Wat versta je precies onder die verkeerde leningen?quote:Op maandag 29 september 2008 22:08 schreef Swetsenegger het volgende:
Banken hebben teveel verkeerde leningen uitgegeven. Die leningen worden niet terug betaald. Banken komen in de problemen en gaan failliet. Mensen verliezen vertrouwen in de banken en gaan geld weghalen. Banken komen in nog grotere problemen. Nog meer banken gaan failliet. Iedereen in paniek. Beurshandelaren proberen alles te verkopen. Daardoor keldert de waarde van een aandeel. Daardoor worden bedrijven minder waard. Nog meer paniek. Nog meer faillissementen. Iedereen de eerst komende 10 jaar aan de geeuwhonger en werkloos. Of oorlog natuurlijk.
Banken lenen altijd meer uit dan dat ze altijd echt 'in kas' hebben. Maar door allemaal financieel gezeik komen er nu veel meer mensen hun geld terughalen bij de banken, waardoor ze geld tekort komen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:07 schreef jslavenburg het volgende:
En hoe komen de banken aan het geldtekort?![]()
Leningen gegeven aan mensen die dat op basis van hun inkomen helemaal niet kunnen veroorloven. Waarbij puur en alleen gespeculeerd werd op stijging van de economie en huizenprijzen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:09 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Wat versta je precies onder die verkeerde leningen?
Omdat ze (edit: de mensen die de leningen en hypotheken afsluiten) hun leningen en hypotheken niet kunnen betalen. Daardoor krijgen banken te weinig geld en gaan ze failliet. Dat zorgt voor onrust op de financiėle markt.quote:Op maandag 29 september 2008 22:07 schreef jslavenburg het volgende:
En hoe komen de banken aan het geldtekort?![]()
Soort van "carriere" hypotheken, in 't begin maandlasten die je kan dragen maar ze lopen steeds verder op. Als je geen loonsverhoging krijgt heb je dus een probleem.quote:Op maandag 29 september 2008 22:09 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Wat versta je precies onder die verkeerde leningen?
En de huizenmarkt was een van de dingen die instortte. Het wordt al duidelijkerquote:Op maandag 29 september 2008 22:11 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Leningen gegeven aan mensen die dat op basis van hun inkomen helemaal niet kunnen veroorloven. Waarbij puur en alleen gespeculeerd werd op stijging van de economie en huizenprijzen.
Indd.. en een vaste hypotheek aangaan terwijl de prijs van je huis naar beneden zaktquote:Op maandag 29 september 2008 22:12 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
En de huizenmarkt was een van de dingen die instortte. Het wordt al duidelijker
Worst-case-scenario doemdenker!quote:Op maandag 29 september 2008 22:08 schreef Swetsenegger het volgende:
Banken hebben teveel verkeerde leningen uitgegeven. Die leningen worden niet terug betaald. Banken komen in de problemen en gaan failliet. Mensen verliezen vertrouwen in de banken en gaan geld weghalen. Banken komen in nog grotere problemen. Nog meer banken gaan failliet. Iedereen in paniek. Beurshandelaren proberen alles te verkopen. Daardoor keldert de waarde van een aandeel. Daardoor worden bedrijven minder waard. Nog meer paniek. Nog meer faillissementen. Iedereen de eerst komende 10 jaar aan de geeuwhonger en werkloos. Of oorlog natuurlijk.
Omdat het $700 miljard was, daarom.quote:Op maandag 29 september 2008 22:13 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Worst-case-scenario doemdenker!![]()
Tevens slecht verkapte TVP want ik snap hier ook niet veel van.
Waarom werd er op dat 700 miljard dollar plan tegengestemd.. bijvoorbeeld?
Ik ook nietquote:Op maandag 29 september 2008 22:05 schreef MissyMirjaM het volgende:
en het liefst in jip en janneke taal
ja, eerlijk, ik volg het niet zo
Achtergronden : De Kredietcrisis.quote:Op maandag 29 september 2008 22:05 schreef MissyMirjaM het volgende:
en het liefst in jip en janneke taal
ja, eerlijk, ik volg het niet zo
Nu snap ik het nog nietquote:Op maandag 29 september 2008 22:15 schreef TC03 het volgende:
[..]
Omdat het $700 miljard was, daarom.
En wilden ze dat weer bijdrukken (zoals ze al eerder hadden gedaan geloof ik?!). Want dan krijg je natuurlijk inflatie.quote:Op maandag 29 september 2008 22:20 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Nu snap ik het nog nietmijn excuses voor mijn domheid en/of onwetendheid, maar als die dollartjes een (misschien?) economische crises kunnen voorkomen waarom dan niet?
Volgens mij is het hele probleem dat dat geldbedrag van de belastingbetaler in de USA moet komen en dat willen er veel nietquote:Op maandag 29 september 2008 22:20 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Nu snap ik het nog nietmijn excuses voor mijn domheid en/of onwetendheid, maar als die dollartjes een (misschien?) economische crises kunnen voorkomen waarom dan niet?
Bos heeft samen met de Belgische minister er geld in gestoken, ze zijn iig tijdelijk gered van de ondergang maar wat de aandelenkoers gaat doen is onduidelijk. De landen krijgen een "belang" en dus "verwaterd" het belang van de normale aandeelhouders.quote:Op maandag 29 september 2008 22:21 schreef MissyMirjaM het volgende:
staan zij nu op het randje van faillissement ofzo..?
Het probleem met fortis is dat ze ABN Amro een tijd geleden deels hebben overgenomen, en nu in combinatie met de slechtere economie kunnen ze dat eigenlijk niet betalen.. ofzoiets.quote:Op maandag 29 september 2008 22:21 schreef MissyMirjaM het volgende:
ah, meer mensen snappen het niet zo, godzijdank![]()
maarre, ik zie/hoor ook veel over fortis.
Zo ongeveer, nadat ze ABN Amro hebben overgenomen. Nu hebben de Benelux besloten om een aandeel van 49% in Fortis genomen, om zo Fortis te redden. Een van de voorwaarden is wel geweest dat Fortis ABN Amro weer heeft moeten verkopen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:21 schreef MissyMirjaM het volgende:
ah, meer mensen snappen het niet zo, godzijdank![]()
maarre, ik zie/hoor ook veel over fortis.
ingewikkeld zegquote:Op maandag 29 september 2008 22:24 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Zo ongeveer, nadat ze ABN Amro hebben overgenomen. Nu hebben de Benelux besloten om een aandeel van 49% in Fortis genomen, om zo Fortis te redden. Een van de voorwaarden is wel geweest dat Fortis ABN Amro weer heeft moeten verkopen.
De details zijn mij ook te ingewikkeld
100% tot 20.000. Alles daarboven kan je beter in je sok douwen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:14 schreef veldmuis het volgende:
Maar stel dat de bank opeens failliet gaat, dan blijft DNB toch wel garant staan enzo hč? Oh, dan is het goed.
Omdat banken die wanbeleid voeren hiermee gered worden door overheidsingrijpen. Dat druist in tegen de kapitalistische basisprincipes. Voer jarenlang wanbeleid, speculeer met hypotheken, en uiteindelijk redt de Amerikaanse overheid je wel. Tja.quote:Op maandag 29 september 2008 22:20 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Maar volgens mij kan je niet zo makkelijk geld bijdrukken.quote:Op maandag 29 september 2008 22:26 schreef Desunoto het volgende:
Maar als je geld bijdrukt komt het toch niet van de belastingbetaler? Liever wat inflatie dan een wereldwijde crisis, lijkt mij.
Moet ik aan toevoegen dat ik er ook niet heel veel van snap dus hecht er niet te veel waarde aanquote:Op maandag 29 september 2008 22:29 schreef Irrem het volgende:
[..]
Maar volgens mij kan je niet zo makkelijk geld bijdrukken.
Het ligt iets genuanceerder.quote:Op maandag 29 september 2008 22:26 schreef HPoi het volgende:
100% tot 20.000. Alles daarboven kan je beter in je sok douwen.
quote:Het maximale garantiebedrag is 20.000 euro plus 90 procent van het bedrag tussen 20.000 en 40.000 euro. In totaal kun je bij een faillissement dus maximaal 38.000 euro terugkrijgen.
Inderdaad en nu komt men er langzamerhand achter dat er niet genoeg geld is om alle uitstaande leningen te betalen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:30 schreef DaBuzzzzz het volgende:
toch raar, er is net zoveel geld in de wereld nu, als 10 dagen geleden....rara politiepet
En terecht want ons aller Bos heeft heel zwart/wit gezien ook binnen een dag 900+ miljoen belastingcentjes in rook op zien gaan.quote:Op maandag 29 september 2008 22:22 schreef Irrem het volgende:
[..]
Volgens mij is het hele probleem dat dat geldbedrag van de belastingbetaler in de USA moet komen en dat willen er veel niet
Hoezo? Je verliest dan 2.000. In je oude sok niet.quote:Op maandag 29 september 2008 22:32 schreef Wickedangel het volgende:
[..]
Het ligt iets genuanceerder.
[..]
jullie moeten jullie riem strak trekken want wij, jullie leiders, hebben jullie geld verspilt.quote:Op maandag 29 september 2008 22:32 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
En terecht want ons aller Bos heeft heel zwart/wit gezien ook binnen een dag 900+ miljoen belastingcentjes in rook op zien gaan.![]()
Ben benieuwd met wat voor uitleg hij komt als Fortis zich niet snel hersteld op de beurs.
Alles wat van Fortis is opkopen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:32 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
En terecht want ons aller Bos heeft heel zwart/wit gezien ook binnen een dag 900+ miljoen belastingcentjes in rook op zien gaan.![]()
Ben benieuwd met wat voor uitleg hij komt als Fortis zich niet snel hersteld op de beurs.
quote:Op maandag 29 september 2008 22:22 schreef Farenji het volgende:
Men heeft tientallen jaren bellen zitten blazen, en NU PAS beginnen de eerste bellen te knappen.
Laten we allemaal ons geld in een oude sok stoppen, dan weten we zéker dat alle banken failliet gaanquote:Op maandag 29 september 2008 22:34 schreef HPoi het volgende:
Hoezo? Je verliest dan 2.000. In je oude sok niet.
Omdat die 700mld leuker is om aan een oorlog uit te geven natuurlijkquote:Op maandag 29 september 2008 22:20 schreef Desunoto het volgende:
[..]
maar dat zou mijn veronderstelling tegenspreken, immers geleend geld is toch echt geld. Ik kan er immers spullen of diensten mee kopenquote:Op maandag 29 september 2008 22:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Inderdaad en nu komt men er langzamerhand achter dat er niet genoeg geld is om alle uitstaande leningen te betalen.
Ik denk dat het voor de langere termijn beter is dat dit gebeurt, het moest er toch van komen. De Amerikanen hebben gewoon boven hun stand geleefd (de middenklasse vooral) en geld uitgegeven wat ze niet hadden. Zie het als een soort grote luchtbel onder het ijs die uiteindelijk toch een keer naar buiten moet komen. De Amerikaanse regering vond het goed dat banken lekker hypotheken weggaven omdat dat goed is voor de economie en economisch vertrouwen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:26 schreef Desunoto het volgende:
Maar als je geld bijdrukt komt het toch niet van de belastingbetaler? Liever wat inflatie dan een wereldwijde crisis, lijkt mij.
Dan wel ja. Maar ik zou er geen geld heen gaan brengen nu.quote:Op maandag 29 september 2008 22:36 schreef Wickedangel het volgende:
[..]
Laten we allemaal ons geld in een oude sok stoppen, dan weten we zéker dat alle banken failliet gaan
Dat hoeft ook niet verkeerd te zijn!quote:Op maandag 29 september 2008 22:40 schreef Alulu het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor de langere termijn beter is dat dit gebeurt, het moest er toch van komen. De Amerikanen hebben gewoon boven hun stand geleefd (de middenklasse vooral) en geld uitgegeven wat ze niet hadden. Zie het als een soort grote luchtbel onder het ijs die uiteindelijk toch een keer naar buiten moet komen. De Amerikaanse regering vond het goed dat banken lekker hypotheken weggaven omdat dat goed is voor de economie en economisch vertrouwen.
Stel dat er geld wordt bijgedrukt dan zou dat slechts een korte termijn oplossing zijn denk ik. Op de langere termijn komt die luchtbel toch weer bovendrijven en is op de korte termijn ook nog door inflatie de geldwaarde vermindert. Dus in principe schiet je er niet veel mee behalve dan de snelle crisis te bezweren. Daarnaast denk ik dat deze crisis om zulke grote bedragen gaat dat je wel heel veel moet bijdrukken en je dan niet over een kleine inflatie praat. Ook kan je wel geld bijdrukken maar als het consumentenvertrouwen eenmaal weg is (zoals nu lijkt te gebeuren en toe te nemen) denk ik dat een inflatie bijv. daar niet veel tegendoet. Als mensen alsnog merken dat hun geld minder waard is door het geld wat bijgdrukt is en prijzen gestegen heb je alsnog grote problemen.
Dus we gaan gewoon weer terug op een olielampje en avondeten als brood en water en over 15 jaar weer onze economie opstartenKunnen we gelijk weer beseffen hoe goed wij het eigenlijk hebben (of in dat geval "hadden").
Neuh, we komen er nu achter dat er met name virtueel geld in omloop is. Banken lenen elkaar geld wat er helemaal niet is, dat lenen ze van elkaar en gaat in een kringetje rond. Dat gaat prima zolang iedereen maar mee doet. Vervolgens stokt dat, vertrouwen ze elkaars kredietwaardigheid niet meer en lenen dus moeilijker/niet of tegen hogere rentetarieven uit.quote:Op maandag 29 september 2008 22:30 schreef DaBuzzzzz het volgende:
toch raar, er is net zoveel geld in de wereld nu, als 10 dagen geleden....rara politiepet
Als mensen de hypotheek niet kunnen betalen heeft de overheid pech. Maar dat vindt (vond) men minder erg dan een grote bank die omver valt, waardoor er duizenden banen verloren gaan, waardoor er misschien een kettingreactie plaatst vindt. Een overheid gaat niet zo snel failliet.quote:Op maandag 29 september 2008 22:47 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
dus met die 700 miljard willen ze įl die hypotheken opkopen? dan nog vind ik het echt belachelijk veel geld. en hoe zit het dan met die mensen die nog een x bedrag moeten terugbetalen en dat niet kunnen?
ja, ik kan ook niet echt meeliften op het gemiddelde niveau van dit onderwerp
Normale landen niet, de VS echter welquote:Op maandag 29 september 2008 22:29 schreef Irrem het volgende:
[..]
Maar volgens mij kan je niet zo makkelijk geld bijdrukken.
Het meeste last hebben enorme grote beleggingsfondsen en andere banken. Mensen met hele grote belangen (geld) en dus heel veel macht. Vandaar dat de overheid er alles aan doet om Fortis overeind te houden. Die paar spaarders krijgen hun geld toch terug van DNB en particuliere beleggers zijn zowieso altijd de lul.quote:Op maandag 29 september 2008 22:36 schreef Desunoto het volgende:
Ik denk dat ik het een klein beetje begin te begrijpen, al is veel nog onduidelijk.
Nog een vraagje dan.. stel Fortis bijvoorbeeld gaat toch failliet, welke mensen hebben daar het meeste last van en is dit ook rampzalig voor de mensen die niets of weinig met Fortis te maken hebben?
Maar je hoeft als bank toch ook niet 100% 'dekking' te hebben. Ik weet niet of ik het goed zeg, maar ik bedoel dat als je in totaal 10 miljoen uitleent, je bijvoorbeeld maar 8 miljoen hoeft te hebben.quote:Op maandag 29 september 2008 22:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Inderdaad en nu komt men er langzamerhand achter dat er niet genoeg geld is om alle uitstaande leningen te betalen.
In een economie die vooral gebaseerd is op vertrouwen is het niet handig als een grote bank omvalt. Gebeurt dat wel, veroorzaakt het een domino effect omdat consumenten en bedrijven zien dat banken zomaar kunnen omvallen en dus en masse naar hun eigen bank rennen om hun geld op te nemen en veilig te stellen. Helaas hebben banken dat geld helemaal niet, waardoor ook zij failiet zullen gaan en feitelijk gezien de gehele economie instort en we letterlijk worden teruggeworpen naar de middeleeuwen. Moet je je voorstellen dat er geen electronisch betalingsverkeer meer mogelijk is.. dat wil je je niet voorstellen; dan gaan we namelijk met zn allen hardstikke dood.quote:Op maandag 29 september 2008 22:55 schreef Alternate het volgende:
[..]
Het meeste last hebben enorme grote beleggingsfondsen en andere banken. Mensen met hele grote belangen (geld) en dus heel veel macht. Vandaar dat de overheid er alles aan doet om Fortis overeind te houden. Die paar spaarders krijgen hun geld toch terug van DNB en particuliere beleggers zijn zowieso altijd de lul.
Dat klopt maar de ratio is in de praktijk veeeeel hoger (20:1 to wel 30:1) dat wil zeggen dat elke 100 euro tussen de 20 en 30 maal wordt uitgeleend.quote:Op maandag 29 september 2008 23:04 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Maar je hoeft als bank toch ook niet 100% 'dekking' te hebben. Ik weet niet of ik het goed zeg, maar ik bedoel dat als je in totaal 10 miljoen uitleent, je bijvoorbeeld maar 8 miljoen hoeft te hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |