abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73470846

Hier alweer deel 182 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag, tijdens de introductieperiode bedraagt deze ¤ 2,- per rit (¤ 64 voor een maandkaart), per 7 oktober zal dit omhooggaan naar maarliefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost dan maarliefst ¤ 224,-, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 oktober 2009 @ 21:52:44 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73471132
ov chipkaart

Zo. Dat is er weer uit
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73471269
Wat gaat er nou gebeuren met die Erasmuslijn in Den Haag Centraal?
dag
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:58:46 #4
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_73471368
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:05:33 #5
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_73471623
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:56 schreef Peter het volgende:
Wat gaat er nou gebeuren met die Erasmuslijn in Den Haag Centraal?
Dei sporen komen ergens ondergronds omdatprorail ze TZT weer nodig heeft (11 en 12 gelof ik)
pi_73471877
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:05 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dei sporen komen ergens ondergronds omdatprorail ze TZT weer nodig heeft (11 en 12 gelof ik)
Ze komen juist bovengronds. bovenop het huidige busstation.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_73472021
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:11 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:

[..]

Ze komen juist bovengronds. bovenop het huidige busstation.
niveau er bovenop? Moet het een flink hoogteverschil overbruggen...
dag
  Redactie Sport woensdag 7 oktober 2009 @ 22:23:42 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73472332
tvp
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport woensdag 7 oktober 2009 @ 22:28:42 #9
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73472523
Opvallend:
quote:
Ook met Fyra, ICE International, IC Berlijn en IC Brussel van NS Hispeed kunt u reizen op saldo, maar alleen op de binnenlandse trajecten.

Voor IC Berlijn en IC Brussel hoeft u geen toeslag te kopen. Ook in ICE International kunnen klanten reizen op saldo zonder toeslag. Voor Fyra moet u echter wel een papieren toeslag kopen bij de kaartautomaat of NS-servicebalie.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)einen-van-hispeed-id
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:32:36 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73472702
* James1988 zwaait

Hallo luitjes Ik hoorde dat die peperdure kutFyra weer een aantal keer was uitgevallen of flink vertraagd? Brakke meuk.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:39:41 #11
136283 knars
Teethgrinder
pi_73472988
ik ben een gelukkig mensch, vanavond VIRM ipv DD-AR als stopper A'dam - Gouda - Rotterdam. RUimte te over, kon m'n lichaamsdelen gewoon bewegen tijdens de reis, en nog werd er omgeroepen "dat het helaas erg druk was in deze trein," duizendmaal excuses etcetera.

Ook vreemd overigens, om iemand in een gesprek te horen zeggen dat het ze "in een boemeltje" zit. Dan denk ik toch echt aan een Plan V
pi_73473051
tvp
Ik zwaai naar dieren.
  Redactie Sport woensdag 7 oktober 2009 @ 22:48:40 #13
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73473346
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:39 schreef knars het volgende:
ik ben een gelukkig mensch, vanavond VIRM ipv DD-AR als stopper A'dam - Gouda - Rotterdam. RUimte te over, kon m'n lichaamsdelen gewoon bewegen tijdens de reis, en nog werd er omgeroepen "dat het helaas erg druk was in deze trein," duizendmaal excuses etcetera.
Mja, mensen zijn kuddedieren die het liefst allemaal bij elkaar willen staan zodat ze kunnen klagen, in plaats van lekker rustig aan de andere kant van de trein te zitten.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73473933
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:48 schreef dennistd het volgende:

[..]

Mja, mensen zijn kuddedieren die het liefst allemaal bij elkaar willen staan zodat ze kunnen klagen, in plaats van lekker rustig aan de andere kant van de trein te zitten.
pi_73474321
  woensdag 7 oktober 2009 @ 23:25:30 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73474508
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:05 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Kun je wel om lachen, maar het is precies de reden dat ik altijd helemaal voorin de VIRM (meestal VIRM-4) ga zitten die vanuit Amsterdam naar Den Bosch en Heerlen/Maastricht rijdt. Bij Utrecht stapt er ook maar een handjevol mensen in dat rijtuig terwijl het perron bomvol staat.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 23:27:48 #17
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_73474562
tvptje
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  woensdag 7 oktober 2009 @ 23:29:10 #18
273135 Labjas
symbol of science
pi_73474603
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:52 schreef Peterselieman het volgende:
ov chipkaart

Zo. Dat is er weer uit
Dat is inderdaad bagger. tvp
pi_73474807
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:29 schreef Labjas het volgende:

[..]

Dat is inderdaad bagger. tvp
Op zich vind ik het idee niet slecht, maar de uitwerking... In september heb ik met de OV-chipkaart gereisd, in totaal ben ik toen 20 euro kwijtgeraakt aan falende apparatuur... Elke keer een brief + uitdraai van de transacties opgestuurd, maar nog geen antwoord. Dat was met de bus, dus ging het om 4 euro per keer, maar als het met de trein mis gaat ben je dus mooi 20 euro kwijt...
  woensdag 7 oktober 2009 @ 23:40:59 #20
273135 Labjas
symbol of science
pi_73474826


Santa Fé (F7)



(joepie mijn eerste treinentopicbijdrage)
  woensdag 7 oktober 2009 @ 23:46:18 #21
273135 Labjas
symbol of science
pi_73475178
quote:
Nice.

Blijf het belachelijk vinden dat je voor die Fyra stukken meer moet betalen.
Gaan ze straks nog proberen de Fyra vol te krijgen door geen rechtstreeks IC niet meer te laten rijden tussen Ams en RTD.

[ Bericht 0% gewijzigd door sander89 op 08-10-2009 11:39:40 ]
............................
pi_73476340
Dus van Utrecht naar Amsterdam mag ik met mijn OV-chipkaart reizen zonder ICE-toeslag? *champagne ontkurkt*
pi_73476396
OV-chipkaart.
pi_73476684
OV-chipkaart.
hula
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')