abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 februari 2010 @ 03:39:32 #126
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78217360
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:56 schreef KeimpeLwd het volgende:
Ik ben alweer ouderwets heb ik wel door, ondersteboven doe ik uit de hand en schulpen met de handcirkel. Dat dure Festo spul is aan mij niet besteed ben ik bang, gezien de aard van mijn werk soms..
ach je moet het zo zien, mensne die echt wat kunnen hebben geen festool nodig...

Op een ander forum ken ik iemand die zijn eigen schaven maakt obv wat hij voor die klus nodig heeft. Kost hem hooguit 2-3 tientjes en krijgt de mooiste krullen van het hout. Dan kan je wel dure Nielsen schaven gaan kopen maardat wil nog niet zeggen dat je het ook mooi kunt.

Wat je wel kunt stellen is dat je dan zeker weet dat het iig niet aan je gereedschap ligt... maar ja, of je dat nu wilt weten is dan weer een ander verhaal..
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_78243111
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 10:14 schreef KeimpeLwd het volgende:
Sowieso de moeite niet waard om er hele theorieen bij te betrekken, met alle respect overigens Void..
Dat is inderdaad zo Maar dat komt ook omdat je een constructie of balk of wat dan ook heel veel kan verzwakken, aangezien ze ten eerste niet vaak de belasting dragen waarop ze berekend zijn, en dat er een heleboel veiligheid in de berekeningen zit. Maarja, als het dan fout gaat

Daarnaast weet iedereen dat je in het midden van een balk gaten kan maken, maar het waarom is net zo interessant Maarja, wat wil je als je bijna constructeur bent .
pi_78271919
Het is idd wel interessant, vooral als je een beetje thuisbent in sterkteberekenen. Wij zijn tijden het werk ook vaak wat aan het beredeneren op onze manier, maar uiteindelijk gaan die dingen toch op gevoel. Zoiets als die zogenaamde balkenschuif bijvoorbeeld hoef je als beetje timmerman niet te gebruiken, simpelweg omdat je al veel verschillende en vergelijkbare balklagen hebt gemaakt. Behalve natuurlijk als het er echt op aankomt, vaak met ingewikkelde staalconstructies en ongewone overspanningen, dan wordt er een sterkteberekening gemaakt door een constructeur.
Dan weet ik je hierbij dus te vinden Void!
grab life by the balls
pi_78305223
Ok, ik wil wel wat tips.

Ik wil in mijn nieuwe appartementje twee meubels gaan maken.

1. Bureau, waarschijnlijk een ikea blad als basis met eigen poten + hoekstuk. Hier maak ik mij niet zo'n zorgen om.

2. Kast, in een 'koof' tussen een buitenmuur en een oude (weggewerkte) schouw wil ik een kast gaan maken. Met hierin een open vak voor een koelkast en een deel afgesloten met een deur. In het bovenste gedeelte moet een luik achtig iets komen.

Het frame/binnenwerk moet lukken, beetje planken en wat hout, maar de afwerking van de voorkant maak ik mij zorgen om. Als ik daar MDF platen voor gebruik en die gewoon schuur en lak, wordt het dan mooi genoeg?
  maandag 22 februari 2010 @ 16:26:10 #130
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78308463
tsja, mooi is een smaak geval he...

Ik vind het persoonlijk niet mooi en zal MDF alleen gebruiken als ..... uhm euh... ja, werkblad in de kluisruimte.

Heb liever echt hout namelijk....

wat wel ene prima alternatief kan zijn, MDF met eikenhout fineer. Weet ff niet waar je het kunt kopen. Ws niet bij de gamma enzo. maar het is er wel.

Wel bij de verwerking even goed bedenken hoe je de platen gaat gebruiken ivm de laminering op de kopse kanten.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_78316792
Als je toch MDF wilt gebruiken het is alleen mooi (strak) als je het goed afwerkt. Als je MDF schroeft, moet je altijd voorboren. Verzink de gaatjes ook even van tevoren en stop ze naderhand twee keer, want de plamuur zakt in als het droogt. Dan goed schuren, grondverven en netjes afverven.
Kopse kanten die je gezaagd hebt voor het verven ook even schuren en de scherpe kantjes eraf (1x met de schaaf over de kantjes heen zodat je een klein facetkantje krijgt). Eventuele naden netjes afkitten.
MDF is van zichzelf niet mooi (vind ik), het staat of valt met de manier waarop je het verwerkt.
Succes ermee!
grab life by the balls
  maandag 22 februari 2010 @ 20:11:14 #132
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_78316907
Mijn ervaring is trouwens dat twee componenten epoxy plamuur niet krimpt tijdens het drogen. En lekker snel droog is.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_78331970
quote:
Op maandag 22 februari 2010 20:08 schreef KeimpeLwd het volgende:
Als je toch MDF wilt gebruiken het is alleen mooi (strak) als je het goed afwerkt. Als je MDF schroeft, moet je altijd voorboren. Verzink de gaatjes ook even van tevoren en stop ze naderhand twee keer, want de plamuur zakt in als het droogt. Dan goed schuren, grondverven en netjes afverven.
Kopse kanten die je gezaagd hebt voor het verven ook even schuren en de scherpe kantjes eraf (1x met de schaaf over de kantjes heen zodat je een klein facetkantje krijgt). Eventuele naden netjes afkitten.
MDF is van zichzelf niet mooi (vind ik), het staat of valt met de manier waarop je het verwerkt.
Succes ermee!
Ok, duidelijk.

Maar ik neem aan dat dit voor bijna elke houtsoort geldt? Wat betreft het schuren, vullen etc etc...
  dinsdag 23 februari 2010 @ 08:29:52 #134
30287 thejoker80
Leuk hè?....50 gulden(25 euro)
pi_78332058
vraagje voor de kenners:

We hebben een huis gekocht op de begane grond met een kruipruimte onder de vloer. Ik weet niet exact de diepte van de kruipruimte maar ik kan er goed zelf in.

Ik weet alleen niet precies hoe ik de isolatie aan moet brengen. Volgens mij is steenwol van 10cm dik het goede materiaal. Kan ik dan ook de spijkerflensdekens nemen of niet? hieronder een situatie hoe het ook zo kunnen, met latjes onder de balken bevestigd en daarop het isolatiemateriaal rustend. Echter lijkt het me sneller gaan als je de dekens tegen de balken aan kunt nieten.

Hoe heet je?..... ach daar kan je ook niks aan doen.
pi_78341653
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 08:29 schreef thejoker80 het volgende:
vraagje voor de kenners:

We hebben een huis gekocht op de begane grond met een kruipruimte onder de vloer. Ik weet niet exact de diepte van de kruipruimte maar ik kan er goed zelf in.

Ik weet alleen niet precies hoe ik de isolatie aan moet brengen. Volgens mij is steenwol van 10cm dik het goede materiaal. Kan ik dan ook de spijkerflensdekens nemen of niet? hieronder een situatie hoe het ook zo kunnen, met latjes onder de balken bevestigd en daarop het isolatiemateriaal rustend. Echter lijkt het me sneller gaan als je de dekens tegen de balken aan kunt nieten.

[ afbeelding ]
spijkerflensdeken is steenwolisolatie met een laag dampdichte aluminiumfolie. Deze folie moet je altijd aan de warme kant van de isolatie toepassen. Jij wil de spijkerflens aan de koude kant toepassen, dit is fout, en geeft geheid problemen.

Als ik jou was zou ik normale steenwolisolatie kopen en dampopen folie (bijvoorbeeld miofol 125G). De isolatie prop je tussen de balken en vervolgens niet je aan de onderkant van de balken het folie.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 15:05:48 #136
30287 thejoker80
pi_78345319
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:38 schreef Gurb het volgende:

[..]

spijkerflensdeken is steenwolisolatie met een laag dampdichte aluminiumfolie. Deze folie moet je altijd aan de warme kant van de isolatie toepassen. Jij wil de spijkerflens aan de koude kant toepassen, dit is fout, en geeft geheid problemen.

Als ik jou was zou ik normale steenwolisolatie kopen en dampopen folie (bijvoorbeeld miofol 125G). De isolatie prop je tussen de balken en vervolgens niet je aan de onderkant van de balken het folie.
en dan gebruik je de dampopen folie alleen om het steenwol op zijn plek te houden? Dit zou je dan ook met de latjes kunnen doen zoals ik die getekend heb?

Wat is dan handiger? Met de folie kan de steenwol dichter tegen de vloer plaatsen waardoor er geen lucht meer is tussen vloer en isolatie(zoals in het plaatje)
pi_78345754
Ik wil iets schroeven/ophangen aan mijn plafond, waar moet ik dan op letten (lange schroeven? pluggen?)
pi_78346626
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 15:17 schreef P.F het volgende:
Ik wil iets schroeven/ophangen aan mijn plafond, waar moet ik dan op letten (lange schroeven? pluggen?)
dat je niet door je elektraleidingen schroeft/boort
namaste
pi_78346894
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 15:05 schreef thejoker80 het volgende:

[..]

en dan gebruik je de dampopen folie alleen om het steenwol op zijn plek te houden? Dit zou je dan ook met de latjes kunnen doen zoals ik die getekend heb?

Wat is dan handiger? Met de folie kan de steenwol dichter tegen de vloer plaatsen waardoor er geen lucht meer is tussen vloer en isolatie(zoals in het plaatje)
Je kan ook latjes gebruiken, maar deze moet je spijkeren / schroeven tegen de balken en op maat zagen. Dit kan wel eens lastig zijn onder de vloer. Folie kun je gewoon met een handnietmachine vastnieten tegen de balken en op maat snijden met een mes.

Bovendien ondersteun je met het folie overal de isolatie, en met de latjes maar plaatselijk, waardoor je kans hebt dat het door gaat hangen.

Maar met latjes is absoluut niet verkeerd hoor, maar er zijn volgens mij handiger manieren.
pi_78348680
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 15:42 schreef Dulk het volgende:

[..]

dat je niet door je elektraleidingen schroeft/boort
Die lopen daar geloof ik niet
pi_78354090
TheJoker80,

Gebruik als isolatie in de vloer liever een wat vaster materiaal, bijvoorbeeld PIR-platen of XPS-schuim. Steenwol en glaswol kan niet goed tegen vocht en gaat met de tijd doorhangen als gordijntjes. Een tweede, ook vrij belangrijke reden is dat het gemakkelijker aanbrengt en niet jeukt terwijl je in de kruipruimte ligt. Of isoleer je de vloer van bovenaf?
Nog iets, gebruik in de vloer geen folie (dampdicht of dampopen of wat dan ook). Folie is bedoeld om verticaal of schuin aan te brengen, zodat vocht omlaag kan lopen. Als je het, zoals in de vloer, horizontaal aanbrengt zal het vocht er in plasjes op blijven staan waardoor je isolatie en/of hout nat wordt met de bekende gevolgen. Om dezelfde reden is het niet verstandig om de spijkerflensdekens te gebruiken.
Toevallig ben ik deze week ook een houten vloer aan het vervangen bij een klant, ik spijker altijd een smalle panlat tegen de balken waar ik de isolatieplaat opleg. Als de ruimte tussen je balken bijv. 60 cm is zaag je de plaat 59, je legt hem erin (op de latjes) en nadien de naden dichtpurren.
Ik gebruik PIR-platen van 60mm dik (2e keus, zonder folielaag oid, ¤6,- per m2, Rc-waarde 2,4) en spijker mijn latje 8cm vanaf de bovenkant balk. Ik hou dus een luchtspouwtje van 2cm over. Tbv van de ventilatie in dat luchtspouwtje boor ik hier en daar een gaatje in de bovenste 2cm van de balken, zodat het van voor naar achter wat door kan tochten. Naadjes netjes volpurren dan kan de beplating erop. Als je het zo doet heb je het perfect!
Ga niet lopen kutten met zachte dekens, doe het maar gewoon zo. Achteraf zul je blij zijn met het resultaat dat beloof ik je!
grab life by the balls
pi_78354139
Oh en controleer de kruipruimteventilatie voor èn achterin de woning, vaak onderschat maar oh zo belangrijk!
grab life by the balls
pi_78354375
TheJoker80,
Ik geloof dat ik mijn hele verhaal voor niets geschreven hebt, ik begrijp dat je eronder gaat ipv een hele nieuwe vloer. Qua materiaalkeuze geldt hetzelfde, maar in dit geval zou ik dat luchtspouwtje vergeten. Handzaagje mee onder de vloer, bouwlamp, spijkers en pur. Plaat paszagen (niet te strak), erin drukken tegen het vloerbeschot aan, spijker eronder om hem vast te houden en als je een baan dicht hebt helemaal afpurren.Zo ga je er baantje voor baantje onderdoor en is het best te doen.
Dit in tegenstelling tot met wol, zeker als je er weinig ervaring mee hebt zal je door een hel gaan
Succes iig!
grab life by the balls
  woensdag 24 februari 2010 @ 00:36:41 #144
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78377991
Waarom moet hij die 2cm lucht spouw nu vergeten eigenlijk ?
pi_78379335
Oh ideaal topic!

Tijdje terug hadden we hier een ongelukje met als gevolg een gehavende kamerdeur en lijst.
De deur wil ik oplossen met wat kneedbaar hout, schuren en schilderen.
Maar er is dus 1 lat precies gebarsten ter hoogte van de deurklink, plakken is dan denk ik niet stevig genoeg dus wil ik daar een nieuwe lat op leggen. Het is dus niet de volledige lijst die naar de haaien is, slechts 1 lat er van.

Maar kan dat zomaar vervangen, en hoe moet ik te werk gaan? Ik moet ook nog even langs de bouwmarkt fietsen om te checken of ze zo'n lat met precies die ronding verkopen.
  woensdag 24 februari 2010 @ 07:45:26 #146
30287 thejoker80
pi_78381187
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 00:36 schreef klusfoobje het volgende:
Waarom moet hij die 2cm lucht spouw nu vergeten eigenlijk ?
dit is een goeie, die snap ik ook niet?

Voor de rest. Bedankt voor de tips! superhandig. Ik heb dus een paar opties maar mocht ik steenwol willen gebruiken dan zonder folie eraan dus.

Klopt het dat je bij het hardere materiaal (XPS) geen latjes meer hoeft te plaatsen je rechtstreeks een spijker door de plaat in de balk slaat?

nogamaals dank!
  woensdag 24 februari 2010 @ 10:42:16 #147
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78384250
je hebt daar speciale schroeven/spijkers voor. Daar zit een grote volgring op zodat de kop niet door het materiaal getrokken kan worden.
pi_78384466
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:47 schreef KeimpeLwd het volgende:
TheJoker80,

Gebruik als isolatie in de vloer liever een wat vaster materiaal, bijvoorbeeld PIR-platen of XPS-schuim. Steenwol en glaswol kan niet goed tegen vocht en gaat met de tijd doorhangen als gordijntjes. Een tweede, ook vrij belangrijke reden is dat het gemakkelijker aanbrengt en niet jeukt terwijl je in de kruipruimte ligt. Of isoleer je de vloer van bovenaf?
Nog iets, gebruik in de vloer geen folie (dampdicht of dampopen of wat dan ook). Folie is bedoeld om verticaal of schuin aan te brengen, zodat vocht omlaag kan lopen. Als je het, zoals in de vloer, horizontaal aanbrengt zal het vocht er in plasjes op blijven staan waardoor je isolatie en/of hout nat wordt met de bekende gevolgen. Om dezelfde reden is het niet verstandig om de spijkerflensdekens te gebruiken.
Toevallig ben ik deze week ook een houten vloer aan het vervangen bij een klant, ik spijker altijd een smalle panlat tegen de balken waar ik de isolatieplaat opleg. Als de ruimte tussen je balken bijv. 60 cm is zaag je de plaat 59, je legt hem erin (op de latjes) en nadien de naden dichtpurren.
Ik gebruik PIR-platen van 60mm dik (2e keus, zonder folielaag oid, ¤6,- per m2, Rc-waarde 2,4) en spijker mijn latje 8cm vanaf de bovenkant balk. Ik hou dus een luchtspouwtje van 2cm over. Tbv van de ventilatie in dat luchtspouwtje boor ik hier en daar een gaatje in de bovenste 2cm van de balken, zodat het van voor naar achter wat door kan tochten. Naadjes netjes volpurren dan kan de beplating erop. Als je het zo doet heb je het perfect!
Ga niet lopen kutten met zachte dekens, doe het maar gewoon zo. Achteraf zul je blij zijn met het resultaat dat beloof ik je!
Dat steenwol jeukt is bekend ja, maar dat je geen folie horizontaal moet aanbrengen vind ik een beetje overdreven. Als jij een goede dampopenfolie gebruikt zul je echt geen plassen water op je folie krijgen, en sowieso, als je echt plassen water krijgt na het isoleren, is er iets grondigs mis met de vochthuishouding.

Maar met pir, pur, xps, eps, enz platen kan het ook idd
pi_78391410
Hoe zou jij laminaat planken zagen. Met andere woorden, wat is de bestemanier om mooi en netjes te werken. Ik heb een decoupeerzaag, maar kan ook een zaagtafel krijgen.
  woensdag 24 februari 2010 @ 14:37:22 #150
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78392956
je hebt ook snijplanken voor laminaat.

ga je zagen, dan de zichtkant aan de onderkant doen. Eventuele splinters zitten dan aan de onderkant van de plank.

het juiste zaagblad is natuurlijk ook van belang.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')