quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:32 schreef intoxicated het volgende:
Heeft iemand nog leuke ideeën voor een totaal misplaatste 1 april-grap in de kliniek?
quote:BRUSSEL - Een ziekenhuis in Brussel heeft bij darmonderzoek per ongeluk geen water gebruikt maar een bijtend ontsmettingsmiddel. Vier patiënten hebben ernstige brandwonden opgelopen aan hun darmen.
Meneer na bloedonderzoek is gebleken dat u HIV heeft.......1 april!!!!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:32 schreef intoxicated het volgende:
Heeft iemand nog leuke ideeën voor een totaal misplaatste 1 april-grap in de kliniek?
Verstandigquote:Op woensdag 1 april 2009 18:48 schreef intoxicated het volgende:
Uiteindelijk maar geen grapjes gemaakt
Trauma chirurg zou denk meer passen gok ik zo zonder je te kennenquote:Op donderdag 2 april 2009 12:36 schreef dotKoen het volgende:
Ik denk dat ik maar orthopedisch chirurg moet worden ... Had zonder het voor te bereiden een computerpracticum fracturen goed gemaakt. En ik vind het nog leuk ook, had ik niet verwacht.
Gezellig ...quote:Gisterenmiddag is een 43-jarige man in Nijmegen aangehouden nadat hij een arts in elkaar heeft geslagen. Dit gebeurde tijdens het spreekuur in het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ). De man sloeg de dokter enkele keren in zijn gezicht nadat hij boos werd vanwege een uitspraak van de dokter.
De verdachte werd vervolgens aangehouden en op het politiebureau verhoord. CWZ heeft de Nijmegenaar vijf jaar toegang tot het ziekenhuis ontzegd.
Man mishandelt arts
quote:Op donderdag 2 april 2009 17:05 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Trauma chirurg zou denk meer passen gok ik zo zonder je te kennen
''En hoe voel je je daarbij?''quote:
Waarom? Je moest zeker als proefpersoon fungeren voor het inbrengen van een blaaskatheter bij een zogenaamde acute retentieblaas?quote:
Toch niet in Nijmegen? Dan heb ik je namelijk gezienquote:Op zaterdag 4 april 2009 11:55 schreef starla het volgende:
Gisteren op de SEH, iemand met retentie waarschijnlijk obv van caudasyndroom
Voorgeschiedenis? Medicatie? Intoxicaties?quote:Op zaterdag 4 april 2009 22:27 schreef dotKoen het volgende:
Wat voor extra anamnestische gegevens willen jullie, welk aanvullend onderzoek? (waarschuwing: weet de definitieve diagnose niet, pt lag nog op SEH toen ik wegging. Ook exacte labwaarden heb ik niet overgenomen, weet wel of het verhoogd/verlaagd dan wel normaal is)).
Blanco voorgeschiedenis, afgezien van een klier in lies die gezien is door HA, maar niets mee gedaan (heb klier ook niet zelf gezien). Geen medicatie. Pt geeft aan de vorige dag veel (van 15:00 tot 04:00, >30 glazen, maar ik gok dat het meer was) bier te hebben gedronken, maar geen andere middelen te hebben gebruikt.quote:Op zondag 5 april 2009 00:14 schreef starla het volgende:
[..]
Voorgeschiedenis? Medicatie? Intoxicaties?
Klachten begonnen ongeveer 2 uur geleden (15:00), en vooral tachypneu is volgens vriend die mee was minder geworden. Tintelingen in handen zijn zelfde gebleven, droge mond is klacht waar pt steeds over klaagt. Parameters blijven ongeveer gelijk, pt blijft paniekerig, geagiteerd en erg gespannen.quote:Wanneer klachten begonnen? Erger geworden? Eerder gehad?
Pt kan niet goed aangeven wat er met z'n thorax aan de hand is, wijst naar retrosternaal. Het doet niet echt pijn, meer een drukkend gevoel. Niet misselijk, geen overgeven. Wel wat zweten. Patient is bang, maar kan niet aangeven waarvoor.quote:PODB? Vegetatieve verschijnselen? Gevoel van naderend onheil?
Ja, palpitaties, maar dat vind ik niet zo gek met HF 130 in rust. Geen orthopneu, hoewel pt wel liever blijft zitten (maar niet aangeeft dat dat komt door kortademingheid). Wel wat dyspneu, niet duidelijk gekoppeld aan inspanning.quote:Palpitaties? Ortopneu? Dyspnée d'effort en die hele shizzle, Dyspneu?
Geen pijn bij ademhaling, geen hoesten, Temp 38,1. Mictie en def niet veranderd.quote:Pijn bij ademhaling? Hoesten? Koorts? Mictie? Def?
Kijk, nu wordt het leuk. Bloedgassen geven een duidelijk hyperventilatoir beeld. ECG: sinustachycardie.quote:Interne lab + bloedgas, SaO2 + ECG.
Dat is inderdaad ongeveer waar de SEH-arts ook mee kwam. CRP was normaal, leuko's uit mijn hoofd ook, weet ik niet zeker meer. Tropo is idd herhaald door assistent cardio, maar heb ik geen uitslag meer van gezien. Assistent interne kwam en dacht nog aan een cocaine-intox, maar test daarop duurt (blijkbaar?) lang. Assistent interne vroeg de oogheelkunde in huis voor een fundoscopie (die daar niet zo blij mee wasquote:Op zondag 5 april 2009 12:19 schreef starla het volgende:
1) druk op thorax + tachypneu + tachycardie + transpireren
DD/ angina pectoris met hyperventilatie uit angst, hyperventilatie geisoleerd, MI (niet bewezen op ECG, verhaal is niet helemaal klassiek, troponine negatief maar na 2 uur is het zinloos om die te prikken).
2) leverfunctiestoornissen
DD/ alcoholabusus, cholestase, toxische (viraal) hepatitis, cirrose (niet helemaal duidelijk uit lab, zou nog gGT willen weten en welke meer verhoogd is, ASAT of ALAT)
3) hyperglycemie
DD/ stress-respons, diabetes (je zou nog gly-Hb kunnen doen, valt de hyperglycemie wel mee dan via HA laten vervolgen)
Dilemma's
- subfebriel + tachypneu + tachycard voldoet aan criteria van SIRS. Leuko's en CRP zijn niet gedaan?
- aspecifieke thoracale pijnklachten met een normaal ECG en een tropo waar je geen fuk aan hebt
- leverfunctiestoornissen
Ik zou in overleg met cardioloog troponine na nog eens 4 uur willen bepalen. Hij mag patient opnemen,
icc interne voor leverfunctiestoornissen + bloeddrukregulatie + glucoseregulatie. Hij zou in dit opzicht
beter op interne kunnen liggen, maar wil hem toch liever eventjes goed in de gaten houden.
quote:Op zondag 5 april 2009 12:34 schreef dotKoen het volgende:
en nadat de SEH-arts hem streng had toegesproken dat hij toch echt iets moest gaan vertellen kwam zijn vriend dan toch maar even vertellen dat patiënt een verstandelijke handicap had ...
Bij een normaal natrium!? En ik neem aan dat je ADH bedoelt?quote:Op zondag 5 april 2009 20:40 schreef iofn het volgende:
SIADH op basis van een ACTH-producerende Pancoast-tumor met levermetastasen, duidelijk.
Haha okequote:Op zondag 5 april 2009 22:31 schreef iofn het volgende:
Ik had SIADH en ACTH-producerende tumor apart moeten noemen, waarbij de ectopische ACTH productie de hyponatriemie veroorzaakt door SIADH opheft.
Sorry, ik ben verpest door het Utrechtse systeem waar ik overal een pancoast-tumor of pheochromocytoom achter moet zoeken. Dan ga je dit soort dingen roepen.
Bij Cushing heb je een overschot aan cortisol. De cortisolspiegel is dan zo hoog dat het nu ook als aldosteron kan fungeren. Het heeft dan wel de werking van aldosteron, maar het kan elkaar niet opheffen.quote:Op zondag 5 april 2009 23:03 schreef iofn het volgende:
Heeft ACTH geen zwak aldesteron-stimulerende werking?
quote:Op maandag 6 april 2009 11:14 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik ga eigenlijk nooit naar de dokter, omdat mijn moeder verpleegkundige is![]()
Voor iedere mentor een eigen, uit het leven gegrepen, rectaal corpus alienum. En de kinders dan niet vertellen wat de grap is, als ze in groepje 'Gloeilamp' of 'Bierfles' zitten. 10 punten voor de eerste die de overeenkomst herkent.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:57 schreef MaxC het volgende:
Heeft iemand nog een leuk idee voor thema voor mentorpappa bij de Intro?![]()
quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:00 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Voor iedere mentor een eigen, uit het leven gegrepen, rectaal corpus alienum. En de kinders dan niet vertellen wat de grap is, als ze in groepje 'Gloeilamp' of 'Bierfles' zitten. 10 punten voor de eerste die de overeenkomst herkent.
als je mentor wilt worden moet je je thema ook zelf verzinnenquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:57 schreef MaxC het volgende:
Heeft iemand nog een leuk idee voor thema voor mentorpappa bij de Intro?
Uhm is er bij jullie geen introductie commissie of iets dergelijks, die een thema verzint? In Utrecht is dit tenminste wel zo, ik kan het weten, want heb hem zelf vorig jaar verzonenquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:57 schreef MaxC het volgende:
Heeft iemand nog een leuk idee voor thema voor mentorpappa bij de Intro?
quote:Op 6 mei 11.30 uur, collegezaal 1, is een voorlichtingsbijeenkomst over de regeling Instroom Coschappen voor derde jaars studenten en overige geinteresseerden.
In Groningen is er ook wel een centraal thema, maar daarnaast worden alle studenten verdeeld in groepjes van 10, die elk worden begeleid door 2 mentoren. En ieder mentorgroepje heeft een eigen thema, of iig een eigen stijl met een eigen gadget. Zo heb ik in m'n eerste jaar een week lang met een grote klok om m'n nek gehangen, omdat het thema "bling bling" was.quote:Op woensdag 8 april 2009 09:26 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Uhm is er bij jullie geen introductie commissie of iets dergelijks, die een thema verzint? In Utrecht is dit tenminste wel zo, ik kan het weten, want heb hem zelf vorig jaar verzonen
Netjes!!!quote:Op woensdag 8 april 2009 17:50 schreef Pluizel het volgende:
en iets heel anders: vandaag m'n mondeling van blok 3.3 even ingetikt met een 8Moest een DD, anamnese en LO maken bij 2 casussen, eentje over een man met een SOA en eentje over een suffe baby (als in minder wakker, niet als in saai) die meningitis bleek te hebben.
Nu alleen nog het tentamen dinsdag
Ongelofelijk, wat een idioot. Hoop toch zeker dat ze hem geen artsentitel geven.quote:De zaak. Een co-assistent bij de afdeling gynaecologie doet bij twee vrouwelijke patienten pre-operatief onderzoek, naar bloeddruk en de conditie van hart en longen. De man verricht echter ook nog extra onderzoek. Hij betast de borsten en doet een inwendig vaginaal onderzoek. Daarbij maakt hij suggestieve seksuele opmerkingen en vraagt hij naar de oorzaak van de klachten. De twee vrouwen doen daarop aangifte. Zowel de rechtbank, het Gerechtshof als de Hoge Raad spreken de arts vrij. Het (onafhankelijk) Openbaar Ministerie bij de Hoge Raad betoogt dat er duidelijk sprake was van ontucht. Het oordeel van de lagere rechters zou “volkomen onbegrijpelijk” zijn.
Wat deed de arts in opleiding? Alle rechters gaan ervan uit dat de verklaringen van de slachtoffers over de co-assistent juist zijn. Deskundigen noemen diens onderzoek aan de borsten en vagina van de vrouwen niet noodzakelijk, niet professioneel, en overbodig. De man informeerde naar seksuele voorkeur, standjes, intieme ervaringen en noemde een van de patienten “lekker wijf” die hij “de kleren van het lijf” zou scheuren als zij zou willen buikdansen. Waarbij hij informeerde of ze “al nat” was.
Wat voert de co-assistent aan? Dat de regels over zijn bevoegdheid onduidelijk waren en het pre-operatief onderzoek ruimte liet om extra vragen te mogen stellen. Hij vond zijn begeleiding gebrekkig. Bovendien hielden zijn opleiders geen rekening met zijn “bijzondere positie”. De co-assistent had in het buitenland al jaren gepraktiseerd als bevoegd arts en moest voor z’n Nederlandse bevoegdheid zijn opleiding overdoen. Hij voelde zich daardoor gekrenkt, maar was ook extra ijverig en leergierig. Mede daarom zou hij geen overleg met de gynaecoloog hebben gepleegd.
Hoe oordelen rechtbank en hof? Het is juridisch niet duidelijk of er opzet in het spel was. Het ging om medische handelingen waartoe hij weliswaar niet bevoegd was, maar de voorschriften daarover waren ten minste onduidelijk. Het toezicht was routinematig. Zijn handelen kwam voort uit een zekere gedrevenheid. Zijn eigenmachtigheid is hem te verwijten net als zijn “onhandige en gebrekkige” communicatie. Maar van opzet tot ontucht kan alles bijeen niet worden gesproken.
Hoe kijkt justitie naar de feiten? Volgens de advocaat-generaal bij de Hoge Raad is een intieme handeling door een dokter ontucht wanneer feitelijk is vast te stellen dat er een seksueel motief is, “waardoor de medische context van het onderzoek volledig wordt overschaduwd”. Daarvan was hier sprake. Diens opmerkingen noemt de advocaat-generaal “doelgerichte seksuele provocaties en naar objectieve maatstaf kwetsend”. De redenering van de rechters dat er sprake was van een overijverige leerling-arts die zich onhandig uitdrukt zou bij iedereen “op ongeloof en onbegrip kunnen rekenen”. Er is ook sprake van opzet omdat de opmerkingen van de arts “rechtstreeks getuigen van [zijn] bedoelingen om seksueel misbruik van hen te maken”.
Wat zegt de Hoge Raad? Die vindt de redenering van de rechters wel begrijpelijk en laat het vonnis in stand.[
Bron: http://weblogs.nrc.nl/web(...)coloog-in-opleiding/
Dat ie een VT doet kan me erg weinig schelen (hoewel inderdaad volgens de twee gehoorde deskundigen-gynacologen onnodig was), dat hij vervolgens pte vraagt wat haar favoriete standje is, of ze al nat is en meedeelt dat hij haar een lekker wijf vindt, is absoluut een een stap te ver. Maakt niet uit hoe weinig begeleiding je krijgt of uit welke middeleeuwse cultuur je komt, als je dat in je hoofd haalt mag je nooit meer een patient zien.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:40 schreef intoxicated het volgende:
In dit geval is het vanwege die opmerkingen natuurlijk overduidelijk dat die vent veel te ver is gegaan, maar ik vind dit soort uitspraken toch wel erg tricky. Ik kan me in Leiden zo 10 professoren voor de geest halen die ons er tijdens colleges aan herinnerden dat zo'n beetje elke klacht een reden is voor een RT + VT, zeker als co-assistent, waarna ze een leuke anekdote over een jarenlang gemist prostaatcarcinoom of een gynaecologische tumor noemen, bij een patiënt die om andere redenen door vele co's gezien is en waarbij nooit een toucher is verricht.
Vrij recent hoorde ik van een co die Interne had gelopen in een ziekenhuis waar de regel geldt: "Bij elke patiënt met buikklachten een RT en als je dat niet gedaan hebt krijg je later op je kop". Die co heeft dat vervolgens met de beste bedoelingen bij een volgend coschap in de praktijk gebracht op een patiënt die daar om verschillende redenen absoluut niet geschikt voor was, wat tot vervelende consequenties heeft geleid.
Dus ja, een beetje meer eenduidigheid in het beleid en het duidelijk communiceren daarvan is soms geen overbodige luxe.
De opmerkingen gingen te ver idd, maar je kan toch niet zeggen dat een bepaald onderzoek nutteloos was? Als hij als assistent nou een bepaalde dd had waarbij een VT noodzakelijk om onderscheid te maken, dan kan je achteraf niet gaan zeggen dat het onnodig was, daarvoor moet je eerst naar de dd kijken.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:43 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat ie een VT doet kan me erg weinig schelen (hoewel inderdaad volgens de twee gehoorde deskundigen-gynacologen onnodig was), dat hij vervolgens pte vraagt wat haar favoriete standje is, of ze al nat is en meedeelt dat hij haar een lekker wijf vindt, is absoluut een een stap te ver. Maakt niet uit hoe weinig begeleiding je krijgt of uit welke middeleeuwse cultuur je komt, als je dat in je hoofd haalt mag je nooit meer een patient zien.
Vandaar dat er ook deskundigen zijn om dit te beoordelen. Die zeggen dat het nutteloos was, dan is het dat ook.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:54 schreef Asgard het volgende:
[..]
De opmerkingen gingen te ver idd, maar je kan toch niet zeggen dat een bepaald onderzoek nutteloos was? Als hij als assistent nou een bepaalde dd had waarbij een VT noodzakelijk om onderscheid te maken, dan kan je achteraf niet gaan zeggen dat het onnodig was, daarvoor moet je eerst naar de dd kijken.
Ik mag toch hopen dat zoiets dan van te voren aan de patient medegedeeld en gevraagd wordt, anders zouden die co en begeleider toch wel een vuiltje hebben als ik dit zou ontdekken hoor. Alsjeblieft zegquote:Op woensdag 8 april 2009 21:52 schreef intoxicated het volgende:
Of dacht je echt dat je op de poli Urologie veel toevoegt met je RT bij een patiënt met een histologisch bewezen prostaatca, waarvan de uitslag van de MRI al in het statusmapje zit?
Ah, dus als ik als broekie een iets anders dd opstel en het aanvullend onderzoek doe dat ik nodig acht dan wat een ervaren arts met een andere dd zou doen is dat genoeg om mij voor de tuchtraad te krijgen?quote:Op woensdag 8 april 2009 21:59 schreef Repeat het volgende:
[..]
Vandaar dat er ook deskundigen zijn om dit te beoordelen. Die zeggen dat het nutteloos was, dan is het dat ook.
Ik kan me trouwens meer opwinden over het oordeel van zo'n rechter dan over het gedrag van die vent. Dat ze zo iemand vrijspreken...
Broekie als in co-assistent? Co-assistenten zijn natuurlijk niet tuchtrechtelijk vervolgbaar.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:23 schreef Asgard het volgende:
[..]
Ah, dus als ik als broekie een iets anders dd opstel en het aanvullend onderzoek doe dat ik nodig acht dan wat een ervaren arts met een andere dd zou doen is dat genoeg om mij voor de tuchtraad te krijgen?
Nee, gewoon een arts-assistent met weinig ervaringquote:Op woensdag 8 april 2009 22:32 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Broekie als in co-assistent? Co-assistenten zijn natuurlijk niet tuchtrechtelijk vervolgbaar.
En het idee van tuchtraad is natuurlijk of een gemiddelde arts redelijkerwijs hetzelfde gehandeld zou kunnen hebben, oid.
http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskundequote:Op zaterdag 11 april 2009 20:59 schreef harry-de-aso het volgende:
Ik zou graag een linkje aan de OP toevoegen naar de site die ik laatst met een aantal mede co's heb opgericht. Bij wie moet daarvoor zijn?
Waarom zou je in godsnaam aan zo'n knakenuniversiteit gaan studerenquote:Op zondag 12 april 2009 02:26 schreef nourguy01 het volgende:
Hoi,
Na een beetje googlen ben ik verschillende universiteiten tegen gekomen waar je een M.D. (doctor of medicine) kunt halen.
Zoals http://www.saba.edu/ of St. Martinus University.
Wat ik graag wil weten is kun je na het behalen van je diploma bij 1 van deze universiteiten gewoon hier in Nederland werken?
(En ja ik weet dat ze ongelofelijk duur zijn.)
bij hemolyse zou ik juist een verhoogd reticulocytengetal verwachten (tenzij er natuurlijk heeeeeel acuut massale hemolyse is, maar ik weet niet of dat zo kan *kijkt collega's vragend aan*), dus vandaar dat het antwoord onwaar is.quote:Op maandag 13 april 2009 16:36 schreef MaxC het volgende:
Bah, morgen tentamen
Deze vraag snap ik trouwens niet:
Ongeconjugeerde hyperbilirubinemie met een normaal reticulocytengetal wijst op hemolyse.
A) Waar
B) Onwaar
Ik zou zeggen waar, iemand die snapt waarom het onwaar is?
inderdaad, die vraag is vrij recht toe recht aanquote:Op maandag 13 april 2009 16:56 schreef Pluizel het volgende:
bij hemolyse zou ik juist een verhoogd reticulocytengetal verwachten
Wat een slechte vraag. Ten eerste is de oorzaak van alleen een ongeconjugeerde hyperbilirubinemie "altijd" hemolyse (afgezien bij neonaten en erfelijke stoornissen). Ten tweede kan het alle kanten op wat betreft het reticulocytengetal. Waarvan verhoogd en normaal het meest voorkomen. Daarom hoort het zowel thuis in de DD van een normo- en macrocytaire anemie. Het is maar net hoe het beenmerg er op reageert. Vooral bij acute hemolyse is het beenmerg niet in staat om dit meteen te compenseren.quote:Op maandag 13 april 2009 16:36 schreef MaxC het volgende:
Bah, morgen tentamen
Deze vraag snap ik trouwens niet:
Ongeconjugeerde hyperbilirubinemie met een normaal reticulocytengetal wijst op hemolyse.
A) Waar
B) Onwaar
Ik zou zeggen waar, iemand die snapt waarom het onwaar is?
Wou net zeggen...vergeet Gilbert en Crigel-Najjar niet!quote:Op maandag 13 april 2009 17:33 schreef DDM het volgende:
(afgezien bij neonaten en erfelijke stoornissen
Precies, stof is al een tijd geleden maar kon me de link ongeconjugeerde hyperbilirubinemie --> Hemolyse nog wel herinneren.quote:Op maandag 13 april 2009 17:33 schreef DDM het volgende:
[..]
Wat een slechte vraag. Ten eerste is de oorzaak van alleen een ongeconjugeerde hyperbilirubinemie "altijd" hemolyse (afgezien bij neonaten en erfelijke stoornissen). Ten tweede kan het alle kanten op wat betreft het reticulocytengetal. Waarvan verhoogd en normaal het meest voorkomen. Daarom hoort het zowel thuis in de DD van een normo- en macrocytaire anemie. Het is maar net hoe het beenmerg er op reageert. Vooral bij acute hemolyse is het beenmerg niet in staat om dit meteen te compenseren.
waddefak zijn dat ? Introductiecoschappen? ik heb er maar ééntje gehad van drie weken...quote:Op woensdag 15 april 2009 22:16 schreef DDM het volgende:
Junior co-schappen!
Nee hoor! Onderzoek is naatje, het interesseert me echt voor geen meter.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:19 schreef MaxC het volgende:
Weer een blok met leeronderzoek
Ben ik de enige Geneeskunde-student die niks heeft met onderzoek doen?
ditoquote:Op donderdag 16 april 2009 23:31 schreef Repeat het volgende:
[..]
Nee hoor! Onderzoek is naatje, het interesseert me echt voor geen meter.
Het staat wel goed op je CV, zegt iedereen altijd.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:31 schreef Repeat het volgende:
[..]
Nee hoor! Onderzoek is naatje, het interesseert me echt voor geen meter.
Geen reden om iets te doen als het je niet boeit imoquote:Op vrijdag 17 april 2009 14:37 schreef harry-de-aso het volgende:
[..]
Het staat wel goed op je CV, zegt iedereen altijd.
Inderdaad, ik vind onderzoek wel erg leuk. Ligt natuurlijk wel een beetje aan het onderwerp etc maar toch.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:41 schreef Repeat het volgende:
[..]
Geen reden om iets te doen als het je niet boeit imo
Medicatie is in zijn algeheelheid slecht #2 is ook al zo leuk, met Lambiekje uiteraardquote:Op zondag 19 april 2009 22:49 schreef intoxicated het volgende:
Is vaccinatie gevaarlijke onzin? #6
Want een randdebielen hier
quote:Op woensdag 15 april 2009 23:22 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Nee nee er IS geen AIDS in Afrika (hoogstens een paar net zo als bij ons stuk 50 tot 100 per 10mlj ). Het probleem daar is ondervoeding. Heeft ABSOLUUT niets van AIDS van doen. Men moet echt van dat stigmatiserend waanbeeld af.
AIDS volgens de orthodoxie in Afrika is je hebt diarree en koorts en/of ondergewicht>> AIDS. (Tanzania is eentje al voldoende).
AIDS (VS/EU) je het HIV+ of CD400 (ook per land verschillend). Mensen zijn geheel niet ziek voelen zich niet ziek. Diagnose wordt gesteld op natte vinger werk want Western BLOT en ELISA zijn nergens op geeikt en doen maar wat. Totale willekeur. Verkouden of zwanger. Kans dat je HIV is drastisch hoger.
Pas op het moment dat je begint met de afgekeurde kankermedicijen begin je ziek te worden. Op het moment dat je stopt wordt je weer beter. Precies zoals de bijwerkingen stelt van de medicijnen.
AIDS is bedacht als overkoepelend geheel voor bestaande ziektes (volgens mij weet heel veel dit niet) zodat de afgekeurde kankermedicijnen als nog hergeprofileerd konden worden. Op zeer trieste wijze is het vlak voor kerst er doorgedrukt.
Ik heb hem ook eens gevraagd naar de bewijzen waarop hij baseert dat vaccins ADHD en vervolgens Alzheimer veroorzaken. Hij kwam op een verband door Ritalin en haalde er het volgende artikel voor aan.quote:Op zondag 19 april 2009 23:10 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Medicatie is in zijn algeheelheid slecht #2 is ook al zo leuk, met Lambiekje uiteraard. Vond het nog erg knap dat Starla, iig in het eerste deel met die figuur blijft discussiëren. Lijkt me erg vermoeiend.
Ter illustratie:
[..]
quote:Op maandag 30 maart 2009 13:16 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Vaccins veroorzaakt ADHD (70%), Ritalin kan vervolgens op zijn beurt Altzheimer veroorzaken.
http://findarticles.com/p(...)s_14_39/ai_n29283269
Hij lijkt een beetje op iemand waarvan ik ooit een video heb gezien tijdens het blok Psychoproblematiek. Die man dacht dat de CIA en de AIVD hem wilden afluisteren. Hij was er stellig van overtuigd dat zijn buurman hem 'undercover' ook afluisterde met een enorme installatie oidquote:Op dinsdag 21 april 2009 00:10 schreef DDM het volgende:
Dat heb ik een tijdje geleden en een paar posts terug al gedaan: een persoonlijkheidsstoornis in cluster A.
Ja, echt schitterend he!quote:Op dinsdag 21 april 2009 07:41 schreef June. het volgende:
[..]
Hij lijkt een beetje op iemand waarvan ik ooit een video heb gezien tijdens het blok Psychoproblematiek. Die man dacht dat de CIA en de AIVD hem wilden afluisteren. Hij was er stellig van overtuigd dat zijn buurman hem 'undercover' ook afluisterde met een enorme installatie oidBleek achteraf gewoon een stereo-installatie te zijn, maar hij 'zag' dat anders
![]()
.
quote:Hoi,
Wij zoeken vrolijke medicijnenstudentes (dus vrouwen!) voor een leuke quiz voor op de
Publieke Omroep.
Denk BNN's IQ Quizz waarbij verschillende vakken stereotypes tegen elkaar strijden, maar dan
ietwat anders (...jaja) Deze keer strijdt 1 onbekende deelnemer tegen 6 verschillende groepen.
Te weten: Motorcrossers, Players, Kapsters, Medicijnenstudenten, Surfers en Goths.
De deelnemer die tegen de groepen strijdt, krijgt uiteenlopende vragen over diverse genres.
Aan hem/haar de taak te spelen tegen de groep waarvan hij denkt dat die het antwoord
waarschijnlijk niet weten. Bv: een vraag over gezondheid kan hij beter niet stellen aan
jullie, de Medicijnenstudentes maar eerder aan de, pak m beet Motorcrossers...
Dit is in een notendop het programma.
Nou zoeken wij deelnemers. Dus ben jij die leuke Medicijnenstudente (Vrouw)? Meld je dan
DIRECT aan!
Hoe het werkt: schrijf je (kosteloos) in op--> www.creativeconnectors.nl (klik op
inschrijven.) Typ aub in bij kopje project: LINE UP. (De vragenlijst is best lang, vul daarom
gerust in wat jij relevant acht!)
Heb je nog vragen, mailen of bellen mag altijd.
De bedoeling is dat wij je bij gebleken geschiktheid uit willen nodigen voor een kort
gesprekje bij ons op kantoor binnenkort. En wie weet sta je daarna snel in de studio: de
draaidagen zijn op vrijdag 8, zaterdag 16 en evt nog een op 23 mei.
Kun je een van deze dagen niet, geen nood, meld je gewoon aan en dan kijken we of we er een
mouw aan kunnen passen.
Je krijgt overigens zelfs een vergoeding van 75 euro p.p per dag voor de opnames.
Aanmelden met vrienden of vriendinnen mag natuurlijk altijd. Lijkt ons ook gezelliger, dus
waarom niet. Bel ze, mail ze of vraag ze direct ook mee te doen!
Groeten, Creative Connectors!
Whaha. Zekerquote:Op dinsdag 21 april 2009 20:52 schreef Repeat het volgende:
Het was koningsch geweest om met de fok GNK crew in dat vak te zitten.
Junequote:Op dinsdag 21 april 2009 21:21 schreef June. het volgende:
Hehe lijkt me wel tof! En er ook nog 75 euro voor vangen
Ik vind dat je het uit solidariteit met ons niet moet doen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 21:21 schreef June. het volgende:
Hehe lijkt me wel tof! En er ook nog 75 euro voor vangen
Daar heb je ook een punt. Maar goed, ze zullen vast wel studentes vinden en June lijkt me iemand die ons imago wel kan verdedigen, wat natuurlijk ook belangrijk is. Starla ook vragen?quote:Op dinsdag 21 april 2009 21:24 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ik vind dat je het uit solidariteit met ons niet moet doen.
Natuurlijk, Nijmegen hequote:Op dinsdag 21 april 2009 21:26 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Daar heb je ook een punt. Maar goed, ze zullen vast wel studentes vinden en June lijkt me iemand die ons imago wel kan verdedigen, wat natuurlijk ook belangrijk is. Starla ook vragen?
Is starla ook een smatje?quote:Op dinsdag 21 april 2009 21:26 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Daar heb je ook een punt. Maar goed, ze zullen vast wel studentes vinden en June lijkt me iemand die ons imago wel kan verdedigen, wat natuurlijk ook belangrijk is. Starla ook vragen?
bleeeeh, reuma zuigtquote:Op dinsdag 21 april 2009 21:29 schreef dotKoen het volgende:
[..]
![]()
Goed, nu maar weer eens met nuttige zaken bezig: reumatische ziekten. Vrijdag tentamen
Mail ze anders even of er voor de fok GNK bazen een uitzondering gemaakt kan worden. Gaan we met zn allen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 21:29 schreef June. het volgende:
[..]
Natuurlijk, Nijmegen he
Alleen ik durf niet zo goed alleen![]()
Jep. Maar de rest van dit blok is gaaf want gaat over orthopediequote:
alle nijmeegse orthopeden zijn goed. Met name Gardeniersquote:Op dinsdag 21 april 2009 21:35 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Jep. Maar de rest van dit blok is gaaf want gaat over orthopedie
June: wat vindt jij van Holla? Ik vind dat echt een mooie kerel!
Mooi ding idd. Kende em van de mitraalklep- en prostaatoperaties. Maar ik geloof dat er maar een paar ziekenhuizen in Nederland zijn die dat ding gebruiken.quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:51 schreef Zwansen het volgende:
Iemand van jullie ooit eens met de Da Vinci-robot gewerkt?
Ik doe Science, Business and Innovation aan de VU en wij doen een project dat met die robot te maken heeft. Vandaag hebben we mogen spelen met die robot en heb vervolgens brutaal gevraagd of ik niet eens live bij een operatie mocht zijn. Donderdag 8 uur mocht ik wel komen. Een of andere operatie van iemand die overmatig zweet ofzo?
Dat wordt dus blijkbaar met die robot gedaan. Lijkt me echt vet.
Een sympathectomie denk ik? Weet alleen niet wat ze dan precies doornemen. Maar gaaf ding idd, 'wij' (UMC St Radboud) hebben er ook 1 of meerdere.quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:51 schreef Zwansen het volgende:
Iemand van jullie ooit eens met de Da Vinci-robot gewerkt?
Ik doe Science, Business and Innovation aan de VU en wij doen een project dat met die robot te maken heeft. Vandaag hebben we mogen spelen met die robot en heb vervolgens brutaal gevraagd of ik niet eens live bij een operatie mocht zijn. Donderdag 8 uur mocht ik wel komen. Een of andere operatie van iemand die overmatig zweet ofzo?
Dat wordt dus blijkbaar met die robot gedaan. Lijkt me echt vet.
Hij is goed he, geeft ook wel goed les! Natuurlijk ook bekend van die boekjes van hem, medische statusvoering.quote:Op dinsdag 21 april 2009 21:35 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Jep. Maar de rest van dit blok is gaaf want gaat over orthopedie
June: wat vind jij van Holla? Ik vind dat echt een mooie kerel!
de sympatische grensstrengquote:Op woensdag 22 april 2009 00:22 schreef dotKoen het volgende:
Een sympathectomie denk ik? Weet alleen niet wat ze dan precies doornemen.
Sorry maar dit was echt de domste toets die ik ooit heb mee mogen maken. Ik heb 70% van de vragen ingevuld met het gevoel dat even waarschijnlijk (=) ook gewoon ingevuld kon worden, en nu heb ik een 8 gekregen? Dit stelde echt niets voor..quote:Op zaterdag 4 april 2009 22:56 schreef Bellah het volgende:
Spannend!
Klinische toets maandag, 100 vragen in de trant van:
1. Casus ...
2. Stel, u heeft de hypothese ...
3. Het volgende nieuwe gegeven komt daarbij:
4. Is met het aanvullende gegeven de genoemde hypothese waarschijnlijker geworden (+), minder waarschijnlijk geworden (-) of verandert de waarschijnlijkheid niet (=)?
Lastig te leren, maar wel cool!
quote:Op donderdag 23 april 2009 16:42 schreef MaxC het volgende:
Ik kap godverdomme met Geneeskunde![]()
2.3: 119 5,47 O![]()
![]()
quote:
Hier vervallen er ook altijd wel een paar vragen. Tja, kan me voorstellen dat dat erg kut is.quote:Op donderdag 23 april 2009 17:21 schreef MaxC het volgende:
Nou ja, dit was een behoorlijk lastig blok en had ook nog wat andere prioriteiten. Ondanks dat had ik 't nog best aardig gemaakt, maar er gaan in Groningen(weet niet of 't op andere faculteiten anders is) altijd behoorlijk wat vragen uit. Waardoor je soms echt een loterij krijgt en dan is dit zooooo zuur. Vooral omdat het al de 3e keer is
Mooi om te horen! Nog tips hoe je dermatomen goed in je hoofd krijgt? Stomme dingen ...quote:Op donderdag 23 april 2009 17:19 schreef starla het volgende:
M'n laatste co-schap neurologie gaat lekker trouwens!
(dit is niet om jou zout in de wonden te strooien max)
Visualiseren en leren van échte mensen, niet van 2D plaatjes. Begin bij de extremiteiten en leer dequote:Op donderdag 23 april 2009 17:25 schreef dotKoen het volgende:
Mooi om te horen! Nog tips hoe je dermatomen goed in je hoofd krijgt? Stomme dingen ...
Het is echt supersimpel. Visualiseer het volgende plaatje. Het is van boven naar beneden en onthoud: C7 middelvinger, tepels T4 en navel T10, kleine teen S1 en grote teen L5 (dig V en I, maar dan andersom!) Verder even het been goed bestuderen.quote:Op donderdag 23 april 2009 17:25 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Hier vervallen er ook altijd wel een paar vragen. Tja, kan me voorstellen dat dat erg kut is.
[..]
Mooi om te horen! Nog tips hoe je dermatomen goed in je hoofd krijgt? Stomme dingen ...
Met alle respect, maar dit is echt het slechtste plaatje met dermatomen dat ik ooit gezien hebquote:
Zeg dan wijf.quote:Op donderdag 23 april 2009 18:26 schreef gohan16 het volgende:
Gast
Dat heb je als cervicaal boven thoracaal boven lumbaal boven sacraal zitquote:Op donderdag 23 april 2009 18:26 schreef gohan16 het volgende:
De clou van het plaatje is dat het van boven naar beneden loopt als de houding zo is.
Al weer iemand die denkt dat je van het mannelijk geslacht bent, starla. Repeat dacht dat ook, raar ...quote:
My profile is just a click awayquote:Op donderdag 23 april 2009 18:55 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Al weer iemand die denkt dat je van het mannelijk geslacht bent, starla. Repeat dacht dat ook, raar ...
''Goh wat vervelend voor je''quote:Op donderdag 23 april 2009 16:42 schreef MaxC het volgende:
Ik kap godverdomme met Geneeskunde![]()
2.3: 119 5,47 O![]()
![]()
Uhuhquote:Op donderdag 23 april 2009 21:09 schreef DDM het volgende:
Ik dacht juist dat dotKoen een meisje was
Geintje toch!![]()
B.t.w. June was/is Nuna toch!?
Meisje, ik heb jou niets nuttigs zien posten. Even een vrijwilliger gaan vragen om dermatomen over het hele lichaam te gaan tekenen als je net niet weet hoe de dermatomen lopenquote:Op donderdag 23 april 2009 18:48 schreef starla het volgende:
[..]
Zeg dan wijf.
[..]
Dat heb je als cervicaal boven thoracaal boven lumbaal boven sacraal zit
De vraag van dotKoen was hoe je het beste dermatomen in je hoofd krijgt, dat is iig níet met jouw plaatje![]()
Nah goed joh, wat jij vindt.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:17 schreef gohan16 het volgende:
ik heb jou niets nuttigs zien posten.
Jij snapt er echt níets van he? Natuurlijk moet je ze in eerste instantie uit een boek halen, maar het gaat veel makkelijker als je ze op een gegeven moment op iemand oefent i.p.v. alleen een plaatje gebruiken. Helemaal als het zo'n slecht plaatje is dat jij postquote:Op donderdag 23 april 2009 21:17 schreef gohan16 het volgende:
Even een vrijwilliger gaan vragen om dermatomen over het hele lichaam te gaan tekenen als je net niet weet hoe de dermatomen lopen
Volgens mij is hij al 4e jaars gezien de OPquote:Op donderdag 23 april 2009 21:21 schreef starla het volgende:
[..]
Nah goed joh, wat jij vindt.
[..]
Jij snapt er echt níets van he? Natuurlijk moet je ze in eerste instantie uit een boek halen, maar het gaat veel makkelijker als je ze op een gegeven moment op iemand oefent i.p.v. alleen een plaatje gebruiken. Helemaal als het zo'n slecht plaatje is dat jij postWel een grote mond voor een 1ste jaars zeg
Jij zult een prima chirurg worden
![]()
Klinkt leuk!quote:Op donderdag 23 april 2009 21:16 schreef June. het volgende:
Klinisch redeneren, Lichamelijk onderzoek, Bewegingsapparaat, Hart en longgeluiden.. Ben benieuwd
quote:Op donderdag 23 april 2009 21:09 schreef DDM het volgende:
Ik dacht juist dat dotKoen een meisje was
Geintje toch!![]()
Cool! Succes.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:16 schreef June. het volgende:
Morgen stationsexamen, dus even mijn communicatie en consultvoering testen. Klinisch redeneren, Lichamelijk onderzoek, Bewegingsapparaat, Hart en longgeluiden.. Ben benieuwd
Hé, dan heb je toch nog iets aan m'n advies gehad.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:35 schreef dotKoen het volgende:
Ik hem inmiddels in Sobotta voldoende nuttige plaatjes gevonden
Nou, bewegingsapparaat. Dus orthopedie, reumatologie en neurologie van het perifere zenuwstelsel.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:37 schreef starla het volgende:
[..]
Hé, dan heb je toch nog iets aan m'n advies gehad.Ik wist trouwens niet dat je het voor morgen moest weten, neurologietentamen? Als er nog andere lastminutevragen zijn mbt neurologie...schroom niet!
Grappig, vooral het accent. We hadden dit blok een huisarts die ongeveer zo praat, klinkt erg raar. Zeker als je vooral wat meer bekakte accenten met een vleugje zachte G hoort.quote:Op donderdag 23 april 2009 22:23 schreef June. het volgende:
Trouwens, hebben jullie deze al gezien? Ik had eerst de grap niet eens door![]()
![]()
quote:Ennem, net in mijn vinger gesneden. Bloeden als een gek, wordt dus lekker handig percuteren en palperen morgen
Ieder zijn/haar manier van leren.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:21 schreef starla het volgende:
[..]
Nah goed joh, wat jij vindt.
[..]
Jij snapt er echt níets van he? Natuurlijk moet je ze in eerste instantie uit een boek halen, maar het gaat veel makkelijker als je ze op een gegeven moment op iemand oefent i.p.v. alleen een plaatje gebruiken. Helemaal als het zo'n slecht plaatje is dat jij postWel een grote mond voor een 1ste jaars zeg
Jij zult een prima chirurg worden
![]()
Er is wel een dermatomen verdeling, naast de zenuwverdeling.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:40 schreef Scalenus het volgende:
De sensorische innervatie van het gezicht verloopt niet door spinale zenuwen maar door hersenzenuwen, in dit geval de vijfde hersenzenuw; nervus trigeminus (onder te verdelen in nervus ophtalmicus, maxillaris en mandibularis.
Definitie van dermatoom is idd door een segmentale/spinale zenuw geinerveerd. (mijn fout). Het gezicht kun je ook anders onderverdelen (dan met V1,2,3), net zoals dermatomen (hoofdpijn komt dan ook in 90% gevallen voor op 1 zo'n stuk). Ik ga het nog opzoeken en laat het wel weten hoe en wat.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:53 schreef Scalenus het volgende:
Ik denk niet dat je begrijpt wat een dermatoom is. Een dermatoom is een stuk huid dat door 1 segmentale zenuw vanuit het ruggemerg geinnerveerd wordt. De innervering van het gezicht door de nervus trigeminus is segmentaal (bovenste 1/3 deel door ophtalmicus, middelste 1/3 deel door maxillaris en onderste 1/3 deel door mandibularis) maar kan niet als dermatoomverdeling worden beschouwd omdat de vijfde hersenzenuw uit het metencephalon en dus NIET uit het ruggemerg ontspringt.
Ik twijfel aan de meerwaarde van deze verdeling segmentaal te noemen. Segmentaal verwijst namelijk naar de verschillende ruggemergsegmenten. De 3 somatosensibele takken van de n. trigeminus echter ontspringen uit de portio major waarna ze naar de sensorius principalis kern gaan in de herstenstam. Je kunt dus net zo min over een segmentale verdeling praten als de huidzenuwen elders in het lichaam, met het enige verschil dat een perifere huidzenuw over meerdere segmenten wordt verdeeld door de redistrubitie in de plexus.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:53 schreef Scalenus het volgende:
De innervering van het gezicht door de nervus trigeminus is segmentaal (bovenste 1/3 deel door ophtalmicus, middelste 1/3 deel door maxillaris en onderste 1/3 deel door mandibularis)
Segmentaal hoeft niet per se te verwijzen naar ruggemergsegmenten, je kunt ook de huidsegmenten van het gezicht ermee bedoelen die door n. V worden geinnerveerd. Een dermatoom aan de andere kant heeft een vaste definitie en heeft altijd betrekking op het ruggemerg. En over de dermatomen van de nek en achterhoofd heb je inderdaad gelijk, daar vindt de innervering plaats door de plexus cervicalis (C1 tm C4).quote:Op vrijdag 24 april 2009 07:51 schreef starla het volgende:
[..]
Ik twijfel aan de meerwaarde van deze verdeling segmentaal te noemen. Segmentaal verwijst namelijk naar de verschillende ruggemergsegmenten. De 3 somatosensibele takken van de n. trigeminus echter ontspringen uit de portio major waarna ze naar de sensorius principalis kern gaan in de herstenstam. Je kunt dus net zo min over een segmentale verdeling praten als de huidzenuwen elders in het lichaam, met het enige verschil dat een perifere huidzenuw over meerdere segmenten wordt verdeeld door de redistrubitie in de plexus.
Verder zou je van dermatomen kunnen spreken in de nek en achterhoofd, maar het gelaat wordt uitsluitend geinnerveerd door de n. trigeminus.
Dat is echter wél de gangbare interpretatie.quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:58 schreef Scalenus het volgende:
Segmentaal hoeft niet per se te verwijzen naar ruggemergsegmenten,
Ik voel me vereerd, want toevallig wist ik deze uit het hoofdquote:Op vrijdag 24 april 2009 11:58 schreef Scalenus het volgende:
Even een vraagje van mijn kant , en dan graag deze vraag uit het hoofd beantwoorden en niet flauw de studieboeken of wikipedia raadplegen zoals over de portio major en sensorius principalis:
Veel vragen op een rij, is dit uit oprechte interesse of gewoon een overhoring, het lijkt namelijk meer op de laatste. Die attitude siert je niet . Waarschijnlijk is er sprake van een laterale HNP, wortel C6 met vooral beinvloeding van de n musculocutaneus die de biceps brachii innerveert, maar vaak ook beinvloeding van de polsextensoren via de n radialis. Er zal sensorische uitval zijn van dermatoom C6 (radiaire zijde onderarm en hand) en een verminderde BPR aan de kant van de hernia vanwege onderbreking van de reflexboog.quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:58 schreef Scalenus het volgende:
Stel iemand draagt een zware last op zijn hoofd er vindt een hernia plaats van de C5-C6 tussenwervelschijf en er wordt een wortel bekneld, is er dan waarschijnlijk sprake van een posterieure herniatie of een laterale? Welke wortel wordt bekneld en welke zenuw wordt hiermee aangedaan? Indien de hernia niet wordt behandeld, welke spieren atrofiëren na verloop van tijd? Is er ook sprake van sensorische uitval en zo ja, welke deel van de huid? Is er sprake van versterkte of verzwakte reflexen en zo ja, welke reflex(en)?
C5 t/m Th1 is plexus brachialis, maar ik ben akkoord met het wijntjequote:Op vrijdag 24 april 2009 14:05 schreef starla het volgende:
Trouwens, plexus cervicalis C1 t/m C4? Ik dacht altijd C5 t/m Th1. Maar goed, voordat dit een clash of de ego's gaat worden, jij weet meer dan ik, goed zo?Koud wijntje doen?
![]()
Je hebt gelijk, is inderdaad plexus brachialisquote:Op vrijdag 24 april 2009 16:21 schreef Scalenus het volgende:
[..]
C5 t/m Th1 is plexus brachialis, maar ik ben akkoord met het wijntje
quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:11 schreef iofn het volgende:
Ik mis de onderlinge gevoelsreflectie wel een beetje in deze discussie.
Nee, dit jaar moeten ze ik geloof 25 plaatsen inleveren, omdat ze er in mijn jaar 25 teveel hebben geselecteerd door dat gezeur met die mensen uit categorie A waar ze geen rekening mee hadden gehouden.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 10:41 schreef Christiaan het volgende:
Heeft de UvA nog steeds 350 studieplaatsen?. Ik doe mee aan de decentrale selectie, en ben door de eerste ronde. Ze selecteren 50% decentraal, dat zou dus 175 man zijn, en er zijn er nu nog 202 in de race.
Ah OK. Nouja, 150 uit 202 is ook een aardige kans.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:43 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Nee, dit jaar moeten ze ik geloof 25 plaatsen inleveren, omdat ze er in mijn jaar 25 teveel hebben geselecteerd door dat gezeur met die mensen uit categorie A waar ze geen rekening mee hadden gehouden.
* Hatsjoequote:Op dinsdag 28 april 2009 19:04 schreef iofn het volgende:
Iemand al patienten met varkensgriep op de SEH gezien?
Hoeveel punten had je?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:27 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Ah OK. Nouja, 150 uit 202 is ook een aardige kans.
Door op basis van CVquote:
Iets meer dan 50 multiple-choice vragen (maar in de brief van de UvA staat nu 40, geen idee waarom..?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 16:23 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet echt veel
Maar geen idee hoe dat met die puntentelling zit
Anders neem je de moeite niet lijkt me hequote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:51 schreef Scalenus het volgende:
Is decentrale toelating niet iets voor mensen die bij voorbaat bijna kansloos zijn om via de loting aan de studie te beginnen?
Nou ja, niet helemaal waar. Ik stond in klasse C, wilde op mijn centraal examen dat naar B ophogen. Dat geeft een redelijke kans op inloting. Toch heb ik decentraal in Rotterdam geprobeerd, om nog wat extra kans te krijgen, Kwam er niet door heen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:51 schreef Scalenus het volgende:
Is decentrale toelating niet iets voor mensen die bij voorbaat bijna kansloos zijn om via de loting aan de studie te beginnen?
Wat mij toen opviel is dat er veel mensen uit klasse B kwamen die het jaar eerder waren uitgeloot. Dit was natuurlijk the best of the rest en kwamen toen ook door naar de 2de ronde.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:51 schreef Scalenus het volgende:
Ik haal de 8 niet, de 7,5 waarschijnlijk wel, maar waarom zou ik dit niet erbij doen als het mijn kansen verhoogt en geen keerzijde heeft?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:51 schreef Scalenus het volgende:
Steeds meer wordt decentraal geselecteerd (nu overal zo'n 50%). Maar mensen die met moeite in de laagste lotingsklasse terechtkomen zullen ook bij zo'n decentrale selectie niet bijster ver komen. Het is zonde als je intelligent bent en een tof CV hebt er niet aan mee te doen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:51 schreef Scalenus het volgende:
Prima toch? Daar kijken ze in de 2e ronde nauwelijks meer naarquote:
Nice, lucky bastardquote:
Niet bepaald, een klasgenote van mij deed ook mee en die staat op dit moment een 8 gemiddeld.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:51 schreef Scalenus het volgende:
Alleen jammer dat het alleen in Rotterdam of in Amsterdam is..quote:Op zaterdag 2 mei 2009 12:10 schreef fusionfake het volgende:
[..]
Nice, lucky bastardIk had zelf ook 22 punten, en naar mijn mening wel een aardig CV maar het mocht niet baten helaas
[..]
Niet bepaald, een klasgenote van mij deed ook mee en die staat op dit moment een 8 gemiddeld.
Meedoen met de decentrale selectie geeft je meer kans om geneeskunde te studeren, het zou bijna dom zijn om er dan niet aan mee te doen.
Groningen sinds dit jaar ookquote:Op zaterdag 2 mei 2009 12:15 schreef June. het volgende:
[..]
Alleen jammer dat het alleen in Rotterdam of in Amsterdam is..
Ja maar waarom was dat vorig jaar nietquote:
Nochtans lijkt mij dit systeem ook zijn gebreken hebben, hoewel het huidige helemaal kant noch wal raakt; het zal sowieso een verbetering zijn. Het probleem met alle cijfers is de relevantie, je kunt beter naar de cijfers kijken die ertoe doen zoals biologie, natuurkunde en scheikunde. Op zich wordt er al naar alle cijfers gekeken in de vorm van de verschillende lotingsgroepen. Tevens zegt het niets over het presteren op de universiteit.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 19:12 schreef Scalenus het volgende:
Ik pleit voor de afschaffing van de numerus fixus en decentrale toelating en in plaats daarvan een systeem waarbij men kijkt naar alle cijfers die iemand op de middelbare school heeft gehaald, exclusief voor gym natuurlijk. Zo kan je zien hoe gemotiveerd iemand is, of iemand over intelligentie beschikt en ook hoe consistent iemand is. Wat je nu ziet is dat scholieren die of te dom of te lui zijn eventjes een eindexamencursusje doen, de antwoorden van de eindexamens erin gestampt krijgen en vervolgens bij de eindexamens hun gemiddelde gaan opkrikken om zo toch ingeloot te worden.
Als jij gewoon NT of NG doet heb je frans en duits1, dat is enkel tekstverklaren met een woordenboek erbij. Biologiecijfers zeggen me veel minder, dat is puur stampen. Voor de vakken frans en duits moet je teksten lezen en tenminste zelf nog een beetje denken.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 20:01 schreef fusionfake het volgende:
Dat franse systeem klinkt interessant. Wat je ook kiest nadelen zullen er waarschijnlijk toch zijn. Als men enkel via motivatie zou kiezen zou er daar ook weer gefraudeerd op kunnen worden. Omkopingen door rijke ouders of wat dan ook. Dit gebeurt dus ook in de VS wat betreft "recommendation letters". In de 4e klas stond ik een 6 voor frans en duits en ik kan daardoor al geen 8 meer gemiddeld staan.
Nu is de vraag wil je behandeld worden door een arts die een 5 voor Frans had en een 9 voor biologie of een arts met een 7 voor Frans en een 7 voor biologie?
Met het huidige systeem zouden ze beiden evenveel kans hebben om ingeloot te worden.
Als je kijkt hoeveel mensen zich nu al aanmelden voor de loting dan weet je dat zo'n Frans systeem in Nederland niet mogelijk is, simpelweg omdat er niet genoeg plek is in de universiteiten om iedereen toe te laten in het eerste jaar.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 20:01 schreef fusionfake het volgende:
Dat franse systeem klinkt interessant. Wat je ook kiest nadelen zullen er waarschijnlijk toch zijn. Als men enkel via motivatie zou kiezen zou er daar ook weer gefraudeerd op kunnen worden. Omkopingen door rijke ouders of wat dan ook. Dit gebeurt dus ook in de VS wat betreft "recommendation letters". In de 4e klas stond ik een 6 voor frans en duits en ik kan daardoor al geen 8 meer gemiddeld staan.
Nu is de vraag wil je behandeld worden door een arts die een 5 voor Frans had en een 9 voor biologie of een arts met een 7 voor Frans en een 7 voor biologie?
Met het huidige systeem zouden ze beiden evenveel kans hebben om ingeloot te worden.
Frans en Duits1 enkel tekstverklaren? Was het maar maar zo'n feestquote:Op zaterdag 2 mei 2009 20:30 schreef Repeat het volgende:
[..]
Als jij gewoon NT of NG doet heb je frans en duits1, dat is enkel tekstverklaren met een woordenboek erbij. Biologiecijfers zeggen me veel minder, dat is puur stampen. Voor de vakken frans en duits moet je teksten lezen en tenminste zelf nog een beetje denken.
Wiskunde of natuurkunde vind ik wat dat betreft ook een betere indicatie, daar kan je het verschil zien tussen slimme mensen en zij die gewoon onwijs hard leren.
Hoezo wiskunde wel dan?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 20:52 schreef Seam het volgende:
Wiskunde en Natuurkunde zijn aardige maatstaven, maar ik vind het cijfer voor Biologie niet echt representatief voor je kunnen bij Geneeskunde.
Wiskunde (en Natuurkunde in mindere mate) heeft vooral met inzicht te maken en toepassen van kennis je hebt. En zelfs al weet je niet alles dan kun je dingen logisch beredeneren of afleiden met de kennis die je wel hebt.quote:
Onzin, er zijn zat mensen die pas later tijdens hun middelbare school tijd ineens het licht zien en harder beginnen met studeren of ineens studeren leuk vinden. Daarnaast komt hier natuurlijk weer het eeuwige hoge cijfers betekent een goede arts argument, maar ik ken zat mensen die hoge cijfers haalden, maar een gedeelte van die mensen zijn ook volledig sociaal incapabel en naar mijn mening dus volledig nutteloos als arts.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 20:35 schreef Scalenus het volgende:
[..]
Ze zullen in Nederland hoe dan ook moeten blijven selecteren, maar het is de vraag op basis waarvan. Ikzelf prefereer een arts die consistent vanaf de brugklas zevens en achten heeft gehaald voor alle vakken dan iemand die op het allerlaatste moment bij de eindexamens negens gaat halen terwijl hij of zij daarvoor met de pet ernaar heeft gegooid.
En als je nu gewoon geen wiskundeknobbel hebt? Als je bijvoorbeeld wel kennis kan toepassen op andere gebieden behalve wiskunde? Iemand niet toelaten omdat hij 45 maal 45 niet binnen 10 seconden kan uitrekenen is een beetje....raarquote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:55 schreef Seam het volgende:
Wiskunde (en Natuurkunde in mindere mate) heeft vooral met inzicht te maken en toepassen van kennis je hebt. En zelfs al weet je niet alles dan kun je dingen logisch beredeneren of afleiden met de kennis die je wel hebt.
Ik kon het niet beter zeggenquote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:01 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Onzin, er zijn zat mensen die pas later tijdens hun middelbare school tijd ineens het licht zien en harder beginnen met studeren of ineens studeren leuk vinden. Daarnaast komt hier natuurlijk weer het eeuwige hoge cijfers betekent een goede arts argument, maar ik ken zat mensen die hoge cijfers haalden, maar een gedeelte van die mensen zijn ook volledig sociaal incapabel en naar mijn mening dus volledig nutteloos als arts.
Met alleen stampen kom je sowieso nergens, voor welk vak dan ook. Tuurlijk moet je voor een bepaald vak meer dingen uit je kop leren dan voor andere vakken, maar er is geen één vak waar je met vlag en wimpel slaagt (dan bedoel ik dus 8+) als je alles uit je kop kent ipv het begrijpt en/of kunt.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:53 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dat moet je kunnen. Met alleen stampen kom je er dan niet.
Ik zou je willen aanraden om even rond te kijken op de afdeling heelkunde. Ik denk dat je dan wel wat artsen tegenkomt die volgens jou 'volledig nutteloos' zijn maar toch op de een of andere manier uitstekend hun werk doen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:01 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Onzin, er zijn zat mensen die pas later tijdens hun middelbare school tijd ineens het licht zien en harder beginnen met studeren of ineens studeren leuk vinden. Daarnaast komt hier natuurlijk weer het eeuwige hoge cijfers betekent een goede arts argument, maar ik ken zat mensen die hoge cijfers haalden, maar een gedeelte van die mensen zijn ook volledig sociaal incapabel en naar mijn mening dus volledig nutteloos als arts.
Het punt wat ik wilde maken is dat mensen die 7'ens halen net zo'n goede arts kunnen zijn als de 8'en en 9'en mensen. Daarom ben ik het met jouw idee van kijken vanaf de brugklas en dan zien of ze constant 8'en en 9'ens halen ook niet eens.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:52 schreef Scalenus het volgende:
[..]
Ik zou je willen aanraden om even rond te kijken op de afdeling heelkunde. Ik denk dat je dan wel wat artsen tegenkomt die volgens jou 'volledig nutteloos' zijn maar toch op de een of andere manier uitstekend hun werk doen.
Waar komt dit toch altijd vandaan? Alsof chirurgen geen poli hebben?quote:Op zondag 3 mei 2009 10:38 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Het punt wat ik wilde maken is dat mensen die 7'ens halen net zo'n goede arts kunnen zijn als de 8'en en 9'en mensen. Daarom ben ik het met jouw idee van kijken vanaf de brugklas en dan zien of ze constant 8'en en 9'ens halen ook niet eens.
Ik ben en blijf van mening dat een arts naast enige vorm van intelligentie ook sociale vaardigheden moet hebben. Naja ok mss niet bij heelkunde, aangezien daar toch een groot gedeelte onder narcose ligt.
PS. Denk overigens niet dat ik een voorstander ben van de 6'jes cultuur, daar ben ik zwaar tegen, maar voor een 7'en moet je in ieder geval enige vorm van moeite hebben gedaan.
Precies, er lijken een hoop mensen te zijn die denken dat chirurgen enkel na wat propofol patienten zien. Ik ken een aantal hele aardige chirugen, maar ook een aantal volslagen idioten. Heb wel het idee dat er wel iets meer vreemde figuren bij de heelkunde rondlopen dan algemeen in het ziekenhuis.quote:Op zondag 3 mei 2009 16:21 schreef Repeat het volgende:
[..]
Waar komt dit toch altijd vandaan? Alsof chirurgen geen poli hebben?
Ik had een iets hoger gemiddelde op VWO en wat lagere cijfers nu bij geneeskunde dan jij, maar ben het wel met je eens dat cijfers op VWO weinig zeggen over geschiktheid voor het vak.quote:Op zondag 3 mei 2009 17:09 schreef gohan16 het volgende:
Ik zat in lotingsklasse D met een 6,6, op 0,2 na, anders zat ik in E.
Ik sta na 4 jaar gemiddeld een 7,5. Cijfers van het vwo zeggen geen ruk. Geneeskunde is veel leuker dan al die vakken. Ik interesseer me veel meer nu voor mijn studie. Daarom ben ik ook voor decentrale selectie met inhoudelijke toetsen (met van te voren aangeleverde te leren stof). Hiermee kun je gemotiveerde studenten wel onderscheiden.
Ik gebruik alleen zijn woorden, ik weet het voor de rest ook niet, ik nam het maar ff aan dat hij wist waar hij het over had.quote:Op zondag 3 mei 2009 16:21 schreef Repeat het volgende:
[..]
Waarom? Dat moeten zij toch weten. Imo niks mis mee als het je niet ligt.quote:Op zondag 3 mei 2009 18:09 schreef intoxicated het volgende:
Sowieso moet de opleiding om die reden véél klinischer. 't Is toch schandalig dat er in alle co-groepjes rondom mijn groepje wel één student zit die in het eerste halfjaar van z'n coschappen is gestopt...
Wacht even, wanneer heb ik gezegd dat chirurgen geen poli's lopen? En vanwaar de suggestie dat chirurgen die poli's lopen per definitie sociaal verdrag vertonen?quote:Op zondag 3 mei 2009 19:29 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Ik gebruik alleen zijn woorden, ik weet het voor de rest ook niet, ik nam het maar ff aan dat hij wist waar hij het over had.
Natuurlijk lopen chirurgen wel poli, dat weet iedereen. Toch kan je over het algemeen wel zeggen dat chirurgen botte personen zijn zonder veel intresse in patiënten. Ze vinden het snijden vooral erg leuk. Anders word je geen chirurg. Enkele uitzonderingen daargelaten.quote:Op zondag 3 mei 2009 16:21 schreef Repeat het volgende:
[..]
Leerboek chirurgie bevalt beter? Dat hoor ik idd van veel mensenquote:Op dinsdag 5 mei 2009 16:23 schreef June. het volgende:
Ik heb trouwens ook mijn Textbook of Surgery te koop staan. Iemand interesse?
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Het vooroordeel bestaat idd al jaren, maar ik heb tijdens m'n co-schappen toch al vaak meegemaakt dat de minst sociale specialisten echt niet de chirurgen zijn. Eerder de internisten, niet omdat ze bot zijn, maar gewoon zo wazig..quote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:38 schreef harry-de-aso het volgende:
[..]
Natuurlijk lopen chirurgen wel poli, dat weet iedereen. Toch kan je over het algemeen wel zeggen dat chirurgen botte personen zijn zonder veel intresse in patiënten. Ze vinden het snijden vooral erg leuk. Anders word je geen chirurg. Enkele uitzonderingen daargelaten.
Dat betekent overigens niet dat chirurgen sociaal incapabel zijn. Onderling zullen ze best wel eens lol met elkaar hebben, leuke skiweekends of goed contact met verpleegsters.
Late edit: Overigens denk ik dat de sociaal incapabele mensen vooral bij oogheelkunde terecht komen.
Nee, omdat ik hem nog nooit gebruikt hebquote:Op dinsdag 5 mei 2009 17:22 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Leerboek chirurgie bevalt beter? Dat hoor ik idd van veel mensen.
Sorry to hearquote:Op dinsdag 5 mei 2009 18:28 schreef Spyronius het volgende:
Nou dat was het dan, geen summa gewordenMaar goed, dan ga ik gewoon lekker verder het onderzoek in
![]()
Volgens mij is er wel zoiets ja, maar dan geen GPS. Een of ander richtsysteem om protheses precies op de goeie plek te kunnen zetten.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 20:17 schreef Zwansen het volgende:
Weet iemand of er een soort van GPS wordt gebruikt tijdens bijvoorbeeld operaties? Dit om bijvoorbeeld de exacte lokatie van een instrument oid te lokaliseren in het lichaam en dat op een scherm geprojecteerd?
Jep. GPS is daar iets te onnauwkeurig voor. Wellicht nuttig om de chirurg naar de juiste OK te sturen, maar dat is het ook.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 20:32 schreef Repeat het volgende:
[..]
Volgens mij is er wel zoiets ja, maar dan geen GPS. Een of ander richtsysteem om protheses precies op de goeie plek te kunnen zetten.
Hehe thxquote:Op dinsdag 5 mei 2009 19:50 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Sorry to hearHoewel we je hier natuurlijk altijd al een wazige gast vonden had ik het je toch wel gegund hoor
Had je nu maar BMW in Nijmegen gedaan..quote:Op dinsdag 5 mei 2009 18:28 schreef Spyronius het volgende:
Nou dat was het dan, geen summa gewordenMaar goed, dan ga ik gewoon lekker verder het onderzoek in
En dan?quote:
Dan had hij waarschijnlijk zo kunnen doorstromen naar Geneeskunde.. Elk jaar kunnen iets van 20 BMW studenten overstappen zonder loting, maar volgens mij was het dit jaar voor het laatst.quote:Op woensdag 6 mei 2009 20:23 schreef gohan16 het volgende:
[..]
En dan?
@Spyro: Heel jammer. Geen loting meer over? Doe je niet aan centrale loting mee of heb je er geen 6 jaar voor over?
Nee 6 jaar heb ik er nu niet meer voor over, ik heb gedaan wat ik kon, m'n best gedaan en eens moet ik ook inzien dat dit em niet gaat worden, moet geen obsessie wordenquote:Op woensdag 6 mei 2009 20:23 schreef gohan16 het volgende:
[..]
En dan?
@Spyro: Heel jammer. Geen loting meer over? Doe je niet aan centrale loting mee of heb je er geen 6 jaar voor over?
quote:Cardiopulmonary deterioration associated with trauma has several possible causes:
* Hypoxia secondary to respiratory arrest, airway obstruction, large open pneumothorax, tracheobronchial injury, or thoracoabdominal injury
* Injury to vital structures, such as the heart, aorta, or pulmonary arteries
* Severe head injury with secondary cardiovascular collapse
* Underlying medical problems or other conditions that led to the injury, such as sudden cardiac arrest (eg, ventricular fibrillation [VF]) in the driver of a motor vehicle or in the victim of an electric shock)
* Diminished cardiac output or pulseless arrest (pulseless electrical activity [PEA]) from tension pneumothorax or pericardial tamponade
* Extreme blood loss leading to hypovolemia and diminished delivery of oxygen
Ah, interessant!quote:
En een verpleegkundige wel? Dat vind ik raar.quote:Op donderdag 7 mei 2009 11:49 schreef Repeat het volgende:
Toch zou ik liever geen arts met hoofddoek hebben, waarom kan ik niet precies zeggen, ik vind het toch vreemd.
Vooral dat veeleisende van Marokkaanse patiënten komt me wel bekend voor, in de paar spreekuren/HAP-diensten die ik heb meegelopen viel me dat wel op. Patiënt met aspecifieke rugpijn die de casus zo dramatisch wist te presenteren dat er een visite kwam, hele familie deed alsof patiënt op sterven lag en huisarts moest zich vrij dominant opstellen om patient en familie ervan te overtuigen dat hij met enkel anamnese en LO een diagnose en beleid kon stellen en dat behandeling met NSAID's en vooral weer bewegen het beste was.quote:‘Afgewezen op mijn naam’
Farid Rasi (38), geboren en getogen in Iran, is huisarts in Utrecht; tegenwoordig in een solopraktijk, enkele jaren geleden nog in een gezondheidscentrum. ‘Een oudere vrouw vroeg destijds telefonisch om een visite. Haar eigen huisarts was niet beschikbaar, dus werd haar voorgesteld dat ik zou komen. Maar toen ze mijn naam hoorde, wees ze dat resoluut af: een buitenlandse arts was niet welkom.’ Rasi was onaangenaam verrast, maar kon weinig doen dan haar wens te respecteren en niet gaan: ‘Het was: óf ik, óf niemand. De vrouw kreeg haar visite dus niet.’
Afgezien van dit ene incident heeft Rasi nooit problemen gehad, althans niet met autochtone patiënten. ‘Als huisarts heb ik grote problemen met Turkse en vooral Marokkaanse patiënten. Zij stellen zich dreigend op, willen altijd worden verwezen, nemen niets van mij aan. En dan komen ze vaak met twee, drie kinderen op het spreekuur, spreken slecht Nederlands en vragen onzinnige visites aan. Heel belastend.’ Rasi heeft niet de indruk dat zijn afkomst hierbij een rol speelt. ‘Deze cultuur is te tolerant. Deze mensen maken daar misbruik van. Wat mij betreft worden de regels in Nederland stevig aangehaald.’
In zijn huidige solopraktijk bestaat 85 procent van de patiënten uit autochtonen, terwijl er veel allochtonen in de wijk wonen. ‘Gelukkig komen die niet bij mij.’ JV[
Bron: Afgewezen door de patiënt
Ik ook, kan het ook niet uitleggen.quote:Op donderdag 7 mei 2009 13:29 schreef gohan16 het volgende:
[..]
En een verpleegkundige wel? Dat vind ik raar.
Misschien omdat je waarschijnlijk nog niet in contact bent geweest met een hoofddoekdragende arts. Ik ook niet trouwens.quote:
Dat is ook zo ja. Ik heb ze ook nog nooit gezien, maar ze zullen vast ergens zijn denk ik.quote:Op donderdag 7 mei 2009 14:13 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Misschien omdat je waarschijnlijk nog niet in contact bent geweest met een hoofddoekdragende arts. Ik ook niet trouwens.
In mijn jaar zijn er wel een paar. Ik weet het ook niet, ik vind het eigenlijk ook niet netjes. Prima als je je geloof wil uiten, maar m.i. kan dat ook prima met een ketting (met een kruis of halve maan eraan ofzo).quote:Op donderdag 7 mei 2009 14:16 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dat is ook zo ja. Ik heb ze ook nog nooit gezien, maar ze zullen vast ergens zijn denk ik.
Dat hoeft w.m.b. ook niet. Zie ook niet echt wat het verschil is met een hoofddoek en een kruisje, enkel dat het kruisje wellicht minder opvallend is. De boodschap is hetzelfde en mi. ongewenst.quote:Op donderdag 7 mei 2009 16:35 schreef June. het volgende:
[..]
In mijn jaar zijn er wel een paar. Ik weet het ook niet, ik vind het eigenlijk ook niet netjes. Prima als je je geloof wil uiten, maar m.i. kan dat ook prima met een ketting (met een kruis of halve maan eraan ofzo).
Ja, in mijn jaar zie ik ze ook. Maar een arts met een hoofddoek heb ik dan nog nooit gezien, terwijl dat toch het logische gevolg van de studenten met hoofddoek zou zijnquote:Op donderdag 7 mei 2009 16:35 schreef June. het volgende:
[..]
In mijn jaar zijn er wel een paar. Ik weet het ook niet, ik vind het eigenlijk ook niet netjes. Prima als je je geloof wil uiten, maar m.i. kan dat ook prima met een ketting (met een kruis of halve maan eraan ofzo).
Ik heb wel eens een co met een hoofddoek gezien. Een witte hoofddoek! Goede match met haar jas. Zag er best natuurlijk uit.quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:03 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ja, in mijn jaar zie ik ze ook. Maar een arts met een hoofddoek heb ik dan nog nooit gezien, terwijl dat toch het logische gevolg van de studenten met hoofddoek zou zijn
Dat horloge kan idd ècht nietquote:
Nou nou, wat een vondstquote:Op donderdag 7 mei 2009 22:16 schreef harry-de-aso het volgende:
[..]
Ik heb wel eens een co met een hoofddoek gezien. Een witte hoofddoek!
Daar heb je dan natuurlijk wel een beetje gelijk in.quote:Op donderdag 7 mei 2009 22:22 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Dat horloge kan idd ècht niet
Die ring trouwens ook niet.
In de meeste perifere ziekenhuizen vormen specialisten een maatschap, een apart bedrijf dus. De patiënt (zijn verzekeraar) moet betalen voor het loon van de specialist + alle kosten van het ziekenhuis, en dat wordt meestal weer gecombineerd tot 1 diagnose-behandelcombinatie. Bij de academische ziekenhuizen zijn de specialisten in loondienst en werkt het net zoals ieder ander bedrijf, meestel verdeelt in aparte business units en een facilitair bedrijf.quote:Op donderdag 7 mei 2009 22:43 schreef Zwansen het volgende:
Weet iemand hoe het zit met bijvoorbeeld de budgetten binnen een ziekenhuis? Heeft elke aparte chirurg bijvoorbeeld een eigen budget oid?
En waar zou ik meer info kunnen vinden op internet? Zou zoiets ergens op de site van VUmc staan?
Thnx. Onlangs vertelde een chirurg van het VUmc mij dat als hij iets moet aanschaffen (een klem bv.) en als mede door die aankoop de patient minder lang in het ziekenhuis hoeft te blijven, hij niets terug ziet van die bespaarde kosten die het ziekenhuis heeft vanwege een minder lang ziektebed. Want die bespaarde kosten hebben weer te maken met een heel ander budget.quote:Op donderdag 7 mei 2009 22:50 schreef dotKoen het volgende:
[..]
In de meeste perifere ziekenhuizen vormen specialisten een maatschap, een apart bedrijf dus. De patiënt (zijn verzekeraar) moet betalen voor het loon van de specialist + alle kosten van het ziekenhuis, en dat wordt meestal weer gecombineerd tot 1 diagnose-behandelcombinatie. Bij de academische ziekenhuizen zijn de specialisten in loondienst en werkt het net zoals ieder ander bedrijf, meestel verdeelt in aparte business units en een facilitair bedrijf.
Maar gelukkig ben ik geen ziekenhuisbestuurder, dus hoe het exact zit weet ik niet. Wellicht staat er iets in de jaarverslagen van ziekenhuizen? Oh en clubs als de VVAA (ja, die van mijn lijfblad Arts & Auto) kunnen je misschien ook wat vertellen.
Dat hoor ik inderdaad vaker. Ook tussen ziekenhuizen, verzekeraars en de staat. Prof. Bas Bloem (neuroloog) vertelde mij eens dat zijn Zorg 2.0-project ParkinsonNet jaarlijks ¤40 miljoen aan zorguitgaven bespaart, maar dat het UMC St Radboud daar niets van terugziet.quote:Op donderdag 7 mei 2009 22:59 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Thnx. Onlangs vertelde een chirurg van het VUmc mij dat als hij iets moet aanschaffen (een klem bv.) en als mede door die aankoop de patient minder lang in het ziekenhuis hoeft te blijven, hij niets terug ziet van die bespaarde kosten die het ziekenhuis heeft vanwege een minder lang ziektebed. Want die bespaarde kosten hebben weer te maken met een heel ander budget.
Dit zou volgens hem ten koste kunnen gaan van de drang naar effectief en efficient werken. Weet iemand daar meer over?
Ookal coschappen in het 3e jaar?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 18:21 schreef Pluizel het volgende:
Hoppaa! vanmorgen de eerste van de 3 toetsen van dit blok gedaan, en ik heb 79% goed! Nog 2, en dan is het hallo co-schappen!
Uh, nee, ik ben van 06, dus 3e jaars nu.quote:
Ja dat zeg ikquote:Op vrijdag 8 mei 2009 22:38 schreef Pluizel het volgende:
[..]
Uh, nee, ik ben van 06, dus 3e jaars nu.
Zo dat was langquote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:22 schreef intoxicated het volgende:
Om 22:45 nog een taalbarrière binnen krijgen... Als je dienst om 08:15 begonnen was en eigenlijk tot 23:00 zou duren. Ik ben nu net 5 minuten thuis.
Maar het was wel heel leuk vandaag
Nee, er wordt ons advies gegeven door een ervaringsdeskundige.quote:Op zondag 10 mei 2009 13:14 schreef Pluizel het volgende:
^
Uhh, worden we nu allemaal terecht gewezen?![]()
In Nijmegen kunnen derdejaars (ik dus) vanaf juli meeloten en dan als je geluk hebt kun je ook in september beginnen. Ligt er een beetje aan hoeveel studenten zich aanmelden voor de eerste verdeling.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:22 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik
Of bedoelde je starten met co-schappen volgend jaar? Uit je post maakte ik nl op dat je nu of binnenkort al zou beginnen. (In Leiden beginnen co-schappen pas halverwege het 4e jaar).
Inderdaad.quote:Op zondag 10 mei 2009 13:21 schreef starla het volgende:
[..]
Nee, er wordt ons advies gegeven door een ervaringsdeskundige.
Ik heb idd 2 volle jaren co-schappen. het eerste jaar van m'n master doe ik m'n junior co-schappen, wat inhoudt dat ik steeds eerst 5 weken training heb rondom een bepaald thema (bijv. het bewegingsapparaat) en daarna 5 weken de kliniek in ga, verspreid over 5 ziekenhuis in en om groningen. Het tweede jaar ga ik een jaar lang naar een ander ziekenhuis in het noordoosten voor mijn senior co-schappen (waar ook de keuze co-schappen in zitten), en in het 6e jaar heb ik een half jaar wetenschappelijke stage en een half jaar semi-artsstage.quote:Op zondag 10 mei 2009 13:59 schreef Repeat het volgende:
Maar hebben jullie dan 2 volle jaren co-schappen oid? Wij anderhalf; de 2e helft van het 4e jaar en het hele 5e jaar. 6e jaar is dan voor keuzeco-schappen, wetenschapsstage ed.
Ik word iig wel geleerd de hele biopsychosociale impact van een aandoening te bekijken (SCEGS). In dat opzicht kijken we naar de hele mens. Medisch-inhoudelijk kijken we (natuurlijk) meer naar de aandoening.quote:Op zondag 10 mei 2009 19:28 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Inderdaad.![]()
Ik ben ervan overtuigd dat er de meeste artsen technisch heel goed zijn en veel aandoeningen kunnen genezen. Het is mijn ervaring dat er daarnaast veel dingen fout gaan omdat ze geen mensen genezen.![]()
Volgens mij leren we dat niet echt. Denk dat je dat meer leert door ervaring op te doen en vervolgens van gedachte te wisselen met collega's en docenten.quote:Hierboven had ik het over het ziekenhuis, maar het geldt net zogoed voor huisartsen.
Wat ik me dus afvraag: Leren jullie omgaan met het verschil tussen meeleven en je werk mee naar huis nemen?
Die balans vinden lijkt mij namelijk een van de moeilijkste dingen van het vak.
Ik vind het slecht dat je dat niet leert. Als iedereen ervan uitgaat dat je dat maar moet kunnen en dat het erbij hoort, leer je niks van uitwisselen. Dan ligt het maar helemaal aan de groepscultuur of je wat leert.quote:Op zondag 10 mei 2009 20:55 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik word iig wel geleerd de hele biopsychosociale impact van een aandoening te bekijken (SCEGS). In dat opzicht kijken we naar de hele mens. Medisch-inhoudelijk kijken we (natuurlijk) meer naar de aandoening.
[..]
Voor zover ik begrijp kijk je dan naar de invloed van de klacht op de mens en vice versa. Je kijkt niet naar hoe de mens zelf in elkaar zit.
Bv: als ik een hoge pijngrens heb en ik zeg: ik heb de laatste tijd best wel pijn rechtsonder in mijn buik. Dan kan je me misschien naar huis sturen met een pijnstiller. Later hoor je dat..... juist, zoiets.
Volgens mij leren we dat niet echt. Denk dat je dat meer leert door ervaring op te doen en vervolgens van gedachte te wisselen met collega's en docenten.
Oh, op die manier. Ja, dat hoort toch gewoon bij het diagnostisch proces? Je kent echter lang niet altijd de patient zo goed dat je dergelijke info hebt om in overweging te nemen.quote:
tja, ik denk dat veel van dergelijke 'professionele vorming' toch het meest in de kliniek plaatsvindt. We worden wel geleerd op een nuttige manier over ons gedrag na te denken en te praten. Ik zie ook niet echt hoe we dergelijke dingen goed in een college of uit een boek moeten leren.quote:Ik vind het slecht dat je dat niet leert. Als iedereen ervan uitgaat dat je dat maar moet kunnen en dat het erbij hoort, leer je niks van uitwisselen. Dan ligt het maar helemaal aan de groepscultuur of je wat leert.
Oh jawel hoor, heb al meerdere van dergelijke colleges en werkgroepen achter de rug. Is hier in Nijmegen nogal een gehyped onderwerp.quote:
Leren jullie ook niks, al is het maar een uur, over het verschil in omgaan met ziekten en artsen in andere culturen?
Nou, dit is enkel de ervaring van 1 student aan 1 faculteit, n=1 noemen we dat ;-). Maar in het algemeen denk ik dat de artsen die nu worden opgeleid veel weten van de 'zachte' kant van de geneeskunde. Gevaar is dat soms wellicht de kennis wat achterblijft. Dat, samen met het soms weinig patiënt-gericht handelen van zorgorganisaties, is mi. wat verbeterd moet worden om (nog) betere zorg in Nederland te krijgen.quote:Op zondag 10 mei 2009 22:08 schreef krakkemieke het volgende:
Ok, ik ben gerustgesteld over de toekomstige artsen.![]()
Bedankt voor jullie antwoorden en veel succes!
Ik weet niet of Starla aan dezelfde faculteit studeert, maar volgens mij is het n=2.quote:Op maandag 11 mei 2009 09:46 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Nou, dit is enkel de ervaring van 1 student aan 1 faculteit, n=1 noemen we dat ;-). Maar in het algemeen denk ik dat de artsen die nu worden opgeleid veel weten van de 'zachte' kant van de geneeskunde. Gevaar is dat soms wellicht de kennis wat achterblijft. Dat, samen met het soms weinig patiënt-gericht handelen van zorgorganisaties, is mi. wat verbeterd moet worden om (nog) betere zorg in Nederland te krijgen.
Nou, ik bedoel meer het 'middenkader', medisch en verpleegkundig hoofden van afdelingen of poliklinieken. Ik vind dat de organisatie daar vaak niet efficiënt en daarmee patiëntvriendelijk genoeg is.quote:Op maandag 11 mei 2009 20:49 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ik weet niet of Starla aan dezelfde faculteit studeert, maar volgens mij is het n=2.![]()
Bedoel je met zorgorganisaties de besturen van ziekenhuizen ed?
Dan ben ik het met je eens.
Het zijn dus geen 2 volle jaren co-schappen, maar ook gewoon anderhalf. Die periodes in het KTC kun je geen co-schappen noemen. En volgens mij heeft Leiden al die trainingsblokken voor de co-schappen aan en niet om en om zoals wij in Groningen.quote:Op zondag 10 mei 2009 19:48 schreef Pluizel het volgende:
[..]
Ik heb idd 2 volle jaren co-schappen. het eerste jaar van m'n master doe ik m'n junior co-schappen, wat inhoudt dat ik steeds eerst 5 weken training heb rondom een bepaald thema (bijv. het bewegingsapparaat) en daarna 5 weken de kliniek in ga, verspreid over 5 ziekenhuis in en om groningen. Het tweede jaar ga ik een jaar lang naar een ander ziekenhuis in het noordoosten voor mijn senior co-schappen (waar ook de keuze co-schappen in zitten), en in het 6e jaar heb ik een half jaar wetenschappelijke stage en een half jaar semi-artsstage.
Nu ik het zo typ voelt het eigenlijk nog heel ver weg, terwijl ik over 4 maand al begin
Jup, ik hoop dat de volgende de laatste is voor mij. (Ik moet gemiddeld een 5 hebben voor deze en de volgende).quote:
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 21:29 schreef dotKoen het volgende:
Diclofenac
Het moet ook niet gekker worden zeg ...
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 21:59 schreef intoxicated het volgende:
Weet iemand precies hoe de financiële afhandeling van zorgkosten van principieel niet verzekerden werkt? Ik heb namelijk altijd begrepen dat die jaarlijks ~1300 euro extra belasting betalen aan een fonds dat zorgkosten betaalt (ergo, gewoon een verzekering). Maar ik hoorde gisteren dat dat niet zo zou zijn. Krijgen die mensen zelf een rekening van het ziekenhuis die ze evt kunnen declareren (wat ze vervolgens niet doen), of gaat de rekening rechtstreeks naar dat fonds? Iemand enig idee?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |