Nochtans lijkt mij dit systeem ook zijn gebreken hebben, hoewel het huidige helemaal kant noch wal raakt; het zal sowieso een verbetering zijn. Het probleem met alle cijfers is de relevantie, je kunt beter naar de cijfers kijken die ertoe doen zoals biologie, natuurkunde en scheikunde. Op zich wordt er al naar alle cijfers gekeken in de vorm van de verschillende lotingsgroepen. Tevens zegt het niets over het presteren op de universiteit.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 19:12 schreef Scalenus het volgende:
Ik pleit voor de afschaffing van de numerus fixus en decentrale toelating en in plaats daarvan een systeem waarbij men kijkt naar alle cijfers die iemand op de middelbare school heeft gehaald, exclusief voor gym natuurlijk. Zo kan je zien hoe gemotiveerd iemand is, of iemand over intelligentie beschikt en ook hoe consistent iemand is. Wat je nu ziet is dat scholieren die of te dom of te lui zijn eventjes een eindexamencursusje doen, de antwoorden van de eindexamens erin gestampt krijgen en vervolgens bij de eindexamens hun gemiddelde gaan opkrikken om zo toch ingeloot te worden.
Als jij gewoon NT of NG doet heb je frans en duits1, dat is enkel tekstverklaren met een woordenboek erbij. Biologiecijfers zeggen me veel minder, dat is puur stampen. Voor de vakken frans en duits moet je teksten lezen en tenminste zelf nog een beetje denken.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 20:01 schreef fusionfake het volgende:
Dat franse systeem klinkt interessant. Wat je ook kiest nadelen zullen er waarschijnlijk toch zijn. Als men enkel via motivatie zou kiezen zou er daar ook weer gefraudeerd op kunnen worden. Omkopingen door rijke ouders of wat dan ook. Dit gebeurt dus ook in de VS wat betreft "recommendation letters". In de 4e klas stond ik een 6 voor frans en duits en ik kan daardoor al geen 8 meer gemiddeld staan.
Nu is de vraag wil je behandeld worden door een arts die een 5 voor Frans had en een 9 voor biologie of een arts met een 7 voor Frans en een 7 voor biologie?
Met het huidige systeem zouden ze beiden evenveel kans hebben om ingeloot te worden.
Als je kijkt hoeveel mensen zich nu al aanmelden voor de loting dan weet je dat zo'n Frans systeem in Nederland niet mogelijk is, simpelweg omdat er niet genoeg plek is in de universiteiten om iedereen toe te laten in het eerste jaar.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 20:01 schreef fusionfake het volgende:
Dat franse systeem klinkt interessant. Wat je ook kiest nadelen zullen er waarschijnlijk toch zijn. Als men enkel via motivatie zou kiezen zou er daar ook weer gefraudeerd op kunnen worden. Omkopingen door rijke ouders of wat dan ook. Dit gebeurt dus ook in de VS wat betreft "recommendation letters". In de 4e klas stond ik een 6 voor frans en duits en ik kan daardoor al geen 8 meer gemiddeld staan.
Nu is de vraag wil je behandeld worden door een arts die een 5 voor Frans had en een 9 voor biologie of een arts met een 7 voor Frans en een 7 voor biologie?
Met het huidige systeem zouden ze beiden evenveel kans hebben om ingeloot te worden.
Frans en Duits1 enkel tekstverklaren? Was het maar maar zo'n feestquote:Op zaterdag 2 mei 2009 20:30 schreef Repeat het volgende:
[..]
Als jij gewoon NT of NG doet heb je frans en duits1, dat is enkel tekstverklaren met een woordenboek erbij. Biologiecijfers zeggen me veel minder, dat is puur stampen. Voor de vakken frans en duits moet je teksten lezen en tenminste zelf nog een beetje denken.
Wiskunde of natuurkunde vind ik wat dat betreft ook een betere indicatie, daar kan je het verschil zien tussen slimme mensen en zij die gewoon onwijs hard leren.
Hoezo wiskunde wel dan?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 20:52 schreef Seam het volgende:
Wiskunde en Natuurkunde zijn aardige maatstaven, maar ik vind het cijfer voor Biologie niet echt representatief voor je kunnen bij Geneeskunde.
Wiskunde (en Natuurkunde in mindere mate) heeft vooral met inzicht te maken en toepassen van kennis je hebt. En zelfs al weet je niet alles dan kun je dingen logisch beredeneren of afleiden met de kennis die je wel hebt.quote:
Onzin, er zijn zat mensen die pas later tijdens hun middelbare school tijd ineens het licht zien en harder beginnen met studeren of ineens studeren leuk vinden. Daarnaast komt hier natuurlijk weer het eeuwige hoge cijfers betekent een goede arts argument, maar ik ken zat mensen die hoge cijfers haalden, maar een gedeelte van die mensen zijn ook volledig sociaal incapabel en naar mijn mening dus volledig nutteloos als arts.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 20:35 schreef Scalenus het volgende:
[..]
Ze zullen in Nederland hoe dan ook moeten blijven selecteren, maar het is de vraag op basis waarvan. Ikzelf prefereer een arts die consistent vanaf de brugklas zevens en achten heeft gehaald voor alle vakken dan iemand die op het allerlaatste moment bij de eindexamens negens gaat halen terwijl hij of zij daarvoor met de pet ernaar heeft gegooid.
En als je nu gewoon geen wiskundeknobbel hebt? Als je bijvoorbeeld wel kennis kan toepassen op andere gebieden behalve wiskunde? Iemand niet toelaten omdat hij 45 maal 45 niet binnen 10 seconden kan uitrekenen is een beetje....raarquote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:55 schreef Seam het volgende:
Wiskunde (en Natuurkunde in mindere mate) heeft vooral met inzicht te maken en toepassen van kennis je hebt. En zelfs al weet je niet alles dan kun je dingen logisch beredeneren of afleiden met de kennis die je wel hebt.
Ik kon het niet beter zeggenquote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:01 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Onzin, er zijn zat mensen die pas later tijdens hun middelbare school tijd ineens het licht zien en harder beginnen met studeren of ineens studeren leuk vinden. Daarnaast komt hier natuurlijk weer het eeuwige hoge cijfers betekent een goede arts argument, maar ik ken zat mensen die hoge cijfers haalden, maar een gedeelte van die mensen zijn ook volledig sociaal incapabel en naar mijn mening dus volledig nutteloos als arts.
Met alleen stampen kom je sowieso nergens, voor welk vak dan ook. Tuurlijk moet je voor een bepaald vak meer dingen uit je kop leren dan voor andere vakken, maar er is geen één vak waar je met vlag en wimpel slaagt (dan bedoel ik dus 8+) als je alles uit je kop kent ipv het begrijpt en/of kunt.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:53 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dat moet je kunnen. Met alleen stampen kom je er dan niet.
Ik zou je willen aanraden om even rond te kijken op de afdeling heelkunde. Ik denk dat je dan wel wat artsen tegenkomt die volgens jou 'volledig nutteloos' zijn maar toch op de een of andere manier uitstekend hun werk doen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:01 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Onzin, er zijn zat mensen die pas later tijdens hun middelbare school tijd ineens het licht zien en harder beginnen met studeren of ineens studeren leuk vinden. Daarnaast komt hier natuurlijk weer het eeuwige hoge cijfers betekent een goede arts argument, maar ik ken zat mensen die hoge cijfers haalden, maar een gedeelte van die mensen zijn ook volledig sociaal incapabel en naar mijn mening dus volledig nutteloos als arts.
Het punt wat ik wilde maken is dat mensen die 7'ens halen net zo'n goede arts kunnen zijn als de 8'en en 9'en mensen. Daarom ben ik het met jouw idee van kijken vanaf de brugklas en dan zien of ze constant 8'en en 9'ens halen ook niet eens.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:52 schreef Scalenus het volgende:
[..]
Ik zou je willen aanraden om even rond te kijken op de afdeling heelkunde. Ik denk dat je dan wel wat artsen tegenkomt die volgens jou 'volledig nutteloos' zijn maar toch op de een of andere manier uitstekend hun werk doen.
Waar komt dit toch altijd vandaan? Alsof chirurgen geen poli hebben?quote:Op zondag 3 mei 2009 10:38 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Het punt wat ik wilde maken is dat mensen die 7'ens halen net zo'n goede arts kunnen zijn als de 8'en en 9'en mensen. Daarom ben ik het met jouw idee van kijken vanaf de brugklas en dan zien of ze constant 8'en en 9'ens halen ook niet eens.
Ik ben en blijf van mening dat een arts naast enige vorm van intelligentie ook sociale vaardigheden moet hebben. Naja ok mss niet bij heelkunde, aangezien daar toch een groot gedeelte onder narcose ligt.
PS. Denk overigens niet dat ik een voorstander ben van de 6'jes cultuur, daar ben ik zwaar tegen, maar voor een 7'en moet je in ieder geval enige vorm van moeite hebben gedaan.
Precies, er lijken een hoop mensen te zijn die denken dat chirurgen enkel na wat propofol patienten zien. Ik ken een aantal hele aardige chirugen, maar ook een aantal volslagen idioten. Heb wel het idee dat er wel iets meer vreemde figuren bij de heelkunde rondlopen dan algemeen in het ziekenhuis.quote:Op zondag 3 mei 2009 16:21 schreef Repeat het volgende:
[..]
Waar komt dit toch altijd vandaan? Alsof chirurgen geen poli hebben?
Ik had een iets hoger gemiddelde op VWO en wat lagere cijfers nu bij geneeskunde dan jij, maar ben het wel met je eens dat cijfers op VWO weinig zeggen over geschiktheid voor het vak.quote:Op zondag 3 mei 2009 17:09 schreef gohan16 het volgende:
Ik zat in lotingsklasse D met een 6,6, op 0,2 na, anders zat ik in E.
Ik sta na 4 jaar gemiddeld een 7,5. Cijfers van het vwo zeggen geen ruk. Geneeskunde is veel leuker dan al die vakken. Ik interesseer me veel meer nu voor mijn studie. Daarom ben ik ook voor decentrale selectie met inhoudelijke toetsen (met van te voren aangeleverde te leren stof). Hiermee kun je gemotiveerde studenten wel onderscheiden.
Ik gebruik alleen zijn woorden, ik weet het voor de rest ook niet, ik nam het maar ff aan dat hij wist waar hij het over had.quote:Op zondag 3 mei 2009 16:21 schreef Repeat het volgende:
[..]
Waar komt dit toch altijd vandaan? Alsof chirurgen geen poli hebben?
Waarom? Dat moeten zij toch weten. Imo niks mis mee als het je niet ligt.quote:Op zondag 3 mei 2009 18:09 schreef intoxicated het volgende:
Sowieso moet de opleiding om die reden véél klinischer. 't Is toch schandalig dat er in alle co-groepjes rondom mijn groepje wel één student zit die in het eerste halfjaar van z'n coschappen is gestopt...
Wacht even, wanneer heb ik gezegd dat chirurgen geen poli's lopen? En vanwaar de suggestie dat chirurgen die poli's lopen per definitie sociaal verdrag vertonen?quote:Op zondag 3 mei 2009 19:29 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Ik gebruik alleen zijn woorden, ik weet het voor de rest ook niet, ik nam het maar ff aan dat hij wist waar hij het over had.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |