abonnement Unibet Coolblue
pi_67395468

Welkom op De Beursvloer! Dit is het [AEX]-topic waarin je live met mede-FOK!kers alle wereldwijde beurzen kunt volgen en over de laatste economische nieuwtjes kunt discussiëren. Op De Beursvloer is een beetje slowchat best toegestaan. Heb je trouwens een link die kan worden toegevoegd aan de OP? Super! Post 'm alsjeblieft in het Feedback-topic van AEX of stuur 'm naar italodancer -at- fok.nl. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg alsjeblieft helemaal onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op FOK!
Veel plezier op De Beursvloer


Het Financieele Dagblad
De Financiële Telegraaf
BNR Nieuwsradio
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Bloomberg TV [2] (streaming TV)


AEX-fondsen
De Financiële Telegraaf - Streaming
Beurs.nl - Delayed

Intraday AEX-index




Europese Indices
Yahoo - Streaming / Delayed (zie tijd)
US Markets - Real-time
ProFinance - Streaming indices
IG Index - Streaming FTSE 100 (spread betting)
RTS (Moskou)

Intraday DAX (Duitsland)


Intraday CAC-40 (Frankrijk)


Intraday BEL-20 (België)


Intraday FTSE-100 (Verenigd Koninkrijk)


Intraday RTS-index (Rusland)




Amerikaanse Indices
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
MarketWatch - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)

Amerikaanse Futures
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Amerikaanse fondsen
Google Finance - Streaming
Google Finance (belangrijkste bankaandelen) - Streaming / Real-time
MarketWatch - Delayed

Intraday Dow Jones-index


Intraday S&P 500-index


Intraday Nasdaq Composite


Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)




Wereldwijde Indices
Yahoo! Azië - Streaming / Delayed
Yahoo! Brazilië, Mexico, Argentinië - Streaming / Delayed
AME Info (Midden-Oosten) - Delayed

Intraday Nikkei (Japan)


Intraday Hang Seng (Hong Kong, China)


Intraday SSE Composite (Shanghai, China)


Intraday Bovespa (Brazilië)




Koersen
FXStreet - Streaming valuta
ProFinance - Streaming valuta en commodities
ProFinance - Streaming grafieken valuta, commodities, indices
Rohstoff Tool - Streaming commodities
CNBC - Streaming olie en goud
US Markets - Semi-real-time goud, zilver en olie

Intraday Euro-Dollar


Intraday Olieprijs


Intraday Goud en Zilver



Ask - Vraagprijs of laatprijs. De prijs die door de ‘markt’ wordt gevraagd -‘gelaten’- voor de verkoop van een bepaald effect.

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Bid - Biedprijs. De prijs die door de ‘markt’ wordt geboden voor de aankoop van een bepaald effect.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dagorder - Een gelimiteerde order die uitsluitend gedurende de dag van opgave kan worden uitgehandeld. Niet uitgevoerde orders vervallen automatisch bij het sluiten van de handel.

Delayed - Koersen worden vertraagd doorgegeven. Meestal is de vertraging 15 of 20 minuten.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,‘expireren’, van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico’s door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers - De waarde van een effect op een bepaald moment. Koersen van effecten zijn variabel.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ¤ 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ¤ 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Limit order - Het bij een beursorder opgeven tegen welke maximale koers men wenst te kopen of tegen welke minimale koers men wenst te verkopen.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie. Men krijgt een longpositie door het kopen van een effect.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Mandje - Pakket van verschillende aandelen die gezamenlijk worden verhandeld. Een mandje kan bijvoorbeeld het pakket aandelen zijn waaruit een index is samengesteld.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Real-time - Koersen zijn (zo goed als) actueel. Je zult alleen moeten F5-en voor een nieuwe stand.

Scheefzitten - Een belegger zit ‘scheef’ als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs. Als de markt ¤ 22,50 biedt en ¤ 23 laat, dan is de spread dus ¤ 0,50.

Streaming - Koersen zijn actueel. Ze worden live op je scherm geüpdate.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.


De Beursvloer #1: Beurzen duiken weer in het rood
De Beursvloer #2: Wall Street weer in achtbaan
De Beursvloer #3: Beurzen kelderen tot 10%
De Beursvloer #4: Could've been worse
De Beursvloer #5: Bloedbad Azië; trekt Europa mee
De Beursvloer #6: Wall Street maakt duikvlucht in laatste kwartier
De Beursvloer #7: Wall Street sluit 11% hoger
De Beursvloer #8: 5e grootste dagwinst ooit voor AEX
De Beursvloer #9: Waar de AEX weer omhoog gaat
De Beursvloer #10: Wall Street onderuit op recessienieuws
De Beursvloer #11: Beurzen onrustig na renteverlagingen
De Beursvloer #12: Stemming slaat om
De Beursvloer #13: Wall Street terug in achtbaan
De Beursvloer #14: Wall Street levert deel winst weer in
De Beursvloer #15: Mijn Aegon, wat doe je!
De Beursvloer #16: Wall Street bloedrood, nieuwe lows
De Beursvloer #17: Ook Europa zoekt nieuwe lows
De Beursvloer #18: Wall Street in vrije val
De Beursvloer #19: Europa begint week goed
De Beursvloer #20: AEX 10% hoger
De Beursvloer #21: Europa lager in afwachting van Wall Street
De Beursvloer #22: Beurzen beginnen week fors lager
De Beursvloer #23: Wall Street herstelt van kater
De Beursvloer #24: Beurzen omlaag na renteverlaging
De Beursvloer #25: Beurzen dieprood na banenrapport
De Beursvloer #26: AEX sluit ruim 8% hoger
De Beursvloer #27: Beurzen rustig omhoog
De Beursvloer #28: Beurzen duiken in het rood
De Beursvloer #29: Wall Street herpakt zich
De Beursvloer #30: AEX zoekt het iets hogerop
De Beursvloer #31: Europese beurzen proberen het nog eens
De Beursvloer #32: AEX start nieuwe jaar met 5% winst
De Beursvloer #33: AEX hardloper; door 270 punten
De Beursvloer #34: Europese beurzen openen in de min
De Beursvloer #35: Bouwers krijgen 'm wel omhoog
De Beursvloer #36: Europese beurzen verliezen 3%
De Beursvloer #37: Europese beurzen starten hoger
De Beursvloer #38: Banken zorgen voor onrust op Europese beurzen
De Beursvloer #39: Wall Street kleurt bloedrood op 'Obama Day'
De Beursvloer #40: AEX onder 230 tijdens downtime FOK!
De Beursvloer #41: AEX sluit 5,8% hoger, overheidsdeal ING
De Beursvloer #42: Europese beurzen leveren in
De Beursvloer #43: AEX licht groen op rustige handelsdag
De Beursvloer #44: rentevoet gehandhaafd op 2%
De Beursvloer #45: AEX sluit 4,3% lager na details plan
De Beursvloer #46: AEX start nieuwe week lager
De Beursvloer #47: Beurzen verder onderuit
De Beursvloer #48: AEX fors lager en richting 230pt grens
De Beursvloer #49: Willem voor 't laatst bij rtlz, AEX -2%
De Beursvloer #50: Willempies laatste shot op RTL Z
De Beursvloer #51: Wall Street dondert 3,5% omlaag
De Beursvloer #52: AEX verspeelt meeste winst weer
De Beursvloer #53: Dow Jones 2 % lager, AEX door 218?
De Beursvloer #54: AEX intraday op laagste niveau in 12 jaar
De Beursvloer #55: AEX zakt door 210, Dow door 7000
De Beursvloer #56: AEX zakt richting 200-puntengrens
De Beursvloer #57: Winst gisteren weer teniet gedaan
De Beursvloer #58: AEX zakt 5% tot net boven 200 pnt
De Beursvloer #59: AEX breekt intraday 200pt grens
De Beursvloer #60: AEX in nieuwe week <200
De Beursvloer #61: AEX sluit 5,6% hoger
De Beursvloer #62: De interne mail van miljarden
De Beursvloer #63: AEX opent onder de 210pt
De Beursvloer #64: AEX ruim in 't groen (+2%)
De Beursvloer #65: AEX in de min, CPB blijft bij -3,5%
De Beursvloer #66: AEX licht in 't groen rond de 210pt
De Beursvloer #67 - AEX rond 220 punten
De Beursvloer #68: AEX test 218 punten weer
pi_67395494
Even terugkomend op mijn vraag:
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:31 schreef UncleSam het volgende:
Kan iemand mij het volgende uitleggen:
Antonov is best wel stabiel, zit elke dag tussen de 6 en 7 cent in.

Als je nou zeg, 10.000 aandelen koopt voor daylow 6 ct (600 eur), en ze weer verkoopt op dayhigh 7 ct (700 eur), heb je dus 100 euro verdient in één dag. Wat transactiekosten eraf, nou je houdt 75 euro over.

Denk ik nou te simpel? Mis ik iets?
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:32 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

je bent de sjaak als laat een x verschuift naar 0,06 of lager
Wat bedoel je met laat?
pi_67395548
Iemand hier Balkie gezien daarnet? Ik vond hem (wederom) uiterst zwak overkomen... Echt geen leider in crisistijd.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67395593
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:48 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Iemand hier Balkie gezien daarnet? Ik vond hem (wederom) uiterst zwak overkomen... Echt geen leider in crisistijd.
Idd. Hij stond te hakkelen. Weinig uitstraling.
Maar we moeten het er maar mee doen...
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie Sport woensdag 25 maart 2009 @ 15:50:59 #5
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_67395632
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:48 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Iemand hier Balkie gezien daarnet? Ik vond hem (wederom) uiterst zwak overkomen... Echt geen leider in crisistijd.
Balkie was en is een drama is.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_67395682
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:31 schreef UncleSam het volgende:
Kan iemand mij het volgende uitleggen:
Antonov is best wel stabiel, zit elke dag tussen de 6 en 7 cent in.

Als je nou zeg, 10.000 aandelen koopt voor daylow 6 ct (600 eur), en ze weer verkoopt op dayhigh 7 ct (700 eur), heb je dus 100 euro verdient in één dag. Wat transactiekosten eraf, nou je houdt 75 euro over.

Denk ik nou te simpel? Mis ik iets?
Je raakt ze niet kwijt in 1 dag het volume bij 6ct is ~6.000.000 en bij 7ct ~6.000.000 je kan kopen voor 6ct maar bij verkoop wordt je weer achteraan in de rij gezet dus je zal nu wel een week of meer moeten wachten totdat je order helemaal is uitgevoerd. Ik heb dit zelf ook gehad en omdat mijn order deels was uitgevoerd op dag 1 moest ik dag 2 opnieuw transactiekosten betalen voor de rest van de order
pi_67395808
Binck geeft nu zelfs aan dat mijn saldo ontoereikend is om de orders die ik plaats uit te voeren.
Mooi verhaal want ik heb genoeg cash in de porto staan...
Dirty politicians, Dirty judges and Dirty cops...
Who's the real CRIMINAL?!
pi_67395912
Wat verwachten jullie van AMG? Die staat nu op ongeveer 4,3 euro. Dit aandeel heeft in het afgelopen jaar nog rond de 65 euro gestaan.

Denken jullie dat deze waarde weer gehaald gaat worden en wanneer zal dat dan ongeveer zijn? Als je daar nu in investeert kan je in principe toch niet verkeerd zitten?

Edit: Hmm, niet echt positief

[ Bericht 17% gewijzigd door Oizno op 25-03-2009 16:02:53 ]
pi_67396047
wel een heel verschil dat amg idd
pi_67396152
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:49 schreef capricia het volgende:

[..]

Idd. Hij stond te hakkelen. Weinig uitstraling.
Maar we moeten het er maar mee doen...
Nee hoor, we kunnen als volk het kabinet afzetten. Naar goed Frans voorbeeld, als het ff kan .
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 25 maart 2009 @ 16:10:05 #11
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_67396509
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:02 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Nee hoor, we kunnen als volk het kabinet afzetten. Naar goed Frans voorbeeld, als het ff kan .
We hebben geen Bastille
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_67396568
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:55 schreef Rijk_zonder_werken het volgende:
Binck geeft nu zelfs aan dat mijn saldo ontoereikend is om de orders die ik plaats uit te voeren.
Mooi verhaal want ik heb genoeg cash in de porto staan...
Dat is een storing, je moet ze bellen zodat ze je bestedingsruimte en portefeuille vrij kunnen maken.
pi_67396774
Nu een nog dikkere storing.
quote:
Door een technische storing verloopt de orderverwerking voor orders vertraagd. Orders worden momenteel niet naar de beurs verstuurd. We stellen alles in het werk om dit op te lossen. Voor vragen kunt u de Klantenservice & Orderdesk bellen op 020 606 2666. Houdt u er rekening mee dat posities in uw portefeuille kunnen afwijken van de werkelijke posities en waarden. Onze excuses voor het ongemak.
  woensdag 25 maart 2009 @ 16:16:35 #14
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_67396781
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:10 schreef Perrin het volgende:

[..]

We hebben geen Bastille
Ook al hadden we een Bastille... veel plezier vrijwilligers te zoeken om hem te bestormen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_67396802
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:10 schreef Perrin het volgende:

[..]

We hebben geen Bastille
Goed voorbeeld doet goed volgen. En als ik Mythbusters moet geloven, is een guillotine niet zo moeilijk om te bouwen
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67396848
Hmm, ik voel een goede gok aankomen. Voor sluitingstijd 25% van mn kapitaal op 1 miezerig sprintertje of optie gooien en dan morgen direct op vakantie of ergens stilletjes in een hoekje zitten uithuilen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_67397267
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Hmm, ik voel een goede gok aankomen. Voor sluitingstijd 25% van mn kapitaal op 1 miezerig sprintertje of optie gooien en dan morgen direct op vakantie of ergens stilletjes in een hoekje zitten uithuilen.
Je een verwacht een hele sterke koers wijziging morgen? Al dan niet naar boven/beneden?
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_67397375
Ik denk niet dat er absurde koersbewegingen komen de komende dagen, dus ik zou niet gaan gokken.
pi_67397380
Sitting Elf verwacht dat de koers morgen al naar de 65 punten donderd.
  woensdag 25 maart 2009 @ 16:32:09 #21
248081 Oizno
hoizo oizo
pi_67397439
Lekker positief bericht. Als ik dat bericht moet geloven kan ik beter de komende 10 jaar niet beleggen.
pi_67397442
Ik word er wel een beetje eng van dat het IMF en Marc Faber oorloogjes aan't voorspellen zijn. Dat zijn niet de grootste idioten zou je denken.
pi_67397465
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:32 schreef Oizno het volgende:
Lekker positief bericht. Als ik dat bericht moet geloven kan ik beter de eerste 5 jaar niet meer beleggen.
Putjes kopen.

Voor lange termijn zou ik sowieso geen aandelen kopen.
pi_67397525
Ik vind het trouwens ook gevaarlijk dat al die analisten nu opeens bullish beginnen te worden. Das idd een moment om short te gaan.

Maar ik wacht nog even op de 880 bij de S&P.
pi_67397574
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:32 schreef pberends het volgende:
Ik word er wel een beetje eng van dat het IMF en Marc Faber oorloogjes aan't voorspellen zijn. Dat zijn niet de grootste idioten zou je denken.
En wat denk je zelf?

Neem ook ff de nieuwe (rechtse) regering van Israel, de satelliet lancering van N-Korea en de (economische) oorlogstaal van China mee in je beschouwingen....
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')