"zeg doffy, kun je ns wat meer uitleg geven over die cadenhead's reserve bottelings? en als ik daar eentje van wil proberen, wat kun je aanbevelen (en prijs?)"
quote:Cadenhead's is een independant bottler, dus een bedrijf dat bij distilleries vaten opkoopt op het moment dat ze nog heel jong zijn, of ze ze aantreffen bij andere handelaren. Vervolgens laten ze ze liggen in het warenhuis van de distillery, of transporteren ze naar hun eigen pakhuis in Edinborough. Ze stoppen het spul dan in flessen op het moment dat zij vinden dat het goed is.
Op dinsdag 17 februari 2004 21:00 schreef W1ZZ het volgende:
zeg doffy, kun je ns wat meer uitleg geven over die cadenhead\'s reserve bottelings? en als ik daar eentje van wil proberen, wat kun je aanbevelen (en prijs?)
Daarom kan het spul nogal afwijken van wat de andere bottelingen zijn, vooral ten opzichte van "officiele" distillery-bottelingen.
De "original collection" is een collectie whiskies op 46% sterkte, fijn spul, altijd apart. Maar niet waar ik voor kom
Mijn favo is de "Authentic Collection": altijd vatsterkte, dus nooit aangelengd. Altijd single cask, dus als je een fles koopt, is dat de zuivere whisky uit het (één) vat - behalve dan de houtsplinters, die zijn er uit gefilterd.
Daarom is zo'n Cadenhead-serie ook nooit meer dan ongeveer 200 a 350 flessen groot, afhankelijk van hoe groot het vat was. Meestal is dus op = op, en dan ook echt op.
Verder is er nog de "Chairman's Collection", maar die is erg duur, maar bevat ook altijd uitmuntende whiskies, waar haast niets meer van is - en vaak ook erg oud.
Ze hebben ook nog een hele goeie collectie rums, single grains (!), buitenlandse whiskies (japans, nieuw-zeelands, etc.) en zelfs cognac.
Enfin, mijn voorkeur is altijd de \'authentic collection\'. Ik heb een goddelijke Caol Ila 10yr daarvan op de plank staan (die ze me over m'n lijk afnemen! ) - ook de 13yr Laphroaig is een juweeltje. Laatst had ik een Blair Athol 12yr, en die was ook fenomenaal. Ze hadden laatst een Macallen 12yr, op bourbon vaten! Dat vond Macallen niet leuk.
Enfin, eigenlijk is alles daar lekker. Ook de Springbank 12yr die ze laatst hadden was fantastisch. Of de Ardbeg 10! Of... of... of... de Lochside 22yr! Of de Bunnahabhain 24yr!
Cadenhead's... jammer dat mijn geld een keertje op houdt
Gelukkig kan je bij de Cadenhead's winkel (in Amsterdam) proeven wat je wilt, zeker als je wat interesse en enthousiasme toont. Meestal kom je er knap dronken weer vandaan (alles vatsterkte...!), alleen wel leuke bedragen lichter...
quote:Het zou kunnen dat ze tegenwoordig meer maken, maar niet heel veel meer (deze getallen zijn ongeveer 3 of 4 jaar oud). Hun nieuwe editie van de 10yr is inderdaad in grotere oplagen verkrijgbaar (en dat proef je helaas ook
Op dinsdag 17 februari 2004 21:10 schreef SjaakieV het volgende:
Sprinkbank maakt meer. Dat weet ik zeker. En zo bijzonder dat Gall 'm in de kelderrestanten flikkert. Vanwege de enorme voorraden. En de Zweedse staatswinkels hebben ook nog wat flesjes staan.
Maar nog altijd maken ze niet veel. Ze zijn één van de weinige (de enige volgens mij) die alles zelf en met de hand doen. Helemaal geen automatisering, dus. Op die manier kan je helemaal niet zo veel maken, ze zijn maar een klein pokke-destilleerderijtje.
Je maakt mij niet wijs dat Gall dat soort spul bij de kelderrestantjes flikkert. En zo ja, dan zegt dat alleen iets over het stelletje whisky-analfabeten dat bij sommige Gall-filialen rondloopt. Er zijn geen grote Springbank voorraden - behalve dan van de 10yr tegenwoordig - en dan is die hoeveelheid nog slechts relatief groot.
[Dit bericht is gewijzigd door W1ZZ op 17-02-2004 21:34]
quote:Dat ken ik, ik had hetzelfde probleem toen ik nog studeerde. En nu eigenlijk nog steeds wel..
Op dinsdag 17 februari 2004 21:28 schreef W1ZZ het volgende:
als ik flessen vind met cask strength erop is dat dus die authentic collection? flessen waren groen (stonden er een paar van geloof ik glenmorangie en gragganmore bij een kleine slijterij in rdam)...en heb je enig idee van de prijzen? m'n huidige status van arme student past niet echt meer bij m'n gewenste uitgavenpatroon
Enfin, prijzen vind je hier. Ik betaalde voor mijn hemelse Caol Ila EUR 58,-, maar dat was 't waard. Net als die 13yr Bowmore, a 67,-, het ook was.
Ach, excuses excusesquote:Op donderdag 26 februari 2004 11:16 schreef Doffy het volgende:
SjaakieV: ik moet even mijn excuses aanbieden, je had gelijk. Springbank heeft tegenwoordig een output van zo'n 500.000 flessen. Dat betekent dat ze zo'n 1400 flessen gemiddeld per dag doen, dat is zo'n 7 vaten. Wow. En dat alles met de hand!
Echter, dat maakt Royal Lochnagar nog altijd geen bijzondere whisky
Ik geef m'n fouten nu eenmaal graag toequote:Op zaterdag 28 februari 2004 14:11 schreef W1ZZ het volgende:
Ach, excuses excuses![]()
Mietjuh!quote:Heb nu de Laphroaig 10yo CS, ooh mama! M'n bek trok zuur samen de eerste paar slokken maar wat een genot inmiddels...
Ja, hij heeft alles op voorraad, of je moet het net even niet treffen - tot dusver heeft hij mijn meest wilde eisen altijd direct in kunnen willigenquote:Op maandag 1 maart 2004 00:01 schreef W1ZZ het volgende:
Deze Lagavulin bedoel je?
[code]LAGAVULIN ISLAY 12 0.70 57.8 - SPECIAL RELEASE DIST 53.95[/code]
[/quote
BijvoorbeeldZoveel Lagavulin's zijn er niet op de markt, behalve dan van distributeur Diageo zelf. Maar indd, ik heb het over die botteling. Hij's fijn!
[quote]
Van de Caol Ile staan er bij Ton Overmars zat... Jongste is 9 jaar, maar vraag me persoonlijk af of ie alle whiskysoorten die op de site staan wel altijd op voorraad heeft...
Dat werd tijdquote:Op donderdag 18 maart 2004 22:24 schreef Againzender het volgende:
* rotschop *
Heb ik nog nooit gehad. Kan je in iets meer detail vertellen hoe-ie was?quote:Uiteindelijk na de koffie een glas 20yr oude Talisker CS gedronken, die kwam toch al aardig in de buurt van het vloeibaar hout
quote:De man die over de whisky ging was zeer enthousiast dat wij enthousiast waren. Hij heeft nog een glas Coal Isla Bourbon finish 'cadeau' gedaan. Was ook erg lekker!
Moet je zeker doen! Zo ben ik ook ooit verslaafd geraakt - ga binnenkort voor 't eerst mijn eigen proeverij'tje organiseren. Veel plezier alvast!quote:Binnenkort ga ik met wat vrienden whisky proeven. Idee is dat iedereen een fles van 'niet standaard botteling' meeneemt. Ben benieuwd
Ik vond hem verrassend zacht. Houtig, lekker rokerig maar weer niet teveel.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 09:25 schreef Doffy het volgende:
[..]
Heb ik nog nooit gehad. Kan je in iets meer detail vertellen hoe-ie was?
[..]
Huidenstraat 19, Amsterdam (achter het Spui, over de Singel heen).quote:Op vrijdag 19 maart 2004 12:19 schreef Vision het volgende:
weet iemand toevallig het adres van Cadenheads in A'dam? (En is dat de enige in Nederland?)
Here's a nickel, kid. Get yourself some real whisky!quote:Op vrijdag 19 maart 2004 14:08 schreef Controle het volgende:
hmm als ik dit lees ben ik nog zwaar "newbee" met mn "dimple"
idd, Rare Malts serie (20yo 109 nogwat euro)... Die 30 lijkt me erg fijn (zelf gekocht?!?)quote:Op vrijdag 19 maart 2004 12:08 schreef Doffy het volgende:
Ik neem aan dat je op de Rare Malts doelt? Had laatst een Brora 30yr,. St. Magdalene heb ik nog niet gehad, maar voor zover ik het begrepen heb is dat de enige echt bijzondere Lowlander!
ok... van het weekend maar ff naar de slijter rennen ..quote:Op vrijdag 19 maart 2004 14:18 schreef Doffy het volgende:
[..]
Here's a nickel, kid. Get yourself some real whisky!![]()
nog nooit een single malt gedronken? dan zou ik als ik jou was de giftbox classic malts kopen... 6 miniflesjes met uit elke regio een single malt... kun je een beetje proeven en dan heb je een idee van welke malt/regio je het lekkerst vindt... Ikzelf ben gek op Islay (pronuncation: Eye-la) malts, Doffy volgens mij ook, maar die zijn wat heftig om mee te beginnen... Er zit een islay in die giftbox, dat is de Lagavulin 16yo...quote:Op vrijdag 19 maart 2004 14:34 schreef Controle het volgende:
[..]
ok... van het weekend maar ff naar de slijter rennen ..
Nog aanraders (geen 100 pleuro key`s aub)
zit nog in de oefenings fasequote:Op vrijdag 19 maart 2004 14:44 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
nog nooit een single malt gedronken? dan zou ik als ik jou was de giftbox classic malts kopen... 6 miniflesjes met uit elke regio een single malt... kun je een beetje proeven en dan heb je een idee van welke malt/regio je het lekkerst vindt... Ikzelf ben gek op Islay (pronuncation: Eye-la) malts, Doffy volgens mij ook, maar die zijn wat heftig om mee te beginnen... Er zit een islay in die giftbox, dat is de Lagavulin 16yo...
deze box kost je ongeveer 20 euro...
kijk ook ns op http://www.maltmadness.com/beginners.html
Wat de meesten al onder 'malt' verstaan, heet Glenfiddich. Leuk spul, maar als je meer kent, wil je meer.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 14:53 schreef Controle het volgende:
zit nog in de oefenings fasemaar heb bij die ouwuh van mij vast en zeker wel een malt gedronken...
Giftbox is indd een uitstekend startpunt. Denk daarbij echter niet dat de term 'classic malts' iets anders is dan uitsluitend een marketing-term - er zijn geen 'classic malts'. Wat er in dat doosje zit is echter een goede doorsnee, hoewel je, zo mogelijk, misschien nog een klein flesje "Springbank" erbij zou willen drinken om het geheel te completeren met het kleinste whisky-gebied, namelijk Campbeltown.quote:Tis koopavond hiero dus ik ga vanaaf gelijk die giftbox halen...
Hebben ze die bij elke slijterij?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |