quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
dus als ik 6 trajecten bekijk waarvan er 5 duurder zijn heb ik gelijk ?
Stukken goedkoper ?
Graag prijzen van strippenkaart en chipkaart van die trajecten
"e:Op vrijdag 13 februari 2009 19:17 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Uitzoeken hoeveel je ritje kost is geen enkele moeite. Daar hoef je je kassabon echt niet voor te bewaren. Gewoon op internet uitzoeken, de RET heeft een hele handige site daarvoor.
En hoeveel het met strippen koste is ook na te gaan.
Dus als je dan moeite doet om kritiek te leveren, onderbouw het dan zoveel mogelijk met feiten en niet met indrukken. En tja, de vervoerders hebben gezegd dat het voor sommige mensen duurder zou worden en voor anderen goedkoper.
Als je dan alleen maar gaat zoeken naar mensen voor wie het duurder wordt...
quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:18 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tja, ik heb onlangs bij willekeurige 6 trajecten in Amsterdam bekeken wat goedkoper was, chipkaart of strippenkaart.
En daar was in 5 gevallen de chipkaart toch echt stukken goedkoper.
Dus misschien kun jij even voorbeelden geven waar het duurder is geworden. Moet geen probleem zijn toch?
Doe eens zelf wat moeite...quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:42 schreef macca728 het volgende:
Volgens Snowgoon is in veel gevallen de chipkaart stukken goedkoper
Graag prijzen van strippenkaart en chipkaart van die genoemde trajecten
Graag ook link waar je prijzen kan berekenen vooraf van de chipkaart reizen in Rotterdam en Amsterdam
Graag bron anders lul je uit je nek.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:45 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Doe eens zelf wat moeite...
Jij zegt dat het allemaal duurder is geworden, nou laat maar zien dan.
En de 6 voorbeelden zijn in deze reeks voorbij gekomen, maar dat zul jij wel niet opgeslagen hebben, want dat was positief nieuws over de OV chipkaart.
Zal die nog wel even zoeken voor je.
De rest zoek je maar zelf uit.
Bron voor wat wil je?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
Graag bron anders lul je uit je nek.
IIk zeg dat niet, het AD zegt dat en geeft concrete voorbeelden
Wat een baarlijke nonsens. Als de vervoersbedrijven dat zouden willen is het binnen 5 minuten met een mededeling aan de bestuurders en controleurs afgeschaft.quote:Op woensdag 11 februari 2009 20:19 schreef snowgoon het volgende:
zoals terug rijden binnen een uur een maas in het strippenkaart systeem was.
Ik heb geen prijzen gezien van jou, alleen vb. Die kan ik helaas niet checken.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:45 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Doe eens zelf wat moeite...
Jij zegt dat het allemaal duurder is geworden, nou laat maar zien dan.
En de 6 voorbeelden zijn in deze reeks voorbij gekomen, maar dat zul jij wel niet opgeslagen hebben, want dat was positief nieuws over de OV chipkaart.
Zal die nog wel even zoeken voor je.
De rest zoek je maar zelf uit.
van de prijzen van genoemde trajecten.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:48 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bron voor wat wil je?
Nou kopieer die voorbeelden dan
Ik zeg toch dat ik aan het zoeken ben!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik heb geen prijzen gezien van jou, alleen vb. Die kan ik helaas niet checken.
Een overzicht hiervan is wel zo makkelijk en kan je zo ophoesten
Hoe kunnen ze dat binnen 5 minuten afschaffen dan?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:49 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wat een baarlijke nonsens. Als de vervoersbedrijven dat zouden willen is het binnen 5 minuten met een mededeling aan de bestuurders en controleurs afgeschaft.
Haha, ja dat was ook flauwekul van Snowgoon.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:49 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wat een baarlijke nonsens. Als de vervoersbedrijven dat zouden willen is het binnen 5 minuten met een mededeling aan de bestuurders en controleurs afgeschaft.
je kunt toch wel lezen en (over) typen...quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
van de prijzen van genoemde trajecten.
Ik heb geen scanner, dus kan niet inscannen.
Kopieren lukte niet met mijn muis
Ik wel jaquote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:53 schreef snowgoon het volgende:
[..]
je kunt toch wel lezen en (over) typen...
heel simpel, als iemand gestript heeft en terug wil reizen op die strippen, gewoon opnieuw laten stempelenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:52 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Hoe kunnen ze dat binnen 5 minuten afschaffen dan?
Die 1,5 uur is soms nodig om van A naar B te reizen. Als ze de reiziger geen tijd geven, zouden ze na een tijdje ineens zwart rijden.
Geef eens de voorbeelden, dan ga ik het zelf nog wel controleren.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik wel ja![]()
Dat geloof jij toch niet, waarom zou ik die moeite doen
Waarom zou je die persoon opnieuw gaan stempelen?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
heel simpel, als iemand gestript heeft en terug wil reizen op die strippen, gewoon opnieuw laten stempelen
Omdat je met overstappen binnen een zone nog wel eens lang onderweg bent.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
Haha, ja dat was ook flauwekul van Snowgoon.
Strippen zijn een bepaalde tijd geldig, had ook 30 min kunnen zijn , maar de vervoerders hebben bewust voor langer gekozen
als je mensen niet wil terug laten reizen op dezelfde strippen als heen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:56 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waarom zou je die persoon opnieuw gaan stempelen?
Met een chipkaart toch ook ? Toch moet je daar ineens na 35 min al weer een instaptarief betalenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:57 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Omdat je met overstappen binnen een zone nog wel eens lang onderweg bent.
Hoe kan een busschaufeur zien dat iemand weer terug reist met dezelfde strippen?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:57 schreef macca728 het volgende:
[..]
als je mensen niet wil terug laten reizen op dezelfde strippen als heen.
Daar gaat het toch over. Was toch een maas in het systeem ?
Omdat de zones zijn afgeschaft en per km betaald wordtquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
Met een chipkaart toch ook ? Toch moet je daar ineens na 35 min al weer een instaptarief betalen
Graag bron van de chipkaart tarieven, zodat ik het even kan narekenenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:00 schreef snowgoon het volgende:
Consumentenclubs stappen uit overleg OV-chipkaart #7
Amsterdam CS - Dam
Chip 83 cent
Strippen 97 cent
CS - Stadionplein
Chip 1,40
Strippen 1,46
IJburg - Rietlandpark
Chip 1,33
Strippen 1,46
Consumentenclubs stappen uit overleg OV-chipkaart #7
Schoolstraat - Amstelstation
Chip 1,10
Strippen 1,46
Postjesweg - Bijlmer
Chip 1,98
Strippen 1,95
(eerste keer chipduurder)
Weesperplein
Chip 0,89
Strippen 0,97
quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:52 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Hoe kunnen ze dat binnen 5 minuten afschaffen dan?
Die 1,5 uur is soms nodig om van A naar B te reizen. Als ze de reiziger geen tijd geven, zouden ze na een tijdje ineens zwart rijden.
de overstappen duren net zo lang. Toch is dat instaptarief verhoogd en minder lang geldig.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:01 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Omdat de zones zijn afgeschaft en per km betaald wordt
www.gvb.nlquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
Graag bron van de chipkaart tarieven, zodat ik het even kan narekenen
Klopt geen hout van die striptarieven van Snowgoon. Een strip kost 48 cent (21.60 gedeeld door 45), dus hoe hij dan aan bedragen als 1.95 komt, joost mag het weten.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
Graag bron van de chipkaart tarieven, zodat ik het even kan narekenen
En wat is er dan te zien?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:03 schreef Zelva het volgende:
[..]
Door gewoon naar het zonenummer te kijken misschien?
6,40 gedeeld door 15.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:07 schreef Zelva het volgende:
[..]
Klopt geen hout van die striptarieven van Snowgoon. Een strip kost 48 cent (21.60 gedeeld door 45), dus hoe hij dan aan bedragen als 1.95 komt, joost mag het weten.
Dat zijn de strippenkaart prijzen van vorig jaar.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:05 schreef macca728 het volgende:
Hier vandaan soms ?
- Amstelveen Westwijk - Centraal Station
OV-Chipkaart: 2,61 per rit
Strippenkaart: 1,84 per rit
De OV-Chipkaart is aldus 42 % duurder
- Amstelveen Centrum - Amsterdam Amstel
OV-Chipkaart 1,70 per rit
Strippenkaart: 1,38 per rit
De OV-Chipkaart is aldus 23 % duurder
Slechts in enkele gevallen zijn ritjes goedkoper met de OV Chipkaart, zoals van en naar station Amsterdam Zuid/WTC tot Amstelveen Gondel (maar daarna is deze weer duurder, zoals bijv. van Westwijk naar Amsterdam Zuid/WTC).
Tijd is afstand bij de chipkaart.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
de overstappen duren net zo lang. Toch is dat instaptarief verhoogd en minder lang geldig.
Heeft niets met afstand te maken, maar met tijd
haha SNowgoon kiest de goedkoopste chipkaart en de duurste strippenkaart tarievenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:08 schreef snowgoon het volgende:
[..]
6,40 gedeeld door 15.
Kaart die de meeste mensen gebruiken.
VERKLAARquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:10 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tijd is afstand bij de chipkaart.
In jouw voorbeeld is ook de 15 strippenkaart gebruikt.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
haha SNowgoon kiest de goedkoopste chipkaart en de duurste strippenkaart tarieven
ja ook chipkaart prijzen van vorig jaar, tel er wat % bij op bij allebeiquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat zijn de strippenkaart prijzen van vorig jaar.
Probeer het nog een keer.
is niet mijn vb hoorquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In jouw voorbeeld is ook de 15 strippenkaart gebruikt.
Overigens is de duurste strippenkaart diegene die je in de bus koopt.
Ik heb compleet willekeurige trajecten opgezocht.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja ook chipkaart prijzen van vorig jaar, tel er wat % bij op bij allebei
Jij heb alleen zonegrenzen opgezocht, hoezo willekeurig
6,40? De 8-strippenkaart wordt volgens jou het meest gebruikt?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:08 schreef snowgoon het volgende:
[..]
6,40 gedeeld door 15.
Kaart die de meeste mensen gebruiken.
Nee de 15 strippenkaart wordt volgens mij het meest gebruikt.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:14 schreef Zelva het volgende:
[..]
6,40? De 8-strippenkaart wordt volgens jou het meest gebruikt?
En vergelijken doen we uiteraard met het goedkoopst mogelijke tarief.![]()
ik quote iemand, was niet gelukt.quote:
Als je mij 10 voorbeelden geeft van Rotterdam zou ik al tevreden zijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik quote iemand, was niet gelukt.
Gewoon om te laten zien dat je zo 100 vb kan geven waar de chipkaart duurder is
nee want bij de RET kan je geen prijzen berekenen vooraf.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je mij 10 voorbeelden geeft van Rotterdam zou ik al tevreden zijn.
Maar blijkbaar is zelfs dat teveel gevraagd.
Niet liegen Macca. Via de RET site kun je naar http://www.9292ov.nl/9292OV1063.aspquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee want bij de RET kan je geen prijzen berekenen vooraf.
oh lekker makkelijk, overstappen kan je blijkbaar niet op die sitequote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:20 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Niet liegen Macca. Via de RET site kun je naar http://www.9292ov.nl/9292OV1063.asp
Dus laat maar eens zien.
6 reizen. Vind ik ook genoeg.
Geef gewoon een paar voorbeelden!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
oh lekker makkelijk, overstappen kan je blijkbaar niet op die site
Fransje Mensonides maar wéér eens quoten dan:quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik heb compleet willekeurige trajecten opgezocht.
Kom jij dan eens met trajecten die duurder zijn of stop met klagen.
We gaan dit even omrekenen naar het tarief van de GVB, 10 cent per kilometer, en de huidige prijs voor een strip.quote:Voor een rit in één zone (inclusief eventuele overstap binnen een uur) betaal je dus 88 cent, hoe kort of lang die rit ook is. Straks met de Chipkaart pakt een rit van maximaal 1900 meter goedkoper uit (0,67+ 19*1,1= 87,9). Wie 2 kilometer of meer reist, is duurder uit. Nu reis ik zelden minder dan 2 kilometer met de stadsbus; dan ga ik liever lopen. De reiziger binnen één zone zal onder de OV-chipkaart vast en zeker meer geld in het laatje brengen dan nu.
Maar die kost geen 6,40.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:14 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nee de 15 strippenkaart wordt volgens mij het meest gebruikt.
Volgens mijn berekening is dat maar 1,24 met de chipkaart.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:28 schreef macca728 het volgende:
Vertrekhalte: Rotterdam, Eendrachtsplein
Aankomsthalte: Rotterdam, Zuidplein
Tarieven:
Vol tarief
¤ 3,27
met strippenkaart 3 strippen = 1,37
Haha eerste reis meteen 3x zo duur
Ja, die dingen kosten 21 euro 60 in 2009. Dat is 48 cent per strip.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik heb alleen strippenkaarten van 45 strippen hoor
Ja sorry, ik heb geen nieuwe strippenkaarten meer. Zijn hier waardeloosquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:37 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, die dingen kosten 21 euro 60 in 2009. Dat is 48 cent per strip.
1,20 verhoging, jezusquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:37 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, die dingen kosten 21 euro 60 in 2009. Dat is 48 cent per strip.
Bullshit.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Fransje Mensonides maar wéér eens quoten dan:
[..]
We gaan dit even omrekenen naar het tarief van de GVB, 10 cent per kilometer, en de huidige prijs voor een strip.
Een rit in één zone met strip kost tegenwoordig 96 cent. Het basistarief in Amsterdam is 75 cent.
0,75 + 21*1,0 = 96 cent.
Conclusie: Met elke rit die langer is dan 2100 meter ben je duurder uit.
Per zone natuurlijk, doh!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:38 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bullshit.
In mijn voorbeelden zitten ritten die zeker langer zijn dan 2500 meter. En toch is maar 1 traject goedkoper met de strippenkaart.
Laten we het onafhankelijk onderzoek afwachten of de mensen nu wel duurder uit zijn of niet.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:38 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bullshit.
In mijn voorbeelden zitten ritten die zeker langer zijn dan 2500 meter. En toch is maar 1 traject goedkoper met de strippenkaart.
Dus wat geloof je meer, theorie of praktijk?quote:
Waarom?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Laten we het onafhankelijk onderzoek afwachten of de mensen nu wel duurder uit zijn of niet.
Misschien minder zone grenzen opzoeken of onnozele ritten, waar je lopend sneller ben dan met de metro/bus/tramquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:40 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus wat geloof je meer, theorie of praktijk?
Ik heb toch meer vertrouwen in mijn 6 voorbeelden dan een theoretische rekensom.
Ik zoek niks op. Ik pak gewoon trajecten die gebruikt worden.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
Misschien minder zone grenzen opzoeken of onnozele ritten, waar je lopend sneller ben dan met de metro/bus/tram
Ik kopieer het rechtsreeks van de door jou genoemde sitequote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:37 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Volgens mijn berekening is dat maar 1,24 met de chipkaart.
Theoretischquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:40 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus wat geloof je meer, theorie of praktijk?
Ik heb toch meer vertrouwen in mijn 6 voorbeelden dan een theoretische rekensom.
quote:Desondanks lijken veel Amsterdamse reizigers erop achteruit te gaan bij het gebruik van de chipkaart. De drukste metrostations, zoals Amsterdam CS, Sloterdijk en Amstel, bevinden zich aan het eind van een zone (het eerste zelfs letterlijk aan het eind van de tunnel); het kost doorgaans veel kilometers om er te geraken. De inwoners van Amstelveen zijn in ieder geval de klos. De smalle en langgerekte gemeente vormt één zone. Voor een ritje van Amstelveen Westwijk naar het hart van Amsterdam betaal je met de chipkaart tientallen procenten meer dan met de strippenkaart.
nou succes met je poging om Snowgoon te overtuigenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:46 schreef Zelva het volgende:
[..]
Theoretisch
Snap jij dat begrip wel? Als je een reis langer dan 2100 meter maakt binnen één zone ben je duurder uit. Dat is gewoon de praktijk. Of snap je de rekensom niet, dat kan natuurlijk ook. En uiteraard kun je ook gewoon doorrekenen voor meerdere zones.
En wat dat betreft is het leuk om nog even een quote van Mensonides er tegenaan te gooien:
[..]
Snap je mijn voorbeelden niet of wil je ze niet snappen?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:46 schreef Zelva het volgende:
[..]
Theoretisch
Snap jij dat begrip wel? Als je een reis langer dan 2100 meter maakt binnen één zone ben je duurder uit. Dat is gewoon de praktijk. Of snap je de rekensom niet, dat kan natuurlijk ook. En uiteraard kun je ook gewoon doorrekenen voor meerdere zones.
En wat dat betreft is het leuk om nog even een quote van Mensonides er tegenaan te gooien:
[..]
Dat is dan een fout of via een hele rare route. De afstand tussen die 2 plaatsen is niet meer dan 5 kilometer.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:43 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik kopieer het rechtsreeks van de door jou genoemde site
http://www.9292ov.nl/9292ov1063.asp?action=zoektarief
Kies lijn, vertrek- en aankomsthalte
Maatschappij: RET
Vervoertype: Metro
Lijn: erasmus
Tarieven:
Vol tarief Korting
¤ 3,27 ¤ 2,16
Het getoonde tarief is inclusief het basisbedrag.
Dit basisbedrag is ¤ 0,75 zonder korting en ¤ 0,50 met korting.
Wanneer u in het stad- en streekvervoer binnen 35 minuten overstapt met de OV-chipkaart, dan betaalt u het basisbedrag niet opnieuw.
opnieuw
gewoon met de metro, die neemt geen omwegen hoor.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat is dan een fout of via een hele rare route. De afstand tussen die 2 plaatsen is niet meer dan 3 kilometer.
Apart.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
gewoon met de metro, die neemt geen omwegen hoor.
En dat maakt het meteen geloofwaardig ofzo?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:52 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Snap je mijn voorbeelden niet of wil je ze niet snappen?
Bij de door mij gebruikte voorbeelden zijn 5 van de 6 ritten goedkoper!
En ik 2, die al duurder zijn, whats your pointquote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Apart.
Ik heb in ieder geval 3 trajecten gezocht en alle drie zijn ze met chipkaart goedkoper.
Zolang jij niet aan kunt tonen dat ik het fout heb wel ja.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:59 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
En dat maakt het meteen geloofwaardig ofzo?
Aantonen betekent in deze discussie dat jij het moet accepteren. Heb ik je nog niet veel zien doen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:01 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Zolang jij niet aan kunt tonen dat ik het fout heb wel ja.
Als je de reis zelf opzoekt is het in twee delen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
gewoon met de metro, die neemt geen omwegen hoor.
Wat moet ik accepteren?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:03 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Aantonen betekent in deze discussie dat jij het moet accepteren. Heb ik je nog niet veel zien doen.
Veel andere mensen reizen wel 1 halte. Niet iedereen heeft zin om te gaan lopen, al dan niet in de regen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
En ik 2, die al duurder zijn, whats your point
En nee ik reis nooit maar 1 halte
1,17 + 1,24 - 0,75 = 1,66quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:30 schreef macca728 het volgende:
Vertrekhalte: Rotterdam, Marconiplein
Tarieven:
Vol tarief Korting
¤ 2,91
Nou gaat lekker Snowgoon
4 strippen is 1,83
Feiten die anderen je aanreiken, zoals hier. Het eerste en enige wat jij doet is zeggen dat het dan wel een fout van het systeem zal zijn. Nee, hij zal nog eens wat voor je opzoekenquote:
quote:En waarom zou ik de enige moeten zijn die iets accepteerd? Jij accepteerd mijn voorbeelden uit Amsterdam en Rotterdam blijkbaar niet.
Je verwacht van mij dat ik iets accepteerd wat niet logisch is en later ook daadwerkelijk niet blijkt te kloppen?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:09 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Feiten die anderen je aanreiken, zoals hier. Het eerste en enige wat jij doet is zeggen dat het dan wel een fout van het systeem zal zijn. Nee, hij zal nog eens wat voor je opzoeken![]()
[..]
wat ? De ov site klopt opeens niet ?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
1,17 + 1,24 - 0,75 = 1,66
17 cent goedkoper.
Oftewel, 5 trajecten. Allemaal goedkoper.
Jouw berekening klopt ? En de berekening van de officiele site klopt niet ?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:11 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je verwacht van mij dat ik iets accepteerd wat niet logisch is en later ook daadwerkelijk niet blijkt te kloppen?
Ik heb inmiddels aangetoond dat die berekening niet klopte en wat het wel moet zijn. Misschien moet JIJ dat eens lezen en accepteren. Of aantonen waar ik het fout heb.
En als je van mij verwacht dat ik toegeef dat de chipkaart duurder is, dan moet je wel met goede voorbeelden komen.
Blijkbaar gaat die berekening op die site niet goed omdat het een overstap is.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat ? De ov site klopt opeens niet ?
Vertrekhalte: Rotterdam, Marconiplein
Tarieven:
Vol tarief Korting
¤ 2,91 ¤ 1,93
Wanneer u in het stad- en streekvervoer binnen 35 minuten overstapt met de OV-chipkaart, dan betaalt u het basisbedrag niet opnieuw.
Ga je gang, ik houd je niet tegen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:16 schreef macca728 het volgende:
Trouwens laten we eens voorbeelden nemen met bussen, trams en overstappen
Metro's rijden niet om, altijd dezelfde korte route.
Bussen en trams rijden veel langere route's, daar ben je dus waarschijnlijk veel vaker duurder uit.
Vorbeelden zijn hierboven al gegeven.
Mijn nieuwe berekening komt ook van de officiele site. Blijkbaar heeft de officiele site moeite met overstappen berekenenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
Jouw berekening klopt ? En de berekening van de officiele site klopt niet ?
Hier moet je ook overstappen. Klopt zeker ook niet danquote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:19 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Mijn nieuwe berekening komt ook van de officiele site. Blijkbaar heeft de officiele site moeite met overstappen berekenen
Ik moeite doen voor jou?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:11 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je verwacht van mij dat ik iets accepteerd wat niet logisch is en later ook daadwerkelijk niet blijkt te kloppen?
Ik heb inmiddels aangetoond dat die berekening niet klopte en wat het wel moet zijn. Misschien moet JIJ dat eens lezen en accepteren. Of aantonen waar ik het fout heb.
En als je van mij verwacht dat ik toegeef dat de chipkaart duurder is, dan moet je wel met goede voorbeelden komen.
Wat zeg je nouquote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:20 schreef macca728 het volgende:
Ik geloof een officiele site, die al jaren in de lucht is.
Waar komt dat verschil dan vandaan, niet alleen van het basistarief blijkbaar want als ik dat eraf haal, kom ik er nog niet aan.
Bij Beurs hoef je niet eens in en uit te checken als je overstapt, je kan zo doorlopen, richting Eendrachtsplein.
haha als je voorbeelden geeft van de officele site, waar Snowgoon ook gebruikt van maakt, klopt die site ineens niet meer als het duurder isquote:
Volgens jou was het toch perfect mogelijk om vooraf te weten wat je reis kost?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:17 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Blijkbaar gaat die berekening op die site niet goed omdat het een overstap is.
Als je de 2 routes los bekijkt, dan zie je de prijzen die ik noem.
alleen als het goedkoper isquote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:27 schreef Zelva het volgende:
[..]
Volgens jou was het toch perfect mogelijk om vooraf te weten wat je reis kost?
Ja dat is toch ook zo?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:27 schreef Zelva het volgende:
[..]
Volgens jou was het toch perfect mogelijk om vooraf te weten wat je reis kost?
die geloof je toch niet, dat zijn fouten van de site.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ja dat is toch ook zo?
Ik heb toch laten zien hoe je dat kunt berekenen.
Volgens jou zijn de meeste ritten duurder, daar heb ik nog geen voorbeelden van gezien.
En ik heb je aangetoond waarom het fout was en wat wel goed is.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
die geloof je toch niet, dat zijn fouten van de site.
Waar? Behalve dan die 9292OV site natuurlijk, want die klopt niet volgens jou.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ja dat is toch ook zo?
Ik heb toch laten zien hoe je dat kunt berekenen.
Ik zeg alleen dat ritten in Amsterdam langer dan 2100 meter duurder uit zijn in één zone. In Rotterdam is dat nog minder, want het kilometertarief is hoger. En ja bij de metro zul je veel en veel meer lagere tarieven aantreffen dan bij tram en bus, maar je kunt niet beweren dat de ov-chipkaart goedkoper is met alleen een vergelijking op metro-tarieven. Het openbaar vervoer is meer dan dat. En bussen die kilometers lang door één zone crossen is écht geen uitzondering hoor.quote:Volgens jou zijn de meeste ritten duurder, daar heb ik nog geen voorbeelden van gezien.
Precies.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:36 schreef macca728 het volgende:
volgens jou ligt het aan overstappen.
Ik geef je een vb waarbij je ook moet overstappen en daar werkt het wel goed
Die ene pagina waar je het direct kunt berekenen klopt niet altijd.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:36 schreef Zelva het volgende:
[..]
Waar? Behalve dan die 9292OV site natuurlijk, want die klopt niet volgens jou.
[..]
Ik zeg alleen dat ritten in Amsterdam langer dan 2100 meter duurder uit zijn in één zone. In Rotterdam is dat nog minder, want het kilometertarief is hoger. En ja bij de metro zul je veel en veel meer lagere tarieven aantreffen dan bij tram en bus, maar je kunt niet beweren dat de ov-chipkaart goedkoper is met alleen een vergelijking op metro-tarieven. Het openbaar vervoer is meer dan dat. En bussen die kilometers lang door één zone crossen is écht geen uitzondering hoor.
Nou vooruit dan: speciaal voor jou.
Centraal-Wilhelminaplein. 2 strippen, 96 cent. Met chip: 107 cent.
Alle 2 jouw voorbeelden gingen helaas niet goed en heb ik opnieuw berekend.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:36 schreef macca728 het volgende:
volgens jou ligt het aan overstappen.
Ik geef je een vb waarbij je ook moet overstappen en daar werkt het wel goed
JA , bij station Beurs is nou net die ene uitzondering, waarbij je zonder poortjes kan overstappen. Van Caland naar Erasmuslijn of andersomquote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:23 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat zeg je nouHoef je niet uit en in te checken als je overstapt
Onlangs hield je nog een avond lang vol dat dat wel moest
Geen idee waar dat verschil vandaan komt.
Maar het lijkt me duidelijk dat die berekening waar jij mee aankwam niet goed was. Fout van die site blijkbaar.
Wat een schok moet dat zijn geweest voor jou!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
JA , bij station Beurs is nou net die ene uitzondering, waarbij je zonder poortjes kan overstappen. Van Caland naar Erasmuslijn of andersom
Je bent echt gek he, weer gaan schelden als de offiiciele site van het OV die jij notabene hier gelinkt heb jou geen gelijk geeft. Nee dan is het een systeemfoutquote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:41 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat een schok moet dat zijn geweest voor jou!
Je hebt er speciaal de NS voor gebeld om te vragen hoe dat nou zat bij overstappen tussen 2 treinen!
Jij hield een avond lang vol dat als je van trein naar trein overstapt, dat je dan uit en weer in moet checken.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je bent echt gek he, als er gewoon bewijs is tegen je, gewoon tegen beter weten in blijven liegen.
Bel de RET even of ik soms lieg, je kan als je overstap niet naar buiten, dus hoeven er ook geen poortjes tussen te zitten
Wat dat met de NS te maken heeft mag God weten
Welke voorbeelden dan ?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:48 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jij hield een avond lang vol dat als je van trein naar trein overstapt, dat je dan uit en weer in moet checken.
Daar is geen woord aan gelogen toch?
Ik heb toen ook voorbeelden gegeven van de metro in Rotterdam dat je niet hoefde over te stappen, maar ook dat wilde je niet accepeteren of negeerde je.
Dus wie zit er nou te liegen?
Welk bewijs is er tegen me en waar loop ik te liegen?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je bent echt gek he, weer gaan schelden als de offiiciele site van het OV die jij notabene hier gelinkt heb jou gene gelijk geeft.
VOORBEELDEN staat erquote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het voorbeeld wat jij nu geeft. Overstappen op beurs.
3e editquote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je bent echt gek he, weer gaan schelden als de offiiciele site van het OV die jij notabene hier gelinkt heb jou gene gelijk geeft.
Mijn excuus. Het had voorbeeld, enkelvoud, moeten zijn.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarnaast kun je niet eens Centraal Station selecteren.
Geef maar een link waar jij dat zegt.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:50 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Mijn excuus. Het had voorbeeld, enkelvoud, moeten zijn.
Leuke manier van afleiden om daar over te gaan zeuren in plaats van inhoudelijk te reageren
quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:52 schreef Zelva het volgende:
Laten we nou maar gewoon concluderen dat die site gewoon voor geen meter klopt:
Tramritje Sandelingplein naar Stadhuis kost zogenaamd 3,52, maar naar het Wilhelminaplein kost het ook 3,52. Sterker nog naar de Randweg hooguit een kilometer verder kost het opeens ook toevallig 3,52. En een haltetje verder naar het Breeplein? 3 euro en 52 hele centen.Nou dan zoek je het op via de homepage. Wat omslachtiger, maar ook op die manier is prima vooraf te berekenen wat de reis gaat kosten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarnaast kun je niet eens Centraal Station selecteren.
Als je dezelfde discussie als gisteravond (of eergisteravond) wil gaan voeren, verwijs ik je gewoon naar dat topic, ga het maar opnieuw lezen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Geef maar een link waar jij dat zegt.
Bij de metro moet je ALTIJD in en uitchecken op die ene uitzondering na.
Zelfde als bij trein
Zo werkt de chipkaart, lees maar ALTIJD IN EN UITCHECKEN
Staat op alle sites en in alle folders
Moet nou echt alles telkens maar herhaald worden voordat het tot jou doordringt?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:56 schreef macca728 het volgende:
http://www.ov9292.nl/
http://www.ov9292.nl/9292OV562.asp
http://www.9292ov.nl/9292ov1063.asp
http://www.9292ov.nl/9292ov1063.asp?action=zoektarief
Zelfde resultaat
Tarieven:
Vol tarief Korting
¤ 3,27 ¤ 2,16
opnieuw
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nou dan zoek je het op via de homepage. Wat omslachtiger, maar ook op die manier is prima vooraf te berekenen wat de reis gaat kosten.
via de homepage krijg je hetzelfde resultaat.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:58 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Moet nou echt alles telkens maar herhaald worden voordat het tot jou doordringt?
Ik niet.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
via de homepage krijg je hetzelfde resultaat.
http://www.ov9292.nl/quote:
Dan kun je zelf toch wel bedenken dat die 3,27 niet kloptquote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:59 schreef macca728 het volgende:
zellfs al haal je die 0,75 eraf, kom je nog niet op het door jou getoverde tarief.
En de rit duurt nog geen 15 min
hoefdt niet CS- WIlhelminaplein bv, zie eerdere postquote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ga jij maar lekker ritten zoeken die echt duurder zijn.
1,07 met chipkaart.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
hoefdt niet CS- WIlhelminaplein bv, zie eerdere post
dus dat klopt niet, maar jouw tarieven wel ?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dan kun je zelf toch wel bedenken dat die 3,27 niet klopt
2 strippen, 0.96quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
1,07 met chipkaart.
Hoeveel is het met strippenkaart?
5 van de 7 dus goedkoper!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
2 strippen, 0.96
meer dan 10% duurder dus met chipkaart
Wilhelminaplein-Zuidplein 1,04quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:10 schreef snowgoon het volgende:
[..]
5 van de 7 dus goedkoper!
Nog steeds een meerderheid goedkoper
Ah nu weet ik het, het kost 3 euro 52.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:03 schreef snowgoon het volgende:
[..]
http://www.ov9292.nl/
Daar de reis invullen die je wilt maken. Dan krijg je na het zoeken onder de mogelijke reizen een link naar "uitgebreide prijsinfo" en daar staat dan weer een (of twee) link naar de OV chipkaart prijzen voor dat traject.
Pijnacker-Centrum-Pijnacker Zuidquote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wilhelminaplein-Zuidplein 1,04
strippenkaart 0.96
Ik kan zo nog 10 noemen hoor, alle middellange afstanden
Ook wel een paar korte en paar lange afstanden nemen he!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wilhelminaplein-Zuidplein 1,04
strippenkaart 0.96
Ik kan zo nog 10 noemen hoor, alle middellange afstanden
haha Kralingse Zoom-Oostpleinquote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:15 schreef Zelva het volgende:
[..]
Pijnacker-Centrum-Pijnacker Zuid
100 centen in plaats van 96 centen.
quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ook wel een paar korte en paar lange afstanden nemen he!
Niet iedereen reist alleen maar middellange afstanden.
Pijnacker Centrum-Pijnacker-Zuid is inderdaad een middellange afstand.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ook wel een paar korte en paar lange afstanden nemen he!
Niet iedereen reist alleen maar middellange afstanden.
Verschillen van 4 cent vind ik wel geloofwaardig. Verschillen van meer dan 50 cent niet.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
haha Kralingse Zoom-Oostplein
Snowgoon mag de cijfers invoeren, want ik bereken het toch verkeerd
0,96 met strippenkaart
oh wacht evenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:19 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Verschillen van 4 cent vind ik wel geloofwaardig. Verschillen van meer dan 50 cent niet.
En voor de zoveelste keer, de ene keer wordt het goedkoper, de andere keer duurder. Dat is altijd al gezegd door de OV bedrijven.
Waar blijkt dat uit dat de meeste mensen meer gaan betalen?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
oh wacht even
10% verschil vind je wel ok ?
Nogmaals de OV bedrijven zeggen dat, het klopt ook
Alleeen de meeste mensen gaan MEER betalen en de minste mensen gaan MINDER betalen
nee het AD, Rover en de Consumentenbond hebben dat verzonnen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:26 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waar blijkt dat uit dat de meeste mensen meer gaan betalen?
Heb je dat zelf verzonnen?
Aha.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee het AD, Rover en de Consumentenbond hebben dat verzonnen.
Het is een schande! Laat Wilders maar meteen kamervragen stellen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:27 schreef macca728 het volgende:
He deze reis kan niet ?
Vervoertype: Tram
Lijn: 20
Vertrekhalte: Schiedam, Station Schiedam Centrum
Aankomsthalte: Rotterdam, Marconiplein
Tarieven:
Vol tarief Korting
geen tarief beschikbaar geen tarief beschikbaar
opnieuw
Nou, dan halen we even het bericht erbij waar deze topicreeks mee is begonnen:quote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:40 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Aha.
De mensen die dachten dat de invoering van de OV chipkaart zo'n grote ramp zou worden en zoveel problemen op zou leveren.
Ik heb een paar andere topics snel doorgescrold, maar kwam niet iets tegen dat de consumentenorganisaties grootschalige rampen hadden verwacht. De andere problemen (de meeste mensen weten wel welke) bestaan overigens nog steeds.quote:DEN HAAG - Consumentenorganisaties hebben zich maandag per direct teruggetrokken uit het overleg over de ov-chipkaart. Ze hebben er geen vertrouwen meer in dat "de nadelen aan het elektronisch vervoerbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen".
De prijs, privacy en praktische problemen met overstappen, zijn volgens de ANWB, CG-raad voor chronisch zieken en gehandicapten, Consumentenbond, studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover na vier jaar praten nog steeds niet opgelost.
De groeperingen wijzen erop dat ze wilden meedenken vanwege het gemak dat de kaart de reizigers zou bieden. Maar ze hebben weinig vertrouwen in de afloop, gezien de ,,voortdurende stroom van nieuwe problemen en het niet oplossen van eerdere problemen''.
,,Niet alleen biedt de ov-chipkaart reizigers geen voordelen, het lijkt er zelfs op dat het elektronische kaartje de consument alleen maar nadelen biedt.''
Eenvoudige prooi
Reizen wordt duurder omdat er geen goedkopere retourtjes zijn en de kaart blijkt een eenvoudige prooi voor hackers. De consumentenclubs willen dat het vertrouwde papieren kaartje gewoon blijft bestaan naast het nieuwe elektronische vervoerbewijs. ,,Wanneer de chipkaart zijn reisgemak waarmaakt, zal de consument hier vanzelf op overgaan'', vinden ze.
De Nederlandse Spoorwegen laten in een reactie weten dat ze de stap van de organisaties jammer vinden. Maar de NS blijven via 'hun' consumentenklankbord nog wel in gesprek met veel belangenclubs, ook over de ov-chipkaart, meldt een woordvoerster.
Je leest zeer selectief blijkbaar.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 01:41 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nou, dan halen we even het bericht erbij waar deze topicreeks mee is begonnen:
[..]
Ik heb een paar andere topics snel doorgescrold, maar kwam niet iets tegen dat de consumentenorganisaties grootschalige rampen hadden verwacht. De andere problemen (de meeste mensen weten wel welke) bestaan overigens nog steeds.
Trouwens, als je dat bericht leest, dan blijkt dat daar al melding wordt gemaakt van een duurder tarievensysteem en dat de consumentenorganisaties ermee stoppen, onder andere omdat de OV-bedrijven dit punt stelselmatig negeren. Maar goed, omdat 1 persoon nu goedkoper kan reizen tussen maar liefst 2 haltes is dat geen enkel probleem voor alle andere reizigers...
Jij hebt ze echt niet op een rijtje. Jouw bericht komt niet van de consumentenclubs maar van een consumentenclub (die van GroenLinks) Ik kende die nog niet, maar goed, er is dus nog een club die de chipkaart niet ziet zitten.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 08:53 schreef snowgoon het volgende:
[..]
http://www.ov-chipklacht.nl/site/197/index.html
1. Het systeem werkt niet.
In het proefgebeid Rotterdam, waar de OV-chipkaart als eerste is ingevoerd, ontving GroenLinks in enkele maanden meer dan 4000 klachten van reizigers. Zo blijven de poortjes vaak dicht en word er onterecht geld van de chipkaart afgeschreven. Ook zijn er te weinig oplaadpunten. GroenLinks vindt het waanzin om een systeem in te voeren dat nog niet werkt.
4. Een chaos dreigt
Uit onderzoek blijkt dat veel regio's in Nederland nog lang niet klaar zijn voor de introductie van de OV-chipkaart. De staatssecretaris van Verkeer wil daarom de strippenkaart per regio afschaffen. Dit leidt tot een ramp voor passagiers die van of naar een ander gebeid reizen.
Punt 1: Het systeem werkt wel. Op een paar haperende poortjes na zijn er geen meldingen van grote storingen.
Punt 4: Die chaos blijft ook uit en wordt zoveel mogelijk ondervangen.
Daarnaast is het ook niet realistisch om te eisen dat de OV chipkaart in heel Nederland tegelijk ingevoerd moet worden. Dat zou pas chaos veroorzaken.
Geef even de quote waar ik die 13 en 11 ritten selectief lees.quote:Je leest zeer selectief blijkbaar.
13 reizen in Amsterdam en Rotterdam vergeleken, 11 daarvan zijn met chipkaart goedkoper dan met strippenkaart.
quote:Dus jouw laatste zin slaat werkelijk waar nergens op.
Wat was dat ook alweer met selectief lezen bedoel je?quote:2. De OV-chipkaart wordt gebruikt om de prijzen te verhogen
Na de invoering van de OV-chipkaart mag iedere regio zelf de prijzen van het stad- en streekvervoer vaststellen. Dat leidt tot veel onduidelijkheid. De verwachting is dat vooral mensen in de spits (veel) duurder uit zullen zijn. GroenLinks vindt dat reizigers vooraf moeten weten wat de reis gaat kosten en wil dat het stad- en streekvervoer overal in Nederland betaalbaar blijft.
Geen enkele consumentenclub zag de OV chipkaart zitten en eiste dat de invoering opgeschort zou worden totdat het perfect werktequote:Op zaterdag 14 februari 2009 09:33 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jij hebt ze echt niet op een rijtje. Jouw bericht komt niet van de consumentenclubs maar van een consumentenclub (die van GroenLinks) Ik kende die nog niet, maar goed, er is dus nog een club die de chipkaart niet ziet zitten.
[..]
Geef even de quote waar ik die 13 en 11 ritten selectief lees.
[..]
Overigens haal ik van jouw link deze tekst:
[..]
Wat was dat ook alweer met selectief lezen bedoel je?
Waar heb ik gezegd dat geen enkele rit duurder zou worden Hypocrietje?quote:Op zaterdag 14 februari 2009 09:49 schreef macca728 het volgende:
Niet alleen selectief lezen maar ook gewoon glashard liegen want gisteravond is hier aangetoond dat een aantal ritten wel degelijk duurder uitvallen.
Wat de consumentenorganisaties al zeiden.
Verder discussieren is zinloos als de problemen ontkend, gebagataliseert worden.
De software werkt nog steeds niet naar behoren.
En als je niet weet hoe de chipkaart werkt, als je door de software niet (goed) kan uitchecken bij een poortje, kan je dat bij een ander poortje ook niet meer. En daarna kan je ook niet meer inchecken bij de volgende overstap.
Leermomentje!quote:Op zaterdag 14 februari 2009 09:52 schreef macca728 het volgende:
Vandaag het AD Gelezen ?
Bij het stappen werden de poortjes op drukke metrostations als Beurs en Stadhuis massaal ingetrapt om zo binnen te komen.
Bij station Leuvehaven schrokken de aanwezige RET-ers zo dat ze niet durfden in te grijpen.
De VVD adviseert nu om meer BOA's in te zetten en politie.
De suggestie om zelfs het leger in te zetten werd naar de prullenbak verwezen.
bron AD/Metro
Toch wel apart dat de OV chipkaart dan 2 weken na de invoering een ruime voldoende krijgt van de reizigers.quote:"Door de voortdurende stroom van nieuwe problemen en het niet oplossen van eerdere problemen werkt het systeem niet. Niet alleen biedt de ov-chipkaart reizigers geen voordelen, het lijkt er zelfs op dat het elektronische kaartje de consument alleen maar nadelen biedt", aldus de organisaties
Dit is liegenquote:Op zaterdag 14 februari 2009 08:53 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je leest zeer selectief blijkbaar.
13 reizen in Amsterdam en Rotterdam vergeleken, 11 daarvan zijn met chipkaart goedkoper dan met strippenkaart.
quote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Leermomentje!
Dat hoort erbij als je testgebied bent
Toch wel apart dat de waardering voor de chipkaart naar beneden gaat ipv omhoog.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:17 schreef snowgoon het volgende:
Nog wat pessimistische berichten.
http://www.techzine.nl/ni(...)in-chipkaart-op.html
[..]
Toch wel apart dat de OV chipkaart dan 2 weken na de invoering een ruime voldoende krijgt van de reizigers.
Nou het is toch maar lieft 0,2 punten gezakt.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Toch wel apart dat de waardering voor de chipkaart naar beneden gaat ipv omhoog.
Als je al die beschuldigingen nou eens zou onderbouwen met bewijs, dan zou het veel meer indruk maken Hypocrietje.quote:
Als je dezelfde discussie als gisteravond (of eergisteravond) wil gaan voeren, verwijs ik je gewoon naar dat topic, ga het maar opnieuw lezen.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:36 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je al die beschuldigingen nou eens zou onderbouwen met bewijs, dan zou het veel meer indruk maken Hypocrietje.
Vraag het Pedro. Jij hebt toch een hotline met hem. Ik denk niet dat iemand hier jou het goede antwoord kan geven.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:37 schreef macca728 het volgende:
Hoe zal dit probleem opgelost worden ?
Bij het stappen werden de poortjes op drukke metrostations als Beurs en Stadhuis massaal ingetrapt om zo binnen te komen.
Bij station Leuvehaven schrokken de aanwezige RET-ers zo dat ze niet durfden in te grijpen.
De VVD adviseert nu om meer BOA's in te zetten en politie.
De suggestie om zelfs het leger in te zetten werd naar de prullenbak verwezen.
bron AD/Metro
quote:RET let op opentrappen poortjes
ROTTERDAM - De RET let vanaf dit weekeinde extra op baldadige jongelui die op stapavonden de toegangspoortjes van de metro opentrappen.
FOTO www.AD.NL
Afgelopen weekend werden de poortjes massaal opengetrapt op drukke metrostations als Beurs en Stadhuis.
Met een stevige trap gaan de poortjes vanzelf open, een veiligheidsmaatregel voor het geval een metrostation in korte tijd moet worden ontruimd. „Behalve de schade die wordt aangericht, is het heel vervelend voor de RET-medewerkers die daar werken,’’ aldus een voorlichter. Geschrokken RET’ers op metrostation Leuvehaven besloten afgelopen weekend niet in te grijpen toen een grote groep dronken lui zich zonder te betalen toegang verschafte.
Dit weekeinde gaan teams van controleurs op stap met een politieagent, zodat de daders niet alleen op de bon worden geslingerd voor zwartrijden maar ook voor vernieling. De VVD-fractie heeft gisteren voorgesteld om op Rotterdamse metrostations meer bijzondere opsporingsambtenaren (boa’s) in te zetten, om zwartrijders na het forceren van een poortje meteen te bekeuren.
Prima. Als jij op deze manier iemand van leugens beschuldigd, weet ik wat die beschuldiging waard is. Niks.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Als je dezelfde discussie als gisteravond (of eergisteravond) wil gaan voeren, verwijs ik je gewoon naar dat topic, ga het maar opnieuw lezen.
Ik hoef hier niemand te overtuigen , behalve jou en dat is hopelooos.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:42 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Prima. Als jij op deze manier iemand van leugens beschuldigd, weet ik wat die beschuldiging waard is. Niks.
Ik ben er op zich ook tevreden mee, ik gebruik hem als abonnement.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:34 schreef qonmann het volgende:
Ik heb er ook 1 (Amsterdam), zeer tevreden tot nu toe
En toch probeer je het telkens weer en raak je in de vlekken als ik het niet met je eens benquote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik hoef hier niemand te overtuigen , behalve jou en dat is hopelooos.
De consumentenorganisaties zagen deze chipkaart niet zitten.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Geen enkele consumentenclub zag de OV chipkaart zitten en eiste dat de invoering opgeschort zou worden totdat het perfect werkte
Huh, reis jij niet goedkoper? Gôh...quote:Jij stelt dat er maar 1 iemand is die goedkoper kan reizen tussen 2 haltes. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar dat slaat echt nergens op.
We hebben gister aangetoond dat het in de meeste gevallen duurder is geworden. Jij accepteert dat niet.quote:Het ging erom dat consumenten organisaties een ramp voorspelden. Daar was groenlinks het duidelijkst in. En punt 2 van Groenlinks blijkt niet te kloppen he. Dus waarom zou ik dat nog gaan behandelen? We hebben gisteravond wel aangetoond dat het niet duurder wordt én de klant vooraf kan zien wat het gaat kosten.
Dat bericht is een half jaar oud, wat wil je daar mee zeggen? Dat de problemen van toen allemaal zijn opgelost?quote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:17 schreef snowgoon het volgende:
Nog wat pessimistische berichten.
http://www.techzine.nl/ni(...)in-chipkaart-op.html
[..]
Toch wel apart dat de OV chipkaart dan 2 weken na de invoering een ruime voldoende krijgt van de reizigers.
Ik reis niet zo vaak en alleen met de metro en dat bevalt goed.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik ben er op zich ook tevreden mee, ik gebruik hem als abonnement.
Hoe reis jij ermee ?
Ik wil ermee zeggen dat verschillende consumenten organisaties zeer negatief waren over de OV chipkaart en dat dat zwaar overdreven was.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 19:25 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat bericht is een half jaar oud, wat wil je daar mee zeggen? Dat de problemen van toen allemaal zijn opgelost?
Natuurlijk accepteer ik dat niet want als jij zegt dat het in de meeste gevallen duurder wordt, dan loop je glashard te liegen.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 19:24 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
De consumentenorganisaties zagen deze chipkaart niet zitten.
Niet persé perfect werken, maar in ieder geval zonder de waslijst aan fouten, problemen en opmerkingen.
[..]
Huh, reis jij niet goedkoper? Gôh...
[..]
We hebben gister aangetoond dat het in de meeste gevallen duurder is geworden. Jij accepteert dat niet.
doen we niet meer, want als wij dat aantonen is het een fout van de sitequote:Op zaterdag 14 februari 2009 19:44 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Natuurlijk accepteer ik dat niet want als jij zegt dat het in de meeste gevallen duurder wordt, dan loop je glashard te liegen.
Ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt, maar in de meeste gevallen is het toch echt goedkoper.
Dus bij deze een uitdaging voor jou, toon maar eens aan dat de meeste trajecten duurder worden.
quote:Op zaterdag 14 februari 2009 19:44 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Natuurlijk accepteer ik dat niet want als jij zegt dat het in de meeste gevallen duurder wordt, dan loop je glashard te liegen.
Ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt, maar in de meeste gevallen is het toch echt goedkoper.
Dus bij deze een uitdaging voor jou, toon maar eens aan dat de meeste trajecten duurder worden.
quote:
Als je geen onderbouwing van je stellingen wil geven, ga dan ook niet lopen zeuren dat ik jouw mening niet accepteer.quote:
En dat het een fout was heb ik toch duidelijk aangetoond.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 19:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
doen we niet meer, want als wij dat aantonen is het een fout van de site
quote:Op zaterdag 14 februari 2009 20:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je geen onderbouwing van je stellingen wil geven, ga dan ook niet lopen zeuren dat ik jouw mening niet accepteer.
Nog zo'n hypocrietje.
Fout.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 19:42 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik wil ermee zeggen dat verschillende consumenten organisaties zeer negatief waren over de OV chipkaart en dat dat zwaar overdreven was.
quote:Op zondag 15 februari 2009 00:38 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Fout.
Anders zaten de consumentenorganisaties allang weer aan de tafel (misschien wel gezamenlijk aan 1 kant van de tafel)
Wederom fout van jou.quote:Op zondag 15 februari 2009 09:19 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik snap jouw redenatie totaal niet. Waarom zouden de consumentenorganisaties allang weer om de tafel zitten?
Die organisaties waren er als de kippen bij om op het systeem te klagen, maar na de invoering zijn ze ineens verbazingwekkend stil gebleven. Geen gezeur dat het fout gaat en geen opmerkingen dat het toch wel goed gaat.
Als de ov bedrijven de consumenten organisaties weer bij dit overleg willen betrekken zou het een mooie geste van de bedrijven zijn dat hun eens aantonen dat het reizen voor de consument echt niet duurder wordt. En dan aantonen met cijfertjes ipv dit steeds maar als een mantra in de ruimte blijven herhalen en als we het maar vaak genoeg roepen gelooft op den duur de massa het wel. (Het gros van de amerikanen gelooft nog steeds dat irak aangevallen i s omdat alqaida daar zat.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 19:44 schreef snowgoon het volgende:
Over die tarieven ook het volgende, Qbuzz weet nog niet wat de tarieven worden van de chipkaart, die over 5 weken verplicht wordt in regio Rotterdam, maar weet wel dat die tarieven vastgesteld worden door de overheid.quote:Op zondag 15 februari 2009 10:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de ov bedrijven de consumenten organisaties weer bij dit overleg willen betrekken zou het een mooie geste van de bedrijven zijn dat hun eens aantonen dat het reizen voor de consument echt niet duurder wordt. En dan aantonen met cijfertjes ipv dit steeds maar als een mantra in de ruimte blijven herhalen en als we het maar vaak genoeg roepen gelooft op den duur de massa het wel. (Het gros van de amerikanen gelooft nog steeds dat irak aangevallen i s omdat alqaida daar zat.![]()
)
Met het afschaffen van de retourtjes (en waarschijnlijk ook de enkeltjes) heeft de NS de schijn al flink tegen. Verder hebben we nu ook nog de 5 retourkaart zonder datum, waarbij je nogmaal 5% korting krijgt, deze verdwijnt straks ook.
De tram/bus/metro bedrijven zouden een statistisch overzicht moeten laten zien, wat de gemiddelde reisafstand is, en hoeveel zones ermee gemoeid zijn, dan zouden ze zo hun gelijk kunnen laten zien dat het totaal hetzelfde blijft.
Het geneuzel van jou met het cherrypicken van sommige ov stukjes is niets meer dan gerommel in de marge.
Zoals sommige mensen hier al vaker opgemerkt hebben leuk dat je het voor metro kan berekenen, deze legt vaak een rechte lijn af, de meeste stadsbussen slingeren vrolijk door de steden heen om maar zoveel mogelijk wijken aan te doen, maar leggen daarmee voor veel mensen ook totaal onnodige kilometers af die ze straks wel moeten gaan betalen.
Dat lijkt me ook één van de grootste bezwaren, als het fout gaat dan moet je zelf via allerlei procedures achter je eigen geld aan. En de ov bedrijven spinnen daar garen bij.quote:Op zondag 15 februari 2009 11:07 schreef macca728 het volgende:
Het grote probleem bij de chipkaart verder is dat alle problemen die leiden tot geblokkeerde chipkaarten en hogere tarieven door verkeerd werkende software ten laste van de reiziger gaan.
De reiziger mag dit schriftelijk claimen wat lange wachttijden tot gevolg heeft. En ook nog administratiekosten rekenen.
Wat de RET zelf zei, de klant moet altijd kijken hoeveel de reis kost en als het verkeerd gaat, kan hij het claimen. Dhr Peters vergelijkt het met het bewaren van een kassabon.
Maar bij een fout op een kassabon, krijg je gelijk je geld terug en heb je ook geen papierwinkel nodig.
Het zal de OV bedrijven sieren als ze mensen ook gelijk hun geld zouden teruggeven, immers dit kunnen ze zo checken via het computersysteem.
Ik vergelijk het ook met bewaren van een bonnetjes. Zoals we het nu dus doenquote:Op zondag 15 februari 2009 11:07 schreef macca728 het volgende:
Wat de RET zelf zei, de klant moet altijd kijken hoeveel de reis kost en als het verkeerd gaat, kan hij het claimen. Dhr Peters vergelijkt het met het bewaren van een kassabon.
Dat ook ja, zeker omdat er verschillende tarieven gehanteerd gaan worden, kan je nooit zien hoeveel je vooraf kwijt bent. Waardoor je ook niet kan kiezen welk vervoermiddel je het beste kan gebruiken.quote:Op zondag 15 februari 2009 11:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vergelijk het ook met bewaren van een bonnetjes. Zoals we het nu dus doen, nu heten dat treinkaartjes en strippenkaarten en kunnen we die nog gewoon bekijken en meteen zien bij de aanschaf van een treinkaartje hoeveel het gaat kosten. Wanneer we op saldo moeten gaan reizen kan geen mens het meer van te voren zien. Met mijn strippenkaart weet ik ook dat ik altijd 2 strippen kwijt ben, en bij langere afstanden zeg ik tegen een chauffeur waar ik naar toe moet en die zet het gewenste aantal strippen op de kaart.
Problemen die genoemd werden door de consumenten organisaties:quote:Op zondag 15 februari 2009 09:51 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Wederom fout van jou.
Die organisaties zaten heel lang bij het proces om, als vertegenwoordiging van de gebruikers, mee te praten over de ov-chipkaart. Echter, de ov-chipkaart-kant (de ov-bedrijven, translink, de overheid) hebben nooit wat willen doen met de vragen, opmerkingen en problemen die de consumentenorganisaties naar voren brachten; dát is de reden dat ze uit het overleg zijn gestapt. Dat ze nu stil zijn komt omdat het toch niet helpt, de ov-chipkaart wordt ingevoerd ondanks alles (en dus mét alle problemen zoals het duurder worden van de meeste reizen, aantasting van privacy, ontoegankelijk voor blinden, etc.) Dat jij die problemen niet de moeite waard vindt is jouw mening maar ga daar niet zo moeilijk over doen en de meer dan bekende problemen (die ook nog eens bewezen zijn) bagatelliseren of als onwaar afdoen.
Volgens mij heb ik ondertussen al vaak zat aangetoond dat het reizen helemaal niet duurder wordt en juist goedkoper.quote:Op zondag 15 februari 2009 10:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de ov bedrijven de consumenten organisaties weer bij dit overleg willen betrekken zou het een mooie geste van de bedrijven zijn dat hun eens aantonen dat het reizen voor de consument echt niet duurder wordt. En dan aantonen met cijfertjes ipv dit steeds maar als een mantra in de ruimte blijven herhalen en als we het maar vaak genoeg roepen gelooft op den duur de massa het wel. (Het gros van de amerikanen gelooft nog steeds dat irak aangevallen i s omdat alqaida daar zat.![]()
)
Met het afschaffen van de retourtjes (en waarschijnlijk ook de enkeltjes) heeft de NS de schijn al flink tegen. Verder hebben we nu ook nog de 5 retourkaart zonder datum, waarbij je nogmaal 5% korting krijgt, deze verdwijnt straks ook.
De tram/bus/metro bedrijven zouden een statistisch overzicht moeten laten zien, wat de gemiddelde reisafstand is, en hoeveel zones ermee gemoeid zijn, dan zouden ze zo hun gelijk kunnen laten zien dat het totaal hetzelfde blijft.
Het geneuzel van jou met het cherrypicken van sommige ov stukjes is niets meer dan gerommel in de marge.
Zoals sommige mensen hier al vaker opgemerkt hebben leuk dat je het voor metro kan berekenen, deze legt vaak een rechte lijn af, de meeste stadsbussen slingeren vrolijk door de steden heen om maar zoveel mogelijk wijken aan te doen, maar leggen daarmee voor veel mensen ook totaal onnodige kilometers af die ze straks wel moeten gaan betalen.
Waar haal jij vandaan dat de reiziger administratiekosten moet betalen als het door de software fout is gegaan?quote:Op zondag 15 februari 2009 11:07 schreef macca728 het volgende:
Het grote probleem bij de chipkaart verder is dat alle problemen die leiden tot geblokkeerde chipkaarten en hogere tarieven door verkeerd werkende software ten laste van de reiziger gaan.
De reiziger mag dit schriftelijk claimen wat lange wachttijden tot gevolg heeft. En ook nog administratiekosten rekenen.
Maar bij een fout op een kassabon, krijg je gelijk je geld terug en heb je ook geen papierwinkel nodig.
Het zal de OV bedrijven sieren als ze mensen ook gelijk hun geld zouden teruggeven, immers dit kunnen ze zo checken via het computersysteem.
Hoevaak moet ik nog uitleggen dat je nu ook al vooraf kunt zien hoeveel het gaat kosten?quote:Op zondag 15 februari 2009 11:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vergelijk het ook met bewaren van een bonnetjes. Zoals we het nu dus doen, nu heten dat treinkaartjes en strippenkaarten en kunnen we die nog gewoon bekijken en meteen zien bij de aanschaf van een treinkaartje hoeveel het gaat kosten. Wanneer we op saldo moeten gaan reizen kan geen mens het meer van te voren zien. Met mijn strippenkaart weet ik ook dat ik altijd 2 strippen kwijt ben, en bij langere afstanden zeg ik tegen een chauffeur waar ik naar toe moet en die zet het gewenste aantal strippen op de kaart.
Ik vraag me echt af of zoveel mensen dat echt vantevoren willen weten hoeveel de reis kost.quote:Op zondag 15 februari 2009 11:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat ook ja, zeker omdat er verschillende tarieven gehanteerd gaan worden, kan je nooit zien hoeveel je vooraf kwijt bent. Waardoor je ook niet kan kiezen welk vervoermiddel je het beste kan gebruiken.
Je kan sommige tarieven wel opzoeken op internet (die vaak niet kloppen maar dat terzijde) maar je kan niet elke reis gaan plannen vooraf en voor heel veel mensen (echt niet alleeen ouderen) is dit gewoon teveel moeite.
JE KAN HET NIET ZIEN, je kan het alleen berekenen via internetquote:Op zondag 15 februari 2009 22:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Hoevaak moet ik nog uitleggen dat je nu ook al vooraf kunt zien hoeveel het gaat kosten?
Het is misschien makkelijk i.v.m. het opladen van de chipkaart vooraf.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af of zoveel mensen dat echt vantevoren willen weten hoeveel de reis kost.
Als ik met de auto ga, dan ga ik vooraf ook niet berekenen hoeveel het kost. En dat deed ik met de strippenkaart ook niet.
Jij hebt tot nu toe alleen bewezen dat de site waar jij je tarieven vandaan haalt niet betrouwbaar is, volgens eigen zeggen.quote:Op zondag 15 februari 2009 21:58 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik ondertussen al vaak zat aangetoond dat het reizen helemaal niet duurder wordt en juist goedkoper.
Als ik dat telkens moet gaan doen, blijkt maar weer dat de tegenstanders niet willen luisteren maar alleen maar willen klagen.
Het is helemaal niet bekend of de 5 retouren kaar in zijn geheel verdwijnt. Misschien komt daar ook een alternatief voor.
De OV bedrijven die al met de chipkaart werken laten nu al zien hoeveel een reisje kost. Dus ik snap je opmerking niet waarom er een "statistisch overzicht" moet komen. Zeker ook omdat de zones verdwijnen
Ook voor de bus in Rotteram is het OV tarief te bereken. Ga je gang met aantonen dat dat duurder wordt. Kom jij eens met die cijfertjes als je het zo goed weet.
Is het eigenlijk al bekend hoe die afstand gemeten wordt?quote:Op zondag 15 februari 2009 11:13 schreef Basp1 het volgende:
Ach ik ook maar even aan cherry picking gedaan. Dit zijn de door mij gebruikte busroutes
[ afbeelding ] Buslijn1 in tilburg van het station naar mijn buurt
[ afbeelding ]Buslijn 5 in tilburg van het station naar mijn buurt
[ afbeelding ]Een bus in n ijmegen als ik op familiebezoek ga.
Potjandorie wat toevallig toch dat alle 3 die busreizen meer dan 2100 meter binnen 1 zone zijn, waardoor ik dus per defenitie duurder uit zal zijn *(zie de berekening van Stupendous76)
Wanneer kennissen minder dan 2 kilometer van het station wonen neem ik vaak niet eens de bus omdat de wachttijd vaak niet opweegt tegen het meteen de voetenwagen nemen vanaf het station.
als zelfs de RET zegt dat de gebruikelijke problemen er nog steeds zijn, dan geloof je maar niemand meer.quote:Op zondag 15 februari 2009 21:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Problemen die genoemd werden door de consumenten organisaties:
- Het werd allemaal duurder, fout.
- Mensen zouden er last van hebben bij een dubbel systeem (chipkaart in rotterdam, strippen in Den Haag) onvermijdelijk.
- Er zouden geen voordelen zijn, reizigers geven de chipkaart een 6,5 en veel mensen vinden het een preetig systeem, ook mensen die hier reageren.
- Poortjes zouden niet gaan werken, er zijn geen meldingen van grote opstoppingen door weigerende poortjes.
- Blinden hebben overleg gehad met de RET en zijn tevreden met de gedane toezeggingen.
- Privacy probleem, is onderzocht en door CBP goedgekeurd na aanpassingen die de privacy waarborgen.
Zeker dat laatste is iets waaruit blijkt dat oude problemen de OV chipkaart blijven achtervolgen. Steeds komt weer het argument dat de privacy in gevaar zou zijn. Maar blijkbaar vergeten de mensen die daarmee komen dat er daar ook maatregelen voor genomen zijn en dat het CBP de maatregelen heeft goedgekeurd.
Dus nee, ik vind die problemen de moeite niet MEER waard. Veel van de problemen zijn opgelost of zijn nooit een probleem geweest.
Dat kan je toch berekenen ? Waarom vraag je het danquote:Op zondag 15 februari 2009 22:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Is het eigenlijk al bekend hoe die afstand gemeten wordt?
Is het niet zo dat het gewoon hemelsbreed wordt gekeken?
Dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Het enige wat de RET heeft gezegd over gebruikelijke problemen zijn een paar haperende poortjes.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
als zelfs de RET zegt dat de gebruikelijke problemen er nog steeds zijn, dan geloof je maar niemand meer.
Ik ga het niet meer uitleggen aan je, aan iemand die de chipkaart niet of nauwelijks gebruikt
dus jij tankt ook niet bij de goedkoopste, maar je tankt willekeurig war je bent ?quote:Op zondag 15 februari 2009 22:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af of zoveel mensen dat echt vantevoren willen weten hoeveel de reis kost.
Als ik met de auto ga, dan ga ik vooraf ook niet berekenen hoeveel het kost. En dat deed ik met de strippenkaart ook niet.
Nee ik kan niet bereken wat de plannen zijn wat betreft het meten van de afstandquote:Op zondag 15 februari 2009 22:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat kan je toch berekenen ? Waarom vraag je het dan
wie heeft het over stopzetting ?quote:Op zondag 15 februari 2009 22:18 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het enige wat de RET heeft gezegd over gebruikelijke problemen zijn een paar haperende poortjes.
Dat vind ik geen problemen om de invoering van de OV chipkaart stop te zetten.
Maar ik hoor het graag als jij grotere problemen ziet die de stopzetting van de OV chipkaart wel rechtvaardigen.
Het uitrekenen hoeveel zones je nodig hebt kun je ook niet thuis uitrekenen zonder een plattegrond.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
JE KAN HET NIET ZIEN, je kan het alleen berekenen via internet
Vind jij dat makkelijker ok, de meeste mensen niet.
Bovendien werkt die site niet 100%, om maar 1 vb te noemen, Rotterdam Lombardijen blijkt bij vele bussen en trams verdwenen te zijn, terwijl het echt in Rotterdam ligt
In Rotterdam rijden toch bussen en trams, nou ga je gang.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:19 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nee ik kan niet bereken wat de plannen zijn wat betreft het meten van de afstand
Sinds wanneer heb ik gratis vervoer? Wat loop je nou weer dom te lullenquote:Op zondag 15 februari 2009 22:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het is misschien makkelijk i.v.m. het opladen van de chipkaart vooraf.
Niet alle mensen hebben een persoonlijke chipkaart en niet alle mensen hebben gratis vervoer zoals jij
Een heleboel mensen leven op een budget, die willen weten hoeveel ze kwijt zijn.
Bovendien is het ook handig om te weten zoals je bij mij tussen 4 bussen kan kiezen die allemaal van A naar B gaan, dan kan je de goedkoopste optie kiezen
Kan je zo kijken op bushaltes, bovendien vertelt de chauffeur de prijs ook aan jouquote:Op zondag 15 februari 2009 22:20 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het uitrekenen hoeveel zones je nodig hebt kun je ook niet thuis uitrekenen zonder een plattegrond.
Dus wat dat betreft is er geen verschil met de oude situatie.
Kun je niet lezen ofzo?quote:Op zondag 15 februari 2009 22:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
In Rotterdam rijden toch bussen en trams, nou ga je gang.
Afstand x kmprijs + instaptarief = prijs
Ik heb jou nog steeds geen overtuigende hoeveelheid duurdere ritten zien noemen. 2 of 3 tegen een stuk of 10 goedkopere ritten die ik gevonden heb.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
Jij hebt tot nu toe alleen bewezen dat de site waar jij je tarieven vandaan haalt niet betrouwbaar is, volgens eigen zeggen.
Volgens het AD, de Consumenetnbond en Rover zijn mensen wel degelijk meer kwijt.
Het AD noemt ook voorbeelden in de krant van vrijdag.
Wij hebben ook genoeg voorbeelden gegeven van reizen die duurder worden.
Prijs is bekendquote:Op zondag 15 februari 2009 22:22 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Kun je niet lezen ofzo?
Ik vraag me af hoe ze de afstand meten. Hemelsbreed of gereden km.
De consumenten organisaties. Misschien moet je eens lezen waar de discussie over gaat als je er midden in valt.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
wie heeft het over stopzetting ?
Ik ben niet tegen de chipkaart, alleen de problemen zoals eerder gezegd en waar iedereen behalve jij het mee eens is komen ten laste van de reiziger
van een site, die jezelf in twijfel trektquote:Op zondag 15 februari 2009 22:23 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik heb jou nog steeds geen overtuigende hoeveelheid duurdere ritten zien noemen. 2 of 3 tegen een stuk of 10 goedkopere ritten die ik gevonden heb.
Lees nou eens wat ik zegquote:Op zondag 15 februari 2009 22:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Prijs is bekend
Kmprijs is bekend
dus afstand moet je nog berekenen, kan je doen via plattegrond
Dan weet je je antwoord
Die zijn ook niet voor stopzetting.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:24 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De consumenten organisaties. Misschien moet je eens lezen waar de discussie over gaat als je er midden in valt.
Een deel van de site was fout. Een ander deel niet.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
van een site, die jezelf in twijfel trekt
Ja je wilt weten of ze hemelsbreed meten of het aantal km dat ze rijden.quote:
Jawel daar waren ze wel voor:quote:Op zondag 15 februari 2009 22:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die zijn ook niet voor stopzetting.
Misschien moet jij eens gaan lezen
http://www.bnr.nl/artikel(...)-genoeg-ov-chipkaartquote:Volgens Aldo Markus van reizigersorganisatie Rover kregen de organisaties tijdens de overleggen het gevoel dat het gemak voor de reizgers helemaal op de achtergrond is geraakt. Markus houdt zich vast aan de uitspraken van staatssecretaris Huizinga dat er geen ov-chipkaart komt als er niet genoeg draagvlak voor is. "We hopen er op dat ze zich hier aan houdt. Wij zeggen gewoon: kom met een goed plan. Eén waarin het reizigersbelang wel centraal staat."
Doe jij het dan maar even voor, want ik snap er niks van.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja je wilt weten of ze hemelsbreed meten of het aantal km dat ze rijden.
Dat kan je uitrekenen aan de hand van routes van trams en bussen in Rotterdam
NIET INVOEREN IS WAT ANDERS DAN STOPZETTINGquote:Op zondag 15 februari 2009 22:27 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jawel daar waren ze wel voor:
[..]
http://www.bnr.nl/artikel(...)-genoeg-ov-chipkaart
quote:Op zondag 15 februari 2009 22:27 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Doe jij het dan maar even voor, want ik snap er niks van.
Leg mij eens uit wat het verschil is dan.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
NIET INVOEREN IS WAT ANDERS DAN STOPZETTING
Ja ? Hoe kan je iets stopzetten dat nog niet ingevoerd is ?quote:Op zondag 15 februari 2009 22:30 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Leg mij eens uit wat het verschil is dan.
Volgens mij is niet invoeren toch wel degelijk een vorm van stopzetten
Voor jou niet, voor vele anderen wel, dus kortzichtig en egoïstisch en dom gebrabbel van jou.quote:Op zondag 15 februari 2009 21:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Problemen die genoemd werden door de consumenten organisaties:
- Het werd allemaal duurder, fout.
Mensen hebben nu last van een dubbel systeem (chipkaart in Rotterdam en Amsterdam, rest van Nederland niet)quote:- Mensen zouden er last van hebben bij een dubbel systeem (chipkaart in rotterdam, strippen in Den Haag) onvermijdelijk.
Is dit een klacht van de consumentenorganisaties?quote:- Er zouden geen voordelen zijn, reizigers geven de chipkaart een 6,5 en veel mensen vinden het een preetig systeem, ook mensen die hier reageren.
Is dit een klacht van de consumentenorganisaties?quote:- Poortjes zouden niet gaan werken, er zijn geen meldingen van grote opstoppingen door weigerende poortjes.
En de NS?quote:- Blinden hebben overleg gehad met de RET en zijn tevreden met de gedane toezeggingen.
quote:- Privacy probleem, is onderzocht en door CBP goedgekeurd na aanpassingen die de privacy waarborgen.
Nou, noem die maatregelen dan maar even op, met link.quote:Zeker dat laatste is iets waaruit blijkt dat oude problemen de OV chipkaart blijven achtervolgen. Steeds komt weer het argument dat de privacy in gevaar zou zijn. Maar blijkbaar vergeten de mensen die daarmee komen dat er daar ook maatregelen voor genomen zijn en dat het CBP de maatregelen heeft goedgekeurd.
Zie bovenaan.quote:Dus nee, ik vind die problemen de moeite niet MEER waard. Veel van de problemen zijn opgelost of zijn nooit een probleem geweest.
Nou, bij deze dan: droom lekker verder, heb veel geluk, je zal het hard nodig hebbenquote:Op zondag 15 februari 2009 22:30 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jawel hoor. Maar ik snap jouw opgave niet.
Hey dankjewel he!quote:Op zondag 15 februari 2009 22:39 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nou, bij deze dan: droom lekker verder, heb veel geluk, je zal het hard nodig hebben
Ow natuurlijk. In september waren er nog geen poortjes geplaatst, niemand die de OV chipkaart gebruikte, werden er geen voorbereidingen getroffen om de OV chipkaart in te voeren.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja ? Hoe kan je iets stopzetten dat nog niet ingevoerd is ?
Bestaat gewoon hoor.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:33 schreef macca728 het volgende:
over het tarieven berekenen van jou.
Waar is station Lombardijen gebleven bij die site ?
Is dat gebombardeerd ofzo ?
Als je nu nog steeds niet in wil zien dat het de ene keer duurder wordt en de andere keer goedkoper, dan ga ik voor de rest niet eens in op jouw reactie.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:37 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Voor jou niet, voor vele anderen wel, dus kortzichtig en egoïstisch en dom gebrabbel van jou.
[..]
Mensen hebben nu last van een dubbel systeem (chipkaart in Rotterdam en Amsterdam, rest van Nederland niet)
[..]
Is dit een klacht van de consumentenorganisaties?
[..]
Is dit een klacht van de consumentenorganisaties?
[..]
En de NS?
En het GVB?
En alle andere ov-bedrijven?
En wat met rolstoelers?
Of andere gehandicapten?
[..]
Rot toch een eind op, slomo. Er is niets aangepast behalve het standpunt van het CBP dat 'opeens' geen bezwaren meer had tegen de chipkaart.
[..]
Nou, noem die maatregelen dan maar even op, met link.
[..]
Zie bovenaan.
Waar heb ik gezegd dat er op jouw OV chipkaart staat wanneer jouw abbo eindigt?quote:Op zondag 15 februari 2009 22:57 schreef macca728 het volgende:
nog een onjuistheid van SNowgoon, ik kan niet op mijn OV-chipkaart.nl zien wanneer mijn abonnement afloopt.
Volgens hem kon dat wel, maar er staat alleen dat ik een abonnement heb, niet hoe lang die geldig is
Makkelijk hoor
Nee dat kan je niet zien.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waar heb ik gezegd dat er op jouw OV chipkaart staat wanneer jouw abbo eindigt?
Dat heb ik nooit gezegd.
Dat is een nieuw onderwerp wat ik nog niet met joi behandeld heb. Volgens mij kun je het alleen via internet zien. Maar dat weet ik niet zeker.
Dan heeft die waarschijnlijk een hele rare route genomen.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:15 schreef macca728 het volgende:
Een reiziger ging half december met de Zuidtangent van Amsterdam Bijlmer naar Amstelveen. Een rit van tussen de 7 en 8 km, waarvoor hij met zijn chipkaart 8,94 euro betaalde. Dat is meer dan vier keer zoveel als met een strippenkaart
Ja met het vliegtuig zekerquote:Op zondag 15 februari 2009 23:35 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dan heeft die waarschijnlijk een hele rare route genomen.
Mensen konden dat zien via internet, dus nietquote:Op zondag 15 februari 2009 23:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waar heb ik gezegd dat er op jouw OV chipkaart staat wanneer jouw abbo eindigt?
Dat heb ik nooit gezegd.
Dat is een nieuw onderwerp wat ik nog niet met joi behandeld heb. Volgens mij kun je het alleen via internet zien. Maar dat weet ik niet zeker.
1. Discutabel. De ene vind het de chipkaart makkelijk, de andere de strippenkaart.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:19 schreef macca728 het volgende:
de 11 punten van het manifest, die dus volgens Rover en de anderen nooit gehaald gaan worden met de chipkaart
1. De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker.
2. De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder.
3. Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.
4. De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten.
5. De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant,
voorspelbaar en controleerbaar.
6. Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten verbonden.
7. De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat.
8. De OV-chipkaart en de toegangspoortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.
9. De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig.
10. Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld.
11. De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.
Wijs eens even aan waar ik dat gezegd heb.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
Mensen konden dat zien via internet, dus niet
Ik kan het ook niet zien als ik in c.q. uitcheck
Geef eens even wat straatnamen waar je in en uit wilt stappen. Dan zoek ik het wel voor je op.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:32 schreef macca728 het volgende:
hier boven blijkt uit dat het ondubbelzinnig duurder wordt voor de reiziger
ik zie geen tarief staan bij je vb, Snowgoon,
Ik wil het tarief weten via Lombardijen en dat kan niet, de reis kan ik wel plannen ja
quote:Op zondag 15 februari 2009 23:30 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je nu nog steeds niet in wil zien dat het de ene keer duurder wordt en de andere keer goedkoper, dan ga ik voor de rest niet eens in op jouw reactie.
Dan zijn die oogkleppen en plaat voor je kop van metersdik beton.
quote:Op zondag 15 februari 2009 23:41 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Geef eens even wat straatnamen. Dan zoek ik het wel voor je op.
In een aantal gevallen geldt nu nog een verlaagde aanschafprijs, maar uiteindelijk zal aanschaf of vervanging van een chipkaart [b]¤ 7,50 kosten (alleen de kaart, zonder reisrecht). [/b]quote:Op zondag 15 februari 2009 23:40 schreef snowgoon het volgende:
[..]
1. Discutabel. De ene vind het de chipkaart makkelijk, de andere de strippenkaart.
2. Ik heb tot nu toe vooral reizen gezien die goedkoper worden.
3. De sites van de vervoerder geven naar mijn mening genoeg info over de tarieven.
4. Er zijn voldoende folders en informatie te krijgen als men dat wilt. De OV bedrijven stellen naar mijn mening genoeg informatie beschikbaar. Ze komen inderdaad niet persoonlijk huis aan huis langs.
5. Zie 3.
6. Is mogelijk. Er zijn verschillende varianten van de kaart die gratis zijn of gratis te krijgen zijn.
7. Geregeld met het CBP.
8. Veiligheid wordt juist groter door minder zwartreizen. En toegangkelijkheid is geen probleem.
9. Zie 4.
10. 200.000 mensen krijgen hun geld terug van de RET. De RET heeft bij de invoering 100'den mensen ingezet om te helpen.
11. Het systeem werkt goed, niet 100% foutloos maar er zijn geen grote opstoppingen veroorzaakt door niet werkende poortjes.
Vertrek Van Naar Aankomst Hoequote:Op zondag 15 februari 2009 23:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
met tram Lombardijen naar Maasstad Ziekenhuis Clara
LEES NOU EENS MANquote:Op zondag 15 februari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Vertrek Van Naar Aankomst Hoe
11:41 rotterdam lombardijen
treinstation Station Lombardijen
Rotterdam 11:42 lopen 1 min
--------------------------------------------------------------------------------
11:42 Station Lombardijen
Rotterdam Beukendaal
Rotterdam 11:47 tram 20
RET
richting Rotterdam CS
--------------------------------------------------------------------------------
11:47 Beukendaal
Rotterdam olympiaweg
rotterdam 11:58 lopen 11 min
Hoezo bestaat Lombardijen niet?
Als dat alles is wat nog niet goed gaat, dan zouden de consumentenorganisaties toch tevreden moeten zijnquote:Op zondag 15 februari 2009 23:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
In een aantal gevallen geldt nu nog een verlaagde aanschafprijs, maar uiteindelijk zal aanschaf of vervanging van een chipkaart [b]¤ 7,50 kosten (alleen de kaart, zonder reisrecht). [/b]
quote:Op zondag 15 februari 2009 23:32 schreef macca728 het volgende:
hier boven blijkt uit dat het ondubbelzinnig duurder wordt voor de reiziger
ik zie geen tarief staan bij je vb, Snowgoon,
Ik wil het tarief weten via Lombardijen en dat kan niet, de reis kan ik wel plannen ja
Tss... Wat een schande zeg. Je kunt een opstapplaats niet selecterenquote:Op zondag 15 februari 2009 23:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
LEES NOU EENS MAN
ik wil het tarief weten, daar kan je geen Lombardijen selecteren
speciaal voor Snowgoonquote:Op zondag 15 februari 2009 23:22 schreef macca728 het volgende:
Eis 1: De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker.
• Op stations met meerdere vervoerders moeten reizigers bij het in- en uitchecken goed opletten dat zij het poortje of paaltje van de juiste vervoerder kiezen. Een verkeerde keuze kan ertoe leiden dat er teveel geld van de kaart wordt afgeschreven of dat je bij controle als zwartrijder wordt gezien.
• Bij het overstappen op stations zullen verschillende regels gelden. In veel gevallen hoef je niet uit- en in te checken, maar als er 'overstapzones' zijn ingericht, mag je niet vergeten daarlangs te lopen en je kaart bij twee verschillende paaltjes te houden als je overstapt op een trein van een ander vervoerbedrijf of tussen trein en metro.
• Bij trein en light rail kunnen de regels voor in- en uitchecken plaatselijk verschillen: in het ene geval moet dat op het perron, in het andere geval in het voertuig.
• Apparaten met dezelfde functie (in-/uitchecken, saldo opvragen, saldo opladen, internettransacties op de kaart zetten enz.) kunnen er plaatselijk verschillend uitzien. Apparaten die op elkaar lijken kunnen verschillende functies hebben.
• Apparaten voor het opladen van saldo komen soms wel in de bus en soms niet. Dat kan verschillen per verantwoordelijke overheid. (Er zijn in Nederland 19 verantwoordelijke overheden, en dus heel wat plaatsen waar bussen van verschillende overheden door dezelfde straat rijden.)
• Automaatbonnetjes t.b.v. declaraties zijn moeilijk te begrijpen en geven weinig informatie over reizen met andere vervoerders.
• Van de strippenkaart-verkooppunten blijft ruwweg nog maar de helft over als oplaadpunt voor kaartsaldo. (Dit raakt vooral de reizigers voor wie opladen via internet of automatisch opladen geen optie is, en die zich in een gebied bevinden waar geen oplaadapparaten in de bus zitten.).
• Kinderen moeten ieder een persoonlijke kaart met eigen reissaldo hebben.
Eis 2: De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder.
•; Gebruikers van NS-retours gaan (gefaseerd over 3 jaar) gemiddeld 6% meer betalen doordat de chipkaart de huidige retourkorting niet aankan.
• Overstappers tussen NS en treinen van regionale vervoerders gaan in de meeste gevallen meer betalen. • In de grote steden kan niet meer met strippenkaarten en sterabonnementen op de trein worden gereisd. Gecombineerd gebruik van trein en bus/tram/metro wordt daar een stuk duurder. • Op veel plaatsen worden de sterabonnementen afgeschaft, waarmee je nu binnen een bepaald gebied vrijelijk kunt reizen. Frequent OV-gebruik wordt daardoor duurder, ondanks een vervangende vastrechtkorting. • Wie door de structuur van het OV-netwerk extra kilometers aflegt (kronkelige routes of het ontbreken van een rechtstreekse verbinding), gaat daarvoor extra betalen.
• In sommige delen van Nederland worden vervoerbedrijven via een[b] hogere kilometerprijs gecompenseerd voor het inkomstenverlies dat zij verwachten van de overgang van zones naar kilometers. Die rekening dreigt aan de reizigers te worden gepresenteerd (ook al was dat niet afgesproken met de staatssecretaris). [/b]
Eis 3: Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.
• Kortingsregelingen kunnen verschillen per verantwoordelijke overheid en per vervoerder. Dat kan tot verrassingen leiden bij overstappen.
Eis 4: De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten.
• Het systeem als geheel kent teveel afwijkingen van intuïtieve gebruiksprincipes. Er zijn ook allerlei plaatselijke en situatie-afhankelijke verschillen in 'gebruiksaanwijzing'. De regionale tarieven dreigen een lappendeken te worden met grenzen die niet duidelijk zichtbaar zijn. Dit maakt het moeilijk, zo niet onmogelijk om aan brede lagen van de bevolking en aan buitenlandse bezoekers goed duidelijk te maken hoe zij met het systeem moeten omgaan.
• Er is geen informatieplan dat aansluit bij de verschillende regionale introductie- en afschaffingsfasen van chipkaart en NVB.
Eis 5: De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant, voorspelbaar en controleerbaar.
• Beperkte mogelijkheden om onderweg te zien wat er op de kaart staat aan saldo en reisrecht, en wat er zojuist mee gedaan is.
• Bij opvragen van de kaartinhoud op een station of informatiepunt geeft de apparatuur van het plaatselijke vervoerbedrijf geen informatie over reisproducten en in-/uitchecklocaties van andere bedrijven. Eis 6: Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten verbonden.
• In een aantal gevallen geldt nu nog een verlaagde aanschafprijs, maar uiteindelijk zal aanschaf of vervanging van een chipkaart [b]¤ 7,50 [/b]kosten (alleen de kaart, zonder reisrecht).
Eis 7: De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat.
• Nog steeds is niet duidelijk of de vervoerbedrijven zich geheel zullen houden aan de richtlijnen van het College Bescherming Persoonsgegevens.
Eis 8: De OV-chipkaart en de poortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.
• Praktische problemen voor gehandicapten (met name blinden en slechtzienden) zijn nog onvoldoende opgelost.
• Bedienen van een oplaadapparaat in een rijdende bus komt de veiligheid van de reiziger niet ten goede.
Eis 9: De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig.
• De voorwaarden van de vervoerders leggen het financiële risico ingeval van storingen te gemakkelijk bij de reiziger. De bedrijven geven geen duidelijkheid over hun coulancebeleid in zulke gevallen. Eis 10: Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld.
• In de startfase bleek het vervoerpersoneel dikwijls nog niet goed geïnformeerd te zijn over de chipkaart.
• Reizigers worden bij servicebalies en klantenservices nogal eens doorverwezen. Dat past niet bij een OV-chipkaart die wordt aangeprezen als één kaart voor het hele OV.
Eis 11: De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.
• De belangrijkste aanloopproblemen in Rotterdam zijn verholpen, maar vrij van storingen is het systeem daar nog niet. Wij zien ook nog onvoldoende garanties dat reizigers in andere regio's en bij overstappen van de ene vervoerder naar de andere niet opnieuw door problemen worden getroffen.
• Het financiële frauderisico door het kraken van de chip ligt vooral bij de vervoerders, maar de reizigers kunnen te maken krijgen met praktische problemen als hun kaart geblokkeerd blijkt te zijn.
Niet lullen, je zou het tarief opzoekenquote:Op zondag 15 februari 2009 23:51 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tss... Wat een schande zeg. Je kunt een opstapplaats niet selecteren
quote:Op zondag 15 februari 2009 23:22 schreef macca728 het volgende:
Eis 1: De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker.
• Op stations met meerdere vervoerders moeten reizigers bij het in- en uitchecken goed opletten dat zij het poortje of paaltje van de juiste vervoerder kiezen. Een verkeerde keuze kan ertoe leiden dat er teveel geld van de kaart wordt afgeschreven of dat je bij controle als zwartrijder wordt gezien.
• Bij het overstappen op stations zullen verschillende regels gelden. In veel gevallen hoef je niet uit- en in te checken, maar als er 'overstapzones' zijn ingericht, mag je niet vergeten daarlangs te lopen en je kaart bij twee verschillende paaltjes te houden als je overstapt op een trein van een ander vervoerbedrijf of tussen trein en metro.
• Bij trein en light rail kunnen de regels voor in- en uitchecken plaatselijk verschillen: in het ene geval moet dat op het perron, in het andere geval in het voertuig.
• Apparaten met dezelfde functie (in-/uitchecken, saldo opvragen, saldo opladen, internettransacties op de kaart zetten enz.) kunnen er plaatselijk verschillend uitzien. Apparaten die op elkaar lijken kunnen verschillende functies hebben.
• Apparaten voor het opladen van saldo komen soms wel in de bus en soms niet. Dat kan verschillen per verantwoordelijke overheid. (Er zijn in Nederland 19 verantwoordelijke overheden, en dus heel wat plaatsen waar bussen van verschillende overheden door dezelfde straat rijden.)
• Automaatbonnetjes t.b.v. declaraties zijn moeilijk te begrijpen en geven weinig informatie over reizen met andere vervoerders.
• Van de strippenkaart-verkooppunten blijft ruwweg nog maar de helft over als oplaadpunt voor kaartsaldo. (Dit raakt vooral de reizigers voor wie opladen via internet of automatisch opladen geen optie is, en die zich in een gebied bevinden waar geen oplaadapparaten in de bus zitten.).
• Kinderen moeten ieder een persoonlijke kaart met eigen reissaldo hebben.
Eis 2: De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder.
•; Gebruikers van NS-retours gaan (gefaseerd over 3 jaar) gemiddeld 6% meer betalen doordat de chipkaart de huidige retourkorting niet aankan.
• Overstappers tussen NS en treinen van regionale vervoerders gaan in de meeste gevallen meer betalen. • In de grote steden kan niet meer met strippenkaarten en sterabonnementen op de trein worden gereisd. Gecombineerd gebruik van trein en bus/tram/metro wordt daar een stuk duurder. • Op veel plaatsen worden de sterabonnementen afgeschaft, waarmee je nu binnen een bepaald gebied vrijelijk kunt reizen. Frequent OV-gebruik wordt daardoor duurder, ondanks een vervangende vastrechtkorting. • Wie door de structuur van het OV-netwerk extra kilometers aflegt (kronkelige routes of het ontbreken van een rechtstreekse verbinding), gaat daarvoor extra betalen.
• In sommige delen van Nederland worden vervoerbedrijven via een[b] hogere kilometerprijs gecompenseerd voor het inkomstenverlies dat zij verwachten van de overgang van zones naar kilometers. Die rekening dreigt aan de reizigers te worden gepresenteerd (ook al was dat niet afgesproken met de staatssecretaris). [/b]
Eis 3: Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.
• Kortingsregelingen kunnen verschillen per verantwoordelijke overheid en per vervoerder. Dat kan tot verrassingen leiden bij overstappen.
Eis 4: De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten.
• Het systeem als geheel kent teveel afwijkingen van intuïtieve gebruiksprincipes. Er zijn ook allerlei plaatselijke en situatie-afhankelijke verschillen in 'gebruiksaanwijzing'. De regionale tarieven dreigen een lappendeken te worden met grenzen die niet duidelijk zichtbaar zijn. Dit maakt het moeilijk, zo niet onmogelijk om aan brede lagen van de bevolking en aan buitenlandse bezoekers goed duidelijk te maken hoe zij met het systeem moeten omgaan.
• Er is geen informatieplan dat aansluit bij de verschillende regionale introductie- en afschaffingsfasen van chipkaart en NVB.
Eis 5: De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant, voorspelbaar en controleerbaar.
• Beperkte mogelijkheden om onderweg te zien wat er op de kaart staat aan saldo en reisrecht, en wat er zojuist mee gedaan is.
• Bij opvragen van de kaartinhoud op een station of informatiepunt geeft de apparatuur van het plaatselijke vervoerbedrijf geen informatie over reisproducten en in-/uitchecklocaties van andere bedrijven. Eis 6: Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten verbonden.
• In een aantal gevallen geldt nu nog een verlaagde aanschafprijs, maar uiteindelijk zal aanschaf of vervanging van een chipkaart [b]¤ 7,50 [/b]kosten (alleen de kaart, zonder reisrecht).
Eis 7: De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat.
• Nog steeds is niet duidelijk of de vervoerbedrijven zich geheel zullen houden aan de richtlijnen van het College Bescherming Persoonsgegevens.
Eis 8: De OV-chipkaart en de poortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.
• Praktische problemen voor gehandicapten (met name blinden en slechtzienden) zijn nog onvoldoende opgelost.
• Bedienen van een oplaadapparaat in een rijdende bus komt de veiligheid van de reiziger niet ten goede.
Eis 9: De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig.
• De voorwaarden van de vervoerders leggen het financiële risico ingeval van storingen te gemakkelijk bij de reiziger. De bedrijven geven geen duidelijkheid over hun coulancebeleid in zulke gevallen. Eis 10: Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld.
• In de startfase bleek het vervoerpersoneel dikwijls nog niet goed geïnformeerd te zijn over de chipkaart.
• Reizigers worden bij servicebalies en klantenservices nogal eens doorverwezen. Dat past niet bij een OV-chipkaart die wordt aangeprezen als één kaart voor het hele OV.
Eis 11: De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.
• De belangrijkste aanloopproblemen in Rotterdam zijn verholpen, maar vrij van storingen is het systeem daar nog niet. Wij zien ook nog onvoldoende garanties dat reizigers in andere regio's en bij overstappen van de ene vervoerder naar de andere niet opnieuw door problemen worden getroffen.
• Het financiële frauderisico door het kraken van de chip ligt vooral bij de vervoerders, maar de reizigers kunnen te maken krijgen met praktische problemen als hun kaart geblokkeerd blijkt te zijn.
geen reactie Snowgoon ?quote:Op zondag 15 februari 2009 23:14 schreef macca728 het volgende:
leuke dingetjes om te weten
Een portemonnee met twee chipkaarten bij de kaartlezer houden is vragen om moeilijkheden. Een praktijkproefje in Rotterdam wees dat al snel uit. Als er op de ene kaart reissaldo staat en op de andere een geldig abonnement, kan de kaartlezer toch saldo afboeken. Translink raadt het reizen met twee kaarten dan ook uitdrukkelijk af. Toch weigeren NS en de overige vervoerbedrijven voorlopig hun (jaar)abonnementen op elkaars chipkaart te zetten. De vervoerbedrijven dwingen een aantal van hun vaste klanten dus om met twee chipkaarten te reizen. Zij zetten deze klanten daarmee aan tot onverstandig gedrag, waarvan hun dochteronderneming Translink het risico bij de klant legt.
WTF?quote:• Nog steeds is niet duidelijk of de vervoerbedrijven zich geheel zullen houden aan de richtlijnen van het College Bescherming Persoonsgegevens.
http://www.cbpweb.nl/documenten/pb_20081111_ovchip_dm.shtml?refer=true&theme=greenquote:De OV-bedrijven hebben na vier jaar een concreet en aanvaardbaar voorstel voor direct marketing op basis van individuele reisgegevens van OV-chipkaarthouders geformuleerd. Het CBP liet staatssecretaris Huizinga weten dat het voorstel voldoet aan de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
quote:Het CBP concludeert dat het huidige voorstel van de OV-bedrijven voldoet aan de eisen die de
Wbp stelt.
Echt gast, leer nou eens de positieve dingen aan de OV chipkaart op te slaan. Het begint wel heel erg sneu te worden dat dit soort dingen jou keer op keer uitgelegd moeten worden.quote:De OV-bedrijven dienen om al het bovenstaande te realiseren een aantal uiterst bepalende
technische voorzieningen te treffen. Gegeven de wijze waarop de OV-bedrijven in de afgelopen
periode hebben getracht de landelijke implementatie van de OV-chipkaart Wbp- conform te doen
plaatsvinden, ga ik er voorshands van uit dat de nog openstaande punten zullen worden
opgelost.
Het punt van 2 kaarten is volgens mij uitgebreid behandeld. Waarom dat is en dat het maar tijdelijk is. Ik heb geen zin om dat weer uitgebreid te gaan bespreken.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
geen reactie Snowgoon ?
kon toch allemaal
Het moet kunnen. Maar het lukt nog niet.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
Niet lullen, je zou het tarief opzoeken
Moet toch kunnen, je hebt de reis al, het ligt alletwee in Rotterdam
Ik kan alles wel punt voor punt gaan behandelen, maar jij wilt toch niet zien dat het al geregeld is.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:53 schreef macca728 het volgende:
Deze punten zijn vrijwel allemaal niet opgelost
[..]
Ben je dom dan ? Op dezelfde site kon je zien dat het 3 strippen waren, hoezo moet ik dan een zonekaart raadplegen ?quote:Op maandag 16 februari 2009 00:01 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het moet kunnen. Maar het lukt nog niet.
Vind ik geen groot probleem.
En zoals ik al eerder zei, ik vraag me af of zoveel mensen dat vooraf willen weten. En als ze het perse willen weten en via internet niet lukt, dan kunnen ze met het RET bellen.
Het is ook geen nieuw probleem. Want bij de strippenkaart wist je vooraf ook niet wat je moest betalen zonder dat je een zonekaart voor je neus had.
Alles geregeld ?quote:Op maandag 16 februari 2009 00:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik kan alles wel punt voor punt gaan behandelen, maar jij wilt toch niet zien dat het al geregeld is.
Tuurlijk joh. Als 1 klein onderdeel niet werkt, dan werkt helemaal niks.quote:Op maandag 16 februari 2009 00:02 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ben je dom dan ? Op dezelfde site kon je zien dat het 3 strippen waren, hoezo moet ik dan een zonekaart raadplegen ?
Nee het kan en dan kaat je het zien
of het kan niet en kan ik dus geen tarieven zien vooraf
Oh weer en grote mond he als het niet luktquote:Op maandag 16 februari 2009 00:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tuurlijk joh. Als 1 klein onderdeel niet werkt, dan werkt helemaal niks.
Typerende denkwijze weer.
Het puntje privacy is zeker geregeld. Heb je dat nou al gezien of blijf je ontkennen dat de OV bedrijven daar naar gekeken hebben?quote:
1 station dat je niet kunt selecteren, 10tallen andere wel.quote:Op maandag 16 februari 2009 00:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
Oh weer en grote mond he als het niet lukt
Net als eergisteren toen ik wel een tarief had, maar dat was weer fout volgens jou
1 klein onderdeel hahahahahahahahahahaha
dus 1 punt is wel geregeld volgens jou ?quote:Op maandag 16 februari 2009 00:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik kan alles wel punt voor punt gaan behandelen, maar jij wilt toch niet zien dat het al geregeld is.
Bij je strippenkaart kun je zonder plattegrond ook niet zien hoeveel het gaat kosten.quote:Op maandag 16 februari 2009 00:02 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ben je dom dan ? Op dezelfde site kon je zien dat het 3 strippen waren, hoezo moet ik dan een zonekaart raadplegen ?
Nee het kan en dan laat je het zien
of het kan niet en kan ik dus geen tarieven zien vooraf
10tallen ? welke dan ?quote:Op maandag 16 februari 2009 00:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
1 station dat je niet kunt selecteren, 10tallen andere wel.
Maarja, jij wilt alleen maar zien dat het niet werkt.
De privacy is nog steeds niet geregeld volgens jou?quote:Op maandag 16 februari 2009 00:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
dus 1 punt is wel geregeld volgens jou ?
Niet zo huilebalken.quote:Op maandag 16 februari 2009 00:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
10tallen ? welke dan ?
Ik wil gewoon info over mijn reis en die krijg ik weer niet
je kan tientallen statiosn selecteren voor OV chipkaart tarief infoquote:Op maandag 16 februari 2009 00:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
1 station dat je niet kunt selecteren, 10tallen andere wel.
Maarja, jij wilt alleen maar zien dat het niet werkt.
Ja dat zeg ik. En ik praat geen onzin.quote:Op maandag 16 februari 2009 00:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
je kan tientallen statiosn selecteren voor OV chipkaart tarief info
zeg jij.
Of praat je onzin
Ik zou ook niet weten waarom het plaatselijk vervoersbedrijf informatie moet geven over een ander bedrijf. Leg eens uit waarom dat zo belangrijk is.quote:Op maandag 16 februari 2009 00:13 schreef macca728 het volgende:
• Bij opvragen van de kaartinhoud op een station of informatiepunt geeft de apparatuur van het plaatselijke vervoerbedrijf geen informatie over reisproducten en in-/uitchecklocaties van andere bedrijven.
Punt is dus duidelijk nog niet opgelost
Ik ben iemand die vooraf wil weten wat iets kost. Doe ik met de auto ook en met het huidige treinkaartje etc. ook.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nog steeds is niet duidelijk of de vervoerbedrijven zich geheel zullen houden aan de richtlijnen van het College Bescherming Persoonsgegevensquote:Op maandag 16 februari 2009 00:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik zou ook niet weten waarom het plaatselijk vervoersbedrijf informatie moet geven over een ander bedrijf. Leg eens uit waarom dat zo belangrijk is.
Onderweg, na uitchecken, kan er prima gezien worden wat er op de kaart staat aan saldo. Dus ook dat is geen probleem.
En ook het punt privacy is opgelost, ook al negeer jij dat steeds.
Bij opvragen van de kaartinhoud op een station of informatiepunt geeft de apparatuur van het plaatselijke vervoerbedrijf geen informatie over reisproducten en in-/uitchecklocaties van andere bedrijvenquote:Op maandag 16 februari 2009 00:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik zou ook niet weten waarom het plaatselijk vervoersbedrijf informatie moet geven over een ander bedrijf. Leg eens uit waarom dat zo belangrijk is.
Onderweg, na uitchecken, kan er prima gezien worden wat er op de kaart staat aan saldo. Dus ook dat is geen probleem.
Na het uitchecken is je reis afgelopen.quote:Op maandag 16 februari 2009 00:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
wel onzin, want je kan alleen stations in Rotterdam en Amsterdam selecteren voor tarieven van de chipkaart.quote:Op maandag 16 februari 2009 00:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik. En ik praat geen onzin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |