quote:Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.
Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.
Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.
Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
quote:Het officiële plan / protocol voor het faillissement van de VS werd al in 2001 door een medewerker van het Amerikaanse ministerie van Financiën naar buiten gebracht. De informatie in dat plan is mede afkomstig van het toenmalige hoofd van de Amerikaanse Rekenkamer (GAO), David Walker, die destijds beweerde, dat de VS na 2009 niet meer in staat zou zijn om haar schuld te blijven financieren.
Dit 'protocol voor economische ineenstorting in Amerika', ook wel aangeduid met de term 'serie 6900', ziet er puntsgewijs zo uit (namen aangepast aan de huidige situatie):
1. Het Amerikaanse ministerie van Financiën verklaart -na het sluiten van de Europese beurzen, dus rond 12.30 lokale tijd- een 'force majeure', oftewel 'overmacht', als gevolg van een 'onvoorziene situatie' of calamiteit (aanslag? epidemie?). Dit zal wereldwijd onmiddellijk worden opgevat als een feitelijke faillietverklaring, en als het besluit van de VS om haar schulden niet meer terug te betalen.
2. De Amerikanen zelf zullen het nauwelijks begrijpen, maar de markten wel. De Dow Jones Industrial Average zal de eerste dag zeker 20% verliezen. De echte impact komt pas de dag erna.
3. Bij het openen van de beurs in Tokyo ontstaat chaos. Iedereen wil verkopen. De Japanse regering sluit alle financiële markten. De Europese gaan op last van de Europese regeringen niet eens open.
4. Op de tweede dag verleist de Dow Jones 2/3 van zijn waarde.
5. Op de derde dag worden ook de Amerikaanse financiële markten gesloten. De FED besluit dat alle banken dicht moeten. Special Forces van het leger worden per parachute gedropt in de 12 steden waar de Federal Reserve districtsbanken zijn gevestigd, om daar alle goudreserves -of wat daar nog van over is- zeker te stellen.
6. President Obama kondigt de staat-van-beleg af. Alle financiële transacties worden bevroren. Het ministerie van Financiën demonetariseert de dollar. Kort gezegd: de dollar wordt waardeloos verklaard, en houdt op een wettig betaalmiddel te zijn.
7. Aan het einde van de derde dag zullen ALLE banken in de hele wereld gesloten zijn, en zullen ALLE munteenheden waardeloos zijn geworden. In veel meer landen wordt de staat van beleg afgekondigd. Gedurende een bepaalde periode (dagen, weken, maanden?) zal er geen enkele transactie meer kunnen plaatsvinden. De voedsel- en brandstofvoorziening komt tot stilstand.
8. Als er geen voedsel en brandstof vanaf centrale punten door de overheid aan de burgers zal worden verstrekt, zullen deze gaan plunderen. Om chaos te voorkomen, zal de politie en het leger het bevel krijgen op alle plunderaars met scherp te schieten. Ze krijgen tevens volmacht om naar eigen inzicht iedereen neer te schieten, die een potentiële bedreiging vormt.
9. Naast het leger en de politie zal er een civiele, gemilitariseerde macht worden ingezet, om de orde te handhaven (zie het eerdere artikel van vandaag!: Amerikaanse padvinders worden getraind tot Gestapo-achtige politiemacht. Let op, bovenstaand scenario dateert dus al van minstens 8 jaar geleden!)
Pas op de derde dag begint het tot de burgers door te dringen, dat het economische armageddon heeft plaatsgevonden. De medewerker van het Ministerie van Financiën schreef er in 2001 bij, dat hij geen suggesties had over hoe mensen zich hiertegen kunnen beschermen, omdat 'er heel weinig tegen te doen valt'. Zelfs het verzamelen van echt goud noemde hij zinloos.
Daarnaast noemde hij specifieke wettelijke maatregelen van de toenmalige regering Bush en FEMA, om te voorkomen dat mensen een eigen brandstof- en voedselvoorraad zouden aanleggen. Na het afkondigen van de staat van beleg is het namelijk de bedoeling, dat alle burgers totaal afhankelijk worden van de overheid, en in geen geval zelfvoorzienend mogen zijn.
Check.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:58 schreef Zero2Nine het volgende:
Pijnlijk foutje in de TT, "*" ipv "&"Maareh hier verder dus.
watquote:zie het eerdere artikel van vandaag!: Amerikaanse padvinders worden getraind tot Gestapo-achtige politiemacht.
ik vind het eigenlijk veel ontnuchterender dat de man 2/3 van zijn inkomen aan alimentatie betaaldquote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:58 schreef Zero2Nine het volgende:
Pijnlijk foutje in de TT, "*" ipv "&"Maareh hier verder dus.
Interessant artikel waar we de vorige reeks mee afsloten: NY-Times redacteur vertelt hoe hij zelf is getroffen door de huizenmarktcrisis en meedeed aan de gekte: http://www.nytimes.com/2009/05/17/magazine/17foreclosure-t.html?_r=2&pagewanted=1
Thanks, heb trouwens ook het lijstje met oude topics compleet gemaakt in deze OP, de wiki loopt wat achter.quote:
het woordje 'kunnen' ontbreekt. Maar dat maakt niet uit, alles is geoorloofd in het stemmingsoffensief.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:33 schreef pberends het volgende:
http://www.nuzakelijk.nl/(...)dwang-nationaliseren
Bos wil banken onder dwang nationaliseren
quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
het woordje 'kunnen' ontbreekt. Maar dat maakt niet uit, alles is geoorloofd in het stemmingsoffensief.
Daar gaat Aegon!quote:en verzekeraars kunnen onteigenen.
Klinkt allemaal erg links.quote:AP: Documents: Paulson forced 9 bank CEOs into bailout
NEW YORK (AP) — The chief executives of the country's nine largest banks had no choice but to accept capital infusions from the Treasury Department in October, government documents released Wednesday have confirmed.
Obtained and released by Judicial Watch, a nonpartisan educational foundation, the documents revealed "talking points" used by former Treasury Secretary Henry Paulson during the October 13 meeting between federal officials and the executives that stressed the investments would be required "in any circumstance," whether the banks found them appealing or not.
Paulson also told the bankers it would not be prudent to opt out of the program because doing so "would leave you vulnerable and exposed."
It's no secret that some of the banks had to be pressured to participate in the program, with several bank CEOs saying they had been strongly encouraged to take the funds. But the documents are the first proof of the government's insistence.
"These documents show our government exercising unrestrained power over the private sector," said Judicial Watch President Tom Fitton in a statement.
Paulson's spokeswoman Michele Davis, who was a top aide when Paulson was at Treasury, on Thursday said, "Secretary Paulson was not one to read talking points at meetings."
Treasury Secretary Timothy Geithner's office did not respond to requests for comment.
The outcome of that fateful meeting — which resulted in the government taking direct stakes in the banks through $125 billion in preferred stock purchases — marked a shift in the government's strategy to fixing the financial system.
The Treasury had first decided to use a chunk of the $700 billion financial bailout package to pay for taking partial ownership stakes in banks, rather than using the money to buy rotten debts from financial institutions. The idea was that the investments would instill confidence in the system and get banks to lend again following the freeze of the credit markets.
The meeting was hosted by Paulson, Federal Reserve Chairman Ben Bernanke, Federal Deposit Insurance Corp. Chairman Sheila Bair and current Treasury chief Timothy Geithner, who was then president of the New York Fed.
The banks that were initially required to accept the funds were Goldman Sachs Group Inc., Morgan Stanley, JPMorgan Chase & Co., Citigroup Inc., Wells Fargo & Co., State Street Corp., Bank of New York Mellon and Bank of America Corp., including the soon-to-be-acquired Merrill Lynch.
Paulson wanted healthy institutions that did not necessarily need capital from the government to participate in the program first to remove any stigma that might be associated with a bailout. He told reporters during a news conference that the intervention was "what we must do to restore confidence in our financial system."
The Treasury has since invested a total of $199.1 billion in more than 550 of the nation's banks, according to government data. Of that amount, $1.16 billion has been returned by 12 institutions.
Several other recipients of the funds, including JPMorgan and American Express Co., have stressed their desire to return the money as soon as possible. The funds have become burdensome for banks due to the increased government scrutiny and limits on compensation that are contingent with the investment.
Fijn zo'n communist als Minister van Financiën, deze minister is volstrekt de weg kwijt.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:33 schreef pberends het volgende:
http://www.nuzakelijk.nl/(...)dwang-nationaliseren
Bos wil banken onder dwang nationaliseren
Italiaans fascisme, daar doet het me steeds meer aan denken. Zonder het militair vertoon natuurlijk, maar met dezelfde merging tussen Big Corporate en de overheid.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Fijn zo'n communist als Minister van Financiën, deze minister is volstrekt de weg kwijt.
Dat hangt er vanaf.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Fijn zo'n communist als Minister van Financiën, deze minister is volstrekt de weg kwijt.
quote:Op zaterdag 16 mei 2009 23:56 schreef pberends het volgende:
Bankroet laten gaan zou ook prima zijn, dan had de overheid gewoon de tegoeden moeten garanderen. De competente banken en overheden hadden de boel dan over kunnen nemen, en had Tilmannetje 0 euro bonus gehad. Die vent heeft nu gewoon 6 miljoen euro meegekregen.
De totale destructie die WOII met zich meebracht was natuurlijk wel de meest efficiënte manier om snel aan de absolute bodem te raken.quote:Op zondag 17 mei 2009 10:09 schreef SeLang het volgende:
De mythe dat oorlog een oplossing kan zijn voor een economische crisis komt denk ik van de economische groei in de VS tijdens WO-1 en WO-II. Maar de VS profiteerde toen van de oorlogsuitgaven van andere landen. Toen WO-I op z'n einde liep zakte de VS bijvoorbeeld in een diepe crisis doordat de export inzakte.
Dit is gewoon een flauwe definitiekwestie. Quantitative easing is een vorm van monetaire inflatie. En monetaire inflatie is alleen slecht als deze leidt tot prijsinflatie, hetgeen lang niet altijd het geval is. Sterker nog, een bepaalde mate van monetaire inflatie is een voorwaarde voor een gezonde economische groei.quote:Op zondag 17 mei 2009 03:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
Quantitative easing is inflatie, prijsverhogingen zijn alleen een uiting daar van. Prijsstijgingen als gevolg van wisselkoers depreciatie kun je dan ook niet betitelen als inflatoir maar is gewoon het gevolg van verschillen in waardering van verschillende valuta wat natuurlijk wel weer het gevolg kan zijn van inflatie. Verder ben ik het wel met je eens dat de Dollar zijn positie als wereldwijde munt gaat verliezen, ik acht het zelfs mogelijk dat de VS daarom een oorlog zullen beginnen (zeer onwaarschijnlijk weliswaar), zeer zuur voor de Amerikanen zelf want met een dergelijk oorlog is alleen de Amerikaanse overheid gebaat.
Exact.quote:Op zondag 17 mei 2009 11:18 schreef pberends het volgende:
M3 is eigenlijk de ware inflatie; en die is enorm hoog. Alleen als de groei van productie dat bijhoudt is een hoge M3 niet erg.
Wanneer dit niet tot uiting komt in prijsverhogingen voor consumentengoederen, dan komt dat onder meer tot uiting in asset-prices, zoals huizenprijzen en aandelenprijzen.
Kunnen ze de banken niet gewoon verplichten om geld terug te storten? Uiteindelijk zijn het toch direct opeisbare leningen?quote:Op zondag 17 mei 2009 11:44 schreef SeLang het volgende:
Ik ben alleen bang dat de FED volgend jaar niet de ballen heeft om de rente op 20% te zetten om de monetaire basis weer terug te halveren om prijsinflatie te voorkomen.
de FED heeft ook niet als doelstelling om inflatie te beteugelen, anders dan de ECB. De insteek is anders.quote:Op zondag 17 mei 2009 11:44 schreef SeLang het volgende:
Ik ben alleen bang dat de FED volgend jaar niet de ballen heeft om de rente op 20% te zetten om de monetaire basis weer terug te halveren om prijsinflatie te voorkomen.
het is meer een kwestie dat banken niet mogen terugbetalen op dit moment.quote:Op zondag 17 mei 2009 11:47 schreef jammerklant het volgende:
[..]
Kunnen ze de banken niet gewoon verplichten om geld terug te storten? Uiteindelijk zijn het toch direct opeisbare leningen?
Ja, op dit moment. Maar we hadden het over volgend jaar, of nog later, als de economie weer aantrekt en inflatie op de loer ligt.quote:Op zondag 17 mei 2009 12:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
het is meer een kwestie dat banken niet mogen terugbetalen op dit moment.
Inderdaad. De ECB is gebaseerd op de Bundesbank die als doel had om 'Weimar' nooit meer te laten gebeuren. Europa heeft het voordeel dat we al eens een trauma van hyperinflatie hebben beleefd. Als is het inmiddels wel erg lang geleden.quote:Op zondag 17 mei 2009 12:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
de FED heeft ook niet als doelstelling om inflatie te beteugelen, anders dan de ECB. De insteek is anders.
Onder Volcker ging de Fed Funds Rate naar >20%quote:Je hoeft trouwens geen ballen te hebben om de rente op 20% te zetten, hooguit een vlaag van verstandsverbijstering
Het probleem zit hem inderdaad niet perse in de monetaire verruiming nu (al vraag ik me af hoeveel zin het heeft - volgens mij bijna NUL, behalve dat het wederom een verkapte subsidie is aan de financiele sector) maar vooral in het ontbreken van een goede exitstrategie. De monetaire basis is bijna verdubbeld, dus ze moeten straks keihard op de rem gaan staan. Ik heb er niet echt vertrouwen in dat dat daadwerkelijk gaat gebeuren.quote:Op zondag 17 mei 2009 12:15 schreef jammerklant het volgende:
[..]
Ja, op dit moment. Maar we hadden het over volgend jaar, of nog later, als de economie weer aantrekt en inflatie op de loer ligt.
Misschien een beetje simplisitsch en naïef, maar zolang de economie nog steeds krimpt en er geen risico op hoge inflatie is op korte tot middellange termijn, zou ik eerlijk gezegd niet weten waarom men nu al op de rem zou moeten gaan staan.quote:Op zondag 17 mei 2009 12:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het probleem zit hem inderdaad niet perse in de monetaire verruiming nu (al vraag ik me af hoeveel zin het heeft - volgens mij bijna NUL, behalve dat het wederom een verkapte subsidie is aan de financiele sector) maar vooral in het ontbreken van een goede exitstrategie. De monetaire basis is bijna verdubbeld, dus ze moeten straks keihard op de rem gaan staan. Ik heb er niet echt vertrouwen in dat dat daadwerkelijk gaat gebeuren.
Wat bedoel je hier precies mee? Waarom moeten ze per se de rente verhogen? Ik volg je even niet meer.quote:Als ze echt geloofden in die 'green shoots' dan zouden ze nu trouwens alweer de rente moeten gaan verhogen. Het feit dat ze nog steeds aan het quantitive-easen zijn zegt eigenlijk al genoeg![]()
Renteverlagingen (en verhogingen) werken met een grote vertraging door, dus op het moment dat de bodem in zicht is moet je al gaan remmen anders schiet je door naar de andere kant. Mooi voorbeeld van een gevolg daarvan is de laatste bubble en de daaropvolgende bust (waar we nu dus in zitten).quote:Op zondag 17 mei 2009 13:22 schreef jammerklant het volgende:
[..]
Misschien een beetje simplisitsch en naïef, maar zolang de economie nog steeds krimpt en er geen risico op hoge inflatie is op korte tot middellange termijn, zou ik eerlijk gezegd niet weten waarom men nu al op de rem zou moeten gaan staan.
Zie hierboven. En in elk geval zou je niet meer verder moeten gaan verruimen op het moment dat je denkt dat de bodem in zicht is. Nu zijn ze de verruiming juist nog steeds in een hogere versnelling aan het zetten.quote:Timing is in deze wel ontzettend belangrijk. Maar volgens mij wijst alles er nog steeds op dat het nog verder naar beneden gaat, weliswaar misschien iets minder hard dan afgelopen jaar.
[..]
Wat bedoel je hier precies mee? Waarom moeten ze per se de rente verhogen? Ik volg je even niet meer.
Het kan ook niet. Je kunt geen rijkdom creeren door geld te printen. Je kunt eventjes een (nieuwe) bubble creeren maar daar komt onvermijdelijk een nieuwe 'bust' achteraan. Geld vertegenwoordigt gewoon uitgestelde consumptie, maar dat wat er valt te consumeren wordt niet meer als je meer geld print.quote:Afijn, toch moet er volgens mij buiten het risico op inflatie toch nog ergens een catch zijn. Stel dat de timing uiteindelijk perfect is (voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het zo is, maar stel) en de Amerikaanse economie door al die tijdelijke geldcreatie weer aantrekt, zonder dat er een hoge prijsinflatie komt, dan zou men in quantitative easing de ideale methode gevonden hebben om de economie aan de gang te houden. A free ride naar rijkdom en geluk zegmaar. Dat kan toch gewoon niet waar zijn???
Japan heeft ongeveer hetzelfde gedaan maar het hele concept is flawed, daarom werkte het toen niet en zal het ook nu niet werken, althans niet permanent.quote:En als het wel zo is, waarom doen de andere landen dit dan niet? En wat heeft Japan destijds verkeerd gedaan dat het daar niet werkte? Of was de timing daar gewoon verkeerd?
Denk jij dat de bodem al in zicht is? Ik moet dat nog zien. Zolang de economie nog krimpt zijn we er imho nog lang niet. Om mensen structureel aan het werk te houden is economische groei noodzakelijk. Misschien dat we de bodem op de aandelenbeurs gehad hebben, maar zelfs dat moet ik nog zien.quote:Op zondag 17 mei 2009 13:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Renteverlagingen (en verhogingen) werken met een grote vertraging door, dus op het moment dat de bodem in zicht is moet je al gaan remmen anders schiet je door naar de andere kant. Mooi voorbeeld van een gevolg daarvan is de laatste bubble en de daaropvolgende bust (waar we nu dus in zitten).
Ik ben het met je eens dat binnenkort misschien wel het juiste moment zou kunnen zijn om de geldhoeveelheid niet nog verder te verruimen, oftewel om zoetjes aan te stoppen met quantitative easing. Immers, zoals je zelf al aangaf, echt werken doet het toch niet, de banken lijken er geen dollar meer om uit te lenen aan bedrijven. Maar om nu al tot krimp over te gaan lijkt me iets te voorbarig.quote:Zie hierboven. En in elk geval zou je niet meer verder moeten gaan verruimen op het moment dat je denkt dat de bodem in zicht is. Nu zijn ze de verruiming juist nog steeds in een hogere versnelling aan het zetten.
Nouja, dat vraag ik me dus af. Ik keek net naar dit filmpje, waarin e.e.a. goed wordt uitgelegd:quote:Het kan ook niet. Je kunt geen rijkdom creeren door geld te printen. Je kunt eventjes een (nieuwe) bubble creeren maar daar komt onvermijdelijk een nieuwe 'bust' achteraan. Geld vertegenwoordigt gewoon uitgestelde consumptie, maar dat wat er valt te consumeren wordt niet meer als je meer geld print.
ik heb het geprobeerd te lezen, maar ik begrijp er geen zak vanquote:Op zondag 17 mei 2009 21:50 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://zerohedge.blogspot(...)shadow-of-money.html
Inflationaire depression, here we come.
quote:Op zondag 17 mei 2009 22:16 schreef pberends het volgende:
Ik heb het verhaal ook niet gelezen, maar de statjes zijn interessant. Het feit dat de moneysupply afnam in de Grote Depressie is interessant. Dat we nu meer economische krimp hebben dan in de jaren 30, maakt het des te pikanter dat de moneysupply gewoon toeneemt.
Goed voor de schulden van de VS die verdampen zometeen als sneeuw voor de zonquote:Op zondag 17 mei 2009 21:50 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Leuk om te zien dat de Amerikanen er alles aan doen om de phoney economy weer working te krijgenquote:AMSTERDAM VANDAAG: AEX opent lager
18-05-2009 08:37:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX opent maandag naar verwachting lager, volgend op een lager Wall Street en een Nikkei in Japan die ruim 2% afstaat.
De AEX-index sloot vrijdag 1,6% hoger op 252,92 punten, de Midkap won 2,8% op 353,43 punten en de Smallcap eindigde 1,3% hoger op 369,12 punten.
"We zullen naar verwachting 1 tot 3 punten lager openen," zegt handelaar Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer. "De vraag is of de correctie doorzet, zoals in de markt breed verwacht wordt, of dat het vizier weer naar boven gericht kan worden."
De eerste steun voor de AEX ligt volgens Koenders op 245 punten, de volgende bij 220 punten. "Maar een grotere correctie komt niet op bestelling."
Zo zou morgen een Amerikaans cijfer over de in aanbouw genomen huizen de beurs ervan kunnen weerhouden verder af te glijden. "Er wordt een stijging verwacht, wat weer een positief signaal zou afgeven".
"Ook valt me het media-offensief op van de Amerikaanse overheid om te voorkomen dat de beurzen verder dalen. "De afgelopen weken zie je dat er een soort 'feel good' stemming wordt gekweekt, die de consument het gevoel moet geven dat het beter gaat, zodat 'ie weer de geld durft uit te geven", merkt Koenders op.
Wall Street is vrijdag lager gesloten. Beleggers deden met name aandelen van financials en van energiefondsen in de verkoop.
De Dow Jones-index eindigde 0,75% lager op 8.268,64 punten. De S&P 500 daalde 1,14% tot 882,88 punten, terwijl de Nasdaq 0,54% afstond tot 1.680,14 punten.
De Nikkei-225 sloot 2,4% lager op 9.038,69 punten.
De euro noteert 0,3% lager ten opzichte van de dollar op $1,3446.
Volgens de handelaar belooft het verder een relatief rustige week te worden, waarbij de beurzen op Hemelvaartsdag geopend zijn, maar veel mensen vanaf donderdag met andere zaken bezig zullen zijn dan met de beurs.
Het gequote stuk suggereert juist DEflatiequote:Op zondag 17 mei 2009 21:50 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
dat waren die amerikaanse staatsobligaties toch al?quote:
Ik neem aan dat die onderdeel uitmaken van de bubble niet?quote:Op maandag 18 mei 2009 15:56 schreef simmu het volgende:
[..]
dat waren die amerikaanse staatsobligaties toch al?
Ik denk dat ik maar bij de amerikaanse overheid ga soliciteren, ik kan heel goed het spel bubble bobble spelen op alle 99 levelsquote:
Dat zou wel erg positief zijn, omdat (1) de staat dan niet meer via die banken politiek kan bedrijven die tegen de belangen van de gewone aandeelhouders in gaat en (2) de belastingbetaler (een deel van) zijn geld terugkrijgt.quote:'VK in gesprek over verkoop belangen Lloyds, RBS'
De Britse overheid voert gesprekken met buitenlandse staatsfondsen en andere investeerders over de verkoop van de overheidsbelangen in Lloyds Banking Group Plc en Royal Bank of Scotland Group Plc (RBS).
Dat meldde The Financial Times maandagavond op basis van personen bekend met de situatie.
De verkoop van de overheidsbelangen zou volgens de krant binnen een jaar van start kunnen gaan. De Britse overheid heeft een belang van 43% in Lloyds Banking Group en van 70% in RBS.
Mooi bericht en ook bedankt voor de nieuwsbrief! Is zeer interessant.quote:
Vanwaar die ellende in Californie?quote:Op woensdag 20 mei 2009 11:09 schreef Perrin het volgende:
Interactieve kaart van de economische impact in de VS
[ afbeelding ]
Silicon valley hard geraakt door de crisis?quote:
Daar was de huizenbubbel het grootst opgeblazen..quote:
bij de echte knallerds zie je een soort van normaalverdeling die je bij de anderen niet ziet (logisch, daar niet van, maar het viel me op)quote:Op woensdag 20 mei 2009 19:08 schreef pberends het volgende:
http://www.businessinside(...)ers-slideshow-2009-4
The Doomsayers Inherit The Earth (SLIDESHOW)
quote:VS VANDAAG: Wall Street sluit lager
20-05-2009 22:28:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Wall Street is woensdag lager gesloten. Financials verloren flink waarop de winsten van eerder op dag verdampten.
De toonaangevende Dow Jones-index eindigde 0,6% lager op 8.422,04 punten. De breed samengestelde S&P 500 daalde 0,5% tot 903,47 punten, terwijl de technologiezware Nasdaq 0,4% afstond tot 1.727,84 punten.
Op macro-economisch gebied bleek woensdag voor de openingsbel dat de hypotheekaanvragen vorige week zijn toegenomen ten opzichte van de week daarvoor. De index voor het aantal hypotheekaanvragen steeg in de week eindigend op 15 mei met 2,3%, ten opzichte van de week ervoor, tot een niveau van 915,9.
Nadat de finacials de richting van de aandelenmarkten gedurende meer dan twee maanden hebben bepaald lijkt het erop dat zij hun rol moet afstaan aan de vroeg-cyclische aandelen. De angst voor insolventie van banken ebt weg en de prijs van olie trekt aan.
"Laten we aannemen dat banken geen geld verdienen, toch gaan ze niet bankroet en de overheid hoeft ze niet te redden", zegt Doug Roberts, hoofd investeringen bij Channel Capital Research en schrijver van het financiele blog freepassers.com.
Verder zien de leden van de Amerikaanse Federal Reserve zien zoals verwacht tekenen dat de snelheid van de economische teruggang aan het afnemen is. Maar de Fed voegt toe dat de tekenen wel op een heel voorzichtig herstel wijzen. Dat blijkt uit de notulen van de vergadering van het beleidsbepalend comite van het Amerikaanse stelsel van centrale banken (FOMC).
De dollar verloor daarop ten opzichte van de euro, de yen, het pond en verscheidene andere valuta nadat de notulen de FOMC openbaar werden gemaakt.
Daaruit blijkt ook dat de Federal Reserve open staat om het bedrag voor de aankoopprogramma's van hypotheken en staatsobligaties te verhogen. Daarvoor heeft de Fed nu al $1,75 biljoen klaar staan.
De gestegen prijs van grondstoffen, in het bijzonder olie, is debet aan de daling van de dollar. Omstreeks 22.30 noteert de dollar op eur1,3776.
Op het gebied van bedrijfsnieuws werd bekend dat de failliete autobouwer Chrysler C. Robert Kidder als opvolger benoemt van Robert Nardelli als voorzitter. De benoeming volgt op de alliantie met Fiat. Kidder was eerder voorzitter van Borden Chemical en van Duracell International.
De retail aandelen lieten een verdeel beeld zien woensdag maar Target wist een plus te noteren ondanks dat het de nettowinst in het eerste kwartaal van 2009 minder zag dalen dan verwacht.
De prijs van een vat olie is woensdag gesloten op $62,04, het hoogste punt sinds zes maanden. Daarbij werd de prijs gestuwd door nieuws, eerder op dag, dat de wekelijkse olievoorraden in de Verenigde Staten harder zijn afgenomen dan verwacht.
De voorraden ruwe olie namen in de week die eindigde op 15 mei af met 2,1 miljoen vaten tot 368,5 miljoen vaten. Analisten gepolst door Dow Jones Newswires gingen uit van een minder sterke afname van 0,7 miljoen vaten. Ook de benzinevoorraden daalden harder dan verwacht.
quote:By Bill Bradley, Niall Ferguson, Paul Krugman, Nouriel Roubini, George Soros, Robin Wells et al.
Following are excerpts from a symposium on the economic crisis presented by The New York Review of Books and PEN World Voices at the Metropolitan Museum of Art on April 30. The participants were former senator Bill Bradley, Niall Ferguson, Paul Krugman, Nouriel Roubini, George Soros, and Robin Wells, with Jeff Madrick as moderator.
Check beursvloer topic, daar komt vaak genoeg dagelijks voorbij wie belegd en waarin. Ik weet dat het niet zo serieus is als het WGR topic, maar misschien toch een kijkje waardquote:Op vrijdag 22 mei 2009 14:21 schreef dyna18 het volgende:
Vraagje, wie van jullie is al weer op de beurs ingestapt?
Ben je volledig in gestapt of met een gedeelte van je geld en wat heb je gekocht?
Beursvloer topic is toch meer een slowchat topic voor daghandelaren?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 14:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Check beursvloer topic, daar komt vaak genoeg dagelijks voorbij wie belegd en waarin. Ik weet dat het niet zo serieus is als het WGR topic, maar misschien toch een kijkje waard
Overigens ben ik zelf nog niet ingestapt. Het moet lager!
Er zitten ook wel wat lange termijn handelaren tussen hoorquote:Op vrijdag 22 mei 2009 14:55 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Beursvloer topic is toch meer een slowchat topic voor daghandelaren?
Ik was meer op zoek naar mensen die met een lange termijnhorizon beleggen.
Zelf kijk richt ik mij op 10 jaar in de toekomst qua beleggen. Ik heb dan ook de afgelopen maanden in 3 stappen weer flink aangekocht.
Ah K, maar toch hou ik mij liever verre van de discussie die door daghandeleren gevoerd wordt. Dat hele paniekerige gedoe van de beurs een paar punten omhoog of omlaag en welk aandeel nu weer hot is, hou ik mij liever buiten. Met een goed gespreide portefeuille voor de lange termijn heb je niets aan dat soort onrust. Gewoon blijven zitten en vertrouwen op de keuze en strategie die je eerder weloverwogen gemaakt hebt is meer mijn ding.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 14:59 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Er zitten ook wel wat lange termijn handelaren tussen hoorLXIV zit volgens mij ook nog een gedeelte long. Maar voor de rest denk ik dat er nog niet veel ingestapt zijn voor lange termijn, sowieso als je kijkt naar de waarderings onderzoeken van SeLang.
Klopt, je heb daar verder ook wel gelijk in. Maar o.a door die onderzoekjes ben ik nog niet ingestapt. Ja, ik heb die 34% stijging van de AEX gemist vanaf begin maart. Maar ik heb erg grote twijfels waar deze correctie eigenlijk op gebasseerd is. Lijkt meer op een nieuwe bubble vorming vandaar dat ik maar niet instap.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:19 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ah K, maar toch hou ik mij liever verre van de discussie die door daghandeleren gevoerd wordt. Dat hele paniekerige gedoe van de beurs een paar punten omhoog of omlaag en welk aandeel nu weer hot is, hou ik mij liever buiten. Met een goed gespreide portefeuille voor de lange termijn heb je niets aan dat soort onrust. Gewoon blijven zitten en vertrouwen op de keuze en strategie die je eerder weloverwogen gemaakt hebt is meer mijn ding.
De posten van SeLang zijn zeer interessant en geven mij veel inzicht. Wat ik daar vooral uitgehaald heb is dat DE winnende strategy niet bestaat. Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat goed bij hem past. En aangezien ik toch niet in staat ben om het juiste moment van instappen te bepalen (en met mij de meeste mensen niet) kan ik maar beter rustig blijven zitten dan de hele tijd lopen te switchen en in en uitstappen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |