Wat is daar fout aan?quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:09 schreef LXIV het volgende:
Ik denk niet dat ze de fout van het laten vallen van Lehman nogmaals zullen maken.
Tsja, het kan aan mij liggen, maar ik vind dat een stuk fouter dan een stel banken dat failliet gaat. Je legt de rekening neer bij mensen die er niks mee te maken hebben...quote:Er kan onbeperkt geld worden aangemaakt, ten kosten van iedereen. De banken en hun aandeelhouders profiteren hiervan.
Het systeem laten klappen? Waarom? Dit systeem, met al zijn haken en ogen, heeft ons wel een ongekend lange periode van welvaart en vooruitgang gebracht.quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat is daar fout aan?Het is alleen fout geweest omdat ze daarna de banken toch zijn gaan redden, had men dat niet gedaan en het daarmee bespaarde geld op een andere manier uitgegeven dan zouden we er over een paar jaar veel beter voor staan.
[..]
Tsja, het kan aan mij liggen, maar ik vind dat een stuk fouter dan een stel banken dat failliet gaat. Je legt de rekening neer bij mensen die er niks mee te maken hebben...
Ik heb het er toch nergens over dat het kapitalistisch systeem, dat ons deze welvaart heeft bezorgd, op de helling moet?quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:29 schreef LXIV het volgende:
Het systeem laten klappen? Waarom? Dit systeem, met al zijn haken en ogen, heeft ons wel een ongekend lange periode van welvaart en vooruitgang gebracht.
Nee, het gaat om individuele banken die foute beslissingen hebben genomen. Zo zijn er ook banken die er nog wel goed voor staan.quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:30 schreef LXIV het volgende:
En iedereen heeft er gewoon mee te maken. Ken jij iemand zonder baan of pensioen of huis? Zwerversw onder de brug, die hebben er NIKS mee te maken. Alle anderen zijn verbonden met het systeem.
Je gooit nu alles op een hoop, om een systeemcrisis te voorkomen is het absoluut niet noodzakelijk dat men alle activa-troep op gaat kopen. Je kan er ook voor kiezen gezonde banken, banken die dus kunnen aantonen dat zij geen alt-a, subprime of CDS-troep op de balans hebben, te steunen door als overheid in het interbancaire geldcircuit te stappen met de pakken geld die nu in allerlei roekeloze zakenbanken worden gestopt. Als er dan al bij gezonde banken een bankrun plaats vind dan zou je dat via het gesteunde interbancaire geldcircuit prima op kunnen vangen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:32 schreef LXIV het volgende:
Nee, maar als in oktober een aantal banken geen steun had ontvangen dan was het financiele systeem wel geklapt. En bij een systeemcrisis vallen ook in wezen gezonde banken om.
Nee hoor, alleen de grote bankreuzen hebben allerlei ingewikkelde derivaten. Banken als de Triodos Bank, Friesland Bank en tal van andere kleine banken hebben dat niet. Het is overigens geen probleem om derivaten te hebben, als je er maar niet door in de problemen komt.quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:38 schreef LXIV het volgende:
Er zijn praktisch geen banken zonder dat. Sowieso hebben alle banken CDS'
Dat gaat prima hoor als je interbancair overheidsfonds instelt om bankruns qua liquiditeit op te kunnen vangen. Als er dan al een bankrun ontstaat, wat mij bij een gezonde bank onwaarschijnlijk lijkt, dan kan men dat opvangen. Sterker nog ik verwacht bij banken die bekend staan als veilig zelfs extra tegoeden kunnen ontvangen en dus voordeel kunnen halen uit faillissement van andere banken.quote:En zoals ik al zei: je kunt niet de slechte banken laten omvallen en de goede banken laten staan.
Mijn reden om 'bearish' te zijn is domweg dat we niet echt heel erg goedkoop zijn.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:48 schreef LXIV het volgende:
Waarom is de meerderheid hier meestal bearish? En wat is een reden om bullish te worden? Als de AEX op 150 komt te staan zullen de omstandigheden dan zo slecht zijn dat er reden te meer is om bearish te blijven.
Geloven jullie dat het slechte nieuws niet in de koersen zit?
Het gaat niet om bankruns van particulieren of bedrijven maar om verplichtingen van banken onderling.quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee hoor, alleen de grote bankreuzen hebben allerlei ingewikkelde derivaten. Banken als de Triodos Bank, Friesland Bank en tal van andere kleine banken hebben dat niet. Het is overigens geen probleem om derivaten te hebben, als je er maar niet door in de problemen komt.
[..]
Dat gaat prima hoor als je interbancair overheidsfonds instelt om bankruns qua liquiditeit op te kunnen vangen. Als er dan al een bankrun ontstaat, wat mij bij een gezonde bank onwaarschijnlijk lijkt, dan kan men dat opvangen. Sterker nog ik verwacht bij banken die bekend staan als veilig zelfs extra tegoeden kunnen ontvangen en dus voordeel kunnen halen uit faillissement van andere banken.
Zijn banken geen bedrijven dan? Hoe moet ik dat plaatsen?quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:45 schreef LXIV het volgende:
Het gaat niet om bankruns van particulieren of bedrijven maar om verplichtingen van banken onderling.
Hoe moet ik de onderstaande grafiek lezen? En waar staan we nu dan?quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mijn reden om 'bearish' te zijn is domweg dat we niet echt heel erg goedkoop zijn.
[ afbeelding ]
Vanaf nu kunnen we natuurlijk best weer fors stijgen. We kunnen ook nog fors dalen. Het is gewoon niet te voorspellen. Dus wanneer ga ik kopen? Dat doe ik als ik een goede deal krijg van 'Mr Market', met een hoeveelheid korting als veiligheidsmarge. Je wilt zover mogelijk links zitten in het onderstaande diagram.
[ afbeelding ]
Als de koers daarna verder daalt is dat geen probleem omdat je weet dat je voor langere termijn een goed instappunt hebt en je kunt verwachten dat je op lange termijn een goed rendement zult hebben. Maar op de huidige koers heb je gewoon geen erg goede deal (ook geen slechte overigens, maar wel met een substantieel risico).
Op de x-as staat de Shiller P/E gedeeld door zijn eigen langjarig gemiddelde (zeg maar de grafiek in het eerste plaatje), op de y-as de gemiddelde annualized real returns als je was ingestapt op een bepaalde waarde van de Shiller P/E. De punten zijn de maandelijkse slotkoersen van de afgelopen eeuw.quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe moet ik de onderstaande grafiek lezen? En waar staan we nu dan?
Duidelijk. Met een P/E onder de 1 zit je toch vrij goed moet ik dan zeggen. En als je de periode 01-20 weglaat helemaal.quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Op de x-as staat de Shiller P/E gedeeld door zijn eigen langjarig gemiddelde (zeg maar de grafiek in het eerste plaatje), op de y-as de gemiddelde annualized real returns als je was ingestapt op een bepaalde waarde van de Shiller P/E. De punten zijn de maandelijkse slotkoersen van de afgelopen eeuw.
Waar we nu zitten kun je aflezen in de eerste grafiek (blauwe diamantje)
Het mooie gebied begint natuurlijk rond 0,65.quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Duidelijk. Met een P/E onder de 1 zit je toch vrij goed moet ik dan zeggen. En als je de periode 01-20 weglaat helemaal.
Maar dat we daar komen is niet gegarandeerd. Bovendien heeft de AEX al veel meer ingeleverd dan de S&P, zeker wanneer je de KW-verhoudingen in ogenschouw neemt.quote:Op donderdag 22 januari 2009 22:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het mooie gebied begint natuurlijk rond 0,65.
Dan kom je ook in het gebied waar de markt zich om de paar decennia heeft begeven (ca 35% korting tov het gemiddelde) en in het gebied met lage risicos als je je aandelen langer dan een jaar of 5 kunt vasthouden.
Daar heb je wel gelijk in. Vanaf het hoogste punt in de Shiller index is de AEX relatief harder gezakt dan de S&P. Echter, als je het aandeel financials in de AEX meerekent en synchrone pieken en dalen met de S&P-index verwacht, kunnen we wat dat betreft ook nog veel harder zakken.quote:Op donderdag 22 januari 2009 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dat we daar komen is niet gegarandeerd. Bovendien heeft de AEX al veel meer ingeleverd dan de S&P, zeker wanneer je de KW-verhoudingen in ogenschouw neemt.
Futures S&P alweer aardig in de min, AEX zal morgen wel vlak openenquote:AEX-fondsen op Wall Street, slot
22-01-2009 22:19:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Van de AEX-fondsen met een notering in de VS, staan er na het slot van Wall Street 6 op winst in vergelijking met hun slotkoers op de AEX, 0 onveranderd en 1 op verlies. Omgerekend boekt de AEX op Wall Street een winst van 1,51 punten (0,65%).
De fondsen op een rij, met achter hun naam de koers op Wall Street (omgerekend in euro's) en het verschil tussen de koers in New York en de slotkoers in Amsterdam (in percentage):
Aegon 3,617 (-1,36); Arcelor mittal 17,24 (+1,11); ASML 12,25 (+0,91); ING 5,618 (+2,00); Kon. Olie 18,08 (+1,12); Philips 12,87 (+1,34); Unilever 18,00 (+0,95)
Van een bearmarket komen we uiteindelijk in een beerput zo te zien!quote:Op donderdag 22 januari 2009 23:04 schreef pberends het volgende:
[..]
Futures S&P alweer aardig in de min, AEX zal morgen wel vlak openen.
quote:Britse economie verder gekrompen, officiele recessie
23-01-2009 10:50:00
De Britse economie is in het vierde kwartaal opnieuw gekrompen, waarmee het land officieel in een recessie is belandt, de eerste sinds 1991. Dat blijkt vrijdag uit voorlopige cijfers van het nationale Britse statistiekbureau.
Het bruto binnenlands produkt (bbp) nam in het vierde kwartaal met 1,5% af in vergelijking met het derde kwartaal. Op jaarbasis kromp de econonomie in het vierde kwartaal 1,8%. Sinds het tweede kwartaal van 1980 was een dergelijke neergang niet meer gemeten.
Bovendien was de krimp in het vierde kwartaal sterker dan verwacht. Vooraf geraadpleegde economen gingen uit van een krimp op kwartaalbasis van 1,3% en op jaarbasis van 1,4%.
In het derde kwartaal kromp het Britse bruto binnenlands product (bbp) 0,6%. Destijds zag de economie op jaarbasis nog een bescheiden groei van 0,3%.
De AEX is ook hard op weg, nog ongeveer 10 puntenquote:
Verder down, tot onder de 200, verwacht ik.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 11:53 schreef Gremen het volgende:
Maar wat nu? Kleine rally of gewoon verder down?
Het pessimisme is breed gedragen en er is geen paniek, toch geloof ik niet dat we in 1 streep richting de 200 gaanquote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:03 schreef SjonLok het volgende:
Verder down, tot onder de 200, verwacht ik.
De pensioenfondsen in NL zullen toch ook wel moeten gaan verkopen om aan hun verplichtingen jegens de babyboomers te kunnen voldoen? Of hebben ze daar genoeg cash voor (geloof ik niks van).quote:Op vrijdag 23 januari 2009 11:59 schreef SeLang het volgende:
Ik wacht op het moment dat babyboomers in paniek massaal hun 401k gaan dumpen.
De AEX gaat ook niet in een rechte lijn. Moet je zien hoeveel rebounds er zijn geweest:quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:05 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Het pessimisme is breed gedragen en er is geen paniek, toch geloof ik niet dat we in 1 streep richting de 200 gaan. Ik hou de Depression-grafiek nog steeds in m'n achterhoofd
.
Ik ken em ook, en het is echt bizar om te zien hoeveel gelijkenissen er zijn met 1928/1929quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:05 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Het pessimisme is breed gedragen en er is geen paniek, toch geloof ik niet dat we in 1 streep richting de 200 gaan. Ik hou de Depression-grafiek nog steeds in m'n achterhoofd
.
Normalitair moeten de NL pensioenfondsen op een bepaald moment ook verkopen om aan de dekkingsgraad te blijven voldoen. Maar de overheid heeft die regels al wat versoepeld. Toch is denk ik dat dit een van de tijdbommen is die onder de markt liggen. Overigens geldt dat niet alleen voor pensioenfondsen maar ook voor banken, verzekeringsmaatschappijen etc met omvangrijke portefeuilles.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:10 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
De pensioenfondsen in NL zullen toch ook wel moeten gaan verkopen om aan hun verplichtingen jegens de babyboomers te kunnen voldoen? Of hebben ze daar genoeg cash voor (geloof ik niks van).
Maar in het ergste geval van een depressie, wie koopt die aandelen dan?
In dat boek van Siegel heeft hij het over dat de productie in opkomende economien betaalt gaat worden met assets uit de westerse wereld? Enig idee hoe dat voor NL uit gaat pakken?
Tja erg jammerquote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:36 schreef pberends het volgende:
Crucell -16%, ben blij dat ik daar niet in ben gestapt. Speculatie op overnames blijft uiterst riskant in deze kredietcrisisomgeving.
Erg verradelijk die bearmarktrally's, ik wacht even op de 220 of 200, dan weer long gaan.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:29 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Ik ken em ook, en het is echt bizar om te zien hoeveel gelijkenissen er zijn met 1928/1929
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
versus de eerste daling van:
[ afbeelding ]
Het probleem met dit soort instellingen is dat ze alleen nog maar bestaan bij de gratie van de staat die bereid is om er geld in te pompen. Maar dat betekent ook dat de staat bepaalt of aandeelhouders ¤ 5,00 gaan terugzien van hun investering of ¤ 0,00, afhankelijk van de grillen van de politiek.quote:Koers ING zakt naar laagste niveau ooit
23 januari 2009, 12:20 | ANP
AMSTERDAM (AFN) - De beurskoers van bankverzekeraar ING is vrijdagochtend gezakt naar het laagste niveau ooit. In de markt gaan geluiden dat het concern miljardenafschrijvingen moet doen over het vierde kwartaal. Ook zou een nieuwe kapitaalinjectie door de Nederlandse staat aanstaande zijn.
De koers van ING zakte in de ochtend tot onder de 5 euro per aandeel. Daarmee is het concern op de beurs nog ongeveer 11 miljard euro waard. Ook andere financiële bedrijven kregen vrijdag harde klappen op de Europese beurzen.
Volgens vermogensbeheerder Corné van Zeijl van SNS staan de financiële aandelen onder druk door geruchten over nieuwe kapitaalinjecties door de overheid. ,,De beurs verwacht een tweede financieringsronde'', zei hij.
Nieuwe kapitaalinjectie
Ook analist Paul Beijsens van Theodoor Gilissen hoort dergelijke geluiden. ,,Dat er een nieuwe kapitaalinjectie komt, is niet zeker. De kans is wel aanwezig en in de markt wordt er rekening mee gehouden.''
Volgens Beijsens is er veel speculatie dat ING geld moet afschrijven op zijn zogenoemde Alt-A beleggingen. Dat zijn waardepapieren die gelieerd zijn aan de Amerikaanse hypotheekmarkt. De kwaliteit van deze beleggingen zou iets betrouwbaarder zijn dan de gewraakte subprime beleggingen, waarop banken al vele miljarden euro's hebben afgeschreven.
Herstel
Beijsens: ,,Als er een nieuwe kapitaalinjectie van de overheid komt, dan is het de grote vraag tegen welke voorwaarden. Als de beurskoers van ING de komende handelsdagen verder omlaag gaat, kan een nieuwe injectie volgende week al plaatsvinden.''
De koers van ING herstelde zich aan het einde van de ochtend iets. Het aandeel noteerde rond het middaguur 8,6 procent lager op 5,04 euro.
Ik zou het dubieus vinden dat de aandeelhouders mee zouden profiteren van het geld dat de belastingbetaler in deze instellingen stopt. Wat mij betreft nationaliseren ze de boel maar en krijgt de aandeelhouder 0 euro terug t zien.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het probleem met dit soort instellingen is dat ze alleen nog maar bestaan bij de gratie van de staat die bereid is om er geld in te pompen. Maar dat betekent ook dat de staat bepaalt of aandeelhouders ¤ 5,00 gaan terugzien van hun investering of ¤ 0,00, afhankelijk van de grillen van de politiek.
Moet je bij Middelkoop zijn, die is zelf te lui. Als ie er wou zitten dan zat ie er heus welquote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:15 schreef pberends het volgende:
Fucking naaistreek van RTL Z, zit die Peter van Zaadhoff op Beursplein 5 ipv Willem Middelkoop.
Dit is een stukje uit het persbericht over GE. Wat ik opmerkelijk vind is dat de omzet 5% daalde, maar de winst vervolgens 46% daalt. Als ik die lijn doortrek en in 2009 KW1 daalt de omzet 10%, dan maakt GE straks nog verlies ook.quote:GE boekt winstdaling 46% in KW4; ziet zeer moeilijk 2009
23-01-2009 13:09:00
General Electric Co. (GE) heeft in het vierde kwartaal van 2008 de nettowinst met 46% zien dalen.
GE zag de kwartaalwinst afnemen tot $3,65 miljard, van $6,97 miljard een jaar eerder. De winst is inclusief $1,5 miljard aan herstructureringslasten en andere lasten.
SS op philips? ik twijfel daar nog over....quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:26 schreef SjonLok het volgende:
Ik vind dit toch opmerkelijk:
[..]
Dit is een stukje uit het persbericht over GE. Wat ik opmerkelijk vind is dat de omzet 5% daalde, maar de winst vervolgens 46% daalt. Als ik die lijn doortrek en in 2009 KW1 daalt de omzet 10%, dan maakt GE straks nog verlies ook.
Zou het bij andere bedrijven ook zo hard gaan?
Ik kan daar geen advies over gevewant ik ga niet short of long op specifieke aandelen. Ik heb te weinig zicht op de gang van zaken bij een individueel bedrijf, dus dan investeer ik daar liever niet in.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:52 schreef edwinh het volgende:
SS op philips? ik twijfel daar nog over....
Ja, maar in de praktijk geven de overheden dus wel kadootjes aan de aandeelhouders. Ik denk overigens dat dat bij toekomstige bailouts steeds minder het geval zal zijn want het draagvlak voor dit soort politiek is aan het afbrokkelen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:14 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik zou het dubieus vinden dat de aandeelhouders mee zouden profiteren van het geld dat de belastingbetaler in deze instellingen stopt. Wat mij betreft nationaliseren ze de boel maar en krijgt de aandeelhouder 0 euro terug t zien.
Ik wil in principe een S&P500 zien die aan de onderkant van de historische range zit kwa waarderingquote:Op welk niveau AEX ga je trouwens instappen?
Ik zit op mijn huidige project helaas met beurs.nl als AEX info....quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:25 schreef PietjePuk007 het volgende:
Dat staat ie nu al, dat zou dus niet heel gek zijn.
@Selang, dan moeten we echt nog een heel eind dalen
Idd.... als de down flink laag begint.. gaat de AEX zo mee... en dan gaan we opzoek naar het volgende steunpunt.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:22 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
In dat geval, gaan we onder de 230 eindigen vandaag....
In principe wel ja. We staan momenteel op een waardering die maar iets lager is dan wat historisch gezien normaal is, dus eigenlijk staan we al op het 'koersdoel' voor als de crisis voorbij is. (niet letterlijk nemen, want je kunt de beurs niet voorspellen dus 'koersdoel' is eigenlijk onzin).quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:25 schreef PietjePuk007 het volgende:
@Selang, dan moeten we echt nog een heel eind dalen
DFT.nl en binck hebben allebei real-time standen. (Maar die zijn misschien afgesloten op je huidige project.)quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:26 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Ik zit op mijn huidige project helaas met beurs.nl als AEX info....
Zeer kort door de bocht genomen zitten we op de helft van de daling. S&P en DJ hebben dezelfde trend, DJ komt van ongeveer 13.000, dat zou pas een instapmoment opleveren rond de 4.000quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:34 schreef SeLang het volgende:
In principe wel ja. We staan momenteel op een waardering die maar iets lager is dan wat historisch gezien normaal is, dus eigenlijk staan we al op het 'koersdoel' voor als de crisis voorbij is. (niet letterlijk nemen, want je kunt de beurs niet voorspellen dus 'koersdoel' is eigenlijk onzin).
Ik vraag me af of dat wel kan, de DJ naar de 4000. Ok, natuurlijk kunnen de koersen naar 0, maar dat is een technische constatering. Bedenk je even in wat er in de echte wereld gebeurt als de koersen naar 4000 zakken. Er wordt dan zo ongelooflijk veel geld verloren door alles en iedeen, dat de halve wereld met een enorme schuld zit opgezadeld. En dan duurt decennia voordat we daar overheen zijn.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:39 schreef PietjePuk007 het volgende:
Zeer kort door de bocht genomen zitten we op de helft van de daling. S&P en SJ hebben dezelfde trend, DJ komt van ongeveer 13.000, dat zou pas een instapmoment opleveren rond de 4.000!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |