abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69785527

Dit is het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op Fok.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
[2] (streaming TV)

AEX-fondsen

Intraday AEX-index

Europese Indices

RTS-index Rusland

Amerikaanse Indices
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
MarketWatch - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)

Amerikaanse Futures
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday Dow Jones-index

Intraday S&P 500-index

Intraday Nasdaq Composite

Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,‘expireren’, van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico’s door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ¤ 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ¤ 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Limit order - Het bij een beursorder opgeven tegen welke maximale koers men wenst te kopen of tegen welke minimale koers men wenst te verkopen.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Real-time - Koersen zijn (zo goed als) actueel. Je zult alleen moeten F5-en voor een nieuwe stand.

Scheefzitten - Een belegger zit ‘scheef’ als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs.

Streaming - Koersen zijn actueel.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

De Beursvloer #1: Beurzen duiken weer in het rood
De Beursvloer #2: Wall Street weer in achtbaan
De Beursvloer #3: Beurzen kelderen tot 10%
De Beursvloer #4: Could've been worse
De Beursvloer #5: Bloedbad Azië; trekt Europa mee
De Beursvloer #6: Wall Street maakt duikvlucht in laatste kwartier
De Beursvloer #7: Wall Street sluit 11% hoger
De Beursvloer #8: 5e grootste dagwinst ooit voor AEX
De Beursvloer #9: Waar de AEX weer omhoog gaat
De Beursvloer #10: Wall Street onderuit op recessienieuws
De Beursvloer #11: Beurzen onrustig na renteverlagingen
De Beursvloer #12: Stemming slaat om
De Beursvloer #13: Wall Street terug in achtbaan
De Beursvloer #14: Wall Street levert deel winst weer in
De Beursvloer #15: Mijn Aegon, wat doe je!
De Beursvloer #16: Wall Street bloedrood, nieuwe lows
De Beursvloer #17: Ook Europa zoekt nieuwe lows
De Beursvloer #18: Wall Street in vrije val
De Beursvloer #19: Europa begint week goed
De Beursvloer #20: AEX 10% hoger
De Beursvloer #21: Europa lager in afwachting van Wall Street
De Beursvloer #22: Beurzen beginnen week fors lager
De Beursvloer #23: Wall Street herstelt van kater
De Beursvloer #24: Beurzen omlaag na renteverlaging
De Beursvloer #25: Beurzen dieprood na banenrapport
De Beursvloer #26: AEX sluit ruim 8% hoger
De Beursvloer #27: Beurzen rustig omhoog
De Beursvloer #28: Beurzen duiken in het rood
De Beursvloer #29: Wall Street herpakt zich
De Beursvloer #30: AEX zoekt het iets hogerop
De Beursvloer #31: Europese beurzen proberen het nog eens
De Beursvloer #32: AEX start nieuwe jaar met 5% winst
De Beursvloer #33: AEX hardloper; door 270 punten
De Beursvloer #34: Europese beurzen openen in de min
De Beursvloer #35: Bouwers krijgen 'm wel omhoog
De Beursvloer #36: Europese beurzen verliezen 3%
De Beursvloer #37: Europese beurzen starten hoger
De Beursvloer #38: Banken zorgen voor onrust op Europese beurzen
De Beursvloer #39: Wall Street kleurt bloedrood op 'Obama Day'
De Beursvloer #40: AEX onder 230 tijdens downtime FOK!
De Beursvloer #41: AEX sluit 5,8% hoger, overheidsdeal ING
De Beursvloer #42: Europese beurzen leveren in
De Beursvloer #43: AEX licht groen op rustige handelsdag
De Beursvloer #44: rentevoet gehandhaafd op 2%
De Beursvloer #45: AEX sluit 4,3% lager na details plan
De Beursvloer #46: AEX start nieuwe week lager
De Beursvloer #47: Beurzen verder onderuit
De Beursvloer #48: AEX fors lager en richting 230pt grens
De Beursvloer #49: Willem voor 't laatst bij rtlz, AEX -2%
De Beursvloer #50: Willempies laatste shot op RTL Z
De Beursvloer #51: Wall Street dondert 3,5% omlaag
De Beursvloer #52: AEX verspeelt meeste winst weer
De Beursvloer #53: Dow Jones 2 % lager, AEX door 218?
De Beursvloer #54: AEX intraday op laagste niveau in 12 jaar
De Beursvloer #55: AEX zakt door 210, Dow door 7000
De Beursvloer #56: AEX zakt richting 200-puntengrens
De Beursvloer #57: Winst gisteren weer teniet gedaan
De Beursvloer #58: AEX zakt 5% tot net boven 200 pnt
De Beursvloer #59: AEX breekt intraday 200pt grens
De Beursvloer #60: AEX in nieuwe week <200
De Beursvloer #61: AEX sluit 5,6% hoger
De Beursvloer #62: De interne mail van miljarden
De Beursvloer #63: AEX opent onder de 210pt
De Beursvloer #64: AEX ruim in 't groen (+2%)
De Beursvloer #65: AEX in de min, CPB blijft bij -3,5%
De Beursvloer #66: AEX licht in 't groen rond de 210pt
De Beursvloer #67: AEX rond 220 punten
De Beursvloer #68: AEX test 218 punten weer
De Beursvloer #69: Met een groene AEX
De Beursvloer #70: AEX fors lager; -3,5%
De Beursvloer #71: AEX ziet duidelijk herstel na rode dag
De Beursvloer #72: Faber's nieuwsbrief
De Beursvloer #73: Shorters worden uitgerookt
De Beursvloer #74: Waahaarheen leiheidt de weg?
De Beursvloer #75: Wachten op cijfers Alcoa!
De Beursvloer #76: Snap jij het? Dan snap ik het
De Beursvloer #77: Waar de mark to fantasy regels geldden
De Beursvloer #78: Wachten met klamme handjes op opening
De Beursvloer #79: Wanneer gaat Aegon failliet?
De Beursvloer #80: AEX maakt een top
De Beursvloer #81: Euronext plat. Duimen draaien dus!
De Beursvloer #82: Nikkei opening -9%
De Beursvloer #83: Schijthner praat de beurs omhoog
De Beursvloer #84: Weekend!
De Beursvloer #85: Waar MT door het stof gaat!
De Beursvloer #86: Stoplichten op groen
De Beursvloer #87: Wat doet Sitting_Elfling om 17:29?
De Beursvloer #88: De stresstest komt eraan!
De Beursvloer #89: Buy in May
De Beursvloer #90: ING, de financiële Titanic.
De Beursvloer #91: The only way is up! Or is it?!
De Beursvloer #92: Waar de beurs niet meer goedkoop is....
De Beursvloer #93: Printed Dollars as green shoots
De Beursvloer #94: Geldbomen in de moestuin
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_69787864
tvp
pi_69788247
tvp: die begrippen lijst kan wat mij betreft in een pin-topic. OP is al lang genoeg
pi_69788837
Ben vooral benieuwd of er voor eind juni nog een correctie komt of dat de trend door zet tot 300 punten.

Heeft nIemand zo'n boekje als bij ''back to the future''?
  zondag 7 juni 2009 @ 11:27:59 #5
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69789038
tvbeurs
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_69789938
quote:
Op zondag 7 juni 2009 10:28 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
tvp: die begrippen lijst kan wat mij betreft in een pin-topic. OP is al lang genoeg
Misschien is dat nog niets zo'n gek idee. Maar wie weet kunnen we hem met z'n allen enigszins uitbreiden? En dan dat 1 van de mod's hem sticky maakt?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_69790904
Ik heb er weer zin in!
x
pi_69791141
quote:
Op zondag 7 juni 2009 12:11 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Misschien is dat nog niets zo'n gek idee. Maar wie weet kunnen we hem met z'n allen enigszins uitbreiden? En dan dat 1 van de mod's hem sticky maakt?
Puik plan. Ik zat eerst te denken aan de Shiller topics van SeLang maar misschien dat die niet zo goed passen bij het karakter van de 'Beursvloer'. Een genuanceerdere OP zou echter wel wenselijk zijn. Ik zou het namelijk zonde vinden als beginnende beleggers beleggen direct koppelen aan daytraden. Dan krijg je zielige vertoningen à la 'Slapend Rijk' als men er niet goed mee kon omgaan.

Hell, er was zelfs een R&P-topic waarin een student meer dan 10k verloor met turbo's omdat hij jou (SE) zoveel winst zag maken in dit topic. Dat had voorkomen kunnen worden als hij het uitgangspunt van beleggen wat beter begreep. Wellicht dat een aangepaste OP daar verandering in kan brengen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_69791581
tvp
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_69791697
quote:
Op zondag 7 juni 2009 12:56 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Puik plan. Ik zat eerst te denken aan de Shiller topics van SeLang maar misschien dat die niet zo goed passen bij het karakter van de 'Beursvloer'. Een genuanceerdere OP zou echter wel wenselijk zijn. Ik zou het namelijk zonde vinden als beginnende beleggers beleggen direct koppelen aan daytraden. Dan krijg je zielige vertoningen à la 'Slapend Rijk' als men er niet goed mee kon omgaan.

Hell, er was zelfs een R&P-topic waarin een student meer dan 10k verloor met turbo's omdat hij jou (SE)zoveel winst zag maken in dit topic. Dat had voorkomen kunnen worden als hij het uitgangspunt van beleggen wat beter begreep. Wellicht dat een aangepaste OP daar verandering in kan brengen.
Dat blijft me ook achtervolgen tot m'n you know what

Misschien is het dus verstandig om de definities uit de OP te gooien en die in een ander topic te doen. En eventueel bijvullen met iets van ons zelf. En desnoods wat 'waarderings' technieken er bij de OP in gooien . Al heb ik natuurlijk niet echt een idee hoeveel slapende lezers deze topics in AEX heeft? In de zin van users die wel meelezen maar nooit posten.
pi_69792569
quote:
Op zondag 7 juni 2009 13:12 schreef dramatiek het volgende:
tvp
waarom zie ik mensen steeds tvp posten? ik weet wel wat een dvp is dame van plezier maar tvp wat is dat?
  zondag 7 juni 2009 @ 13:49:25 #12
24313 Gremen
Eindbaas
pi_69792692
Topic van plezier?

tvp staat voor terug vind post, iets met je active topics
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_69793643
quote:
Hell, er was zelfs een R&P-topic waarin een student meer dan 10k verloor met turbo's omdat hij jou (SE) zoveel winst zag maken in dit topic. Dat had voorkomen kunnen worden als hij het uitgangspunt van beleggen wat beter begreep. Wellicht dat een aangepaste OP daar verandering in kan brengen.
Serieus? Vertel eens?
pi_69793889
quote:
Op zondag 7 juni 2009 12:56 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Een disclaimer erin ofzo

Linkje naar topic?
x
pi_69794326
quote:
Op zondag 7 juni 2009 14:19 schreef hrrick het volgende:

[..]

Serieus? Vertel eens?
Veel geld verloren.
Greece
pi_69794704
quote:
Op zondag 7 juni 2009 14:45 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Veel geld verloren.
Overigens gaat het wel wat ver om de vinger naar mij te wijzen in je vorige post.
quote:
Zoals hij zelf in het desbetreffende topic plaatste :
quote:
paar procenten af in enkele uren. En nog keer. En nog eens. Daarbij zie ik in het AEX-subforum dat users als Sitting_Elfing keer op keer tussen 25% en 100% dagrendement maken met hun turbo's shorts en long.
Het is natuurlijk nooit leuk dat je, soort van de schuld in je eigen voeten wordt geschoven. Maar zoals gezegd, aan beleggen zitten nu eenmaal risico's. Overigens verwacht ik dat die TS nog steeds hier op dit forum zit al dan wel onder een andere naam.
pi_69794941
quote:
Op zondag 7 juni 2009 14:57 schreef sitting_elfling het volgende:

Overigens gaat het wel wat ver om de vinger naar mij te wijzen in je vorige post.
Idd dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Tegen die gast zou ik willen zeggen:
Welcome to the School of Hard Knocks
x
  zondag 7 juni 2009 @ 15:04:40 #18
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69794943
Ik las het topic voor het eerst en had ook meer verwijzingen naar jou verwacht hoor Elfje
pi_69796501
quote:
Nee, ik wijs sowieso niet met de vinger richting jou. Ik probeer alleen aan te kaarten dat mensen niet blind moeten geloven dat beleggen/daytraden per definitie geld opbrengt (theoretisch gezien wel omdat het kapitaal voor je werkt).

Maar niet verkeerd begrijpen hoor; ik noemde alleen je naam omdat het de enige naam was die me blijbleef uit dat topic.
Greece
  zondag 7 juni 2009 @ 15:56:31 #21
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69796659
Nou Selang vertelt daar op de laatste pagina's ook een aardig verhaal
pi_69797396
quote:
Op zondag 7 juni 2009 14:45 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Veel geld verloren.
wow... Twaalfduizend euri's!

had hij maar technische analyse geleerd in plaats van te gokken...
pi_69797660
quote:
Tuurlijk is hij verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Hij had zich beter moeten inlezen over de risico's, beter moeten inlezen etc etc.
Echter vind ik een nuance wel op z'n plaats, als iemand dagelijks leest over mensen die op deze manier vrij veel geld verdienen en zelfs in korte tijd geld laten verdubbelen, zonder dat iemand verteld dat het ook wel eens mis gaat. Kan ik voorstellen dat iemand zich blind gaat staren door deze indoctrintatie en dus zelfs ook wel een gokje wil gaan wagen.

Verder is het natuurlijk oekelig stom.
pi_69797739
quote:
Op zondag 7 juni 2009 16:17 schreef janvks het volgende:

[..]

wow... Twaalfduizend euri's!

had hij maar technische analyse geleerd in plaats van te gokken...
Kan ik het volgen?
x
  zondag 7 juni 2009 @ 16:29:03 #25
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69797847
quote:
Op zondag 7 juni 2009 16:24 schreef hrrick het volgende:

[..]

Tuurlijk is hij verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Hij had zich beter moeten inlezen over de risico's, beter moeten inlezen etc etc.
Echter vind ik een nuance wel op z'n plaats, als iemand dagelijks leest over mensen die op deze manier vrij veel geld verdienen en zelfs in korte tijd geld laten verdubbelen, zonder dat iemand verteld dat het ook wel eens mis gaat. Kan ik voorstellen dat iemand zich blind gaat staren door deze indoctrintatie en dus zelfs ook wel een gokje wil gaan wagen.

die nuance kun je ook aanbrengen door te zeggen dat je als tenniskundige niets te zoeken hebt in een voetbalforum, tenzijn je bereid bent een draai om je oren te krijgen soms.

S_E is een goeroe en dat had deze knakker misschien niet zo gheeeeel goed door
pi_69797963
quote:
Op zondag 7 juni 2009 16:24 schreef hrrick het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar je leest in deze topics ook vaak genoeg dat mensen er geen reet van begrijpen, en goed op de bek gaan, incluis mijzelf. Probleem was alleen toen de beurs zo erg naar beneden ging, en we die records sloegen op de AEX met meest positieve dagen en negatieve dagen, ging het op turbo niveau echt razend snel. En dan kunnen beginners happig worden op de knotsgekke dag rendementen die er gehaald worden. Het is niet alleen hosanna in deze topics, en je kunt je afvragen als iemand gaat beleggen er toch een link uit moet gaan naar het feit dat er ook een kans is op het feit dat je het kwijtraakt?
quote:
Op zondag 7 juni 2009 16:26 schreef richbitch het volgende:

[..]

Kan ik het volgen?
Jan is een echte TA topper Wij begrijpen er alleen niks van

Gebruiken hier mensen trouwens specifieke exit strategies voor het verkopen of afbouwen van hun posities ? Ben daar op dit moment namelijk mee bezig.

En Richbitch weet jij hoe je log. grafieken kunt tekenen met MS?

Overigens kwam ik nog een post tegen van Janvks op een ander forum waar ik de naam ff niet van noem Een quote die even gepost kon worden, en misschien enige uitleg hier over wil geven?
quote:
janvks - 29 mei 09, 11:34 | Dit is niet OK | Aanbevolen: 0

Veel mensen hebben het niet door, maar er is een geheim element nodig om technische analyse winstgevend te maken.

Technische analyse -an sich- is niet winstgevend....

[ Bericht 2% gewijzigd door sitting_elfling op 07-06-2009 16:51:31 ]
pi_69800335
@S_E
Ik weet niet hoe je erbij komt maar ik gebruik geen MS :p.. dus geen idee.
Ik gebruik TradeNavigator; 't zal wel dezelfde functies hebben .

Ik zorg altijd ervoor dat mijn profittarget groter is dan mijn stoploss.
Bij ES is dat: PT: 3, SL:2, B/E+1: 2
Dan is een winner% van 50 al genoeg.

Bij scalping gaat dit natuurlijk niet op, daar ben ik trouwens ook nog lerende .

Overigens zal ik ff dat forum bekijken .. weet welke je bedoeld.
x
  zondag 7 juni 2009 @ 18:09:54 #28
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69800939
haha, wat mij betreft post je gewoon een link van die iex site. of de naam van dat subforum . Al snap ik toch nog niets van TA. Ik denk toch maar dat ik de Finance master ga doen
pi_69801059
maar het nieuwe beleggen is toch daytraden, en turbo's, en sprinters en dat zo?

Beleggen 2.0
pi_69801229
quote:
Op zondag 7 juni 2009 17:46 schreef richbitch het volgende:
@S_E
Ik weet niet hoe je erbij komt maar ik gebruik geen MS :p.. dus geen idee.
Ik gebruik TradeNavigator; 't zal wel dezelfde functies hebben .

Ik zorg altijd ervoor dat mijn profittarget groter is dan mijn stoploss.
Bij ES is dat: PT: 3, SL:2, B/E+1: 2
Dan is een winner% van 50 al genoeg.

Bij scalping gaat dit natuurlijk niet op, daar ben ik trouwens ook nog lerende .

Overigens zal ik ff dat forum bekijken .. weet welke je bedoeld.
Sorry, dan heb ik me ergens vergist. Dacht dat jij ook MS gebruikte. Ik ergerde me er wat aan dat ik resultaten van een backtest niet kan terugdraaien naar een simpel grafiekje zodat ik dat kan omzetten naar excel om een log grafiek er uit te krijgen.

TradeNavigator heb ik wel eens van gehoord. Maarja, er zijn zoveel tools op de markt ( die allemaal vrij prijzig zijn ), dat ik nog nergens op een neutrale website een goede vergelijking tussen al die tools ben tegengekomen.
quote:
Op zondag 7 juni 2009 18:09 schreef One_conundrum het volgende:
haha, wat mij betreft post je gewoon een link van die iex site. of de naam van dat subforum . Al snap ik toch nog niets van TA. Ik denk toch maar dat ik de Finance master ga doen
Je wilt een master doen na de zomer om TA onder de knie te krijgen? Welke uni? Misschien buitenland maar proberen ?
  zondag 7 juni 2009 @ 18:20:50 #31
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69801232
quote:
Op zondag 7 juni 2009 18:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Beleggen 2.0
dan moet je toch alsnog een idee hebben van welke kant het opgaat ?
pi_69801238
http://www.thedailyshow.com/video/index.jhtml?videoId=228988&title=Dick-(Uncut)

Blijft een Epic Fail die Bush-regering voor 9/11. Ze werden frequent intern gewaarschuwd voor mogelijke aanslagen.
pi_69801255
quote:
Op zondag 7 juni 2009 18:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Beleggen 2.0
Het nieuwe beleggen in Nederland misschien. Als je in de UK komt aanzetten met sprinters en turbo's gaan ze je raar aankijken.

Daytraden is inderdaad wel erg 'hip'
  zondag 7 juni 2009 @ 18:25:12 #34
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69801355
quote:
Op zondag 7 juni 2009 18:20 schreef sitting_elfling het volgende:

Je wilt een master doen na de zomer om TA onder de knie te krijgen? Welke uni? Misschien buitenland maar proberen ?
Zit op de RuG. Maar ik wil die master doen omdat ik alles mbt finance leuk vind, niet alleen TA. Ik denk dat als ik naar het buitenland wilde, ik niet drie jaar over mijn P had moeten doen
pi_69801414
quote:
Op zondag 7 juni 2009 18:20 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

dan moet je toch alsnog een idee hebben van welke kant het opgaat ?
50% kans toch? Net als pokeren. Ook populair geworden in deze tijd.
pi_69801607
quote:
Op zondag 7 juni 2009 18:25 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

Zit op de RuG. Maar ik wil die master doen omdat ik alles mbt finance leuk vind, niet alleen TA. Ik denk dat als ik naar het buitenland wilde, ik niet drie jaar over mijn P had moeten doen
Ah, Grunn

Ik zei de optie buitenland eigenlijk omdat als je hier bijvoorbeeld in Londen een master doet op het gebied van finance, je ook het hele jaar door (al dan niet gratis) gebruik kunt maken van reuters of bloomberg terminals op de Uni of ergens anders. Dat is natuurlijk wel erg voordelig, maar misschien heeft de RuG dat ook wel.
Ik denk overigens ook dat je waarschijnlijk met Finance het boek "options futures and other derivatives" van voor naar achter moet kennen Of is dat al het geval?
  Moderator zondag 7 juni 2009 @ 18:38:55 #37
236264 crew  capricia
pi_69801778
Tvp
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_69801839
quote:
Op zondag 7 juni 2009 18:33 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ah, Grunn

Ik zei de optie buitenland eigenlijk omdat als je hier bijvoorbeeld in Londen een master doet op het gebied van finance, je ook het hele jaar door (al dan niet gratis) gebruik kunt maken van reuters of bloomberg terminals op de Uni of ergens anders. Dat is natuurlijk wel erg voordelig, maar misschien heeft de RuG dat ook wel.
Ik denk overigens ook dat je waarschijnlijk met Finance het boek "options futures and other derivatives" van voor naar achter moet kennen Of is dat al het geval?
Zulke boeken staan online
x
pi_69801888
quote:
Op zondag 7 juni 2009 18:40 schreef richbitch het volgende:

[..]

Zulke boeken staan online
Snap ik, maar ik vond dat boek voor zelf studie nog best pittig. En mijn voorkeur gaat toch altijd uit van lezen uit een boekje ( of geprint papier ) dan zo'n scherm
  zondag 7 juni 2009 @ 19:00:35 #40
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69802413
quote:
Op zondag 7 juni 2009 18:33 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ah, Grunn

Heb net het boek 'modern corporate finance' gehad van Chambers en Lacey. Volgend jaar (3e) een Specialization course Finance met 'Financial Markets and Corporate Strategy' van Grinblatt en Titman. En dan kijken of ik het nog steeds leuk vind
  zondag 7 juni 2009 @ 20:12:00 #41
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69805056
mbt Binck. Zijn dan de kosten bij sprinters hetzelfde als normale aandelen? dus 8e per transactie + 0,1%
Best duur dan...
pi_69805344
quote:
Op zondag 7 juni 2009 20:12 schreef One_conundrum het volgende:
mbt Binck. Zijn dan de kosten bij sprinters hetzelfde als normale aandelen? dus 8e per transactie + 0,1%
Best duur dan...
Afhankelijk van je transacties per kwartaal.

1 - 24 transacties = ¤ 8 + 0,1%
25 - 99 transacties = ¤ 7,50 + 0,09%
100 - 249 transacties = ¤ 7 + 0,08%
250 – 499 transacties = ¤ 6,50 + 0,07%
> 500 transacties = ¤ 6 + 0,06%
pi_69805394
Is er nog een kans dat die sprinters weer gratis worden? Vond dat namelijk wel een leuke tijd
  zondag 7 juni 2009 @ 20:22:34 #44
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69805428
Ah, ik had een rekenfout in mijn sheet. 0,1% stond er in als *0,1 Nu valt het iets mee qua kosten
pi_69805580
quote:
Op zondag 7 juni 2009 20:21 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Is er nog een kans dat die sprinters weer gratis worden? Vond dat namelijk wel een leuke tijd
Dat kan je, jammer genoeg shaken. Sinds Binck en ING grote holmaatjes zijn en turbo's dusdanig hebben verstopt op Binck zullen sprinters niet meer gratis worden aangeboden. Ik geef toe dat dat een leuke tijd was.
pi_69806502
Ik denk dat we op dit moment op een punt zitten waarop we óf verder omhoog gaan, óf we weer naar beneden zullen gaan. Iedereen gaat nu alsnog massaal instappen of de onzekerheid slaat weer toe zoals na januari.
pi_69806993
quote:
Op zondag 7 juni 2009 20:55 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik denk dat we op dit moment op een punt zitten waarop we óf verder omhoog gaan, óf we weer naar beneden zullen gaan. Iedereen gaat nu alsnog massaal instappen of de onzekerheid slaat weer toe zoals na januari.
That's a GO!
x
pi_69807529
quote:
Op zondag 7 juni 2009 20:55 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik denk eigenlijk nog steeds wel dat er nog een grote groep is die wacht op een correctie, want je ziet nog steeds vaak bij dippen opgekocht worden. Ik verwacht ook dat we niet doorgaan met de snelheid van de stijging die we hadden afgelopen weken. Meer dat we zijwaarts lichtelijk omhoog springen met een aantal +3/4% dagen.
pi_69807756
quote:
Op zondag 7 juni 2009 21:06 schreef richbitch het volgende:

[..]

That's a GO!
Ook zijn er forumusers die confirmatie zoeken in zo'n beetje elke post die enigszins beweert de toekomst te voorspellen
pi_69807873
Owja, sitting_elfing, post je als je over 5 jaar bij Goldman Sachs werkt wel even een waarschuwing als je op het punt staat 1.000.000 stuks ING van de hand te doen? Top!
pi_69808232
quote:
Op zondag 7 juni 2009 21:29 schreef TeringHenkie het volgende:
Owja, sitting_elfing, post je als je over 5 jaar bij Goldman Sachs werkt wel even een waarschuwing als je op het punt staat 1.000.000 stuks ING van de hand te doen? Top!
tradersaudio.com, dan hoor je 't ook wel
x
pi_69808304
quote:
Op zondag 7 juni 2009 21:26 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ook zijn er forumusers die confirmatie zoeken in zo'n beetje elke post die enigszins beweert de toekomst te voorspellen
Ow, ik wist niet dat je het NIET door had.. maar ik wil alleen maar meer volatiliteit.
x
pi_69808564
quote:
Op zondag 7 juni 2009 21:29 schreef TeringHenkie het volgende:
Hehe, ik heb wel eens over na gedacht mocht ik in zo'n situatie zitten, hoe ze je het beste kunnen pakken? Ik bedoel, even tijdens het werk op je eigen telefoon een SMS doorsturen naar een 'goede vriend' die daardoor een paar luttele duizenden euro's rijker wordt zal niet snel opvallen toch?
quote:
Op zondag 7 juni 2009 21:39 schreef richbitch het volgende:

[..]

tradersaudio.com, dan hoor je 't ook wel
Maak jij gebruik van die diensten? En zijn het de kosten waard? Vind het nogal prijzig voor een live radio verslag.
pi_69808609
TVP, voor een nieuwe beursweek
pi_69808628
quote:
Op zondag 7 juni 2009 21:41 schreef richbitch het volgende:

[..]

Ow, ik wist niet dat je het NIET door had.. maar ik wil alleen maar meer volatiliteit.
Ow ik dacht dat je een specifieke richting bedoelde ipv meer volatiliteit.
pi_69808688
quote:
Op zondag 7 juni 2009 21:47 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hehe, ik heb wel eens over na gedacht mocht ik in zo'n situatie zitten, hoe ze je het beste kunnen pakken? Ik bedoel, even tijdens het werk op je eigen telefoon een SMS doorsturen naar een 'goede vriend' die daardoor een paar luttele duizenden euro's rijker wordt zal niet snel opvallen toch?
*stuurt nummer per PM*

Ik denk eerlijk gezegd dat dat al heel veel gebeurt, kijk maar naar sommige fondsen die 's ochtends al heel veel stijgen terwijl de cijfers pas om 14:00 uitkomen.
pi_69810011
quote:
Op zondag 7 juni 2009 21:47 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

[..]

Maak jij gebruik van die diensten? En zijn het de kosten waard? Vind het nogal prijzig voor een live radio verslag.
Ik denk dat het wel opvalt, helaas. Als accountant van bijv. Deloitte/KPMG/etc. mag je geen aandelen hebben van de bedrijven die Deloitte/etc. controleert en moet je speciaal voor tekenen. Misschien wordt hier voor de rest helemaal niet naar gekeken, dat weet ik niet, maar toch.
Ik denk wel dat toezichthouders en de bank zelf hier wel scherp op zijn.

Ik krijg het via via.. dus wellicht paar sec. delayed maar toch wel handig.
Als je hoort dat Borsellino de pit in komt of Goldman koopt is dat natuurlijk wel aardig om te weten.
Dan komt er wellicht wat actie.
x
pi_69810062
quote:
Op zondag 7 juni 2009 21:48 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ow ik dacht dat je een specifieke richting bedoelde ipv meer volatiliteit.
ok
x
pi_69810137
Benieuwd wat we morgen gaan doen. Heb geen idee of we omhoog of omlaag gaan.
pi_69810395
quote:
Op zondag 7 juni 2009 22:25 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Benieuwd wat we morgen gaan doen. Heb geen idee of we omhoog of omlaag gaan.
Goh meestal krijg ik het doorgebeld om 22.00 op zondag

Ok genoeg ik ga slapen, morgen kijken wat m'n AX2 C 268 heeft gedaan
pi_69810583
x
pi_69816829
quote:
'Mean reversion' bevestigt verwachting forse stijging vóór correctie
Ook volgens de ‘mean reversion’ methode kunnen we een flinke stijging verwachten, gevolgd door een correctie.

‘Mean reversion’ in de grafiek
De methode is heel eenvoudig en biedt een meer objectieve manier om trendmatige bewegingen te analyseren. Uitgangspunt is dat koersen altijd terug keren naar hun voortschrijdende gemiddelde. De koers kan ver boven dit gemiddelde bewegen of ver daaronder, maar eens keren de koersen terug naar dit gemiddelde.

In de bijgevoegde grafiek zien we in de bovenste helft de AEX Index op dagbasis en de blauwe lijn is het 50-daags gemiddelde. In het onderste gedeelte van de grafiek is de zwarte lijn de procentuele afstand tussen het 50-daags gemiddelde en het laagste punt van de dag in de AEX en een aantal horizontale lijnen. Deze horizontale niveaus leggen we onderstaand nader uit.

De AEX Index is een hond
We kunnen de ‘mean reversion’ vergelijken met een baas (gemiddelde) die aangelijnd zijn hond (koers) uitlaat. De hond zal niet altijd keurig naast zijn baas lopen, maar zal ook ver vooruit lopen of blijven staan. In sommige van deze situaties zal de lijn strak gespannen staan. Maar één ding is zeker of de baas loopt richting de hond of de hond naar de baas. Zo is het ook met koersen en een gemiddelde. In een overspannen situatie ligt de koers ver onder het gemiddelde of daarboven. Dan zijn er ook maar twee mogelijkheden, de koers consolideert en het gemiddelde daalt of stijgt of de koersen herstellen of dalen richting het gemiddelde om de overspannen situatie weg te werken.

Opvallende afwijkingen
Als we ons beperken tot de procentuele afwijkingen tussen de laagste koers en het 50-daags gemiddelde in de grafiek vanaf 1992 dan zien we een aantal opvallende zaken.
a) In ‘oversold’ condities ligt de laagste koers circa 25% onder het gemiddelde (rode lijn)
b) In een ‘overbought’ situatie stijgt de koers slechts maximaal 15% boven het gemiddelde (rode lijn)
c) In 2002 en 2008 volgde er twee keer ‘overshooting’ met afwijkingen van -30,50% en -33,50%
d) De koersen bewegen doorgaans in een ‘normale’ markt binnen een bandbreedte die varieert tussen + 10% en -10%, de twee blauwe lijnen.

We vergelijken de huidige bear markt met die uit de periode van 2000-2003. Wat opvalt is dat extreme ‘oversold’ en ‘overbought’ condities binnen de ‘mean reversion’ elkaar snel opvolgen, voordat de markten voor een langere periode in relatieve rust terugkeren binnen de bandbreedte van -10% en +10%. We hebben deze extremen in beide bear markten omcirkeld.

AEX-visie
Het aardige is dat deze techniek een welkome aanvulling is op onze eigen visie. Mijn eigen visie is gebaseerd op ‘chartreading’ en dus subjectief. De ‘mean reversion’ is een objectieve methode om te kijken waar koersen zich bevinden ten opzichte van een gemiddelde en of koersen op de lange termijn dicht bij een bodem dan wel top liggen.

Overeenkomst
In onze vorige column ‘Laatste acceleratie binnen stijgende trend’ was en is onze subjectieve visie dat de markten nog één keer fors kunnen stijgen voordat een correctie begint, met een koersdoel tussen de 272 en 280 punten voor de AEX Index. Dit lijkt wonderwel overeen te komen met de ‘mean reversion’.

Het 50-daags gemiddelde is vrijdag geëindigd op 245,50 punten en stijgt met circa 1 punt per handelsdag. Recent heeft de koers weer de maximale afwijking ten opzichte van het 50-daags gemiddelde bereikt op 15%. Als de laagste koers nu in de komende dagen weet te stabiliseren boven de dunne rode horizontale lijn op +6% dan zou de afwijking nog één keer een aanval op de extreme van +15% kunnen wagen om daarna te corrigeren.
Uitgaande van een 1 punt hoger gemiddelde op 246,50 punten is de maximale downside binnen dit scenario voor de laagste koers circa 261 punten. Als de laagste koers hierboven weet te blijven dan kan de laagste koers in de laatste sterke stijging uitkomen op 15% boven het gemiddelde, maandag op 283,50. Met een gemiddelde wat in de komende dagen verder stijgt biedt dit mogelijk zelfs ruimte richting de top begin november op 291 punten, om van daaruit toch aan een grotere daling te beginnen.
In deze correctie verwachten we dat de laagste koers circa 10% onder het gemiddelde komt te liggen. Uitgaande van het gemiddelde op 246,50 zou dit maandag een stand van circa 222 punten betekenen. Met een verder stijgend gemiddelde in de komende weken zou onze verwachte hogere bodem op 230 punten daar nog prima in passen.

Roelof-Jan van den Akker is Senior technical analyst binnen ING Wholesale Bank en verantwoordelijk voor technische analyse binnen dit bedrijfsonderdeel en ING Financial Markets. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel. Zijn technische analyse visie is geen rechtstreeks beleggingsadvies. Hij heeft geen posities in individuele aandelen of aandelenmarkten.

© Roelof-Jan van den Akker (ING) @ RTLZ.nl
Bron: RTLZ.nl
pi_69817649
Mensen die lid willen worden van TerugBellenBijAfstort (C) mogen nu hun 06-nummer posten
  maandag 8 juni 2009 @ 09:38:36 #64
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_69817952
tvp
pi_69818394
quote:
Natural Gas Cheapest to Oil Since 1992 Signals Gain (Update1)

June 8 (Bloomberg) -- This year’s 31 percent decline in natural gas made it the worst performing commodity and the cheapest next to oil since the fall of the Soviet Union. That’s about to change, if history is any guide.

Natural gas lost 72 percent in 11 months as the U.S. fell into the deepest recession in 50 years and drillers failed to idle rigs fast enough to control inventories. Stockpiles are 22 percent larger than the five-year average, the Energy Department said. Oil costs 18 times more than gas, the biggest gap since 1992, when the collapse of communism cut supplies from Russia, according to data compiled by Bloomberg.

Now, gas drillers are tightening their grip on production just as the economy shows signs of improving. The number of U.S. rigs plunged 56 percent in nine months, the steepest drop in two decades, Baker Hughes Inc. said. Gas may rise 38 percent in the second half, while oil will gain 22 percent, according to Bloomberg analyst surveys.

“The scope for gas to rally before the end of the year is bigger than for oil,” said Ben P. Dell, an energy analyst with Bernstein Research in New York. “The gas market is playing out as expected. Supplies are getting drastically reduced because of falling rig counts, and demand is showing some signs of stabilization.”

Gas for July delivery was trading at $3.858 per million British thermal units, down 0.3 percent, on the New York Mercantile Exchange at 12:24 p.m. in Singapore. It closed at $3.868 on June 5, its 31 percent drop this year the most in the 24-member S&P GSCI Commodity Index.

Oil vs. Gas

Futures may rise this week, a Bloomberg News survey of 16 analysts showed. Oil cost 8.4 times more than gas on average during the past decade, according to data compiled by Bloomberg.

Prices are likely to climb to an average $6.50 per million Btu in the fourth quarter from an average $3.90 in the second, Eugen Weinberg, an analyst with Commerzbank AG in Frankfurt, forecast last month. The price has averaged $3.766 so far this quarter and is up 10 percent in two weeks.

The number of U.S. gas rigs declined to 700 last week, the lowest since 2002, according to Houston-based Baker Hughes, the world’s third-largest oilfield-services supplier.

OPEC’s decision to cut production by 3.46 million barrels a day, or about 12 percent, helped crude rally 54 percent this year, to $68.44 a barrel on June 5 in New York.

The Organization of Petroleum Exporting Countries pumped close to capacity as the economy expanded and crude almost tripled between January 2007 and July 2008 to a record $147.27 on July 11. Natural gas followed, more than doubling to a 2008 high of $13.694 per million Btu on July 2.

Collapsing Demand

As the economy slowed, demand from factories and power plants, the users of 58 percent of all natural gas, declined. By April, prices touched a six-year low of $3.155.

“Fundamentals are holding gas down, and crude oil is trading less on fundamentals and more on consumer sentiment and perception,” said Steven Schork, president of Schork Group Inc. of Villanova, Pennsylvania, an energy-trading consultant. “We have a disconnect between the two, and there is no expectation in the near term to see these two re-link.”

Dell at Bernstein Research said gas needs to reach $7.50 to spur enough production to meet demand, known in the industry as the marginal cost of supply. He forecasts gas will more than double to $9 to $10 by the end of the year, while oil will rise to $70 or $80 a barrel from $68.44 as of June 5.

If he proves right, a speculator who bought 10 gas contracts and sold an equal number of crude futures would earn a return of about 46 percent.

Price Ratios

Dell’s fourth-quarter gas price would lower the ratio to about 8-to-1. The median estimate of analysts in the Bloomberg survey for $5.50 represents 11-to-1, based on the fourth-quarter forecasts at $61 a barrel.

Oil reached 18.1 times the price of gas on June 4, the highest since January 1992. The ratio fell to 8-to-1 by September that year as Hurricane Andrew halted daily output of 13 billion cubic feet of gas and the economy recovered from a recession.

Bill O’Grady, the chief markets strategist at St. Louis- based Confluence Investment Management LLC, an investment advisory and management firm, said the ratio may reach 20 to 1 or greater as natural gas inventories increase as do risks to oil supplies. Oil production in Nigeria, Africa’s biggest producer, fell to less than half the country’s capacity last month as fighting escalated in the Niger River delta.

“We have made tremendous strides in improving” the gas supply situation, he said. “When the technology improved to the point where you can capture shale gas, we found out we’ve got all kinds of supply here in the Lower 48.”

Gas Shales

Gas producers started tapping so-called shale gas formations after technology to exploit the reserves was perfected in the 1990s. Gas in shale deposits is locked into nonporous rocks. Gas found in more traditional locations is often under enough pressure to rise to the surface on its own.

While home resale data and forecasts for a strengthening gross domestic product show the economy is stabilizing from the recession that started in December 2007, it’s premature to say the contraction is over, according to the National Bureau of Economic Research, which calls the nation’s financial cycles.

Gross domestic product estimated on a monthly basis “had a trough earlier this year, but it is way too early to say that it is a true trough rather than a pause in a longer decline,” said Robert Hall, who heads the NBER’s Business Cycle Dating Committee.

Economists expect the economy to grow 0.5 percent in the next quarter and then expand further, according to 61 responses to a Bloomberg News survey.

Houston-based ConocoPhillips, the third-largest U.S. oil company, expects natural gas will rise to $6 to $8 as early as next year as demand recovers, said John Wright, president for gas and power marketing.

“I don’t think the levels that we’re at now will provide the supply needed to meet demand, and that says prices will go up from here,” he said in a June 4 interview in Houston.
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=anGqYysKmt9k

Buy, Buy, Buy
pi_69818447
Beurs rood, KPN groen, altijd gewoon he .
pi_69818539
quote:
AEX reageert: SELL SELL SELL
pi_69818755
quote:
Op maandag 8 juni 2009 10:06 schreef RvLaak het volgende:

[..]

AEX reageert: SELL SELL SELL
De kans wordt steeds groter dat we uit het trendanaaltje gaan vallen.
pi_69818884
quote:
Op maandag 8 juni 2009 10:15 schreef pberends het volgende:

[..]

De kans wordt steeds groter dat we uit het trendanaaltje gaan vallen.
Gezien het slechte nieuws en de krimp in verschillende sectoren is de beurs de afgelopen weken naar mijn mening ook te ver door geschoten.
  maandag 8 juni 2009 @ 10:40:26 #70
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_69819421
quote:
Op maandag 8 juni 2009 10:02 schreef UncleSam het volgende:
KPN staat wel redelijk laag momenteel niet?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 8 juni 2009 @ 11:01:58 #71
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69820061
quote:
Luchtvaartsector verliest mogelijk 6,4 miljard

8 juni 2009, 9:28 | ANP
KUALA LUMPUR (AFN) - Het gaat in de luchtvaart slechter dan reeds gevreesd. De Internationale Luchtvaart Vereniging (IATA) schat maandag dat de sector dit jaar circa 6,4 miljard euro verliest.

IATA-topman Giovanni Bisignani heeft dat op een bijeenkomst in Kuala Lumpur (Maleisië) gezegd. Zijn schatting van het verlies is twee keer zo groot als de laatste inschatting van verliezen in de luchtvaart, die slechts drie maanden geleden werd gepubliceerd.

Bisignani noemde het de ernstigste crisis die de luchtvaart ooit heeft meegemaakt. Volgens de nieuwste inzichten komt het verlies van de maatschappijen over 2008 uit op 10,4 miljard dollar, en over 2008 en 2009 samen op zo'n 20 miljard dollar. De luchtvaartmaatschappijen krijgen dit jaar te maken met 8 procent minder passagiersvervoer en 17 procent minder vracht. Dat weegt zwaarder dan de lagere brandstofprijzen.

Broeikasgas

De IATA kondigde verder aan dat luchtvaartmaatschappijen hebben beloofd ervoor te zorgen dat de groei van de luchtvaart vanaf 2020 niet meer zal leiden tot nog meer uitstoot van het broeikasgas CO2. Om dit doel te bereiken moeten energiemaatschappijen meer energievriendelijke brandstof gaan leveren en zouden overheden ervoor moeten zorgen dat de luchtvaartmaatschappijen toegang hebben tot emissiehandel.

Dit jaar zou al 7 procent vermindering van de uitstoort mogelijk zijn, aldus Bisignani. Vijf procent door vermindering van capaciteit door de economische crisis en 2 procent door maatregelen om uitstoot te verminderen.
Een verdubbelde olieprijs zal ook niet helpen.
Green shoots
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_69820327
Duss...de pijlen staan omlaag gericht?
pi_69820390
quote:
de voorraden in de USA die thans zijn opgeslagen zijn op een historische hoogte gekomen, zo hoog dat er simpelweg geen opslagcapaciteit meer is. Alles zit vol.

Sell, sell, sell (buy later maar een keer)

Ow ja, Nederlands trots RDS is voor meer dan 50% afhankelijk van gas ipv olie.
pi_69820806
quote:
Bank Profits From Accounting Rules Masking Looming Loan Losses

June 5 (Bloomberg) -- Big banks in the U.S. say they’re on the mend. The five largest were profitable in the first quarter, rebounding from record losses for the industry in the fourth quarter. Share prices have jumped, with the KBW Bank Index doubling since March 6.

Treasury Secretary Timothy Geithner, after “stress testing” 19 banks on their ability to withstand a worsening economy, declared in early May that Americans can be confident in the banks’ stability and resilience. Wells Fargo & Co. and Morgan Stanley were among banks raising $43 billion in new capital since then through share sales.

“With our capital and assets, stressed as they have been, we can go back to focusing all our attention on managing our business and restoring value,” Citigroup Inc. Chief Executive Officer Vikram Pandit said after Geithner’s examinations were completed.

The revival may be short-lived. Analysts who have examined the quarterly profits and government tests say that accounting rule changes and rosy assumptions are making the institutions look healthier than they are.

The government probably wants to win time for the banks, keeping them alive as they struggle to earn their way out of the mess, says economist Joseph Stiglitz of Columbia University in New York. The danger is that weak banks will remain reluctant to lend, hobbling President Barack Obama’s efforts to pull the economy out of recession.

‘Bogus’ Profit

Citigroup’s $1.6 billion in first-quarter profit would vanish if accounting were more stringent, says Martin Weiss of Weiss Research Inc. in Jupiter, Florida. “The big banks’ profits were totally bogus,” says Weiss, whose 38-year-old firm rates financial companies. “The new accounting rules, the stress tests: They’re all part of a major effort to put lipstick on a pig.”

Further deterioration of loans will eventually force banks to recognize losses that their bookkeeping lets them ignore for now, says David Sherman, an accounting professor at Northeastern University in Boston. Janet Tavakoli, president of Tavakoli Structured Finance Inc. in Chicago, says the government stress scenarios underestimate how bad the economy may get.

The accounting rule changes that matter most for the banks came on April 2, when the Financial Accounting Standards Board gave companies greater latitude in how they establish the fair value of assets. Lawmakers, including Representative Paul Kanjorski, a member of the House Financial Services Committee, had complained that existing mark-to-market standards worsened the financial crisis.

Debt Valuation

Along with that change, FASB also let companies recognize losses on the value of some debt securities on their balance sheets without counting the writedowns against earnings. If banks plan to hold the debt until maturity, they can avoid hurting the bottom line.

At Citigroup, the recipient of $346 billion in fresh capital and asset guarantees from the government, about 25 percent of the quarterly net income came thanks to the debt securities rule change, the bank said.

Another $2.7 billion before taxes came from an accounting rule that lets a company record income when the value of its own debt falls. That reflects the possibility a company could buy back bonds at a discount, generating a profit. In reality, when a bank can’t fund such a transaction, the gain is an accounting quirk, Weiss says.

Citigroup also increased its loan loss reserves more slowly in the first quarter, adding $10 billion compared with $12 billion in the fourth quarter, even as more loans were going bad. Provisions for loan losses cut profits, so adding more to this reserve could have wiped out the quarterly earnings.

Wells Fargo

Without those accounting benefits, Citigroup would probably have posted a net loss of $2.5 billion in the quarter, Weiss estimates. In the five previous quarters, Citigroup lost more than $37 billion.

Wells Fargo also took advantage of the change in the mark- to-market rules. The new standards let Wells Fargo boost its capital $2.8 billion by reassessing the value of some $40 billion of bonds, the bank said in May. And the bank augmented net income by $334 million because of the effect of the rule on the value of debts held to maturity.

Wells Fargo spokeswoman Julia Tunis Bernard declined to comment, as did Citigroup’s Jon Diat.

The higher valuations Wells Fargo put on its securities probably won’t last, as defaults increase on home mortgages, credit cards and other consumer and corporate lending, Northeastern’s Sherman says.

Fed’s Optimism

“These changes will help the banks hide their losses or push them off to the future,” says Sherman, a former Securities and Exchange Commission researcher.

The Federal Reserve, which designed the stress tests, used a 21 percent to 28 percent loss rate for subprime mortgages as a worst-case assumption. Already, almost 40 percent of such loans are 30 days or more overdue, according to Tavakoli, who is the author of three primers on structured debt. Defaults might reach 55 percent, she predicts.

At the same time, the assumptions on how much banks can earn to offset their losses are inflated, partly because of the same accounting gimmicks employed in first-quarter profit reports, Weiss says.

“There’s a chance that it might work,” Columbia’s Stiglitz says of the government’s attempt to boost confidence. “If it does, then they’ll look like the brilliant general. But all these efforts also bank on the economy recovering and housing prices not falling too much further. Those are not safe assumptions.”

Indeed, while the government and accounting rule makers try to help the banks look their best, they may make the U.S. economy worse. As long as lenders are stuck with bad loans, they can’t provide new money to consumers or corporations to fuel a potential recovery. The banks may look pretty, but they’ll be zombies until they clean up their books.
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601109&sid=alC3LxSjomZ8

Bogussssssss.
pi_69820873
quote:
Op maandag 8 juni 2009 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

de voorraden in de USA die thans zijn opgeslagen zijn op een historische hoogte gekomen, zo hoog dat er simpelweg geen opslagcapaciteit meer is. Alles zit vol.

Sell, sell, sell (buy later maar een keer)

Ow ja, Nederlands trots RDS is voor meer dan 50% afhankelijk van gas ipv olie.
Markets bottom out on extremely bad news, if you don't understand that, you shouldn't be an investor.

Ik denk dat de gasprijs de komende weken/maanden zeer zwak blijft, maar het kan fors omhoog op langere termijn, zeker naar de winter toe.
pi_69821007
quote:
goh, dat hadden wij hier nou helemaal niet verwacht...
pi_69821087
quote:
Op maandag 8 juni 2009 11:31 schreef pberends het volgende:

[..]

Markets bottom out on extremely bad news, if you don't understand that, you shouldn't be an investor.

Ik denk dat de gasprijs de komende weken/maanden zeer zwak blijft, maar het kan fors omhoog op langere termijn, zeker naar de winter toe.
dan moet ik alles kopen, begrijp ik
Jij denkt dat het niet slechter kan, kennelijk?

toevallig het linkje naar het artikel op het FD wat ik hier poste ook gelezen, hoe Shell en anderen met derivaten op dit soort producten omgaan?
pi_69821554
quote:
Op maandag 8 juni 2009 10:02 schreef UncleSam het volgende:
KPN staat nu eenmaal bekend als uber-defensief aandeel nadat het die grote fiasco had begin 2000 met de internet-bubble.

Overigens is het interessant om te zien dat we nu ook met Binck in de UK kunnen kopen
pi_69821707
quote:
Op maandag 8 juni 2009 11:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dan moet ik alles kopen, begrijp ik
Jij denkt dat het niet slechter kan, kennelijk?

toevallig het linkje naar het artikel op het FD wat ik hier poste ook gelezen, hoe Shell en anderen met derivaten op dit soort producten omgaan?
Ik denk dat het veel slechter kan met bijna alles, maar vergeet niet, gas is sinds januari bijna gehalveert, terwijl andere markten op dit moment gelijk staan met begin van het jaar of zoals olie doodleuk verdubbeld is. Bij gas is veel slecht nieuws al in de prijs verwerkt.
  maandag 8 juni 2009 @ 12:08:03 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69822000
quote:
Op maandag 8 juni 2009 11:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Overigens is het interessant om te zien dat we nu ook met Binck in de UK kunnen kopen
Tof! Dit hadden ze overigens al voor Q1 beloofd. Nu Zwitserland nog...
Mijn reisverslagen
pi_69822079
quote:
Op maandag 8 juni 2009 12:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Tof! Dit hadden ze overigens al voor Q1 beloofd. Nu Zwitserland nog...
Nu Timboektoe nog.
pi_69822191
The bear market rally is over.
pi_69823211
tvp
it's better to burn out than to fade away...
pi_69823266
quote:
Op maandag 8 juni 2009 12:15 schreef TeringHenkie het volgende:
The bear market rally is over.
Het is meer wat zijwaarts geneuzel, als we rond de -2% eindigen of lager zou het me niks verbazen dat we morgen weer rustig met 1.5% openen.
pi_69824118
quote:
Op maandag 8 juni 2009 11:58 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik denk dat het veel slechter kan met bijna alles, maar vergeet niet, gas is sinds januari bijna gehalveert, terwijl andere markten op dit moment gelijk staan met begin van het jaar of zoals olie doodleuk verdubbeld is. Bij gas is veel slecht nieuws al in de prijs verwerkt.
misschien is daar wel een goede reden voor. De productiecapaciteit van gas is enorm gegroeid, zeker t.o.v. olie.
pi_69824991
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

misschien is daar wel een goede reden voor. De productiecapaciteit van gas is enorm gegroeid, zeker t.o.v. olie.
Wat ben jij een vervelend mannetje zeg. Heb je het bericht wel gelezen?
quote:
Now, gas drillers are tightening their grip on production just as the economy shows signs of improving. The number of U.S. rigs plunged 56 percent in nine months, the steepest drop in two decades, Baker Hughes Inc. said.
pi_69825856
Restaurant neemt Belgische frank aan tegen crisis
quote:
Een restaurantuitbater uit het Belgische Deinze laat klanten nog betalen met oude Belgische franken. Geert Boterdaele, eigenaar van restaurant 't Fermetje probeert met de stunt voor nog wat extra inkomsten te zorgen omwille van de crisis, en dat blijkt nog te werken ook.

Hij heeft elk weekend een paar extra tafeltjes gevuld met klanten die nog met de oude munteenheid betalen. Boterdaele krijgt vooral oude briefjes van 100 frank binnen, maar heeft ook briefjes van 1.000, 2.000 en 10.000 frank in de kassa.

In België is geen einddatum ingesteld tot wanneer Belgische Franks (biljetten) mogen worden omgewisseld bij de Nationale Bank van België. Muntgeld is niet meer om te wisselen tegen euro’s.
Da's behoorlijk creatief met geld omgaan
pi_69826139
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:16 schreef pberends het volgende:
Hoeveel is 600 pence
100 pence = 1 Engelse Pond

of vat ik je vraag niet?
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_69826259
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:03 schreef pberends het volgende:

[..]

[..]
Wanneer de kaas al vol met gaten zit kun je wel blijven boren maar zul je tussen de gaten toch echt geen kaas meer gaan vinden.
pi_69826266
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:03 schreef pberends het volgende:

[..]

[..]
wat ben jij een sukkel, misschien werk ik voor 1 van die gasdrillers, en hobbel ik niet achter de eerste beste welgevallige internetquote aan, maar weet ik wat voor projecten die hebben uitstaan, wat hun posities zijn.

iedereen die niet direct het genie van pberends erkent, en zich aan zijn voeten werpt, is direct vervelend, dom, en begrijpt het niet.
pi_69826489
en als je ook nog inhoudelijk het ergens over wil hebben.

In de USA kunnen ze boren tot ze een ons wegen, ze kunnen het niet meer opslaan. Alle opslagcapaciteit is benut. Bovendien wordt er in de rest van de wereld bijna oneindig meer gas gewonnen dan in de USA. Ga maar na hoeveel mega gas velden de laatste 2 jaar online zijn gekomen.

Dat er een disconnect is tussen olie en gas prijs is niet vreemd. Heeft te maken met schaarste (alhoewel dat laatste bij olie ook nogal relatief is, heeft meer te maken met speculatie, en dat is waar dat artikel in FD overgaat, hoe grote spelers de derivatenhandel bespelen, met name de looptijden van contracten)
pi_69827591
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
en als je ook nog inhoudelijk het ergens over wil hebben.

In de USA kunnen ze boren tot ze een ons wegen, ze kunnen het niet meer opslaan. Alle opslagcapaciteit is benut. Bovendien wordt er in de rest van de wereld bijna oneindig meer gas gewonnen dan in de USA. Ga maar na hoeveel mega gas velden de laatste 2 jaar online zijn gekomen.

Dat er een disconnect is tussen olie en gas prijs is niet vreemd. Heeft te maken met schaarste (alhoewel dat laatste bij olie ook nogal relatief is, heeft meer te maken met speculatie, en dat is waar dat artikel in FD overgaat, hoe grote spelers de derivatenhandel bespelen, met name de looptijden van contracten)
Opslag capaciteit valt te bouwen, en zoals we er nu voor staan zou dat niet eens zo heel gek idee zijn om meer banen te creëren in Amerika. En in ogenschouw nemen dat Amerika de nr.2 in de wereld is wat betreft gas productie lijkt me het nog veel beter om hier wat aan te doen.

Overigens gaan we voor sluitingstijd maar weer eens van ouds gokken c.q speculeren met onze vertrouwde turbootjes
pi_69827927
erg fanatiek volgen we WS niet...
  Moderator maandag 8 juni 2009 @ 15:45:22 #95
236264 crew  capricia
pi_69827938
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:35 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Overigens gaan we voor sluitingstijd maar weer eens van ouds gokken c.q speculeren met onze vertrouwde turbootjes

Daar zat ik ook al aan te denken! Tis weer zo hard gedaald vandaag...even afwachten wat ze in de States doen..en dan Sprinter Long kopen maar!
Of zou jij verder short gaan???
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_69828106
quote:
Op zondag 7 juni 2009 16:26 schreef richbitch het volgende:

[..]

Kan ik het volgen?
ja richbitch!!! hoeveel weet je al van technische analyse af?
quote:
Op zondag 7 juni 2009 16:31 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar je leest in deze topics ook vaak genoeg dat mensen er geen reet van begrijpen, en goed op de bek gaan, incluis mijzelf. Probleem was alleen toen de beurs zo erg naar beneden ging, en we die records sloegen op de AEX met meest positieve dagen en negatieve dagen, ging het op turbo niveau echt razend snel. En dan kunnen beginners happig worden op de knotsgekke dag rendementen die er gehaald worden. Het is niet alleen hosanna in deze topics, en je kunt je afvragen als iemand gaat beleggen er toch een link uit moet gaan naar het feit dat er ook een kans is op het feit dat je het kwijtraakt?
[..]

Jan is een echte TA topper Wij begrijpen er alleen niks van

Gebruiken hier mensen trouwens specifieke exit strategies voor het verkopen of afbouwen van hun posities ? Ben daar op dit moment namelijk mee bezig.

En Richbitch weet jij hoe je log. grafieken kunt tekenen met MS?

Overigens kwam ik nog een post tegen van Janvks op een ander forum waar ik de naam ff niet van noem Een quote die even gepost kon worden, en misschien enige uitleg hier over wil geven?
[..]

ben jij een stalker sitting_elfling?
pi_69828233
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:50 schreef janvks het volgende:

[..]

ja richbitch!!! hoeveel weet je al van technische analyse af?
[..]

ben jij een stalker sitting_elfling?
Ik ben geen stalker, wees niet bevreesd . Je uitlatingen betreffende TA vielen hier gewoon wat op. En een snelle sweep door wat andere (mindere) beleggingsfora bleek dat je daar ook zat en over TA zat te spreken. Ik bedoel, ik persoonlijk vind TA erg interessant maar als mensen daar over praten is het altijd wel zo prettig een goede uitleg daar bij te geven. Het hoe wat en waarom je iets moet doen vanwege een TA.
pi_69828277
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Daar zat ik ook al aan te denken! Tis weer zo hard gedaald vandaag...even afwachten wat ze in de States doen..en dan Sprinter Long kopen maar!
Of zou jij verder short gaan???
Als we zo rond die -1.50% en lager kunnen blijven vlieg ik ook long voor morgen ochtend. Mochten we toch weer rond vijf een spike omhoog krijgen dan neem ik wat betreft de indices geen sprinters/turbo's.
  Moderator maandag 8 juni 2009 @ 16:02:08 #99
236264 crew  capricia
pi_69828454
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ben geen stalker, wees niet bevreesd . Je uitlatingen betreffende TA vielen hier gewoon wat op. En een snelle sweep door wat andere (mindere) beleggingsfora bleek dat je daar ook zat en over TA zat te spreken. Ik bedoel, ik persoonlijk vind TA erg interessant maar als mensen daar over praten is het altijd wel zo prettig een goede uitleg daar bij te geven. Het hoe wat en waarom je iets moet doen vanwege een TA.
Alle info over TA is hier ook welkom!!
Ben net begonnen met een hele stapel "Technische en Kwantitatieve Analyse" (TKA in de wandelgangen) te lezen die ik gekregen heb. Bijzonder interessant!
Erg leuk om ook weerstanden te berekenen adhv Fibonacci (voor wat het waard is, maar blijft interessant omdat dat ook psych. is).
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_69828766
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:45 schreef shilizous_88 het volgende:

[..]

100 pence = 1 Engelse Pond

of vat ik je vraag niet?
Hoe kan men een 600 pence koersdoel buy voor Reed geven, terwijl het aandeel hoger staat dan 600 pence?
pi_69828787
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

wat ben jij een sukkel, misschien werk ik voor 1 van die gasdrillers, en hobbel ik niet achter de eerste beste welgevallige internetquote aan, maar weet ik wat voor projecten die hebben uitstaan, wat hun posities zijn.

iedereen die niet direct het genie van pberends erkent, en zich aan zijn voeten werpt, is direct vervelend, dom, en begrijpt het niet.
Allahu Akbar!
pi_69828843
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:11 schreef pberends het volgende:

[..]

Hoe kan men een 600 pence koersdoel buy voor Reed geven, terwijl het aandeel hoger staat dan 600 pence?
Hopen dat mensen gaan kopen?
pi_69828875
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:11 schreef pberends het volgende:

[..]

zijn het wel dezelfde aandelen? In de UK staat Reed Elsevier op 475 pence thans.
pi_69828895
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Oké ik zal uitleggen wat ik bedoelde met die post daar. Ik bedoelde dat van die stalker trouwnes ook niet serieus

Stel je leert technische analyse en dat is wonderbaarlijk! Nu begint het echte doel. Geld verdienen met technische analyse. Wat ik bedoelde met die post was het volgende:
Technische analyse leren en gebruiken zonder dat je er geld meer verdient is waardeloos!!! Zeg nou zelf, wat maakt het uit wat de markt doet, jij haast perfect voorspelt wat het gaat doen maar niet in staat bent te handelen hiermee en geld te verdienen?

Als je dan kijkt naar die gast die twaalfduizend verspeelde in een paar dagen. Hij zei dat hij het niet kon aanzien wat de markt deed zonder dat hij meedeed. Dat is de foute instelling. De markt voorspellen is hartstikke leuk , maar aan het einde van de dag/week of maand wil je toch geld verdienen ALS dat mogelijk is.

Als je gaat gokken maar dan in ieder geval een curve van je geld, zo'n equity curve door je winst of verlies per dag bijv. vast te leggen. Dan vraag je je eerder af wat je aan het doen bent. Ik zou vragen welke curve is belangrijker de lijn die aangeeft wat de AEX doet of de lijn die aangeeft hoeveel geld je aan het eind van elke dag hebt.
pi_69828907
quote:
mag ik zeker niks op zeggen? Jeroen z'n neus is langer dan z'n oren breed zijn

en als dit een huizentopic was geweest, weet ik wel wat de reactie zou zijn geweest (wij van wc eend.....) Bovendien jammer dat Shell er niks aan heeft. Oliestaten exploteren hun eigen olie wel, Shell mag de technische kennis leveren (en daar zijn ze goed in)

waarom zet Shell alle investeringen in duurzame energie bronnen dan stil, trouwens? Jeroentje ...
  maandag 8 juni 2009 @ 16:41:37 #107
24313 Gremen
Eindbaas
pi_69829741
WS gaat 'gewoon' naar de plus
pi_69829839
moet trouwens niet gekker worden: Wavin moet een claimemmissie doen van MEER dan haar huidige marktwaarde (!), maar staat vrolijk in de plus.... ? que?
pi_69830204
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
moet trouwens niet gekker worden: Wavin moet een claimemmissie doen van MEER dan haar huidige marktwaarde (!), maar staat vrolijk in de plus.... ? que?
Oud nieuws
pi_69830671
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:54 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Oud nieuws
emissie toch veel groter dan verwacht?

"De maandag door Wavin aangekondigde herfinanciering, onder meer door versterking van het eigen vermogen met euro 225 mln, is volgens analisten van Petercam omvangrijker dan verwacht. Op voorhand gingen de analisten uit van maximaal euro 170 mln. Ze wijzen erop dat de emissie 20% groter is dan de huidige marktkapitalisatie van Wavin." (bron: FD)
pi_69830741
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Emissies worden vaak als positief gezien als het 't bedrijf weer gezonder maakt.
pi_69830751
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

emissie toch veel groter dan verwacht?

"De maandag door Wavin aangekondigde herfinanciering, onder meer door versterking van het eigen vermogen met euro 225 mln, is volgens analisten van Petercam omvangrijker dan verwacht. Op voorhand gingen de analisten uit van maximaal euro 170 mln. Ze wijzen erop dat de emissie 20% groter is dan de huidige marktkapitalisatie van Wavin." (bron: FD)
Hmm, dan is deze stijging erg vreemd idd. Blijkbaar vind de markt het wel meevallen.
  maandag 8 juni 2009 @ 17:11:22 #113
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69830818
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:15 schreef janvks het volgende:

[..]

Oké ik zal uitleggen wat ik bedoelde met die post daar. Ik bedoelde dat van die stalker trouwnes ook niet serieus

Stel je leert technische analyse en dat is wonderbaarlijk! Nu begint het echte doel. Geld verdienen met technische analyse. Wat ik bedoelde met die post was het volgende:
Technische analyse leren en gebruiken zonder dat je er geld meer verdient is waardeloos!!! Zeg nou zelf, wat maakt het uit wat de markt doet, jij haast perfect voorspelt wat het gaat doen maar niet in staat bent te handelen hiermee en geld te verdienen?

Als je dan kijkt naar die gast die twaalfduizend verspeelde in een paar dagen. Hij zei dat hij het niet kon aanzien wat de markt deed zonder dat hij meedeed. Dat is de foute instelling. De markt voorspellen is hartstikke leuk , maar aan het einde van de dag/week of maand wil je toch geld verdienen ALS dat mogelijk is.

Als je gaat gokken maar dan in ieder geval een curve van je geld, zo'n equity curve door je winst of verlies per dag bijv. vast te leggen. Dan vraag je je eerder af wat je aan het doen bent. Ik zou vragen welke curve is belangrijker de lijn die aangeeft wat de AEX doet of de lijn die aangeeft hoeveel geld je aan het eind van elke dag hebt.
Ik ben niet onbekend met TA al zeg ik het zelf. Het gaat mij meer om de specifieke instap momenten betreffende de TA. Welke dat ook is, of dat nu Aroon of MACD of iets anders is maakt mij het niet heel veel uit. De instap momenten worden namelijk vaak anders geinterpreteerd door mensen. Waardoor je verschillende resultaten krijgt terwijl iedereen wel hetzelfde concept gebruikt.

Overigens zit ik echt weer te kloten met m'n long posities op de AEX. Vrees dat ik ze er maar weer uitgooi
pi_69830874
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:09 schreef pberends het volgende:

[..]

Emissies worden vaak als positief gezien als het 't bedrijf weer gezonder maakt.
dan wordt het tijd dat ING eens een emissie doet, en daarmee de burgers afbetaalt
  maandag 8 juni 2009 @ 17:21:30 #115
24313 Gremen
Eindbaas
pi_69831161
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:11 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Overigens zit ik echt weer te kloten met m'n long posities op de AEX. Vrees dat ik ze er maar weer uitgooi
Misschien wordt het toch nog wat me je
  maandag 8 juni 2009 @ 18:02:36 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69832611
We gaan deze week weer treasuries veilen

Morgen: $35 miljard 3-jaars
Woensdag: $19 miljard 10-jaars
Donderdag: $11 miljard 30-jaars

Mijn reisverslagen
  maandag 8 juni 2009 @ 18:27:06 #117
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69833404
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:21 schreef Gremen het volgende:

[..]

Misschien wordt het toch nog wat me je
Ach, het verlies zal een paar tientjes bedragen. Dat is niet onoverkomelijk.
quote:
Op maandag 8 juni 2009 18:02 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Kan de waarde op de T-Bill eigenlijk nog lager dan 0.005 waar de 13-weekse T-Bill een lange poos op heeft gestaan?

Overigens is het ook wel mooi te zien in de grafiek hier onder dat de treasuries een korte tijd samenlopen maar in het geval van flinke groei of daling weer uiteen lopen.
pi_69834070
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dan wordt het tijd dat ING eens een emissie doet, en daarmee de burgers afbetaalt
Tja, dat zegt Kees de Kort ook al tijden. Waarom gaat ING niet naar de share- en bondholders voordat die idioten bij de belastingbetaler aankloppen...
pi_69835637
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:11 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ben niet onbekend met TA al zeg ik het zelf. Het gaat mij meer om de specifieke instap momenten betreffende de TA. Welke dat ook is, of dat nu Aroon of MACD of iets anders is maakt mij het niet heel veel uit. De instap momenten worden namelijk vaak anders geinterpreteerd door mensen. Waardoor je verschillende resultaten krijgt terwijl iedereen wel hetzelfde concept gebruikt.

Wow ik zoek al tijdens de Amerikaanse open redenen om te shorten ik zou niet long durven gaan jij bent echt dapper sitting elfling
pi_69835771
quote:
Op maandag 8 juni 2009 18:02 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik weet toch al wie de koper is, en dat die koper de handel twee keer zal overschrijven
  maandag 8 juni 2009 @ 19:38:02 #121
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69836041
quote:
Op maandag 8 juni 2009 18:27 schreef sitting_elfling het volgende:
Kan de waarde op de T-Bill eigenlijk nog lager dan 0.005 waar de 13-weekse T-Bill een lange poos op heeft gestaan?
Kan prima (zelfs licht negatief). Je moet toch ergens heen met je geld en als je niet in aandelen durft of in langer lopende treasuries...
quote:
Overigens is het ook wel mooi te zien in de grafiek hier onder dat de treasuries een korte tijd samenlopen maar in het geval van flinke groei of daling weer uiteen lopen.
[ afbeelding ]
Steilere yieldcurve
Al is er nu alleen nog maar sprake van krimp... Het steiler lopen van de yieldcurve kan betekenen dat men anticipeert op inflatie (al dan niet ten gevolge van herstel) of er is gewoon teveel aanbod aan treasuries waardoor de prijs naar beneden wordt gedrukt. We zullen er de komende maanden wel achter komen welke van de twee het is.
Mijn reisverslagen
  maandag 8 juni 2009 @ 19:56:53 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69836818
quote:
Op maandag 8 juni 2009 19:31 schreef henkway het volgende:

[..]

Ik weet toch al wie de koper is, en dat die koper de handel twee keer zal overschrijven
Wie?

Als je doelt op de FED: dat is nu juist het interessante. De FED lijkt de controle kwijt te raken want eerdere aankopen lijken alleen maar averechts te hebben gewerkt. We lopen tegen de grenzen van het geldprinten aan.
Mijn reisverslagen
  Moderator maandag 8 juni 2009 @ 20:52:39 #123
236264 crew  capricia
pi_69839364
Ik ben vanmiddag maar niet long gegaan op de AEX. Vond de AEX niet hard genoeg gedaald tov Wall Street.
Maar ik ben wel heel benieuwd wat we de komende weken gaan zien!
Vallen we uit het trentkanaal? Gaan we weer naar beneden?
Of blijven we nog een tijdje doorstijgen naar de 280, waar een weerstand ligt?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_69841546
En alsnog in de plus !
pi_69841642
technische analyse zegt dat het tijd is om te shorten!!!

maar het kan ook verder omhoog gaan
pi_69842207
mms://media2.bloomberg.com/cache/vUij4GMTv.nM.asf

Brynjolfsson Says Fed May Not Raise Rates Until 2011

. Alsof de Fed-rente belangrijk is voor de totale markt. De kapitaalrente gaat vanzelf wel omhoog .
pi_69842262
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:35 schreef Westlander het volgende:
En alsnog in de plus !
En weer een grote spike. Wat was het nieuws waarop de sp500 zo fel reageerde?
  maandag 8 juni 2009 @ 21:55:46 #128
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69842471
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:50 schreef hrrick het volgende:

[..]

En weer een grote spike. Wat was het nieuws waarop de sp500 zo fel reageerde?
Ik heb even telefoontje gepleegd dat ik graag wou, en zeer op prijs stelde dat we morgen in ons kikkerlandje groen gingen openen ivm. long posities die ik bezit op onze liefelijke AEX.

Nee, ik heb geen flauw idee, waarschijnlijk horen we dat later nog wel. Kan dat nu ook niet nachecken via BB.
pi_69842535
Oh, Krugman zegt dat de Amerikaanse recessie in september over is.
  Moderator maandag 8 juni 2009 @ 22:30:16 #130
236264 crew  capricia
pi_69844205
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:37 schreef janvks het volgende:

Kun je iets meer uitleg geven welke TA je gebruikt? Ben benieuwd!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_69844558
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:30 schreef capricia het volgende:

[..]

Misschien is het handig als hij een eigen topic begint met wat voorbeelden / beginners uitleg ?
Kunnen we allemaal wat van leren.
  maandag 8 juni 2009 @ 22:38:08 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69844614
Vanwaar die spike op het einde? Zo zet de daling van de AEX nooit door. En ik hoopte nog wel op een dipje om wat kapitaal dat ik anderhalve week terug langs de kant gezet heb weer te investeren!

Komop, 240-250 moet kunnen.
The End Times are wild
  maandag 8 juni 2009 @ 22:40:48 #133
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69844730
En een claimemissie van ING onder de 10 euro? Dan kunnen ze toch beter Bos 1 miljard aandelen in zijn maar splitsen? Daar is de aandeelhouder beter mee af!
The End Times are wild
pi_69844997
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:37 schreef janvks het volgende:

zo jij hebt er verstand van
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  Moderator maandag 8 juni 2009 @ 22:50:36 #135
236264 crew  capricia
pi_69845191
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:36 schreef Westlander het volgende:

[..]

Misschien is het handig als hij een eigen topic begint met wat voorbeelden / beginners uitleg ?
Kunnen we allemaal wat van leren.
Ja, goed voorstel!
janvks wil je een (beginners)topic openen over TA?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_69845670
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:40 schreef LXIV het volgende:
En een claimemissie van ING onder de 10 euro? Dan kunnen ze toch beter Bos 1 miljard aandelen in zijn maar splitsen? Daar is de aandeelhouder beter mee af!
dat bedoel ik dus. Wouter moet maar eens begrijpen dat hij er zit voor de burgers, en niet voor de aandeelhouders, en de duimschroeven aandraaien. Genoeg cadeautjes.
pi_69846452
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:38 schreef LXIV het volgende:
Vanwaar die spike op het einde? Zo zet de daling van de AEX nooit door. En ik hoopte nog wel op een dipje om wat kapitaal dat ik anderhalve week terug langs de kant gezet heb weer te investeren!

schrijf wat putopties Juni
pi_69846639
quote:
Op maandag 8 juni 2009 23:15 schreef henkway het volgende:

[..]

schrijf wat putopties Juni
Schrijf jij ze? Koop ik ze van je! Je schrijft ze wel naked hé anders gaat de deal niet op.
x
pi_69848013
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:30 schreef capricia het volgende:

[..]

ja hoor capricia, ik gebruik de technische analyse die mij de markt laat voelen, de golven van de marktbewegingen zeggen dingen. maar omdat mensen van elkaar verschillen zien zij dingen anders zoals sitting_elfling al eerder zei. dus je kan zowel kijken of je short wil gaan of long wil gaan!! Er is geen voorkeur eigenlijk
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:46 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

zo jij hebt er verstand van
eigenlijk kan je met technische analyse twee kanten op omhoog of omlaag
  dinsdag 9 juni 2009 @ 00:09:46 #141
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69848583
Een discussie over het nut van technische analyse heeft eigenlijk alleen zin als je concreet maakt wat je daarmee bedoelt. Als tien verschillende analysten tot tien verschillende conclusies komen op basis van dezelfde grafiek dan kun je niet spreken van een 'methode' die al dan niet winstgevend is.

Je zult dus concrete regels moeten definieren en dan onderzoeken of die regels resultaten geven die beter zijn dan random entries en exits. Juist technische analyse loont zich uitstekend voor objectieve testen. Je hebt tenslotte alleen maar een koersgrafiek en geen 'softe' informatie die verschillend geinterpreteerd kan worden. Elke analyst heeft precies dezelfde koersgrafiek als uitgangspunt.

Keert een koers vaker om bij een weerstands- of steunniveau? Betekenen 2 bounces op een trendlijn een bovengemiddelde kans op een derde bounce? Hebben fibonaccilevels een hogere kans op een draaipunt? Geeft een doorbraak van een moving average een grotere kans van een beweging in de ingezette richting? Etc....

Bovenstaande dingen zijn vrij eenvoudig objectief te testen. Het feit dat er nauwelijks statistiek over te vinden is is veelzeggend.
Mijn reisverslagen
pi_69848654
quote:
Op maandag 8 juni 2009 23:19 schreef richbitch het volgende:

[..]

Schrijf jij ze? Koop ik ze van je! Je schrijft ze wel naked hé anders gaat de deal niet op.
ja en wat is er mis mee om putopties te schrijven??
als je de aandelen wilt kopen is dat een goede manier

Putopties DSM JUNI 25 bijvoorbeeld
pi_69848799
@SeLang

Heb jij ooit eens iets getest met een 15min en 60min trend en entries op een 3min bijv.?
x
  dinsdag 9 juni 2009 @ 00:28:06 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69848970
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 00:19 schreef richbitch het volgende:
@SeLang

Heb jij ooit eens iets getest met een 15min en 60min trend en entries op een 3min bijv.?
Ja, ik heb in het verleden vooral veel naar intraday gekeken, met name S&P500 futures en currencies op resp 5min en 30 min fractal.

Dit soort werk (alles 100% door PC gegenereerd met zelfontwikkelde algorithmen)

Ik heb trouwens een backtest van steun- en weerstandsniveaus in voorbereiding. Hopelijk in de loop van deze week op Fok
Mijn reisverslagen
pi_69849152
Okay, zit ook eens wat te backtesten maar heb meestal gewoon twee MA's als filter op en 15 en 30min.. anders geen trade.
Totzover redelijke resultaten op 3min maar ja dat maar vanaf Januari '09
x
  dinsdag 9 juni 2009 @ 00:41:42 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69849243
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 00:37 schreef richbitch het volgende:
Okay, zit ook eens wat te backtesten maar heb meestal gewoon twee MA's als filter op en 15 en 30min.. anders geen trade.
Totzover redelijke resultaten op 3min maar ja dat maar vanaf Januari '09
Ik zou beginnen met minimaal 3-5 jaar data op die tijdschaal.
Maar je kunt je de moeite besparen, MA's hebben geen voorspellende waarde. Been there done that, didn't get the t-shirt...
Mijn reisverslagen
  dinsdag 9 juni 2009 @ 01:49:14 #147
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69850230
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 00:41 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zou beginnen met minimaal 3-5 jaar data op die tijdschaal.
Maar je kunt je de moeite besparen, MA's hebben geen voorspellende waarde. Been there done that, didn't get the t-shirt...
Maar je hebt het toch wel goed voor elkaar wat betreft je trades door de jaren heen. Je was er immers vroeger ook van overtuigd dat bepaalde TA's wel werkten tot je zelf meer onderzoek ging doen en het eigenlijk niet werkte.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 09:08:18 #148
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69852141
quote:
Op maandag 8 juni 2009 20:52 schreef capricia het volgende:
Ik ben vanmiddag maar niet long gegaan op de AEX. Vond de AEX niet hard genoeg gedaald tov Wall Street.
Maar ik ben wel heel benieuwd wat we de komende weken gaan zien!
Vallen we uit het trentkanaal? Gaan we weer naar beneden?
Of blijven we nog een tijdje doorstijgen naar de 280, waar een weerstand ligt?
Het lijkt me dat je jammer dat je toch niet long bent gaan zitten ik heb er toch nog een leuke winst op gedraaid
  dinsdag 9 juni 2009 @ 09:09:36 #149
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69852155
kut is dat. Word ik wakker, kijk naar de opening en ik denk gelijk weer aan sitting_elfling

Laat me met rust
  dinsdag 9 juni 2009 @ 09:40:09 #150
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_69852697
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:38 schreef LXIV het volgende:

Bij mij geldt precies hetzelfde .

Er valt hoe dan ook geen zinnig woord over te zeggen wat de richting gaat worden komende maand.
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  dinsdag 9 juni 2009 @ 09:50:18 #151
24313 Gremen
Eindbaas
pi_69852962
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 09:40 schreef Falco het volgende:

[..]

Bij mij geldt precies hetzelfde .

Er valt hoe dan ook geen zinnig woord over te zeggen wat de richting gaat worden komende maand.
Gewoon omhoog tot de 310 en daarna weer naar beneden
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:06:12 #152
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69853333
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 09:09 schreef One_conundrum het volgende:
kut is dat. Word ik wakker, kijk naar de opening en ik denk gelijk weer aan sitting_elfling

Laat me met rust
Hey, don't blame me, blame the game! Ik zal kijken of ik mijn post aantal wat kan verminderen dan Heb iig. leuk winst kunnen pakken vanochtend. Ben toen ook direct maar short gaan zitten en heb daar nu 80,- eu winst op.
pi_69853359
tom tom op de Iphone en knallen flink de plus in
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:08:58 #154
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69853416
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 01:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Maar je hebt het toch wel goed voor elkaar wat betreft je trades door de jaren heen. Je was er immers vroeger ook van overtuigd dat bepaalde TA's wel werkten tot je zelf meer onderzoek ging doen en het eigenlijk niet werkte.
Als je toevallig in de juiste periode een methode gebruikte die toevallig in die periode werkte dan kun je gemakkelijk de foute conclusie trekken dat je een trading genie bent. Een backtest (of gewoon doorgaan dezelfde methode te volgen) zet je uiteindelijk weer met beide benen op de grond.

Mijn reisverslagen
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:19:32 #155
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69853685
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je toevallig in de juiste periode een methode gebruikte die toevallig in die periode werkte dan kun je gemakkelijk de foute conclusie trekken dat je een trading genie bent. Een backtest (of gewoon doorgaan dezelfde methode te volgen) zet je uiteindelijk weer met beide benen op de grond.

[ afbeelding ]
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat je voor een aantal jaar vrij succesvol kunt zijn en aardig wat kapitaal bij elkaar kunt sprokkelen op een achteraf gezien niet werkende strategie. Uiteraard is de persoon die het toegepast heeft de lachende derde, die zit immers nu pina colada te drinken op het strand van Haïti. En ik denk dat dit natuurlijk voor velen geld. Er zijn genoeg mensen die strategieën gebruiken tot het moment dat ze niet meer werken of hun rendement gortig naar beneden wordt gehaald. Dan stappen ze over, maar hebben ze nog steeds netto winst kunnen draaien. Het feit dat het op lange termijn niet werkt, doet hier niks aan af.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:19:40 #156
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69853693
Netto gebeurt er eigenlijk helemaal niks op de beurs. Het blijft allemaal in de range rond de 260. Zo valt er toch niks te traden!
The End Times are wild
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:21:11 #157
24313 Gremen
Eindbaas
pi_69853746
Als je nu nog TA verzint die aangeeft welke TA je moet gebruiken in welke periode ben je klaar
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:21:39 #158
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69853771
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:19 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat je voor een aantal jaar vrij succesvol kunt zijn en aardig wat kapitaal bij elkaar kunt sprokkelen op een achteraf gezien niet werkende strategie. Uiteraard is de persoon die het toegepast heeft de lachende derde, die zit immers nu pina colada te drinken op het strand van Haïti. En ik denk dat dit natuurlijk voor velen geld. Er zijn genoeg mensen die strategieën gebruiken tot het moment dat ze niet meer werken of hun rendement gortig naar beneden wordt gehaald. Dan stappen ze over, maar hebben ze nog steeds netto winst kunnen draaien. Het feit dat het op lange termijn niet werkt, doet hier niks aan af.
Jawel, maar dan is het dus uiteindelijk vooral geluk, geen skills.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:25:53 #159
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_69853890
Vraagje voor de TA-volgelingen: waarom geloven jullie daarin?

Het is een korte simpele vraag en misschien dat een simpel antwoord niet zomaar te geven is, maar ik ben toch erg benieuwd...
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:27:34 #160
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69853934
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:19 schreef LXIV het volgende:
Netto gebeurt er eigenlijk helemaal niks op de beurs. Het blijft allemaal in de range rond de 260. Zo valt er toch niks te traden!
Je staat weer te trappelen om ergens in te stappen merk ik ? Overigens denk ik wel op het moment dat we echt weer een correctie krijgen, dat dat ook wel even gaat duren, en waar zie je het dan eindigen? Er gaan immers meer vragen in de rondte dat de stijging van nu wel eens z'n kracht zal verliezen.
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:21 schreef Gremen het volgende:
Als je nu nog TA verzint die aangeeft welke TA je moet gebruiken in welke periode ben je klaar
Dit moet nog wel te doen zijn ook . Gebruik de 5 meest bekendste TA, gooi daar een backtest over op een aantal producten. Verdeel dat per kwartaal, zodat je per kwartaal weet welke TA het beste uit de bus kwam. Enige probleem is dat bijna elke TA op een backtest van 100 jaar maar een miezerig rendement haalt, wat het hele idee een beetje zinloos maakt
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:35:18 #161
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69854160
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:27 schreef sitting_elfling het volgende:
Dit moet nog wel te doen zijn ook . Gebruik de 5 meest bekendste TA, gooi daar een backtest over op een aantal producten. Verdeel dat per kwartaal, zodat je per kwartaal weet welke TA het beste uit de bus kwam.
Het probleem is natuurlijk dat je achteraf altijd een methode kunt vinden die heeft gewerkt. Maar je wilt dat liever vooraf weten

Zo werkt dat ook met commercieel verkrijgbare 'blackbox' systemen. Prachtige backtest over de laatste 5 jaar (want 'curve-fitted' op die data). Sommige mensen zijn bereid om daar duizenden dollars voor te betalen (suckers). Maar vanaf dag één in de echte wereld is het niet beter dan random entries. Die systemen sterven dan een stille dood en dan komt de maker (onder een andere naam) weer met een fantastisch systeem met een sublieme backtest over de afgelopen 5 jaar...
Mijn reisverslagen
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:35:30 #162
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69854164
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Jawel, maar dan is het dus uiteindelijk vooral geluk, geen skills.
Klopt. Maar ik zie daar verder ook geen probleem in? Volgens mij beweren dan ook weinig mensen echt dat ze skills hebben, op TA vlak. (als je die NCRV docu's naast je laat ) Een strategie die op lange termijn echt zou moeten werken en standvastig daar in blijft is net een perpetuum mobile. Het lijkt te werken, maar op het moment dat het in gang is merk je dat je er toch dingen aan schorten. Baal jij ervan dat je trades meer uit geluk voortkwamen of uit skills?
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:25 schreef Falco het volgende:
Vraagje voor de TA-volgelingen: waarom geloven jullie daarin?

Het is een korte simpele vraag en misschien dat een simpel antwoord niet zomaar te geven is, maar ik ben toch erg benieuwd...
Ik geloof er niet in, ik vind het alleen zeer interessant. Mede omdat er professoren bij ons bijv. zweren bij TA en sommige masters bij ons op de Universiteit haast voor een kwart bestaan uit TA analyses maken en uitleggen waarom het wel / niet werkt.

En er zijn genoeg mensen behoorlijk loaded geworden van het 'verkeerd' gebruiken van TA. Of een TA gebruiken die op lange termijn niet werkt! Maar op zeer korte termijn erg profitable is! B&H is immers ook niet alles.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:35:54 #163
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69854172
Wat ben ik toch cynisch geworden
Mijn reisverslagen
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:39:26 #164
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69854281
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het probleem is natuurlijk dat je achteraf altijd een methode kunt vinden die heeft gewerkt. Maar je wilt dat liever vooraf weten

Zo werkt dat ook met commercieel verkrijgbare 'blackbox' systemen. Prachtige backtest over de laatste 5 jaar (want 'curve-fitted' op die data). Sommige mensen zijn bereid om daar duizenden dollars voor te betalen (suckers). Maar vanaf dag één in de echte wereld is het niet beter dan random entries. Die systemen sterven dan een stille dood en dan komt de maker (onder een andere naam) weer met een fantastisch systeem met een sublieme backtest over de afgelopen 5 jaar...
Probleem is vaak wel dat de mensen die daar duizend dollar in investeren, dat ook kunnen missen Ik kan me niet voorstellen dat mensen met modaal inkomen hier intrappen?
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:35 schreef SeLang het volgende:
Wat ben ik toch cynisch geworden
Dat valt wel mee . Ik vrees alleen wel dat de mond open zou vallen mits je bijv. een aantal dagen zou mogen meewerken op een beursvloer. En dan de verhalen moeten aanhoren tijdens de pauzes hoe mensen vertrouwen op bepaalde strategieën. En dat mensen schermen vol hebben staan met TA.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:43:22 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69854396
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:35 schreef sitting_elfling het volgende:
Baal jij ervan dat je trades meer uit geluk voortkwamen of uit skills?
Dat ik er beter ben uitgekomen dan de meesten is denk ik 70% geluk (juiste methode op juiste moment) en 30% het feit dat ik me nooit gek heb laten maken als anderen achter een hype aanliepen. Dat zijn gewoon de slechtst mogelijke instapmomenten, ongeacht de reden of methode die je gebruikt om in te stappen.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:54:58 #166
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69854709
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:39 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Probleem is vaak wel dat de mensen die daar duizend dollar in investeren, dat ook kunnen missen Ik kan me niet voorstellen dat mensen met modaal inkomen hier intrappen?
Dat zal je nog tegenvallen. Mensen zijn bereid om alles te geloven als je ze gemakkelijke rijkdom belooft (zie ook LegioLease e.d.). Onder de 'rijke' mensen zijn slimme intelligente mensen relatief oververtegenwoordigd en bovendien hebben die de beloofde 50% rendement/jaar niet nodig om van te leven. Ik vermoed dus dat het gemiddeld geen heel rijke mensen zijn die hier intrappen.
quote:
Dat valt wel mee . Ik vrees alleen wel dat de mond open zou vallen mits je bijv. een aantal dagen zou mogen meewerken op een beursvloer. En dan de verhalen moeten aanhoren tijdens de pauzes hoe mensen vertrouwen op bepaalde strategieën. En dat mensen schermen vol hebben staan met TA.
Het zegt m.i. ook veel over de kwaliteit van financiele opleidingen. Normaal gesproken moet je in de academische wereld bewijzen aanvoeren voor stellingen die je poneert. Vreemd genoeg lijkt een mainstream methode/ theorie als TA zich daar aan te onttrekken? Waar zijn de bewijzen dat dit soort dingen voorspellende waarde hebben?
Mijn reisverslagen
pi_69854777
quote:
bij ons op de Universiteit
Welke universiteit?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 11:21:05 #168
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69855450
Overigens, om misverstanden te voorkomen: het is niet zo dat ik TA als complete onzin afdoe. Er kunnen best dingen zijn die enige voorspellende waarde hebben. Maar zolang je niet specifiek maakt wat die dingen zijn en hoe groot die voorspellende waarde dan is blijft het borrelpraat.
Mijn reisverslagen
pi_69857559
quote:
Door een technische storing bij Euronext verloopt de orderverwerking vertraagd. Uw aandelenorders, obligatieorders en warrantorders (Sprinters, Turbo's etc.) gaan niet naar de beurs. Indien u een order plaatst, is het niet mogelijk om de order te royeren. Voor vragen staat onze Klantenservice & Orderdesk u graag te woord. U kunt contact opnemen op telefoonnummer 020 606 2666 of een e-mail sturen naar klantenservice@binck.nl. De Klantenservice & Orderdesk is bereikbaar op werkdagen van 08:00 uur tot 22:00 uur en op zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur.
pi_69858127
quote:
Ik geloof er niet in, ik vind het alleen zeer interessant. Mede omdat er professoren bij ons bijv. zweren bij TA en sommige masters bij ons op de Universiteit haast voor een kwart bestaan uit TA analyses maken en uitleggen waarom het wel / niet werkt.
Op wat voor een universiteit zit jij zeg? Papers over waarom de kredietcrisis het gevolg is van gebrek aan regulering van de markt, rode colleges vol met Keynesiaanse overpeinzingen en professoren die bij TA zweren.

Bij een van mijn eerste colleges over beleggingen kwam TA ook al snel aan bod wegens een vraag uit de toehoorders, 'Meneer, op deze universiteit bedrijven wij wetenschap!' was het semi-serieuze antwoord.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 13:09:01 #171
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69859010
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het zegt m.i. ook veel over de kwaliteit van financiële opleidingen. Normaal gesproken moet je in de academische wereld bewijzen aanvoeren voor stellingen die je poneert. Vreemd genoeg lijkt een mainstream methode/ theorie als TA zich daar aan te onttrekken? Waar zijn de bewijzen dat dit soort dingen voorspellende waarde hebben?
Ik moet er wel bij zeggen dat ik met TA - gericht ook kennis bedoel betreffende de verscheidene indicatoren. Je wordt immers niet serieus genomen als je niks weet van TA. Of TA nu werkt of niet.

Voor de rest wordt er natuurlijk veel onderzoek gedaan naar hoe ze het beste TA kunnen implementeren in formules om er zo het meeste profijt uit te halen. Uiteraard met combinaties van FA er door heen gemixed. Voor de rest wordt er van je verlangt om TA goed toe te passen. Immers als je 10 deskundigen een koop of verkoop advies moet laten geven op basis van een paar indicatoren, zul je toch vaak nog andere adviezen krijgen. Uiteraard is 'goed toe passen' hier erg discutabel.
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 12:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Op wat voor een universiteit zit jij zeg? Papers over waarom de kredietcrisis het gevolg is van gebrek aan regulering van de markt, rode colleges vol met Keynesiaanse overpeinzingen en professoren die bij TA zweren.

Bij een van mijn eerste colleges over beleggingen kwam TA ook al snel aan bod wegens een vraag uit de toehoorders, 'Meneer, op deze universiteit bedrijven wij wetenschap!' was het semi-serieuze antwoord.
Er zitten bij ons nu eenmaal een variëteit van professoren met verscheidene ideeën. De 1 is fel tegen alle bankiers en vind het de grootste schorrie morrie en klaagt over zijn salaris, de ander verteld leuk een verhaal over de keynesiaanse formules en na uitleg zegt ze er snel bij dat ze hier het helemaal niet mee eens is, maar juist een voorstander is van vrije markten en zo weinig mogelijk government interventie. En, we zitten in Engeland eh, Keynes is dus een held waar je van af moet blijven

Voor het vak financiële markten hadden we bijvoorbeeld een prof. die in een hedge funds heeft gewerkt en dan is het niet verwonderlijk dat er tijdens de colleges TA informatie om je oren vliegt. Dat we daarna verhalen horen dat die professor ontslagen is bij dat hedgefunds vanwege slechte resultaten, sja. Dan ga je wel even nadenken

Wat betreft dat zweren bij TA, komt mede door dat we 1 hoofd professor hebben die VP is geweest bij een investment bank voor een aantal jaar (en dus een boel centen heeft lopen verdienen daar). Mensen nemen hem dus erg serieus omdat hij in wezen een 'succes verhaal' is. Besides als je die succes verhalen in de stad hoort, en Ferrari's en andere leuk speelgoed ziet rondrijden met mensen van jouw leeftijd! is je visie als student al snel vertroebeld.

@hrrick, ik zit op het moment nog op LMU in Londen.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 13:10:27 #172
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69859056
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:06 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hey, don't blame me, blame the game! Ik zal kijken of ik mijn post aantal wat kan verminderen dan Heb iig. leuk winst kunnen pakken vanochtend. Ben toen ook direct maar short gaan zitten en heb daar nu 80,- eu winst op.
Zit je short, heb je daar inmiddels al weer 20,81% winst op. Kun je het niet kwijt
Grr @ binck.
pi_69859712
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 01:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je kunt het ook zo bekijken. Misschien heeft SeLang al een winstgevende strategie op basis van bovengenoemde indicatoren en wil hij die strategie zo geheim mogelijk houden. Dan zou ik ook wel roepen dat niks geen voorspellende waarde had!
Greece
pi_69860310
German Industrial Production m/m Cijfer: -1.9% Verwachting: 0.0% Vorig cijfer: 0.3%

Wederom niet goed. Hoorde vanmorgen op RTLZ dat de export tov april vorig jaar met 28% was afgenomen in Duitsland
pi_69861851
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 00:09 schreef SeLang het volgende:
Een discussie over het nut van technische analyse heeft eigenlijk alleen zin als je concreet maakt wat je daarmee bedoelt. Als tien verschillende analysten tot tien verschillende conclusies komen op basis van dezelfde grafiek dan kun je niet spreken van een 'methode' die al dan niet winstgevend is.

Je zult dus concrete regels moeten definieren en dan onderzoeken of die regels resultaten geven die beter zijn dan random entries en exits. Juist technische analyse loont zich uitstekend voor objectieve testen. Je hebt tenslotte alleen maar een koersgrafiek en geen 'softe' informatie die verschillend geinterpreteerd kan worden. Elke analyst heeft precies dezelfde koersgrafiek als uitgangspunt.

Keert een koers vaker om bij een weerstands- of steunniveau? Betekenen 2 bounces op een trendlijn een bovengemiddelde kans op een derde bounce? Hebben fibonaccilevels een hogere kans op een draaipunt? Geeft een doorbraak van een moving average een grotere kans van een beweging in de ingezette richting? Etc....

Bovenstaande dingen zijn vrij eenvoudig objectief te testen. Het feit dat er nauwelijks statistiek over te vinden is is veelzeggend.
selang jij hebt het geheim ontdekt van technische analyse : wow!:o
maar wel een opmerking: bij 10 verschillende analisten heb je 10 verschillende methodes niet maar één methode.
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 12:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

het is ook eigenlijk wel een illusie dat technische analyse wetenschap is misschien maar heel weinig, eigenlijk is technische analyse een kunst en een trader is een kunstenaar!!!
pi_69862829
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:28 schreef janvks het volgende:
eigenlijk is technische analyse een kunst onzin en een trader is een kunstenaar!!! goede gokker
  dinsdag 9 juni 2009 @ 15:16:45 #177
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69863665
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:29 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Je kunt het ook zo bekijken. Misschien heeft SeLang al een winstgevende strategie op basis van bovengenoemde indicatoren en wil hij die strategie zo geheim mogelijk houden. Dan zou ik ook wel roepen dat niks geen voorspellende waarde had!
Als ik een winstgevende strategie had dan zou ik dat denk ik wel zeggen, alleen zou ik niet vertellen hoe die (precies) werkt voordat ik de strategie voor een paar miljard heb verkocht aan een hedgefund.
Mijn reisverslagen
pi_69864394
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 15:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als ik een winstgevende strategie had dan zou ik dat denk ik wel zeggen, alleen zou ik niet vertellen hoe die (precies) werkt voordat ik de strategie voor een paar miljard heb verkocht aan een hedgefund.
Je moet het gewoon goed marketen net zoals van rossem dat toen ook met zijn moneytron deed.
  Moderator dinsdag 9 juni 2009 @ 15:37:39 #179
236264 crew  capricia
pi_69864465
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 15:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je moet het gewoon goed marketen net zoals van rossem dat toen ook met zijn moneytron deed.
Ik las: "Je moet gewoon goed martelen..."
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_69865255
Binck gaat ook weer lekker
pi_69865783
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 15:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik las: "Je moet gewoon goed martelen..."
Wel als je mensen wil vinden die nog geld willen investeren
pi_69867073
kom op Geithner....lul ons eens wat omhoog!
  dinsdag 9 juni 2009 @ 17:07:43 #184
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69868343
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 16:35 schreef lammegiraf het volgende:
kom op Geithner....lul ons eens wat omhoog!
Mja na vanochtend m'n overnight long de deur uitgeflikkerd, overgestapt op short. En nu weer op zo'n typisch moment of het long of short moet, gister was het vrji duidelijk. Nu moet ik even TA raadplegen voor mn duizend stukjes turbo's.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 17:10:09 #185
24313 Gremen
Eindbaas
pi_69868459
Ik weet het ook nog niet.
Mn gevoel zegt short
Maar als je ziet hoe hard dat gister op het eind omhoog ging...... Daar zitten toch heel wat dollars in. Die personen/banken kunnen het toch niet veroorloven dat het vandaag wel down gaat....
  dinsdag 9 juni 2009 @ 17:16:05 #186
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69868688
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 17:10 schreef Gremen het volgende:
Ik weet het ook nog niet.
Mn gevoel zegt short
Maar als je ziet hoe hard dat gister op het eind omhoog ging...... Daar zitten toch heel wat dollars in. Die personen/banken kunnen het toch niet veroorloven dat het vandaag wel down gaat....
Ik zal m'n order wel weer ergens rond 17.29 nog wat inleggen. Short of Long, ik twijfel nog. Zij het dat afgelopen dagen relatief goed ging, kan ik weer wat meer op het spel zetten.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 17:23:39 #187
24313 Gremen
Eindbaas
pi_69868938
We gaan precies op 0% eindigen
  dinsdag 9 juni 2009 @ 17:26:07 #188
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69869019
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 17:23 schreef Gremen het volgende:
We gaan precies op 0% eindigen
Heb rond de 600 stukkies long gekozen. Vanavond maar even belletje doen dat ze omhoog moeten, anders de wekker zetten voor morgen ochtend
pi_69869346
S&P500 nog een beetje rood, ik gok op spike rond half 11 vanavond
  dinsdag 9 juni 2009 @ 17:41:02 #190
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69869473
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 17:36 schreef hrrick het volgende:
Hehe, als je dat ff kon fixen zou ik daar best tevreden mee zijn en met mij m'n portefeuille. Ik verwacht overigens geen spike vanavond en ook geen gekke dingen morgen ochtend. Mochten we morgen ochtend groen openen gooien we daarna de helft er maar in.
pi_69869685
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 17:36 schreef hrrick het volgende:
Alweer hehe

Iemand enig idee waar die spikes trouwens vandaan komen?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 17:53:17 #192
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69869860
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 17:48 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Alweer hehe

Iemand enig idee waar die spikes trouwens vandaan komen?
Die spikes kun je relatief makkelijk nachecken. Kijk naar de grootste index movers rond dat moment, kijk naar wie er in het volume potje lopen te roeren, en dan zul je zien dat het een aantal grote mutual/pension funds zijn of een aantal investerings porto's van banken.
pi_69870510
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 14:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Basp ben jij een fundamenteel analist?
Nee het is echt waar. Ik ben een kunstenaar alhoewel ik geen subsidie krijg. Kunst is subjectief altijd.

Zelfs de technische tools die ik het meest gebruik horizontale steunen en weerstanden ken ik meerdere manieren om ze objectief te maken, en dan bedoel ik niet lijntjes trekken bij de top of bodem, maar zelfs dan zijn ze nog steeds subjectief. technische analyse is inherent subjectief, dus wat selang zegt is de heilige graal en wat ik bedoel wat nodig is om technische analyse winstgevend te maken. Zonder vertrouwen geen goede trades.
backtesten kan trouwens ook met het oog of de hand. je kan ook forward testen als je lui bent, maar dan wel met een sim-account is het beste en maak Altijd!! een video, tekst of plaatjes plakboek anders is je ervaring en tijd die je erin steekt waardeloos
  dinsdag 9 juni 2009 @ 18:39:36 #194
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69871195
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:14 schreef janvks het volgende:

[..]

Basp ben jij een fundamenteel analist?
Nee het is echt waar. Ik ben een kunstenaar alhoewel ik geen subsidie krijg. Kunst is subjectief altijd.

Zelfs de technische tools die ik het meest gebruik horizontale steunen en weerstanden ken ik meerdere manieren om ze objectief te maken, en dan bedoel ik niet lijntjes trekken bij de top of bodem, maar zelfs dan zijn ze nog steeds subjectief. technische analyse is inherent subjectief, dus wat selang zegt is de heilige graal en wat ik bedoel wat nodig is om technische analyse winstgevend te maken. Zonder vertrouwen geen goede trades.
backtesten kan trouwens ook met het oog of de hand. je kan ook forward testen als je lui bent, maar dan wel met een sim-account is het beste en maak Altijd!! een video, tekst of plaatjes plakboek anders is je ervaring en tijd die je erin steekt waardeloos
No offence, je klinkt meer als een (verstrooide) wetenschapper dan als een econoom of TA-man. Welke TA gebruik je, en welke tools gebruik je?
pi_69871556
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:39 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

No offence, je klinkt meer als een (verstrooide) wetenschapper dan als een econoom of TA-man. Welke TA gebruik je, en welke tools gebruik je?
sitting_elfling wie is hier eigenlijk de wetenschapper? ik ben niet degene die mooie grafiekjes weet op te toveren!

Mijn methode gebruikt horizontale lijnen, trendlijnen, figuurtjes en een oscillator ik vind de macd wel handig. ook een beetje fibonacci en candlesticks. Mijn methode gaat uit van het bestaan van fractals dus ik gebruik meerdere timeframes.

Mijn methode heb ik aangepast aan mijn eigen stijl d.w.z. dat ik wel macro-analyse doe maar mijn stijl is daytraden dus ik handel alleen volgens kleinere fractals in de richting van de grotere.

Het is een compleet plan en dat maakt technische analyse zo wonderbaarlijk! technische analyse is voor idereen anders in beleving en daardoor, is traden 100% je eigen verantwoordelijkheid. Dat is echt mooi man. Waar anders is dat het geval behalve bij autorijden?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 19:15:17 #196
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69872409
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:50 schreef janvks het volgende:

[..]

sitting_elfling wie is hier eigenlijk de wetenschapper? ik ben niet degene die mooie grafiekjes weet op te toveren!

Mijn methode gebruikt horizontale lijnen, trendlijnen, figuurtjes en een oscillator ik vind de macd wel handig. ook een beetje fibonacci en candlesticks. Mijn methode gaat uit van het bestaan van fractals dus ik gebruik meerdere timeframes.

Mijn methode heb ik aangepast aan mijn eigen stijl d.w.z. dat ik wel macro-analyse doe maar mijn stijl is daytraden dus ik handel alleen volgens kleinere fractals in de richting van de grotere.

Het is een compleet plan en dat maakt technische analyse zo wonderbaarlijk! technische analyse is voor idereen anders in beleving en daardoor, is traden 100% je eigen verantwoordelijkheid. Dat is echt mooi man. Waar anders is dat het geval behalve bij autorijden?
Ik ben geen wetenschapper, ben slechts een 21 jarige student. Overigens is er niks mis met grafiekjes toveren mits ze relevant zijn of enig sinds wat te vertellen hebben. De manier waarop jij TA beschrijft lijkt het wel meer op een soort kunst voor de elite die alleen de kunstenaar zelf begrijpt. If you catch my drift

Overigens blijf ik er bij dat TA gewoon erg interessant is, en genoeg opties te bieden geeft om flink wat centen te verdienen op relatief korte termijn.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 20:52:18 #197
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69875805
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:43 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat ik er beter ben uitgekomen dan de meesten is denk ik 70% geluk (juiste methode op juiste moment) en 30% het feit dat ik me nooit gek heb laten maken als anderen achter een hype aanliepen. Dat zijn gewoon de slechtst mogelijke instapmomenten, ongeacht de reden of methode die je gebruikt om in te stappen.
Een hype is denk ik de enige concrete marktinefficientie. Zowel naar boven als naar beneden. Maar zelfs als jij denkt dat op basis van alle rationele factoren de top van de hype bereikt is kan het nog goed zo zijn dat koersen nogmaals verdubbelen. Die hype van ICT heb ik destijds goed aangevoeld. Maar van te voren was ik al een paar keer short gegaan dmv puts, wat me dus geld kostte. En hoewel ik welhaast perfect getimed verkocht op een AEX van 700 ben ik véél te vroeg ingestapt op 600 met een deel van mijn kapitaal. En toen de ICT-aandelen als UPC en Getronics eenmaal nog op 25% van hun waarde stonden stapte ik toen alsnog in! Omdat ik toen dacht dat ICT hoe dan ook de toekomst was en er toch een reele waardering aan ten grondslag lag. UPC ging toen nog van 20 euro naar 5 cent!!!
The End Times are wild
  dinsdag 9 juni 2009 @ 21:02:37 #198
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69876186
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 20:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een hype is denk ik de enige concrete marktinefficientie. Zowel naar boven als naar beneden. Maar zelfs als jij denkt dat op basis van alle rationele factoren de top van de hype bereikt is kan het nog goed zo zijn dat koersen nogmaals verdubbelen. Die hype van ICT heb ik destijds goed aangevoeld. Maar van te voren was ik al een paar keer short gegaan dmv puts, wat me dus geld kostte. En hoewel ik welhaast perfect getimed verkocht op een AEX van 700 ben ik véél te vroeg ingestapt op 600 met een deel van mijn kapitaal. En toen de ICT-aandelen als UPC en Getronics eenmaal nog op 25% van hun waarde stonden stapte ik toen alsnog in! Omdat ik toen dacht dat ICT hoe dan ook de toekomst was en er toch een reele waardering aan ten grondslag lag. UPC ging toen nog van 20 euro naar 5 cent!!!
Damn, bij dat soort dalingen duizelt het toch altijd wel even. Al zal je UPC nog wel relatief gezien op tijd hebben verkocht. Neem aan dat je niet de hele rit tot 5 cent bent blijven zitten

Overigens toevallig dat je zegt dat je toen te vroeg bent ingestapt, was je dat na het begin van deze bear market ook niet?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 21:16:34 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69876723
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 21:02 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Damn, bij dat soort dalingen duizelt het toch altijd wel even. Al zal je UPC nog wel relatief gezien op tijd hebben verkocht. Neem aan dat je niet de hele rit tot 5 cent bent blijven zitten

Overigens toevallig dat je zegt dat je toen te vroeg bent ingestapt, was je dat na het begin van deze bear market ook niet?
Nu heb ik weer bijna perfect op de top verkocht en ben gemiddeld bij 320 ingestapt. Dat valt nogal te overzien. Maar hypes gaan dus altijd veel verder dan je had kunnen dromen en zo doen dalen dat.

Mijn strategie voor UPC was trouwens helemaal niet het aandeel bewaren, dat was sowieso niks. Maar je kon er toen extreem vette calls op schrijven (koers 20 euro, looptijd 2 maanden en at the money op 6 euro!) Dan heb je dus nog tot de 14 euro winst!. Mijn idee was het om ze helemaal leeg te schrijven en zo te verdienen. Het aandeel daalde echter zo extreem snel dat dit niet opging. Verder heeft het mijn verlies wel enorm kunnen beperken natuurlijk. Ik geloof dat het me uiteindelijk 8000 euro ofzo gekost heeft, dat avontuur met UPC. Dat viel nogal mee. Maar ik had helaas ook getronics en versatel in de porto.
Alles si goed gekomen dankzij ABN amro en Ahold, die ik werkelijk met megawinsten heb kunnen verkopen.
The End Times are wild
pi_69878271
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 19:15 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ben geen wetenschapper, ben slechts een 21 jarige student. Overigens is er niks mis met grafiekjes toveren mits ze relevant zijn of enig sinds wat te vertellen hebben. De manier waarop jij TA beschrijft lijkt het wel meer op een soort kunst voor de elite die alleen de kunstenaar zelf begrijpt. If you catch my drift

Overigens blijf ik er bij dat TA gewoon erg interessant is, en genoeg opties te bieden geeft om flink wat centen te verdienen op relatief korte termijn.
Ik ben trouwens vergeten te zeggen ik gebruik ook moving averages want die geven trend aan.
Sitting_elfling misschien lijkt mijn analyse een kunst voor de elite, maar dat is helemaal niet zo.
het is een kunst voor de tokkies ik ben er zelf één het is heel simpel echt waar! Kijk maar bij dit plaatje dat ik toevoeg:

DIT KAN TOCH GEEN TOEVAL ZIJN!!!!

Ik sta soms echt paff van technische analyse
  dinsdag 9 juni 2009 @ 22:09:25 #201
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_69878860
Mooie paint
pi_69879244
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 21:54 schreef janvks het volgende:

[..]

Ik ben trouwens vergeten te zeggen ik gebruik ook moving averages want die geven trend aan.
Sitting_elfling misschien lijkt mijn analyse een kunst voor de elite, maar dat is helemaal niet zo.
het is een kunst voor de tokkies ik ben er zelf één het is heel simpel echt waar! Kijk maar bij dit plaatje dat ik toevoeg:

[ afbeelding ]

DIT KAN TOCH GEEN TOEVAL ZIJN!!!!

Ik sta soms echt paff van technische analyse
TA kan achteraf inderdaad heel goed laten zien wat er gebeurd is
Jij bent het zonnetje!!!
pi_69880754
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 22:09 schreef Falco het volgende:
Mooie paint
dankje falco zie je hoe simpel het is voor hele simpele mensen!!
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 22:17 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

TA kan achteraf inderdaad heel goed laten zien wat er gebeurd is
Mortax weet je wat je krijgt als je geen technische analyse gebruikt!!!

Dan krijg je dit!:

pi_69881023
Even spammen:
quote:
Gerrit Zalm, de slechtste minister van Financiën

Tot mijn grote verbazing werd Gerrit Zalm vorige week verkozen tot beste minister van Financiën. Nota bene door 150 economen en financieel journalisten. Nu heb ik geen idee of andere ministers van Financiën beter waren, maar dat hij zo de hemel ingeprezen werd door mensen die er verstand van zouden moeten hebben, is opmerkelijk te noemen.

Vorige week werd bij RTL Z de door mij gerespecteerde en altijd nuchtere econoom Mathijs Bouman naar zijn mening gevraagd over Zalm. Ik had verwacht dat Bouman korte metten zou maken met Zalms beleid, maar niets was minder waar.

Schijnbaar vindt iedereen Zalm goed, simpelweg omdat Gerrit een goede reputatie heeft. Nobody seems to know, nobody seems to care. De werkelijk zegt echter iets totaal anders over het beleid van de VVD'er.
Lees verder op de FP: http://frontpage.fok.nl/column/9749/1/
  dinsdag 9 juni 2009 @ 23:44:45 #205
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69882474
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 22:56 schreef janvks het volgende:

[..]

Haha, die youtube sla ik op. Geweldig
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 23:04 schreef pberends het volgende:
Even spammen:
[..]

Lees verder op de FP: http://frontpage.fok.nl/column/9749/1/
Tof stukje! Al betwijfel ik of het fair is om alles op zalm af te schuiven.

Overigens vrees ik wel voor mn hoopje longs voor morgen ochtend. Amerika sloot niet bepaald, groenig

[ Bericht 18% gewijzigd door sitting_elfling op 09-06-2009 23:51:10 ]
pi_69887269
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 23:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Haha, die youtube sla ik op. Geweldig
[..]

Tof stukje! Al betwijfel ik of het fair is om alles op zalm af te schuiven.

Overigens vrees ik wel voor mn hoopje longs voor morgen ochtend. Amerika sloot niet bepaald, groenig
nou ja...DJ sloot hoger dan ze stonden op het moment dat AEX sloot.

maar je ziet het...mooie opening waarschijnlijk!
  woensdag 10 juni 2009 @ 08:58:15 #207
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69887466
zou de tomtom dezelfde richting als gister gaan, of gelijk weerl acheruit?
  woensdag 10 juni 2009 @ 09:11:22 #209
140580 Charizma
El Cohones Grande
pi_69887730
Binck

Goedemorgen!
Be water my friend
pi_69887820
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 09:11 schreef Charizma het volgende:
Binck

Goedemorgen!
Wat is er met Binck? Het aandeel is meer dan verdubbelt de laatste maanden!?
pi_69887856
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 08:48 schreef lammegiraf het volgende:

[..]

nou ja...DJ sloot hoger dan ze stonden op het moment dat AEX sloot.

maar je ziet het...mooie opening waarschijnlijk!
Hell yeah Dit is weer flink geld er bij 30% winst in de ochtend.
  woensdag 10 juni 2009 @ 09:18:07 #212
140580 Charizma
El Cohones Grande
pi_69887878
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 09:16 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hell yeah Dit is weer flink geld er bij 30% winst in de ochtend.
Idd ja, leuke winst
Be water my friend
  woensdag 10 juni 2009 @ 09:18:47 #213
140580 Charizma
El Cohones Grande
pi_69887894
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 09:15 schreef Gremen het volgende:

[..]

Wat is er met Binck? Het aandeel is meer dan verdubbelt de laatste maanden!?
Het is weer traag en streaming koersen werkt niet.
Be water my friend
pi_69887933
Oh nergens last van hier
pi_69887969
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 09:18 schreef Charizma het volgende:

[..]

Idd ja, leuke winst
En de afgelopen dagen was het ook al goed raak . Ik beleg met relatief grote getallen en dat is met sprinters me eigenlijk wat te risky. Ik denk dat ik er maar weer eens 1 a 2 dagen uitstap, anders gooi ik er steeds meer op. Het troebelt je visie over normaal denken op de beurs.
  woensdag 10 juni 2009 @ 09:26:10 #216
140580 Charizma
El Cohones Grande
pi_69888036
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 09:22 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

En de afgelopen dagen was het ook al goed raak . Ik beleg met relatief grote getallen en dat is met sprinters me eigenlijk wat te risky. Ik denk dat ik er maar weer eens 1 a 2 dagen uitstap, anders gooi ik er steeds meer op. Het troebelt je visie over normaal denken op de beurs.
Haha ja daar heb ik ook last van. Daarom ben ik een tijdje inactief geweest met een lege portefeuille. Werd gek van de koers die maar niet omlaag ging

Vandaag ook een leuke winst gepakt van 25%
Be water my friend
  woensdag 10 juni 2009 @ 09:27:01 #217
140580 Charizma
El Cohones Grande
pi_69888054
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 09:20 schreef Gremen het volgende:
Oh nergens last van hier
oh vaag, dan zal et wel aan mij liggen
Be water my friend
pi_69888134
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 09:26 schreef Charizma het volgende:

[..]

Haha ja daar heb ik ook last van. Daarom ben ik een tijdje inactief geweest met een lege portefeuille. Werd gek van de koers die maar niet omlaag ging

Vandaag ook een leuke winst gepakt van 25%
Mja, ik was er sowieso een tijdje tussen uit, maar heb nu m'n schooljaar afgerond en heb eigenlijk vakantie. Dus ga nog wel op zoek naar wat vakantie werk en dergelijke, maja. Zo op de ochtend even die winst verkopen, daar kan ik met een minimumloon niet tegen werken Dus ik moet eigenlijk per dag wel wat traden voor geld inkomsten.
  woensdag 10 juni 2009 @ 10:02:27 #220
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69888939
goed verhaal van die man....
  woensdag 10 juni 2009 @ 10:13:44 #221
140580 Charizma
El Cohones Grande
pi_69889282
Senator Dr. Doom
Be water my friend
pi_69890236
Hmm, cijfers zijn niet slecht, maar imo niet zo goed dat we bijna 2 procent moeten stijgen...
pi_69890361
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 10:45 schreef RvLaak het volgende:
Hmm, cijfers zijn niet slecht, maar imo niet zo goed dat we bijna 2 procent moeten stijgen...
Niet ? Nou en Die opwaartse kracht is nog steeds sterk, al hapert het behoorlijk. Zolang er nog op elke dip wordt gekocht, en elke dag weer dwarrelen naar beneden, ga ik long voor de volgende ochtend.

Ben het met je eens dat de fundamentals nog steeds niet goed zijn, maar daar zul je mensen niet snel over horen klagen al ze vol long zitten.
pi_69890389
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 10:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Niet ? Nou en Die opwaartse kracht is nog steeds sterk, al hapert het behoorlijk. Zolang er nog op elke dip wordt gekocht, en elke dag weer dwarrelen naar beneden, ga ik long voor de volgende ochtend.

Ben het met je eens dat de fundamentals nog steeds niet goed zijn, maar daar zul je mensen niet snel over horen klagen al ze vol long zitten.
true, maar maakt dat de klap op het einde niet alleen maar groter?
pi_69890483
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 08:58 schreef One_conundrum het volgende:
zou de tomtom dezelfde richting als gister gaan, of gelijk weerl acheruit?
Mijn 15% winst zegt dat hij gedaald is
pi_69890496
Pberends, nog steeds vertrouwen in je voorspelling?
pi_69890497
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 10:50 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Als ze dit 10 jaar volhouden dan is dit hele gebeuren alweer vergeten
pi_69890512
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 10:53 schreef Anoniemos het volgende:

[..]

Mijn 15% winst zegt dat hij gedaald is
Op zich ook wel logisch na de explosie van gisteren. Ben benieuwd of T2 ook inderdaad veel verkocht gaat worden op de iPhone
pi_69890537
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 10:54 schreef Gremen het volgende:

[..]

Als ze dit 10 jaar volhouden dan is dit hele gebeuren alweer vergeten
20 jaar was niet voldoende voor je?
pi_69890601
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 10:55 schreef RvLaak het volgende:

[..]

20 jaar was niet voldoende voor je?
Nee over 20 jaar doet de volgende crisis zich aan
pi_69890624
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 10:53 schreef Sloggi het volgende:
Pberends, nog steeds vertrouwen in je voorspelling?
Nee, wat de markt nu gaat doen op korte termijn heb ik geen idee van.

De markt is zwaar overbought op korte termijn, en zou moeten corrigeren. De markt zou makkelijk met 10 of 20 procent omlaag kunnen gaan.

Echter hebben veel institionele beleggers deze rally gemist. Zij zullen voor het afsluiten van het kwartaal/half jaar hun equity-ratio flink moeten oppompen en daardoor zouden de beurzen nog aardig omhoog kunnen.

Imho is het risk/reward voor zowel shorten als longen niet erg lucratief atm. Mijn advies is niet teveel doen, hoogstens alvast wat suiker en natural gas kopen.
pi_69890686
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 10:54 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Op zich ook wel logisch na de explosie van gisteren. Ben benieuwd of T2 ook inderdaad veel verkocht gaat worden op de iPhone
Nu Navigon heeft aangegeven ook gaat komen, zullen er waarschijnlijk nog wel meer aanbieders komen. Daarbij lijkt me de prijs van 50 euro die geschat werd door een of andere bobo van een bank een veel te hoge prijs, dus ik denk eigenlijk niet dat ze er heel veel aan gaan verdienen. Het is meer de verbinding die met apple gemaakt is die winst gaat opleveren, want je koppelt je wel een een goed bedrijf en het is gratis reclame doordat je op deze manier met ze samenwerkt.

Overigens wel grappig om te zien dat de turbo short 268 op 1/100e niet geklapt is vanmorgen.

Paul
pi_69890754
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 10:58 schreef pberends het volgende:

[..]

Nee, wat de markt nu gaat doen op korte termijn heb ik geen idee van.

De markt is zwaar overbought op korte termijn, en zou moeten corrigeren. De markt zou makkelijk met 10 of 20 procent omlaag kunnen gaan.

Echter hebben veel institionele beleggers deze rally gemist. Zij zullen voor het afsluiten van het kwartaal/half jaar hun equity-ratio flink moeten oppompen en daardoor zouden de beurzen nog aardig omhoog kunnen.

Imho is het risk/reward voor zowel shorten als longen niet erg lucratief atm. Mijn advies is niet teveel doen, hoogstens alvast wat suiker en natural gas kopen.
Mijn plan om aandelen in te kopen voor de middellange termijn gaat ook even de ijskast in. De AEX staat te hoog om echt flinke winst te pakken, en dan houd ik mijn geld liever bij me zodat ik er altijd bij kan.
pi_69890918
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:03 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Mijn plan om aandelen in te kopen voor de middellange termijn gaat ook even de ijskast in. De AEX staat te hoog om echt flinke winst te pakken, en dan houd ik mijn geld liever bij me zodat ik er altijd bij kan.
Fundamenteel moet je nu ook niet in aandelen zitten. De Buy en Hold strategie is sowieso morsdood. Dit is een tradersmarket waarbij je de komende jaren makkelijk elke 3 tot 6 maanden even 20, 30, 40 of 50 procent omhoog of omlaag kan gaan.

S&P staat op dit moment als je naar K/W kijkt al boven Fair Value.

Dat de recessie eind 2009 misschien voorbij is zegt weinig. Eind 2001 was de Amerikaanse recessie al geëindigd, maar toch maakte men in Amsterdam nieuwe lows tot 2003. De groei zal de komenden jaren zeer gering zijn, als het al niet verder krimpt.

Problemen zijn nog lang niet voorbij. Door toenemen inflatie zullen de rentes fors hoger worden en dat is slecht voor aandelen.

Ik denk nog steeds dat de AEX pas in 2011 uitbodemt op 100 tot 125 punten.

Doe je aan Buy en Hold zet je geld dan lekker even op een spaarrekening.
pi_69890944
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 10:50 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dat is waar, in wezen is dat wel jammer. Gezien we op deze manier toch wel iets te veel naar economische afgrond rijden. Dan is het leuk dat mn gehele porto bijna 10% is gestegen afgelopen dagen, maar daar heb ik straks geen fuck aan als de inflatie het geld nietig verklaart. Dan hebben we iig. nog wat papier voor de kachel

Overigens gaan we nog wel een vrij scherpe correctie zien. Je merkt dat de opwaartse trend van afgelopen weken nog al loopt te haperen. En er steeds meer vragen komen hoe lang dit nog volhoudt. Je merkt al dat het psychologische vlak weer begint mee te spelen op de beurs en op het moment dat we weer naar beneden gaan kan het wel eens hard gaan. Zit er dan iig. wel over na te denken om voor meer dan 50% short te gaan als het zover is.
pi_69891029
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:08 schreef pberends het volgende:

[..]

Fundamenteel moet je nu ook niet in aandelen zitten. De Buy en Hold strategie is sowieso morsdood. Dit is een tradersmarket waarbij je de komende jaren makkelijk elke 3 tot 6 maanden even 20, 30, 40 of 50 procent omhoog of omlaag kan gaan.
In die zin is het zelfs erg interessant te kijken naar short - term TA indicatoren waar je goed geld mee kunt verdienen in dit soort tijden.
pi_69891308
de markt beweegt zich alleen zijwaarts, morgen is het weer rood
pi_69892286
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:20 schreef hrrick het volgende:
de markt beweegt zich alleen zijwaarts, morgen is het weer rood
Mijn technische analyse laat zien dat een beginnende trend over een tijdje begint hrick. We hebben drie dagelijkse doji's!!! dus ik denk dat de kans dat we net als de vorige drie dagen zijwaartse close hebben heeft steeds minder kans heeft Al kan dat wel gebeuren
Een applaus voor technische analyse!
pi_69893555
pberends, hoe kijk jij naar Nyrstar ? op dit moment weer zo'n 5% in de plus en gister ook al.
Enkele tijd geleden heb je het hier eerder over gehad.
pi_69893571
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:47 schreef janvks het volgende:

[..]

Mijn technische analyse laat zien dat een beginnende trend over een tijdje begint hrick. We hebben drie dagelijkse doji's!!! dus ik denk dat de kans dat we net als de vorige drie dagen zijwaartse close hebben heeft steeds minder kans heeft Al kan dat wel gebeuren
Een applaus voor technische analyse!
man, lees je zelf wel wat je zegt? Er is minder kans op zijwaartse bewegingen, maar het zou wel kunnen dalen
Zo kan ik er ook nog wel een paar.

Mijn analyse laat zien dat we zeer waarschijnlijk positief gaan sluiten vandaag, maar misschien gaan we toch nog dalen. Morgen komt er een daling hoewel dit ook een stijging kan zijn. TA
Jij bent het zonnetje!!!
pi_69893932
Lol! Wat doet AMG!?
Bedankt weer 54 euro winst .
pi_69893973
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 12:22 schreef Westlander het volgende:
pberends, hoe kijk jij naar Nyrstar ? op dit moment weer zo'n 5% in de plus en gister ook al.
Enkele tijd geleden heb je het hier eerder over gehad.
Ik zou het na de enorme stijging niet meer kopen. Het kan makkelijk naar de 4, maar het kan ook makkelijk naar de 10.
pi_69895509
waar komt die enorme stijging in ene vandaan? Toen ik net ff wegging, stonden we nog op +1.7%
pi_69895846
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:17 schreef RvLaak het volgende:
waar komt die enorme stijging in ene vandaan? Toen ik net ff wegging, stonden we nog op +1.7%
who cares had de turbo long 260, bijna verdubbeld in 2 dagen en daarnet weer uit gestapt, ik vertrouw het niet helemaal max 280 maar ik ga weer short rond 273
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_69895881
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 12:34 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik zou het na de enorme stijging niet meer kopen. Het kan makkelijk naar de 4, maar het kan ook makkelijk naar de 10.
beetje hetzelfde als Mittal dat is als de tijd er rijp voor is om flink te shorten.
pi_69896172
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:27 schreef edwinh het volgende:

[..]

who cares had de turbo long 260, bijna verdubbeld in 2 dagen en daarnet weer uit gestapt, ik vertrouw het niet helemaal max 280 maar ik ga weer short rond 273
Het punt is meer dat er fundamenteel niets is verandert. Vanwaar dan die enorme stijging? Tenzij er nieuws is geweest, maar dat kan ik dan net niet vinden.
pi_69896220
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:36 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Het punt is meer dat er fundamenteel niets is verandert. Vanwaar dan die enorme stijging? Tenzij er nieuws is geweest, maar dat kan ik dan net niet vinden.
Tja dat is deze hele rally al glimmors of hope doen wonderen
pi_69896244
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:38 schreef edwinh het volgende:

[..]

Tja dat is deze hele rally al glimmors of hope doen wonderen
"Not all things that glitter are gold", of zoals Marilyn Manson het zei: "All things that glitter are cold".
pi_69898183
US Trade Balance Cijfer: -29.2B Verwachting: -28.8B Vorig cijfer: -27.6B Bijgesteld naar -28.5B

Niet goed dus, ben benieuwd of de beurzen reageren...

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2009 14:32:56 ]
pi_69899500
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 14:31 schreef RvLaak het volgende:
US Trade Balance Cijfer: -29.2B Verwachting: -28.8B Vorig cijfer: -27.6B Bijgesteld naar -28.5B

Als we zo door blijven gaan en over 2.5 uur sluiten neem ik een short positie voor overnight, en ga ik short zitten op Arcelor.
pi_69900392
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 15:12 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Als we zo door blijven gaan en over 2.5 uur sluiten neem ik een short positie voor overnight, en ga ik short zitten op Arcelor.
DJ door 9K deze week....
ik zie ook niet in waarom maar voorlopig gaan we gewoon up!
pi_69900457
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 15:42 schreef lammegiraf het volgende:

[..]

DJ door 9K deze week....
ik zie ook niet in waarom maar voorlopig gaan we gewoon up!
Klopt, al verwacht ik ook nog wel een lichtelijke daling zoals afgelopen dagen zodat ik net zoals afgelopen dagen gewoon weer long kan zitten voor overnight. Wat je immers vaak zag laatste dagen was een kleine daling in de middag, gevolgd door een groene opening in de ochtend.
  woensdag 10 juni 2009 @ 15:51:50 #253
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_69900689
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 14:31 schreef RvLaak het volgende:

Elk bedrijf, behalve een bank, dat voor 30 miljard meer inkoopt dan verkoopt was al lang en breed failliet geweest
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_69900998
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 15:51 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Elk bedrijf, behalve een bank, dat voor 30 miljard meer inkoopt dan verkoopt was al lang en breed failliet geweest
Dat valt denk ik nog wel mee. Exxon zou hier bijv. een goed voorbeeld van zijn.
pi_69901238
pff....blij aan de zijlijn....gapje sluiten nu nog
pi_69901501
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 15:51 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Ligt een beetje aan de omzet
pi_69901721
we zijn hard onderweg naar daylow
pi_69901793
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 16:17 schreef lammegiraf het volgende:
we zijn hard onderweg naar daylow
Als de olie-voorraden ook nog tegenvallen, konden we nog wel eens in de min eindigen.

Vallen die mee, dikke plus (gok ik)
pi_69901900
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 15:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Klopt, al verwacht ik ook nog wel een lichtelijke daling zoals afgelopen dagen zodat ik net zoals afgelopen dagen gewoon weer long kan zitten voor overnight. Wat je immers vaak zag laatste dagen was een kleine daling in de middag, gevolgd door een groene opening in de ochtend.
Blijkbaar willen ze dat ik dus toch long ga zitten voor morgen ochtend gezien de daling afgleopen minuten.
pi_69902297
En het wordt een hele dikke plus:

Crude Oil Inventories Cijfer: -4.4M Verwachting: 0.1M Vorig cijfer: 2.9M
pi_69902388
De kleur is toch wel semi rood in Amerika!
pi_69902651
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 16:34 schreef sitting_elfling het volgende:
De kleur is toch wel semi rood in Amerika!
reactie van WS valt me idd tegen... Als je al gelooft in "green-shoots", dan zou dit de moeder van alle shoots moeten zijn...

Toch
pi_69902863
Zweden leent 3 miljard euro van de ECB
quote:
De Zweedse centrale bank, de Riksbank, heeft vandaag 3 miljard euro geleend van de ECB. Het bankensysteem in Zweden staat onder zware druk.

Video Waarom helpt de ECB niet-euroland Zweden met miljarden euro's

Kroon voor euro
De Zweden mogen sinds 20 december 2007 in totaal 10 miljard euro lenen van de Europese Centrale Bank, met als onderpand de Zweedse Kroon.

Zweden moet het geld lenen omdat het financiële systeem onder druk staat. Veel Zweedse banken hebben veel geld uitstaan in de Baltische landen Estland, Letland en Litouwen. De kredietcrisis slaat momenteel het hardst toe in Oost-Eeuropa. De Riksbank leent het geld om liquiditeiten te kunnen geven aan de Zweedse banken.

Tot maximaal 20 miljard euro verlies
Na een stresstest blijkt dat de vier grootste banken van Zweden maximaal 20 miljard euro verlies kunnen hebben op hun exposure in de Baltische landen. Ook wordt gerekend op verliezen in de Oekraïne.

Eurolanden
De Baltische landen hanteren de euro. Zweden niet, maar de banken hebben via deze omweg nu toch toegang tot miljarden euro's. De Zweedse centrale bank is de oudste centrale bank van de wereld. De ECB is de jongste centrale bank. Curieus natuurlijk.
  woensdag 10 juni 2009 @ 16:45:48 #264
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_69902864
We zitten misschien nog wel in een opgaande trend (houdt dat kanaal nog Elfling?) maar echt hard gaat het niet.
---
pi_69902868
morgen wordt vrees ik ook weer zo'n knotsgekke dag gezien de cijfers....
Denk dat ik overnight helemaal niks ga doen....even een tijdje acherover leunen na de klapper van vanmorgen die eerlijk is eerlijk puur een gokje was. Volgens mij is er geen feit dat de stijging van vandaag onderstreept. Had dus ook zo maar een vet verlies kunnen zijn.
pi_69903038
Hoeveel is uw overheid kwijt?
quote:
Naast 1,6 miljard euro particulier spaargeld stond er ook geld van lagere overheden bij omgevallen banken. Maar hoeveel?

Gemeenten (voor zover bekend)
Amstelveen 15 miljoen
Pijnacker-Nootdorp 12 miljoen
Goes 12 miljoen
Dordrecht 8 miljoen
Den Haag 10 miljoen
Texel 8 miljoen
Opmeer 7 miljoen
Graafstroom 3,3 miljoen
Alphen aan den Rijn 3 miljoen
Veere 3 miljoen
Zundert 2,5 miljoen
Scherpenzeel 2,3 miljoen
Asten 1 miljoen
Naarden 1 miljoen
Woudenberg 1 miljoen
Totaal 86,5 miljoen

Provincies (voor zover bekend)
Noord-Holland 98 miljoen
Groningen 10 miljoen
Zeeland 5 miljoen
Totaal 133 miljoen

Andere instellingen (voor zover bekend)
Waterschap Roer en Overmaas 5 miljoen
Kerncentrale Borssele 25 miljoen
Totaal 30 miljoen
pi_69903110
Waarom doet Ahold het zo slecht vandaag, toch geen nieuws over naar buiten gekomen?
pi_69903168
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 16:52 schreef UncleSam het volgende:
Waarom doet Ahold het zo slecht vandaag, toch geen nieuws over naar buiten gekomen?
Stijgende trend, dalende ahold...
pi_69903396
Oei, oei oei. Die short knop. Wat ziet hij er toch aantrekkelijk uit . Het is mij alleen nog wat te vroeg (35 minuten voor sluitingstijd) om alvast in te leggen.

@zero, hij ligt volgens mij zo nog niet uit het trendkanaal. Maar veel ruimte naar rechts is er niet.
  woensdag 10 juni 2009 @ 17:02:20 #270
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_69903485
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 16:52 schreef UncleSam het volgende:
Nou, al dat gratis bier dat ze hebben weggeven
http://www.geenstijl.nl/m(...)erlengd_de_piek.html
---
pi_69903983
Hmm, ik ga toch maar even posities innemen voor morgen.
pi_69904112
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 17:16 schreef sitting_elfling het volgende:
Hmm, ik ga toch maar even posities innemen voor morgen.
En die zijn?

Ik ben zelf weer ruim 25% rijker geworden door op prime-time (269,5) short te gaan. 1,11 tot 1,41. Erg lekker weer.
pi_69904427
Bijna op day high ingestap met short 278. Al redelijk wat winst maar ik laat ze lekker staan tot morgenvroeg.
pi_69904518
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 17:21 schreef Anoniemos het volgende:

[..]

En die zijn?

Ik ben zelf weer ruim 25% rijker geworden door op prime-time (269,5) short te gaan. 1,11 tot 1,41. Erg lekker weer.
Ik zit short op Arcelor & de AEX. Zij het wel enig sinds ingedekt is met de winsten die ik afgelopen dagen heb gemaakt. De reden hiervoor is dat het nog al afwachten is hoe men op het FED gebeuren reageert vanavond. En dan durf ik niet een groot percentage van het kapitaal er in te gooien. Dan kan ik net zo goed een avondje naar het casino om de hoek. Komt bij dat short overnight statistisch afgelopen dagen niet bepaald een hoge kans van slagen heeft.
pi_69907776
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 17:32 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Bijna op day high ingestap met short 278. Al redelijk wat winst maar ik laat ze lekker staan tot morgenvroeg.
Gaat de goede kant op voor morgenvroeg

Dow nu -0,80.
  woensdag 10 juni 2009 @ 19:14:47 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69907856
Mijn reisverslagen
pi_69909115
-1,20
  woensdag 10 juni 2009 @ 19:48:31 #279
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69909218
Treasuries veilen

Dit zijn geen kinderachtige rentestijgingen
Al die mensen die hun hypotheek willen omzetten zullen wel balen
Mijn reisverslagen
pi_69909540
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 19:46 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
-1,20
Donders! Dat wordt morgen ochtend weer goed geld verdienen
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 19:48 schreef SeLang het volgende:
Treasuries veilen

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Woningbezitters mogen inderdaad zich wel haasten, deze stijging zal nog niet snel ten einde komen. Hoe komt het eigenlijk dat het zo snel stijgt in korte tijd? Ik dacht dat dit altijd relatief gezien vrij rustig omhoog of naar beneden ging Hoe die situatie er ook uit zou zien.
  woensdag 10 juni 2009 @ 20:14:02 #281
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69910303
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 19:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

[..]

Woningbezitters mogen inderdaad zich wel haasten, deze stijging zal nog niet snel ten einde komen. Hoe komt het eigenlijk dat het zo snel stijgt in korte tijd? Ik dacht dat dit altijd relatief gezien vrij rustig omhoog of naar beneden ging Hoe die situatie er ook uit zou zien.
Eigenlijk had de rente vanaf het begin van de kredietcrisis al hoog moeten zijn. Doordat centrale banken overvloedig praktisch gratis geld de markt opgooiden werd dit effect getemperd. (Mijn allereerste idee toen ik van de kredietcrisis hoorde was ook dat ik als effect een stijgende rente verwachtte, zowel KT als LT).
Nu de markt in de gaten krijgt dat de CBn niet eeuwig gratis geld de markt in kunnen smijten stijgt de rente.
The End Times are wild
pi_69910475
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 19:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

[..]

hehe idd, heb ook mijn long op 2.6% eruit gedaan en ingeruild voor de 273 short, maar he we het is nog geen 10 uur he. Als we morgen weer 1.5% wegzakken gooi ik ze er weer uit denk ik. Ik vind het te riskant momenteel de beurs weet geen partij te kiezen.
pi_69910580
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 20:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Eigenlijk had de rente vanaf het begin van de kredietcrisis al hoog moeten zijn. Doordat centrale banken overvloedig praktisch gratis geld de markt opgooiden werd dit effect getemperd. (Mijn allereerste idee toen ik van de kredietcrisis hoorde was ook dat ik als effect een stijgende rente verwachtte, zowel KT als LT).
Nu de markt in de gaten krijgt dat de CBn niet eeuwig gratis geld de markt in kunnen smijten stijgt de rente.
Ik snap dat de rente eigenlijk al hoog had moeten zijn om consumeren tegen te gaan. Maar hoe verklaar je het, 'de markt krijgt in de gaten'. Ik bedoel, het is niet dat er in of ander smerig koffie hok waar een aantal traders zitten even een switch gaan omzetten en nu plots het vertrouwen hebben verloren in een bank. Het lijkt me dat dit vrij gematigd gaat?
pi_69910676
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 20:17 schreef edwinh het volgende:

[..]

hehe idd, heb ook mijn long op 2.6% eruit gedaan en ingeruild voor de 273 short, maar he we het is nog geen 10 uur he. Als we morgen weer 1.5% wegzakken gooi ik ze er weer uit denk ik. Ik vind het te riskant momenteel de beurs weet geen partij te kiezen.
Ik weet het, het is nog even afwachten op vanavond. Ik zie de Dow al weer lichtjes omhoog klimmen. Zolang het maar beneden de -0.5% blijft, zie ik ons morgen wel rood openen. Anders wordt het weer wekker zetten en op het moment van opening alles de deur uitjassen.
  woensdag 10 juni 2009 @ 20:30:03 #285
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69911047
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 20:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik snap dat de rente eigenlijk al hoog had moeten zijn om consumeren tegen te gaan. Maar hoe verklaar je het, 'de markt krijgt in de gaten'. Ik bedoel, het is niet dat er in of ander smerig koffie hok waar een aantal traders zitten even een switch gaan omzetten en nu plots het vertrouwen hebben verloren in een bank. Het lijkt me dat dit vrij gematigd gaat?
Nee, het is gewoon voortschrijdend inzicht dat de lange rente te laag is. Gevoed door diverse indicatoren.
The End Times are wild
pi_69911307
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 19:48 schreef SeLang het volgende:
Treasuries veilen

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

We zullen 'm er nog eens bijhalen...

.
pi_69911443
Overigens is er een redelijk grote kans dat 10y bonds een korte rally gaat meemaken. Investeerders zijn sinds 4 jaar niet meer zo bearish meer geweest over 10y bonds.
pi_69914072
we gaan weer een rally krijgen richting groen
pi_69914572
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 21:36 schreef edwinh het volgende:
we gaan weer een rally krijgen richting groen
Nog 12 minuten
pi_69915181
-0,27%... ongeveer hetzelfde als toen de AEX sloot.
pi_69915204
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 21:48 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nog 12 minuten [ afbeelding ]
Typerend. Laatste 20 minuten nog even een aantal grote jongen die het nodig vond om er een aantal orders door te gooien van een aantal miljoen om hem nog net even dat laatste stukje om hoog te gooien

Dat wordt morgen op deze manier gewoon groen openen en alles als de bliksem er uit gooien
pi_69915253
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 22:02 schreef Anoniemos het volgende:
-0,27%... ongeveer hetzelfde als toen de AEX sloot.
En het ziet er inderdaad niet goed uit voor de FOK-short brigade
pi_69915257
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 21:48 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nog 12 minuten [ afbeelding ]
Gelukkig ben ik overnight cash gegaan, ik voorspel een paar Fok!kers om 8:55 die zitten te zweten achter hun Binck-schermen
pi_69915420
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 22:03 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het is wel typerend hoeveel geld ze er tegen aan gooien om de beurs stabiel te houden. Je zou eigenlijk eens de afgelopen maand elke dag moeten bekijken om te zien hoevaak er eigenlijk wel niet een spike omhoog is de laatste 30 min, maye kan je hier wel op gehandeld worden en kan je er ook nog wel aardig rendement uit trekken denk ik
pi_69915542
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 22:03 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Gelukkig ben ik overnight cash gegaan, ik voorspel een paar Fok!kers om 8:55 die zitten te zweten achter hun Binck-schermen
Moah dat valt ook wel weer mee, heb het wel zo gedaan dat ik niet de zwaarste shorts heb zodat ik niet al te veel verlies. En in wezen heb ik belegd met de winst die ik afgelopen 2 dagen gemaakt heb. Niet geheel verstandig, maar zal het zo rond 9 uur de deur weer uitgooien.

Ik verwacht overigens geen +1.5% of hoger opening.
pi_69915577
Vandaag was echt raar!!!
Gelukkig heb ik technische analyse als houvast!
pi_69915605
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 22:11 schreef janvks het volgende:
Vandaag was echt raar!!!
Owhh??!! Door TA nog een beetje schade kunnen beperken?
x
pi_69915692
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 22:07 schreef edwinh het volgende:

[..]

Het is wel typerend hoeveel geld ze er tegen aan gooien om de beurs stabiel te houden. Je zou eigenlijk eens de afgelopen maand elke dag moeten bekijken om te zien hoevaak er eigenlijk wel niet een spike omhoog is de laatste 30 min, maye kan je hier wel op gehandeld worden en kan je er ook nog wel aardig rendement uit trekken denk ik
Zoals je ziet aan de volumes op het eind, zijn er gewoon een aantal grote fondsen die veel hoeveel heden tegelijk bij elkaar sprokkelen. Dit valt altijd wel terug te checken o.a via BB. De vraag luidt alleen, waarom ze dat doen, zo op het eind? Het is immers een specifieke order, en niet eentje die vast zat aan een stop loss of trail of whatever. (dan was het namelijk meer verdeeld gegaan wat betreft volume)
pi_69915914
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 22:11 schreef janvks het volgende:
Vandaag was echt raar!!!
TA was helder
pi_69915932
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 22:03 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

pi_69915986
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 22:14 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zoals je ziet aan de volumes op het eind, zijn er gewoon een aantal grote fondsen die veel hoeveel heden tegelijk bij elkaar sprokkelen. Dit valt altijd wel terug te checken o.a via BB. De vraag luidt alleen, waarom ze dat doen, zo op het eind? Het is immers een specifieke order, en niet eentje die vast zat aan een stop loss of trail of whatever. (dan was het namelijk meer verdeeld gegaan wat betreft volume)
Wat mij vooral opvalt dat de program trades van GS enorm waren afgelopen maanden. Mjah dan hebben we nog de vraag wie of wat zit hier achter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')