  dinsdag 6 april 2010 @ 16:00:34 #254
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_80007666
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 13:16 schreef Bklusser het volgende:
Vraagje,

In mijn oude houten vloer bleek houtworm te zitten.
Deze is dus compleet verwijderd en het hele huis is compleet besproeid om alle beestjes dood te houden.
Nu heb ik op mijn vloerbalken OSB platen gelegd als ondervloer (hierover komt later laminaat)
Aangezien ik vergeten was dat hout kan werken kwam ik er al snel achter dat de OSB platen beginnen te "kraken" als deze langs elkaar schuiven.

Hoe kan ik voorkomen dat dit in de toekomst ook gaat gebeuren? (zijn OSB platen zonder messing of groef) en liggen nu nog los op de houten balkenlaag.
Hoe hebben ze dat gedaan? sproeien?
Ik weet niet zeker of ik nog meer last heb van houtworm, ik vermoed het wel.. maar om te laten spuiten moeten alle gestucte plafonds eruit, in het hele huis....
dat wordt dan een kostenpost van een paar 1000 euro... kutzooi
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  dinsdag 6 april 2010 @ 16:22:57 #255
104367 Thrackan
new and improved
pi_80008552
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:00 schreef Jumparound het volgende:

[..]

Hoe hebben ze dat gedaan? sproeien?
Ik weet niet zeker of ik nog meer last heb van houtworm, ik vermoed het wel.. maar om te laten spuiten moeten alle gestucte plafonds eruit, in het hele huis....
dat wordt dan een kostenpost van een paar 1000 euro... kutzooi
Mja, dat, of je huis wordt langzaam van binnenuit opgevreten... Dan zou ik het wel weten.
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
  dinsdag 6 april 2010 @ 16:25:39 #256
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_80008681
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:22 schreef Thrackan het volgende:

[..]

Mja, dat, of je huis wordt langzaam van binnenuit opgevreten... Dan zou ik het wel weten.
na een jaar verbouwen ben ik bijna klaar... voor jou lekker makkelijk praten
Ecosia
  woensdag 7 april 2010 @ 09:56:45 #257
104367 Thrackan
new and improved
pi_80033408
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:25 schreef Jumparound het volgende:

[..]

na een jaar verbouwen ben ik bijna klaar... voor jou lekker makkelijk praten
Nah, ik zet gewoon een doodnuchtere conclusie neer

Veel succes in ieder geval...
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
  woensdag 7 april 2010 @ 10:31:41 #258
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_80034510
Ben opzoek naar vergassing
misschien is dat een optie
Ecosia
pi_80034726
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 15:56 schreef mister_white het volgende:
Is het niet meer mogelijk om de platen om ruilen voor OSB met mes in groef? Ik doe er dan vaak ook nog een druppie lijm tussen de mes en groef en je krijgt dan een 'massieve vloer'.

Wat jij kan doen is eventueel op de las een plaatje hout eronder en beide delen hierop vastschroeven.
Wow, deze hele reactie gemist. Omruilen platen is niet meer mogelijk (zijn allemaal verzaagd zodat de naad op de balken rust) Balken zijn 8cm breed dus bijna 4cm overlap op de balken. De langsnaden zou ik kunnen verstevigen met een plaat hout er onder. Maar blijf ik dan ook het knarsgeluid voorkomen? Of valt dat allemaal weg als ik de platen aan elkaar schroef en op de balken vast schroef?

@Jumparound.
Bij mij is het gif tegen het hout aan geneveld. Op het moment dat mijn hele huis leeggesloopt was, en alle het hout dus zichtbaar. Vloer zou ook behandeld kunnen worden, maar aangezien de balken dan niet beneveld konden worden heb ik besloten de hele vloer maar weg te halen. Gelukkig aangezien de balken redelijk waren aangetast onder de benedenvloer. Maar misschien dat er inderdaad ook andere technieken mogelijk zijn in jouw geval.
  woensdag 7 april 2010 @ 12:02:46 #260
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_80038081
quote:
Op woensdag 7 april 2010 10:37 schreef Bklusser het volgende:

[..]

@Jumparound.
Bij mij is het gif tegen het hout aan geneveld. Op het moment dat mijn hele huis leeggesloopt was, en alle het hout dus zichtbaar. Vloer zou ook behandeld kunnen worden, maar aangezien de balken dan niet beneveld konden worden heb ik besloten de hele vloer maar weg te halen. Gelukkig aangezien de balken redelijk waren aangetast onder de benedenvloer. Maar misschien dat er inderdaad ook andere technieken mogelijk zijn in jouw geval.
Vergassen kan niet, dat kan alleen bij vrijstaande huizen
Naja, dan moet het maar in etappes... zodra het plafond in de keuken eruit gaat neem ik gelijk de woonkamer mee.... en laat dan spuiten...
Ecosia
pi_80077722
Een vraagje aan de timmerman.

Hoe zitten die dwarsbalkjes nu vast op de verticale balk in het midden? Met een metalen hoekje, of zijn hier speciale schroeven voor oid? Ik begrijp niet hoe je de ene balk kan vastmaken, en dan de andere kant op exacte dezelfde postitie moet vastschroeven.

FOK!fotograaf donderdag 8 april 2010 @ 12:12:58 #262
17893 Forno
pi_80078238
Vaak worden de schroeven er in het werk schuin ingedraaid. Als het kan natuurlijk gewoon recht, maar dat kan lang niet altijd. Trouwens Torx-schroeven zijn wel een uitkomst.
De stijfheid van de wand is trouwens pas 100% zodra de gipsplaat er tegenaan zit. Metalstud stijlen staan bijvoorbeeld helemaal los. Dus de schroeven in het hout, zijn in feite grotendeels om de boel tijdelijk bij elkaar te houden.

Hoekijzers kan, maar kosten natuurlijk veel meer dan een paar schroeven (projectmatig gezien).

[ Bericht 11% gewijzigd door Forno op 08-04-2010 12:18:11 ]
  donderdag 8 april 2010 @ 12:20:59 #263
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_80078509
Ik heb hier voor de En suite keepverbindingen e.d. gemaakt .
Al is dat wel weer behoorlijk arbeidsintensief en zinloos voor een gipswandconstructie.
pi_80086490
Je kan de dwarsbalkjes ook gewoon iets van elkaar laten verspringen zodat je er een paar schroeven horizontaal in kan schroeven. Het mikt niet zo nauw, het is geen zichtwerk.
pi_80233997
ik heb een vraag

ik wil zelf een bank maken, en moet daarvoor een paar panelen in stukken zagen

het zijn allemaal rechte lijnen en ik wil dat doen met een decoupeerzaag

nu dacht ik (om recht te zagen), dat het misschien handig is een latje tegen de plaat te timmeren (aan de binnenkant, zodat je het achteraf niet ziet) waarlangs ik de decoupeerzaag kan 'geleiden'

heeft dat zin of trilt dat te erg om redelijk te zagen?

bedankt!
  maandag 12 april 2010 @ 21:31:38 #266
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_80242426
quote:
Op maandag 12 april 2010 18:02 schreef JoPiDo het volgende:
ik heb een vraag

ik wil zelf een bank maken, en moet daarvoor een paar panelen in stukken zagen

het zijn allemaal rechte lijnen en ik wil dat doen met een decoupeerzaag

nu dacht ik (om recht te zagen), dat het misschien handig is een latje tegen de plaat te timmeren (aan de binnenkant, zodat je het achteraf niet ziet) waarlangs ik de decoupeerzaag kan 'geleiden'

heeft dat zin of trilt dat te erg om redelijk te zagen?

bedankt!
Hulplatje/mal met lijmklemmen vastzetten en (die tip heb ik uit dit topic) van onderaf zagen. Met een decoupeerzaag is het vrijwel onmogelijk recht te zagen. Laat zoveel mogelijk op maat zagen door de bouwmarkt en zaag zelf alleen de laatste delen.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  FOK!fotograaf maandag 12 april 2010 @ 22:09:25 #267
17893 Forno
pi_80244270
Decoupeerzaag en recht is een no-no. Daarvoor heb je de (hand)cirkelzaag.

Als je een hele vaste hand hebt, kun je redelijk strak zagen. Maar ik zou het laten zagen inderdaad.
pi_80245356
quote:
Op maandag 12 april 2010 22:09 schreef Forno het volgende:
Decoupeerzaag en recht is een no-no. Daarvoor heb je de (hand)cirkelzaag.

Als je een hele vaste hand hebt, kun je redelijk strak zagen. Maar ik zou het laten zagen inderdaad.

kun je daarmee ook onder een hoek zagen?

ik had helemaal niet gedacht aan dat stuk gereedschap, wel een goede tip
  FOK!fotograaf dinsdag 13 april 2010 @ 09:26:07 #269
17893 Forno
pi_80253777
Ja, je kunt een handcirkelzaag tot 45 graden draaien en dus verstek zagen.
  dinsdag 13 april 2010 @ 09:32:02 #270
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_80253923
Ik heb een afkortzaag maar vermoed dat ie om een of andere reden niet precies recht zaagt! (als in loodrecht)
heeft iemand een simpel truckje om de rechtheid te controleren?

S
Ecosia
pi_80254684
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 09:32 schreef Jumparound het volgende:
Ik heb een afkortzaag maar vermoed dat ie om een of andere reden niet precies recht zaagt! (als in loodrecht)

Langs het zaagblad kijken? Langs iets rechts leggen
  dinsdag 13 april 2010 @ 10:37:29 #272
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_80255607
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 10:02 schreef Bklusser het volgende:

[..]

Langs het zaagblad kijken? Langs iets rechts leggen
zaagblad zie ik niets aan...
naja, ik zoek nog wel even verder...
Ecosia
pi_80258815
quote:
Met een blokhaak. Zaag een plank door en controleer het met een blokhaak. Overigens is dit bij de meeste afkortzagen wel af te stellen.
  dinsdag 13 april 2010 @ 12:07:11 #274
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_80258897
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 12:04 schreef mister_white het volgende:

[..]

Met een blokhaak. Zaag een plank door en controleer het met een blokhaak. Overigens is dit bij de meeste afkortzagen wel af te stellen.
Probleem is dat ie verder kan dan 0 graden, en lijkt hij te bewegen na een stukje zagen (dus naar 1 of 2 graden kruipt)
Ecosia
pi_80262457
quote:

S
Simpel truukje:
Leg een plank onder je afkortzaag. Zaag deze door.

Vervolgens pak je het afgezaagde stuk wat links licht, deze draai je om en leg je aan de rechterkant neer en schuif je tegen het zaagblad aan (ff stekker eruit en de kap naar beneden drukken).
Als er nu een naadje komt tussen het zaagblad en het gezaagde stuk, is je zaag niet haaks.
  dinsdag 13 april 2010 @ 14:52:57 #276
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_80264905
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 13:53 schreef Gurb het volgende:

[..]

Simpel truukje:
Leg een plank onder je afkortzaag. Zaag deze door.

Vervolgens pak je het afgezaagde stuk wat links licht, deze draai je om en leg je aan de rechterkant neer en schuif je tegen het zaagblad aan (ff stekker eruit en de kap naar beneden drukken).
Als er nu een naadje komt tussen het zaagblad en het gezaagde stuk, is je zaag niet haaks.
ik ga straks gelijk kijken tnx!
Ecosia
pi_80296203
quote:
Probleem is dat ie verder kan dan 0 graden, en lijkt hij te bewegen na een stukje zagen (dus naar 1 of 2 graden kruipt)
Lijkt mij gevalletje van een knappe afkortzaag kopen. Goedkope afkortzagen zijn hopeloos qua accuraatheid.
pi_80318604
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:

Ik weet niet goed welk schuurapparaat ik voor welke klus het beste kan gebruiken:

Ik moet trappen en kozijnen schuren, en heb zelf een B&D Mouse.... Maar vraag me af of ik dan het beste resultaat krijg met dit machientje ( mijn vriendin moet ook met dat apparaat overweg, de KA270 van B&D is veel te zwaar voor haar)

Welk apparaat voor welke klus?
  FOK!fotograaf woensdag 14 april 2010 @ 21:21:00 #279
17893 Forno
pi_80321159
Zo'n mouse is prima om een trap te schuren. Eerst branden en krabben. Dan met grove korrel beginnen.
  donderdag 15 april 2010 @ 21:24:42 #280
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_80360322
Ik moet zo net mogelijk een gat met diameter 214mm. in 4 multiplex platen zagen(?). Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Decoupeerzaag, bovenfrees?
The remedy is the experience.
  donderdag 15 april 2010 @ 22:51:52 #281
36431 bleiblei
pi_80365778
Moet het precies 214mm zijn?
Je kan namelijk gatzagen krijgen van 200mm
http://www.gereedschapbes(...)metaal-gatzaag-200mm

Oeh, 210 heb je ook nog!
http://www.royaltrading.n(...)BI-METAAL-210MM.html
pi_80373019
quote:
Op donderdag 15 april 2010 21:24 schreef Klonterpot het volgende:
Ik moet zo net mogelijk een gat met diameter 214mm. in 4 multiplex platen zagen(?). Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Decoupeerzaag, bovenfrees?
bovenfrees met een cirkelmal.

Hart van de cirkel bepalen, mal instellen.
Halve plaat doorfrezen, mal weghalen en met een kopieerfreesje het gat dieper uitfrezen.

En als je geen bovenfrees hebt dan gewoon erg nauwkeurig met een decoupeerzaag zagen.
  vrijdag 16 april 2010 @ 14:47:44 #283
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_80385206
Dankjewel, ik ga het beide even overwegen!
The remedy is the experience.
  vrijdag 16 april 2010 @ 16:29:00 #284
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_80389569
quote:
Op woensdag 14 april 2010 10:37 schreef mister_white het volgende:

[..]

Lijkt mij gevalletje van een knappe afkortzaag kopen. Goedkope afkortzagen zijn hopeloos qua accuraatheid.
en het is nogwel een makita
Ecosia
  vrijdag 16 april 2010 @ 16:33:50 #285
36431 bleiblei
pi_80389753
ik heb een metabo die ook niet 90% haaks is. ik denk dat je die precisie alleen haalt met een kapex. maar ja. dat geld.

tegen lichtjes slingeren helpt een dikker zaagblad wellicht.
pi_80459395
Wie kan ons even helpen?

We zijn bezig om de trap te ontdoen van verf.

4 lagen: een beits, grondverf, gele verf, grijze verf....

We hebben al dit gehaald van Alabastine : http://www.alabastine.nl/ultra_verfstripper.html#

T werk wel, maar slechts 1 verflaag tegelijk... 15 euro per pot, en dan moeten we 2 trappen...

Wie heeft er goede tips om het er netjes vanaf te krijgen? De beits wordt erg lastig, die is heel goed in het hout getrokken.

We willen m overigens hoogglans wit schilderen, maar dankzij halve maantjes, en het daarna nogmaals overschilderen zou het resultaat erg lelijk zijn als we na wat opschuren en grondverven de hoogglans erop zouden zetten...
pi_80470314
gewoon met een fohn en stripper? Dat werkt volgens mij nog het beste. Alleen niet zo lopen hakken, maar netjes schrapen.
pi_80471185
ik ga t zo proberen ff kijken of t beter lukt!
pi_80481216
quote:
Op maandag 19 april 2010 08:41 schreef _VoiD_ het volgende:
gewoon met een fohn en stripper? Dat werkt volgens mij nog het beste. Alleen niet zo lopen hakken, maar netjes schrapen.
Inderdaad, en het liefst een bankslijpmachine in de buurt om regelmatig je verfkrabber te slijpen.
pi_80516186
Voor de voorkant van mijn huis wil ik een nieuwe vensterbank maken.
Maar ik zit nog even met de bevestiging/ophanging en afwerking van de vensterbank.
De maten van de vensterbank zijn wat afwijkend, met name de bevestiging op mijn jaren 30 kozijn is nog een beetje tricky. Maar is wel op een mooie manier uit te zagen denk ik.
Een stevige bevestiging vind ik nog echter wel lastig. Ik wil de vensterbank een 35-40 cm uit de muur laten steken, maar hoe kan ik het gewicht + extra gewicht op een goede manier laten ondersteunen? Er zit nu namelijk geen ondersteuning voor een vensterbank.

Voor de afwerking van de vensterbank (Mdf) wil ik graag ook zo’n hippe afgeronde kant. Maar ik ben nog aan het twijfelen of dat de aanschaf van een bovenfrees waard is.
  FOK!fotograaf dinsdag 20 april 2010 @ 14:22:33 #291
17893 Forno
pi_80520199
Je bedoelt windowseats? Heb hetzelfde plan. Diepe vensterbanken met ronde vormen.

Zelf heb ik de hele woning gestript, dus ik kan er een nieuw houten frame voor bouwen van stijl- en regelwerk. Dat gewoon op de kale vloer staat. En waar de vensterbank naar voren steekt (voor het zitgedeeltes), laat ik het frame 'meebuigen'. Zodoende is het zitgedeelte van de vensterbank overal goed ondersteund. De vensterbank zal dan hoogstens 4 a 5 cm overkragen, iets waar een dikke mdf plaat van makkelijk mee overweg kan. Dacht zelf een dikte van 3 a 4 cm mdf. Dan heeft het een beetje body. Mdf heeft van zichzelf weinig stijfheid, dus je zult de sterkte vooral uit de ondersteuning moeten halen. Wil je rondingen mooi afwerken dan raad ik je een bovenfrees zeker aan. Of je huurt hem een weekje.
pi_80521335
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:22 schreef Forno het volgende:
Je bedoelt windowseats? Heb hetzelfde plan. Diepe vensterbanken met ronde vormen.

Zelf heb ik de hele woning gestript, dus ik kan er een nieuw houten frame voor bouwen van stijl- en regelwerk. Dat gewoon op de kale vloer staat. En waar de vensterbank naar voren steekt (voor het zitgedeeltes), laat ik het frame 'meebuigen'. Zodoende is het zitgedeelte van de vensterbank overal goed ondersteund. De vensterbank zal dan hoogstens 4 a 5 cm overkragen, iets waar een dikke mdf plaat van makkelijk mee overweg kan. Dacht zelf een dikte van 3 a 4 cm mdf. Dan heeft het een beetje body. Mdf heeft van zichzelf weinig stijfheid, dus je zult de sterkte vooral uit de ondersteuning moeten halen. Wil je rondingen mooi afwerken dan raad ik je een bovenfrees zeker aan. Of je huurt hem een weekje.
Bedoel geen windowseats, maar wel een brede vensterbank. De ophanging moet allemaal tegen de buitenmuur aan bevestigd kunnen worden.
Staat zo'n 3 plaats verwarming onder die ik een beetje weg wil laten vallen door een brede vensterbank. En een beetje stevig zou ook handig zijn, heb toch de neiging om er toch op te staan (tegen de muur aan) in plaats van snel een trapje te pakken.

Bestaan er plankdragers misschien die ervoor kunnen zorgen dat een persoon van 80-100kg op een houten plaat van 40cm kan staan zonder dat er iets mis gaat?
  FOK!fotograaf dinsdag 20 april 2010 @ 22:02:52 #293
17893 Forno
pi_80539558
Je bedoelt tegen de binnenmuur neem ik aan?

Als dat een muur van baksteen of beton is, kun je er flinke plankdragers onder bevestigen.
Met pluggen in de muur, en schroefjes in het hout.

pi_80548907
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 12:39 schreef Bklusser het volgende:
Voor de voorkant van mijn huis wil ik een nieuwe vensterbank maken.
Maar ik zit nog even met de bevestiging/ophanging en afwerking van de vensterbank.
De maten van de vensterbank zijn wat afwijkend, met name de bevestiging op mijn jaren 30 kozijn is nog een beetje tricky. Maar is wel op een mooie manier uit te zagen denk ik.
Een stevige bevestiging vind ik nog echter wel lastig. Ik wil de vensterbank een 35-40 cm uit de muur laten steken, maar hoe kan ik het gewicht + extra gewicht op een goede manier laten ondersteunen? Er zit nu namelijk geen ondersteuning voor een vensterbank.

Voor de afwerking van de vensterbank (Mdf) wil ik graag ook zo’n hippe afgeronde kant. Maar ik ben nog aan het twijfelen of dat de aanschaf van een bovenfrees waard is.
Je zal denk ik moeten zorgen dat de plaat niet kan gaan kiepen, en dat de plank uit zich zelf sterk genoeg is.

Dus als je tegen de muur een vuren regel schroeft van bijvoorbeeld 44 x70 mm. Hier kun je dan deugdelijk je vensterbank (18 mm multiplex zou ik voor gaan) op bevestigen. Vervolgens moet je zorgen dat je vensterbank niet kan gaan kiepen, dus ter plaatse van het kozijn zul je de vensterbank moeten koppelen aan de onderdorpel van je kozijn. Dit kun je doen door hier een aluminium U-profiel tegen aan te schroeven waar je je vensterbank in schuift.

En anders inderdaad de oplossing van Forno
pi_80549031
quote:
Op woensdag 21 april 2010 08:45 schreef Gurb het volgende:
[..]
Je zal denk ik moeten zorgen dat de plaat niet kan gaan kiepen, en dat de plank uit zich zelf sterk genoeg is.

Dus als je tegen de muur een vuren regel schroeft van bijvoorbeeld 44 x70 mm. Hier kun je dan deugdelijk je vensterbank (18 mm multiplex zou ik voor gaan) op bevestigen. Vervolgens moet je zorgen dat je vensterbank niet kan gaan kiepen, dus ter plaatse van het kozijn zul je de vensterbank moeten koppelen aan de onderdorpel van je kozijn. Dit kun je doen door hier een aluminium U-profiel tegen aan te schroeven waar je je vensterbank in schuift.

En anders inderdaad de oplossing van Forno
Misschien kan de plaat zelfs nog onder het kozijn geschoven worden (om het kiepen tegen te gaan)
Maar zou een ondersteuning over de eerste 5-7cm van de plank/vensterbank voldoende zijn om genoeg ondersteuning te hebben op het uiteinde in de kamer?

Vraag 2 hierbij, dacht zelf eerst aan MDF, vanwaar de keuze voor multiplex?
pi_80551426
quote:
Op woensdag 21 april 2010 08:52 schreef Bklusser het volgende:

[..]

Misschien kan de plaat zelfs nog onder het kozijn geschoven worden (om het kiepen tegen te gaan)
Maar zou een ondersteuning over de eerste 5-7cm van de plank/vensterbank voldoende zijn om genoeg ondersteuning te hebben op het uiteinde in de kamer?

Vraag 2 hierbij, dacht zelf eerst aan MDF, vanwaar de keuze voor multiplex?
Ik ging er eigenlijk vanuit dat vanaf de binnenkant van het kozijn tot aan de binnenkant van de gevel er nog wel een stukje muur zou zitten. Dus als je dan aan de binnenkant van de muur nog eens 5 cm erbij pakt, zou het moeten gaan.

En het zou inderdaad nog mooier zijn om de vensterbank onder het kozijn te steken.

En mdf is lang niet zo sterk als multiplex, dus daarom mijn keuze voor multiplex.
pi_80857836
Hallo,

Ik kan het niet echt handig omschrijven maar ik probeer het toch maar...

We zijn druk bezig met verbouwen, en hebben ook nieuwe radiatoren gekocht, de oude waren lelijk, doordat ze diverse malen waren overgeschilderd.

Ook waren sommige radiatoren enkelplaats en ook soms zonder convectoren.

Dus wat hebben we gedaan: nieuwe gekocht, en ook een aantal design-radiatoren, en radiatoren die nu dubbel waren, vervangen voor een met 3 platen.

Nou komt de vraag: kan het zo zijn, doordat we de radiatoren vervangen hebben door radiatoren met meer vermogen, de CV het niet meer aankan, en het dus niet warmgestookt krijgt?

Of zijn er nog andere dingen die er door het vervangen van de radiatoren kunnen gebeuren, of waar we nog op moeten letten?
pi_80865927
quote:
Op donderdag 29 april 2010 22:08 schreef JohnB52 het volgende:
Hallo,

Dus wat hebben we gedaan: nieuwe gekocht, en ook een aantal design-radiatoren, en radiatoren die nu dubbel waren, vervangen voor een met 3 platen.

Nou komt de vraag: kan het zo zijn, doordat we de radiatoren vervangen hebben door radiatoren met meer vermogen, de CV het niet meer aankan, en het dus niet warmgestookt krijgt?

Of zijn er nog andere dingen die er door het vervangen van de radiatoren kunnen gebeuren, of waar we nog op moeten letten?
Dat zou inderdaad goed kunnen dat de ketel niet voldoende capaciteit heeft. Maar was het niet handig geweest om hier over na te denken voordat je de nieuwe radiatoren kocht?
pi_80870571
Euhm, jawel had wel gekund, maar toen niet bij stilgestaan.

Wat ook nog zo is:

Eerst hing er een mega-warmwatertank van 125 liter, en een oudere CV, uit 1982 ( heb m zelf niet gezien)

Nu eentje uit 2004, ik zou er graag meer over vertellen maar ik zit nu nog in mijn oude huis...

Kan het zo zijn dat capaciteit v dat nieuwere ding hoger is dan die oude? radiatoren hangen er al vanaf 1982 dus ik denk dat ze toen daarop berekend zijn...

Wat kan er dan gebeuren als CV te weinig vermogen geeft?
pi_80931152
Ook ik had een vraagje.

Wij hebben een gemetselde muur in de woonkamer. Het ziet er precies uit als zo'n metselsteenstrip die je kunt kopen om erop te plakken, maar dit is een oorspronkelijk gemetselde muur. Aangezien deze muur de kamer nogal donker maakt (donkere stenen) wilde ik deze witmaken, maar ik mag de muur niet verven/overstucken. Ik dacht dus, weet je wat, ik zet er gipsplaten voor.

Ik mag helaas niet boren in de muur. Nu was mijn vraag, kan je het houten frame waar je de gipslaten tegenaan schroeft (heten dat raggels?) vastzetten in de voegen tussen de stenen? In de voegen mag ik wel boren, deze zijn goed op te vullen als het er eventueel ooit weer eens af moet. Of wordt dit nooit stevig genoeg?

Er zal nooit wat aan de muur worden opgehangen oid, het is echt alleen voor het zicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')