abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 december 2004 @ 23:46:01 #1
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_24093167
Hier verder over deze levenselixer en de tweede Fok! Whiskymeet van 17 december jl.

[CENTRAAL] Whisk(e)y Topic #1
[Centraal] Whisk(e)y Topic #2
[Centraal] Whisk(e)y Topic #3 - Slainte!

De 2e FOK! Whiskymeet

Meer foto's hier

[ Bericht 29% gewijzigd door wonderer op 20-12-2004 15:23:25 ]
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_24093323
Ik ben een barbaar.... meestal mix ik de wat goedkopere whiskey met cola.

Zelf ben ik meer Southern Comfort (bourbon) liefhebber, het heeft iets weg van whiskey maar dan wat zachter en zoeter. Die drink ik wel puur
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  zondag 19 december 2004 @ 23:55:34 #3
71919 wonderer
pi_24093428
Southern Comfort is een (whiskey)likeur. Nogal logisch dat die zoeter is, ja. Vind hem zelf niet echt lekker, te zoet... probeer eens iets anders puur, ik begon met Jim Beam/Cola...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_24093467
quote:
Op zondag 19 december 2004 23:55 schreef wonderer het volgende:
Southern Comfort is een (whiskey)likeur. Nogal logisch dat die zoeter is, ja. Vind hem zelf niet echt lekker, te zoet... probeer eens iets anders puur, ik begon met Jim Beam/Cola...
Wrom
Ik vind hem heerlijk !
  maandag 20 december 2004 @ 00:06:11 #5
71919 wonderer
pi_24093695
quote:
Op zondag 19 december 2004 23:56 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Wrom
Ik vind hem heerlijk !
Oh, dat mag ook. Ik bedoelde meer, probeer eens een whisky puur (een goeie). Er ging vrijdag een wereld voor me open Spread the word!
pi_24093802
Ik heb meerdere whikeys geprobeerd en vies vind ik ze niet. Het is mij alleen iets te scherp vaak en daarom mix ik ze wel met cola. Alleen is het doodzonde om daar een duurdere whiskey voor te gebruiken.
pi_24094385
* bas-beest drinkt alleen whisk(e)y in de pure variant...
En dan bijv. Laphroaig 10 Year Old of Highland Park 12 Year old

't hangt dan van mijn bui af of ik helemaal puur drink of met een heel klein beetje water...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_24094468
Probeer dan es Glen Deveron, heerlijke zachte whisky (schots dus). Niet te scherp of rokerig. Prijs zit rond de 30 e.

Voor de 'kenners' heb ik ook nog een goede tip: Laphroaig. Echt heeerlijk. Is een Islay whisky, zoals men dat zo mooi kan zeggen met een 'medicinaal' vleugje, beetje rokerig. Wel beetje prijzig (¤49) maar dat is het echt dubbel en dwars waard.

Zijn er hier nog meer (beginnende) liefhebbers? Iemand nog goede tips?
pi_24094483
quote:
Op maandag 20 december 2004 00:43 schreef bas-beest het volgende:
* bas-beest drinkt alleen whisk(e)y in de pure variant...
En dan bijv. Laphroaig 10 Year Old of Highland Park 12 Year old

't hangt dan van mijn bui af of ik helemaal puur drink of met een heel klein beetje water...
damn anders ff op precies het zelfde moment laphroaig gepost. Niet zo veel mensen kennen hem, best toeval eigelijk
  maandag 20 december 2004 @ 00:52:56 #10
71919 wonderer
pi_24094527
quote:
Op maandag 20 december 2004 00:48 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
Probeer dan es Glen Deveron, heerlijke zachte whisky (schots dus). Niet te scherp of rokerig. Prijs zit rond de 30 e.

Voor de 'kenners' heb ik ook nog een goede tip: Laphroaig. Echt heeerlijk. Is een Islay whisky, zoals men dat zo mooi kan zeggen met een 'medicinaal' vleugje, beetje rokerig. Wel beetje prijzig (¤49) maar dat is het echt dubbel en dwars waard.

Zijn er hier nog meer (beginnende) liefhebbers? Iemand nog goede tips?
Ardbeg 10yr
Balvenie 12yr Doublewood
Springbank 10yr
pi_24094589
quote:
Op maandag 20 december 2004 00:52 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ardbeg 10yr
Balvenie 12yr Doublewood
Springbank 10yr
Springbank is niet zo goed gevallen?

Ik heb onlangs voor m'n verjaardag een prachtig boek over whisky's gekregen, heel erg leuk, staan ook allemaal feitjes en dingen in over de destileerderijen. Altijd leuk om iets bij een goede fles te kunnen zeggen he.

Op dit moment ben ik aan het genieten van de laatste druppels Laphroaig 10 years, alleen al ruiken is heerlijk

Heb m'n boek niet bij de hand maar zal es wat opzoeken over Ardbeg en Balvenie. Es kijken of t ook wat voor mij is
pi_24094705
Waar haal jij je whisky?

Bij Ton Overmars is een 0,7l fles Laphroaig 28E, geen 49E...
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_24094818
Gall&Gall meestal (die zitten hier om de hoek), maar het maakt wel behoorlijk uit welke je uit de serie hebt. Ze hebben er (uit m'n hoofd, dus kan er een meer of minder zijn) zes stuks. Een van de oudste is inmiddels een jaartje of 34, en die is helaas geen 28 euro

Is Ton Overmars een lokale winkel? of een keten?
Gall&Gall bevalt trouwens vrij goed, die lui hebben (meestal) echt verstand van zaken, is wel zo prettig.

Trouwens, die Ardberg, is dat toevallig een Islay?
pi_24094900
Ardbeg is een (en imo overall de beste) Islay... Ton Overmars is een lokale winkel maar ze doen ook aan bestellingen... Kost t/m 6 flessen 5E aan verzendkosten en je hebt 't dacht ik binnen 2 dagen binnen... 33E is nog altijd heel wat minder dan 49 (mocht je toevallig in A'dam wonen, te lui om je profiel te bekijken, dan is 't bezorgen nog gratis ook)

http://www.tonovermars.nl
(Van Laphroaig heb je, uit m'n hoofd, de 10y, 10yCS, 11y, 15y, 30y en 40y... Idd zes dus )
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  maandag 20 december 2004 @ 02:45:28 #15
71919 wonderer
pi_24095676
quote:
Op maandag 20 december 2004 00:57 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:

[..]

Springbank is niet zo goed gevallen?

Ik heb onlangs voor m'n verjaardag een prachtig boek over whisky's gekregen, heel erg leuk, staan ook allemaal feitjes en dingen in over de destileerderijen. Altijd leuk om iets bij een goede fles te kunnen zeggen he.

Op dit moment ben ik aan het genieten van de laatste druppels Laphroaig 10 years, alleen al ruiken is heerlijk

Heb m'n boek niet bij de hand maar zal es wat opzoeken over Ardbeg en Balvenie. Es kijken of t ook wat voor mij is
Nee. Rook nergens naar, smaakte nergens naar en was alleen maar scherp in de mond. De Springbank 12 aan OTOH was prachtig. Maar die is nog volgens het oude recept/procedé gemaakt, wist Doffy te vertellen.

Balvenie is vrij zoet, het was de eerste die ik echt proefde met een boekje erbij, maar mijn ongeoefende bevinding:
Nose: zoetig, vleugje bloesem, toffee
Palate: houtig, zoet, flinter gras in de afdronk, zoethout
Finish: lichte tinteling op de tong, zoet

De Ardbeg was geweldig, rokerig, turf, echt iets om van te genieten bij de openhaard. Ik vond alleen de kleur niet zo mooi, gelig, terwijl ik vind dat Whisky amberkleurig hoort te zijn. Maar da's nitpicking
pi_24095740
hmmm Die Ardbeg klinkt goed, nu al twee positieve reacties achter elkaar.
Mooie beschrijving trouwens, daar moet ik nog mee oefenen zeg maar. ik vind het meestal wat moeilijk in woorden te beschrijven.

Laphroaig is 'helaas' net op, reden genoeg om morgen even een bezoekje af te leggen bij onze plaatselijke slijter.

Mooi detail trouwens, ik woon hier in nogal een uhm.. 'arbeiders'-buurt (ben student dus dat past dan wel weer ) en de meeste mensen komen hier bij de slijter aan met het verhaal 'ik wil wijn'. Daarop zet hij een fles huiswijn op de toonbank, ze betalen braaf en zijn blij, eindelijk eens wat anders dan bier bij het eten.
anyway, toen ik daar laats dus aankwam met een paar vraagjes naar fatsoenlijke merken whisky fleurde die man echt direct op. Prachtig! Hele verhalen, bleek er zelf veel van af te weten.

Als het even meezit komt er op het initiatief van hem een proefavond hier in de buurt (gestel, eindhoven).
  maandag 20 december 2004 @ 03:07:37 #17
68083 Broodjevlees
Boulimia Alcoholica
pi_24095766
ik koop meestal mijn whiskey in Duitsland, woon in dinxperlo en een duits plaatsje zit daar aan vast en in de lokale supermarkt hebben ze een goed assortiment, die bovendien nog eens 6-15 euro goedkoper is dan in nederland, Glen Grant is wel een van mijn favo (kan niet zo dure betalen)

Ook een lekere was Black Velvet (maar das bourbon, canadees)
Trying is the first step towards failure
  maandag 20 december 2004 @ 05:40:14 #18
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_24095935
Verdorie, nou heeft Doffy niet zijn sublieme openingspost kunnen gebruiken...
pi_24096355
tvp-tje
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 20 december 2004 @ 09:54:08 #20
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_24096948
quote:
Op maandag 20 december 2004 00:49 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
damn anders ff op precies het zelfde moment laphroaig gepost. Niet zo veel mensen kennen hem, best toeval eigelijk
Laphroaig is indd best goed, maar dan wat mij betreft voornamelijk de 10yr vatsterkte (zo'n 58%) - die kost bij Ton e49,95 voor een liter, dus is nog goed te betalen ook. Of natuurlijk sommige independant-bottelingen, zoals de Cadenhead's Laphroaig 13yr .

Maar van de Islays vind ik persoonlijk Ardbeg, Caol Ila en Lagavulin gemiddeld beter dan Laphroaig. Anyway, de vorige topics bevatten genoeg informatie over interessante bottelingen van heel veel soorten whisky.

@wonderer: zou je evt. wat foto's kunnen posten van de meet in de OP?

&tvp
'Nuff said
  maandag 20 december 2004 @ 09:55:11 #21
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_24096960
Gisteren een goeie Chivas gekregen .

.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  maandag 20 december 2004 @ 10:12:01 #22
27698 Doffy
pi_24097159
quote:
Op maandag 20 december 2004 02:45 schreef wonderer het volgende:
Nee. Rook nergens naar, smaakte nergens naar en was alleen maar scherp in de mond. De Springbank 12 aan OTOH was prachtig.
De Springbank 10 is indd niet wat Springbank ooit geweest is..
quote:
Balvenie is vrij zoet, het was de eerste die ik echt proefde met een boekje erbij, maar mijn ongeoefende bevinding:
Nose: zoetig, vleugje bloesem, toffee
Palate: houtig, zoet, flinter gras in de afdronk, zoethout
Finish: lichte tinteling op de tong, zoet
Chapeau, dat klinkt toch behoorlijk professioneel!
quote:
De Ardbeg was geweldig, rokerig, turf, echt iets om van te genieten bij de openhaard. Ik vond alleen de kleur niet zo mooi, gelig, terwijl ik vind dat Whisky amberkleurig hoort te zijn. Maar da's nitpicking
Kleur is niet zo belangrijk, sterker, het kan contra werken. Whiskies die heel mooi diep-goedbruin zijn, moet je wantrouwen, omdat vele distilleries caramel toevoegen (!) omdat mensen denken dat de kleur belangrijk is. Ardbeg & co doen dat niet, omdat ze liever de whisky bottelen zoals die uit de vaten komt. Wees ze dankbaar!

@wonderer: overigens, ik ben vergeten welke je nu geproefd had; maar het kan heel goed de Lagavulin 16yr (43%) zijn, of mijn Lagavulin 12yr (55%). Die heeft inderdaad de neiging om vrij heftig te zijn! Hoe dan ook, met de standaard Ardbeg 10yr en/of de standaard Lagavulin 16yr kan je je nooit een buil vallen.
'Nuff said
  maandag 20 december 2004 @ 13:08:58 #23
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_24100219
quote:
Op maandag 20 december 2004 00:48 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:

Voor de 'kenners' heb ik ook nog een goede tip: Laphroaig. Echt heeerlijk. Is een Islay whisky, zoals men dat zo mooi kan zeggen met een 'medicinaal' vleugje, beetje rokerig.
Nu heb je zeker ook zo'n stukje land daar?

tvp
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  maandag 20 december 2004 @ 13:20:05 #24
27698 Doffy
pi_24100438
Ik wel
'Nuff said
  maandag 20 december 2004 @ 15:29:37 #25
71919 wonderer
pi_24102882
OP aangepast, en Doffy, dan was het toch de Lagavulin 16yr die Mart had. Weten we dat ook. En ik weet wel dat de kleur bijna puur esthetisch is, maar toch....

@Twoflower, dan moeten we dit topic maar snel volposten zodat Doffy de volgende kan openen. Sorry, ik wist niet dat hij plannen had...

* wonderer naar slijter gaat nu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')