Ik vergelijk het ook met bewaren van een bonnetjes. Zoals we het nu dus doenquote:Op zondag 15 februari 2009 11:07 schreef macca728 het volgende:
Wat de RET zelf zei, de klant moet altijd kijken hoeveel de reis kost en als het verkeerd gaat, kan hij het claimen. Dhr Peters vergelijkt het met het bewaren van een kassabon.
Dat ook ja, zeker omdat er verschillende tarieven gehanteerd gaan worden, kan je nooit zien hoeveel je vooraf kwijt bent. Waardoor je ook niet kan kiezen welk vervoermiddel je het beste kan gebruiken.quote:Op zondag 15 februari 2009 11:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vergelijk het ook met bewaren van een bonnetjes. Zoals we het nu dus doen, nu heten dat treinkaartjes en strippenkaarten en kunnen we die nog gewoon bekijken en meteen zien bij de aanschaf van een treinkaartje hoeveel het gaat kosten. Wanneer we op saldo moeten gaan reizen kan geen mens het meer van te voren zien. Met mijn strippenkaart weet ik ook dat ik altijd 2 strippen kwijt ben, en bij langere afstanden zeg ik tegen een chauffeur waar ik naar toe moet en die zet het gewenste aantal strippen op de kaart.
Problemen die genoemd werden door de consumenten organisaties:quote:Op zondag 15 februari 2009 09:51 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Wederom fout van jou.
Die organisaties zaten heel lang bij het proces om, als vertegenwoordiging van de gebruikers, mee te praten over de ov-chipkaart. Echter, de ov-chipkaart-kant (de ov-bedrijven, translink, de overheid) hebben nooit wat willen doen met de vragen, opmerkingen en problemen die de consumentenorganisaties naar voren brachten; dát is de reden dat ze uit het overleg zijn gestapt. Dat ze nu stil zijn komt omdat het toch niet helpt, de ov-chipkaart wordt ingevoerd ondanks alles (en dus mét alle problemen zoals het duurder worden van de meeste reizen, aantasting van privacy, ontoegankelijk voor blinden, etc.) Dat jij die problemen niet de moeite waard vindt is jouw mening maar ga daar niet zo moeilijk over doen en de meer dan bekende problemen (die ook nog eens bewezen zijn) bagatelliseren of als onwaar afdoen.
Volgens mij heb ik ondertussen al vaak zat aangetoond dat het reizen helemaal niet duurder wordt en juist goedkoper.quote:Op zondag 15 februari 2009 10:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de ov bedrijven de consumenten organisaties weer bij dit overleg willen betrekken zou het een mooie geste van de bedrijven zijn dat hun eens aantonen dat het reizen voor de consument echt niet duurder wordt. En dan aantonen met cijfertjes ipv dit steeds maar als een mantra in de ruimte blijven herhalen en als we het maar vaak genoeg roepen gelooft op den duur de massa het wel. (Het gros van de amerikanen gelooft nog steeds dat irak aangevallen i s omdat alqaida daar zat.![]()
)
Met het afschaffen van de retourtjes (en waarschijnlijk ook de enkeltjes) heeft de NS de schijn al flink tegen. Verder hebben we nu ook nog de 5 retourkaart zonder datum, waarbij je nogmaal 5% korting krijgt, deze verdwijnt straks ook.
De tram/bus/metro bedrijven zouden een statistisch overzicht moeten laten zien, wat de gemiddelde reisafstand is, en hoeveel zones ermee gemoeid zijn, dan zouden ze zo hun gelijk kunnen laten zien dat het totaal hetzelfde blijft.
Het geneuzel van jou met het cherrypicken van sommige ov stukjes is niets meer dan gerommel in de marge.
Zoals sommige mensen hier al vaker opgemerkt hebben leuk dat je het voor metro kan berekenen, deze legt vaak een rechte lijn af, de meeste stadsbussen slingeren vrolijk door de steden heen om maar zoveel mogelijk wijken aan te doen, maar leggen daarmee voor veel mensen ook totaal onnodige kilometers af die ze straks wel moeten gaan betalen.
Waar haal jij vandaan dat de reiziger administratiekosten moet betalen als het door de software fout is gegaan?quote:Op zondag 15 februari 2009 11:07 schreef macca728 het volgende:
Het grote probleem bij de chipkaart verder is dat alle problemen die leiden tot geblokkeerde chipkaarten en hogere tarieven door verkeerd werkende software ten laste van de reiziger gaan.
De reiziger mag dit schriftelijk claimen wat lange wachttijden tot gevolg heeft. En ook nog administratiekosten rekenen.
Wat de RET zelf zei, de klant moet altijd kijken hoeveel de reis kost en als het verkeerd gaat, kan hij het claimen. Dhr Peters vergelijkt het met het bewaren van een kassabon.
Maar bij een fout op een kassabon, krijg je gelijk je geld terug en heb je ook geen papierwinkel nodig.
Het zal de OV bedrijven sieren als ze mensen ook gelijk hun geld zouden teruggeven, immers dit kunnen ze zo checken via het computersysteem.
Hoevaak moet ik nog uitleggen dat je nu ook al vooraf kunt zien hoeveel het gaat kosten?quote:Op zondag 15 februari 2009 11:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vergelijk het ook met bewaren van een bonnetjes. Zoals we het nu dus doen, nu heten dat treinkaartjes en strippenkaarten en kunnen we die nog gewoon bekijken en meteen zien bij de aanschaf van een treinkaartje hoeveel het gaat kosten. Wanneer we op saldo moeten gaan reizen kan geen mens het meer van te voren zien. Met mijn strippenkaart weet ik ook dat ik altijd 2 strippen kwijt ben, en bij langere afstanden zeg ik tegen een chauffeur waar ik naar toe moet en die zet het gewenste aantal strippen op de kaart.
Ik vraag me echt af of zoveel mensen dat echt vantevoren willen weten hoeveel de reis kost.quote:Op zondag 15 februari 2009 11:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat ook ja, zeker omdat er verschillende tarieven gehanteerd gaan worden, kan je nooit zien hoeveel je vooraf kwijt bent. Waardoor je ook niet kan kiezen welk vervoermiddel je het beste kan gebruiken.
Je kan sommige tarieven wel opzoeken op internet (die vaak niet kloppen maar dat terzijde) maar je kan niet elke reis gaan plannen vooraf en voor heel veel mensen (echt niet alleeen ouderen) is dit gewoon teveel moeite.
JE KAN HET NIET ZIEN, je kan het alleen berekenen via internetquote:Op zondag 15 februari 2009 22:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Hoevaak moet ik nog uitleggen dat je nu ook al vooraf kunt zien hoeveel het gaat kosten?
Het is misschien makkelijk i.v.m. het opladen van de chipkaart vooraf.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af of zoveel mensen dat echt vantevoren willen weten hoeveel de reis kost.
Als ik met de auto ga, dan ga ik vooraf ook niet berekenen hoeveel het kost. En dat deed ik met de strippenkaart ook niet.
Jij hebt tot nu toe alleen bewezen dat de site waar jij je tarieven vandaan haalt niet betrouwbaar is, volgens eigen zeggen.quote:Op zondag 15 februari 2009 21:58 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik ondertussen al vaak zat aangetoond dat het reizen helemaal niet duurder wordt en juist goedkoper.
Als ik dat telkens moet gaan doen, blijkt maar weer dat de tegenstanders niet willen luisteren maar alleen maar willen klagen.
Het is helemaal niet bekend of de 5 retouren kaar in zijn geheel verdwijnt. Misschien komt daar ook een alternatief voor.
De OV bedrijven die al met de chipkaart werken laten nu al zien hoeveel een reisje kost. Dus ik snap je opmerking niet waarom er een "statistisch overzicht" moet komen. Zeker ook omdat de zones verdwijnen
Ook voor de bus in Rotteram is het OV tarief te bereken. Ga je gang met aantonen dat dat duurder wordt. Kom jij eens met die cijfertjes als je het zo goed weet.
Is het eigenlijk al bekend hoe die afstand gemeten wordt?quote:Op zondag 15 februari 2009 11:13 schreef Basp1 het volgende:
Ach ik ook maar even aan cherry picking gedaan. Dit zijn de door mij gebruikte busroutes
[ afbeelding ] Buslijn1 in tilburg van het station naar mijn buurt
[ afbeelding ]Buslijn 5 in tilburg van het station naar mijn buurt
[ afbeelding ]Een bus in n ijmegen als ik op familiebezoek ga.
Potjandorie wat toevallig toch dat alle 3 die busreizen meer dan 2100 meter binnen 1 zone zijn, waardoor ik dus per defenitie duurder uit zal zijn *(zie de berekening van Stupendous76)
Wanneer kennissen minder dan 2 kilometer van het station wonen neem ik vaak niet eens de bus omdat de wachttijd vaak niet opweegt tegen het meteen de voetenwagen nemen vanaf het station.
als zelfs de RET zegt dat de gebruikelijke problemen er nog steeds zijn, dan geloof je maar niemand meer.quote:Op zondag 15 februari 2009 21:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Problemen die genoemd werden door de consumenten organisaties:
- Het werd allemaal duurder, fout.
- Mensen zouden er last van hebben bij een dubbel systeem (chipkaart in rotterdam, strippen in Den Haag) onvermijdelijk.
- Er zouden geen voordelen zijn, reizigers geven de chipkaart een 6,5 en veel mensen vinden het een preetig systeem, ook mensen die hier reageren.
- Poortjes zouden niet gaan werken, er zijn geen meldingen van grote opstoppingen door weigerende poortjes.
- Blinden hebben overleg gehad met de RET en zijn tevreden met de gedane toezeggingen.
- Privacy probleem, is onderzocht en door CBP goedgekeurd na aanpassingen die de privacy waarborgen.
Zeker dat laatste is iets waaruit blijkt dat oude problemen de OV chipkaart blijven achtervolgen. Steeds komt weer het argument dat de privacy in gevaar zou zijn. Maar blijkbaar vergeten de mensen die daarmee komen dat er daar ook maatregelen voor genomen zijn en dat het CBP de maatregelen heeft goedgekeurd.
Dus nee, ik vind die problemen de moeite niet MEER waard. Veel van de problemen zijn opgelost of zijn nooit een probleem geweest.
Dat kan je toch berekenen ? Waarom vraag je het danquote:Op zondag 15 februari 2009 22:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Is het eigenlijk al bekend hoe die afstand gemeten wordt?
Is het niet zo dat het gewoon hemelsbreed wordt gekeken?
Dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Het enige wat de RET heeft gezegd over gebruikelijke problemen zijn een paar haperende poortjes.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
als zelfs de RET zegt dat de gebruikelijke problemen er nog steeds zijn, dan geloof je maar niemand meer.
Ik ga het niet meer uitleggen aan je, aan iemand die de chipkaart niet of nauwelijks gebruikt
dus jij tankt ook niet bij de goedkoopste, maar je tankt willekeurig war je bent ?quote:Op zondag 15 februari 2009 22:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af of zoveel mensen dat echt vantevoren willen weten hoeveel de reis kost.
Als ik met de auto ga, dan ga ik vooraf ook niet berekenen hoeveel het kost. En dat deed ik met de strippenkaart ook niet.
Nee ik kan niet bereken wat de plannen zijn wat betreft het meten van de afstandquote:Op zondag 15 februari 2009 22:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat kan je toch berekenen ? Waarom vraag je het dan
wie heeft het over stopzetting ?quote:Op zondag 15 februari 2009 22:18 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het enige wat de RET heeft gezegd over gebruikelijke problemen zijn een paar haperende poortjes.
Dat vind ik geen problemen om de invoering van de OV chipkaart stop te zetten.
Maar ik hoor het graag als jij grotere problemen ziet die de stopzetting van de OV chipkaart wel rechtvaardigen.
Het uitrekenen hoeveel zones je nodig hebt kun je ook niet thuis uitrekenen zonder een plattegrond.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
JE KAN HET NIET ZIEN, je kan het alleen berekenen via internet
Vind jij dat makkelijker ok, de meeste mensen niet.
Bovendien werkt die site niet 100%, om maar 1 vb te noemen, Rotterdam Lombardijen blijkt bij vele bussen en trams verdwenen te zijn, terwijl het echt in Rotterdam ligt
In Rotterdam rijden toch bussen en trams, nou ga je gang.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:19 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nee ik kan niet bereken wat de plannen zijn wat betreft het meten van de afstand
Sinds wanneer heb ik gratis vervoer? Wat loop je nou weer dom te lullenquote:Op zondag 15 februari 2009 22:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het is misschien makkelijk i.v.m. het opladen van de chipkaart vooraf.
Niet alle mensen hebben een persoonlijke chipkaart en niet alle mensen hebben gratis vervoer zoals jij
Een heleboel mensen leven op een budget, die willen weten hoeveel ze kwijt zijn.
Bovendien is het ook handig om te weten zoals je bij mij tussen 4 bussen kan kiezen die allemaal van A naar B gaan, dan kan je de goedkoopste optie kiezen
Kan je zo kijken op bushaltes, bovendien vertelt de chauffeur de prijs ook aan jouquote:Op zondag 15 februari 2009 22:20 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het uitrekenen hoeveel zones je nodig hebt kun je ook niet thuis uitrekenen zonder een plattegrond.
Dus wat dat betreft is er geen verschil met de oude situatie.
Kun je niet lezen ofzo?quote:Op zondag 15 februari 2009 22:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
In Rotterdam rijden toch bussen en trams, nou ga je gang.
Afstand x kmprijs + instaptarief = prijs
Ik heb jou nog steeds geen overtuigende hoeveelheid duurdere ritten zien noemen. 2 of 3 tegen een stuk of 10 goedkopere ritten die ik gevonden heb.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
Jij hebt tot nu toe alleen bewezen dat de site waar jij je tarieven vandaan haalt niet betrouwbaar is, volgens eigen zeggen.
Volgens het AD, de Consumenetnbond en Rover zijn mensen wel degelijk meer kwijt.
Het AD noemt ook voorbeelden in de krant van vrijdag.
Wij hebben ook genoeg voorbeelden gegeven van reizen die duurder worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |