Wat versta je precies onder die verkeerde leningen?quote:Op maandag 29 september 2008 22:08 schreef Swetsenegger het volgende:
Banken hebben teveel verkeerde leningen uitgegeven. Die leningen worden niet terug betaald. Banken komen in de problemen en gaan failliet. Mensen verliezen vertrouwen in de banken en gaan geld weghalen. Banken komen in nog grotere problemen. Nog meer banken gaan failliet. Iedereen in paniek. Beurshandelaren proberen alles te verkopen. Daardoor keldert de waarde van een aandeel. Daardoor worden bedrijven minder waard. Nog meer paniek. Nog meer faillissementen. Iedereen de eerst komende 10 jaar aan de geeuwhonger en werkloos. Of oorlog natuurlijk.
Banken lenen altijd meer uit dan dat ze altijd echt 'in kas' hebben. Maar door allemaal financieel gezeik komen er nu veel meer mensen hun geld terughalen bij de banken, waardoor ze geld tekort komen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:07 schreef jslavenburg het volgende:
En hoe komen de banken aan het geldtekort?![]()
Leningen gegeven aan mensen die dat op basis van hun inkomen helemaal niet kunnen veroorloven. Waarbij puur en alleen gespeculeerd werd op stijging van de economie en huizenprijzen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:09 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Wat versta je precies onder die verkeerde leningen?
Omdat ze (edit: de mensen die de leningen en hypotheken afsluiten) hun leningen en hypotheken niet kunnen betalen. Daardoor krijgen banken te weinig geld en gaan ze failliet. Dat zorgt voor onrust op de financiėle markt.quote:Op maandag 29 september 2008 22:07 schreef jslavenburg het volgende:
En hoe komen de banken aan het geldtekort?![]()
Soort van "carriere" hypotheken, in 't begin maandlasten die je kan dragen maar ze lopen steeds verder op. Als je geen loonsverhoging krijgt heb je dus een probleem.quote:Op maandag 29 september 2008 22:09 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Wat versta je precies onder die verkeerde leningen?
En de huizenmarkt was een van de dingen die instortte. Het wordt al duidelijkerquote:Op maandag 29 september 2008 22:11 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Leningen gegeven aan mensen die dat op basis van hun inkomen helemaal niet kunnen veroorloven. Waarbij puur en alleen gespeculeerd werd op stijging van de economie en huizenprijzen.
Indd.. en een vaste hypotheek aangaan terwijl de prijs van je huis naar beneden zaktquote:Op maandag 29 september 2008 22:12 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
En de huizenmarkt was een van de dingen die instortte. Het wordt al duidelijker
Worst-case-scenario doemdenker!quote:Op maandag 29 september 2008 22:08 schreef Swetsenegger het volgende:
Banken hebben teveel verkeerde leningen uitgegeven. Die leningen worden niet terug betaald. Banken komen in de problemen en gaan failliet. Mensen verliezen vertrouwen in de banken en gaan geld weghalen. Banken komen in nog grotere problemen. Nog meer banken gaan failliet. Iedereen in paniek. Beurshandelaren proberen alles te verkopen. Daardoor keldert de waarde van een aandeel. Daardoor worden bedrijven minder waard. Nog meer paniek. Nog meer faillissementen. Iedereen de eerst komende 10 jaar aan de geeuwhonger en werkloos. Of oorlog natuurlijk.
Omdat het $700 miljard was, daarom.quote:Op maandag 29 september 2008 22:13 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Worst-case-scenario doemdenker!![]()
Tevens slecht verkapte TVP want ik snap hier ook niet veel van.
Waarom werd er op dat 700 miljard dollar plan tegengestemd.. bijvoorbeeld?
Ik ook nietquote:Op maandag 29 september 2008 22:05 schreef MissyMirjaM het volgende:
en het liefst in jip en janneke taal
ja, eerlijk, ik volg het niet zo
Achtergronden : De Kredietcrisis.quote:Op maandag 29 september 2008 22:05 schreef MissyMirjaM het volgende:
en het liefst in jip en janneke taal
ja, eerlijk, ik volg het niet zo
Nu snap ik het nog nietquote:Op maandag 29 september 2008 22:15 schreef TC03 het volgende:
[..]
Omdat het $700 miljard was, daarom.
En wilden ze dat weer bijdrukken (zoals ze al eerder hadden gedaan geloof ik?!). Want dan krijg je natuurlijk inflatie.quote:Op maandag 29 september 2008 22:20 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Nu snap ik het nog nietmijn excuses voor mijn domheid en/of onwetendheid, maar als die dollartjes een (misschien?) economische crises kunnen voorkomen waarom dan niet?
Volgens mij is het hele probleem dat dat geldbedrag van de belastingbetaler in de USA moet komen en dat willen er veel nietquote:Op maandag 29 september 2008 22:20 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Nu snap ik het nog nietmijn excuses voor mijn domheid en/of onwetendheid, maar als die dollartjes een (misschien?) economische crises kunnen voorkomen waarom dan niet?
Bos heeft samen met de Belgische minister er geld in gestoken, ze zijn iig tijdelijk gered van de ondergang maar wat de aandelenkoers gaat doen is onduidelijk. De landen krijgen een "belang" en dus "verwaterd" het belang van de normale aandeelhouders.quote:Op maandag 29 september 2008 22:21 schreef MissyMirjaM het volgende:
staan zij nu op het randje van faillissement ofzo..?
Het probleem met fortis is dat ze ABN Amro een tijd geleden deels hebben overgenomen, en nu in combinatie met de slechtere economie kunnen ze dat eigenlijk niet betalen.. ofzoiets.quote:Op maandag 29 september 2008 22:21 schreef MissyMirjaM het volgende:
ah, meer mensen snappen het niet zo, godzijdank![]()
maarre, ik zie/hoor ook veel over fortis.
Zo ongeveer, nadat ze ABN Amro hebben overgenomen. Nu hebben de Benelux besloten om een aandeel van 49% in Fortis genomen, om zo Fortis te redden. Een van de voorwaarden is wel geweest dat Fortis ABN Amro weer heeft moeten verkopen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:21 schreef MissyMirjaM het volgende:
ah, meer mensen snappen het niet zo, godzijdank![]()
maarre, ik zie/hoor ook veel over fortis.
ingewikkeld zegquote:Op maandag 29 september 2008 22:24 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Zo ongeveer, nadat ze ABN Amro hebben overgenomen. Nu hebben de Benelux besloten om een aandeel van 49% in Fortis genomen, om zo Fortis te redden. Een van de voorwaarden is wel geweest dat Fortis ABN Amro weer heeft moeten verkopen.
De details zijn mij ook te ingewikkeld
100% tot 20.000. Alles daarboven kan je beter in je sok douwen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:14 schreef veldmuis het volgende:
Maar stel dat de bank opeens failliet gaat, dan blijft DNB toch wel garant staan enzo hč? Oh, dan is het goed.
Omdat banken die wanbeleid voeren hiermee gered worden door overheidsingrijpen. Dat druist in tegen de kapitalistische basisprincipes. Voer jarenlang wanbeleid, speculeer met hypotheken, en uiteindelijk redt de Amerikaanse overheid je wel. Tja.quote:Op maandag 29 september 2008 22:20 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Maar volgens mij kan je niet zo makkelijk geld bijdrukken.quote:Op maandag 29 september 2008 22:26 schreef Desunoto het volgende:
Maar als je geld bijdrukt komt het toch niet van de belastingbetaler? Liever wat inflatie dan een wereldwijde crisis, lijkt mij.
Moet ik aan toevoegen dat ik er ook niet heel veel van snap dus hecht er niet te veel waarde aanquote:Op maandag 29 september 2008 22:29 schreef Irrem het volgende:
[..]
Maar volgens mij kan je niet zo makkelijk geld bijdrukken.
Het ligt iets genuanceerder.quote:Op maandag 29 september 2008 22:26 schreef HPoi het volgende:
100% tot 20.000. Alles daarboven kan je beter in je sok douwen.
quote:Het maximale garantiebedrag is 20.000 euro plus 90 procent van het bedrag tussen 20.000 en 40.000 euro. In totaal kun je bij een faillissement dus maximaal 38.000 euro terugkrijgen.
Inderdaad en nu komt men er langzamerhand achter dat er niet genoeg geld is om alle uitstaande leningen te betalen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:30 schreef DaBuzzzzz het volgende:
toch raar, er is net zoveel geld in de wereld nu, als 10 dagen geleden....rara politiepet
En terecht want ons aller Bos heeft heel zwart/wit gezien ook binnen een dag 900+ miljoen belastingcentjes in rook op zien gaan.quote:Op maandag 29 september 2008 22:22 schreef Irrem het volgende:
[..]
Volgens mij is het hele probleem dat dat geldbedrag van de belastingbetaler in de USA moet komen en dat willen er veel niet
Hoezo? Je verliest dan 2.000. In je oude sok niet.quote:Op maandag 29 september 2008 22:32 schreef Wickedangel het volgende:
[..]
Het ligt iets genuanceerder.
[..]
jullie moeten jullie riem strak trekken want wij, jullie leiders, hebben jullie geld verspilt.quote:Op maandag 29 september 2008 22:32 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
En terecht want ons aller Bos heeft heel zwart/wit gezien ook binnen een dag 900+ miljoen belastingcentjes in rook op zien gaan.![]()
Ben benieuwd met wat voor uitleg hij komt als Fortis zich niet snel hersteld op de beurs.
Alles wat van Fortis is opkopen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:32 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
En terecht want ons aller Bos heeft heel zwart/wit gezien ook binnen een dag 900+ miljoen belastingcentjes in rook op zien gaan.![]()
Ben benieuwd met wat voor uitleg hij komt als Fortis zich niet snel hersteld op de beurs.
quote:Op maandag 29 september 2008 22:22 schreef Farenji het volgende:
Men heeft tientallen jaren bellen zitten blazen, en NU PAS beginnen de eerste bellen te knappen.
Laten we allemaal ons geld in een oude sok stoppen, dan weten we zéker dat alle banken failliet gaanquote:Op maandag 29 september 2008 22:34 schreef HPoi het volgende:
Hoezo? Je verliest dan 2.000. In je oude sok niet.
Omdat die 700mld leuker is om aan een oorlog uit te geven natuurlijkquote:Op maandag 29 september 2008 22:20 schreef Desunoto het volgende:
[..]
maar dat zou mijn veronderstelling tegenspreken, immers geleend geld is toch echt geld. Ik kan er immers spullen of diensten mee kopenquote:Op maandag 29 september 2008 22:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Inderdaad en nu komt men er langzamerhand achter dat er niet genoeg geld is om alle uitstaande leningen te betalen.
Ik denk dat het voor de langere termijn beter is dat dit gebeurt, het moest er toch van komen. De Amerikanen hebben gewoon boven hun stand geleefd (de middenklasse vooral) en geld uitgegeven wat ze niet hadden. Zie het als een soort grote luchtbel onder het ijs die uiteindelijk toch een keer naar buiten moet komen. De Amerikaanse regering vond het goed dat banken lekker hypotheken weggaven omdat dat goed is voor de economie en economisch vertrouwen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:26 schreef Desunoto het volgende:
Maar als je geld bijdrukt komt het toch niet van de belastingbetaler? Liever wat inflatie dan een wereldwijde crisis, lijkt mij.
Dan wel ja. Maar ik zou er geen geld heen gaan brengen nu.quote:Op maandag 29 september 2008 22:36 schreef Wickedangel het volgende:
[..]
Laten we allemaal ons geld in een oude sok stoppen, dan weten we zéker dat alle banken failliet gaan
Dat hoeft ook niet verkeerd te zijn!quote:Op maandag 29 september 2008 22:40 schreef Alulu het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor de langere termijn beter is dat dit gebeurt, het moest er toch van komen. De Amerikanen hebben gewoon boven hun stand geleefd (de middenklasse vooral) en geld uitgegeven wat ze niet hadden. Zie het als een soort grote luchtbel onder het ijs die uiteindelijk toch een keer naar buiten moet komen. De Amerikaanse regering vond het goed dat banken lekker hypotheken weggaven omdat dat goed is voor de economie en economisch vertrouwen.
Stel dat er geld wordt bijgedrukt dan zou dat slechts een korte termijn oplossing zijn denk ik. Op de langere termijn komt die luchtbel toch weer bovendrijven en is op de korte termijn ook nog door inflatie de geldwaarde vermindert. Dus in principe schiet je er niet veel mee behalve dan de snelle crisis te bezweren. Daarnaast denk ik dat deze crisis om zulke grote bedragen gaat dat je wel heel veel moet bijdrukken en je dan niet over een kleine inflatie praat. Ook kan je wel geld bijdrukken maar als het consumentenvertrouwen eenmaal weg is (zoals nu lijkt te gebeuren en toe te nemen) denk ik dat een inflatie bijv. daar niet veel tegendoet. Als mensen alsnog merken dat hun geld minder waard is door het geld wat bijgdrukt is en prijzen gestegen heb je alsnog grote problemen.
Dus we gaan gewoon weer terug op een olielampje en avondeten als brood en water en over 15 jaar weer onze economie opstartenKunnen we gelijk weer beseffen hoe goed wij het eigenlijk hebben (of in dat geval "hadden").
Neuh, we komen er nu achter dat er met name virtueel geld in omloop is. Banken lenen elkaar geld wat er helemaal niet is, dat lenen ze van elkaar en gaat in een kringetje rond. Dat gaat prima zolang iedereen maar mee doet. Vervolgens stokt dat, vertrouwen ze elkaars kredietwaardigheid niet meer en lenen dus moeilijker/niet of tegen hogere rentetarieven uit.quote:Op maandag 29 september 2008 22:30 schreef DaBuzzzzz het volgende:
toch raar, er is net zoveel geld in de wereld nu, als 10 dagen geleden....rara politiepet
Als mensen de hypotheek niet kunnen betalen heeft de overheid pech. Maar dat vindt (vond) men minder erg dan een grote bank die omver valt, waardoor er duizenden banen verloren gaan, waardoor er misschien een kettingreactie plaatst vindt. Een overheid gaat niet zo snel failliet.quote:Op maandag 29 september 2008 22:47 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
dus met die 700 miljard willen ze įl die hypotheken opkopen? dan nog vind ik het echt belachelijk veel geld. en hoe zit het dan met die mensen die nog een x bedrag moeten terugbetalen en dat niet kunnen?
ja, ik kan ook niet echt meeliften op het gemiddelde niveau van dit onderwerp
Normale landen niet, de VS echter welquote:Op maandag 29 september 2008 22:29 schreef Irrem het volgende:
[..]
Maar volgens mij kan je niet zo makkelijk geld bijdrukken.
Het meeste last hebben enorme grote beleggingsfondsen en andere banken. Mensen met hele grote belangen (geld) en dus heel veel macht. Vandaar dat de overheid er alles aan doet om Fortis overeind te houden. Die paar spaarders krijgen hun geld toch terug van DNB en particuliere beleggers zijn zowieso altijd de lul.quote:Op maandag 29 september 2008 22:36 schreef Desunoto het volgende:
Ik denk dat ik het een klein beetje begin te begrijpen, al is veel nog onduidelijk.
Nog een vraagje dan.. stel Fortis bijvoorbeeld gaat toch failliet, welke mensen hebben daar het meeste last van en is dit ook rampzalig voor de mensen die niets of weinig met Fortis te maken hebben?
Maar je hoeft als bank toch ook niet 100% 'dekking' te hebben. Ik weet niet of ik het goed zeg, maar ik bedoel dat als je in totaal 10 miljoen uitleent, je bijvoorbeeld maar 8 miljoen hoeft te hebben.quote:Op maandag 29 september 2008 22:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Inderdaad en nu komt men er langzamerhand achter dat er niet genoeg geld is om alle uitstaande leningen te betalen.
In een economie die vooral gebaseerd is op vertrouwen is het niet handig als een grote bank omvalt. Gebeurt dat wel, veroorzaakt het een domino effect omdat consumenten en bedrijven zien dat banken zomaar kunnen omvallen en dus en masse naar hun eigen bank rennen om hun geld op te nemen en veilig te stellen. Helaas hebben banken dat geld helemaal niet, waardoor ook zij failiet zullen gaan en feitelijk gezien de gehele economie instort en we letterlijk worden teruggeworpen naar de middeleeuwen. Moet je je voorstellen dat er geen electronisch betalingsverkeer meer mogelijk is.. dat wil je je niet voorstellen; dan gaan we namelijk met zn allen hardstikke dood.quote:Op maandag 29 september 2008 22:55 schreef Alternate het volgende:
[..]
Het meeste last hebben enorme grote beleggingsfondsen en andere banken. Mensen met hele grote belangen (geld) en dus heel veel macht. Vandaar dat de overheid er alles aan doet om Fortis overeind te houden. Die paar spaarders krijgen hun geld toch terug van DNB en particuliere beleggers zijn zowieso altijd de lul.
Dat klopt maar de ratio is in de praktijk veeeeel hoger (20:1 to wel 30:1) dat wil zeggen dat elke 100 euro tussen de 20 en 30 maal wordt uitgeleend.quote:Op maandag 29 september 2008 23:04 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Maar je hoeft als bank toch ook niet 100% 'dekking' te hebben. Ik weet niet of ik het goed zeg, maar ik bedoel dat als je in totaal 10 miljoen uitleent, je bijvoorbeeld maar 8 miljoen hoeft te hebben.
Met een reddingplan en flink wat de andere kant opkijken zullen de gevolgen wel niet veel erger worden nu. Tijdelijk natuurlijk; op te lossen is het allemaal allang niet meer. Maar goed, das het mooie, gewoon negeren en we hebben er geen last van. Wie dan leeft, wie dan zorgt.quote:Op maandag 29 september 2008 23:09 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Dat klopt maar de ratio is in de praktijk veeeeel hoger (20:1 to wel 30:1) dat wil zeggen dat elke 100 euro tussen de 20 en 30 maal wordt uitgeleend.
Als je dan een huisje omtikt is de potentiele sneeuwbal gigantisch en dat is wat er gebeurt. Op zich valt, wat er tot nu toe gebeurt nog mee.
quote:Op maandag 29 september 2008 22:07 schreef Cahir het volgende:
Amerika heeft mensen die een hypotheek niet konden betalen toch een hypotheek gegeven. Nu is er een tekort aan geld.
Zo, de hele crisis in 2 zinnen.
De grootste oorzaak was gewoon het lenen van geld aan mensen die dat niet terug kunnen betalen. Het betrof hypotheken, waardoor de bank altijd nog een onderpand heeft, maar de huizenmarkt is ook ingestort dus je krijgt EN het geld van de hypotheek niet meer terug en het huis wat je als bank dan nog kon verkopen is waardeloos. Als klap op de vuurpijl zijn deze hypotheken nog in verschillende risicocategorieen gebundeld, en doorverkocht aan andere banken. Je koopt als bank dus een leuk pakketje uitstaande schulden en die krijgen een bepaalde waarde in de boeken die van geen kanten blijkt te kloppen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:10 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Banken lenen altijd meer uit dan dat ze altijd echt 'in kas' hebben. Maar door allemaal financieel gezeik komen er nu veel meer mensen hun geld terughalen bij de banken, waardoor ze geld tekort komen.
Dat is het enige dat ik een beetje begrijp
Pff, mijn bank (Rabobank Roosendaal- Woensdrecht) heeft geld over, die zijn momenteel spaarders aan 't afhouden omdat ze het geld niet kunnen investeren zo 1-2-3quote:Op maandag 29 september 2008 22:06 schreef Rekkie het volgende:
Banken hebben geld tekort, overheden (belastingbetalers) gaan het geld aanvullen
Verhaal hierboven is een leuke beschrijving natuurlijk..en jammer genoeg ook nog waar. Pikant detail wat nog niet vermeld word is dat de man(vriend Henry) die die 700 miljard zou moeten gaan hosten oud CEO is van de bank die nadat ze recent aan hun 25000 medewerkers gem 650K bonussen (uitschiters naar de top van 50 mil)hebben gegeven (in een jaar tijd) de inleiding van de crisis is geweest in de states. Namelijk bij Goldman Sachs. Oftewel.. De top heeft zichzelf helemaal kapot betaald met geld dat de bank simpelweg eigenlijk niet had. Vervolgens is deze top nu ontslagen.. Maar waar moet dadelijk dat geld vandaan komen? Van de overige bedrijven waar deze zelfde top inzit met het geld dat ze dus hebben verdient met hun bonussen. En wat gebeurt er met dat geld? Daar krijgen ze rente op. Tel uit je winstquote:Op maandag 29 september 2008 22:54 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Normale landen niet, de VS echter wel![]()
Sinds de Fed (De Amerikaanse centrale bank waarvan veel mensen denken dat het een overheidsinstituut is maar gewoon een commerciele samenwerking is tussen commerciele banken), nou ja, sinds die FED heeft bedwongen dat geld niet meer gedekt hoeft te zijn door goud (en goud trouwens ook niet, maar das een ander verhaal), nou ja, sinds die FED dat heeft bedwongen kunnen ze zoveel geld bijdrukken als ze willen. De inflatioe die daardoor ontstaat wordt getemperd door het feit dat er 1. al zo vreselijk veel dollars in omloop zijn en 2. de dollar de wereldmunt is geworden (klassiek gevalletje van fraude, maar das weer een ander verhaal).
Aangezien de wereld in dollar handelt is diezelfde wereld erbij gebaat om de dollar op peil te houden. De Japanse, Chinese en Europese centrale banken doen dan ook om de haverklap steunaankopen, wat in principe inhoudt dat geld dat redelijk gedekt is ( ik zeg redelijk omdat de Euro ook een grote luchtbel is, weer een ander verhaal), nou goed, dat geld dus, wordt omgeruild in graties bijgeprintte Amerikaanse Dollars.
De huidige crisis komt eigenlijk doordat niemand meer de andere kant op kan kijken. De grootste luchtbel in de geschiedenis heeft eindelijk diegenen bereikt die er echt last van hebben; Jan Modaal, ofwel Joe Sixpack aan de andere kant van de plas. De Amerikaanse huizenprijzen zijn de afgelopen 10 jaar zo snel gestegen, dat mensen hypotheken kregen op basis van de verwachtte stijging van de waarde van hun huis. Tevens werden er daar hypotheken verkocht zoals in Nederland aandelen werden geleast. Zo konden mensen die het eigenlijk niet konden betalen toch nog een leuk huisje kopen.
En toen, op een mooie dag ergens vorig jaar, begonnen de Amerikaanse huizenprijzen ineens te dalen. Mensen konden opeens hun hypotheek niet meer betalen, en hun te duur gekochtte huizen raakten ze aan de straatstenen niet meer kwijt. Diezelfde huizen waren het onderpand voor hun veel te dure hypotheek, waardoor de banken aan wie de huizen vervielen veel minder terugkregen voor het huis dan waarvoor de hypotheek was aangegaan. En daar begonnen de problemen; deze verliezen waren namelijk niet meer te verdoezelen in hun jaarcijfers.
Het vervelende voor andere (Europese) banken is dat de zogenaamde 'slechte leningen' (de hypotheken die Amerikanen kregen op basis van lucht), die leningen zijn door de banken die ze uitgaven gebundeld en doorverkocht aan alle banken wereldwijd. Deze leningpakketen kregen van de Amerikaanse kreditbeoordelaar (Standard en Poor's, mijna inziens de grootste criminelen in deze hele affaire), het label Triple AAA, oftewel, de beste rating die een lening kan hebben, met zekerheid tot terugbetaling zeg maar. Banken wereldwijd trapten daarin en zitten nu met waardeloze investeringen die ze 1 op 1 kunnen afschrijven. Zo heeft de Amerikaanse hypotheekcrisis wereldwijd invloed, want het geld wat in 1 klap is verdwenen moet ergens vandaan komen.
Je zou denken dat de VS heeft geleerd van deze affaire, maar niets in minder waar. De 700 miljard die ze willen gebruiken om het bancaire stelsel overeind te houden, dat geld, dat hebben ze helemaal niet. Zet de dollarpersen maar weer aan, de rest van de wereld betaalt wel
Of bij andere banken stallen. Er zijn zat banken tegenwoordig die een uitstekende spaarrente bieden en allemaal onder die garantie vallen (en die garantie geldt dus persoon per bank).quote:Op maandag 29 september 2008 22:26 schreef HPoi het volgende:
100% tot 20.000. Alles daarboven kan je beter in je sok douwen.
Das de hamvraag. Een recessie is waarschjnlijk, een depressie wellicht ook. Of je daar wat van merkt? Zeker wel.quote:Op maandag 29 september 2008 23:37 schreef -Beer- het volgende:
Gaan wij als normale mensen hier ook iets van merken? Of wordt mijn stufi gewoon doorbetaald en zie ik alleen de komende weken RTL Z in paniek?
internet en de post-fortuynse gewoonte van mensen om volledig te freaken bij elke scheet ?quote:Op maandag 29 september 2008 23:45 schreef teamlead het volgende:ik snap het niet.. wat is nu precies het probleem van deze crisis? Waarom is deze crisis erger dan die van bijv. 1987? Die "zwarte maandag" sprongen nogal wat handelaren op wallstreet uit hun vensters, Lubbers predikte hel en verdoemenis etc etc.
Wat maakt deze crisis nu ingrijpender
ah gelukkig.. ik was al even bang dat ik iets fundamenteels gemist hadquote:Op maandag 29 september 2008 23:46 schreef Laton het volgende:
[..]
internet en de post-fortuynse gewoonte van mensen om volledig te freaken bij elke scheet ?
Ok, ik kan me voorstellen dat dat in Europa misschien nog wel moet lukken maar is Amerika onderhand niet failliet? De VS overheid kan toch niet banken financieel blijven bijschieten?quote:Op maandag 29 september 2008 23:45 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Das de hamvraag. Een recessie is waarschjnlijk, een depressie wellicht ook. Of je daar wat van merkt? Zeker wel.
De vraag is of bankiers en politici erin slagen om deze crisis snel te downplayen. Move along, nothing to see here. Slagen ze daarin, dan keert het vertrouwen terug en gaat de bubbel weer opblazen. Slagen ze er niet in om iedereen te foppen, ja, dan komen er problemen. De gevolgen van die problemen zijn voor niemand nog te overzien, maar leuker wordt het er dan niet op.
Zoals ik eerder al aangaf, dit systeem drijft op het doorgeven van geld. Stop je daar (gedeeltelijk) mee dan raak je in de problemen, precies de problemen die we nu dus hebben.quote:Op maandag 29 september 2008 23:15 schreef Laton het volgende:
is het niet ook een goed plan om de beurs te sluiten en iedereen even te laten relaxen een tijdje ? die lui op de beursvloer zijn nou eenmaal ook niet bepaald de stabielste toch ?
quote:Op maandag 29 september 2008 23:48 schreef teamlead het volgende:
[..]
ah gelukkig.. ik was al even bang dat ik iets fundamenteels gemist had
storm, glas water.. en just moving along..
Ligt eraan of de ECB geld blijft bijdrukken.quote:Op maandag 29 september 2008 23:56 schreef teamlead het volgende:
hoe groot is de kans overigens dat we geconfronteerd gaan worden met een mega-inflatie? (niveau vooroorlogs Duitsland, Zimbabwe etc)
Hoax.. Bos verklaarde nog met prinsjesdag dat al zijn centjes op waren.quote:Op maandag 29 september 2008 22:23 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Bos heeft samen met de Belgische minister er geld in gestoken, ze zijn iig tijdelijk gered van de ondergang maar wat de aandelenkoers gaat doen is onduidelijk. De landen krijgen een "belang" en dus "verwaterd" het belang van de normale aandeelhouders.
Wįt zullen wij daar dan van merken? Hoge inflatie? Duurdere producten? Spaargeld dat verdwijnt? Zijn vooral mensen met hypotheken de lul? Kortom: welke nadelen gaat dit voor de gemiddelde Nederlander opleveren?quote:Op maandag 29 september 2008 23:45 schreef HassieBassie het volgende:
Das de hamvraag. Een recessie is waarschjnlijk, een depressie wellicht ook. Of je daar wat van merkt? Zeker wel.
HassieBassie's verhaal gelezen, die heeft dat uitstekend uitgelegd.quote:Op maandag 29 september 2008 23:45 schreef teamlead het volgende:ik snap het niet.. wat is nu precies het probleem van deze crisis? Waarom is deze crisis erger dan die van bijv. 1987? Die "zwarte maandag" sprongen nogal wat handelaren op wallstreet uit hun vensters, Lubbers predikte hel en verdoemenis etc etc.
http://www.beleggersbelan(...).htm?contentid=61870quote:Op dinsdag 30 september 2008 00:03 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Hoax.. Bos verklaarde nog met prinsjesdag dat al zijn centjes op waren.
Goldman is de enige (zoals wel vaker) die slim genoeg was om de val van de huizenmarkt aan te zien komen. Goldman was cdo's short, en had het dus aan het rechte eind. Goldman blamen omdat ze het meeste macht hebben is wel erg makkelijkquote:Op maandag 29 september 2008 23:29 schreef TheNold het volgende:
[..]
Verhaal hierboven is een leuke beschrijving natuurlijk..en jammer genoeg ook nog waar. Pikant detail wat nog niet vermeld word is dat de man(vriend Henry) die die 700 miljard zou moeten gaan hosten oud CEO is van de bank die nadat ze recent aan hun 25000 medewerkers gem 650K bonussen (uitschiters naar de top van 50 mil)hebben gegeven (in een jaar tijd) de inleiding van de crisis is geweest in de states. Namelijk bij Goldman Sachs. Oftewel.. De top heeft zichzelf helemaal kapot betaald met geld dat de bank simpelweg eigenlijk niet had. Vervolgens is deze top nu ontslagen.. Maar waar moet dadelijk dat geld vandaan komen? Van de overige bedrijven waar deze zelfde top inzit met het geld dat ze dus hebben verdient met hun bonussen. En wat gebeurt er met dat geld? Daar krijgen ze rente op. Tel uit je winstDie gasten zijn zo slim en de massa is zo dom..daar maken ze gewoon prima gebruik van en ergens kan ik het ze niet eens meer kwalijk nemen want wat trappen er toch veel mensen in..
Van Wikipedia:quote:Op dinsdag 30 september 2008 00:07 schreef SterreMarit het volgende:
Handig topic dit, ik snap het nu ook wat beter![]()
Wel nog een vraagje:
[..]
Wįt zullen wij daar dan van merken? Hoge inflatie? Duurdere producten? Spaargeld dat verdwijnt? Zijn vooral mensen met hypotheken de lul? Kortom: welke nadelen gaat dit voor de gemiddelde Nederlander opleveren?
Gevolgen van een recessie zijn vervelend, maar niet onoverkomelijk.quote:Recessie betekent letterlijk 'teruggang' of 'achteruitgang', en is dus het tegenovergestelde van economische groei of vooruitgang. In de praktijk wordt vaak van een recessie gesproken als het nationaal product gedurende twee opeenvolgende kwartalen krimpt (Hebbink & Van Velthoven, 2003, p. 153). Wanneer de productie van een economie langdurig daalt, is er sprake van een depressie.
In de conjunctuurbeweging van een economie kan de recessie onderdeel zijn van een laagconjunctuur. Ten gevolge van een recessie vinden vaak reorganisaties en meer ontslagen plaats in bedrijven, wordt minder geld uitgegeven aan extra scholing, en als gevolg ervan kunnen ook bedrijven failliet gaan. Het landelijke werkloosheidscijfer zal hierdoor ook groter worden.
Als gevolg van een recessie kan een bij de overheidsfinanciėn een financieringstekort ontstaan of sterk oplopen, omdat de belastinginkomsten van de overheid teruglopen en de uitgaven stijgen.
Dat is andere koek, en niet geheel onrealistisch helaas.quote:Grote Depressie
De Grote Depressie is de naam voor de crisisjaren in de jaren '30 van de vorige eeuw, voornamelijk in de Verenigde Staten (Engels: The Great Depression).
De Grote Depressie (Crisisjaren) is opgenomen in de Canon van Nederland. De commissie-Van Oostrom heeft de Crisisjaren als één van de vijftig thema's opgenomen die niet in de geschiedenisles op een Nederlandse school mag ontbreken.
Inhoud
* 1 Oorzaken
* 2 Zwarte Donderdag
* 3 Grote Depressie
* 4 Gevolgen
Oorzaken
Voor de Grote Depressie kunnen twee belangrijke oorzaken aangewezen, waarbij voor beide geldt dat onvoldoende kennis van economische processen zorgde voor een verergering.
De eerste oorzaak ligt in de landbouw. In de jaren '20 ontstond een grote overproductie. Amerika had tijdens de Eerste Wereldoorlog veel voedselhulp verleend aan Europa. De Amerikaanse boeren hadden zich zo ingesteld op deze hulpverlening, dat toen Europa eenmaal weer zelf zijn voedsel ging verbouwen de Amerikaanse boeren met een geweldige overproductie kwamen te zitten waardoor de prijzen daalden. Dit zorgde voor enorme schulden, wat nadelig was voor de plattelandsbanken. De plattelandsbanken op hun beurt hadden weer nauwe banden met de grote banken. De grote banken konden deze grote klap niet opvangen en een crisis was het gevolg. Daarbij kwam dat de boeren dachten dat alleen een nog grotere productie hen uit de problemen kon helpen, aangezien men vanwege de lagere prijs meer moest produceren om hetzelfde te verdienen. Dit leidde echter tot nog meer overproductie, die werd verbrand of in zee gegooid terwijl velen honger leden maar het voedsel niet konden betalen.
Een tweede oorzaak ligt in de industrie, waarin destijds de meeste Amerikanen werkzaam waren. Tijdens de jaren twintig nam daar de productie enorm toe, dankzij de mechanisering, maar de lonen stegen niet mee omdat de vakbonden zwak waren en omdat er veel immigranten uit arme delen van Europa kwamen die bereid waren voor weinig geld te werken. Door de lage lonen konden veel mensen de producten die in fabrieken geproduceerd werden niet betalen, waardoor ook de fabrieken met een overproductie kampten.
De overproductie in de landbouw en industrie werd niet voldoende erkend, laat staan de gevaren ervan. Men dacht dat het een tijdelijke verstoring van de economische verhoudingen was die vanzelf over zou gaan. Bovendien was 'non-interventie' een heilig uitgangspunt van de Republikeinse regering van Calvin Coolidge.
Zwarte Donderdag
Op de aandelenbeurs speculeerden veel mensen met geleend geld. Dit geld zat weer in de banken die in crisis verkeerden. Op 24 oktober 1929 (Zwarte Donderdag) barstte de zeepbel en klapten de aandelenkoersen in elkaar. Er kwam een run op de spaarbanken van mensen die al hun tegoeden wilden opnemen. Een groot aantal banken ging over de kop en velen verloren al hun spaargeld. De Amerikaanse middenklasse verloor zo een groot deel van haar koopkracht en bezuinigde meer dan strikt noodzakelijk was. Veel industrieėn hadden al een slechte orderpositie en gingen nu acuut failliet. Ze konden nergens geld meer lenen en als ze schulden hadden gemaakt bij een failliete bank werden die zonder coulance ingevorderd. De ontslagen arbeiders zagen door het ontbreken van sociale voorzieningen hun koopkracht tot nul dalen.
De ontwikkelingen gingen zo snel dat de normale evenwichtsmechanismen (rentedaling en loonkostendaling) niet meer functioneerden. Banken die er niet meer waren, konden ook geen geld meer uitlenen, zodat er hoe dan ook minder geļnvesteerd werd. Door het wegvallen van vertrouwen gingen de mensen thuis hun geld oppotten zodat de rente juist steeg. De vraaguitval leidde tot de gevreesde deflatoire spiraal: de prijzen daalden zo snel dat de consument, hopend op een nog verdere daling, zijn bestedingen uitstelde in plaats van vergrootte. Deflatie betekent ook dat de reėle rente stijgt, zodat externe sturing door verlaging van de officiėle rentestand geen effect meer heeft. Investeren was dus duur en leek gezien de enorme overproductie ook onzinnig. De kapitaalinvesteringen vielen dan ook vrijwel stil. Omdat de lonen al zo laag waren, hadden loonkostendalingen weinig positieve invloed op de investeringen en ze versterkten de deflatoire spiraal.
Grote Depressie
Dergelijke crises hadden zich in het verleden al veel vaker voorgedaan maar deze keer was de neergang ongekend fel. Het Bruto Nationaal Product van de VS daalde in 1930 40%. Toen eind 1931 de economie stabiliseerde — voornamelijk omdat de prijzen niet verder konden dalen en de consument gedwongen was zijn geld uit te geven — bleek de welvaart dat jaar met nog eens 10% te zijn afgenomen. Wat een hele generatie had opgebouwd, leek in één klap tenietgedaan.
De crisis bleef niet tot de VS beperkt. Om te beginnen verminderde bij andere landen de export doordat de Amerikaanse burger niets meer inkocht en de Amerikaanse deflatie de Europese en Japanse producten uit de markt prees. Toch leidde dat voor Amerika niet tot een compensatie van het falen van de interne markt. De VS hadden tijdens de Eerste Wereldoorlog astronomische bedragen uitgeleend aan de Entente; het land was de "Schuldeiser van de Wereld" geworden. Na de oorlog was men heel coulant geweest met het invorderen van die schulden. De bankencrisis veroorzaakte nu echter een internationale schuldencrisis. Door acuut geldgebrek gedwongen begonnen de Amerikaanse banken nu de schulden op te eisen. De rentestand in de hele wereld sprong omhoog. Overal klapten de investeringen en bestedingen in elkaar. Om de eigen markt te beschermen, stelden de meeste landen hogere importheffingen in, met als gevolg dat de wereldhandel sterk kromp. Economie na economie stortte ineen, met massale werkloosheid en verpaupering tot gevolg, ook in Nederland en Belgiė. Door het blijven vasthouden aan de koppeling tussen de munt en de gouden standaard bleef de depressie in Nederland lang duren ten opzichte van de rest van Europa.
Gevolgen
Toen de directe neergang voorbij was, stelde zich de prangende vraag hoe politiek gereageerd moest worden op de nijpende situatie. In het verleden had men een crisis steeds laten uitzieken: men wachtte net zo lang tot de economie zichzelf in evenwicht bracht en de groei zich weer herstelde. Als men dat ditmaal ook zou doen, zou het echter (aangenomen dat de economie per hoofd van de bevolking net zo hard zou groeien als voor de oorlog) dertig jaar duren voordat men weer het niveau van 1929 bereikt zou hebben. Tegelijkertijd was er een enorme stilliggende productiecapaciteit die de oude welvaart onmiddellijk zou kunnen herstellen als zij maar benut werd. Onder die omstandigheid werd het wel heel verleidelijk om toch maar eens aan overheidsingrijpen te denken.
In de VS was de gedachte aan staatsinterventie voor de oorlog al heel populair geweest en tijdens de oorlog hadden gedwongen investeringen al tot een forse economische groei geleid, maar erna had het idee van de vrije markt de overhand gekregen. Nu sloeg de stemming weer om. De Republikeinse regering van Herbert Hoover was echter zeer afhoudend. Men vreesde een precedent te scheppen en was bang voor een blijvende invloed van de staat op de economie. Als alternatief stimuleerde men de zelfregulering van industrie en bankwezen en riep de burger op tot optimisme en bestedingsdrift. Hoewel deze boodschap ruime weerklank vond bij het meer welgestelde deel van de bevolking, wilden de nu een meerderheid vormende armen niet jarenlang op de welvaart blijven wachten en verkozen in 1932 Franklin Delano Roosevelt tot president. Hij voerde de politiek van de New Deal door die zich kenmerkte door streng overheidstoezicht op het bankwezen. Roosevelt deed echter weinig aan het stimuleren van de economie, afgezien van werkgelegenheidsprojecten en directe armoedebestrijding. In 1940 was de schade nog lang niet hersteld. Pas tijdens de Tweede Wereldoorlog zou daadkrachtige staatsinterventie de industriėle productie in vier jaar meer dan verdubbelen, de basis leggend van de huidige welvaart.
De rente in Japan is jarenlang nul geweest, zonder enig effect op de economische crisis aldaar. In Japan knapte eind jaren tachtig daadwerkelijk de luchtbel die effectenbeurs heet, en daar zijn ze nu nog niet overheen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 00:28 schreef Adelante het volgende:
kan de ECB nog iets met haar rente instrument eigenlijk?
Uiteindelijk is dit gewoon enron-kapitalisme, dat wij in Nederland in de vorm van legiolease gekend hebben. http://nl.wikipedia.org/wiki/Enronquote:Op dinsdag 30 september 2008 00:47 schreef soylent het volgende:
Een simpele uitleg over de oorzaak van het probleem.
En dat gaan we de komende maanden zien. Bedrijven die omvallen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 00:37 schreef Ryan3 het volgende:
Bedrijven kunnen hun schulden niet herfinanciėren/financiėren door de problemen bij banken ---> stagnatie.
Eigenlijk allemaal. Echter allemaal wel in verschillende mate, omdat de ene bank meer risico genomen heeft dan de andere. Hierdoor zullen de gevolgen van de 'crisis' per bank nogal verschillen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 00:18 schreef donroyco het volgende:
Welke banken hebben met deze crisis te maken?
dat vraag ik me ook af...quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:06 schreef appelsientje het volgende:
Ik denk dat ik mijn vraag hier ook maar stel.
Hoe kan het nu dat de AEX in de min (of plus) begint nog voordat de handel is begonnen? De AEX is toch een graadmeter voor de handel?
Volgens mij komt dat omdat je terwijl de beurs 'dicht' is, je nog steeds kunt kopen er verkopen. Het enige verschil is dan dat het pas verwerkt wordt zodra de beurs open gaat. Je kunt dus wel orders plaatsen. Deze worden de eerste seconden verwerkt en dat geeft dan ook meteen de stijging/daling aan. Als iedereen een order plaatst in het weekend om alles te verkopen dan daalt de AEX de eerste seconde gigantisch. Dat bepaald dan ook de waarde van de opening. Tenminste dat is wat ik gehoord heb, heb hier geen bron van.quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:06 schreef appelsientje het volgende:
Ik denk dat ik mijn vraag hier ook maar stel.
Hoe kan het nu dat de AEX in de min (of plus) begint nog voordat de handel is begonnen? De AEX is toch een graadmeter voor de handel?
Maar de vraag is of het echt "goed" kan gaan, zoals wij dat kennen, zonder het creeren van geld door het banksysteem.quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:11 schreef MarMar het volgende:
We hebben ons met zijn allen veel te afhankelijk gemaakt van heel veel geld wat alleen virtueel bestaat. Logisch toch dat het een keer fout gaat?
Dat klopt idd.quote:Op dinsdag 30 september 2008 11:11 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Volgens mij komt dat omdat je terwijl de beurs 'dicht' is, je nog steeds kunt kopen er verkopen. Het enige verschil is dan dat het pas verwerkt wordt zodra de beurs open gaat. Je kunt dus wel orders plaatsen. Deze worden de eerste seconden verwerkt en dat geeft dan ook meteen de stijging/daling aan. Als iedereen een order plaatst in het weekend om alles te verkopen dan daalt de AEX de eerste seconde gigantisch. Dat bepaald dan ook de waarde van de opening. Tenminste dat is wat ik gehoord heb, heb hier geen bron van.
quote:Op dinsdag 30 september 2008 12:34 schreef Qwea het volgende:
tvp, hendig topic.
Niets.quote:Op dinsdag 30 september 2008 20:47 schreef Ireth het volgende:
Wat kunnen nu de gevolgen zijn voor mijn ABN Amro rekening waar meer dan genoeg op staat? (gewone betaalrekening, geen spaarrekening) aangezien ze met de ABN Amro lopen te jojo-en van wie wil um kopen?
Met dit soort dingen denk ik altijd: als iedereen gewoon het hoofd koel zou houden, zou er eigenlijk helemaal niks / weinig aan de hand zijn. Toch?quote:Op maandag 29 september 2008 22:08 schreef Swetsenegger het volgende:
Daar denk ik ook vaak over na dezer dagen. Je hoort dan een negatief koopadvies van een toonaangevende stropdas en hop daar gaat het aandeel, zonder dat we weten of het nou terecht is of niet dat men het geld terugtrekt. Maarja daardoor kan een bedrijf wel in problemen komen en worden klanten zenuwachtig en halen ze hun spaargeld weg waardoor het nog slechter gaat enz.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 11:47 schreef Liewec het volgende:
Ik heb nooit begrepen hoe ooit in godsnaam het aandelen-systeem als betrouwbaar, goed werkend systeem aan de macht is gekomen : Het is je reinste self fullfilling prophecy.
Zoals al eerder gepost is vertrouwen een belangrijk element in dit systeem : Als mensen DENKEN dat het goed gaat met een bedrijf, dan zullen de aandelen stijgen, waardoor het beter gaat met het bedrijf, en vice versa. Het gaat ervan uit dat mensen niet beinvloedbaar zijn door massahysterie, dat ze rationeel denken, en dat ze logische beslissingen nemen. Aandelenbeurzen is een semi-voorspelbare manier van gokken. Holland Casino. En het allerdomste van dit systeem is om aandeelhouders invloed te geven op het daadwerkelijke bedrijf; Als het praktisch gezien PRIMA gaat met het bedrijf, maar om de één of andere reden kelderen de aandelen gigantisch, dan kan één bijdehandte koper het merendeel van de aandelen opkopen en voila : ineens heeft ie de absolute macht over het bedrijf.
Het is mij bijvoorbeeld niet geheel duidelijk wat er mis is met Fortis, behalve dat iedereen denkt dat er wat mis is met Fortis.
Het startpunt, niet terug te vorderen leningen heeft weinig met emoties te maken. De aandelen handel. Tja. Als je eigenaar bent van een aandeel dat in waarde daalt en waarvan de vooruitzichten zijn dat het blijft dalen, dan wil je het wel kwijt. Als jij een portemonnee hebt waar geld uitvalt koop je toch ook een nieuwequote:Op woensdag 1 oktober 2008 09:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Met dit soort dingen denk ik altijd: als iedereen gewoon het hoofd koel zou houden, zou er eigenlijk helemaal niks / weinig aan de hand zijn. Toch?Het hele economische stelsel draait op emoties. Je zou het eigenlijk door computers moeten laten regelen.
Het is wachten op 't huis van Afgevaardigden, die opnieuw gaan stemmen. Als die 't goedkeuren is 't officieelquote:Op donderdag 2 oktober 2008 08:33 schreef Irrem het volgende:
Ok tijd voor de volgende n00b vraag: Wat gebeurd er nu dat de Senaat het noodplan heeft goedgekeurd?
En dan? Happyhappyjoyjoy en alles is weer goed? Of is er dan nog steeds 'gevaar' mbt ons geld?quote:Op donderdag 2 oktober 2008 09:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Het is wachten op 't huis van Afgevaardigden, die opnieuw gaan stemmen. Als die 't goedkeuren is 't officieel.
Er is nooit 'gevaar' voor ons geld geweest. Alleen gevaar voor de bonus van top bankiers.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 09:39 schreef Ireth het volgende:
[..]
En dan? Happyhappyjoyjoy en alles is weer goed? Of is er dan nog steeds 'gevaar' mbt ons geld?
* Ireth is al blij dat ze het verschil weet tussen 5 en 10 euro....
Als ik het goed begrijp hebben we dan een pleister om verdere schade (tijdelijk) te beperken.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 09:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Het is wachten op 't huis van Afgevaardigden, die opnieuw gaan stemmen. Als die 't goedkeuren is 't officieel.
Het is idd geen volledig dekkende oplossing. Het probleem zit veel dieper, de regering probeert er alleen wat rotte appels uit te halen zodat banken weer vertrouwen krijgen in elkaar. De verliezen die inmiddels zijn genomen blijven. De regering wil koste wat het kost een volledig ineenstorting voorkomen en hoopt met dit plan de rotte ondergrond te genezen zodat de rest rustig kan herstellen.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 15:20 schreef Icefire het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp hebben we dan een pleister om verdere schade (tijdelijk) te beperken.
Wat als het huis van Afgevaardigden hier alsnog niet mee instemt?
Dan zal de onrust toenemen en gaat men over op plan C, wat dat is weet niemandquote:Op donderdag 2 oktober 2008 15:20 schreef Icefire het volgende:
Wat als het huis van Afgevaardigden hier alsnog niet mee instemt?
En mensen die bij bosjes uit de ramen springen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:08 schreef Swetsenegger het volgende:
Wat is eigenlijk de reden dat ABN Amro niet gewoon zelfstandig verder gaat?quote:Op dinsdag 30 september 2008 20:57 schreef soylent het volgende:
[..]
Niets.Het bankdeel van ABN Amro is nog niet geintegreerd in Fortis, dat zou pas later gebeuren. Bos gaat daar ook niet meer de toestemming voor geven. Dus het bedrijf draait gewoon op zichzelf door, en vroeg of laat komt er wel weer iemand die het wil kopen. Dan krijgt Fortis de knaken voor de overdracht, maar voor ABN zelf maakt dat niet zo gek veel uit.
Fortis is de eigenaar van ABN. Het is/was dus de vraag of Fortis ABN weer af zou stoten. Nu dat alles in handen is van de Nederlandse staat veranderd die constructie.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:17 schreef Larry-Laffer het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk de reden dat ABN Amro niet gewoon zelfstandig verder gaat?
Ja, dat heb ik meegekregen, alleen vroeg mij dus af waarom ABN überhaupt verkocht werd aan Fortis? Draaide het niet goed?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:53 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Fortis is de eigenaar van ABN. Het is/was dus de vraag of Fortis ABN weer af zou stoten. Nu dat alles in handen is van de Nederlandse staat veranderd die constructie.
Ja teveel kuttopic voor sticky.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:00 schreef Loveless85 het volgende:
wellicht handig als iemand (of meerdere mensen) even een OP voor dit topic samenstellen met gewoon een duidelijke n00b-niveau samenvatting van de materie. Ik snap het wel redelijk, maar moet zeggen als je denkt in dit topic echt eventjes een goede uitleg in grote lijnen denkt te krijgen kom je bedrogen uit. Erg veel meningen door elkaar en mensen die elkaar dan weer half aanvullen e.d. en je moet 3 pagina's volledig lezen...
Nee.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef star_gazer het volgende:
Als er geen mensen zijn die kopen, kan je toch ook niet verkopen?
Er zijn kopers die wel willen kopen, maar voor minder geldquote:Hoe kan het dan zijn dat een beurskoers daalt?
Als je bij de koersen kijkt, staat er altijd een beurskoers en een "bied" en "laat" koers. Die zijn dus een beetje hoger en lager dan de echte koersquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:53 schreef star_gazer het volgende:
Dus als ik aandelen koop, kan ik een lager bod instellen dan de beurskoers? Volgens mij begint het te dagen
omfgquote:Bron internet
Bieden en laten is inderdaad de basis van het hele beurssysteem.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:54 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Als je bij de koersen kijkt, staat er altijd een beurskoers en een "bied" en "laat" koers. Die zijn dus een beetje hoger en lager dan de echte koers.
Tvp is het principe dat spaarders in een topic over bijvoorbeeld een crisis graag bij willen houden of er eventueel nieuwe posts zijn gedaan.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:55 schreef F04 het volgende:
tvp
De DNB heeft geen 'vestigingen' waar je zomaar ff kan pinnen, het is geen consumentenbank zoals de andere banken die je noemt.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:11 schreef Ireth het volgende:
Stel dat... er het ergste doemscenario plaats gaat vinden en de ABN, Rabo, weetikveelvulmaaraan gaan failliet.. dan garandeert de DNB nu tot 100.000 euro dat je je geld terugkrijgt... maar hoe zal dat dan in zijn werk moeten gaan?
De banken zijn failliet, niemand die dan meer kan pinnen, is het de bedoeling dat men dan allemaal naar een vestiging van de DNB moet om contant zijn geld te innen? Lijkt mij een aardige puinhoop worden dan? Wat voor scenario moet ik me daar dan bij voorstellen?
(niet dat ik er vanuit ga dat dat gaat gebeuren, maar vroeg me gewoon af hoe 'ze' dat in gedachten hadden dan qua uitvoering... hoe zo'n plan-van-aanpak er dan uit zou zien!)
Gewoon, lijstje pakken met rekeningen en rekeninghouders. En dan maar geld storten. Dus voor het gemak even de ABN AMRO. Gaat failliet. Alle medewerkers op straat en pinautomaat op slot.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:11 schreef Ireth het volgende:
Stel dat... er het ergste doemscenario plaats gaat vinden en de ABN, Rabo, weetikveelvulmaaraan gaan failliet.. dan garandeert de DNB nu tot 100.000 euro dat je je geld terugkrijgt... maar hoe zal dat dan in zijn werk moeten gaan?
De banken zijn failliet, niemand die dan meer kan pinnen, is het de bedoeling dat men dan allemaal naar een vestiging van de DNB moet om contant zijn geld te innen? Lijkt mij een aardige puinhoop worden dan? Wat voor scenario moet ik me daar dan bij voorstellen?
(niet dat ik er vanuit ga dat dat gaat gebeuren, maar vroeg me gewoon af hoe 'ze' dat in gedachten hadden dan qua uitvoering... hoe zo'n plan-van-aanpak er dan uit zou zien!)
Ja en die bedoel ik nou! Hoe? Waar storten ze het dan op als die bank failliet is? Hoe geven ze dat dan terug? Ik zie een hele grote chaos voor me met allemaal rondrennende mensen die al hun spaargeld angstig in een ouwe sok onder hun trui tegen hun borst hebben gedrukt!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:22 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Gewoon, lijstje pakken met rekeningen en rekeninghouders. En dan maar geld storten. Dus voor het gemak even de ABN AMRO. Gaat failliet. Alle medewerkers op straat en pinautomaat op slot.
Jij hebt 100 euro op je rekening. Men pakt gewoon de lijst met alle rekeningen en geeft jou je 100 euro terug.
Vandaar ook dat ik een doorstart zou verwachten. Een enorme kapitaalsinjectie en in afgeslankte vorm verder.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:26 schreef Ireth het volgende:
[..]
Ja en die bedoel ik nou! Hoe? Waar storten ze het dan op als die bank failliet is? Hoe geven ze dat dan terug? Ik zie een hele grote chaos voor me met allemaal rondrennende mensen die al hun spaargeld angstig in een ouwe sok onder hun trui tegen hun borst hebben gedrukt!
* Ireth heeft misschien iets te veel fantasie
1 optie is de belastingdienst.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:30 schreef Loveless85 het volgende:
Wat ik me altijd afvraag is waar een land al het geld vandaan haalt om in het noodscenario dat alle banken failliet gaan, ze over te nemen.
Een land als nederland heeft toch nooit zoveel geld en zou logischerwijs ook nooit zoveel kunnen lenen om 'even' alle spaartegoeden en tegoeden op rekening couranten over te nemen...
En hoe meer geld er in omloop komt, hoe lager de waarde toch?
1. Lijkt me lastig worden als niemand bij zn geld komt / het ' kwijt ' is.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:36 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
1 optie is de belastingdienst.
2. optie is staatsleningen maar hoe meer je die uitschrijft hoe meer rente je zal moeten geven als staat die door optie 1 moet worden opgehoest.
3. de geldpersen aanzetten, maar dat werkt inflatie in de hand.
Economisch gezien zou het een best redelijke catastrofe worden mocht 1 van de grote banken (ING, ABN AMRO) etc. omvallen inderdaad. Vandaar dat Wouter vorig weekeinde heeft doorgewerkt om Fortis en ABN AMRO maar veilig te stellen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:04 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
1. Lijkt me lastig worden als niemand bij zn geld komt / het ' kwijt ' is.
2. Is voor korte termijn wel een oplossing, maar je drukt dan neem ik aan je economische groei op langere termijn heel erg.
3. Krijgen we dus halfjes brood voor 1500 euri enzo![]()
En uiteraard is het een doemscenario wat geen werkelijkheid word, maar vroeg me gewoon ff af hoe t zou gaan.
"nieuwe monetaire stelsel."quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:15 schreef PietjePuk007 het volgende:
Volgens mij is dat veel eerder dan tijdens de invoering van de euro komen te vervallen, daarnaast hebben we er een heleboel welvaart aan over gehouden.
same here, volgens mij is er dan vrij weinig aan de hand tenzij dus echt vrijwel alle banken vallen, dan komt ook dus het geld op je gewone rekening in gevaar.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:11 schreef motorbloempje het volgende:
tvp en goed topic
had me er ook niet zo in verdieptheb geen leningen naast studielening en niet zo veel spaargeld
Kijk maar eens wat er in Duitsland in de jaren 20 gebeurde. Zimbabwe heeft er ook een beetje last van.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:18 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Of tenzij bosje ineens de persen aan zet en dus je geld met het uur minder waard word
Ja, 't is maar een kleine 100.000%quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:51 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Kijk maar eens wat er in Duitsland in de jaren 20 gebeurde. Zimbabwe heeft er ook een beetje last van.
Beetje late reactie, maar omdat het een goeie vraag is wil ik hier alsnog even op ingaan.quote:Op maandag 29 september 2008 23:45 schreef teamlead het volgende:ik snap het niet.. wat is nu precies het probleem van deze crisis? Waarom is deze crisis erger dan die van bijv. 1987? Die "zwarte maandag" sprongen nogal wat handelaren op wallstreet uit hun vensters, Lubbers predikte hel en verdoemenis etc etc.
En dan ? Het gaat juist om het vertrouwen onderling. En dat begint dus al als jij als Postbank klant 100 euro pint bij een ABN Amro pinautomaat. En de ABN Amro erop kan vertrouwen dat ze van de Postbank die 100 euro terug gaan krijgen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 09:20 schreef DropjesLover het volgende:
waarom innen die banken niet gewoon alle uitstaande schulden bij elkaar?
als ik bij een paar vrienden van me leningen heb uitstaan (en ik bij hun), en ik weet dat ineens iedereen krap bij kas zit, dan geeft het mij veel vertrouwen als die vrienden naar me toe komen om ff schoon schip te maken. als het goed is moet toch alles door elkaar gedekt zijn, en anders moeten dingen doorgeschoven worden (10 euro + lening van jantje (ook 10 euro) van mij tegen lening bij pietje van 20 euro, oid).quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 09:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
En dan ? Het gaat juist om het vertrouwen onderling. En dat begint dus al als jij als Postbank klant 100 euro pint bij een ABN Amro pinautomaat. En de ABN Amro erop kan vertrouwen dat ze van de Postbank die 100 euro terug gaan krijgen.
Banken zullen altijd onderling geld van elkaar moeten lenen. Zie voorbeeld van pinautomaten, maar ook bijvoorbeeld pinautomaten in het buitenland. Dus als ze onderling geen leenstelsel hebben, gaat het hele banksysteem plat.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:15 schreef DropjesLover het volgende:
[..]
als ik bij een paar vrienden van me leningen heb uitstaan (en ik bij hun), en ik weet dat ineens iedereen krap bij kas zit, dan geeft het mij veel vertrouwen als die vrienden naar me toe komen om ff schoon schip te maken. als het goed is moet toch alles door elkaar gedekt zijn, en anders moeten dingen doorgeschoven worden (10 euro + lening van jantje (ook 10 euro) van mij tegen lening bij pietje van 20 euro, oid).
niets geeft meer vertrouwen als alles afgelost en overzichtelijk toch?
Ze hebben allemaal belangen in elkaar en zijn ook bij elkaar verzekerd. Als een grote bank omvalt dan kost dat ze allemaal. Ze gaan dan bij andere banken geld innen. En dan krijg je een sneeuwbaleffect waarbij er een heleboel banken failliet kunnen gaan, want niemand kan die enorme ongedekte bedragen betalen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 09:20 schreef DropjesLover het volgende:
waarom innen die banken niet gewoon alle uitstaande schulden bij elkaar?
de bank die meer geleend heeft dan dat ie heeft is gewoon de lul
Oud filmpje uit POL.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 11:18 schreef r4uz het volgende:
Kan iemand voor mij de volgende vragen beantwoorden?
1. Waarom stortte de huizenmarkt in Amerika in?
Verschillende redenen....quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 11:18 schreef r4uz het volgende:
Kan iemand voor mij de volgende vragen beantwoorden?
quote:Is wel gedaan 6-7x bruto jaarsalaris en zo... maar niet op exorbitante schaal zoals in de VS
Bij de hele slechte hypotheken, kan je (als je het niet kan betalen) de sleutel aan de bank geven, jij hebt geen restschuld en de bank het huis.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 23:38 schreef Drugshond het volgende:
[..]
2. Waarom verschaften banken in Amerika een hypotheek aan mensen die zo'n hypotheek niet konden betalen? En waarom deden banken in Nederland dit niet?
[..]
Om te verkopen moet er een koper zijn die de aandelen koopt.quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:54 schreef NDAsilenced het volgende:
Kan ik hier een vraag plaatsen? Vrijwel iedereen verkoopt zijn aandelen. Bij wie komen de aandelen terecht, en waar komt het geld van de verkoop vandaan?
Dit is echt met rede true klassieker... zo subtiel en toch zo waar..quote:
Een groot economisch probleem waar men het over heeft is dat hij de begrotingstekorten laat oplopen (dus meer geld uitgeeft dan er binnenkomt) zodat de regering grote hoeveelheden geld moet lenen, daar veel rente over moet betalen en controle uit handen geeft.quote:Op maandag 13 oktober 2008 23:25 schreef Mirel het volgende:
Heb nog even een (misschien domme) vraagIn de Amerikaanse talkshows die ik kijk, grappen ze wel eens dat Bush ook de economie heeft verneukt. Hoe dan?
Dat hangt samen met de hypotheken. Banken worden voorzichtiger met het verstrekken van een hypotheek (ze willen nu opeens zeker weten dat je het echt kunt terugbetalen) en dus is het moeilijker om een huis te kopen of te verkopen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 11:18 schreef r4uz het volgende:
Omdat werknemers een commissie kregen als ze een hypotheek verkochten. Als je meer hypotheken verkoopt, dan verdien je meer. Daarbij namen de banken het niet zo nauw met de kredietwaardigheid van klanten. Het maakt niet uit of je bejaard bent en al een hypotheek hebt - ook JIJ kunt nog een 2e hypotheek opnemen en een nieuwe keuken kopen!!quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 11:18 schreef r4uz het volgende:
2. Waarom verschaften banken in Amerika een hypotheek aan mensen die zo'n hypotheek niet konden betalen?
Fortis verkocht geen hypotheken aan mensen die dat niet konden betalen, dat is waar. Nederlandse banken moeten toetsen of een persoon wel de hypotheek kan dragen, voordat er een contract wordt aangegaan.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 11:18 schreef r4uz het volgende:En waarom deden banken in Nederland dit niet?
Die aandelen komen terecht bij diegene die ze koopt. Als je geen koper kunt vinden voor je aandelen, dan blijf je ermee zitten. Waar dat geld terechtkomt? Bij de vorige eigenaar van die aandelen..quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:54 schreef NDAsilenced het volgende:
Kan ik hier een vraag plaatsen? Vrijwel iedereen verkoopt zijn aandelen. Bij wie komen de aandelen terecht, en waar komt het geld van de verkoop vandaan?
Het begon bij Reagan en Tatcher, het tijdperk waarin wat de economen de "Reaganomics" werd ingevoerd. Tegenwoordig noemen we het de casino-economie, maar het komt neer op hetzelfde. Je gaat voor de korte-termijnwinst, in tegenstelling tot de oude Duitse economie waar de lange-termijn belangrijker was.quote:Op maandag 13 oktober 2008 23:25 schreef Mirel het volgende:
Goed topic.![]()
Heb nog even een (misschien domme) vraagIn de Amerikaanse talkshows die ik kijk, grappen ze wel eens dat Bush ook de economie heeft verneukt. Hoe dan?
edit: lalz post boven me niet gelezen omdat ik slechts de eerste 2 paginas heb doorgelezen. okkkk
Als er geen kopers zijn omdat het midden in de nacht is verkoop je toch niet ? Je hebt voor jezelf toch wel een minimum verkoopprijs ?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 17:44 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
Vraag: als je een aandeel direct via Binckbank verkoopt, wie koopt 'm dan?
Soms zijn er niet altijd kopers aanwezig. Stel, het is half 4 in de nacht, 100 verkoper en 1 koper. 1 Verkoper verkoopt de andere aandeel aan de koper, dan kunnen de 99 andere verkopers zelfs zakken tot 0.00 euro zonder dat ze 'm verkocht kunnen krijgen, want ivm tijdstip is er op dat moment geen koper aanwezig.
Beteugeling inflatie. Dat hebben ze te snel gedaan.quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:26 schreef gebrokenglas het volgende:
Nog een aantal dingen zijn me niet duidelijk.Waarom werd de hypotheekrente verhoogd? Een ideetje van de FED?
Ook dat (er waren teveel huizen gebouwd).quote:Waarom zijn de huizenprijzen in Amerika gedaald (of "niet gestegen")? Verzadiging van de markt?
Nope..... je kreeg als subsidie eerst een goedkopere rente (om het huizenbezit te stimuleren). En in een later stadium ging je pas de echte rente + toeslag betalen.quote:Wat is lucratief geweest voor andere banken om hypotheekbundels te lenen? De rente van hypotheekbundels was zeker lager dan van een 'normale' lening. Maar die moet dan nog steeds hoger zijn dan de oorspronkelijke hypotheekrente wil het beetje rendabel zijn; was dat ook zo?
Activa balansquote:Iemand haalt geld van de bank, daardoor staat op de balans een vermogen wat met hetzelfde bedrag verminderd is. Maar wat geeft dat eigenlijk? Het is toch virtueel geld, niet het fysieke dat in een kluis ligt? Banken lenen toch zowiezo factoren meer uit aan andere banken dan ze daadwerkelijk bezitten? (Die 8%).
Als er te weinig in omloop is... heeft dit gevolgen voor de valutaprijs ten opzichte van andere markten.quote:Waarom zou er fysiek geld moet worden bijgedrukt? Het hele bankaire stelsel is toch schuiven met getalletjes in computers? Geldbedragen zouden in principe in het oneindelijke kunnen doorlopen (dat gebeurt al met de staatsschuld van de VS, de 10 triljoen dollar voorbij and counting).
een relatief kleine groep mensen met een Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeleboel vriendjes.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 01:50 schreef ondeugend het volgende:
Wie hebben/ heeft er nu eigenlijk voordeel/belang bij ?
quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 03:07 schreef Man-E-Faces het volgende:
Ik begrijp nog nieteens een kwart
Wat ik wel begrijp is dat er een geld-drukkerij is, dat geld drukt voor de Amerikaanse overheid en dus haar burgers. Echter dit geld dat gedrukt is, wordt uitgeleend aan de overheid/land en haar burgers. En tegen rente. Hoe ze dat voor mekaar hebben gekregen?
Hier zit al een addertje, de rente (de revenuen van het geld) wordt niet geind door de regering, die de drukker gewoon een bepaald bedrag had moeten betalen voor enkele kilo's drukwerk, maar door de drukker (een ongecontroleerde onafhankelijke prive bankinstelling)
De waarde van dat papiergeld (want goud speelt geen achterligegnde waarde meer bij deze Dollar), gaat door omstandigheden omlaag. Door het weer meer waard te laten worden, gebeurt simpelweg door meer van dat papiergeld bij te drukken, en in omloopte brengen. Wederom uitgeleend aan een land (Amerika) tegen rente. Je moet je niet van de wijs laten brengen door alle vormen van manipulatie met geld, het gaat om de rente. Als ik jou 1 miljard leen moet je me morgen al 10 miljoen aan rente betalen. Omdat er over de afgelopen 80 jaar rente over rente moest worden betaalt zijn die bedragen nu opgelopen tot iets ongelofelijks.
Je zou dus kunnen zeggen dat die Private bankers (want dat zijn het nog steeds?) er direct baat bij hebben als de dollar in waarde daalt. Want dan laat de Amerikaanse regering weer meer bijdrukken. Hier ergens ga ik de mist in en volg ik het niet meerBijdrukken betekent: weer meer rente betalen.
Daarnaast is het zo dat de Amerikaanse overheid het geleende geld van de drukkerij (hoe bedenk je het),
"in waarde" vermenigvuldigt (uit het niets), omdat papier geld in omloop van hand tot hand gaat en nooit stilstaat. Daarom kan je zeggen dat het geld meer waard is dan er eigenlijk aan geld in omloop is.
En nu volg ik het helemaal niet meer. Dit gebeurt als mensen hun geld in een ouwe sok bewaren maar het is een van de bijverschijnselen, daar moet je je niet door laten verwarren.
Concreet vraagje: De dollar is ws. helemaal nisk meer waard. En ook de Amerikaanse overheid bereid zich voor een der dagen de Dollar als munt te laten vallen. Iemand zei tegen mij dat alle schulden, die gemaakt zijn door de Amerikaanse overheid (Bush, oorlog, Carlysle group etc) weggewuift.wtf?
Die onterecht verstrekte hyppotheken waren meer een soort grootschalige witwas-actie om veel van de waarde van de dollar te laten behouden. ofzo iets dergelijks.
Dat geloof ik niet. Zou dat betekenen dat de schulden die andere landen bij Amerika hebben dan ook gewoon opgeheven kunnen worden???
Ik hoorde dat ze voor Canada, USA en Mexico de Amerigo als munteenheid willen invoeren.
Vervelend, er wordt nu geschommeld met de basis-standaard, als die munt er komt kunnen ze wapperen.
Dit klopt niet helemaal.quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:58 schreef Drugshond het volgende:
Ook dat (er waren teveel huizen gebouwd).
Maar ook dat banken/particulieren de huizen weer in de verkoop moesten gooien tegen lagere prijzen. De huizenprijzen waren ver boven de marktconforme waarde uitgestegen.
En die huizen worden bezit van die gelddrukkerij ofzo?quote:Op donderdag 13 november 2008 12:20 schreef HugoBaas het volgende:
Resultaat: de banken krijgen hun geld niet terug en ze gaan failliet.
quote:Op donderdag 13 november 2008 13:58 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
En die huizen worden bezit van die gelddrukkerij ofzo?
Alleen jammer dat het Nederlandse volk zich zo laat naaien.quote:
Het is de beste manier om een volk te beheersen.quote:Op dinsdag 9 december 2008 18:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:Wat men wil is terug naar de middeleeuwen: een kleine elite met alle macht en verder een kudde schapen die het vuile werk op mag knappen en recht hebben op alleen datgene wat noodzakelijk is om te leven, niets meer dan dat.
De beste manier is te zeggen dat het verdampt is.quote:Op zaterdag 13 december 2008 21:07 schreef TubewayDigital het volgende:
Wat is er met dat geld van de nederlanders die geld op Icesave hadden staan gebeurd? (ok ze zijn het kwijt maar waar is het heen)
Ga eens na hoeveel miljarden er in het huidige financieel systeem worden gegooid, de currencies die zo sterk waren de afgelopen jaren dwalen langzaam af.quote:Op woensdag 28 januari 2009 02:26 schreef Man-E-Faces het volgende:
Met de 350 bilj. bailout van Obama aan de banken word de dollar nog zwakker toch? De burgers mogen dat bedrag (en meer) de komende jaren terugbetalen middels de belasting
Omdat de prijzen niet gebaseerd waren op de waarde van de stenen + arbeidsloon maar op het vertrouwen dat hoe duur ook gekocht het nog meer waard zou worden.quote:Op zondag 8 februari 2009 00:26 schreef arjan1212 het volgende:
[...] waarom begonnen de huizenprijzen te dalen?
Dat ben ik met je eens maar zullen de Chineze hoe dan ook niet hun geld in de echte waarde terug willen hebben? Ik acht de kans groot dat ze het zullen komen willen halen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:38 schreef ES57 het volgende:
De USA heeft dan nog maar 2 opties:
- Dollars bijdrukken en dat aan de Chinezen geven (de dollar stort in)
- Tegen de wereld zeggen: "Fuck you, we betalen geen cent terug". Kunnen ze makkelijk doen want hun militaire kracht is enorm.
In vroegere tijden haalde de machtige schuldeiser de mensen op die hun leningen niet konden of wilden betalen en werden zijn lijfeigene. Wat de Chinezen zouden kunnen doen is alle Amerikanen slaaf maken.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:26 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens maar zullen de Chineze hoe dan ook niet hun geld in de echte waarde terug willen hebben? Ik acht de kans groot dat ze het zullen komen willen halen.
leuk en helder artikel, maar wel een tikkie eenzijdig. en incorrecte bronvermeldingquote:Op maandag 23 februari 2009 09:23 schreef yvonne het volgende:
http://www.econoshock.be/gastcolumns/frank/
Volgens mij zijn al die afschrijvingen die je in het nieuws leest iets puur boekhoudigs. Op de balans moeten banken de huidige waarde van hun beleggingen plaatsen. Zijn die met zoveel miljoen gedaald dan moetenze het verschil tussen de waarde op de balans van vorig jaar en dit jaar afschrijven.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 17:59 schreef Ps2K het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe het met die afschrijvingen zit? Is het zo dat bijv. mijn hupotheek leningen eerst 100 miljoen waard waren en nu maar 75? (afschrijving van 25?)
Een deel is reeel verlies omdat ze spullen snel verkopen om geld binnen te halen of omdat ze verwachten dat het nog sneller zakt. Dat wordt dan vaak verkocht voor een relatief spotprijsje.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:29 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Volgens mij zijn al die afschrijvingen die je in het nieuws leest iets puur boekhoudigs. Op de balans moeten banken de huidige waarde van hun beleggingen plaatsen. Zijn die met zoveel miljoen gedaald dan moetenze het verschil tussen de waarde op de balans van vorig jaar en dit jaar afschrijven.
Dat vind ik zelf niet, dit is meer een standaard reactie op een krimpende economie: Je krijgt meer werklozen dus de overheid is een hoop geld kwijt aan uitkeringen. Daarnaast willen ze ook hun eigen kosten (salarissen van ambtenaren) niet laten groeien. Verder komt er door verliesmakende bedrijven en werkloze burgers een stuk minder belastinggeld binnen. Het is dus gewoon een ordinaire besparingsmaatregel als reactie. Het alternatief op bezuinigen is dat de staat geld leent om het tekort te overbruggen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:57 schreef Schenkstroop het volgende:
vraagje: de algehele crisis nu, dat de belastingen worden verhoogd en dat de regering ons oproept minder te gaan verdienen maar meert uitte geven. Dat is toch niet alleen te wijten aan de slechte hypotheken afgenomen door burgers toch? k bedoel, zijn de gogantische uitbestedingen van de regering zelf niet ook deels de oorzaak van deze crisis?
nee hoor. het spaargeld dient als basis voor het verstrekken van leningen. maar voor elke 10 euro spaargeld mag een bank 100 euro (fictieve hefboom!!) aan leningen verstrekken.quote:De banken hebben nu een probleem, omdat ze geen geld meer hebben om hypotheken en leningen te verstrekken. Want voor als je dat niet wist: dat wordt gedaan met het geld dat op jouw spaarrekening staat!
Nou, het is eigenlijk niet echt te noemen, hoe lang. Punt is dat er meerdere dingen spelen. In een Keynesiaans systeem geef je geld uit wanneer je het niet hebt (in recessies extra uitgeven), om dat in economische hoogtij weer terug te betalen. Zo houd je theoretisch gezien dus een mooi evenwicht tussen recessie en opleving. Helaas hebben we de afgelopen decennia (vanaf halverwege eighties?) niet terugbetaald, maar alleen maar méér geleend (terwijl we dus feitelijk de schuld moesten wegwerken voor de volgende recessie). Nu hebben we zóveel geleend (al ging het economisch voor de wind), dat we in een recessie terecht zijn gekomen. Probleem is echter dat het probleem an sich al lenen is, en de enige manier om depressies op te lossen binnen het systeem geld lenen is. Probleem van een opgedroogde kredietmarkt proberen op te lossen met meer krediet - de grootste contradictie van de eeuw.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:53 schreef Schenkstroop het volgende:
Hoe lang heeft het eigenlijk geduurd van "niets doen en zn gang laten gaan" tot de crisis nu. Hoe lang hebben de regeringen de andere kant opgekeken (als ze het al konden weten dat wat de banken deden het niet snugger was)?
Wat bedoel je met reserves op spaarrekeningen?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 00:43 schreef MacorgaZ het volgende:
Vraagje:
Wat hebben de gevaarlijke hypotheken aan die arme Amerikanen precies te maken met reserves op spaarrekeningen? Ik ben nu bezig met een verslag, maar ik kan het niet meer goed beredeneren.
ga een "money as debt" kijken. het idee is dat voor elke dollar aan spaargeld op een bank er zeg, 8 dollar uitgeleend mag worden door die bank.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 00:43 schreef MacorgaZ het volgende:
Vraagje:
Wat hebben de gevaarlijke hypotheken aan die arme Amerikanen precies te maken met reserves op spaarrekeningen? Ik ben nu bezig met een verslag, maar ik kan het niet meer goed beredeneren.
Bronquote:Vijf vragen over de AEX-index
AMSTERDAM (AFN) - De AEX-hoofdgraadmeter van de beurs in Amsterdam zakte vrijdag voor het eerst sinds medio 1995 onder de grens van 200 punten. Hieronder volgens vijf vragen over ’s lands belangrijkste beursindex.
Wat is de AEX-index?
De AEX (Amsterdam Exchange Index) is de belangrijkste graadmeter van de effectenbeurs in Amsterdam. Het gewogen gemiddelde van de 25 meest verhandelde fondsen geeft een beeld van de koersontwikkelingen op het Damrak, en daarmee ook van de Nederlandse economie.
Hoe wordt de AEX samengesteld?
Bij de samenstelling van de AEX is de handelsomzet bepalend. Die wordt bepaald door het gemiddelde aantal verhandelde aandelen (volume) te vermenigvuldigen met de koers. Voor de weging van individuele aandelen is vooral de marktwaarde doorslaggevend.
Sinds wanneer bestaat de AEX?
De AEX bestaat sinds maart 1983, al heette de hoofdgraadmeter toen nog de EOE-index. De eerste hoofdfondsen waren onder meer Hoogovens, Gist-Brocades, Nedlloyd en KLM. De beginstand werd vastgesteld op 100 punten. Omgerekend naar de euro, die in 1999 op de beurs werd ingevoerd, is dat 45,38 punten.
Wat zegt de AEX over de economie?
Critici menen dat de samenstelling van de AEX geen goed beeld oplevert van de Nederlandse economie. Sommige belangrijke sectoren zijn niet of nauwelijks vertegenwoordigd, zoals onderwijs en zorg, maar ook de middenstand: de bakker en slager om de hoek. Ook zijn in de index bedrijven opgenomen die weinig binding hebben met de Nederlandse economie, bijvoorbeeld het Indiaas-Franse staalconcern ArcelorMittal. Omgekeerd geldt dat zwaargewicht Shell vooral buiten Nederland actief is. Wel heeft de AEX een voorspellende waarde en loopt de index vooruit op wat de economie gaat doen. Daarnaast is de AEX een graadmeter van vertrouwen.
Tot hoe laag kan de AEX zakken?
Vrijwel elke bodem die tot dusver door analisten is aangegeven, is doorbroken. Een stand van nul is zeer onwaarschijnlijk omdat dan alle AEX-fondsen, waaronder zwaargewichten als Shell en Unilever, niets meer waard zouden zijn. Tot dusver lag het dieptepunt van de AEX op 69,14 punten. Die stand werd bereikt op 10 november 1987, kort na de beurskrach drie weken daarvoor die bekend is komen te staan als ’Zwarte Maandag’.
Ahh. Dus het probleem waar Balkie en Bos over praten en nu willen afschuiven op de burgers is de "staatsschuld". Omdat zij in 2008 ontzettend veel geld hebben uitgegeven als land? (en de banken uitkoop, OV, Irak en afghanistan-steun en bonussen dragen daar aan bij natuurlijk)quote:Op vrijdag 20 maart 2009 02:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
Even kort, want ik gooi hem wel dicht als ik zo ga slapen, deze vraag is al zeer vaak voorbij gekomen op AEX.
De Nederlandse economie heeft geen probleem, die is behoorlijk gezond (afgezien dan van woningmarkt), de overheid heeft enkel een probleem met haar eigen financiėn. De overheid heeft in 2008 zeer veel geld uitgegeven en dus moet er bezuinigd worden, de PvdA wil dat 3 jaar uitstellen, CDA 2 jaar, daar zit nu ongeveer het dispuut in, beide partijen willen namelijk electoraal scoren met de verkiezingen eind 2010.
De crisis is veroorzaakt door onverantwoord monetair en fiscaal beleid in de VS en deels ook in Europa maar wel in mindere mate. Daardoor is een bubbel opgeblazen in de vorm van onder andere huizenprijzen, die lopen nu leeg met als gevolg dat hedgefunds, banken en verzekeraars die hebben geinvesteerd in die bubbel en derivaten gerelateerd daaraan nu zware klappen krijgen.
Ik snap het nog niet helemaal. Het zijn toch niet alleen de sub-prime hypotheken die de schuld van de crisis dragen? De Amerikaanse overheid heeft zich toch ook in de schulden gewerkt door oorlogje spelen in het midden-oosten? En er is toch wel 1 winnaar, namelijk Greenspan en Bernanke, De FED dus die al papiergeld het geld ter beschikking stellen voor de huizenmarkt en de oorlogen in ruil voor rente, wat wordt betaald door burgers middels belasting?quote:Op woensdag 11 maart 2009 14:54 schreef Nero22 het volgende:
The Crisis of Credit Visualized
Hier kun je een (Engelstalig) filmpje kijken die het allemaal voor je uitlegt.
Mocht dat nog relevant zijn...
De grootste schuld zit wel degelijk in de 'bagger' hypotheken die verwikkeld zaten in die CDO's en MBS. Die oorlog in het midden oosten heeft er verder niks mee te maken. En het was niet bush die die maat regel trof, het is een wet die sinds 77' al bestaat en sinds dien veel veranderingen zijn doorgegaan ( met name in de tijd van clinton. )quote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:59 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Ik snap het nog niet helemaal. Het zijn toch niet alleen de sub-prime hypotheken die de schuld van de crisis dragen? De Amerikaanse overheid heeft zich toch ook in de schulden gewerkt door oorlogje spelen in het midden-oosten? En er is toch wel 1 winnaar, namelijk Greenspan en Bernanke, De FED dus die al papiergeld het geld ter beschikking stellen voor de huizenmarkt en de oorlogen in ruil voor rente, wat wordt betaald door burgers middels belasting?
En was Bush niet degene die de banken opdroeg niet teveel te discrimineren betreft het geven van hypotheken? is de crisis dus allemaal gepland?
Ja en nee.... ik denk eerder dat de FED of de verregaande hefboomwerking van banken die een probleem zijn.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 20:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De grootste schuld zit wel degelijk in de 'bagger' hypotheken die verwikkeld zaten in die CDO's en MBS. \
Het ene sluit het andere niet uit. Als die wetten zoals de CRA volledig niet bestonden was het gevolg niet zo erg geweest door die rente verhogingen, komt nog een keer bij dat de rente verlagingen natuurlijk ook geholpen aan deze miseré. In de end is het een mixture van alles wat het om zeep heeft geholpen, het 1 heeft het andere alleen maar versterkt.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 21:59 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ja en nee.... ik denk eerder dat de FED of de verregaande hefboomwerking van banken die een probleem zijn.
Met een ratio van 1:15 (US) of 1:30 (EU) roep je ook wel wat rampspoed over je af.
Een tegenvaller kan gebeuren.... de US hypo tokkie CDO market was nog te bevatten... de FED heeft 1,5 jr geleden de fout gemaakt door de rente in een recordtijd de verhogen. Om hun eigen munt te beschermen. En door die fall-out zijn er de eerste problemen ontstaan (puur en alleen op de huizenmarkt). Toen de FED het tij wilde keren met renteverlagingen was het al te laat... de balanswaardering/rekening van de banken sprongen letterlijk kapot waardoor het is doorgeslagen naar de reėle wereldeconomie.
Maar fundamenteel zitten de banken sowieso fout. Door te ver door te groeien binnen landsgrenzen zonder dekkingsgraad (BNP). Banken waren te hongerig naar kapitaal.
Kleine gezonde lokale opererende banken zijn nu indirect besmet vanwege de reėle economie. Dat is in mijn optiek een systeemcrisis... je doet het goed en gezond en toch zit je fout.
Ja tot op zekere hoogte.... op dat moment was een huizenbezit een soort van belegging/begrip geworden,quote:Op vrijdag 20 maart 2009 22:09 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het ene sluit het andere niet uit. Als die wetten zoals de CRA volledig niet bestonden was het gevolg niet zo erg geweest door die rente verhogingen, komt nog een keer bij dat de rente verlagingen natuurlijk ook geholpen aan deze miseré. In de end is het een mixture van alles wat het om zeep heeft geholpen, het 1 heeft het andere alleen maar versterkt.
In een ander topic ook al gepost, maar kennelijk is dit misverstand hardnekkig. Voornamelijk door money as debt...quote:Op vrijdag 6 maart 2009 08:54 schreef simmu het volgende:
[..]
ga een "money as debt" kijken. het idee is dat voor elke dollar aan spaargeld op een bank er zeg, 8 dollar uitgeleend mag worden door die bank.
money as debt, ondertiteld
Huh wat is het verschil?quote:Op woensdag 1 april 2009 14:49 schreef Waterhouse het volgende:
De geldcreatie komt voort uit het feit dat de bank een euro spaargeld ophaalt, die uitleent aan een bedrijf, wat het als salaris aan een werknemer betaalt, die de euro spaart bij de bank, die na achterhouden van zeg 10% weer ¤0.90 uitleent aan een bedrijf, wat het aan een werknemer betaalt, enz. enz. Kortom, geldcreatie door het meerdere keren uitlenen van "dezelfde" euro, niet door het uitlenen van "niet-bestaande" euros
Het idee wat veel mensen hebben na money-as-debt is dat als een bank 100 euro spaargeld binnenhaalt deze 900 euro mag uitlenen. Het idee is echter dat een bank bij 100 euro opgehaald spaargeld maar 10 euro daarvan hoeft aan te houden en de overige 90 mag uitlenen. Wat ik bedoelde met "niet-bestaande" euros is de 900 euro die bijgedrukt moeten worden (de bank heeft deze immers niet). Met de "dezelfde" euros bedoel ik de 90 euro die de bank weer uitleent, daarna binnenkrijgt als spaargeld en dan weer uitleent (in de verhouding 1:9).quote:
Omdat arbeidsvoorwaarden die reeds zijn aangegaan met mensen niet zomaar gewijzigd kunnen worden. Kan alleen met nieuw aan te stellen personeel.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 01:04 schreef Schenkstroop het volgende:
Weet iemand waarom Bos geen voorwaarden heeft kunnen stellen aan de banken mbt. de bonussen, voordat hij steun toezei aan hen?
Weer dat geneuzel over die bonussen. Slechts een druppel op een gloeiende plaat...quote:Op dinsdag 23 juni 2009 01:04 schreef Schenkstroop het volgende:
Weet iemand waarom Bos geen voorwaarden heeft kunnen stellen aan de banken mbt. de bonussen, voordat hij steun toezei aan hen?
Omdat hij daar geen voorwaarden aan gesteld heeft tijdens het verlenen van de steun. Gelul over arbeidsvoorwaarden is onzin, Bos had gewoon met de vuist op tafel moet slaan als hij op dat front wat had willen bereiken, maar heeft het laten varen omdat hij het kennelijk te lastig vond, het is dus geen kwestie van kunnen of niet kunnen maar van willen.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 01:04 schreef Schenkstroop het volgende:
Of het is niet zo belangrijk als sommigen denken.quote:Op donderdag 23 juli 2009 01:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Omdat hij daar geen voorwaarden aan gesteld heeft tijdens het verlenen van de steun. Gelul over arbeidsvoorwaarden is onzin, Bos had gewoon met de vuist op tafel moet slaan als hij op dat front wat had willen bereiken, maar heeft het laten varen omdat hij het kennelijk te lastig vond, het is dus geen kwestie van kunnen of niet kunnen maar van willen.
quote:Op donderdag 18 juni 2009 23:09 schreef vanwelleer het volgende:Heeft er al iemand aan gedacht om de kluis van de paus even te chekken?
Ik vermoed ernstig dat het geldhoopje dat iedereen kwijt schijnt te zijn daar ligt.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |