quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:32 schreef intoxicated het volgende:
Heeft iemand nog leuke ideeën voor een totaal misplaatste 1 april-grap in de kliniek?
quote:BRUSSEL - Een ziekenhuis in Brussel heeft bij darmonderzoek per ongeluk geen water gebruikt maar een bijtend ontsmettingsmiddel. Vier patiënten hebben ernstige brandwonden opgelopen aan hun darmen.
Meneer na bloedonderzoek is gebleken dat u HIV heeft.......1 april!!!!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:32 schreef intoxicated het volgende:
Heeft iemand nog leuke ideeën voor een totaal misplaatste 1 april-grap in de kliniek?
Verstandigquote:Op woensdag 1 april 2009 18:48 schreef intoxicated het volgende:
Uiteindelijk maar geen grapjes gemaakt
Trauma chirurg zou denk meer passen gok ik zo zonder je te kennenquote:Op donderdag 2 april 2009 12:36 schreef dotKoen het volgende:
Ik denk dat ik maar orthopedisch chirurg moet worden ... Had zonder het voor te bereiden een computerpracticum fracturen goed gemaakt. En ik vind het nog leuk ook, had ik niet verwacht.
Gezellig ...quote:Gisterenmiddag is een 43-jarige man in Nijmegen aangehouden nadat hij een arts in elkaar heeft geslagen. Dit gebeurde tijdens het spreekuur in het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ). De man sloeg de dokter enkele keren in zijn gezicht nadat hij boos werd vanwege een uitspraak van de dokter.
De verdachte werd vervolgens aangehouden en op het politiebureau verhoord. CWZ heeft de Nijmegenaar vijf jaar toegang tot het ziekenhuis ontzegd.
Man mishandelt arts
quote:Op donderdag 2 april 2009 17:05 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Trauma chirurg zou denk meer passen gok ik zo zonder je te kennen
''En hoe voel je je daarbij?''quote:
Waarom? Je moest zeker als proefpersoon fungeren voor het inbrengen van een blaaskatheter bij een zogenaamde acute retentieblaas?quote:
Toch niet in Nijmegen? Dan heb ik je namelijk gezienquote:Op zaterdag 4 april 2009 11:55 schreef starla het volgende:
Gisteren op de SEH, iemand met retentie waarschijnlijk obv van caudasyndroom
Voorgeschiedenis? Medicatie? Intoxicaties?quote:Op zaterdag 4 april 2009 22:27 schreef dotKoen het volgende:
Wat voor extra anamnestische gegevens willen jullie, welk aanvullend onderzoek? (waarschuwing: weet de definitieve diagnose niet, pt lag nog op SEH toen ik wegging. Ook exacte labwaarden heb ik niet overgenomen, weet wel of het verhoogd/verlaagd dan wel normaal is)).
Blanco voorgeschiedenis, afgezien van een klier in lies die gezien is door HA, maar niets mee gedaan (heb klier ook niet zelf gezien). Geen medicatie. Pt geeft aan de vorige dag veel (van 15:00 tot 04:00, >30 glazen, maar ik gok dat het meer was) bier te hebben gedronken, maar geen andere middelen te hebben gebruikt.quote:Op zondag 5 april 2009 00:14 schreef starla het volgende:
[..]
Voorgeschiedenis? Medicatie? Intoxicaties?
Klachten begonnen ongeveer 2 uur geleden (15:00), en vooral tachypneu is volgens vriend die mee was minder geworden. Tintelingen in handen zijn zelfde gebleven, droge mond is klacht waar pt steeds over klaagt. Parameters blijven ongeveer gelijk, pt blijft paniekerig, geagiteerd en erg gespannen.quote:Wanneer klachten begonnen? Erger geworden? Eerder gehad?
Pt kan niet goed aangeven wat er met z'n thorax aan de hand is, wijst naar retrosternaal. Het doet niet echt pijn, meer een drukkend gevoel. Niet misselijk, geen overgeven. Wel wat zweten. Patient is bang, maar kan niet aangeven waarvoor.quote:PODB? Vegetatieve verschijnselen? Gevoel van naderend onheil?
Ja, palpitaties, maar dat vind ik niet zo gek met HF 130 in rust. Geen orthopneu, hoewel pt wel liever blijft zitten (maar niet aangeeft dat dat komt door kortademingheid). Wel wat dyspneu, niet duidelijk gekoppeld aan inspanning.quote:Palpitaties? Ortopneu? Dyspnée d'effort en die hele shizzle, Dyspneu?
Geen pijn bij ademhaling, geen hoesten, Temp 38,1. Mictie en def niet veranderd.quote:Pijn bij ademhaling? Hoesten? Koorts? Mictie? Def?
Kijk, nu wordt het leuk. Bloedgassen geven een duidelijk hyperventilatoir beeld. ECG: sinustachycardie.quote:Interne lab + bloedgas, SaO2 + ECG.
Dat is inderdaad ongeveer waar de SEH-arts ook mee kwam. CRP was normaal, leuko's uit mijn hoofd ook, weet ik niet zeker meer. Tropo is idd herhaald door assistent cardio, maar heb ik geen uitslag meer van gezien. Assistent interne kwam en dacht nog aan een cocaine-intox, maar test daarop duurt (blijkbaar?) lang. Assistent interne vroeg de oogheelkunde in huis voor een fundoscopie (die daar niet zo blij mee wasquote:Op zondag 5 april 2009 12:19 schreef starla het volgende:
1) druk op thorax + tachypneu + tachycardie + transpireren
DD/ angina pectoris met hyperventilatie uit angst, hyperventilatie geisoleerd, MI (niet bewezen op ECG, verhaal is niet helemaal klassiek, troponine negatief maar na 2 uur is het zinloos om die te prikken).
2) leverfunctiestoornissen
DD/ alcoholabusus, cholestase, toxische (viraal) hepatitis, cirrose (niet helemaal duidelijk uit lab, zou nog gGT willen weten en welke meer verhoogd is, ASAT of ALAT)
3) hyperglycemie
DD/ stress-respons, diabetes (je zou nog gly-Hb kunnen doen, valt de hyperglycemie wel mee dan via HA laten vervolgen)
Dilemma's
- subfebriel + tachypneu + tachycard voldoet aan criteria van SIRS. Leuko's en CRP zijn niet gedaan?
- aspecifieke thoracale pijnklachten met een normaal ECG en een tropo waar je geen fuk aan hebt
- leverfunctiestoornissen
Ik zou in overleg met cardioloog troponine na nog eens 4 uur willen bepalen. Hij mag patient opnemen,
icc interne voor leverfunctiestoornissen + bloeddrukregulatie + glucoseregulatie. Hij zou in dit opzicht
beter op interne kunnen liggen, maar wil hem toch liever eventjes goed in de gaten houden.
quote:Op zondag 5 april 2009 12:34 schreef dotKoen het volgende:
en nadat de SEH-arts hem streng had toegesproken dat hij toch echt iets moest gaan vertellen kwam zijn vriend dan toch maar even vertellen dat patiënt een verstandelijke handicap had ...
Bij een normaal natrium!? En ik neem aan dat je ADH bedoelt?quote:Op zondag 5 april 2009 20:40 schreef iofn het volgende:
SIADH op basis van een ACTH-producerende Pancoast-tumor met levermetastasen, duidelijk.
Haha okequote:Op zondag 5 april 2009 22:31 schreef iofn het volgende:
Ik had SIADH en ACTH-producerende tumor apart moeten noemen, waarbij de ectopische ACTH productie de hyponatriemie veroorzaakt door SIADH opheft.
Sorry, ik ben verpest door het Utrechtse systeem waar ik overal een pancoast-tumor of pheochromocytoom achter moet zoeken. Dan ga je dit soort dingen roepen.
Bij Cushing heb je een overschot aan cortisol. De cortisolspiegel is dan zo hoog dat het nu ook als aldosteron kan fungeren. Het heeft dan wel de werking van aldosteron, maar het kan elkaar niet opheffen.quote:Op zondag 5 april 2009 23:03 schreef iofn het volgende:
Heeft ACTH geen zwak aldesteron-stimulerende werking?
quote:Op maandag 6 april 2009 11:14 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik ga eigenlijk nooit naar de dokter, omdat mijn moeder verpleegkundige is![]()
Voor iedere mentor een eigen, uit het leven gegrepen, rectaal corpus alienum. En de kinders dan niet vertellen wat de grap is, als ze in groepje 'Gloeilamp' of 'Bierfles' zitten. 10 punten voor de eerste die de overeenkomst herkent.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:57 schreef MaxC het volgende:
Heeft iemand nog een leuk idee voor thema voor mentorpappa bij de Intro?![]()
quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:00 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Voor iedere mentor een eigen, uit het leven gegrepen, rectaal corpus alienum. En de kinders dan niet vertellen wat de grap is, als ze in groepje 'Gloeilamp' of 'Bierfles' zitten. 10 punten voor de eerste die de overeenkomst herkent.
als je mentor wilt worden moet je je thema ook zelf verzinnenquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:57 schreef MaxC het volgende:
Heeft iemand nog een leuk idee voor thema voor mentorpappa bij de Intro?
Uhm is er bij jullie geen introductie commissie of iets dergelijks, die een thema verzint? In Utrecht is dit tenminste wel zo, ik kan het weten, want heb hem zelf vorig jaar verzonenquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:57 schreef MaxC het volgende:
Heeft iemand nog een leuk idee voor thema voor mentorpappa bij de Intro?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |