Dat laatste.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:28 schreef KeimpeLwd het volgende:
Apuleius,
Speling? Bedoel je dat je kozijn los zit en 6mm heen en weer kan of bedoel je dat de naad rondom tussen kozijn en metselwerk 6 mm is? In dat laatste geval is er niks aan de hand, zolang het niet tocht en/ of lekt..
Moet je alleen voegspecie kunnen maken, en weten hoe je moet voegen (of voldrukken, en dat mooi uit laten zien).quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:36 schreef KeimpeLwd het volgende:
Het mooiste is om even met voegspecie vol te drukken,netjes afvoegen staat het mooist en verstikt niet, (in tegenstelling tot kit)
Aha, daar heb ik nog wat van staan. Mooi dat ik het nu weet, want ik had het inderdaad willen kitten.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:36 schreef KeimpeLwd het volgende:
Het mooiste is om even met voegspecie vol te drukken,netjes afvoegen staat het mooist en verstikt niet, (in tegenstelling tot kit)
Dat hoeft niet, ik ben ex-voeger (en steigerbouwer, zandstraler)quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:47 schreef KeimpeLwd het volgende:
Burner,
de techniek wil ik je ook wel uitleggen, als je benieuwd bent zeg je het maar!
Waarom maak je je tengels niet rechtstreeks op je plafond vast? Veel makkelijker en je verliest een stuk minder hoogte. Rachelen en tengelen doe je in principe om een vlak plafond te krijgen, ga er dus voor het gemak maar ff vanuit dat je plafond vlak is.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:42 schreef JSS het volgende:
Ik heb ook wel een vraag
Als mijn nieuwbouwwoning wordt opgeleverd, wil ik in de badkamer een verlaagd plafond maken zodat ik inbouwhalogeenspotjes kan monteren. Ik denk dat ik aan 10cm verlaging meer dan genoeg heb en ik had bedacht om voor de afwerking gewoon gipsplaten te gebruiken op houten (?) rachelwerk. Gips dan tapen en netjes laten spuiten door de spackspuiter die ook de wanden komt doen.
Nu de vraag: hoe kan ik het beste beginnen met dat rachelwerk? Klosjes op de wand schroeven, en daar weer balken op met tussenruimte van breedte van een gipsplaat? Aan de wand beginnen of juist alleen maar vanaf het plafond? etc.
En moet ik nog ergens op letten omdat het in de badkamer is?
Thanks alvast
Houd er wel rekening mee dat de centraaldoos in het plafond van de badkamer bereikbaar moet bijven om later eventueel de elektra fatsoenlijk te kunnen aanpassen. Om een centraaldoos op te hogen zijn speciale ringen bij de bouwmarkt verkrijgbaar (rond en vierkant). Ook moet je als je voor gewone spotjes kiest kiezen voor spotjes met een veilige spanning van 12 V. Die trafo moet ook bereikbaar zijn dus neem dan een trafo die niet groter is dan het gat waar het spotje inpast want anders kun je nooit je trafo vervangen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:42 schreef JSS het volgende:
Ik heb ook wel een vraag
Als mijn nieuwbouwwoning wordt opgeleverd, wil ik in de badkamer een verlaagd plafond maken zodat ik inbouwhalogeenspotjes kan monteren. Ik denk dat ik aan 10cm verlaging meer dan genoeg heb en ik had bedacht om voor de afwerking gewoon gipsplaten te gebruiken op houten (?) rachelwerk. Gips dan tapen en netjes laten spuiten door de spackspuiter die ook de wanden komt doen.
Nu de vraag: hoe kan ik het beste beginnen met dat rachelwerk? Klosjes op de wand schroeven, en daar weer balken op met tussenruimte van breedte van een gipsplaat? Aan de wand beginnen of juist alleen maar vanaf het plafond? etc.
En moet ik nog ergens op letten omdat het in de badkamer is?
Thanks alvast
Kies gewoon voor een kwaliteitstrafo; een mouse trafo van osram bijvoorbeeld zijn kwalitatief erg goede trafo's, te koop bij de betere elektro vakwinkels.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:39 schreef JSS het volgende:
Thanks voor de reacties. Is het noodzakelijk om 12V te kiezen? Ik heb liever 230V, dat is makkelijker (goedkoper) dimbaar en geen gezeik met trafo's die stuk kunnen. Centraaldoos had ik inderdaad ook in de planning, maar wist niet dat er oplossingen voor bestonden.
En die platen dwars op je tengelwerk is inderdaad veel makkelijkerGa er inderdaad vanuit dat het plafond gewoon recht is. Over dat spuiten: dat is persoonlijk. Alle plafonds in het huis worden standaard gespoten en ik heb dat ook als wandafwerking gekozen. Dan is het logischer dat ook in de badkamer te doen dan pleisteren...
Ik heb gisteren 12V spotjes voor in de badkamert gekocht van Aqua, en die zijn (als ik me goed heb laten informeren) ook gewoon dimbaar!!quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:39 schreef JSS het volgende:
Thanks voor de reacties. Is het noodzakelijk om 12V te kiezen? Ik heb liever 230V, dat is makkelijker (goedkoper) dimbaar en geen gezeik met trafo's die stuk kunnen. Centraaldoos had ik inderdaad ook in de planning, maar wist niet dat er oplossingen voor bestonden.
En die platen dwars op je tengelwerk is inderdaad veel makkelijkerGa er inderdaad vanuit dat het plafond gewoon recht is. Over dat spuiten: dat is persoonlijk. Alle plafonds in het huis worden standaard gespoten en ik heb dat ook als wandafwerking gekozen. Dan is het logischer dat ook in de badkamer te doen dan pleisteren...
Kijk wel even goed na wat voor dimmer je nodig hebt, denk dat je namelijk een halogeen dimmer moet hebben en die zijn wel wat duurder.quote:Op maandag 1 februari 2010 10:14 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Ik heb gisteren 12V spotjes voor in de badkamert gekocht van Aqua, en die zijn (als ik me goed heb laten informeren) ook gewoon dimbaar!!
dat zijn kaderprofielen, google eens op deventer profielenquote:Op zondag 31 januari 2010 19:16 schreef Martijn_77 het volgende:
Zal binnenkort een foto posten van de rubbers. Het zijn trouwens hard houten kozijnen en het zijn echt van die vierkante rubbers uit een stuk die rond het hele raam vallen
Ik weet het. Ik ben altijd in de luxe positie geweest om elk gereedschap beschikbaar te hebben dat ik maar kon wensen. Helaas zit ik nu in een klein appartementje tijdelijk waar ik helemaal niets kanquote:Op maandag 1 februari 2010 19:35 schreef KeimpeLwd het volgende:
Met een klein plat schroevendraaiertje wil het ook wel een beetje steken, maarja goed gereedschap is wel het halve werk natuurlijk
nog een tip voor een mogelijke producent-> maken ook mooie valdorpels trouwens btwquote:Op maandag 1 februari 2010 13:15 schreef Gurb het volgende:
[..]
dat zijn kaderprofielen, google eens op deventer profielen
Het zal dan wel een tekening worden, een paar dagen zonder ramen op de begane grond aan de straatkant in Amsterdam lijkt me niet zo'n goed ideequote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:07 schreef klusfoobje het volgende:
Don James,
Das mogelijk hoor. Ik heb zelf een deuren fabriek bijvorobeeld gevonden die ook niet standaard dingen maakt. Kun je aanleveren in origineel en dan maken ze het 1:1 na of je leverd ze een goede tekening waar ze mee uit de voeten kunnen.
O ja, dat had ik gelezen in een topic van jou. Ziet er hoopvol uit!quote:Voor mij zelf gaan ze binnen kort de voordeur maken. Das er een die redelijk in de buurt komt van wat klassiek '30 deuren maar het steeds net niet zijn. Alle andere deuren boeren leveren alleen uit standaard.
Ikzelf moet nog ff kijken of ik de deur zelf aanlever. Kan ook, moet ik ff plannen met ze en dan is het maandag aanleveren en diezelfde week nog ophalen. In mahonie meneer? ja, prima.
Deze fabriek heeft nog oude grijze haren rondlopen die hun vak verstaan. Het is niet gratis, maar ook niet zo dat ze je de rest van het jaar op brood en water dwingen.
Om je nog een voorbeeld tegeven van die club. Probeer maar eens openslaande deuren te krijgen die samen niet breder zijn dan 1 standaard deur..... Kan bij hun, maken ze voor me...
Done.quote:Bij jou gaat het dan om kozijnen, maar das daar ook geen probleem.
PB maar als je het adres wilt.
Plaatsgenoot, ik weet zeker dat ik hier je hulp eens ga vragenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:22 schreef KeimpeLwd het volgende:
Post hier je vragen met betrekking tot nieuwbouw, verbouw, onderhoud en renovatie/restauratie. Klinkt misschien eigenwijs, maar ik lees zoveel dingen in K+W waarvan mijn handen gaan jeuken en ik vind het gewoon leuk om mijn vakkennis te delen. Ik zeg niet dat ik voor alles ongezien een directe oplossing heb, maar ik heb nog nooit een klus gedaan die niet afgerond is dus in theorie moeten we er altijd uitkomen.
Brand maar los!
Idd, of zoek een kleine aannemer met een eigen machinale werkplaats, die kunnen je zeker weten helpen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:12 schreef KeimpeLwd het volgende:
Beste Don James,
Het is mooi om te lezen dat er nog mensen serieus bezig zijn met de authentieke uitstraling van kozijnen ipv de rommel eruit te rammen en kunststof erin. Wat je beschrijft is mogelijk, of het te betalen is is een tweede maar daar kan ik natuurlijk niet over oordelen.
Zo te lezen weet je goed wat je wilt en daar kan een kozijnenboer wel wat mee. Ga met je ideeen naar een paar timmerfabrieken waar je iig serieus met iemand erover kan ouwehoeren en vraag offertes voor het leveren van de nieuwe ramen. Een goede timmerfabriek kan alles maken, als het moet zelfs precies hetzelfde als wat je nu hebt en dan met dubbel glas. En anders kun je altijd tot een goed compromis komen, qua kosten en uitstraling. Succes ermee!
Of boor het gat verder uit met een 10 mm houtboortje, lijm er een houten deuvel in met wat bruisende constructielijm. na het uitharden zaag je het uitstekende gedeelte van de deuvel eraf, even glad schuren en vervolgens kun je weer een normale schroef in deze deuvel schroevenquote:Op woensdag 3 februari 2010 22:16 schreef KeimpeLwd het volgende:
Edraket,
Als je een dikkere schroef neemt, is die vaak te lang. Gewoon een goeie dikke schroef nemen (5x70 of 6x100 spaanplaatschroef, dwz met volledige draad) en dan inkorten met een kleine flex of ijzerzaag. Als dit niet wil (gaten te erg uitgelubberd), haal dan nieuwe scharnieren van een zwaarder kaliber met een klem-mechanisme. Een goeie ijzerhandel kan het je wel uitleggen als je probleem precies uit de doeken doet. Neem wel even een oud scharnier voor de sparingmaat.
Succes!
wil je het haaks haaks hebben of visueel haaks ?quote:Op woensdag 10 februari 2010 21:42 schreef junkiexp het volgende:
Ik wil een kozijn plaatsen in een niet bestaande situatie.
Kozijn kom aan de ene kant tegen een houten kolom van een centimeter of 10 breed, maar die loopt scheef in de breedte.
Het kozijn moet wel haaks op de muur komen die aan de kolom vast zit.
Hoe doe ik dat ?
Kozijn neerzetten dat het haaks op de muur staat en dan uitvullen met kegjes oid ?
Is gewicht hier d emotivatie voro of de stevigheid van hout ?quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:06 schreef KeimpeLwd het volgende:
Pikkebaas,
Gipsblokken zijn veel minder sterk dan houten stijlen (1stuk verticaal) en ik neem aan dat je een vliering maakt als 2e verdieping in je huis. Als je 1e verdiepingsvloer van hout is, gaat dat beter samen (om verschillende redenen) met een houten wand. Voor een degelijke wand die niet gaat scheuren met een vloer eraan (stucwerk e.d.) zou je in dat geval toch echt 10 cm dikke blokken moeten gebruiken. Qua sterkte is het echter niet te vergelijken met houtskelet.
Gipsbetonblokken gebruiken wij niet echt in dit soort situaties en sowieso alleen op betonnen vloeren.
Haaks, want er staat aan de andere kan van het kozijn ook een kolom, en die is ook haaks.quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:48 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
wil je het haaks haaks hebben of visueel haaks ?
Heb toevallig wel zo'n wandje gemaakt met houtenframe op verdiepingsvloer in een jaren 30 huis.quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:56 schreef klusfoobje het volgende:
Het alternatief is idd een houten framebouwen van vuren ( 50x75mm oid). Ik wil alleen niet weer dat holle geluid hebben. Aan de ene kant moet het betegeld worden ,badkamer, en aan de andere kant, hal, gestuct.
Dat houten frame dan bekleden met aan beide zijiden 2 lagen gipsplaat? en in het frame glaswol ?
ik hoorde van iemand in de omgeving hier dat deze die holle wand had volgespoten met purschuim. wel in etappes want als je teveel erin spuit schijnt het je wandje uit elkaar te kunnen drukken...quote:Op donderdag 11 februari 2010 11:47 schreef Bklusser het volgende:
[..]
Heb toevallig wel zo'n wandje gemaakt met houtenframe op verdiepingsvloer in een jaren 30 huis.
Beide zijden stuc en 12,5mm gipsplaat, tussenlaag glaswol 8cm
Denk dat als je van het holle geluid af wilt je daar nog extra hout (spaanplaat, osb) tussen je houten frame en het gips moet stoppen. Massa geeft namelijk geluidsdemping of een meer geluidsisolerendere zooi dan glaswol.
Mijn wand klinkt wel hol als je er nog op tikt namelijk. Maarja hoe vaak tik je nu op de wand?
Hoi, Ik zou de wand gaan plaatsen op holle betonnen vloerelementen die een zelfdragende vloer vormen. Die kan dus wel wat gewicht hebben. En dan maak ik me inderdaad ook wel zorgen over het gewicht van een wand van 6 bij 2,5 aan Gasbeton. Maar goed, het moet uit te rekenen zijn toch. De gipsplaten e.d. wegen ook wel wat. Voordeel is dat bij houtskelet de leidingen makkelijker wegwerken en je kan de muur vullen met steenwol oid.quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:56 schreef klusfoobje het volgende:
Is gewicht hier d emotivatie voro of de stevigheid van hout ?
Zit zelf een beetje te tobben over een muurtje op een verdiepingsvloer van hout ( jaren '30) Er zit nu een soort scheidingswand met gipsplaat tegen een alu frame. Dat moet sowieso verplaatst worden maar klinkt ook als een holle doos.
Ik overweeg van die Yton blokken van 10cm dik. Dat muurtje is echter 4 meter lang en bijna 3 meter hoog. Das best een hoop gewicht op de cm2.. En dan moet de boel nog betegeld worden :-)
Het alternatief is idd een houten framebouwen van vuren ( 50x75mm oid). Ik wil alleen niet weer dat holle geluid hebben. Aan de ene kant moet het betegeld worden ,badkamer, en aan de andere kant, hal, gestuct.
Dat houten frame dan bekleden met aan beide zijiden 2 lagen gipsplaat? en in het frame glaswol ?
Of weegt dat netzoveel als yton blokken ?
Ja duidelijk, bedankt.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 17:30 schreef KeimpeLwd het volgende:
JunkieXp,
De situatie is me niet helemaal duidelijk, maar als ik het zo lees kun je het beste de meest rechte balk aanhouden. Zet daar je kozijn tegenaan, vul hem zonodig uit en schroef hem goed vast (liefst in de sponning, valt het niet op). Vul daarna de andere kant uit, vastzetten en de naad rondom afwerken met een architraaf (of koplat). Duidelijk?
volgens mij bedoeld hij dat je de boven kant de zelfde schuinte moet geven als je dak waar die regel tegen aan moet komen.quote:Op maandag 15 februari 2010 15:27 schreef Pikkebaas het volgende:
Maar de bovenregel loopt al scheef als ik die tegen het dak aanschroef ? Niet scheef in de zin van niet waterpas maar de andere kant op scheef. Als ik tegen de muur aankijk dan loop het dus niet scheef van links naar rechts maar van voor naar achter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |