abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62012075
En sja... -9.17% in het rood bij de Nasdaq is ook aardig wat!

Dan is momenteel wat nu gaande is niet klein iig...
pi_62012113
quote:
Op maandag 29 september 2008 23:09 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Dat klopt maar de ratio is in de praktijk veeeeel hoger (20:1 to wel 30:1) dat wil zeggen dat elke 100 euro tussen de 20 en 30 maal wordt uitgeleend.
Als je dan een huisje omtikt is de potentiele sneeuwbal gigantisch en dat is wat er gebeurt. Op zich valt, wat er tot nu toe gebeurt nog mee.
Met een reddingplan en flink wat de andere kant opkijken zullen de gevolgen wel niet veel erger worden nu. Tijdelijk natuurlijk; op te lossen is het allemaal allang niet meer. Maar goed, das het mooie, gewoon negeren en we hebben er geen last van. Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Persoonlijk denk ik dat de echte instorting volgt op het moment dat de olie op is. Maar goed, das weer een ander verhaal.
Big dick.
pi_62012130
quote:
Op maandag 29 september 2008 22:07 schreef Cahir het volgende:
Amerika heeft mensen die een hypotheek niet konden betalen toch een hypotheek gegeven. Nu is er een tekort aan geld.

Zo, de hele crisis in 2 zinnen.
  maandag 29 september 2008 @ 23:14:52 #79
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_62012134
quote:
Op maandag 29 september 2008 22:10 schreef Gordon_Shumway het volgende:

[..]

Banken lenen altijd meer uit dan dat ze altijd echt 'in kas' hebben. Maar door allemaal financieel gezeik komen er nu veel meer mensen hun geld terughalen bij de banken, waardoor ze geld tekort komen.

Dat is het enige dat ik een beetje begrijp
De grootste oorzaak was gewoon het lenen van geld aan mensen die dat niet terug kunnen betalen. Het betrof hypotheken, waardoor de bank altijd nog een onderpand heeft, maar de huizenmarkt is ook ingestort dus je krijgt EN het geld van de hypotheek niet meer terug en het huis wat je als bank dan nog kon verkopen is waardeloos. Als klap op de vuurpijl zijn deze hypotheken nog in verschillende risicocategorieen gebundeld, en doorverkocht aan andere banken. Je koopt als bank dus een leuk pakketje uitstaande schulden en die krijgen een bepaalde waarde in de boeken die van geen kanten blijkt te kloppen.

Tenminste, zo zie ik het De grootste moeilijkheid is volgens mij het weten waar kettingreactie is begonnen en wat de causale verbanden zijn.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_62012164
is het niet ook een goed plan om de beurs te sluiten en iedereen even te laten relaxen een tijdje ? die lui op de beursvloer zijn nou eenmaal ook niet bepaald de stabielste toch ?
underground forever baby
pi_62012180
Nou, ze konden 2 dingen doen:

1. 700$ Miljard Dollar dr in pompen. Alle slechte hypotheken overnemen. De Amerikaanse belasting-betaler moet extra betalen en iedereen heeft nu een hypotheek-verplichting aan de Overheid. Die zorgt voor een lage, stabiele rente zodat iedereen z'n hypotheek nog gewoon kan betalen, en wanneer de Hypotheken weer wat waard worden, kan je ze verkopen met winst. Alleen, dit plan doet niets voor de bron van het probleem, de dalende huizenprijzen. De banken kunnen wel weer gewoon geld aan elkaar uitlenen.

Ohja, wat hier nog bijkomt is dat de dollar weer minder waard word door inflatie, plus de lage rente is super-inflatie. Als ze de rente omhoog doen word de groei getemperd en uhmm. Als de dollar te weinig waard word moet je "De Dag dat de dollar valt" lezen.

2. Niet 700$ Miljard dr in pompen. Alle slechte hypotheken zorgen ervoor dat alle banken die dom hebben gehandeld failliet gaan. Erg veel verlies van banen bedrijven enz. Dit heet een recessie. De up-side hiervan is dat het een gigantische correctie is waardoor de volgende jaren weer erg positief kunnen worden. Alle giftige en slechte bedrijven zijn weg, de gezonde blijven over en hebben ineens ontzettend veel ruimte om te groeien! Alleen wat dit doet met de huizenrijzen weet ik ook niet echt.

Dit is een beetje wat ik denk. Als iemand het beter weet, meteen zeggen

[ Bericht 10% gewijzigd door Jamiroquai op 29-09-2008 23:23:53 ]
pi_62012403
eenschh

maar makkelijk gezegt vanaf de zijlijn
pi_62012485
quote:
Op maandag 29 september 2008 22:06 schreef Rekkie het volgende:
Banken hebben geld tekort, overheden (belastingbetalers) gaan het geld aanvullen
Pff, mijn bank (Rabobank Roosendaal- Woensdrecht) heeft geld over, die zijn momenteel spaarders aan 't afhouden omdat ze het geld niet kunnen investeren zo 1-2-3
  maandag 29 september 2008 @ 23:26:57 #84
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_62012538
even makkelijk rekenen:

400 miljoen amerikanen. 75% huiseigenaar, 30 % subprime?? is 100 miljoen die de hypotheek niet kunnen betalen

700 miljard injectie is netto dus 7000 $ per kansloze amerikaan? en dat moet de kredietcirsis stoppen???
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_62012606
quote:
Op maandag 29 september 2008 22:54 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Normale landen niet, de VS echter wel

Sinds de Fed (De Amerikaanse centrale bank waarvan veel mensen denken dat het een overheidsinstituut is maar gewoon een commerciele samenwerking is tussen commerciele banken), nou ja, sinds die FED heeft bedwongen dat geld niet meer gedekt hoeft te zijn door goud (en goud trouwens ook niet, maar das een ander verhaal), nou ja, sinds die FED dat heeft bedwongen kunnen ze zoveel geld bijdrukken als ze willen. De inflatioe die daardoor ontstaat wordt getemperd door het feit dat er 1. al zo vreselijk veel dollars in omloop zijn en 2. de dollar de wereldmunt is geworden (klassiek gevalletje van fraude, maar das weer een ander verhaal).

Aangezien de wereld in dollar handelt is diezelfde wereld erbij gebaat om de dollar op peil te houden. De Japanse, Chinese en Europese centrale banken doen dan ook om de haverklap steunaankopen, wat in principe inhoudt dat geld dat redelijk gedekt is ( ik zeg redelijk omdat de Euro ook een grote luchtbel is, weer een ander verhaal), nou goed, dat geld dus, wordt omgeruild in graties bijgeprintte Amerikaanse Dollars.

De huidige crisis komt eigenlijk doordat niemand meer de andere kant op kan kijken. De grootste luchtbel in de geschiedenis heeft eindelijk diegenen bereikt die er echt last van hebben; Jan Modaal, ofwel Joe Sixpack aan de andere kant van de plas. De Amerikaanse huizenprijzen zijn de afgelopen 10 jaar zo snel gestegen, dat mensen hypotheken kregen op basis van de verwachtte stijging van de waarde van hun huis. Tevens werden er daar hypotheken verkocht zoals in Nederland aandelen werden geleast. Zo konden mensen die het eigenlijk niet konden betalen toch nog een leuk huisje kopen.

En toen, op een mooie dag ergens vorig jaar, begonnen de Amerikaanse huizenprijzen ineens te dalen. Mensen konden opeens hun hypotheek niet meer betalen, en hun te duur gekochtte huizen raakten ze aan de straatstenen niet meer kwijt. Diezelfde huizen waren het onderpand voor hun veel te dure hypotheek, waardoor de banken aan wie de huizen vervielen veel minder terugkregen voor het huis dan waarvoor de hypotheek was aangegaan. En daar begonnen de problemen; deze verliezen waren namelijk niet meer te verdoezelen in hun jaarcijfers.

Het vervelende voor andere (Europese) banken is dat de zogenaamde 'slechte leningen' (de hypotheken die Amerikanen kregen op basis van lucht), die leningen zijn door de banken die ze uitgaven gebundeld en doorverkocht aan alle banken wereldwijd. Deze leningpakketen kregen van de Amerikaanse kreditbeoordelaar (Standard en Poor's, mijna inziens de grootste criminelen in deze hele affaire), het label Triple AAA, oftewel, de beste rating die een lening kan hebben, met zekerheid tot terugbetaling zeg maar. Banken wereldwijd trapten daarin en zitten nu met waardeloze investeringen die ze 1 op 1 kunnen afschrijven. Zo heeft de Amerikaanse hypotheekcrisis wereldwijd invloed, want het geld wat in 1 klap is verdwenen moet ergens vandaan komen.

Je zou denken dat de VS heeft geleerd van deze affaire, maar niets in minder waar. De 700 miljard die ze willen gebruiken om het bancaire stelsel overeind te houden, dat geld, dat hebben ze helemaal niet. Zet de dollarpersen maar weer aan, de rest van de wereld betaalt wel
Verhaal hierboven is een leuke beschrijving natuurlijk..en jammer genoeg ook nog waar. Pikant detail wat nog niet vermeld word is dat de man(vriend Henry) die die 700 miljard zou moeten gaan hosten oud CEO is van de bank die nadat ze recent aan hun 25000 medewerkers gem 650K bonussen (uitschiters naar de top van 50 mil)hebben gegeven (in een jaar tijd) de inleiding van de crisis is geweest in de states. Namelijk bij Goldman Sachs. Oftewel.. De top heeft zichzelf helemaal kapot betaald met geld dat de bank simpelweg eigenlijk niet had. Vervolgens is deze top nu ontslagen.. Maar waar moet dadelijk dat geld vandaan komen? Van de overige bedrijven waar deze zelfde top inzit met het geld dat ze dus hebben verdient met hun bonussen. En wat gebeurt er met dat geld? Daar krijgen ze rente op. Tel uit je winst Die gasten zijn zo slim en de massa is zo dom..daar maken ze gewoon prima gebruik van en ergens kan ik het ze niet eens meer kwalijk nemen want wat trappen er toch veel mensen in..
Hinc lucem et pocula sacra
pi_62012664
quote:
Op maandag 29 september 2008 22:26 schreef HPoi het volgende:
100% tot 20.000. Alles daarboven kan je beter in je sok douwen.
Of bij andere banken stallen. Er zijn zat banken tegenwoordig die een uitstekende spaarrente bieden en allemaal onder die garantie vallen (en die garantie geldt dus persoon per bank).
pi_62012894
Gaan wij als normale mensen hier ook iets van merken? Of wordt mijn stufi gewoon doorbetaald en zie ik alleen de komende weken RTL Z in paniek?
pi_62013123
quote:
Op maandag 29 september 2008 23:37 schreef -Beer- het volgende:
Gaan wij als normale mensen hier ook iets van merken? Of wordt mijn stufi gewoon doorbetaald en zie ik alleen de komende weken RTL Z in paniek?
Das de hamvraag. Een recessie is waarschjnlijk, een depressie wellicht ook. Of je daar wat van merkt? Zeker wel.

De vraag is of bankiers en politici erin slagen om deze crisis snel te downplayen. Move along, nothing to see here. Slagen ze daarin, dan keert het vertrouwen terug en gaat de bubbel weer opblazen. Slagen ze er niet in om iedereen te foppen, ja, dan komen er problemen. De gevolgen van die problemen zijn voor niemand nog te overzien, maar leuker wordt het er dan niet op.
Big dick.
  maandag 29 september 2008 @ 23:45:21 #89
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_62013125
ik snap het niet.. wat is nu precies het probleem van deze crisis? Waarom is deze crisis erger dan die van bijv. 1987? Die "zwarte maandag" sprongen nogal wat handelaren op wallstreet uit hun vensters, Lubbers predikte hel en verdoemenis etc etc.
Wat maakt deze crisis nu ingrijpender
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_62013174
quote:
Op maandag 29 september 2008 23:45 schreef teamlead het volgende:
ik snap het niet.. wat is nu precies het probleem van deze crisis? Waarom is deze crisis erger dan die van bijv. 1987? Die "zwarte maandag" sprongen nogal wat handelaren op wallstreet uit hun vensters, Lubbers predikte hel en verdoemenis etc etc.
internet en de post-fortuynse gewoonte van mensen om volledig te freaken bij elke scheet ?
underground forever baby
  maandag 29 september 2008 @ 23:48:13 #91
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_62013207
quote:
Op maandag 29 september 2008 23:46 schreef Laton het volgende:

[..]

internet en de post-fortuynse gewoonte van mensen om volledig te freaken bij elke scheet ?
ah gelukkig.. ik was al even bang dat ik iets fundamenteels gemist had

storm, glas water.. en just moving along..
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_62013308
quote:
Op maandag 29 september 2008 23:45 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Das de hamvraag. Een recessie is waarschjnlijk, een depressie wellicht ook. Of je daar wat van merkt? Zeker wel.

De vraag is of bankiers en politici erin slagen om deze crisis snel te downplayen. Move along, nothing to see here. Slagen ze daarin, dan keert het vertrouwen terug en gaat de bubbel weer opblazen. Slagen ze er niet in om iedereen te foppen, ja, dan komen er problemen. De gevolgen van die problemen zijn voor niemand nog te overzien, maar leuker wordt het er dan niet op.
Ok, ik kan me voorstellen dat dat in Europa misschien nog wel moet lukken maar is Amerika onderhand niet failliet? De VS overheid kan toch niet banken financieel blijven bijschieten?
pi_62013320
quote:
Op maandag 29 september 2008 23:15 schreef Laton het volgende:
is het niet ook een goed plan om de beurs te sluiten en iedereen even te laten relaxen een tijdje ? die lui op de beursvloer zijn nou eenmaal ook niet bepaald de stabielste toch ?
Zoals ik eerder al aangaf, dit systeem drijft op het doorgeven van geld. Stop je daar (gedeeltelijk) mee dan raak je in de problemen, precies de problemen die we nu dus hebben.

Sluit je de beurzen dan wordt het heel heel erg rustig, lijkt handig maar je remt daarmee alle vooruitgang. Bedrijven zullen dan op eigen fondsen moeten terugvallen voor investeringen en die fondsen zijn niks waard omdat ze gebaseerd zijn op een koers die er niet is omdat de beurzen gesloten zijn.
pi_62013323
quote:
Op maandag 29 september 2008 23:48 schreef teamlead het volgende:

[..]

ah gelukkig.. ik was al even bang dat ik iets fundamenteels gemist had

storm, glas water.. en just moving along..
underground forever baby
  maandag 29 september 2008 @ 23:56:22 #95
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_62013450
hoe groot is de kans overigens dat we geconfronteerd gaan worden met een mega-inflatie? (niveau vooroorlogs Duitsland, Zimbabwe etc)
pi_62013510
quote:
Op maandag 29 september 2008 23:56 schreef teamlead het volgende:
hoe groot is de kans overigens dat we geconfronteerd gaan worden met een mega-inflatie? (niveau vooroorlogs Duitsland, Zimbabwe etc)
Ligt eraan of de ECB geld blijft bijdrukken.

OT: extreem klein.
pi_62013582
Wel een mooie kans voor de Euro om zich te profileren als wereldwijd hoofd-betaalmiddel ipv de Dollar
pi_62013670
quote:
Op maandag 29 september 2008 22:23 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Bos heeft samen met de Belgische minister er geld in gestoken, ze zijn iig tijdelijk gered van de ondergang maar wat de aandelenkoers gaat doen is onduidelijk. De landen krijgen een "belang" en dus "verwaterd" het belang van de normale aandeelhouders.
Hoax.. Bos verklaarde nog met prinsjesdag dat al zijn centjes op waren.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_62013772
Handig topic dit, ik snap het nu ook wat beter

Wel nog een vraagje:
quote:
Op maandag 29 september 2008 23:45 schreef HassieBassie het volgende:
Wát zullen wij daar dan van merken? Hoge inflatie? Duurdere producten? Spaargeld dat verdwijnt? Zijn vooral mensen met hypotheken de lul? Kortom: welke nadelen gaat dit voor de gemiddelde Nederlander opleveren?
pi_62013790
quote:
Op maandag 29 september 2008 23:45 schreef teamlead het volgende:
HassieBassie's verhaal gelezen, die heeft dat uitstekend uitgelegd.
Vooral deze alinea raakt de kern van jouw vraag:
'De huidige crisis komt eigenlijk doordat niemand meer de andere kant op kan kijken. De grootste luchtbel in de geschiedenis heeft eindelijk diegenen bereikt die er echt last van hebben; Jan Modaal, ofwel Joe Sixpack aan de andere kant van de plas. De Amerikaanse huizenprijzen zijn de afgelopen 10 jaar zo snel gestegen, dat mensen hypotheken kregen op basis van de verwachtte stijging van de waarde van hun huis. Tevens werden er daar hypotheken verkocht zoals in Nederland aandelen werden geleast. Zo konden mensen die het eigenlijk niet konden betalen toch nog een leuk huisje kopen.'
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')