quote:Op maandag 11 januari 2010 21:04 schreef freako het volgende:
[..]
Als ik vertraging heb, is dat meestal op kleine afstanden, en ook zelden meer dan een half uur. Het bedrag dat ik terug zou kunnen vragen zo weinig, dat ik onder de grens van ¤2,50(?) kom. Ik kan misschien 2 keer per jaar geld terugvragen.
[..]
Ja, dat dacht ik dus ook. Het verhaal wordt overigens nog vreemder, want er blijkt ook een nultransactie op het overzicht te staan. Het vervallen van de ¤10 borg kan ik trouwens niet uit dit overzicht halen, maar is wel gebeurd, anders klopt het saldo op mijn kaart niet. Zie hier het screenshot:
[ afbeelding ]
Het OV-chipkaart-overzicht van NS is trouwens best goed, en min of meer real-time. Een reis van 1,5 uur geleden zag ik net al staan.
ja het principe van de OV chipkaart is dat je bij elke overstap in en uitchecktquote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:10 schreef Ynske het volgende:
ik hoop dat er hier iemand is die me duidelijkheid kan verschaffen.
Op Utrecht CS kun je alleen in de Centrale hal in/uitchecken met je ov-chipkaart.
Bij busreizen moet je bij iedere overstap in en uit checken. Nu stond zondag een NSmedewerker, die aangaf dat als je bij treinen over moet stappen, je ook in en uit moet checken. Erg handig. ik kom op spoor 3 aan, en op spoor 1 vertrekt mn aansluitende trein. met 2 min speling. Moet ik dan echt naar boven, in de hal uitchecken vervolgens weer aan tzelfde paaltje inchecken en terug naar t perron om mn trein te halen?
ok dank je welquote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja het principe van de OV chipkaart is dat je bij elke overstap in en uitcheckt
behalve bij de trein, daar schijnt het weer niet te moeten
Duidelijk toch, als de NS medewerker je weer verkeerde informatie geeft
Ze kunnen toch niet zien waar je naar toe gaat, dus gewoon niet in en uitchecken bij je overstap
Zo werkt het trouwens bij R'dam CS, Amsterdam CS ook, in d hal in en uitchecken, natuurlijk onhaalbaar bij overstappen, maar ja dat doet toch niemand daar volgens NS ?????????![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het zou makkelijk zijn als ze op alle perrons gewoon zuitjes neer zettenquote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:31 schreef Ynske het volgende:
[..]
ok dank je wel
t zou overigens ook fijn zijn als ze paaltjes in de noorder?tunnel zetten dat als je naar de bus/tram moet, dat jeniet eerst nog door de centrale hal heen hoeft maar gewoon de korte weg kunt nemen
quote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:10 schreef Ynske het volgende:
ik hoop dat er hier iemand is die me duidelijkheid kan verschaffen.
Studenten hoeven nog niet in te checken voor NS-treinen.quote:Overstappen
Overstappen op een andere NS-trein
Stapt u over op een andere NS-trein, dan hoeft u niet uit en weer in te checken. Reist u niet rechtstreeks van begin- naar eindpunt maar neemt u een omweg via een ander station? Checkt u dan uit en weer in op dit tussenstation.
Overstappen op bus, tram, metro of trein
Als u overstapt op bus, tram, metro of de trein van een andere treinvervoerder, dan checkt u uit bij NS en weer in bij de vervoerder waar u verder mee reist. In die volgorde.
Overstappen op een andere treinvervoerder
Is de OV-chipkaart bij de andere treinvervoerder ingevoerd? Dan checkt u uit bij NS en weer in bij de treinvervoerder waarmee u verder reist. Bij sommige regionale treinvervoerders kunt u nog niet met de OV-chipkaart reizen. Onder meer bij Connexxion, Syntus en Veolia. Als u van een NS-trein overstapt op een van deze vervoerders, checkt u dan uit en reis verder met een papieren kaartje. U kunt er ook voor kiezen om voor het hele traject een papieren kaartje te kopen.
Overstappen op een vervoerder die de OV-chipkaart nog niet heeft ingevoerd
Check uit bij NS en koop voor het volgende deel van uw reis een papieren kaartje.
t gaat nu niet om studentenquote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:19 schreef Aether het volgende:
[..]
[..]
Studenten hoeven nog niet in te checken voor NS-treinen.
ja omdat de zogenaamde "experts" zelf de OV chipkaart ook niet snappen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:23 schreef Ynske het volgende:
[..]
t gaat nu niet om studenten
maar lekker handig als men als medewerkers gewoon verkeerde info staat te leveren
Waar je ingecheckt bent is zichtbaar voor conducteurs. Het zal van je omweg afhangen of dat problemen gaat geven. Als je normaal gesproken een 'via-kaartje' gekocht had, zul je nu eigenlijk eerst uit en dan weer in moeten checken.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:28 schreef macca728 het volgende:
Bij een overstap via een omweg ga ik natuurlijk ook nit in- en uitchecken, dan ben ik de helft meer kwijt
Ik ben toch niet gek
Ze zien het toch niet
Het grappige is dat ns.nl wel een tarief voor via-kaartjes voor reizen op saldo geeft.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:42 schreef freako het volgende:
[..]
Waar je ingecheckt bent is zichtbaar voor conducteurs. Het zal van je omweg afhangen of dat problemen gaat geven. Als je normaal gesproken een 'via-kaartje' gekocht had, zul je nu eigenlijk eerst uit en dan weer in moeten checken.
en hoe zit t dan wanneer er iets gebeurd is?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:42 schreef freako het volgende:
[..]
Waar je ingecheckt bent is zichtbaar voor conducteurs. Het zal van je omweg afhangen of dat problemen gaat geven. Als je normaal gesproken een 'via-kaartje' gekocht had, zul je nu eigenlijk eerst uit en dan weer in moeten checken.
Volgens mij mag je dan in de trein gaan zitten, want heb je normaliter sowieso de keus tussen de kortste weg of de snelste tijd. Er is een aantal trajecten in Nederland waar je op hetzelfde kaartje een alternatieve route mag kiezen dacht ik. Dat geldt volgens mij in zo’n geval ook.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
en hoe zit t dan wanneer er iets gebeurd is?
had laatst een kaartje heerlen-utrecht
net na eindhoven was wat gebeurd, alternatieve route is dan via roermond/nijmegen/arnhem
moet je dan ineens nu met die chip extra gaan betalen voor de omreis?
Ik heb zelf het vermoeden (de hoop?) dat dit soort berekeningen ingevoerd gaan worden op het moment dat de OV-chipkaart fatsoenlijk geïmplementeerd is.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:59 schreef Iblis het volgende:
M.i. moet dat niet al te complex zijn om te bepalen, temeer daar ik meen dat de laatste n ritten, waarbij n voldoende groot is voor zulke berekeningen, beschikbaar zijn voor het systeem. Dan moet je het tamelijk bont maken om eroverheen te gaan, en dan zou een dagkaart allicht al het goedkoopst zijn.
Daar heb je inderdaad gelijk in, in principe leent de tariefstructuur van de NS zich hier uitermate goed voor.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:14 schreef freako het volgende:
[..]
Ik heb zelf het vermoeden (de hoop?) dat dit soort berekeningen ingevoerd gaan worden op het moment dat de OV-chipkaart fatsoenlijk geïmplementeerd is.
Volgens mij kan het trouwens veel simpeler, door maar één keer per dag een instaptarief te berekenen, en verder af te rekenen op basis van het afgelegde aantal tariefeenheden. Ik weet niet of de NS nu voor die tariefeenheden een vast tarief per eenheid heeft, of dat het per eenheid goedkoper wordt. In het eerste geval hoeft er alleen maar vastgelegd te worden dat er al een instaptarief is betaald. In het tweede geval moet ook het reeds afgelegde aantal tariefeenheden vastgelegd worden, zodat er tegen het juiste tarief afgerekend kan worden.
bij de trein niet (tenzij je overstapt), bij de bus en tram mag je WEL extra betalen voor de omreis, ook al blijf je indezlefde bus c.q. tram zitten.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
en hoe zit t dan wanneer er iets gebeurd is?
had laatst een kaartje heerlen-utrecht
net na eindhoven was wat gebeurd, alternatieve route is dan via roermond/nijmegen/arnhem
moet je dan ineens nu met die chip extra gaan betalen voor de omreis?
maar dr zit wel een stuk Veolia in, daar kun je nu nog niet met chip betalen dus moet je een kaartje kopenquote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij de trein niet (tenzij je overstapt), bij de bus en tram mag je WEL extra betalen voor de omreis, ook al blijf je indezlefde bus c.q. tram zitten.
ja dan ben je nog duurder uit, 3x instaptarief hahaquote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:28 schreef Ynske het volgende:
[..]
maar dr zit wel een stuk Veolia in, daar kun je nu nog niet met chip betalen dus moet je een kaartje kopen
en dat kon je vroeger niet ?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 23:26 schreef Q. het volgende:
Ik zou er bijna enthousiast van worden, vandaag weer vier probleemloze reizen met dat ding gemaakt!
Ik heb wat ambivalente gevoelens. Het idee vind ik goed, maar er zijn zoveel aspecten die ik zo uitermate knullig vind: zoals hoe het overstappen dan geregeld wordt, dat je vaker een basistarief betaalt dan eerst het geval was; dat je nu relatief weinig op je kaart kunt zetten, zeker als je een lange reis maakt; het aantal palen is toch niet zo groot. Tamelijk gebruikelijke ‘use cases’ zoals b.v. af en toe eerste klas reizen, met korting meereizen, zijn nu omslachtig.quote:Op woensdag 13 januari 2010 13:50 schreef Louis22 het volgende:
Ben ik dan de enige die redelijk tevreden is over de OV-chipkaart?
Als het zo gaat, dan vertrouw ik het allang niet meer genoeg om dat aan te zetten.quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:26 schreef Boze_Appel het volgende:
GODSKOLERE wat is die ov-chipkaart.nl site fucking waardeloos.
Ik heb 6 x mijn gegevens in moeten vullen voor ik eindelijk een foutief formulier heb om automatisch op te waarderen en mijn adres wijzigen lukt gewoon niet omdat ik bij de laatste stap steeds uitgelogd wordt.
![]()
![]()
Je kunt een anonieme OV-chipkaart kopen. Maar allicht dat je in de treinen ook nog kaartjes kunt kopen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:46 schreef ErwinRommel het volgende:
ff een vraag tussendoor.
In ben momenteel niet woonachtig in Nederland, maar ga op vakantie daarheen in juli.
Hoe moet ik dan aan een geldig vervoersdocument komen?
Ok maar ik neem aan dat de kosten dan een stuk hoger zijn?quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je kunt een anonieme OV-chipkaart kopen. Maar allicht dat je in de treinen ook nog kaartjes kunt kopen.
Nee, volgens mij niet, behalve dat je er b.v. geen 40% kortingsabonnement op kunt laden voor de treinen. Je betaalt dus altijd vol tarief (wat, in het geval van de NS overigens goedkoper is dan papieren kaartjes).quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:55 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ok maar ik neem aan dat de kosten dan een stuk hoger zijn?
Ik kan het niet zo snel vinden op de site van de NS nl.
Ik engeland gebeurt dit toch ook? Daar bekijken ze gewoon wat het goedkoopst is.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:59 schreef Iblis het volgende:
Ik snap trouwens niet dat een automaat dit niet kan berekenen. In principe zou het volgens mij wel mogelijk moeten zijn om de goedkoopste interpretatie te berekenen om een reis te kunnen volbrengen.
Stel iemand reist van A naar B, en reist ’s avonds van B naar A, dan kan het ding bedenken dat dit een retour is. Of van A naar B, winkelt daar, en gaat dan naar C. Maak daar een via-kaartje van.
Of zelfs van A over B naar C, stapt uit, maakt een wandeling, stapt in bij B en reist naar A, zelfs dat zou te berekenen moeten zijn dat dan een retour A ↔ C het goedkoopst zou zijn. Ja, zelfs van A naar B, wandelt naar C, en gaat verder naar D. Als van A naar D via C en B het goedkoopst is, doe dat, anders gewoon los A naar B en dan C naar D.
M.i. moet dat niet al te complex zijn om te bepalen, temeer daar ik meen dat de laatste n ritten, waarbij n voldoende groot is voor zulke berekeningen, beschikbaar zijn voor het systeem. Dan moet je het tamelijk bont maken om eroverheen te gaan, en dan zou een dagkaart allicht al het goedkoopst zijn.
Kosten voor een anonieme kaart liggen hoger dacht ik.quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:55 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ja, in principe kan met zo’n chipkaart natuurlijk een veel verfijnder tariefstelsel worden gehanteerd dan nu mogelijk is. idem met abonnementen, als iemand graag een abonnement voor 82 dagen wil, dan zou dat moeten kunnen m.i. Er is zo een formule te bedenken die de huidige tariefstructuur algemener maakt.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:11 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik engeland gebeurt dit toch ook? Daar bekijken ze gewoon wat het goedkoopst is.
Als de prijzen tussen vervoerder gelijk is, waarom moet je dan per vervoerder in en uit checken?
Een 82 dagen abbonment is met die papier meuk natuurlijk ook mogelijk.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, in principe kan met zo’n chipkaart natuurlijk een veel verfijnder tariefstelsel worden gehanteerd dan nu mogelijk is. idem met abonnementen, als iemand graag een abonnement voor 82 dagen wil, dan zou dat moeten kunnen m.i. Er is zo een formule te bedenken die de huidige tariefstructuur algemener maakt.
Dan komen ze toch doorgaans in week, maand en jaarvorm.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een 82 dagen abbonment is met die papier meuk natuurlijk ook mogelijk.
Omdat een van de redenen om de ov-chip kaart in te voeren was dat de veroerders (voornamelijk bussen dan) met zijn allen zeiden dat hun de meeste passagiers vervoerd hadden en op basis daarvan het geld verdeeld werd, met de ov-chip kaart zou het veel inzichtelijker worden hoeveel passagiers ze nu echt vervoerd hadden.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:11 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik engeland gebeurt dit toch ook? Daar bekijken ze gewoon wat het goedkoopst is.
Als de prijzen tussen vervoerder gelijk is, waarom moet je dan per vervoerder in en uit checken?
Maar het zou natuurlijk geen probleem moeten zijn om een andere einddatum op een papieren kaartje te printen. Als we dat bij een ov-chip kunnen bedenken kan dat ook op papierquote:Op woensdag 13 januari 2010 17:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dan komen ze toch doorgaans in week, maand en jaarvorm.
Als je voor het volle tarief reist, is een anonieme chipkaart net zo duur als een persoonlijke.quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:55 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Gereisd buiten de vrijreizenperiode voor week-ov's?quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:03 schreef Hondenfluitje het volgende:
Ik snap er dus weer ff niks van he. Ik heb een weekabbonement, maar als ik met de bus ga, gaat er geld van m'n saldo af. Nu is m'n saldo wéér -0,92 centZijn er meer mensen waarbij er geld van hun saldo afgaat, terwijl er een studentenreisproduct opstaat?
Maar omdat we het eerst ingewikkeld hadden gemaakt is toch geen reden om het nu weer ingewikkeld te hebben.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat een van de redenen om de ov-chip kaart in te voeren was dat de veroerders (voornamelijk bussen dan) met zijn allen zeiden dat hun de meeste passagiers vervoerd hadden en op basis daarvan het geld verdeeld werd, met de ov-chip kaart zou het veel inzichtelijker worden hoeveel passagiers ze nu echt vervoerd hadden.![]()
Dat het voor de klant een stuk onoverzichtelijker en ondoorzichter werd maakt niet uit, want de ov-chip knip is ontwikkeld vanuit het bedrijfsperspectief, en niet voor de gebruikers.
En in engeland gebeurd het wel maar daar heeft men niet zo'n ingewikkeld tarief systeem als wij in in nederland bedacht hebben. Daar werkt men met zone's in het openbaar vervoer, en ook de chipkaart werkt daar met de zone's ipv de afgelegde weg. Waardoor je als gebruiker ook voor een flink omrijdende bus mag gaan betalen. IPV de hemelsbrede afstand.
Mja, ik reis alleen in metro met de chip en ben het in de rij wachten en kapotte automatenen zat. Trein reis ik, zolang dat nog kan met papier. Wordt sowieso een hell met verschillende klassen voor mij. Voor werk reis ik eerste en prive tweede. Dan moet ik dus elke keer de chip omzetten of een tweede kaart fixen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als het zo gaat, dan vertrouw ik het allang niet meer genoeg om dat aan te zetten.
Ik heb vorige week 1 keer in- en uitgecheckt in de bus, toen m'n weekabbo nog niet geactiveerd was. Toen was m'n saldo dus -0,92 cent. Maar daarna gelijk dat ding geactiveerd en was m'n saldo weer 0,0.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:07 schreef freako het volgende:
[..]
Gereisd buiten de vrijreizenperiode voor week-ov's?
OV chipkaart.nl is echt de meest waardeloze site van heel de wereldquote:Op woensdag 13 januari 2010 14:26 schreef Boze_Appel het volgende:
GODSKOLERE wat is die ov-chipkaart.nl site fucking waardeloos.
Ik heb 6 x mijn gegevens in moeten vullen voor ik eindelijk een foutief formulier heb om automatisch op te waarderen en mijn adres wijzigen lukt gewoon niet omdat ik bij de laatste stap steeds uitgelogd wordt.
![]()
![]()
waarschijnlijk wel, wel 2,50 kosten betalenquote:Op woensdag 13 januari 2010 20:54 schreef dragon9114 het volgende:
is het mogelijk om het geld wat je op je ov-chip kaart gezet hebt terug over te naar je bank rekening ?
ik kan hier over niks vinden op de site van ov-chipkaart.....![]()
![]()
Ik in de rij, wachten³, kaart in die gleuf, product ophalen, na 1,5 minuut: "Tijdelijk niet beschikbaar"quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:28 schreef Q. het volgende:
Er stonden vandaag nog steeds kilometerslange rijen voor de automaten bij de AH2Go op Utrecht Nijmegen Centraal..
quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:39 schreef Tornadovis het volgende:
Ede-Wageningen:
1... ja 1 In/uit-checkpaal!!! In de spits stappen er in drukke tijden wel een man of 300 uit. Iedereen ongeveer 2 seconden met de hand voor die paal om uit te checken = 600 sec = 10 minuten (!) wachten als je achteraan staat.....
En dan nog niet eens meegerekend: Kaarten die niet in 1x werken en de mensen die het perron opkomen en willen inchecken.
Wat een puinzooitje zal dat worden
Ja, en dan de NS ‘het aantal palen is afgestemd op het aantal mensen dat met de trein reist’, blah blah blah. Het is gewoon irritant. Want als een trein aankomt weet je dat er in een keer heel veel mensen uitkomen, die bij verspreid instappen en bij die verspreide stations ook nog eens verspreid aankomen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:39 schreef Tornadovis het volgende:
Ede-Wageningen:
1... ja 1 In/uit-checkpaal!!! In de spits stappen er in drukke tijden wel een man of 300 uit. Iedereen ongeveer 2 seconden met de hand voor die paal om uit te checken = 600 sec = 10 minuten (!) wachten als je achteraan staat.....
En dan nog niet eens meegerekend: Kaarten die niet in 1x werken en de mensen die het perron opkomen en willen inchecken.
Oeh, dat is wel heel weinig. In Hilversum staan er minstens 7 van die dingen, en een extreem druk station is dat nou ook niet echt.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:39 schreef Tornadovis het volgende:
Ede-Wageningen:
ja leuk als er iemand komt, waardoor de zuil geblokkeerd wordt tijdelijk, gebeurt regelamtigquote:Op woensdag 13 januari 2010 21:39 schreef Tornadovis het volgende:
Ede-Wageningen:
Maar bij de AHtoGO richting Jaarbeurs is echt helemaal niemandquote:Op woensdag 13 januari 2010 20:28 schreef Q. het volgende:
Er stonden vandaag nog steeds kilometerslange rijen voor de automaten bij de AH2Go op Utrecht Centraal..
Die mensen moeten zich gewoon aanpassen aan de techniek en niet allemaal tegelijk willen uitchecken. Gewoon een paar minuten wachten. Hoe moeilijk is dat nou? Echt! Mensen die denken dat de techniek er voor hun is ipv omgekeerd.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, en dan de NS ‘het aantal palen is afgestemd op het aantal mensen dat met de trein reist’, blah blah blah. Het is gewoon irritant. Want als een trein aankomt weet je dat er in een keer heel veel mensen uitkomen, die bij verspreid instappen en bij die verspreide stations ook nog eens verspreid aankomen.
in Rotterdam CS 4 ofzo voor het station, buiten dusquote:Op woensdag 13 januari 2010 21:48 schreef freako het volgende:
[..]
Oeh, dat is wel heel weinig. In Hilversum staan er minstens 7 van die dingen, en een extreem druk station is dat nou ook niet echt.
Bij de Primera op HC ook niet. Staat ook zo'n ding. He-le-maal niemand. En hij doet het gewoon. Kuddedieren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:50 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Maar bij de AHtoGO richting Jaarbeurs is echt helemaal niemand
wat is dat nou voor onzin ? ik ga niet wachten tot miep haar kaart weer heeft opgezocht en heeft uitgecheckt hoor.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:51 schreef Q. het volgende:
[..]
Die mensen moeten zich gewoon aanpassen aan de techniek en niet allemaal tegelijk willen uitchecken. Gewoon een paar minuten wachten. Hoe moeilijk is dat nou? Echt! Mensen die denken dat de techniek er voor hun is ipv omgekeerd..
mensen in Nederland kunnen niet eens fatsoenlijk in een rij staan, dus dat wordt dringen en ruzie bij die OV zuilen, levert alleen maar mer agressie opquote:Op woensdag 13 januari 2010 21:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, en dan de NS ‘het aantal palen is afgestemd op het aantal mensen dat met de trein reist’, blah blah blah. Het is gewoon irritant. Want als een trein aankomt weet je dat er in een keer heel veel mensen uitkomen, die bij verspreid instappen en bij die verspreide stations ook nog eens verspreid aankomen.
in de volgende update worden die piepjes eruit gehaald, omdat reizigers daar op blijven wachten.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:44 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Hilarisch soms om te zien hoe mensen in of uit willen checken. Als je voorin de bus zit kun je het goed zien. Wapperen, schuiven, kastje bijkans door de voorruit heenduwen.
Ben er inmiddels achter hoe snel je de pas voor het kastje langs kan halen, die piep is gewoon heel traag. Of ontbreekt als er snel 2 mensen achter elkaar inchecken, dat is nog irritanter.
Het is niet gek natuurlijk, want als het misgaat dan ben je aardig duur uit.quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:04 schreef Dulk het volgende:
[..]
in de volgende update worden die piepjes eruit gehaald, omdat reizigers daar op blijven wachten.
er komt waarschijnlijk ook nog een firmware upgrade voor het display dat er sneller te zien is dat je hebt ingecheckt.
Wat dat betreft loopt Arriva maanden voor op de rest, gewoon rood zonder redenquote:Op woensdag 13 januari 2010 22:04 schreef Dulk het volgende:
[..]
in de volgende update worden die piepjes eruit gehaald, omdat reizigers daar op blijven wachten.
er komt waarschijnlijk ook nog een firmware upgrade voor het display dat er sneller te zien is dat je hebt ingecheckt.
ja iedereen zal blijven kijken of het goed gaat, als hij 10 of 20 euro verliest daardoor. Ook of je nog genoeg saldo heb bv.quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het is niet gek natuurlijk, want als het misgaat dan ben je aardig duur uit.
Cynisme is je vreemd?quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat is dat nou voor onzin ? ik ga niet wachten tot miep haar kaart weer heeft opgezocht en heeft uitgecheckt hoor.
Techniek is ervoor om dingen SNELLER te laten verlopen.
OV chipkaart ook, al zou je dat niet denken
Ik wil mijn bus halen
Er zijn toch minstens vijf van die punten bij winkels op Utrecht CS?quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:28 schreef Q. het volgende:
Er stonden vandaag nog steeds kilometerslange rijen voor de automaten bij de AH2Go op Utrecht Centraal..
hier in singapore ook, retehandig.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:11 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
op tilburg cs 2quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:48 schreef freako het volgende:
[..]
Oeh, dat is wel heel weinig. In Hilversum staan er minstens 7 van die dingen, en een extreem druk station is dat nou ook niet echt.
Is ook logisch. Er is toch bekend welke vervoerder waar rijdt. Waarom moet de reiziger dit elke keer vastleggen terwijl je dit in 1x in een chip kan verwerken?quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
hier in singapore ook, retehandig.
Alleen als je van vervoersmiddel wisselt moet je in en uitchecken, zelfs bij bussen weet hij wanneer je transfert.
En met de kaart reizen is iets van 30% goedkoper dan een kaartje
Ze waren toch op werkbezoek geweest in Singapore en Japan bv ?quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:14 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Is ook logisch. Er is toch bekend welke vervoerder waar rijdt. Waarom moet de reiziger dit elke keer vastleggen terwijl je dit in 1x in een chip kan verwerken?
Het is bijna lachwekkend je er nog over op te winden, zo slecht is deze ov kaart.
Zoals het bij jou klinkt lijkt het mij vrij ideaal eigenlijk.
Ritprijs plus wettelijke boete natuurlijk, wat denk jij dan? Tot er iemand een proces aanspant...quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat trouwens als je als abbonement houder gewoon niet in en uitklokt
Ach, de Kamer doet maar wat en kan eigenlijk weinig. Het ministerie zit vol bestuurskundigen om het proces te managen, maar niemand kan iets fatsoenlijk doorrekenen.quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ze waren toch op werkbezoek geweest in Singapore en Japan bv ?
Niet goed opgelet zeker
Maar daar is de chipkaart dus niet verplicht in SIngapore ?
Hier wel, andes had men de kaart ookk veel klantvriendellijker gemaakt.
a omdat de rit meer kost dan wat je had staan, kan bijna nietquote:Op donderdag 14 januari 2010 21:23 schreef McKillem het volgende:
Afgelopen weekend voor het eerst geld op die kutkaart gezet want moest met iets wat niet anders kon. (metro adam)
Stond ik gewoon 80 cent rood. Hoe de neuk kan dat.
a: waarom kan ik rood staan b: waar is die 80 cent heen c: hoe veel kan ik rood staan? d: hoe kan ik dat uit zetten?
ik heb een paar keer meegemaakt dat ik wel uitcheckte, maar het metropoortje niet openging, ook leukquote:Op donderdag 14 januari 2010 21:26 schreef Booomer het volgende:
Hebben meer mensen last dat ze regelmatig niet kunnen uitchecken? Soms doet ie het gewoon niet.. Nu heb ik dan zo'n studenten ov-chipkaart en is het dus gratis. Maar het lijkt me wel belachelijk als deze problemen ook voorkomen bij mensen met een gewone ov-chipkaart.. Dan betaal je dus elke keer dat dat brakke systeem niet werkt 4 euro, terwijl je anders misschien maar een paar cent zou kwijt zijn..
Fail!quote:Op donderdag 14 januari 2010 21:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik heb een paar keer meegemaakt dat ik wel uitcheckte, maar het metropoortje niet openging, ook leuk
vandaag in de bus 1 voor me, die moest 3x inchecken voor het apparaat het deed.
In de Qbuzz zetten ze het apparaat pas aan, als er mensen in de bus komen (bij het beginpunt), ook lekker handig, kan je eerst wachten tot een chauffeur het aanknopje heeft gevonden
Nee, je begrijpt me fout. Voordat dat ik dat ding had opgeladen stond ik al 80 cent rood. Daarvoor heb ik hem, naar mijn weten dus nog nooit gebruikt.quote:Op donderdag 14 januari 2010 21:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
a omdat de rit meer kost dan wat je had staan, kan bijna niet
b die moet je nog betalen
c 4 euro voor metro
d betalen bij balie of automaat
waarschijnlijk niet goed uitgecheckt of apparaat werkte niet goed
dan kan je formulier invullen en na 6 weken heb je je geld terug, tenzij het jouw fout was
dat is wel heel bizarquote:Op donderdag 14 januari 2010 21:52 schreef McKillem het volgende:
[..]
Nee, je begrijpt me fout. Voordat dat ik dat ding had opgeladen stond ik al 80 cent rood. Daarvoor heb ik hem, naar mijn weten dus nog nooit gebruikt.
ik heb geen studentenkaart en vanaf 11 februari is het verplicht in regio R'dam, ook bussen.quote:Op donderdag 14 januari 2010 21:51 schreef Booomer het volgende:
[..]
Fail!
Maarja, deze maand gedogen ze het nog als je bijv. je gewone OV-kaart laat zien. Maar wat nou als je volgende maand weer eens niet kan in- of uitchecken? Ze kunnen moeilijk mensen weigeren mee te nemen, het is niet onze schuld dat ze overgaan op zo'n brak kutsysteem!
* wat stond er in het display van het poortje toen je uitcheckte?quote:Op donderdag 14 januari 2010 21:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik heb een paar keer meegemaakt dat ik wel uitcheckte, maar het metropoortje niet openging, ook leuk
vandaag in de bus 1 voor me, die moest 3x inchecken voor het apparaat het deed.
In de Qbuzz zetten ze het apparaat pas aan, als er mensen in de bus komen (bij het beginpunt), ook lekker handig, kan je eerst wachten tot een chauffeur het aanknopje heeft gevonden
stapt iedereen op dezelfde halte uit dan?quote:Op donderdag 14 januari 2010 22:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik heb geen studentenkaart en vanaf 11 februari is het verplicht in regio R'dam, ook bussen.
Leuk, langs 2 uitcheckpunten gaan met 30 man en dan allemaal naar de metro he, op 1 of 2 na
u bent uitgecheckt, alleen het poortje bleef dichtquote:Op donderdag 14 januari 2010 22:16 schreef Dulk het volgende:
[..]
* wat stond er in het display van het poortje toen je uitcheckte?
* reageerde het apparaat niet tot 3x toe, of kwam er een foutmelding/piepjes in beeld
* het knopje is een standaard button in de bovenhoek van de touchscreen, is het alleen bij het beginpunt of tussen elke halte?
ja, snelbus richting Zuidplein, iedereen stapt uit op eindpunt Zuidplein, waar je de metro richting Beurs en Centraal Station kan nemen, meeste mensen gaan er weer uit bij Beursquote:Op donderdag 14 januari 2010 22:17 schreef Dulk het volgende:
[..]
stapt iedereen op dezelfde halte uit dan?
vreemd dat het poortje dicht bleef, welk station?quote:Op donderdag 14 januari 2010 22:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
u bent uitgecheckt, alleen het poortje bleef dicht
ander poortje geprobeerd, stond er u bent al uitgecheckt
het apparaat regareerde niet bij een meisje voor me, tot 3x toe
bij het beginpunt, blijkbaar zet de chauffeur hem na elke rit uit ofzo
hmm ja niet aan gedacht, maar dat is dan een bus met 3cico's in totaal? niet met 5?quote:Op donderdag 14 januari 2010 22:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja, snelbus richting Zuidplein, iedereen stapt uit op eindpunt Zuidplein, waar je de metro richting Beurs en Centraal Station kan nemen, meeste mensen gaan er weer uit bij Beurs
station Zuidplein, is al tijdje geleden hoor, 4,5 maandenquote:Op donderdag 14 januari 2010 22:38 schreef Dulk het volgende:
[..]
vreemd dat het poortje dicht bleef, welk station?
dan staat de antenne waarschijnlijk niet krachtig genoeg, cico (zo heet het apparaat) is waarschijnlijk niet goed getest.
het is niet de bedoeling dat chauffeurs die dingen uit en aan gaan zetten. ik ga aan Qbuzz vragen waarom ze de mensen zo instrueren
3, 1 voorin en 2 acherinquote:Op donderdag 14 januari 2010 22:39 schreef Dulk het volgende:
[..]
hmm ja niet aan gedacht, maar dat is dan een bus met 3cico's in totaal? niet met 5?
er komt nog een software uitrol waardoor de tijd tussen 2 transacties korter gaat worden, nog even geduld
quote:Op donderdag 14 januari 2010 13:47 schreef jorisknol het volgende:
Eindelijk de klantenservice gebeld mwah service is een groot woord maar goed.
Omdat ik Automatisch opwaarderen hebt en hun een kut systeem hebben wordt er na 3x automatisch opwaarderen een blokkade opgelegd (blijkbaar reis ik te veel) omdat hun pas na 3-7 dagen het geld ervan afschrijven:S
maar je hebt toch een abbo, dus een kaartje. Wat maakt dat hele in en uitklokken dan uitquote:Op donderdag 14 januari 2010 17:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ritprijs plus wettelijke boete natuurlijk, wat denk jij dan? Tot er iemand een proces aanspant...
Volgens mij heeft men dat verplicht gesteld, omdat men daarmee de reizigers stromen in kaart kan brengen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 04:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar je hebt toch een abbo, dus een kaartje. Wat maakt dat hele in en uitklokken dan uit
je kunt al uitchecken vanaf t moment dat je bij de vorige halte wegrijd. althans zo is dat hier in Utrechtquote:Op donderdag 14 januari 2010 22:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik heb geen studentenkaart en vanaf 11 februari is het verplicht in regio R'dam, ook bussen.
Leuk, langs 2 uitcheckpunten gaan met 30 man en dan allemaal naar de metro he, op 1 of 2 na
je kunt zelfs al meteen uitklokken (stel dat je de verkeerde bus binnen staptquote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
je kunt al uitchecken vanaf t moment dat je bij de vorige halte wegrijd. althans zo is dat hier in Utrecht
Volgens mij moet de bus eerst gereden hebben.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
je kunt zelfs al meteen uitklokken (stel dat je de verkeerde bus binnen stapt)
ja beetje lastig hier, zit 2 km tussenquote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
je kunt al uitchecken vanaf t moment dat je bij de vorige halte wegrijd. althans zo is dat hier in Utrecht
In ieder geval niet bij alle vervoerders. Bij Connexxion stapte ik laatst in een bus, checkte ik in en kwam ik daarna tot de conclusie dat de betreffende lijn een omleiding reed en ik beter een andere bus kon nemen. Toen ik daarop direct wilde uitchecken, verscheen de melding "U bent al in-/uitgecheckt". Ik probeerde nog een paar keer uit te checken, maar de melding bleef.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
je kunt zelfs al meteen uitklokken (stel dat je de verkeerde bus binnen stapt)
dat maakt volgens gvu niet uit, als je voor jezelf aanhoud,nadat de halte omgeroepen is, heb je zelf speling met portemonnee weer in tas te stoppen en t uitstappenquote:Op vrijdag 15 januari 2010 17:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja beetje lastig hier, zit 2 km tussen
nou dat wordt leuk, bij mij stappen er genoeg mensen in, die eigenlijk de gewone dienst moeten hebben ipv de sneldienstquote:Op vrijdag 15 januari 2010 20:06 schreef Tochjo het volgende:
[..]
In ieder geval niet bij alle vervoerders. Bij Connexxion stapte ik laatst in een bus, checkte ik in en kwam ik daarna tot de conclusie dat de betreffende lijn een omleiding reed en ik beter een andere bus kon nemen. Toen ik daarop direct wilde uitchecken, verscheen de melding "U bent al in-/uitgecheckt". Ik probeerde nog een paar keer uit te checken, maar de melding bleef.
Nu ben ik student en wordt er geen vier euro achtergehouden als ik niet uitcheck, dus heb ik het er maar bij laten zitten. Een interessante kwestie is het natuurlijk wel.
nee, je kan sowieso nadat de bus vertrokken is bij de halte ervoor al uitchecken, want controle krijg je dan niet meerquote:Op vrijdag 15 januari 2010 20:08 schreef Ynske het volgende:
[..]
dat maakt volgens gvu niet uit, als je voor jezelf aanhoud,nadat de halte omgeroepen is, heb je zelf speling met portemonnee weer in tas te stoppen en t uitstappen
quote:'Reizen met ov-chipkaart duurder'
Uitgegeven: 15 januari 2010 21:38 /// Laatst gewijzigd: 15 januari 2010 21:38
AMSTERDAM - Reizen met de ov-chipkaart in de stad is meestal duurder dan met een strippenkaart. Dat staat in een onderzoek dat de SP hield.
In zes steden werden 1700 ov-ritjes vergeleken. Dit werd vrijdagavond in het programma De Ombudsman bekend gemaakt. In Utrecht waren de prijsverschillen het grootst. Van de ruim 957 ritten was de ov-chipkaart gemiddeld negentien procent duurder.
Duurder
In Amsterdam werden 220 ritten gemaakt, waarvan vijf procent duurder was. In Rotterdam, waar 239 werden getest, waren reizigers een procent goedkoper uit. Buiten de Randstad was reizen met de ov-chipkaart ook duurder in Leiden en Nijmegen was een ritje met een strippenkaart twaalf procent goedkoper. Hier werden 53 en 72 ritten getest. In Arnhem, waar 186 ritten werden vergeleken, was het 22 procent duurder.
© Novum
logisch, het instaptarief is verdubbeld dus korte ritten zijn bijna per definitie duurder, ook bij een zonegrens want 2 strippen = instaptarief OV chipkaartquote:
ook niet overal.quote:
ook wel interessant om te vermelden dat er ook nog een verschil is in prijzen van bussen onderling.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 10:13 schreef Ynske het volgende:
[..]
ook niet overal.
woensdag van utrecht centraal naar ijsselstein zuid gereisd. 2.10 afgeklokt.
met een strippenkaart is t 5 strippen. met een 45 strippenkaart kun je dus 9 keer reizen en die kost 22.50
daarvoor kunj e met de ovchip dus 10 keer reizen en houd je nog wat over
quote:104 Teletekst ma 18 jan
Studenten traag met opladen ov-chip
` Bijna tweederde van alle studenten
heeft hun ov-chipkaart nog niet
opgeladen.Ze hebben nog maar twee weken
om dat te doen.De Informatie Beheer
Groep,de landelijke studentenvakbond en
het bedrijf achter de kaart beginnen
vandaag een campagne op stations.
Studenten hebben hun chipkaart voor de
Kerst thuisgestuurd gekregen en moeten
hem activeren bij een oplaadpunt.
De vrees is dat er lange wachtrijen bij
de automaten ontstaan als studenten tot
het laatst wachten.Promotieteams gaan
hen aansporen de kaart snel op te
laden.Vanaf 31 januari kunnen studenten
alleen nog met een ov-chipkaart reizen.
het kost je alleen ¤450,-- als ze zien dat je dat doetquote:Op maandag 18 januari 2010 12:18 schreef Dark0z het volgende:
Gewoon slopen die poortjes als tegenactie tegen dit nare vervoersmiddel. Tevens hoef je maar een klein duwtje tegen het poortje te geven en hij gaat automatisch open
Gewoon afscaffen dat kartel van de vervoerdsbedrijvenquote:
In dit bericht noemen ze ook nog de aantallen:quote:
quote:'Student moet haast maken met ov-chipkaart'
Uitgegeven: 18 januari 2010 08:28 /// Laatst gewijzigd: 18 januari 2010 08:28
RIJSWIJK - Ruim 400.000 van de 650.000 studenten hebben hun ov-chipkaart nog niet geactiveerd. Dat meldde het Communicatie Coördinatiepunt Studenten OV-chipkaart maandag.
''Dat moet voor 1 februari gebeuren, dan is het oude vervoersbewijs niet meer geldig'', aldus een woordvoerder. ''Als iedereen wacht tot eind januari, ontstaan er enorme wachttijden.''
Medewerkers met 'sandwichborden' gaan studenten vanaf maandag op de belangrijkste stations wijzen op het belang van het tijdig ophalen van de chipkaart.
Het is gewoon een bewijs van waar de macht ligt: het kartel van geprivatiseerde vervoersbedrijven.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:48 schreef Basp1 het volgende:
Waarom moeten die kaarten eigenlijk geactiveerd worden, kan de organisatie dat zelf niet doen met een druk op de knop, dat daarna de klanten gewoon ermee kunnen reizen. Is het nu zo moeilijk om het systeem voor gebruikers te maken ipv voor vervoerders en dat de gebruikers maar van alles en nog wat moeten doen om te mogen reizen met het OV.
Gisteren zat voor me in de trein ook een student en de NS man was nogal erop aan het in praten dat ze snel alles moest activeren.
En jij denkt dat een rechter dat toekent?quote:Op maandag 18 januari 2010 12:27 schreef Dulk het volgende:
[..]
het kost je alleen ¤450,-- als ze zien dat je dat doet
is het niet omdat ze moeten kiezen of ze week of weekend willen? Of moet dat ook al vooraf worden doorgegeven? Indien dat laatste, dan is het inderdaad grote onzin. Mijn normale NS abo hoefde ik ook niet te activeren toen ik de kaart kreeg.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:48 schreef Basp1 het volgende:
Waarom moeten die kaarten eigenlijk geactiveerd worden, kan de organisatie dat zelf niet doen met een druk op de knop, dat daarna de klanten gewoon ermee kunnen reizen. Is het nu zo moeilijk om het systeem voor gebruikers te maken ipv voor vervoerders en dat de gebruikers maar van alles en nog wat moeten doen om te mogen reizen met het OV.
Gisteren zat voor me in de trein ook een student en de NS man was nogal erop aan het in praten dat ze snel alles moest activeren.
Zal ik eens een voorzichtig gokje doen? Ik denk dat je moeder een van de vele honderdduizenden is bij wie dit al is overkomen.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:28 schreef Scootmobiel het volgende:
Hebben jullie ook weleens zoiets gehad? Komt dat vaker voor?
dat zijn de kosten die de RET in rekening brengt om het poortje te laten herstellen, waarom zou een rechter dat afwijzen?quote:Op maandag 18 januari 2010 15:22 schreef Zelva het volgende:
[..]
En jij denkt dat een rechter dat toekent?
dit soort problemen komen helaas nog steeds voor, maar ze heeft wel ingecheckt, maar pas op het momente dat ze uitchecktequote:Op maandag 18 januari 2010 14:28 schreef Scootmobiel het volgende:
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar mijn moeder reist in Rotterdam veel met bus en metro, dus die heeft wél een OV-chipkaart. En regelmatig problemen ermee, zoals nu ook weer:
Op de bon (uitdraai) die ze laatst van de RET kreeg, stond vermeld dat ze drie keer niet in- of uitgecheckt zou hebben (met datum en tijd erbij). Uit de vermelde reistijden bleek dat het hier steeds om het inchecken ging, bij het instappen in de bus.
Maar altijd wanneer ze bij het instappen de kaart langs de lezer haalde, hoorde ze een pieptoon (dat het in orde was) en werd ze dus door de chauffeur ook gewoon doorgelaten. En bij het uitchecken was het net zo. Niets aan de hand dus, zou je zeggen.
Nu zegt het computersysteem van de RET ineens dat ze op die drie verschillende dagen niet ingecheckt zou hebben, maar ondanks dat is al die keren wel de ¤ 4,00 waarborgsom afgeschreven, en bij het uitchecken niet weer bijgeschreven / verrekend met de ritprijs. Dat lijkt me dus duidelijk een foutieve afhandeling door de apparatuur.
Ze is nu dan ook een formulier aan het invullen om die ¤ 12,00 (min de ritprijs uiteraard) terug te krijgen.
Omdat de rechter eens naar de rekening gaat vragen en dan ziet dat het niet mer als een reset knop indrukkken is. En diezelfde rechter snapt ook wel dat zo'n systeem zo geod als foutloos moet werken voordat de ret kan gaan vragen wat men wilt.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:31 schreef Dulk het volgende:
[..]
dat zijn de kosten die de RET in rekening brengt om het poortje te laten herstellen, waarom zou een rechter dat afwijzen?
Herstellen? Er valt helemaal niets te herstellen. Dat is gewoon een normale functie van die poortjes om te voorkomen dat mensen als ratten in de val zitten bij calamiteiten. Ze moeten makkelijk open kunnen.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:31 schreef Dulk het volgende:
[..]
dat zijn de kosten die de RET in rekening brengt om het poortje te laten herstellen, waarom zou een rechter dat afwijzen?
Aha, okee. Bedankt, dat maakt al het één en ander duidelijk.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:35 schreef Dulk het volgende:
dit soort problemen komen helaas nog steeds voor, maar ze heeft wel ingecheckt, maar pas op het momente dat ze uitcheckte![]()
Het is mogelijk dat die bus/tram een probleem heeft gehad met de voorste cico (dat is de benaming voor de apparatuur in tram/bus (CheckInCheckOut)) waardoor die transacties niet naar de computer in het voertuig verstuurd zijn.
Uiteraard wordt het geld gewoon teruggeboekt (als het klopt wat je zegt)
Nou succes, straks bij de NS kost het 10 of 29 euro per keer.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:28 schreef Scootmobiel het volgende:
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar mijn moeder reist in Rotterdam veel met bus en metro, dus die heeft wél een OV-chipkaart. En regelmatig problemen ermee, zoals nu ook weer:
Op de bon (uitdraai) die ze laatst van de RET kreeg, stond vermeld dat ze drie keer niet in- of uitgecheckt zou hebben (met datum en tijd erbij). Uit de vermelde reistijden bleek dat het hier steeds om het inchecken ging, bij het instappen in de bus.
Maar altijd wanneer ze bij het instappen de kaart langs de lezer haalde, hoorde ze een pieptoon (dat het in orde was) en werd ze dus door de chauffeur ook gewoon doorgelaten. En bij het uitchecken was het net zo. Niets aan de hand dus, zou je zeggen.
Nu zegt het computersysteem van de RET ineens dat ze op die drie verschillende dagen niet ingecheckt zou hebben, maar ondanks dat is al die keren wel de ¤ 4,00 waarborgsom afgeschreven, en bij het uitchecken niet weer bijgeschreven / verrekend met de ritprijs. Dat lijkt me dus duidelijk een foutieve afhandeling door de apparatuur.
Ze is nu dan ook een formulier aan het invullen om die ¤ 12,00 (min de ritprijs uiteraard) terug te krijgen.
Uiteraard ? Nu wel ja omdat mensen nog moeten wennen (lees de apparatuur)quote:Op maandag 18 januari 2010 15:35 schreef Dulk het volgende:
[..]
dit soort problemen komen helaas nog steeds voor, maar ze heeft wel ingecheckt, maar pas op het momente dat ze uitcheckte![]()
Het is mogelijk dat die bus/tram een probleem heeft gehad met de voorste cico (dat is de benaming voor de apparatuur in tram/bus (CheckInCheckOut)) waardoor die transacties niet naar de computer in het voertuig verstuurd zijn.
Uiteraard wordt het geld gewoon teruggeboekt (als het klopt wat je zegt)
maar niet door open te trappen. Die kosten mogen ze ook rustig gaan verhalen op vandalen die zomaar een poortje intrappenquote:Op maandag 18 januari 2010 15:52 schreef Zelva het volgende:
[..]
Herstellen? Er valt helemaal niets te herstellen. Dat is gewoon een normale functie van die poortjes om te voorkomen dat mensen als ratten in de val zitten bij calamiteiten. Ze moeten makkelijk open kunnen.
maar voor saldo reizen moest je hem toch wel activeren ?quote:Op maandag 18 januari 2010 15:25 schreef Tokus het volgende:
[..]
is het niet omdat ze moeten kiezen of ze week of weekend willen? Of moet dat ook al vooraf worden doorgegeven? Indien dat laatste, dan is het inderdaad grote onzin. Mijn normale NS abo hoefde ik ook niet te activeren toen ik de kaart kreeg.
Het ging over een klein duwtje... Niet dat ze van een normale trap overigens kapot gaan.quote:Op maandag 18 januari 2010 18:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar niet door open te trappen. Die kosten mogen ze ook rustig gaan verhalen op vandalen die zomaar een poortje intrappen
Ik zou er niet op rekenen.quote:Op maandag 18 januari 2010 18:32 schreef thingamajig het volgende:
Het traject wat ik ga reizen is Utrecht Centraal - Amersfoort Schothorst. Is dit systeem technisch genoeg geavanceerd om - wanneer ik zeg maar opstap in Den Dolder - de reis af te boeken van het 'reisproduct Utrecht Centraal - Amersfoort Schothorst' en niet van het extra geld dat ik erop heb staan voor de bus?
Wel apart overigens dat diezelfde overheid die complete puinhoop toe laat. Maar als er kamervragen worden gesteld, dan gaan ze ook eens kijken...quote:Huizinga doet onderzoek naar tarief ov-chipkaart
Uitgegeven: 18 januari 2010 18:04 /// Laatst gewijzigd: 18 januari 2010 18:40
DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) laat onderzoek instellen naar de tarieven in het openbaar vervoer. Dit heeft zij maandag aan de Tweede Kamer laten weten.
Uit diverse onderzoeken zou zijn gebleken dat het reizen per bus, tram, metro of trein gemiddeld fors duurder is geworden door de ov-chipkaart. Volgens SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer moet het daarom overal mogelijk blijven om met de strippenkaart te blijven betalen, ''totdat de ov-chipkaart zijn belofte waarmaakt''. Hij vergeleek de rittenprijzen in zes steden, te weten Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Leiden, Arnhem en Nijmegen. De gemiddelde prijsstijging varieerde van 5 procent (Amsterdam) tot 22 procent (Arnhem).
Opbrengstneutraal
De invoering van de ov-chipkaart gebeurt ''opbrengstneutraal''. Per saldo zou de reiziger gemiddeld niet meer gaan betalen. Huizinga wil daarover geen onduidelijkheid laten bestaan. Daarom laat zij onafhankelijk onderzoek doen naar de ov-tarieven in de verschillende vervoersregio's.
Rotterdam
Het onderzoek doet niets af aan de toestemming die Huizinga heeft gegeven om in en om Rotterdam vanaf 11 februari helemaal over te schakelen op de ov-chipkaart. Er is daar volgens haar woordvoerster tariefonderzoek gedaan. Rotterdam geldt als proeftuin voor het elektronisch betalen in het openbaar vervoer. In de Rotterdamse metro is de kaart al bijna een jaar het enige geldige betaalmiddel.
© ANP
geen idee, dat doe ik er niet mee. Ik heb nog 10 euro op m'n oude (anonieme) OV chipkaart staan, dat moet eerst op. Maar ik reis amper buiten m'n NS-abonnement. Als ik met de trein ga koop ik wel een kaartje met korting, als ik ergens anders heen ga. Met retourtjes scheelt dat wel.quote:Op maandag 18 januari 2010 18:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar voor saldo reizen moest je hem toch wel activeren ?
lekker op tijd ook, over 3 weken wordt de strippenkaart al afgeschaft in regio Rotterdam, dan is de Tweede kamer zich nog aan het inlezenquote:Op maandag 18 januari 2010 19:44 schreef Stupendous76 het volgende:
Geloof het of niet, de overheid doet ook nog eens wat aan de ov-chipkaart!
[..]
Wel apart overigens dat diezelfde overheid die complete puinhoop toe laat. Maar als er kamervragen worden gesteld, dan gaan ze ook eens kijken...
Student moet haast maken met ov-chipkaart?quote:Op maandag 18 januari 2010 13:51 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
In dit bericht noemen ze ook nog de aantallen:
[..]
alle transacties (en ook haperingen) worden geregistreerd, als jij dus vanmiddag problemen hebt in bijvoorbeeld bus 712 en uit de logs blijft dat die bus problemen heeft gehad dan krijg je gewoon je geld terug.quote:Op maandag 18 januari 2010 18:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
Uiteraard ? Nu wel ja omdat mensen nog moeten wennen (lees de apparatuur)
Even een vraagje, krijg je dit geld in de toekomst ook zonder problemen terug ?
klopt de doorslag is afgesteld op 800newton (80Kilogram), maar als deuren regelmatig opgengetrapt worden, dan raken de veren in de doorslag lam en moet het hersteld worden.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:52 schreef Zelva het volgende:
[..]
Herstellen? Er valt helemaal niets te herstellen. Dat is gewoon een normale functie van die poortjes om te voorkomen dat mensen als ratten in de val zitten bij calamiteiten. Ze moeten makkelijk open kunnen.
het is niet gemaakt om dagelijks open te trappen zoals ik hierboven heb beschreven, en een klein duwtje is het nietquote:Op maandag 18 januari 2010 19:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het ging over een klein duwtje... Niet dat ze van een normale trap overigens kapot gaan.
In Rotterdam zijn ze naar beneden gesteld tot 20kg.quote:Op maandag 18 januari 2010 22:12 schreef Dulk het volgende:
klopt de doorslag is afgesteld op 800newton (80Kilogram), maar als deuren regelmatig opgengetrapt worden, dan raken de veren in de doorslag lam en moet het hersteld worden.
waarom kan ik dan bepaalde transacties niet zien, toevallig net die van de bus ?quote:Op maandag 18 januari 2010 22:12 schreef Dulk het volgende:
[..]
alle transacties (en ook haperingen) worden geregistreerd, als jij dus vanmiddag problemen hebt in bijvoorbeeld bus 712 en uit de logs blijft dat die bus problemen heeft gehad dan krijg je gewoon je geld terug.
[..]
zeker weten van niet, dat lijkt misschien zo omdat ze dus lam zijn, maar we zijn met een groot revisie project bezig en alle deuren worden op 80 kilo afgeregeld, de brede gates zelfs iets meer (omdat de hefboom groter is)quote:Op maandag 18 januari 2010 22:34 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
In Rotterdam zijn ze naar beneden gesteld tot 20kg.
Elke zwak omaatje kan ze openrammen en iedereen doet dat ook regelmatig onder toeziend ook van RET-personeel.
van het GVB en HTM weet ik het niet, ik ben alleen met het RET project bezig, maar dat je niet alle transacties kan zien is vreemd, zijn het alle bus transacties die missen of maar een paar?quote:Op maandag 18 januari 2010 22:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
waarom kan ik dan bepaalde transacties niet zien, toevallig net die van de bus ?
Ook ritten van GVB en HTM kan ik niet zien, alleen van de RET (metro)
Sinds wanneer deel jij complimentjes uit?quote:Op maandag 18 januari 2010 23:00 schreef Dulk het volgende:
[..]
van het GVB en HTM weet ik het niet, ik ben alleen met het RET project bezig, maar dat je niet alle transacties kan zien is vreemd, zijn het alle bus transacties die missen of maar een paar?
De monteurs hoeven voorlopig nog geen transacties veilig te stellen als ze een herinstall uitvoeren, hierdoor kunnen transacties dus verdwijnen
Alle Qbuzz transacties zijn niet gregistreerd, ook van HTM en GVB zijn nooit geregisteerdquote:Op maandag 18 januari 2010 23:00 schreef Dulk het volgende:
[..]
van het GVB en HTM weet ik het niet, ik ben alleen met het RET project bezig, maar dat je niet alle transacties kan zien is vreemd, zijn het alle bus transacties die missen of maar een paar?
De monteurs hoeven voorlopig nog geen transacties veilig te stellen als ze een herinstall uitvoeren, hierdoor kunnen transacties dus verdwijnen
Ok. Ik heb mijn informatie ook maar van een RET-medewerker.quote:Op maandag 18 januari 2010 22:58 schreef Dulk het volgende:
[..]
zeker weten van niet, dat lijkt misschien zo omdat ze dus lam zijn, maar we zijn met een groot revisie project bezig en alle deuren worden op 80 kilo afgeregeld, de brede gates zelfs iets meer (omdat de hefboom groter is)
quote:Op maandag 18 januari 2010 23:15 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Sinds wanneer deel jij complimentjes uit?
ik kan hier alle transacties inzien van de RET en Qbuzz, ik weet alleen niet of dat ook doorkomt tot klant-niveau. van HTM en GVB heb ik geen passwords kan daar dus ook niet op inloggen.quote:Op maandag 18 januari 2010 23:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
Alle Qbuzz transacties zijn niet gregistreerd, ook van HTM en GVB zijn nooit geregisteerd
Ik vraag me af of het ligt dat de kaart van de RET is.
de NS kaart registreert namelijk ook alleen maar de transacties bij NS (op internet dan he)
ach ja RET medewerkersquote:Op maandag 18 januari 2010 23:44 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ok. Ik heb mijn informatie ook maar van een RET-medewerker.
Feit is wel dat elke debiel zo'n poortje open kan rammen. Ik zie regelmatig op Delfshaven de kleinste jochies die dingen openrammen.
ja kan, je moet je kaart dan wel activerenquote:Op maandag 18 januari 2010 23:48 schreef Palomar het volgende:
Ik heb een voordeelurenkaart (op OV-chipkaart). Tot nu toe koop ik altijd kaartjes met korting. Is het met deze voordeelurenkaart ook mogelijk om met de OV-chipkaart te betalen en zo ja hoe? Handigst lijkt me om hem te koppelen aan mn bankrekening. Of kun je hem alleen opladen? En eenmaal opgeladen/gekoppeld aan bankrekening, wordt er dan automatisch bepaald wanneer mijn voordeelurenkaart van toepassing is? (40% korting).
Kan dit allemaal zeer lastig vinden op de NS en OV-chipkaartsite. Heb zojuist geprobeerd om 'reizen op saldo' aan mijn kaart te koppelen, maar dan zegt ie dat mn kaart niet geldig is.
[edit] oh wacht... probeer 'aanvragen reizen op saldo' nu nog een keer en nu werkt het wel... in het vervolgscherm komt al meer informatie. Zo te zien kan bovenstaande dus gewoon met mijn kaart.
blijkbaar niet dus, want ik kan alleen mijn RET reizen zien en dan nog fout ook, want ik heb op saldo gereist, maar bij bedrag staat 0,00quote:Op maandag 18 januari 2010 23:46 schreef Dulk het volgende:
[..]
ik kan hier alle transacties inzien van de RET en Qbuzz, ik weet alleen niet of dat ook doorkomt tot klant-niveau. van HTM en GVB heb ik geen passwords kan daar dus ook niet op inloggen.
Overigens die ¤4 waarborgsom is ook zoiets onnodigs, zorg er gewoon voor dat je niet kunt reizen wanneer er minder dan ¤4 opstaat maar schrijf die ongein niet meteen af.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:28 schreef Scootmobiel het volgende:
Opladen kan wel maar alleen bij de dikbuik-automaten.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 04:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens die ¤4 waarborgsom is ook zoiets onnodigs, zorg er gewoon voor dat je niet kunt reizen wanneer er minder dan ¤4 opstaat maar schrijf die ongein niet meteen af.
Wat helemaal belachelijk is, is dat je dat hele ding niet bij de NS kunt opladen maar naar een AH moet, wie heeft dat bedacht
Gisteren liep 'ie vast en vandaag kreeg ik de melding 'ophalen niet mogelijk'. Ook degenen die voor mij waren kregen die melding. Word het zo beu iddquote:Op dinsdag 19 januari 2010 11:30 schreef Frederick_Blah het volgende:
Zoveelste onsuccesvolle poging gewaagd. Mijn ophaalperiode is van 13-22 januari en ben het al iedere dag aan het proberen (bij verschillende ophaalautomaten). Begin het echt strontziek te worden! Zijn er hier mensen die het wel lukken?
Stuur eens een mailtje naar wat mensen in denhaag dat de techniek gewoon faalt en het niet jullie (studenten) fout is dat die kaart nog niet werkt.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:09 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Gisteren liep 'ie vast en vandaag kreeg ik de melding 'ophalen niet mogelijk'. Ook degenen die voor mij waren kregen die melding. Word het zo beu idd.
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/article6111662.ecequote:OV-chipkaart opent afvalcontainers
door Rob Burg. dinsdag 19 januari 2010 | 16:15 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 19 januari 2010 | 19:56
EINDHOVEN - Handig, zo'n ov-chipkaart. Het begin deze maand ingevoerde reisbewijs voor het openbaar vervoer blijkt voor meerdere doeleinden te gebruiken.
De ondergrondse afvalcontainers die op tal van plekken in Eindhoven staan, vooral in wijken in en rond de binnenstad, kunnen worden geopend met de chipkaart. Normaliter gaat zo'n container alleen open als er een stadspas voor de lezer wordt gehouden. Dit kan alleen door bewoners van een bepaald postcodegebied. Het systeem is enkele jaren geleden door de gemeente Eindhoven bedacht, onder meer om afvaltoerisme te voorkomen.
Vanmiddag ook geprobeerd, en ik kreeg ook dat ophalen niet mogelijk was. Faal systeem.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:09 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Gisteren liep 'ie vast en vandaag kreeg ik de melding 'ophalen niet mogelijk'. Ook degenen die voor mij waren kregen die melding. Word het zo beu idd.
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 20:29 schreef Cerbie het volgende:
[..]
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/article6111662.ece
Ik wil het best doen, maar al mijn ritten met Qbuzz ontbreken en de RET reizen op saldo waren gratis volgens OV chipkaart.nl, uiteraard koste het wel geldquote:Op woensdag 20 januari 2010 03:09 schreef busfoto.nl het volgende:
Ik reis al een tijdje met de OV-Chipkaart (sinds vorig jaar), toen de kaart al als OV-studentenkaart werd uitgegeven.
Met het transactieoverzicht op OV-chipkaart.nl, wat sinds kort kennelijk weer actueel is, kun je vrij snel al je reizen downloaden. Hieruit bleek voor mij het volgende (sinds september 2009):
- 144 ritten gemaakt
- Hiervan 4x vergeten uit te checken (alleen de eerste maand)
- Totale reistijd 25 uur 39 minuten
- Gemiddelde ritduur: 10 minuten 41 seconden
- Totale reiskosten: E34,97 (want meestal vrij reizen)
Wie plempt zijn eigen (verder anonieme) reisgegevens ook online? Berekeningen uitgevoerd met Excel (je kunt het transactieoverzicht exporteren naar Excel (CSV).
Ik kan dat toch al. Woon in centrum eindhoven. Zo maar is proberen. Alleen is mijn kaart nog niet geactiveerd. Zou helemaal mooi zijn als het dan lukt.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:46 schreef Dark0z het volgende:
Gratis afval dumpen in Eindhoven met je OV-chipkaart!
http://tweakers.net/nieuw(...)afvalcontainers.html
Op de Ov-chipkaart-website staat het volgende:quote:Op woensdag 20 januari 2010 07:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik wil het best doen, maar al mijn ritten met Qbuzz ontbreken en de RET reizen op saldo waren gratis volgens OV chipkaart.nl, uiteraard koste het wel geld
Ik vraag me af of iemand die van Qbuzz gebruik maakt zijn gegevens wel kan zien online ?
Ik mis zelf een week aan NS-transacties, de hele week tussen Kerst en Oud en Nieuw is weg.quote:NB. Wegens onderhoud aan het systeem is de aanlevering van transacties aan TLS sinds half december 2009 tijdelijk vertraagd. Daardoor kan TLS de volledigheid van uw transactieoverzicht op dit moment niet garanderen. De transacties worden nog wel verwacht, en worden dan alsnog in uw reis- en transactieoverzicht getoond. Ontwikkelingen worden via deze pagina aan u gemeld.
ze zullen wel niet komen ookquote:Op woensdag 20 januari 2010 16:37 schreef freako het volgende:
[..]
Op de Ov-chipkaart-website staat het volgende:
[..]
Ik mis zelf een week aan NS-transacties, de hele week tussen Kerst en Oud en Nieuw is weg.
dat is het erge, ze maken fouten en ze blijven die gewoon herhalen. Overal mee.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:35 schreef Palmboom313 het volgende:
Weet je wat nog wel het grappigste is. Dat alle studenten aan het aan het einde van dit jaar hun kaarten weer moeten opladen.
Dit hadden ze niet zien aankomen...quote:Activatie ov-studentenkaart geplaagd door massale storingen
Door Joost Schellevis, woensdag 20 januari 2010 15:50, views: 17.311
De systemen die de activering van de ov-chipkaart voor studenten moeten verwerken, worden veelvuldig geplaagd door storingen. Het lijkt erop dat de grote toeloop de problemen veroorzaakt; het activatiesysteem ligt er om de haverklap uit.
Logo ov-chipkaartDat bevestigt Rob Sebes, woordvoerder van de ov-bedrijven. Uit een rondvraag onder studenten blijkt dat wie zijn kaart wil activeren, in veel gevallen op problemen stuit. Eén student meldde dat hij na zes pogingen nog steeds geen geactiveerde kaart had. Uitwijken naar andere activatiepunten of activatie op minder drukke momenten, zoals dat wordt aanbevolen door de ov-bedrijven, biedt geen garantie voor succes.
Woordvoerder Sebes zegt dat de ov-bedrijven van de problemen op de hoogte zijn. Hoewel de systemen volgens hem 'robuust en sterk' zijn, worden ze sinds maandagmiddag geplaagd door grote problemen. "De activatiesystemen liggen er nu om de haverklap uit", zegt hij. "Dat kan te maken hebben met onze oproep van maandagmorgen om de kaart zo snel mogelijk te activeren." Hoewel Sebes denkt dat de problemen aan de drukte te wijten zijn, is er tot dusverre nog geen concrete oorzaak voor de problemen gevonden.
"Deze problemen hadden we niet voorzien", aldus Sebes. "We zijn met man en macht bezig om ze op te lossen." Als een activatiepunt de melding geeft dat 'de bestellingen niet kunnen worden opgehaald', betekent dat volgens hem dat het systeem is uitgevallen. Een medewerkster van een winkelketen waar de studentenkaarten kunnen worden geactiveerd, zegt dat er 'heel veel problemen' zijn. "We hadden vorige week een student waarbij het pas na tien keer proberen lukte", zegt ze. "Het werkt niet goed, en het is allemaal erg onduidelijk."
Studenten moeten voor 1 februari hun ov-chipkaart activeren om die te kunnen blijven gebruiken. Of die deadline wordt verschoven nu er zoveel problemen zijn met het activeren, kan Sebes nog niet zeggen. "We kunnen niets uitsluiten", zegt hij. Later deze week zou er meer duidelijkheid moeten komen over de problemen en hoe de ov-bedrijven deze willen oplossen.
gek bij ons op kantoor geeft een computer een melding als er iets uitgevallen is, zoniet de OV chipkaart software. Het is toch een centraal systeem ? Waarom wordt er dan geadviseerd naar een rustig oplaadpunt te gaan ?quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:40 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dit hadden ze niet zien aankomen...
De ontwikkeling heeft dan maar 15 jaar geduurd en ze hadden niet eens meer dan een paar miljard uitgegeven, dus het is zeer gewoon dat het systeem af en toe hapert niet werkt een mislukking is.
jaquote:Op woensdag 20 januari 2010 20:51 schreef Q. het volgende:
Oh, ik moet mijn nieuwe voordeelurenabo op mijn kaart laden. Benieuwd of dat net zo'n drama wordt als bij die studenten. Of komt dat uit een ander (NS) systeem?
wat denk je als pak hem beet straks 5 miljoen reizigers moeten gaan in en uitchecken met 7/8 verschillende vervoerders (RET,NS,HTM, GVB, Qbuzz, Connexxion, Veolia enz enz )quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:54 schreef Basp1 het volgende:
Wanneer een activatie van een grote groep kaarten redelijk gespreid al niet eens normaal functioneerd, hoe moet dan de ovchipknip op een koningenedag alles wel niet gaan verwerken.
Pfew! Ga ik morgen maar eens proberen dan.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja
, NS gebruikt een ander systeem
Heb je al een voordeelurenkaart van de NS? zo ja en je verlengt deze dan gaat het automatisch. Zo nee dan krijg je gewoon weer een nieuwe voordeelurenkaart opgestuurd, althans dat ging bij mij vorig jaar zo.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:51 schreef Q. het volgende:
Oh, ik moet mijn nieuwe voordeelurenabo op mijn kaart laden. Benieuwd of dat net zo'n drama wordt als bij die studenten. Of komt dat uit een ander (NS) systeem?
Kan je de oude dan blijven gebruiken als chipkaart ? Scheelt weer 7,50quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je al een voordeelurenkaart van de NS? zo ja en je verlengt deze dan gaat het automatisch. Zo nee dan krijg je gewoon weer een nieuwe voordeelurenkaart opgestuurd, althans dat ging bij mij vorig jaar zo.
Ik denk niet dat de NS de mogelijkheid heeft/ wilt om een kortingskaart op een ander ovchipknip te zetten.
Even iets positiefs de papieren retourtjes bij de NS zijn begin dit jaar goedkoper geworden, eind vorig jaar tilburg <> nijmegen retour met korting nog 12.30 nu opeens naar 11.90 gegaan.
Het is een VDU-kaart. De kaart fysiek is geldig tot volgend jaar maar mijn reisproduct tot 12-02-2010 ofzo, kreeg mailtje van de NS dat ik het nieuwe product er op moest laden.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je al een voordeelurenkaart van de NS? zo ja en je verlengt deze dan gaat het automatisch. Zo nee dan krijg je gewoon weer een nieuwe voordeelurenkaart opgestuurd, althans dat ging bij mij vorig jaar zo.
Ik denk niet dat de NS de mogelijkheid heeft/ wilt om een kortingskaart op een ander ovchipknip te zetten.
Even iets positiefs de papieren retourtjes bij de NS zijn begin dit jaar goedkoper geworden, eind vorig jaar tilburg <> nijmegen retour met korting nog 12.30 nu opeens naar 11.90 gegaan.
Maar het is heus niet hun schuld hoor, heus niet.quote:Op woensdag 20 januari 2010 22:16 schreef Tornadovis het volgende:
Ik wordt er inderdaad ook strontziek van: Berichten in de krant dat studenten niet opschieten met het activeren. Ik stond laatst weer een poging tot activeren te wagen, hoor ik omroepen: 'Wacht niet langer met het activeren, ga nu naar een ophaalpunt om je kaart te activeren'.
Op hetzelfde moment verscheen voor de 5e keer op het schermpje: 'Ophalen is tijdelijk niet mogelijk'.
Dan heb je zo'n zin om dat kastje door midden te trappen
Dit is onjuist, je zit onzin de wereld in te sturen. De minister (of in dit geval de Staatssecretaris) antwoordt op kamervragen:quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:35 schreef Palmboom313 het volgende:
Weet je wat nog wel het grappigste is. Dat alle studenten aan het aan het einde van dit jaar hun kaarten weer moeten opladen.
quote:Vanaf 2010 gaan studenten reizen
met een studenten ov-chipkaart,
waarop een elektronisch reisproduct
is geladen. Studenten moeten dit
product bij een automaat van de
ov-bedrijven ophalen. Daarna kan hij
tot het einde van zijn studie daarmee
reizen. Begin 2010 moeten alle
huidige studenten hun reisrecht
eenmalig ophalen. Daarna hoeven
alleen nieuwe studenten dat te doen.
Als een student zich heeft laten
uitschrijven uit de studiefinanciering
en de reisvoorziening moet
gedeactiveerd worden, geeft de
IB-Groep dat aan de ov-bedrijven
door. De ov-bedrijven kunnen dan het
product van de kaart laten
verwijderen.
Toch vreemd want iemand van de NS had gezegd dat het wel nodig was.quote:Op donderdag 21 januari 2010 00:27 schreef busfoto.nl het volgende:
[..]
Dit is onjuist, je zit onzin de wereld in te sturen. De minister (of in dit geval de Staatssecretaris) antwoordt op kamervragen:
[..]
Lijkt me klinkklare onzin. Als bedrijven op afstand producten zouden kunnen verwijderen, dan kunnen ze ook op afstand producten erop zetten en is heel die activatieonzin niet nodig.quote:Op donderdag 21 januari 2010 00:27 schreef busfoto.nl het volgende:
[..]
Dit is onjuist, je zit onzin de wereld in te sturen. De minister (of in dit geval de Staatssecretaris) antwoordt op kamervragen:
[..]
En dat had niet eerder gekund, in laten we zeggen, nou pak 'm beet de paar jaar dat die dingen al bestaan? Er is niet vantevoren getest of ze wel allemaal hetzelfde werken? Wat een incompetentie weer.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:57 schreef Dulk het volgende:
o ja nog wat inside information, de antenne's in de uitleesapparatuur staat soms verkeerd afgesteld, we zijn bezig met een firmware upgrade, waardoor de sterkte overal gelijk is, maar als je je pasje rechtsboven houdt (uiteraard nog wel onder het display) heb je een betere kans dat de pas in één keer gelezen wordt
volgens de specs moeten ze allemaal hetzelfde werken maar de praktijk is andersquote:Op donderdag 21 januari 2010 00:48 schreef Zelva het volgende:
[..]
En dat had niet eerder gekund, in laten we zeggen, nou pak 'm beet de paar jaar dat die dingen al bestaan? Er is niet vantevoren getest of ze wel allemaal hetzelfde werken? Wat een incompetentie weer.
Sowieso 'betere kans'. Hoezo kans? Er zou helemaal geen sprake moeten zijn van een kans.
Dat jij dit hier zo bekend durft te maken.quote:Op donderdag 21 januari 2010 02:41 schreef Dulk het volgende:
[..]
pfff net uit mijn nest gebeld dat er ergens een switch uitgevallen is, en dan belt het bedrijf die voor ons de ict infrastructuur regelt, kansloos zeg![]()
volgens de specs moeten ze allemaal hetzelfde werken maar de praktijk is anderselk nieuw product heeft kinderziektes
Heb je niet toevallig nog een ander chipkaart in de buurt van je ov_chipkaart zitten, bijvoorbeeld een oude skipas of zo?quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:05 schreef Pulsy het volgende:
Geweldig systeem is het ook ... Ik heb een voordeelurenabonnement van de NS, heb mijn ov kaart intussen bijna anderhalf jaar. Zodra ik m voor een NS automaat hou krijg ik een groot rood kruis tezien met "meerdere kaarten aangeboden, hou 1 kaart voor de lezer", en dat willekeurig gedurende 10 tot 30 seconden lang. Daarna heeft hij m opeens toch gelezen en kan ik gewoon doen wat ik hoor te doen. Zwaar onhandig.
Die tekst is inderdaad aangepast, dat viel mij ook al op. De tekst "Goede reis, korting" werd in december altijd getoond, ook als je op vol tarief reisde. Dat vond ik eerlijk gezegd verwarrender dan de huidige situatie, dat altijd "abonnement" wordt getoond. Idealiter wordt er getoond "korting" of "vol tarief", afhankelijk van het moment van inchecken.quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:05 schreef Pulsy het volgende:
Ga ik inscannen aan een treinpoortje, krijg ik gegarandeerd FOUT PROBEER OPNIEUW en dan nog geen halve seconde later "goede reis, abonnement"... terwijl ik dus geen abonnement maar een kortingskaart heb, en er in December gewoon "goede reis, korting" verscheen zoals het hoort.
Dat gaat dus niets opleveren, want Translink gaat nooit zeggen dat hun produkt waardeloos is.quote:Overleg over studenten ov-chipkaart
Uitgegeven: 21 januari 2010 14:20 /// Laatst gewijzigd: 21 januari 2010 14:25
DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) wil opheldering over de aanhoudende problemen rond de ov-chipkaart voor studenten.
De technische problemen die spelen, baren zorgen, zei Huizinga donderdag in de Tweede Kamer, die de kwestie ook bij haar aankaartte. Huizinga heeft daarom donderdagmiddag een gesprek met de top van Trans Links Systems (TLS), de organisatie achter de ov-chipkaart.
Het gaat om directeur Jeroen Kok en voorzitter van de raad van toezicht Aad Veenman, tot 1 januari 2009 president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen. De staatssecretaris zal bij hen ook aandringen op betere informatievoorziening.
Ophaalpunt
Begin deze week bleek dat nog ruim 400.000 van de 650.000 studenten hun ov-chipkaart niet hebben geactiveerd via een ophaalpunt. Dat moet voor 1 februari gebeuren. Vanaf dat moment is hun oude vervoersbewijs niet meer geldig.
Puinhoop
Volgens studentenorganisaties zijn er klachten over defecte oplaadautomaten en lange rijen. Kamerleden spraken van een ''rommeltje'' en een ''puinhoop''. De klachtenlijnen zouden overbelast zijn.
Tarieven
Reizigersvereniging Rover wil dat Huizinga ook breder onderzoek laat doen naar de tarieven in het openbaar vervoer. Niet alleen de ritprijzen dreigen door de ov-chipkaart duurder te worden, stelt Rover, maar ook reizen in de spits en overstappen gaat de reiziger extra geld kosten.
Bovendien zijn er volgens de organisatie nog talloze andere problemen met de ov-chipkaart die zouden moeten worden opgelost, zoals defecte apparatuur, het onterecht afschrijven van geld en het gebrek aan kennis van medewerkers van vervoersmaatschappijen.
Rover wil dat Huizinga deze punten ook meeneemt in haar aangekondigde onderzoek.
Blijven proberen, bij mij lukte het de 15e keer.quote:Op donderdag 21 januari 2010 15:12 schreef CoiLive het volgende:
De beste mensen al twee keer aan de telefoon gehad. Je kunt je abonnement volgens ons systeem gewoon ophalen. Al 5 keer geprobeerd en ik krijg elke keer een 'mislukt' bericht. Lekker verhaal weer...
Daan heb ik in dit geval iets meer vertrouwen in de staatssecretaris dan ' iemand' van de NSquote:Op donderdag 21 januari 2010 00:36 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Toch vreemd want iemand van de NS had gezegd dat het wel nodig was.
Ik zou hier inderdaad mee oppassen, straks kunnen ze deze postings herleiden tot een bepaald persoon (stel dat jij de enige was die vanochtend uit bed is gebeld) en wordt je er uit geknikkerd. Wat mij betreft kun je best hier verder lekken, maar probeer het zo te doen dat het niet tot jou in eigen persoon is te herleiden.quote:Op donderdag 21 januari 2010 02:41 schreef Dulk het volgende:
[..]
pfff net uit mijn nest gebeld dat er ergens een switch uitgevallen is, en dan belt het bedrijf die voor ons de ict infrastructuur regelt, kansloos zeg![]()
volgens de specs moeten ze allemaal hetzelfde werken maar de praktijk is anderselk nieuw product heeft kinderziektes
hier heb je wel een punt inderdaad, maar lekker belangrijk dat het gequote is.quote:Op donderdag 21 januari 2010 16:27 schreef busfoto.nl het volgende:
[..]
Ik zou hier inderdaad mee oppassen, straks kunnen ze deze postings herleiden tot een bepaald persoon (stel dat jij de enige was die vanochtend uit bed is gebeld) en wordt je er uit geknikkerd. Wat mij betreft kun je best hier verder lekken, maar probeer het zo te doen dat het niet tot jou in eigen persoon is te herleiden.
Dat wilde ik net ook doen maar nadat ik vanaf de iDeal pagina kwam kreeg ik van OV-Chipkaart.nl een lege pagina voorgeschoteld. Herladen wilde ook niet. Nu weet ik nog niet of het gelukt is. Moet sowieso nog naar zo'n AH-automaat toe om het te activeren.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:13 schreef busfoto.nl het volgende:
Ik heb net via de website een machtiging gegeven voor automatisch opwaarderen. Einde van een tijdperk: voor mij geen papieren kaartjes meer
Moet je het eersr nog ophalen !!quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:13 schreef busfoto.nl het volgende:
Ik heb net via de website een machtiging gegeven voor automatisch opwaarderen. Einde van een tijdperk: voor mij geen papieren kaartjes meer
Bij die automaten waar die 400.000 studenten ook langs moeten de komende week. Als je dat niet snel doet wordt je kaart automatisch geblokkeerd. Been there, done that.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Moet je het eersr nog ophalen !!
2 jaar geleden werd er al gezegd dat men moest leren van de testen in Rotterdamquote:Op donderdag 21 januari 2010 16:02 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat gaat dus niets opleveren, want Translink gaat nooit zeggen dat hun produkt waardeloos is.
Ik kreeg na het Ideal-scherm geen invulpagina's meer.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:23 schreef Q. het volgende:
[..]
Dat wilde ik net ook doen maar nadat ik vanaf de iDeal pagina kwam kreeg ik van OV-Chipkaart.nl een lege pagina voorgeschoteld. Herladen wilde ook niet. Nu weet ik nog niet of het gelukt is. Moet sowieso nog naar zo'n AH-automaat toe om het te activeren..
Bron? Geen, onjuist dus. Als je je kaart niet op tijd hebt voorzien van het studentenreisproduct staat er op 1 feb. geen geldig reisproduct meer op je kaart. Je kunt dan nog wel reizen, maar alleen op saldo (je moet dan geld op je kaart zetten). Dit uiteraard totdat je je definitieve reisproduct hebt geladen, dat gewoon op het netwerk klaar blijft staan.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:24 schreef Q. het volgende:
[..]
Bij die automaten waar die 400.000 studenten ook langs moeten de komende week. Als je dat niet snel doet wordt je kaart automatisch geblokkeerd. Been there, done that.
studenten krijgen nog langer de tijd hoor, want zelfs 1 feb blijkt niet haalbaarquote:Op donderdag 21 januari 2010 18:33 schreef busfoto.nl het volgende:
[..]
Bron? Geen, onjuist dus. Als je je kaart niet op tijd hebt voorzien van het studentenreisproduct staat er op 1 feb. geen geldig reisproduct meer op je kaart. Je kunt dan nog wel reizen, maar alleen op saldo (je moet dan geld op je kaart zetten). Dit uiteraard totdat je je definitieve reisproduct hebt geladen, dat gewoon op het netwerk klaar blijft staan.
Correct. Dat heb ik dus gehad met mijn eerste OV-chipkaart, kon hem destijds alleen nog maar activeren in Amsterdam en Rotterdam wat er toen bij ingeschoten is. Op een gegeven moment was hij geblokkeerd, de RET meneer vertelde mij dat dat kwam doordat ik automatisch opladen niet had geactiveerd en dat hij hem wel voor 10 euro administratiekosten wilde deblokkeren. Een kaart van 7.50. Ik heb hem toen even heel vriendelijk verrot gescholden.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
studenten krijgen nog langer de tijd hoor, want zelfs 1 feb blijkt niet haalbaar
en volgens mij gaat het over automatisch opladen, wat je ook binnen een bepaalde periode moet ophalen, anders blokkeert je kaart, iets totaal anders
Ik kreeg een hele mooie witte pagina. Ik ga er dan maar van uit dat het gelukt is. Eens kijken wanneer ik het aandurf om dat automatisch opladen op mn kaart te laden.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:30 schreef busfoto.nl het volgende:
[..]
Ik kreeg na het Ideal-scherm geen invulpagina's meer.
Dan maar hopen dat je nooit naar de Friese waddeneilanden hoeft.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:13 schreef busfoto.nl het volgende:
Studenten met bv beginletter V in de achternaam krijgen advies pas volgende week de kaart te activeren. En dan nu klagen dat zoveel mensen het nog niet hebben gedaan.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
studenten krijgen nog langer de tijd hoor, want zelfs 1 feb blijkt niet haalbaar
en volgens mij gaat het over automatisch opladen, wat je ook binnen een bepaalde periode moet ophalen, anders blokkeert je kaart, iets totaal anders
Sinds wanneer is Tineke een technisch mankement?quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:17 schreef Cerbie het volgende:
Net op het nieuws, Tineke beweert dat het komt door slechte informatie richting de studenten en technische mankementne aan de apparatuur.
Technische mankementen kun je wel stellen ja
Wat ben ik blij dat ik een heel eind klaar ben met mijn studie en nog maar één of twee keer dat activatiegezeur krijg![]()
Een keer, want je hoeft niet elk jaar je kaart te activeren.quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:17 schreef Cerbie het volgende:
Net op het nieuws, Tineke beweert dat het komt door slechte informatie richting de studenten en technische mankementne aan de apparatuur.
Technische mankementen kun je wel stellen ja
Wat ben ik blij dat ik een heel eind klaar ben met mijn studie en nog maar één of twee keer dat activatiegezeur krijg![]()
Ik heb ook de achternaam "V" en ik kon het al direct in begin januari het reisproduct er op laden.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:58 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Studenten met bv beginletter V in de achternaam krijgen advies pas volgende week de kaart te activeren. En dan nu klagen dat zoveel mensen het nog niet hebben gedaan.
Ik ken mensen die 15x hebben geprobeerd, niet gelukt. Wat wil je dan als overheid vraag ik mij af.
quote:Opladen studenten ov-chipkaart mogelijk verlengd
(Novum) - Studenten krijgen mogelijk meer tijd om hun ov-chipkaart op te laden. Door technische problemen is het sinds begin deze week voor veel studenten onmogelijk om de kaart te activeren. Communicatie Coördinatie Studenten ov-chipkaart laat weten dat studenten kunnen blijven reizen met hun huidige ov-chipkaart.
Aanvankelijk was de deadline voor studenten om hun vervoerskaart op te laden vastgesteld op 31 januari. Eerder deze week werd bekend dat twee op de drie studenten dit nog niet hadden gedaan. Door de technische problemen blijkt nu dat het voor studenten moeilijk is hun kaart te activeren. De openbaar vervoersbedrijven werken inmiddels 'met man en macht' aan een oplossing.
De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) laat weten de 'chaos' rond de studenten ov-chipkaart 'meer dan zat te zijn'. Voorzitter Gerard Oosterwijk spreekt over een 'doemscenario': "Alles wat er fout kan gaan, gaat fout. Studenten worden van het kastje naar de muur gestuurd."
Staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) zei donderdag in de Tweede Kamer dat zij de directeur van Trans Link Systems, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de invoering van de kaart, op het matje roept. Hij moet opheldering geven over de problemen die studenten ondervinden bij de overstap op de ov-chipkaart. "De problemen rond de kaart baren mij zorgen", aldus de staatssecretaris.
Dan hadden ze dit activeermoment net zo goed niet kunnen doen. Hoe gaat het dan als ik over twee jaar klaar ben met studeren, het abonnement op de kaart is langer dan een paar jaar geldigquote:Op donderdag 21 januari 2010 20:29 schreef busfoto.nl het volgende:
[..]
Een keer, want je hoeft niet elk jaar je kaart te activeren.
dat kan wel, maar dat kost weer zo veel moeite, dat mensen het niet zullen doenquote:Op donderdag 21 januari 2010 21:55 schreef Red_85 het volgende:
Tijd om die poortjes open te rammen. Draagvlak onder de mensen die er gebruik van moeten maken is er bijna niet. Het is gewoon door de strot gedrukt door een enkel persoon. Er klopt echt iets niet hier.
Wat me ook irriteerd is dat je vroegah met je papieren ov 3 andere mensen met korting kon laten reizen. Kan nu ook niet meer.
dan mag je zelf er achter aan gaan, om dat te deactiverenquote:Op donderdag 21 januari 2010 21:30 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Dan hadden ze dit activeermoment net zo goed niet kunnen doen. Hoe gaat het dan als ik over twee jaar klaar ben met studeren, het abonnement op de kaart is langer dan een paar jaar geldig
dan wordt je kaartnummer doorgegeven aan TLS en komt de kaart op de blacklistquote:Op donderdag 21 januari 2010 21:30 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Dan hadden ze dit activeermoment net zo goed niet kunnen doen. Hoe gaat het dan als ik over twee jaar klaar ben met studeren, het abonnement op de kaart is langer dan een paar jaar geldig
M'n saldo, wat doen ze!quote:Op donderdag 21 januari 2010 22:13 schreef Dulk het volgende:
[..]
dan wordt je kaartnummer doorgegeven aan TLS en komt de kaart op de blacklist
daar zeg je wat, ik ga eens kijken hoe het precies werkt, ik ging er vanuit dat er geen saldo op dat type gezet kon wordenquote:Op donderdag 21 januari 2010 22:16 schreef Cerbie het volgende:
Dan mag ik er zeker achteraan om mijn saldo weer geactiveerd te krijgen. Of ¤2,50 betalen om het op een andere kaart te zetten.
Viel mij net ook op. Twee dagen geleden stonden de transacties van januari er nog wel op, maar nu zijn ze (tijdelijk?) wegquote:Op vrijdag 22 januari 2010 00:02 schreef NobleOne het volgende:
De incompleetheid van het transactieoverzicht op Mijn OV-chipkaart.nl is echt irritant aan het worden.
Niet alleen irritant maar ook kostbaar aangezien ik de kosten nu niet kan declareren.
Ik mis transacties van november vorig jaar en begin januari dit jaar en via de automaat die ook printjes kan uitspugen in Amsterdam (in Arnhem heb ik ze nog niet kunnen vinden) krijg ik alleen een overzicht van de laatste 10 transacties wat dus onvoldoende is.
dat meen je nietquote:Op donderdag 21 januari 2010 18:24 schreef Q. het volgende:
[..]
Bij die automaten waar die 400.000 studenten ook langs moeten de komende week. Als je dat niet snel doet wordt je kaart automatisch geblokkeerd. Been there, done that.
Zoveel incompetentie rondom één systeem... ik wist niet dat het mogelijk was.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 00:02 schreef NobleOne het volgende:
De incompleetheid van het transactieoverzicht op Mijn OV-chipkaart.nl is echt irritant aan het worden.
Niet alleen irritant maar ook kostbaar aangezien ik de kosten nu niet kan declareren.
Ik mis transacties van november vorig jaar en begin januari dit jaar en via de automaat die ook printjes kan uitspugen in Amsterdam (in Arnhem heb ik ze nog niet kunnen vinden) krijg ik alleen een overzicht van de laatste 10 transacties wat dus onvoldoende is.
Ik zou er niet op rekenen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 00:14 schreef K.Weenie het volgende:
Ik mag trouwens hopen dat ie het binnenkort wat beter gaat doen anders ga ik in de toekomst veel tijd verliezen aan het meppen van paaltjes.
Dat was voorspelbaar als je alles wilt (zoals ze dachten te kunnen) krijg je alles half en werkt er dus in feite bijna niets.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 07:30 schreef Q. het volgende:
[..]
Zoveel incompetentie rondom één systeem... ik wist niet dat het mogelijk was..
Als je alleen via NS reist: de NS-website is wel up-to-date.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 00:02 schreef NobleOne het volgende:
Kun je je afvalbak pas dan ook niet als ov-chipknip gebruiken?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:01 schreef One_of_the_few het volgende:
In eindhoven gaan de afvalbakken nog open. Er staat er 1 vlakbij mijn huis en studenten zijn het steeds aan het testen.
Nee dat werkt niet, dat hebben ze ook al gelijk geprobeerd natuurlijkquote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je je afvalbak pas dan ook niet als ov-chipknip gebruiken?
Hij ziet ook WAAR je ingecheckt hebt. Als je op station A hebt ingecheckt 's ochtends, en 's avonds reis je weer richting A, heb je wat uit te leggen. Bovendien kun je maar een beperkte tijd (ik dacht een uur) tegen een nulsaldo in- en weer uitchecken. Dus je bent bij uitchecken op je vertrekstation de borg kwijt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:47 schreef BraveDribbel het volgende:
Ik heb deze week mijn eerste twee ritten met de OV chipkaart gemaakt, en jaja, het werkte!!
Alleen vind ik het nog steeds een vaag systeem, zeker als je overstapt van trein naar metro is het een onnodig gedoe.
Maar nu zat ik met t volgende in mn hoofd. Stel ik moet een middagje naar een dorp waar dus geen poortjes staan en op mijn vertrekstation staan ook geen poortjes. Dan zou ik dus 's ochtends inchecken en op dat andere station niet uitchecken en doorlopen, dan 's avonds terug naar het station voor de terugreis, weer niet inchecken (want je bent nog ingecheckt van 's ochtends) en dan als je weer thuis bent weer uitchecken. Dan hoef je toch niets te betalen of zie ik dat nou verkeerd? En ze kunnen er ook niet achter komen, want als de conducteur langskomt, ziet hij gewoon dat je ingecheckt bent....
quote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:01 schreef One_of_the_few het volgende:
In eindhoven gaan de afvalbakken nog open. Er staat er 1 vlakbij mijn huis en studenten zijn het steeds aan het testen.
Dat is volgens mij inderdaad die 1 maands werking, hij is waarschijnlijk nog niet geactiveerd.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:31 schreef Drassss het volgende:
Ik heb een OV met de post gekregen. Nu probeerde ik hem bij het oplaadpunt te activeren, maar het apparaat zei dat er niks op te halen was. Vervolgens ben ik toch een bus ingestapt en krijg ik een OK wanneer ik mijn kaart langs het OV chipmachine haalde. Betekent dit dat bij mij alles oke is of is dit juist het 1 maands werking van de kaart, waardoor hij in februari het niet meer doet?
Weet je dat zeker van 1 uur ? En als ik iemand kom ophalen bv ? Dan zou ik gewoon 10 euro moeten dokken ?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:54 schreef freako het volgende:
[..]
Hij ziet ook WAAR je ingecheckt hebt. Als je op station A hebt ingecheckt 's ochtends, en 's avonds reis je weer richting A, heb je wat uit te leggen. Bovendien kun je maar een beperkte tijd (ik dacht een uur) tegen een nulsaldo in- en weer uitchecken. Dus je bent bij uitchecken op je vertrekstation de borg kwijt.
[..]
.
.
Als het ophalen meer dan een uur duurt, en je dat hele uur binnen het "incheckgebied" blijft: ja, inderdaad.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Weet je dat zeker van 1 uur ? En als ik iemand kom ophalen bv ? Dan zou ik gewoon 10 euro moeten dokken ?
Bedoel je deze truc:quote:Kan je dan wel bij een ander station uitchecken na bv 5 uur ? Want dan kan je truc met 2 chipkaarten wel doen.
Ja, lijkt mij ook.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:40 schreef Tokus het volgende:
waarom zou je pas B dan ook op Schiedam uitchecken? die laat je toch gewoon ingecheckt en check je op R'dam uit?
Mooi.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:03 schreef JohnLocke het volgende:
1 februari is van de baan:
http://www.nu.nl/binnenla(...)udenten-ov-chip.html
ja de NS zal zich nog wel 2x achter de oren krabben als iedereen dat gaat doen, maar ja daar komen ze nooit achterquote:
Misschien dat een hele dag op een station hang tarief meer is als een heel langdurige korte afstands enkele reis.quote:
Hoe vaak heb je het geprobeerd?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:02 schreef Steve het volgende:
Mijn reizen van 29 december 2009 staan nu pas op ov-chipkaart.nl.
En activeren van mijn studentenreisproduct lukte vandaag niet.
Heel irritant, want de chipkaart an sich is ideaal.
het heeft idd met overstaptijd te maken, als je binnen een uur in en uit checkt op hetzelfde station, word je gezien als 'uitzwaaier'quote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Misschien dat een hele dag op een station hang tarief meer is als een heel langdurige korte afstands enkele reis.
en als je 1 uur op een station verblijft krijg je een hangboete ?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:27 schreef HenkBenzinetank het volgende:
[..]
het heeft idd met overstaptijd te maken, als je binnen een uur in en uit checkt op hetzelfde station, word je gezien als 'uitzwaaier'
Twee weken geleden als 'ns geprobeerd, vandaag 2 keer. Toen was ik het beu.quote:
Je moet ook een stuk of 10 keer proberen. Anders blijf je in de rij staan.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:58 schreef Steve het volgende:
[..]
Twee weken geleden als 'ns geprobeerd, vandaag 2 keer. Toen was ik het beu.
Je mag officieel sowieso niet op het perron aanwezig zijn zonder geldig vervoersbewijs. Als je een patatje wil eten zijn die voorzieningen meestal voor de poortjes dus dat is geen probleem.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:57 schreef macca728 het volgende:
[..]
en als je 1 uur op een station verblijft krijg je een hangboete ?
echt bizar natuurlijk, als ik mijn vriendin op wil halen en haar trein heeft vertraging of we willen een patatje eten, moet ik eerst gaan uit en dan weer inchecken
Ik vraag me serieus af of de OV bedrijven dat nogen doen, je een boete geven als je niet binnen een bepaalde tijd uitcheckt, ze kunnen natuurlijk niet bewijzen dat ik in die tussentijd zwart heb gereden.
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, ik zal er nu voor kiezen altijd legaal zwart te rijden
Dan behandelt de NS me maar als een normaal mens. Ik heb nog nooit zwart gereden in de trein
Op Leiden Centraal niet. Daar kan je, zodra ze echt afgesloten worden niet eens door het station heen zonder in te checken.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 17:28 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Je mag officieel sowieso niet op het perron aanwezig zijn zonder geldig vervoersbewijs. Als je een patatje wil eten zijn die voorzieningen meestal voor de poortjes dus dat is geen probleem.
nou in Amsterdam CS zie ik die poortjes vlakbij de ingang staan en daarbinnen zijn wel degelijk winkels aanwezig.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 17:28 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Je mag officieel sowieso niet op het perron aanwezig zijn zonder geldig vervoersbewijs. Als je een patatje wil eten zijn die voorzieningen meestal voor de poortjes dus dat is geen probleem.
En de OV cchipkaart kennende zal er wel weer per ongeluk elke keer 1 cent worden afgeschreven of moet je een speciaal product opladen om er door heen te komen.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:05 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Op Leiden Centraal niet. Daar kan je, zodra ze echt afgesloten worden niet eens door het station heen zonder in te checken.
en wat gebeurt er als er weer flinke vertragingen zijn, dat je na 1 uur wachten besluit om een ander vervoermiddel te nemen (bv bus)quote:Op zaterdag 23 januari 2010 17:28 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Ja, maaaaaaaaaar!, dan kan je heel klantvriendelijk een 10cpm-nummer bellen om een formulier aan te vragen die dan later weer teruggestuurd wordt omdat je 1 dingetje verkeerd had ingevuld en dan later niet meer weer wanneer het nou was en het verlies maar voor lief neemt.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:10 schreef macca728 het volgende:
Dan moet je ook een boete betalen, toch niet normaal.
Ik heb regelmatig ingechekt en na enige minuten weer uitgechect op eenzelfde station. Dit kostte nooit geldquote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
En de OV cchipkaart kennende zal er wel weer per ongeluk elke keer 1 cent worden afgeschreven of moet je een speciaal product opladen om er door heen te komen.
Bij metrostation Zuidplein moet je ook in-en uitchecken als je per ongeluk de verkeerde uitgang neemt van het winkelcentrum. Kostte 1 cent, foutje in de apparatuur
Of je moet een 1 km omlopen normaal vinden
het kost geen geld ! ik heb een tijdelijke ov student chipkaart gekregen totdat ik mijn originele krijg, het is kostenloos, die chauffeur heeft me in de war gebrachtquote:Op zaterdag 23 januari 2010 23:23 schreef busfoto.nl het volgende:
Heb je er al geld op gezet? Zo niet, dan kun je niet reizen in het weekeinde. Is het saldo zelfs negatief (-0,01) of minder dan kun je ook niet doordeweeks reizen.
Ik raad je aan om even naar een oplaadautomaat te gaan, NS-loket of vervoersloket en te vragen of het saldo met 10 euro opgewaardeerd kan worden. Dan staat er geld op en kan je ook in het weekeinde reizen.
Via www.ov-chipkaart.nl kun je je studentenkaart ook koppelen aan je bankrekening en ze machtigen om geld van je rekening af te schrijven als je minder dan 5 euro saldo hebt. Dan kun je altijd reizen.
Ik heb het gisteren aangevraagd en vanmiddag het product bij de AH in de buurt opgehaald. Elke keer als ik dus minder dan 5 euro heb, komt er DIRECT 20 euro saldo bij. Deze wordt dan enkele dagen later van je rekening afgeschreven.
Ik acht de kans groot dat die chauffeur onzin praatte en gewoon bovenstaand verhaal van mij geldt. Echter zou ik er geen geld op laden, omdat je zeer waarschijnlijk binnenkort een normale kaart krijgt. Tot die tijd zou ik in het weekend met een roze strippenkaart reizen.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 23:39 schreef jood90 het volgende:
[..]
het kost geen geld ! ik heb een tijdelijke ov student chipkaart gekregen totdat ik mijn originele krijg, het is kostenloos, die chauffeur heeft me in de war gebracht
ik wou het alleen testen of het ook op het weekend werkte en ik kreeg een rood lampje, dus blijkbaar kan het niet, toen kreeg ik van hem te horen dat ik ook niet doordeweeks kan reizen omdat mijjn pasje geblokkeerd is (doordat ik het testte) , ik reis met dat ding en check elke dag in en uit zonder problem maar nu blijkt dat die kut kaart geblokkeerd is omdat ik op zaterdag checkte
Zou je jou familie hetzelfde toewensen met je username?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 23:41 schreef jood90 het volgende:
wat een gedoe man
ik hoop dat de uitvinder van deze tering ov chipkaart naar hel gaat
dus hij werkt gewoon normaal op aanstaande maandag ?quote:Op zondag 24 januari 2010 00:06 schreef busfoto.nl het volgende:
[..]
Ik acht de kans groot dat die chauffeur onzin praatte en gewoon bovenstaand verhaal van mij geldt. Echter zou ik er geen geld op laden, omdat je zeer waarschijnlijk binnenkort een normale kaart krijgt. Tot die tijd zou ik in het weekend met een roze strippenkaart reizen.
hmmmmquote:Op zondag 24 januari 2010 00:21 schreef busfoto.nl het volgende:
Hij werkt doodnormaal* zolang het saldo maar E0,00 is of hoger.
* aan deze uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend![]()
Ik loop altijd met een grote boog om poortjes en palen heen als ik ze zie staan en ik niet in hoef te checken.quote:Op maandag 25 januari 2010 17:39 schreef macca728 het volgende:
vandaag er achter gekomen met het activeren van mijn NS voordeelurenkaart voor reizen op saldo dat er al 4 euro afgeschreven is, blijkbaar heeft de kaart ergens contact gemaakt
Lekker handig, moet ik daar weer achteraan
quote:Op maandag 25 januari 2010 17:57 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik loop altijd met een grote boog om poortjes en palen heen als ik ze zie staan en ik niet in hoef te checken.
Ik dacht dat ik overdreef toen ik daar bang voor was, maar het kan dus echt gebeuren. Goede reden om niet op saldo te gaan reizen.quote:Op maandag 25 januari 2010 17:39 schreef macca728 het volgende:
vandaag er achter gekomen met het activeren van mijn NS voordeelurenkaart voor reizen op saldo dat er al 4 euro afgeschreven is, blijkbaar heeft de kaart ergens contact gemaakt
Lekker handig, moet ik daar weer achteraan
Sterker nog, de kaart was nog niet geactiveerd om op saldo te reizen, dat heb ik vandaag pas geactiveerd en toen bleek al dat ik een saldo van -4 heb.quote:Op maandag 25 januari 2010 19:10 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik overdreef toen ik daar bang voor was, maar het kan dus echt gebeuren. Goede reden om niet op saldo te gaan reizen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |