abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 februari 2009 @ 18:37:51 #251
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_66207409
Daar heb ik ook welleens aan zitten denken. Maar ik acht die Chinezen toch niet zo ontsettend dom. Of zijn ze dat wel. wat hebben ze aan Amerikaanse Dollars eigenlijk?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  vrijdag 20 februari 2009 @ 23:17:03 #252
226255 ES57
Live from Van Aartsen City
pi_66299272
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 18:26 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens maar zullen de Chineze hoe dan ook niet hun geld in de echte waarde terug willen hebben? Ik acht de kans groot dat ze het zullen komen willen halen.
In vroegere tijden haalde de machtige schuldeiser de mensen op die hun leningen niet konden of wilden betalen en werden zijn lijfeigene. Wat de Chinezen zouden kunnen doen is alle Amerikanen slaaf maken.
"Friends, Romans, countrymen, lend me your ears"
  Admin maandag 23 februari 2009 @ 09:23:46 #253
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_66364787
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_66381507
quote:
leuk en helder artikel, maar wel een tikkie eenzijdig. en incorrecte bronvermelding ik herken dingen uit "money as debt: (link staat hier al, als ik hem nog eens moet doen vraagt u maar) en doodgewoon de st louis fed.

pas op dat opinie niet verward wordt met feit
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 24 februari 2009 @ 17:59:22 #255
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_66415910
Kan iemand mij uitleggen hoe het met die afschrijvingen zit? Is het zo dat bijv. mijn hupotheek leningen eerst 100 miljoen waard waren en nu maar 75? (afschrijving van 25?)
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_66422651
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 17:59 schreef Ps2K het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe het met die afschrijvingen zit? Is het zo dat bijv. mijn hupotheek leningen eerst 100 miljoen waard waren en nu maar 75? (afschrijving van 25?)
Volgens mij zijn al die afschrijvingen die je in het nieuws leest iets puur boekhoudigs. Op de balans moeten banken de huidige waarde van hun beleggingen plaatsen. Zijn die met zoveel miljoen gedaald dan moetenze het verschil tussen de waarde op de balans van vorig jaar en dit jaar afschrijven.
  woensdag 25 februari 2009 @ 00:57:38 #257
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_66430764
vraagje: de algehele crisis nu, dat de belastingen worden verhoogd en dat de regering ons oproept minder te gaan verdienen maar meert uitte geven. Dat is toch niet alleen te wijten aan de slechte hypotheken afgenomen door burgers toch? k bedoel, zijn de gogantische uitbestedingen van de regering zelf niet ook deels de oorzaak van deze crisis?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  woensdag 25 februari 2009 @ 01:17:13 #258
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_66431239
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 21:29 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Volgens mij zijn al die afschrijvingen die je in het nieuws leest iets puur boekhoudigs. Op de balans moeten banken de huidige waarde van hun beleggingen plaatsen. Zijn die met zoveel miljoen gedaald dan moetenze het verschil tussen de waarde op de balans van vorig jaar en dit jaar afschrijven.
Een deel is reeel verlies omdat ze spullen snel verkopen om geld binnen te halen of omdat ze verwachten dat het nog sneller zakt. Dat wordt dan vaak verkocht voor een relatief spotprijsje.

Een ander deel komt door "mark to market accounting". Dat is een regel die voor banken geldt. Om te voorkomen dat ze een bullshit waarde in hun boeken zetten, zijn ze voor bepaalde bezittingen verplicht om te kijken "wat het waard is" op de markt en het verschil bij/af te boeken. Zo maak je kunstmatig verlies, of winst in de afgelopen jaren. En doordat de waardes van oa hypotheek securities nu in de paniek erg laag zijn (niemand wil ze kopen en iedereen wil er vanaf) is dat de oorzaak van een hoop rampen op balansen van banken.

Al die afboekingen zijn dus verplicht terwijl ze misschien die dingen helemaal niet wilden verkopen. Als je er gewoon op blijft zitten is de kans groot dat je er meer voor terugkrijgt. Maar je kan de banken niet vertrouwen dat ze zelf een realistische waarde rapporteren dus het is misschien toch maar het beste.

Zie:

[ Bericht 4% gewijzigd door eleusis op 25-02-2009 01:48:41 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 25 februari 2009 @ 01:43:53 #259
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_66431746
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 00:57 schreef Schenkstroop het volgende:
vraagje: de algehele crisis nu, dat de belastingen worden verhoogd en dat de regering ons oproept minder te gaan verdienen maar meert uitte geven. Dat is toch niet alleen te wijten aan de slechte hypotheken afgenomen door burgers toch? k bedoel, zijn de gogantische uitbestedingen van de regering zelf niet ook deels de oorzaak van deze crisis?
Dat vind ik zelf niet, dit is meer een standaard reactie op een krimpende economie: Je krijgt meer werklozen dus de overheid is een hoop geld kwijt aan uitkeringen. Daarnaast willen ze ook hun eigen kosten (salarissen van ambtenaren) niet laten groeien. Verder komt er door verliesmakende bedrijven en werkloze burgers een stuk minder belastinggeld binnen. Het is dus gewoon een ordinaire besparingsmaatregel als reactie. Het alternatief op bezuinigen is dat de staat geld leent om het tekort te overbruggen.

De crisis zelf komt vanuit het financieel systeem dat grotendeels door de banken wordt beheerst. Het is wel een fout van regeringen dat ze het zo ver hebben laten komen. Maar aan de andere kant, we hebben er wel jarenlang van geprofiteerd... al dat virtuele geld was toch ook wel erg lekker en heeft ons een hoop vooruitgang gebracht. Als het maar niet AL te slecht wordt in de komende jaren.

Maar zoals je al zegt, aan de ene kant salaris afknijpen en aan de andere kant onze spaargelden uitknijpen is tegenstrijdig. Burgers en bedrijven moeten vooral lekker geld blijven uitgeven, en daar zit wel wat in, als niemand meer koopt of investeert gaan faillissementen en werkloosheid omhoog. Maar dat is moeilijk te rijmen met een nullijn. Dus in principe vind ik het een domme suggestie van Donner, op dit punt. Komen we na een paar jaar in een situatie waar een land bijna failliet is dan kun je niet anders maar nu zaait het vooral onzekerheid en paniek. Maar goed, dat is een onderwerp van discussie en velen denken daar anders over.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 26 februari 2009 @ 21:53:45 #260
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_66498244
Hoe lang heeft het eigenlijk geduurd van "niets doen en zn gang laten gaan" tot de crisis nu. Hoe lang hebben de regeringen de andere kant opgekeken (als ze het al konden weten dat wat de banken deden het niet snugger was)?
  zaterdag 28 februari 2009 @ 15:16:17 #261
246898 Marthy
Fuck de maatschappij
pi_66553177
Wat de economische crisis op het moment is?

Mensen horen het woord crisis, en ze geven meteen geen geld meer uit. Omdat mensen minder geld gaan uitgeven, zullen bedrijven minder klanten krijgen. Minder klanten is minder productie. Minder productie is minder werknemers nodig, minder werknemers nodig is dus meer werkloosheid. Mensen raken dus hun baan kwijt, hebben minder geld om uit te geven en geven dus minder uit. Tada, de cirkel is rond.

De grote oorzaak van deze crisis is dus dat iemand iets TE hard heeft geroepen dat er een CRISIS zou komen. Mensen gaan sparen. Maar omdat ze de banken niet meer vertrouwen nemen ze al het geld van de bank, en houden het in huis (of soortgelijke plaatsen).
De banken hebben nu een probleem, omdat ze geen geld meer hebben om hypotheken en leningen te verstrekken. Want voor als je dat niet wist: dat wordt gedaan met het geld dat op jouw spaarrekening staat!

Dus heel deze crisis is een sneewbal die blijft rollen totdat wij mensen verstandig genoeg zijn om niet meer krampachtig ons geld in eigen hand te houden, maar het uit te geven. Grote aankopen doen [maar ook kleine] waardoor bedrijven weer meer gaan produceren, meer mensen aangenomen gaan worden, en de het algemeen inkomen per gezin weer gaat stijgen.

Ja, de crisis is bullshit, het is pure opnaaierij en we doen het allemaal zelf.

Dit was de crisis, gezien en verteld vanuit het perspectief van een 16-jarige
pi_66553291
quote:
De banken hebben nu een probleem, omdat ze geen geld meer hebben om hypotheken en leningen te verstrekken. Want voor als je dat niet wist: dat wordt gedaan met het geld dat op jouw spaarrekening staat!
nee hoor. het spaargeld dient als basis voor het verstrekken van leningen. maar voor elke 10 euro spaargeld mag een bank 100 euro (fictieve hefboom!!) aan leningen verstrekken.
  Redactie Frontpage zaterdag 28 februari 2009 @ 15:21:56 #263
145738 superworm
is erbij
pi_66553361
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 21:53 schreef Schenkstroop het volgende:
Hoe lang heeft het eigenlijk geduurd van "niets doen en zn gang laten gaan" tot de crisis nu. Hoe lang hebben de regeringen de andere kant opgekeken (als ze het al konden weten dat wat de banken deden het niet snugger was)?
Nou, het is eigenlijk niet echt te noemen, hoe lang. Punt is dat er meerdere dingen spelen. In een Keynesiaans systeem geef je geld uit wanneer je het niet hebt (in recessies extra uitgeven), om dat in economische hoogtij weer terug te betalen. Zo houd je theoretisch gezien dus een mooi evenwicht tussen recessie en opleving. Helaas hebben we de afgelopen decennia (vanaf halverwege eighties?) niet terugbetaald, maar alleen maar méér geleend (terwijl we dus feitelijk de schuld moesten wegwerken voor de volgende recessie). Nu hebben we zóveel geleend (al ging het economisch voor de wind), dat we in een recessie terecht zijn gekomen. Probleem is echter dat het probleem an sich al lenen is, en de enige manier om depressies op te lossen binnen het systeem geld lenen is. Probleem van een opgedroogde kredietmarkt proberen op te lossen met meer krediet - de grootste contradictie van de eeuw.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage zaterdag 28 februari 2009 @ 15:23:48 #264
145738 superworm
is erbij
pi_66553424
Om specifieker op Schenkstroop in te gaan; de Amerikanen zijn berucht in het (te erg) versoepelen van de kredietmarkt, door middel van hypotheken aan mensen die dat nooit of te nimmer terug kunnen betalen. Dat is Clinton/Bush-beleid, maar eigenlijk loopt het al vanaf Carter; grootste schuld ligt dus bij de Am. overheid en haar handlangers, zijnde banken als Fannie Mae en Freddy Mac, etc etc.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_66726798
The financial sector invested more than $5 billion in political influence purchasing in Washington over the past decade, with as many as 3,000 lobbyists winning deregulation and other policy decisions that led directly to the current financial collapse, according to a 231-page report issued today by Essential Information and the Consumer Education Foundation........
http://www.wallstreetwatch.org/soldoutreport.htm
  vrijdag 6 maart 2009 @ 00:43:21 #266
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_66752047
Vraagje:
Wat hebben de gevaarlijke hypotheken aan die arme Amerikanen precies te maken met reserves op spaarrekeningen? Ik ben nu bezig met een verslag, maar ik kan het niet meer goed beredeneren .
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 01:17:37 #267
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_66752568
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 00:43 schreef MacorgaZ het volgende:
Vraagje:
Wat hebben de gevaarlijke hypotheken aan die arme Amerikanen precies te maken met reserves op spaarrekeningen? Ik ben nu bezig met een verslag, maar ik kan het niet meer goed beredeneren .
Wat bedoel je met reserves op spaarrekeningen?
  vrijdag 6 maart 2009 @ 02:00:07 #268
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_66753001
Ja dat vraag ik me ook af. De banken maken van elk klein beetje geld dat ze krijgen van klanten een helenoel geld om het zo te zeggen. Virtueel geld en dat mogen ze ook wettelijk enzo. Hoe kan zo'n systeem dan ooit klappen en de banken tegen een muur lopen tenzij ze allemaal gebroederlijk zwijgen hoeveel vritueel geld ze hebben. Tenzij er een klokkenluider is?

Niet dat ik tegen het klokkenluiden ben, ik probeer het nogsteeds te begrijpen. Volgens mijhebben greenspan toen zelf aan de klok getrokken om een crisis te veroorzaken?
pi_66754946
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 00:43 schreef MacorgaZ het volgende:
Vraagje:
ga een "money as debt" kijken. het idee is dat voor elke dollar aan spaargeld op een bank er zeg, 8 dollar uitgeleend mag worden door die bank.

money as debt, ondertiteld
pi_66769409
quote:
Vijf vragen over de AEX-index
AMSTERDAM (AFN) - De AEX-hoofdgraadmeter van de beurs in Amsterdam zakte vrijdag voor het eerst sinds medio 1995 onder de grens van 200 punten. Hieronder volgens vijf vragen over ’s lands belangrijkste beursindex.

Wat is de AEX-index?
De AEX (Amsterdam Exchange Index) is de belangrijkste graadmeter van de effectenbeurs in Amsterdam. Het gewogen gemiddelde van de 25 meest verhandelde fondsen geeft een beeld van de koersontwikkelingen op het Damrak, en daarmee ook van de Nederlandse economie.

Hoe wordt de AEX samengesteld?
Bij de samenstelling van de AEX is de handelsomzet bepalend. Die wordt bepaald door het gemiddelde aantal verhandelde aandelen (volume) te vermenigvuldigen met de koers. Voor de weging van individuele aandelen is vooral de marktwaarde doorslaggevend.

Sinds wanneer bestaat de AEX?
De AEX bestaat sinds maart 1983, al heette de hoofdgraadmeter toen nog de EOE-index. De eerste hoofdfondsen waren onder meer Hoogovens, Gist-Brocades, Nedlloyd en KLM. De beginstand werd vastgesteld op 100 punten. Omgerekend naar de euro, die in 1999 op de beurs werd ingevoerd, is dat 45,38 punten.

Wat zegt de AEX over de economie?
Critici menen dat de samenstelling van de AEX geen goed beeld oplevert van de Nederlandse economie. Sommige belangrijke sectoren zijn niet of nauwelijks vertegenwoordigd, zoals onderwijs en zorg, maar ook de middenstand: de bakker en slager om de hoek. Ook zijn in de index bedrijven opgenomen die weinig binding hebben met de Nederlandse economie, bijvoorbeeld het Indiaas-Franse staalconcern ArcelorMittal. Omgekeerd geldt dat zwaargewicht Shell vooral buiten Nederland actief is. Wel heeft de AEX een voorspellende waarde en loopt de index vooruit op wat de economie gaat doen. Daarnaast is de AEX een graadmeter van vertrouwen.

Tot hoe laag kan de AEX zakken?
Vrijwel elke bodem die tot dusver door analisten is aangegeven, is doorbroken. Een stand van nul is zeer onwaarschijnlijk omdat dan alle AEX-fondsen, waaronder zwaargewichten als Shell en Unilever, niets meer waard zouden zijn. Tot dusver lag het dieptepunt van de AEX op 69,14 punten. Die stand werd bereikt op 10 november 1987, kort na de beurskrach drie weken daarvoor die bekend is komen te staan als ’Zwarte Maandag’.
Bron
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_66935997
The Crisis of Credit Visualized
Hier kun je een (Engelstalig) filmpje kijken die het allemaal voor je uitlegt.

Mocht dat nog relevant zijn...
It's funny
But not ha-ha funny.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 19:09:12 #272
227667 Man-E-Faces
One too many
pi_67247714
Ik had hier een vraag gepost, en die werd al na een paar antwoorden gelijk dichtgegooid Ik had toch nog een paarvragen.

1. Wat is het probleem nu met de Nederlandse economie, waaarom heeft overheid zoveel tijd nodig om met een plan te komen (zal wel allemaal op de burger afgeschoven worden maargoed)?
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 02:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
Even kort, want ik gooi hem wel dicht als ik zo ga slapen, deze vraag is al zeer vaak voorbij gekomen op AEX.

De Nederlandse economie heeft geen probleem, die is behoorlijk gezond (afgezien dan van woningmarkt), de overheid heeft enkel een probleem met haar eigen financiën. De overheid heeft in 2008 zeer veel geld uitgegeven en dus moet er bezuinigd worden, de PvdA wil dat 3 jaar uitstellen, CDA 2 jaar, daar zit nu ongeveer het dispuut in, beide partijen willen namelijk electoraal scoren met de verkiezingen eind 2010.

De crisis is veroorzaakt door onverantwoord monetair en fiscaal beleid in de VS en deels ook in Europa maar wel in mindere mate. Daardoor is een bubbel opgeblazen in de vorm van onder andere huizenprijzen, die lopen nu leeg met als gevolg dat hedgefunds, banken en verzekeraars die hebben geinvesteerd in die bubbel en derivaten gerelateerd daaraan nu zware klappen krijgen.
Ahh. Dus het probleem waar Balkie en Bos over praten en nu willen afschuiven op de burgers is de "staatsschuld". Omdat zij in 2008 ontzettend veel geld hebben uitgegeven als land? (en de banken uitkoop, OV, Irak en afghanistan-steun en bonussen dragen daar aan bij natuurlijk)

Maw. er is nu zoveel leed (gedwongen ontslagen, bezuinigingen die de kleinsten het meest voelen omdat alles doorwerkt, kosten worden doorgeschoven) onder de burgers omdat Nederland zoveel geld heeft verspild > "staatsschuld per hoofd" ??

is de economie dan echt gezond of 'nog niet kritiek'?

[ Bericht 1% gewijzigd door Man-E-Faces op 20-03-2009 19:30:35 ]
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
  vrijdag 20 maart 2009 @ 19:59:23 #273
227667 Man-E-Faces
One too many
pi_67249287
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:54 schreef Nero22 het volgende:
The Crisis of Credit Visualized
Hier kun je een (Engelstalig) filmpje kijken die het allemaal voor je uitlegt.

Mocht dat nog relevant zijn...
Ik snap het nog niet helemaal. Het zijn toch niet alleen de sub-prime hypotheken die de schuld van de crisis dragen? De Amerikaanse overheid heeft zich toch ook in de schulden gewerkt door oorlogje spelen in het midden-oosten? En er is toch wel 1 winnaar, namelijk Greenspan en Bernanke, De FED dus die al papiergeld het geld ter beschikking stellen voor de huizenmarkt en de oorlogen in ruil voor rente, wat wordt betaald door burgers middels belasting?

En was Bush niet degene die de banken opdroeg niet teveel te discrimineren betreft het geven van hypotheken? is de crisis dus allemaal gepland?
pi_67249817
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 19:59 schreef Man-E-Faces het volgende:

[..]

Ik snap het nog niet helemaal. Het zijn toch niet alleen de sub-prime hypotheken die de schuld van de crisis dragen? De Amerikaanse overheid heeft zich toch ook in de schulden gewerkt door oorlogje spelen in het midden-oosten? En er is toch wel 1 winnaar, namelijk Greenspan en Bernanke, De FED dus die al papiergeld het geld ter beschikking stellen voor de huizenmarkt en de oorlogen in ruil voor rente, wat wordt betaald door burgers middels belasting?

En was Bush niet degene die de banken opdroeg niet teveel te discrimineren betreft het geven van hypotheken? is de crisis dus allemaal gepland?
De grootste schuld zit wel degelijk in de 'bagger' hypotheken die verwikkeld zaten in die CDO's en MBS. Die oorlog in het midden oosten heeft er verder niks mee te maken. En het was niet bush die die maat regel trof, het is een wet die sinds 77' al bestaat en sinds dien veel veranderingen zijn doorgegaan ( met name in de tijd van clinton. )
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 21:29:26 #275
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_67252725
Er is een verschil tussen krediet-crisis (veroorzaakt door de sub-standaard hypotheken), en de economische crisis. De economische crisis is wel degelijk opgebouwd uit de krediet-crisis + de staatsschuld

toch?
  vrijdag 20 maart 2009 @ 21:59:47 #276
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67254177
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 20:15 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

De grootste schuld zit wel degelijk in de 'bagger' hypotheken die verwikkeld zaten in die CDO's en MBS. \
Ja en nee.... ik denk eerder dat de FED of de verregaande hefboomwerking van banken die een probleem zijn.
Met een ratio van 1:15 (US) of 1:30 (EU) roep je ook wel wat rampspoed over je af.
Een tegenvaller kan gebeuren.... de US hypo tokkie CDO market was nog te bevatten... de FED heeft 1,5 jr geleden de fout gemaakt door de rente in een recordtijd de verhogen. Om hun eigen munt te beschermen. En door die fall-out zijn er de eerste problemen ontstaan (puur en alleen op de huizenmarkt). Toen de FED het tij wilde keren met renteverlagingen was het al te laat... de balanswaardering/rekening van de banken sprongen letterlijk kapot waardoor het is doorgeslagen naar de reële wereldeconomie.

Maar fundamenteel zitten de banken sowieso fout. Door te ver door te groeien binnen landsgrenzen zonder dekkingsgraad (BNP). Banken waren te hongerig naar kapitaal.
Kleine gezonde lokale opererende banken zijn nu indirect besmet vanwege de reële economie. Dat is in mijn optiek een systeemcrisis... je doet het goed en gezond en toch zit je fout.

[ Bericht 7% gewijzigd door Drugshond op 20-03-2009 22:04:57 ]
  vrijdag 20 maart 2009 @ 22:02:17 #277
227667 Man-E-Faces
One too many
pi_67254286
- formuleer je punt normaal of post niet, thanx -

[ Bericht 74% gewijzigd door PietjePuk007 op 20-03-2009 22:51:07 ]
pi_67254659
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 21:59 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ja en nee.... ik denk eerder dat de FED of de verregaande hefboomwerking van banken die een probleem zijn.
Met een ratio van 1:15 (US) of 1:30 (EU) roep je ook wel wat rampspoed over je af.
Een tegenvaller kan gebeuren.... de US hypo tokkie CDO market was nog te bevatten... de FED heeft 1,5 jr geleden de fout gemaakt door de rente in een recordtijd de verhogen. Om hun eigen munt te beschermen. En door die fall-out zijn er de eerste problemen ontstaan (puur en alleen op de huizenmarkt). Toen de FED het tij wilde keren met renteverlagingen was het al te laat... de balanswaardering/rekening van de banken sprongen letterlijk kapot waardoor het is doorgeslagen naar de reële wereldeconomie.

Maar fundamenteel zitten de banken sowieso fout. Door te ver door te groeien binnen landsgrenzen zonder dekkingsgraad (BNP). Banken waren te hongerig naar kapitaal.
Kleine gezonde lokale opererende banken zijn nu indirect besmet vanwege de reële economie. Dat is in mijn optiek een systeemcrisis... je doet het goed en gezond en toch zit je fout.
Het ene sluit het andere niet uit. Als die wetten zoals de CRA volledig niet bestonden was het gevolg niet zo erg geweest door die rente verhogingen, komt nog een keer bij dat de rente verlagingen natuurlijk ook geholpen aan deze miseré. In de end is het een mixture van alles wat het om zeep heeft geholpen, het 1 heeft het andere alleen maar versterkt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 22:52:36 #279
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67256325
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 22:09 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het ene sluit het andere niet uit. Als die wetten zoals de CRA volledig niet bestonden was het gevolg niet zo erg geweest door die rente verhogingen, komt nog een keer bij dat de rente verlagingen natuurlijk ook geholpen aan deze miseré. In de end is het een mixture van alles wat het om zeep heeft geholpen, het 1 heeft het andere alleen maar versterkt.
Ja tot op zekere hoogte.... op dat moment was een huizenbezit een soort van belegging/begrip geworden,
http://video.google.com/videoplay?docid=-2757699799528285056
@ thx to dago.
pi_67406474
ff rustig doorlezen
  zondag 29 maart 2009 @ 23:24:27 #281
227667 Man-E-Faces
One too many
pi_67533424
Ik heb een vraagje. Als je als persoon zo'n lening aangaat voor een huis. Dat betekent dus dat je met het "schuld als geld-principe" meedoet. De verstrekker geeft jou namelijk 'nu' de mogelijkheid iets groots 'aantekopen' terwijl er maar een deel van het aankoopbedrag in den beginne aanwezig zal zijn. De banken gaan ervanuit dat het verschuldigde bedrag gegarandeerd terugbetaald wordt zelfs met rente door de lener.
De banken krijgen nu de mogelijkheid middels dit papiertje met jouw handtekening erop (en middels voorrechten) te mogen zeggen dat ze eigenlijk nog meer geld in bezit hebben dan werkelijk het geval. Want dat 'geld' moet via afbetaling nog geschieden via de lener over meerdere jaren.

Betekent dit nu ook, dat de bank ervanuit gaat dat jij weet dat jij dan met deze hypotheek, eigenlijk investeert in de hypotheker/bank omdat hij/zij er weer mee gaat investeren in andere zaken/dat je dus gokt? Want als de hypotheker er een zooi van maakt. Verlies jij je huis omdat die nog niet was afbetaald.

In hoeverre heb ik het allemaal begrepen?
pi_67612765
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 08:54 schreef simmu het volgende:

[..]

ga een "money as debt" kijken. het idee is dat voor elke dollar aan spaargeld op een bank er zeg, 8 dollar uitgeleend mag worden door die bank.

money as debt, ondertiteld
In een ander topic ook al gepost, maar kennelijk is dit misverstand hardnekkig. Voornamelijk door money as debt...

Banken lenen niet meer geld uit dan ze hebben binnengekregen; voor iedere euro die ze uitlenen moeten ze een euro aan spaargeld binnenhalen (of via obligaties etc). Ze mogen die euro spaargeld dan alleen niet helemaal uitlenen (dat zegt Money as Debt ook), maar moeten ze een fractie achterhouden (ivm opeisbaarheid van spaargeld). Wat het misverstand is waar veel mensen mee lopen na Money as Debt is dat de bank voor iedere euro spaargeld tien euros mag uitlenen. Dit is niet het geval, de bank mag van iedere euro spaargeld een fractie uitlenen.

De geldcreatie komt voort uit het feit dat de bank een euro spaargeld ophaalt, die uitleent aan een bedrijf, wat het als salaris aan een werknemer betaalt, die de euro spaart bij de bank, die na achterhouden van zeg 10% weer ¤0.90 uitleent aan een bedrijf, wat het aan een werknemer betaalt, enz. enz. Kortom, geldcreatie door het meerdere keren uitlenen van "dezelfde" euro, niet door het uitlenen van "niet-bestaande" euros

[ Bericht 0% gewijzigd door Waterhouse op 01-04-2009 15:00:41 ]
pi_67818351
oh, je hoort mij niet zeggen dat dat filmpje heilig is en alles helemaal uitlegt hoor. net zomin als dat ik claim dat ik helemaal precies weet wat er steeds aan de hand is en net zomin als dat ik opinieartikelen als waarheid aanneem. het lezen en kijken van verschillende artikelen en films geeft echter wel een redelijk beeld van de situatie.

hier een stukje van mish over het onderwerp dan
  woensdag 8 april 2009 @ 23:36:16 #285
227667 Man-E-Faces
One too many
pi_67848870
quote:
Op woensdag 1 april 2009 14:49 schreef Waterhouse het volgende:

De geldcreatie komt voort uit het feit dat de bank een euro spaargeld ophaalt, die uitleent aan een bedrijf, wat het als salaris aan een werknemer betaalt, die de euro spaart bij de bank, die na achterhouden van zeg 10% weer ¤0.90 uitleent aan een bedrijf, wat het aan een werknemer betaalt, enz. enz. Kortom, geldcreatie door het meerdere keren uitlenen van "dezelfde" euro, niet door het uitlenen van "niet-bestaande" euros
Huh wat is het verschil?
pi_67921026
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:36 schreef Man-E-Faces het volgende:

[..]

Huh wat is het verschil?
Het idee wat veel mensen hebben na money-as-debt is dat als een bank 100 euro spaargeld binnenhaalt deze 900 euro mag uitlenen. Het idee is echter dat een bank bij 100 euro opgehaald spaargeld maar 10 euro daarvan hoeft aan te houden en de overige 90 mag uitlenen. Wat ik bedoelde met "niet-bestaande" euros is de 900 euro die bijgedrukt moeten worden (de bank heeft deze immers niet). Met de "dezelfde" euros bedoel ik de 90 euro die de bank weer uitleent, daarna binnenkrijgt als spaargeld en dan weer uitleent (in de verhouding 1:9).

Iemand heeft de volgende link al eens gepost, maar ik herhaal hem maar even:

Hierin laten ze explicieter zien wat er op de balans van de bank gebeurd en dat is wat duidelijker (als je een beetje weet hoe een balans werkt)
  zaterdag 11 april 2009 @ 23:29:09 #287
251915 stoopmans
FOK! Muziek ruled!
pi_67937873
FOK! die hele kredietcrisis!! Geld dat opeens in rook opgaat?! Beursen en die shit die 'em HELEMAAL spacen!! Allemaal Amerika's schuld.Allemaal maar scheinheilig huizen gaan kopen die je helemaal niet kan betalen!! En dan ook nog de werknemers van banken, die net geld hebben gekregen om weer overeind te komen, BONUSSEN WEGGEVEN!! BONUSSEN!!! OMG!! Echt die hele fokking crisis slaat nergens op!
Music lover!
Rock en Rap zijn die shit
pi_68094330
Even een vraagje he.

Banken komen geld tekort zeggen ze toch de hele tijd :S
Naar mijn idee heb je toch maar 2 soorten geld?
Namelijk het geld in papier, en het geld in nummers?

Ik bedoel je kan allemaal wel zeuren dat geld aanmaken inflatie veroorzaakt.
Maar verdomme, het geld waar wij op rekenen is er toch gewoon niet?
Waarom kan dat dan niet bij gedrukt worden zodat iedereen weer heeft wat hij moet hebben?

Kan er niet gewoon geld bij gedrukt worden, voor het geld dat we eigenlijk in nummers al zouden moeten hebben? Ik bedoel, als blijkt dat dadelijk iedereen minder geld heeft dan dat hij of zij dacht, dan zal dat toch voor deflatie zorgen. Ineens zal geld dan veel meer waard worden omdat iedereen er minder van heeft.
Waarom drukken ze dan niet gewoon bij nu, voor wat er te kort is?

[ Bericht 8% gewijzigd door Paperclip62 op 17-04-2009 10:47:52 ]
  vrijdag 24 april 2009 @ 17:03:06 #289
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68342232
part 2
part 1

Argentine, 3 crisis, always the same, privatisation and the losses are "socialized" (burger vangt het op). Holes of funny money are be filled with real money. Plan A plan B plan C > global war as in the 30's
pi_70150654
Heeft er al iemand aan gedacht om de kluis van de paus even te chekken?

Ik vermoed ernstig dat het geldhoopje dat iedereen kwijt schijnt te zijn daar ligt.....
i reserve the right to do as i damnwell please.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 01:04:16 #292
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_70277325
Weet iemand waarom Bos geen voorwaarden heeft kunnen stellen aan de banken mbt. de bonussen, voordat hij steun toezei aan hen?
pi_71126830
Swine Flu Planned Depopulation - Journalist Jane Bürgermeister has filed criminal charges with the FBI against the World Health Organization (WHO

Events happening faster and faster connect the dots. . . . . . . .

http://www.godlikeproductions.com/forum1/message842448/pg1
pi_71140679
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 01:04 schreef Schenkstroop het volgende:
Weet iemand waarom Bos geen voorwaarden heeft kunnen stellen aan de banken mbt. de bonussen, voordat hij steun toezei aan hen?
Omdat arbeidsvoorwaarden die reeds zijn aangegaan met mensen niet zomaar gewijzigd kunnen worden. Kan alleen met nieuw aan te stellen personeel.

Ten tweede zijn bonussen niet per definitie fout. Bij verscheidene functies in het bankwezen zijn bonussen een wezenlijk bestanddeel van iemands inkomen (net als bijvoorbeeld de autoverkoper).

Bovendien, als iemand een deal weet te sluiten wat 1 miljoen voor de bank opleverd, wat is er dan mis die man 10.000 bonus te geven ?

De controle op de acties van personeel en management schoot tekort, dat moge duidelijk zijn. Maar dat betekent nog niet dat het bonussysteem per definitie fout is.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_71233717
quote:
Weer dat geneuzel over die bonussen. Slechts een druppel op een gloeiende plaat...
pi_71237905
quote:
Omdat hij daar geen voorwaarden aan gesteld heeft tijdens het verlenen van de steun. Gelul over arbeidsvoorwaarden is onzin, Bos had gewoon met de vuist op tafel moet slaan als hij op dat front wat had willen bereiken, maar heeft het laten varen omdat hij het kennelijk te lastig vond, het is dus geen kwestie van kunnen of niet kunnen maar van willen.
pi_71240854
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 01:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Omdat hij daar geen voorwaarden aan gesteld heeft tijdens het verlenen van de steun. Gelul over arbeidsvoorwaarden is onzin, Bos had gewoon met de vuist op tafel moet slaan als hij op dat front wat had willen bereiken, maar heeft het laten varen omdat hij het kennelijk te lastig vond, het is dus geen kwestie van kunnen of niet kunnen maar van willen.
Of het is niet zo belangrijk als sommigen denken.
pi_71335908
Welk percentage van het geld dat wij naar banken brengen wordt nu eigenlijk uitgeleend ?
pi_71352305
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 23:09 schreef vanwelleer het volgende:
Heeft er al iemand aan gedacht om de kluis van de paus even te chekken?

Ik vermoed ernstig dat het geldhoopje dat iedereen kwijt schijnt te zijn daar ligt.....
ik wist het.

ROME - Dat door de huidige bankencrisis miljarden euro's verdwijnen, betekent volgens paus Benedictus 'niets'.

De financiële crisis toont volgens hem 'de futiliteit van geld en ambitie' aan. ''Hij die alleen bouwt op zichtbare en tastbare zaken als succes, carrière en geld, bouwt zijn huis op zand,'' zei de paus tegen een bijeenkomst van bisschoppen.

''Al die zaken die echt lijken, zijn in werkelijkheid onbelangrijk.
pi_71352434
VATICAN CITY (Reuters) - Pope Benedict called on Tuesday for a "world political authority" to manage the global economy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')