abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 maart 2010 @ 11:16:36 #226
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_78766378
Petje af voor je hulp Keimpe!
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_78771411
hoi, ja het is moeilijk uit te leggen. Zal proberen snel een foto te maken. Het verschil in hoogte tussen beide gedeeltes is volgens mij niet meer dan 1 cm.

Weet niet of het op te lossen is met een stuk hout. Ik zal die foto maken, dan zal het hopelijk wat duidelijker worden. Bedankt voor de reacties die al gegeven zijn
The human race has one really effective weapon, and that is laughter.
pi_78831789
quote:
Op maandag 1 maart 2010 21:35 schreef KeimpeLwd het volgende:
Mannetje meldt zich!
Klaas, als je de voetplaat van de handcirkel scheef zet wil hij idd nog wel es weglopen. Het is dan ook niet ideaal. Het vergt een strakke hand en als je gebruik wilt maken van een geleider dan moet je de geleider plaatsen aan de kant waar de zaag heenloopt. Hij loopt dan naar de geleider toe ipv erbij weg. Mijn ervaring is echter dat je toch beter uit de hand bij de streep langs kan zagen, zodat je zelf bij kunt sturen. En niet drukken, rustig zagen.
Beetje flauw, maar toch een gevalletje oefening baart kunst denk ik. Het kan natuurlijk ook aan de machine liggen, een nieuwe Festo met lineaal loopt niet weg bijvoorbeeld maar toch moet het met alle machines kunnen hoor.
Succes ermee!
Ah check, voor de festo moeten we nog even door sparen, maar tot die tijd zal ik lustig oefen met uit de hand zagen of de lineaal aan de andere kant leggen.

Dank
pi_78847026
geleider wel vastzetten, anders jout het niks he kootstra..
grab life by the balls
pi_78852066
oehhh wat bin ik tiege blied mei dei.. foar safier myn gebrekkige frysk..

Misschien kun je mij ook helpen/adviseren?

Wij overwegen een huis aan te schaffen die op het moment nog geen vaste trap naar de zolderverdieping heeft, slechts een vlizo. Het gaat om een jaren 30 woning met zadeldak. Het zadeldak verhindert ons inziens de mogelijkheid om boven de bestaande trap een (zolder)trap te plaatsen. Loophoogte is namelijk te kort. Het plaatsen van een dakkapel of uitbreiding aan de zijgevel is namelijk vergunningstechnisch gezien helaas niet mogelijk. Er zal dus elders op de eerste verdieping ruimte moeten worden gevonden voor het plaatsen van de trap. We willen liever geen ruimte in slaapkamers opofferen om dit te realiseren. Nu zit er aan de voorzijde van de woning een loze kastruimte die wellicht zou kunnen worden benut voor het plaatsen van de nieuwe trap, althans dat heeft onze voorkeur gezien de wens om de andere slaapkamers te behouden. Nu zit hier echter weer een raam, niet echt fraai en veilig om daar een trap te plaatsen en de overloop is wellicht wat smal.(smaller dan op het "bouwtekening" plaatje op funda is getekend

Wij zijn erg benieuwd wat jij voor mogelijkheden ziet om een trap te plaatsen. De trap zal vaak worden gebruikt en dus zien we een wenteltrap of een erg steile/smalle trap niet zitten.Een dichte trap vinden we erg mooi en veilig, maar zal wellicht niet fraai zijn i.v.m. het raam. De trap zal zeker 80cm breed moeten zijn, liever 90 nog..

Hieronder een link naar funda van het beoogde huis. Op de link kun je plaatjes van het verloop van het dak vinden en foto's en plattegrond van de bovenverdieping. De overloop is wel wat te breed ingetekend.


http://www.funda.nl/koop/(...)stanjelaan-11/fotos/
We hebben deze vraag al voorgelegd bij verschillende trapexperts/ aannemers maar die willen graag de situatie ter plekke bekijken, logisch ook. Maar we weten nog niet of we het huis wel willen kopen. Als het namelijk niet mogelijk is om op zolder een vaste trap en 2 slaapkamers te creeren en badkamer met bad/douche dan hoeft het voor ons niet.

Ik hoop dat je goede ideeen hebt over waar en welk type trap hier het beste te plaatsen.
  zondag 7 maart 2010 @ 18:25:33 #231
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78854497
je kunt, zeker vandaag de dag, toch best tegen die verkopend makelaar zeggen dat je eerst met een aannemer door de hut wilt lopen voor je besluit om te gaan kopen/bod uit te brengen ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_78855031
Ja hoor dat kan best, maar we willen liever nog geen aannemer inschakelen voordat we zeker weten wat de mogelijkheden precies zijn. We vinden dat niet eerlijk t.o.v. de aannemer als we dan besluiten het huis niet te nemen of de klus bv aan een ander te gunnen.
  zondag 7 maart 2010 @ 18:51:14 #233
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_78855435
Een simpele vraag KeimpeLwd. Ik woon in een oud pand met ouderwetse houten schuiframen. Een ervan piept heel vervelend bij het opendoen (en dat is het raam waaruit ik mijn sigaretten rook, dus ik doe hem nogal eens open). Wat kan ik daar aan doen? Ik zou denken een olie of iets dergelijks tussen het bewegende deel van het raam en het kozijn zien te smeren of zo?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_78858505
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:39 schreef kluskampioene het volgende:
Ja hoor dat kan best, maar we willen liever nog geen aannemer inschakelen voordat we zeker weten wat de mogelijkheden precies zijn. We vinden dat niet eerlijk t.o.v. de aannemer als we dan besluiten het huis niet te nemen of de klus bv aan een ander te gunnen.
Kluskampieoene, je kan ook een bouwkundig instructeur vragen, die leg je uit wat je wil en wat je vragen zijn. Beste man/vrouw komt een keer met je mee, geeft een advies en stuurt een factuur voor de gedane werkzaamheden.

Je zou ook altijd een aannemer kunnen vragen of hij met je mee wil. Spreek je vooraf duidelijk af dat je een factuur wilt voor zijn advies. Maar ik zou een bouwkundige doen, gezien de mogelijke veranderingen die je ook in de inrichting wil doen.
pi_78877316
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 10:06 schreef KeimpeLwd het volgende:
Ooh weer mis dus, in dat geval zul je naast je deurtjes passtukken moeten maken die aansluiten op de scheve wanden. Net als die blinde zijpanelen die je bij keukens tegenkomt weet je wel?
Ik ben dit weekend serieus aan de slag gegaan met de kast, ik denk dat het wel wat kan worden.

Alles is alleen nog meer gedraaid, schever, krommer, boller, holler en golvend dan ik dacht. Het was echt een ramp om het front van de kast een beetje waterpas en recht te krijgen. Het eerste plankje ligt er in, na een beetje decouperen ben ik daar vrij tevreden over. Vanavond ga ik beginnen aan de rest van de planken en daarna ga ik aan de deurtjes en afwerking beginnen.


Begin van het frame


Frame af


Frame af


Frame plus plankje

Ik heb scharnieren, mdf en een set boortjes voor de scharnieren gekocht, alles is dus in huis. Het mfd heb ik (vrij ruim) op maat laten zagen, anders paste het niet in mijn 106-je.

Kortom: lekker bezig.
pi_78882028
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:51 schreef keesjeislief het volgende:
Een simpele vraag KeimpeLwd. Ik woon in een oud pand met ouderwetse houten schuiframen. Een ervan piept heel vervelend bij het opendoen (en dat is het raam waaruit ik mijn sigaretten rook, dus ik doe hem nogal eens open). Wat kan ik daar aan doen? Ik zou denken een olie of iets dergelijks tussen het bewegende deel van het raam en het kozijn zien te smeren of zo?
\

Geen olie of vet op hout gebruiken. Smeer e.e.a. in met wat kaarsvet.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  maandag 8 maart 2010 @ 12:30:23 #237
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78884402
quote:
Op maandag 8 maart 2010 11:28 schreef mister_white het volgende:

[..]

\

Geen olie of vet op hout gebruiken. Smeer e.e.a. in met wat kaarsvet.
yep idd, daar heeft dit uilskeuken niet aan gedacht toen hij een paar boutjes buiten invette...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_78885845
quote:
Op maandag 8 maart 2010 11:28 schreef mister_white het volgende:

[..]

\

Geen olie of vet op hout gebruiken. Smeer e.e.a. in met wat kaarsvet.
Wat gebeurt er dan?
  maandag 8 maart 2010 @ 14:05:53 #239
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78888032
quote:
Op maandag 8 maart 2010 13:10 schreef Goover het volgende:

[..]

Wat gebeurt er dan?
dan krijg je vlekken op je hout. De olie die je op je metaal hebt gedaan trekt in het hout.
Althans, dat zie ik als ik hier eens naar buiten kijk en die 4 bouten in het hout zie zitten
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 8 maart 2010 @ 21:35:53 #240
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_78909441
Geweldig topic, dank aan de timmerman die zijn kennis met ons wil delen.

Ik heb een vraagje. Hoe kan ik recht boren, dus echt haaks op het oppervlakte? Dat een schroef een beetje schuin zit zie je niks van, maar een deuvelverbinding moet echt superstrak zitten.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  maandag 8 maart 2010 @ 22:24:56 #241
104367 Thrackan
new and improved
pi_78912012
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:35 schreef ouderejongere het volgende:
Geweldig topic, dank aan de timmerman die zijn kennis met ons wil delen.

Ik heb een vraagje. Hoe kan ik recht boren, dus echt haaks op het oppervlakte? Dat een schroef een beetje schuin zit zie je niks van, maar een deuvelverbinding moet echt superstrak zitten.
Wat mij als eerste te binnen schiet is een kolomboor
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 02:19:26 #242
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78918118
loop ff een gewone bouwschop in. Daar hebben ze van die deuvel setjes. naast een paar maten deuvels, boortjes en lijm zit er nog een ander ding bij.
Een plastic houder met boorgaten. Die zet je tegen de rand van het houd aan en door de metalen ringen schuif je je boor het hout in. In principe zit het dan netjes recht.
Zo'n setje kost misschien 20 euro.

Andere optie is ene complete mal machine van Festool. Die kost echter een factor 50 meer.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_78919475
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:35 schreef ouderejongere het volgende:
Geweldig topic, dank aan de timmerman die zijn kennis met ons wil delen.

Ik heb een vraagje. Hoe kan ik recht boren, dus echt haaks op het oppervlakte? Dat een schroef een beetje schuin zit zie je niks van, maar een deuvelverbinding moet echt superstrak zitten.
Als ik recht moet boren pak ik de blokhaak erbij en dan kan je redelijk secuur de boormachine haaks krijgen.

En om recht te boren, zet één hand op de achterkant van de boormachine, dan zit je exact in dezelfde lijn als het boortje. Nu boor je een stuk makkelijker een recht gat.
Ik bedoel het zwarte stuk op de achterkant van de boormachine, net onder het groene stuk aan de bovenkant. Hier zit een holling waar je precies je hand kan plaatsen.
pi_78941941
Of je maakt een mal. Een blokje hout van een cm. of 4 lang en lekker breed met een gat erdoorheen die precies haaks geboord is. Als je daar doorheen boort, kan het niet missen volgens mij. Ben alleen nog nooit een situatie tegengekomen waar bij je haakser dan op het oog moet boren maar goed, bedenk een hulpmiddel net als ik net heb gedaan zou ik zeggen.
grab life by the balls
  dinsdag 9 maart 2010 @ 20:27:57 #245
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_78944580
Optie met de mal is het makkelijkst haalbare, dank allen voor het meedenken.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_78977330
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:35 schreef Goover het volgende:

[..]

Ik ben dit weekend serieus aan de slag gegaan met de kast, ik denk dat het wel wat kan worden.

Alles is alleen nog meer gedraaid, schever, krommer, boller, holler en golvend dan ik dacht. Het was echt een ramp om het front van de kast een beetje waterpas en recht te krijgen. Het eerste plankje ligt er in, na een beetje decouperen ben ik daar vrij tevreden over. Vanavond ga ik beginnen aan de rest van de planken en daarna ga ik aan de deurtjes en afwerking beginnen.

[ afbeelding ]
Begin van het frame

[ afbeelding ]
Frame af

[ afbeelding ]
Frame af

[ afbeelding ]
Frame plus plankje

Ik heb scharnieren, mdf en een set boortjes voor de scharnieren gekocht, alles is dus in huis. Het mfd heb ik (vrij ruim) op maat laten zagen, anders paste het niet in mijn 106-je.

Kortom: lekker bezig.
Ik heb ook maar een algemeen topic gemaakt van mijn bezigheden.

Goovers huurappartementje, verven, bouwen en verhuizen
pi_78979310
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_78996783
Hahahaa Beijtje!
Ik kan het toch niet laten te reageren. Als je het gat aan beide kanten van het klosje aftekent en ook van beide kanten inboort, kan er weinig misgaan. Het is dus gemakkelijker om een stukje hout waar je van beide kanten bijkunt haaks te doorboren dan een muur. Zo.
grab life by the balls
pi_79268628
Goedenavond,

Ik ben bezig met een vrij grote uitbouw. Het is HSB, voornamelijk vanwege de kosten doen we het meeste zelf. Ik bouw ook nog eens damp-open (met vlas en pavatex materiaal) omdat dat me erg aanspreekt en het lijkt me voor een leek beter te realiseren dan dampdicht.
Omdat velen met adviezen komen hen ik ervoor gekozen om te werken volgens de aanbevelingen van centrum-hout. Daarom nagel ik de wanden die ik in een schuur voorfabriceer. Toch heb ik wel vragen wat betreft materialen, hierop geven boeken te algemene antwoorden...
Hopelijk kan jij me verder helpen.
Zo weet ik niet wat het beste materiaal is voor kier- en naaddichting tussen de wandelen en bij de kozijnaansluitngen.
Ook moet ik stijlen tegen een bestaande buitenmuur schroeven. De buiten muur is ous en onregelmatig. Welk afdichtingsmateriaal is daarbij geschikt? (Isolatie?)
De SPano 22 vloerplaten, kan ik die miet beter schroeven dan spijkeren?
Voor de stijfheid in de wanden gebruik ik OSB 9 mm aan de binnenkant, kan ik die ook het beste schroeven?

Zo heb ik nog wel wat vragen, maar misschien heb je wat betreft deze vragen een advies?

Groeten, Dennis
pi_79302290
Beste Dennis,

Wanddelen die je tegen elkaar aanzet kun je gewoon doorschroeven zonder naaddichting oid, je krijgt dan op de aanzetting een dubbele stijl voor de duidelijkheid.
Kozijnen die je in een houtskeletwand hangt, passen als het goed is precies in de sparing die je daarvoor hebt gemaakt. Zelfde verhaal dus, doorschroeven (vanuit de wand in het kozijn is het mooiste) en mocht je dan een naadje zien pak dan de purspuit er even bij.
Zelf gebruik ik om een waterdichte aansluiting te krijgen tussen het houtskeletwerk en bestaand metselwerk DPC-folie. De stijl die tegen het metselwerk komt moet, zoals alle hout overigens wat in aanraking komt met buitenmetselwerk, in de menie gezet worden. Dan zet je hem op de plaats waar je hem wil hebben en trek dan aan de buitenkant een streep erbij langs op het metselwerk. Vervolgens haal je de stijl weer weg en slijp je met de grote flex (haakse slijper) bij de streep langs het metselwerk in (voor de DPC, leg ik zo uit). Nu kun je de stijl plaatsen. Bij een oneffen muur zal je de stijl moeten uitvullen, liefst met plastic uitvulplaatjes en vastzetten met spanhulzen of spijkerpluggen. Je zal die stijl wel willen gebruiken als bevestigingsregel voor je wand denk ik, dus die kan er daarna tegenaan eventueel.
De snee in het metselwerk, ongeveer 6cm. diep is die, is bedoeld om de vochtkering (DPC) in te doen. Koop een rol DPC-folie van 15 vof 20cm. breed, snij een paar stroken af van een dikke meter lang en pruts die van onder naar boven in die naad. Het grootste gedeelt steekt dan uit de naad en dat niet je dan weer op de buitenkant van je wand, over de dampopen folie heen. Spuit dan zwarte lijmkit in de naad om de DPC vast te houden (DPC is ook zwart trouwens) en ik zou van binnenuit die stijl op het metselwerk ook afpurren. Nu heb je een vocht- en tochtdichte verticale aansluiting. Horizontaal doen we met lood uiteraard..
Spano 22 voor het platdak neem ik aan, schroeven is idd beter met die dikke platen. Of je moet een goeie schiethamer hebben natuurlijk dan spijker je praktisch alles namelijk.
Goeie zaak, even een OSB-plaatje aan de binnenkant achter het gips. Kun je nog eens een schilderijtje ophangen ook. Schroeven, spijkeren maakt niet veel uit, net wat je het leukst vindt. Schroeven zitten wat beter vast maar als je goed spijkert is dat ook prima hoor. Een hobbyist kan beter schroeven voor de zekerheid, trekt beter aan namelijk.
Achter de OSB-plaat trouwens dampdichte folie en aan de buitenkant van je houtskeletwand dampopen folie he! Dampopen of dampdicht bouwen (waar je het over had) bestaat niet, er is maar een manier en dat is dampopen aan de buitenkant en dampdicht binnen.
Veel succes en als je meer wilt weten hoor ik het wel!
grab life by the balls
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')