abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73470846

Hier alweer deel 182 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag, tijdens de introductieperiode bedraagt deze ¤ 2,- per rit (¤ 64 voor een maandkaart), per 7 oktober zal dit omhooggaan naar maarliefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost dan maarliefst ¤ 224,-, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 oktober 2009 @ 21:52:44 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73471132
ov chipkaart

Zo. Dat is er weer uit
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73471269
Wat gaat er nou gebeuren met die Erasmuslijn in Den Haag Centraal?
dag
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:58:46 #4
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_73471368
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:05:33 #5
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_73471623
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:56 schreef Peter het volgende:
Wat gaat er nou gebeuren met die Erasmuslijn in Den Haag Centraal?
Dei sporen komen ergens ondergronds omdatprorail ze TZT weer nodig heeft (11 en 12 gelof ik)
pi_73471877
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:05 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dei sporen komen ergens ondergronds omdatprorail ze TZT weer nodig heeft (11 en 12 gelof ik)
Ze komen juist bovengronds. bovenop het huidige busstation.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_73472021
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:11 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:

[..]

Ze komen juist bovengronds. bovenop het huidige busstation.
niveau er bovenop? Moet het een flink hoogteverschil overbruggen...
dag
  Redactie Sport woensdag 7 oktober 2009 @ 22:23:42 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73472332
tvp
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport woensdag 7 oktober 2009 @ 22:28:42 #9
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73472523
Opvallend:
quote:
Ook met Fyra, ICE International, IC Berlijn en IC Brussel van NS Hispeed kunt u reizen op saldo, maar alleen op de binnenlandse trajecten.

Voor IC Berlijn en IC Brussel hoeft u geen toeslag te kopen. Ook in ICE International kunnen klanten reizen op saldo zonder toeslag. Voor Fyra moet u echter wel een papieren toeslag kopen bij de kaartautomaat of NS-servicebalie.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)einen-van-hispeed-id
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:32:36 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73472702
* James1988 zwaait

Hallo luitjes Ik hoorde dat die peperdure kutFyra weer een aantal keer was uitgevallen of flink vertraagd? Brakke meuk.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:39:41 #11
136283 knars
Teethgrinder
pi_73472988
ik ben een gelukkig mensch, vanavond VIRM ipv DD-AR als stopper A'dam - Gouda - Rotterdam. RUimte te over, kon m'n lichaamsdelen gewoon bewegen tijdens de reis, en nog werd er omgeroepen "dat het helaas erg druk was in deze trein," duizendmaal excuses etcetera.

Ook vreemd overigens, om iemand in een gesprek te horen zeggen dat het ze "in een boemeltje" zit. Dan denk ik toch echt aan een Plan V
pi_73473051
tvp
Ik zwaai naar dieren.
  Redactie Sport woensdag 7 oktober 2009 @ 22:48:40 #13
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73473346
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:39 schreef knars het volgende:
ik ben een gelukkig mensch, vanavond VIRM ipv DD-AR als stopper A'dam - Gouda - Rotterdam. RUimte te over, kon m'n lichaamsdelen gewoon bewegen tijdens de reis, en nog werd er omgeroepen "dat het helaas erg druk was in deze trein," duizendmaal excuses etcetera.
Mja, mensen zijn kuddedieren die het liefst allemaal bij elkaar willen staan zodat ze kunnen klagen, in plaats van lekker rustig aan de andere kant van de trein te zitten.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73473933
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:48 schreef dennistd het volgende:

[..]

Mja, mensen zijn kuddedieren die het liefst allemaal bij elkaar willen staan zodat ze kunnen klagen, in plaats van lekker rustig aan de andere kant van de trein te zitten.
pi_73474321
  woensdag 7 oktober 2009 @ 23:25:30 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73474508
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:05 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Kun je wel om lachen, maar het is precies de reden dat ik altijd helemaal voorin de VIRM (meestal VIRM-4) ga zitten die vanuit Amsterdam naar Den Bosch en Heerlen/Maastricht rijdt. Bij Utrecht stapt er ook maar een handjevol mensen in dat rijtuig terwijl het perron bomvol staat.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 23:27:48 #17
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_73474562
tvptje
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  woensdag 7 oktober 2009 @ 23:29:10 #18
273135 Labjas
symbol of science
pi_73474603
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:52 schreef Peterselieman het volgende:
ov chipkaart

Zo. Dat is er weer uit
Dat is inderdaad bagger. tvp
pi_73474807
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:29 schreef Labjas het volgende:

[..]

Dat is inderdaad bagger. tvp
Op zich vind ik het idee niet slecht, maar de uitwerking... In september heb ik met de OV-chipkaart gereisd, in totaal ben ik toen 20 euro kwijtgeraakt aan falende apparatuur... Elke keer een brief + uitdraai van de transacties opgestuurd, maar nog geen antwoord. Dat was met de bus, dus ging het om 4 euro per keer, maar als het met de trein mis gaat ben je dus mooi 20 euro kwijt...
  woensdag 7 oktober 2009 @ 23:40:59 #20
273135 Labjas
symbol of science
pi_73474826


Santa Fé (F7)



(joepie mijn eerste treinentopicbijdrage)
  woensdag 7 oktober 2009 @ 23:46:18 #21
273135 Labjas
symbol of science
pi_73475178
quote:
Nice.

Blijf het belachelijk vinden dat je voor die Fyra stukken meer moet betalen.
Gaan ze straks nog proberen de Fyra vol te krijgen door geen rechtstreeks IC niet meer te laten rijden tussen Ams en RTD.

[ Bericht 0% gewijzigd door sander89 op 08-10-2009 11:39:40 ]
............................
pi_73476340
Dus van Utrecht naar Amsterdam mag ik met mijn OV-chipkaart reizen zonder ICE-toeslag? *champagne ontkurkt*
pi_73476396
OV-chipkaart.
pi_73476684
OV-chipkaart.
hula
  Moderator donderdag 8 oktober 2009 @ 06:48:45 #26
155227 crew  Guppy
dus
pi_73476905
De kaartautomaten van NS die nu ook geschikt zijn voor de OV chipkaart hè? Kun je daarmee nou alleen reisproducten op je kaart zetten, of ook saldo? Waarmee je dus met de bus kunt.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 8 oktober 2009 @ 07:41:38 #27
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73477083
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 00:01 schreef sander89 het volgende:

[..]

Nice.

Blijf het belachelijk vinden dat je voor die Fyra stukken meer moet betalen.
Gaan ze straks nog proberen de Fyra vol te krijgen door geen rechtstreeks IC meer te laten rijden tussen Ams en RTD.
Niet meer via Schiphol nee, alleen via Haarlem, wat langer duurt.

Bij de NS-kaartautomaten die de chipkaart aankunnen, kun je ook je saldo opladen.
pi_73477598
  donderdag 8 oktober 2009 @ 09:27:45 #29
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73478319
quote:
Baby overleeft bevalling in treintoilet

NEW DELHI - Een pasgeboren baby in India is op wonderbaarlijke wijze aan de dood ontsnapt in de eerste minuten van haar bestaan. De 28-jarige moeder moest plotseling bevallen op het toilet van een trein in de oostelijke deelstaat West-Bengalen, berichtten Indiase media donderdag.


De baby viel vanuit de wc rechtstreeks op het spoor. De in paniek geraakte moeder sprong van de rijdende trein, waarop passagiers aan de noodrem trokken, denkende dat het om een zelfmoordpoging ging.

''We stapten uit om mijn vrouw te zoeken'', aldus de 33-jarige echtgenoot. ''Na een uur vonden we haar. Ze zat naast het spoor met de baby op haar schoot.''


Wonder


Moeder en dochter stapten weer op de trein en werden naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gebracht. Daar constateerden artsen dat ze beiden in goede gezondheid verkeerden. ''Dit was een wonder'', sprak een medewerker van de spoorwegmaatschappij opgetogen.
Bron: Nu.nl

Zo maak je nog eens iets mee
pi_73478992
http://www.kilroynews.net/special/2009-10/20091004.htm

Trein in brand tussen Emmen-Zwolle.. al even geleden gebeurd maar toch
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
pi_73479150
Vraagje:

Volgend jaar is het in Duitsland (en België ) viering van 175 jaar spoorwegen.
Is er ook zoiets gelijkaardigs in Nederland? Of is dat maar binnen enkele jaren?
  donderdag 8 oktober 2009 @ 10:14:04 #32
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73479282
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 10:07 schreef trainfreak het volgende:
Vraagje:

Volgend jaar is het in Duitsland (en België ) viering van 175 jaar spoorwegen.
Is er ook zoiets gelijkaardigs in Nederland? Of is dat maar binnen enkele jaren?
20 september was het 170 jaar geleden dat de spoorlijn Amsterdam - Haarlem geopend werd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73479772
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 07:41 schreef James1988 het volgende:

[..]

Niet meer via Schiphol nee, alleen via Haarlem, wat langer duurt.

Bij de NS-kaartautomaten die de chipkaart aankunnen, kun je ook je saldo opladen.
Nee toch? Het is toch langer in kilometers, maar korter in tijd, doordat er harder kan worden gereden? De extra reistijd komt door de extra stops. Zoals een compleet zinloze stop in Heemstede-Aerdenhout...
pi_73480091
Gatever, 9565 tussen Emn en Zl vanochtend. Nog steeds misselijk.
Hooray for beer.
pi_73482511
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 10:33 schreef KapiteinT het volgende:
Nee toch? Het is toch langer in kilometers, maar korter in tijd, doordat er harder kan worden gereden?
Op papier is het evenveel kilometer.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 13:00:56 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73483732
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 12:12 schreef Socios het volgende:

[..]

Op papier is het evenveel kilometer.
Het papier liegt in dit geval.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 8 oktober 2009 @ 14:28:52 #37
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73486534
Waarom hebben die Fyra's eigenlijk geen Jacobsdraaistellen gekregen, zoals de TGV, AGV en de nieuwe Sprinter?
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  donderdag 8 oktober 2009 @ 14:48:18 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73487192
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 14:28 schreef oshiro het volgende:
Waarom hebben die Fyra's eigenlijk geen Jacobsdraaistellen gekregen, zoals de TGV, AGV en de nieuwe Sprinter?
Bakken zijn daarvoor in elk geval te lang: TGV, AGV, SLT hebben allemaal kortere bakken. ICE heeft ook geen jacobsdraaistellen btw.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 8 oktober 2009 @ 15:06:58 #39
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73487788
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 14:48 schreef Duvel het volgende:

[..]

Bakken zijn daarvoor in elk geval te lang: TGV, AGV, SLT hebben allemaal kortere bakken. ICE heeft ook geen jacobsdraaistellen btw.
Ah okee
Ik zou denken dat het veel voordelen oplevert betere sporing, minder assen dus minder energie en geluid, en de draaistellen zitten verder van de passagiers af.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  donderdag 8 oktober 2009 @ 17:16:25 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73492182
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 15:06 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ah okee
Ik zou denken dat het veel voordelen oplevert betere sporing, minder assen dus minder energie en geluid, en de draaistellen zitten verder van de passagiers af.
Je hebt ook moeilijker bakovergangen en draaistelconstructies, zoals gezegd kortere bakken nodig, dus ook meer bakovergangen. Daarbij is koppelen en ontkoppelen van de rijtuigen volgens mij best lastig. Niet voor niets zitten de koppen van de TGV's wel los van de rest.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73492203
Ben voor het eerst blij met die OV flopkaart.

Want voor de zomer heb ik mijn OV-studentenkaart in moeten leveren, maar je OV-chipkaart mag je gewoon houden.
Blijkt dat nog gewoon gratis kan reizen omdat Student OV nog niet uit het systeem gehaald is.
Hopelijk werkt het in december ook nog kan ik weer lekker gratis treinen.
............................
  Redactie Sport donderdag 8 oktober 2009 @ 17:18:20 #42
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73492248
Moet je dat niet er niet af laten halen? Als je er toch mee reist is het gebruik van een OV die al ingeleverd had moeten zijn, dus 68,50 per halve maand... (en ik vrees voor je dat ze dat ook kunnen zien)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 8 oktober 2009 @ 17:22:06 #43
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_73492395
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:18 schreef dennistd het volgende:
Moet je dat niet er niet af laten halen? Als je er toch mee reist is het gebruik van een OV die al ingeleverd had moeten zijn, dus 68,50 per halve maand... (en ik vrees voor je dat ze dat ook kunnen zien)
Ik zou er inderdaad heel erg mee uitkijken..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_73492564
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:18 schreef dennistd het volgende:
Moet je dat niet er niet af laten halen? Als je er toch mee reist is het gebruik van een OV die al ingeleverd had moeten zijn, dus 68,50 per halve maand... (en ik vrees voor je dat ze dat ook kunnen zien)
Edit: Shit je moet zelf het abonnement er af laten halen bij een servicebalie, ik dacht dat in een datebase stond wie abonnement houder was.
Anders ben je zwartrijder ofzo, maar hoe weten ze nou dat je geen recht meer hebt op je OV studenten abonnement.
Want ben vandaag ook gewoon met de bus gegaan met mijn ov Chip.

Eigenlijk hoort dit in het ov Chipkaart topic.

[ Bericht 16% gewijzigd door sander89 op 08-10-2009 17:40:29 ]
............................
  donderdag 8 oktober 2009 @ 17:40:30 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73492942
Dan ben je nu de lul, want men kan wel zien dát je ermee gereisd hebt (dat is: dat je in- en uitgecheckt hebt).

Overigens, men klaagt wel eens over dat jongeren intolerant zijn enzo, maar ouderen kunnen er ook wat van. Ik ging net in de trein zitten, en had mijn tas even naast me weggezet. Nog geen 2 minuten later stond er een oudere man die zonder te vragen op die plaats ging zitten.

Niet dat ik zo asociaal ben dat ik 2 plaatsen voor mezelf wil hebben (want dat is niet zo), maar hij had op zijn minst kunnen vragen "Excuseer, zit hier iemand?".
pi_73493043
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:40 schreef James1988 het volgende:
Dan ben je nu de lul, want men kan wel zien dát je ermee gereisd hebt (dat is: dat je in- en uitgecheckt hebt).

Overigens, men klaagt wel eens over dat jongeren intolerant zijn enzo, maar ouderen kunnen er ook wat van. Ik ging net in de trein zitten, en had mijn tas even naast me weggezet. Nog geen 2 minuten later stond er een oudere man die zonder te vragen op die plaats ging zitten.

Niet dat ik zo asociaal ben dat ik 2 plaatsen voor mezelf wil hebben (want dat is niet zo), maar hij had op zijn minst kunnen vragen "Excuseer, zit hier iemand?".
Ja, en, dus...? Wat heeft die meneer nou fout gedaan? Heeft hij aan je tas gezeten?
pi_73493096
Zou wel een erg duur bus ritje worden als ik bijna 70 euro moet betalen.
Tja stom van mij had van te voren beter moeten zoeken, maarja het zou ook wel handig zijn als je die info geven als je OV-studentenkaart inleverd.

[ Bericht 38% gewijzigd door sander89 op 08-10-2009 18:00:23 ]
............................
  donderdag 8 oktober 2009 @ 17:47:35 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73493186
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:43 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ja, en, dus...? Wat heeft die meneer nou fout gedaan? Heeft hij aan je tas gezeten?
Als je mijn laatste alinea even leest zie je dus dat ik het niet bepaald beleefd vind dat hij zomaar gaat zitten zonder te vragen. Er stond tenslotte een tas daar, die netzogoed van iemand anders had kunnen zijn.
pi_73493208
Liège-Guillemins



















pi_73493594
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:48 schreef Ireyon het volgende:
Liège-Guillemins

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Nice, alleen die lelijke treinen zijn jammer, eigenlijk zijn alleen de ICE/Thalys dat station waardig.

Net nog even gebeld over mijn OV-Chipkaart.
Ik hoef geen abonnement geld te betalen ik kan alleen beboet worden voor zwartrijden al ik gecontroleerd was. (gebeurt gelukkig nooit in de bus )
Volgende keer maar gewoon weer met de strippenkaart.
............................
  donderdag 8 oktober 2009 @ 18:01:22 #51
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73493597
Zo, dat is er in vergelijking met een paar jaar geleden wel op vooruit gegaan!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73495166
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:48 schreef Ireyon het volgende:
Liège-Guillemins

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
WOUW
pi_73499503
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:48 schreef Ireyon het volgende:
Liège-Guillemins

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
wtf t lijkt net modelspoor :p
pi_73502360
Tussen Den Helder Zuid en Anna Paulowna rijden geen treinen door een defecte trein

Laten we hopen op wat spectaculairs
  Redactie Sport donderdag 8 oktober 2009 @ 21:49:47 #55
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73502460
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 21:47 schreef Yreal het volgende:
Tussen Den Helder Zuid en Anna Paulowna rijden geen treinen door een defecte trein

Laten we hopen op wat spectaculairs
Het zal vast een VIRM zijn die kapot is
(of door rood geknald is, dat wordt ook nog wel eens als een defecte trein aangeduid (ik zeg meer een defecte machinist, maar goed ))
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73502868
Dat alle ouwe virms maar snel naar de klere mogen

Ik had tot vandaag een grafhekel aan alle VIRMS, maar als ze bagagerekken hebben zijn ze nog wel te doen en de nieuwste zijn wel oke
  donderdag 8 oktober 2009 @ 22:02:01 #57
136283 knars
Teethgrinder
pi_73503009
Luik is zo ongeveer de lelijkste stad waar ik ooit in / langs / in de buurt ben geweest. Maar dat station is
  donderdag 8 oktober 2009 @ 22:47:04 #58
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_73505084
tvp!
Had laatst een koploper als stoptrein tussen den haag cs en haarlem, das ook luxe!
pi_73506553
Ipv van Graf DD-Ar's

pi_73506578
Ik heb steeds vaker een Sprinter als stoptrein Rotterdam-Dordrecht in de namiddag
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_73507364
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 23:30 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Ik heb steeds vaker een Sprinter als stoptrein Rotterdam-Dordrecht in de namiddag
Sprinter en stoptrein is hetzelfde
Maar ik snap je
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:03:13 #62
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73507460
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 23:30 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Ik heb steeds vaker een Sprinter als stoptrein Rotterdam-Dordrecht in de namiddag
Een vlavlip dus
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73507910
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 23:29 schreef Yreal het volgende:
Ipv van Graf DD-Ar's

Speciaal voor jou dan nog een keer:



hula
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:23:45 #64
273135 Labjas
symbol of science
pi_73507990
Märklin?
pi_73508062
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 00:23 schreef Labjas het volgende:
Märklin?
Phildie
hula
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:27:02 #66
273135 Labjas
symbol of science
pi_73508084
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 00:26 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Phildie
Nooit van gehoord.
pi_73508109
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 00:27 schreef Labjas het volgende:

[..]

Nooit van gehoord.
Het wordt je niet kwalijk genomen Het is een kleinseriefabrikant
hula
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:31:44 #68
273135 Labjas
symbol of science
pi_73508193
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 00:28 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Het wordt je niet kwalijk genomen Het is een kleinseriefabrikant
Ok
pi_73508263
Met grote prijzen, dat dan weer wel
hula
pi_73509900
Mooi station, Luik. Wel gezien, maar niet op deze manier. Twee keer doorheen gereisd. Keertje uitstappen daar.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 08:48:16 #71
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_73511079
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 02:50 schreef Socios het volgende:
Mooi station, Luik. Wel gezien, maar niet op deze manier. Twee keer doorheen gereisd. Keertje uitstappen daar.
Zeker, mooie fotoos, ben er nog niet geweest sinds het af is.
Het eerste wat ik d8 was: glazenwasserswalhalla!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_73511458
Koplopers... pffft, ik moet het doen met een intercity vlavlip richting oostvaarders. Na eerst een tariefeenheid afstand gelopen te hebben tussen het uiterste puntje van 19B naar 3 in utrecht.

In de categorie cta leed: op 19B wist de cta voor de duidelijkheid te melden dat de stoptrein naar Tiel NIET stopt in H'sum Noorde en Bussum zuid. Dat je het weet! Voor de liefhebbers (zijn er nog verzamelaars?) vanavond een pic.
pi_73511513
Hee die Vlavlip heb ik ook altijd
Maar wees blij, dezelfde serie terug vanaf Hilversum 17.44 rijdt standaard met slechts 4-5 bakken Mat'64
Altijd bommetjevol..
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 09:57:46 #74
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73512363
quote:
Man neergeschoten voor Groninger station

GRONINGEN - In de omgeving van het Centraal Station in Groningen is vrijdagochtend rond half zes een nog onbekende man neergeschoten.
© ANP

Dat meldde de politie vrijdag. Het slachtoffer is naar het ziekenhuis gebracht. Over zijn verwondingen is niets bekend.

Een deel van de Stationsweg is tijdelijk afgezet geweest in verband met sporenonderzoek. Van de dader ontbreekt elk spoor.
Bron: nu.nl

Me zus had er nog last van ook


btw, gister even een stuk Dordrecht - Geldermalsen - Den Bosch gereden.
Terug via breda.
Moest ff naar me oom toe daarzo
Ik vind de treinen van Arriva beter als die graf takke DD-AR of die treintjes met die verklote smalle duurtjes Deurtjes..
pi_73512430
quote:
Van de dader ontbreekt elk spoor.
Toepasselijk
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:04:54 #76
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73512529
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:00 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:

[..]

Toepasselijk
Inderdaad. Zeer toepasselijk
pi_73518780
Ach en bij Arriva wordt je haast nooit gecontroleerd in de trein (zeker niet tussen Lw en Gn), na een week treinen geen enkele tegengekomen.
pi_73524385
tvp
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:49:40 #79
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_73524504
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:01 schreef sander89 het volgende:

[..]

Nice, alleen die lelijke treinen zijn jammer, eigenlijk zijn alleen de ICE/Thalys dat station waardig.

Belgische treinen zijn de bom, altijd nog beter dan dat suffe Nederlandse spul.
Met name de oude Belgische diesels zijn leuk.





[ Bericht 21% gewijzigd door Hr-Flip op 09-10-2009 16:59:46 ]
pi_73525363
Hoi, ik heb een vraag.
Wat is het communicatiemiddel voor machinisten? Hoe weet een machinist dat er een trein voor of achter 'm zit?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_73525431
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:19 schreef crossover het volgende:
Hoi, ik heb een vraag.
Wat is het communicatiemiddel voor machinisten? Hoe weet een machinist dat er een trein voor of achter 'm zit?
Machinisten communiceren gewoon via portofoon (weet niet de precieze benaming)
Als er een trein voor hem zit, is het sein rood

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2009 17:22:55 ]
  Redactie Sport vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:24:23 #82
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73525482
Communicatie van machinist met conducteur gaat inderdaad via de portofoon, maar met de treindienstleider (zeg maar de luchtverkeersleiding voor het spoor) wordt via GSM-R gecommuniceerd. Dit is een soort GSM maar dan anders
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/GSM-Rail
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73525629
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:49 schreef Hr-Flip het volgende:

[..]

Belgische treinen zijn de bom, altijd nog beter dan dat suffe Nederlandse spul.
Inderdaad. Ze mogen dan wel lelijk zijn, qua comfort wint die trein waar ik in zat (I11 rijtuigen) het met een enorme voorsprong van élke Nederlandse trein. Ze trekken heerlijk rustig, geleidelijk op en idem remmen ze af en bij het bereiken van de topsnelheid gaat niet de hele bak opeens schudden (*kuch* ICRm *kuch*). Daarnaast wordt er gewoon op topsnelheid gereden op een heerlijk glad HSL-spoortje zonder kansloze extra toeslag. Oh, en in de trein is het muisstil, ook met open coupédeuren en zelfs op de balkons.

Over comfortabel over een HSL reizen gesproken, weet iemand of er inmiddels al meer dan 10 mensen per trein met Fyra reizen?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:50:23 #84
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73526111
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:40 schreef brandsrus het volgende:
Ach en bij Arriva wordt je haast nooit gecontroleerd in de trein (zeker niet tussen Lw en Gn), na een week treinen geen enkele tegengekomen.
Ik kom ze er regelmatig tegen. Afgelopen zaterdag nog en vandaag alweer.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:51:21 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73526133
Ik zit nu in de Fyra*, in de achterste bak. In dit rijtuig zit nu 12 man waarvan 4 man dacht dit dit de Benelux was. Druk is het dus niet, ik durf te zeggen nog rustiger dan op de eerste dag.

* Ja, ik zei dat ik dat niet meer zou doen, maar ik miste mijn trein van .37 net, en had geen zin om later thuis te zijn.
pi_73526448
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:51 schreef James1988 het volgende:
Ik zit nu in de Fyra*, in de achterste bak. In dit rijtuig zit nu 12 man waarvan 4 man dacht dit dit de Benelux was. Druk is het dus niet, ik durf te zeggen nog rustiger dan op de eerste dag.

* Ja, ik zei dat ik dat niet meer zou doen, maar ik miste mijn trein van .37 net, en had geen zin om later thuis te zijn.
De vraag is nu of het drukker zal worden als ze met de nieuwe treinen 250 km/h gaan rijden.
pi_73534905
Dan is de toeslag het tenminsten nog waard
pi_73535453
Aangezien er nog maar één plaatje op deze pagina gepost is door mij, hierbij een tweede:



Vandaag gescoord
hula
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 22:58:46 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73535500
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:39 schreef Yreal het volgende:
Dan is de toeslag het tenminsten nog waard
Nee, niet voor die prijs.

Ze durven zelfs ¤ 2,- toeslag te vragen voor het stukje Amsterdam - Schiphol, terwijl je absoluut geen seconde sneller daar bent.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 23:58:37 #90
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_73537441
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:58 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nee, niet voor die prijs.

Ze durven zelfs ¤ 2,- toeslag te vragen voor het stukje Amsterdam - Schiphol, terwijl je absoluut geen seconde sneller daar bent.
Wil graag een keertje met m'n 2 kids een tripje Schiphol-Rotterdam vv met de Fyra maken....
Is er uberhaupt nog iets als een kinderkorting? Kan er op de Hispeed site niets over terug vinden.....
Same shit, different day
SC hopper present
pi_73537460
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 23:58 schreef Koen66 het volgende:

[..]

Wil graag een keertje met m'n 2 kids een tripje Schiphol-Rotterdam vv met de Fyra maken....
Is er uberhaupt nog iets als een kinderkorting? Kan er op de Hispeed site niets over terug vinden.....
Nee, want de Fyra is meer voor zakenlui etc
Je kan het proberen met een railrunner en een toeslag kaartje

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2009 23:59:50 ]
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:19:33 #92
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_73538086
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 23:59 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Nee, want de Fyra is meer voor zakenlui etc
Je kan het proberen met een railrunner en een toeslag kaartje
Ik zie het nu toch ook op de site:
Reductie op Fyra-toeslag?
Er bestaat geen reductie op een Fyra-toeslag. Ook kinderen betalen de volledige toeslag.


Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat de prijzen gaan zakken om de treinen nog enige bezetting te geven. Met deze prijsstelling gaat het het niet worden ben ik bang. Ze kunnen dan wel op zakenlui mikken, maar da's toch ook de groep die veelal "gratis" met de leasewagen heen en weer crossed....
Same shit, different day
SC hopper present
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:34:49 #93
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73538490
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ik kom ze er regelmatig tegen. Afgelopen zaterdag nog en vandaag alweer.
Mijn zus rijd dagelijks, in de spits, Leeuwarden naar Groningen en Gn naar Lwd
Word nooit gecontroleerd.
Dat gaat meestal ok niet, want die trein zit te vol.. PROPPEN GEBLAZEN! is het dan zeg maar.

En dan hebben ze (in de ochtend) ook nog wel dat ze op een extra station(Zuidhorn) stoppen, omdat de Stoptrein te vol zit en tegen de mensen op dat station doet, en die nog net bij de Sneltrein in kunnen..
Waardoor ze meestal haar aansluitende bus in Gn mist

In zulke gevallen gaat controleren ook niet
Als ze in de rustige tijden reist, heeft ze ook weinig controles
pi_73538590
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:58 schreef James1988 het volgende:
Ze durven zelfs ¤ 2,- toeslag te vragen voor het stukje Amsterdam - Schiphol, terwijl je absoluut geen seconde sneller daar bent.
Niets nieuws. Op sommige stukjes in Duitsland waar kort gehalteerd wordt achterelkaar is een IC net zo snel als de ICE en toch betaalt men meer voor de ICE. Niets mis mee imo.

In het voorbeeld (ook een stukje naar een vliegveld) hieronder doet een IC er zelfs korter over dan een ICE en toch is hetzelfde stuk met ICE duurder.

  zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:54:35 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73538994
Ja, maar in een ICE reis je wel weer comfortabeler dan in een IC. In de huidige Fyra-treinen ligt het comfort niet hoger dan willekeurig welke intercity. Er is gewoon geen verschil afgezien van het kleurenschema (en dat het meisje wat vandaag railcatering deed toch wel erg is).

De bezetting in een spitsFyra (17.45 Amsterdam - Rotterdam) vond ik echt dramatisch... het perron stond vol, maar nog niet de helft van de reizigers stapte ook daadwerkelijk in. Op het perron had men het vooral over een Thalys, aan boord dacht een aantal van hen dat het de Benelux was, wat dus niet zo is.

In mijn rijtuig zaten 12 mensen, en die was in Amsterdam dan nog het dichtste bij de trappen. Gezien het kuddegedrag van mensen, en het feit dat de meeste mensen lui zijn, had ik meer acherin verwacht. Dit is dus echt gewoon... slecht.

Als dit zo doorzet heeft NS Hispeed 2 keuzes: of eindelijk eens normaal gaan doen met die tarieven, of ermee kappen. Aangezien die tarieven niet voor niets zo hoog zijn (gebruiksvergoeding HSL, contractvoorwaarden, kosten V250's) verwacht ik niet snel een (forse) prijsdaling.

En dan ligt er over pak 'm beet, 2,5 jaar, een hartstikke vlakke, perfect aangelegde treinbaan, waar (wederom) niets mee wordt gedaan. Heerlijk he, politiek

[ Bericht 59% gewijzigd door James1988 op 10-10-2009 01:00:30 ]
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 01:09:14 #96
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73539282
Nog even iets, ik zit te lezen over treinstations bij Leeuwarden (Zat even op Somda)
Het blijkt dat Leeuwarden Achter de Hoven bestaat.
NS kent dit station niet op hun website.
Aldus wikipedia is het geen officieel station, en word het niet als volwaardig gewaardeerd.
Stoppen hier eigenlijk wel treinen?
quote:
Opmerkelijk is dat anno 2007 niet mogelijk is een kaartje te kopen naar station Achter de Hoven, maar het station wel staat aangegeven op de haltevertrekstaat van de Nederlandse Spoorwegen en de dienstregelingstabel van Arriva. Ook is er OV-chipkaartapparatuur geplaatst bij het station en zijn er ribbeltegels aangelegd om blinden te begeleiden op het station.
Een quote van Wikipedia

Hoe kan je dan eigenlijk naar dat station gaan? Het bestaat, er stoppen zeer zelden treinen.

Zit zojuist in de Reisinformatie van Arriva, waarbij Leeuwarden Achter de Hoven bestaat.
Richting Groningen om 16.06 en 17.06 een trein.
Richting Leeuwarden alleen maar om 7.52 een trein.

Hoe kan je uberhaupt vanaf dit station reizen (LEGAAL) als je geen kaartje kan kopen?
En is er al meer bekend over het volwaardig worden van dit station?


Klopt het tevens dat deze halte momenteel een 'Fabriekshalte' is?

[ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 10-10-2009 01:16:04 ]
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 01:13:57 #97
273135 Labjas
symbol of science
pi_73539357
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 01:09 schreef greavy het volgende:
Nog even iets, ik zit te lezen over treinstations bij Leeuwarden (Zat even op Somda)
Het blijkt dat Leeuwarden Achter de Hoven bestaat.
NS kent dit station niet op hun website.
Aldus wikipedia is het geen officieel station, en word het niet als volwaardig gewaardeerd.
Stoppen hier eigenlijk wel treinen?
[..]

Een quote van Wikipedia

Hoe kan je dan eigenlijk naar dat station gaan? Het bestaat, er stoppen zeer zelden treinen.

Zit zojuist in de Reisinformatie van Arriva, waarbij Leeuwarden Achter de Hoven bestaat.
Richting Groningen om 16.06 en 17.06 een trein.
Richting Leeuwarden alleen maar om 7.52 een trein.

Hoe kan je uberhaupt vanaf dit station reizen (LEGAAL) als je geen kaartje kan kopen?
En is er al meer bekend over het volwaardig worden van dit station?
Ik weet dat dit station zich bevindt bij de Friesche Vlag fabriek en er is een (aantal?) school in de buurt.
Er wordt daar inderdaad gestopt voor medewerkers van die fabrieken (Koopmans meelfabriek zit er ook in de buurt) en soms maken scholieren daar ook gebruik van.
Ik heb echter zelf nog niet meegemaakt dat de trein daar stopte, dus ik weet niet of het nog steeds gebeurt.

Waarschijnlijk moet je een kaartje hebben voor Leeuwarden Centraal of Leeuwarden Cammingaburen naar de eindbestemming.

Die tijden kloppen trouwens wel, want ze komen me bekend voor.

In feite is het "station" alleen een perron. Ik geloof zelfs niet dat er een bordje of een hokje bij bestaat.
(ik ben er wel langsgefietst)

Peterselieman weet er waarschijnlijk veel meer van.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 01:18:32 #98
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73539438
Ik wacht met smart op zijn reactie!

Mij lijkt het ook meer alleen een perron.. Er is momenteel geen kaartautomaat aldus Wikipedia.
Wikipedia maakt mij wel wijs dat er blindegeleide ribbels zijn, en een OV-chipkaart paal.

Zag zojuist door verder te zoeken wat foto's, dat er ook nog een betonnen wachthokje staat.
Volgens die site is het meerendeels een 'Fabriekshalte' tot het in het normale dienstregelingenboekje word opgenomen.


Update
Zojuist op de Wiki van OVinNederland gelezen dat het om de laatste halte in Nederland gaat waar alleen in de Spits treinen stoppen (welgeteld 3 op 1 dag). Meer word ik niet wijzer


Edit

Vandaag (Zaterdag) of morgen(Zondag) ga ik nog naar de SSN StoomTreinDagen denk ik.

[ Bericht 13% gewijzigd door greavy op 10-10-2009 01:46:30 ]
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 08:30:13 #99
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73541181
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:57 schreef NikkelCobalt het volgende:
Aangezien er nog maar één plaatje op deze pagina gepost is door mij, hierbij een tweede:

[ afbeelding ]

Vandaag gescoord
Mooi! Weer een kleinserie spoor N-model?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')