abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67228222
Ik dacht dat ik het begreep, maar nu weet ik het effe niet meer. Zal aan het tijdstp kunnen liggen.

1. Wat is het probleem nu met de Nederlandse economie, waaarom heeft overheid zoveel tijd nodig om met een plan te komen (zal wel allemaal op de burger afgeschoven worden maargoed)?

2. Wat heeft deze crisis veroorzaakt?
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
pi_67228257
Even kort, want ik gooi hem wel dicht als ik zo ga slapen, deze vraag is al zeer vaak voorbij gekomen op AEX.

De Nederlandse economie heeft geen probleem, die is behoorlijk gezond (afgezien dan van woningmarkt), de overheid heeft enkel een probleem met haar eigen financiën. De overheid heeft in 2008 zeer veel geld uitgegeven en dus moet er bezuinigd worden, de PvdA wil dat 3 jaar uitstellen, CDA 2 jaar, daar zit nu ongeveer het dispuut in, beide partijen willen namelijk electoraal scoren met de verkiezingen eind 2010.

De crisis is veroorzaakt door onverantwoord monetair en fiscaal beleid in de VS en deels ook in Europa maar wel in mindere mate. Daardoor is een bubbel opgeblazen in de vorm van onder andere huizenprijzen, die lopen nu leeg met als gevolg dat hedgefunds, banken en verzekeraars die hebben geinvesteerd in die bubbel en derivaten gerelateerd daaraan nu zware klappen krijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bolkesteijn op 20-03-2009 03:09:15 ]
  vrijdag 20 maart 2009 @ 03:02:10 #3
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_67228286
Mooie samenvatting Bolkesteijn.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 03:03:08 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_67228291
Om het misschien wat simpeler te zeggen. De politiek is niet in staat maatregelen te nemen die de kiezer boos maken met de opkomende verkiezingen.

En banken hebben producten als leningen verkocht aan mensen die het nooit meer terug kunnen betalen. Was dit onverantwoord beleid?

Nee ze hebben dat bewust gedaan omdat een hoge omzet gekoppeld is en was aan de bonussen die ze kregen. En een hoge bonus is belangrijker dan verantwoord financieel beleid.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_67228311
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 03:03 schreef Megumi het volgende:
En banken hebben producten als leningen verkocht aan mensen die het nooit meer terug kunnen betalen. Was dit onverantwoord beleid?

Nee ze hebben dat bewust gedaan omdat een hoge omzet gekoppeld is en was aan de bonussen die ze kregen. En een hoge bonus is belangrijker dan verantwoord financieel beleid.
Die bonussen hebben er echt alleen maar zijdelings wat mee te maken, er zullen wellicht grotere risico's door genomen zijn, maar dat verklaart niet de omvang van de crisis zoals die nu is.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 04:41:40 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_67228539
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 03:08 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Die bonussen hebben er echt alleen maar zijdelings wat mee te maken, er zullen wellicht grotere risico's door genomen zijn, maar dat verklaart niet de omvang van de crisis zoals die nu is.
De bonus cultuur en de papieren winst cultuur is juist in belangrijke mate het probleem. De kwaliteit van de omzet was niet belangrijk maar alleen de hoogte er van. Hoe meer leningen en hypotheken men verkocht des te hoger de bonus. Of mensen dat allemaal wel konden betalen was daaraan helemaal ondergeschikt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_67228542
De NL economie is net zoals veel andere afhankelijk van die in de USA.
Gaat het daar mis dan volgt de rest vanzelf.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 04:47:41 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_67228544
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 04:44 schreef sig000 het volgende:
Precies en kijk dan eens naar het financieel beleid daar de afgelopen jaren. Ik noem het bedrijf Enron maar even. Dat had al een waarschuwing moeten zijn voor wat er te gebeuren stond.
pi_67228548
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 04:44 schreef sig000 het volgende:
Nee, de Nederlandse economie is veel meer afhankelijk van Europa en Azië.
pi_67228551
En dicht, want ik ga slapen. Een goede inleiding op het probleem, en vanuit diverse kanten belicht vormt dit topic: [n00b] leg mij hier uit wat er aan de hand is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')