Ja iddquote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:43 schreef SjonLok het volgende:
Ik vraag me af of dat wel kan, de DJ naar de 4000. Ok, natuurlijk kunnen de koersen naar 0, maar dat is een technische constatering. Bedenk je even in wat er in de echte wereld gebeurt als de koersen naar 4000 zakken. Er wordt dan zo ongelooflijk veel geld verloren door alles en iedeen, dat de halve wereld met een enorme schuld zit opgezadeld. En dan duurt decennia voordat we daar overheen zijn.
Pensioenfondsen hebben niet genoeg geld meer om uit te keren. Hedge funds gaan massaal op de fles. Banken komen geld te kort om uit te lenen. Eenvoudige hard werkende burgers zien hun spaargeld verdampen etc.
DJ op 4000 betekent ook dat er enorm veel geld langs de zijlijn staan. Dat verklaart die sterke bearmarktrally's ook. Er is dan weliswaar een hoop gebakken lucht verloren gegaan, maar er zijn er nog zat die gewoon geld voor hun aandelen hebben gekregen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:43 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat wel kan, de DJ naar de 4000. Ok, natuurlijk kunnen de koersen naar 0, maar dat is een technische constatering. Bedenk je even in wat er in de echte wereld gebeurt als de koersen naar 4000 zakken. Er wordt dan zo ongelooflijk veel geld verloren door alles en iedeen, dat de halve wereld met een enorme schuld zit opgezadeld. En dan duurt decennia voordat we daar overheen zijn.
Pensioenfondsen hebben niet genoeg geld meer om uit te keren. Hedge funds gaan massaal op de fles. Banken komen geld te kort om uit te lenen. Eenvoudige hard werkende burgers zien hun spaargeld verdampen etc.
Hoe oud ben jij?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:50 schreef Gremen het volgende:
Volgens mij het plaatje van selang zou begin jaren 80 ook zo een goed instap moment hebben gehad. Zo slecht hadden we het toen toch ook niet?
Geld langs de zijlijn is onzin.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:47 schreef pberends het volgende:
[..]
DJ op 4000 betekent ook dat er enorm veel geld langs de zijlijn staan.
Roubini gaat ook uit van ongeveer 6000 als dieptepunt. Dan neem ik overigens ook aardige posities in.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:49 schreef glashalfvol het volgende:
De DJ gaat zeker rond of onder de 6000 vallen ergens dit jaar, 4000 lijkt mij ook een beetje extreem.
Maar niet onmogelijk. We zijn nog lang niet uit deze crisis, deze crisis zal mogelijk de geschiedenis ingaan als de 'grootste depressie' .
Ik zit stevig na te denken over je theorie...quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Geld langs de zijlijn is onzin.
Er staat altijd evenveel geld langs de zijlijn.
Nu staat mijn geld langs de zijlijn, maar als ik straks voor de helft van de huidige prijs de aandelen van een babyboomer koop dan staat zijn geld langs de zijlijn.
Ben benieuwd wanneer we de volgende bearmarktrally krijgen. Bij 200 punten neem ik ook een positie long in.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:56 schreef shilizous_88 het volgende:
De beurs is trouwens op weekbasis best een geleidelijke, doch stevige, daling aan het doormaken.
Aangezien ik toen ben geboren, zullen mn ouders het niet slecht hebben gehadquote:
De jaren '70 en begin jaren '80 zijn best moeilijke onzekere jaren geweest voor beleggers, met het verlaten van de goudstandaard, enorme inflatie en een explosie van de olieprijs. Begin jaren '80 was er ook een bankencrisis doordat ze veel teveel geld hadden uitgeleend aan ontwikkelingslanden die nieteens de rente konden betalen (klinkt bekend?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:00 schreef Gremen het volgende:
[..]
Aangezien ik toen ben geboren, zullen mn ouders het niet slecht hebben gehad![]()
Hier bijvoorbeeld: http://www.perthmint.com.(...)_coins_barspage.aspxquote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:00 schreef pberends het volgende:
Hoe kan je trouwens fysiek staven goud kopen?
DFT is te zwaar voor deze PC... Werken in ene alle andere progsels niet meerquote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:37 schreef SjonLok het volgende:
[..]
DFT.nl en binck hebben allebei real-time standen. (Maar die zijn misschien afgesloten op je huidige project.)
Nu Bernanke nog.quote:Premier Haarde van IJsland stapt op.
Zijn regering staat al een tijd onder
druk,omdat hij medeverantwoordelijk
wordt gehouden voor de economische
crisis.Sinds een week wordt elke dag
tegen de regering gedemonstreerd.Op
9 mei worden vervroegde verkiezingen
gehouden.Haarde doet daar zelf niet aan
mee.Hij heeft slokdarmkanker en moet
geopereerd worden.
quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hier bijvoorbeeld: http://www.perthmint.com.(...)_coins_barspage.aspx
Ik heb vorige maand nog een 400 oz goudstaaf in m'n handen gehad
Das zwaar hoor, 12,4kg voor zo'n staafje. Zie je gelijk dat die misdaad films geen reet van kloppen, dat ze even snel een autootje volladen met goudstaven
Is dat zo'n zogenaamde "psychologische grens"?quote:
Denk het niet, die ligt eerder bij de 7500. Als we daar doorheen zakken kan het wel even hard gaanquote:Op vrijdag 23 januari 2009 16:08 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Is dat zo'n zogenaamde "psychologische grens"?
Dat is wel gelijk erg rigoreusquote:Op vrijdag 23 januari 2009 16:33 schreef pberends het volgende:
100 shorts gekocht op -1,2%. Schiet me dood als we daarboven eindigen.
AEX of WS?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 16:33 schreef pberends het volgende:
100 shorts gekocht op -1,2%. Schiet me dood als we daarboven eindigen.
Moest ik ook al aan denken...quote:Op vrijdag 23 januari 2009 16:40 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Dat is wel gelijk erg rigoreusdaar valt die hoed van mij bij in het niet.
Ja, schiet me maar doodquote:Op vrijdag 23 januari 2009 16:40 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Dat is wel gelijk erg rigoreusdaar valt die hoed van mij bij in het niet.
Mensen die het leuk vinden om 1 miljoen aandelen te hebben. Kunnen ze zich miljonair noemen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 17:03 schreef Mendeljev het volgende:
Ik snap niet waarom er nog in gehandeld wordt. Kan iemand dat verklaren?
Ja, ook bejaarden hebben last van de credit crunch, dus Harley Davidson voelt de pijn.quote:Crisis treft ook Harley-Davidson
23 januari 2009, 13:52 | ANP
MILWAUKEE (AFN) - De economische teruggang treft ook motorfietsenfabrikant Harley-Davidson. Het Amerikaanse bedrijf maakte vrijdag teleurstellende kwartaalcijfers bekend en zei fors te snijden in de productie en het aantal banen.
In totaal verdwijnen er 1100 banen door de sluiting van meerdere fabrieken. Het gaat om circa 12 procent van het totaal aantal mensen dat voor de motorfietsenproducent werkt.
Harley-Davidson voelt zich genoodzaakt maatregelen te treffen, na een winstval van 58 procent in het vierde kwartaal. De nettowinst kwam uit op 77,8 miljoen dollar, tegen 186,1 miljoen in dezelfde periode in 2007. De omzet viel met 6,8 procent terug tot 1,29 miljard dollar.
Het bedrijf maakte vrijdag bekend de productie in 2009 met 13 procent te verlagen ten opzichte van afgelopen jaar. In 2008 was er ook al sprake van een daling van de productie.
Bij geruchten over volledige nationalisatie krijg je een RBSverhaal, -60% op 1 dagquote:Op vrijdag 23 januari 2009 19:06 schreef TeringHenkie het volgende:
Weet iemand wat er met het aandeel ING gaat gebeuren mocht er een kapitaalinjectie komen?
Ik durfde het niet aan iig, vond het wel mooi geweest deze week met de shorts.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 18:58 schreef edwinh het volgende:
wie heeft er nog meer longs gekocht vandaag?
Longs kopen doe ik medio volgende week denk ik, als de AEX op 220 of misschien 200 staatquote:Op vrijdag 23 januari 2009 18:58 schreef edwinh het volgende:
Volgens het bericht hadden ze vorig jaar een belastingmeevaller van 1.2 miljard bij een winst van 1.58 miljard en dat verklaart die hele 76%.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 16:55 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Weet iemand waarom KPN bijna 3% in de plus staat met een winstdaling van 76% in Q4?
We gaan gewoon groen eindigen, als dit zo doorgaat de komende 30 minuten (inclusief nabeurs)quote:Op vrijdag 23 januari 2009 21:26 schreef ItaloDancer het volgende:
S&P staat netjes in het groen.
De Dow wel rood maar komt door GE.
Ik te vroeg, had philips 12.20, kreeg stoploss om mn oren, zo dichtbij de werkelijke koers was eigenlijk ook een te groot risico, maar dacht dat het na het flinke verlies van gisteren wel goed zou gaan.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 18:58 schreef edwinh het volgende:
Bij futures wordt er denk ik meer vooruit gekeken naar de volgende handelsdag, en dan staan er uiteraard veel kwartaalcijfers op het programma.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 23:27 schreef M.Melandri het volgende:
Hele week is het al zo dat de openingsindicatoren dik in de min staan. Waarbij er gelijk angst is bij AEX en als we dicht zijn gaan die yanks vrolijk omhoog.
Feestje bij rienk thuis dit weekendquote:Op vrijdag 23 januari 2009 23:26 schreef pberends het volgende:
Zo, tering, goud vandaag van 850 naar 900.
Dat is ook zo, alleen heb ik het gevoel gehad deze week dat wij veel harder naar beneden zijn gegaan tov S&P. Iemand percentageverschillen deze week van S&P en AEX?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 23:29 schreef pberends het volgende:
[..]
Bij futures wordt er denk ik meer vooruit gekeken naar de volgende handelsdag, en dan staan er uiteraard veel kwartaalcijfers op het programma.
Je merkt het inderdaad aan de demping van het dalen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 23:38 schreef henkway het volgende:
denk dat we eind volgende week weer hoger dan nu staan, zijn beetje oversold nu
Bron: DTFquote:Op zijn vroegst in 4e kwartaal lichtpuntjes op beurs
Beste beleggingsanalist voorziet nog moeilijke periode
vr 23 jan 2009, 11:57
AMSTERDAM - Thijs Berkelder is er duidelijk over: „Voorlopig zijn er voornamelijk tegenvallers te verwachten op het gebied van bedrijfsnieuws. Veel bedrijven zullen nog moeten besluiten genoegen te nemen met lagere marges. Vroegcyclische aandelen kunnen mogelijk in het vierde kwartaal de eerste tekenen van een opleving laten zien.”
Berkelder is niet de eerste de beste: hij is door onderzoeksbureau AQ uitgeroepen tot de analist die in 2008 de beste beleggingsadviezen gaf. „Daar ben ik natuurlijk trots op, maar het zegt naar mijn mening niet alles. AQ baseert zich op het meten van plussen en minnen terwijl wij zelf primair kijken naar de waardering van klanten. Daar zitten wij als Petercam ook al jaren steeds weer in de top en daar hecht ik nog meer waarde aan”, stelt de directeur aandelenresearch van het Belgische Nederlandse effectenhuis Petercam.
Berkelder was vorig jaar uiterst voorzichtig ten aanzien van aandelenbeleggingen. „Vooral sinds juli verlaagde ik steeds meer adviezen. Ik zag namelijk dat extra cyclische bedrijven met enorme volumedalingen te kampen hadden. Zo zag Air France KLM het vervoer flink slinken, daalde het containervervoer en moest ook TNT melden dat er minder pakketjes werden vervoerd. Duidelijke tekenen dat de economie in rap tempo aan het verzwakken was. Dus adviseerde ik steeds vaker uit aandelen te stappen. Aan de andere kant steeg de olieprijs steeds verder.
Zo gaf ik een verkoopadvies voor een van mijn love babies, Vopak. Niet dat het bedrijf minder mooi was geworden, maar mede door de snel stijgende olieprijs was de koers van het aandeel naar mijn smaak te ver gestegen. TNT, ook lang een van mijn favorieten ging in juli uit mijn lijst. Fedex en UPS werden genoemd als overnemers van het postbedrijf, maar ik zag het vervoer dus inzakken. Dan kun je alleen maar concluderen dat TNT minder interessant werd als overnamekandidaat. En daar zijn we bij Petercam denk ik ook beter in dan anderen: het vroeg signaleren van zulke trends. En, zoals een journalist op zoek is naar een primeur zoekt is niets leuker voor een beleggingsanalist iets te vinden dat een ander over het hoofd ziet.”
De makke van vorig jaar was volgens Berkelder dat beleggers de risicofactor steeds verder uit het oog verloren en puur rendementgedreven te werk gingen. „Beleggen is een spel waarin je balanceert tussen rendement en risico. Ook vorig jaar waren de meesten nog steeds te veel gefocust op rendement en hadden te weinig aandacht voor risico. Dan ontstaat een bubble, die op enig moment wordt doorgeprikt.”
Volgens Berkelder is men nu weer gefocust op risico. „Dat wil zeggen dat je nu alleen moet beleggen in bedrijven waarvan je het risico kent én daarbij dat risico ook in de greep houdt. Als we met z’n allen de risico’s weer onder controle hebben, kunnen we weer eens gaan kijken naar rendement.”
Vooralsnog rekent Berkelder op nog veel tegenwind. „Voor de eerste jaarhelft reken ik op een grote tik. Het meest vrees ik ook voor het feit dat veel bedrijven nog steeds in de ontkenningsfase zitten. De vraag zie je steeds verder afzwakken. Dat móet leiden tot prijsdalingen, dus krimpende marges. Dat gaat een grote rol spelen, maar wordt nog onvoldoende onderkend. En als de marges dalen gaan de winsten écht onderuit. Dat zal gelden voor de Nokia’s en de HP’s van deze wereld, maar ook de voedingssector gaat het merken. Misschien dat de prijzen niet of niet meteen gaan dalen, maar wel zullen mensen steeds vaker huismerken gaan kopen. En dat is indirect ook een prijsdaling.”
Volgens Berkelder is het daarom ook maar de vraag of we de bodem op de beurzen wel hebben gezien. „Ik denk dat we het oog van de orkaan nog niet langs hebben zien komen. Zo heb ik nog steeds de overdrijvingsfase gemist. Die moet dus nog komen. Pas als ik echte overdrijving heb gezien kan ik me weer comfortabel gaan voelen.” Als je volgens Berkelder nu in aandelen wilt stappen moet je naar zijn mening dus kiezen voor de meest defensieve waarden. En áls het herstel zich aan gaat dienen, zullen vroegcyclische aandelen daar het eerst van profiteren. Dan denk ik aan scheepvaart, een aandeel als TNT of de uitzenders. Bovendien zullen dan de reorganisaties die in gang zijn gezet of, op grote schaal, nog in gang worden gezet ook achter de rug zijn. En dat moet ook. Er moet hard worden ingegrepen om de zaak weer gezond te maken.”
Dat maakt de taak voor een analist er overigens niet gemakkelijker op. „Ik raak ook steeds vaker met bedrijven in conflict omdat ik zo somber ben. Maar ja, als je je nek ver durft uit te steken, ben je toch de boodschapper van slecht nieuws en dan het is altijd de boodschapper die wordt gestraft”, constateert een nuchtere Berkelder.
Het van oorsprong Belgische Petercam is een effectenhuis dat sinds tien jaar ook een vestiging heeft in Amsterdam. Een team van 17 analisten volgt 150 Nederlandse bedrijven en is daarmee het grootste team in de Benelux. Petercam heeft ook een vestiging in New York wat zich met name richt op institutionele beleggers. Berkelder heeft een team om zich heen geformeerd waarin met name ook heel bewust is gekozen voor tegengestelde karakters. „Het is een ervaren team dat al jaren meeloopt. Doordat er zowel uiterst sceptische, kritische als juist zeer positief ingestelde mensen in zitten wordt er veel over elkaars adviezen gediscussieerd. Bovendien eis ik dat er een hard koersdoel wordt afgegeven mét een verklaring waarom het doel zo is gesteld. En, wij durven keiharde verkoopadviezen te geven. Vaak doen analisten dat niet en moet men een ’houden’ advies al als een verkoopsignaal zien.”
Bron: Z24quote:Nationaliseer de banken!
Noodzakelijk bij het beginnen van een 'vuilnisbank'
22-01-2009 | Gepubliceerd 16:52
23-01-2009 | Laatst bijgewerkt 11:09
Begin een 'bad bank' en koop alle giftige kredieten van de banken op. Dat is het nieuwste antwoord op de kredietcrisis. Maar de voorstanders vergeten gemakshalve dat ze dan de banken wel eerst moeten nationaliseren.
De kredietcrisis maakt inventief. Telkens als de problemen verergeren komen de financiële medicijnmannen met een nieuw medicijn op de proppen.
Eerst ging het om het snel afboeken op de kredietportefeuille, toen om massale liquiditeitssteun voor de banken. Daarna kwamen de kapitaalinjecties van de overheden en de renteverlagingen van centrale banken.
Het was allemaal niet genoeg. Nu de problemen bij de banken weer verergeren, is het tijd voor een nieuwe mode onder de crisisbestrijders: de 'bad bank'.
Oprichten vuilnisbank
Het economische team van Obama overweegt serieus om zo’n 'vuilnisbank' op te richten. Dat zei de beoogd minister van Financiën Tim Geithner, woensdag 21 januari in het Amerikaanse congres. Banken in problemen zouden dan hun giftige leningen verkopen aan de vuilnisbank, en zelf als schone bank verder gaan.
Dezelfde dag vertelde Wouter Bos de Tweede Kamer dat het hem ook wel wat lijkt, zo’n bad bank. "We sluiten geen enkele oplossingsrichting uit om uit de problemen te komen. Dat geldt ook voor oplossingen als een bad bank", zei de Nederlandse minister van Financiën.
In België zien ze het eveneens wel zitten. En ook de Duitse regering denkt aan het oprichten van een speciale bank voor slechte leningen.
Schoon schip
De voordelen zijn dan ook groot. Door de giftige kredieten uit de banken te snijden, maken die eindelijk schoon schip. Na anderhalf jaar onzekerheid wordt eindelijk duidelijk wat de banken waard zijn en welke bank goed is voor z’n geld.
Eerdere financiële crises hebben het geleerd: zonder de radicale oplossing van de vuilnisbank, blijven de problemen dooretteren. In de jaren negentig lieten de Japanse autoriteiten de slechte leningen op de bankbalansen staan. De Japanse crisis duurde tien jaar.
De Zweden veegden tijdens hun bankencrisis in hetzelfde decennium, de bankbalansen wel radicaal schoon. De crisis was hevig maar kort.
De politici lijken dus op de goede weg. Lijken, want zowel in de VS als Europa wordt één essentieel onderdeel van de reddingsoperatie vergeten. Zonder massale nationalisatie van de banken heeft het geen zin.
Rommelkredieten
Dit is de juiste volgorde: de overheid nationaliseert de banken, dan haalt ze de slechte leningen van de balans, en zet die in de vuilnisbank. Vervolgens wordt de schone bank weer aan de markt verkocht.
Zonder nationalisatie gaat het niet. Want tegen welke prijs zou de overheid dan de slechte leningen van de private banken moeten overnemen? Niemand weet hoeveel de ‘marktwaarde’ van de rommelkredieten is.
Betaalt de overheid te weinig (bijvoorbeeld: nul euro), dan vallen de banken direct om. Betaalt ze te veel, dan krijgen de eigenaren van de banken - de aandeelhouders - een volstrekt onterecht cadeautje van de belastingbetaler. Juist de eigenaren zouden de pijn van de crisis moeten voelen.
Klanten gered
Nationalisatie lost dat probleem op. De aandeelhouders krijgen een lage prijs, maar de klanten en werknemers van de bank zijn gered. Natuurlijk moet de periode van staatseigendom zo kort mogelijk duren.
Dat lukt als veel landen tegelijk overgaan tot deze drastische stap. Dan komt er snel een nieuwe financiële sector met schone banken tot stand, wordt het vertrouwen van investeerders opgebouwd en kunnen de banken binnen een of twee jaar weer worden verkocht.
Duur wordt het natuurlijk wel, zo'n grootschalige nationalisatie. Maar door blijven modderen met halve maatregelen is ongetwijfeld nog kostbaarder.
Mathijs Bouman
Oei, 5,4% economische krimp....quote:Bobo's in Davos: wat doen jullie voor de economie?
Economische top in Zwitsers ski-oord
25-01-2009 | Gepubliceerd 09:59
25-01-2009 | Laatst bijgewerkt 12:18
Zo’n 1400 topbestuurders komen in Zwitserland bijeen om te praten over de wereld na de crisis. Veel te vroeg. Los eerst de huidige problemen maar op. Het is tijd voor een rondje van de zaak.
Was afgelopen beursweek beroerd? Hou je maar dan maar vast voor komende week. De agenda is overvol, en dat betekent tegenwoordig weinig goeds.
Grote Amerikaanse bedrijven als DuPont, Boeing, American Express, ExxonMobil, Sun en Procter & Gamble komen met kwartaalcijfers In Nederland rapporteren de AEX-fondsen Royal Dutch Shell, Philips, KPN en SBM Offshore.
Grimmige realiteit
Eventuele meevallers zullen worden overschaduwd door slecht macro-economisch nieuws. De Duitsers en Britten peilen de stemming onder consumenten. De Amerikanen maken de laatste stand van de vastgevroren huizenmarkt bekend.
De Fed neemt woensdag het rentebesluit. Althans, ze nemen helemaal geen besluit, want de rente staat al feitelijk op nul. Lager heeft geen zin. Maar dat zal Fed-president Bernanke er niet van weerhouden om weer eens de grimmige economische realiteit uit de doeken te doen.
Het dieptepunt komt vrijdag, met het Amerikaanse groeicijfer voor het laatste kwartaal van 2008. Of beter: krimpcijfer. Analisten verwachten een (geannualiseerde) krimp van 5,4 procent. Dat zou het slechtste kwartaalcijfer zijn sinds 1982.
Zwitserse bergen
Met zoveel ellende op de agenda, is het niet vreemd dat wereldleiders, ondernemers en topmanagers komende week hun toevlucht zoeken in de veilige Zwitserse bergen. Woensdag gaat in Davos het 39ste World Economic Forum (WEF) van start.
Vooral de topmanagers zijn blijkbaar aan vakantie toe, want – zo meldt de organisatie trots – er komt het recordaantal van 1400 naar Davos. Onder hen de Nederlanders Peter Bakker (TNT), Bert Heemskerk (Rabobank) en Jeroen van der Veer (Shell). Neelie Kroes wipt ook even langs, net als Jan Peter Balkenende.
De meteorologen verwachten een lekker zonnetje en een temperatuur van rond het vriespunt. Het ideale wintersportweer om de ellende van kredietcrisis lekker van je af te huilen.
‘Shaping the Post-Crisis World’, is het thema van de bijeenkomst. Crisis of geen crisis, de illusie van de maakbare toekomst staat bij de wereldtop blijkbaar nog recht overeind.
En wat te denken van het subthema: ‘Catalysing the Next Wave of Growth through Innovation, Science and Technology’. Even die vervelende recessie door, maar daarna gaan we weer lekker groeien.
Onmetelijke bestedingskracht
Eén thema ontbreekt op de agenda van deze miljonairsfair op wereldschaal. Er is geen speciale sessie: ‘Ask not what the economy can do for you, ask what you can do for the economy!'
De 1400 ceo’s vertegenwoordigen een onmetelijk hoeveelheid bestedingskracht. Waarom proberen zij die niet in Davos te bundelen? Een Keynesiaanse bestedingsimpuls, deze keer eens niet op kosten van de belastingbetaler, maar van het mondiale bedrijfsleven. Een rondje van de zaak.
Het bedrijfsleven loopt momenteel de deur plat bij de politiek om te pleiten voor stimuleringsmaatregelen.
In Nederland roepen werkgeverstopmannen Wientjes en Hermans Den Haag op de begrotingsregels opzij te zetten en miljarden uit te trekken voor extra uitgaven en lastenverlichting. In andere landen is het niet anders.
Meer uitgeven
Maar de grote bedrijven kunnen zelf ook wat doen. In plaats van investeringen uitstellen en orders annuleren moeten ze juist investeringen naar voren halen en meer uitgeven. Niet alle bedrijven hebben daar natuurlijk geld voor in kas. Maar er zijn er genoeg die dat wel hebben.
Zo’n plan heeft alleen zin als zoveel mogelijk bedrijven (en banken) meedoen. Dat vergt coördinatie en samenwerking die normaal gesproken tussen bedrijven ver te zoeken is.
De gezonde Zwitserse berglucht kan misschien helpen. Beste topmanagers, ga in Davos niet vrijblijvend filosoferen over de wereld na de crisis, maar doe iets aan de huidige problemen! Wordt het misschien toch nog een leuke week.
Mathijs Bouman
Fonds 16-jan 23-jan +/- %quote:Op vrijdag 23 januari 2009 23:31 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Dat is ook zo, alleen heb ik het gevoel gehad deze week dat wij veel harder naar beneden zijn gegaan tov S&P. Iemand percentageverschillen deze week van S&P en AEX?
quote:MAANDAG 26 JANUARI
BEDRIJFSNIEUWS
- Philips, cijfers KW4 2008, 07.00 uur
MACRO-ECONOMISCH NIEUWS
- VS, leidende indicatoren, december, 16.00 uur
- VS, verkopen bestaande huizen, december, 16.00 uur
quote:MARKET TALK: Crucell staat nog altijd goed overeind - ThG
26-01-2009 08:39:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Crucell staat nog altijd goed overeind als bedrijf, ondanks de gestaakte overnamegesprekken met Wyeth. Dat zegt analist Tom Muller van Theodoor Gilissen in een reactie op het nieuws over de beeindiging van de vriendschappelijke gesprekken met Wyeth. "Nu Pfizer bezig is Wyeth over te nemen, is er gewoon geen tijd voor andere dingen. Het betekent dat de aandacht elders ligt. De case voor Crucell blijft gewoon staan", aldus Muller, die een buy-advies op Crucell heeft. De analist denkt overigens wel dat Crucell op termijn alsnog zou kunnen worden overgenomen, aangezien alle grote farmabedrijven zullen gaan uitbreiden in biotech. Het aandeel Crucell sloot vrijdag, toen al bekend werd dat Pfizer en Wyeth in gesprek waren, 9,6% lager op EUR15,51. (MAN)
quote:Op maandag 26 januari 2009 08:42 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Agenda voor vandaag (volgens Beurs.nl):
[..]
quote:26-01-2009 AEX Banco Santander SA (NL) Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders
26-01-2009 AEX Philips Electronics NV Jaarcijfers 2008
26-01-2009 AEX General Electric Co. (NL) Betaalbaarstelling slotdividend
26-01-2009 LIS Banco Santander SA (PT) Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders
26-01-2009 XTR ThyssenKrupp AG Notering ex-dividend
26-01-2009 XTR ThyssenKrupp AG Betaalbaarstelling dividend
26-01-2009 NAS Steel Dynamics Inc. 4e Kwartaalcijfers 2008 - Nabeurs
26-01-2009 NAS Steel Dynamics Inc. Jaarcijfers 2008 - Nabeurs
26-01-2009 NAS Steel Dynamics Inc. Conference call
26-01-2009 LSE Wolseley PLC Trading update 1e Halfjaar 2008 - 2009
26-01-2009 BME Banco Santander SA Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders
26-01-2009 NAS Amgen Inc. 4e Kwartaalcijfers 2008 - Nabeurs
26-01-2009 NAS Amgen Inc. Jaarcijfers 2008 - Nabeurs
26-01-2009 NAS SanDisk Corporation 4e Kwartaalcijfers 2008 - Nabeurs
26-01-2009 NAS SanDisk Corporation Jaarcijfers 2008 - Nabeurs
26-01-2009 NYSE American Express Co. 4e Kwartaalcijfers 2008
26-01-2009 NYSE Caterpillar Inc. Jaarcijfers 2008
26-01-2009 NYSE Caterpillar Inc. 4e Kwartaalcijfers 2008
26-01-2009 NYSE General Electric Co. Betaalbaarstelling slotdividend
26-01-2009 NYSE McDonald's Corporation 4e Kwartaalcijfers 2008
26-01-2009 PSE General Electric (PSE) Betaalbaarstelling slotdividend
26-01-2009 AEX ASML Holding NV Jaarverslag 2008
26-01-2009 LIS Banco BPI SA Conference call analisten - 11:00
26-01-2009 NYSE American Express Co. Kwartaalcijfers, verwachte wpa $ 0,34
26-01-2009 NAS Amgen Inc. Kwartaalcijfers, nabeurs, verwachte wpa $ 1,06
26-01-2009 The National Association of Realtors - Verkopen bestaande huizen - 04:00
26-01-2009 The Conference Board - Leading indicators - 04:00
26-01-2009 NYSE Caterpillar Inc. Kwartaalcijfers, voorbeurs, verwachte wpa $ 1,31
26-01-2009 NYSE Covidien Ltd Kwartaalcijfers,voorbeurs, verwachte wpa $ 0,70
26-01-2009 NYSE Danaher Corporation Kwartaalcijfers, voorbeurs, verwachte wpa $ 1,04
26-01-2009 NYSE Eaton Corporation Kwartaalcijfers, voorbeurs, verwachte wpa $ 1,05
26-01-2009 NYSE Freeport McMoran Copper & Gold Inc. -B- Kwartaalcijfers, verwachte wpa $ -0,86
26-01-2009 NYSE Halliburton Co. (Holding Company) Kwartaalcijfers, verwachte wpa $ 0,74
26-01-2009 NYSE Kimberly-Clark Corporation Kwartaalcijfers, verwachte wpa $ 1,04
26-01-2009 NYSE McDonald's Corporation Kwartaalcijfers, voorbeurs, verwachte wpa $ 0,83
26-01-2009 NYSE McKesson Corporation Kwartaalcijfers, nabeurs, verwachte wpa $ 0,86
26-01-2009 NYSE Pactiv Corporation Kwartaalcijfers, nabeurs, verwachte wpa $ 0,49
26-01-2009 NAS QLogic Corporation kwartaalcijfers, nabeurs, verwachte wpa $ 0,30
26-01-2009 NYSE Quest Diagnostics Inc. Kwartaalcijfers, voorbeurs, verwachte wpa $ 0,80
26-01-2009 NYSE Sealed Air Corporation Kwartaalcijfers, verwachte wpa $ 0,35
26-01-2009 NYSE Texas Instruments Inc. Kwartaalcijfers, nabeurs, verwachte wpa $ 0,12
26-01-2009 NYSE WW Grainger Inc. Kwartaalcijfers, verwachte wpa $ 1,34
26-01-2009 NYSE Tyson Foods Inc. Kwartaalcijfers, voorbeurs, verwachte wpa $ -0,20
26-01-2009 NYSE Weatherford International Ltd Kwartaalcijfers, voorbeurs, verachte wpa $ 1,34
26-01-2009 NAS Zions Bancorporation Inc. Kwartaalcijfers, nabeurs, verwachte wpa $ -0,25
Bizar inderdaad dat mensen nu massaal op ING lijken te stappen. Alsof die 1 miljard euro verlies het laatste isquote:Op maandag 26 januari 2009 08:59 schreef Lemans24 het volgende:
Ik zou toch eerder op een overname (op termijn) van Galapagos gokken, dan alsnog in Crucell te stappen. Uiteindelijk worden alle Nederlandse farmacie bedrijven overgenomen, dus je zit op lange termijn altijd goed met een goedkoop aandeel in de sector.
Hm, de opening is groen, komt voornamelijk door de bizarre plus van ING.
Het is wel een mooie short-mogelijkheid.
Dit vraagt natuurlijk om een daling.quote:Op maandag 26 januari 2009 09:09 schreef lammegiraf het volgende:
bizar...groene opening had ik zeker niet verwacht....de dag is nog niet om natuurlijk
Komt denk ik door de 7000 banen die er verloren gaan...quote:Op maandag 26 januari 2009 09:25 schreef Lemans24 het volgende:
ING +14% ? Er zat zeker een faillissement in de koers verwerkt.
Als er een massale dump van ING komt vanmiddag, daalt de AEX alleen daardoor alweer 2 punten.
Vroeg of laat wordt Crucell wel overgenomen, maar dat kan nog vele maanden gaan duren.quote:Op maandag 26 januari 2009 09:15 schreef M.Melandri het volgende:
Ik stond ook bij de bieders om 9uur hoor ...voor 5,60 gekocht maar verkoop ze vandaag ook weer. Jammer dat crucell gesprekken gestaakt zijn mja dat was et risico...
Bij mij op AEX 233quote:Op maandag 26 januari 2009 09:22 schreef Lemans24 het volgende:
Nou , gaat inderdaad lekker met de shorts. Vrijdag 200 stuks veel te duur gekocht en net bij opening weer 200, voor een ogenschijnlijk goeie prijs. Pas bij een AEX onder 231 wordt het hele zooitje weer winstgevend...
Neem een voorbeeld aan de AMX!
Dit is natuurlijk wel goed nieuws voor ING.quote:ING krijgt opnieuw reddingsboei toegeworpen
26-1-2009 9:32:23
ING Groep NV Cert.
6,090 ( 09:55 ) 0,8140 / 15,43%
Brussel (tijd) - De Nederlandse staat heeft het bankconcern ING opnieuw een reddingsboei toegeworpen. Het Nederlandse bankconcern heeft met minister van Financiën Wouter Bos afgesproken dat de overheid de waarde van zijn problematische hypotheken in de Verenigde Staten voor 80 procent garandeert.
Het gaat om een portefeuille zogenoemde Alt A-hypotheken. Deze hypotheken zijn van net iets betere kwaliteit dan de zogenoemde subprime-hypotheken, waarmee de kredietcrisis in 2007 is begonnen. De portefeuille heeft nu nog een omvang van ongeveer 35,1 miljard dollar, maar heeft al fors aan waarde verloren.
ING blijft eigenaar van de hypotheken. De staat deelt voor 80 procent mee in eventuele winsten of verliezen. De overige 20 procent komt voor rekening van ING.
Vorig jaar oktober gaf minister Bos ING al een kapitaalinjectie van 10 miljard euro. Deze steun was nodig omdat het bankconcern door de kredietcrisis in de verliezen was beland. Aankomend ING-topman Jan Hommen zei maandag dat de nieuwe steun een logisch vervolg is op de kapitaalinjectie. Eigenlijk wilde ING in oktober vorig jaar al afspraken maken over garantie van de Amerikaanse hypotheken, maar dat was volgens Hommen niet mogelijk door onzekerheid over de steun die de Amerikaanse overheid zou verlenen.
Alleen wat minder voor de Nederlandse belastingbetaler....quote:Op maandag 26 januari 2009 09:57 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk wel goed nieuws voor ING.
Dalen, stelletje eigenwijze optimisten!quote:MARKET TALK: ING kapitaalpositie blijft zwak - RBS
26-01-2009 10:23:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De speculatie rondom een tweede kapitaalinjectie voor ING zal volgens Royal Bank of Scotland analist Thomas Nagtegaal aanhouden omdat de kapitaalpositie van de financiele dienstverlener zwak blijft. "De Tier 1 ratio komt na de aangekondigde maatregelen uit op 7,5% terwijl de marktstandaard naar mijn mening 8% is", aldus Nagtegaal. De analist merkt wel op dat de prijs die ING heeft gekregen van de Nederlandse Staat voor het 80% belang in de Alt-A portefeuille beter is dan waar de markt op rekende. Omstreeks 10.20 uur noteert het aandeel 13,7% hoger op EUR6, terwijl de AEX met 1,7% stijgt. (AMV)
En we rallyen de week in, terwijl de cijfers bar en bar slecht zijn.quote:MARKET COMMENT: AEX +1,7%, ING neemt deel van angst uit markt
26-01-2009 10:28:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX noteert maandag 1,7% hoger als gevolg van opluchting over de maatregelen van ING: "Wat er nu plaatsvindt neemt in elk geval een deel van de angst weg", aldus Smit. Hij verwacht dat de AEX in de loop van de dag het nieuws van ING nog verder in positieve zin zal verwerken. "Het zal verder afhankelijk zijn van de opening in New York hoe de AEX zich na 15.30 uur zal gedragen. De Amerikaanse futures duiden maandag rond 10.15 uur op een vlakke tot licht lagere opening van de belangrijkste indices. De omzetten op het Damrak zijn hoog voor het aandeel ING en voor het overige matig. De AEX noteert maandag rond 10.25 uur op 238,02 punten. (ANS)
Vast op advies van Tom Mullerquote:Op maandag 26 januari 2009 10:38 schreef pberends het volgende:
Oh leuk, Bos die in Alt-A hypotheken stapt.
We zitten zelfs bijna op de stop-loss, had ik echt niet verwacht. Met ruim 40% verlies uitstappen is ook zo nutteloos, veel meer kan het toch niet worden. Hoewel, maximaal 63%.quote:Op maandag 26 januari 2009 11:28 schreef lammegiraf het volgende:
brr, ga zo toch een deel van mijn shorts eruit doen...verlies maar even nemen en kijken of we vandaag nog ff een leuk ritje kunnen maken ofzo
Nederland loopt altijd achter op het gemiddelde met economische ontwikkelingen, zowel positief als negatief, dus waarom zou Nederland nu sneller herstellen?quote:Bedrijfsleven NL verwacht snel herstel economie - Deloitte
26-01-2009 12:01:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Van de Nederlandse ondernemingen denkt 51% dat de economie nog dit jaar zal herstellen. Dat blijkt maandag uit een onderzoek van Deloitte Touche Tohmatsu onder 516 eigenaren en (financieel) directeuren, verdeeld over negen sectoren.
Van de bedrijven denkt 47% dat de Nederlandse situatie zich eerder zal verbeteren dan de Europese situatie. 44% denkt dat dit gelijktijdig zal verbeteren en 7% gaat er vanuit dat de Nederlandse situatie zich later zal verbeteren.
Verder blijkt uit het onderzoek dat 71% van de ondernemingen in meer of mindere mate negatief zegt te worden geraakt door de huidige economische omstandigheden. Driekwart van de bedrijven heeft maatregelen genomen om kosten te verlagen of is dit van plan. Meer dan de helft (56%) gaat de kosten verlagen met 1% tot 5%.
"Dit laatste is een opvallend laag percentage. Ook in normale omstandigheden zou een bedrijf elk jaar zijn kosten moeten verlagen met 1% tot 5%. Bedrijven die denken dat ze hun mogelijke omzetverlies hiermee goed kunnen maken, komen bedrogen uit", zegt Oscar Snijders, partner bij Deloitte.
"De huidige markt vraagt om scenario's die rekening houden met een terugval in omzet van 20% tot 30% en de bijbehorende aanpassingen in strategie. En die aanpassingen moeten meer behelzen dan kostenreductie alleen", vervolgt Snijders.
Ruim 69% van de ondervraagde bedrijven heeft de afgelopen zes maanden de ondernemingsstrategie geevalueerd, maar voor 34% van deze bedrijven leidt dit niet tot aanpassingen in de strategie. Volgens Deloitte is het opvallend dat de bedrijven die wel maatregelen nemen, vooral grijpen naar de meest voor de hand liggende ingrepen. Zo staan met name bezuinigingen op het gebied van personeel en algemene kostenreductie bovenaan de agenda's.
"Wat men nu ziet is dat bedrijven gaan voor de 'quick wins', dus snijden op de plekken waar dit het gemakkelijkst gaat", zegt Erik Nanninga, partner bij Deloitte. "Bedrijven zijn zich waarschijnlijk wel bewust dat dit op lange termijn en bij een langer durende recessie niet voldoende is, maar handelen daar nog niet naar. Om sterk uit de recessie te komen zal er kritisch gekeken moeten worden naar het business model en moeten er maatregelen genomen worden die verder reiken dan de makkelijkste weg", vindt Nanninga.
Wat weet je dan meer dan als je 0 % garandeert? Je moet toch eerst weten wat er op Alt-A hypotheken afgeschreven gaat worden voordat je weet hoe groot de 20 % is die ING zelf moet betalen.quote:Op maandag 26 januari 2009 09:54 schreef LXIV het volgende:
Als de staat 80% van de Alt-a garandeert dan weet je dus al zeker hoeveel er maximaal op verloren kan gaan worden.
Ik laat ze lekker hangen, ik neem anders m'n verlies wel via stoploss.quote:Op maandag 26 januari 2009 11:48 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
We zitten zelfs bijna op de stop-loss, had ik echt niet verwacht. Met ruim 40% verlies uitstappen is ook zo nutteloos, veel meer kan het toch niet worden. Hoewel, maximaal 63%.
Nicequote:Op maandag 26 januari 2009 11:47 schreef M.Melandri het volgende:
26-01-2009 2009-00 EUR Effecten verkoop : 400 ING Groep NV Cert. 6,50 EUR
26-01-2009 2009-00 EUR Effecten koop : 400 ING Groep NV Cert. 5,97 EUR
26-01-2009 2009-00 EUR Effecten verkoop : 400 ING Groep NV Cert. 6,00 EUR
26-01-2009 2009-00 EUR Effecten koop : 400 ING Groep NV Cert. 5,60 EUR
Oh oh, wat ben ik ook een gokker![]()
Virtuele verlies van crucell (75st 15,40) toch nog omgezet in leuke dagwinst. Rest van de dag bekijk ik wel vanaf de zijlijnquote:
Which proves my pointquote:Op maandag 26 januari 2009 13:18 schreef pberends het volgende:
http://www.belegger.nl/IN(...)belegging-61860.news
Netjes gedaan.quote:Op maandag 26 januari 2009 13:12 schreef edwinh het volgende:
hehe ben ik de enige die het aandurfde long te gaan vrijdag?
ps. vrijdag laat gekocht, vanmorgen vroeg verkocht > rendement philips 45% in 20min handelstijd, weer wat verlies verwerkt van mijn aegon eerder deze maand.
Ik verwacht ook winstnemingen, daarnaast staan futs op WS helemaal niet zo geweldig.quote:Op maandag 26 januari 2009 13:30 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Netjes gedaan.
Ik was dit weekend nog erg blij dat ik zwaar short zat en heb mijn positie zelfs vergroot bij opening, dus ben echt verbijsterd dat de stijging vandaag zo fors is en vooral dat deze nog niet is ingestort. De opening van Wall Street zal wel erg belangrijk worden; de futures staan niet heel veel in de plus.
Net aan een nieuwe day-high voor de AEX: 240,74. Misschien een mooi moment om dit als top te beschouwen voor vandaag?
Ja, wat zegt dat eigenlijk? Je zou denken dat juist als het financiele systeem op klappen staat dat goud enorm stijgt. Maar dat deed het toen in november 2008 ook niet.quote:Op maandag 26 januari 2009 13:30 schreef edwinh het volgende:
Goud 907, pfff voorspelt niet veel goeds......
Vorige week natuurlijk 5 dagen van dalingen gehad. Dat ik vrijdag alsnog short ging was niet bepaald slimquote:Op maandag 26 januari 2009 13:30 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Netjes gedaan.
Ik was dit weekend nog erg blij dat ik zwaar short zat en heb mijn positie zelfs vergroot bij opening, dus ben echt verbijsterd dat de stijging vandaag zo fors is en vooral dat deze nog niet is ingestort. De opening van Wall Street zal wel erg belangrijk worden; de futures staan niet heel veel in de plus.
Net aan een nieuwe day-high voor de AEX: 240,74. Misschien een mooi moment om dit als top te beschouwen voor vandaag?
Postte je vorige week niet exact hetzelfde maar dan met een prijs van 850?quote:Op maandag 26 januari 2009 13:30 schreef edwinh het volgende:
Goud 907, pfff voorspelt niet veel goeds......
zo zie je maar 57 omhoog in een week, niet slechtquote:Op maandag 26 januari 2009 13:39 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Postte je vorige week niet exact hetzelfde maar dan met een prijs van 850?
Dat was voor mij anders zeer gecalculeerd en geen impuls aankoop! Het had niets met het percentage te maken, maar alles met de daggrafiek.quote:Op maandag 26 januari 2009 13:36 schreef pberends het volgende:
[..]
Vorige week natuurlijk 5 dagen van dalingen gehad. Dat ik vrijdag alsnog short ging was niet bepaald slim.
Catterpilar -32%, schrapt bovendien 20.000 (!) banen.quote:Op maandag 26 januari 2009 14:34 schreef lammegiraf het volgende:
mc Donalds winstdaling 23% in vierde kwart...
wát?quote:Op maandag 26 januari 2009 14:34 schreef lammegiraf het volgende:
mc Donalds winstdaling 23% in vierde kwart...
ING is gered, leve de financiële wereld.quote:Op maandag 26 januari 2009 14:49 schreef Wheelgunner het volgende:
Waarom staat de AEX in godsnaam 3% in de plus?
Nieuws gemist ofzo?quote:Op maandag 26 januari 2009 14:49 schreef Wheelgunner het volgende:
Heel Europa staat hoger + gift INGquote:Op maandag 26 januari 2009 14:49 schreef Wheelgunner het volgende:
Tja, dat krijg je als je door blijft gokken, hè... The house always wins...quote:Op maandag 26 januari 2009 15:14 schreef lammegiraf het volgende:
pff...mijn hele winst van vorige week in een dag weer verdwenen....wat een dramaandag
Sja, het leven van een gokker gaat niet altijd over rozen....quote:Op maandag 26 januari 2009 15:18 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Tja, dat krijg je als je door blijft gokken, hè... The house always wins...
ik vrees morgen de stoploss...zit met de SS245 opgescheeptquote:Op maandag 26 januari 2009 15:26 schreef M.Melandri het volgende:
Ze kunnen nog wel omdraaien naar winst hoor... ik verwacht dat we op weekbasis echt wel onder de 240 zullen eindigen.
Ik heb die krengen op 228 gekocht! Ze waren duur en nu zo goed als dood...quote:Op maandag 26 januari 2009 15:32 schreef M.Melandri het volgende:
Tja das idd wel een risico als je er zo dicht op zit.. ik zat vorige week met shorts260, waren wel wat duur maar met een rally zoals deze heb je nog wat speling...
Ik bel Wouter zo even, of ik ook voor een kapitaalinjectie in aanmerking kom.quote:
quote:Op maandag 26 januari 2009 15:47 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik bel Wouter zo even, of ik ook voor een kapitaalinjectie in aanmerking kom.
Ik word aan 2 kanten genaaid, als aandeelhouder van sprinters short en als belastingbetaler.quote:Op maandag 26 januari 2009 15:49 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Of je belt je vriendjes uit amerika even of ze willen kappen met persen
Tja je had als belastingbetaler vanmorgen nog kunnen profiteren...quote:Op maandag 26 januari 2009 15:54 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik word aan 2 kanten genaaid, als aandeelhouder van sprinters short en als belastingbetaler.
Die premier taait alleen maar af omdat ie slokdarmkanker heeft hoorquote:Op maandag 26 januari 2009 16:01 schreef Llotyhy het volgende:
Ik begin zo langzamerhand bijna in de revolutionaire gemoedstoestanden te komen. Ik vind het ronduit schandalig wat Wouter Bos nu weer doet. In IJsland hebben ze de regering al weg gekregen door te demonstreren, het begint hier zo langzamerhand ook eens tijd te worden!
Neehoor, nu is de hele regering per direct weg.quote:Op maandag 26 januari 2009 16:03 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die premier taait alleen maar af omdat ie slokdarmkanker heeft hoor.
Ah! Okee, dat wist ik niet.quote:Op maandag 26 januari 2009 16:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Neehoor, nu is de hele regering per direct weg.
Kees is boos, en terecht.quote:Op maandag 26 januari 2009 15:53 schreef pberends het volgende:
http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?url=http://streaming.bnr.nl/csStreamingAudio/columns/y2009/m01/d26/kort_20090126.mp3&title=Kees+de+Kort
Kees de Kort vandaag.
Met andere woorden: niet te hebberig worden als we al enorm gedaald zijnquote:Op maandag 26 januari 2009 16:09 schreef lammegiraf het volgende:
heerlijk...722 eurotjes down op de SS245...gelukkig vorige week een kleine 1000 winst gepakt maar toch uitermate jammer natuurlijk.
Omdat jij ING helptquote:Op maandag 26 januari 2009 16:12 schreef Zero2Nine het volgende:
Waarom AL die financials zo hoog nu? Aegon, Fortis EN ING.
Dank, nu voel ik me weer beter. Het heeft mij maar 579 euro gekostquote:Op maandag 26 januari 2009 16:09 schreef lammegiraf het volgende:
heerlijk...722 eurotjes down op de SS245...gelukkig vorige week een kleine 1000 winst gepakt maar toch uitermate jammer natuurlijk.
Ik kost de staat nu alleen maar geld (student)quote:
Hehe, mij ook stufi en ING rendementje vandaagquote:Op maandag 26 januari 2009 16:14 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Ik kost de staat nu alleen maar geld (student)Laten we het maar niet over later hebben
En terecht dat hij boos is!quote:Op maandag 26 januari 2009 15:53 schreef pberends het volgende:
http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?url=http://streaming.bnr.nl/csStreamingAudio/columns/y2009/m01/d26/kort_20090126.mp3&title=Kees+de+Kort
Kees de Kort vandaag.
Inderdaad. Dat is juist het risico van beleggen.. je kan zomaar je geld verliezen.. maar nee, wij moeten ervoor opdraaien voor een aantal jaar en de aandeelhouders ontspringen de dans..quote:Op maandag 26 januari 2009 16:25 schreef Demophon het volgende:
[..]
En terecht dat hij boos is!![]()
Het is regelrecht schandalig wat hier gebeurt! De goed volgorde moet zijn: Eerst de aandeelhouder, dan de obligatiehouder, en veel later pas de belastingbetaler. Niet andersom dat gelijk de belastingbetaler er voor moet opdraaien en de aandeelhouder niks hoeft te doen! Nog al wiedes dat zij dan lopen te juichen, ze komen er gewoon gratis mee weg! En wat een belabberde deal heeft Bos afgesloten zeg, en met miljarden en nog 'ns miljarden belasting geld. Wie gaat dat de komende tientallen jaren betalen? Worden we nu allemaal deeleigenaar van ING?
Hehe als ze dit nog terugdraaien spant Tom Muller wel een rechtzaak aan namens de aandeelhoudersquote:Op maandag 26 januari 2009 16:26 schreef pberends het volgende:
Moet die ING deal niet nog door de 2e kamer? Lijkt me sterk dat ze hiermee akkoord gaan.
Is weer wat anders dan een rechtzaak tegen Tom Muller zelf.quote:Op maandag 26 januari 2009 16:33 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Hehe als ze dit nog terugdraaien spant Tom Muller wel een rechtzaak aan namens de aandeelhouders
Zelfde geldt wmb. voor de Icesave beleggers.quote:Op maandag 26 januari 2009 16:29 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat is juist het risico van beleggen.. je kan zomaar je geld verliezen.. maar nee, wij moeten ervoor opdraaien voor een aantal jaar en de aandeelhouders ontspringen de dans..
Icesave was een spaarrekening, geen belegging. Met bijbehorende voorwaarden.quote:Op maandag 26 januari 2009 16:34 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zelfde geldt wmb. voor de Icesave beleggers.
Jullie zetten het op een vage bank omdat je er meer rente trekt? Prima, moet je ook de risico's willen pakken.
Kortom, in mijn ogen zijn aandeelhouders van het type Fortis net zo erg en kansloos als de Icesave-spaarders.
Inderdaad.. ik bedoel, hoe fucking dom en naief ben je als je al het studiegeld van je kinderen in een beleggingsfonds gooit en hoopt dat je dan 30% winst pakt?quote:Op maandag 26 januari 2009 16:34 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zelfde geldt wmb. voor de Icesave beleggers.
Jullie zetten het op een vage bank omdat je er meer rente trekt? Prima, moet je ook de risico's willen pakken.
Kortom, in mijn ogen zijn aandeelhouders van het type Fortis net zo erg en kansloos als de Icesave-spaarders.
Ja, maar voorzover ik weet staat er nergens in die voorwaarden dat je altijd tot onbeperkt bedrag terugkrijgt als de toko failliet gaat. Dat mensen een bank unsinkable (riepen ze ook van de Titanic!quote:Op maandag 26 januari 2009 16:37 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Icesave was een spaarrekening, geen belegging. Met bijbehorende voorwaarden.
Had ik vorige week met Heijmans. Verkooporder op 6,50. Tikt ie net 6,48 aanquote:Op maandag 26 januari 2009 16:41 schreef M.Melandri het volgende:
Hehe mensen die verkooporder op 7,00 gezet hebben bij ING zijn zuur
waren er nog 300000 verlkopers op 6,49 en 6,5quote:Op maandag 26 januari 2009 16:50 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Had ik vorige week met Heijmans. Verkooporder op 6,50. Tikt ie net 6,48 aan. *faal*.
Ja, meer dan 20.000 / 40.000 was gewoon dom.quote:Op maandag 26 januari 2009 16:48 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, maar voorzover ik weet staat er nergens in die voorwaarden dat je altijd tot onbeperkt bedrag terugkrijgt als de toko failliet gaat. Dat mensen een bank unsinkable (riepen ze ook van de Titanic!En die deed niet eens aan dubieuze beleggingsconstructies en verschafte ook geen onrealistische leningen en hypotheken.) achten en gewoon rustig op 1 rekening meer dan 20K wegzetten is gewoon dom. Net als aandelen kopen op een moment dat een bank bijna failliet is met de verwachting dat het wel weer goed komt, en zodra overheden de tent proberen te redden aan komen zetten met rechtszaken
.
Serieus ja?quote:Op maandag 26 januari 2009 16:51 schreef henkway het volgende:
[..]
waren er nog 300000 verlkopers op 6,49 en 6,5
Checkquote:Op maandag 26 januari 2009 16:56 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, meer dan 20.000 / 40.000 was gewoon dom.
Maar mensen die gingen beleggen in de bijna failliete bank ING, hebben anders wel goed geboerd.
Ik ben al Tweede Kamerleden aan het mailen met een oproep om hier een stokje voor te steken. Ik roep ook iedereen op dit te doen, deze deal kan echt zoveel gunstiger voor de belastingbetaler.quote:Op maandag 26 januari 2009 16:26 schreef pberends het volgende:
Moet die ING deal niet nog door de 2e kamer? Lijkt me sterk dat ze hiermee akkoord gaan.
putsquote:Op maandag 26 januari 2009 17:15 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Jij hebt puts of sprinters short?
Nog een halve punt hoger in de veiling, bizar.quote:Op maandag 26 januari 2009 17:36 schreef pberends het volgende:
AEX Index
247,8800 17:35
+/- 13,7400 5,87%
ja hoor
quote:Amerikaanse huizenverkopen onverwacht sterk gestegen
26-01-2009 16:41:30
Brussel (tijd) - De verkopen van bestaande woningen in de VS zijn in december onverwacht fors gestegen. De woningprijzen blijven wel dalen. Dat blijkt uit cijfers van de Amerikaanse vereniging voor vastgoedmakelaars. Economen waarschuwen voor overdreven optimisme.
De verkopen van bestaande woningen in de VS stegen vorige maand met 6,5 procent tot 4,74 miljoen stuks op jaarbasis. Economen rekenden op een daling van de verkopen met 2 procent tot 4,40 miljoen. Wall Street, dat licht hoger van start ging, koerst na een klein uur handel tot 2,5 procent hoger op het nieuws.
Economen waarschuwen voor overdreven optimisme. 'De trend is nog altijd negatief. De goedkope waarderingen trekken kopers, maar ik denk niet dat de huizenmarkt nu al echt heropleeft', zei een econoom aan het persagentschap Bloomberg.
De woningprijzen blijven immers in een neerwaartse spiraal zitten. Jaar-op-jaar zakte de prijs voor een bestaande woning met 15,3 procent tot 175.400 dollar. De stijging in december volstaat ook niet om de daling van november ongedaan te maken. Het cijfer voor november werd naar beneden bijgesteld tot 4,45 miljoen, een daling met 8,6 procent.
Wel positief is dat de voorraad onverkochte woningen zakte. De voorraden voor december hebben in de huidige context 9,3 maanden nodig om weggewerkt te worden. De Amerikaanse huizenmarkt wordt voor circa 85 procent in beslag genomen door bestaande huizen.
Spoeddebat aangevraagd, zelfs regeringspartij CDA vraagt zich af of 't niet wat anders konquote:Op maandag 26 januari 2009 16:26 schreef pberends het volgende:
quote:Op maandag 26 januari 2009 18:00 schreef shilizous_88 het volgende:
Wat wel slim zou zijn is dat de staat eerst gigantische hoeveelheden calls ING zou hebben gekocht en daarna de ALT A's ging garanderen.
Er zullen vast wel wat kennissen getipt zijn.quote:Op maandag 26 januari 2009 18:00 schreef shilizous_88 het volgende:
Wat wel slim zou zijn is dat de staat eerst gigantische hoeveelheden calls ING zou hebben gekocht en daarna de ALT A's ging garanderen.
Alleen de huichelaars van de PvdA kwalificeren de actie van Bos als volgt;Teletekst: "Alleen Bos' eigen partij PvdA is positief en noemt het 'ingenieus'." Met een zak geld schuiven is dus ingenieus volgens de PvdA...quote:Op maandag 26 januari 2009 18:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Spoeddebat aangevraagd, zelfs regeringspartij CDA vraagt zich af of 't niet wat anders kon.
Het is dus geen geld schuiven. Die zogenaamde toxic assets kunnen op de lange termijn goed uitpakken voor de Nederlandse staat. Het is alleen jammer dat ze in het bedrijfsleven een minder lange adem hebben wat dat betreft.quote:Op maandag 26 januari 2009 18:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Alleen de huichelaars van de PvdA kwalificeren de actie van Bos als volgt;Teletekst: "Alleen Bos' eigen partij PvdA is positief en noemt het 'ingenieus'." Met een zak geld schuiven is dus ingenieus volgens de PvdA...![]()
Eind van de week melden dat hij gelijk hadquote:"Het is echter de vraag of dit geweldige herstel zal houden. Je moet niet raar opkijken als er dinsdag winstneming en rol gaan spelen. Maar de stijging kan ook nog een of twee dalen aanhouden", zei Jurgens
Een correctie naar boven was niet onverwacht, een correctie van bijna 6% wel.quote:Op maandag 26 januari 2009 18:48 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik vind 't wel vreemd dat iedereen zo verbaasd is over een korte maar heftige correctie naar boven. We zijn bijna regelrecht en breed gedragen van 260 naar onder de 240 gezakt, ook de shortbomen groeien niet tot in de hemel.
Ja, even kijken wat morgen gaat doen inderdaad. Ik hoop op een sterke stijging zodat er flinkt geput kan worden.quote:Op maandag 26 januari 2009 18:49 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Eind van de week melden dat hij gelijk had![]()
Die giftige activa blijven eigendom van ING hoor.quote:Op maandag 26 januari 2009 18:29 schreef Mendeljev het volgende:
Die zogenaamde toxic assets kunnen op de lange termijn goed uitpakken voor de Nederlandse staat.
Goed hoor!quote:Corr.ING-topman Tilmant krijgt 1 jaarsalaris opstapvergoeding
26-01-2009 18:22:28
Correctie: Tilmant ontvangt geen 4 miljoen euro, maar equivalent van 1 jaarsalaris
Brussel (tijd) - Michel Tilmant, die opstapt als topman van ING, ontvangt een vergoeding ter waarde van een jaarwedde, of omgerekend zo'n 1 miljoen euro. Dat bedrag houdt geen rekening met eventuele bonussen.
Een woordvoerder van ING meldt dat in het kader van de transactie die vorig jaar werd gedaan met de Nederlandse overheid, een limiet werd gesteld op de opstapvergoeding van Tilmant. In plaats van drie jaarweddes, ontvangt hij nog een vergoeding ter waarde van een jaarsalaris.
De Nederlandse overheid schoot ING vorig jaar te hulp voor in totaal 10 miljard euro.
Ik lees het inderdaad.quote:Op maandag 26 januari 2009 19:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Die giftige activa blijven eigendom van ING hoor.
Vertaling?quote:Op maandag 26 januari 2009 19:25 schreef edwinh het volgende:
ING Groep NV Cert. CB Speeder Long 4,46 2,7600 430,77%
Sick
Overtreffende trap van stijging, afgeleid van "steigeren".quote:Op maandag 26 januari 2009 17:55 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
steiging=onverwacht grote stijging AEX
Als dat vanavond is, oeh!!quote:Op maandag 26 januari 2009 20:01 schreef ItaloDancer het volgende:
Zou zeer chic (en terecht) zijn als we door de 8000 zakken.
Hopelijk heeft PPT een dagje vrijaf.
Niet overdrijven hequote:Op maandag 26 januari 2009 20:04 schreef Dave7 het volgende:
Als dat vanavond is, oeh!!Dan wordt het bloedrood hier morgenochtend!
ING valt nog wel mee toch (tov de stijging vandaag) ... procentje of 4 nuquote:Op maandag 26 januari 2009 20:03 schreef M.Melandri het volgende:
Wat een afstort bij ING en Mittal in VS
Eens.quote:Op maandag 26 januari 2009 20:10 schreef LXIV het volgende:
In het geval van ING: vergeet niet dat dit fonds twee weken geleden nog boven de acht stond. En toen was er nog geen duidelijkheid over die Alt-A portefeuille en al helemaal geen reddingsplan.
Daarom hobbelt het aandeel nog wel door tot de 9 euro nogwat hoor! Om nu te speculeren op een koersdaling lijkt me onwaarschijnlijk. Er zullen wel wat winstnemingen zijn, maar het gros zit er nog van veel hoger in. En het aandeel is veel aantrekkelijker geworden. Vandaag vooral traders die het hoger zetten. De rest van de week hebben pensioenfondsen e.d. een fundamentele analyse gemaakt en gaan ze instappen.
Terwijl wij hier meer dan 5% in de plus zijn gesloten op "positief" nieuws vanuit u.s.? En daarbij ook door de 8000? Mwah...quote:Op maandag 26 januari 2009 20:10 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Niet overdrijven he
Als de DJ door de 8000 gaat, dan is dat een daling van ongeveer 1%. Daar ligt niemand echt wakker van natuurlijk.
Dan krijgen we hetzelfde scenario als de eerste bailout die niet doorging in de VSquote:Op maandag 26 januari 2009 20:14 schreef ItaloDancer het volgende:
Tenzij de Kamer hier nog een stokje voor steekt
Oh, inderdaad...quote:Op maandag 26 januari 2009 20:19 schreef M.Melandri het volgende:
Heb je misschien nog andere verkooporder uitstaan?
vind je? valt mee tochquote:
?quote:Op maandag 26 januari 2009 20:18 schreef Dave7 het volgende:
Volatiliteit is weer terug
Hier 5 procent omhoog vandaag om niks, ik zie het morgen zo weer de andere kant uitgaan. Misschien niet meer zoals oct/nov2007. Maar ik vind het aardig op en neer gaan.quote:Op maandag 26 januari 2009 20:21 schreef edwinh het volgende:
[..]
vind je? valt mee toch
http://www.euronext.com/trader/summarizedmarket/stocks-2634-EN-QS0011052147.html?selectedMep=2&idInstrument=232663
heb je nog longs uit staan of net als ik alleen nog shorts overgehouden?quote:Op maandag 26 januari 2009 20:30 schreef pberends het volgende:
Kijk, Wall Street begrijpt het.
Ik hoop dat alle beleggers van vandaag morgen keihard gaan bloeden.
Plunge Protection Team, zou grote koersvallen moeten tegengaan, of het daadwerkelijk bestaat is een tweede...quote:
Dat het bestaat staat vast, wanneer ze in actie komen is maar te betwistenquote:Op maandag 26 januari 2009 20:38 schreef Dave7 het volgende:
[..]
Plunge Protection Team, zou grote koersvallen moeten tegengaan, of het daadwerkelijk bestaat is een tweede...
quote:In NOVA een gesprek met vice-premier en minister van Financiën Wouter Bos. En een gesprek met de nieuwe topman van ING, Jan Hommen. In de studio reageert Roel Janssen, financieel journalist bij NRC Handelsblad.
Nou dat wordt dus een half uur lang marketingpraat. Hadden ze bij NOVA nou echt niet een kritisch zwaargewicht als een Boot of Eijffinger uit kunnen nodigen. Of voor mijn part zelfs Mathijs Bouman.quote:Op maandag 26 januari 2009 20:40 schreef PietjePuk007 het volgende:
Toen ING op 8 euro stond heb ik een deel verkocht. Op 5,35 (de timing was erg goed ditmaal) ben ik weer ingestapt op ING en AEGON (120% long).quote:Op maandag 26 januari 2009 20:33 schreef Mendeljev het volgende:
LXIV, ga jij trouwens cashen op je aandelen ING of houd je aan?
Crisis, hoeveel geld heb je over dat je met zoveel geld op zo een aandeel durft te gokkenquote:Op maandag 26 januari 2009 21:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toen ING op 8 euro stond heb ik een deel verkocht. Op 5,35 (de timing was erg goed ditmaal) ben ik weer ingestapt op ING en AEGON (120% long).
In principe ben ik bezig mijn positie ING wat af te bouwen, maar ik doe dat wel over een langere periode en gestaffeld. En als ik kansen zie dan neem ik ze.
tussen de 8 en de 10 euro verkoop ik er een paar duizend. Dan kan de koers verder stijgen en zit ik goed, of de koers kan dalen en dan koop ik tussen 6 en 7 weer (meer) aandelen bij. (voor hetzelfde bedrag als ik verkocht heb)
Ik probeer het gokdeel juist zo klein mogelijk te houden door in tijd en instapmoment te spreiden.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:36 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Crisis, hoeveel geld heb je over dat je met zoveel geld op zo een aandeel durft te gokken.
Daar sluit ik me bij aan.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:03 schreef ItaloDancer het volgende:
Vlees noch vis-slot... maar ja hier moeten we het maar mee doen.
De futures mogen voor de rest zorgen morgen
Die hebben nog een kleine rally te goed.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:14 schreef ItaloDancer het volgende:
Nikkei-future +2% maar dat is alleen maar goed want dat kan morgen enkel minder worden![]()
Sorry dit is vast heel irritant voor de lezer
quote:Op maandag 26 januari 2009 23:34 schreef SjonLok het volgende:
Ik zie dat de TT is veranderd. Misschien kan er nog een referentie naar de ING-deal bij? "AEX sluit 5,8% hoger dan deal ING met NLse staat" of zoiets. Dat maakt 't later makkelijker terug te vinden.
thanks!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 00:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
SeLang, ik zal morgen kijken of ik nog een betere voorbeeldbrief kan plaatsen. Hopelijk worden er wat meer details over de overeenkomst bekend.![]()
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |