abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77426939
Post hier je vragen met betrekking tot nieuwbouw, verbouw, onderhoud en renovatie/restauratie. Klinkt misschien eigenwijs, maar ik lees zoveel dingen in K+W waarvan mijn handen gaan jeuken en ik vind het gewoon leuk om mijn vakkennis te delen. Ik zeg niet dat ik voor alles ongezien een directe oplossing heb, maar ik heb nog nooit een klus gedaan die niet afgerond is dus in theorie moeten we er altijd uitkomen.
Brand maar los!
grab life by the balls
pi_77426997
Eén van de raamkozijnen heeft hier zo'n 6mm speling. Hoe lang heb ik nog voordat ie in de tuin ligt?
pi_77427139
Apuleius,
Speling? Bedoel je dat je kozijn los zit en 6mm heen en weer kan of bedoel je dat de naad rondom tussen kozijn en metselwerk 6 mm is? In dat laatste geval is er niks aan de hand, zolang het niet tocht en/ of lekt..
grab life by the balls
pi_77427216
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 19:28 schreef KeimpeLwd het volgende:
Apuleius,
Speling? Bedoel je dat je kozijn los zit en 6mm heen en weer kan of bedoel je dat de naad rondom tussen kozijn en metselwerk 6 mm is? In dat laatste geval is er niks aan de hand, zolang het niet tocht en/ of lekt..
Dat laatste. Hmm, echt tochten doet het niet. Ok, dankjewel voor de info.
pi_77427397
Het mooiste is om even met voegspecie vol te drukken,netjes afvoegen staat het mooist en verstikt niet, (in tegenstelling tot kit)
grab life by the balls
pi_77427483
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 19:36 schreef KeimpeLwd het volgende:
Het mooiste is om even met voegspecie vol te drukken,netjes afvoegen staat het mooist en verstikt niet, (in tegenstelling tot kit)
Moet je alleen voegspecie kunnen maken, en weten hoe je moet voegen (of voldrukken, en dat mooi uit laten zien).
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_77427685
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 19:36 schreef KeimpeLwd het volgende:
Het mooiste is om even met voegspecie vol te drukken,netjes afvoegen staat het mooist en verstikt niet, (in tegenstelling tot kit)
Aha, daar heb ik nog wat van staan. Mooi dat ik het nu weet, want ik had het inderdaad willen kitten.
pi_77427694
Is heel simpel! Kant-en-klare metselmortel halen en met water aanlengen tot je er met je hand een kluit van kan knijpen. Net wat droger dan metselspecie dus. Komt niet zo precies hoor, zolang het maar niet zo nat is dat het uit de voeg loopt en lekker plakt.
Als rugvulling kun je de naad volblazen met pur, wachten tot het is uitgehard en dan uitklauwen zodat je ruimte krijgt voor je specie. Die rugvulling zorgt ervoor dat je de specie niet door kan drukken tot in de spouw (kost veel specie en duurt lang ) De pur vormt ook een goede tochtdichting
grab life by the balls
pi_77427760
Burner,
de techniek wil ik je ook wel uitleggen, als je benieuwd bent zeg je het maar!
grab life by the balls
pi_77427777
Geen probleem die voegspecie, er staat nog een aangebroken pak kant en klare meuk en pur heb ik ook nog liggen.
pi_77427815
Mooizo Apuleius, succes ermee!
grab life by the balls
pi_77428139
Bedankt, KeimpeLwd en jij succes met dit topic. Mooi initiatief.
pi_77428238
Dankje!
grab life by the balls
pi_77428466
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 19:47 schreef KeimpeLwd het volgende:
Burner,
de techniek wil ik je ook wel uitleggen, als je benieuwd bent zeg je het maar!
Dat hoeft niet, ik ben ex-voeger (en steigerbouwer, zandstraler) Ik wilde alleen aangeven, dat als je zegt : ff voegen... Dat je dan ook misschien moet aanbieden hoe je dat moet doen en zo Maar, thnx anyway
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_77428604
In mijn nieuwe huis moet het dak worden vervangen. Huis uit 1910, met een iets doorgezakte nokbalk (wel stabiel) en nog de ouderwetse pannetjes.
Het ouwe dak mag er van buitenaf afgehaald worden en weer opnieuw met isolatiepakket en pannen gedaan worden.

Wat is in zo'n geval handig, de nolkbalk geheel vervangen, of verstevigen, of iets anders?
En wat zijn nou typisch van die dingetjes waar je op moet letten als je een aannemer hiervoor gaat zoeken, wat kun je allemaal tegenkomen?
t dak is hier te zien, vrij klein op die foto waar je ook de paarse achterkant ziet: De parel van Vreeswijk

het oude dak is aan beide zijden voorzien van dakkapellen, er steekt nog maar een klein puntje dak uit aan de bovenkant. Naar schatting twee vlakken van 5 m breed en 2 m hoog.

Oh ja, en de schoorsteen rechts bij de buitenmuur en de steentjes in de buitenwand moeten ook weer opnieuw worden ingemetseld of vervangen.

Oh ja, goed initiatief!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_77430047
Beste Gripper,
Voor die situatie zou je even een fotootje moeten posten, dan kan ik beter zien wat er moet gebeuren. De balk verzwaren is het gemakkelijkst, vervangen het meest afdoende. Ben zeer benieuwd hoe het eruitziet, maar ga nu de kroeg in. Morgen weer een dag, oant moarn!
grab life by the balls
pi_77445662
Ik heb ook wel een vraag

Als mijn nieuwbouwwoning wordt opgeleverd, wil ik in de badkamer een verlaagd plafond maken zodat ik inbouwhalogeenspotjes kan monteren. Ik denk dat ik aan 10cm verlaging meer dan genoeg heb en ik had bedacht om voor de afwerking gewoon gipsplaten te gebruiken op houten (?) rachelwerk. Gips dan tapen en netjes laten spuiten door de spackspuiter die ook de wanden komt doen.
Nu de vraag: hoe kan ik het beste beginnen met dat rachelwerk? Klosjes op de wand schroeven, en daar weer balken op met tussenruimte van breedte van een gipsplaat? Aan de wand beginnen of juist alleen maar vanaf het plafond? etc.
En moet ik nog ergens op letten omdat het in de badkamer is?

Thanks alvast
pi_77445911
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:42 schreef JSS het volgende:
Ik heb ook wel een vraag

Als mijn nieuwbouwwoning wordt opgeleverd, wil ik in de badkamer een verlaagd plafond maken zodat ik inbouwhalogeenspotjes kan monteren. Ik denk dat ik aan 10cm verlaging meer dan genoeg heb en ik had bedacht om voor de afwerking gewoon gipsplaten te gebruiken op houten (?) rachelwerk. Gips dan tapen en netjes laten spuiten door de spackspuiter die ook de wanden komt doen.
Nu de vraag: hoe kan ik het beste beginnen met dat rachelwerk? Klosjes op de wand schroeven, en daar weer balken op met tussenruimte van breedte van een gipsplaat? Aan de wand beginnen of juist alleen maar vanaf het plafond? etc.
En moet ik nog ergens op letten omdat het in de badkamer is?

Thanks alvast
Waarom maak je je tengels niet rechtstreeks op je plafond vast? Veel makkelijker en je verliest een stuk minder hoogte. Rachelen en tengelen doe je in principe om een vlak plafond te krijgen, ga er dus voor het gemak maar ff vanuit dat je plafond vlak is.

Neem LED-spots en je hebt geen last van warmte ontwikkeling en dus geen noodzaak voor verloren hoogte.

En waarom spuiten? Zeer goedkope manier van afwerken en naar mijn mening ook niet echt mooi, als je toch gaat veranderen zou ik het liever glad laten pleisteren, dit is ook veel mooier met spotjes.

Waarom je tengels op gipsplaatbreedte? je platen moeten haaks op je tengels en maximaal om de 40 cm, liever om de 25 als je het echt strak gepleisterd wil hebben.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
  Moderator zaterdag 30 januari 2010 @ 13:09:21 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_77446390
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:42 schreef JSS het volgende:
Ik heb ook wel een vraag

Als mijn nieuwbouwwoning wordt opgeleverd, wil ik in de badkamer een verlaagd plafond maken zodat ik inbouwhalogeenspotjes kan monteren. Ik denk dat ik aan 10cm verlaging meer dan genoeg heb en ik had bedacht om voor de afwerking gewoon gipsplaten te gebruiken op houten (?) rachelwerk. Gips dan tapen en netjes laten spuiten door de spackspuiter die ook de wanden komt doen.
Nu de vraag: hoe kan ik het beste beginnen met dat rachelwerk? Klosjes op de wand schroeven, en daar weer balken op met tussenruimte van breedte van een gipsplaat? Aan de wand beginnen of juist alleen maar vanaf het plafond? etc.
En moet ik nog ergens op letten omdat het in de badkamer is?

Thanks alvast
Houd er wel rekening mee dat de centraaldoos in het plafond van de badkamer bereikbaar moet bijven om later eventueel de elektra fatsoenlijk te kunnen aanpassen. Om een centraaldoos op te hogen zijn speciale ringen bij de bouwmarkt verkrijgbaar (rond en vierkant). Ook moet je als je voor gewone spotjes kiest kiezen voor spotjes met een veilige spanning van 12 V. Die trafo moet ook bereikbaar zijn dus neem dan een trafo die niet groter is dan het gat waar het spotje inpast want anders kun je nooit je trafo vervangen.

Just my 2 cents
pi_77447157
Thanks voor de reacties. Is het noodzakelijk om 12V te kiezen? Ik heb liever 230V, dat is makkelijker (goedkoper) dimbaar en geen gezeik met trafo's die stuk kunnen. Centraaldoos had ik inderdaad ook in de planning, maar wist niet dat er oplossingen voor bestonden.

En die platen dwars op je tengelwerk is inderdaad veel makkelijker Ga er inderdaad vanuit dat het plafond gewoon recht is. Over dat spuiten: dat is persoonlijk. Alle plafonds in het huis worden standaard gespoten en ik heb dat ook als wandafwerking gekozen. Dan is het logischer dat ook in de badkamer te doen dan pleisteren...
pi_77447525
Beste JSS,
Ik geloof dat je inmiddels al aardig wat info hebt over de spotjes en elektra. Over de afwerking (spackspuiten, vlaksmeren, fijn schuurwerk of wat dan ook) moet je natuurlijk zelf beslissen, ik kan je wel uitleggen hoe je het beste een verlaagd plafond kunt maken.
Het kan natuurlijk op verschillende manieren, ieder zijn eigen maar ik denk als eerste aan een licht balklaagje van SLS (38x89mm) of 5x7 balkjes ongeveer 60 cm hart-op-hart (hoh) met een regelwerkje van normale schroten (22x63 of 22x50mm)haaks op de balkjes gespijkerd en 25 à 30 cm hoh. Daarna, liefst haaks op het regelwerk, schroef je de gipsplaten erop.
Oja om een begin te maken met het balklaagje schroef je aan de twee wanden tegenover elkaar een balkje eerst op de muur, waar je de balkjes tussenin klemt en vastschroeft. Heb je betonnen of steenachtige wanden, gebruik dan spijkerpluggen of spanhulzen. Balkschoentjes of hoekblikken zijn overbodig, een paar steekschroeven is meer dan genoeg of 80'er spijkers natuurlijk(heb je er ook nog plezier aan, maar dat is persoonlijk )
Qua hoogte moet je rekening houden met de vrije ruimte die spotjes nodig hebben om de warmte kwijt te kunnen, staat wel op de verpakking ik geloof een cm. of tien.
Correct me als ik teveel jargon gebruik, ik kan soms moeilijk inschatten in hoeverre ik dingen moet uitleggen..
grab life by the balls
pi_77447703
Ohja als je het plafond gaat spuiten, kies dan voor wandgips (12,5mm.)ipv plafondgips (9,5mm.) en dan gewoon 60 cm. breed. Daar zit nl. een afgeschuinde kant aan die je kan dichtsmeren met een wapeningsbandje zodat je een vlak plafond krijgt. Hij kan dan gelijk gespoten worden.
Met plafondplaten (ronde kant) is daar geen ruimte voor en dus zou je voor een optimaal resultaat voor het spuiten eerst het hele plafond moeten oversmeren om hem vlak te maken. Als je die naadjes met ronde kant probeert op te vullen (zie je wel veel bij 'hobbyprojecten') blijf je het altijd zien, vooral na verloop van tijd.
Wandplaten halen dus en liefst die groene waterbestendige (WR)!
grab life by the balls
pi_77448538
Kijk, dat zijn tips

Ik kan je verhaal volgen, maar bevestig ik de balken van die eerste laag alleen maar aan de uiteinden? Lijkt me dat het regelwerk en de platen straks ook in het midden gaan trekken, dan moeten de balken daar dus ook aan het plafond vastzitten, toch?
En ik neem aan dat ik die balken rechtop gebruik, dus de onderkant van mijn balkenlaag komt dan 89 mm van het plafond af, correct?
  zaterdag 30 januari 2010 @ 14:53:32 #24
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_77449129
Ik heb een vraagje over houtbewerking.
Als ik inkepingen uit houten balken haal voor mooie houtverbindingen merk ik dat het bijzonder moeilijk is om de onderkant van de verbinding mooi glad te krijgen met een beitel zodat je geen mooie precies passende verbinding krijgt.
Voor een schaaf zijn die inkepingen weer vaak te klein.

Heb jij tips om inkepingen te maken met een beitel?
Momenteel zaag ik met een Bosch multitool de zijkanten op de juiste diepte in en haal ik van de binnenkant naar de zaagsnede toe beetje bij beetje stukjes hout weg met een scherpe beitel.
pi_77449619
Of je de balken in het midden nog vast moet maken hangt van de overspanning af, lijkt me bij een gemiddelde badkamer niet echt nodig. De schroten die als regelwerk fungeren zorgen ook voor extra stijfheid namelijk. Op het moment dat je die erop hebt zitten kun je even voelen en als je het dan niet stijf genoeg vindt kun je het hele bouwwerkje alsnog vastzetten.
Dit doe je door een stukje van die CLS (38x89) (klosje is dat) te zagen en tegen het plafond te bevestigen. Dat klosje koppel je met een stukje schroot (hanger is dat) aan de balklaag.
Wat de hoogte betreft, idd de balkjes natuurlijk staand (rechtop) gebruiken. Als je de balklaag stijf tegen het bestaande plafond aanbrengt, komt je onderkant gips idd op 89 + 22 + 12 mm lager. Als je dat teveel hoogteverlies vindt, moet je ipv CLS (38x89) bijvoorbeeld 'vijf-bij-zevens' gebruiken in de balklaag, die zijn 44x68mm ofzoiets, scheelt je een dikke 2 cm. maar hou wel rekening met de spotjes en de voorgeschreven vrije ruimte erboven.
grab life by the balls
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')