je kunt al uitchecken vanaf t moment dat je bij de vorige halte wegrijd. althans zo is dat hier in Utrechtquote:Op donderdag 14 januari 2010 22:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik heb geen studentenkaart en vanaf 11 februari is het verplicht in regio R'dam, ook bussen.
Leuk, langs 2 uitcheckpunten gaan met 30 man en dan allemaal naar de metro he, op 1 of 2 na
je kunt zelfs al meteen uitklokken (stel dat je de verkeerde bus binnen staptquote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
je kunt al uitchecken vanaf t moment dat je bij de vorige halte wegrijd. althans zo is dat hier in Utrecht
Volgens mij moet de bus eerst gereden hebben.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
je kunt zelfs al meteen uitklokken (stel dat je de verkeerde bus binnen stapt)
ja beetje lastig hier, zit 2 km tussenquote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
je kunt al uitchecken vanaf t moment dat je bij de vorige halte wegrijd. althans zo is dat hier in Utrecht
In ieder geval niet bij alle vervoerders. Bij Connexxion stapte ik laatst in een bus, checkte ik in en kwam ik daarna tot de conclusie dat de betreffende lijn een omleiding reed en ik beter een andere bus kon nemen. Toen ik daarop direct wilde uitchecken, verscheen de melding "U bent al in-/uitgecheckt". Ik probeerde nog een paar keer uit te checken, maar de melding bleef.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
je kunt zelfs al meteen uitklokken (stel dat je de verkeerde bus binnen stapt)
dat maakt volgens gvu niet uit, als je voor jezelf aanhoud,nadat de halte omgeroepen is, heb je zelf speling met portemonnee weer in tas te stoppen en t uitstappenquote:Op vrijdag 15 januari 2010 17:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja beetje lastig hier, zit 2 km tussen
nou dat wordt leuk, bij mij stappen er genoeg mensen in, die eigenlijk de gewone dienst moeten hebben ipv de sneldienstquote:Op vrijdag 15 januari 2010 20:06 schreef Tochjo het volgende:
[..]
In ieder geval niet bij alle vervoerders. Bij Connexxion stapte ik laatst in een bus, checkte ik in en kwam ik daarna tot de conclusie dat de betreffende lijn een omleiding reed en ik beter een andere bus kon nemen. Toen ik daarop direct wilde uitchecken, verscheen de melding "U bent al in-/uitgecheckt". Ik probeerde nog een paar keer uit te checken, maar de melding bleef.
Nu ben ik student en wordt er geen vier euro achtergehouden als ik niet uitcheck, dus heb ik het er maar bij laten zitten. Een interessante kwestie is het natuurlijk wel.
nee, je kan sowieso nadat de bus vertrokken is bij de halte ervoor al uitchecken, want controle krijg je dan niet meerquote:Op vrijdag 15 januari 2010 20:08 schreef Ynske het volgende:
[..]
dat maakt volgens gvu niet uit, als je voor jezelf aanhoud,nadat de halte omgeroepen is, heb je zelf speling met portemonnee weer in tas te stoppen en t uitstappen
quote:'Reizen met ov-chipkaart duurder'
Uitgegeven: 15 januari 2010 21:38 /// Laatst gewijzigd: 15 januari 2010 21:38
AMSTERDAM - Reizen met de ov-chipkaart in de stad is meestal duurder dan met een strippenkaart. Dat staat in een onderzoek dat de SP hield.
In zes steden werden 1700 ov-ritjes vergeleken. Dit werd vrijdagavond in het programma De Ombudsman bekend gemaakt. In Utrecht waren de prijsverschillen het grootst. Van de ruim 957 ritten was de ov-chipkaart gemiddeld negentien procent duurder.
Duurder
In Amsterdam werden 220 ritten gemaakt, waarvan vijf procent duurder was. In Rotterdam, waar 239 werden getest, waren reizigers een procent goedkoper uit. Buiten de Randstad was reizen met de ov-chipkaart ook duurder in Leiden en Nijmegen was een ritje met een strippenkaart twaalf procent goedkoper. Hier werden 53 en 72 ritten getest. In Arnhem, waar 186 ritten werden vergeleken, was het 22 procent duurder.
© Novum
logisch, het instaptarief is verdubbeld dus korte ritten zijn bijna per definitie duurder, ook bij een zonegrens want 2 strippen = instaptarief OV chipkaartquote:
ook niet overal.quote:
ook wel interessant om te vermelden dat er ook nog een verschil is in prijzen van bussen onderling.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 10:13 schreef Ynske het volgende:
[..]
ook niet overal.
woensdag van utrecht centraal naar ijsselstein zuid gereisd. 2.10 afgeklokt.
met een strippenkaart is t 5 strippen. met een 45 strippenkaart kun je dus 9 keer reizen en die kost 22.50
daarvoor kunj e met de ovchip dus 10 keer reizen en houd je nog wat over
quote:104 Teletekst ma 18 jan
***************************************
Studenten traag met opladen ov-chip
***************************************
` Bijna tweederde van alle studenten
heeft hun ov-chipkaart nog niet
opgeladen.Ze hebben nog maar twee weken
om dat te doen.De Informatie Beheer
Groep,de landelijke studentenvakbond en
het bedrijf achter de kaart beginnen
vandaag een campagne op stations.
Studenten hebben hun chipkaart voor de
Kerst thuisgestuurd gekregen en moeten
hem activeren bij een oplaadpunt.
De vrees is dat er lange wachtrijen bij
de automaten ontstaan als studenten tot
het laatst wachten.Promotieteams gaan
hen aansporen de kaart snel op te
laden.Vanaf 31 januari kunnen studenten
alleen nog met een ov-chipkaart reizen.
***************************************
het kost je alleen ¤450,-- als ze zien dat je dat doetquote:Op maandag 18 januari 2010 12:18 schreef Dark0z het volgende:
Gewoon slopen die poortjes als tegenactie tegen dit nare vervoersmiddel. Tevens hoef je maar een klein duwtje tegen het poortje te geven en hij gaat automatisch open
Gewoon afscaffen dat kartel van de vervoerdsbedrijvenquote:
In dit bericht noemen ze ook nog de aantallen:quote:
quote:'Student moet haast maken met ov-chipkaart'
Uitgegeven: 18 januari 2010 08:28 /// Laatst gewijzigd: 18 januari 2010 08:28
RIJSWIJK - Ruim 400.000 van de 650.000 studenten hebben hun ov-chipkaart nog niet geactiveerd. Dat meldde het Communicatie Coördinatiepunt Studenten OV-chipkaart maandag.
''Dat moet voor 1 februari gebeuren, dan is het oude vervoersbewijs niet meer geldig'', aldus een woordvoerder. ''Als iedereen wacht tot eind januari, ontstaan er enorme wachttijden.''
Medewerkers met 'sandwichborden' gaan studenten vanaf maandag op de belangrijkste stations wijzen op het belang van het tijdig ophalen van de chipkaart.
Het is gewoon een bewijs van waar de macht ligt: het kartel van geprivatiseerde vervoersbedrijven.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:48 schreef Basp1 het volgende:
Waarom moeten die kaarten eigenlijk geactiveerd worden, kan de organisatie dat zelf niet doen met een druk op de knop, dat daarna de klanten gewoon ermee kunnen reizen. Is het nu zo moeilijk om het systeem voor gebruikers te maken ipv voor vervoerders en dat de gebruikers maar van alles en nog wat moeten doen om te mogen reizen met het OV.
Gisteren zat voor me in de trein ook een student en de NS man was nogal erop aan het in praten dat ze snel alles moest activeren.
En jij denkt dat een rechter dat toekent?quote:Op maandag 18 januari 2010 12:27 schreef Dulk het volgende:
[..]
het kost je alleen ¤450,-- als ze zien dat je dat doet
is het niet omdat ze moeten kiezen of ze week of weekend willen? Of moet dat ook al vooraf worden doorgegeven? Indien dat laatste, dan is het inderdaad grote onzin. Mijn normale NS abo hoefde ik ook niet te activeren toen ik de kaart kreeg.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:48 schreef Basp1 het volgende:
Waarom moeten die kaarten eigenlijk geactiveerd worden, kan de organisatie dat zelf niet doen met een druk op de knop, dat daarna de klanten gewoon ermee kunnen reizen. Is het nu zo moeilijk om het systeem voor gebruikers te maken ipv voor vervoerders en dat de gebruikers maar van alles en nog wat moeten doen om te mogen reizen met het OV.
Gisteren zat voor me in de trein ook een student en de NS man was nogal erop aan het in praten dat ze snel alles moest activeren.
Zal ik eens een voorzichtig gokje doen? Ik denk dat je moeder een van de vele honderdduizenden is bij wie dit al is overkomen.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:28 schreef Scootmobiel het volgende:
Hebben jullie ook weleens zoiets gehad? Komt dat vaker voor?
dat zijn de kosten die de RET in rekening brengt om het poortje te laten herstellen, waarom zou een rechter dat afwijzen?quote:Op maandag 18 januari 2010 15:22 schreef Zelva het volgende:
[..]
En jij denkt dat een rechter dat toekent?
dit soort problemen komen helaas nog steeds voor, maar ze heeft wel ingecheckt, maar pas op het momente dat ze uitchecktequote:Op maandag 18 januari 2010 14:28 schreef Scootmobiel het volgende:
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar mijn moeder reist in Rotterdam veel met bus en metro, dus die heeft wél een OV-chipkaart. En regelmatig problemen ermee, zoals nu ook weer:
Op de bon (uitdraai) die ze laatst van de RET kreeg, stond vermeld dat ze drie keer niet in- of uitgecheckt zou hebben (met datum en tijd erbij). Uit de vermelde reistijden bleek dat het hier steeds om het inchecken ging, bij het instappen in de bus.
Maar altijd wanneer ze bij het instappen de kaart langs de lezer haalde, hoorde ze een pieptoon (dat het in orde was) en werd ze dus door de chauffeur ook gewoon doorgelaten. En bij het uitchecken was het net zo. Niets aan de hand dus, zou je zeggen.
Nu zegt het computersysteem van de RET ineens dat ze op die drie verschillende dagen niet ingecheckt zou hebben, maar ondanks dat is al die keren wel de ¤ 4,00 waarborgsom afgeschreven, en bij het uitchecken niet weer bijgeschreven / verrekend met de ritprijs. Dat lijkt me dus duidelijk een foutieve afhandeling door de apparatuur.
Ze is nu dan ook een formulier aan het invullen om die ¤ 12,00 (min de ritprijs uiteraard) terug te krijgen.
Hebben jullie ook weleens zoiets gehad? Komt dat vaker voor?
Omdat de rechter eens naar de rekening gaat vragen en dan ziet dat het niet mer als een reset knop indrukkken is. En diezelfde rechter snapt ook wel dat zo'n systeem zo geod als foutloos moet werken voordat de ret kan gaan vragen wat men wilt.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:31 schreef Dulk het volgende:
[..]
dat zijn de kosten die de RET in rekening brengt om het poortje te laten herstellen, waarom zou een rechter dat afwijzen?
Herstellen? Er valt helemaal niets te herstellen. Dat is gewoon een normale functie van die poortjes om te voorkomen dat mensen als ratten in de val zitten bij calamiteiten. Ze moeten makkelijk open kunnen.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:31 schreef Dulk het volgende:
[..]
dat zijn de kosten die de RET in rekening brengt om het poortje te laten herstellen, waarom zou een rechter dat afwijzen?
Aha, okee. Bedankt, dat maakt al het één en ander duidelijk.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:35 schreef Dulk het volgende:
dit soort problemen komen helaas nog steeds voor, maar ze heeft wel ingecheckt, maar pas op het momente dat ze uitcheckte![]()
Het is mogelijk dat die bus/tram een probleem heeft gehad met de voorste cico (dat is de benaming voor de apparatuur in tram/bus (CheckInCheckOut)) waardoor die transacties niet naar de computer in het voertuig verstuurd zijn.
Uiteraard wordt het geld gewoon teruggeboekt (als het klopt wat je zegt)
Nou succes, straks bij de NS kost het 10 of 29 euro per keer.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:28 schreef Scootmobiel het volgende:
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar mijn moeder reist in Rotterdam veel met bus en metro, dus die heeft wél een OV-chipkaart. En regelmatig problemen ermee, zoals nu ook weer:
Op de bon (uitdraai) die ze laatst van de RET kreeg, stond vermeld dat ze drie keer niet in- of uitgecheckt zou hebben (met datum en tijd erbij). Uit de vermelde reistijden bleek dat het hier steeds om het inchecken ging, bij het instappen in de bus.
Maar altijd wanneer ze bij het instappen de kaart langs de lezer haalde, hoorde ze een pieptoon (dat het in orde was) en werd ze dus door de chauffeur ook gewoon doorgelaten. En bij het uitchecken was het net zo. Niets aan de hand dus, zou je zeggen.
Nu zegt het computersysteem van de RET ineens dat ze op die drie verschillende dagen niet ingecheckt zou hebben, maar ondanks dat is al die keren wel de ¤ 4,00 waarborgsom afgeschreven, en bij het uitchecken niet weer bijgeschreven / verrekend met de ritprijs. Dat lijkt me dus duidelijk een foutieve afhandeling door de apparatuur.
Ze is nu dan ook een formulier aan het invullen om die ¤ 12,00 (min de ritprijs uiteraard) terug te krijgen.
Hebben jullie ook weleens zoiets gehad? Komt dat vaker voor?
Uiteraard ? Nu wel ja omdat mensen nog moeten wennen (lees de apparatuur)quote:Op maandag 18 januari 2010 15:35 schreef Dulk het volgende:
[..]
dit soort problemen komen helaas nog steeds voor, maar ze heeft wel ingecheckt, maar pas op het momente dat ze uitcheckte![]()
Het is mogelijk dat die bus/tram een probleem heeft gehad met de voorste cico (dat is de benaming voor de apparatuur in tram/bus (CheckInCheckOut)) waardoor die transacties niet naar de computer in het voertuig verstuurd zijn.
Uiteraard wordt het geld gewoon teruggeboekt (als het klopt wat je zegt)
maar niet door open te trappen. Die kosten mogen ze ook rustig gaan verhalen op vandalen die zomaar een poortje intrappenquote:Op maandag 18 januari 2010 15:52 schreef Zelva het volgende:
[..]
Herstellen? Er valt helemaal niets te herstellen. Dat is gewoon een normale functie van die poortjes om te voorkomen dat mensen als ratten in de val zitten bij calamiteiten. Ze moeten makkelijk open kunnen.
maar voor saldo reizen moest je hem toch wel activeren ?quote:Op maandag 18 januari 2010 15:25 schreef Tokus het volgende:
[..]
is het niet omdat ze moeten kiezen of ze week of weekend willen? Of moet dat ook al vooraf worden doorgegeven? Indien dat laatste, dan is het inderdaad grote onzin. Mijn normale NS abo hoefde ik ook niet te activeren toen ik de kaart kreeg.
Het ging over een klein duwtje... Niet dat ze van een normale trap overigens kapot gaan.quote:Op maandag 18 januari 2010 18:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar niet door open te trappen. Die kosten mogen ze ook rustig gaan verhalen op vandalen die zomaar een poortje intrappen
Ik zou er niet op rekenen.quote:Op maandag 18 januari 2010 18:32 schreef thingamajig het volgende:
Het traject wat ik ga reizen is Utrecht Centraal - Amersfoort Schothorst. Is dit systeem technisch genoeg geavanceerd om - wanneer ik zeg maar opstap in Den Dolder - de reis af te boeken van het 'reisproduct Utrecht Centraal - Amersfoort Schothorst' en niet van het extra geld dat ik erop heb staan voor de bus?
Wel apart overigens dat diezelfde overheid die complete puinhoop toe laat. Maar als er kamervragen worden gesteld, dan gaan ze ook eens kijken...quote:Huizinga doet onderzoek naar tarief ov-chipkaart
Uitgegeven: 18 januari 2010 18:04 /// Laatst gewijzigd: 18 januari 2010 18:40
DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) laat onderzoek instellen naar de tarieven in het openbaar vervoer. Dit heeft zij maandag aan de Tweede Kamer laten weten.
Uit diverse onderzoeken zou zijn gebleken dat het reizen per bus, tram, metro of trein gemiddeld fors duurder is geworden door de ov-chipkaart. Volgens SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer moet het daarom overal mogelijk blijven om met de strippenkaart te blijven betalen, ''totdat de ov-chipkaart zijn belofte waarmaakt''. Hij vergeleek de rittenprijzen in zes steden, te weten Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Leiden, Arnhem en Nijmegen. De gemiddelde prijsstijging varieerde van 5 procent (Amsterdam) tot 22 procent (Arnhem).
Opbrengstneutraal
De invoering van de ov-chipkaart gebeurt ''opbrengstneutraal''. Per saldo zou de reiziger gemiddeld niet meer gaan betalen. Huizinga wil daarover geen onduidelijkheid laten bestaan. Daarom laat zij onafhankelijk onderzoek doen naar de ov-tarieven in de verschillende vervoersregio's.
Rotterdam
Het onderzoek doet niets af aan de toestemming die Huizinga heeft gegeven om in en om Rotterdam vanaf 11 februari helemaal over te schakelen op de ov-chipkaart. Er is daar volgens haar woordvoerster tariefonderzoek gedaan. Rotterdam geldt als proeftuin voor het elektronisch betalen in het openbaar vervoer. In de Rotterdamse metro is de kaart al bijna een jaar het enige geldige betaalmiddel.
© ANP
geen idee, dat doe ik er niet mee. Ik heb nog 10 euro op m'n oude (anonieme) OV chipkaart staan, dat moet eerst op. Maar ik reis amper buiten m'n NS-abonnement. Als ik met de trein ga koop ik wel een kaartje met korting, als ik ergens anders heen ga. Met retourtjes scheelt dat wel.quote:Op maandag 18 januari 2010 18:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar voor saldo reizen moest je hem toch wel activeren ?
lekker op tijd ook, over 3 weken wordt de strippenkaart al afgeschaft in regio Rotterdam, dan is de Tweede kamer zich nog aan het inlezenquote:Op maandag 18 januari 2010 19:44 schreef Stupendous76 het volgende:
Geloof het of niet, de overheid doet ook nog eens wat aan de ov-chipkaart!
[..]
Wel apart overigens dat diezelfde overheid die complete puinhoop toe laat. Maar als er kamervragen worden gesteld, dan gaan ze ook eens kijken...
Student moet haast maken met ov-chipkaart?quote:Op maandag 18 januari 2010 13:51 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
In dit bericht noemen ze ook nog de aantallen:
[..]
alle transacties (en ook haperingen) worden geregistreerd, als jij dus vanmiddag problemen hebt in bijvoorbeeld bus 712 en uit de logs blijft dat die bus problemen heeft gehad dan krijg je gewoon je geld terug.quote:Op maandag 18 januari 2010 18:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
Uiteraard ? Nu wel ja omdat mensen nog moeten wennen (lees de apparatuur)
Even een vraagje, krijg je dit geld in de toekomst ook zonder problemen terug ?
klopt de doorslag is afgesteld op 800newton (80Kilogram), maar als deuren regelmatig opgengetrapt worden, dan raken de veren in de doorslag lam en moet het hersteld worden.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:52 schreef Zelva het volgende:
[..]
Herstellen? Er valt helemaal niets te herstellen. Dat is gewoon een normale functie van die poortjes om te voorkomen dat mensen als ratten in de val zitten bij calamiteiten. Ze moeten makkelijk open kunnen.
het is niet gemaakt om dagelijks open te trappen zoals ik hierboven heb beschreven, en een klein duwtje is het nietquote:Op maandag 18 januari 2010 19:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het ging over een klein duwtje... Niet dat ze van een normale trap overigens kapot gaan.
In Rotterdam zijn ze naar beneden gesteld tot 20kg.quote:Op maandag 18 januari 2010 22:12 schreef Dulk het volgende:
klopt de doorslag is afgesteld op 800newton (80Kilogram), maar als deuren regelmatig opgengetrapt worden, dan raken de veren in de doorslag lam en moet het hersteld worden.
waarom kan ik dan bepaalde transacties niet zien, toevallig net die van de bus ?quote:Op maandag 18 januari 2010 22:12 schreef Dulk het volgende:
[..]
alle transacties (en ook haperingen) worden geregistreerd, als jij dus vanmiddag problemen hebt in bijvoorbeeld bus 712 en uit de logs blijft dat die bus problemen heeft gehad dan krijg je gewoon je geld terug.
[..]
zeker weten van niet, dat lijkt misschien zo omdat ze dus lam zijn, maar we zijn met een groot revisie project bezig en alle deuren worden op 80 kilo afgeregeld, de brede gates zelfs iets meer (omdat de hefboom groter is)quote:Op maandag 18 januari 2010 22:34 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
In Rotterdam zijn ze naar beneden gesteld tot 20kg.
Elke zwak omaatje kan ze openrammen en iedereen doet dat ook regelmatig onder toeziend ook van RET-personeel.
van het GVB en HTM weet ik het niet, ik ben alleen met het RET project bezig, maar dat je niet alle transacties kan zien is vreemd, zijn het alle bus transacties die missen of maar een paar?quote:Op maandag 18 januari 2010 22:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
waarom kan ik dan bepaalde transacties niet zien, toevallig net die van de bus ?
Ook ritten van GVB en HTM kan ik niet zien, alleen van de RET (metro)
Sinds wanneer deel jij complimentjes uit?quote:Op maandag 18 januari 2010 23:00 schreef Dulk het volgende:
[..]
van het GVB en HTM weet ik het niet, ik ben alleen met het RET project bezig, maar dat je niet alle transacties kan zien is vreemd, zijn het alle bus transacties die missen of maar een paar?
De monteurs hoeven voorlopig nog geen transacties veilig te stellen als ze een herinstall uitvoeren, hierdoor kunnen transacties dus verdwijnen
Alle Qbuzz transacties zijn niet gregistreerd, ook van HTM en GVB zijn nooit geregisteerdquote:Op maandag 18 januari 2010 23:00 schreef Dulk het volgende:
[..]
van het GVB en HTM weet ik het niet, ik ben alleen met het RET project bezig, maar dat je niet alle transacties kan zien is vreemd, zijn het alle bus transacties die missen of maar een paar?
De monteurs hoeven voorlopig nog geen transacties veilig te stellen als ze een herinstall uitvoeren, hierdoor kunnen transacties dus verdwijnen
Ok. Ik heb mijn informatie ook maar van een RET-medewerker.quote:Op maandag 18 januari 2010 22:58 schreef Dulk het volgende:
[..]
zeker weten van niet, dat lijkt misschien zo omdat ze dus lam zijn, maar we zijn met een groot revisie project bezig en alle deuren worden op 80 kilo afgeregeld, de brede gates zelfs iets meer (omdat de hefboom groter is)
quote:Op maandag 18 januari 2010 23:15 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Sinds wanneer deel jij complimentjes uit?
ik kan hier alle transacties inzien van de RET en Qbuzz, ik weet alleen niet of dat ook doorkomt tot klant-niveau. van HTM en GVB heb ik geen passwords kan daar dus ook niet op inloggen.quote:Op maandag 18 januari 2010 23:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
Alle Qbuzz transacties zijn niet gregistreerd, ook van HTM en GVB zijn nooit geregisteerd
Ik vraag me af of het ligt dat de kaart van de RET is.
de NS kaart registreert namelijk ook alleen maar de transacties bij NS (op internet dan he)
ach ja RET medewerkersquote:Op maandag 18 januari 2010 23:44 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ok. Ik heb mijn informatie ook maar van een RET-medewerker.
Feit is wel dat elke debiel zo'n poortje open kan rammen. Ik zie regelmatig op Delfshaven de kleinste jochies die dingen openrammen.
ja kan, je moet je kaart dan wel activerenquote:Op maandag 18 januari 2010 23:48 schreef Palomar het volgende:
Ik heb een voordeelurenkaart (op OV-chipkaart). Tot nu toe koop ik altijd kaartjes met korting. Is het met deze voordeelurenkaart ook mogelijk om met de OV-chipkaart te betalen en zo ja hoe? Handigst lijkt me om hem te koppelen aan mn bankrekening. Of kun je hem alleen opladen? En eenmaal opgeladen/gekoppeld aan bankrekening, wordt er dan automatisch bepaald wanneer mijn voordeelurenkaart van toepassing is? (40% korting).
Kan dit allemaal zeer lastig vinden op de NS en OV-chipkaartsite. Heb zojuist geprobeerd om 'reizen op saldo' aan mijn kaart te koppelen, maar dan zegt ie dat mn kaart niet geldig is.
[edit] oh wacht... probeer 'aanvragen reizen op saldo' nu nog een keer en nu werkt het wel... in het vervolgscherm komt al meer informatie. Zo te zien kan bovenstaande dus gewoon met mijn kaart.
blijkbaar niet dus, want ik kan alleen mijn RET reizen zien en dan nog fout ook, want ik heb op saldo gereist, maar bij bedrag staat 0,00quote:Op maandag 18 januari 2010 23:46 schreef Dulk het volgende:
[..]
ik kan hier alle transacties inzien van de RET en Qbuzz, ik weet alleen niet of dat ook doorkomt tot klant-niveau. van HTM en GVB heb ik geen passwords kan daar dus ook niet op inloggen.
Overigens die ¤4 waarborgsom is ook zoiets onnodigs, zorg er gewoon voor dat je niet kunt reizen wanneer er minder dan ¤4 opstaat maar schrijf die ongein niet meteen af.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:28 schreef Scootmobiel het volgende:
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar mijn moeder reist in Rotterdam veel met bus en metro, dus die heeft wél een OV-chipkaart. En regelmatig problemen ermee, zoals nu ook weer:
Op de bon (uitdraai) die ze laatst van de RET kreeg, stond vermeld dat ze drie keer niet in- of uitgecheckt zou hebben (met datum en tijd erbij). Uit de vermelde reistijden bleek dat het hier steeds om het inchecken ging, bij het instappen in de bus.
Maar altijd wanneer ze bij het instappen de kaart langs de lezer haalde, hoorde ze een pieptoon (dat het in orde was) en werd ze dus door de chauffeur ook gewoon doorgelaten. En bij het uitchecken was het net zo. Niets aan de hand dus, zou je zeggen.
Nu zegt het computersysteem van de RET ineens dat ze op die drie verschillende dagen niet ingecheckt zou hebben, maar ondanks dat is al die keren wel de ¤ 4,00 waarborgsom afgeschreven, en bij het uitchecken niet weer bijgeschreven / verrekend met de ritprijs. Dat lijkt me dus duidelijk een foutieve afhandeling door de apparatuur.
Ze is nu dan ook een formulier aan het invullen om die ¤ 12,00 (min de ritprijs uiteraard) terug te krijgen.
Hebben jullie ook weleens zoiets gehad? Komt dat vaker voor?
Opladen kan wel maar alleen bij de dikbuik-automaten.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 04:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens die ¤4 waarborgsom is ook zoiets onnodigs, zorg er gewoon voor dat je niet kunt reizen wanneer er minder dan ¤4 opstaat maar schrijf die ongein niet meteen af.
Wat helemaal belachelijk is, is dat je dat hele ding niet bij de NS kunt opladen maar naar een AH moet, wie heeft dat bedacht
Gisteren liep 'ie vast en vandaag kreeg ik de melding 'ophalen niet mogelijk'. Ook degenen die voor mij waren kregen die melding. Word het zo beu iddquote:Op dinsdag 19 januari 2010 11:30 schreef Frederick_Blah het volgende:
Zoveelste onsuccesvolle poging gewaagd. Mijn ophaalperiode is van 13-22 januari en ben het al iedere dag aan het proberen (bij verschillende ophaalautomaten). Begin het echt strontziek te worden! Zijn er hier mensen die het wel lukken?
Stuur eens een mailtje naar wat mensen in denhaag dat de techniek gewoon faalt en het niet jullie (studenten) fout is dat die kaart nog niet werkt.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:09 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Gisteren liep 'ie vast en vandaag kreeg ik de melding 'ophalen niet mogelijk'. Ook degenen die voor mij waren kregen die melding. Word het zo beu idd.
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/article6111662.ecequote:OV-chipkaart opent afvalcontainers
door Rob Burg. dinsdag 19 januari 2010 | 16:15 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 19 januari 2010 | 19:56
EINDHOVEN - Handig, zo'n ov-chipkaart. Het begin deze maand ingevoerde reisbewijs voor het openbaar vervoer blijkt voor meerdere doeleinden te gebruiken.
De ondergrondse afvalcontainers die op tal van plekken in Eindhoven staan, vooral in wijken in en rond de binnenstad, kunnen worden geopend met de chipkaart. Normaliter gaat zo'n container alleen open als er een stadspas voor de lezer wordt gehouden. Dit kan alleen door bewoners van een bepaald postcodegebied. Het systeem is enkele jaren geleden door de gemeente Eindhoven bedacht, onder meer om afvaltoerisme te voorkomen.
Vanmiddag ook geprobeerd, en ik kreeg ook dat ophalen niet mogelijk was. Faal systeem.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:09 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Gisteren liep 'ie vast en vandaag kreeg ik de melding 'ophalen niet mogelijk'. Ook degenen die voor mij waren kregen die melding. Word het zo beu idd.
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 20:29 schreef Cerbie het volgende:
[..]
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/article6111662.ece
Ik wil het best doen, maar al mijn ritten met Qbuzz ontbreken en de RET reizen op saldo waren gratis volgens OV chipkaart.nl, uiteraard koste het wel geldquote:Op woensdag 20 januari 2010 03:09 schreef busfoto.nl het volgende:
Ik reis al een tijdje met de OV-Chipkaart (sinds vorig jaar), toen de kaart al als OV-studentenkaart werd uitgegeven.
Met het transactieoverzicht op OV-chipkaart.nl, wat sinds kort kennelijk weer actueel is, kun je vrij snel al je reizen downloaden. Hieruit bleek voor mij het volgende (sinds september 2009):
- 144 ritten gemaakt
- Hiervan 4x vergeten uit te checken (alleen de eerste maand)
- Totale reistijd 25 uur 39 minuten
- Gemiddelde ritduur: 10 minuten 41 seconden
- Totale reiskosten: E34,97 (want meestal vrij reizen)
Wie plempt zijn eigen (verder anonieme) reisgegevens ook online? Berekeningen uitgevoerd met Excel (je kunt het transactieoverzicht exporteren naar Excel (CSV).
Ik kan dat toch al. Woon in centrum eindhoven. Zo maar is proberen. Alleen is mijn kaart nog niet geactiveerd. Zou helemaal mooi zijn als het dan lukt.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:46 schreef Dark0z het volgende:
Gratis afval dumpen in Eindhoven met je OV-chipkaart!
http://tweakers.net/nieuw(...)afvalcontainers.html
Op de Ov-chipkaart-website staat het volgende:quote:Op woensdag 20 januari 2010 07:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik wil het best doen, maar al mijn ritten met Qbuzz ontbreken en de RET reizen op saldo waren gratis volgens OV chipkaart.nl, uiteraard koste het wel geld
Ik vraag me af of iemand die van Qbuzz gebruik maakt zijn gegevens wel kan zien online ?
Ik mis zelf een week aan NS-transacties, de hele week tussen Kerst en Oud en Nieuw is weg.quote:NB. Wegens onderhoud aan het systeem is de aanlevering van transacties aan TLS sinds half december 2009 tijdelijk vertraagd. Daardoor kan TLS de volledigheid van uw transactieoverzicht op dit moment niet garanderen. De transacties worden nog wel verwacht, en worden dan alsnog in uw reis- en transactieoverzicht getoond. Ontwikkelingen worden via deze pagina aan u gemeld.
ze zullen wel niet komen ookquote:Op woensdag 20 januari 2010 16:37 schreef freako het volgende:
[..]
Op de Ov-chipkaart-website staat het volgende:
[..]
Ik mis zelf een week aan NS-transacties, de hele week tussen Kerst en Oud en Nieuw is weg.
dat is het erge, ze maken fouten en ze blijven die gewoon herhalen. Overal mee.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:35 schreef Palmboom313 het volgende:
Weet je wat nog wel het grappigste is. Dat alle studenten aan het aan het einde van dit jaar hun kaarten weer moeten opladen.
Dit hadden ze niet zien aankomen...quote:Activatie ov-studentenkaart geplaagd door massale storingen
Door Joost Schellevis, woensdag 20 januari 2010 15:50, views: 17.311
De systemen die de activering van de ov-chipkaart voor studenten moeten verwerken, worden veelvuldig geplaagd door storingen. Het lijkt erop dat de grote toeloop de problemen veroorzaakt; het activatiesysteem ligt er om de haverklap uit.
Logo ov-chipkaartDat bevestigt Rob Sebes, woordvoerder van de ov-bedrijven. Uit een rondvraag onder studenten blijkt dat wie zijn kaart wil activeren, in veel gevallen op problemen stuit. Eén student meldde dat hij na zes pogingen nog steeds geen geactiveerde kaart had. Uitwijken naar andere activatiepunten of activatie op minder drukke momenten, zoals dat wordt aanbevolen door de ov-bedrijven, biedt geen garantie voor succes.
Woordvoerder Sebes zegt dat de ov-bedrijven van de problemen op de hoogte zijn. Hoewel de systemen volgens hem 'robuust en sterk' zijn, worden ze sinds maandagmiddag geplaagd door grote problemen. "De activatiesystemen liggen er nu om de haverklap uit", zegt hij. "Dat kan te maken hebben met onze oproep van maandagmorgen om de kaart zo snel mogelijk te activeren." Hoewel Sebes denkt dat de problemen aan de drukte te wijten zijn, is er tot dusverre nog geen concrete oorzaak voor de problemen gevonden.
"Deze problemen hadden we niet voorzien", aldus Sebes. "We zijn met man en macht bezig om ze op te lossen." Als een activatiepunt de melding geeft dat 'de bestellingen niet kunnen worden opgehaald', betekent dat volgens hem dat het systeem is uitgevallen. Een medewerkster van een winkelketen waar de studentenkaarten kunnen worden geactiveerd, zegt dat er 'heel veel problemen' zijn. "We hadden vorige week een student waarbij het pas na tien keer proberen lukte", zegt ze. "Het werkt niet goed, en het is allemaal erg onduidelijk."
Studenten moeten voor 1 februari hun ov-chipkaart activeren om die te kunnen blijven gebruiken. Of die deadline wordt verschoven nu er zoveel problemen zijn met het activeren, kan Sebes nog niet zeggen. "We kunnen niets uitsluiten", zegt hij. Later deze week zou er meer duidelijkheid moeten komen over de problemen en hoe de ov-bedrijven deze willen oplossen.
gek bij ons op kantoor geeft een computer een melding als er iets uitgevallen is, zoniet de OV chipkaart software. Het is toch een centraal systeem ? Waarom wordt er dan geadviseerd naar een rustig oplaadpunt te gaan ?quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:40 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dit hadden ze niet zien aankomen...
De ontwikkeling heeft dan maar 15 jaar geduurd en ze hadden niet eens meer dan een paar miljard uitgegeven, dus het is zeer gewoon dat het systeem af en toe hapert niet werkt een mislukking is.
jaquote:Op woensdag 20 januari 2010 20:51 schreef Q. het volgende:
Oh, ik moet mijn nieuwe voordeelurenabo op mijn kaart laden. Benieuwd of dat net zo'n drama wordt als bij die studenten. Of komt dat uit een ander (NS) systeem?
wat denk je als pak hem beet straks 5 miljoen reizigers moeten gaan in en uitchecken met 7/8 verschillende vervoerders (RET,NS,HTM, GVB, Qbuzz, Connexxion, Veolia enz enz )quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:54 schreef Basp1 het volgende:
Wanneer een activatie van een grote groep kaarten redelijk gespreid al niet eens normaal functioneerd, hoe moet dan de ovchipknip op een koningenedag alles wel niet gaan verwerken.
Pfew! Ga ik morgen maar eens proberen dan.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja
, NS gebruikt een ander systeem
Heb je al een voordeelurenkaart van de NS? zo ja en je verlengt deze dan gaat het automatisch. Zo nee dan krijg je gewoon weer een nieuwe voordeelurenkaart opgestuurd, althans dat ging bij mij vorig jaar zo.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:51 schreef Q. het volgende:
Oh, ik moet mijn nieuwe voordeelurenabo op mijn kaart laden. Benieuwd of dat net zo'n drama wordt als bij die studenten. Of komt dat uit een ander (NS) systeem?
Kan je de oude dan blijven gebruiken als chipkaart ? Scheelt weer 7,50quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je al een voordeelurenkaart van de NS? zo ja en je verlengt deze dan gaat het automatisch. Zo nee dan krijg je gewoon weer een nieuwe voordeelurenkaart opgestuurd, althans dat ging bij mij vorig jaar zo.
Ik denk niet dat de NS de mogelijkheid heeft/ wilt om een kortingskaart op een ander ovchipknip te zetten.
Even iets positiefs de papieren retourtjes bij de NS zijn begin dit jaar goedkoper geworden, eind vorig jaar tilburg <> nijmegen retour met korting nog 12.30 nu opeens naar 11.90 gegaan.
Het is een VDU-kaart. De kaart fysiek is geldig tot volgend jaar maar mijn reisproduct tot 12-02-2010 ofzo, kreeg mailtje van de NS dat ik het nieuwe product er op moest laden.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je al een voordeelurenkaart van de NS? zo ja en je verlengt deze dan gaat het automatisch. Zo nee dan krijg je gewoon weer een nieuwe voordeelurenkaart opgestuurd, althans dat ging bij mij vorig jaar zo.
Ik denk niet dat de NS de mogelijkheid heeft/ wilt om een kortingskaart op een ander ovchipknip te zetten.
Even iets positiefs de papieren retourtjes bij de NS zijn begin dit jaar goedkoper geworden, eind vorig jaar tilburg <> nijmegen retour met korting nog 12.30 nu opeens naar 11.90 gegaan.
Maar het is heus niet hun schuld hoor, heus niet.quote:Op woensdag 20 januari 2010 22:16 schreef Tornadovis het volgende:
Ik wordt er inderdaad ook strontziek van: Berichten in de krant dat studenten niet opschieten met het activeren. Ik stond laatst weer een poging tot activeren te wagen, hoor ik omroepen: 'Wacht niet langer met het activeren, ga nu naar een ophaalpunt om je kaart te activeren'.
Op hetzelfde moment verscheen voor de 5e keer op het schermpje: 'Ophalen is tijdelijk niet mogelijk'.
Dan heb je zo'n zin om dat kastje door midden te trappen
Dit is onjuist, je zit onzin de wereld in te sturen. De minister (of in dit geval de Staatssecretaris) antwoordt op kamervragen:quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:35 schreef Palmboom313 het volgende:
Weet je wat nog wel het grappigste is. Dat alle studenten aan het aan het einde van dit jaar hun kaarten weer moeten opladen.
quote:Vanaf 2010 gaan studenten reizen
met een studenten ov-chipkaart,
waarop een elektronisch reisproduct
is geladen. Studenten moeten dit
product bij een automaat van de
ov-bedrijven ophalen. Daarna kan hij
tot het einde van zijn studie daarmee
reizen. Begin 2010 moeten alle
huidige studenten hun reisrecht
eenmalig ophalen. Daarna hoeven
alleen nieuwe studenten dat te doen.
Als een student zich heeft laten
uitschrijven uit de studiefinanciering
en de reisvoorziening moet
gedeactiveerd worden, geeft de
IB-Groep dat aan de ov-bedrijven
door. De ov-bedrijven kunnen dan het
product van de kaart laten
verwijderen.
Toch vreemd want iemand van de NS had gezegd dat het wel nodig was.quote:Op donderdag 21 januari 2010 00:27 schreef busfoto.nl het volgende:
[..]
Dit is onjuist, je zit onzin de wereld in te sturen. De minister (of in dit geval de Staatssecretaris) antwoordt op kamervragen:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |