abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 5 mei 2009 @ 21:34:34 #1
128548 pavv
The computer says NO
pi_68708012
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #14 vele honderden verschillende smaken!


Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.




De voorgaande delen:
[CENTRAAL] Whisk(e)y Topic #1
[Centraal] Whisk(e)y Topic #2
[Centraal] Whisk(e)y Topic #3 - Slainte!
[Centraal] Whisk(e)y Topic #4 - Turf en hout
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #5 - Uisge beatha
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #6 - An òl thu uisge?
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #7 - Uisgebaugh-baul
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #8 - Loch Goo
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #9 Sherrybom & Peatmonster
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #10 van Speyside tot Islay
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #11 Whisky a Go Go
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #12 Liefst zonder IJS
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#13 Alleen voor baardmannen?


  • Wat is whisky?
    Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

    De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

    Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

    De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

  • Waar haal ik whisky?
    De betere whisky vinden wij onder andere bij:

  • Ton Overmars slijterij te Amsterdam
  • Van Wees slijterij te Amersfoort
  • Van Zuylen slijterij te Loosduinen
  • Slijter Zonneveld te Maassluis
  • Whiskykoning te Den Bosch
  • Versailles te Nijmegen


    of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

  • The Whisky Exchange in de UK
  • Royal Mile Whisky in de UK


    Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft


  • En wat als ik nog vragen heb?
    Post de vraag in dit topic

    Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

    vele honderden verschillende smaken?

    Zeker!


    Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

    Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola



    Drink verstandig, drink met maten


    ----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

    [ Bericht 0% gewijzigd door Muck op 12-05-2009 11:03:07 ]
  •   dinsdag 5 mei 2009 @ 21:57:50 #2
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_68708994
    He vet wiskeyy..
    Ik sip meestal Black Label Jan de wandelaar. Amerikaanse wiskeys zijn alleen met cola te pruimen
      dinsdag 5 mei 2009 @ 22:00:06 #3
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_68709076
    TerugVindProost!
      dinsdag 5 mei 2009 @ 22:01:56 #4
    112339 MPG
    Slaverplaatser / Koffiemanager
    pi_68709151
    bookmarkdram



    [ Bericht 42% gewijzigd door MPG op 05-05-2009 22:10:46 ]
    KSC JUBILEUM topic
    "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
    #TeamHumbug
    Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
      dinsdag 5 mei 2009 @ 22:08:51 #5
    165164 Tha_Bartman
    And so it goes.
    pi_68709425
    whiskey in the jar

    oftewel TvP
    Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
      dinsdag 5 mei 2009 @ 22:38:23 #6
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_68710915
    Nog een tip trouwens:

    http://www.versaillesdranken.nl/www/

    Hebben naar eigen zeggen meer dan 1350 verschillende whisky's Iig goede service, online bestelmogelijkheden, en regelmatig proeverijen, en op 9 mei nog een masterclass met een of andere belangrijke whiskykenster
    pi_68712402
    Terugvindwhiskey
    Ik heb me voor genomen zo rond de examentijd geen alcohol te nuttigen, om de grijze massa te sparen, maar daarna ga ik weer vol aan mijn Dewart's & Sons blended Scotch
      woensdag 6 mei 2009 @ 09:54:11 #8
    248754 HairyArsedIrishman
    I just raped your sheep...
    pi_68720439
    Ik houd het vrijwel altijd bij Jameson en Paddy.

    Iemand ervaring met Famous Groose?
    Messin' with the Kid.
    Alt en gries durf ge werre, bloos neej vrèk...
    Celtic FC | VVV Venlo | Nijmegen Devils | Edmonton Oilers | FC Nordsjælland
      woensdag 6 mei 2009 @ 13:16:41 #9
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_68727120
    Grouse is een redelijke blend, gezien de prijs
    pi_68730329
    Highland Park
      woensdag 6 mei 2009 @ 18:34:13 #11
    115025 IbeBen
    Yuck Foo!
      woensdag 6 mei 2009 @ 18:43:53 #12
    248754 HairyArsedIrishman
    I just raped your sheep...
    pi_68740312
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 13:16 schreef IrishBastard het volgende:
    Grouse is een redelijke blend, gezien de prijs
    Is ie te drinken?


    Leuke nick trouwens.
    Messin' with the Kid.
    Alt en gries durf ge werre, bloos neej vrèk...
    Celtic FC | VVV Venlo | Nijmegen Devils | Edmonton Oilers | FC Nordsjælland
      woensdag 6 mei 2009 @ 20:17:06 #13
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_68744351
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 22:38 schreef IrishBastard het volgende:
    Nog een tip trouwens:

    http://www.versaillesdranken.nl/www/


    He bedankt, die slijter bestaat inderdaad ook al een hele tijd...Mooie winkel met een mooi assortiment. Ik heb hem even aan de openingspost toegevoegd
      woensdag 6 mei 2009 @ 21:56:52 #14
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_68749272
    Onze meest recente eigenste clubbotteling:



    De proefnotities zijn als volgt:

    Neus: Exotisch fruit (lychees), boter op toast, zuidvruchten, Christmaspudding

    Smaak: Gepofte kastanjes, walnoten, chocolade toffees, kolengruis, citrusfruit

    Afdronk: Lang, eerst de Christmaspudding, droogt daarna uit met houttonen

    Commentaar: Grootse vertegenwoordiger van de "sherrystijl" van GlenDronach, die aan karakter wint door de botteling op vatsterkte. GlenDronach was één van de laatste distilleerderijen die de ketels nog op kolen stookte en dat proef je!
      woensdag 6 mei 2009 @ 22:32:08 #15
    78964 Luuksor
    [ Curacao ]
    pi_68751306
    Er zit hier een Scotch Corner, waar ze zo'n 150 verschillende bottelingen schenken!
    pi_68765769
    quote:
    [b]Op woensdag 6 mei 2009 21:56 schreef
    Commentaar: Grootse vertegenwoordiger van de "sherrystijl" van GlenDronach, die aan karakter wint door de botteling op vatsterkte. GlenDronach was één van de laatste distilleerderijen die de ketels nog op kolen stookte en dat proef je!
    Hoe zou je dat kunnen proeven?
    deze account is gehacked door GreyHatHacks
      donderdag 7 mei 2009 @ 11:59:58 #17
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_68766487
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 18:43 schreef HairyArsedIrishman het volgende:

    [..]

    Is ie te drinken?


    Leuke nick trouwens.
    Ik vind 'm zeker te drinken

    En bedankt
    pi_68766601
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 14:40 schreef ColdFeet het volgende:
    Highland Park


    Ben nu bezig aan de Japanse whisky.
    Heb een 15 jaar oude Karuizawa staan en een Yamazaki van 18 jaar oud.
      donderdag 7 mei 2009 @ 14:10:13 #19
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_68770917
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:39 schreef EnderOnline het volgende:

    [..]

    Hoe zou je dat kunnen proeven?
    Ervaring wellicht?
    De smaaknotitie en het commentaar is van o.a. Ad de Koning, de Nederlandse nestor op het gebied van whisky.

    Ikzelf kan het in ieder geval niet herkennen, omdat ik nauwelijks referenties heb v.w.b. andere whiskies afkomstig van op kolen gestookte ketels...
    pi_68858631
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 12:04 schreef sjimz het volgende:

    [..]



    Ben nu bezig aan de Japanse whisky.
    Heb een 15 jaar oude Karuizawa staan en een Yamazaki van 18 jaar oud.
    Die Yamazaki heb ik geproefd op het whiskyfestival en toen vond ik 'm erg lekker. Kersen, warme smaken, dat is me bijgebleven.

    Heb je 'm al op en zo ja, wat vond je ervan?
    Sanity is (not) statistical
    pi_68858694
    quote:
    Op zaterdag 9 mei 2009 23:24 schreef Maeghan het volgende:

    [..]

    Die Yamazaki heb ik geproefd op het whiskyfestival en toen vond ik 'm erg lekker. Kersen, warme smaken, dat is me bijgebleven.

    Heb je 'm al op en zo ja, wat vond je ervan?
    De Yamazaki bewaar ik totdat de Karuizawa op is.
    Als ik de fles op heb hoor je mijn bevindingen.
    pi_68858736
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 21:34 schreef pavv het volgende:

    [...]

  • Waar haal ik whisky?
    De betere whisky vinden wij onder andere bij:

    [...]


    of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

  • The Whisky Exchange in de UK
  • [url=http://www.royalmilewhisky.com/]Royal Mile Whisky/url] in de UK
  • Die 2e link is kapot in de OP, en stiekem is het een tvp.
    Alle eendjes zwemmen in het water. :)
    Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
    pi_68928427
    TVP...
    I'm so fuckin'wasted!
      dinsdag 12 mei 2009 @ 11:03:40 #24
    112545 Muck
    Meine Sprache: International
    pi_68932505
    quote:
    Op zaterdag 9 mei 2009 23:27 schreef Wackyduck het volgende:

    [..]

    Die 2e link is kapot in de OP, en stiekem is het een tvp.
    en nu issie weer heel
    It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
      woensdag 13 mei 2009 @ 08:24:13 #25
    247052 HeldenHart
    Moed der wanhoop!
    pi_68967259
    Even een TVP'tje.
    Laatst deze gekocht:

    Erg lekker
    Wel een beetje verdunnen met wat water, hij is toch wel erg sterk, echt een whisky om zo af en toe van te genieten.
    Heul erg anti-heul!
    pi_68983065
    quote:
    Op woensdag 13 mei 2009 08:24 schreef HeldenHart het volgende:
    Even een TVP'tje.
    Laatst deze gekocht:
    [ afbeelding ]
    Erg lekker
    Wel een beetje verdunnen met wat water, hij is toch wel erg sterk, echt een whisky om zo af en toe van te genieten.
    Fijne whisky! Er zijn wel betere en minder goede batches.
    pi_68995609
    nu aan een Lagavulin 16yo, wat is ie toch heerlijk
    (schaamteloze tvp)
      woensdag 13 mei 2009 @ 22:47:04 #28
    247052 HeldenHart
    Moed der wanhoop!
    pi_68997497
    quote:
    Op woensdag 13 mei 2009 21:58 schreef Flat-Eric het volgende:
    nu aan een Lagavulin 16yo, wat is ie toch heerlijk
    (schaamteloze tvp)
    Moet ik ook nog eens proberen, heeft wel een goeie naam Lagavullin (zowel letterlijk als figuurlijk )
    A' bunadh is bijna op jammer genoeg slechts 1 glaasje rest nog
    Heul erg anti-heul!
    pi_69015526
    quote:
    Op woensdag 13 mei 2009 08:24 schreef HeldenHart het volgende:
    Even een TVP'tje.
    Laatst deze gekocht:
    [ afbeelding ]
    Erg lekker
    Wel een beetje verdunnen met wat water, hij is toch wel erg sterk, echt een whisky om zo af en toe van te genieten.



    Een van de lekkerste whisky's die bij mij in de kast staat!
    I'm so fuckin'wasted!
    pi_69022371
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 14:10 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Ervaring wellicht?
    De smaaknotitie en het commentaar is van o.a. Ad de Koning, de Nederlandse nestor op het gebied van whisky.

    Ikzelf kan het in ieder geval niet herkennen, omdat ik nauwelijks referenties heb v.w.b. andere whiskies afkomstig van op kolen gestookte ketels...
    Die shit wordt in een dichte ketel gestookt, er is niet eens een theoretische mogelijkheid dat de manier waarop de warmte wordt opgewekt ook maar enige effect heeft op de smaak. Mensen die dat wel menen te proeven zijn echt bluffers eerste klas. Er is een reden dat alle stokers zonder scrupules overstappen op gas of olie.
    deze account is gehacked door GreyHatHacks
    pi_69023255
    quote:
    Op donderdag 14 mei 2009 17:18 schreef EnderOnline het volgende:
    Die shit...
    I'm so fuckin'wasted!
      donderdag 14 mei 2009 @ 17:55:24 #32
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_69023437
    quote:
    Op donderdag 14 mei 2009 17:18 schreef EnderOnline het volgende:

    [..]

    Die shit wordt in een dichte ketel gestookt, er is niet eens een theoretische mogelijkheid dat de manier waarop de warmte wordt opgewekt ook maar enige effect heeft op de smaak. Mensen die dat wel menen te proeven zijn echt bluffers eerste klas. Er is een reden dat alle stokers zonder scrupules overstappen op gas of olie.
    Ik geef je ook geen ongelijk.
    Wanneer je kolen zou gebruiken bij het eesten van de gerst, dan zou het een ander verhaal kunnen zijn, daar komt de rook namelijk wel in contact met de gerst. Maar dat wordt nergens meer gedaan m.b.v. kolenvuur.

    Ik zal binnenkort eens vragen hoe men tot dat commentaar is gekomen, word nu ook wel benieuwd...
    Als ik antwoord heb, zal ik dat hier posten.
    pi_69074146
    http://www.thewildgeese-irishwhiskey.com/TheWildGeese.html

    Iemand al bekend met deze whiskey? Zeeer verfijnde zachte gedisciplineerde whiskey van Ierse afkomst (distilleerderij Cooley's (van Connemara, laatste onafhankelijke in Ierland)).
    pi_69074626
    http://blog.islayinfo.com(...)-old-wine-cask_1.jpg
    Deze heb ik laatst ergens geproefd, zeer prettig!

    Nu drink ik een Douglas Laing Old Malt Cask. Islay/Caol Ila. Nice nice, fles is alleen bijna op
    pi_69216741
    Hey,

    Heb momenteel 3 flessen open staan waar ik wel eens kan van genieten:

    Lagavulin 16y
    Mortlach 1990
    Whiskycorner eigen botteling CS
    JW rode wandelaar voor in de saus

    Ik ga binnenkort een tasting organiseren voor enkele collega's die wel eens een glaasje whisky drinken (meestal de wandelaar en van die blends) maar willen het betere werk wel eens proeven. Ik begin met de JW, de Mortlach, de Whiskycorner eigen botteling en dan de laga. Ik heb ook wat opzoekwerk gedaan en ga er een beetje uitleg bij geven maar hebben de kenners een beetje tips wat ik nog zoal kan doen.

    Eventueel hapje bij (welk), of andere tips? Ik ga er natuurlijk geen chips bijgeven ofzo want dat zou het 'tasten' kapot maken maar misschien brood ofzo...

    Alvast bedankt,
    dino_001
      woensdag 20 mei 2009 @ 10:53:50 #36
    117222 HMaster-II
    <3 HMistress
    pi_69218676
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 09:50 schreef dino_001 het volgende:
    Hey,

    Heb momenteel 3 flessen open staan waar ik wel eens kan van genieten:

    Lagavulin 16y
    Mortlach 1990
    Whiskycorner eigen botteling CS
    JW rode wandelaar voor in de saus

    Ik ga binnenkort een tasting organiseren voor enkele collega's die wel eens een glaasje whisky drinken (meestal de wandelaar en van die blends) maar willen het betere werk wel eens proeven. Ik begin met de JW, de Mortlach, de Whiskycorner eigen botteling en dan de laga. Ik heb ook wat opzoekwerk gedaan en ga er een beetje uitleg bij geven maar hebben de kenners een beetje tips wat ik nog zoal kan doen.

    Eventueel hapje bij (welk), of andere tips? Ik ga er natuurlijk geen chips bijgeven ofzo want dat zou het 'tasten' kapot maken maar misschien brood ofzo...

    Alvast bedankt,
    dino_001
    Ik raad je aan heel veel water neer te zetten... Die Spiritus smaak van Jan Wandelaar krijg je anders echt niet weg. Wees verstandig en laat je collega's alleen ruiken aan JW en zet ze dan een laphroaig cask strength of Quarter Cask voor.
    Tip: Haal bij de Apotheek een paar druppelpipetten om het toevoegen van een paar waterdruppels goed te doseren. Ik heb thuis ook een paar op voorraad. Erg handig.
    En brood zou wel handig zijn mits Wit.
    Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
    Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
    pi_69224277
    Bedankt voor de tip.

    Ik zal zorgen voor wit brood en enkele pippetjes; Kan ik eventueel in de whiskywinkel halen per 20-50-100...

    Een Laphroaig heb ik momenteel niet in huis om te laten proeven, dus zullen ze het met de andere 3 moeten doen (+Jan wandelaar om te ruiken dan) Als je ruik aan JW en dan een lagavulin val je al achterover van het verschil

    Een paar weken geleden had ik na een lekker menu mijn flessen bovengehaald voor familie om te laten proeven maar toen ik begon met beetje uitleg (zelfs geen 5min over whisky (hoe gemaakt wordt, verschillen in whisky, CS, ...)) begonnen ze al van 'wanneer mogen we nu proeven want we krijgen dorst
    Daarna bij het schenken van 2cl om te proeven opmerkingen à la 'hoe, is dat alles wat we krijgen na zoveel uitleg, ik dacht dat we de fles mochten uitdrinken'
    na het proeven was het: 'ja, je proef wel een BEETJE het verschil met een JW '

    <Ik was zwaar teleurgesteld eigenlijk
    Daarna was ik zelf toe aan een goed glas whisky!!!
      woensdag 20 mei 2009 @ 13:54:49 #38
    117222 HMaster-II
    <3 HMistress
    pi_69225110
    Ja, dan krijg je echt een sip gevoel over je collega's.

    Ik vind het ook erg jammer, dat ze in 4 sterren hotels de gasten niet vragen wat voor Whiskey iemand wil drinken. Ik kijk eerst wel even naar de achterwand / bar rek wat er in het assortiment staat.

    Tijdens een Gala diner flikte ze het zelfs om JW rood bij één van ons neer te zetten toen hij om Whiskey vroeg.
    Nadat hij het verschil tussen JW en Laphroaigh had geroken en geproeft, was hij ook wel om .

    Hotel en Restaurant personeel dat je glazig aan staat te staren als je om water vraagt voor een paar druppels in je whiskey.
    Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
    Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
      woensdag 20 mei 2009 @ 14:34:17 #39
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_69226384
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 09:50 schreef dino_001 het volgende:

    Eventueel hapje bij (welk), of andere tips? Ik ga er natuurlijk geen chips bijgeven ofzo want dat zou het 'tasten' kapot maken maar misschien brood ofzo...

    Alvast bedankt,
    dino_001
    Om smaken/geuren te kunnen laten herkennen of om een indicatie te geven wat er allemaal te proeven/te ruiken valt, is het whiskywheel misschien wel handig om bij je presentatie beschikbaar te hebben.
    pi_69229966
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 14:34 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Om smaken/geuren te kunnen laten herkennen of om een indicatie te geven wat er allemaal te proeven/te ruiken valt, is het whiskywheel misschien wel handig om bij je presentatie beschikbaar te hebben.
    Inderdaad goed idee maar zal ik dan de meesten niet overvallen.

    Ik haal al die juiste geuren en smaken ook nog niet uit de whisky, zo ver ben ik nog niet. Ik raak tot hiertoe nog niet verder dan rook, turf, fruitig, vlak, vol, prikt en dan heb je het zowat gehad. Om er bijvoorbeeld granny appels of kers uit te halen ... pfff, wat te ver.

    Misschien is dat wiel wel iets voor mij om bij de hand te nemen om meer smaken en geuren te ontdekken maar voor mensen die een eerste keer een 'echte' whisky voorgeschoteld krijgen... is dat niet wat vergezocht of zou ik het wel doen.
      woensdag 20 mei 2009 @ 16:24:30 #41
    117222 HMaster-II
    <3 HMistress
    pi_69230268
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 16:16 schreef dino_001 het volgende:

    [..]

    Inderdaad goed idee maar zal ik dan de meesten niet overvallen.

    Ik haal al die juiste geuren en smaken ook nog niet uit de whisky, zo ver ben ik nog niet. Ik raak tot hiertoe nog niet verder dan rook, turf, fruitig, vlak, vol, prikt en dan heb je het zowat gehad. Om er bijvoorbeeld granny appels of kers uit te halen ... pfff, wat te ver.

    Misschien is dat wiel wel iets voor mij om bij de hand te nemen om meer smaken en geuren te ontdekken maar voor mensen die een eerste keer een 'echte' whisky voorgeschoteld krijgen... is dat niet wat vergezocht of zou ik het wel doen.
    Misschien een heel stom antwoord, maar "Ren even naar de Mitra en haal daar even de Whiskeygids 2009/2010" Daar kan je wat makkelijker de "Geuren en Smaak" vinden van de door jou aangeboden proef merken. Kan je ook meteen een paar adviezen geven aan collega's die meer geïnteresseerd zijn.
    Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
    Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
    pi_69233930
    Vandaag een vraag bij het gedistilleerdexamen: "Wat zit er in glas 5: A cognac B islay whisky C bruine rum" (geloof ik, iig cognac en islay als opties). Nou, het was de islay, en er was geen twijfel mogelijk =P
    Sanity is (not) statistical
    pi_69255030
    Zojuist besteld:



    Ben benieuwd naar de Golden Cask, had een fles Rum Cask van de vorige batch en die was erg lekker. De nieuwe Rum Cask vind ik wat te prijzig....de Single Barrel is een cadeau voor mijn Pa, die ik eens aan een lekkere whiskey wil helpen.
    Take on the situation, but not the torment ...
      donderdag 21 mei 2009 @ 11:44:48 #44
    256227 IgnisMutatres
    het vuur veranderd de materie
    pi_69255398
    ben ik de enige die van johnnie walker blue label houdt?
    life is like a piano, is it good or bad? depends on how you play.
    pi_69255485
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 11:44 schreef IgnisMutatres het volgende:
    ben ik de enige die van johnnie walker blue label houdt?
    voor die prijs heb je zoveel betere keuzes.
    pi_69255576
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 11:44 schreef IgnisMutatres het volgende:
    ben ik de enige die van johnnie walker blue label houdt?
    Sterker nog...voor die prijs heb je drie betere, lekkerdere flessen....
    pi_69269702
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 11:44 schreef IgnisMutatres het volgende:
    ben ik de enige die van johnnie walker blue label houdt?
    Ik zou, bijvoorbeeld, op dit moment kopen:

    - Glendronach 15y
    - Clynelish Single Malts Of Scotland
    - Aberlour a'bunadh

    tegen de prijs van een blauwe Johnie...
      donderdag 21 mei 2009 @ 21:48:48 #48
    247052 HeldenHart
    Moed der wanhoop!
    pi_69273585
    Zit nu aan een overheerlijk glaasje Cardhu 12 years old.

    Heul erg anti-heul!
    pi_69304334
    quote:
    Op donderdag 14 mei 2009 17:18 schreef EnderOnline het volgende:

    [..]

    Die shit wordt in een dichte ketel gestookt, er is niet eens een theoretische mogelijkheid dat de manier waarop de warmte wordt opgewekt ook maar enige effect heeft op de smaak. Mensen die dat wel menen te proeven zijn echt bluffers eerste klas. Er is een reden dat alle stokers zonder scrupules overstappen op gas of olie.
    Voor zover ik begrepen heb gaat verwarming met kolen geleidelijker en dat zou invloed hebben op de drank. Ik gok dus dat de reden dat ze overstappen is dat het sneller gaat op gas of olie (en het smaakverschil zal voor 99,9% van de mensen ook niet te proeven zijn, dus wat dat betreft is er dan geen belemmering om het niet te doen). Ik weet alleen even niet meer waar ik het gelezen heb. Het ging trouwens niet over whisky, maar over een andere gedistilleerdsoort. Als ik weer weet waar het stond, hoor je het. =)
    Sanity is (not) statistical
    pi_69304772
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 16:16 schreef dino_001 het volgende:

    [..]

    Inderdaad goed idee maar zal ik dan de meesten niet overvallen.

    Ik haal al die juiste geuren en smaken ook nog niet uit de whisky, zo ver ben ik nog niet. Ik raak tot hiertoe nog niet verder dan rook, turf, fruitig, vlak, vol, prikt en dan heb je het zowat gehad. Om er bijvoorbeeld granny appels of kers uit te halen ... pfff, wat te ver.

    Misschien is dat wiel wel iets voor mij om bij de hand te nemen om meer smaken en geuren te ontdekken maar voor mensen die een eerste keer een 'echte' whisky voorgeschoteld krijgen... is dat niet wat vergezocht of zou ik het wel doen.
    Ik vind het zelf juist makkelijk, zo'n wiel. In het begin wist ik helemaal niet goed wat ik rook, ook met andere dranken niet. Juist als je dan iets meent te herkennen maar je weet niet wat, is zo'n wiel handig. Of als je geen idee hebt wat je ruikt, kun je het wiel een beetje afgaan en bij iedere geur even bewust aan het glas ruiken of je dat erin herkent. Het maakt je ook bewuster van hoeveel smaken er in een drank kunnen zitten.

    Ik herken zelf bijvoorbeeld makkelijk fruitgeuren, omdat ik daarmee bekend ben. Maar tertiaire aroma's in wijn herken ik bijvoorbeeld niet makkelijk. Niet dat ik ze niet kan ruiken, maar ik ben me er niet van bewust en dan helpt zo'n wiel enorm.
    Sanity is (not) statistical
    pi_69305931
    Goed topic! Doe sinds september (tot eind juni) een stage in Schotland en heb de whisky helemaal gevonden Woon om de hoek van de Whiskey experience op de royal mile ik ga wel een paar lekkere mee naar huis nemen hoor
    Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
    Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
      zaterdag 23 mei 2009 @ 02:39:47 #52
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_69316662
    quote:
    Op vrijdag 22 mei 2009 21:33 schreef Californium het volgende:
    k ga wel een paar lekkere mee naar huis nemen hoor
    Zoals?

    Overigens wel te relaxed om daar kennis te maken met whiskey, ivm betaalbaarheid enzo
    pi_69318055
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 02:39 schreef IrishBastard het volgende:

    [..]

    Zoals?

    Overigens wel te relaxed om daar kennis te maken met whiskey, ivm betaalbaarheid enzo
    Dalmore Highland park

    Even afwachten wat ik mee ga nemen.. ivm ruimte in vliegtuig enzo... en ivm geld.... Tis best duur hoor... Maar grote kans goedkoper dan in NL....
    Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
    Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
      zaterdag 23 mei 2009 @ 14:36:35 #54
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_69324604
    Bijna nergens ter wereld is whisky zo duur als in Schotland zelf vanwege de hoge accijnzen daar.
    Als je dus denkt dat je daar goedkoop in kan slaan, kom je bedrogen uit...

    Ik neem bij een bezoek aan Schotland alleen speciale bottelingen mee die hier niet verkrijgbaar zijn, de standaard bottelingen zijn hier vaak aanzienlijk goedkoper.
    pi_69324731
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 14:36 schreef MadMaster het volgende:
    Bijna nergens ter wereld is whisky zo duur als in Schotland zelf vanwege de hoge accijnzen daar.
    Als je dus denkt dat je daar goedkoop in kan slaan, kom je bedrogen uit...

    Ik neem bij een bezoek aan Schotland alleen speciale bottelingen mee die hier niet verkrijgbaar zijn, de standaard bottelingen zijn hier vaak aanzienlijk goedkoper.
    Echt? Ik wist wel dat het zeker niet veel goedkoper is maar duurder is wel wonderbaarlijk
    Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
    Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
      zaterdag 23 mei 2009 @ 15:07:51 #56
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_69325217
    Wat apart

    Net een fles Glenfiddich 12 yo Single Malt meegenomen, aangenaam prijsje, ben benieuwd naar de smaak

    pi_69325474
    Glenfiddich
    Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
    Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
    pi_69326690
    Iemand hier de Port Askaig 17 YO al gedronken? Afkomstig van Coal Ila zou dit toch wel een lekkere moeten zijn. (reviews die er van zijn te vinden zijn wel aardig positief)
    Ik vind Islay whiskey's erg lekker maar ben benieuwd hoe deze staat qua smaak tussen de andere Islay's.
    pi_69327693
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 14:36 schreef MadMaster het volgende:
    Bijna nergens ter wereld is whisky zo duur als in Schotland zelf vanwege de hoge accijnzen daar.
    Als je dus denkt dat je daar goedkoop in kan slaan, kom je bedrogen uit...

    Ik neem bij een bezoek aan Schotland alleen speciale bottelingen mee die hier niet verkrijgbaar zijn, de standaard bottelingen zijn hier vaak aanzienlijk goedkoper.
    Nu de pond lager staat vallen de hoge prijzen wel mee, diverse bottelingen zijn goedkoper in Schotland, maar wel goed checken...

    Hetgeen met internet niet moeilijk is

    [ Bericht 0% gewijzigd door gadeweerd op 23-05-2009 17:14:57 ]
      zaterdag 23 mei 2009 @ 23:32:43 #60
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_69338728
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 16:20 schreef Flat-Eric het volgende:
    Iemand hier de Port Askaig 17 YO al gedronken? Afkomstig van Coal Ila zou dit toch wel een lekkere moeten zijn. (reviews die er van zijn te vinden zijn wel aardig positief)
    Ik vind Islay whiskey's erg lekker maar ben benieuwd hoe deze staat qua smaak tussen de andere Islay's.
    Zeer zeker een goed drinkbare Islay....het is er inderdaad een van Caol Ila. Vorige week op een proeverij gehad en ik was er wel over te spreken. de 25y oude moet ik nog proeven, maar daar heb ik nog een sample van staan.
    pi_69363224
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 23:32 schreef pavv het volgende:

    [..]

    Zeer zeker een goed drinkbare Islay....het is er inderdaad een van Caol Ila. Vorige week op een proeverij gehad en ik was er wel over te spreken. de 25y oude moet ik nog proeven, maar daar heb ik nog een sample van staan.
    Bedankt voor je reactie, ga flesje Port Askaig bestellen. Ben benieuwd naar je bevindingen van de 25 YO.
    pi_69374690
    quote:
    Op vrijdag 22 mei 2009 21:05 schreef Maeghan het volgende:

    [..]

    Ik vind het zelf juist makkelijk, zo'n wiel. In het begin wist ik helemaal niet goed wat ik rook, ook met andere dranken niet. Juist als je dan iets meent te herkennen maar je weet niet wat, is zo'n wiel handig. Of als je geen idee hebt wat je ruikt, kun je het wiel een beetje afgaan en bij iedere geur even bewust aan het glas ruiken of je dat erin herkent. Het maakt je ook bewuster van hoeveel smaken er in een drank kunnen zitten.

    Ik herken zelf bijvoorbeeld makkelijk fruitgeuren, omdat ik daarmee bekend ben. Maar tertiaire aroma's in wijn herken ik bijvoorbeeld niet makkelijk. Niet dat ik ze niet kan ruiken, maar ik ben me er niet van bewust en dan helpt zo'n wiel enorm.
    Bedankt,
    zal het wiel voor iedereen afdrukken zodat deze gedurende de tasting gebruikt kan worden. De tasting is vongelde week vrijdag 05/06
      woensdag 27 mei 2009 @ 21:34:19 #63
    139677 Curiosity
    In the devil's playground
    pi_69469309
    Duurste fles whisky ter wereld geveild

    AMSTERDAM - De duurste fles whisky ter wereld, ter waarde van ¤ 55.000,-, wordt donderdag 28 mei aanstaande om 12:00 uur via The World Whisky Index aangeboden.


    The Whisky Talker heeft één van de zeldzaamste Single Malt Whisky’s, de Springbank 1919, weten te bemachtigen. Van de 24 flessen die in 1970 uit dit vat werden gebotteld, circuleren er wereldwijd naar verwachting nog achttien exemplaren.

    Michel Kappen, oprichter van The Whisky Talker en het whiskyverhandelingplatform World Whisky Index, nam de twee flessen hoogstpersoonlijk bij Springbank Distillery in Campbeltown in ontvangst. De laatste overgebleven fles Springbank 1919 blijft in handen van de moedermaatschappij. Degene die deze fles wil aanschaffen voor consumptie of als investering, dient hiervoor wel diep in de buidel te tasten. De waarde van de laatste fles is vastgesteld op een recordbedrag van £50.000.

    Whiskybeleggen


    “Sinds de oprichting van The Whisky Talker en de introductie van de World Whisky Index is de interesse voor whisky – zowel om te drinken als om in te investeren – in een stroomversnelling geraakt”, zegt Michel Kappen, oprichter van The Whisky Talker in Lisse. “Mede door de recente kredietcrisis is de vraag naar waardeherstellende en rendabele producten enorm toegenomen. We mogen stellen dat het investeren c.q. beleggen in whisky een zeer interessante en alternatieve optie is. Niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd hebben bestaande en potentiële beleggers de website van The World Whisky Index vaker bezocht.”

    Springbank Distillery

    De Springbank Distillery is uniek in zijn soort. Het is de oudste onafhankelijke distilleerderij die in Schotland nog in familiebezit is. De distilleerderij is opgericht in 1828 op de plek waar Archibald Mitchell ooit zijn illegale stokerij had. Nu is de Springbank-distilleerderij in handen van zijn achterachterkleinzoon, Hedley G. Wright.

    Springbank is daarnaast de enige Schotse distilleerderij die het volledige productieproces nog steeds op dezelfde locatie uitvoert. 100% van het traditionele mouten, het rijpingsproces en het uiteindelijke bottelen vindt plaats bij de Springbank Distillery. De distilleerderij produceert de meest ambachtelijke whisky in Schotland, met traditionele productiemethoden en volledige, menselijke betrokkenheid gedurende het gehele proces, resulterend in een whisky van absolute topkwaliteit.

    The Whisky Talker (2002) is een innovatief bedrijf uit Lisse dat zich uitsluitend bezighoudt met Single Malt Whisky. Steeds meer mensen vallen voor de veelzijdige charmes van het Schotse ‘water of life’. The Whisky Talker heeft inmiddels diverse concepten ontwikkeld, waaronder uiteraard het investeren in exclusieve en zeldzame flessen single malt whisky. In 2008 behoorde whisky tot de meest lucratieve beleggingen.

    http://www.telegraaf.nl/o(...)eveild__.html?p=21,2
    “Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
      woensdag 27 mei 2009 @ 22:08:43 #64
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_69470919
    quote:
    Op woensdag 27 mei 2009 21:34 schreef Curiosity het volgende:
    Duurste fles whisky ter wereld geveild

    AMSTERDAM - De duurste fles whisky ter wereld, ter waarde van ¤ 55.000,-, wordt donderdag 28 mei aanstaande om 12:00 uur via The World Whisky Index aangeboden.
    Ik zal mijn vintage Springbanks voorlopig nog even bewaren.
    Ze zijn vergeleken met deze fles nog iets te jong...

    Ik word trouwens wel moe van die Michel Kappen met z'n grootheidswaanzin.
    Alsof hij de Godfather van de whisky is...
      woensdag 27 mei 2009 @ 23:53:10 #65
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_69475675
    quote:
    Op woensdag 27 mei 2009 21:34 schreef Curiosity het volgende:
    Duurste fles whisky ter wereld geveild

    <INSERT> tenenkrullende misselijkmakende marketingblurb die zonder enige vorm van kennis of kritische blik integraal is overgenomen door onze wakkere krant </INSERT OFF>

    de Whiskystalker
      zaterdag 30 mei 2009 @ 10:42:39 #66
    181031 Boomfluisteraar
    Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
    pi_69548414
    Voor mensen uit regio Groningen, er is in de Toeter 7 juni een whiskeyproeverij. 7 whiskeys voor 22 euri's . Oa een Glenfiddich 30 .

    Had gister een fijne Glenfiddich 15, een Highland Park 15 en een Laphroaig Quater C als afsluiting .
    pi_69702719
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 11:32 schreef SevenWonders het volgende:
    Zojuist besteld:

    [ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]

    Ben benieuwd naar de Golden Cask, had een fles Rum Cask van de vorige batch en die was erg lekker. De nieuwe Rum Cask vind ik wat te prijzig....de Single Barrel is een cadeau voor mijn Pa, die ik eens aan een lekkere whiskey wil helpen.
    Hoe zijn de 2 Balvenies? Ik heb de Rum cask onlangs ook mogen proeven, en die is echt geweldig!
    Dus hoe verhoudt de Golden Cask zich? ik ben heel erg benieuwd....

    De Ardbeg Almost There vond ik zelf echt een "bommetje" enorm sterk en krachtige smaak, dus wel kleine slokjes drinken
    pi_69750955
    Mijn laatste aanschaf,


    Connemara Peated Single Malt



    Streek: Ierland malt
    Leeftijd: 5 years old
    Kleur: Vol goud met groene schittering
    Geur: De geur is scherp. Meer rook dan turf. Aroma en smaak zijn erg jong en fris.
    Smaak: De smaak is vol in de mond. Zoet gras met geroosterde pinda's. Een tikje phenol.
    Afdronk: De afdronk is droog met tonen van sesamolie en tevens erg kruidig.

    ------------------

    De meest uitgesproken whisky uit de Cooley regio is ongetwijfeld Connemara. Het is niet de eerste turf gestookte Ierse whisky, maar beslist de eerst herborene. Connemara is genoemd naar de ruige regio van West-Galway, waar distillateur David Hynes in zijn jeugd turf ging stoken. Er wordt mout van Ierland en Schotland gebruikt. Het turfgehalte is bescheiden met 15 ppm, maar de geur en smaak van de whisky suggereren meer.

    Ik ben benieuwd hoe ik 'm ervaar
      zaterdag 6 juni 2009 @ 23:04:51 #70
    248754 HairyArsedIrishman
    I just raped your sheep...
    pi_69782704
    Ik kijk nu een oorlogsfilm op RTL7.
    Dit onder het genot van een Glen Talloch.

    Wijkt nogal af van 'mijn' merk Paddy, maar is goed te drinken.
    Messin' with the Kid.
    Alt en gries durf ge werre, bloos neej vrèk...
    Celtic FC | VVV Venlo | Nijmegen Devils | Edmonton Oilers | FC Nordsjælland
    pi_69782833
    Ik zit nu aan de Glen Ord, lekker voor tussendoor.
    pi_69789799
    quote:
    Op zaterdag 6 juni 2009 23:04 schreef HairyArsedIrishman het volgende:
    Ik kijk nu een oorlogsfilm op RTL7.
    Dit onder het genot van een Glen Talloch.

    Wijkt nogal af van 'mijn' merk Paddy, maar is goed te drinken.
    In die prijsklasse, probeer eens een Glen Scanlan! Zelfde bedrag, beter whisky..
    pi_69791891
    Leuk topic !
    Heb zelf thuis verschillende ''gewone'' whiskeys. Heb ook een flesje bij een drankenhandel weg die zelf botteld. Waar hij ze weg haalt weet ik niet, heb de fles gekregen. Is wel best te drinken voor tussendoor.
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
      zondag 7 juni 2009 @ 15:00:15 #74
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_69794792
    Binnenkort weer een linkje in de OP waard (zodra er een website is, winkel wordt volgend weekend pas geopend):

    Cadenhead Amsterdam
    Burg. Roellstraat 10
    Amsterdam

    pi_69800074
    Ik ben gister bij van Zuylen langs geweest en heb weer 5 mooie flessies aangeschaft , kon me niet inhouden :

    Lagavulin cask strength (12 yrs, 56,4%)


    2x Lagavulin Distillers Edition (16 yrs, 43%)


    Bowmore Cask Strength (-, 56%) (Liter) (Nog de oude botteling)


    Smokehead Extra Rare (-, 40%) (Liter)


    Deze stonden allemaal nog op mijn verlanglijst, en enkel de Lagavulin Distillers Edition heb ik nog niet gedronken, vandaar dat ik er 2 gehaald heb. Na alles wat ik over de DE gelezen had, vond ik dat ik er maar een moest halen om van te genieten.... Al met al weer genoeg om naar uit te kijken

    Ben zelf ook wel benieuwd wat anderen hier die de Lagavulin Distillers Edition al eens hebben gedronken hebben, vinden...?
    pi_69810944
    Ben gecharmeerd van bijzondere finnishes...de vorige Balvenie Rum Cask vond ik erg bijzoner. Heb nu de Golden Cask staan (nog niet open) van Balvenie.

    Heeft iemand de Glenfiddich 21 years old (ook op Carribean/Cuban Rum vaten gelegen) of de Rum Finnish van Caol Ila (Chieftains botteling) wel eens geproefd en wat vond je er van?
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_69817908
    quote:
    Op zondag 7 juni 2009 17:35 schreef rutgerva het volgende:
    Ik ben gister bij van Zuylen langs geweest en heb weer 5 mooie flessies aangeschaft..
    Zo dat is een mooi lijstje Islay whisky's!

    Slàinte
    pi_69888976
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 09:50 schreef dino_001 het volgende:
    Hey,

    Heb momenteel 3 flessen open staan waar ik wel eens kan van genieten:

    Lagavulin 16y
    Mortlach 1990
    Whiskycorner eigen botteling CS
    JW rode wandelaar voor in de saus

    Ik ga binnenkort een tasting organiseren voor enkele collega's die wel eens een glaasje whisky drinken (meestal de wandelaar en van die blends) maar willen het betere werk wel eens proeven. Ik begin met de JW, de Mortlach, de Whiskycorner eigen botteling en dan de laga. Ik heb ook wat opzoekwerk gedaan en ga er een beetje uitleg bij geven maar hebben de kenners een beetje tips wat ik nog zoal kan doen.

    Eventueel hapje bij (welk), of andere tips? Ik ga er natuurlijk geen chips bijgeven ofzo want dat zou het 'tasten' kapot maken maar misschien brood ofzo...

    Alvast bedankt,
    dino_001
    Vorige week vrijdag de tasting georganiseerd. Ik heb eerst een korte presentatie gedaan over hoe whisky gemaakt is, soorten whiskys, over regio's, de vaten. Daarna de stappen voor nosing and tasting en dan zijn we eraan begonnen...
    Tot hiertoe kende iedereen de rode wandelaar en in het beste geval Glenfiddish maar ze waren al aangenaam verrast na de Mortlach, daarna de Lagavulin... Iedereen deed goed mee en het whiskywiel is ook goed gebruikt. Nadien iedereen zijn voorkeur nog eens besproken en waarom... Vreemd toch dat niemand de rode wandelaar de beste vond, hihihi. Ik denk niet dat ze nog snel "echt" kunnen genieten van hun rode wandelaar of andere blends ;-)


    Iedereen vond het een geslaagde avond en wil het nog wel een keertje overdoen... zal wel nog effe moeten wachten want dan moet ik andere whiskys gaan aanschaffen. Deze keer heb ik het volledig gratis gehouden, (wou eerst 6-7¤ vragen en iedereen was ermee akkoord maar doordat het zo geslaagd was heb ik het deze keer laten vallen). Volgende keer zal ik wel het opgedronken gedeelte doorrekenen aan de proevers.
    pi_69891430
    Glenfiddish?

    Wat voor eten heb je er uiteindelijk bij gedaan?
    pi_69892656
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 11:23 schreef sjimz het volgende:
    Glenfiddish?

    Wat voor eten heb je er uiteindelijk bij gedaan?
    Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Er stond geen Glenfiddish op de proeflijst. Met Glenfiddish verwees ik naar de whiskys die de meesten kenden. JW, Glenfiddish, GrouseHouse, J&B, ...

    Ze hebben wel JW kunnen proeven (deed ik niet aan mee) en dan de 3 anderen.

    Ik had genoeg water voorzien en stukjes wit stokbrood om de smaak van whisky niet kapot te maken. Na de proeverij zijn we thais gaan eten.

    Ben nu stilaan aan het denken welke mijn volgende aankopen kunnen zijn... een Highland Park, een Caol Ila, een Glenrothes....
    Ik weet het, totaal verschillende whiskys maar soms nip ik aan de Mortlach en vind ik hem subliem en andere keren gaat mijn voorkeur naar Lagavulin...
    pi_69892758
    Ik bedoel meer dat het Glenfiddich is

    En je moet eens proberen om stukjes vis erbij te serveren.
    pi_69893241
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 12:01 schreef sjimz het volgende:
    Ik bedoel meer dat het Glenfiddich is

    En je moet eens proberen om stukjes vis erbij te serveren.
    haha, ik heb hem nu pas door :-)

    Bedankt voor de tip!


    Vraagje: Binnenkort houden we een buurtfeest en mogen dan tent en stoelen lenen. De uitlener is een whiskyliefhebber en elk jaar geven we hem ofwel een JW Black Label of Glenfiddich. Nu zou ik hem willen verrassen met een andere whisky (eventueel met een miniatuur of 35cl flesje om aan dezelfde prijs te ziten) want nu ik zelf sinds kort liefhebber ben van een lekkere whisky kan ik me wel inbeelden dat hij uitgekeken is op die whisky. Probleem is dat niemand van ons hem goed genoeg kent om te weten welke whisky hij lekker vindt. Hij doet wel enthousiast over zijn jaarlijks kado maar ik weet nu niet of hij het echt meent.
    Ik kan natuurlijk een Caol Ila 35cl kopen maar als hij niet van geturfd houdt....
      woensdag 10 juni 2009 @ 12:18:42 #83
    112339 MPG
    Slaverplaatser / Koffiemanager
    pi_69893423
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 12:14 schreef dino_001 het volgende:

    [..]

    haha, ik heb hem nu pas door :-)

    Bedankt voor de tip!


    Vraagje: Binnenkort houden we een buurtfeest en mogen dan tent en stoelen lenen. De uitlener is een whiskyliefhebber en elk jaar geven we hem ofwel een JW Black Label of Glenfiddich. Nu zou ik hem willen verrassen met een andere whisky (eventueel met een miniatuur of 35cl flesje om aan dezelfde prijs te ziten) want nu ik zelf sinds kort liefhebber ben van een lekkere whisky kan ik me wel inbeelden dat hij uitgekeken is op die whisky. Probleem is dat niemand van ons hem goed genoeg kent om te weten welke whisky hij lekker vindt. Hij doet wel enthousiast over zijn jaarlijks kado maar ik weet nu niet of hij het echt meent.
    Ik kan natuurlijk een Caol Ila 35cl kopen maar als hij niet van geturfd houdt....
    Neem in plaats van de Glenfiddich eens een Glenlivet. Zelfde regio, zelfde prijsklasse, iets rijker van smaak.
    KSC JUBILEUM topic
    "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
    #TeamHumbug
    Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
      woensdag 10 juni 2009 @ 12:41:47 #84
    50458 Mert
    ___,,,,_(º-º)_,,,,___
    pi_69894200
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 22:38 schreef IrishBastard het volgende:
    Nog een tip trouwens:

    http://www.versaillesdranken.nl/www/

    Hebben naar eigen zeggen meer dan 1350 verschillende whisky's Iig goede service, online bestelmogelijkheden, en regelmatig proeverijen, en op 9 mei nog een masterclass met een of andere belangrijke whiskykenster
    Mijn vaste whisky boer
    Learn young about hard work and manners - and you'll be through the whole dirty mess and nicely dead again before you know it. ~F. Scott Fitzgerald
    XboxLive Gamertag: S2K Mert
    pi_69906037
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 12:18 schreef MPG het volgende:

    [..]

    Neem in plaats van de Glenfiddich eens een Glenlivet. Zelfde regio, zelfde prijsklasse, iets rijker van smaak.

    Ik vind Glenlivet juist vlak en smakeloos vergeleken bij Glenfiddich.

    Voor een cadeautje houd ik het idd meestal op Glenfiddich of Glenlivet, als het net wat duurder mag ook wel op Highland Park, dat is ook wel een whisky die de meeste mensen kunnen waarderen.

    Of geef 'm gewoon eens iets wat ie misschien niet zelf zou kopen. Iets nieuws proberen kan nooit kwaad. Mocht ie het bij voorbaat niks vinden, kan ie het toch ruilen? Als iemand bij ons in de winkel terugkomt met een cadeautje mag het altijd geruild worden, ook zonder bon - hoeft de ontvanger dus ook niet om eht bonnetje te vragen of te vertellen dat ie het niks vindt.

    Of je koopt zo'n setje met drie flesjes van 200 ml van de Classic Malts collection, met drie verschillende whiskies?
    Sanity is (not) statistical
      woensdag 10 juni 2009 @ 19:51:51 #86
    139677 Curiosity
    In the devil's playground
    pi_69909354
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 12:14 schreef dino_001 het volgende:

    [..]

    haha, ik heb hem nu pas door :-)

    Bedankt voor de tip!


    Vraagje: Binnenkort houden we een buurtfeest en mogen dan tent en stoelen lenen. De uitlener is een whiskyliefhebber en elk jaar geven we hem ofwel een JW Black Label of Glenfiddich. Nu zou ik hem willen verrassen met een andere whisky (eventueel met een miniatuur of 35cl flesje om aan dezelfde prijs te ziten) want nu ik zelf sinds kort liefhebber ben van een lekkere whisky kan ik me wel inbeelden dat hij uitgekeken is op die whisky. Probleem is dat niemand van ons hem goed genoeg kent om te weten welke whisky hij lekker vindt. Hij doet wel enthousiast over zijn jaarlijks kado maar ik weet nu niet of hij het echt meent.
    Ik kan natuurlijk een Caol Ila 35cl kopen maar als hij niet van geturfd houdt....

    Geef hem een flesje Black bottle, doet het altjd goed.
    “Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
      woensdag 10 juni 2009 @ 19:53:24 #87
    139677 Curiosity
    In the devil's playground
    pi_69909425
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 18:24 schreef Maeghan het volgende:

    [..]


    Ik vind Glenlivet juist vlak en smakeloos vergeleken bij Glenfiddich.

    Voor een cadeautje houd ik het idd meestal op Glenfiddich of Glenlivet, als het net wat duurder mag ook wel op Highland Park, dat is ook wel een whisky die de meeste mensen kunnen waarderen.

    Hoe kan je die fles glenlivet dan als kado geven?
    “Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
    pi_69915230
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 19:53 schreef Curiosity het volgende:

    [..]

    Hoe kan je die fles glenlivet dan als kado geven?
    Omdat het me is opgevallen dat er nogal veel mensen van vlak en smakeloos houden.

    Ff serieus (al zit er een kern van waarheid in bovenstaande), dat het mijn smaak niet is betekent niet dat het voor niemand geschikt is. Denk aan mensen die normaalgesproken JW Black drinken en nu eens een single malt willen proberen. Of gewoon mensen die aangeven dat ze andere whisky te sterk vinden smaken. Dat soort mensen vindt Glenlivet juist "subtiel". (Overigens bedoel ik niet dat ik Glenlivet zélf cadeau geef, maar ik adviseer het weleens aan mensen die naar single malts willen overstappen of een cadeau zoeken voor iemand waarvan ze niet weten wat ie precies drinkt).

    Whiskycadeautjes die ik zelf heb gegeven aan iemand in de ontdekkingsfase waren een Classic Malt setje met Oban, Glenkinchie en Dalwhinnie en een fles Aberlour (10? - smalle bruine koker). Aberlour schijnt ook redelijk makkelijk te drinken te zijn voor een 'beginner'. Ik vond het persoonlijk net een blok hout gemarineerd in specerijen, maar de ontvanger vond het gelukkig lekker.

    [ Bericht 13% gewijzigd door Maeghan op 10-06-2009 22:08:23 ]
    Sanity is (not) statistical
    pi_69925680
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 18:24 schreef Maeghan het volgende:

    [..]


    Als iemand bij ons in de winkel terugkomt met een cadeautje mag het altijd geruild worden, ook zonder bon - hoeft de ontvanger dus ook niet om eht bonnetje te vragen of te vertellen dat ie het niks vindt.

    Of je koopt zo'n setje met drie flesjes van 200 ml van de Classic Malts collection, met drie verschillende whiskies?
    Mag ik vragen welke winkel?

    Ikzelf heb dus een Lagavulin16y, Mortlach1990 en een speciale botteling van winkel waar ik mijn whisky koop. Totaal verschillende whiskies maar vind ze allemaal lekker.
    Ondertussen ben ik dus op zoek naar andere whiskys die mijn collectie aanvullen. Voorheen heb ik een Glenrothes Select Reserve gehad die ik wel lekker vond en een Balvenie 12y Double wooded dacht ik (vond ik iets minder).
    Aanraders voor mijn collectie uit te breiden?
    Talisker 10y, Caol Ila 12y, of misschien een Glen Grant 1990, Bunnahabhain 1997? Kent iemand deze en zijn ze aan te raden?

    [ Bericht 0% gewijzigd door dino_001 op 11-06-2009 10:06:13 ]
    pi_69941486
    quote:
    Op donderdag 11 juni 2009 09:54 schreef dino_001 het volgende:

    [..]
    Aanraders voor mijn collectie uit te breiden?
    Talisker 10y, Caol Ila 12y, of misschien een Glen Grant 1990, Bunnahabhain 1997? Kent iemand deze en zijn ze aan te raden?
    Ik zou Ardmore - Fully Peated eens proberen, ik ben er uitermate van gecharmeerd... was een van mijn eerste single malts, en door deze whisky ben ik echt helemaal weg geraakt van whisky en alles er omheen...

    Dan de Talisker 10y, is in ieder geval een goede whisky waaraan je je geen buil zult vallen, wel moet ik zeggen dat ik liever de laga 16 heb dan de Talisker 10y (hoewel het compleet verschillende whisky's zijn).

    De Talisker 18 heb ik ook diverse malen mogen nuttigen, deze vond ik persoonlijk een VEEL mooiere whisky dan de 10 yrs... Dus misschien het overwegen waard...
    pi_69951200
    quote:
    Op donderdag 11 juni 2009 09:54 schreef dino_001 het volgende:

    [..]

    Mag ik vragen welke winkel?

    Ikzelf heb dus een Lagavulin16y, Mortlach1990 en een speciale botteling van winkel waar ik mijn whisky koop. Totaal verschillende whiskies maar vind ze allemaal lekker.
    Ondertussen ben ik dus op zoek naar andere whiskys die mijn collectie aanvullen. Voorheen heb ik een Glenrothes Select Reserve gehad die ik wel lekker vond en een Balvenie 12y Double wooded dacht ik (vond ik iets minder).
    Aanraders voor mijn collectie uit te breiden?
    Talisker 10y, Caol Ila 12y, of misschien een Glen Grant 1990, Bunnahabhain 1997? Kent iemand deze en zijn ze aan te raden?
    Dirck III - qua whiskyassortiment is het niet uitgebreid, maar ze hebben wel steeds nieuwe dingen rond vaderdag en feestdagen en de prijzen zijn over het algemeen wel goed.

    Talisker 10 vond ik eerst helemaal niks, de tweede keer ging het wel en nu net heb ik 'm op en vond ik 'm hartstikke lekker. Maar ik was ook echt in de stemming voor whisky nu. Talisker is een beetje zilt, hij heeft daardoor wel echt een heel eigen karakter. Caol Ila vond ik eerst wel lekker, maar nu net wat te subtiel.
    Die andere die je noemt ken ik niet.

    Clynelish is mijn favoriet op het moment, ruikt erg lekker, heeft net wat meer frisheid en fruit.
    Sanity is (not) statistical
      maandag 15 juni 2009 @ 16:40:26 #92
    258532 BassTrap82
    'Get On Your Boots!'
    pi_70029712
    Ik zou iedereen de single malt McClelland willen aanraden, die heb je in
    de Islay variant, Highland etc.

    Ben nu met de Islay variant bezig, echt zeer smakelijk en nog best te betalen ook (ca. 30 euro
    per fles gemiddeld).
    Er was vrij recent nog een actie bij Mitra waar je dit merk kon kopen in een 1,75 liter uitvoering
    voor 30 euro.

    'And you hunger for the time
    Time to heal, desire, time
    And your earth moves beneath
    Your own dream landscape'
      maandag 15 juni 2009 @ 17:34:27 #93
    112545 Muck
    Meine Sprache: International
    pi_70031577


    Deze hebben we pas op het terras van een Irish Pub zitten drinken, en ik moet zeggen dat me dat echt prima beviel!
    Hij stond op de kaart voor dezelfde prijs als de gewone Jameson, dus we dachten 'laten we het maar eens proberen' en daar heb ik geen moment spijt van
    It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
    pi_70033044
    Na een hele tijd famous grouse meuk te hebben gedronken eens een échtere whiskey gekocht, Balvenie Signature, goede keus?
      maandag 15 juni 2009 @ 18:38:06 #95
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_70033512
    quote:
    Op maandag 15 juni 2009 18:22 schreef wapwip het volgende:
    Na een hele tijd famous grouse meuk te hebben gedronken eens een échtere whiskey gekocht, Balvenie Signature, goede keus?
    Niet verkeerd en sowieso beter dan de beroemde hoender...
    quote:
    Op maandag 15 juni 2009 16:40 schreef BassTrap82 het volgende:
    Ik zou iedereen de single malt McClelland willen aanraden, die heb je in
    de Islay variant, Highland etc.
    Wij hebben 2 keer een McClelland bij een eigen proeverij geprobeerd (toevallig ook de Highland- en de Islay-versie) en wij waren unaniem niet gecharmeerd van deze whiskies. Qua smaak en geur waren ze vrij mat/onvolwassen en we hadden daarom het idee dat het zeer jonge whiskies waren, die daarom voor een redelijk zacht prijsje onder het niet te duiden McClelland-label alsnog op de markt werden gebracht...

    [ Bericht 7% gewijzigd door MadMaster op 15-06-2009 18:45:18 ]
    pi_70043430
    quote:
    Op maandag 15 juni 2009 18:38 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Niet verkeerd en sowieso beter dan de beroemde hoender...
    [..]

    Wij hebben 2 keer een McClelland bij een eigen proeverij geprobeerd (toevallig ook de Highland- en de Islay-versie) en wij waren unaniem niet gecharmeerd van deze whiskies. Qua smaak en geur waren ze vrij mat/onvolwassen en we hadden daarom het idee dat het zeer jonge whiskies waren, die daarom voor een redelijk zacht prijsje onder het niet te duiden McClelland-label alsnog op de markt werden gebracht...
    Alles is beter dan die beroemde/beroerde hoender, maar om het met cola te mengen is het goed genoeg En NEE dat was ik niet van plan met deze die ik nu heb gekocht, lekker puur En zo eens even uitproberen
    pi_70055117
    quote:
    Op maandag 15 juni 2009 22:37 schreef wapwip het volgende:

    [..]

    Alles is beter dan die beroemde/beroerde hoender, maar om het met cola te mengen is het goed genoeg En NEE dat was ik niet van plan met deze die ik nu heb gekocht, lekker puur En zo eens even uitproberen
    Pas op wat je zegt, of ik stuur je een fles Scotchman.
    Sanity is (not) statistical
    pi_70074699
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 11:53 schreef Maeghan het volgende:

    [..]

    Pas op wat je zegt, of ik stuur je een fles Scotchman.
    Heeft nog nut hoor

    Je ramen kan je er mee lappen en ook als brandstof kan je het nuttig gebruiken
    pi_70103890
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 21:29 schreef allsystemshalt het volgende:

    [..]

    Heeft nog nut hoor

    Je ramen kan je er mee lappen en ook als brandstof kan je het nuttig gebruiken
    Dat spul STINKT
    Idd, ramen zemen is idd ook altijd wat ik zeg.
    Sanity is (not) statistical
    pi_70157248
    Een fles Glenfarclas 105 CS gekocht op anraden van enkele tasting notes en quoteringen die ik gelezen heb.
    Ik heb er in ieder geval geen waauuuuw effect bij. Misschien moet ik effe wennen en komt dat nog.
    pi_70157336
    quote:
    Op vrijdag 5 juni 2009 20:12 schreef allsystemshalt het volgende:
    Mijn laatste aanschaf,


    Connemara Peated Single Malt

    [ afbeelding ]

    Streek: Ierland malt
    Leeftijd: 5 years old
    Kleur: Vol goud met groene schittering
    Geur: De geur is scherp. Meer rook dan turf. Aroma en smaak zijn erg jong en fris.
    Smaak: De smaak is vol in de mond. Zoet gras met geroosterde pinda's. Een tikje phenol.
    Afdronk: De afdronk is droog met tonen van sesamolie en tevens erg kruidig.

    ------------------

    De meest uitgesproken whisky uit de Cooley regio is ongetwijfeld Connemara. Het is niet de eerste turf gestookte Ierse whisky, maar beslist de eerst herborene. Connemara is genoemd naar de ruige regio van West-Galway, waar distillateur David Hynes in zijn jeugd turf ging stoken. Er wordt mout van Ierland en Schotland gebruikt. Het turfgehalte is bescheiden met 15 ppm, maar de geur en smaak van de whisky suggereren meer.

    Ik ben benieuwd hoe ik 'm ervaar
    Eén van de weinig Ierse die ik echt erg graag drink. Heb je 'm al geproefd?
    "I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
    It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
    pi_70206692
    quote:
    Op vrijdag 19 juni 2009 09:40 schreef Jarno het volgende:

    [..]

    Eén van de weinig Ierse die ik echt erg graag drink. Heb je 'm al geproefd?
    Ja ik had verwacht dat er een sterkere turfgeur aan zou zitten zeker omdat ze nogal pronken met het de leus "Peated Single Malt".
    Maar zeker een lekkere whiskey maar bij lange na niet de lekkerste die ik ooit heb geproefd.
    Het kan ook zijn dat ik nog aan deze whiskey moet wennen.


    Vandaag heb ik een smokehead gekocht ik ben zeer benieuwd hoe die gaat bevallen.

    groet,
    allsystemshalt
      zaterdag 20 juni 2009 @ 22:31:11 #103
    258532 BassTrap82
    'Get On Your Boots!'
    pi_70208120
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 21:37 schreef allsystemshalt het volgende:

    [..]

    Ja ik had verwacht dat er een sterkere turfgeur aan zou zitten zeker omdat ze nogal pronken met het de leus "Peated Single Malt".
    Maar zeker een lekkere whiskey maar bij lange na niet de lekkerste die ik ooit heb geproefd.
    Het kan ook zijn dat ik nog aan deze whiskey moet wennen.


    Vandaag heb ik een smokehead gekocht ik ben zeer benieuwd hoe die gaat bevallen.

    groet,
    allsystemshalt
    Smokehead dronk ik vorig jaar in oktober in de bus op de terugweg van de whiskyproeverij in
    Geertruidenberg!

    Het is een goddelijke whisky kan ik wel zeggen!
    'And you hunger for the time
    Time to heal, desire, time
    And your earth moves beneath
    Your own dream landscape'
    pi_70255443
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 21:37 schreef allsystemshalt het volgende:

    Vandaag heb ik een smokehead gekocht ik ben zeer benieuwd hoe die gaat bevallen.
    Ik heb inmiddels de extra rare al klaar staan en toevallig de "gewone" gisteren nog gedronken, echt een whisky voor dat geld.
    Maar ja da's mijn mening
    pi_70479579
    Net terug van een paar dagen duitsland en er een nieuwe fles gekocht op aanraden van verkoper:

    Auchentoshan 10

    licht, fruitig, zoet.
    Ik had er persoonlijk ietqs meer van verwacht omdat ik eerst wou gaan voor een Glenrothes en op anraden van verkoper dan tot deze ben gekomen...maar al bij al geen slechte whisky voor 33¤

    Biy the way, in Duitsland waren de prijzen vergelijkbaar met België
    pi_70640201
    Ik heb een slijterij bij mij in de buurt ontdekt met kundig personeel

    Gewoon de tijd nemen om met je klanten te praten om zo tot een goed advies te kunnen komen

    Zo hoort het

    Wat heb ik dan uiteindelijk gekozen?



    Maar dan een 12 jaar oude de Second Edition

    Slante!
    pi_70649912
    terug vind peat
    pi_70939507
    Mijn laatste aanwinst...



    Vind 'm wel lekker

    Ooit een springbank 10y 100 proof op en had zo langzamerhand eens behoefte aan nog een rondje Springbank.
    Vind dit een whiskey met veel smaak, initieel smaakt ie behoorlijk fruitig (wat exact kan ik er ook niet uithalen..) Als je 'm wat langer in je mond hebt wordt de smaak wat sterker en proef je wat meer de ziltige invloed van de campbletown-whisky in combinatie met een wat stevige kruidige afdronk..

    Iemand ervaring met de andere wood expressions van Springbank?
    I'm so fuckin'wasted!
    pi_70941292
    Is er trouwens zoiets als een toplijst met whisk(e)y onder de 20 euro? (Zoals er bijvoorbeeld ook voor wijn is).
    Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
      dinsdag 14 juli 2009 @ 01:30:48 #110
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_70955110
    quote:
    Op maandag 13 juli 2009 18:50 schreef Nielsch het volgende:
    Is er trouwens zoiets als een toplijst met whisk(e)y onder de 20 euro? (Zoals er bijvoorbeeld ook voor wijn is).
    er zijn niet veel whiskies onder de 20 euro die het predikaat "top" verdienen hoor. In de meest gunstige gevallen lopen die flessen tegen het predikaat "drinkbaar" of "net binnen te houden" aan.

    Sorry

    drinkbaar achtig en net effe rond de 20 euro zou je kunnen denken aan een famous grouse of een black label of een Teacher's. yep, alleen maar blended whisky
      dinsdag 14 juli 2009 @ 08:43:14 #111
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_70957048
    Een goed drinkbare vatted (pure malt) whisky is The 6 Isles die verkrijgbaar is voor zo'n 27 Euro.
    Wel jong, maar genoeg smaak en body, naar mijn mening.

    Een goedkopere 'top' whisky ken ik niet...
      dinsdag 14 juli 2009 @ 11:22:49 #112
    79543 Eltonno
    Candy mountain Charlie!
    pi_70960526
    Op!

    En nieuw!
    -Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
    "In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
    pi_70967109
    quote:
    Op dinsdag 14 juli 2009 11:22 schreef Eltonno het volgende:
    En nieuw!
    [ afbeelding ]
    Goede whisky, heb ik een paar week geleden ook gehaald (ook mooi dat het een liter is )
    pi_70979312
    quote:
    Op dinsdag 14 juli 2009 01:30 schreef pavv het volgende:

    [..]

    er zijn niet veel whiskies onder de 20 euro die het predikaat "top" verdienen hoor. In de meest gunstige gevallen lopen die flessen tegen het predikaat "drinkbaar" of "net binnen te houden" aan.

    Sorry

    drinkbaar achtig en net effe rond de 20 euro zou je kunnen denken aan een famous grouse of een black label of een Teacher's. yep, alleen maar blended whisky
    Laatst een leuk boek gekocht en gelezen, gaat over de stelling dat de ' blends' van vroeger beter smaakten dan 80% van de huidige malts. Als je lees waarom, dan neig ik dat enigszins te geloven....vroegah ging er veel minder grain-whisky in de blends en meer malts...

    http://www.zolangdevoorraadstrekt.org/home.html

    Maar ja, ik houd het tegenwoordig gewoon bij mijn drammetjes malt hoor :-)
    Take on the situation, but not the torment ...
      woensdag 15 juli 2009 @ 01:19:37 #115
    79543 Eltonno
    Candy mountain Charlie!
    pi_70988712
    quote:
    Op dinsdag 14 juli 2009 14:38 schreef Flat-Eric het volgende:

    [..]

    Goede whisky, heb ik een paar week geleden ook gehaald (ook mooi dat het een liter is )
    Bij mij is het 70cl
    -Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
    "In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
    pi_70990512
    quote:
    Op dinsdag 14 juli 2009 08:43 schreef MadMaster het volgende:
    Een goed drinkbare vatted (pure malt) whisky is The 6 Isles die verkrijgbaar is voor zo'n 27 Euro.
    Wel jong, maar genoeg smaak en body, naar mijn mening.

    Een goedkopere 'top' whisky ken ik niet...
    Die heb ik in de kast staan ja, is lekker!
    Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
    pi_70990545
    quote:
    Op dinsdag 14 juli 2009 01:30 schreef pavv het volgende:

    [..]

    er zijn niet veel whiskies onder de 20 euro die het predikaat "top" verdienen hoor. In de meest gunstige gevallen lopen die flessen tegen het predikaat "drinkbaar" of "net binnen te houden" aan.

    Sorry

    drinkbaar achtig en net effe rond de 20 euro zou je kunnen denken aan een famous grouse of een black label of een Teacher's. yep, alleen maar blended whisky
    Het mag ook 30 euro zijn

    Maar nee, ik snap wat je bedoelt. Famous Grouse en Black vind ik trouwens wel prima (al gaat mijn voorkeur dan toch weer uit naar Gold). Maar goed, ik dacht misschien om mijn smaak eens te verbreden zijn er nog meer dingen die ik kan proberen. Andere tip die werd gegeven, The 6 Isles, heb ik ook staan en is ook goed, wmb.
    Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
    pi_70991745
    Glen Morven - huiswhisky van Gall & Gall - is een prima single malt. In het verleden hadden ze van hun eigen merk verschillende soorten uit de diverse regio's maar dit is helaas niet meer het geval.
    Op hun site zie ik nu alleen de Highland versie staan (12 y.o.), deze fles kost je 23 euro.
    pi_71119828
    Van het weekend een Johnny Walker Blue Label en Blue Label King George V gedronken. Had vooraf verwacht dat deze twee hetzelfde of bijna hetzelfde waren. Dit is dus niet helemaal waar.
    Allebij zijn ze zeer verfijnd en lekker. Het blijft een Blend en een echte vent drinkt geen blend! Maar waagde me er toch maar aan. De grootste verschillen staan hieronder.

    Blue Label normaal: neus van sigaren aanmaak houtjes en lichte turf geur, zeer sterke smaak van turf.

    Blue Label king George V: sterke geur van turf. Smaak, lichte turf smaak en verder zeer verfijnd en complex.

    De smaak sensatie is dus eigenlijk wat betreft de turf smaak, omgedraaid.
    Op www.CognacReview.nl vind je alle informatie over cognac!
    pi_71161286
    Dit weekend een Glenfiddich 15 non-chill filtered distillery edition op de kop getikt. Ben nog geen ervaren whisky drinker, maar moet zeggen dat ik deze op 51% een heel ander verhaal vind dan de standaard 40% 15 van Glenfiddich. Komt in een literfles
    Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
    Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
    pi_71161904
    quote:
    Op zondag 19 juli 2009 15:24 schreef gualtiero het volgende:
    . Het blijft een Blend en een echte vent drinkt geen blend! Maar waagde me er toch maar aan.
    Wat een onzin. In een goede blend zitten de mooiste malts verwerkt. Hebben we het niet over de Grouses en Walkertjes van deze wereld.

    Tegenwoordig wel meer en veel grain, maar er zijn toch nog echt malt-distilleries die speciaal voor de blend-markt stoken. Was nog niet zo heel lang geleden heel gewoon, toen dronken alleen de schotten een single malt (en ook alleen maar omdat die uit het eigen dorp kwam).
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_71294709
    Oi dear mate`s and fokkers,

    leuk topic..zonder meer, smaakt naar meer..

    Gezien ik ook een trouwe wiskey drinker ben een kleine tip ondanks dat smaak erg persoonlijk is..

    Bowmore..een absolute aanrader..zilt met een teersmaak..ultiem heftig en een smaak die proeft als een zware intense beat. De geur alleen al doet denken aan een heftig ritje in een achtbaan van hout..

    ik geloof ongeveer 30 Euro p/l..

    Enjoy and try before yoy die!!
    Aut viam inveniam aut faciam
      woensdag 12 augustus 2009 @ 16:02:41 #123
    135320 _Vulcanus_
    Omni Tempo Maximalism
    pi_71821657
    Momenteel bij de DirckIII slijter 2 leuke gift sets voor nog geen 30 euro.



    Caol Ila 12yo, 18yo en Cask Strength. 3 x 20 cl fles.



    Talisker 10yo, 18yo en Distillers Edition. 3 x20 cl fles

    Vooral leuk om jezelf cadeau te doen...
    It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
    Berlioz
    pi_71826098
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 16:02 schreef _Vulcanus_ het volgende:
    Momenteel bij de DirckIII slijter 2 leuke gift sets voor nog geen 30 euro.

    [ afbeelding ]

    Caol Ila 12yo, 18yo en Cask Strength. 3 x 20 cl fles.

    [ afbeelding ]

    Talisker 10yo, 18yo en Distillers Edition. 3 x20 cl fles

    Vooral leuk om jezelf cadeau te doen...
    Mmm, dat zijn zeker leuke setjes....morgen maar eens langs bij mijn neefje....
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_71826144
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 18:50 schreef SevenWonders het volgende:

    [..]

    Mmm, dat zijn zeker leuke setjes....morgen maar eens langs bij mijn neefje....
    Zeker prima spul Maar dit is echter geen aanbieding of wel? Ik kan het in ieder geval niet direct vinden op de site van D3...
      woensdag 12 augustus 2009 @ 19:18:17 #126
    135320 _Vulcanus_
    Omni Tempo Maximalism
    pi_71826785
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 18:52 schreef IbeBen het volgende:

    [..]

    Zeker prima spul Maar dit is echter geen aanbieding of wel? Ik kan het in ieder geval niet direct vinden op de site van D3...
    Het is geen aanbieding, maar wel goedkoop. Ik heb gisteren beide setjes gekocht bij het filiaal in Utrecht.
    Per stuk 29,99 euro.
    It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
    Berlioz
    pi_71827535
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 19:18 schreef _Vulcanus_ het volgende:

    [..]

    Het is geen aanbieding, maar wel goedkoop. Ik heb gisteren beide setjes gekocht bij het filiaal in Utrecht.
    Per stuk 29,99 euro.
    Zijn zeker niet duur Ging me er meer om of het een aanbieding was en ik dus snel moest wezen met inslaan
    pi_71828097
    Deze whiskysetjes zijn verdeeld met vaderdag als ik het me goed herinner. Het kan dus dat niet ieder filiaal ze nog heeft staan, dus als je er ver voor om moet zou ik even bellen van tevoren. Dirck III zet geen telefoonnummers op de website, maar via google zijn ze altijd wel te vinden.
    Sanity is (not) statistical
      vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:58:54 #129
    165164 Tha_Bartman
    And so it goes.
    pi_72074964
    net Laphroaig 10yrs gehaald volgende week maar eens even proeven
    Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
    pi_72425485
    quote:
    Op vrijdag 21 augustus 2009 16:58 schreef Tha_Bartman het volgende:
    net Laphroaig 10yrs gehaald volgende week maar eens even proeven
    Laprhroaig 10yo is wel een vrij 'stevige' whisky, zo eentje waar ik niet altijd zin in heb. Zeker wel een lekkere voor de prijs.

    Heeft trouwens iemand ervaringen met het Whiskyfestival in Leiden wat in het weekend van 15 november wordt gehouden? Is dit de moeite waard om naar toe te gaan?
    pi_72447358
    quote:
    Op vrijdag 4 september 2009 10:10 schreef Smorzando het volgende:

    [..]

    Laprhroaig 10yo is wel een vrij 'stevige' whisky, zo eentje waar ik niet altijd zin in heb. Zeker wel een lekkere voor de prijs.

    Heeft trouwens iemand ervaringen met het Whiskyfestival in Leiden wat in het weekend van 15 november wordt gehouden? Is dit de moeite waard om naar toe te gaan?
    Ik ben vorig jaar voor het eerst geweest en vond het wel een goede manier om whisky te leren kennen. Ik wist er toen bijna niets vanaf. Tenminste, wel de theorie, maar kende ze niet qua smaak. Voor mij was het wel een goede manier om in korte tijd veel whisky te proeven. Ik vind het alleen wel duur - 40 euro entree en dan nog binnen extra betalen voor duurdere whisky's of voor masterclasses. Als het een beetje meezit krijg ik mss een vrijkaartje...

    Ik vond het ook jammer dat er stands bijwaren waar je eigenlijk weinig info kreeg of waar mensen echt moe en een tikkeltje chago bij het kraampje stonden te hangen. Ik begrijp wel dat die mensen moe waren aan het eind van de dag, maar ik vond het toch jammer. En soms merkte je ook wel dat er van die kliekjes waren. Dan wilde je iets vragen en was iemand druk in gesprek met bekenden en voor andere mensen was er geen aandacht. En dan bedoel ik niet dat ze niet doorhadden dat je er stond, maar dat ze je wel zagen staan en er duidelijk geen zin in hadden om enige aandacht aan je te besteden. Juist bij de verschillende namen van Diageo werd ik wel goed geinformeerd, kreeg je boekjes over het assortiment, zo'n geurwiel en een smakenkaart (welke whisky in welke 'smaakhoek' zat).

    De bezoekers waren ook allemaal erg op zichzelf - als ik vijf woorden gewisseld heb met iemand is het veel.

    Maar voor het proeven van whisky, het ontdekken van wat er allemaal te koop is en kijken of er nog iets lekkers bij zit wat je nog niet kent, daar is het uitermate geschikt voor.
    Sanity is (not) statistical
    pi_72447404
    quote:
    Op vrijdag 21 augustus 2009 16:58 schreef Tha_Bartman het volgende:
    net Laphroaig 10yrs gehaald volgende week maar eens even proeven
    Ik zeg bananenschuimpjes. Met jodium en gaasverband.
    Sanity is (not) statistical
      vrijdag 4 september 2009 @ 22:28:20 #133
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_72447589
    quote:
    Op vrijdag 4 september 2009 22:22 schreef Maeghan het volgende:

    [..]

    Ik zeg bananenschuimpjes. Met jodium en gaasverband.


    Persoonlijk kan ik hier echt van genieten, wel een erg uitgesproken whiskey, dat wel Jodium klopt ook, maar ook lekker rokerig
    pi_72453055
    quote:
    Op vrijdag 4 september 2009 22:28 schreef IrishBastard het volgende:

    [..]



    Persoonlijk kan ik hier echt van genieten, wel een erg uitgesproken whiskey, dat wel Jodium klopt ook, maar ook lekker rokerig
    Ik ruik er altijd bananenschuimpjes in, kan er ook niks aan doen. Vind 'm dan ook te zoet. Heb 'm wel staan, maar ik pak 'm bijna nooit, of ik moet er toevallig zin in hebben.
    Sanity is (not) statistical
      Moderator zaterdag 5 september 2009 @ 10:38:05 #135
    45833 crew  Fogel
    pi_72455629
    Ik ben sinds juni ook whiskey gaan waarderen, heb inmiddels de volgende flessen aangeschaft:
    Glenfiddich 12 en 15 yo
    Glengoyne 14yo

    en binnenkort komen daar Oban 14yo en Glenmorangie 10yo bij.
    Dat zijn de whiskeys waarvan ik ondervonden heb dat ze een aangename smaak hebben, en vanaf daar ga ik weer verder proeven.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_72489429
    Leuk een Whisky topic. Ik zoek een whisky uit mijn geboorte jaar, staat leuk in de huiskamer. Waar vind ik een betaalbare whisky uit 1987? Het liefst een online winkel.
    Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
    Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
    Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
    Diepzinnige deepart.
    pi_72495976
    quote:
    Op vrijdag 4 september 2009 22:21 schreef Maeghan het volgende:

    [..]

    .....

    Maar voor het proeven van whisky, het ontdekken van wat er allemaal te koop is en kijken of er nog iets lekkers bij zit wat je nog niet kent, daar is het uitermate geschikt voor.
    Bedankt voor je verslag! Wel jammer dat iedereen vrij op zichzelf is dan. Bij zo'n whiskyfestival had ik juist verwacht dat iedereen toch zijn ervaringen wil delen en zo mensen kennis laten maken met andere kanten van whisky. Maar zoals je het nu vertelt is het wel een goed iets voor een beginnend whiskydrinker, waar ik mezelf dus onder reken. Gaan er eigenlijk nog meer mensen hier naartoe?

    Over die smakenkaart/tasting wheel. Ben dit al vaker tegengekomen, heb ook geprobeerd om deze beter te leren kennen echter kom ik hier niet echt uit. Dit komt misschien ook wel omdat er veel verschillende versies in omloop zijn maar kan iemand mij er een aanraden die hij/zij zelf fijn in gebruik vindt? En deze smaken, geldt dit alleen voor de smaak of ook voor het ruiken?
    quote:
    Op zaterdag 5 september 2009 10:38 schreef Fogel het volgende:
    Ik ben sinds juni ook whiskey gaan waarderen, heb inmiddels de volgende flessen aangeschaft:
    Glenfiddich 12 en 15 yo
    Glengoyne 14yo

    en binnenkort komen daar Oban 14yo en Glenmorangie 10yo bij.
    Dat zijn de whiskeys waarvan ik ondervonden heb dat ze een aangename smaak hebben, en vanaf daar ga ik weer verder proeven.
    Glenfiddich 12yo en 15yo zijn gewoon goed degelijke whisky's. Geen heel erg zware uitgesproken smaken maar goede whisky die eigenlijk bij elk moment past.

    Oban zelf nog niet op dus ken hem ook niet. Ik ga hem vrijdag proberen bij een vriend van me, heb er alleen heel erg verschillende verhalen over gehoord. Ik heb gehoord dat dit een vrij 'zoete' whisky is. Proef je er eigenlijk ook nog in terug dat Oban een kustplaats is?
      Moderator zondag 6 september 2009 @ 20:53:20 #138
    45833 crew  Fogel
    pi_72498367
    quote:
    Op zondag 6 september 2009 19:57 schreef Smorzando het volgende:

    Glenfiddich 12yo en 15yo zijn gewoon goed degelijke whisky's. Geen heel erg zware uitgesproken smaken maar goede whisky die eigenlijk bij elk moment past.
    Dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat ze ca 20% van de whiskeymarkt hebben...
    quote:
    Oban zelf nog niet op dus ken hem ook niet. Ik ga hem vrijdag proberen bij een vriend van me, heb er alleen heel erg verschillende verhalen over gehoord. Ik heb gehoord dat dit een vrij 'zoete' whisky is. Proef je er eigenlijk ook nog in terug dat Oban een kustplaats is?
    Ik ben een beginner en kom vooralsnog niet veel verder dan "smaakt beter dan de eerste, maar niet zo goed als de derde". Maar zo bouw ik langzamerhand wel ervaring op waarna ik kan gaan uitzoeken wat het is dat er voor zorgt dat ik die whiskey wel of niet OK vond [in verhouding tot andere]. Probleem is vooralsnog dat ik vergeet hoe de "slechte" whiskeys heten.
    Rooksmaak is iets wat ik in voedsel erg waardeer, en het zou me niets verbazen als dat een van de factoren is in de door mij genoemde whiskeys.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      zondag 6 september 2009 @ 22:38:27 #139
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_72503379
    Vandaag deze aangeschaft in de nieuwe Cadenhead-winkel in Amsterdam:



    Distilled 1982, bottled November 2008, wood type Butt, No. of bottles 240, 52,7 %.

    Smaakprofiel:
    Licht, medium-zoet, weinig turf met fleurige, moutige tonen en fruitige, kruidige, honingachtige hints.

    Een erg fijne Lowlands-whisky, jammer dat de distilleerderij gesloten is...

    [ Bericht 19% gewijzigd door MadMaster op 06-09-2009 22:45:37 ]
      zondag 6 september 2009 @ 22:44:31 #140
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_72503767
    quote:
    Op zondag 6 september 2009 16:47 schreef deepart het volgende:
    Leuk een Whisky topic. Ik zoek een whisky uit mijn geboorte jaar, staat leuk in de huiskamer. Waar vind ik een betaalbare whisky uit 1987? Het liefst een online winkel.
    Kijk eens op http://www.whiskyvanzuylen.nl/index.php?page=whiskys

    Je kan niet selecteren op een specifiek jaartal, maar met een beetje zoeken moet een botteling uit 1987 te vinden zijn. 1987 Is naar whisky-begerippen nog niet zo lang geleden...
      zondag 6 september 2009 @ 23:04:07 #141
    100476 Parkinson_XTC
    Ripper is a gangster
    pi_72504938
    Heb net een fles geopend die ik een paar weken geleden heb gekregen van vrienden:
    kan er zo snel geen plaatje van vinden...

    Clynelish Blackadder Raw Cask 1989 60,6%

    ... SUPER!



    Nogmaals bedankt aan degene die hier meeleest
    -= http://moontroop.tumblr.com =-
    Monkey on the car
    pi_72530761
    Kennen jullie de whiskeybase?

    Daar kun je je een online, virtuele drankenkast van je collectie samenstellen.

    Die van mij vind je hier:

    http://www.whiskybase.com/collection.php?userviewid=862

    Wil er binnenkort een leuke Lagavullin bijzetten (de vorige 20cl was veel te snel leeg). Andere suggesties?
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_72531285
    quote:
    Op zondag 6 september 2009 22:44 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Kijk eens op http://www.whiskyvanzuylen.nl/index.php?page=whiskys

    Je kan niet selecteren op een specifiek jaartal, maar met een beetje zoeken moet een botteling uit 1987 te vinden zijn. 1987 Is naar whisky-begerippen nog niet zo lang geleden...
    Heb al wat zitten kijken, ze hebben er een hoop dus er zal er vast een uit 1987 bijstaan

    Nu heb ik een beetje zitten lezen hier in dit topic, en misschien moet ik maar een extra fles bestellen om er ook een te hebben om te proeven.

    Heb nog nooit echt whisky gedronken Ben namelijk niet zo van die hele sterke drank.

    Hoe smaakt whisky?
    Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
    Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
    Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
    Diepzinnige deepart.
      maandag 7 september 2009 @ 22:10:52 #144
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_72534757
    quote:
    Op maandag 7 september 2009 20:52 schreef deepart het volgende:

    [..]

    Heb al wat zitten kijken, ze hebben er een hoop dus er zal er vast een uit 1987 bijstaan

    Nu heb ik een beetje zitten lezen hier in dit topic, en misschien moet ik maar een extra fles bestellen om er ook een te hebben om te proeven.

    Heb nog nooit echt whisky gedronken Ben namelijk niet zo van die hele sterke drank.

    Hoe smaakt whisky?
    Net even gekeken in mijn collectie, maar 1987 is bij mij een van de weinige vintages waar ik niets van heb. (ik heb van elk jaar tussen 1966 en 1999 wel een of meerdere whiskies in de collectie, maar ik mis nog een 1967, een 1970 en een 1987 ....typisch. 67 en 70 zijn absolute slow years met weing output wegens diverse redenen ( mij niet allen bekend) maar 1987 heeft blijkbaar voor mij ook weinig whisky opgeleverd die ik ken/wil kennen/kan betalen

    hier vind je er een stuk of 6 (de andere zijn geen whisky ) bij een van de bekenste en een van de grootste online stores
    en daarvan is er geen een waarbij ik denk...."moet ik hebben". Komt vast ook door de enorme prijzen van de Laphroaig en de Longrow.

    En als ik jou was zou ik eerst eens een paar kleine flesjes ( 5 cl) malt whisky halen bij een goede slijter en eens gaan proeven wat het nu eigenlijk is...(TIP: goed ruiken en kleine nipjes ) voordat je > 70 euro gaat uitgeven voor een fles met 1987 er op ( die kan ik ook wel even voor je maken hoor, stuur maar 25 euro op )
    pi_72613298
    Hoi! Een whisky-vraagje: mijn eerste dram was een Talisker, en deze was ontzettend goed bevallen. Sindsdien heb ik -na een Bowmore- mijn fles Laphroaig 10 bijna leeggemaakt. Ik denk er nu over om een fles Talisker aan te schaffen, maar zal die nog 'staan' als ik Bowmore en Laphroaig gewend ben?
      donderdag 10 september 2009 @ 14:17:34 #146
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_72613712
    Hangt van je persoonlijke smaak af denk Ik drink ze 'naast' elkaar, net waar je persoonlijk zin in hebt
    pi_72614116
    Ja, die Talisker zou zijn om af te wisselen met een Aberlour 10, wat een ronde -en voor mij herfstige- whisky is. Ik zoek dus iets behoorlijk pittigs. Geen idee hoe pittig een jonge Talisker eigenlijk is. Bijvoorbeeld in vergelijking met een Laphroaig 10.
    pi_72614544
    Vraagje: hebben jullie ervaring met whisky kopen in een grootwarenhuis (bvb makro, metro,... )? Vertrouwen jullie dat? Of kiezen jullie toch altijd voor de speciaalzaak.

    Ik heb gisteren in een makro een Clynelish 14y gekocht voor 30 euro. Connemara kon je er kopen voor 22 euro!
      donderdag 10 september 2009 @ 16:24:26 #149
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_72615319
    quote:
    Op donderdag 10 september 2009 15:57 schreef katerwater het volgende:
    Vraagje: hebben jullie ervaring met whisky kopen in een grootwarenhuis (bvb makro, metro,... )? Vertrouwen jullie dat? Of kiezen jullie toch altijd voor de speciaalzaak.

    Ik heb gisteren in een makro een Clynelish 14y gekocht voor 30 euro. Connemara kon je er kopen voor 22 euro!
    Wat zou er mis zijn met grootgrutters als de Makro en, in mijn geval, de Hanos als je weet wat je koopt?
    Ik heb in het verleden bij de Hanos een aantal leuke flessen van Signatory en G&M gevonden die voor een redelijke prijs (wel even de BTW er bij optellen!!) verkrijgbaar waren...
    pi_72617422
    quote:
    Op donderdag 10 september 2009 15:57 schreef katerwater het volgende:
    Vraagje: hebben jullie ervaring met whisky kopen in een grootwarenhuis (bvb makro, metro,... )? Vertrouwen jullie dat? Of kiezen jullie toch altijd voor de speciaalzaak.

    Ik heb gisteren in een makro een Clynelish 14y gekocht voor 30 euro. Connemara kon je er kopen voor 22 euro!
    Niets nis mee!!! De Hanos heeft idd soms flessen, eigen bottelingen, speciale bottelingen en soms opruimingsflessen...
    pi_72621892
    Net een Laphroiag 10 single malt gekocht.

    Ik heb de smaak van de quarter cask nog in mijn hoofd.

    Het zal me benieuwen of deze echt significant minder smaak/aroma heeft.

    *maw is het opslaan in een klein vat echt goed te proeven tov een standaard barrel.

      donderdag 10 september 2009 @ 21:56:33 #152
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_72626909
    quote:
    Op donderdag 10 september 2009 19:47 schreef allsystemshalt het volgende:
    Net een Laphroiag 10 single malt gekocht.

    Ik heb de smaak van de quarter cask nog in mijn hoofd.

    Het zal me benieuwen of deze echt significant minder smaak/aroma heeft.

    *maw is het opslaan in een klein vat echt goed te proeven tov een standaard barrel.



    ooow, dát verschil ga je wel proeven hoor.....de QC is zijn geld dubbel en dwars waard. De Laffie 10 blijft een leuke dram maar is sinds enige tijd op 40% gebotteld en ietwat dun in de smaak. Ik was in het voorjaar op Islay en heb daar de Cairdeas 12 gehaald.....hmmmmmm Maar ook de Cairdeas van vorig jaar is een hele fijne (jonge) Laffie ...allebei op caskstrength, dat helpt wel.
      vrijdag 11 september 2009 @ 02:51:20 #153
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_72633116
    quote:
    Op donderdag 10 september 2009 21:56 schreef pavv het volgende:

    [..]

    ooow, dát verschil ga je wel proeven hoor.....de QC is zijn geld dubbel en dwars waard. De Laffie 10 blijft een leuke dram maar is sinds enige tijd op 40% gebotteld en ietwat dun in de smaak.
    Eens Mede hierdoor staat een cask strength toch wel bovenaan de verlanglijst
      vrijdag 18 september 2009 @ 14:33:03 #154
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_72875045
    Net weer een weekje Isle of Skye en Schotse hooglanden achter de rug en natuurlijk een destileerderij bezocht.
    Mooi flesje 15 jaar oude Dalwhinnie meegenomen en in een pub wel erg veel keuzes gezien:



    Even foto gemaakt van de whiskies die ze daar verkopen:

    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_72875072
    tvptje nu ik weer geld heb voor een goede fles whiskey
    [b]Op &lt;ahref="http://forum.fok.nl/topic/1286014/2/50#68576888" target="_blank" &gt;vrijdag 1 mei 2009 23:32&lt;/a&gt; schreef swarmahoer het volgende:[/b]
    neem een voorbeeld aan de kwaliteitsposts van gers :P
    pi_72909926
    Leuk wezen shoppen:
    - Ardbeg Airigh Nam Beist Batch No.2 1990-2007 46 %
    - Talisker 18y OB 45,8%
    - Caol Ila NAS OB CS 59,6 %
    - Glen Moray 16y OB 40%

    pi_73067044
    Mijn pappa is vandaag jarig.. en wilt graag een flesje whisky. Wat is een lekkere whisky van zo'n 40-50 euro? Volgens mij houd hij vooral van single malt maar meer weet ik ook niet Help?
      donderdag 24 september 2009 @ 14:14:53 #158
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_73069047
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 13:04 schreef Lucivia het volgende:
    Mijn pappa is vandaag jarig.. en wilt graag een flesje whisky. Wat is een lekkere whisky van zo'n 40-50 euro? Volgens mij houd hij vooral van single malt maar meer weet ik ook niet Help?
    Met een Highland Park sla je de plank meestal niet mis...
    pi_73075636
    quote:
    Op zaterdag 19 september 2009 17:46 schreef gadeweerd het volgende:
    Leuk wezen shoppen:
    - Ardbeg Airigh Nam Beist Batch No.2 1990-2007 46 %
    - Talisker 18y OB 45,8%
    - Caol Ila NAS OB CS 59,6 %
    - Glen Moray 16y OB 40%


    Ohh! Helemaal mijn smaak!!

    Wij hebben momenteel staan:
    Ardbeg 10yrs (de 'gewone')
    Laphroig
    Lagavulin
    Talisker
    en in bestelling (komt morgen binnen):
    Oban
    Smokehead


    Nu zijn we alleen nog op zoek voor een wat goedkopere single malt of blend zodat we niet steeds alleen maar aan de flessen van ongeveer 40,- zitten te lurken Als iemand tips heeft gezien onze smaak dan hoor ik het graag!
      donderdag 24 september 2009 @ 19:21:59 #160
    112339 MPG
    Slaverplaatser / Koffiemanager
    pi_73078825
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 17:39 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    Ohh! Helemaal mijn smaak!!

    Wij hebben momenteel staan:
    Ardbeg 10yrs (de 'gewone')
    Laphroig
    Lagavulin
    Talisker
    en in bestelling (komt morgen binnen):
    Oban
    Smokehead
    [ afbeelding ]

    Nu zijn we alleen nog op zoek voor een wat goedkopere single malt of blend zodat we niet steeds alleen maar aan de flessen van ongeveer 40,- zitten te lurken Als iemand tips heeft gezien onze smaak dan hoor ik het graag!
    Blend: The Black Grouse, kost je iets meer dan 20 euro per fles.
    KSC JUBILEUM topic
    "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
    #TeamHumbug
    Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
    pi_73081254
    Hmm is die lekker stevig rokerig? Ik heb nog een miniatuurtje red staan geloof ik, maar eens kijken of ik een miniatuurtje black kan vinden om te proeven. Thanx!
      donderdag 24 september 2009 @ 21:27:40 #162
    112339 MPG
    Slaverplaatser / Koffiemanager
    pi_73083677
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 20:24 schreef Sunnythesun het volgende:
    Hmm is die lekker stevig rokerig? Ik heb nog een miniatuurtje red staan geloof ik, maar eens kijken of ik een miniatuurtje black kan vinden om te proeven. Thanx!
    Even een quote:
    quote:
    Producer's Tasting Notes

    Nose: Peaty-smoke then delicate sweetness. Golden raw sugar with traces of malt and oak.

    Palate: Subtle smoky-sweet tones. A silky smooth delivery with hints of cocoa and spice.

    Finish: Long, peaty, aromatic. Gentle smokiness, giving way to a resonant oaky note.

    http://www.thewhiskyexchange.com/P-8819.aspx
    Black Grouse is niet zo rokerig als bijvoorbeeld een Bowmore, maar voor een blend springt ie er toch wel uit. Veel blends zijn namelijk helemaal niet rokerig.
    KSC JUBILEUM topic
    "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
    #TeamHumbug
    Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
    pi_73083856
    Heeft iemand van jullie trouwens zo'n enorm decadente barglobe staan thuis? Zo enorm fout eigenlijk, maar ik vindt het schitterend!

    Zon ding dus http://www.dezwerver.nl/w(...)dbol_forma__zoffoli/
    pi_73084359
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 21:27 schreef MPG het volgende:

    [..]

    Even een quote:
    [..]

    Black Grouse is niet zo rokerig als bijvoorbeeld een Bowmore, maar voor een blend springt ie er toch wel uit. Veel blends zijn namelijk helemaal niet rokerig.
    Ok dank je. Ik had zelf eigenlijk nog helemaal niet aan the Grouse gedacht namelijk. Gaan we dus achteraan!
    pi_73087649
    quote:
    Op donderdag 10 september 2009 21:56 schreef pavv het volgende:

    [..]

    ooow, dát verschil ga je wel proeven hoor.....de QC is zijn geld dubbel en dwars waard. De Laffie 10 blijft een leuke dram maar is sinds enige tijd op 40% gebotteld en ietwat dun in de smaak. Ik was in het voorjaar op Islay en heb daar de Cairdeas 12 gehaald.....hmmmmmm Maar ook de Cairdeas van vorig jaar is een hele fijne (jonge) Laffie ...allebei op caskstrength, dat helpt wel.
    Ik nip nu van de 10.

    En idd het is niet even karaktervol als de QC maar zeer zeker herkenbaar als een Laffie.

    Vergeleken met andere in die prijsklasse is het zeker een zeer uitgesproken smokey single malt

    * Al is de QC natuurlijk wel krachtiger qua smaak en afdronk.
    pi_73087760
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 17:39 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    Ohh! Helemaal mijn smaak!!

    Wij hebben momenteel staan:

    Talisker
    Ik zelf vond de Talisker tegenvallen misschien had ik teveel verwacht.

    Te gewoon het geheel bleef niet hangen als een herinnering die ik weer zou willen beleven.
      vrijdag 25 september 2009 @ 00:13:30 #167
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_73089109
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 23:22 schreef allsystemshalt het volgende:


    Ik zelf vond de Talisker tegenvallen misschien had ik teveel verwacht.

    Te gewoon het geheel bleef niet hangen als een herinnering die ik weer zou willen beleven.
    Ik vond hem ook niet echt heel bijzonder.
    Anderhalve week geleden was ik er nog:



    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_73090475
    Whisky tour is het eerste wat ik ga doen als ik terug ben in Europa!
      vrijdag 25 september 2009 @ 09:36:55 #169
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_73092404
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 21:33 schreef IbeBen het volgende:
    Heeft iemand van jullie trouwens zo'n enorm decadente barglobe staan thuis? Zo enorm fout eigenlijk, maar ik vindt het schitterend!

    Zon ding dus http://www.dezwerver.nl/w(...)dbol_forma__zoffoli/

    Mijn whiskyverzameling past daar niet in...
    pi_73104263
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 23:22 schreef allsystemshalt het volgende:

    [..]

    Ik zelf vond de Talisker tegenvallen misschien had ik teveel verwacht.

    Te gewoon het geheel bleef niet hangen als een herinnering die ik weer zou willen beleven.
    Oh ik vind hem inmiddels wel erg lekker. Het is niet mijn favoriet, daarvoor is hij iets te vlak, maar erg fijn voor de afwisseling.

    We hebben de Smokehead binnen. Wat een gave fles/verpakking zeg! Je moet het etiket door de fles heen lezen! En de fles zit in een koker en dan nog in een zwarte zak! Echt super gaaf design en helemaal een moderne uitstraling, en het voegt echt goed! Whisky heeft meestal een wat traditionele uitstraling, en dat moet ook, maar dit werkt ook!
    Misschien vanavond een nipje proeven.. ben benieuwd!
    pi_73115567
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 17:39 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    Ohh! Helemaal mijn smaak!!

    Wij hebben momenteel staan:
    Ardbeg 10yrs (de 'gewone')
    Laphroig
    Lagavulin
    Talisker
    en in bestelling (komt morgen binnen):
    Oban
    Smokehead
    [ afbeelding ]

    Nu zijn we alleen nog op zoek voor een wat goedkopere single malt of blend zodat we niet steeds alleen maar aan de flessen van ongeveer 40,- zitten te lurken Als iemand tips heeft gezien onze smaak dan hoor ik het graag!

    Geen Famous Grouse....een blend, in jouw smaakprofiel, die erg goed is en betaalbaar is black bottle. Die is er in een 10y versie en NAS, ik zou voor de NAS gaan...

    NAS=No age specified
    pi_73122541
    Black bottle, ik heb er wel eens van gehoord.. zo te zien is die ook goed te betalen http://www.whiskyvanzuylen.nl/index.php?page=whiskys&naam=Black+Bottle Gaan we zeker eens achter aan! De omschrijving van die 2e ziet er goed uit idd, Islay tonen.. daar houden we van
    Super, dank je voor de tip!!
    pi_73160591


    Zo, hij is lekker! Subtieler dan ik had verwacht, zacht maar goed rokerig.. Staat niet meteen boven aan mijn favorieten lijst, maar ik vind het absoluut een goede aanvulling op onze collectie

    Heb net ook maar even goede glaasjes besteld, we hadden eigenlijk niets fatsoenlijks. Deze zijn het geworden:


    Mochten we een keer de Glencairn glazen tegen komen kopen we er daar ook 2 van, die vind ik erg stoer Maar kon ze niet echt vinden online..
    pi_73172160
    quote:
    Op zondag 27 september 2009 21:07 schreef Sunnythesun het volgende:


    Mochten we een keer de Glencairn glazen tegen komen kopen we er daar ook 2 van, die vind ik erg stoer Maar kon ze niet echt vinden online..
    Ik heb ze online gekocht bij http://www.whiskykoning.nl/

    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_73174021
    Ah kijk, die was ik wel al tegen gekomen, maar ik had gewoon niet goed gekeken denk ik.. Nou ja, eerst maar eens die andere glaasjes afwachten hoe die bevallen
    pi_73182192
    quote:
    Op zaterdag 26 september 2009 12:47 schreef Sunnythesun het volgende:
    Black bottle, ik heb er wel eens van gehoord.. zo te zien is die ook goed te betalen http://www.whiskyvanzuylen.nl/index.php?page=whiskys&naam=Black+Bottle Gaan we zeker eens achter aan! De omschrijving van die 2e ziet er goed uit idd, Islay tonen.. daar houden we van
    Super, dank je voor de tip!!
    Nu in de aanbieding bij de Mitra voor ¤ 15,=
    pi_73182509
    pi_73256640
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 15:59 schreef gadeweerd het volgende:

    [..]

    Nu in de aanbieding bij de Mitra voor ¤ 15,=
    Wat ik erover gelezen heb is dat ie zoet en kruidig smaakt?
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
    pi_73280200
    quote:
    Op woensdag 30 september 2009 21:24 schreef justmattie het volgende:

    [..]

    Wat ik erover gelezen heb is dat ie zoet en kruidig smaakt?
    doet mij erg denken aan Connemara peated
    pi_73280986
    Nou, we kunnen hem naar hartelust proberen.. zonder overleg hebben mijn vriend en ik er vandaag allebei een gekocht
      donderdag 1 oktober 2009 @ 18:58:52 #181
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_73282351
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 18:10 schreef Sunnythesun het volgende:
    Nou, we kunnen hem naar hartelust proberen.. zonder overleg hebben mijn vriend en ik er vandaag allebei een gekocht

    Nou, slainte dan maar.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_73284095
    Hehe nou maar hopen dat ie heel erg lekker is (anders geven we de ongeopende fles mooi weg )
    pi_73284190
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 19:49 schreef Sunnythesun het volgende:
    Hehe nou maar hopen dat ie heel erg lekker is (anders geven we de ongeopende fles mooi weg )
    Of door de cola gooien
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
    pi_73284354
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 19:52 schreef justmattie het volgende:

    [..]

    Of door de cola gooien
    Nou.. als hij niet zo heel erg lekker blijkt, dan geven we 1 fles weg en gebruiken we die ander voor mixen en koken en zo ja

    Maar ik denk dat we ze wel op krijgen, vind whisky niet zo snel echt vies
    pi_73284988
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 19:57 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    Nou.. als hij niet zo heel erg lekker blijkt, dan geven we 1 fles weg en gebruiken we die ander voor mixen en koken en zo ja

    Maar ik denk dat we ze wel op krijgen, vind whisky niet zo snel echt vies
    Ik heb ook een fles die ik niet super geweldig vindt. Maar dan drink ik er heel enkel eens uit zodat ie toch op komt. Duurt alleen wat langer dan
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
    pi_73285175
    Hehehe ach ja.. ik moet zeggen dat ik wel erg benieuwd ben nu.. we gaan hem straks maar eens open trekken voor een nipje
    pi_73285615
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 20:20 schreef Sunnythesun het volgende:
    Hehehe ach ja.. ik moet zeggen dat ik wel erg benieuwd ben nu.. we gaan hem straks maar eens open trekken voor een nipje
    Let us know Misschien dat ik die ook gelijk meenemen zaterdag. Moet er toch heen
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
    pi_73285655
    doe ik!
    pi_73289076
    Oeh! Hij is lekker hoor!!
    pi_73289128
    Voor z'n prijs goed te drinken dus ?
    uiteraard smaken verschillen...
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
    pi_73289680
    Absoluut. Hij is wat zoetig, qua geur wat jodium maar qua smaak dan weer minder. Best pittig verder met een lichte rooksmaak op de achtergrond. Heel niet slecht voor 15,-
    pi_73289959
    Zal zaterdag eens een flesje meenemen. Kan nooit geen kwaad voor dat geld
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
    pi_73290630
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 22:12 schreef Sunnythesun het volgende:
    Absoluut. Hij is wat zoetig, qua geur wat jodium maar qua smaak dan weer minder. Best pittig verder met een lichte rooksmaak op de achtergrond. Heel niet slecht voor 15,-
    Zei ik toch....beter dan famous grouse..
    pi_73290845
    ook nog maar eens ingeschonken...lekkere whisky om zo weg te drinken.
    pi_73301400
    Gisteren ook genuttigd. Niet vies, wel Islay, maar drinkt makkelijk weg....geen verkeerde keus voor tussendoor....
    Take on the situation, but not the torment ...
      vrijdag 2 oktober 2009 @ 14:01:41 #196
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_73304760
    Voor de liefhebbers van Black Bottle:

    Black Bottle is een blend die gebasseerd is op Bunnahabhain en ook in die distileerderij geproduceerd wordt.
    Als je Black Bottle kan waarderen en op zoek bent naar een betaalbare pure (of vatted) malt dan kan je eens kiezen voor '6 Isles'. Een mix van single malt whiskies van Islay, Jura, Skye, Mull, Orkney and Arran.

    Kosten zo rond de 25 à 30 Euries.

    pi_73311482
    Ja, die lijkt me ook lekker idd. Alleen voor dat geld koop ik toch liever een single malt denk ik Maar wie weet dat we hem een keer mee nemen ergens..
    pi_73420229
    Gisteren heb ik eindelijk mijn eerste fles echte whiskey besteld. Heb voorheen wel eens jack daniels, chivas regal en JW Red label gehad maar dat telt eigenlijk niet mee.

    Deze fles heb ik gehaald:



    Laphroaig Cask Strength (10 yrs, 55,7%)
    http://whiskyvanzuylen.nl/index.php?page=whiskys&naam=Laphroaig&id=141

    Iemand ervaring met deze whiskey?
      dinsdag 6 oktober 2009 @ 12:39:42 #199
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_73421036
    Das een forse stap na JW Red, Chivas en JD
    pi_73421943
    Ja goed, van deze had op zich wel positieve reviews gelezen, dus dacht laat ik het eens proberen. Hoezo is dat een flinke stap?

    Die 3 die ik opnoemde heb ik ooit een fles van gekocht.. tijdens het uitgaan wil ik ook nog wel eens wat andere soorten uitproberen. Vorige week nog Blue label van JW gehad, alleen heb ik er nog niet genoeg verstand van om er uit te halen wat daar nu zo ongelofelijk speciaal aan is.
    pi_73422113
    quote:
    Op dinsdag 6 oktober 2009 12:07 schreef kwaadraad het volgende:
    Gisteren heb ik eindelijk mijn eerste fles echte whiskey besteld. Heb voorheen wel eens jack daniels, chivas regal en JW Red label gehad maar dat telt eigenlijk niet mee.

    Deze fles heb ik gehaald:

    [ afbeelding ]

    Laphroaig Cask Strength (10 yrs, 55,7%)
    http://whiskyvanzuylen.nl/index.php?page=whiskys&naam=Laphroaig&id=141

    Iemand ervaring met deze whiskey?
    Oef! Heftig spul!! Ik heb er zondag wat van mogen proeven. Met een drupje water errug lekker!! Maar nogal een overstap ja.. echt heel wat anders hoor!
    Wat goed trouwens dat hij gewoon te koop is bij van Zuylen. De vrienden van wie ik kon proeven hebben hem op Ilsay, Schotland gekocht en toen was nog niet duidelijk of hij überhaupt in het buitenland verkocht zou worden dacht ik.
      dinsdag 6 oktober 2009 @ 13:34:08 #202
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_73422484
    quote:
    Op dinsdag 6 oktober 2009 13:16 schreef kwaadraad het volgende:
    Ja goed, van deze had op zich wel positieve reviews gelezen, dus dacht laat ik het eens proberen. Hoezo is dat een flinke stap?

    Die 3 die ik opnoemde heb ik ooit een fles van gekocht.. tijdens het uitgaan wil ik ook nog wel eens wat andere soorten uitproberen. Vorige week nog Blue label van JW gehad, alleen heb ik er nog niet genoeg verstand van om er uit te halen wat daar nu zo ongelofelijk speciaal aan is.
    Omdat deze whiskey een heel erg uitgesproken smaak heeft, erg sterk turf-rokerig, met (een beetje) jodium. Heb helaas zelf deze cask-strength niet gedronken, maar wel de Quarter Cask. Als het enigzins vergelijkbaar is ga je waarschijnlijk stijl achteroverslaan door de smaak

    Ik zou iig zeggen, probeer het, je hebt de fles immers toch al gekocht
      dinsdag 6 oktober 2009 @ 14:23:13 #203
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_73424083
    quote:
    Op dinsdag 6 oktober 2009 13:22 schreef Sunnythesun het volgende:

    Wat goed trouwens dat hij gewoon te koop is bij van Zuylen. De vrienden van wie ik kon proeven hebben hem op Ilsay, Schotland gekocht en toen was nog niet duidelijk of hij überhaupt in het buitenland verkocht zou worden dacht ik.
    Ik heb deze Laphroig CS al een jaartje of 6 à 7 geleden gekocht op Schiphol, in de taxfree shop.
    Hij was dus al geruime tijd in Nederland verkrijgbaar voor de bezoekers van de luchthaven.
    pi_73424203
    Ben erg benieuwd, kan niet wachten om 'm te proberen.

    Hoe hebben jullie trouwens whiskey leren drinken? Ik ben er erg in geïnteresseerd, maar weet niet hoe ik moet beginnen. Gewoon een aantal flesjes kopen en zelf alles uitzoeken of misschien meedoen aan een whiskeyproeverij?
      dinsdag 6 oktober 2009 @ 14:31:35 #205
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_73424352
    quote:
    Op dinsdag 6 oktober 2009 14:27 schreef kwaadraad het volgende:


    Hoe hebben jullie trouwens whiskey leren drinken? Ik ben er erg in geïnteresseerd, maar weet niet hoe ik moet beginnen. Gewoon een aantal flesjes kopen en zelf alles uitzoeken of misschien meedoen aan een whiskeyproeverij?
    Allebei de mogelijkheden kan je benutten.
    Ik zelf ben het vooral gaan waarderen door het shoppen van kleine flesjes in winkeltjes in Schotland en ben er zo een beetje achter gekomen welke smaken ik het lekkerste vind. Maar er zijn nog zo ontzettend veel varianten die ik niet geproefd heb.
    Wat dat betreft kan je als whiskydrinker je leven lang blijven proeven en proberen.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_73426034
    quote:
    Op dinsdag 6 oktober 2009 14:23 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Ik heb deze Laphroig CS al een jaartje of 6 à 7 geleden gekocht op Schiphol, in de taxfree shop.
    Hij was dus al geruime tijd in Nederland verkrijgbaar voor de bezoekers van de luchthaven.
    Hmm misschien was het dan toch een andere die ik zondag proefde. Die was namelijk nieuw dacht ik, maar ik kan het verkeerd hebben onthouden. Het was niet het eerste slokje wat ik nam die avond .

    Maar goed, valt me hoe dan ook op dat van Zuylen veel van die tax-free flessen verkoopt. De Smokehead extra rare, Ardbeg literfles, dat zijn volgens mij ook eigenlijk flessen bedoeld voor de 'travel shops'.
    pi_73427255
    Oh wacht! Ik heb hem al gevonden:
    http://www.laphroaig.com/shop/show_item.asp?shop_category_id=1&shop_item_id=72&expanded=the_shop.whisky
    die was het.. das toch een andere dus.
    pi_73428368
    Volgens mij is dat gewoon dezelfde?
    pi_73429531
    Nee, kijk maar eens goed naar de etiketten. En die 1e is 55,7% de 2e 57,8%. Ik denk dat die 2e de opvolger is van de 1e.

    pi_73450964
    Als jullie moesten kiezen tussen Lagavulin 16 yrs of Laphroaig Cask Strength 10yrs welke zou het dan worden?
      woensdag 7 oktober 2009 @ 13:50:07 #211
    181031 Boomfluisteraar
    Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
    pi_73455847
    quote:
    Op woensdag 7 oktober 2009 11:18 schreef kwaadraad het volgende:
    Als jullie moesten kiezen tussen Lagavulin 16 yrs of Laphroaig Cask Strength 10yrs welke zou het dan worden?
    Laphroaig CS. Zeker weten. De 15 yr is ook erg goed trouwens.

    Wel voor de wat geoefende whiskeydrinker.
    pi_73457082
    Heb namelijk vanmiddag mijn order gewijzigd en ben toch maar voor de Lagavulin 16 yrs gegaan, deze leek me iets toegankelijker om als eerste 'goede' whisky te kiezen.

    Denk dat de Cask Strength meer iets is voor een volgende keer.
    pi_73457577
    Lagavulin is ook heftig hoor!! Was dan voor een Oban gegaan of zo. Beetje rokerig maar toch makkelijk drinkbaar.. Lagavulin is wel mijn favoriet zo ongeveer. Heerlijk diepe smaak!

    Om je nog een beetje te helpen: een smaakschema klik En samen met het volgende overzicht is dat een handig hulpmiddel uit te vogelen welke whisky je waarschijnlijk wel lekker zal vinden.
    pi_73458129
    Kijk daar kan ik wat mee, dank je Dat zal de keuze voor mijn volgende whiskey een stuk gemakkelijker maken

    Lijkt me interessant om de volgende keer een compleet andere whiskey te proberen. Iemand ervaring met de Scapa 14yrs?

    [ Bericht 8% gewijzigd door kwaadraad op 07-10-2009 15:15:58 ]
      woensdag 7 oktober 2009 @ 16:24:04 #215
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_73460415
    quote:
    Op woensdag 7 oktober 2009 15:10 schreef kwaadraad het volgende:


    Lijkt me interessant om de volgende keer een compleet andere whiskey te proberen. Iemand ervaring met de Scapa 14yrs?
    Nee. Lijkt mij wel apart, van Orkney Island. Als je hem besteld ben ik benieuwd wat je er van vindt.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_73462788
    Ik ben ook wel benieuwd. Zeker in het geval je de Lagavulin heel erg lekker gaat vinden, wat je dan van de Scapa denkt. Zit toch aan de heel andere kant van het pallet..
      woensdag 7 oktober 2009 @ 18:00:15 #217
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_73463049
    quote:
    Op woensdag 7 oktober 2009 15:10 schreef kwaadraad het volgende:

    Lijkt me interessant om de volgende keer een compleet andere whiskey te proberen. Iemand ervaring met de Scapa 14yrs?

    Vergeleken met z'n voorganger qua distillery botteling, de 12 jaar oude Scapa, vind ik de 14-jarige versie ,die nu ongeveer 2 jaar op de markt is, een slap aftreksel. Minder volle/uitgesproken geur en smaak en bijna flauw te noemen. Met de wisseling van de wacht van 12- naar 14 jaar oud is er ook 3% minder alcohol in de flessen gekomen (was 43%, nu 40%).
    Ik zou hem niet aanraden, maar weet uiteraard niet hoe jouw geur-/smaakbeleving is...

    In vergelijking met de Islay-whiskies is Scapa sowieso een verschil van een dag en een nacht...

    Voor de liefhebbers van uiteenlopende Islay-whiskies:
    A.s. vrijdag is er in Haarlem een rechte Bruichladdich-proeverij, zie de website van King's Court Whisky Society. Volgens mij zijn er nog plekken vrij...

    [ Bericht 2% gewijzigd door MadMaster op 07-10-2009 18:05:48 ]
    pi_73494752
    Heb de fles Lagavulin 16 net binnen en kon het niet laten om gelijk even een klein glaasje te proberen.

    Wat een genot! Echt een wereld van verschil met Red label, Jack daniels en Chivas Regal.
    Voor de rest heb ik nog geen vergelijkingsmateriaal helaas.

    Wat me opvalt is een zeer aanwezige rokerige en kruidige nadronk, dit spreekt me erg aan. Verder kan ik de smaak niet echt plaatsen, daarvoor heb ik te weinig verstand van whiskies.
      donderdag 8 oktober 2009 @ 19:22:51 #219
    273135 Labjas
    symbol of science
    pi_73496431
    Ik heb Jameson en Scottish Leader.

    Scottish Leader is bijna 10 euro goedkoper en veel lekkerder.

    [ Bericht 3% gewijzigd door Labjas op 08-10-2009 19:58:17 ]
    pi_73561950
    Ter informatie: vanaf morgen een aantal classic malts in de aanbieding bij de Dirck III (en kans op entreekaarten voor dat whisky festival in Leiden).

    Singleton 12y 27.99
    Cardhu 12y 30.99
    Oban 12y 37.99
    Coal Ila 12y 31.99
    Talisker 10y 29.99
    Dalwhinnie 15y 32.99
    Cragganmore 12y 29.99

    Maandag de Coal Ila maar 's in huis nemen.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
    pi_73562636
    Ja die wil ik ook nog eens proberen idd.

    Net lekker Lagavulin gedronken met een paar stukjes Stilton blue er naast.. erg lekkere combinatie
    pi_73629398
    quote:
    Op zaterdag 10 oktober 2009 23:21 schreef LostFormat het volgende:
    Ter informatie: vanaf morgen een aantal classic malts in de aanbieding bij de Dirck III (en kans op entreekaarten voor dat whisky festival in Leiden).

    Singleton 12y 27.99
    Cardhu 12y 30.99
    Oban 12y 37.99
    Coal Ila 12y 31.99
    Talisker 10y 29.99
    Dalwhinnie 15y 32.99
    Cragganmore 12y 29.99

    Maandag de Coal Ila maar 's in huis nemen.
    Thanks voor de tip

    Ik ga denk ik weer naar Leiden vorig jaar beviel het me wel
    pi_73632050
    De dalwhinnie is alweer in prijs verlaagd naar 28,99.


    Okay vraagje, met welk water kan ik m'n whisky het best aanlengen? Spa blauw/ bar le duc is goed genoeg?
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
      maandag 12 oktober 2009 @ 23:58:15 #224
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_73634044
    quote:
    Op maandag 12 oktober 2009 23:04 schreef LostFormat het volgende:
    .


    Okay vraagje, met welk water kan ik m'n whisky het best aanlengen? Spa blauw/ bar le duc is goed genoeg?
    Ik doe het gewoon met kraanwater. Als ik het ooit aanleng. In Nederland over het algemeen van dezelfde kwaliteit als al die dure flessenwatertjes.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_73767347
    Tijd terug een fles Dalwhinnie 15 gekocht



    Ben ik de enige die het maar niks vind?
    blub blub
      zaterdag 17 oktober 2009 @ 00:26:55 #226
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_73769535
    quote:
    Op vrijdag 16 oktober 2009 23:20 schreef nielsgeode het volgende:
    Tijd terug een fles Dalwhinnie 15 gekocht

    [ afbeelding ]

    Ben ik de enige die het maar niks vind?
    Dat weet ik niet, maar ik drink hem nu met veel plezier en smaak.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
      maandag 19 oktober 2009 @ 01:27:16 #227
    198365 Morendo
    The Real Deal
    pi_73831053
    Dames, ik resideer momenteel in Schotland. Heb toenet mijn eerste 'tasting' van de studenten whisky-club gehad. Dat beviel me uitermate, dus vandaar een TVP.
    Die Lebenslust bringt dich um.
    pi_73833454
    quote:
    Op zaterdag 17 oktober 2009 00:26 schreef golfer het volgende:

    [..]

    Dat weet ik niet, maar ik drink hem nu met veel plezier en smaak.
    Ik vind er iets muffigs inzitten, een smaak die me totaal niet aanspreekt
    blub blub
      maandag 19 oktober 2009 @ 08:26:08 #229
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_73833514
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 08:15 schreef nielsgeode het volgende:

    [..]

    Ik vind er iets muffigs inzitten, een smaak die me totaal niet aanspreekt
    Dalwhinnie is behoorlijk moutig, mogelijk dat dat je niet aan staat?
    Persoonlijk was ik na de eerste paar keer Dalwhinnie ook geen fan, maar later ben ik 'm meer gaan waarderen.
    pi_73833997
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 08:26 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Dalwhinnie is behoorlijk moutig, mogelijk dat dat je niet aan staat?
    Persoonlijk was ik na de eerste paar keer Dalwhinnie ook geen fan, maar later ben ik 'm meer gaan waarderen.
    Zou best wel kunnen. Wat vind jij eigenlijk van de Talisker 18?
    blub blub
      maandag 19 oktober 2009 @ 12:28:31 #231
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_73839077
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 09:13 schreef nielsgeode het volgende:

    [..]

    Zou best wel kunnen. Wat vind jij eigenlijk van de Talisker 18?
    Die vind ik op zich prima (veel beter dan de 10 jaar oude botteling, heeft in vergelijking daarmee een vollere smaak en een mooie balans tussen fruit, hout en rook), maar het etiket 'Beste Single Malt Whisky', dat het 2 jaar geleden kreeg, vind ik persoonlijk wat te veel van het goede.
      maandag 19 oktober 2009 @ 13:44:34 #232
    50458 Mert
    ___,,,,_(º-º)_,,,,___
    pi_73841958
    quote:
    Op vrijdag 16 oktober 2009 23:20 schreef nielsgeode het volgende:
    Tijd terug een fles Dalwhinnie 15 gekocht

    [ afbeelding ]

    Ben ik de enige die het maar niks vind?
    Ik heb em ook in de kast staan, gekregen van schoonvaders. Vind em niet super maar hij is zeker niet vies.

    Zaterdag de 31e weer een proeverij bij Versailles Nijmegen, ben benieuwt wat er op de tafels staat. 60 stuks i.i.g.
    Learn young about hard work and manners - and you'll be through the whole dirty mess and nicely dead again before you know it. ~F. Scott Fitzgerald
    XboxLive Gamertag: S2K Mert
      maandag 19 oktober 2009 @ 14:13:29 #233
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_73843206
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 13:44 schreef Mert het volgende:

    [..]

    Ik heb em ook in de kast staan, gekregen van schoonvaders. Vind em niet super maar hij is zeker niet vies.

    Zaterdag de 31e weer een proeverij bij Versailles Nijmegen, ben benieuwt wat er op de tafels staat. 60 stuks i.i.g.
    Veel Benriach en Glendronach kan ik je voorspellen...
    pi_73857974
    Ik twijfel om deze te kopen: Ardberg Supernova

    Iemand die deze kent?
    blub blub
    pi_73859706
    Heb een fles Connemara peated malt in huis gehaald, 1 van de beste whiskeys die ik ooit op heb.
    pi_73860825
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 21:26 schreef Conversatie het volgende:
    Heb een fles Connemara peated malt in huis gehaald, 1 van de beste whiskeys die ik ooit op heb.
    Niet duur: Connemara Peated 5yrs

    5 jaar lijkt me alleen erg jong...
    blub blub
    pi_74086662
    Kennen jullie deze al? Ralfy van Youtube Maakt wekelijks filmpjes van +/- 5 min over whiskeys, onder andere bezoekt ie brouwerijen en geeft ie tip over de beste Whiskeys. Daarnaast doet ie ook whiskey tests Ik vind het wel wat eigenlijk

    http://www.youtube.com/user/ralfystuff
      woensdag 28 oktober 2009 @ 04:25:43 #238
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_74137668
    quote:
    Op maandag 26 oktober 2009 18:58 schreef IbeBen het volgende:
    Kennen jullie deze al? Ralfy van Youtube Maakt wekelijks filmpjes van +/- 5 min over whiskeys, onder andere bezoekt ie brouwerijen en geeft ie tip over de beste Whiskeys. Daarnaast doet ie ook whiskey tests Ik vind het wel wat eigenlijk

    http://www.youtube.com/user/ralfystuff
    Euh, bij whisky (bij de Schotse varianten zonder 'e') spreek je niet over brouwerijen, maar over distilleerderijen...

    Ralphy is wel grappig, maar ik begrijp niet waarom iemand binnenshuis met een vest met opstaande kraag én een pet op gaat zitten...
    pi_74145297
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 21:51 schreef nielsgeode het volgende:

    [..]

    Niet duur: Connemara Peated 5yrs

    5 jaar lijkt me alleen erg jong...
    Dat leek mij ook ja Ik heb pas een 30 jaar oude whiskey op, dat was echt een totale deceptie, je proefde het er niet van af.
      woensdag 28 oktober 2009 @ 16:31:12 #241
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_74154400
    Bericht uit De Volkskrant van vandaag:
    quote:
    Dieven gaan er met 183 flessen ‘gebottelde emotie’ vandoor

    Whisky-collectioneur Wigman komt thuis en schrikt zich dood: onvervangbare whisky’s van 50 jaar en ouder zijn weg.
    Van onze verslaggever
    WILLEM BEUSEKAMP
    AMSTERDAM

    AMSTERDAM Een enkele whiskykenner vermoedt een ‘inside job’. Zelf kan het slachtoffer van de grote whiskyroof niet uitsluiten dat ordinaire dieven zijn kostbare collectie hebben gestolen.

    Collectioneur Michiel Wigman (51): ‘Het allerergste zou zijn als ik ergens aan de bar een glas voor 3 euro uit een 4.000- eurofles van mij geschonken zie worden; als de dieven dus geen idee hadden wat ze hebben gestolen.’

    Wigman behoort tot het selecte internationale gezelschap van Malt Maniacs, liefhebbers die een vermogen steken in het verzamelen van malt whisky’s uit Schotland. Hij wordt mister Springbank genoemd, gespecialiseerd in het gelijknamige merk uit het Schotse Campbeltown.

    Eerder deze maand kwam Wigman thuis van een maandenlang verblijf in het buitenland. In de gehuurde opslag waar hij zijn verzameling heeft ondergebracht, ontdekte hij dat er 183 flessen van de fijnste soort waren gestolen. Hij is er nog steeds kapot van.

    Wigman: ‘De verzameling is niet in geld uit te drukken. Het gaat erom dat een passie van twintig jaar in een keer de nek is omgedraaid.’ Flessen van 50 jaar en nog oudere malts zijn verdwenen – whisky’s die nauwelijks meer zijn te vervangen.

    Hans Offringa uit Zwolle, bekend whisky-publicist en vertaler van de ‘whisky-bijbel’ (een door de Brit Michael Jackson geschreven naslagwerk): ‘Ik schat de schade op vele tienduizenden euro’s. Maar nog belangrijker is dat een wereldwijd unieke collectie, zoveel jaar gebottelde emotie, is vernield.’
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_74160100
    nou ja!! Zou idd zonde zijn als de dieven echt niet weten wat ze hebben..
    pi_74160540
    Denk eerder dat ze heel goed wisten wat er te halen viel.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
    pi_74161867
    Lijkt mij ook wel ja. Denk niet dat een gemiddelde dief nu op zoek gaat naar een collectie whisky...
    pi_74164409
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 20:01 schreef IbeBen het volgende:
    Lijkt mij ook wel ja. Denk niet dat een gemiddelde dief nu op zoek gaat naar een collectie whisky...
    Behalve een alcoholistische misschien??

    Nee kans is idd groot dat ze weten wat ze in handen hebben (en anders na zo'n bericht wel )
    pi_74164476
    Die hebben het of geweten en er al een bestemming voor gevonden, of ze wisten alleen dat het veel geld was en niet dat het zeldzaam was, en gaan het nu maar zelf opdrinken omdat ze niet weten hoe ze het nog kunnen verkopen =P
    Sanity is (not) statistical
    pi_74165668
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 21:01 schreef Maeghan het volgende:
    Die hebben het of geweten en er al een bestemming voor gevonden, of ze wisten alleen dat het veel geld was en niet dat het zeldzaam was, en gaan het nu maar zelf opdrinken omdat ze niet weten hoe ze het nog kunnen verkopen =P
    Lijkt me ook lastig om een flesje whisky van pak em beet een euro of 4,000 te slijten voor in een kerstpakket ofzo . Zoiets krijg je toch niet zomaar verkocht denk ik.
      woensdag 28 oktober 2009 @ 21:45:06 #248
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_74166319
    Blijft natuurlijk eeuwig zonde dat zo'n mooie collectie niet meer bij elkaar is.
    En als er plotseling een groot aanbod van 50 jaar oude Whiskies op veilingsites verschijnen, weet je wel hoe laat het is.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_74167988
    Goede kans dat het gewoon in opdracht gejat is hoor. Is met kunst ook vaak zo.
    Sanity is (not) statistical
      donderdag 29 oktober 2009 @ 03:38:38 #250
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_74175033
    Zit aan de andere kant van de oceaan en lees dit bericht dus nu pas...

    Ik heb regelmatig bij Michiel (één van de 2 leden van de Dutch Connection) een mooie whisky mogen proeven. Whisky's die vaak niet of nauwelijks meer verkrijgbaar waren. Het is dieptriest dat zo'n collectie verloren is gegaan.
    In de handen van niet kenners is zo'n collectie niets waard. En als de 'nieuwe eigenaars' wel kenners zijn, dan komen de flessen nooit meer in de openbaarheid...
      vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:28:23 #251
    139677 Curiosity
    In the devil's playground
    pi_74226169
    http://www.malts-selection.ch/malts/emsr09nl/index.html

    Speciale uitgave.

    En vergeten we het festival niet?, 13,14 en November in Leiden.
    “Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
    pi_74226209
    Iemand nog naar de Whiskey Xperience?

    http://www.mitra.nl/actie_wx_home.php
    "I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
    It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
    pi_74230305
    is niet hier in de buurt helaas..
      Moderator woensdag 4 november 2009 @ 21:04:48 #254
    45833 crew  Fogel
    pi_74399830
    Weet iemand toevallig waar de Glenlivet 18 y/o te plaatsen is op de kaart van Sunnythesun? (zie post van woensdag 7 oktober 2009 @ 14:49)
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_74410769
    Dinsdag een Highland Park 16 y/o gekocht op het vliegveld. Deze is alleen tax-free te koop, dus slechts beperkt beschikbaar. Ik heb 'm nooit eerder geproefd, ben dus benieuwd
    Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
    Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
      donderdag 5 november 2009 @ 15:17:35 #256
    258081 FoKTeD
    Fok TeD met zn lelijke hoofd
    pi_74421219
    hey, k ben een beginnende whiskey drinker en heb van de plaatselijke slijterij houder (et is een DH17 slijter voor wie dat wat zegt ) het advies gekregen voor een Clontarf ?? y.o.
    ik vind hem zelf wel erg lekker om af en toe gewoon een klein laagje te drinken. Maar nu ben ik eigenlijk een beetje opzoek naar een andere whiskey ipv een ierse dus ik vroeg mea f of jullie misschien tips hadden voor een goede schots whiskey, alleen niet al te zwaar
    pi_74545858
    Weet één van jullie trouwens of de "classics plint" nog ergens te krijgen is? Lijkt me wel leuk om zo'n ding in mn huis te hebben staan . Maar volgens mij alleen nog te krijgen via Ebay etc?



    Zo'n soort ding dus
    pi_74547472
    quote:
    Op woensdag 4 november 2009 21:04 schreef Fogel het volgende:
    Weet iemand toevallig waar de Glenlivet 18 y/o te plaatsen is op de kaart van Sunnythesun? (zie post van woensdag 7 oktober 2009 @ 14:49)
    Ik heb hem helaas nog nooit gedronken dus ik kan je niet helpen

    Ik ben trouwens bezig met de voorbereidingen voor een Whisky diner wat ik met 2 andere ga klaarmaken ergens begin januari voor totaal 11 man/vrouw. Dat is echt leuk joh! Ik hou namelijk niet alleen van whisky drinken maar ook van lekker eten en dat combineert geweldig blijkt Ik heb al een leuk kookboekje gekocht waarin veel gerechten staan voor bij whisky of met whisky er in en ook op de Classic Malts site staan lekkere dingen.. Iemand anders hier die wel eens zo iets heeft georganiseerd??
    pi_74547523
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 16:59 schreef IbeBen het volgende:
    Weet één van jullie trouwens of de "classics plint" nog ergens te krijgen is? Lijkt me wel leuk om zo'n ding in mn huis te hebben staan . Maar volgens mij alleen nog te krijgen via Ebay etc?

    [ afbeelding ]

    Zo'n soort ding dus
    Hey dat is best koddig.. alleen daar passen nooit alle 14 Classic Malts in
    Wij hebben nu trouwens 4 van de 14.. nog 10 te gaan dus (lijkt me lollig die serie compleet te hebben )
      Moderator maandag 9 november 2009 @ 18:12:55 #261
    45833 crew  Fogel
    pi_74547797
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 18:00 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    Ik heb hem helaas nog nooit gedronken dus ik kan je niet helpen

    Ik ben trouwens bezig met de voorbereidingen voor een Whisky diner wat ik met 2 andere ga klaarmaken ergens begin januari voor totaal 11 man/vrouw. Dat is echt leuk joh! Ik hou namelijk niet alleen van whisky drinken maar ook van lekker eten en dat combineert geweldig blijkt Ik heb al een leuk kookboekje gekocht waarin veel gerechten staan voor bij whisky of met whisky er in en ook op de Classic Malts site staan lekkere dingen.. Iemand anders hier die wel eens zo iets heeft georganiseerd??
    Ik heb de fles gekocht, maar nog niet getest (dat doe ik wel als mijn reukvermogen terug is). Heb ook een Laphroaig 10 y/o gekocht. Ben benieuwd

    Ik zal mijn Schotse collega eens vragen om tips voor je, als ik hem weer eens een keer zie.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_74548353
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 18:12 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Ik heb de fles gekocht, maar nog niet getest (dat doe ik wel als mijn reukvermogen terug is). Heb ook een Laphroaig 10 y/o gekocht. Ben benieuwd
    jummie.. een van mijn favo's
    quote:
    Ik zal mijn Schotse collega eens vragen om tips voor je, als ik hem weer eens een keer zie.
    Nou, op zich hebben we het menu al klaar, maar tips zijn altijd leuk
    pi_74549851
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 18:02 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    Hey dat is best koddig.. alleen daar passen nooit alle 14 Classic Malts in
    Wij hebben nu trouwens 4 van de 14.. nog 10 te gaan dus (lijkt me lollig die serie compleet te hebben )
    Het zijn er toch ook maar zes (Bij mijn weten dan...) Ik dacht de Glenkinchie, Lagavulin, Cragganmore, Talisker, Oban en Dalwhinnie. Welke andere 8 heb jij dan nog in gedachten?
    pi_74551814
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 19:18 schreef IbeBen het volgende:

    [..]

    Het zijn er toch ook maar zes (Bij mijn weten dan...) Ik dacht de Glenkinchie, Lagavulin, Cragganmore, Talisker, Oban en Dalwhinnie. Welke andere 8 heb jij dan nog in gedachten?
    Dat waren de eerste 6, inmiddels aangevuld met:
    Caol Ila
    Cardhu
    Clynelish
    Glen Elgin
    Glen Ord
    Knockando
    Royal Lochnagar
    The Singleton of Dufftown
    Zie: http://www.malts.com/nl-nl/Home/ (op Wiki hebben ze het nog over 12, maar het zijn er dus nu echt 14)
    pi_74552347
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 16:59 schreef IbeBen het volgende:
    Weet één van jullie trouwens of de "classics plint" nog ergens te krijgen is? Lijkt me wel leuk om zo'n ding in mn huis te hebben staan . Maar volgens mij alleen nog te krijgen via Ebay etc?

    [ afbeelding ]

    Zo'n soort ding dus
    Probeer het eens bij je lokale Gall en Gall, de classics malt serie gaat verdwijnen en dus zullen deze plints in de winkel niet meer nodig zijn. Diageo is druk bezig met zijn £100.000.000 "mega-distilery" in Roseisle deze distillery kan volgens Diageo makkelijk alle eigen speyside distillery's vervangen kwa volume en smaak
      maandag 9 november 2009 @ 23:01:50 #266
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_74558311
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 18:02 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    Hey dat is best koddig.. alleen daar passen nooit alle 14 Classic Malts in
    Wij hebben nu trouwens 4 van de 14.. nog 10 te gaan dus (lijkt me lollig die serie compleet te hebben )
    Dikke kudos dan van de jongens van de marketing afdeling van Diageo....

    Inderdaad hebben ze destijds met de classic malt reeks (toen nog 6) een gouden idee gehad en Single Malt Whisky écht op de kaart gezet voor het grote publiek ( naast de overal in de Taxfree stores gevonden driehoekige flessen Glenfiddich). De plint zorgde er ook voor dat je in menig horeca gelegenheid eens een beetje keus kreeg in Malt Whiskies ipv de obligate Famous Grouse, Cutty Sark en de JW Red / Black Label

    Bij de oorspronkelijke 6 zat er voor elck wat wils bij. Laga en Talisker voor de mensen die van pit houden, de GlenKinchie en de Dalwhinnie voor de zachte smaak en de Cragganmore en de Oban die daar een beetje tussenin hangen. Dat wil echter niet zeggen dat bovengenoemde whiskies de beste in hun genres zijn. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind de Dalwhinnie, de GlenKinchie en de Cragganmore zeker geen hoogvliegers.
    Ook de Cardhu, Glen Elgin, Glen Ord, Knockando, Royal Lochnagar en The Singleton of Dufftown vallen in de standaardbottelingen nog wel eens tegen.

    In plaats van proberen een plint of een reeks vol te krijgen met wat hele goede whiskie maar ook flink wat mindere varianten is het mijns inziens beter om te streven naar een collectie whisky met louter goede en hele goede whisky. En je daarbij dus niet blind te staren op de producten van één (grote) producent.

    Zo zit er in de uitgebreide Classic Malt reeks eigenlijk geen enkele behoorlijke sherryvat matured whisky.....tsja....
    Probeer eens een Macallan (NON Fine Oak) of een Aberlour a'Bunadh, of een Glenfarclas 21 of een Glengoyne 21 of de nieuwe Glendronach 15 of 18 (NIET DE 12!!)

    Of probeer eens een goeie fles Japanse Malt Whisky ( zoals de Yoichi 12 of 15, de Yamazaki 12 of 18, of de betaalbare kleine flesjes Nikka "straigth from the barrel"

    En probeer eens een fles van een goede independent bottelaar zoals Adelphi, Berry Bros, Douglas Laing, Daily Dram, etc.

    Enjoy!
    pi_74561212
    Wat een zalig spul is die whisky toch,
    ik ben nu net een kleine collectie aan het aanleggen en nog aan het uitproberen welke whisky's me liggen. Ik heb een chivas regal 12yo (blended), een glenlivet 12yo (single malt) en een highland park 12yo (single malt). Vooral de highland park vind ik erg lekker, hoewel de glenlivet er ook absoluut heel erg mag wezen!
    Geilt op sg's *fapfap*
    Bier :9
      dinsdag 10 november 2009 @ 01:20:03 #269
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_74561570
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 23:01 schreef pavv het volgende:


    Probeer eens een Macallan (NON Fine Oak) of een Aberlour a'Bunadh, of een Glenfarclas 21 of een Glengoyne 21 of de nieuwe Glendronach 15 of 18 (NIET DE 12!!)

    Of probeer eens een goeie fles Japanse Malt Whisky ( zoals de Yoichi 12 of 15, de Yamazaki 12 of 18, of de betaalbare kleine flesjes Nikka "straigth from the barrel"

    En probeer eens een fles van een goede independent bottelaar zoals Adelphi, Berry Bros, Douglas Laing, Daily Dram, etc.

    Enjoy!
    Goede tips.
    Maar niet echt bereikbaar of betaalbaar voor de beginnende whisky-drinkers die over het algemeen dit topic bevolken. En zeker niet bij de plaatselijke Gall&Gall verkrijgbaar.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
      dinsdag 10 november 2009 @ 05:17:07 #270
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_74562507
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 16:59 schreef IbeBen het volgende:
    Weet één van jullie trouwens of de "classics plint" nog ergens te krijgen is? Lijkt me wel leuk om zo'n ding in mn huis te hebben staan . Maar volgens mij alleen nog te krijgen via Ebay etc?

    [ afbeelding ]

    Zo'n soort ding dus
    Bij diverse slijterijen en zeker bij de Hanos is zo'n houder nog te verkrijgen.

    En wat Pavv zegt: Je kan je beter richten op een wat minder alledaagse whisky dan een kast vol met standaard whiskies, al dan niet van Diageo.
    Eerlijk is eerlijk, ik ben ook begonnen met een Classic Malt (Cragganmore), maar nu heb ik daar alleen nog maar wat restjes van staan en wat 'speciale' malts van Diageo, met name Lagavulin's. Het merendeel van mijn collectie bestaat uit onafhankelijke bottelingen waar vaak de echte juweeltjes in te vinden zijn.
    Als aanvulling op de opsomming van Pav wil ik graag Gordon & MacPhail noemen. Die brengen vaak (in Nederland via Van Wees in Amersfoort) goede tot zeer goede malts van diverse distilleerderijen uit voor een redelijke prijs (40 - 50 Euro).

    Nog een tip: Koop een voor jou onbekende whisky bij een whisky-specialist. Vaak heb je dan de gelegenheid om ter plekke te proeven en weet je dus wat je koopt (of juist niet moet kopen ). Meningen van anderen zijn natuurlijk altijd interessant en kunnen je een richting geven, maar jouw smaakvoorkeur kan heel anders zijn...

    [ Bericht 5% gewijzigd door MadMaster op 10-11-2009 05:31:37 ]
    pi_74566618
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 23:01 schreef pavv het volgende:
    In plaats van proberen een plint of een reeks vol te krijgen met wat hele goede whiskie maar ook flink wat mindere varianten is het mijns inziens beter om te streven naar een collectie whisky met louter goede en hele goede whisky. En je daarbij dus niet blind te staren op de producten van één (grote) producent.
    D'oh.. De Islay whiskies zijn hier favoriet dus die hebben absoluut voorrang. Maar er zijn een paar Classic malts die ik na een tasting wellicht mee zou nemen. Enneh.. smaken verschillen (en budgetten ook vrees ik )
    pi_74566665
    quote:
    Op dinsdag 10 november 2009 05:17 schreef MadMaster het volgende:
    En wat Pavv zegt: Je kan je beter richten op een wat minder alledaagse whisky dan een kast vol met standaard whiskies, al dan niet van Diageo.
    Want?? Wat als iemand die 'standaard whiskies' nou gewoon lekker vindt? Er zijn immers ook genoeg mensen die niet verder komen dan de alom bekende blends.. Zelf kijk ik wel verder hoor, maar hier is de 'hobby' dan ook een beetje uit de hand aan het lopen
    pi_74592095
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 20:21 schreef Tahiti het volgende:

    [..]

    Probeer het eens bij je lokale Gall en Gall, de classics malt serie gaat verdwijnen en dus zullen deze plints in de winkel niet meer nodig zijn. Diageo is druk bezig met zijn £100.000.000 "mega-distilery" in Roseisle deze distillery kan volgens Diageo makkelijk alle eigen speyside distillery's vervangen kwa volume en smaak
    Rill wat een schrikbarend toekomstbeeld
      donderdag 12 november 2009 @ 05:29:26 #274
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_74624249
    quote:
    Op dinsdag 10 november 2009 11:02 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    Want?? Wat als iemand die 'standaard whiskies' nou gewoon lekker vindt? Er zijn immers ook genoeg mensen die niet verder komen dan de alom bekende blends.. Zelf kijk ik wel verder hoor, maar hier is de 'hobby' dan ook een beetje uit de hand aan het lopen
    Als je de standaard whiskies in orde vindt, dan vind is dat uiteraard prima.
    Wat ik er alleen mee wilde aangeven is dat er nog zoveel meer (en m.i. vaak betere) whiskies zijn dan de standaard distilleerderij-bottelingen. Alleen zijn die meestal niet bij Gall & Gall, Mitra e.d. verkrijgbaar en dus moet je er vaak voor op pad. Wat ik dus met liefde doe...
      donderdag 12 november 2009 @ 16:51:27 #275
    258081 FoKTeD
    Fok TeD met zn lelijke hoofd
    pi_74639491
    quote:
    Thx voor je reactie die proefnotitie van de Glenlivet spreekt me erg aan nu maar wachten op centjes van ome baas
      donderdag 12 november 2009 @ 16:59:36 #276
    112545 Muck
    Meine Sprache: International
    pi_74639770
    Oeh, ik was net bij de Mitra om een Sinterklaascadeautje te regelen en daar hadden ze de collectie uitgebreid

    The Famous Grouse vond ik altijd al wel lekker.
    Vorig jaar kreeg ik een flesje van The Black Grouse in mijn handen, die me érg goed beviel. Nu ik een miniatuurtje van The Snow Grouse zag staan, is ie dus gelijk mee naar huis gegaan! Erg moeilijk om hem te laten staan tot 5 december!

    Het is de bedoeling dat hij rechtstreeks vanuit de vriezer gedronken wordt, ik ben echt heel benieuwd!
    It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
    pi_74641024
    Snow grouse is wel okay. Niet heel boeiend.


    Vers in huis:

    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
    pi_74641094
    Laphroaig . Ik hou d'r van!
    "I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
    It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
    pi_74642306
    quote:
    Op donderdag 12 november 2009 17:44 schreef Jarno het volgende:
    Laphroaig . Ik hou d'r van!
    Lekker inderdaad.
    Toch heb ik nog liever een Ardbeg Supernova
    pi_74647312
    Die laphroaig Ongelovelijk hoe lang die smaakt aanhoudt. Stuk minder straf dan de 10y (wat ik eik wel lekker vind) maar veel dieper van smaak. Sterk spul wel.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
      donderdag 12 november 2009 @ 23:33:02 #281
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_74653108
    dit topic is echt heel slecht voor mn bankrekening
    pi_74661237
    quote:
    Op donderdag 12 november 2009 23:33 schreef GimmeGore het volgende:
    dit topic is echt heel slecht voor mn bankrekening
    Idem.
    Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
    Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
    pi_74667844
    Hier een fles 15 jaar oude GlenDronach staan ... Whisky van het jaar 2009... en hij IS lekker
    Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
    Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
    pi_74668503
    quote:
    Op donderdag 12 november 2009 21:06 schreef LostFormat het volgende:
    Die laphroaig Ongelovelijk hoe lang die smaakt aanhoudt. Stuk minder straf dan de 10y (wat ik eik wel lekker vind) maar veel dieper van smaak. Sterk spul wel.
    Ik heb die QC nog nooit op, maar is de smaak echt beduidend minder straf dan de 'gewone' 10yr old? De 10 yr drink ik weleens, maar die is wel erg straf inderdaad. Niet eentje die je aan het begin van de avond moet nemen, want dan proef je de rest vd avond weinig meer...
    pi_74677774
    quote:
    Op vrijdag 13 november 2009 15:12 schreef Californium het volgende:
    Hier een fles 15 jaar oude GlenDronach staan ... Whisky van het jaar 2009... en hij IS lekker
    Zeker een mooie wizz! ik vind hem heerlijk!
      vrijdag 13 november 2009 @ 21:45:51 #286
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_74679889
    quote:
    Op vrijdag 13 november 2009 15:37 schreef IbeBen het volgende:

    [..]

    Ik heb die QC nog nooit op, maar is de smaak echt beduidend minder straf dan de 'gewone' 10yr old? De 10 yr drink ik weleens, maar die is wel erg straf inderdaad. Niet eentje die je aan het begin van de avond moet nemen, want dan proef je de rest vd avond weinig meer...
    Ik denk dat jij beter kunt uitkijken naar een andere whisky. de QC is ook nogal 'in your face'.....

    Je moet er wel van houden zeg maar
      Moderator vrijdag 13 november 2009 @ 23:49:25 #287
    45833 crew  Fogel
    pi_74684458
    Ik heb net de Laphroaig 10 opengemaakt en de geur kwam me meteen tegemoet! Bij de eerste slok dacht ik "nondeju, veel smaak!". Ik ben een enorme fan van rooksmaak in het algemeen in zowel eten als drinken, maar dit was toch vrij heftig voor een beginnende whisky drinker. De nasmaak van rook hangt na enkele minuten nog steeds in mijn mond, dat is erg aangenaam, maar de slokjes zelf kan ik (nog) niet van genieten.
    Een Glengoine 14 of een Oban 14 zijn wat mij betreft (voorlopig) nog veel meer "toegankelijk".
    De volgende geplannede aankoop is een Caol Isla (en ook een Oban, maar daarvan weet ik dat ik die erg lekker vind), maar dat moet ik misschien eens herzien gezien de plaatsing nabij de Laphroaig op de taste map.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_74687160
    Coal Isla is best zacht.. zit echt tussen Oban en Laproaigh in wat mij betreft, leuke overganswhisky
    Ik ga hem ook aanschaffen binnen kort, heb hem vorige week kunnen proeven. Lekker!

    Trouwens, Ardbeg Supernova was ook wel een succesje! Man wat een klap!
      zaterdag 14 november 2009 @ 11:30:45 #289
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_74690112
    quote:
    Op donderdag 12 november 2009 16:51 schreef FoKTeD het volgende:

    [..]

    Thx voor je reactie die proefnotitie van de Glenlivet spreekt me erg aan nu maar wachten op centjes van ome baas
    Ook ik kan die Glenlivet van harte aanbevelen. Een van de meest opvallende drams op het Potstill festival. Viel vooral op omdat het zulke fijne whisky was voor een zeeeer aangename prijs (< 35 euro!)
    Waarschijnlijk daar de whisky met de beste P/Q.
    pi_74707242
    Zit nu aan de laatste dram Bowmore Dawn (Port Casked) uit de fles. Lekker, maar toch minder intens als de eerste slok uit de fles. Ze lopen wat toch terug in smaak en beleving als de fles wat langer staat is mijn idee.
    Take on the situation, but not the torment ...
      zaterdag 14 november 2009 @ 22:36:22 #291
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_74707559
    quote:
    Op zaterdag 14 november 2009 22:24 schreef SevenWonders het volgende:
    Zit nu aan de laatste dram Bowmore Dawn (Port Casked) uit de fles. Lekker, maar toch minder intens als de eerste slok uit de fles. Ze lopen wat toch terug in smaak en beleving als de fles wat langer staat is mijn idee.
    Zodra de inhoud van een fles onder een kwart komt, moet je hem z.s.m. leegdrinken.
    De lucht/zuurstof in de fles gaat vanaf dat moment de kwaliteit van de resterende whisky aantasten...
    pi_74709805
    quote:
    Op zaterdag 14 november 2009 11:30 schreef pavv het volgende:

    [..]

    Ook ik kan die Glenlivet van harte aanbevelen. Een van de meest opvallende drams op het Potstill festival. Viel vooral op omdat het zulke fijne whisky was voor een zeeeer aangename prijs (< 35 euro!)
    Waarschijnlijk daar de whisky met de beste P/Q.
    Je moet wel van de sherry invloed houden, maar ik vind deze glenlivet helemaal top. Nu al spijt dat ik slechts twee flessen heb besteld!
      zondag 15 november 2009 @ 15:17:15 #293
    258081 FoKTeD
    Fok TeD met zn lelijke hoofd
    pi_74716774
    quote:
    Op zaterdag 14 november 2009 23:54 schreef gadeweerd het volgende:

    [..]

    Je moet wel van de sherry invloed houden, maar ik vind deze glenlivet helemaal top. Nu al spijt dat ik slechts twee flessen heb besteld!
    ik word nu toch steeds benieuwder beetje jammer dat het geld altijd zo hard gaat aan et begin van een salaris
    pi_74718010
    quote:
    Op vrijdag 13 november 2009 21:45 schreef pavv het volgende:

    [..]

    Ik denk dat jij beter kunt uitkijken naar een andere whisky. de QC is ook nogal 'in your face'.....

    Je moet er wel van houden zeg maar
    Dat was heel mijn vraag niet. Daarnaast kan ik prima zelf bepalen wat ik wel en niet wil drinken

      zondag 15 november 2009 @ 17:44:34 #295
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_74719859
    quote:
    Op zondag 15 november 2009 15:17 schreef FoKTeD het volgende:

    [..]

    ik word nu toch steeds benieuwder beetje jammer dat het geld altijd zo hard gaat aan et begin van een salaris
    Gelukkig is het alweer de 15e, nog een dag of 10 :p


    Ben ook wel heel erg benieuwd naar die Glenlivet, stom toevallig had mijn broer het er namelijk gister ook over.
      zondag 15 november 2009 @ 20:40:42 #296
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_74726116
    quote:
    Op zondag 15 november 2009 16:27 schreef IbeBen het volgende:

    [..]

    Dat was heel mijn vraag niet. Daarnaast kan ik prima zelf bepalen wat ik wel en niet wil drinken




    he joh, lekker zelf weten !


    je kwam met de volgende zinsnede:
    quote:
    Ik heb die QC nog nooit op, maar is de smaak echt beduidend minder straf dan de 'gewone' 10yr old? De 10 yr drink ik weleens, maar die is wel erg straf inderdaad. Niet eentje die je aan het begin van de avond moet nemen, want dan proef je de rest vd avond weinig meer...
    Wat wil je dan horen?

    Nee, de QC is niet beduidend minder straf dan de gewone 10yr.


    Beter zo?

    Jonger, meer alcohol, agressieve rijping op kleine houten vaatjes. Geen middle of the road dram.
    pi_74726281
    Ik vind 'm minder straf, subtieler, als de 10y. Vooral die volop jodium geur van de 10y is hier veel minder. Kreeg er wel warme wangetjes van hoor.

    Net het laatste restje caol ila op.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
    pi_74727555
    quote:
    Op zondag 15 november 2009 20:40 schreef pavv het volgende:

    [..]

    he joh, lekker zelf weten !


    je kwam met de volgende zinsnede:
    [..]

    Wat wil je dan horen?

    Nee, de QC is niet beduidend minder straf dan de gewone 10yr.


    Beter zo?

    Jonger, meer alcohol, agressieve rijping op kleine houten vaatjes. Geen middle of the road dram.
    Inderdaad beter zo. Dank voor je inhoudelijke en gemotiveerde reactie. Dit is wat ik wilde weten.
      zondag 15 november 2009 @ 21:07:41 #299
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_74727623
    quote:
    Op zondag 15 november 2009 20:43 schreef LostFormat het volgende:
    Ik vind 'm minder straf, subtieler, als de 10y. Vooral die volop jodium geur van de 10y is hier veel minder. Kreeg er wel warme wangetjes van hoor.

    Net het laatste restje caol ila op.
    Ach, het is gewoon mooi spul, knap gemaakte whisky met voldoende power om indruk te maken en de quarter casks hebben hun werk knap gedaan. Ik drink hem graag. Momenteel geniet ik echter van deze:


    Met ruim 57% is het een straffe jongen, maar door de perfect uitgebalnceerde smaak, geur en afdronk word je niet echt gehinderd door al die alcohol. Een drupje water erbij mág, maar is niet noodzakelijk.

    Als je goed zoekt is ie her en der ook nog in kleine flesjes te krijgen voor een wel schappelijke prijs..
      zondag 15 november 2009 @ 21:08:52 #300
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_74727697
    dit draadje is alweer vol.....
      zondag 15 november 2009 @ 21:15:24 #301
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_74728035
    En als u wilt gaan we HIER verder
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')