quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:32 schreef intoxicated het volgende:
Heeft iemand nog leuke ideeën voor een totaal misplaatste 1 april-grap in de kliniek?
quote:BRUSSEL - Een ziekenhuis in Brussel heeft bij darmonderzoek per ongeluk geen water gebruikt maar een bijtend ontsmettingsmiddel. Vier patiënten hebben ernstige brandwonden opgelopen aan hun darmen.
Meneer na bloedonderzoek is gebleken dat u HIV heeft.......1 april!!!!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:32 schreef intoxicated het volgende:
Heeft iemand nog leuke ideeën voor een totaal misplaatste 1 april-grap in de kliniek?
Verstandigquote:Op woensdag 1 april 2009 18:48 schreef intoxicated het volgende:
Uiteindelijk maar geen grapjes gemaakt
Trauma chirurg zou denk meer passen gok ik zo zonder je te kennenquote:Op donderdag 2 april 2009 12:36 schreef dotKoen het volgende:
Ik denk dat ik maar orthopedisch chirurg moet worden ... Had zonder het voor te bereiden een computerpracticum fracturen goed gemaakt. En ik vind het nog leuk ook, had ik niet verwacht.
Gezellig ...quote:Gisterenmiddag is een 43-jarige man in Nijmegen aangehouden nadat hij een arts in elkaar heeft geslagen. Dit gebeurde tijdens het spreekuur in het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ). De man sloeg de dokter enkele keren in zijn gezicht nadat hij boos werd vanwege een uitspraak van de dokter.
De verdachte werd vervolgens aangehouden en op het politiebureau verhoord. CWZ heeft de Nijmegenaar vijf jaar toegang tot het ziekenhuis ontzegd.
Man mishandelt arts
quote:Op donderdag 2 april 2009 17:05 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Trauma chirurg zou denk meer passen gok ik zo zonder je te kennen
''En hoe voel je je daarbij?''quote:
Waarom? Je moest zeker als proefpersoon fungeren voor het inbrengen van een blaaskatheter bij een zogenaamde acute retentieblaas?quote:
Toch niet in Nijmegen? Dan heb ik je namelijk gezienquote:Op zaterdag 4 april 2009 11:55 schreef starla het volgende:
Gisteren op de SEH, iemand met retentie waarschijnlijk obv van caudasyndroom
Voorgeschiedenis? Medicatie? Intoxicaties?quote:Op zaterdag 4 april 2009 22:27 schreef dotKoen het volgende:
Wat voor extra anamnestische gegevens willen jullie, welk aanvullend onderzoek? (waarschuwing: weet de definitieve diagnose niet, pt lag nog op SEH toen ik wegging. Ook exacte labwaarden heb ik niet overgenomen, weet wel of het verhoogd/verlaagd dan wel normaal is)).
Blanco voorgeschiedenis, afgezien van een klier in lies die gezien is door HA, maar niets mee gedaan (heb klier ook niet zelf gezien). Geen medicatie. Pt geeft aan de vorige dag veel (van 15:00 tot 04:00, >30 glazen, maar ik gok dat het meer was) bier te hebben gedronken, maar geen andere middelen te hebben gebruikt.quote:Op zondag 5 april 2009 00:14 schreef starla het volgende:
[..]
Voorgeschiedenis? Medicatie? Intoxicaties?
Klachten begonnen ongeveer 2 uur geleden (15:00), en vooral tachypneu is volgens vriend die mee was minder geworden. Tintelingen in handen zijn zelfde gebleven, droge mond is klacht waar pt steeds over klaagt. Parameters blijven ongeveer gelijk, pt blijft paniekerig, geagiteerd en erg gespannen.quote:Wanneer klachten begonnen? Erger geworden? Eerder gehad?
Pt kan niet goed aangeven wat er met z'n thorax aan de hand is, wijst naar retrosternaal. Het doet niet echt pijn, meer een drukkend gevoel. Niet misselijk, geen overgeven. Wel wat zweten. Patient is bang, maar kan niet aangeven waarvoor.quote:PODB? Vegetatieve verschijnselen? Gevoel van naderend onheil?
Ja, palpitaties, maar dat vind ik niet zo gek met HF 130 in rust. Geen orthopneu, hoewel pt wel liever blijft zitten (maar niet aangeeft dat dat komt door kortademingheid). Wel wat dyspneu, niet duidelijk gekoppeld aan inspanning.quote:Palpitaties? Ortopneu? Dyspnée d'effort en die hele shizzle, Dyspneu?
Geen pijn bij ademhaling, geen hoesten, Temp 38,1. Mictie en def niet veranderd.quote:Pijn bij ademhaling? Hoesten? Koorts? Mictie? Def?
Kijk, nu wordt het leuk. Bloedgassen geven een duidelijk hyperventilatoir beeld. ECG: sinustachycardie.quote:Interne lab + bloedgas, SaO2 + ECG.
Dat is inderdaad ongeveer waar de SEH-arts ook mee kwam. CRP was normaal, leuko's uit mijn hoofd ook, weet ik niet zeker meer. Tropo is idd herhaald door assistent cardio, maar heb ik geen uitslag meer van gezien. Assistent interne kwam en dacht nog aan een cocaine-intox, maar test daarop duurt (blijkbaar?) lang. Assistent interne vroeg de oogheelkunde in huis voor een fundoscopie (die daar niet zo blij mee wasquote:Op zondag 5 april 2009 12:19 schreef starla het volgende:
1) druk op thorax + tachypneu + tachycardie + transpireren
DD/ angina pectoris met hyperventilatie uit angst, hyperventilatie geisoleerd, MI (niet bewezen op ECG, verhaal is niet helemaal klassiek, troponine negatief maar na 2 uur is het zinloos om die te prikken).
2) leverfunctiestoornissen
DD/ alcoholabusus, cholestase, toxische (viraal) hepatitis, cirrose (niet helemaal duidelijk uit lab, zou nog gGT willen weten en welke meer verhoogd is, ASAT of ALAT)
3) hyperglycemie
DD/ stress-respons, diabetes (je zou nog gly-Hb kunnen doen, valt de hyperglycemie wel mee dan via HA laten vervolgen)
Dilemma's
- subfebriel + tachypneu + tachycard voldoet aan criteria van SIRS. Leuko's en CRP zijn niet gedaan?
- aspecifieke thoracale pijnklachten met een normaal ECG en een tropo waar je geen fuk aan hebt
- leverfunctiestoornissen
Ik zou in overleg met cardioloog troponine na nog eens 4 uur willen bepalen. Hij mag patient opnemen,
icc interne voor leverfunctiestoornissen + bloeddrukregulatie + glucoseregulatie. Hij zou in dit opzicht
beter op interne kunnen liggen, maar wil hem toch liever eventjes goed in de gaten houden.
quote:Op zondag 5 april 2009 12:34 schreef dotKoen het volgende:
en nadat de SEH-arts hem streng had toegesproken dat hij toch echt iets moest gaan vertellen kwam zijn vriend dan toch maar even vertellen dat patiënt een verstandelijke handicap had ...
Bij een normaal natrium!? En ik neem aan dat je ADH bedoelt?quote:Op zondag 5 april 2009 20:40 schreef iofn het volgende:
SIADH op basis van een ACTH-producerende Pancoast-tumor met levermetastasen, duidelijk.
Haha okequote:Op zondag 5 april 2009 22:31 schreef iofn het volgende:
Ik had SIADH en ACTH-producerende tumor apart moeten noemen, waarbij de ectopische ACTH productie de hyponatriemie veroorzaakt door SIADH opheft.
Sorry, ik ben verpest door het Utrechtse systeem waar ik overal een pancoast-tumor of pheochromocytoom achter moet zoeken. Dan ga je dit soort dingen roepen.
Bij Cushing heb je een overschot aan cortisol. De cortisolspiegel is dan zo hoog dat het nu ook als aldosteron kan fungeren. Het heeft dan wel de werking van aldosteron, maar het kan elkaar niet opheffen.quote:Op zondag 5 april 2009 23:03 schreef iofn het volgende:
Heeft ACTH geen zwak aldesteron-stimulerende werking?
quote:Op maandag 6 april 2009 11:14 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik ga eigenlijk nooit naar de dokter, omdat mijn moeder verpleegkundige is![]()
Voor iedere mentor een eigen, uit het leven gegrepen, rectaal corpus alienum. En de kinders dan niet vertellen wat de grap is, als ze in groepje 'Gloeilamp' of 'Bierfles' zitten. 10 punten voor de eerste die de overeenkomst herkent.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:57 schreef MaxC het volgende:
Heeft iemand nog een leuk idee voor thema voor mentorpappa bij de Intro?![]()
quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:00 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Voor iedere mentor een eigen, uit het leven gegrepen, rectaal corpus alienum. En de kinders dan niet vertellen wat de grap is, als ze in groepje 'Gloeilamp' of 'Bierfles' zitten. 10 punten voor de eerste die de overeenkomst herkent.
als je mentor wilt worden moet je je thema ook zelf verzinnenquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:57 schreef MaxC het volgende:
Heeft iemand nog een leuk idee voor thema voor mentorpappa bij de Intro?
Uhm is er bij jullie geen introductie commissie of iets dergelijks, die een thema verzint? In Utrecht is dit tenminste wel zo, ik kan het weten, want heb hem zelf vorig jaar verzonenquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:57 schreef MaxC het volgende:
Heeft iemand nog een leuk idee voor thema voor mentorpappa bij de Intro?
quote:Op 6 mei 11.30 uur, collegezaal 1, is een voorlichtingsbijeenkomst over de regeling Instroom Coschappen voor derde jaars studenten en overige geinteresseerden.
In Groningen is er ook wel een centraal thema, maar daarnaast worden alle studenten verdeeld in groepjes van 10, die elk worden begeleid door 2 mentoren. En ieder mentorgroepje heeft een eigen thema, of iig een eigen stijl met een eigen gadget. Zo heb ik in m'n eerste jaar een week lang met een grote klok om m'n nek gehangen, omdat het thema "bling bling" was.quote:Op woensdag 8 april 2009 09:26 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Uhm is er bij jullie geen introductie commissie of iets dergelijks, die een thema verzint? In Utrecht is dit tenminste wel zo, ik kan het weten, want heb hem zelf vorig jaar verzonen
Netjes!!!quote:Op woensdag 8 april 2009 17:50 schreef Pluizel het volgende:
en iets heel anders: vandaag m'n mondeling van blok 3.3 even ingetikt met een 8Moest een DD, anamnese en LO maken bij 2 casussen, eentje over een man met een SOA en eentje over een suffe baby (als in minder wakker, niet als in saai) die meningitis bleek te hebben.
Nu alleen nog het tentamen dinsdag
Ongelofelijk, wat een idioot. Hoop toch zeker dat ze hem geen artsentitel geven.quote:De zaak. Een co-assistent bij de afdeling gynaecologie doet bij twee vrouwelijke patienten pre-operatief onderzoek, naar bloeddruk en de conditie van hart en longen. De man verricht echter ook nog extra onderzoek. Hij betast de borsten en doet een inwendig vaginaal onderzoek. Daarbij maakt hij suggestieve seksuele opmerkingen en vraagt hij naar de oorzaak van de klachten. De twee vrouwen doen daarop aangifte. Zowel de rechtbank, het Gerechtshof als de Hoge Raad spreken de arts vrij. Het (onafhankelijk) Openbaar Ministerie bij de Hoge Raad betoogt dat er duidelijk sprake was van ontucht. Het oordeel van de lagere rechters zou “volkomen onbegrijpelijk” zijn.
Wat deed de arts in opleiding? Alle rechters gaan ervan uit dat de verklaringen van de slachtoffers over de co-assistent juist zijn. Deskundigen noemen diens onderzoek aan de borsten en vagina van de vrouwen niet noodzakelijk, niet professioneel, en overbodig. De man informeerde naar seksuele voorkeur, standjes, intieme ervaringen en noemde een van de patienten “lekker wijf” die hij “de kleren van het lijf” zou scheuren als zij zou willen buikdansen. Waarbij hij informeerde of ze “al nat” was.
Wat voert de co-assistent aan? Dat de regels over zijn bevoegdheid onduidelijk waren en het pre-operatief onderzoek ruimte liet om extra vragen te mogen stellen. Hij vond zijn begeleiding gebrekkig. Bovendien hielden zijn opleiders geen rekening met zijn “bijzondere positie”. De co-assistent had in het buitenland al jaren gepraktiseerd als bevoegd arts en moest voor z’n Nederlandse bevoegdheid zijn opleiding overdoen. Hij voelde zich daardoor gekrenkt, maar was ook extra ijverig en leergierig. Mede daarom zou hij geen overleg met de gynaecoloog hebben gepleegd.
Hoe oordelen rechtbank en hof? Het is juridisch niet duidelijk of er opzet in het spel was. Het ging om medische handelingen waartoe hij weliswaar niet bevoegd was, maar de voorschriften daarover waren ten minste onduidelijk. Het toezicht was routinematig. Zijn handelen kwam voort uit een zekere gedrevenheid. Zijn eigenmachtigheid is hem te verwijten net als zijn “onhandige en gebrekkige” communicatie. Maar van opzet tot ontucht kan alles bijeen niet worden gesproken.
Hoe kijkt justitie naar de feiten? Volgens de advocaat-generaal bij de Hoge Raad is een intieme handeling door een dokter ontucht wanneer feitelijk is vast te stellen dat er een seksueel motief is, “waardoor de medische context van het onderzoek volledig wordt overschaduwd”. Daarvan was hier sprake. Diens opmerkingen noemt de advocaat-generaal “doelgerichte seksuele provocaties en naar objectieve maatstaf kwetsend”. De redenering van de rechters dat er sprake was van een overijverige leerling-arts die zich onhandig uitdrukt zou bij iedereen “op ongeloof en onbegrip kunnen rekenen”. Er is ook sprake van opzet omdat de opmerkingen van de arts “rechtstreeks getuigen van [zijn] bedoelingen om seksueel misbruik van hen te maken”.
Wat zegt de Hoge Raad? Die vindt de redenering van de rechters wel begrijpelijk en laat het vonnis in stand.[
Bron: http://weblogs.nrc.nl/web(...)coloog-in-opleiding/
Dat ie een VT doet kan me erg weinig schelen (hoewel inderdaad volgens de twee gehoorde deskundigen-gynacologen onnodig was), dat hij vervolgens pte vraagt wat haar favoriete standje is, of ze al nat is en meedeelt dat hij haar een lekker wijf vindt, is absoluut een een stap te ver. Maakt niet uit hoe weinig begeleiding je krijgt of uit welke middeleeuwse cultuur je komt, als je dat in je hoofd haalt mag je nooit meer een patient zien.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:40 schreef intoxicated het volgende:
In dit geval is het vanwege die opmerkingen natuurlijk overduidelijk dat die vent veel te ver is gegaan, maar ik vind dit soort uitspraken toch wel erg tricky. Ik kan me in Leiden zo 10 professoren voor de geest halen die ons er tijdens colleges aan herinnerden dat zo'n beetje elke klacht een reden is voor een RT + VT, zeker als co-assistent, waarna ze een leuke anekdote over een jarenlang gemist prostaatcarcinoom of een gynaecologische tumor noemen, bij een patiënt die om andere redenen door vele co's gezien is en waarbij nooit een toucher is verricht.
Vrij recent hoorde ik van een co die Interne had gelopen in een ziekenhuis waar de regel geldt: "Bij elke patiënt met buikklachten een RT en als je dat niet gedaan hebt krijg je later op je kop". Die co heeft dat vervolgens met de beste bedoelingen bij een volgend coschap in de praktijk gebracht op een patiënt die daar om verschillende redenen absoluut niet geschikt voor was, wat tot vervelende consequenties heeft geleid.
Dus ja, een beetje meer eenduidigheid in het beleid en het duidelijk communiceren daarvan is soms geen overbodige luxe.
De opmerkingen gingen te ver idd, maar je kan toch niet zeggen dat een bepaald onderzoek nutteloos was? Als hij als assistent nou een bepaalde dd had waarbij een VT noodzakelijk om onderscheid te maken, dan kan je achteraf niet gaan zeggen dat het onnodig was, daarvoor moet je eerst naar de dd kijken.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:43 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat ie een VT doet kan me erg weinig schelen (hoewel inderdaad volgens de twee gehoorde deskundigen-gynacologen onnodig was), dat hij vervolgens pte vraagt wat haar favoriete standje is, of ze al nat is en meedeelt dat hij haar een lekker wijf vindt, is absoluut een een stap te ver. Maakt niet uit hoe weinig begeleiding je krijgt of uit welke middeleeuwse cultuur je komt, als je dat in je hoofd haalt mag je nooit meer een patient zien.
Vandaar dat er ook deskundigen zijn om dit te beoordelen. Die zeggen dat het nutteloos was, dan is het dat ook.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:54 schreef Asgard het volgende:
[..]
De opmerkingen gingen te ver idd, maar je kan toch niet zeggen dat een bepaald onderzoek nutteloos was? Als hij als assistent nou een bepaalde dd had waarbij een VT noodzakelijk om onderscheid te maken, dan kan je achteraf niet gaan zeggen dat het onnodig was, daarvoor moet je eerst naar de dd kijken.
Ik mag toch hopen dat zoiets dan van te voren aan de patient medegedeeld en gevraagd wordt, anders zouden die co en begeleider toch wel een vuiltje hebben als ik dit zou ontdekken hoor. Alsjeblieft zegquote:Op woensdag 8 april 2009 21:52 schreef intoxicated het volgende:
Of dacht je echt dat je op de poli Urologie veel toevoegt met je RT bij een patiënt met een histologisch bewezen prostaatca, waarvan de uitslag van de MRI al in het statusmapje zit?
Ah, dus als ik als broekie een iets anders dd opstel en het aanvullend onderzoek doe dat ik nodig acht dan wat een ervaren arts met een andere dd zou doen is dat genoeg om mij voor de tuchtraad te krijgen?quote:Op woensdag 8 april 2009 21:59 schreef Repeat het volgende:
[..]
Vandaar dat er ook deskundigen zijn om dit te beoordelen. Die zeggen dat het nutteloos was, dan is het dat ook.
Ik kan me trouwens meer opwinden over het oordeel van zo'n rechter dan over het gedrag van die vent. Dat ze zo iemand vrijspreken...
Broekie als in co-assistent? Co-assistenten zijn natuurlijk niet tuchtrechtelijk vervolgbaar.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:23 schreef Asgard het volgende:
[..]
Ah, dus als ik als broekie een iets anders dd opstel en het aanvullend onderzoek doe dat ik nodig acht dan wat een ervaren arts met een andere dd zou doen is dat genoeg om mij voor de tuchtraad te krijgen?
Nee, gewoon een arts-assistent met weinig ervaringquote:Op woensdag 8 april 2009 22:32 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Broekie als in co-assistent? Co-assistenten zijn natuurlijk niet tuchtrechtelijk vervolgbaar.
En het idee van tuchtraad is natuurlijk of een gemiddelde arts redelijkerwijs hetzelfde gehandeld zou kunnen hebben, oid.
http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskundequote:Op zaterdag 11 april 2009 20:59 schreef harry-de-aso het volgende:
Ik zou graag een linkje aan de OP toevoegen naar de site die ik laatst met een aantal mede co's heb opgericht. Bij wie moet daarvoor zijn?
Waarom zou je in godsnaam aan zo'n knakenuniversiteit gaan studerenquote:Op zondag 12 april 2009 02:26 schreef nourguy01 het volgende:
Hoi,
Na een beetje googlen ben ik verschillende universiteiten tegen gekomen waar je een M.D. (doctor of medicine) kunt halen.
Zoals http://www.saba.edu/ of St. Martinus University.
Wat ik graag wil weten is kun je na het behalen van je diploma bij 1 van deze universiteiten gewoon hier in Nederland werken?
(En ja ik weet dat ze ongelofelijk duur zijn.)
bij hemolyse zou ik juist een verhoogd reticulocytengetal verwachten (tenzij er natuurlijk heeeeeel acuut massale hemolyse is, maar ik weet niet of dat zo kan *kijkt collega's vragend aan*), dus vandaar dat het antwoord onwaar is.quote:Op maandag 13 april 2009 16:36 schreef MaxC het volgende:
Bah, morgen tentamen
Deze vraag snap ik trouwens niet:
Ongeconjugeerde hyperbilirubinemie met een normaal reticulocytengetal wijst op hemolyse.
A) Waar
B) Onwaar
Ik zou zeggen waar, iemand die snapt waarom het onwaar is?
inderdaad, die vraag is vrij recht toe recht aanquote:Op maandag 13 april 2009 16:56 schreef Pluizel het volgende:
bij hemolyse zou ik juist een verhoogd reticulocytengetal verwachten
Wat een slechte vraag. Ten eerste is de oorzaak van alleen een ongeconjugeerde hyperbilirubinemie "altijd" hemolyse (afgezien bij neonaten en erfelijke stoornissen). Ten tweede kan het alle kanten op wat betreft het reticulocytengetal. Waarvan verhoogd en normaal het meest voorkomen. Daarom hoort het zowel thuis in de DD van een normo- en macrocytaire anemie. Het is maar net hoe het beenmerg er op reageert. Vooral bij acute hemolyse is het beenmerg niet in staat om dit meteen te compenseren.quote:Op maandag 13 april 2009 16:36 schreef MaxC het volgende:
Bah, morgen tentamen
Deze vraag snap ik trouwens niet:
Ongeconjugeerde hyperbilirubinemie met een normaal reticulocytengetal wijst op hemolyse.
A) Waar
B) Onwaar
Ik zou zeggen waar, iemand die snapt waarom het onwaar is?
Wou net zeggen...vergeet Gilbert en Crigel-Najjar niet!quote:Op maandag 13 april 2009 17:33 schreef DDM het volgende:
(afgezien bij neonaten en erfelijke stoornissen
Precies, stof is al een tijd geleden maar kon me de link ongeconjugeerde hyperbilirubinemie --> Hemolyse nog wel herinneren.quote:Op maandag 13 april 2009 17:33 schreef DDM het volgende:
[..]
Wat een slechte vraag. Ten eerste is de oorzaak van alleen een ongeconjugeerde hyperbilirubinemie "altijd" hemolyse (afgezien bij neonaten en erfelijke stoornissen). Ten tweede kan het alle kanten op wat betreft het reticulocytengetal. Waarvan verhoogd en normaal het meest voorkomen. Daarom hoort het zowel thuis in de DD van een normo- en macrocytaire anemie. Het is maar net hoe het beenmerg er op reageert. Vooral bij acute hemolyse is het beenmerg niet in staat om dit meteen te compenseren.
waddefak zijn dat ? Introductiecoschappen? ik heb er maar ééntje gehad van drie weken...quote:Op woensdag 15 april 2009 22:16 schreef DDM het volgende:
Junior co-schappen!
Nee hoor! Onderzoek is naatje, het interesseert me echt voor geen meter.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:19 schreef MaxC het volgende:
Weer een blok met leeronderzoek
Ben ik de enige Geneeskunde-student die niks heeft met onderzoek doen?
ditoquote:Op donderdag 16 april 2009 23:31 schreef Repeat het volgende:
[..]
Nee hoor! Onderzoek is naatje, het interesseert me echt voor geen meter.
Het staat wel goed op je CV, zegt iedereen altijd.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:31 schreef Repeat het volgende:
[..]
Nee hoor! Onderzoek is naatje, het interesseert me echt voor geen meter.
Geen reden om iets te doen als het je niet boeit imoquote:Op vrijdag 17 april 2009 14:37 schreef harry-de-aso het volgende:
[..]
Het staat wel goed op je CV, zegt iedereen altijd.
Inderdaad, ik vind onderzoek wel erg leuk. Ligt natuurlijk wel een beetje aan het onderwerp etc maar toch.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:41 schreef Repeat het volgende:
[..]
Geen reden om iets te doen als het je niet boeit imo
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |