abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78468085
quote:
maar ja, dan heb je je deur... dan is er weer geen hond die dat kozijn wil plaatsen... Ja meneer... straks schaaf ik iets verkeerd en dan gaat het verkeerd omdat ik dat kozijn niet geleverd heb
quote:
Kan die dat niet dan snijd hij zich in de vingers en leert voor de volgende keer, maar de klant word daar niet de dupe van...
Niet echt de tijd om dergelijke risico's te lopen nu, vind het wel netjes dat ze gewoon eerlijk aangeven het risico niet te kunnen en willen dragen. Jij zoekt wat specifieks en buiten-standaard uit en dan is het natuurlijk vreemd om maar van iedereen te verwachten dit zonder meer te kunnen en willen plaatsen?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
  vrijdag 26 februari 2010 @ 08:20:48 #177
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78468192
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 08:07 schreef De_Rikster het volgende:

[..]

[..]

Niet echt de tijd om dergelijke risico's te lopen nu, vind het wel netjes dat ze gewoon eerlijk aangeven het risico niet te kunnen en willen dragen. Jij zoekt wat specifieks en buiten-standaard uit en dan is het natuurlijk vreemd om maar van iedereen te verwachten dit zonder meer te kunnen en willen plaatsen?
een standaard deur kozijn in een buiten muur??? Moeilijk te plaatsen?

nee hoor, daar zit het m echt niet. ... Het feit dat ze dat kozijn niet zelf aanleveren en het dus niet minimaal 1 keer over de kop kunnen gooien... das het pobleem.

Wat er daarna voor een deur in een kozijn komt maakt geen bal uit... Kozijn is kozijn.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_78468405
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 08:20 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

een standaard deur kozijn in een buiten muur??? Moeilijk te plaatsen?

nee hoor, daar zit het m echt niet. ... Het feit dat ze dat kozijn niet zelf aanleveren en het dus niet minimaal 1 keer over de kop kunnen gooien... das het pobleem.

Wat er daarna voor een deur in een kozijn komt maakt geen bal uit... Kozijn is kozijn.
Als je het zo zegt wat was dan het probleem met het laten fabriceren van het kozijn? Als je gewoon een deurkozijn wil laten plaatsen mag dat idd geen probleem zijn tegen een redelijk uurtarief (geen 18 euro per uur dus).
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
  vrijdag 26 februari 2010 @ 11:39:14 #179
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78473656
Yep, je slaat de spijke rop z'n kop. dat dacht ik ook.... maar men wil eigelijk geen reeds aanwezig kozijnen plaatsen. Dan verkopen ze namelijk enkel het uurtarief voor de arbeid. Mogen ze zelf dat spul leveren dan pakken ze naast het uurtarief ook nog een marge op dat materiaal.

En daar hebben "ze"geen trek in. terwijl je eigelijk zoals je zelf al aangeeft in deze tijd, juist graag opdrachten willen hebben.

maar goed, das ene heel andere discussie en die hoort niet echt in dit topic.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  FOK!Fotograaf vrijdag 26 februari 2010 @ 12:26:38 #180
17893 Forno
pi_78475763
Niet alleen een kwestie van willen. Hoe zit het namelijk als het kozijn straks na een jaar gaat rotten (hypothetisch, ik ga ervan uit dat jou kozijn topkwaliteit is natuurlijk ). Wie is dan aansprakelijk? Zo kan en zal een aannemer ook denken. Die wil niet hetzelfde kozijn twee keer plaatsen, want die is uiteindelijk aansprakelijk. Dus gaat de prijs omhoog, om dat risico in te calculeren.

Je wilt graag een aan zekerheid grenzend vertrouwen hebben in het materiaal dat je plaatst.
Dat wil zeggen de minimaal 10 jaar waarbinnen de garantieperiode valt vaak.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 13:00:29 #181
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78477127
daraheb je idd een prima punt Forno. Als iemand met een vurenhouten kozijntje komt aanzetten. je ziet als aannemer echter ook wel wat je erin zet. Marantie is marantie, merbau is merbau en als je een gek tegenkomt die eiken gebruikt is het eiken... zelf zou hij/zij ook met dergelijk materiaal komen.

maar goed,

next
  FOK!Fotograaf vrijdag 26 februari 2010 @ 13:26:14 #182
17893 Forno
pi_78478281
Natuurlijk is merantie, merantie. Zo zal Toyota ook gedacht hebben een gaspedaal, is een gaspedaal. Maar zoiets kan je als aansprakelijke lelijk in de staart bijten.

Denk ook aan de kwaliteit van een grondlaag. En de wijze waarop een kozijn in elkaar is gezet (pen-gatverbinding/schroeven/overige). De enige manier om zeker te weten dat het aan zijn/haar norm voldoet, is de boel zelf (laten) maken.
pi_78479200
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 00:56 schreef klusfoobje het volgende:

M'n ouwe werkte met een aannemer altijd op fixed price basis... Die hadden alletwee het principe. Een vakman kan verdomde goed inschatten wat hem te wachten staat. Kan die dat niet dan snijd hij zich in de vingers en leert voor de volgende keer, maar de klant word daar niet de dupe van...
Dat kan toch nog steeds?
Kwestie van goed afspraken maken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 26 februari 2010 @ 15:50:38 #184
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78483611
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 13:26 schreef Forno het volgende:
Natuurlijk is merantie, merantie. Zo zal Toyota ook gedacht hebben een gaspedaal, is een gaspedaal. Maar zoiets kan je als aansprakelijke lelijk in de staart bijten.

Denk ook aan de kwaliteit van een grondlaag. En de wijze waarop een kozijn in elkaar is gezet (pen-gatverbinding/schroeven/overige). De enige manier om zeker te weten dat het aan zijn/haar norm voldoet, is de boel zelf (laten) maken.
Ik nok ff met deze discussie. maar ook jij wete Forno, dat een aannemer gewoon een kozijjn bestelt in de maatvoering die hij nodig heeft in het materiaal dat de eindklant wil. Niet meer , niet minder. En die aannamer heeft ogen in zijn hooft om te zien, jamaar dat ding is waardeloos, die ga ik er niet inzetten.

en nu nok ik er ff mee wat dit betretft
  FOK!Fotograaf vrijdag 26 februari 2010 @ 16:04:59 #185
17893 Forno
pi_78484213
Denk dat alle argumeten inderdaad wel de revue zijn gepasseerd.

Hoop voor je dat je een handig en vooral meedenkend mannetje kan regelen. Werkspot misschien?
pi_78514650
Keimpe, nog maar is een nieuwe vraag.

Wanneer ik onder verstek zaag met de cirkelzaag dan loopt de zaag nagenoeg altijd weg. De sneden blijven dus niet op de afgetekende lijn en/of netjes onder de zelfde hoek.

Al geprobeerd inmidddels.

Volledige ondersteuningen van de te zagen planken
De zaag strak langs de geleiding / ingeklemd tussen twee geleiders
stofafzuiging

Nog tips?
pi_78611109
Mannetje meldt zich!
Klaas, als je de voetplaat van de handcirkel scheef zet wil hij idd nog wel es weglopen. Het is dan ook niet ideaal. Het vergt een strakke hand en als je gebruik wilt maken van een geleider dan moet je de geleider plaatsen aan de kant waar de zaag heenloopt. Hij loopt dan naar de geleider toe ipv erbij weg. Mijn ervaring is echter dat je toch beter uit de hand bij de streep langs kan zagen, zodat je zelf bij kunt sturen. En niet drukken, rustig zagen.
Beetje flauw, maar toch een gevalletje oefening baart kunst denk ik. Het kan natuurlijk ook aan de machine liggen, een nieuwe Festo met lineaal loopt niet weg bijvoorbeeld maar toch moet het met alle machines kunnen hoor.
Succes ermee!
grab life by the balls
pi_78612466
Ik ben van mening dat 'de aannemer' zich wel wat beter met het algemene imago van zijn branche mag bezighouden, en dan met name het stukje communicatie met de klant. Wij worden steeds vaker in een adem genoemd met misstanden als afspraken die niet nagekomen worden en geld waarmee we op de een of andere manier weggelopen zijn.
Timmeren kunnen we allemaal wel,(ahum) je kunt je onderscheiden door die vooroordelen weg te nemen. Dat is waar mensen over praten op die verjaardag in die nieuwe serre.
Naast het budget en de smaak van de klant, moet je tegenwoordig als eerste die vooroordelen zien in te schatten. Ook bepaalde tv-programma's zijn daar debet aan, maar het komt natuurlijk wel ergens vandaan.
Blijkbaar snappen veel aannemers dat niet en dat is jammer, want die verneuken het voor de rest. Je hoeft nou eenmaal (jammer genoeg) geen diploma's of bewijzen van vakbekwaamheid te laten zien om je als handige harry uit te geven.
Nu moet ik wel zeggen dat je als consument zelf ook een verantwoordelijk hebt, je kunt zelf wel nagaan dat je niet aan een vreemde een paar duizend euro overmaakt zonder dat er ook maar iets gebeurt en zeker niet als diegene beweert tegelijk stukadoor, tegelzetter, timmerman en electricien te zijn. Dat past wat mij betreft namelijk niet in 1 mensenleven!

ugh..
grab life by the balls
  dinsdag 2 maart 2010 @ 03:15:30 #189
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78622551

[ Bericht 80% gewijzigd door klusfoobje op 02-03-2010 08:11:36 ]
pi_78630264
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 00:56 schreef klusfoobje het volgende:
De problemen waar je tegen aan loopt als je een vakman zoekt...

je weet pas aan het einde dat je een koekubakker hebtgekozen...
Als je klussen wilt uitbesteden, maar wel wilt weten of het een goede vakmanis, moet je [url=http://www.werkspot.nl ]www.werkspot.nl [/url]eens proberen. Daar kan je referenties van de vakmensen inzien die bieden op je klus. Op zo'n manier heb ik mijn stucwerk uitbesteed.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  dinsdag 2 maart 2010 @ 14:03:12 #191
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_78634904
Hoi KeimpeLwd, ik heb een vraag
Van een vriend kan ik een werkbank overnemen (een oude branddeur)

Nu wil ik er een onderstel voor maken die ik zelf nog kan uitbreiden met deuren en compartimenten.
Nou heb ik wel een paar ideeen daarover, maar hoe maak ik het onderstel gedeelte het meest stabiel?
Dikke balken als poten ? Of 6 poten ipv 4

bvd,

sjoerd
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_78644536
Hee Sjoerd,

Een deur is ideaal als werkbank idd als poten kan je geoon bijvoorbeeld cls gebruiken (89x38) of vijf-bij-zevens. Dikker hoeft niet, de stijfheid van het geheel is belangrijk. Dit regel je door schoren aan te brengen. Schoren zijn diagonale delen die een driehoek vormen, zodat je tafel niet heen en weer beweegt.
Schroef hiertoe twee panlatten in een kruis aan de achterste poten (voor zouden ze in de weg zitten) en draai ook een schroef in het punt waar ze elkaar kruisen. Als het goed is, is het dan een mooi stevig tafeltje. Als hij in het midden teveel doorbuigt, maak je hier nog een of twee poten. Die schoren die achterop zitten, kun je ook nog aan de korte kant van de tafel maken, zodat de tafel niet naar voor en achter wiebelt. Als je de tafel aan de muur bevestigt hoeft dit naturlijk niet. Desnoods aan beide korte kanten, maar die schoren die doen het hem dus en de dikte van de poten is minder spannend.
Succes Sjoerd!
grab life by the balls
pi_78669484
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 12:04 schreef mister_white het volgende:

[..]

Als je klussen wilt uitbesteden, maar wel wilt weten of het een goede vakmanis, moet je [url=http://www.werkspot.nl ]www.werkspot.nl [/url]eens proberen. Daar kan je referenties van de vakmensen inzien die bieden op je klus. Op zo'n manier heb ik mijn stucwerk uitbesteed.
Ik heb een klusje van mij op die website gezet en ik krijg biedingen tussen de ¤ 850,- en ¤ 380,- wat een verschil! En de meeste bieders hebben geen (of weinig) referenties.
  woensdag 3 maart 2010 @ 10:36:59 #194
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_78672657
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 17:54 schreef KeimpeLwd het volgende:
Hee Sjoerd,

Een deur is ideaal als werkbank idd als poten kan je geoon bijvoorbeeld cls gebruiken (89x38) of vijf-bij-zevens. Dikker hoeft niet, de stijfheid van het geheel is belangrijk. Dit regel je door schoren aan te brengen. Schoren zijn diagonale delen die een driehoek vormen, zodat je tafel niet heen en weer beweegt.
Schroef hiertoe twee panlatten in een kruis aan de achterste poten (voor zouden ze in de weg zitten) en draai ook een schroef in het punt waar ze elkaar kruisen. Als het goed is, is het dan een mooi stevig tafeltje. Als hij in het midden teveel doorbuigt, maak je hier nog een of twee poten. Die schoren die achterop zitten, kun je ook nog aan de korte kant van de tafel maken, zodat de tafel niet naar voor en achter wiebelt. Als je de tafel aan de muur bevestigt hoeft dit naturlijk niet. Desnoods aan beide korte kanten, maar die schoren die doen het hem dus en de dikte van de poten is minder spannend.
Succes Sjoerd!
woei! bedankt voor de tip!
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_78700153
Hoi KeimpeLwd, ik heb ook een vraag . Het is lastig uit te leggen wel, zal m'n best doen.

Een deur is compleet weggehaald is in mn appartement, maar nu heb ik een niet mooi stuk over. Een deel van het weggehaalde kozijn sloot aan op een ander kozijn (ze sloten zijlings op elkaar aan), met als gevolg dat je andere kozijn ziet.
Het "probleem" is dat er een kleine ruimte zit tussen het nog bestaande kozijn en de muur. Dit wil ik graag mooi wegwerken. Echter nog een probleem is dat de muren hier niet echt recht zijn (ouder appartement en iemand heeft zich hier uitgeleefd blijkbaar). Bovenaan (vlak bij het plafond) steekt het kozijn meer uit en onderaan steekt de muur meer uit.
Heb je een tip hoe dit op te lossen? Wil in ieder geval de ruimte tussen muur en kozijn wegwerken en dat het als een mooi geheel uitziet. Hoop dat dit duidelijk genoeg was.
The human race has one really effective weapon, and that is laughter.
  woensdag 3 maart 2010 @ 21:18:56 #196
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78701613
persoonlijkzou ik dat resterende kozijn er ook uit halen. Nieuw kozijn correct stellen en de gaten vullen met yton blokken. Daarna stuccen...
pi_78703491
Dat gaat niet echt (of wel maar moeilijk) want dat is nog onderdeel van kozijn nummer 2. Dat deel van het kozijn is nog onderdeel is van een glazen deur & bovenraam, dus ik werk liever het bestaande deel gewoon uit het zicht
The human race has one really effective weapon, and that is laughter.
pi_78718396
Ok, binnenkort ga ik echt aan mijn kast beginnen. Ik ben nu aan het nadenken over de opbouw van deze kast. Ik dacht aan de volgende opzet.

Het gaat dus om een (grote) koof, waar ook mijn koelkast in staat. Hier omheen ga ik een kast maken. De kast wordt ongeveer 3m hoog, 1,20m breed (ex koelkast) en 60cm diep. In de koof is alleen de achtermuur te vertrouwen, de andere twee muurtjes (en het plafond) bestaan uit gipsplaten.

Eerst wou ik een frame tegen de achtermuur aan maken met de contouren van de kast met vierkante balkjes, gewoon aan de muur geschroefd. Daarna maak ik dan het zelfde frame voor de voorkant van de kast, met tussen de twee frames balkjes op de plekken waar ik planken wil hebben. Hierna planken op maat zagen en in de kast leggen (sommige evt uit twee delen). Als laatste deuren bevestigen en afwerken.

Andere optie zou zijn om de kast compleet uit planken/platen op te bouwen, maar dat leek mij minder stevig.

Tips? Tricks?

Fototje (misschien onduidelijk, maar het is iets)
  FOK!Fotograaf donderdag 4 maart 2010 @ 09:54:11 #199
17893 Forno
pi_78719779
Ja. Je kunt zoiets uit alleen plaatmateriaal maken. Kan zijn spaanplaat met fineer, MDF, multiplex of combinaties. Wat is de grootste overspanning van de plankjes? Is dat 1,2m of deel je de kast nog in tweeen?

Nadeel van MDF is dat je niet kunt schroeven in de kopse kanten (gaat splijten). Zul je met deuvels of lamello's moeten werken. Wat op zich te doen is. Vooral lamello's zijn makkelijk, en hebben ook wat speling.
Multiplex is natuurlijk niet zo glad als MDF, maar wel sterk. Sterk genoeg om geheel te schroeven.
Spaanplaat is ook niet of nauwelijks te schroeven. Zul je met deuvels in de weer moeten.

Ik zou voor een MDF plaat gaan, dat spul is makkelijk bewerkbaar. Dikte 18mm heeft mijn voorkeur. 15mm vind ik zelf wat te iel zonder hulpconstructies. Koop er een lamellofrees bij, voor 70 euro bij de Hornybach te koop, en een zakje lamello's en een pot houtlijm. Laat de platen op maat zagen bij de bouwmarkt. En thuis het ding in elkaar lamello'en. Neem ook wat resthout mee om mee te experimenteren.
pi_78720056
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 09:54 schreef Forno het volgende:
Ja. Je kunt zoiets uit alleen plaatmateriaal maken. Kan zijn spaanplaat met fineer, MDF, multiplex of combinaties. Wat is de grootste overspanning van de plankjes? Is dat 1,2m of deel je de kast nog in tweeen?

Nadeel van MDF is dat je niet kunt schroeven in de kopse kanten (gaat splijten). Zul je met deuvels of lamello's moeten werken. Wat op zich te doen is. Vooral lamello's zijn makkelijk, en hebben ook wat speling.
Multiplex is natuurlijk niet zo glad als MDF, maar wel sterk. Sterk genoeg om geheel te schroeven.
Spaanplaat is ook niet of nauwelijks te schroeven. Zul je met deuvels in de weer moeten.

Ik zou voor een MDF plaat gaan, dat spul is makkelijk bewerkbaar. Dikte 18mm heeft mijn voorkeur. 15mm vind ik zelf wat te iel zonder hulpconstructies. Koop er een lamellofrees bij, voor 70 euro bij de Hornybach te koop, en een zakje lamello's en een pot houtlijm. Laat de platen op maat zagen bij de bouwmarkt. En thuis het ding in elkaar lamello'en. Neem ook wat resthout mee om mee te experimenteren.
Ik heb niet echt goede ervaringen met de zaag service van de bouwmarkten, en uiteraard is geen van de muren echt recht.

De kast gaat in 2en, dus de maximale overspanning is iets van 60 cm.

Lamello's? Nooit van gehoord, maar klinkt niet slecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')