Wromquote:Op zondag 19 december 2004 23:55 schreef wonderer het volgende:
Southern Comfort is een (whiskey)likeur. Nogal logisch dat die zoeter is, ja. Vind hem zelf niet echt lekker, te zoet... probeer eens iets anders puur, ik begon met Jim Beam/Cola...
Oh, dat mag ook. Ik bedoelde meer, probeer eens een whisky puur (een goeie). Er ging vrijdag een wereld voor me openquote:
damnquote:Op maandag 20 december 2004 00:43 schreef bas-beest het volgende:
* bas-beest drinkt alleen whisk(e)y in de pure variant...
En dan bijv. Laphroaig 10 Year Oldof Highland Park 12 Year old
't hangt dan van mijn bui af of ik helemaal puur drink of met een heel klein beetje water...
Ardbeg 10yrquote:Op maandag 20 december 2004 00:48 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
Probeer dan es Glen Deveron, heerlijke zachte whisky (schots dus). Niet te scherp of rokerig. Prijs zit rond de 30 e.
Voor de 'kenners' heb ik ook nog een goede tip: Laphroaig. Echt heeerlijk. Is een Islay whisky, zoals men dat zo mooi kan zeggen met een 'medicinaal' vleugje, beetje rokerig. Wel beetje prijzig (¤49) maar dat is het echt dubbel en dwars waard.
Zijn er hier nog meer (beginnende) liefhebbers? Iemand nog goede tips?
Springbank is niet zo goed gevallen?quote:Op maandag 20 december 2004 00:52 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ardbeg 10yr
Balvenie 12yr Doublewood
Springbank 10yr
Nee. Rook nergens naar, smaakte nergens naar en was alleen maar scherp in de mond. De Springbank 12 aan OTOH was prachtig. Maar die is nog volgens het oude recept/procedé gemaakt, wist Doffy te vertellen.quote:Op maandag 20 december 2004 00:57 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
[..]
Springbank is niet zo goed gevallen?
Ik heb onlangs voor m'n verjaardag een prachtig boek over whisky's gekregen, heel erg leuk, staan ook allemaal feitjes en dingen in over de destileerderijen. Altijd leuk om iets bij een goede fles te kunnen zeggen he.
Op dit moment ben ik aan het genieten van de laatste druppels Laphroaig 10 years, alleen al ruiken is heerlijk
Heb m'n boek niet bij de hand maar zal es wat opzoeken over Ardbeg en Balvenie. Es kijken of t ook wat voor mij is
Laphroaig is indd best goed, maar dan wat mij betreft voornamelijk de 10yr vatsterkte (zo'n 58%) - die kost bij Ton e49,95 voor een liter, dus is nog goed te betalen ook. Of natuurlijk sommige independant-bottelingen, zoals de Cadenhead's Laphroaig 13yrquote:Op maandag 20 december 2004 00:49 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
damnanders ff op precies het zelfde moment laphroaig gepost. Niet zo veel mensen kennen hem, best toeval eigelijk
![]()
De Springbank 10 is indd niet wat Springbank ooit geweest is..quote:Op maandag 20 december 2004 02:45 schreef wonderer het volgende:
Nee. Rook nergens naar, smaakte nergens naar en was alleen maar scherp in de mond. De Springbank 12 aan OTOH was prachtig.
Chapeau, dat klinkt toch behoorlijk professioneel!quote:Balvenie is vrij zoet, het was de eerste die ik echt proefde met een boekje erbij, maar mijn ongeoefende bevinding:
Nose: zoetig, vleugje bloesem, toffee
Palate: houtig, zoet, flinter gras in de afdronk, zoethout
Finish: lichte tinteling op de tong, zoet
Kleur is niet zo belangrijk, sterker, het kan contra werken. Whiskies die heel mooi diep-goedbruin zijn, moet je wantrouwen, omdat vele distilleries caramel toevoegen (!) omdat mensen denken dat de kleur belangrijk is. Ardbeg & co doen dat niet, omdat ze liever de whisky bottelen zoals die uit de vaten komt. Wees ze dankbaar!quote:De Ardbeg was geweldig, rokerig, turf, echt iets om van te genieten bij de openhaard. Ik vond alleen de kleur niet zo mooi, gelig, terwijl ik vind dat Whisky amberkleurig hoort te zijn. Maar da's nitpicking
Nu heb je zeker ook zo'n stukje land daar?quote:Op maandag 20 december 2004 00:48 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
Voor de 'kenners' heb ik ook nog een goede tip: Laphroaig. Echt heeerlijk. Is een Islay whisky, zoals men dat zo mooi kan zeggen met een 'medicinaal' vleugje, beetje rokerig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |