Hey dankjewel he!quote:Op zondag 15 februari 2009 22:39 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nou, bij deze dan: droom lekker verder, heb veel geluk, je zal het hard nodig hebben
Ow natuurlijk. In september waren er nog geen poortjes geplaatst, niemand die de OV chipkaart gebruikte, werden er geen voorbereidingen getroffen om de OV chipkaart in te voeren.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja ? Hoe kan je iets stopzetten dat nog niet ingevoerd is ?
Bestaat gewoon hoor.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:33 schreef macca728 het volgende:
over het tarieven berekenen van jou.
Waar is station Lombardijen gebleven bij die site ?
Is dat gebombardeerd ofzo ?
Als je nu nog steeds niet in wil zien dat het de ene keer duurder wordt en de andere keer goedkoper, dan ga ik voor de rest niet eens in op jouw reactie.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:37 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Voor jou niet, voor vele anderen wel, dus kortzichtig en egoïstisch en dom gebrabbel van jou.
[..]
Mensen hebben nu last van een dubbel systeem (chipkaart in Rotterdam en Amsterdam, rest van Nederland niet)
[..]
Is dit een klacht van de consumentenorganisaties?
[..]
Is dit een klacht van de consumentenorganisaties?
[..]
En de NS?
En het GVB?
En alle andere ov-bedrijven?
En wat met rolstoelers?
Of andere gehandicapten?
[..]
Rot toch een eind op, slomo. Er is niets aangepast behalve het standpunt van het CBP dat 'opeens' geen bezwaren meer had tegen de chipkaart.
[..]
Nou, noem die maatregelen dan maar even op, met link.
[..]
Zie bovenaan.
Waar heb ik gezegd dat er op jouw OV chipkaart staat wanneer jouw abbo eindigt?quote:Op zondag 15 februari 2009 22:57 schreef macca728 het volgende:
nog een onjuistheid van SNowgoon, ik kan niet op mijn OV-chipkaart.nl zien wanneer mijn abonnement afloopt.
Volgens hem kon dat wel, maar er staat alleen dat ik een abonnement heb, niet hoe lang die geldig is
Makkelijk hoor
Nee dat kan je niet zien.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waar heb ik gezegd dat er op jouw OV chipkaart staat wanneer jouw abbo eindigt?
Dat heb ik nooit gezegd.
Dat is een nieuw onderwerp wat ik nog niet met joi behandeld heb. Volgens mij kun je het alleen via internet zien. Maar dat weet ik niet zeker.
Dan heeft die waarschijnlijk een hele rare route genomen.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:15 schreef macca728 het volgende:
Een reiziger ging half december met de Zuidtangent van Amsterdam Bijlmer naar Amstelveen. Een rit van tussen de 7 en 8 km, waarvoor hij met zijn chipkaart 8,94 euro betaalde. Dat is meer dan vier keer zoveel als met een strippenkaart
Ja met het vliegtuig zekerquote:Op zondag 15 februari 2009 23:35 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dan heeft die waarschijnlijk een hele rare route genomen.
Mensen konden dat zien via internet, dus nietquote:Op zondag 15 februari 2009 23:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waar heb ik gezegd dat er op jouw OV chipkaart staat wanneer jouw abbo eindigt?
Dat heb ik nooit gezegd.
Dat is een nieuw onderwerp wat ik nog niet met joi behandeld heb. Volgens mij kun je het alleen via internet zien. Maar dat weet ik niet zeker.
1. Discutabel. De ene vind het de chipkaart makkelijk, de andere de strippenkaart.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:19 schreef macca728 het volgende:
de 11 punten van het manifest, die dus volgens Rover en de anderen nooit gehaald gaan worden met de chipkaart
1. De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker.
2. De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder.
3. Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.
4. De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten.
5. De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant,
voorspelbaar en controleerbaar.
6. Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten verbonden.
7. De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat.
8. De OV-chipkaart en de toegangspoortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.
9. De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig.
10. Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld.
11. De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.
Wijs eens even aan waar ik dat gezegd heb.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
Mensen konden dat zien via internet, dus niet
Ik kan het ook niet zien als ik in c.q. uitcheck
Geef eens even wat straatnamen waar je in en uit wilt stappen. Dan zoek ik het wel voor je op.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:32 schreef macca728 het volgende:
hier boven blijkt uit dat het ondubbelzinnig duurder wordt voor de reiziger
ik zie geen tarief staan bij je vb, Snowgoon,
Ik wil het tarief weten via Lombardijen en dat kan niet, de reis kan ik wel plannen ja
quote:Op zondag 15 februari 2009 23:30 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je nu nog steeds niet in wil zien dat het de ene keer duurder wordt en de andere keer goedkoper, dan ga ik voor de rest niet eens in op jouw reactie.
Dan zijn die oogkleppen en plaat voor je kop van metersdik beton.
quote:Op zondag 15 februari 2009 23:41 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Geef eens even wat straatnamen. Dan zoek ik het wel voor je op.
In een aantal gevallen geldt nu nog een verlaagde aanschafprijs, maar uiteindelijk zal aanschaf of vervanging van een chipkaart [b]¤ 7,50 kosten (alleen de kaart, zonder reisrecht). [/b]quote:Op zondag 15 februari 2009 23:40 schreef snowgoon het volgende:
[..]
1. Discutabel. De ene vind het de chipkaart makkelijk, de andere de strippenkaart.
2. Ik heb tot nu toe vooral reizen gezien die goedkoper worden.
3. De sites van de vervoerder geven naar mijn mening genoeg info over de tarieven.
4. Er zijn voldoende folders en informatie te krijgen als men dat wilt. De OV bedrijven stellen naar mijn mening genoeg informatie beschikbaar. Ze komen inderdaad niet persoonlijk huis aan huis langs.
5. Zie 3.
6. Is mogelijk. Er zijn verschillende varianten van de kaart die gratis zijn of gratis te krijgen zijn.
7. Geregeld met het CBP.
8. Veiligheid wordt juist groter door minder zwartreizen. En toegangkelijkheid is geen probleem.
9. Zie 4.
10. 200.000 mensen krijgen hun geld terug van de RET. De RET heeft bij de invoering 100'den mensen ingezet om te helpen.
11. Het systeem werkt goed, niet 100% foutloos maar er zijn geen grote opstoppingen veroorzaakt door niet werkende poortjes.
Vertrek Van Naar Aankomst Hoequote:Op zondag 15 februari 2009 23:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
met tram Lombardijen naar Maasstad Ziekenhuis Clara
LEES NOU EENS MANquote:Op zondag 15 februari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Vertrek Van Naar Aankomst Hoe
11:41 rotterdam lombardijen
treinstation Station Lombardijen
Rotterdam 11:42 lopen 1 min
--------------------------------------------------------------------------------
11:42 Station Lombardijen
Rotterdam Beukendaal
Rotterdam 11:47 tram 20
RET
richting Rotterdam CS
--------------------------------------------------------------------------------
11:47 Beukendaal
Rotterdam olympiaweg
rotterdam 11:58 lopen 11 min
Hoezo bestaat Lombardijen niet?
Als dat alles is wat nog niet goed gaat, dan zouden de consumentenorganisaties toch tevreden moeten zijnquote:Op zondag 15 februari 2009 23:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
In een aantal gevallen geldt nu nog een verlaagde aanschafprijs, maar uiteindelijk zal aanschaf of vervanging van een chipkaart [b]¤ 7,50 kosten (alleen de kaart, zonder reisrecht). [/b]
quote:Op zondag 15 februari 2009 23:32 schreef macca728 het volgende:
hier boven blijkt uit dat het ondubbelzinnig duurder wordt voor de reiziger
ik zie geen tarief staan bij je vb, Snowgoon,
Ik wil het tarief weten via Lombardijen en dat kan niet, de reis kan ik wel plannen ja
Tss... Wat een schande zeg. Je kunt een opstapplaats niet selecterenquote:Op zondag 15 februari 2009 23:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
LEES NOU EENS MAN
ik wil het tarief weten, daar kan je geen Lombardijen selecteren
speciaal voor Snowgoonquote:Op zondag 15 februari 2009 23:22 schreef macca728 het volgende:
Eis 1: De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker.
• Op stations met meerdere vervoerders moeten reizigers bij het in- en uitchecken goed opletten dat zij het poortje of paaltje van de juiste vervoerder kiezen. Een verkeerde keuze kan ertoe leiden dat er teveel geld van de kaart wordt afgeschreven of dat je bij controle als zwartrijder wordt gezien.
• Bij het overstappen op stations zullen verschillende regels gelden. In veel gevallen hoef je niet uit- en in te checken, maar als er 'overstapzones' zijn ingericht, mag je niet vergeten daarlangs te lopen en je kaart bij twee verschillende paaltjes te houden als je overstapt op een trein van een ander vervoerbedrijf of tussen trein en metro.
• Bij trein en light rail kunnen de regels voor in- en uitchecken plaatselijk verschillen: in het ene geval moet dat op het perron, in het andere geval in het voertuig.
• Apparaten met dezelfde functie (in-/uitchecken, saldo opvragen, saldo opladen, internettransacties op de kaart zetten enz.) kunnen er plaatselijk verschillend uitzien. Apparaten die op elkaar lijken kunnen verschillende functies hebben.
• Apparaten voor het opladen van saldo komen soms wel in de bus en soms niet. Dat kan verschillen per verantwoordelijke overheid. (Er zijn in Nederland 19 verantwoordelijke overheden, en dus heel wat plaatsen waar bussen van verschillende overheden door dezelfde straat rijden.)
• Automaatbonnetjes t.b.v. declaraties zijn moeilijk te begrijpen en geven weinig informatie over reizen met andere vervoerders.
• Van de strippenkaart-verkooppunten blijft ruwweg nog maar de helft over als oplaadpunt voor kaartsaldo. (Dit raakt vooral de reizigers voor wie opladen via internet of automatisch opladen geen optie is, en die zich in een gebied bevinden waar geen oplaadapparaten in de bus zitten.).
• Kinderen moeten ieder een persoonlijke kaart met eigen reissaldo hebben.
Eis 2: De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder.
•; Gebruikers van NS-retours gaan (gefaseerd over 3 jaar) gemiddeld 6% meer betalen doordat de chipkaart de huidige retourkorting niet aankan.
• Overstappers tussen NS en treinen van regionale vervoerders gaan in de meeste gevallen meer betalen. • In de grote steden kan niet meer met strippenkaarten en sterabonnementen op de trein worden gereisd. Gecombineerd gebruik van trein en bus/tram/metro wordt daar een stuk duurder. • Op veel plaatsen worden de sterabonnementen afgeschaft, waarmee je nu binnen een bepaald gebied vrijelijk kunt reizen. Frequent OV-gebruik wordt daardoor duurder, ondanks een vervangende vastrechtkorting. • Wie door de structuur van het OV-netwerk extra kilometers aflegt (kronkelige routes of het ontbreken van een rechtstreekse verbinding), gaat daarvoor extra betalen.
• In sommige delen van Nederland worden vervoerbedrijven via een[b] hogere kilometerprijs gecompenseerd voor het inkomstenverlies dat zij verwachten van de overgang van zones naar kilometers. Die rekening dreigt aan de reizigers te worden gepresenteerd (ook al was dat niet afgesproken met de staatssecretaris). [/b]
Eis 3: Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.
• Kortingsregelingen kunnen verschillen per verantwoordelijke overheid en per vervoerder. Dat kan tot verrassingen leiden bij overstappen.
Eis 4: De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten.
• Het systeem als geheel kent teveel afwijkingen van intuïtieve gebruiksprincipes. Er zijn ook allerlei plaatselijke en situatie-afhankelijke verschillen in 'gebruiksaanwijzing'. De regionale tarieven dreigen een lappendeken te worden met grenzen die niet duidelijk zichtbaar zijn. Dit maakt het moeilijk, zo niet onmogelijk om aan brede lagen van de bevolking en aan buitenlandse bezoekers goed duidelijk te maken hoe zij met het systeem moeten omgaan.
• Er is geen informatieplan dat aansluit bij de verschillende regionale introductie- en afschaffingsfasen van chipkaart en NVB.
Eis 5: De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant, voorspelbaar en controleerbaar.
• Beperkte mogelijkheden om onderweg te zien wat er op de kaart staat aan saldo en reisrecht, en wat er zojuist mee gedaan is.
• Bij opvragen van de kaartinhoud op een station of informatiepunt geeft de apparatuur van het plaatselijke vervoerbedrijf geen informatie over reisproducten en in-/uitchecklocaties van andere bedrijven. Eis 6: Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten verbonden.
• In een aantal gevallen geldt nu nog een verlaagde aanschafprijs, maar uiteindelijk zal aanschaf of vervanging van een chipkaart [b]¤ 7,50 [/b]kosten (alleen de kaart, zonder reisrecht).
Eis 7: De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat.
• Nog steeds is niet duidelijk of de vervoerbedrijven zich geheel zullen houden aan de richtlijnen van het College Bescherming Persoonsgegevens.
Eis 8: De OV-chipkaart en de poortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.
• Praktische problemen voor gehandicapten (met name blinden en slechtzienden) zijn nog onvoldoende opgelost.
• Bedienen van een oplaadapparaat in een rijdende bus komt de veiligheid van de reiziger niet ten goede.
Eis 9: De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig.
• De voorwaarden van de vervoerders leggen het financiële risico ingeval van storingen te gemakkelijk bij de reiziger. De bedrijven geven geen duidelijkheid over hun coulancebeleid in zulke gevallen. Eis 10: Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld.
• In de startfase bleek het vervoerpersoneel dikwijls nog niet goed geïnformeerd te zijn over de chipkaart.
• Reizigers worden bij servicebalies en klantenservices nogal eens doorverwezen. Dat past niet bij een OV-chipkaart die wordt aangeprezen als één kaart voor het hele OV.
Eis 11: De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.
• De belangrijkste aanloopproblemen in Rotterdam zijn verholpen, maar vrij van storingen is het systeem daar nog niet. Wij zien ook nog onvoldoende garanties dat reizigers in andere regio's en bij overstappen van de ene vervoerder naar de andere niet opnieuw door problemen worden getroffen.
• Het financiële frauderisico door het kraken van de chip ligt vooral bij de vervoerders, maar de reizigers kunnen te maken krijgen met praktische problemen als hun kaart geblokkeerd blijkt te zijn.
Niet lullen, je zou het tarief opzoekenquote:Op zondag 15 februari 2009 23:51 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tss... Wat een schande zeg. Je kunt een opstapplaats niet selecteren
quote:Op zondag 15 februari 2009 23:22 schreef macca728 het volgende:
Eis 1: De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker.
• Op stations met meerdere vervoerders moeten reizigers bij het in- en uitchecken goed opletten dat zij het poortje of paaltje van de juiste vervoerder kiezen. Een verkeerde keuze kan ertoe leiden dat er teveel geld van de kaart wordt afgeschreven of dat je bij controle als zwartrijder wordt gezien.
• Bij het overstappen op stations zullen verschillende regels gelden. In veel gevallen hoef je niet uit- en in te checken, maar als er 'overstapzones' zijn ingericht, mag je niet vergeten daarlangs te lopen en je kaart bij twee verschillende paaltjes te houden als je overstapt op een trein van een ander vervoerbedrijf of tussen trein en metro.
• Bij trein en light rail kunnen de regels voor in- en uitchecken plaatselijk verschillen: in het ene geval moet dat op het perron, in het andere geval in het voertuig.
• Apparaten met dezelfde functie (in-/uitchecken, saldo opvragen, saldo opladen, internettransacties op de kaart zetten enz.) kunnen er plaatselijk verschillend uitzien. Apparaten die op elkaar lijken kunnen verschillende functies hebben.
• Apparaten voor het opladen van saldo komen soms wel in de bus en soms niet. Dat kan verschillen per verantwoordelijke overheid. (Er zijn in Nederland 19 verantwoordelijke overheden, en dus heel wat plaatsen waar bussen van verschillende overheden door dezelfde straat rijden.)
• Automaatbonnetjes t.b.v. declaraties zijn moeilijk te begrijpen en geven weinig informatie over reizen met andere vervoerders.
• Van de strippenkaart-verkooppunten blijft ruwweg nog maar de helft over als oplaadpunt voor kaartsaldo. (Dit raakt vooral de reizigers voor wie opladen via internet of automatisch opladen geen optie is, en die zich in een gebied bevinden waar geen oplaadapparaten in de bus zitten.).
• Kinderen moeten ieder een persoonlijke kaart met eigen reissaldo hebben.
Eis 2: De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder.
•; Gebruikers van NS-retours gaan (gefaseerd over 3 jaar) gemiddeld 6% meer betalen doordat de chipkaart de huidige retourkorting niet aankan.
• Overstappers tussen NS en treinen van regionale vervoerders gaan in de meeste gevallen meer betalen. • In de grote steden kan niet meer met strippenkaarten en sterabonnementen op de trein worden gereisd. Gecombineerd gebruik van trein en bus/tram/metro wordt daar een stuk duurder. • Op veel plaatsen worden de sterabonnementen afgeschaft, waarmee je nu binnen een bepaald gebied vrijelijk kunt reizen. Frequent OV-gebruik wordt daardoor duurder, ondanks een vervangende vastrechtkorting. • Wie door de structuur van het OV-netwerk extra kilometers aflegt (kronkelige routes of het ontbreken van een rechtstreekse verbinding), gaat daarvoor extra betalen.
• In sommige delen van Nederland worden vervoerbedrijven via een[b] hogere kilometerprijs gecompenseerd voor het inkomstenverlies dat zij verwachten van de overgang van zones naar kilometers. Die rekening dreigt aan de reizigers te worden gepresenteerd (ook al was dat niet afgesproken met de staatssecretaris). [/b]
Eis 3: Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.
• Kortingsregelingen kunnen verschillen per verantwoordelijke overheid en per vervoerder. Dat kan tot verrassingen leiden bij overstappen.
Eis 4: De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten.
• Het systeem als geheel kent teveel afwijkingen van intuïtieve gebruiksprincipes. Er zijn ook allerlei plaatselijke en situatie-afhankelijke verschillen in 'gebruiksaanwijzing'. De regionale tarieven dreigen een lappendeken te worden met grenzen die niet duidelijk zichtbaar zijn. Dit maakt het moeilijk, zo niet onmogelijk om aan brede lagen van de bevolking en aan buitenlandse bezoekers goed duidelijk te maken hoe zij met het systeem moeten omgaan.
• Er is geen informatieplan dat aansluit bij de verschillende regionale introductie- en afschaffingsfasen van chipkaart en NVB.
Eis 5: De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant, voorspelbaar en controleerbaar.
• Beperkte mogelijkheden om onderweg te zien wat er op de kaart staat aan saldo en reisrecht, en wat er zojuist mee gedaan is.
• Bij opvragen van de kaartinhoud op een station of informatiepunt geeft de apparatuur van het plaatselijke vervoerbedrijf geen informatie over reisproducten en in-/uitchecklocaties van andere bedrijven. Eis 6: Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten verbonden.
• In een aantal gevallen geldt nu nog een verlaagde aanschafprijs, maar uiteindelijk zal aanschaf of vervanging van een chipkaart [b]¤ 7,50 [/b]kosten (alleen de kaart, zonder reisrecht).
Eis 7: De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat.
• Nog steeds is niet duidelijk of de vervoerbedrijven zich geheel zullen houden aan de richtlijnen van het College Bescherming Persoonsgegevens.
Eis 8: De OV-chipkaart en de poortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.
• Praktische problemen voor gehandicapten (met name blinden en slechtzienden) zijn nog onvoldoende opgelost.
• Bedienen van een oplaadapparaat in een rijdende bus komt de veiligheid van de reiziger niet ten goede.
Eis 9: De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig.
• De voorwaarden van de vervoerders leggen het financiële risico ingeval van storingen te gemakkelijk bij de reiziger. De bedrijven geven geen duidelijkheid over hun coulancebeleid in zulke gevallen. Eis 10: Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld.
• In de startfase bleek het vervoerpersoneel dikwijls nog niet goed geïnformeerd te zijn over de chipkaart.
• Reizigers worden bij servicebalies en klantenservices nogal eens doorverwezen. Dat past niet bij een OV-chipkaart die wordt aangeprezen als één kaart voor het hele OV.
Eis 11: De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.
• De belangrijkste aanloopproblemen in Rotterdam zijn verholpen, maar vrij van storingen is het systeem daar nog niet. Wij zien ook nog onvoldoende garanties dat reizigers in andere regio's en bij overstappen van de ene vervoerder naar de andere niet opnieuw door problemen worden getroffen.
• Het financiële frauderisico door het kraken van de chip ligt vooral bij de vervoerders, maar de reizigers kunnen te maken krijgen met praktische problemen als hun kaart geblokkeerd blijkt te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |