quote:Op maandag 11 januari 2010 21:04 schreef freako het volgende:
[..]
Als ik vertraging heb, is dat meestal op kleine afstanden, en ook zelden meer dan een half uur. Het bedrag dat ik terug zou kunnen vragen zo weinig, dat ik onder de grens van ¤2,50(?) kom. Ik kan misschien 2 keer per jaar geld terugvragen.
[..]
Ja, dat dacht ik dus ook. Het verhaal wordt overigens nog vreemder, want er blijkt ook een nultransactie op het overzicht te staan. Het vervallen van de ¤10 borg kan ik trouwens niet uit dit overzicht halen, maar is wel gebeurd, anders klopt het saldo op mijn kaart niet. Zie hier het screenshot:
[ afbeelding ]
Het OV-chipkaart-overzicht van NS is trouwens best goed, en min of meer real-time. Een reis van 1,5 uur geleden zag ik net al staan.
ja het principe van de OV chipkaart is dat je bij elke overstap in en uitchecktquote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:10 schreef Ynske het volgende:
ik hoop dat er hier iemand is die me duidelijkheid kan verschaffen.
Op Utrecht CS kun je alleen in de Centrale hal in/uitchecken met je ov-chipkaart.
Bij busreizen moet je bij iedere overstap in en uit checken. Nu stond zondag een NSmedewerker, die aangaf dat als je bij treinen over moet stappen, je ook in en uit moet checken. Erg handig. ik kom op spoor 3 aan, en op spoor 1 vertrekt mn aansluitende trein. met 2 min speling. Moet ik dan echt naar boven, in de hal uitchecken vervolgens weer aan tzelfde paaltje inchecken en terug naar t perron om mn trein te halen?
ok dank je welquote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja het principe van de OV chipkaart is dat je bij elke overstap in en uitcheckt
behalve bij de trein, daar schijnt het weer niet te moeten
Duidelijk toch, als de NS medewerker je weer verkeerde informatie geeft
Ze kunnen toch niet zien waar je naar toe gaat, dus gewoon niet in en uitchecken bij je overstap
Zo werkt het trouwens bij R'dam CS, Amsterdam CS ook, in d hal in en uitchecken, natuurlijk onhaalbaar bij overstappen, maar ja dat doet toch niemand daar volgens NS ?????????![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het zou makkelijk zijn als ze op alle perrons gewoon zuitjes neer zettenquote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:31 schreef Ynske het volgende:
[..]
ok dank je wel
t zou overigens ook fijn zijn als ze paaltjes in de noorder?tunnel zetten dat als je naar de bus/tram moet, dat jeniet eerst nog door de centrale hal heen hoeft maar gewoon de korte weg kunt nemen
quote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:10 schreef Ynske het volgende:
ik hoop dat er hier iemand is die me duidelijkheid kan verschaffen.
Studenten hoeven nog niet in te checken voor NS-treinen.quote:Overstappen
Overstappen op een andere NS-trein
Stapt u over op een andere NS-trein, dan hoeft u niet uit en weer in te checken. Reist u niet rechtstreeks van begin- naar eindpunt maar neemt u een omweg via een ander station? Checkt u dan uit en weer in op dit tussenstation.
Overstappen op bus, tram, metro of trein
Als u overstapt op bus, tram, metro of de trein van een andere treinvervoerder, dan checkt u uit bij NS en weer in bij de vervoerder waar u verder mee reist. In die volgorde.
Overstappen op een andere treinvervoerder
Is de OV-chipkaart bij de andere treinvervoerder ingevoerd? Dan checkt u uit bij NS en weer in bij de treinvervoerder waarmee u verder reist. Bij sommige regionale treinvervoerders kunt u nog niet met de OV-chipkaart reizen. Onder meer bij Connexxion, Syntus en Veolia. Als u van een NS-trein overstapt op een van deze vervoerders, checkt u dan uit en reis verder met een papieren kaartje. U kunt er ook voor kiezen om voor het hele traject een papieren kaartje te kopen.
Overstappen op een vervoerder die de OV-chipkaart nog niet heeft ingevoerd
Check uit bij NS en koop voor het volgende deel van uw reis een papieren kaartje.
t gaat nu niet om studentenquote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:19 schreef Aether het volgende:
[..]
[..]
Studenten hoeven nog niet in te checken voor NS-treinen.
ja omdat de zogenaamde "experts" zelf de OV chipkaart ook niet snappen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:23 schreef Ynske het volgende:
[..]
t gaat nu niet om studenten
maar lekker handig als men als medewerkers gewoon verkeerde info staat te leveren
Waar je ingecheckt bent is zichtbaar voor conducteurs. Het zal van je omweg afhangen of dat problemen gaat geven. Als je normaal gesproken een 'via-kaartje' gekocht had, zul je nu eigenlijk eerst uit en dan weer in moeten checken.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:28 schreef macca728 het volgende:
Bij een overstap via een omweg ga ik natuurlijk ook nit in- en uitchecken, dan ben ik de helft meer kwijt
Ik ben toch niet gek
Ze zien het toch niet
Het grappige is dat ns.nl wel een tarief voor via-kaartjes voor reizen op saldo geeft.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:42 schreef freako het volgende:
[..]
Waar je ingecheckt bent is zichtbaar voor conducteurs. Het zal van je omweg afhangen of dat problemen gaat geven. Als je normaal gesproken een 'via-kaartje' gekocht had, zul je nu eigenlijk eerst uit en dan weer in moeten checken.
en hoe zit t dan wanneer er iets gebeurd is?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:42 schreef freako het volgende:
[..]
Waar je ingecheckt bent is zichtbaar voor conducteurs. Het zal van je omweg afhangen of dat problemen gaat geven. Als je normaal gesproken een 'via-kaartje' gekocht had, zul je nu eigenlijk eerst uit en dan weer in moeten checken.
Volgens mij mag je dan in de trein gaan zitten, want heb je normaliter sowieso de keus tussen de kortste weg of de snelste tijd. Er is een aantal trajecten in Nederland waar je op hetzelfde kaartje een alternatieve route mag kiezen dacht ik. Dat geldt volgens mij in zo’n geval ook.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
en hoe zit t dan wanneer er iets gebeurd is?
had laatst een kaartje heerlen-utrecht
net na eindhoven was wat gebeurd, alternatieve route is dan via roermond/nijmegen/arnhem
moet je dan ineens nu met die chip extra gaan betalen voor de omreis?
Ik heb zelf het vermoeden (de hoop?) dat dit soort berekeningen ingevoerd gaan worden op het moment dat de OV-chipkaart fatsoenlijk geïmplementeerd is.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:59 schreef Iblis het volgende:
M.i. moet dat niet al te complex zijn om te bepalen, temeer daar ik meen dat de laatste n ritten, waarbij n voldoende groot is voor zulke berekeningen, beschikbaar zijn voor het systeem. Dan moet je het tamelijk bont maken om eroverheen te gaan, en dan zou een dagkaart allicht al het goedkoopst zijn.
Daar heb je inderdaad gelijk in, in principe leent de tariefstructuur van de NS zich hier uitermate goed voor.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:14 schreef freako het volgende:
[..]
Ik heb zelf het vermoeden (de hoop?) dat dit soort berekeningen ingevoerd gaan worden op het moment dat de OV-chipkaart fatsoenlijk geïmplementeerd is.
Volgens mij kan het trouwens veel simpeler, door maar één keer per dag een instaptarief te berekenen, en verder af te rekenen op basis van het afgelegde aantal tariefeenheden. Ik weet niet of de NS nu voor die tariefeenheden een vast tarief per eenheid heeft, of dat het per eenheid goedkoper wordt. In het eerste geval hoeft er alleen maar vastgelegd te worden dat er al een instaptarief is betaald. In het tweede geval moet ook het reeds afgelegde aantal tariefeenheden vastgelegd worden, zodat er tegen het juiste tarief afgerekend kan worden.
bij de trein niet (tenzij je overstapt), bij de bus en tram mag je WEL extra betalen voor de omreis, ook al blijf je indezlefde bus c.q. tram zitten.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
en hoe zit t dan wanneer er iets gebeurd is?
had laatst een kaartje heerlen-utrecht
net na eindhoven was wat gebeurd, alternatieve route is dan via roermond/nijmegen/arnhem
moet je dan ineens nu met die chip extra gaan betalen voor de omreis?
maar dr zit wel een stuk Veolia in, daar kun je nu nog niet met chip betalen dus moet je een kaartje kopenquote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij de trein niet (tenzij je overstapt), bij de bus en tram mag je WEL extra betalen voor de omreis, ook al blijf je indezlefde bus c.q. tram zitten.
ja dan ben je nog duurder uit, 3x instaptarief hahaquote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:28 schreef Ynske het volgende:
[..]
maar dr zit wel een stuk Veolia in, daar kun je nu nog niet met chip betalen dus moet je een kaartje kopen
en dat kon je vroeger niet ?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 23:26 schreef Q. het volgende:
Ik zou er bijna enthousiast van worden, vandaag weer vier probleemloze reizen met dat ding gemaakt!
Ik heb wat ambivalente gevoelens. Het idee vind ik goed, maar er zijn zoveel aspecten die ik zo uitermate knullig vind: zoals hoe het overstappen dan geregeld wordt, dat je vaker een basistarief betaalt dan eerst het geval was; dat je nu relatief weinig op je kaart kunt zetten, zeker als je een lange reis maakt; het aantal palen is toch niet zo groot. Tamelijk gebruikelijke ‘use cases’ zoals b.v. af en toe eerste klas reizen, met korting meereizen, zijn nu omslachtig.quote:Op woensdag 13 januari 2010 13:50 schreef Louis22 het volgende:
Ben ik dan de enige die redelijk tevreden is over de OV-chipkaart?
Als het zo gaat, dan vertrouw ik het allang niet meer genoeg om dat aan te zetten.quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:26 schreef Boze_Appel het volgende:
GODSKOLERE wat is die ov-chipkaart.nl site fucking waardeloos.
Ik heb 6 x mijn gegevens in moeten vullen voor ik eindelijk een foutief formulier heb om automatisch op te waarderen en mijn adres wijzigen lukt gewoon niet omdat ik bij de laatste stap steeds uitgelogd wordt.
![]()
![]()
Je kunt een anonieme OV-chipkaart kopen. Maar allicht dat je in de treinen ook nog kaartjes kunt kopen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:46 schreef ErwinRommel het volgende:
ff een vraag tussendoor.
In ben momenteel niet woonachtig in Nederland, maar ga op vakantie daarheen in juli.
Hoe moet ik dan aan een geldig vervoersdocument komen?
Ok maar ik neem aan dat de kosten dan een stuk hoger zijn?quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je kunt een anonieme OV-chipkaart kopen. Maar allicht dat je in de treinen ook nog kaartjes kunt kopen.
Nee, volgens mij niet, behalve dat je er b.v. geen 40% kortingsabonnement op kunt laden voor de treinen. Je betaalt dus altijd vol tarief (wat, in het geval van de NS overigens goedkoper is dan papieren kaartjes).quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:55 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ok maar ik neem aan dat de kosten dan een stuk hoger zijn?
Ik kan het niet zo snel vinden op de site van de NS nl.
Ik engeland gebeurt dit toch ook? Daar bekijken ze gewoon wat het goedkoopst is.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:59 schreef Iblis het volgende:
Ik snap trouwens niet dat een automaat dit niet kan berekenen. In principe zou het volgens mij wel mogelijk moeten zijn om de goedkoopste interpretatie te berekenen om een reis te kunnen volbrengen.
Stel iemand reist van A naar B, en reist ’s avonds van B naar A, dan kan het ding bedenken dat dit een retour is. Of van A naar B, winkelt daar, en gaat dan naar C. Maak daar een via-kaartje van.
Of zelfs van A over B naar C, stapt uit, maakt een wandeling, stapt in bij B en reist naar A, zelfs dat zou te berekenen moeten zijn dat dan een retour A ↔ C het goedkoopst zou zijn. Ja, zelfs van A naar B, wandelt naar C, en gaat verder naar D. Als van A naar D via C en B het goedkoopst is, doe dat, anders gewoon los A naar B en dan C naar D.
M.i. moet dat niet al te complex zijn om te bepalen, temeer daar ik meen dat de laatste n ritten, waarbij n voldoende groot is voor zulke berekeningen, beschikbaar zijn voor het systeem. Dan moet je het tamelijk bont maken om eroverheen te gaan, en dan zou een dagkaart allicht al het goedkoopst zijn.
Kosten voor een anonieme kaart liggen hoger dacht ik.quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:55 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ok maar ik neem aan dat de kosten dan een stuk hoger zijn?
Ik kan het niet zo snel vinden op de site van de NS nl.
Ja, in principe kan met zo’n chipkaart natuurlijk een veel verfijnder tariefstelsel worden gehanteerd dan nu mogelijk is. idem met abonnementen, als iemand graag een abonnement voor 82 dagen wil, dan zou dat moeten kunnen m.i. Er is zo een formule te bedenken die de huidige tariefstructuur algemener maakt.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:11 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik engeland gebeurt dit toch ook? Daar bekijken ze gewoon wat het goedkoopst is.
Als de prijzen tussen vervoerder gelijk is, waarom moet je dan per vervoerder in en uit checken?
Een 82 dagen abbonment is met die papier meuk natuurlijk ook mogelijk.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, in principe kan met zo’n chipkaart natuurlijk een veel verfijnder tariefstelsel worden gehanteerd dan nu mogelijk is. idem met abonnementen, als iemand graag een abonnement voor 82 dagen wil, dan zou dat moeten kunnen m.i. Er is zo een formule te bedenken die de huidige tariefstructuur algemener maakt.
Dan komen ze toch doorgaans in week, maand en jaarvorm.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een 82 dagen abbonment is met die papier meuk natuurlijk ook mogelijk.
Omdat een van de redenen om de ov-chip kaart in te voeren was dat de veroerders (voornamelijk bussen dan) met zijn allen zeiden dat hun de meeste passagiers vervoerd hadden en op basis daarvan het geld verdeeld werd, met de ov-chip kaart zou het veel inzichtelijker worden hoeveel passagiers ze nu echt vervoerd hadden.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:11 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik engeland gebeurt dit toch ook? Daar bekijken ze gewoon wat het goedkoopst is.
Als de prijzen tussen vervoerder gelijk is, waarom moet je dan per vervoerder in en uit checken?
Maar het zou natuurlijk geen probleem moeten zijn om een andere einddatum op een papieren kaartje te printen. Als we dat bij een ov-chip kunnen bedenken kan dat ook op papierquote:Op woensdag 13 januari 2010 17:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dan komen ze toch doorgaans in week, maand en jaarvorm.
Als je voor het volle tarief reist, is een anonieme chipkaart net zo duur als een persoonlijke.quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:55 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ok maar ik neem aan dat de kosten dan een stuk hoger zijn?
Ik kan het niet zo snel vinden op de site van de NS nl.
Gereisd buiten de vrijreizenperiode voor week-ov's?quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:03 schreef Hondenfluitje het volgende:
Ik snap er dus weer ff niks van he. Ik heb een weekabbonement, maar als ik met de bus ga, gaat er geld van m'n saldo af. Nu is m'n saldo wéér -0,92 centZijn er meer mensen waarbij er geld van hun saldo afgaat, terwijl er een studentenreisproduct opstaat?
Maar omdat we het eerst ingewikkeld hadden gemaakt is toch geen reden om het nu weer ingewikkeld te hebben.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat een van de redenen om de ov-chip kaart in te voeren was dat de veroerders (voornamelijk bussen dan) met zijn allen zeiden dat hun de meeste passagiers vervoerd hadden en op basis daarvan het geld verdeeld werd, met de ov-chip kaart zou het veel inzichtelijker worden hoeveel passagiers ze nu echt vervoerd hadden.![]()
Dat het voor de klant een stuk onoverzichtelijker en ondoorzichter werd maakt niet uit, want de ov-chip knip is ontwikkeld vanuit het bedrijfsperspectief, en niet voor de gebruikers.
En in engeland gebeurd het wel maar daar heeft men niet zo'n ingewikkeld tarief systeem als wij in in nederland bedacht hebben. Daar werkt men met zone's in het openbaar vervoer, en ook de chipkaart werkt daar met de zone's ipv de afgelegde weg. Waardoor je als gebruiker ook voor een flink omrijdende bus mag gaan betalen. IPV de hemelsbrede afstand.
Mja, ik reis alleen in metro met de chip en ben het in de rij wachten en kapotte automatenen zat. Trein reis ik, zolang dat nog kan met papier. Wordt sowieso een hell met verschillende klassen voor mij. Voor werk reis ik eerste en prive tweede. Dan moet ik dus elke keer de chip omzetten of een tweede kaart fixen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als het zo gaat, dan vertrouw ik het allang niet meer genoeg om dat aan te zetten.
Ik heb vorige week 1 keer in- en uitgecheckt in de bus, toen m'n weekabbo nog niet geactiveerd was. Toen was m'n saldo dus -0,92 cent. Maar daarna gelijk dat ding geactiveerd en was m'n saldo weer 0,0.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:07 schreef freako het volgende:
[..]
Gereisd buiten de vrijreizenperiode voor week-ov's?
OV chipkaart.nl is echt de meest waardeloze site van heel de wereldquote:Op woensdag 13 januari 2010 14:26 schreef Boze_Appel het volgende:
GODSKOLERE wat is die ov-chipkaart.nl site fucking waardeloos.
Ik heb 6 x mijn gegevens in moeten vullen voor ik eindelijk een foutief formulier heb om automatisch op te waarderen en mijn adres wijzigen lukt gewoon niet omdat ik bij de laatste stap steeds uitgelogd wordt.
![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |