jappas | woensdag 7 oktober 2009 @ 21:44 |
Hier alweer deel 182 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord: - Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten? Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig. De NS De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen. Goederentreinen In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Internationaal Regionaal Arriva: Nieuweschans - Leer NMBS: Roosendaal - Antwerpen DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm PEG: Enschede - Dortmund Overig Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) Zevenaar - Emmerich: ICE International Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein Materieel en vervoerders Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders. ![]() ![]() Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen. De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden. De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden. Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn. De HSL-Zuid Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra geldt een toeslag, tijdens de introductieperiode bedraagt deze ¤ 2,- per rit (¤ 64 voor een maandkaart), per 7 oktober zal dit omhooggaan naar maarliefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost dan maarliefst ¤ 224,-, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. Verhalen Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder. Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom! Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn: Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Regels ![]() Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on! Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
Peterselieman | woensdag 7 oktober 2009 @ 21:52 |
ov chipkaart ![]() Zo. Dat is er weer uit | |
Peter | woensdag 7 oktober 2009 @ 21:56 |
Wat gaat er nou gebeuren met die Erasmuslijn in Den Haag Centraal? | |
bork | woensdag 7 oktober 2009 @ 21:58 |
![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 7 oktober 2009 @ 22:05 |
quote:Dei sporen komen ergens ondergronds omdatprorail ze TZT weer nodig heeft (11 en 12 gelof ik) | |
Pleasureman_Gunther | woensdag 7 oktober 2009 @ 22:11 |
quote:Ze komen juist bovengronds. bovenop het huidige busstation. | |
Peter | woensdag 7 oktober 2009 @ 22:15 |
quote:niveau er bovenop? Moet het een flink hoogteverschil overbruggen... | |
dennistd | woensdag 7 oktober 2009 @ 22:23 |
tvp![]() | |
dennistd | woensdag 7 oktober 2009 @ 22:28 |
Opvallend:quote:http://www.ns.nl/cs/Satel(...)einen-van-hispeed-id | |
James1988 | woensdag 7 oktober 2009 @ 22:32 |
* James1988 zwaait Hallo luitjes ![]() | |
knars | woensdag 7 oktober 2009 @ 22:39 |
ik ben een gelukkig mensch, vanavond VIRM ipv DD-AR als stopper A'dam - Gouda - Rotterdam. RUimte te over, kon m'n lichaamsdelen gewoon bewegen tijdens de reis, en nog werd er omgeroepen "dat het helaas erg druk was in deze trein," duizendmaal excuses etcetera. Ook vreemd overigens, om iemand in een gesprek te horen zeggen dat het ze "in een boemeltje" zit. Dan denk ik toch echt aan een Plan V ![]() | |
Geerd | woensdag 7 oktober 2009 @ 22:40 |
tvp | |
dennistd | woensdag 7 oktober 2009 @ 22:48 |
quote:Mja, mensen zijn kuddedieren die het liefst allemaal bij elkaar willen staan zodat ze kunnen klagen, in plaats van lekker rustig aan de andere kant van de trein te zitten. | |
#ANONIEM | woensdag 7 oktober 2009 @ 23:05 |
quote: ![]() | |
Palmboom313 | woensdag 7 oktober 2009 @ 23:17 |
![]() | |
James1988 | woensdag 7 oktober 2009 @ 23:25 |
quote:Kun je wel om lachen, maar het is precies de reden dat ik altijd helemaal voorin de VIRM (meestal VIRM-4) ga zitten die vanuit Amsterdam naar Den Bosch en Heerlen/Maastricht rijdt. Bij Utrecht stapt er ook maar een handjevol mensen in dat rijtuig terwijl het perron bomvol staat. | |
Mkr | woensdag 7 oktober 2009 @ 23:27 |
tvptje | |
Labjas | woensdag 7 oktober 2009 @ 23:29 |
quote:Dat is inderdaad bagger. tvp | |
KapiteinT | woensdag 7 oktober 2009 @ 23:39 |
quote:Op zich vind ik het idee niet slecht, maar de uitwerking... In september heb ik met de OV-chipkaart gereisd, in totaal ben ik toen 20 euro kwijtgeraakt aan falende apparatuur... Elke keer een brief + uitdraai van de transacties opgestuurd, maar nog geen antwoord. Dat was met de bus, dus ging het om 4 euro per keer, maar als het met de trein mis gaat ben je dus mooi 20 euro kwijt... | |
Labjas | woensdag 7 oktober 2009 @ 23:40 |
Santa Fé (F7) (joepie mijn eerste treinentopicbijdrage) | |
Labjas | woensdag 7 oktober 2009 @ 23:46 |
Dit is ook een klassieker. | |
sander89 | donderdag 8 oktober 2009 @ 00:01 |
quote:Nice. ![]() Blijf het belachelijk vinden dat je voor die Fyra stukken meer moet betalen. Gaan ze straks nog proberen de Fyra vol te krijgen door geen rechtstreeks IC niet meer te laten rijden tussen Ams en RTD. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door sander89 op 08-10-2009 11:39:40 ] | |
TeringHenkie | donderdag 8 oktober 2009 @ 01:43 |
Dus van Utrecht naar Amsterdam mag ik met mijn OV-chipkaart reizen zonder ICE-toeslag? *champagne ontkurkt* | |
Socios | donderdag 8 oktober 2009 @ 01:52 |
OV-chipkaart. ![]() | |
NikkelCobalt | donderdag 8 oktober 2009 @ 03:22 |
OV-chipkaart. ![]() | |
Guppy | donderdag 8 oktober 2009 @ 06:48 |
De kaartautomaten van NS die nu ook geschikt zijn voor de OV chipkaart hè? Kun je daarmee nou alleen reisproducten op je kaart zetten, of ook saldo? Waarmee je dus met de bus kunt. | |
James1988 | donderdag 8 oktober 2009 @ 07:41 |
quote:Niet meer via Schiphol nee, alleen via Haarlem, wat langer duurt. Bij de NS-kaartautomaten die de chipkaart aankunnen, kun je ook je saldo opladen. | |
Crientj | donderdag 8 oktober 2009 @ 08:38 |
![]() | |
greavy | donderdag 8 oktober 2009 @ 09:27 |
quote:Bron: Nu.nl Zo maak je nog eens iets mee ![]() | |
kebabkever | donderdag 8 oktober 2009 @ 09:58 |
http://www.kilroynews.net/special/2009-10/20091004.htm Trein in brand tussen Emmen-Zwolle.. al even geleden gebeurd maar toch ![]() | |
trainfreak | donderdag 8 oktober 2009 @ 10:07 |
Vraagje: Volgend jaar is het in Duitsland (en België ![]() Is er ook zoiets gelijkaardigs in Nederland? Of is dat maar binnen enkele jaren? | |
Duvel | donderdag 8 oktober 2009 @ 10:14 |
quote:20 september was het 170 jaar geleden dat de spoorlijn Amsterdam - Haarlem geopend werd. | |
KapiteinT | donderdag 8 oktober 2009 @ 10:33 |
quote:Nee toch? Het is toch langer in kilometers, maar korter in tijd, doordat er harder kan worden gereden? De extra reistijd komt door de extra stops. Zoals een compleet zinloze stop in Heemstede-Aerdenhout... | |
Zyron | donderdag 8 oktober 2009 @ 10:43 |
Gatever, 9565 tussen Emn en Zl vanochtend. Nog steeds misselijk. | |
Socios | donderdag 8 oktober 2009 @ 12:12 |
quote:Op papier is het evenveel kilometer. ![]() | |
Duvel | donderdag 8 oktober 2009 @ 13:00 |
quote:Het papier liegt in dit geval. | |
oshiro | donderdag 8 oktober 2009 @ 14:28 |
Waarom hebben die Fyra's eigenlijk geen Jacobsdraaistellen gekregen, zoals de TGV, AGV en de nieuwe Sprinter? | |
Duvel | donderdag 8 oktober 2009 @ 14:48 |
quote:Bakken zijn daarvoor in elk geval te lang: TGV, AGV, SLT hebben allemaal kortere bakken. ICE heeft ook geen jacobsdraaistellen btw. | |
oshiro | donderdag 8 oktober 2009 @ 15:06 |
quote:Ah okee ![]() Ik zou denken dat het veel voordelen oplevert ![]() | |
Duvel | donderdag 8 oktober 2009 @ 17:16 |
quote:Je hebt ook moeilijker bakovergangen en draaistelconstructies, zoals gezegd kortere bakken nodig, dus ook meer bakovergangen. Daarbij is koppelen en ontkoppelen van de rijtuigen volgens mij best lastig. Niet voor niets zitten de koppen van de TGV's wel los van de rest. | |
sander89 | donderdag 8 oktober 2009 @ 17:16 |
Ben voor het eerst blij met die OV flopkaart. ![]() Want voor de zomer heb ik mijn OV-studentenkaart in moeten leveren, maar je OV-chipkaart mag je gewoon houden. Blijkt dat nog gewoon gratis kan reizen omdat Student OV nog niet uit het systeem gehaald is. ![]() Hopelijk werkt het in december ook nog kan ik weer lekker gratis treinen. ![]() | |
dennistd | donderdag 8 oktober 2009 @ 17:18 |
Moet je dat niet er niet af laten halen? Als je er toch mee reist is het gebruik van een OV die al ingeleverd had moeten zijn, dus 68,50 per halve maand... (en ik vrees voor je dat ze dat ook kunnen zien) | |
De_Hertog | donderdag 8 oktober 2009 @ 17:22 |
quote:Ik zou er inderdaad heel erg mee uitkijken.. | |
sander89 | donderdag 8 oktober 2009 @ 17:27 |
quote:Edit: Shit je moet zelf het abonnement er af laten halen bij een servicebalie, ik dacht dat in een datebase stond wie abonnement houder was. Anders ben je zwartrijder ofzo, maar hoe weten ze nou dat je geen recht meer hebt op je OV studenten abonnement. Want ben vandaag ook gewoon met de bus gegaan met mijn ov Chip. Eigenlijk hoort dit in het ov Chipkaart topic. ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door sander89 op 08-10-2009 17:40:29 ] | |
James1988 | donderdag 8 oktober 2009 @ 17:40 |
Dan ben je nu de lul, want men kan wel zien dát je ermee gereisd hebt (dat is: dat je in- en uitgecheckt hebt). Overigens, men klaagt wel eens over dat jongeren intolerant zijn enzo, maar ouderen kunnen er ook wat van. Ik ging net in de trein zitten, en had mijn tas even naast me weggezet. Nog geen 2 minuten later stond er een oudere man die zonder te vragen op die plaats ging zitten. Niet dat ik zo asociaal ben dat ik 2 plaatsen voor mezelf wil hebben (want dat is niet zo), maar hij had op zijn minst kunnen vragen "Excuseer, zit hier iemand?". | |
TeringHenkie | donderdag 8 oktober 2009 @ 17:43 |
quote:Ja, en, dus...? Wat heeft die meneer nou fout gedaan? Heeft hij aan je tas gezeten? | |
sander89 | donderdag 8 oktober 2009 @ 17:44 |
Zou wel een erg duur bus ritje worden als ik bijna 70 euro moet betalen. ![]() Tja stom van mij had van te voren beter moeten zoeken, maarja het zou ook wel handig zijn als je die info geven als je OV-studentenkaart inleverd. [ Bericht 38% gewijzigd door sander89 op 08-10-2009 18:00:23 ] | |
James1988 | donderdag 8 oktober 2009 @ 17:47 |
quote:Als je mijn laatste alinea even leest zie je dus dat ik het niet bepaald beleefd vind dat hij zomaar gaat zitten zonder te vragen. Er stond tenslotte een tas daar, die netzogoed van iemand anders had kunnen zijn. | |
Ireyon | donderdag 8 oktober 2009 @ 17:48 |
Liège-Guillemins ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
sander89 | donderdag 8 oktober 2009 @ 18:01 |
quote:Nice, alleen die lelijke treinen zijn jammer, eigenlijk zijn alleen de ICE/Thalys dat station waardig. ![]() Net nog even gebeld over mijn OV-Chipkaart. Ik hoef geen abonnement geld te betalen ik kan alleen beboet worden voor zwartrijden al ik gecontroleerd was. (gebeurt gelukkig nooit in de bus ![]() Volgende keer maar gewoon weer met de strippenkaart. ![]() | |
Duvel | donderdag 8 oktober 2009 @ 18:01 |
Zo, dat is er in vergelijking met een paar jaar geleden wel op vooruit gegaan! | |
Yreal | donderdag 8 oktober 2009 @ 18:49 |
quote:WOUW ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 8 oktober 2009 @ 20:42 |
quote:wtf t lijkt net modelspoor :p | |
Yreal | donderdag 8 oktober 2009 @ 21:47 |
Tussen Den Helder Zuid en Anna Paulowna rijden geen treinen door een defecte trein Laten we hopen op wat spectaculairs ![]() | |
dennistd | donderdag 8 oktober 2009 @ 21:49 |
quote:Het zal vast een VIRM zijn die kapot is ![]() (of door rood geknald is, dat wordt ook nog wel eens als een defecte trein aangeduid (ik zeg meer een defecte machinist, maar goed ![]() | |
Yreal | donderdag 8 oktober 2009 @ 21:58 |
Dat alle ouwe virms maar snel naar de klere mogen Ik had tot vandaag een grafhekel aan alle VIRMS, maar als ze bagagerekken hebben zijn ze nog wel te doen en de nieuwste zijn wel oke ![]() | |
knars | donderdag 8 oktober 2009 @ 22:02 |
Luik is zo ongeveer de lelijkste stad waar ik ooit in / langs / in de buurt ben geweest. Maar dat station is ![]() | |
NordicBlue | donderdag 8 oktober 2009 @ 22:47 |
tvp! Had laatst een koploper als stoptrein tussen den haag cs en haarlem, das ook luxe! | |
Yreal | donderdag 8 oktober 2009 @ 23:29 |
Ipv van Graf DD-Ar's ![]() | |
Pleasureman_Gunther | donderdag 8 oktober 2009 @ 23:30 |
Ik heb steeds vaker een Sprinter als stoptrein Rotterdam-Dordrecht in de namiddag | |
#ANONIEM | donderdag 8 oktober 2009 @ 23:59 |
quote:Sprinter en stoptrein is hetzelfde ![]() Maar ik snap je ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:03 |
quote:Een vlavlip dus ![]() | |
NikkelCobalt | vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:20 |
quote:Speciaal voor jou dan nog een keer: ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Labjas | vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:23 |
Märklin? | |
NikkelCobalt | vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:26 |
quote:Phildie ![]() | |
Labjas | vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:27 |
quote:Nooit van gehoord. ![]() | |
NikkelCobalt | vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:28 |
quote:Het wordt je niet kwalijk genomen ![]() | |
Labjas | vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:31 |
quote:Ok ![]() | |
NikkelCobalt | vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:34 |
Met grote prijzen, dat dan weer wel ![]() | |
Socios | vrijdag 9 oktober 2009 @ 02:50 |
Mooi station, Luik. Wel gezien, maar niet op deze manier. Twee keer doorheen gereisd. Keertje uitstappen daar. ![]() | |
bork | vrijdag 9 oktober 2009 @ 08:48 |
quote:Zeker, mooie fotoos, ben er nog niet geweest sinds het af is. Het eerste wat ik d8 was: glazenwasserswalhalla! | |
Fixers | vrijdag 9 oktober 2009 @ 09:12 |
Koplopers... pffft, ik moet het doen met een intercity vlavlip richting oostvaarders. Na eerst een tariefeenheid afstand gelopen te hebben tussen het uiterste puntje van 19B naar 3 in utrecht. In de categorie cta leed: op 19B wist de cta voor de duidelijkheid te melden dat de stoptrein naar Tiel NIET stopt in H'sum Noorde en Bussum zuid. Dat je het weet! ![]() | |
Stefanovic83 | vrijdag 9 oktober 2009 @ 09:15 |
Hee die Vlavlip heb ik ook altijd ![]() Maar wees blij, dezelfde serie terug vanaf Hilversum 17.44 rijdt standaard met slechts 4-5 bakken Mat'64 ![]() Altijd bommetjevol.. | |
greavy | vrijdag 9 oktober 2009 @ 09:57 |
quote:Bron: nu.nl Me zus had er nog last van ook ![]() btw, gister even een stuk Dordrecht - Geldermalsen - Den Bosch gereden. Terug via breda. Moest ff naar me oom toe daarzo ![]() Ik vind de treinen van Arriva beter als die graf takke DD-AR of die treintjes met die verklote smalle | |
Pleasureman_Gunther | vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:00 |
quote:Toepasselijk | |
greavy | vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:04 |
quote:Inderdaad. Zeer toepasselijk ![]() | |
brandsrus | vrijdag 9 oktober 2009 @ 13:40 |
Ach en bij Arriva wordt je haast nooit gecontroleerd in de trein ![]() | |
ghizzer | vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:44 |
tvp | |
Hr-Flip | vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:49 |
quote:Belgische treinen zijn de bom, altijd nog beter dan dat suffe Nederlandse spul. Met name de oude Belgische diesels zijn leuk. [ Bericht 21% gewijzigd door Hr-Flip op 09-10-2009 16:59:46 ] | |
crossover | vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:19 |
Hoi, ik heb een vraag. Wat is het communicatiemiddel voor machinisten? Hoe weet een machinist dat er een trein voor of achter 'm zit? | |
#ANONIEM | vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:22 |
quote:Machinisten communiceren gewoon via portofoon ![]() Als er een trein voor hem zit, is het sein rood ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2009 17:22:55 ] | |
dennistd | vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:24 |
Communicatie van machinist met conducteur gaat inderdaad via de portofoon, maar met de treindienstleider (zeg maar de luchtverkeersleiding voor het spoor) wordt via GSM-R gecommuniceerd. Dit is een soort GSM maar dan anders ![]() Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/GSM-Rail | |
Ireyon | vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:30 |
quote:Inderdaad. Ze mogen dan wel lelijk zijn, qua comfort wint die trein waar ik in zat (I11 rijtuigen) het met een enorme voorsprong van élke Nederlandse trein. Ze trekken heerlijk rustig, geleidelijk op en idem remmen ze af en bij het bereiken van de topsnelheid gaat niet de hele bak opeens schudden (*kuch* ICRm *kuch*). Daarnaast wordt er gewoon op topsnelheid gereden op een heerlijk glad HSL-spoortje zonder kansloze extra toeslag. Oh, en in de trein is het muisstil, ook met open coupédeuren en zelfs op de balkons. Over comfortabel over een HSL reizen gesproken, weet iemand of er inmiddels al meer dan 10 mensen per trein met Fyra reizen? | |
Peterselieman | vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:50 |
quote:Ik kom ze er regelmatig tegen. Afgelopen zaterdag nog en vandaag alweer. | |
James1988 | vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:51 |
Ik zit nu in de Fyra*, in de achterste bak. In dit rijtuig zit nu 12 man waarvan 4 man dacht dit dit de Benelux was. Druk is het dus niet, ik durf te zeggen nog rustiger dan op de eerste dag. * Ja, ik zei dat ik dat niet meer zou doen, maar ik miste mijn trein van .37 net, en had geen zin om later thuis te zijn. | |
Palmboom313 | vrijdag 9 oktober 2009 @ 18:04 |
quote:De vraag is nu of het drukker zal worden als ze met de nieuwe treinen 250 km/h gaan rijden. | |
Yreal | vrijdag 9 oktober 2009 @ 22:39 |
Dan is de toeslag het tenminsten nog waard ![]() | |
NikkelCobalt | vrijdag 9 oktober 2009 @ 22:57 |
Aangezien er nog maar één plaatje op deze pagina gepost is door mij, hierbij een tweede:![]() Vandaag gescoord ![]() | |
James1988 | vrijdag 9 oktober 2009 @ 22:58 |
quote:Nee, niet voor die prijs. Ze durven zelfs ¤ 2,- toeslag te vragen voor het stukje Amsterdam - Schiphol, terwijl je absoluut geen seconde sneller daar bent. | |
Koen66 | vrijdag 9 oktober 2009 @ 23:58 |
quote:Wil graag een keertje met m'n 2 kids een tripje Schiphol-Rotterdam vv met de Fyra maken.... Is er uberhaupt nog iets als een kinderkorting? Kan er op de Hispeed site niets over terug vinden..... | |
#ANONIEM | vrijdag 9 oktober 2009 @ 23:59 |
quote:Nee, want de Fyra is meer voor zakenlui etc ![]() Je kan het proberen met een railrunner en een toeslag kaartje ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2009 23:59:50 ] | |
Koen66 | zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:19 |
quote:Ik zie het nu toch ook op de site: Reductie op Fyra-toeslag? Er bestaat geen reductie op een Fyra-toeslag. Ook kinderen betalen de volledige toeslag. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat de prijzen gaan zakken om de treinen nog enige bezetting te geven. Met deze prijsstelling gaat het het niet worden ben ik bang. Ze kunnen dan wel op zakenlui mikken, maar da's toch ook de groep die veelal "gratis" met de leasewagen heen en weer crossed.... | |
greavy | zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:34 |
quote:Mijn zus rijd dagelijks, in de spits, Leeuwarden naar Groningen en Gn naar Lwd Word nooit gecontroleerd. Dat gaat meestal ok niet, want die trein zit te vol.. PROPPEN GEBLAZEN! is het dan zeg maar. En dan hebben ze (in de ochtend) ook nog wel dat ze op een extra station(Zuidhorn) stoppen, omdat de Stoptrein te vol zit en ![]() Waardoor ze meestal haar aansluitende bus in Gn mist In zulke gevallen gaat controleren ook niet ![]() Als ze in de rustige tijden reist, heeft ze ook weinig controles ![]() | |
Socios | zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:38 |
quote:Niets nieuws. ![]() In het voorbeeld (ook een stukje naar een vliegveld) hieronder doet een IC er zelfs korter over dan een ICE en toch is hetzelfde stuk met ICE duurder. ![]() | |
James1988 | zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:54 |
Ja, maar in een ICE reis je wel weer comfortabeler dan in een IC. In de huidige Fyra-treinen ligt het comfort niet hoger dan willekeurig welke intercity. Er is gewoon geen verschil afgezien van het kleurenschema (en dat het meisje wat vandaag railcatering deed toch wel erg ![]() De bezetting in een spitsFyra (17.45 Amsterdam - Rotterdam) vond ik echt dramatisch... het perron stond vol, maar nog niet de helft van de reizigers stapte ook daadwerkelijk in. Op het perron had men het vooral over een Thalys, aan boord dacht een aantal van hen dat het de Benelux was, wat dus niet zo is. In mijn rijtuig zaten 12 mensen, en die was in Amsterdam dan nog het dichtste bij de trappen. Gezien het kuddegedrag van mensen, en het feit dat de meeste mensen lui zijn, had ik meer acherin verwacht. Dit is dus echt gewoon... slecht. Als dit zo doorzet heeft NS Hispeed 2 keuzes: of eindelijk eens normaal gaan doen met die tarieven, of ermee kappen. Aangezien die tarieven niet voor niets zo hoog zijn (gebruiksvergoeding HSL, contractvoorwaarden, kosten V250's) verwacht ik niet snel een (forse) prijsdaling. En dan ligt er over pak 'm beet, 2,5 jaar, een hartstikke vlakke, perfect aangelegde treinbaan, waar (wederom) niets mee wordt gedaan. Heerlijk he, politiek ![]() [ Bericht 59% gewijzigd door James1988 op 10-10-2009 01:00:30 ] | |
greavy | zaterdag 10 oktober 2009 @ 01:09 |
Nog even iets, ik zit te lezen over treinstations bij Leeuwarden (Zat even op Somda) Het blijkt dat Leeuwarden Achter de Hoven bestaat. NS kent dit station niet op hun website. Aldus wikipedia is het geen officieel station, en word het niet als volwaardig gewaardeerd. Stoppen hier eigenlijk wel treinen? quote:Een quote van Wikipedia Hoe kan je dan eigenlijk naar dat station gaan? Het bestaat, er stoppen zeer zelden treinen. Zit zojuist in de Reisinformatie van Arriva, waarbij Leeuwarden Achter de Hoven bestaat. Richting Groningen om 16.06 en 17.06 een trein. Richting Leeuwarden alleen maar om 7.52 een trein. Hoe kan je uberhaupt vanaf dit station reizen (LEGAAL) als je geen kaartje kan kopen? En is er al meer bekend over het volwaardig worden van dit station? Klopt het tevens dat deze halte momenteel een 'Fabriekshalte' is? [ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 10-10-2009 01:16:04 ] | |
Labjas | zaterdag 10 oktober 2009 @ 01:13 |
quote:Ik weet dat dit station zich bevindt bij de Friesche Vlag fabriek en er is een (aantal?) school in de buurt. Er wordt daar inderdaad gestopt voor medewerkers van die fabrieken (Koopmans meelfabriek zit er ook in de buurt) en soms maken scholieren daar ook gebruik van. Ik heb echter zelf nog niet meegemaakt dat de trein daar stopte, dus ik weet niet of het nog steeds gebeurt. Waarschijnlijk moet je een kaartje hebben voor Leeuwarden Centraal of Leeuwarden Cammingaburen naar de eindbestemming. Die tijden kloppen trouwens wel, want ze komen me bekend voor. In feite is het "station" alleen een perron. Ik geloof zelfs niet dat er een bordje of een hokje bij bestaat. ![]() (ik ben er wel langsgefietst) Peterselieman weet er waarschijnlijk veel meer van. ![]() | |
greavy | zaterdag 10 oktober 2009 @ 01:18 |
Ik wacht met smart op zijn reactie! Mij lijkt het ook meer alleen een perron.. Er is momenteel geen kaartautomaat aldus Wikipedia. Wikipedia maakt mij wel wijs dat er blindegeleide ribbels zijn, en een OV-chipkaart paal. Zag zojuist door verder te zoeken wat foto's, dat er ook nog een betonnen wachthokje staat. Volgens die site is het meerendeels een 'Fabriekshalte' tot het in het normale dienstregelingenboekje word opgenomen. Update Zojuist op de Wiki van OVinNederland gelezen dat het om de laatste halte in Nederland gaat waar alleen in de Spits treinen stoppen (welgeteld 3 op 1 dag). Meer word ik niet wijzer Edit Vandaag (Zaterdag) of morgen(Zondag) ga ik nog naar de SSN StoomTreinDagen denk ik. [ Bericht 13% gewijzigd door greavy op 10-10-2009 01:46:30 ] | |
Duvel | zaterdag 10 oktober 2009 @ 08:30 |
quote:Mooi! Weer een kleinserie spoor N-model? | |
bork | zaterdag 10 oktober 2009 @ 08:32 |
Stoomtreinfluit? Net in Utrecht, op Somda staat niks, is daar sinds dat plan T incident, de geest uit de fles? | |
dennistd | zaterdag 10 oktober 2009 @ 08:38 |
Dat is de VSM die onderweg is naar de stoomtreindagen van de SSN, is wel een topic over op somda. | |
Peterselieman | zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:05 |
quote:Twee perronnetjes he. Eentje bij de overweg daar bij de Appie Heyn en eentje verderop bij de Koopmans. Ik ben er wel eens gestopt met de trein. Stapten vier mensen uit ofzo. Hoe het verder zit weet ik ook niet. | |
oshiro | zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:21 |
Morgen naar de stoomtreindagen! ![]() Ze rijden nu al telkens heen en weer langs m'n huis ![]() ![]() | |
NikkelCobalt | zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:49 |
quote:Dit keer een zeldzame grootserie van Arnold ![]() | |
Duvel | zaterdag 10 oktober 2009 @ 12:02 |
quote:Tof ding, ik heb 'm in een maatje groter. ![]() De stoomtrein van 12.00u is zojuist op tijd vertrokken, ik hoorde 'm de Gouwebrug op tuffen. | |
Zug-Chef | zaterdag 10 oktober 2009 @ 12:50 |
![]() Syntus rijdt al weer bijna een heel dienstregelingjaar 4x per uur tussen Arnhem en Doetinchem, gedurende werkdagen. Zodoende heeft men aan de Lint41-stellen niet genoeg en wordt er ook DM90 ingezet. Buffel 59 is met een soortgenoot zojuist uit Zevenaar naar Arnhem vertrokken en passeert hier de molen "De Hoop", vlak achter Poolcentrum Zevenaar. Vrijdag 9 oktober 2009 ![]() Tussen het Duitse Möllen in het Ruhrgebiet en de Amsterdam Westhaven rijden sinds medio juli kolentreinen gereden door HGK en Rail4Chem, waarbij HGK 1/3 en Rail4Chem 2/3 van het vervoer op zich neemt. Tot nog toe reden beide vervoerders 1x per dag, maar sinds 9 oktober mocht dan eindelijk de tweede slag van Rail4Chem gaan rijden. Op de enige zonnige dag in een periode van twee weken vies herfstweer mocht de fris ogende R4C 2005 samen met de R4C 2003 in dubbeltractie 40 blauwe VTG-Falns beladen met kolen als trein 47721 naar het Duitse Ruhrgebiet brengen. Vechten, Utrecht. Vrijdag 9 oktober 2009 | |
#ANONIEM | zaterdag 10 oktober 2009 @ 13:49 |
Super plaatjes ![]() | |
Quyxz_ | zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:56 |
quote: ![]() | |
greavy | zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:58 |
Wel leuk, die open dagen van de SSN. De rondrit was zeker ook super, met de VSM. Treinen reden volgens mij goed op tijd ![]() Vanavond of morgen een aantal foto's. Weet iemand btw of de ritten van VSM in het naseizoen (Apeldoorn - Beekbergen (Stoomdepot) - Immenbergweg - Loenen - Eerbeek & terug ) het waard is? Dit lijkt me wel leuk, om in de vakantie te doen, als het het tenminste waard is. | |
James1988 | zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:52 |
![]() Wtf? | |
knars | zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:29 |
Is dat dé oplossing voor de uitvallende BNL, reserve locs meesturen? ![]() | |
Ireyon | zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:43 |
quote:Een loc met daarachter een defecte loc met daarachter een defecte stuurstand, je zou bijna denken dat NSHispeed geen reet om heel die trein geeft ![]() .. oh trouwens.. ![]() Na het laten slingeren van ongestempelde toeslagen, hebben ze weer een nieuwe manier bedacht om mensen Fyra in te krijgen ofzo.. | |
dennistd | zaterdag 10 oktober 2009 @ 22:06 |
quote:Als ik het goed zie zit achter dat prio-rijtuig ook nog eens een blauwe ICRm, dus dan hebben we nog wat leukers ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 10 oktober 2009 @ 23:14 |
quote:Toch wat beter dan dat ICM waar je het bier kon ruiken he ![]() | |
Dutchnick | zondag 11 oktober 2009 @ 00:03 |
Hoi, Ik moet elke week traject Antwerpen - Rotterdam rijden met de geweldige beneluxtrein maar vorige week gebeurde er iets onverwachts! Ik was van plan om woensdag de trein van 12:00 te nemen maar die werd uiteindelijk (om 12:20) geschrapt. Volgens de informatie borden was de trein van 13:00 ook al zonder reden geschrapt dus ik zat vast in Antwerpen. Ik ren dus naar de informatie balie om geld te betalen voor een Thalys ticket (ik moest wel, had een meeting om 14:00) en ik krijg daar ineens te horen dat ik OP KOSTEN VAN NSHispeed met de eerstvolgende Thalys naar Rotterdam mag rijden (de Thalys van 12:34)!! Is dit een nieuwe regeling van NSHispeed? In de gangen van de beneluxtrein staat er ook al op de informatie borden dat je na 30min vertraging/schorsing met de eerstvolgende NSHispeed trein gratis mag reizen. Maar ik kan er niets van terugvinden op hun website. What's the deal? [ Bericht 0% gewijzigd door Dutchnick op 11-10-2009 00:11:09 ] | |
James1988 | zondag 11 oktober 2009 @ 01:29 |
quote:bron Het is wel komisch ja: een 1700, een Traxx, een (defecte?) stuurstand, 2x een Prio-rijtuig, 3x standaard-ICRm en dan weer Prio. Het zou helemaal mooi zijn geweest als er een 11.8 achteraan meereed. Ik vraag me af waarom deze loc is ingezet, en vanaf waar deze al meereed. Op zich is het al opmerkelijk te noemen dát hij is ingezet, meestal wordt een Benelux dan afgeschaft onder het motto "er rijden genoeg andere treinen". Dat je vanuit Antwerpen met de eerstvolgende Thalys mee mag naar Rotterdam is erg netjes, al is het wel vanzelfsprekend als je eerstvolgende trein ook al niet rijdt. Je zou dan nog hoogstens met het stoptreintje kunnen rijden maar dat is de moeite qua reistijd ook niet. Je bent tenslotte gewoon heel erg lang onderweg van Antwerpen naar Roosendaal. | |
knars | zondag 11 oktober 2009 @ 01:36 |
Vriend van me zag dat de Kameel op dit moment in Rotterdam woonachtig is: http://www.flickr.com/photos/topaas/3963555164/ (via: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=402144&page=30 ) | |
Ofyles2 | zondag 11 oktober 2009 @ 04:05 |
quote:Ja, goeie vraag... | |
brandsrus | zondag 11 oktober 2009 @ 13:20 |
quote:Klopt een zogenaamde dwarsligging, de perrons liggen niet tegenover elkaar vanwege de overgang in de Pieter Stuyvesantweg. s'ochtends stopt de spitstrein naar Leeuwarden om 7.52 idd op het station Achter de Hoven (meerdere malen zien gebeuren; vaak met omroepbericht in de trein dat uit de achterste coupes niet uitgestapt kan worden ivm te korte perrons). s'middags wordt er gestopt om 16.06 en 17.06 idd vanaf Leeuwarden naar Groningen. Ik heb zelden gezien dat er mensen instappen. Het klopt dat daar een OV chipkaart aanwezig is en recentelijk ook nog een geleidepad aangelegd voor mensen die blind zijn en er is zelfs een aparte rolstoelopgang naar het station. Overigens is nergens een officieel naambord van Leeuwarden Achter de Hoven zichtbaar op de perrons. Ook geen dienstregeling. Het zijn eigenlijk "twee losse perrons die een station voorstellen" | |
Pleasureman_Gunther | zondag 11 oktober 2009 @ 13:21 |
quote:M'n huis staat op de foto ![]() | |
Zug-Chef | zondag 11 oktober 2009 @ 13:21 |
quote:Betrof een leeg mat overbrenging naar Watergraafsmeer. Zonder reizigers dus. Al weer wat minder spannend heh ![]() | |
Socios | zondag 11 oktober 2009 @ 13:24 |
Het station zou misschien in de dienstregeling worden opgenomen wanneer de Wadlopers er niet meer rijden. ![]() | |
Zug-Chef | zondag 11 oktober 2009 @ 14:36 |
quote:Achter de Hoven wordt pas mooi als er een echte trein komt ![]() ![]() ACTS 513-9 passeert met de door werkzaamheden omgeleide trein 50049 uit Veendam naar de Maasvlakte West voorbij de Friesche Vlag fabriek (voorgrond) en Koopmans fabriek (achtergrond) ter hoogte van de halte Leeuwarden Achter de Hoven. Zondag 14 juni 2009 | |
greavy | zondag 11 oktober 2009 @ 15:34 |
quote:Dat zeiden ze 2 jaar geleden ook al ![]() | |
Eix | zondag 11 oktober 2009 @ 16:48 |
quote:NS is dit verplicht vanuit de CIV-voorwaarden. Bij vertraging van meer dan een uur heb je bij een ticket van meer dan 50 euro recht op 20% restitutie. Je kan echter ook gebruik maken van de eerstvolgende verbinding: quote:Bron: http://www.nshispeed.nl/images/stories/pdf/cit_2008.pdf Aangezien Thalys ook onder deze voorwaarden valt en dus een 'participating carrier' is kun je gewoon met de Thalys mee. Ik vraag me alleen af of dit ook mogelijk is voor tickets met een waarde van <50 euro. Punt 13.5 is namelijk - volgens mij - alleen van toepassing als je doet afzien van compensatie zoals omschreven in artikel 13.1 en 13.2. Maar je kan alleen claimen vanaf een ticketwaarde van 50 euro. En ik neem aan dat die ticketwaarde dan op enkele reis basis berekend wordt? Toevallig iemand hier rechten gestudeerd? | |
Dutchnick | zondag 11 oktober 2009 @ 17:30 |
Huh, apart. Ik had 12.20 betaald voor mijn enkele reis Antw. - R'dam. | |
Duvel | zondag 11 oktober 2009 @ 17:45 |
![]() Overzicht van het feestterrein. | |
Yreal | zondag 11 oktober 2009 @ 17:57 |
we kunnen als treintopic meet natuurlijk ook een CN naar millaan ofzo boeken ![]() | |
Dr_Flash | zondag 11 oktober 2009 @ 18:09 |
Ja hoi, daar ben ik weer ![]() Verslag en foto's laten nog even op zich wachten ![]() Maar qua topicmeet: Geen reserveringsplichtige treinen nemen. Heul niet aan beginnen ![]() | |
NikkelCobalt | zondag 11 oktober 2009 @ 18:25 |
Nog mensen naar Eurospoor dit jaar ? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 11 oktober 2009 @ 18:27 |
quote:Ja! Weer 200 euro uitgeven aan mooie hebbedingetjes die de eerste 3 jaar in en verhuisdoos gaan bivakkeren ![]() | |
Dr_Flash | zondag 11 oktober 2009 @ 18:34 |
Lekkermakertje ![]() ![]() ![]() | |
trainfreak | zondag 11 oktober 2009 @ 18:36 |
quote:Jammer genoeg niet. Vrijdag gaat niet omdat ik geen vervoer heb. Zaterdag is er een speciale rit (TSP) En zondag is het opendeur van onze club... | |
Dr_Flash | zondag 11 oktober 2009 @ 18:49 |
quote:Liegebeeschdt ![]() | |
ghizzer | zondag 11 oktober 2009 @ 18:52 |
vraag mbt kaartsoorten. mijn pa (heeft 40%-kortingskaart) moet binnenkort regelmatig (eens per week) op en neer naar nijmegen (vanaf achterhoek). nu dachten we aan een 5-retourkaart met korting, maar nu zie ik dat deze net zoveel kost als 5 losse dagretouren. Wat is het voordeel/verschil tussen 5-retour tov 5 losse dagretouren? bvd voor reacties! | |
Fred2 | zondag 11 oktober 2009 @ 18:56 |
quote:Ik twijfel nog, moest eigenlijk eerst zelf mijn baan maar eens gaan bouwen.. | |
Dr_Flash | zondag 11 oktober 2009 @ 19:15 |
quote:Niets. Of het moet zijn dat je maar 1 ipv 5 kee bij de automaat staat ![]() | |
NikkelCobalt | zondag 11 oktober 2009 @ 19:17 |
quote:Inspiratie opdoen? Geld uitgeven? Treinentopic meet? ![]() | |
trainfreak | zondag 11 oktober 2009 @ 19:23 |
quote:M'n pa moet werken op vrijdag... Beterweter ![]() | |
Fixers | zondag 11 oktober 2009 @ 19:34 |
quote:De NS is niet zo gul naar mensen die vooruit betalen. Ik moest bij mijn netkaart ook 50 cent lokettoeslag betalen. Sinds wanneer komen stamkaarten uit de automaat? | |
Zug-Chef | zondag 11 oktober 2009 @ 19:39 |
Woon je zeker in de Randstad? Toen ik nog geen ns jaarkaart had, moest ik een maandnetkaart halen. De eerste keer heb je daarvoor inderdaad een stamkaart regelen. Aan het loket dus. En in Leeuwarden betekend dat dan dat ze eenmalig die 50 ct kwijtschelden.. Ach boejuh trouwens, die 50 cent. Met je netkaart maak je zoiezo veel kilometers en daarmee loont die netkaart al heel snel. | |
#ANONIEM | zondag 11 oktober 2009 @ 20:00 |
quote:Als je het letterlijk opvat mag het niet nee. Maar ik denk dat je hier naar de "geest van de wet" moet kijken. En die is natuurlijk dat ze, vanwege de administratiekosten, pas geld terug willen geven als het kaartje minstens 50 euro kost. Maar als je een andere trein kiest, dan hoeven ze niks terug te geven en slaat die ondergrens van 50 euro dus ook nergens op. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2009 20:01:07 ] | |
Dr_Flash | zondag 11 oktober 2009 @ 20:00 |
![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 11 oktober 2009 @ 20:02 |
quote:Leuk, wil ik ook al tijden heen. * Igen jaloers is. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2009 20:02:33 ] | |
James1988 | zondag 11 oktober 2009 @ 20:41 |
quote:Een maandnetkaart trek je gewoon uit de automaat, alleen voor de stamkaart moet je even langs het loket. Toen ik langsging voor de mijne was dat echter wel gewoon gratis ![]() @Topictitel: dan denk ik eerder aan BR 186 aka Traxx. ![]() Ik overweeg trouwens om naar InnoTrans 2010 te gaan ![]() | |
Dr_Flash | zondag 11 oktober 2009 @ 21:01 |
Innotrans?? Wat heb je daar als hobbyist te zoeken? ![]() | |
trainfreak | zondag 11 oktober 2009 @ 21:06 |
quote:Waarom niet? Ik ken mensen die er ook naartoe gaan.. En ik overweeg ook om te gaan trouwens ![]() | |
NikkelCobalt | zondag 11 oktober 2009 @ 21:08 |
quote:Volgens mij juist meer een evenement voor de grootspoor hobbyist dan Eurospoor bijvoorbeeld is. Alleen ligt het wel een stukje ver weg. Maar ik zou opzich ook wel heen willen ![]() | |
Duvel | zondag 11 oktober 2009 @ 21:12 |
Innotrans is een netwerkbijeenkomst voor vakgenoten. Ik denk dat je daar als hobbyist weinig te zoeken hebt. Kun je beter naar dit soort dingen gaan: ![]() | |
knars | zondag 11 oktober 2009 @ 21:13 |
quote:Wij hebben elkaar net misgelopen. Met knars junior een rit met een Diesel en een rit met de 65 018 (?)gemaakt en over het terrein rondgebanjerd. Helaas allen foto;s van telefoon kwaliteit, ouwe digicam schee er mee uit ![]() | |
Dr_Flash | zondag 11 oktober 2009 @ 21:15 |
Nette plaat Duuf ![]() Doet me een beetje denken aan een bericht van Nico Spilt op zijn site vandaag ![]() quote: | |
knars | zondag 11 oktober 2009 @ 21:15 |
ja maar hey, als aanstaande CEO van FOK! Hi-Speed hoor je wel te netwerken he ![]() | |
NikkelCobalt | zondag 11 oktober 2009 @ 21:18 |
quote:Het is toch onder andere een "spoorwegtentoonstelling" van nieuw materieel? ![]() Of mag je in dat deel niet komen als je daar niks te zoeken hebt ![]() | |
Dr_Flash | zondag 11 oktober 2009 @ 21:20 |
quote:Dat is KPD, daar gaat het mestal over rauw open vrouwenvlees. Heb ik van horen zeggen ![]() | |
trainfreak | zondag 11 oktober 2009 @ 21:25 |
Innotrans gaat toch ook open voor gewone bezoekers? Dus waarom zouden wij, hobbyisten, daar dan niet mogen? 21 - 24 September 2010 - Trade Fair 25 - 26 September 2010 - Public Days (tracks and outdoor displays) | |
Dr_Flash | zondag 11 oktober 2009 @ 21:32 |
quote:je MAG best. Maar de vraag is of de kosten opwegen tegen de opbrengsten. | |
NikkelCobalt | zondag 11 oktober 2009 @ 21:40 |
quote:Jij gaat hier een berekening neerleggen die aantoont dat de reis- en verblijfskosten voor Innotrans hoger zijn dan de amusementswaarde? ![]() quote: ![]() | |
Dr_Flash | zondag 11 oktober 2009 @ 21:49 |
quote:Nee. Ga. | |
James1988 | zondag 11 oktober 2009 @ 22:00 |
Ik heb weinig met kleinspoor en zal ook niet snel op Eurospoor te vinden zijn, ik vind grootspoor veel interessanter en dan lijkt InnoTrans me juist dé beurs bij uitstek daarvoor. Goed, er zijn meer evenementen waar je naar grootspoor kunt maar voor nieuwe meuk moet je toch op InnoTrans zijn gok ik. Lijkt me leuk om alle dagen te gaan, maar aangezien ik (nog) geen spoorwegbedrijf heb zal ik het maar bij de public days houden ![]() | |
trainfreak | zondag 11 oktober 2009 @ 22:18 |
Verenigen zoals de VSM, ZLSM, SSN en de hele santaboetiek zijn ook niet alles. Op de duur wordt je die ook beu (ik denk zelfs nog rapper dan de verenigingen in België) En zoals James1988 zegt: voor het nieuwe materieel moet je op InnoTrans zijn | |
James1988 | zondag 11 oktober 2009 @ 22:21 |
Voor stoomtreinen zijn er verenigingen, en voor ritjes met Plan T's kan je ook nog wel terecht (al mag je dan de dienstregeling niet weten om de verrassing niet te bederven ![]() HLE 18's, AGV's, en zelfs V250's en nieuwe Flexity-trams, daar heb ik interesse in. En daar heb je een stuk minder verenigingen en beurzen enzo voor ![]() | |
trainfreak | zondag 11 oktober 2009 @ 22:27 |
Ik heb meer interesse in het oude spul. Maar kben ook eens benieuwd naar het nieuwe materieel dat er zoal is. | |
Dr_Flash | zondag 11 oktober 2009 @ 22:45 |
quote:Mss hd je vandaag wat kunnen fotograferen op L. 123 ![]() | |
thats-me | zondag 11 oktober 2009 @ 23:28 |
Vandaag weer even de hort op geweest, en beetje staan spotten, eerst te Gouda, vervolgens naar Rotterdam Alexander en Rotterdam CS toen even de stad in geweest om vervolgens weer op Rotterdam en Gouda wat foto's te maken... De brandweer spot vrolijk mee te Gouda.. ![]() Op de achtergrond zien wij de NS 2225 net na vertrek te Gouda.. Beide spoorbruggen gaan open te Gouda ![]() Stoomtrein te Gouda ![]() VSM 23 076 te Rotterdam Alexander ![]() DDAR te Rotterdam ![]() René Magritte Thalys te Rotterdam ![]() Het vernieuwde metro station van Rotterdam CS ![]() Sprinter meeting te Rotterdam ![]() Stoomtrein te Gouda ![]() NS2225 te Gouda ![]() De 4085 met 3 verbouwde soortgenoten onderweg naar Enschede te Deventer ![]() Voor nog meer foto's kijk op mijn Flickr [ Bericht 4% gewijzigd door thats-me op 11-10-2009 23:58:48 ] | |
knars | zondag 11 oktober 2009 @ 23:54 |
Dat filmpje is gemaakt rond 17:00. Dat weet ik zeker omdat ik er met Junior op sta :-) | |
NikkelCobalt | maandag 12 oktober 2009 @ 02:24 |
quote:We kunnen wel met een Fok delegatie in pak heen gaan en claimen dat we wat nieuw materieel willen afnemen. Misschien laten ze ons wel toe. Helemaal als we een V250 willen ![]() | |
Pleasureman_Gunther | maandag 12 oktober 2009 @ 07:31 |
Is het introductietarief van Fyra nog steeds van toepassing? Ik moet vandaag naar Amsterdam... ![]() | |
Duvel | maandag 12 oktober 2009 @ 08:20 |
quote: ![]() | |
Duvel | maandag 12 oktober 2009 @ 08:25 |
quote:Dank je! ![]() Als je een beetje met de kleuren speelt, heb je al snel een oude sfeer. in mijn foto vallen geloof ik vooral de lichtseinen op. ![]() | |
James1988 | maandag 12 oktober 2009 @ 09:37 |
quote:Nope. Wil je met Fyra, dan mag je iets van ¤ 7 toeslag betalen ![]() | |
KapiteinT | maandag 12 oktober 2009 @ 14:52 |
Vandaag op Schiphol eens geteld hoe veel mensen er in de Fyra naar Rotterdam zaten. Op het eind ging het iets te snel om goed te kunnen tellen, maar het waren in elk geval nog geen 30... | |
Ireyon | maandag 12 oktober 2009 @ 15:11 |
quote:Ik snap niet dat we er verder niks over te horen krijgen.. Of interesseert het die Eurlings eigenlijk geen ene reet dat er elk uur 2 energiezuipende, lege treinen over een miljardenlijn rijden? Nee, ik ga wel weer een keertje Brussel - Luik doen. I11 rijtuigen ![]() ![]() ![]() | |
KapiteinT | maandag 12 oktober 2009 @ 16:17 |
![]() Deze Koploper was afgelopen zaterdag te gast in Leiden. Gelijk even opgezocht hoe dat kwam. Door werkzaamheden reed de sneltrein van Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal naar Amsterdam Zuid. Om dit te vieren werd blijkbaar een Koploper ingezet. Helaas moest ik naar Breda, en moest ik het doen met een VIRM. ![]() | |
Palmboom313 | maandag 12 oktober 2009 @ 16:28 |
Ik zag vandaag iemand spotten bij het voormalige station westervoort iemand van hier?quote: ![]() http://www.nrc.nl/binnenl(...)S-contract_verlengen | |
GuitarJJ | maandag 12 oktober 2009 @ 16:29 |
Weer iemand voor de trein gesprongen tussen Apeldoorn-Deventer. Waren bijna bij Apeldoorn-osseveld, mochten we het stukje niet doorrijden en ging de trein terug naar Deventer ![]() | |
#ANONIEM | maandag 12 oktober 2009 @ 16:40 |
quote:Me ouders moesten naar Hilversum vanaf Almelo, die zijn van Deventer naar Zwolle gegaan. Die komen ook gigantisch te laat ![]() | |
Socios | maandag 12 oktober 2009 @ 16:48 |
quote:Na een maand al? Zo snel gaat en kan dat niet. Er geldt sowieso een ingroeiperiode voor de HSL van een paar jaar. Daarna wordt ook pas de volledige concessie betaald. In die tijd kan een volwaardige dienstregeling opgezet worden. Onder meer met nieuw materieel, nieuwe verbindingen en de internationale treinen die straks ook van de HSL gebruik gaan maken. Ook kan in deze periode de reiziger wennen aan de nieuwe reismogelijkheid en überhaupt de voordelen ervan ontdekken. Momenteel kost een treinreis van Amsterdam Centraal of Schiphol naar Rotterdam Centraal via de HSL Zuid 56% meer dan over de ´Oude Lijn´. Mocht het aantal binnenlandse reizigers over de HSL ook straks ver achter blijven en blijkt dat de meeste reiziger de ´gewone trein´ nemen, dan heeft de overheid de mogelijkheid om een tariefbeperking in te stellen waarbij de prijs voor de HSL maximaal 25% hoger mag liggen dan over de ´Oude Lijn´. Dit zou tevens een verlaging van de concessiebetaling betekenen. Geef de HSL de tijd. Ook na al die jaren vertraging. Hogesnelheidslijnen in andere landen hebben die vertraging en ´opstartperioden´ ook doorlopen. Als over een tijd alle (nieuwe) treinen rijden over de (nieuwe) verbindingen en alles operationeel is, ben ik ervan overtuigd dat Nederland over een goede, volwaardige én rendabele Hogesnelheidslijn beschikt. quote:Mooi traject! | |
KapiteinT | maandag 12 oktober 2009 @ 16:48 |
quote:Vandaag ook al iemand die het nodig vond om over de Moerdijkbrug te gaan wandelen, fijn 30 minuten vertraging... Nog geluk gehad, want de trein van een halfuur eerder was 50 minuten te laat. Bij het binnenrijden van Rotterdam reed de trein van een halfuur eerder net weg. ![]() | |
NordicBlue | maandag 12 oktober 2009 @ 18:36 |
quote:Ik had laatst een koploper als stoptrein van den haag centraal naar haarlem ![]() | |
#ANONIEM | maandag 12 oktober 2009 @ 21:44 |
quote:Koplopers worden wel vaker gebruikt hoor als stopper, maar dan echt in nood. Zoals tussen Enschede en Apeldoorn. Daar rijden alleen maar 2 of 3 stellige SGM(m) ![]() | |
dennistd | maandag 12 oktober 2009 @ 21:49 |
quote:Het is maar 1 stel normaal gesproken hoor, en wel een 3-delige ![]() Soms wil er wel eens een tweetje (2-delig) in belanden, of twee stellen als er een verstoring is geweest. Bij gebrek aan SGMm wordt er inderdaad altijd ICM(m) ingezet | |
#ANONIEM | maandag 12 oktober 2009 @ 21:59 |
quote:Zag vanochtend nog ene 4 delige ![]() Maar maakt ook verder niet uit: Soms rijdt er tussen Zwolle en Roosendaal de volgende trein, maar dan blauw-geel: ![]() En een loc ervoor, wat is de naam van de trein? | |
dennistd | maandag 12 oktober 2009 @ 22:02 |
quote:Een 4-delige sprinter? Die zou ik wel eens willen zien ![]() SGMm's zijn er in 2- en 3-delige variant, ICM's in 3- en 4-delig. Tussen Zwolle en Roosendaal rijdt ICRm, en de stuurstand heet BDs (Tweede klas, baggageruimte, stuurstand) | |
knars | maandag 12 oktober 2009 @ 22:03 |
ICRm | |
#ANONIEM | maandag 12 oktober 2009 @ 22:03 |
quote:Ik dacht dat je het over een ICM had ![]() Sorry | |
#ANONIEM | maandag 12 oktober 2009 @ 22:07 |
Dus de benelux trein is ook een ICRm maar dan met bv een traxx lock ![]() | |
knars | maandag 12 oktober 2009 @ 22:08 |
quote:SLT ![]() | |
KapiteinT | maandag 12 oktober 2009 @ 22:15 |
quote:De zuurstok rijtuigen heten officieel Edit: ik lees net dat het gewoon Prio is, zonder ICRm dus. | |
knars | maandag 12 oktober 2009 @ 22:26 |
quote:junior heeft nog wel aan een paar mensen gevraagd of ze Duvel heetten ![]() | |
dennistd | maandag 12 oktober 2009 @ 22:28 |
Maar het enige verschil tussen Prio en ICRm is dat Prio het interieur van ICMm heeft. Ook zijn de ICRm's later omgebouwd naar drukknoppen voor de deursluiting, maar de ICRm's die in de Benelux rijden (er is één stam met ICRm erin) hebben nog gewoon de oude deursluiting. | |
#ANONIEM | maandag 12 oktober 2009 @ 22:29 |
quote:Ze zijn wel ingewikkeld aan het doen bij de NS ofniet ![]() | |
dennistd | maandag 12 oktober 2009 @ 22:33 |
quote:Nouja, het is zo dat de deursluiting met knoppen overeenkomt met ander materieel, wat dus handiger is voor de reiziger, maar ook voor het personeel omdat hierdoor ook de groene lamp 'deuren dicht' in de cabine werkt. In het buitenland is deze sluiting alleen niet toegestaan, dus daarvoor zitten er nog de deurhendels in. | |
Fixers | maandag 12 oktober 2009 @ 22:42 |
Waarom is dat eigenlijk? Dat volgens de uic regels de deuren met een hendel moeten werken. De Belgische M6 rijtuigen hebben ook twee drukknoppen voor de deuren (en nog eentje op de buitenzijde). Het is iig niet iets typisch nederlands. | |
James1988 | maandag 12 oktober 2009 @ 22:57 |
De UIC-regels zijn gewoon achterhaald gok ik zo... | |
dennistd | maandag 12 oktober 2009 @ 23:01 |
quote:Volgens mij hebben de Traxx- en 11.8-locs geen groene lamp, waardoor je niet kunt zien of alle deuren goed dicht zitten. Daar zal het dan wel mee te maken hebben. | |
Fixers | maandag 12 oktober 2009 @ 23:07 |
quote:Getuige de vele incidenten heeft het meerendeel van de Belgische locs geen groene lamp. Dat heeft naar mijn idee weinig te maken met het internationaal voorschrijven of je deuren met een hendeltje of knopje open moet doen. | |
Dr_Flash | maandag 12 oktober 2009 @ 23:12 |
![]() Bijna. ![]() | |
Peterselieman | maandag 12 oktober 2009 @ 23:14 |
![]() De laatste paar stukkies dus. Dat moet lukken | |
Dr_Flash | maandag 12 oktober 2009 @ 23:17 |
Nog een vrijdag en een zaterdag denk ik. En ik moet nog iets verzinnen voor Antwerpen-Haven. Dat kan weleens de allerlaatste worden. Overigens staat Noorderkempen niet op dit jkaartje, en die moet ook nog (en ja, ook die wordt alleen in de week bediend). | |
sander89 | maandag 12 oktober 2009 @ 23:18 |
Edit: Je bent me net voor met Station Noorderkempen, maar die vergeet je gelukkig niet. ![]() Hierna Luxemburg of heb je die al helemaal? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 12 oktober 2009 @ 23:23 |
quote:Voor zo ver er bordjes staan ben ik klaar met Luxemburg ja. Stelletje gaperds hebben op 2 van de 65 stations gewoon GEEN bordjes staan ![]() | |
#ANONIEM | maandag 12 oktober 2009 @ 23:34 |
Heeft er toevallig iemand een up-to-date spoor (stations) kaart van Nederland? | |
Dr_Flash | maandag 12 oktober 2009 @ 23:36 |
Zoek op NS.nl op spoorkaart. | |
Palmboom313 | maandag 12 oktober 2009 @ 23:40 |
quote:prorail heeft ook een mooie | |
KapiteinT | maandag 12 oktober 2009 @ 23:52 |
quote:Ja, op A0 formaat boven m'n computer. ![]() | |
davidov2009 | dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:31 |
quote:Klopt helemaal; mooi voorbeeld hiervan is de Eurostar na opening van de kanaaltunnel. Aan het begin liep de dienst helemaal niet; er werden grote verliezen voorspeld en de lijn kampte met vergelijkbare (technische en economische) opstartproblemen als onze HSL. Inmiddels zijn de meeste (grote en budget) vliegmaatschappijen opgehouden met het aanbieden van vluchten Londen-Parijs, want de Eurostar is inmiddels goedkoper, comfortabeler én sneller dan auto of vliegtuig (namelijk: naar Parijs in 2.00 uur en Brussel in 1.50). Daar moet bij gezegd worden dat de trein inmiddels al enige jaren ook aan de Britse zijde van het kanaal met 300km/h over het spoor zoeft (eerst was dat jaren 160km/h, toen moest de HSL lijn aan Britse zijde echter nog gebouwd worden. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:49 |
quote:Van een station gegapt ![]() | |
Duvel | dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:28 |
quote: ![]() | |
Crientj | dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:23 |
quote:Dat schreeuwt om een fotoooo. ![]() | |
KapiteinT | dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:24 |
quote:Nee, heeft iemand ooit voor mij geprint + de kaart van Treinreiziger.nl met alle treinseries in Nederland. ![]() | |
greavy | dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:00 |
Gister zat ik in de IC vanaf Dordrecht naar Tilburg en verder..... Er word gefloten, deuren sloten, maar de trein reed niet weg.. Even later de mededeling: "Geachte reizigers, Deze trein zal vertraging oplopen als gevolg van een defecte deursluiting. Er schijnt een deur niet goed gesloten te zijn. Dit zal gecontroleerd worden. Excuses voor het ongemak" Was het ±5 minuten stil, kregen we deze mededeling: "Geachte reizigers, Dit is de machinist vanuit de cabine van de trein. Wegens een storing in het automatische sluitsysteem van de deuren, word er aangegeven dat er een deur niet goed gesloten is. Dit is echter wel het geval, volgens ons. Omdat wij geen zekerheid hebben of de deuren gesloten zullen blijven, door deze technische storing, word U verzocht NIET op de balkonnen, wat zich bij de uitgangen van de treinen bevind, zich te bevinden. Wij kunnen niet volledig garanderen dat alles veilig is. Deze trein zal de rit afmaken. Leun vooral niet tegen de deuren, en druk niet op de Open knop voor de trein stil staat. Een aantal deuren kunnen namelijk open tijdens het rijden." Aangekomen bij tilburg: "Geachte reizigers, Wij zijn met 10 minuten vertraging in Tilburg aangekomen. Deze trein zal verder rijden naar blablabla " Dat was althans ongeveer het bericht.. Heb het opgenomen op me telefoon, zal eens kijken of ik het kan uploaden ergens. | |
dennistd | dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:04 |
Wel aardig om te lezen bij dit verhaal: de handleiding groene lamp voor machinisten op http://www.pearnhemnijmegen.nl/doc/Groenelamphandleiding.pdf | |
NordicBlue | dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:11 |
ik las in de metro vandaag dat er kortingen tot 60% zijn op de thalys op bepaalde dagen voordat hij op de HSL gaat rijden? | |
dennistd | dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:18 |
Als ik wat plan begin december van amsterdam naar parijs kom ik inderdaad 25 euro voor een enkeltje tegen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:20 |
quote:Dit is een normale gang van zaken, waarschijnlijk is gewoon het groene lampje defect. Heb dit ook wel is meegemaakt in een mat 64 tussen Emmen en Zwolle. ![]() | |
NordicBlue | dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:43 |
quote:Ben je normaal +- 60 euro kwijt voor een enkeltje dan? | |
NordicBlue | dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:45 |
![]() Ad onderaan de pagina | |
dennistd | dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:53 |
quote:Als je uitgaat van de normale tarieven wel ja denk ik | |
Fixers | dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:24 |
Ik lijk wel voor een volwaaredige klant aangezien te worden door de NS, ik mocht een tevredenheidsenquete invullen. ![]() Op Den Bosch trof ik een balastverschoonmachine, imposant ding. Helaas te weinig licht om een goede foto van te maken. | |
KapiteinT | dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:29 |
quote:Heb ik ook al eens mogen doen, heb er zelfs een heuse NSpen aan over gehouden. ![]() | |
NordicBlue | dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:30 |
quote:Balastverschoonwattes? Pics? | |
Zug-Chef | dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:56 |
rail away zwitserland nu op ned 2 | |
knars | dinsdag 13 oktober 2009 @ 20:56 |
Ik heb even niet goed opgelet hoor, maar dr stond een zuurstok op Gouda. Hoe herken ik nou of het een Benelux is of in dienst van Der Fyra rijdt? | |
Duvel | dinsdag 13 oktober 2009 @ 20:59 |
quote:Bij de Fyra staat er op de zijkant in grote letters "FYRA". ![]() | |
KapiteinT | dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:06 |
quote:En de Fyra is altijd een TRAXX loc met 6(?) zuurstokjes er achter. In plaats van Loc, stuurstand, zooitje rijtuigen in 3 verschillende kleuren, loc. Ofzoiets... | |
KapiteinT | dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:08 |
Rara, welk plaatje hoort hier niet tussen... | |
knars | dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:13 |
Ah! Daar heb ik niet op gelet. De schemering hielp ook niet echt mee. | |
Duvel | dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:14 |
quote:WTF ![]() ![]() [ Bericht 30% gewijzigd door Duvel op 13-10-2009 21:16:58 (smiley niet gepast) ] | |
Duvel | dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:15 |
quote:'t Ziet er ongeveer zo uit: | |
knars | dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:15 |
twas een traxx met stuurstand en 6 zuurstok bakken, overigens | |
Yreal | dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:19 |
Ik kwam er vandaag achter dat het boven bij duivendrecht op de punten van het station heel nice spotten is ![]() | |
sander89 | dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:08 |
Vanmiddag zag ik toevallig dat er een luikje open stond van een huisje bij een spoorwegovergang vlakbij Elten. Zal wel een telefoon zijn om contact op te nemen met de treinverkeersleider, vraag mij eigenlijk af of je Duitse of de Nederlandse krijgt? ![]() Heb het luik maar weer dichtgedaan, want je hebt kanslozen figuren die dit gaan slopen. | |
dennistd | dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:17 |
Ik denk dat je niemand meer aan de telefoon krijgt, en anders is het Herr Fahrdienstleiter, aangezien die dingen in Nederland allemaal leeggehaald zijn dacht ik. | |
Duvel | dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:18 |
quote:De Duitse, er staat ook Duitse tekst op die sticker, toch? | |
sander89 | dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:27 |
quote:Ja zou wel logies zijn, maar het spoor is daar wel nog voorzien met 1.5 kV en ATB. | |
dennistd | dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:31 |
quote:1.5kV is logisch aangezien locwissels pas in Emmerich plaatsvinden. En ATB ligt volgens mij alleen ter hoogte van de seinen, tenminste zo is het dacht ik tussen Oldenzaal Grens en Bentheim. | |
Socios | dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:31 |
Die kastjes zijn wel modern, zijn de opvolger van de spoorwegwachters. ![]() | |
davidov2009 | dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:46 |
quote:Jij kent zeker de ProRail spoorkaart nog niet ![]() ![]() ![]() quote:Dat valt mee gelukkig ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 13 oktober 2009 @ 23:10 |
quote: ![]() ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2009 23:10:50 ] | |
Peterselieman | dinsdag 13 oktober 2009 @ 23:50 |
Ik lees net op Somda dat de productie van de SLeT tijdelijk is stilgelegd, omdat ze in Duitsland nabij de Nederlandse grens niet genoeg opstelruimte hebben voor de meuk | |
knars | dinsdag 13 oktober 2009 @ 23:55 |
leuke kaart, trage laptop, smakelijke koffie ![]() | |
James1988 | woensdag 14 oktober 2009 @ 00:34 |
quote:Alweer? Volgens mij gaat 't met SLT dezelfde kant op als met de Railhoppers destijds... | |
James1988 | woensdag 14 oktober 2009 @ 08:21 |
Ik vind 9292ov.nl een enorm kutsite, het werkt maar half en de antwoorden die je krijgt zijn vaak niet eens de meest optimale. Toch stond ik net enigszins verbaasd toen ik dit bericht kreeg (mobiele internetverbinding): [ Bericht 4% gewijzigd door James1988 op 14-10-2009 08:31:21 ] | |
JDude | woensdag 14 oktober 2009 @ 09:05 |
quote:Ze hebben ook een -op zich alleraardigste- iPhone app gemaakt, die aan de hand van je locatie op dat moment een reisadvies plant. Ware het niet dat dat ding consequent denkt dat de eerstvolgende verbinding pas over drie uur vertrekt. 9292 ![]() | |
JDude | woensdag 14 oktober 2009 @ 09:12 |
quote:Ah, ik heb een goede computer ![]() Leuke kaart. Voor de multimodale verkeersnerd wel jammer dat van de auto(snel)wegen geen hol klopt ![]() | |
Peterselieman | woensdag 14 oktober 2009 @ 09:52 |
quote:Het wordt nu weer sporadisch ingezet. Pas als de NS tevreden is mogen de nieuwe stellen de grens over. In Nederland zijn nu de 2401-2409 en 2601-2609 | |
Zug-Chef | woensdag 14 oktober 2009 @ 09:56 |
quote:Lang leven proxy ![]() | |
KapiteinT | woensdag 14 oktober 2009 @ 10:33 |
Gisteren trof ik op Schiphol deze CTA:![]() Foto is helaas niet scherp, maar er staat dus: 'Attentie, er passeert een doorgaande trein'. Sinds wanneer kunnen CTA's dit aangeven? En wordt het ooit (nog) gebruikt? Deed mij een beetje denken aan Italië, daar werd voor elke doorgaande trein omgeroepen. Moest ook wel, want er staken daar gewoon mensen met naaldhakken + fiets het spoor over. ![]() | |
James1988 | woensdag 14 oktober 2009 @ 10:39 |
In Berlijn heb ik het ook gezien: "Achtung, Zugdürchfahrt!" op de (digitale) CTA's. Wist niet dat we dat in Nederland ook kenden. Overigens, 9292ov.nl reageert wel snel: ik had een e-mail gestuurd n.a.v. bovenstaand screenshot, inmiddels heb ik al een reply dat het IP-adres is vrijgegeven en dat er bij Vodafone een lijst met IP-adressen gaat worden opgevraagd welke zullen worden gewhitelist. Netjes ![]() | |
JDude | woensdag 14 oktober 2009 @ 10:41 |
Ik heb nog eens een keer een uurtje op Berlin Zoo, of Ostbahnhof, nouja, daar ergens zitten wachten op een overstap. Toen werd elke doorrijdende trein zelfs omgeroepen. Elke vertrekkende trein ook, overigens ![]() | |
dennistd | woensdag 14 oktober 2009 @ 10:43 |
quote:Ik heb ze ook nog niet eerder gezien, maar misschien zijn ze voor schiphol wel standaard? | |
Peterselieman | woensdag 14 oktober 2009 @ 10:48 |
quote:Toen ik in Leer was werd elke doorgaande trein keurig omgeroepen en verscheen het op de CTA | |
KapiteinT | woensdag 14 oktober 2009 @ 10:55 |
quote:Nee, in principe rijdt er nooit wat non-stop door Schiphol op een enkele pimpel opweg naar Hoofddorp Opstel na. Maar ook dan staat er niks op het bord. Deze mededeling was dus ook gewoon een fout op de CTA die weer eens het verkeerde flapje toonde. | |
Dr_Flash | woensdag 14 oktober 2009 @ 11:06 |
in België en Oostenrijk worden doorritten ook allemaal aangegeven. Tenminste voor zo ver het langs perronsporen is. Eigenlijk raar dat dat ongeveer overal zo is, behalve in juist het drukstbereden spoorland ter wereld ![]() | |
Ireyon | woensdag 14 oktober 2009 @ 11:12 |
quote:Ik zie er het nut ook niet van in.. Overwegen bij perrons gaan gewoon netjes dicht en slechts een enkeling is zo stom om op het randje van het perron te gaan staan.. | |
Peterselieman | woensdag 14 oktober 2009 @ 11:16 |
In Houten hadden ze het best mogen doen toen er één hoog en één laag spoor in gebruik was. Daar raasde de IC met 140 km/h langs je voeten | |
Ireyon | woensdag 14 oktober 2009 @ 11:18 |
http://twitpic.com/lh57e Ze worden wanhopig bij NSHispeed.. Speciale kuttarieven werken niet, flyeren in de Beneluxtrein werkt niet, gratis mueslirepen werken niet, dan maar kaartautomaten volledig onderspammen.. ![]() | |
Crientj | woensdag 14 oktober 2009 @ 11:20 |
quote:What the fuck. ![]() | |
Crientj | woensdag 14 oktober 2009 @ 11:23 |
Met die nieuwe pinpashouder voor dat ding heb ik ook nog iets.. o.O Stond vorige week een vrouwtje naast me, die legde dr pasje in dat houdertje en vroeg zich na 2 minuten af waarom er niets gebeurde. Ze had echt alles ingetoetst en gedaan zei ze toen ik drnaast stond. ![]() ![]() | |
Guppy | woensdag 14 oktober 2009 @ 11:31 |
Wekenlang geen treinen in Arnhem in 2010 en 2011 Hoe moet ik dan naar Utrecht ![]() | |
dennistd | woensdag 14 oktober 2009 @ 11:33 |
Met de bus ![]() | |
Guppy | woensdag 14 oktober 2009 @ 11:35 |
Crap... | |
dennistd | woensdag 14 oktober 2009 @ 11:36 |
Nouja, het is volgend jaar pas dus je kunt nog verhuizen voor die tijd | |
Socios | woensdag 14 oktober 2009 @ 11:38 |
Op (bepaalde?) Duitse stations wordt sowieso iedere trein omgeroepen. Op stations met veel perrons heeft ieder perron ook zijn ´eigen´ omroepinstallatie en wordt iedere trein die er stopt of langsrijdt alleen daar omgeroepen. Dit was in ieder geval mijn ervaring te Leer, Dortmund Hbf en/ of Düsseldorf Hbf (weet ff niet meer welke). Ook lachen: de gelbe Umrandungen om de Raucherzone aan te geven op de Bahnsteigen. ![]() In Nederland nu ook witte cirkels erbij. ![]() | |
James1988 | woensdag 14 oktober 2009 @ 11:57 |
"Meine Dammen und Herrn auf Gleis 4, willkommen auf Berlin Hauptbahnhof." Die NS Hispeed-spam is echt kansloos ja ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 14 oktober 2009 @ 12:00 |
quote:Ook zoiets ![]() ![]() | |
dennistd | woensdag 14 oktober 2009 @ 12:04 |
Ik denk dat je er helemaal stapelgek van wordt, zeker als die berichten ook nog eens tegelijk te horen zijn... | |
Crientj | woensdag 14 oktober 2009 @ 12:09 |
Ik werd al gek op Antwerpen Centraal met al die omroepberichten.. [Maar toen had ik ook geen zin meer om te zitten, zat er toen ongeveer 4 uurtjes ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 14 oktober 2009 @ 12:10 |
quote:No way ![]() ![]() Bovendien worden die omroepen niet doorelkaar heen afgedraaid, maar gewoon elk apart ![]() ![]() | |
trainfreak | woensdag 14 oktober 2009 @ 12:10 |
quote:In Gent hebben ze dit ook, en daar valt het zeer goed mee! | |
dennistd | woensdag 14 oktober 2009 @ 12:13 |
Maar stel nou dat het bericht komt dat een trein van een ander spoor vertrekt, op welk spoor wordt dat dan omgeroepen? Alleen het originele spoor of ook op het spoor waar hij nu vertrekt? En hoe zit het met de stationshal? | |
Dr_Flash | woensdag 14 oktober 2009 @ 12:15 |
quote:Op beide sporen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 14 oktober 2009 @ 12:21 |
waarom staan er een stuk of 20 plan v's bij het station weert? | |
dennistd | woensdag 14 oktober 2009 @ 12:23 |
quote:Omdat deze allemaal aan de kant staan omdat ze niet meer nodig zijn en tegen hun revisietermijn aanzitten. Met extra controlebeurten zouden ze wel langer meekunnen, maar dat kost meer geld en dus heeft men ervoor gekozen de maar aan de kant te zetten. | |
Duvel | woensdag 14 oktober 2009 @ 12:39 |
quote:Je moet waarschijnlijk een klein stukje met de bus en dan verder met de trein. | |
James1988 | woensdag 14 oktober 2009 @ 13:07 |
Ergens langs het HSL-spoor, vlak na Schiphol, staat er een groot spandoek: "NS Hispeed brengt Amsterdam en Rotterdam dichter bij elkaar" of zoiets, met erboven logo's van NS Hispeed en de gemeente Haarlemmermeer. Ook al zoiets kansloos ![]() | |
knars | woensdag 14 oktober 2009 @ 13:17 |
quote:Ach, je kunt nu vast je vakanties gaan boeken ![]() Wel crap, agz ik verwacht tegen die tijd ook weer vaker werkgerelateerd in Arnhem rond te huppelen. | |
Palmboom313 | woensdag 14 oktober 2009 @ 13:37 |
quote:Was een half jaar geleden al bekend. | |
Brembo | woensdag 14 oktober 2009 @ 15:43 |
quote:Intercities rijden tot Oosterbeek, daarna ben je met 5 min met de bus in Arnhem Centraal ![]() ![]() Station ![]() Sonsbeekzijde Persoonlijk ziet het er goed uit ![]() ![]() | |
Socios | woensdag 14 oktober 2009 @ 15:49 |
Ohw, ik dacht dat het er zo uit kwam te zien. ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 14 oktober 2009 @ 15:49 |
Dat nieuwe ziet er echt fraai uit | |
Guppy | woensdag 14 oktober 2009 @ 15:52 |
quote:aaw, lief oud arnhem ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 14 oktober 2009 @ 16:00 |
quote:Weet je waar ik gek van word? Dat in de sprinter bij elk station, in de trein, wordt omgeroepen "Goedemiddag. Deze sprinter rijdt naar Amersfoort Vathorst". Na drie stations komt dat je echt de keel uit. Dat soort dingen kun je volgens mij toch echt beter op het perron omroepen. "Goedemiddag, op spoor 2 komt nu binnen de Sprinter naar Amersfoort Vathorst". Maar dat moet dan uiteraard wel alleen op spoor 2 worden afgespeeld, en niet op het hele station inclusief spoor 35b. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2009 16:01:09 ] | |
Dr_Flash | woensdag 14 oktober 2009 @ 16:07 |
"Deze... SPRINTER... stopt in (heel die riedel stations) " bij elk half belangrijk station onderweg ![]() | |
dennistd | woensdag 14 oktober 2009 @ 17:09 |
quote:Tussen Wolfheze en Arnhem staan alleen P-seinen en daarachter kan geen kop gemaakt worden, dus dan zal er eerst wat aan de beveiliging gedaan moeten worden. | |
Fixers | woensdag 14 oktober 2009 @ 19:40 |
quote:In antwerpen is de akoestiek ook nog eens dramtisch. Omroepberichten zijn zeer slecht te verstaan. In brussel is het soms net alsof een radio voetbalcommentator de omroepen leest. Alles wordt 2 maal in 2 talen omgeroepen, internationale treinen zelfs 4 en het format van de omroepen is ook al veel langer. Als er dan wat groots aan de hand is lopen de omroepen achter elkaar door. | |
Ireyon | woensdag 14 oktober 2009 @ 19:52 |
quote:Dat viel me bij Guillemins ook op.. Prachtig station, maar over de verstaanbaarheid van de omroepen is niet echt nagedacht.. ![]() | |
Socios | woensdag 14 oktober 2009 @ 19:54 |
Even een mededeling m.b.t. de treintopicmeet. Deze zal niet plaatsvinden in de ICE tussen Amsterdam en Arnhem maar in onderstaande trein. ![]() | |
Crientj | woensdag 14 oktober 2009 @ 20:12 |
quote:Ja dat klopt. In het begin dacht ik echt zoiets van.. Euh, wat voor iets onverstaanbaars roepen ze om. Maar als je dan zo'n tijd zit te wachten op een trein met + 90 minuten begin je ze wel te begrijpen. ![]() | |
bork | woensdag 14 oktober 2009 @ 21:33 |
quote:Meet? Elaborate please, ik heb overduidelijk iets gemist. | |
Socios | woensdag 14 oktober 2009 @ 23:43 |
Nou ja, ik probeer het balletje dat opgegooid is hoog te houden. ![]() | |
sander89 | donderdag 15 oktober 2009 @ 01:07 |
![]() Reckless mum's tot train dash Mijn vraag was liggen daar nou soort van golfplaten aan beide kant van de overgang? | |
Yreal | donderdag 15 oktober 2009 @ 07:26 |
quote:ik ben nog steeds voor ![]() | |
Ireyon | donderdag 15 oktober 2009 @ 07:45 |
Mja fijn.. heel Roosendaal ligt plat ![]() | |
Duvel | donderdag 15 oktober 2009 @ 08:18 |
quote:Ik zou het ze snel gaan vertellen, stel dat ze dat vergeten! | |
Dr_Flash | donderdag 15 oktober 2009 @ 08:28 |
quote:Dat is omdat jij niet mag komen borkie ![]() Nee we willen een keertje een gezellig soort rondje maken met wat leuke treinen met wat reguliere users uit dit hoekje. Beetje in de bordBistro wat kennismaken en wat over treinen babbelen en zo. alleen we moeten wel rekening houden met een ieder's aanreis en terugreis, met het feit dat niemand ene rooie rotcent heeft, en dat we geen reserveringsplichtige treinen kunnen nemen om overduidelijke redenen ![]() ![]() Asd (ICE) Ah (DM90) Tiel - Utrecht - Ede (Protos) - Amf (Pimpel) Hgl zoiets. Nog niet gekeken of dat echt kan hoor, maar is lekker centraal, niet te lang, niet te kort, lekker gevarieerd materieel, voor elck wat wilsch ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 15 oktober 2009 @ 08:29 |
quote:Welnee joh, gewoon wat van die mobiele blauwe lampen ![]() ![]() | |
dennistd | donderdag 15 oktober 2009 @ 08:38 |
quote:In dat geval heb je in Ah een overstap van 56 minuten naar Tl, en of dat nou wenselijk is? | |
Duvel | donderdag 15 oktober 2009 @ 08:38 |
quote: ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 15 oktober 2009 @ 08:40 |
quote:Slagje Duiven ertussendoor, auch proficiat ![]() maar daar kunnen we op zich wel vanuit gaan toch? Van ruwweg een beetje dat schema aanhouden? ![]() | |
dennistd | donderdag 15 oktober 2009 @ 08:50 |
Dan kom ik op dit schema: 10:34 Asd 4b 123 11:35 Ah 6a 11:50 Ah 6b 30737 11:58 Dvn 2 12:00 Dvn 1 30740 12:11 Ah 6b 12:31 Ah 3b 31144 13:10 Tl 2 13:21 Tl 3 6044 14:02 Ut 19b 14:23 Ut 14 3049 14:50 Ed 4 15:01 Ed 1a 31344 15:35 Amf 4b 15:41 Amf 2 149 16:56 Hgl 2b |