Wromquote:Op zondag 19 december 2004 23:55 schreef wonderer het volgende:
Southern Comfort is een (whiskey)likeur. Nogal logisch dat die zoeter is, ja. Vind hem zelf niet echt lekker, te zoet... probeer eens iets anders puur, ik begon met Jim Beam/Cola...
Oh, dat mag ook. Ik bedoelde meer, probeer eens een whisky puur (een goeie). Er ging vrijdag een wereld voor me openquote:
damnquote:Op maandag 20 december 2004 00:43 schreef bas-beest het volgende:
* bas-beest drinkt alleen whisk(e)y in de pure variant...
En dan bijv. Laphroaig 10 Year Oldof Highland Park 12 Year old
't hangt dan van mijn bui af of ik helemaal puur drink of met een heel klein beetje water...
Ardbeg 10yrquote:Op maandag 20 december 2004 00:48 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
Probeer dan es Glen Deveron, heerlijke zachte whisky (schots dus). Niet te scherp of rokerig. Prijs zit rond de 30 e.
Voor de 'kenners' heb ik ook nog een goede tip: Laphroaig. Echt heeerlijk. Is een Islay whisky, zoals men dat zo mooi kan zeggen met een 'medicinaal' vleugje, beetje rokerig. Wel beetje prijzig (¤49) maar dat is het echt dubbel en dwars waard.
Zijn er hier nog meer (beginnende) liefhebbers? Iemand nog goede tips?
Springbank is niet zo goed gevallen?quote:Op maandag 20 december 2004 00:52 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ardbeg 10yr
Balvenie 12yr Doublewood
Springbank 10yr
Nee. Rook nergens naar, smaakte nergens naar en was alleen maar scherp in de mond. De Springbank 12 aan OTOH was prachtig. Maar die is nog volgens het oude recept/procedé gemaakt, wist Doffy te vertellen.quote:Op maandag 20 december 2004 00:57 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
[..]
Springbank is niet zo goed gevallen?
Ik heb onlangs voor m'n verjaardag een prachtig boek over whisky's gekregen, heel erg leuk, staan ook allemaal feitjes en dingen in over de destileerderijen. Altijd leuk om iets bij een goede fles te kunnen zeggen he.
Op dit moment ben ik aan het genieten van de laatste druppels Laphroaig 10 years, alleen al ruiken is heerlijk
Heb m'n boek niet bij de hand maar zal es wat opzoeken over Ardbeg en Balvenie. Es kijken of t ook wat voor mij is
Laphroaig is indd best goed, maar dan wat mij betreft voornamelijk de 10yr vatsterkte (zo'n 58%) - die kost bij Ton e49,95 voor een liter, dus is nog goed te betalen ook. Of natuurlijk sommige independant-bottelingen, zoals de Cadenhead's Laphroaig 13yrquote:Op maandag 20 december 2004 00:49 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
damnanders ff op precies het zelfde moment laphroaig gepost. Niet zo veel mensen kennen hem, best toeval eigelijk
![]()
De Springbank 10 is indd niet wat Springbank ooit geweest is..quote:Op maandag 20 december 2004 02:45 schreef wonderer het volgende:
Nee. Rook nergens naar, smaakte nergens naar en was alleen maar scherp in de mond. De Springbank 12 aan OTOH was prachtig.
Chapeau, dat klinkt toch behoorlijk professioneel!quote:Balvenie is vrij zoet, het was de eerste die ik echt proefde met een boekje erbij, maar mijn ongeoefende bevinding:
Nose: zoetig, vleugje bloesem, toffee
Palate: houtig, zoet, flinter gras in de afdronk, zoethout
Finish: lichte tinteling op de tong, zoet
Kleur is niet zo belangrijk, sterker, het kan contra werken. Whiskies die heel mooi diep-goedbruin zijn, moet je wantrouwen, omdat vele distilleries caramel toevoegen (!) omdat mensen denken dat de kleur belangrijk is. Ardbeg & co doen dat niet, omdat ze liever de whisky bottelen zoals die uit de vaten komt. Wees ze dankbaar!quote:De Ardbeg was geweldig, rokerig, turf, echt iets om van te genieten bij de openhaard. Ik vond alleen de kleur niet zo mooi, gelig, terwijl ik vind dat Whisky amberkleurig hoort te zijn. Maar da's nitpicking
Nu heb je zeker ook zo'n stukje land daar?quote:Op maandag 20 december 2004 00:48 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
Voor de 'kenners' heb ik ook nog een goede tip: Laphroaig. Echt heeerlijk. Is een Islay whisky, zoals men dat zo mooi kan zeggen met een 'medicinaal' vleugje, beetje rokerig.
Dank!quote:Op maandag 20 december 2004 15:29 schreef wonderer het volgende:
OP aangepast,
Moet je daar ook maar een fles van halen he?quote:en Doffy, dan was het toch de Lagavulin 16yr die Mart had. Weten we dat ook.
Och, ik had alvast een OP'tje klaar staan, maar dat stelde niet veel voor hoorquote:@Twoflower, dan moeten we dit topic maar snel volposten zodat Doffy de volgende kan openen. Sorry, ik wist niet dat hij plannen had...
Dat is altijd een goed excuus! Succes!quote:* wonderer naar slijter gaat nu
Ja ja, nou heb ik het weer gedaan!quote:Op maandag 20 december 2004 15:33 schreef Doffy het volgende:
[..]
Och, ik had alvast een OP'tje klaar staan, maar dat stelde niet veel voor hoorTwof overdrijft
Hahaha, dat helpt zeker. Maar inderdaad, dood aan Gall & Gall!quote:Op maandag 20 december 2004 16:45 schreef wonderer het volgende:
Onafhankelijke slijters zijnVooral als er een oud-klasgenoot achter de toonbank staat
Goeie keus!quote:maar ik heb toch maar de Ardbeg 10 genomen(¤ 40 ipv de 46 van de mitra) Die krijg ik dus met kerst onder de boom.
Toch geen tumblers he?quote:En twee mooie gegraveerde glazen gratis
Nee joh. Tulpglazen. Speciale single malt dingen. Ja, ze zitten ingepakt dus ik kan geen foto maken. Volgende weekquote:Op maandag 20 december 2004 16:58 schreef Doffy het volgende:
[..]
Hahaha, dat helpt zeker. Maar inderdaad, dood aan Gall & Gall!
[..]
Goeie keus!
[..]
Toch geen tumblers he?
whehehe... heb ik ook, een hele 'square foot'quote:Op maandag 20 december 2004 13:08 schreef Againzender het volgende:
[..]
Nu heb je zeker ook zo'n stukje land daar?
tvp
Ik kopieer maar even de volledige tekst van de site:quote:Op maandag 31 januari 2005 12:23 schreef Doffy het volgende:
*schopje* De whiskywereld draait door hoor!
Voor die mensen die er zin en geld voor hebben, organiseert Cadenhead's in maart een Springbank Millennium proeverij: het beste van de afgelopen 50 jaar Springbank. Kost EUR 185,-, maar dan heb je ook wel wat!
Met toelichting van de distillers van Springbank zelf, en nog wat "monsters" uit de distillery!
Was jij eigenlijk van plan te gaan Doffy?quote:04-03-2005 (een vrijdag)
Springbank Millenium Tasting
Dat wordt een unieke proeverij voor Springbank liefhebbers, maar ook voor diegenen die wel eens een aantal van de meest bijzondere en mooie whisky’s ooit gemaakt willen proeven.
Deze proeverij zal worden geleid door een vertegenwoordiger van de Springbank Distilleerderij. Deze zal ervoor zorgen dat er, naast het reguliere proefprogramma, ook enkele bijzondere “cask samples” te proeven zullen zijn. De volgende whisky’s zullen bij deze gelegenheid op tafel komen:
• Springbank Millenium 25 years
• Springbank Millenium 30 years
• Springbank Millenium 35 years
• Springbank Millenium 40 years
• Springbank Millenium 45 years
• Springbank Millenium 50 years
• Springbank 25 years “Frank McHardy” jubileum botteling.
Verder kleden wij deze avond aan met een heerlijk koud buffet om onder het genot van een hapje de whisky’s met medeproevers nog eens de revue te laten passeren.
Van de grote Springbank “millenium set” bestaat eenzelfde set in miniatuur. Ook deze hebben wij te pakken gekregen. Onder de (maximaal!!) 30 betalende deelnemers aan deze proeverij zal deze set verloot worden!! U maakt dus kans om na het proeven met een complete millenium set naar huis te gaan.
Enkele speciale voorwaarden die voor deze proeverij gelden:
• Er kunnen maximaal 30 personen meedoen. Aanmelding op volgorde van binnenkomst.
• Er moeten zich minimaal 26 personen voor deze proeverij aanmelden. Bij een lager aantal kan deze helaas niet doorgaan. Als blijkt dat dit streefgetal niet gehaald gaat worden, worden alle aanbetalingen direct terugbetaald.
• Na bevestiging van uw inschrijving dient de helft van totaalbedrag binnen 10 dagen te worden voldaan. Daarna is uw inschrijving definitief. De rest van het bedrag dient uiterlijk 2 weken voor de proeverij voldaan te worden.
Volgens mij het materiaal waar op gestookt wordt, waar van nature in Ierland ander materiaal beschikbaar is/was dan Schotland, maar dat weet ik niet zeker.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 02:32 schreef wonderer het volgende:
Stil...
Ik had vorige week Paddy Irish Whiskey en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Horizonverbredend, zeg maar.
Wat is nou precies "the deal" met ierse whiskey? De manier van stoken ofzo?
Ja, dat idee had ik dus ook, en daarom was ik aangenaam verrast dat Paddy een hintje turf hadquote:Op vrijdag 11 maart 2005 08:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Volgens mij het materiaal waar op gestookt wordt, waar van nature in Ierland ander materiaal beschikbaar is/was dan Schotland, maar dat weet ik niet zeker.
Verkapte tvp
Goed idee.quote:Op donderdag 14 april 2005 08:36 schreef Twoflower het volgende:
Het blijft hier wel stil zeg. Misschien tijd voor een nieuwe meet? Dan gaat het in ieder geval weer over whisky...
Welcome to the club!quote:Op donderdag 14 april 2005 09:07 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Wow, ik ga dit topic eens in de gaten houden zeg!
Ik dronk zo'n 2 maanden geleden mijn eerste whisky, en na een paar keer knipperen was het 'aardig'. Inmiddels geniet ik er oprecht van!
Allereerst vind ik het goed dat je niet te duur wil beginnen. Niet alleen is dat ok voor je portemonnee, maar ook verpest je niet onmiddelijk je whisky-smaak: je moet het opbouwen!quote:Heb alleen zelf geen whiskey of whisky... Wil wel binnenkort een fles kopen, maar dan niet duur (<20) en toch lekker. Ik twijfel nog. Misschien een Johnnie walker?? Ik hoorde slechte verhalen over de Red Label, maar de Black Label, is dat een aardige?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |