Je bent altijd welkom.quote:Op maandag 26 maart 2007 21:03 schreef draaijer het volgende:
[..]
EchtGaaf, tijdje geleden dat ik weer gepost heb. Maar hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Zou dat alleen kunnen door iemand met ¤14.000.000 te betalen?quote:1 Topman krijgt ¤ 14.000.000,Als deze persoon zijn werk niet verstaat, kan het zo zijn dat de banen van zijn 11.229 werknemers in gevaar komen De Numico topman in dit verhaal heeft het bedrijf van de ondergang gered
Zeker. Maar maakt deze persoon kans op een salaristijging van bijv 60% in dezelfde functie in een jaar tijd?quote:Deze persoon krijgt ongetwijfeld salaris verhoging bij goed functioneren etc.
Eens. Deel je met mij echter de opvatting dat beloning echter minder op prestaties is terug te voeren dan bij gewone werknemers?quote:Er zijn meerdere dingen die meespelen dan alleen maar uren n.m.:Risico dat een groot aantal of allemaal van zijn 11.299 werknemers ontslagen moeten worden Afbreuk risico toekomst carriere Verantwoordelijkheid Aantal werkuren Stress Druk etc...
Zeker is het zo als deze persoon zo uniek zou zijn en de banen van duizende mensen weet te redden, dan verdient hij het. Maar is meneer Bennink dan echt de enige die dat zou hebben gekund?quote:Ik ben dus van mening dat zo'n persoon zeker veel meer mag verdienen. Hij heeft tenslotte de banen van duizenden mensen weten te behouden. BRAVO goed voor de medemens en de economie.
Noemde jij niet iemand laatst een onmens?quote:Op dinsdag 27 maart 2007 12:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Een aantal lieden menen zich hier tegoed te moeten doen met onophoudelijk gescheld, geflame en gebash. Laten we daar aub mee ophouden. Ik stel alleen prijs op INHOUDELIJKE reacties.
Persoon in kwestie deed zich te goed door onophoudelijk gescheld en ordinair gebash. Anders kan ik het niet noemen.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 12:32 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Noemde jij niet iemand laatst een onmens?
Je bent mij voor, ik wilde hierop reageren.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 12:34 schreef Steven184 het volgende:
Even repost uit vorige topic
Zeker. Dit soort dingen kun je doen. Maar waar het mij om ging is om middels dit voorbeeldje aan te tonen, dat de arbeidsmarkt op zijn minst dus niet zo geweldig functioneert, toch?quote:Plus natuurlijk het feit dat studenten allemaal extra dingen kunnen doen in die periodes die ze anders niet hoeven te doen. Stage lopen bij Shell ipv Sundays, een jaartje studeren op London School of Economics, een commissie erbij doen of betere keuzevakken kiezen.
Hierin wil ik best wijzen dat studenten wel een beetje eigen verantwoordelijkheid hebben bij een studiekeuze. Natuurlijk kun je voor een studie kunstgeschiedenis of letteren kiezen...Ik vind in dergelijke gevallen dat je dan niet de illusie moet hebben dat je dan zo een hele relevante baan kan vinden...quote:Vooral dat laatste kan helpen. Bij Unilever bijvoorbeeld werken mensen die Duits of Kunstwetenschappen hebben gestudeerd en die niks met die studie doen, maar wel bij Unilever werken. Waarom? Omdat ze de juiste keuzevakken hebben gekozen.
Toch vind ik dat het extra rendement maar zeer beperkt is.......Het is al te vaak maar dringen voor de ECHTE banen.....quote:Zo kan de student zorgen dat ze beter op de arbeidsmarkt komen waardoor bedrijven er meer van profiteren. Dit geeft een stimulans aan de economie en dat heeft dan zelfs niks met het echte doorstuderen te maken.
Ik ben het helemaal met je eens.quote:Op maandag 26 maart 2007 21:10 schreef random_error het volgende:
[..]
Dat is lastig vast te stellen, dat zul je snappen. Daarom gaf ik al aan dat mijn voorbeeld nogal exemplarisch bewijs was. Het zou wel interessante onderzoeksmaterie zijn, voor zover het niet al eens bekeken is.
Dat is waar. Je kan zelf natuurlijk je kansen beinvloeden...Maar een kans is een kans dat m.n. vooral door markt invloeden wordt bepaald, waar je zelf maar zeer beprkte inlvoed op hebt.... Of je stom geluk hebt dus.......Dat vind ik het foute aan het systeem.....quote:Je gaat alleen van dit mogelijke scenario uit? Je ontwikkeling stopt niet als je geen kopstudie doet, je bent zelf verantwoordelijk hoe je omgaat met tegenwind. Zeker van hbo/wo-ers mag je enige zelfredzaamheid verwachten.
In de OP deed ik een oproep. Nogmaal ik vraag je dringen om inhoudelijk te reageren. Je bent verder niet verplicht om mee te posten in een "janktopic" als deze, zoals je hetzelf bestempeld. Dus doe het dan ook niet.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 13:03 schreef Fastmatti het volgende:
Het gejank gaat dus nog een topic door. Als TS nou gewoon eens harder en slimmer zou gaan werken dan zou hij misschien ook wel meer dan 1 Balkende kunnen verdienen.
Je vraagt in je OP om een mening, terwijl de TT toch heel direct stemmingmakerij is. Daarom mijn reactie dat ik denk dat je niet objectief bent, al lijk je dat in de OP wel te willen zijn. Pas de TT dan aan? Dan zou het best interessante discussies kunnen geven...quote:Op dinsdag 27 maart 2007 13:10 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
In de OP deed ik een oproep. Nogmaal ik vraag je dringen om inhoudelijk te reageren. Je bent verder niet verplicht om mee te posten in een "janktopic" als deze, zoals je hetzelf bestempeld. Dus doe het dan ook niet.
Ik begin een discussie en neem stelling in. Die hoeft dus niet objectief te zijn. Kom dus met tegenwerpingen, dan hebben we een discussie..Over een neutrale OP volgen namelijk geen reacties...quote:Op dinsdag 27 maart 2007 13:27 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Je vraagt in je OP om een mening, terwijl de TT toch heel direct stemmingmakerij is. Daarom mijn reactie dat ik denk dat je niet objectief bent, al lijk je dat in de OP wel te willen zijn. Pas de TT dan aan? Dan zou het best interessante discussies kunnen geven...
Daarom stoor ik me ook aan de TT en niet aan de OP. Moeilijk, hè, lezen...quote:Op dinsdag 27 maart 2007 13:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik begin een discussie en neem stelling in. Die hoeft dus niet objectief te zijn. Kom dus met tegenwerpingen, dan hebben we een discussie..Over een neutrale OP volgen namelijk geen reacties...
OK. Maar wat is er niet waar/objectief aan TT dan? Zijn ze soms minder gaan verdienen?quote:Op dinsdag 27 maart 2007 13:32 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Daarom stoor ik me ook aan de TT en niet aan de OP.
De TT van je eigen topic hoeft niet neutraal/objectief te zijn. Sterker nog, het is bevorderlijker voor de discussie om stelling in te nemen in je eigen topic.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 12:58 schreef AlphaOmega het volgende:
Objectieve TT zeg... heel volwassen...
Dat doet er dan ook weer helemaal niet toe. Voor wat betreft de TT, waarom aanvangen met 'Bedrijfsgoddelijken'. Dat alleen al strijkt mij tegen de nekharen in. Bedrijfsgoddelijken had je gewoon kunnen vervangen door 'Topmanagers'. En dan nog even geen gebruik van hoofdletters en het woord 'weer', en je hebt een objectieve titel. Dan had ik ook wel gewoon mijn visie willen posten. Nu niet!quote:Op dinsdag 27 maart 2007 13:34 schreef Daniel1976 het volgende:
Jongen dat had je je school niet moeten verprutsen waardoor je de rest van je leven in een pauper fabriek staat. We krijgen allemaal eerlijk dezelfde kansen om heel rijk te worden hier in nederland.
Als je veranderingsmanagement had gestudeerd en je hebt dan nog eens 20 jaar ervaring en je bent goed dan ben je veel geld waard.
Jij stemt zeker groenlinks?
Tsja, je hóeft niet te postenquote:Op dinsdag 27 maart 2007 13:43 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Dat doet er dan ook weer helemaal niet toe. Voor wat betreft de TT, waarom aanvangen met 'Bedrijfsgoddelijken'. Dat alleen al strijkt mij tegen de nekharen in. Bedrijfsgoddelijken had je gewoon kunnen vervangen door 'Topmanagers'. En dan nog even geen gebruik van hoofdletters en het woord 'weer', en je hebt een objectieve titel. Dan had ik ook wel gewoon mijn visie willen posten. Nu niet!
Niet als je een objectieve discussie wil waar iedereen aan mee doet. Met deze titel jaag je al veel mensen weg, en krijg je dus juist alleen maar een jank-topic over die klote bedrijfsgoddelijken die zo tering veel verdienen...quote:Op dinsdag 27 maart 2007 13:39 schreef K-Billy het volgende:
[..]
De TT van je eigen topic hoeft niet neutraal/objectief te zijn. Sterker nog, het is bevorderlijker voor de discussie om stelling in te nemen in je eigen topic.
Onzin. Zo'n topictitel strijkt juist lekker tegen de haren in, zodat het veel reactie oproept. Veel topics hebben een dergelijke titel (soms zelfs met een smiley oid in de kantlijn). Wat jij nu doet, is een topictitel afdwingen voordat je wat wil zeggen. Beargumenteer liever waarom je het niet gepast vindt om naar relatief goedbetaalde managers te refereren met het woord 'bedrijfsgoddelijken'.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 13:45 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Niet als je een objectieve discussie wil waar iedereen aan mee doet. Met deze titel jaag je al veel mensen weg, en krijg je dus juist alleen maar een jank-topic over die klote bedrijfsgoddelijken die zo tering veel verdienen...
quote:Op dinsdag 27 maart 2007 13:34 schreef Daniel1976 het volgende:
We krijgen allemaal eerlijk dezelfde kansen om heel rijk te worden hier in nederland.
quote:Op dinsdag 27 maart 2007 14:15 schreef Daniel1976 het volgende:
DE WERELD IS NIET EERLIJK en mensen al helemaal niet.
Ik denk dat het niet onlogisch is om mensen die bereid zijn zulke risico's te nemen, ook hiervoor te betalen. Het is echter de vraag of er niet een bovenplafond moet zijn aan de bedragen die worden uitgekeerd aan bedrijfsleiders. Als een manager miljoenen opstrijkt omdat hij een verandering heeft doorgevoerd, waardoor het bedrijf zelf weer 'gezond' is, maar de paar duizend werknemers die hij daarvoor 'noodgedwongen' moest ontslaan een stuk minder, dan mag men daar m.i. best ethische vragen over stellen.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 14:24 schreef AlphaOmega het volgende:
Het grappige is dat enerzijds het terecht is dat mensen die veel verantwoordelijkheden hebben ook veel betaald krijgen, terwijl anderzijds geroepen kan worden dat het niet nodig is om dat met zoveel geld te belonen. Nee, dat klopt, maar als een dergelijke topmanager een foutje maakt is het wel 'einde verhaal' voor zijn/haar carrière, en zal persoon zwaar worden afgerekend op zijn/haar fouten.
Ik ben de persoon in kwestie en voor de volledigheid heb ik even een paar posts van EchtGaaf op een rijtje gezet:quote:Op dinsdag 27 maart 2007 12:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Persoon in kwestie deed zich te goed door onophoudelijk gescheld en ordinair gebash. Anders kan ik het niet noemen.
Ook bij mij is er zoiets van een laatste druppel. Ik had meneer in kwestie vele keren gewaarschuwd. En dan is de maat ook vol. Ik hecht net als een ieder wel in waarde te worden gelaten, ook als men het niet eens is met mijn opvattingen. Ik geeft toe dat ik mij heb laten meeslepen. Dat had niet mogen gebeuren.
Dus nogmaals laten we aub er mee ophouden ipv dit forum te verknallen.
quote:Op zaterdag 24 maart 2007 23:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
![]()
Hoor jezelf hier praten. Je hebt hier nergens blijk gegeven dat je ook maar iets van mijn commentaren begrijpt. Of sterker nog: je mist het vermogen om mijn analyses/stellingnames te begrijpen, bestrijden of omver te schoppen . Want anders had je dat allang kunnen laten zien....
Nog sterker: volgens mij heb je niet eens het vermogen om mijn post te lezen. Je mist de essenties ten top....
Niet dat ik ooit een andere illusie over je had....
quote:Op zondag 25 maart 2007 15:35 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
![]()
Lees jij je eigen post maar eens terug. Misschien een tip. Je maakt jezelf echt belachelijk nu. Als je dat al niet eerder deed.![]()
![]()
Maar nogmaals. Ik heb geen trek in dialoog met je. Je voegt echt niets toe hier. Anders dan ik kom jij met statements/ dogma's van middelbare school die je verder niet onderbouwd of inkleedt...... Laat ik zeggen....zo'n mavo niveau.....
Nou de eerste de beste middelbare school die de techniek van het regelen (statica, dynamica), nyquist criteria (onderzoeken), stochastische processen, convergentieonderzoek , convergentiecriteria etc etc.. mag zich bij mij komen melden...Ik kreeg het pas voor het eerst op de Technische Universiteit....Maw je spreekt echt onzinnige taal....
Dus.![]()
Drie keer tegen user Sickie een zeer denigrerende houding. Nog voordat ik zogenaamd veel heb kunnen uitlokken. Erg sterk.quote:Op zondag 25 maart 2007 15:41 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
![]()
Ach vooruit dan maar, nog 1 keertje (geduld is een schone zaak):
Vanuit DYNAMISCH oogpunt stabiliteit......(balletje in holle kom, (relatieve kleine) verstoringen worden dan gecorrigeerd.).
lol. Jij komt er wel![]()
![]()
En op het gebied van topsalarissen zijn er nog steeds geen oplossingen uitgewerkt. Als je een plan hebt, moet je de positieve en nadelige effecten toch op een rijtje kunnen zetten. Kleptocratenbelasting in de OP is bijvoorbeeld erg omstreden, maar heeft geen uitleg gekregen tot dusver.quote:Op maandag 26 maart 2007 17:31 schreef WeirdMicky het volgende:
1. De overheid is een traag besluitvormingsorgaan. Markten reguleren/aansturen is daarom altijd inefficiënt.
2. Wetenschappelijk onderwijs is geen beroepsopleiding. Numerus fixus instellen is dan ook niet mogelijk bij veel opleidingen. Om mn eigen studie te illustreren: Hoeveel politicologen heb je nodig per jaar?
3. Hoe kan een overheid bepalen hoeveel studenten er geschoold moeten worden? Weten bedrijfstakken dit zelf wel?
4. Bij verkeerde inschattingen ontstaan grote discrepanties in vraag en aanbod en verslechter je dus juist de marktwerking en bereik je het tegenovergestelde van wat je oorspronkelijke doel was.
5. Anti-cyclisch budgetteren werkt vaak niet, omdat men niet goed kan anticiperen op conjunctuurgolven. De toekomst voorspellen is nooit helemaal zeker en bij verkeerde inschattingen worden de conjunctuurfluctuaties juist groter.
6. Variabel collegegeld is discriminerend tegenover de lagere groepen in de samenleving, dus politiek erg gevoelig
7. Groepen mensen laten zich veel minder makkelijk sturen dan je hierbij vanuitgaat. Studies zijn vaak gerelateerd aan de interesses van jongeren, niet aan de beroepskansen.
Een "gewone" werknemer die fouten maakt loopt naverhand ook dergelijke risico's. Ontslagbescherming stelt vandaag de dag weinig meer voor....En een zak geld meekrijgen is er al helemaal niet meer bij; laat staan een gouden handdruk...(hooguit een paar maandsalarissen volgens de kantonrechterformule).quote:Op dinsdag 27 maart 2007 14:24 schreef AlphaOmega het volgende:
Het grappige is dat enerzijds het terecht is dat mensen die veel verantwoordelijkheden hebben ook veel betaald krijgen, terwijl anderzijds geroepen kan worden dat het niet nodig is om dat met zoveel geld te belonen. Nee, dat klopt, maar als een dergelijke topmanager een foutje maakt is het wel 'einde verhaal' voor zijn/haar carrière, en zal persoon zwaar worden afgerekend op zijn/haar fouten. Als dat dan er ook niet meer zo toe doet, dan zou het wel ongeveer in evenwicht kunnen geraken. Gewoon bij een normaal salaris functioneren, niets mis mee, en dan bij een foutje 'Sorry, kan gebeuren. Hoe bedoel je, er zijn nu 10.000+ mensen hun baan kwijt.... ik ook, hoor, ik ben ook mijn baan kwijt...'. Klinkt heel eerlijk...
quote:Op dinsdag 27 maart 2007 16:47 schreef EchtGaaf het volgende:
Ontslagbescherming stelt vandaag de dag weinig meer voor....
quote:Ontslagrecht ongemoeid in conceptregeerakkoord
06-02 09:33
In de plannen van het beoogde nieuwe kabinet blijft het ontslagrecht vooralsnog ongewijzigd. De onderhandelaars van CDA, PvdA en ChristenUnie hebben aangegeven eerst met de vakbonden en werkgevers te willen overleggen over een mogelijke versoepeling van het ontslagstelsel.
Dat blijkt uit het conceptregeerakkoord dat de onderhandelaars aan hun partijen ter goedkeuring hebben voorgelegd. Vorige week nog pleitte de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in een dik rapport over de toekomst van de arbeidsmarkt nog voor een afschaffing van de ontslagvergoeding. Hiertegenover zouden dan leerrechten moeten staan, zodat werknemers gedurende hun loopbaan aan hun employability kunnen werken en bij ontslag snel een nieuwe geschikte baan kunnen vinden.
Het nieuwe kabinet komt met een kleine wijziging enigszins tegemoet aan het advies van de WRR. In de publieke en semi-publieke sector zijn de onderhandelaars van plan om de ontslagvergoeding te maximeren tot een jaarsalaris. Werkgevers pleiten al langer voor een versoepeling van het ontslagrecht, maar in gezamenlijk overleg met werknemers is men tot nu toe niet tot een oplossing gekomen. Het beoogde nieuwe kabinet is voorzichtig en wil dat werkgevers en bonden eerst weer om de tafel gaan zitten.
quote:Geen SER-akkoord ontslagrecht
11 DEC 2006
Werkgevers en werknemers binnen de Sociaal-Economische Raad (SER) hebben geen akkoord weten te bereiken over versoepeling van het ontslagrecht. Een woordvoerder van werkgeversorganisatie VNO-NCW heeft berichtgeving hierover in Het Financieele Dagblad bevestigd.
Hoewel maandag nog overleg wordt gevoerd, is de kans dat dit iets oplevert uiterst klein, aldus een woordvoerder van VNO-NCW. De werkgeversorganisatie legde afgelopen week een eindaanbod op tafel, waarin volgens de woordvoerder werd tegemoetgekomen aan de laatste bezwaren van de vakbonden. Agnes Jongerius, voorzitter van vakcentrale FNV, liet echter weten hier niet op in te kunnen gaan. De vakbond wil wel meewerken aan kortere ontslagprocedures; lagere ontslagvergoedingen zijn echter uit den boze.
Op dit moment wordt voor de ontslagvergoeding de kantonrechtersformule van één maandsalaris per dienstjaar gebruikt. Hierbij geldt een correctiefactor die kan oplopen tot twee maanden per dienstjaar. Gevolg is dat ontslag van oudere werknemers al gauw enkele jaarsalarissen kan kosten. Volgens het Centraal Planbureau behoort Nederland met zijn combinatie van lange procedures en hoge vergoedingen tot de landen met de meest strikte bescherming van vaste werknemers.
Juist zelfredzaamheid lijkt me een calvinistisch trekje.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 14:38 schreef CANARIS het volgende:
Kan dit calvinistische omverdelingsgezeik niet ophouden ?
Ik word er zo moedeloos van
Ik kan je gerust stellen. De markt bepaalt niets. De markt is geen actor, maar een platform. De spelers (en helaas bij ons ook de overheid) op de markt, die bepalen alle randvoorwaarden en invloeden die jij benoemt.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 12:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat is waar. Je kan zelf natuurlijk je kansen beinvloeden...Maar een kans is een kans dat m.n. vooral door markt invloeden wordt bepaald, waar je zelf maar zeer beprkte inlvoed op hebt.... Of je stom geluk hebt dus.......Dat vind ik het foute aan het systeem.....
Ik dacht dat jezelf het ook al benoemde.(Het was positief bedoelt, maar je voelt je bij alles aangevallen kennelijk)quote:Op maandag 26 maart 2007 20:32 schreef EchtGaaf het volgende:
Oja, waar dan. Voorbeeldje?
Ervaring? Economische opleiding genoten?quote:ondernemers overtuigen? Die kijken veel teveel naar de korte termijn en vaak niet verder dan hun neus lang is. waarom zouden ze anders nniet zelf op het idee komen?
Raar dat ik dat toch niet in mijn omgeving terug zie. :xquote:Vraag 100 WO-ers en HBO_ers wat ze doen, en of het hun wensbaan is.....Mensen moeten nu eenmaal werken om brood op de plank krijgen......Ze moeten vaak genoegen nemen met een baan onder hun niveau en vaak ook niet dicht bij hun wensbaan.........
Ik wou ICT studeren. Heb ik niet gedaan. Ik heb Accountancy gekozen om de dood eenvoudige reden, omdat de ICT te conjuctuur gevoelig is. Als je van te voren op dit niveau niet zo orienteert, dan ligt het probleem toch echt bij jezelf.quote:Tegen scholen is niets tegen, als ze maar daadwerkelikj aan de salg kunnen voor datgene waar ze voor studeren. Ipv genoegen moeten nemen met het zoveelste alternatief.
Zo op je pik getrapt ofzo? Ik beschuldig je nergens van. Ik zei dat niemand het systeem perfect noemt, maar dan ga jij lekker tegendraads erin zonder goed te lezen wat ik nou precies zeg.quote:Wat is daar arrogant aan? jij begint mij vals te beschuldigen. die smileys zijn er niet voor niets.
En waarom dan wel niet? Waar is je ooh-zo grote theorie dat de prijsvorming niet goed werkt?quote:daar ben ik het dan niet eens.
Koop een bril. Ik zei dat niemand in dit topic PERFECT noemde, maar vond het beste platform.quote:Vraag het Henri O. of de markt ook naast prijsvorming logistiek de beste en meest recht vaardige is. En kom dan bij mij terug.
Met de meeste mensen waarmee jij "discussieert" hebben echt wel genoeg economisch inzicht om te zien dat het systeem niet PERFECT is. Maar zoals zovele zeggen in dit topic, het is wel de BESTE.quote:Dat hier mensen de markt bejubelen dat nog daar aan toe. Maar ik wordt kotsmisselijk als mensen de nadelen die er ook zijn, niet onder ogen willen zien......Ik zou tegen die mensen net zo goed kunnnezeggen: wordt wakker
Ja want iedereen heeft evenveel geld, iedereen is even gezond, heeft evenveel mankementen, iedereen wordt geboren met perfekte hersens en een perfekt lichaam, iedereen heeft een even makkelijke jeugd.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 13:34 schreef Daniel1976 het volgende:
We krijgen allemaal eerlijk dezelfde kansen om heel rijk te worden hier in nederland.
Vaak wordt dit argument zwaar overdreven. Natuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar met inzet kom je ook ver.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 23:56 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Ja want iedereen heeft evenveel geld, iedereen is even gezond, heeft evenveel mankementen, iedereen wordt geboren met perfekte hersens en een perfekt lichaam, iedereen heeft een even makkelijke jeugd.
Best veel. Ik gaf aan dat naast nogal ongelijke salarisstijgingen, ook bedrijfsgoddelijken nogal goddelijk worden behandelt bij een exitprocedure. Ze krijgen een absurde gouden handruk mee, zelfs als het bedrijf bijna ten onder is gegaan, zoals Paul Smits van KPN. Terwijl je als gewone werknemer "blij mag zijn" met een doekje voor bloeden dat kantonrechterformule heet.....quote:Op dinsdag 27 maart 2007 19:05 schreef random_error het volgende:
Wat heeft dit geleuter over werkgevers nu weer met het onderwerp te maken?
Wat maakt dat er voor topmannen geen arbeidsmarkt is en voor gewone werknemers wel? Dat het slecht om kleinere aantallen gaat?quote:Datzelfde geldt overigens over de voors en tegens van de markt. Er bestaat geen arbeidsmarkt voor topmanagers.
Want? Is het dan niet zo dat een krappe markt geen oorzaak is voor de exorbitante salarisstijgingen aan de top? Is er dan echt geen sprake van marktfalen, als het aanbod niet zodanig aantrekt dat de excessieve stijgingenen van de beloningen tot staan wordt gebracht? Nogmaals: op prestaties alleen kan ik het echt niet terugvoeren.quote:De markt daarvan de schuld geven is kortzichtig en gemakzuchtig.
Eens.quote:Juist zelfredzaamheid lijkt me een calvinistisch trekje.
je bedoelt dat markt niet actief bepaalt?....Uiteraard zijn spelers actief verantwoordelijk. OK we kunnen natuurlijk met labeljes gaan spelen, laat ik dan zo zeggen dat het platform dan verre van adequaat is..Ik kijk alleen maar naar het eindresultaat...: geen gelijke kansen voor iedereen. Het is in ethisch opzicht een zwaar onetisch instrument platform. . Ik begrijp niet hoe "rechts" Nederland dit zo kan bejubelen, anders dan dat electoraat er het meeste van profiteert...quote:Op dinsdag 27 maart 2007 19:13 schreef random_error het volgende:
[..]
Ik kan je gerust stellen. De markt bepaalt niets. De markt is geen actor, maar een platform. De spelers (en helaas bij ons ook de overheid) op de markt, die bepalen alle randvoorwaarden en invloeden die jij benoemt.
Dus alles maar liever aan een soort loterij overlaten? Niets determineren dan?quote:Stom geluk begint al bij je geboorte, dat vind ik dus niet zo relevant.
Met regelen kun je systemen echter wel meer stabiel maken. Dat is ook het algemeen doel van reguleren, niet?quote:Op woensdag 28 maart 2007 12:15 schreef WeirdMicky het volgende:
Je kan ook het woord platform, ofwel markt, schrappen in het dikgedrukte. De mensheid is altijd instabiel en nooit worden er eerlijke kansen gecreeërd. Dat is een gegeven en dus niet een instabiliteit van het platform.
'De mensheid' is vrij contingent en niet een statisch geheel. Dat een bepaalde toestand op dit moment een gegeven is, wil niet zeggen dat er geen mogelijkheden zijn om de kansen van mensen te nivelleren. Sterker nog, nieuwe vormen van organisatie in Europa hebben in de afgelopen, zeg, 200 jaar, verschillende vormen van nivellering in kansen gecreëerd. Ik noem onderwijs voor allen, verzekering tegen werkloosheid / arbeidsuitval, financiële compensatie voor invaliden en, inderdaad, ontslagbescherming.quote:Op woensdag 28 maart 2007 12:15 schreef WeirdMicky het volgende:
De mensheid is altijd instabiel en nooit worden er eerlijke kansen gecreeërd.
Jammer dat ik het dan anders begreep.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 20:12 schreef Devion het volgende:
[..]
Ik dacht dat jezelf het ook al benoemde.(Het was positief bedoelt, maar je voelt je bij alles aangevallen kennelijk)
Ervaring ja! Maar al te vaak kennis kunnen nemen met kortzichtigheid in besluitvorming. Te vaak accenten op geld verdienen op zeer korte termijn. Vaak ontbreekt het aan toekomstvisie. Vaak te accenten op korte termijns resultaten...Te weinig investeren in je mensen e.d. Te weinig ook voor menselijk beleid. Dat breekt later weer op...quote:Ervaring? Economische opleiding genoten?
Is het ondernemen ansich dan al geen risico? Doelbewust onverstandig (want volgens jou weten ze wel dat anticyclisch eigenlijk beter is) beleid voeren is niet riskant?. Nemen ze dan uiteindelijk geen groter risico?quote:Veel ondernemers WILLEN wel anti-cyclisch investeren, maar vinden het te riskant. Je denkt meneer Know-it-all te wezen, maar een gemiddelde ondernemers weet heus wel hoe hij moet investeren. Maar je loopt met anti-cyclish ook veel risico.
Ik heb vaak genoeg gezien hoe ondernemer kampioenen zijn in het nemen van haakse bochten....ik kan er boeken over vol schrijven..Je wilt niet weten hoe lomp sommige managers zijn....quote:Dan zeggen dat ondernemers niet verder dan hun neus lang is kijken.....Pffff ga jij maar eens een eigen bedrijf starten knul.
Met een academische opleiding, de studies heten niet voor niets wetenschappelijk te zijn, komt van de 100 afgestudeerden hooguit een handjevol echt in het wetenschappelijke werk terecht.....quote:Raar dat ik dat toch niet in mijn omgeving terug zie. :x
Op WO en HBO niveau is altijd wel werk te vinden wat bij je past. Het is geen kwestie banen te kort op deze niveau's, want bedrijven nemen ze zelf in slechte periode ook nog aan.(En daar zit een reden achter)
Zeker daar kun je rekeing mee houden....Neemt niet weg dat er veel richtingen zijn die conjunctuur ongevoelig zijn.....Kun je natuurlijk voor de overheid kiezen, maar die bezuinigt al decennia lang op ambtenaren.....quote:Ik wou ICT studeren. Heb ik niet gedaan. Ik heb Accountancy gekozen om de dood eenvoudige reden, omdat de ICT te conjuctuur gevoelig is. Als je van te voren op dit niveau niet zo orienteert, dan ligt het probleem toch echt bij jezelf.
ik denk dan dat we beiden naast elkaar heen lullen. ik steek mijn hand in eigen boezem, doe jij het ook ff? Communicatie komt van 2 kanten, niet?quote:Zo op je pik getrapt ofzo? Ik beschuldig je nergens van. Ik zei dat niemand het systeem perfect noemt, maar dan ga jij lekker tegendraads erin zonder goed te lezen wat ik nou precies zeg.
Wil ik best rekening mee houden, maar die smiley wordne bij FOk! druk gebruikt. Ik zie daar geen kwaads in....quote:Die smilies is leuk voor een MSN gesprek, maar zoals ik al zei, ik ben je knikkermaatje niet.
Misschien een verschil van perceptie, ik meen toch echt te hebben begrepn dat een Argento wel degelijk aangaf dat de martk perfect als hetgaat om prijsvorming. Maar ik mag idd dan hopen dat ik het verkeert heb begrepen, want dan zijn Argento en ik het op dit punt het dan alsnog eens.quote:En waarom dan wel niet? Waar is je ooh-zo grote theorie dat de prijsvorming niet goed werkt?
[..]
Koop een bril. Ik zei dat niemand in dit topic PERFECT noemde, maar vond het beste platform.
Dat ze het niet perfect vinden mag dan winst zijn.....Maar een Henri O stelt dat 100% vrije markt het beste is. Dat wordt door andere marktadepten wel degelijk bestreden......dat je wel degelijk moet reguleren (vb Siekie).quote:Met de meeste mensen waarmee jij "discussieert" hebben echt wel genoeg economisch inzicht om te zien dat het systeem niet PERFECT is. Maar zoals zovele zeggen in dit topic, het is wel de BESTE.
Nee, ik heb een forse mening. Ik neem ieder echt serieus. Maar we voeren hier een debat. 2 partijen hebben ene stelling. Die mag je toch verdedigen? Dat is toch de basis van een goed debat?quote:Je discussieert meer om je "eer" te redden dan je nog werkelijk aandacht besteed aan andersman commentaar. Jammer.
dan weet je niet waar je het over hebtquote:Op dinsdag 27 maart 2007 19:05 schreef random_error het volgende:
Overigens:
[..]
Juist zelfredzaamheid lijkt me een calvinistisch trekje.
Voor het verrijken van de discussie zou je dit wel kunnen doen. Calvinisme en kapitalisme worden vaak genoeg met elkaar in verband gebracht.quote:Op woensdag 28 maart 2007 13:55 schreef CANARIS het volgende:
[..]
dan weet je niet waar je het over hebt
Ik pleit iig voor herdefinieren van machtstructuren......Linksom of rechtsom......quote:Op woensdag 28 maart 2007 17:49 schreef DiRadical het volgende:
Waarom zou je de OR een vetorecht willen geven.
Dat kunnen de aandeelhouders toch ook doen
Het een hoeft het ander niet te bijten.quote:Op woensdag 28 maart 2007 17:54 schreef lavAzza het volgende:
Die twaalf miljoen is niks vergeleken met het geld dat door sociaal parasitisme en inefficientie van de overheid veroorzaakt wordt. Peanuts!
Tjonge, het gaat me er niet om dat een topman een bonus krijgt, maar wel als de werknemers niks van de miljardenwinst terug zien. Stel dat de TS in een fabriek werkt, dat maakt hem nog niet minderwaardig om zijn mening over topinkomens te maken. Zonder fabrieksarbeiders kan een fabriek niet draaien.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 13:34 schreef Daniel1976 het volgende:
Jongen dat had je je school niet moeten verprutsen waardoor je de rest van je leven in een pauper fabriek staat. We krijgen allemaal eerlijk dezelfde kansen om heel rijk te worden hier in nederland.
Als je veranderingsmanagement had gestudeerd en je hebt dan nog eens 20 jaar ervaring en je bent goed dan ben je veel geld waard.
Jij stemt zeker groenlinks?
En hoeveel verdwijnt er in de zakken van managers die in ziekenhuizen en bejaardetehuizen werken?quote:Op woensdag 28 maart 2007 17:54 schreef lavAzza het volgende:
Die twaalf miljoen is niks vergeleken met het geld dat door sociaal parasitisme en inefficientie van de overheid veroorzaakt wordt. Peanuts!
Ik zou het zelfs niet erg vinden om meer belasting te moeten betalen als het deze walgelijke excessen voorkomt.....quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:06 schreef WeirdMicky het volgende:
Er zijn een handjevol personen die veel geld verdienen en EchtGaaf komt met een anti-democratisch plan dat zijn weerga niet zal kennen probably. De nadelen zullen vele malen groter zijn dan het luttele belastingvoordeel, als dat voordeel al bestaat, gezien de bureaucratische rompslomp van inkomensbeperkingen en de zeer geringe groep waar we over praten.
No shit Sherlock. Waarom werken ze er nog steeds is dan de vraag? Jaloezie is een irrationele emotie die niets afdoet aan de kwaliteit van de baan van de arbeider zelf. Geluk is immers niet geldgebonden.quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:07 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Tjonge, het gaat me er niet om dat een topman een bonus krijgt, maar wel als de werknemers niks van de miljardenwinst terug zien. Stel dat de TS in een fabriek werkt, dat maakt hem nog niet minderwaardig om zijn mening over topinkomens te maken. Zonder fabrieksarbeiders kan een fabriek niet draaien.
Iedereen meer betalen voor zogenaamde 'rechtvaardigheid'? Dát is pas onrechtvaardig, iedereen benadelen vanwege je jaloezie.quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik zou het zelfs niet erg vinden om meer belasting te moeten betalen als het deze walgelijke excessen voorkomt.....
Kennelijk heeft rechtvaardigheid zijn prijs....
Toon jij maar eerst aan dat het te veel is. Nogal moeilijk he?quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:08 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
En hoeveel verdwijnt er in de zakken van managers die in ziekenhuizen en bejaardetehuizen werken?
Zit wel wat in. Maar ik dacht dat ambtenaren sowieso al een schaal hadden?quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:16 schreef Boze_Appel het volgende:
Bij staatsbedrijven mag er best een maximum komen. Commerciele bedrijven zie ik het nut niet van in. Die hebben lekker zelf te bepalen hoe of wat. Al geven ze miljarden.
De kwaliteit is er niet beter op geworden, met al die managers, spreek uit eigen ervaring en zij verdienen bakken met geld, net zoals directeuren van ziekenhuizen die meer verdienen dan de minister presidentquote:Op woensdag 28 maart 2007 18:14 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Toon jij maar eerst aan dat het te veel is. Nogal moeilijk he?
Waarom werken ze er nog? Omdat er een leger werklozen klaar staat om hen te vervangen. Ongeschoolde mensen hebben eigenlijk geen rechten en kunnen voor de meest onnozole reden ontslagen worden. Dat heeft absoluut niet met Jaloezie te maken, maar met onwaardig behandelen van je werknemers. Het is zeker niet zo dat elk bedrijf zijn werknemers zo behandelt en ik vind het zelfs terecht dat er een beloning wordt uitgereikt aan iemand die bijvoorbeeld een bedrijf uit de slop heeft gehaald, maar laat ook zien dat je je werknemers waardeert.quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:13 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
No shit Sherlock. Waarom werken ze er nog steeds is dan de vraag? Jaloezie is een irrationele emotie die niets afdoet aan de kwaliteit van de baan van de arbeider zelf. Geluk is immers niet geldgebonden.
De topjes niet.Er zijn veel ambtenaren die meer verdienen dan Balkie. Niet dat hij nou bakken verdient, maar wel raar dat onderdanen van hem meer verdienen dan hijzelf. Dan kan je zijn salaris bijstellen, maar lijkt mij zinniger om de salarissen van de raamambtenaartjes bij te stellen en zoals ik al zei is het voor de de rest niet boeiend. Het niet staatsbedrijfsleven mag het lekker zelf bepalen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:19 schreef lavAzza het volgende:
Zit wel wat in. Maar ik dacht dat ambtenaren sowieso al een schaal hadden?
Dus een argument op basis van authoriteit en ervaring?quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:27 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
De kwaliteit is er niet beter op geworden, met al die managers, spreek uit eigen ervaring en zij verdienen bakken met geld, net zoals directeuren van ziekenhuizen die meer verdienen dan de minister president
Werkeloosheid is redelijk laag en de economie trekt aan. Leger werklozen, wat een typisch voorbeeld van negatieve populistische woordkeus is overigens, is dan ook overdreven. Bovendien is het de verantwoordelijkheid van de ongeschoolden zelf dat ze niet geschoold zijn. In Nederland heb je immers alle kansen van de wereld voor een opleiding, of dat nou MBO of WO is.quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:32 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Waarom werken ze er nog? Omdat er een leger werklozen klaar staat om hen te vervangen. Ongeschoolde mensen hebben eigenlijk geen rechten en kunnen voor de meest onnozole reden ontslagen worden. Dat heeft absoluut niet met Jaloezie te maken, maar met onwaardig behandelen van je werknemers. Het is zeker niet zo dat elk bedrijf zijn werknemers zo behandelt en ik vind het zelfs terecht dat er een beloning wordt uitgereikt aan iemand die bijvoorbeeld een bedrijf uit de slop heeft gehaald, maar laat ook zien dat je je werknemers waardeert.
Vertel dat met die kansen van de wereld aan al die studenten die met hun eerste jaar al stoppen omdat de studie niet hetgene was wat ze er van verwachten. Reden: Hogere scholen worden steeds meer prestatiegericht en minder persoonlijk, daarnaast zijn scholen niet eerlijk in hun uitleg van de opleiding, omdat ze studenten van andere hogescholen willen trekken. Of wat dacht je van immigranten, die wel diploma's hebben behaald, maar die niet erkend worden hier. Over een tijd, als de economie weer in een dip zit (gebeurt altijd, conjuctuurgolf) zijn er weer een hoop werklozen op dat gebied.quote:Op woensdag 28 maart 2007 20:23 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Werkeloosheid is redelijk laag en de economie trekt aan. Leger werklozen, wat een typisch voorbeeld van negatieve populistische woordkeus is overigens, is dan ook overdreven. Bovendien is het de verantwoordelijkheid van de ongeschoolden zelf dat ze niet geschoold zijn. In Nederland heb je immers alle kansen van de wereld voor een opleiding, of dat nou MBO of WO is.
En het getuigt wel van jaloezie als mensen klagen als anderen meer verdienen en dit bestempelen als 'onwaardig'.
Een andere studie doen dan misschien?quote:Op woensdag 28 maart 2007 20:59 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Vertel dat met die kansen van de wereld aan al die studenten die met hun eerste jaar al stoppen omdat de studie niet hetgene was wat ze er van verwachten.
Die diploma's kan je laten waarderen en legaliseren.quote:Reden: Hogere scholen worden steeds meer prestatiegericht en minder persoonlijk, daarnaast zijn scholen niet eerlijk in hun uitleg van de opleiding, omdat ze studenten van andere hogescholen willen trekken. Of wat dacht je van immigranten, die wel diploma's hebben behaald, maar die niet erkend worden hier.
Bepaalt de glazenwasser ook de hoogte jouw salaris dan?quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:07 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Tjonge, het gaat me er niet om dat een topman een bonus krijgt, maar wel als de werknemers niks van de miljardenwinst terug zien. Stel dat de TS in een fabriek werkt, dat maakt hem nog niet minderwaardig om zijn mening over topinkomens te maken. Zonder fabrieksarbeiders kan een fabriek niet draaien.
Was er laatst niet een geval dat de intensive care afdeling van een ziekenhuis gesloten moest worden omdat de artsen daar niet goed met elkaar om konden gaan? Lijkt me toch een voorbeeld van mismanagement.quote:Op woensdag 28 maart 2007 19:23 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Dus een argument op basis van authoriteit en ervaring?
Hoe kan ik het verifieren?
Is dat nou zo'n rare gedachte? Betaal je liever ook niet voor ons justitieapparaat, die ook bedrijven aanpakt, omdat ze door de wetgever bepaalde regels hebben overtreden? Is dat dan ook onrechtvaardig?quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:14 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Iedereen meer betalen voor zogenaamde 'rechtvaardigheid'? Dát is pas onrechtvaardig, iedereen benadelen vanwege je jaloezie.
Kan, maar het wordt wel een behoorlijke kostenpost als je steeds wisselt van studie. Ik zie liever dat de hogescholen beter samenwerken ipv concureren. Ook zouden ze eerlijker moeten zijn wat ze aanbieden en er ligt een taak bij de middelbare school om intensiever te begeleiden met de volgende studiequote:
Dan moet dat wel bekend zijn.quote:Die diploma's kan je laten waarderen en legaliseren.
Je gebruikt het begrip 'rechtvaardigheid' nogal vaak. Kan je mij uitleggen wat 'rechtvaardigheid' is? Ik hoef geen voorbeelden te zien, alleen een simpele uitleg van dit begrip.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
En nogmaals vind ik het niet sterk om mij een drijfveer toe te dichten die niet aan de orde is. Rechtvaardigheid betwisten is echt wat anders dan jaloezie te uiten.
Een studie uitzoeken is primair een zaak voor de student zelf. En als je niet wil investeren in een studie dan houdt het natuurlijk sowieso op. Zou wat zijn als je als student maar een beetje zou mogen aanrommelen en bij wijze van spreke elke week van studie veranderen omdat het je niet bevalt.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:16 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Kan, maar het wordt wel een behoorlijke kostenpost als je steeds wisselt van studie. Ik zie liever dat de hogescholen beter samenwerken ipv concureren. Ook zouden ze eerlijker moeten zijn wat ze aanbieden en er ligt een taak bij de middelbare school om intensiever te begeleiden met de volgende studie
Wat bedoel je?quote:Dan moet dat wel bekend zijn.
Dat is de reden voor mij om te streven naar een andere samenlevingquote:Op woensdag 28 maart 2007 20:24 schreef lavAzza het volgende:
Deze maatschappij wordt gedreven door ongelijkheid.
Het is ook nooit uitgevoerd, fouten die in socialistische landen zijn gemaakt zijn niet onvermijdbaar in mijn opinie. Daarnaast is communisme niet het enige alternatief maar voor mij wel het meest rechtvaardige. Hoe het ook zei, het huidige systeem is voor mij te onrechtvaardig en, globaal gezien, te onstabiel om zo verder te gaanquote:Communisme werkt niet.
Nee daar ben ik het niet mee eens, het is natuurlijk helemaal in het belang van de student zelf, maar ik vind dat er best wel wat meer begeleiding zou mogen komen, het maakt de rest van je leven uit en het behoort een van de belangrijkste keuzes te zijn. Daar mag dus ook vanuit de kant van scholen meer in geinvesteerd worden.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Een studie uitzoeken is primair een zaak voor de student zelf. En als je niet wil investeren in een studie dan houdt het natuurlijk sowieso op. Zou wat zijn als je als student maar een beetje zou mogen aanrommelen en bij wijze van spreke elke week van studie veranderen omdat het je niet bevalt.
Ik weet niet of het voor iedere immigrant bekend is dat hij zo'n procedure voor zijn diploma kan aanvragen. Ik weet ook niet hoe dat gaat, ben er geen deskundige in, maar is het zo dat elk diploma op dezelfde waarde wordt geschat internationaal gezien?quote:Wat bedoel je?
Naar mijn mening is het communistische systeem fout omdat de mensen fout zijn. Die kan je niet veranderen. Altruisme bestaat niet.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:23 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Dat is de reden voor mij om te streven naar een andere samenleving
[..]
Het is ook nooit uitgevoerd, fouten die in socialistische landen zijn gemaakt zijn niet onvermijdbaar in mijn opinie. Daarnaast is communisme niet het enige alternatief maar voor mij wel het meest rechtvaardige. Hoe het ook zei, het huidige systeem is voor mij te onrechtvaardig en, globaal gezien, te onstabiel om zo verder te gaan
Gelukkig kan de kansloze ook vooruit komen. Alleen zo iemand moet harder werken voor hetzelfde resultaat.quote:Op woensdag 28 maart 2007 00:41 schreef Devion het volgende:
[..]
Vaak wordt dit argument zwaar overdreven. Natuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar met inzet kom je ook ver.
Ik spreek nu namens mezelf. Hoewel 'rechtvaardigheid' een beetje relatief is, kun je het waarschijnlijk het beste stellen als 'je krijgt wat je (werkelijk) verdient', dus geen klassejustitie, geen verschil omdat je ouders meer welvarend zijn dan andere, geen discriminatie op welk front dan ook. Dat versta ik onder 'iedereen is gelijk' niet dat je er allemaal hetzelfde bij moet lopen, maar wel dat elk leven in princiepe evenveel waard is. Hier maar ook in de rest van de wereld.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:17 schreef nikk het volgende:
[..]
Je gebruikt het begrip 'rechtvaardigheid' nogal vaak. Kan je mij uitleggen wat 'rechtvaardigheid' is? Ik hoef geen voorbeelden te zien, alleen een simpele uitleg van dit begrip.
Je maakt een holle bewering als je dit verzint en niet uit een bron haalt.quote:Op woensdag 28 maart 2007 20:59 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Vertel dat met die kansen van de wereld aan al die studenten die met hun eerste jaar al stoppen omdat de studie niet hetgene was wat ze er van verwachten. Reden: Hogere scholen worden steeds meer prestatiegericht en minder persoonlijk,
Dat is aan de student zelf om uit te zoeken. Dat daar wat aan gedaan moet worden is ook mijn mening, maar studenten hebben ook na 1 jaar, of zelfs na een half jaar kostenvrij, de keuze om naar een andere studie te gaan.quote:daarnaast zijn scholen niet eerlijk in hun uitleg van de opleiding, omdat ze studenten van andere hogescholen willen trekken.
Over een tijd, ofwel een jaar of 8 pas weer. En een hoop werklozen, geef eens een bron met de hoeveelheid hoogopgeleide werkloze migranten?quote:Of wat dacht je van immigranten, die wel diploma's hebben behaald, maar die niet erkend worden hier. Over een tijd, als de economie weer in een dip zit (gebeurt altijd, conjuctuurgolf) zijn er weer een hoop werklozen op dat gebied.
Onrechtvaardigheid koppelen aan een onderbuik gevoel namelijk jaloezie is niet onnozel en arrogant. Jij vindt dat, dat is een heel ander verhaal. Net als dat je vindt dat iemand die het meest produceert, het meest betaalt moet krijgen. Hoe bereken je productie per werknemer?quote:En wat betreft dat laatste, onrechtvaardigheid in loon jaloezie noemen is onnozel en erg arrogant. Degene die het meest produceert, moet voor mij part ook het meest betaald krijgen en dat is niet zo bij dit klassesysteem.
Zover ik weet kan je als scholier altijd terecht bij een decaan of bepaalde andere personen binnen een school voor dit soort zaken. Sowieso vind er altijd wel iets van begeleiding plaats. Natuurlijk kan het altijd beter maar dat neemt niet weg dat een studiekeuze primair een zaak is van een scholier of student zelf.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:27 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Nee daar ben ik het niet mee eens, het is natuurlijk helemaal in het belang van de student zelf, maar ik vind dat er best wel wat meer begeleiding zou mogen komen, het maakt de rest van je leven uit en het behoort een van de belangrijkste keuzes te zijn. Daar mag dus ook vanuit de kant van scholen meer in geinvesteerd worden.
Voor alles in het leven geld dat je je goed en tijdig moet (laten) informeren over zaken. Onwetendheid is geen excuus.quote:Ik weet niet of het voor iedere immigrant bekend is dat hij zo'n procedure voor zijn diploma kan aanvragen. Ik weet ook niet hoe dat gaat, ben er geen deskundige in, maar is het zo dat elk diploma op dezelfde waarde wordt geschat internationaal gezien?
De communistische levensbeschouwing gaat er niet per definitie uit dat mensen goedaardig of kwaadaardig zijn. Het enige waar ze naar streeft is gelijke kansen voor iedereen om zijn of haar talenten het beste te laten ontwikkelen. Het is dus, naar mijn idee, het meest rechtvaardige voor zowel individu als collectief. Nergens gaat men ervan uit dat er geen misdadigers zijn die misbruik hiervan zullen maken, maar zodra de mensen geestrijp zijn om aan zo'n ontwikkelde samenleving deel te nemen, zal men ook meer verantwoording nemen om dit te bestraffen of te voorkomen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:29 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Naar mijn mening is het communistische systeem fout omdat de mensen fout zijn. Die kan je niet veranderen. Altruisme bestaat niet.
Het is noodzakelijk dat rijkdom ongelijk verdeeld is, hoe kan je anders beslissingen maken? En een planeconomie werkt gewoon niet behalve in het leger.
Kom alsjeblieft eens met vergelijkingen die hout snijden. Jij koppelt deze twee aan elkaar:quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Is dat nou zo'n rare gedachte? Betaal je liever ook niet voor ons justitieapparaat, die ook bedrijven aanpakt, omdat ze door de wetgever bepaalde regels hebben overtreden? Is dat dan ook onrechtvaardig?
En nogmaals vind ik het niet sterk om mij een drijfveer toe te dichten die niet aan de orde is. Rechtvaardigheid betwisten is echt wat anders dan jaloezie te uiten.
Deze situatie bestaat al geruime tijd in NL & Europa, dus daar heb je geen communisme voor nodig.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:31 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Ik spreek nu namens mezelf. Hoewel 'rechtvaardigheid' een beetje relatief is, kun je het waarschijnlijk het beste stellen als 'je krijgt wat je (werkelijk) verdient', dus geen klassejustitie, geen verschil omdat je ouders meer welvarend zijn dan andere, geen discriminatie op welk front dan ook. Dat versta ik onder 'iedereen is gelijk' niet dat je er allemaal hetzelfde bij moet lopen, maar wel dat elk leven in princiepe evenveel waard is. Hier maar ook in de rest van de wereld.
Het probleem hierin is dat 'verdienen' niet hetzelfde is als 'krijgen'. En dat elk leven gelijk is geldt net zo goed voor Nederland.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:31 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Ik spreek nu namens mezelf. Hoewel 'rechtvaardigheid' een beetje relatief is, kun je het waarschijnlijk het beste stellen als 'je krijgt wat je (werkelijk) verdient', dus geen klassejustitie, geen verschil omdat je ouders meer welvarend zijn dan andere, geen discriminatie op welk front dan ook. Dat versta ik onder 'iedereen is gelijk' niet dat je er allemaal hetzelfde bij moet lopen, maar wel dat elk leven in princiepe evenveel waard is. Hier maar ook in de rest van de wereld.
O? Ik zie je uitleg graag tegemoet. In de mij bekende uitleg van calvinisme staan begrippen als hard werken, ijver en persoonlijke vooruitgang centraal (je mag je talenten niet verspillen). Het iis wel zo dat rijken werden opgeroepen om te delen, maar bij mijn weten was het niet "not done" om rijk te zijn.quote:Op woensdag 28 maart 2007 13:55 schreef CANARIS het volgende:dan weet je niet waar je het over hebt
Ik had er gelijk wat dieper op moeten ingaan. Er is maar een arbeidsmarkt. Dat niet ieder segment toegankelijk is voor iederaan is niet oneerlijk, maar een logisch gevolg van de kwalitatieve eigenschappen van arbeid. Zoals ik al eerder heb geprobeerd duidelijk te maken zijn de prijsveranderingen in de arbeidsmarkt niet groot (door langere contracten), en dat leidt dus juist tot grotere verschillen tussen vraag en aanbod. Heel logisch, normaal is prijs het smeermiddel tussen vraag en aanbod; in de arbeidsmarkt werkt dat veel minder snel, daarom heb je cyclische werkloosheid.quote:Op woensdag 28 maart 2007 11:24 schreef EchtGaaf het volgende:
Wat maakt dat er voor topmannen geen arbeidsmarkt is en voor gewone werknemers wel? Dat het slecht om kleinere aantallen gaat?
[..]
Want? Is het dan niet zo dat een krappe markt geen oorzaak is voor de exorbitante salarisstijgingen aan de top? Is er dan echt geen sprake van marktfalen, als het aanbod niet zodanig aantrekt dat de excessieve stijgingenen van de beloningen tot staan wordt gebracht? Nogmaals: op prestaties alleen kan ik het echt niet terugvoeren.
Haal platform weg en zet daar maar overheid neer. Beetje flauw van je om het spelen met labeltjes te noemen, hoor. Jij beschuldigt de thermometer van de koorts.quote:Op woensdag 28 maart 2007 11:35 schreef EchtGaaf het volgende:
1 De het geheel: platform + spelers vormen VAAK instabiel geheel.
Inderdaad, het meeste over laten aan eigen verantwoordelijkheid. Determineren vind ik een eng woord als het de bedoeling is om de wil van vrije mensen te onderdrukken.quote:Op woensdag 28 maart 2007 11:35 schreef EchtGaaf het volgende:
Dus alles maar liever aan een soort loterij overlaten? Niets determineren dan?
Ik ook, door zowel overheid als ondernemers. Waarbij het wrange is dat de overheid mij dwingt om mee te financieren. Die ondernemer moet mij eerst nog maarf zien dat ie mijn geld uit mijn zakken krijgt. Waar jij het vreemde idee vandaan haalt dat de overheid dit beter zal doen is mij echt een raadsel. De overheid hoeft zich namelijk niet te bekommeren om de financiering (ja, hooguit in de marge), dus kan die zich volledig richten op eigen eer en machtsspelletjes.quote:Op woensdag 28 maart 2007 13:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ervaring ja! Maar al te vaak kennis kunnen nemen met kortzichtigheid in besluitvorming. Te vaak accenten op geld verdienen op zeer korte termijn. Vaak ontbreekt het aan toekomstvisie. Vaak te accenten op korte termijns resultaten...Te weinig investeren in je mensen e.d. Te weinig ook voor menselijk beleid. Dat breekt later weer op...
En dat is precies de reden dat minder overheidsingrijpen beter is. Hoe kan de overheid een verandering opmerken, vaststellen dat ie onwenselijk is (brrrrr), besluiten om actie te ondernemen, dat besluit omzetten in regelgeving en maatregelen en deze vervolgens implementeren voordat de verandering yesterday's news is? Niet. Dat kan ik niet, dat kan jij niet, laat staan dat een collectie bakkeleiende "volksvertegenwoordigers" in de tweede kamer dat kan.quote:Ik doel dat anticyclische beleid m.n. ook in de richting van de overheid. Rechtse regeringen zijn imo topper als het gaat om cyclisch beleid te voeren. En dat is gewoon slecht voor de langere termijn....
Anticyclisch begroten/aansturen zorgt voor meer stabiliteit, of in ieder geval minder staliteit...Procycisch beleid zal systemen alleen maar verder onrustig en meer instabiel maken...
Dat geldt voor mensen in het algemeen. rare figuren allemaalquote:Ik heb vaak genoeg gezien hoe ondernemer kampioenen zijn in het nemen van haakse bochten....ik kan er boeken over vol schrijven..Je wilt niet weten hoe lomp sommige managers zijn....
beetje groep 3 niveau, wensbaan, toen wilde ik brandweerman worden. Ik zou niet weten welke baan dat nu zou zijn voor mij, vind veel dingen wel interessant. Dat geldt voor vrij veel mensen in mijn omgeving. Misschien is het handiger om te werken aan je veelzijdigheid en flexibiliteit, dan kom je minder snel bedrogen uit. Dit klinkt allemaal zo ontevreden, zo verwend.quote:Met een academische opleiding, de studies heten niet voor niets wetenschappelijk te zijn, komt van de 100 afgestudeerden hooguit een handjevol echt in het wetenschappelijke werk terecht.....
Vraag 100 afgestudeerden of ze hun wensbaan (1e keus) hebben gevonden.......Hoeveel zijn er dat?
Bullshit! Niet elk leven is gelijk. We hebben niet gelijke capaciteiten. Er wordt tegenwoordig te veel aandacht besteed aan de middelmatigen en de zwakken. De sterken redden het toch wel. Ons hele onderwijssysteem is ingericht om aandacht te besteden aan de dommen. Er moet meer aandacht besteed worden aan de intelligente talentvolle mensen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:42 schreef nikk het volgende:
[..]
Het probleem hierin is dat 'verdienen' niet hetzelfde is als 'krijgen'. En dat elk leven gelijk is geldt net zo goed voor Nederland.
Dit idee zal je wel tegnstaan, maar dat zou allemaal vrij snel gebeuren op het moment dat er meer marktwerking in onderwijs zou zijn en je je studie zelf zou moeten betalen (echt het volle pond). Ik snap er namelijk nog steeds geen flikker van dat vuilnismannen en stratenmakers hebben moeten meebetalen aan mijn studie.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:16 schreef rood_verzet het volgende:
Kan, maar het wordt wel een behoorlijke kostenpost als je steeds wisselt van studie. Ik zie liever dat de hogescholen beter samenwerken ipv concureren. Ook zouden ze eerlijker moeten zijn wat ze aanbieden en er ligt een taak bij de middelbare school om intensiever te begeleiden met de volgende studie
Niet iedereen is hetzelfde inderdaad en mensen zijn ook niet gelijk. Maar stellen dat het ene leven meer waard is dan een andere is onzin. Het leven van een rijk en slim persoon is evenveel waard als dat van een dom en arm persoon.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:44 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Bullshit! Niet elk leven is gelijk. We hebben niet gelijke capaciteiten. Er wordt tegenwoordig te veel aandacht besteed aan de middelmatigen en de zwakken. De sterken redden het toch wel. Ons hele onderwijssysteem is ingericht om aandacht te besteden aan de dommen. Er moet meer aandacht besteed worden aan de intelligente talentvolle mensen.
Geen van mijn beweringen heb ik 'verzonnen'. Studenten haken steeds sneller afquote:Op woensdag 28 maart 2007 21:35 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Je maakt een holle bewering als je dit verzint en niet uit een bron haalt.
Het is niet totaal kostenvrij, ik kreeg zelf mijn inschrijfgeld niet meer terug nadat ik gestopt was met een halfjaar studeren.(Het scheelt wel geld maar je krijgt maar een deel terug, daarnaast heb je natuurlijk ook boeken aangeschaft waar je niks meer aan hebt) Ik vind dat er veel meer tijd gestoken moet worden in het begeleiden van toekomstige studenten en op een veel duidelijker manier.quote:Dat is aan de student zelf om uit te zoeken. Dat daar wat aan gedaan moet worden is ook mijn mening, maar studenten hebben ook na 1 jaar, of zelfs na een half jaar kostenvrij, de keuze om naar een andere studie te gaan.
Over werkloze migranten, daar had ik wat specifieker over moeten zijn, wat ik bedoelde waren hoogopgeleide werkloze vluchtelingen:quote:Over een tijd, ofwel een jaar of 8 pas weer. En een hoop werklozen, geef eens een bron met de hoeveelheid hoogopgeleide werkloze migranten?
[..]
Onrechtvaardigheid koppelen aan een onderbuik gevoel namelijk jaloezie is niet onnozel en arrogant. Jij vindt dat, dat is een heel ander verhaal. Net als dat je vindt dat iemand die het meest produceert, het meest betaalt moet krijgen. Hoe bereken je productie per werknemer?
Nee de definitie van jaloezie is meer persoonsgericht op immateriele zaken zoals liefde, wat jij bedoelt is meer afgunst maar zelfs dat klopt niet. Het is niet zozeer dat je het precies hetzelfde wenst te krijgen, maar wel dat je evengoed naar prestatie wordt betaald. Verder is het niet moeilijk om de productie per werknemer te berekenen, dat wordt reeds automatisch gedaan, bij productiewerk wordt vrijwel alles geregistreerd door middel van barcodes.quote:Onrechtvaardigheid koppelen aan een onderbuik gevoel namelijk jaloezie is niet onnozel en arrogant. Jij vindt dat, dat is een heel ander verhaal. Net als dat je vindt dat iemand die het meest produceert, het meest betaalt moet krijgen. Hoe bereken je productie per werknemer?
Okee, dan is het een definitie probleem. Elk leven is evenveel waard, maar in bepaalde contexten moet je anderen toch voorrang geven en 'meer waard laten zijn' dan anderen. Ik vind dat in bepaalde situaties niet iedereen evenveel recht heeft op iets.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:48 schreef nikk het volgende:
[..]
Niet iedereen is hetzelfde inderdaad en mensen zijn ook niet gelijk. Maar stellen dat het ene leven meer waard is dan een andere is onzin. Het leven van een rijk en slim persoon is evenveel waard als dat van een dom en arm persoon.
Het gedeeltelijk privatiseren van onderwijs en de concurentie zorgt er juist voor dat hogescholen langs elkaar heen werken en meer denken aan hun eigen portomonnee dan het belang van hun studenten. Verder meer moet ieder persoon het recht krijgen te studeren, dat versta ik ook onder gelijkwaardigheid. Als er zo min mogelijk studenten hun studie laten vallen wordt het ook een stuk goedkoper om het te financieren, nog niet meegerekend dat hoogopgeleide geslaagde studenten funest zijn voor elke economiequote:Op woensdag 28 maart 2007 21:46 schreef random_error het volgende:
[..]
Dit idee zal je wel tegnstaan, maar dat zou allemaal vrij snel gebeuren op het moment dat er meer marktwerking in onderwijs zou zijn en je je studie zelf zou moeten betalen (echt het volle pond). Ik snap er namelijk nog steeds geen flikker van dat vuilnismannen en stratenmakers hebben moeten meebetalen aan mijn studie.
Iedereen, gehandicapten inclusief, is wel goed in iets of heeft ergens talent voor. Ook als je wat minder talent hebt voor een ander moet je toch al het recht krijgen om het tenminste te proberen (meestal is het wel zo dat iemand die ergens geen talent voor heeft snel genoeg stopt)quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:02 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Okee, dan is het een definitie probleem. Elk leven is evenveel waard, maar in bepaalde contexten moet je anderen toch voorrang geven en 'meer waard laten zijn' dan anderen. Ik vind dat in bepaalde situaties niet iedereen evenveel recht heeft op iets.
Je moet bijv. iemand die gezegd is met een muzikaal talent voor laten gaan voor iemand die geen talent heeft (gegeven dat er gelimiteerde plaatsen zijn).
Dat is gewoon eerlijk. Je verdient het niet evenveel. Die persoon met talent heeft meer potentie!
Wat een onzin, ten eerste zijn er nog genoeg leerlingen met afwijkingen die onvoldoende geholpen worden en ten tweede is dat weer een probleem van dit systeem, jarenlang verdienen leraren en maatschappelijk dienst verleners vanwege bezuinigen minder dan ze zouden moeten en vanwege fusies zijn er zulke grote klassen dat persoonlijke begeleiding ver te zoeken is. Daarnaast worden wetenschappers ook nog eens ondergewaardeerd. De enige waar men echt in investeerd is de 'zelfstandige prestatiegerichte leerling' en dan vooral op het gebied van management, niet diepgaande kennisquote:Op woensdag 28 maart 2007 21:44 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Bullshit! Niet elk leven is gelijk. We hebben niet gelijke capaciteiten. Er wordt tegenwoordig te veel aandacht besteed aan de middelmatigen en de zwakken. De sterken redden het toch wel. Ons hele onderwijssysteem is ingericht om aandacht te besteden aan de dommen. Er moet meer aandacht besteed worden aan de intelligente talentvolle mensen.
Nee die situatie is helemaal niet in Nederland , nog minder in Europa, het neoliberale beleid zorgt voor afbraak in gelijkwaardige sociale stelsels.Het enige waar men oog voor heeft is zoveel mogelijk uitbreiden om te concureren met andere economische machtsblokken. In Nederland en andere Europese landen had men op den duur een sociaal vangnet voor zwakkeren opgebouwd maar daar is flink in gesneden en dat zal wel nog verder gaan de aankomende jarenquote:Op woensdag 28 maart 2007 21:41 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Deze situatie bestaat al geruime tijd in NL & Europa, dus daar heb je geen communisme voor nodig.
Dat het grootste deel van de rest van de wereld nog een lange weg te gaan heeft, ben ik met je eens. Dat het communisme de weg hier naar toe is, ben ik niet met je eens
gedeeltelijk privatiseren is beroerd, dat ben ik met je eens. Ik zie studeren niet als een recht, ik zie keuze voor een studie (of niet) als een recht, net als iedere andere keuze die andere personen niet aantast in hun recht (keuzevrijheid).quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:05 schreef rood_verzet het volgende:
Het gedeeltelijk privatiseren van onderwijs en de concurentie zorgt er juist voor dat hogescholen langs elkaar heen werken en meer denken aan hun eigen portomonnee dan het belang van hun studenten. Verder meer moet ieder persoon het recht krijgen te studeren, dat versta ik ook onder gelijkwaardigheid. Als er zo min mogelijk studenten hun studie laten vallen wordt het ook een stuk goedkoper om het te financieren, nog niet meegerekend dat hoogopgeleide geslaagde studenten funest zijn voor elke economie
Dat is mijn bedoeling ook, verdienen naar prestatie, wat werknemers krijgen is vaak minder, behalve aan de top waar men meer krijgt dan dat men verdient (waar wat mij betreft al deze topics omgaan) .quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:42 schreef nikk het volgende:
[..]
Het probleem hierin is dat 'verdienen' niet hetzelfde is als 'krijgen'. En dat elk leven gelijk is geldt net zo goed voor Nederland.
Privatisering van het onderwijs is juist goed. Kijk maar naar Amerika. Toen ze daar het onderwijs institutionaliseerden toen nam in een korte tijd de hoeveelheid leerlingen af, de gemiddelde SAT score daalde en de hoeveelheid administratief personeel nam met 300% toe. Er werden plots ook geen nieuwe scholen meer gebouwd. Het is jammer dat ik het boekje uitgeleend heb maar ik kan het zo opzoeken als ik het weer terugheb.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:05 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Het gedeeltelijk privatiseren van onderwijs en de concurentie zorgt er juist voor dat hogescholen langs elkaar heen werken en meer denken aan hun eigen portomonnee dan het belang van hun studenten. Verder meer moet ieder persoon het recht krijgen te studeren, dat versta ik ook onder gelijkwaardigheid. Als er zo min mogelijk studenten hun studie laten vallen wordt het ook een stuk goedkoper om het te financieren, nog niet meegerekend dat hoogopgeleide geslaagde studenten funest zijn voor elke economie
Oh ja, ik kan je zo vertellen uit mijn persoonlijke ervaring dat ik twee mensen kennen waarvan hun kinderen naar de LOM school moesten. Dat hebben ze geweigerd en de een doet nu universiteit en de ander doet het HBO. En ze halen het beide zeker weten.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:11 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Wat een onzin, ten eerste zijn er nog genoeg leerlingen met afwijkingen die onvoldoende geholpen worden en ten tweede is dat weer een probleem van dit systeem, jarenlang verdienen leraren en maatschappelijk dienst verleners vanwege bezuinigen minder dan ze zouden moeten en vanwege fusies zijn er zulke grote klassen dat persoonlijke begeleiding ver te zoeken is. Daarnaast worden wetenschappers ook nog eens ondergewaardeerd. De enige waar men echt in investeerd is de 'zelfstandige prestatiegerichte leerling' en dan vooral op het gebied van management, niet diepgaande kennis
Dat is jouw (libertarische?) oplossing. Maar hoe zorg je ervoor dat studenten uit een niet zo kapitaal krachtig gezin zo'n studie kunnen financieren? Vroeger moesten mensen krom liggen om hun kind te laten studeren, terwijl andere gezinnen hun kinderen simpelweg niet konden laten studeren, daarna vond men dat dat niet meer kon en het recht was van ieder om verder te mogen studeren.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:16 schreef random_error het volgende:
[..]
gedeeltelijk privatiseren is beroerd, dat ben ik met je eens. Ik zie studeren niet als een recht, ik zie keuze voor een studie (of niet) als een recht, net als iedere andere keuze die andere personen niet aantast in hun recht (keuzevrijheid).
Op dit moment is er een status quo en managen veel universiteiten en hbo's zich een slag in de rondte, zonder te kijken naar effectief resultaat. Concurrentie en keuzevrijheid zal leiden tot differentiatie in kwaliteit en prijs. Ook zal het onnodige vet in de organisatie snel verdwijnen. Je kunt dan gewoon de studie volgen die je op basis van prijs en kwaliteit aanstaat. Voorlichting over studies zal scherper worden (eis van de vragende partij: wat koop ik?), aanstaande studenten heb meer belang om een afgewogen keuze te maken (daarom: minder foute keuzes). Verderf hoeven metselaars en kassieres niet meer mee te betalen aan iets waar ze niets aan hebben. Dat lijkt me pas rechtvaardig.
Je spreekt jezelf tegen. De sterken redden het wel, maar toch moet er meer aandacht voor juist die groep komen?quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:44 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Jawel, kijk maar naar de redenen die jij verzint en die het artikel geeft:quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:56 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Geen van mijn beweringen heb ik 'verzonnen'. Studenten haken steeds sneller af
quote:Op woensdag 28 maart 2007 20:59 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Vertel dat met die kansen van de wereld aan al die studenten die met hun eerste jaar al stoppen omdat de studie niet hetgene was wat ze er van verwachten. Reden: Hogere scholen worden steeds meer prestatiegericht en minder persoonlijk, daarnaast zijn scholen niet eerlijk in hun uitleg van de opleiding, omdat ze studenten van andere hogescholen willen trekken.
Als je het verschil ook ziet met voorgaande jaren is het ook een storm in een glas water.quote:Zo bedroeg de uitval dit jaar 5,92 procent (4210 van de 71.080 eerstejaars). Het jaar ervoor was het 5,67 procent (3965 van de 69.908 eerstejaars). Tien jaar geleden bedroeg de uitval 4,68 procent.
Redenen
Uit een belronde van de NOS met uitgevallen studenten blijkt dat ze om verschillende redenen stoppen: de studie was anders dan wat ze ervan hadden verwacht, ze vonden de vakken te saai, te makkelijk of juist te moeilijk, ze waren verkeerd voorgelicht, en soms ook speelde ziekte een rol.
Je krijgt wel collegegeld terug als je voor februari stopt. Of dit volledig kostendekkend is weet ik niet, maar als student nog een klein beetje risico lopen is ook niet overdreven. Je kiest er immers zelf voor, de overheid bepaalt niet dat jij moet studeren. En of betere begeleiding zou helpen weet ik niet, want het blijft eigen verantwoordelijkheid van de studenten.quote:Het is niet totaal kostenvrij, ik kreeg zelf mijn inschrijfgeld niet meer terug nadat ik gestopt was met een halfjaar studeren.(Het scheelt wel geld maar je krijgt maar een deel terug, daarnaast heb je natuurlijk ook boeken aangeschaft waar je niks meer aan hebt) Ik vind dat er veel meer tijd gestoken moet worden in het begeleiden van toekomstige studenten en op een veel duidelijker manier.
Interessant artikel. Wel veel populistisch gequote van gedupeerden, maar als je daardoor heenkijkt zie je dat er nog wat kan verbeteren aan de situatie. Een relatief kleine specifieke groep die beter kan. Daar heb ik uiteraard geen problemen mee.quote:Over werkloze migranten, daar had ik wat specifieker over moeten zijn, wat ik bedoelde waren hoogopgeleide werkloze vluchtelingen:
Hoogopgeleide vluchteling wordt in Nederland te vaak taxichauffeur
Veel hoogopgeleide vluchtelingen hebben een slechte baan of zijn werkloos. Voor hen is dat frustrerend, voor Nederland is het zonde van het talent.
Rotterdam, 8 jan. "Een van mijn clienten was vroeger professor en werkzaam als keel-neus-enoorspecialist in een Afghaans academisch ziekenhuis", zegt Bertie de Bruin, adviseur voor Emplooi, een stichting die vluchtelingen aan een baan probeert te helpen. "Hier is hij nu operatieassistent en mag hij mesjes aangeven." De Bruins client is niet de enige. Soms werken gevluchte ingenieurs of medici ook bij de plantsoenendienst of als taxichauffeur. Of ze zitten werkloos thuis.
In Nederland zijn zo'n 30.000 hoger opgeleide vluchtelingen (hbo- of universitair niveau), volgens een in maart verschenen rapport van het bureau voor beleidsonderzoek Regioplan. Van de hoogopgeleiden die sinds 1995 naar Nederland zijn gevlucht is eenderde werkloos. Van de werkenden werkt tweederde onder zijn of haar niveau. 37 procent werkt zelfs op 'lager of elementair niveau': beroepen waarvoor vrijwel geen opleiding nodig is.
De Bruin merkt dat diploma's van vluchtelingen hier in Nederland vaak erg laag worden beoordeeld. "Natuurlijk moeten ze bijgeschoold worden en de taal leren, maar het is zo zonde van de kennis om ze meteen zo laag te kwalificeren.
Ik raad vluchtelingen wel eens aan om hun diploma in Parijs te laten beoordelen. Daar doen ze veel minder moeilijk en met een Frans diploma mag je hier zo aan de slag ."
Stichting Emplooi probeert vooral via eigen netwerken werk op niveau te vinden. Soms gaat dat relatief makkelijk omdat steeds meer bedrijven een diversiteitsbeleid voeren. Maar veel werkgevers moeten een drempel over om een vluchteling aan te nemen met een groot gat op zijn cv, of een ingewikkeld vluchtverhaal en een trauma.
De vluchteling heeft vaak weer moeite om zich aan te passen aan de Nederlandse manier van solliciteren en kan vanuit het asielzoekerscentrum moeilijk aan werk of een aanvullende opleiding komen.
Vluchtelingen krijgen hier te maken met multiple loss: behalve hun vaderland, vrienden en familie raken ze vaak ook hun status, baan en inkomen kwijt. "En dat werkt door in alles", zegt Kees Bleichrodt, directeur van het UAF, stichting voor vluchtelingstudenten. "Kinderen zien hun vader en moeder gedesillusioneerd op de bank zitten in plaats van naar het werk gaan om geld te verdienen.
We maken ons in Nederland zorgen omdat onze kenniswerkers naar het buitenland verdwijnen.
Vervolgens werven we toptalent in Mexico en China. Dat toptalent zit in Ter Apel in een asielzoekerscentrum."
Onder hoogopgeleide vluchtelingen zijn vooral veel medici en ingenieurs, beroepen waar Nederland behoefte aan heeft. Maar B l e i ch rodt ziet nog niet veel positieve effecten van de aantrekkende economie. "Het beleid van de afgelopen vier jaar is funest geweest."
Nadat Bleichrodt kalm een paar schrijnende voorbeelden heeft gegeven, kan hij zich niet meer inhouden. "Een meisje van twintig dat al acht jaar in Nederland is, is ingeloot voor geneeskunde. Zij wordt gestraft als ze naar college gaat, als ze zich niet midden op de dag meldt in het asielzoekerscentrum krijgt ze een boete. Dat is toch te gek voor woorden? Dat ze na acht jaar in een centrum nog niet murw geslagen is en het fantastisch vindt om naar college te gaan. Die doorzetters willen we toch?"
Bron NRC Handelsblad, 8 januari 2007
Ik denk dat het beeld van jaloezie bij jou anders is dan bij mij. Ik citeer de vandale:quote:Nee de definitie van jaloezie is meer persoonsgericht op immateriele zaken zoals liefde, wat jij bedoelt is meer afgunst maar zelfs dat klopt niet. Het is niet zozeer dat je het precies hetzelfde wenst te krijgen, maar wel dat je evengoed naar prestatie wordt betaald. Verder is het niet moeilijk om de productie per werknemer te berekenen, dat wordt reeds automatisch gedaan, bij productiewerk wordt vrijwel alles geregistreerd door middel van barcodes.
Edit: vage leestekens even weggehaald uit gequote stuk
Dit zijn zowel materiële zaken als immateriële. Je gunt het anderen niet dat ze veel meer verdienen dan jijzelf. Dit ervaren als onrechtvaardigheid zie ik hetzelfde als 'leed', want EchtGaaf geeft al aan dat het zó erg is, dat hij de hele bevolking wilt straffen om een statement te maken. En jaloezie en afgunst betekenen praktisch hetzelfde, zoals je kan zien aan het citaat.quote:ja·loe·zie (de ~ (v.), ~ën)
1 gevoel van leed of spijt over het goede dat een ander te beurt valt en dat men hem niet gunt => afgunst, ijverzucht, kinnesinne, na-ijver
Die geprivatiseerde scholen in Amerika kosten klauwen vol geld, voor de lagere tot middeninkomens haast niet te betalen en die moeten hun kinderen dan ook naar tweederangsscholen sturen, met tweederangsdiploma's. Als je kijkt naar de universiteiten in de USSR waren die op hoog niveau, vrouwelijke studentes hadden daar meer kans op een hoge diploma dan hier en er waren dan ook meer hogeropgeleiden vrouwen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:22 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Privatisering van het onderwijs is juist goed. Kijk maar naar Amerika. Toen ze daar het onderwijs institutionaliseerden toen nam in een korte tijd de hoeveelheid leerlingen af, de gemiddelde SAT score daalde en de hoeveelheid administratief personeel nam met 300% toe. Er werden plots ook geen nieuwe scholen meer gebouwd. Het is jammer dat ik het boekje uitgeleend heb maar ik kan het zo opzoeken als ik het weer terugheb.
De sterken redden het wel, maar ik ken veel intelligente vrienden die afhaken omdat het niet uitdagend genoeg is. De samenleving moet het zowel hebben van de sterken als de zwakken. Maar de sterken daar moet de aandacht ook naar gaan in het universitaire onderwijs.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:24 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf tegen. De sterken redden het wel, maar toch moet er meer aandacht voor juist die groep komen?
Erg goed van je opa, ik weet niet wat het loon van je overgrootouders waren, maar destijds ging het meeste geld direct op aan primaire levensbehoeften.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:26 schreef lavAzza het volgende:
Nogmaals, het lukt wel als je het wil. De ouders van mijn opa werkten in een fabriek en verdienden geen fuck en toch kond hij naar de universiteit. Ze weigerden een beurs, omdat hun eer te na was.
Het kan wel, maar het is moeilijk en het kost moeite. Tegenwoordig moet alles gemakkelijk zijn. Met het eerste geld dat mijn opa verdiende heeft hij mijn ouders uit de fabriek gehaald.
Weet je hoeveel vrouwen daar dokter waren?quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:27 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Die geprivatiseerde scholen in Amerika kosten klauwen vol geld, voor de lagere tot middeninkomens haast niet te betalen en die moeten hun kinderen dan ook naar tweederangsscholen sturen, met tweederangsdiploma's. Als je kijkt naar de universiteiten in de USSR waren die op hoog niveau, vrouwelijke studentes hadden daar meer kans op een hoge diploma dan hier en er waren dan ook meer hogeropgeleiden vrouwen.
Mee eens, maar ik vind niet dat iedereen moet studeren. Een bepaald gedeelte dat intelligent genoeg is of genoeg kan compenseren met hard werken moet studeren. En zij moeten de mogelijkheid krijgen. Het niveau moet niet omlaag omdat er dommere mensen zijn.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:32 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Erg goed van je opa, ik weet niet wat het loon van je overgrootouders waren, maar destijds ging het meeste geld direct op aan primaire levensbehoeften.
Het is een groot voorrecht om te kunnen studeren en dat besef ik ook, maar dat 'tegenwoordig moet alles gemakkelijk zijn' vind ik grote onzin, we leven niet in een derde wereldland en kunnen studeren moet daarom niet iets zijn waar je ouders brood uit hun mond moeten sparen.
Dat niet iedereen kan studeren lijkt me ook wel een vrij duidelijk algemeen geaccepteerd verschijnsel.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:35 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Mee eens, maar ik vind niet dat iedereen moet studeren.
Het is trouwens waar dat ze klauwen met geld kosten, maar dat komt omdat ze niet gesubsidieerd zijn. Een geprivatiseerd scholensysteem zou goedkoper zijn (door concurrentie), dan het huidige scholensystem van de overheid. Het hele ambtelijke administratieve apparaat is dan niet nodig.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:27 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Die geprivatiseerde scholen in Amerika kosten klauwen vol geld, voor de lagere tot middeninkomens haast niet te betalen en die moeten hun kinderen dan ook naar tweederangsscholen sturen, met tweederangsdiploma's. Als je kijkt naar de universiteiten in de USSR waren die op hoog niveau, vrouwelijke studentes hadden daar meer kans op een hoge diploma dan hier en er waren dan ook meer hogeropgeleiden vrouwen.
De intelligenten kunnen er een studie bijdoen als het te makkelijk is.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:32 schreef lavAzza het volgende:
[..]
De sterken redden het wel, maar ik ken veel intelligente vrienden die afhaken omdat het niet uitdagend genoeg is. De samenleving moet het zowel hebben van de sterken als de zwakken. Maar de sterken daar moet de aandacht ook naar gaan in het universitaire onderwijs.
Ik zei dat de studie niet was wat men verwachte en gaf daarvoor de achterliggende reden. Die weliswaar niet in het artikel wordt genoemd maar die conclussie kun je zelf ook wel makenquote:Op woensdag 28 maart 2007 22:27 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Jawel, kijk maar naar de redenen die jij verzint en die het artikel geeft:
[..]
Er zit een steigende lijn in, als die door blijft zetten is het dus niet een storm in een glas waterquote:Als je het verschil ook ziet met voorgaande jaren is het ook een storm in een glas water.
Ik blijf erbij dat er ook best wel wat verantwoordelijkheid naar de scholen toe mag, niet elke leerling is voor ze stoppen met de middelbare totaal verzelfstandigt en dat mag je ook niet van iedereen verwachten.quote:Je krijgt wel collegegeld terug als je voor februari stopt. Of dit volledig kostendekkend is weet ik niet, maar als student nog een klein beetje risico lopen is ook niet overdreven. Je kiest er immers zelf voor, de overheid bepaalt niet dat jij moet studeren. En of betere begeleiding zou helpen weet ik niet, want het blijft eigen verantwoordelijkheid van de studenten.
Ik gun mensen het heus wel als ze meer verdienen dan mijzelf, vooral als ze daar veel meer tijd en moeite in hebben gestoken. Het gaat ook niet om mijzelf dus dat is zo en zo geen voorbeeld van jaloezie. Ik vind dat werknemers meer moeten verdienen dan ze nu krijgen, vooral als een bedrijf een topwinst maakt en alleen hun top beloont wordt met miljoenen. Dat is onbeschoft en heeft dus niets met jaloezie te maken.quote:Interessant artikel. Wel veel populistisch gequote van gedupeerden, maar als je daardoor heenkijkt zie je dat er nog wat kan verbeteren aan de situatie. Een relatief kleine specifieke groep die beter kan. Daar heb ik uiteraard geen problemen mee.
[..]
Ik denk dat het beeld van jaloezie bij jou anders is dan bij mij. Ik citeer de vandale:
[..]
Dit zijn zowel materiële zaken als immateriële. Je gunt het anderen niet dat ze veel meer verdienen dan jijzelf. Dit ervaren als onrechtvaardigheid zie ik hetzelfde als 'leed', want EchtGaaf geeft al aan dat het zó erg is, dat hij de hele bevolking wilt straffen om een statement te maken. En jaloezie en afgunst betekenen praktisch hetzelfde, zoals je kan zien aan het citaat.
En productie per werknemer is heel moeilijk, omdat de meeste mensen werken in de dienstensector en niet meer industrieel.
Alsof dat zo geweldig is. Ik heb er over getwijfeld, maar het is gewoon organisatorisch een hel en niemand houdt rekening met je. Ja tuurlijk, achteraf valt er wat geregeld te worden maar daar heb ik gewoon geen zin in. Een enkele studie zou uitdagend genoeg moeten zijn.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:41 schreef rebel6 het volgende:
[..]
De intelligenten kunnen er een studie bijdoen als het te makkelijk is.
/offtopic
Toch hoor ik verhalen dat ze het HBO en de universiteit willen gaan samenvoegen... En toch is het een feit dat de Nederlandse universiteiten qua niveau afnemen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:36 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Dat niet iedereen kan studeren lijkt me ook wel een vrij duidelijk algemeen geaccepteerd verschijnsel.
Terwijl in het westen men nog moest beginnen met het doorbreken van het rollenpatroon, kregen vrouwen in de USSR evenveel kans om te studeren als mannen. Je kunt zeggen wat je wilt over de USSR maar niet dat de intelligentia beneden pijl was. Ik heb geen concrete cijfers bij de hand, maar het feit dat de USSR ver vooruit liep in tal van technologische sectoren aan het begin van de jaren vijftig is een duidelijk signaal dat je zonder winstbejacht enorme wetenschappelijke prestaties kan behalen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:33 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Weet je hoeveel vrouwen daar dokter waren?
Ik betwijfel het dat ze meer hoogopgeleid waren. De gauss curve valt niet te ontlopen en een diploma betekent niet automatisch dat je wat kan. Zeker niet in de USSR.
Ach, die verhalen neem ik niet serieus. Maar als het niveau daalt dan moeten daar oorzaken voor zijn. Als die op te lossen zijn, dan kan daar beleid voor gevoerd worden en komt het weer op niveau. De kracht van de beleidsmakers. Wreuw.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:45 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Toch hoor ik verhalen dat ze het HBO en de universiteit willen gaan samenvoegen... En toch is het een feit dat de Nederlandse universiteiten qua niveau afnemen.
Zelfs als die cijfers kloppen (wat ik betwijfel) hebben ze niet laten zien dat het een sustainable manier van leven is.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:48 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Terwijl in het westen men nog moest beginnen met het doorbreken van het rollenpatroon, kregen vrouwen in de USSR evenveel kans om te studeren als mannen. Je kunt zeggen wat je wilt over de USSR maar niet dat de intelligentia beneden pijl was. Ik heb geen concrete cijfers bij de hand, maar het feit dat de USSR ver vooruit liep in tal van technologische sectoren aan het begin van de jaren vijftig is een duidelijk signaal dat je zonder winstbejacht enorme wetenschappelijke prestaties kan behalen.
Het is voor jou organisatorisch een hel en ze houden geen rekening met je vanwege je geacht wordt totaal zelfstandig te zijn, daarmee haal je onbewust mijn probleemstelling mee aan (het is overigens niet zo dat het geen mogelijkheid is, mijn zus heeft ook twee studies tegelijk gedaan, maar heeft daar vrijwel al haar vrije tijd voor opgeofferd) . Ik ga er overigens vanuit dat er genoeg intelligente kinderen zijn binnen en buiten Nederland maar die vanwege het gebrek aan financieen simpelweg niet verder kunnen studerenquote:Op woensdag 28 maart 2007 22:44 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Alsof dat zo geweldig is. Ik heb er over getwijfeld, maar het is gewoon organisatorisch een hel en niemand houdt rekening met je. Ja tuurlijk, achteraf valt er wat geregeld te worden maar daar heb ik gewoon geen zin in. Een enkele studie zou uitdagend genoeg moeten zijn.
Die eerste vraag is overbodig, ik zou het namelijk niet posten als het niet "mijn" oplossing was. Of het libertarisch is of niet interesseert me niet zo.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:24 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Dat is jouw (libertarische?) oplossing. Maar hoe zorg je ervoor dat studenten uit een niet zo kapitaal krachtig gezin zo'n studie kunnen financieren? Vroeger moesten mensen krom liggen om hun kind te laten studeren, terwijl andere gezinnen hun kinderen simpelweg niet konden laten studeren, daarna vond men dat dat niet meer kon en het recht was van ieder om verder te mogen studeren.
Ik zie liever dat hogescholen zo min mogelijk op winst en verlies draaien, zodat ze weinig risico lopen en niet dreigen over genomen te worden.
In de klassestrijd van de 19e eeuw is het de bijzondere (gelovige) scholen gelukt om subsidie te krijgen voor hun scholen ipv openbare scholen en sindsdien worden (als ik het goed heb) alle scholen in Nederland gesubsideerd maar hun beleid worden door managers zelf gedaan, niet door de overheid.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:37 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Het is trouwens waar dat ze klauwen met geld kosten, maar dat komt omdat ze niet gesubsidieerd zijn. Een geprivatiseerd scholensysteem zou goedkoper zijn (door concurrentie), dan het huidige scholensystem van de overheid. Het hele ambtelijke administratieve apparaat is dan niet nodig.
De overheid weigert subsidie te geven voor geprivatiseerde scholen, omdat ze dan hun eigen slechte onderwijssysteem zouden ondermijnen en dan zou niemand er meer opgaan. Als ik de belasting die mijn ouders voor het onderwijs betalen zou kunnen omzetten in een subsidie voor welke school dan ook, zou ik zeker weten naar een goede geprivatiseerde school gaan.
Is niet waar. Britisch school of Amsterdam and International school of Amsterdam worden NIET gesubsidieerd.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:57 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
In de klassestrijd van de 19e eeuw is het de bijzondere (gelovige) scholen gelukt om subsidie te krijgen voor hun scholen ipv openbare scholen en sindsdien worden (als ik het goed heb) alle scholen in Nederland gesubsideerd maar hun beleid worden door managers zelf gedaan, niet door de overheid.
Ik wil er trouwens wel aan toevoegen dat die tweedegraads scholen in Amerika slecht zijn, omdat men daar al helemaal weinig geld heeft gereserveerd voor onderwijs. Lage belastingen + hoge militiare kosten= weinig geld om onderwijs te subsideren. Nee, een onderwijs systeem zoals in de VS lijkt me al helemaal dramatisch en onrechtvaardig
quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:56 schreef WeirdMicky het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik zelden een communist heb gezien die nog realistisch overkwam ook. Petje af voor Rood_verzet.
In Amerika heb je de major / minor structuur. In Nederland proberen ze het na te bootsen, maar tot nog toe zijn ze er niet eens in geslaagd de BaMa structuur fatsoenlijk na te bootsen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:53 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Het is voor jou organisatorisch een hel en ze houden geen rekening met je vanwege je geacht wordt totaal zelfstandig te zijn, daarmee haal je onbewust mijn probleemstelling mee aan (het is overigens niet zo dat het geen mogelijkheid is, mijn zus heeft ook twee studies tegelijk gedaan, maar heeft daar vrijwel al haar vrije tijd voor opgeofferd) . Ik ga er overigens vanuit dat er genoeg intelligente kinderen zijn binnen en buiten Nederland maar die vanwege het gebrek aan financieen simpelweg niet verder kunnen studeren
Er is overigens altijd een mogelijkheid verder te studeren, als je gaat specialiseren wordt het vanzelf uitdagend genoeg.
quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:01 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Dank je
![]()
of is dit een verborgen sneer naar communisten haha
In feite kun je nu ook zelf bepalen hoe je gefinancieerd wilt worden. Wat moet ik me overigens voorstellen bij een gesponsorde beurs? Dat je elke dag in het bijzijn van je mede studenten reclame maakt? Ik vind het eigenlijk best wel relevant, want een student die wat meer moeite heeft met lesstof en ook nog eens moet gaan werken, haalt minder goede cijfers wanneer hij minder tijd heeft om te gaan leren. Het voordeel van een staatslening die je hier in Nederland kan krijgen is over het algemeen dat niemand 'krom ligt' om zijn of hun kinderen hun studie te moeten betalen. Het is daarnaast ook nog een motivatie om goed je best te doen, want als je je studie haalt is het heel voordelig en anders niet.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:54 schreef random_error het volgende:
[..]
Die eerste vraag is overbodig, ik zou het namelijk niet posten als het niet "mijn" oplossing was. Of het libertarisch is of niet interesseert me niet zo.
Als we nou de mensen zelf laten betalen wat ze gebruiken. Iedereen is vrij om het te financieren hoe hij of zij het wil, of je dat van je ouders krijgt, gesponsord door een beurs of zelf bijelkaar werkt / leent is niet relevant. Belasting kan een flink stuk omlaag. In ieder geval is het huidige studiefinancieringssysteem enorm arbitrair, sommige kunnen van basis + aanvullende beurs prima rondkomen, terwijl anderen krom moeten liggen of moeten lenen. Lijkt me een goede start om een van de componenten die het oneerlijker maakt weg te halen.
Als zaken niets kosten, worden ze in het algemeen ook zo behandeld, waardeloos.
De overheid kost bakken met geld, is ontzettend efficient en vaak bereiken ze het tegenovergestelde van wat ze willen bereiken met hun wetten.quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:07 schreef Sickie het volgende:
Ik ben geen marktadept hoor. Ik ben een tegenstander van marktwerking in tal van sectoren, simpelweg omdat ik het instrument er niet geschikt voor acht. Dit neemt niet weg dat het te pas en te onpas aanhalen van zogenaamd marktfalen me in het verkeerde keelgat schiet. Als je een spijker in het hout wil slaan met een nijptang ipv een hamer dan moet je niet klagen dat de nijptang niet functioneert. Dan heb je gewoon het verkeerde instrument gekozen.
Hij heeft vast ook 11% harder gewerkt.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:05 schreef EchtGaaf het volgende:
De heer Moberg van Ahold mag weer rekenen op een stijging van 11% van het basissalaris. Mij zla het benieuwen of het eerste dee beste meisje bij de AH-kassa ook 11% erbij krijgt.
Oja. Ik had het kunnen weten....quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:10 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Hij heeft vast ook 11% harder gewerkt.
Ze hebben het ook zo slecht, he.....quote:Dan moet je natuurlijk z'n basissalaris verhogen anders doe je Moberg onrecht aan, hij heeft immers al zo'n mager salaris.
Het verrote zit em hier in: instellingen hebben primair belang bij hoge studentenaantallen. Ze worden namelijk per student betaald. Dus ze zullen kostte wat het kost studenten binnenhalen, door de studies vee mooier te laten voorkomen. Daardoor zullen er ook relatief meer uitvallen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 20:59 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Vertel dat met die kansen van de wereld aan al die studenten die met hun eerste jaar al stoppen omdat de studie niet hetgene was wat ze er van verwachten. Reden: Hogere scholen worden steeds meer prestatiegericht en minder persoonlijk, daarnaast zijn scholen niet eerlijk in hun uitleg van de opleiding, omdat ze studenten van andere hogescholen willen trekken.
Helemaal . Het feit dat tegenstanders onophoudelijk betichten van jaloezie is niets anders dan een zwaktebod.quote:En wat betreft dat laatste, onrechtvaardigheid in loon jaloezie noemen is onnozel en erg arrogant. Degene die het meest produceert, moet voor mij part ook het meest betaald krijgen en dat is niet zo bij dit klassesysteem.
Precies en het niveau daalt, waardoor intelligente mensen ook gaan uitvallen omdat ze zichzelf niet meer zo goed kunnen motiveren. Het is geen uitdaging meer.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het verrote zit em hier in: instellingen hebben primair belang bij hoge studentenaantallen. Ze worden namelijk per student betaald. Dus ze zullen kostte wat het kost studenten binnenhalen, door de studies vee mooier te laten voorkomen. Daardoor zullen er ook relatief meer uitvallen.
[..]
Helemaal . Het feit dat tegenstanders onophoudelijk betichten van jaloezie is niets anders dan een zwaktebod.
En daar ben ik het helemaal mee eens. Ik blijft niet voor niets pleiten voor een hybride bestel.quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:07 schreef Sickie het volgende:
Ik ben geen marktadept hoor. Ik ben een tegenstander van marktwerking in tal van sectoren, simpelweg omdat ik het instrument er niet geschikt voor acht.
Waarom? Ik mag toch vinden dat als een markt bv een varkencyclus laat zien, dat er dan sprake is van een vorm van falen? Immers in een dergelijke situatie lopen vraag en aanbod danig zwaar uit de pas.....Waarom zou ik dat niet als een vorm van falen mogen noemen...quote:Dit neemt niet weg dat het te pas en te onpas aanhalen van zogenaamd marktfalen me in het verkeerde keelgat schiet.
Daarom heb ik meerdere malen tegen Henri dezelfde beeldspraakt gebruikt. Markt toepassen daar waar het instrument geschikt voor is. Publieke zaken zijn dat wat mij betreft maar al te vaak niet geschikt om door de markt te wordne gereguleerd...quote:Als je een spijker in het hout wil slaan met een nijptang ipv een hamer dan moet je niet klagen dat de nijptang niet functioneert. Dan heb je gewoon het verkeerde instrument gekozen.
Zal ik maar een zeggen wat niet rechtvaardig is?quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:17 schreef nikk het volgende:
[..]
Je gebruikt het begrip 'rechtvaardigheid' nogal vaak. Kan je mij uitleggen wat 'rechtvaardigheid' is? Ik hoef geen voorbeelden te zien, alleen een simpele uitleg van dit begrip.
Nog steeds heb je niet gezegd wat 'rechtvaardig' is, je hebt enkel een voorbeeld gegeven van wat het niet is.quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zal ik maar een zeggen wat niet rechtvaardig is?
Moberg te plezieren met 11% stijging van zijn basissalaris (heb ik het dus gemakshalve maar ff niet over die enorme bonusstijging) en dat tegelijkertijd de juffrouw aan de kassa een gat in de lucht mag springen als ze 2 of 3 % erbij krijgt.![]()
Duidelijker kan ik echt niet zijn.
Rechtvaardigheid uitleggen aan mensen zoals jij is water naar zee dragen. Je heb sowieso alle krediet verspeeld en verdient dan ook geen enkele reactie. Zelfs dit niet eigenlijk.quote:Op donderdag 29 maart 2007 15:46 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Nog steeds heb je niet gezegd wat 'rechtvaardig' is, je hebt enkel een voorbeeld gegeven van wat het niet is.
Iemand anders vroeg je wat rechtvaardigheid inhield. Ook aan die persoon kan je niet uitleggen wat het is, want je bent EchtDom toch?quote:Op donderdag 29 maart 2007 15:57 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Rechtvaardigheid uitleggen aan mensen zoals jij is water naar zee dragen. Je heb sowieso alle krediet verspeeld en verdient dan ook geen enkele reactie. Zelfs dit niet eigenlijk.
Je bent echt een min-min varken. En daar laat ik het verder bij.quote:Op donderdag 29 maart 2007 16:00 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Iemand anders vroeg je wat rechtvaardigheid inhield. Ook aan die persoon kan je niet uitleggen wat het is, want je bent EchtDom toch?
Het zijn allemaal drop-outs met enkel een Havo of VWO diplomaatje. Sure, ze stoppen er zomaar meequote:Op donderdag 29 maart 2007 11:25 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Precies en het niveau daalt, waardoor intelligente mensen ook gaan uitvallen omdat ze zichzelf niet meer zo goed kunnen motiveren. Het is geen uitdaging meer.
Ik wil ook best over het klotesysteem de tweede fase gaan beginnen hoorquote:Op donderdag 29 maart 2007 16:42 schreef kriele het volgende:
[..]
Het zijn allemaal drop-outs met enkel een Havo of VWO diplomaatje. Sure, ze stoppen er zomaar meeNu staan ze zeker te schoffelen in de plantsoenen, omdat ze geen zin hadden om hun studie af te ronden!
![]()
Met voorbeelden kan ik niets. Als je zo'n groot gevoel voor rechtvaardigheid hebt moet je toch wel kunnen uitleggen wat het precies is?quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zal ik maar een zeggen wat niet rechtvaardig is?
Moberg te plezieren met 11% stijging van zijn basissalaris (heb ik het dus gemakshalve maar ff niet over die enorme bonusstijging) en dat tegelijkertijd de juffrouw aan de kassa een gat in de lucht mag springen als ze 2 of 3 % erbij krijgt.![]()
Duidelijker kan ik echt niet zijn.
Dat iemand niet of nauwelijks beter presteert dan een ander maar toch 2x, 3x of zelfs 100x beter betaald krijgt.quote:Op donderdag 29 maart 2007 18:12 schreef nikk het volgende:
[..]
Met voorbeelden kan ik niets. Als je zo'n groot gevoel voor rechtvaardigheid hebt moet je toch wel kunnen uitleggen wat het precies is?
Dat is een veronderstelling. Een manager presteert beter in wat hij doet, dan als anderen zijn positie zouden overnemen. Dit i.t.t. een medewerker, die door honderden vervangbaar is.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 13:07 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dat iemand niet of nauwelijks beter presteert dan een ander maar toch 2x, 3x of zelfs 100x beter betaald krijgt.![]()
Geef eens een voorbeeld waarbij een topper werd vervangen en de zaak gelijk achteruit holde?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 14:02 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Dat is een veronderstelling. Een manager presteert beter in wat hij doet, dan als anderen zijn positie zouden overnemen.
De topmanager ook, als je tenminste verder kijkt dan alleen Nederland.quote:Dit i.t.t. een medewerker, die door honderden vervangbaar is.
Geef jij eens een voorbeeld waarbij een topper werd vervangen door een kassameisje zonder dat dat negatieve gevolgen had voor het bedrijf?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 14:11 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Geef eens een voorbeeld waarbij een topper werd vervangen en de zaak gelijk achteruit holde?
Laurusquote:Op vrijdag 30 maart 2007 14:11 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Geef eens een voorbeeld waarbij een topper werd vervangen en de zaak gelijk achteruit holde?
Vind je dit zelf niet een beetje flauwe opmerking?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 11:54 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
Geef jij eens een voorbeeld waarbij een topper werd vervangen door een kassameisje zonder dat dat negatieve gevolgen had voor het bedrijf?
Die zijn in de problemen gekomen door de supermarktoorlog, toch niet vanwege een mindere topman?quote:
Jij beweert dat het een buiten proportionele beloning is, dus de bewijslast ligt bij jou.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 13:01 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Vind je dit zelf niet een beetje flauwe opmerking?
Nu draait het om julie bewering dat topmanagers heel moeilijk te vervangen zijn.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 13:11 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
Jij beweert dat het een buiten proportionele beloning is, dus de bewijslast ligt bij jou.
Onzin. Die zaten al ver voor de supermarktoorlog in de problemen. De topman met veel supermarktervaring is namelijk vervangen door eentje zonder ervaring met supermarkten (zie hier ook enige synergie met jouw bewering dat je een ervaren topman best kan vervangen door een topman zonder ervaring of desnoods een Pool). Die heeft geprobeerd een aantal formules om te zetten tot één en dat is volledig mislukt. Gevolg is dat het bedrijf op het rand van de afgrond kwam te staan.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 13:01 schreef rebel6 het volgende:[..]
Die zijn in de problemen gekomen door de supermarktoorlog, toch niet vanwege een mindere topman?
Ja wat wil je daarmee zeggen?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 14:17 schreef ArendBarend het volgende:
Jij beweert dat de salarissen niet conform vraag en aanbod zijn, daaruit volgt direct de bewering dat er dus meer aanbod is aan goede mensen voor de positie.
Omdat die hoge salarissen alleen maar mogelijk zijn door torenhoge winsten. Winsten die nooit zo hoog waren geweest als iedereen dezelfde kansen zou hebben, want dan zou de koek veel beter verdeeld zijn.quote:Verder is dit een non-discussie, omdat er geen rationele argumenten zijn waarom de salarissen zo nodig omlaag moeten.
Wat dacht je van rechtvaardigheid?quote:Geef nu maar eens aan wie er beter wordt als die salarissen omlaag gaan, of dan die 91% van de bevolking die zich ietsje lekkerder voelt als die salarissen omlaag gaan, maar als je durft te beweren dat dat niet door jaloezie en afgunst wordt ingegeven ben je zo gek als een deur.
quote:
Ik beweer nergens dat ze niet te vervangen zijn, jij beweert van wel, dat wil ik daarmee zeggen.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 13:31 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Nu draait het om julie bewering dat topmanagers heel moeilijk te vervangen zijn.
Dat zeg ik ook niet, jij ondersteunt echter wel de stelling dat ze heel moeilijk vervangbaar zijn.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 15:16 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
[..]
Ik beweer nergens dat ze niet te vervangen zijn, jij beweert van wel, dat wil ik daarmee zeggen.
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #8quote:Op zaterdag 31 maart 2007 15:18 schreef nikk het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer dat dat woord valt als argument. Wát is rechtvaardigheid dan?
Onzin, elk bedrijf neemt daarna weer een nieuwe topman aan, het is niet zo dat het bedrijf opeens geen directie meer heeft.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 13:31 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Nu draait het om julie bewering dat topmanagers heel moeilijk te vervangen zijn.
En dus vroeg ik WeirdMickey om een voorbeeld waarbij een bedrijf achteruit holde doordat hun topmanager vertrok.
Dat jij om een tegenvoorbeeld vroeg en nu mij uitdaagt om iets te bewijzen zegt genoeg over jouw gebrek aan argumenten.
Omdat ik niet overtuigd ben dat degene die uitdeelt wel de rechtmatige bezitter is van al dat geld.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:26 schreef Fastmatti het volgende:
Waarom wil je zo graag ingrijpen in een afspraak tussen twee private partijen?
Je geeft een voorbeeld. Wát is rechtvaardigheid?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 15:49 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!! #8
Beloning naar prestatie dus. Duidelijker kan het niet.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 18:08 schreef nikk het volgende:
[..]
Je geeft een voorbeeld. Wát is rechtvaardigheid?
Dieptreurig dat er mensen zijn die zo denkenquote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:51 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Omdat ik niet overtuigd ben dat degene die uitdeelt wel de rechtmatige bezitter is van al dat geld.
Vraag me wel af hoe je 'prestatie' wilt meten of mag het Politburo dit bepalen.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 18:16 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Beloning naar prestatie dus. Duidelijker kan het niet.
Tja als je niet begrijpt waarom de markt oneerlijk is begrijp je ook niet waarom de inkomsten oneerlijk verdeeld worden.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 18:17 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dieptreurig dat er mensen zijn die zo denken
Wat dacht je van vergelijken met andermans prestaties?quote:Vraag me wel af hoe je 'prestatie' wilt meten of mag het Politburo dit bepalen.
Nog steeds een voorbeeld...quote:Op zaterdag 31 maart 2007 18:16 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Beloning naar prestatie dus. Duidelijker kan het niet.
Het leven is sowieso niet eerlijk, maar ik ben er absoluut op tegen dat andersmans bezit met geweld wordt afgepakt.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 18:46 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Tja als je niet begrijpt waarom de markt oneerlijk is begrijp je ook niet waarom de inkomsten oneerlijk verdeeld worden.
De overheid gaat dit dus bepalen. Dan krijg je dus een zuivere communistische staat. Het is duidelijk dat je een communist bent dus bij deze stop ik met deze discussiequote:[..]
Wat dacht je van vergelijken met andermans prestaties?
Je kunt het natuurlijk nooit exact meten, maar iemand met een beetje kennis van de arbeidsmarkt (bv. een beroepskeuze adviseur) kan volgens mij toch aardig goed inschatten hoe bepaalde beroepen zich tot elkaar verhouden.
quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:04 schreef Steven184 het volgende:
Hij kan niet antwoorden, dat kan de Van Dale namelijk ook niet
recht·vaar·dig·heid (de ~ (v.))
1 het rechtvaardig zijn of handelen => gerechtigheid, recht
ge·rech·tig·heid (de ~ (v.))
1 rechtvaardigheid
recht1 (het ~)
1 rechtvaardigheid, gerechtigheid
Hoe bedoel je een cirkeltje rond?
Als iets op eerlijke wijze in jouw bezit is gekomen mag niemand dat afpakken, maar wel als blijkt dat anderen meer recht blijken te hebben op "jouw" bezit.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:09 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het leven is sowieso niet eerlijk, maar ik ben er absoluut op tegen dat andersmans bezit met geweld wordt afgepakt.
Ik geef alleen maar aan dat je prestatie grofweg best kunt bepalen. Dat je daar zo belachelijk op reageert en dan ook nog afhaakt kan maar 1 ding betekenen: u i t g e l u l d !quote:De overheid gaat dit dus bepalen. Dan krijg je dus een zuivere communistische staat. Het is duidelijk dat je een communist bent dus bij deze stop ik met deze discussie![]()
Als er geen definitie van bestaat waarom het dan gebruiken als argument? Overigens is de VanDale niet zaligmakend.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:11 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Blijkbaar bestaat er geen definitie van, dus ik vraag me af wat voor antwoord Nikk nou eigenlijk wil.
Zeer flauwe vraag. Ik kan immers aan jou dezelfde vraag stellen, maar dan omgedraaid. Geef eens een voorbeeld waarbij een topper werd vervangen, door een slechter persoon, maar de zaak toch beter ging?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 14:11 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Wellicht is 'nauwelijks verschil' wel genoeg om honderden banen te behouden. Als je dan toch over 'rechtvaardig' praat, komt dit toch ook om de hoek kijken.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 13:07 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dat iemand niet of nauwelijks beter presteert dan een ander maar toch 2x, 3x of zelfs 100x beter betaald krijgt.![]()
Het is een zogenaamde 'contested concept'. Verschillende interpretaties zijn mogelijk voor dit woord, wat het gebruik in discussies erg moeilijk maakt als mensen het definiëren. Wat voor mij rechtvaardig is, is voor een ander onrechtvaardig en vice versa.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:11 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Blijkbaar bestaat er geen definitie van, dus ik vraag me af wat voor antwoord Nikk nou eigenlijk wil.
Als ik antwoord "beloning naar prestatie" zie ik niet in waarom je dan ook nog een definitie nodig hebt.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:28 schreef nikk het volgende:
[..]
Als er geen definitie van bestaat waarom het dan gebruiken als argument? Overigens is de VanDale niet zaligmakend.
Omdat EchtGaaf is afgehaakt bedoel je?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:36 schreef PJORourke het volgende:
Hier kan nu ook wel een slotje op.
Aha, dus gerechtigheid begint en eindigt bij beloning naar prestatie?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:36 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Als ik antwoord "beloning naar prestatie" zie ik niet in waarom je dan ook nog een definitie nodig hebt.
Het lijkt me hele duidelijke taal.
Jij beweerde het volgende:quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:34 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Zeer flauwe vraag.
Ik kan immers aan jou dezelfde vraag stellen, maar dan omgedraaid. Geef eens een voorbeeld waarbij een topper werd vervangen, door een slechter persoon, maar de zaak toch beter ging?
Dit is immers je veronderstelling bij de post daarvoor, die je niet hebt onderbouwd.
[..]
En als ik gewoon om een voorbeeld vraag ben ik ineens flauw bezig?quote:Een manager presteert beter in wat hij doet, dan als anderen zijn positie zouden overnemen.
Nou we hebben het gezien bij Laurus, de zogenaamde topmanagers (volgens jullie te herkennen aan een topsalarisquote:Wellicht is 'nauwelijks verschil' wel genoeg om honderden banen te behouden. Als je dan toch over 'rechtvaardig' praat, komt dit toch ook om de hoek kijken.
Hoe meet je prestatie?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:36 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Als ik antwoord "beloning naar prestatie" zie ik niet in waarom je dan ook nog een definitie nodig hebt.
Het lijkt me hele duidelijke taal.
Ja.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:37 schreef rebel6 het volgende:
Omdat EchtGaaf is afgehaakt bedoel je?
Jij geeft geen antwoord op dezelfde soort vraag, daarom getuigt die van een flauwe insteek. Verder lagen er een heleboel problemen rondom Laurus, maar die topman, die toen ook ontslagen was, zal nooit meer een topfunctie krijgen denk ik. Al is het de vraag hoe het was gegaan met een betere/andere topman. Als-vragen zijn moeilijk te beantwoorden, vandaar de flauwheid van die vraagstelling.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:52 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Jij beweerde het volgende:
[..]
En als ik gewoon om een voorbeeld vraag ben ik ineens flauw bezig?
[..]
Nou we hebben het gezien bij Laurus, de zogenaamde topmanagers (volgens jullie te herkennen aan een topsalaris) volgden elkaar in hoog tempo op en er vielen alleen maar extra ontslagen.
Nou dat lijkt me weer overdreven, laten we het houden op een mooi voorbeeld van rechtvaardigheid als het gaat om salarissen.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:41 schreef nikk het volgende:
[..]
Aha, dus gerechtigheid begint en eindigt bij beloning naar prestatie?
Gebruik je nou alweer dat woord 'rechtvaardigheid' zonder uit te diepen wat het concreet betekent. Wat zijn jouw normen en waarden die eraan zijn verbonden?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 20:21 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Nou dat lijkt me weer overdreven, laten we het houden op een mooi voorbeeld van rechtvaardigheid als het gaat om salarissen.
Juist, een voorbeeld. Stel dat ik dat voorbeeld een vorm van onrechtvaardigheid vind. Is dat dan voldoende argumentatie voor een verweer?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 20:21 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Nou dat lijkt me weer overdreven, laten we het houden op een mooi voorbeeld van rechtvaardigheid als het gaat om salarissen.
Nee, maar als er werkelijk zo weinig topmanagers zijn zoals jullie beweren zou het toch regelmatig moeten voorkomen dat bedrijven lange tijd moeten terugvallen op een B-manager, want zelfs topmanagers stappen wel eens voortijdig op.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:48 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Onzin, elk bedrijf neemt daarna weer een nieuwe topman aan, het is niet zo dat het bedrijf opeens geen directie meer heeft.
Dat is al uitgebreid besproken in deze discussie.quote:En waarom zou je je bemoeien met de salarissen die commercieele bedrijven betalen? Dat kunnen de aandeelhouders echt prima zelf bepalen zonder dat wat linkse hippies zich ermee bemoeien.
Bedankt voor de tip, ik werk dan ook hard.quote:Ga liever zelf iets doen om je marktwaarde te verhogen
Nee, want bepaalde dingen zijn zo vanzelfsprekend dat je zult moeten onderbouwen waarom je dat juist onrechtvaardig vindt. Als jij beloning naar prestatie een slecht principe vindt heb jij wat uit te leggen en niet de voorstanders.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 20:33 schreef nikk het volgende:
[..]
Juist, een voorbeeld. Stel dat ik dat voorbeeld een vorm van onrechtvaardigheid vind. Is dat dan voldoende argumentatie voor een verweer?
Het is erg jammer dat hij is afgehaakt (EchtGaaf, als je dit leest, kom weer gezellig terug, gewoon de personen negeren die niet normaal reageren, probleem opgelost) .quote:
Ik vind het maar een irritant hypocrietje, maar heb verder ook geen last van 'm.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 20:58 schreef rebel6 het volgende:
Het is erg jammer dat hij is afgehaakt (EchtGaaf, als je dit leest, kom weer gezellig terug, gewoon de personen negeren die niet normaal reageren, probleem opgelost) .
Ik zie helemaal geen probleem, maar is dit alles niet aan oppersocialist Kok te danken?quote:Maar het probleem is helaas nog aan de orde van de dag, dus deze discussie mag van mij gerust doorgaan.
Eh... ? Dus niet kunnen uitleggen wat rechtvaardigheid is maar wel verwachten dat anderen kunnen beargumenteren waarom het onrechtvaardig is? Roepen dat je iets rechtvaardig of onrechtvaardig vind heeft op deze manier dezelfde waarde als zeggen dat je de kleur blauw mooi vind.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 20:51 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Nee, want bepaalde dingen zijn zo vanzelfsprekend dat je zult moeten onderbouwen waarom je dat juist onrechtvaardig vindt. Als jij beloning naar prestatie een slecht principe vindt heb jij wat uit te leggen en niet de voorstanders.
Ik ben een groot voorstander van een zekere prestatiecomponent in de beloning van werknemer, maar het lijkt me aardig om eerst eens te zien hoe groot het percentage nederlanders is dat tegen een volledige prestatiebeloning is. Het zou me niet verbazen als dat ook boven de 90% lag. Verder weet ik niet hoe je een praktische invulling zou kunnen (willen) geven aan de waardering voor arbeid in verschillende beroepsgroepen. Maar weer een commissietje optuigen dan...quote:Op zaterdag 31 maart 2007 20:51 schreef rebel6 het volgende:
Nee, want bepaalde dingen zijn zo vanzelfsprekend dat je zult moeten onderbouwen waarom je dat juist onrechtvaardig vindt. Als jij beloning naar prestatie een slecht principe vindt heb jij wat uit te leggen en niet de voorstanders.
Ach man, je probeert me alleen maar op de kast te jagen. Kom op zeg, ik ga een beetje uitleggen waarom beloning naar prestatie rechtvaardig is!quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:12 schreef nikk het volgende:
[..]
Eh... ? Dus niet kunnen uitleggen wat rechtvaardigheid is maar wel verwachten dat anderen kunnen beargumenteren waarom het onrechtvaardig is? Roepen dat je iets rechtvaardig of onrechtvaardig vind heeft op deze manier dezelfde waarde als zeggen dat je de kleur blauw mooi vind.
Volgens mij worden extra prestaties nu al extra beloond, denk aan overwerk en eindejaarsbonussen voor goede werkers.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:55 schreef random_error het volgende:
[..]
Ik ben een groot voorstander van een zekere prestatiecomponent in de beloning van werknemer, maar het lijkt me aardig om eerst eens te zien hoe groot het percentage nederlanders is dat tegen een volledige prestatiebeloning is. Het zou me niet verbazen als dat ook boven de 90% lag.
Ik begrijp wat je bedoelt, oplossingen zijn alleen te bereiken met enorm veel bemoeizucht van de staat die aan het communisme doet denken. Zolang nog zoveel mensen vinden dat een beloning op basis van vraag/aanbod eerlijk genoeg is, weet ik niet of nadenken over praktische oplossingen al aan de orde is.quote:Verder weet ik niet hoe je een praktische invulling zou kunnen (willen) geven aan de waardering voor arbeid in verschillende beroepsgroepen. Maar weer een commissietje optuigen dan...
Bij jou, of bij iedereen? Bij mij namelijk niet (op deze wijze).quote:Op zaterdag 31 maart 2007 23:38 schreef rebel6 het volgende:
Volgens mij worden extra prestaties nu al extra beloond, denk aan overwerk en eindejaarsbonussen voor goede werkers.
Huh? Waarom een ministerssalaris? Ik snap de relevantie van de beloning van een minister niet.quote:Wat zou het fijn zijn als bedrijven voortaan zouden kijken wat een manager méér presteert dan een topminister en daar dan de beloning op afstemmen ipv als gekken tegen elkaar op te bieden om maar een bepaalde manager te kunnen binnenhalen.
Wat bedoel je met "volkomen eerlijk verdienen"? Ik kies er zelf voor om een bepaalde prijs te betalen voor hetgeen ik consumeer. Is het me die prijs niet waard, koop ik het niet. Als jij (i.t.t. de groep waar je mij kennelijk ook toerekent) dus vindt dat bedrijven hun geld oneerlijk verdienen, impliceert dat dat ze de wet overtreden. Ik verbaas me er over dat het geen rechtzaken regent dan.quote:Maar ja, vanuit jullie perspectief dat bedrijven volkomen eerlijk al die miljarden binnenhalen begrijp ik wel dat je vindt dat niemand anders wat te vertellen heeft over de beloningen die ze uitdelen aan hun managers. Hier worden we het waarschijnlijk niet snel over eens.
Ik zou vooral blij zijn dat je niet meer hoeft te werken op een dagmarkt voor arbeid. De huidige markt is voornamelijk door eigen belang van alle deelnemende partijen enorm gebalanceerd op het gebied van prijs. Dat heb ik al meerdere keren gesteld, maar wordt gemkshalve terzijde geschoven.quote:Ik begrijp wat je bedoelt, oplossingen zijn alleen te bereiken met enorm veel bemoeizucht van de staat die aan het communisme doet denken. Zolang nog zoveel mensen vinden dat een beloning op basis van vraag/aanbod eerlijk genoeg is, weet ik niet of nadenken over praktische oplossingen al aan de orde is.
Wil je het niet uitleggen, of kán je het niet? In het eerste geval een zwaktebod, in het tweede geval een gebrek aan inhoudelijke argumenten.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 23:06 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Ach man, je probeert me alleen maar op de kast te jagen. Kom op zeg, ik ga een beetje uitleggen waarom beloning naar prestatie rechtvaardig is!![]()
In het algemeen.quote:Op zondag 1 april 2007 00:11 schreef random_error het volgende:
[..]
Bij jou, of bij iedereen? Bij mij namelijk niet (op deze wijze).
Die vergelijking is in vorige delen ook vaak gebruikt en ik vind hem wel goed omdat minister ook een beroep is met veel werkdruk, veel verantwoordelijkheid, beslissingen over veel geld/banen, enz.quote:Huh? Waarom een ministerssalaris? Ik snap de relevantie van de beloning van een minister niet.
[..]
Omdat legaal en eerlijk niet noodzakelijk hetzelfde zijn. Jij vindt blijkbaar dat we nu al een min of meer eerlijke markt hebben, ik denk dat er nog wel het een en ander te verbeteren valt aan de wetgeving voordat we een echt eerlijke markt hebben.quote:Wat bedoel je met "volkomen eerlijk verdienen"? Ik kies er zelf voor om een bepaalde prijs te betalen voor hetgeen ik consumeer. Is het me die prijs niet waard, koop ik het niet. Als jij (i.t.t. de groep waar je mij kennelijk ook toerekent) dus vindt dat bedrijven hun geld oneerlijk verdienen, impliceert dat dat ze de wet overtreden. Ik verbaas me er over dat het geen rechtzaken regent dan.
Dit kan ik even niet volgen. Wat bedoel je met een dagmarkt voor arbeid?quote:Ik zou vooral blij zijn dat je niet meer hoeft te werken op een dagmarkt voor arbeid. De huidige markt is voornamelijk door eigen belang van alle deelnemende partijen enorm gebalanceerd op het gebied van prijs. Dat heb ik al meerdere keren gesteld, maar wordt gemkshalve terzijde geschoven.
In een vrije markt is het zo dat mensen die hun werk goed doen meer krijgen, simpelweg omdat ze meer rendement voor het bedrijf genereren. Waarom zou je je uiterste best doen als je toch hetzelfde loon krijgt als je collega die maar half zo hard werkt?quote:Op zondag 1 april 2007 12:03 schreef nikk het volgende:
[..]
Wil je het niet uitleggen, of kán je het niet? In het eerste geval een zwaktebod, in het tweede geval een gebrek aan inhoudelijke argumenten.
Behalve dat Kok ook een zakkenvuller is zie ik geen verband met dit topic.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 21:59 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik vind het maar een irritant hypocrietje, maar heb verder ook geen last van 'm.
[..]
Ik zie helemaal geen probleem, maar is dit alles niet aan oppersocialist Kok te danken?
Ik kan het wel, maar de vraag is net zo flauw als: "waarom vind je diefstal verkeerd?"quote:Op zondag 1 april 2007 12:03 schreef nikk het volgende:
[..]
Wil je het niet uitleggen, of kán je het niet? In het eerste geval een zwaktebod, in het tweede geval een gebrek aan inhoudelijke argumenten.
Je kan al even goed vragen ontwijken als EchtGaaf. Waarom diefstal verkeerd is, kan je op allerlei manieren uitleggen. Daarbij kan je echter kanttekeningen plaatsen en een voorbeeld aanhalen uit de bijbel waarin Jezus diefstal goedkeurt bij grote armoede.quote:Op zondag 1 april 2007 18:49 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Ik kan het wel, maar de vraag is net zo flauw als: "waarom vind je diefstal verkeerd?"
quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:54 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Hoe meet je prestatie?
Hoe vergelijk je prestaties?
Wie bepaalt de grenzen?
Hoe hoog mogen de beloningen liggen?
Als iemands prestatie uitzonderlijk hoog is, krijgt die dan altijd meer?
Misschien offtopic, maar waar zegt Jezus dat je mag stelen als je arm bent?quote:Op zondag 1 april 2007 19:57 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Je kan al even goed vragen ontwijken als EchtGaaf. Waarom diefstal verkeerd is, kan je op allerlei manieren uitleggen. Daarbij kan je echter kanttekeningen plaatsen en een voorbeeld aanhalen uit de bijbel waarin Jezus diefstal goedkeurt bij grote armoede.
Dat je geen praktische nadelen van je prestatie naar beloning kan benoemen, of dat nalaat, is een teken dat je het geheel niet overziet of in wilt zien. Kijk maar naar de vragen die ik stelde bij je voorstel:
[..]
Ik dacht eraan, denk dat het uit de tijd komt van de christelijke basis- of middelbare school. Als het niet klopt, hoor ik het graag.quote:Op zondag 1 april 2007 20:23 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Misschien offtopic, maar waar zegt Jezus dat je mag stelen als je arm bent?
Al die metingen voldoen niet aan een algemeen criterium. Beoordelingsgesprekken zijn te beïnvloeden. Verkoopcijfers zijn per branche verschillend en heeft een grote geluksfactor soms. Omzetcijfers hebben per markt een andere betekenis en geven niet de persoonlijke inzet weer. En hoe meet je prestaties in niet-commerciële branches? Allemaal problemen die een dergelijk beleid in de weg staan, danwel onmogelijk maken.quote:Wat betreft het meten van productiviteit, denk maar aan beoordelingsgesprekken, verkoopcijfers, omzetcijfers en ga zo maar door.
Het is gewoon vanzelfsprekend dat iemand die meer presteert een hogere beloning verdient, ik zie het nut niet in van verdere onderbouwing want het is hier geen WFL en bovendien geloof ik gewoon niet dat Nikk werkelijk iets tegen dit principe heeft.quote:Op zondag 1 april 2007 19:57 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Je kan al even goed vragen ontwijken als EchtGaaf. Waarom diefstal verkeerd is, kan je op allerlei manieren uitleggen. Daarbij kan je echter kanttekeningen plaatsen en een voorbeeld aanhalen uit de bijbel waarin Jezus diefstal goedkeurt bij grote armoede.
Goed dat je het me helpt herinneren, ik was vergeten op jouw post te reageren.quote:Dat je geen praktische nadelen van je prestatie naar beloning kan benoemen, of dat nalaat, is een teken dat je het geheel niet overziet of in wilt zien. Kijk maar naar de vragen die ik stelde bij je voorstel:
[..]
Is niet exact te meten, maar ik denk dat arbeidspsychologen toch wel grofweg kunnen bepalen hoe belastend bepaald werk in mentaal opzicht is. Fysiologen kunnen een grove schatting maken qua fysiek werk en zo kun je beroepen toch grofweg indelen in zwaar, gemiddeld of makkelijk.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:54 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Hoe meet je prestatie?
Hoe vergelijk je prestaties?
Aangezien er grenzen zijn aan de prestaties die 1 mens kan leveren volgt daaruit dat ook de beloningen ethisch gesproken niet onbegrensd kunnen zijn. Lijkt het daar toch op dan deugt het economische systeem kennelijk niet.quote:Wie bepaalt de grenzen?
Hoe hoog mogen de beloningen liggen?
Ja daar draait het hele principe om.quote:Als iemands prestatie uitzonderlijk hoog is, krijgt die dan altijd meer?
Oh, in dat geval hoeft er dus niets te veranderen. We blijven dus gewoon net als altijd onderling (werkgever en werknemer) afspreken hoe de beloning wordt geregld. Prima.quote:Op zondag 1 april 2007 12:56 schreef rebel6 het volgende:
In het algemeen.
Je stelt dus nu zelf de norm vast en trekt vervolgens de conclusie dat een totaal andere persoon in een totaal andere functie zich daaraan moet conformeren of anders te veel verdient. Ik vind een ministerssalaris niet relevant, maar voor een overheidsjunkie kan ik me dat uitgangspunt wel voorstellen.quote:Die vergelijking is in vorige delen ook vaak gebruikt en ik vind hem wel goed omdat minister ook een beroep is met veel werkdruk, veel verantwoordelijkheid, beslissingen over veel geld/banen, enz.
In veel opzichten dus vergelijkbaar met een manager, waarom zou je dan ook niet de salarissen met elkaar kunnen vergelijken. Ook daaruit blijkt dat topmanagers extreem overbetaald worden.
Ik vind helemaal niets van "de markt". Dat heb ik al meerdere keren duidelijk gemaakt. Ook heb ik al eerder gezegd dat de salariering van topmannen weinig met de marktprijs voor arbeid te maken heeft.quote:Omdat legaal en eerlijk niet noodzakelijk hetzelfde zijn. Jij vindt blijkbaar dat we nu al een min of meer eerlijke markt hebben, ik denk dat er nog wel het een en ander te verbeteren valt aan de wetgeving voordat we een echt eerlijke markt hebben.
Vroeger had je loonwerkers die op dagbasis betaald werden. Soms niets, soms een beetje. Wat ik duidelijk probeer te maken, en ook al eerder uitvoerig heb beschreven, is dat de prijzen voor arbeid nauwelijks varieren, de invloed van vraag/aanbod op de prijs is zeer gedempt en vertraagd. Op de arbeidsmarkt hebben nl. alle partijen er belang bij dat er een prijs voor langere tijd word afgesproken.quote:Dit kan ik even niet volgen. Wat bedoel je met een dagmarkt voor arbeid?
Wat bedoel je met enorm gebalanceerd?
Doe eens een poging zou ik zeggen. Overigens lijkt het me nauwelijks een flauwe vraag. De vraag wat rechtvaardigheid is lijkt me nogal fundamenteel wanneer je het als argument gebruikt.quote:Op zondag 1 april 2007 18:49 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Ik kan het wel, maar de vraag is net zo flauw als: "waarom vind je diefstal verkeerd?"
Prima hoor, de meeste mensen hebben immers geen topinkomen en het gaat me vooral om de scheve verhouding tussen beloning en prestaties bij topinkomens, of in jouw geval de beloning overeen komt met je prestatie wil ik me niet mee bemoeien hoor, wees niet bang.quote:Op zondag 1 april 2007 22:08 schreef random_error het volgende:
[..]
Oh, in dat geval hoeft er dus niets te veranderen. We blijven dus gewoon net als altijd onderling (werkgever en werknemer) afspreken hoe de beloning wordt geregld. Prima.
Ik ben overigens blij dat ik niet onder een CAO val. Stel je voor dat de vakbond de prestatieafhankelijke beloning voor je verknalt. Bah!
Niets moet, normen zijn immers niet verplicht om je aan te houden. Wel volgt uit die (volgens mij zinnige) vergelijking dat de topmanager wel tig keer zoveel betaald krijgt terwijl er verder geen enkele aanwijzing is dat hij ook tig keer meer presteert.quote:Je stelt dus nu zelf de norm vast en trekt vervolgens de conclusie dat een totaal andere persoon in een totaal andere functie zich daaraan moet conformeren of anders te veel verdient.
Geen argument, terwijl ik duidelijk onderbouwde waarom wel.quote:Ik vind een ministerssalaris niet relevant,
Ja, als je kritiek hebt op een volkomen ontspoorde marktwerking ben je natuurlijk automatisch een overheidsjunkie.quote:maar voor een overheidsjunkie kan ik me dat uitgangspunt wel voorstellen.
Het valt me op dat je steeds stelt dat je een neutraal standpunt hebt over marktwerking, maar ondertussen neem je wel degelijk stelling.quote:Ik vind helemaal niets van "de markt". Dat heb ik al meerdere keren duidelijk gemaakt. Ook heb ik al eerder gezegd dat de salariering van topmannen weinig met de marktprijs voor arbeid te maken heeft.
Ik zie het probleem niet zo. Ik denk dat maar weinig partijen die wetswijzigingen voorstellen rekenening houden met het eventueel weer afschaffen daarvan.quote:Een andere vraag: In welk opzicht kan wetgeving bijdragen aan een eerlijkere markt? Eerlijk s een behoorlijk subjectief begrip, dat niet alleen van persoon tot persoon een andere invulling zal hebben, maar ook in korte tijd aanzienlijk van betekenis kan veranderen.
Hoe voorkom je dat de wetgeving ter bevordering van de eerlijke markt van vandaag zorgt voor de ongelijkheden van morgen? Dat is namelijk wat er in de praktijk constant gebeurt (denk aan importheffingen, subsidies van boeren etc.)
Daar heb je gelijk in, de afhankelijkheid van vraag/aanbod is niet meer zo groot als vroeger, mede door het minimumloon en CAO's. Maar bij de allerhoogste inkomens speelt vraag/aanbod helaas zo'n grote rol dat alleen al de gedachte dat iemand een neuslengte beter is dan een ander hem meteen een paar miljoen meer waard maaktquote:Vroeger had je loonwerkers die op dagbasis betaald werden. Soms niets, soms een beetje. Wat ik duidelijk probeer te maken, en ook al eerder uitvoerig heb beschreven, is dat de prijzen voor arbeid nauwelijks varieren, de invloed van vraag/aanbod op de prijs is zeer gedempt en vertraagd. Op de arbeidsmarkt hebben nl. alle partijen er belang bij dat er een prijs voor langere tijd word afgesproken.
Dat antwoord heb je allang gekregen en heb ik al nader toegelicht in m'n reakties aan WeirdMickey, nl. beloning naar prestatie.quote:Op maandag 2 april 2007 00:00 schreef nikk het volgende:
[..]
Doe eens een poging zou ik zeggen. Overigens lijkt het me nauwelijks een flauwe vraag. De vraag wat rechtvaardigheid is lijkt me nogal fundamenteel wanneer je het als argument gebruikt.
Als jij nou wegbleef met je gejank zou dit geen janktopic zijn.quote:Op maandag 2 april 2007 13:28 schreef Fastmatti het volgende:
Zit er nog geen slotje op dit janktopic?
Als je het niet kan onderbouwen is het dan niets slecht een mening? Van hetzelfde niveau als 'blauw is een mooie kleur'?quote:Op maandag 2 april 2007 12:34 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dat antwoord heb je allang gekregen en heb ik al nader toegelicht in m'n reakties aan WeirdMickey, nl. beloning naar prestatie.
Dat jij zogenaamd niet begrijpt waarom dat rechtvaardig is kan ik ook niks aan doen.
quote:Op maandag 2 april 2007 13:37 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Als jij nou wegbleef met je gejank zou dit geen janktopic zijn.
Nou ja, het recht rondom het eigendom is subjectief. Dat is geen universeel recht. Ik vind het begrijpelijk dat een deel van het eigendom door een overheid wordt geind ten behoeve van de zorg voor de zwakkeren.quote:Op maandag 2 april 2007 18:02 schreef Fastmatti het volgende:
Treurig hé.
8 topics lang lopen een aantal figuren voornamelijk het eigendomsrecht in twijfel te trekken. Zo'n beetje de basis van onze maatschappij.
Geweldig!quote:Op maandag 2 april 2007 15:10 schreef Steven184 het volgende:
@Rebel6:
Omdat jij al een paar topics het hebt over de winsten die gemaakt worden oneerlijk zouden zijn, ben ik even op zoek gegaan naar economische theorieen hierover, omdat ik niet voor kon stellen dat je de enige was. Ik heb uiteindelijk gevonden wat ik zocht, er is namelijk een theorie die het gedeeltelijk met je eens is.
Eens, al mag je eigenlijk pas van misbruik spreken als ze de wet overtreden. Vaak is het natuurlijk ook zo dat ze gewoon gebruik maken van de ruimte die hen wordt geboden om steeds groter te groeien, steeds meer winst te maken en steeds meer concurrenten onder de voet te lopen. De fout zit in dat geval bij de wetgever, die niet begrijpt dat het beter is om grote bedrijven af te remmen zodat er ook nog wat overblijft voor anderen.quote:Ik heb namelijk enkele winsttheorieen gevonden, waarvan de neoklassieke theorie zegt dat hoge of abnormale winsten enkel het resultaat kunnen zijn van het misbruiken van macht door de ondernemingen.
En meestal is dat terug te voeren op: groter zijn van omvang of over veel kapitaal beschikken om de meest efficiënte manier van produceren/marketen enz. te kunnen benutten.quote:Daartegen over zegt de Chicago school dat dit soort winsten de consequentie kunnen zijn van kostenvoorsprong of superieure en efficiente productiviteit.
Waarbij opgemerkt kan worden dat innoveren makkelijker is als je een kapitaalkrachtig bedrijf hebt.quote:Schumpeter en de Austrian school zeggen dat hoge winsten een beloning zijn voor het toepassen van innovatie of het opmerken van de juiste informatie.
Je hebt goede research gedaan, hulde!quote:Dat was even kort de kern. Ik kan echter geen aanwijzingen vinden in veel markten met goede concurrentie waar er misbruik van macht is.
Inderdaad, maar ook als ze zich wel netjes aan de regels houden denk ik dat hun concurrentiepositie gewoon te voordelig is en ze daardoor teveel inkomsten naar zich toetrekken.quote:Zo werd de NS eerder al als voorbeeld genoemd, maar op treingebied is er vrij weinig concurrentie behalve als je de markt openbaar vervoer of vervoer zelf neemt. Dit vind ik echter te wijdverspreid. Ik zelf ga voor een combo van de de laatste twee stromingen, al sluit ik niet uit dat er machtsmisbruik is in een markt als er te weinig concurrentie is.
Eens, is inderdaad moeilijk.quote:Tevens wil ik nog even zeggen dat belonen naar prestatie onmogelijk is, omdat economische wetenschappers er eigenlijk over eens zijn dat het grootste effect van de inzet tegenwoordig niet meer direct zichtbaar is door de veranderde banen.
Veel bedrijven hebben tegenwoordig geen flauw idee wat de kostprijs is van hun producten omdat ze niet weten welke kosten ze waar moeten toerekenen, omdat ze van bepaalde kosten niet weten welk producten er het meeste baat bij hebben. Dat hoort het salaris van het topmanagement ook bij.
Mensen gaan bij AH winkelen dankzij de zelfverzekerde uitstraling van Moberg?quote:Een goede, betrouwbare, bekende topman kan de consument meer vertrouwen geven in een bedrijf waardoor er meer producten worden verkocht? Is dat meetbaar? Ja tuurlijk!
Of de markt trekt aan nadat de topmanager 2 maanden in dienst is, of zakenpartners hebben meer vertrouwen in het bedrijf doordat de vorige manager weg is, enz. Is dat een prestatie van de manager?quote:Maar weet je waar het exact vandaan komt? Kan door de topman komen, maar ook doordat de verkoper beter is gaan presteren of door dat de ontwerpen van een product een kleine aanpassing heeft gemaakt zodat het product beter aansluit. Meten van prestatie is tegenwoordig dus meer subjectiviteit dan objectiviteit.
Ach, ik bekijk het zo: het ministerssalaris heeft tot nu toe altijd ervaren bestuurders weten te trekken, dus is het blijkbaar hoog genoeg.quote:Als laatste dan nog een toevoeging waar je stelde dat een ministersalaris als uitgangspunt genomen dient te worden. Eerder heb ik al aangegeven dat een tijd terug dat deze salarissen expres lager zijn gewaardeerd om ervoor te zorgen dat er vooral idealisten naar het ministerschap getrokken moesten worden. Een duidelijk aanwijzing om een ministersalaris nooit als uitgangspunt te nemen, omdat bedrijven het nou eenmaal niet moeten hebben van idealisten.
Het probleem is dat een aantal mensen met gelijksoortige ideeen als jij dat wel wil.quote:Op maandag 2 april 2007 12:28 schreef rebel6 het volgende:
Prima hoor, de meeste mensen hebben immers geen topinkomen en het gaat me vooral om de scheve verhouding tussen beloning en prestaties bij topinkomens, of in jouw geval de beloning overeen komt met je prestatie wil ik me niet mee bemoeien hoor, wees niet bang.
Hij presteert inderdaad niet wezenlijk meer (gemeten in arbeidsduur etc), hij is kennelijk wel meer waard voor het bedrijf. Dat er een scheefgroei is tussen de inkomens van top- en lager management en alles daar onder zal ik ook niet ontkennen. De oorzaak ligt alleen niet bij de markt, maar die stelling blijf je ontwijken.quote:Niets moet, normen zijn immers niet verplicht om je aan te houden. Wel volgt uit die (volgens mij zinnige) vergelijking dat de topmanager wel tig keer zoveel betaald krijgt terwijl er verder geen enkele aanwijzing is dat hij ook tig keer meer presteert.
Prima argument, want is een ministersbaan x,x zo zwaar als een vuilnisman? Er is geen universele meetlat van zwaarte. Werknemers hebben toegevoegde waarde op verschillende terreinen. Twee mensen met dezelfde baan kunnen voor een onderneming allebei een grote toegevoegde waarde hebben, maar meetbaar een enorm verschil in productie of specifieke kwaliteiten hebben. Dus is geen enkel salaris werkelijk relevant voor een vergelijking.quote:Geen argument, terwijl ik duidelijk onderbouwde waarom wel.
Nee, dat stel ik omdat ik je constant koppelingen zie maken naar de overheid, terwijl het hier over een onderneming in private handen gaat :-)quote:Ja, als je kritiek hebt op een volkomen ontspoorde marktwerking ben je natuurlijk automatisch een overheidsjunkie.
Ik ben wel degelijk een groot voorstander van marktwerking. Ik denk alleen dat de markt een platform is, en daarom kunnen alleen de spelers op de markt oneerlijk zijn, niet de markt zelf. Kwestie van definities? Ik leg de verantwoordelijkheid liever bij de spelers, dan bij het platform.quote:Het valt me op dat je steeds stelt dat je een neutraal standpunt hebt over marktwerking, maar ondertussen neem je wel degelijk stelling.
Tot nu toe is gebleken dat er bar weinig word afgeschaft zodra iets als een verworven recht word gezien.quote:Ik zie het probleem niet zo. Ik denk dat maar weinig partijen die wetswijzigingen voorstellen rekenening houden met het eventueel weer afschaffen daarvan.
Bedrijven hebben juist meer belang bij een langetermijnvisie. De aandeelhouders willen namelijk ook in de toekomst rendement. Dus lijkt het me onzin bedrijven kortzichtig te noemen.quote:Daar heb je gelijk in, de afhankelijkheid van vraag/aanbod is niet meer zo groot als vroeger, mede door het minimumloon en CAO's. Maar bij de allerhoogste inkomens speelt vraag/aanbod helaas zo'n grote rol dat alleen al de gedachte dat iemand een neuslengte beter is dan een ander hem meteen een paar miljoen meer waard maaktin de ogen van kortzichtige bedrijven. Een denkbeeldig tekort aan topmanagers ipv een reëel tekort bepaalt hier de markt, de trieste gevolgen zien we regelmatig in het nieuws.
Ik blijf het jammer vinden dat je bijvoorbeeld niet in bent gegaan op mijn stelling dat de beloning van topinkomens niet veel met martkmechanisme te doen heeft (of heb ik dat gemist??). Ik denk dat die discussie namelijk meer oplevert dan ageren tegen marktwerking in het algemeen.quote:
Maar ik denk erover om te stoppen met deze discussie, want het is me niet gelukt om jullie te overtuigen dat bedrijfswinsten oneerlijk hoog zijn en dat geld eigenlijk deels aan anderen toebehoort.
En dus blijven de vragen terugkomen waarom bedrijven niet zelf mogen bepalen hoe ze hun "eigen" , "eerlijk verdiende" geld uitgeven en moet ik steeds in herhalingen vallen.
Gedeeltelijk waar, kleine bedrijven hebben vanwege handelingssnelheid en flexibiliteit vaak een voordeel. Maar ze zijn bij implementatie vaak in het nadeel::quote:Op maandag 2 april 2007 19:32 schreef rebel6 het volgende:
Waarbij opgemerkt kan worden dat innoveren makkelijker is als je een kapitaalkrachtig bedrijf hebt.
(lees: oneerlijke concurrentie).
Oftewel, de barrieres zijn voor kleine bedrijven te hoog. Dit kan zowel het gevolg zijn van de houding van grote bedrijven als van overheden, die graag willen dat er iets aan de strijkstok blijft hangen. In ieder geval laat dit voorbeeld zien hoe een grote speler juist een rol speelt in het weghalen van de barrieres.quote:IBM opent ook een forum waarin kleine en middelgrote ondernemingen kunnen debatteren over patentprocedures. Kleine bedrijven zijn vaak verantwoordelijk voor de meest innoverende producten, maar beschikken zelden over de nodige middelen om de hele procedure te doorlopen. Zij kunnen hun stem laten horen op het forum en suggesties tot verbetering doorvoeren.
True.quote:Op maandag 2 april 2007 18:02 schreef Fastmatti het volgende:
Treurig hé.
8 topics lang lopen een aantal figuren voornamelijk het eigendomsrecht in twijfel te trekken. Zo'n beetje de basis van onze maatschappij.
In principe ben je als bedrijf verplicht om gebruik te maken van die ruimte, omdat iemand anders het dan wel voor je doet en dan verlies je die concurrentieslag. Ik ben niet van mening dat het beter is om grote bedrijven af te remmen, omdat je daarmee een drijfveer weghaalt om beter te gaan presteren. Veel bedrijven zullen dan proberen in het schemergebied terecht gaan komen en uiteindelijk zal dat ten koste gaan van werknemers en consumenten. Overigens is het in sommige markten helemaal niet slecht als er slechts 1 of enkele grote bedrijven op een markt opereren. Door de verminderde concurrentie kan deze zich meer richten op de consument. Let wel, dit geldt voor veel markten niet omdat daar de consument toch wel koopt.quote:Op maandag 2 april 2007 19:32 schreef rebel6 het volgende:
Eens, al mag je eigenlijk pas van misbruik spreken als ze de wet overtreden. Vaak is het natuurlijk ook zo dat ze gewoon gebruik maken van de ruimte die hen wordt geboden om steeds groter te groeien, steeds meer winst te maken en steeds meer concurrenten onder de voet te lopen. De fout zit in dat geval bij de wetgever, die niet begrijpt dat het beter is om grote bedrijven af te remmen zodat er ook nog wat overblijft voor anderen.
Hiervoor verwijs ik naar het bericht van Random_Error. Ook omdat veel economische theorie over innovatie ernaar verwijst dat innovatie beter mogelijk is in kleine bedrijven omdat men daar minder is vastgeroest in een bepaald denkpatroon en de druk anders is. Helaas missen deze bedrijven nog wel eens kapitaalkracht. Maar ook hier zeggen ik: liever kleine bedrijven helpen dan grote bedrijven restricties opleggen.quote:Waarbij opgemerkt kan worden dat innoveren makkelijker is als je een kapitaalkrachtig bedrijf hebt.
(lees: oneerlijke concurrentie).
Hmm, jij kijkt volgens mij hier echt naar de absoluite hoeveelheid van geld. Ik zou op dit punten liever kijken naar maatstaven als de ROI en dergelijke. Zonder deze cijfers ga ik geen uitspraken doen over dat soort verschillen tussen grote en kleine bedrijven en kan dan ook geen oordeel vellen.quote:Je hebt goede research gedaan, hulde!
Wat ik al zei, ik zie het niet zozeer als misbruik van macht, maar het is meer het benutten van de mogelijkheden die de markt hen biedt. En die mogelijkheden zijn groter naarmate je als bedrijf over meer middelen beschikt. Daardoor komt er relatief veel geld bij grote bedrijven terecht en lopen kleine bedrijven relatief veel inkomsten mis. Ik vind die inkomensverdeling nou niet echt het toppunt van eerlijkheid.
Ik denk dat er op deze markt geen sprake is van echte concurrentie. Naar mijn mening geen echt goed voorbeeld om een concurrentiepositie te nemen. Als je bijvoorbeeld de belmarkt neemt had de KPN natuurlijk een hele voordelige concurrentiepositie, maar doordat en ondanks dat de markt heel erg verandert is zie je dat er eigenlijk een veel betere verdeling op de markt is ontstaan. Al zou ik graag willen zien hoe dat over 20 jaar is met alle veranderingen.quote:Inderdaad, maar ook als ze zich wel netjes aan de regels houden denk ik dat hun concurrentiepositie gewoon te voordelig is en ze daardoor teveel inkomsten naar zich toetrekken.
Dank.quote:Eens, is inderdaad moeilijk.
Dat is heel direct gezien en niet exact de manier waarop je het moet opvatten. Maar neemt bijvoorbeeld John de Mol. Hij wordt door veel nederlanders gezien als iemand die denkt dat hij met geld alles kan kopen. Doordat hij met geld heeft gesmeten om veel tv-sterren binnen te halen is dat imago heel erg versterkt en keren veel Nederlanders zich af van Talpa/Tien. Wij houden daar niet van, zien liever een underdog. Maar wanneer iemand anders zo was begonnen die juist een hele degelijke, zuinige en betrouwbare uitstraling had daarvoor had dat een heel ander beeld kunnen scheppen van de tv-zender.quote:Mensen gaan bij AH winkelen dankzij de zelfverzekerde uitstraling van Moberg?
Het gaat mij niet om de simpele beslissen die elke manager gemaakt zou hebben(al betwijfel ik hoeveel er echt simpel zijn, maar dat is een andere discussie), ik wil eerder aangeven dat je vooral voor topmanagers nagenoeg onmogelijk is om hun prestatie uit te drukken in geldwaardes. Want van die 2 miljoen kan je veel niet op het conto schrijven van de manager, want er wordt ook werk gedaan door andere mensen binnen het bedrijf. Die 2 miljoen kan je dus niet als basis nemen.quote:Of de markt trekt aan nadat de topmanager 2 maanden in dienst is, of zakenpartners hebben meer vertrouwen in het bedrijf doordat de vorige manager weg is, enz. Is dat een prestatie van de manager?
Of stel dat een topmanager door een simpel besluit die elke manager had gemaakt zomaar even 2 miljoen kosten kan besparen. Moet je dat dan een prestatie noemen?
Dat vergeten voorstanders van absurde salarissen, in het geval van die Numico-man (basis-salaris 2 miljoen) redeneren ze dat hij dan z'n eigen salaris alvast heeft terugverdiend.
Alsof die ene simpele beslissing dus eigenlijk een prestatie van wereldformaat is, die gewoon even 2 miljoen waard is.
Dat bedoel ik exact met de idealisten worden getrokken. Die komen in de politiek omdat ze daar voor hun gevoel iets kunnen betekenen en daarvoor salaris willen inleveren. In het bedrijfsleven hebben ze dat niet en zullen ze dus niet willen inleveren. Verschil van inzicht, want in mijn ogen zou je het ministersalaris doordat ze juist idealisten willen trekken, nooit als uitgangspunt mogen nemen.quote:Ach, ik bekijk het zo: het ministerssalaris heeft tot nu toe altijd ervaren bestuurders weten te trekken, dus is het blijkbaar hoog genoeg.
Van mij mogen mensen alles dat ze maar willen ter discussie brengen.quote:Op maandag 2 april 2007 18:02 schreef Fastmatti het volgende:
Treurig hé.
Ik ben het wel eens dat TS terecht een probleem voorziet, dat het draagvlak onder het gewone personeel en bevolking onder druk komt te staan.quote:Loonexplosie ING-top: 316 procent hoger inkomen
Van onze verslaggevers Merijn Rengers, Xander van Uffelen
AMSTERDAM - Het topinkomen bij ING is de afgelopen vier jaar niet met 60 procent gestegen, zoals de bank-verzekeraar in 2003 aankondigde, maar met 316 procent. Dat is opmerkelijk, omdat de voorgenomen stijging van 60 procent toen leidde tot een storm van protest van politici en vakbonden.
De huidige bestuursvoorzitter Michel Tilmant verdiende in 2006 4,3 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag. Dat is een verviervoudiging ten opzichte van het inkomen van zijn voorganger Ewald Kist, die in 2002 bij ING ruim 1 miljoen euro verdiende.
Kok: duivels dilemma
Oud-premier Wim Kok stemde destijds, als net aangetreden commissaris bij ING, in met de beoogde salarissprong, ondanks de grote maatschappelijk ophef. Hij sprak van een ‘duivels dilemma’. De salarisverhoging van 60 procent was nodig om de achterstand in te lopen die de ING-bestuurders hadden op die van andere bedrijven, zei Kok indertijd.
Een woordvoerder zegt dat ING het beloningsverschil met vergelijkbare bedrijven in enkele jaren heeft ingelopen. ‘We hebben er voor gekozen het gat te dichten door hogere bonussen toe te staan. Dat, in combinatie met het feit dat ING heel goed draait, verklaart de inkomenssprong.’
'Zeer bevreemdend'
Volgens Fred Polhout, de bestuurder van FNV Bondgenoten die onderhandelt over de cao bij ING, zijn de salarissen van de bestuurders inmiddels astronomisch hoog. ‘Dit soort salarisstijgingen zijn zeer bevreemdend voor personeelsleden die hopen er in de nieuwe cao een procentje of wat bij te krijgen,’ zegt Polhout.
ING is door het nieuwe beloningsbeleid veranderd van een middenmoter tot bijna-koploper in de salarislijstjes. Tilmant staat dit jaar op de tweede plaats in de ranglijst van grootverdieners uit de beursgraadmeter AEX, die de Volkskrant jaarlijks opstelt. Hij verdient meer dan bestuursvoorzitter Jeroen van der Veer van Shell, veruit het grootste bedrijf in Nederland. Alleen Aegon-baas Don Shepard, die een lucratieve winstdelingsregeling heeft, krijgt met 6,3 miljoen euro beter betaald.
Bonussen stijgen met 21 procent
Ook andere bestuurders verdienden in 2006 beter, zo blijkt uit de inventarisatie door de Volkskrant van twintig jaarverslagen van AEX-bedrijven. De bonussen gingen met 21 procent omhoog tot gemiddeld 1,1 miljoen euro. Gemiddeld verdiende een bestuurder van een AEX-bedrijf in 2006 2,5 miljoen euro.
De totale salarisstijging van de AEX-bestuurders komt in 2006 uit op 10 procent. Als de hoge pensioenstorting die Heineken in 2005 deed buiten beschouwing blijft, valt de salarisstijging met gemiddeld 14 procent nog hoger uit.
bron http://www.volkskrant.nl/(...)rocent_hoger_inkomen
Het onderwerp is dus nog steeds erg actueel. Opmerkelijk is de steun van de PVV aan het adres van Vendrik. Toch een rechtse partij die vind dat er paal en perk moet worden gesteld?quote:Weer kamerdebat over topinkomens
ANP
DEN HAAG - De Tweede Kamer gaat op verzoek van GroenLinks weer een debat houden over de topinkomens. GroenLinks-Tweede Kamerlid Vendrik wees dinsdag op de hoge loonstijgingen bij bankverzekeraar ING en bij mediaconcern PCM. FNV-voorzitter Jongerius wil dat aanpakken via de belasting, maar dat zou staatssecretaris De Jager van Financiën hebben afgewezen.
Het verzoek van Vendrik kreeg steun van SP, D66 en PVV. PvdA-Kamerlid Crone vond het te vroeg voor zo'n debat. Hij wil wachten op de uitkomst van de zogeheten participatietop, een overleg van werknemers en werkgevers. Als de werkgevers dan blijven weigeren om de topinkomens te matigen, zouden fiscale maatregelen kunnen dienen als een ‘stok achter de deur’.
Vendrik zei daarop dat niet vaststaat wanneer die top wordt gehouden. Hij wees erop dat ook in
voorgaande jaren tal van debatten zijn geweest over topinkomens in het bedrijfsleven.
bron http://www.volkskrant.nl/(...)bat_over_topinkomens
Ik probeer al topics lang sporadisch zg. liberalen te laten toegeven dat ook hun idealen een geloof behelsen.quote:Op maandag 2 april 2007 18:02 schreef Fastmatti het volgende:
Treurig hé.
Voor mij houdt liberalisme niks anders in dan dat ik zo veel mogelijk keuzevrijheid heb, zolang ik anderen daar niet mee dwarszit. Dat ik zelf kan bepalen wat ik met mijn geld doe en ik zo min mogelijk hoef af te dragen aan inefficiente overheidssystemen, die vaak hun beoogde doel niet eens bereiken en de contrasten juist vergroten.quote:Op woensdag 4 april 2007 00:17 schreef Tup het volgende:
[..]
Ik probeer al topics lang sporadisch zg. liberalen te laten toegeven dat ook hun idealen een geloof behelsen.
Ik geloof niet dat verschillen in beloning opzich het probleem is. Zeker, de een heeft meer capaciteiten dan de ander. Dat is niet eerlijk, maar wel een gegeven. Daar moeten we niet hypocriet over doen. Verder is het logisch dat een zwaardere baan beter wordt beloond. Wel vind ik dat je kan afvragen of de verschillen niet te groot dreigen te worden. Zeker als je naar de verschillen in beloningsstijgingen kijkt. Het voorbeeldje van de ING, lijkt mij een stijging van 316% die m.i. nogal buiten proporties is.quote:Op maandag 2 april 2007 20:04 schreef lavAzza het volgende:
Het is zo hypocriet eigenlijk. Er zullen altijd verschillen zijn. Puur omdat er kneuzen zijn en omdat er winners zijn die wat kunnen bereiken. En tjah, het is inderdaad jammer dat mensen niet een gelijke start hebben, maar het is onmogelijk om het gelijk te trekken. Je kan een poging doen daartoe, maar dat gaat ten koste van een hoop individuele vrijheid en die is het mij niet waard.
Ik hoef TS niet te verdedigen. Maar dat het probleem dieper zit dan alleen maar jaloezie uitingen bij sommigen lijkt mij evident.quote:Topmanagers geven elkaar miljoenen
De salarissen van bestuurders van beursgenoteerde ondernemingen zijn in 2006 gestegen tot astronomische hoogten. Dit blijkt uit een overzicht dat afgelopen weekend in de Volkskrant verscheen.
De totale stijging van topsalarissen bij AEX-ondernemingen was in 2006 tien procent. Aanvoerder in de rangschikking van grootverdieners is Don Shephard, topman bij verzekeraar Aegon. Op zijn rekening werd vorig jaar 6,35 miljoen bijgeschreven.
Inhaalslag
Meest opmerkelijk is de salarisontwikkeling bij ING. De voorbije vier jaar steeg het loon van de top met 316 procent. Duidelijk meer dan de in 2003 aangekondigde stijging van maximaal 60 procent die toen op veel protest van vakbonden en de politiek werd onthaald.
Doel was een achterstand in de topsalarissen ten opzichte van andere bedrijven in te lopen. Met een inkomen van 4,3 miljoen euro heeft topman Michel Tilmant dit ruimschoots waargemaakt. Zijn voorganger moest het in 2002 met een 'magere' 1 miljoen stellen.
Kanttekening
Of de top met de hoge salarissen en bonussen blijft wegkomen is nog maar de vraag. Een aantal grote pensioenfondsen zoals ABP en Robeco plaatsen alvast kanttekeningen bij de bonus van Gerard Kleisterlee, topman bij Philips. Hij genoot vorig jaar een bonus van 350.000 euro voor de verkoop van een bedrijfsonderdeel. De pensioenfondsen vinden een bonus in dit geval ongepast, omdat deze verkoop volgens hen onderdeel is van het normale takenpakket van een topmanager.
http://www.zibb.nl/manage(...)nr/1376883/versie/1/
Vanuit de logica van de markt kun je stellen dat het logisch is inderdaad. Kwestie van vraag en aanbod. Krapte betekent opdrijven van de (basis)salarissen en heeft daarmee dus ook salarisstijgingen om de "zeldzame"/waardevolle mensen binnenboord te houden. Het is inherrent aan het martkmechanisme.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:08 schreef lavAzza het volgende:
Maar is het niet logisch dat de laagste banen het minst snel zullen stijgen qua inkomen? Aangezien je die mensen makkelijker kan vervangen. De hogere banen waarvoor meer kwalificaties nodig zouden zijn zullen eerder in salaris stijgen omdat die mensen moeilijker vervangbaar zijn en ze ze graag willen houden. Er zit meer individuele invulling aan.
Laat ik zeggen dat als het om een private aangelegenheden gaat, de overheid zich (primair) daar niet mee moet bemoeien. Voor overheidsinstellingen vind ik dat er een plafond gehanteerd moet worden (want belastinggeld). Waarbij het salaris van de Minister President uitgangspunt moet zijn. Het is erg raar dat sommige ambenaren een veelvoud verdienen van het salaris van de Minister President.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:51 schreef lavAzza het volgende:
Ik vind niet dat het de zaak van de overheid is om zich met inkomens te bemoeien, tenzij het een bedrijf van de overheid is. Als een bedrijf zo gek is zoveel voor zo een gast te betalen, het zij zo. Hun geld. Moeten zij weten!
Niemand is gelijk. Qua mogelijkheden en verdiensten. Dat maakt het leven misschien niet eerlijk. Die "oneerlijkheid"/ ongelijkheid werkt uiteraard ook door in de markt. Dat zij zo.quote:Die paar gasten die belachelijk veel verdienen moet je je niet op blindstaren vind ik. Leuk voor ze, kennelijk doen ze iets waardoor het bedrijf ze zoveel geld waard acht. En als het onterecht is, stom van het bedrijf dat ze zoveel geld uitbetalen. Het is hun eigen zaak!
Er zal altijd een contrast tussen rijk en arm zijn. En het MOET er ook zijn. Als iedereen evenveel geld zou hebben krijg je niks meer gedaan. Hoe wil je dan in iets gaan investeren? Allemaal een tientje inleggen? Maar dan vindt iedereen dat ze evenveel te zeggen hebben en gebeurt er dus niks en ontstaat er alleen maar ruzie.
Dat klopt, de aanname is dan ook dat tegen het huidige constrast zijn, betekent dat je tegen verschillen bent. Dat is bij iig. niet het geval. Kleinere verschillen.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:51 schreef lavAzza het volgende:
Er zal altijd een contrast tussen rijk en arm zijn.
Ik geloof dat er bijna niemand meer is die zoveel mogelijk gelijkheid nastreeft. Nergens heeft het communisme voor grote welvaart gezorgd. Sterker nog: het toestaan van grotere verschillen leidt eerder tot meer welvaart. Verschillen kunnen in het algemeen best worden verdedigd. Er onstaat echter meer protest als de grootte van de verschillen gaat toenemen. Dat is wel wat we de laatste tijd meer te zien krijgen. Binnenkort komt er weer een kamerdebat over dit onderwerp op initiatief van dhr. Vendrik van GL. Het debat wordt in ieder geval gesteund door diverse grote fracties in de Tweede Kamer, zelfs door de PVV.quote:Op woensdag 4 april 2007 14:25 schreef Tup het volgende:
[..]
Dat klopt, de aanname is dan ook dat tegen het huidige constrast zijn, betekent dat je tegen verschillen bent. Dat is bij iig. niet het geval. Kleinere verschillen.
De vraag die je je dan moet stellen of je kleine verschillen wil ten koste van de top wat leidt tot middelmaat of door het stimuleren van de lagere niveau's.quote:Op woensdag 4 april 2007 14:25 schreef Tup het volgende:
[..]
Dat klopt, de aanname is dan ook dat tegen het huidige constrast zijn, betekent dat je tegen verschillen bent. Dat is bij iig. niet het geval. Kleinere verschillen.
Nu stel je dat minder ongelijkheid hetzelfde is als meer gelijkheid.quote:Op woensdag 4 april 2007 17:39 schreef Camphusius het volgende:
[..]
Ik geloof dat er bijna niemand meer is die zoveel mogelijk gelijkheid nastreeft. Nergens heeft het communisme voor grote welvaart gezorgd. Sterker nog: het toestaan van grotere verschillen leidt eerder tot meer welvaart. Verschillen kunnen in het algemeen best worden verdedigd. Er onstaat echter meer protest als de grootte van de verschillen gaat toenemen. Dat is wel wat we de laatste tijd meer te zien krijgen. Binnenkort komt er weer een kamerdebat over dit onderwerp op initiatief van dhr. Vendrik van GL. Het debat wordt in ieder geval gesteund door diverse grote fracties in de Tweede Kamer, zelfs door de PVV.
Een kernvraag voor dit topic is, welke verschillen zijn nog acceptabel te noemen? Wie of wat bepaalt wat wel acceptabel is en wat niet? Een bevolkingsmeerderheid? Een meerderheid in het parlement misschien? En waar leg je de dan de grens? Kun je de private sector uberhaupt wel dwingen om de verschillen te matigen? Zou dat wel ethisch zijn?
Als die twee op hetzelde slaan dan klopt dat toch ook?quote:Op woensdag 4 april 2007 20:02 schreef Tup het volgende:
[..]
Nu stel je dat minder ongelijkheid hetzelfde is als meer gelijkheid.
Neen.quote:Op woensdag 4 april 2007 20:02 schreef Tup het volgende:
[..]
Nu stel je dat minder ongelijkheid hetzelfde is als meer gelijkheid.
Laat ik het zo zeggen, je bedoelt het goed. Maar iets kan niet gelijker zijn aan iets, immers iets is gelijk aan iets of iets is niet gelijk aan iets. Je kan taaltechnisch wel spreken over meer of mindere ongelijkheid; daarentegen kan je niet spreken dat iets gelijker is dan iets. Logischerwijs kan dat laatste namelijk niet.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:34 schreef lavAzza het volgende:
Als twee dingen minder ongelijk zijn, zijn ze toch gelijker?
Ongelijker is net zo'n domme term als gelijker.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:49 schreef Camphusius het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen, je bedoelt het goed. Maar iets kan niet gelijker zijn aan iets, immers iets is gelijk aan iets of iets is niet gelijk aan iets. Je kan taaltechnisch wel spreken over meer of mindere ongelijkheid; daarentegen kan je niet spreken dat iets gelijker is dan iets. Logischerwijs kan dat laatste namelijk niet.
Illustratief:
a 1001<>1000
b 1000.00001<>1000
c 1000=1000
Van a,b en c kan worden gezegd dat:
1000 niet gelijker kan zijn aan duizend (c), dan dat 1000.00001 gelijk aan duizend zou zijn, want 1000.00001 is namelijk niet gelijk aan 1000. (b).
Wel kun je zeggen dat 1001 ongelijker is aan 1000 dan 1000.0001 ongelijk is aan 1000.
Helder?
Toegeven, het is logisch en taalkundig geneuzel.
Het is niet handig om bestaande woorden te gebruiken en daar een eigen betekenis aan te geven, dat leidt voornamelijk tot een hoop confusie, ervan uitgaande dat je je tot de Nederlandse taal beperkt klopt wat je zegt gewoon niet.quote:Op woensdag 4 april 2007 22:40 schreef lavAzza het volgende:
Maar wat nou als je meer gelijk nou opvat als meer lijken op. Dan is het toch synoniem aan minder ongelijk zijn. Dat is dus wat ik deed.
Okee, maar dat ook niet wat ik wou bereiken. Ik begrijp het in ieder geval.quote:Op woensdag 4 april 2007 22:59 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
Het is niet handig om bestaande woorden te gebruiken en daar een eigen betekenis aan te geven, dat leidt voornamelijk tot een hoop confusie, ervan uitgaande dat je je tot de Nederlandse taal beperkt klopt wat je zegt gewoon niet.
Het maatschappelijk debat ontstaat natuurlijk niet uit het niets. Mijn primair doel van dit topic is het aan de kaak stellen van dit soort misstanden. Ik geef toe dat de oplossingen die ik aandraag vele praktische problemen met zich meebrengen en mogelijk niet zullen helpen. Maar andere zie ik voorlopig niet. En dan is het de keuze: dit door laten doorwoekeren of maatregelen treffen. Het kan kennelijk niet met de zachte hand als een code Tablacsblad. Maar als iemand betere oplossingen weet aan te dragen, dan vind ik dat uiteraard prima.quote:Op woensdag 4 april 2007 14:12 schreef Camphusius het volgende:
Een maatchappelijk debat vind ik verder dus prima. Als er al een probleem bestaat, zie ik echter weinig tot niets in een interventie door de overheid. Een kleptocratentax of een extra belastingschijf lost namelijk helemaal niets op. Dan worden er toch nieuwe constructies bedacht om de topman linksom of rechtsom te belonen. Dat helpt dus niet. Hetzelfde kun je zeggen van de introductie van een maximale bandbreedte zoals in OP wordt gesteld. Want dan wordt die topman best weer via een schimmige constructie betaald, waardoor de beknotting door de gelimiteerde bandbreedte wordt omzeild. Of het bedrijf wordt opgedeeld in allerlei (personeels) BV's.
Commentaar lijkt mij volstrekt overbodig.quote:CEO (fonds) 2006 2005 %
Aalberts (Aalberts) 743.000 617.000 20.4 %
Bakker (TNT) 2.877.523 3.094.504 -7.0 %
Bennink (Numico) 11.644.556 10.826.059 7.6 %
Blickman (BESI) 696.145 553.792 25.7 %
Brouwer (Schuitema) 3.076.000** 737.000 317.4 %
De Jong (RSDB) 1.905.391 475.414 300.8 %
De Taeye (Tele Atlas) 1.021.423 941.384* 8.5 %
De Vries (Ten Cate) 1.375.153 1.151.748 19.4 %
Elverding (DSM) 1.921.675 1.698.676 13.1 %
Fontein (Ajax) 255.000 nb* - %
Geelen (Beter Bed) 867.452 720.804 20.3 %
Groenink (ABN Amro) 4.614.396 4.079.560 13.1 %
Hartvelt (Crown Van Gelder) 259.000 272.000 -4.8 %
Hoefsloot (Heijmans) 1.077.339 1.057.354 1.9 %
Hoetmer (CSM) 1.517.693 2.023.630* -25.0 %
Kleisterlee (Philips) 3.427.202 3.169.479 8.1 %
Koffrie (Buhrmann) 1.557.736 1.316.874 18.3 %
McKinstry (Wolters Kluwer) 5.600.000 4.533.000 23.5 %
Meurice (ASML) 3.179.560 1.921.586 65.5 %
Moberg (Ahold) 3.733.057 4.510.952 -17.2 %
Noteboom (Randstad) 2.926.499 1.952.471 49.9 %
Roetert (Schuitema) 483.000* nb - %
Scheepbouwer (KPN) 2.868.100 2.424.413 18.3 %
Slippens (Sligro) 572.000 741.000 -22.8 %
Smit (DPA) 285.000 233.000 22.3 %
Tilmant (ING Groep) 5.752.886 4.245.281 35.5 %
Van Boxmeer (Heineken) 1.790.508 3.010.508* -40.5 %
Van der Bruggen (Imtech) 1.409.283 1.133.603 24.3 %
Van der Scheer (Hitt) 528.000 242.000 118.2 %
Van der Veer (Royal Dutch Shell) 9.114.398 7.509.244 21.4 %
Van der Vrande (Neways) 429.585 351.031 22.4 %
Van der Zouw (Eriks) 793.000 495.000* 60.2 %
Van Eijden (Ajax) 690.000 603.000** 14.4 %
Van Gelder (OPG Groep) 1.292.000 859.978* 50.2 %
Van Iperen (Océ) 1.492.532 1.580.776 -5.6 %
Van Keulen (SNS Reaal) 1.368.386* nb - %
Veenema (Kendrion) 543.599 412.300 31.8 %
Veenhof (Wessanen) 931.400 902.010 3.3 %
Veninga (Gamma) 731.000 694.204 5.3 %
Vollebregt (Stork) 2.184.906 1.187.462 84.0 %
Wester (Fugro) 2.401.790 1.683.603* 42.7 %
Wijers (Akzo Nobel) 3.436.023 3.065.673 12.1 %
Gemiddelde 34.8 %
http://www.bestuursvoorzitter.nl/beloningonline/verander.php
Dat de ophef over die salarissen is onstaan, is begrijpelijk. Ik zie echter weinig tot niets in de maatregelen die je voorstelt. Zoals ik enkele posten hiervoor heb uitgelegd. Maatregelen in de belastingsfeer zal de creativiteit binnen de ondernemingen tot bloei brengen om het links of rechtsom te omzeilen.quote:Op donderdag 5 april 2007 10:50 schreef EchtGaaf het volgende:
Er val dus hier nog genoeg te bespreken dus. Dat er weer een kamerdebat komt, op aanvraag van Cees Vendrik en ondersteund wordt door SP, D66, (PvdA) en zelf PVV geeft aan dat er iedere keer terecht opheft onstaat rond de absurde salarissen.
Uhm, die cijfers zeggen weinig als de beurzen naar beneden gaan en de opties dus nooit in the money komen. Plus het natuurlijk Europese opties zijn en je die niet altijd kan uitoefenen.quote:Op donderdag 5 april 2007 11:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Commentaar lijkt mij volstrekt overbodig.
Tja, het idee al dan iemands beloning grotendeels ook afhankelijk is van handel in gebakken lucht...quote:Op donderdag 5 april 2007 21:11 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Uhm, die cijfers zeggen weinig als de beurzen naar beneden gaan en de opties dus nooit in the money komen. Plus het natuurlijk Europese opties zijn en je die niet altijd kan uitoefenen.
Zou het maatschappelijk debat haar vruchten gaan afwerpen? Ze beginnen de hete adem klaarblijkelijk te voelen. Zou iedere topman die zichzelf exorbitant (laat) verrijken dit goede voorbeeld volgen? Dan zouden ze wijzer zijn, dan het erop aan laten komen dat de politiek moet gaan ingrijpen...quote:Boersma van Essent levert miljoenenbonus in
Van onze verslaggever Xander van Uffelen
Amsterdam - Topman Michiel Boersma van energiebedrijf Essent doet afstand van zijn aandelenbonus van 1,3 miljoen euro. Boersma hoopt met dit gebaar een einde te maken aan de terugkerende discussie over de hoge salarissen bij de energiebedrijven.
Het is de tweede keer dat Boersma afstand doet van een bonus. In 2005 gaf hij onder grote druk van aandeelhouders 80 duizend euro aan bonus terug. Het bedrag waarvan Boersma nu afstand doet is aanzienlijk groter. Bovendien doet de topman van Essent dit uit eigen beweging, zonder dat aandeelhouders daarop hebben aangedrongen.
Boersma zegt met zijn gebaar het belang van Essent voorop te stellen. ‘De afgelopen twee jaar zijn er heftige discussies geweest over mijn salaris. Ik wil die discussie doorbreken. Waar het mij om gaat is het succes van Essent en dat is mij veel meer waard dan de 1,3 miljoen euro waar ik afstand van doe.’
De geste van Boersma komt net op het moment dat de fusie met energiebedrijf Nuon onder grote politieke druk is komen te staan. Minister van der Hoeven van Economische Zaken vindt dat de fusie reden is om de energiebedrijven op te splitsen; een voorstel waar de energiebedrijven fel tegen zijn. Bovendien keert ook een belangrijke aandeelhouder van Nuon, de Provincie Noord-Holland, zich tegen het fusieplan.
http://www.volkskrant.nl/(...)rt_miljoenenbonus_in
Ja graag gedaan.quote:Op donderdag 5 april 2007 23:00 schreef One_of_the_few het volgende:
Welkom terug EG.
Je bent welkom. En doe gezellig mee als je er in in hebt.quote:en een verkapte tvp
ik lees in deze graag mee. Misschien later. Ik ben er nog niet helemaal uit eigenlijk.quote:Op donderdag 5 april 2007 23:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja graag gedaan.![]()
[..]
Je bent welkom. En doe gezellig mee als je er in in hebt.![]()
Voor Essent geldt dat de aandeelhouders (de overheid) de salarissen en bonussen goedkeurt.quote:Op donderdag 5 april 2007 22:42 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zou het maatschappelijk debat haar vruchten gaan afwerpen? Ze beginnen de hete adem klaarblijkelijk te voelen. Zou iedere topman die zichzelf exorbitant (laat) verrijken dit goede voorbeeld volgen? Dan zouden ze wijzer zijn, dan het erop aan laten komen dat de politiek moet gaan ingrijpen...
Das goed,hoor. Ik geef ruitelijk toe dat het een ingewikkelde kwestie is, met vele facetten.quote:Op donderdag 5 april 2007 23:04 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
ik lees in deze graag mee. Misschien later. Ik ben er nog niet helemaal uit eigenlijk.
Gelukkig zijn er dan wel topmanagers die gewoon wel inzien dat degelijke beloningen gewoon te absurd voor woorden zijn. Hoe kunnen partijen in vredesnaam vinden dat een topman recht zou hebben op een bonus van bijna 1 miljoen euro, als het PCM-concern notabene ¤ 31.000.000 (!!) VERLIES heeft gemaakt? Het is toch werkelijk bespottelijk?quote:Topman PCM geeft bonus terug aan concern
(Novum) - Bert Groenewegen, financieel directeur van PCM Uitgevers, geeft zijn bonus terug aan het concern. Hij zou recht hebben op bijna een miljoen euro. Vorige week stelde de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) dat PCM zou moeten afzien van bonussen, omdat die gelet op de financiële positie van het bedrijf niet passend zouden zijn.
"De managementbonus is onderdeel van alle commotie bij PCM", zegt Groenwegen vrijdag in een interview in de Volkskrant. "Als je het niet goed kunt uitleggen, moet je het bedrag terugstorten. Bovendien heb ik bij mijn aantreden al gezegd dat ik het geld niet hoefde."
PCM is onder meer uitgever van de Volkskrant en NRC Handelsblad. De krantenredacties van PCM en de vakbond NVJ eisten vorige week dat de topbestuurders hun geld zouden teruggeven. Volgens de Volkskrant waren de redacties kwaad omdat er geen zichtbare prestaties van de managers tegenover de bonus zouden staan, terwijl de kranten van PCM hebben moeten bezuinigen. Groenewegen zou de enige zijn die aan de oproep gehoor heeft gegeven.
Groenewegen is na het opstappen van Ton aan de Stegge donderdag nog de enig overgebleven PCM-bestuurder. Directeur Philip Alberdingk Thijm werd onlangs ontslagen. Zijn vertrekpremie van zo'n twee miljoen euro bracht de discussie over de bonussen op gang.
http://www.trouw.nl/laats(...)us_terug_aan_concern
Het is niet verplicht om aan dit topic deel te nemen. Ik hoop dat ik je nu gerust heb kunnen stellen. Overigens wie zijn "we", spreek je hier namens heel Fok!?quote:Op vrijdag 6 april 2007 08:37 schreef Scorpie het volgende:
God zeg, 8 topics later en we zijn nog steeds geen steek verder.
Ik hoor continu dezelfde verhalen van beide kanten. Tijd dat deze reeks eens ophoudt.
Ik lees al 8 delen mee, heb actief meegepost in de 1e drie delen en daarna werd ik er zo moe van omdat er alleen maar cirkelredenatie`s kwamen. Die zie ik in deel 8 (!) nog steeds terugkomen, met dezelfde spelers. Kortom; we zijn met zijn allen nog steeds geen stap verder.quote:Op vrijdag 6 april 2007 10:51 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is niet verplicht om aan dit topic deel te nemen. Ik hoop dat ik je nu gerust heb kunnen stellen. Overigens wie zijn "we", spreek je hier namens heel Fok!?
Denk je nou echt dat het verhaaltje wat tegen de media opgehangen wordt de werkelijke mening van die topman voorsteld? Natuurlijk niet man, dit is gewoon een media-truc om zijn hachje te redden. Hij wordt bijna publiekelijk gelyncht door elke medewerker die een modaal inkomen heeft!quote:Op vrijdag 6 april 2007 10:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er dan wel topmanagers die gewoon wel inzien dat degelijke beloningen gewoon te absurd voor woorden zijn. Hoe kunnen partijen in vredesnaam vinden dat een topman recht zou hebben op een bonus van bijna 1 miljoen euro, als het PCM-concern notabene ¤ 31.000.000 (!!) VERLIES heeft gemaakt? Het is toch werkelijk bespottelijk?
Hulde aan Groenewegen. Laten er vele topmanagers die dit voorbeeld volgen.
Toch lijken er topmanagers te zijn die de commotie wel serieus nemen. En zo hoort het ook.
Daar ben ik het mee eens. Ook die salarissen gaan echt helemaal nergens over. Het heeft alles met odinaire gekte te maken. Maar als hele naties hele bevolkingsgroepen voetballers als goddelijken gaat beschouwen dan is dat nogal erg ziekelijk. (dat geldt trouwens voor vele andere sporters, hoe die lui hier worden geadoreerd is echt sick, compleet sick). Als een voetbalwedstrijd hier in den lande zo'n 8 miljoen kijkers trekt, dan durf ik te stellen dat het om pure gekte gaat. ( en ja, ik haat dat achterlijke voetbal en andere sporten). De bevolking krijgt vandaag de dag een overdosis sport op de buis. Het zal dus alleen maar erger worden.quote:Op donderdag 5 april 2007 13:20 schreef zwambtenaar het volgende:
Eigenlijk is deze hele discussie ook prima toe te passen op de absurde salarissen van topvoetballers. (In principe zijn dat ook de goddelijken van het bedrijfsvoetbal.)
Het blijven natuurlijk nog steeds overeenkomsten tussen 2 partijen, waarbij vrijwel alles draait om het vraag en aanbod. Je beloning hangt niet zo zeer af van presteren, maar is deels ook evenredig aan de scheefheid tussen vraag-aanbod.(hoe krom kan het eigenlijk zijn).quote:De essentiele vraag in deze discussie is niet zozeer wat een te hoog salaris is, wie wat mag verdienen, onder welke voorwaarden enzovoort.
Ik zou zeggen dat de overheid mag ingrijpen als het echt de spuigaten gaat uitlopen. Als er een meerderheid in het parlement vind dat er ingegrepen moet worden, dan hebben ze mijn zegen. Een belastingmaatregel zie ik zomaar nog niet komen, teveel nadelige bijeffecten. Bovendien worden er dan weer allerlei trucs bedacht om het te omzeilen.quote:Wat in beginsel het belangrijkste discussiepunt is (of zou moeten zijn): op welke gronden mag een derde ingrijpen in het salaris van een bepaald persoon die een salaris ontvangt welke anderen hem, om welke reden dan ook, graag toekennen.
Is ook een kwestie van perceptie. Een topic houdt het geen 8 delen vol, als men LOUTER herhalingen gaat posten. Er wordt her en der best nieuwe dingen en voorbeelden aangedragen die weer wel wat toevoegen. Toegeven, discussies op FOk! verlopen wel erg moeizaam, want partijen hebben hier erg de neiging om erg vast te houden aan hun standpunten. Dat zie je vrijwel in iedere discussie hier gebeuren. dat zij zo.quote:Op vrijdag 6 april 2007 10:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik lees al 8 delen mee, heb actief meegepost in de 1e drie delen en daarna werd ik er zo moe van omdat er alleen maar cirkelredenatie`s kwamen. Die zie ik in deel 8 (!) nog steeds terugkomen, met dezelfde spelers. Kortom; we zijn met zijn allen nog steeds geen stap verder.
Ook best vreemd ook een Ruud van Nistelrooij schijnbaar 15 miljoen mag verdienen voor een aantal uurtjes tegen een bal te trappen met een mavo-opleiding terwijl een hardwerkende CEO met een uni-achtegrond van alles om zijn oren krijgt..quote:Qua vermogen leggen ceo’s het al gauw af tegen succesvolle ondernemers met een eigen bedrijf. Maar Jan Bennink van Numico is hard op weg om zeer vermogend te worden. Aan salaris, bonussen, vergoedingen en pensioengelden ontving hij in de bijna vijf jaar dat hij Numico leidt 10,7 miljoen euro. Daarnaast kreeg hij ruim 1,5 miljoen opties en 450.000 aandelen. Als hij die tegen de huidige koers van Numico zou uitoefenen en verkopen, zou hij 37,4 miljoen euro beuren.
Bennink heeft echter een deel van zijn opties en al zijn aandelen voorwaardelijk gekregen. Hij krijgt de opties alleen als Numico in vergelijking met achttien andere bedrijven bovengemiddeld presteert. Alle aandelen ontvangt hij pas als de winst per aandeel van Numico drie jaar na de voorwaardelijke verstrekking met meer dan 15 procent per jaar is gestegen. FEM Business schat dat Bennink minstens 30 miljoen euro overhoudt aan zijn vijf jaar bij Numico – er van uitgaand dat hij een deel van zijn voorwaardelijk gekregen aandelen en opties definitief in handen krijgt en die tegen een koers van 38 euro verkoopt.
Op basis van wat?quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:10 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik zou zeggen dat de overheid mag ingrijpen als het echt de spuigaten gaat uitlopen.
Die werknemers zijn net zo goed onderdeel van de ophef. Zeker zijn positie zal best een rol spelen. Toch kan ik mij goed voorstellen dat er wel degelijk topmanagers zijn die meer of minder gevoelig zijn voor de toenemende maatschappelijke commotie rond topsalarissen. Zo'n Boersma (ok provincie is aandeelhouder) lijkt wel degelijk gevoelig en stort zijn bonus van 1 miljoen terug. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Misschien is het publieke schande maken een kwestie van een lange adem....quote:Op vrijdag 6 april 2007 10:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat het verhaaltje wat tegen de media opgehangen wordt de werkelijke mening van die topman voorsteld? Natuurlijk niet man, dit is gewoon een media-truc om zijn hachje te redden. Hij wordt bijna publiekelijk gelyncht door elke medewerker die een modaal inkomen heeft!
Even andersom:quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:16 schreef BVO het volgende:
[..]
Op basis van wat?. Als jij je schoonmaakster voor haar bewezen diensten een jaarsalaris van 3 ton wil geven, houdt ook niemand je tegen, het is jouw keuze over je eigen geld. Dus als bedrijf X aan Piet voor bewezen diensten 5 miljoen wil geven, wat is dan in godsnaam het probleem?
.
Ik had her en der ook aangeven dat de machtsverhoudingen tussen partijen niet gezond zijn binnen bedrijven. Topman/RvC heeft teveel macht; de OR juist te weing. Een herdefinitie van de machtsverhoudingen kan een reeele en haalbare oplossing zijn wmb. Athans in de formele zin. Als de OR daadwerkelijk meer zeggenschap krijgt over de hoogte van salarissen aan de top, dan zal OR weer onverantwoordelijk onder druk worden gezet.....(wat nu trouwens ook maar al te vaak gebeurt als het gaat om besluiten rond fusies etc.)quote:Het enige punt dat aandacht verdient is in hoeverre aandeelhouders daadwerkelijk iets over hun eigen geld hebben te zeggen, en dat het management niet door gebrek aan mogelijkheden om gecontroleerd te worden zichzelf direct (door min of meer controle over eigen raad) of indirect (bijvoorbeeld via het opstuwen van het marktloon door in elkaars raad te zitten) beloont over de rug van de aandeelhouders, die geen mogelijkheid hebben over hun eigen geld te beslissen. Dát is wat mij betreft het essentiële punt. Als bedrijfseigenaren topmanagers zelf kunnen belonen, mogen ze van mij hun gang gaan, al besteden ze tientallen miljoenen, het is hun eigen geld!
Ook in the USA is deze discussie aan de gang. De Democraten willen wetgeving om excessen op dit punt tegen te gaan. De discussie is niet typisch Nederlands.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:14 schreef axis303 het volgende:
Het toont eigenlijk de behoorlijke wereldvreemheid van Nederland aan, deze discussie over salaris. Helaas voor de critici is de socialistische aanpak van salaris niet de manier waarop de wereld werkt en het internationale bedrijfsleven in het bijzonder.
Is net zo achterlijk. Gekte wordt beloond en niet presteren. Markt is ook een achterlijk systeem voor een arbeidseconomie. (op vele fronten trouwens)quote:Nog even een beetje achtergrond:
[..]
Ook best vreemd ook een Ruud van Nistelrooij schijnbaar 15 miljoen mag verdienen voor een aantal uurtjes tegen een bal te trappen met een mavo-opleiding terwijl een hardwerkende CEO met een uni-achtegrond van alles om zijn oren krijgt..
Ik denk dat het vooral het Calimero-gedrag van de mens is, die het blijkbaar niet kan hebben dat mensen veel verdienen. Rechtvaardigheid, gelijkheid, blablabla... het zegt me niks in dit geval, mensen moeten wat mij betreft zelf kunnen bepalen hoeveel geld ze aan iemand geven. Begrijp me niet verkeerd, ook ik heb wel mijn bedenkingen als ik deze bedragen - en ook in bijvoorbeeld de voetballerij - hoor, maar als iemand het waard vindt om zo'n bedrag aan een ander te geven, laat hemquote:Op vrijdag 6 april 2007 11:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Even andersom:
Heb je een idee hoe het komt dat er sinds 1997 zo'n ophef over die topsalarissen is onstaan? Een ritueel dat jaarlijks terugkomt. Dit komt toch niet uit het niets?
Dit alles dat het om private overeenkomsten gaat tussen twee partijen. Heeft kennelijk toch met normen en waarden te maken. Ik kan natuurlijk ook op andere terreinen deals aangaan met private partijen, die ook niet stroken met normen en waarden zoals ze algemeen worden aanvaard...
Nouja, dat is natuurlijk wel zo. Met Tabaksblat, de regels omtrent remuneratiecommissies en het onafhankelijke karakter hiervan heb je op papier redelijk efficiënte statuten staan, maar in de praktijk blijkt toch vaak de inefficiëntie die ook dergelijke regels nog met zich mee brengen. En dáár moet wel wat aan gebeuren vind ik, omdat dán het geld van de aandeelhouders wordt verdeeld door de managers zelf. Dát is wat mij betreft onjuist en daar moet dus wat aan gedaan worden.quote:[..]
Ik had her en der ook aangeven dat de machtsverhoudingen tussen partijen niet gezond zijn binnen bedrijven. Topman/RvC heeft teveel macht; de OR juist te weing. Een herdefinitie van de machtsverhoudingen kan een reeele en haalbare oplossing zijn wmb. Athans in de formele zin. Als de OR daadwerkelijk meer zeggenschap krijgt over de hoogte van salarissen aan de top, dan zal OR weer onverantwoordelijk onder druk worden gezet.....(wat nu trouwens ook maar al te vaak gebeurt als het gaat om besluiten rond fusies etc.)
Zeker. Wie wil er nu geen miljoenen verdienen? Maar kan jij het voorstellen dat je als gewone werknemer net zo goed de pleuris werkt dat je in je handen mag klappen als je 2% prijscompensatie krijgt? Tegelijkertijd krijgt een topman, die toch al zo'n hoog basisalaris heeft, een loonsverhoging van tientallen procenten. Dan is het toch niet gek dat er dan commotie onstaat?quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:46 schreef BVO het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral het Calimero-gedrag van de mens is, die het blijkbaar niet kan hebben dat mensen veel verdienen. Rechtvaardigheid, gelijkheid, blablabla... het zegt me niks in dit geval, mensen moeten wat mij betreft zelf kunnen bepalen hoeveel geld ze aan iemand geven.
Op zich is het een privezaak. Alleen vind ik het wel kwalijk als dat binnen 1 concern de laagstbetaalden de kleinste % stijging krijgen en de best betaalde de hoogste. Zijn de verschillen in het basissalaris dan niet genoeg om de verschillen in zwaarte uit te drukken?quote:Begrijp me niet verkeerd, ook ik heb wel mijn bedenkingen als ik deze bedragen - en ook in bijvoorbeeld de voetballerij - hoor, maar als iemand het waard vindt om zo'n bedrag aan een ander te geven, laat hem. Maar misschien is dat een hele gekke gedachte.
De publicatieplicht in jaarverslagen en code Tabacsblad zijn een wasse neus. Het lijkt er zelfs op dat de excessen alleen maar zijn toegenomen. Kennelijk is aanspreken op het gedrag dus niet voldoende.quote:Nouja, dat is natuurlijk wel zo. Met Tabaksblat, de regels omtrent remuneratiecommissies en het onafhankelijke karakter hiervan heb je op papier redelijk efficiënte statuten staan, maar in de praktijk blijkt toch vaak de inefficiëntie die ook dergelijke regels nog met zich mee brengen. En dáár moet wel wat aan gebeuren vind ik, omdat dán het geld van de aandeelhouders wordt verdeeld door de managers zelf. Dát is wat mij betreft onjuist en daar moet dus wat aan gedaan worden.
Zolang de profvoetbalclubs geen subsidie krijgen van de overheid heb ik geen problemen met de salrissen.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:10 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens. Ook die salarissen gaan echt helemaal nergens over. Het heeft alles met odinaire gekte te maken. Maar als hele naties hele bevolkingsgroepen voetballers als goddelijken gaat beschouwen dan is dat nogal erg ziekelijk. (dat geldt trouwens voor vele andere sporters, hoe die lui hier worden geadoreerd is echt sick, compleet sick). Als een voetbalwedstrijd hier in den lande zo'n 8 miljoen kijkers trekt, dan durf ik te stellen dat het om pure gekte gaat. ( en ja, ik haat dat achterlijke voetbal en andere sporten). De bevolking krijgt vandaag de dag een overdosis sport op de buis. Het zal dus alleen maar erger worden.
[..]
Het blijven natuurlijk nog steeds overeenkomsten tussen 2 partijen, waarbij vrijwel alles draait om het vraag en aanbod. Je beloning hangt niet zo zeer af van presteren, maar is deels ook evenredig aan de scheefheid tussen vraag-aanbod.(hoe krom kan het eigenlijk zijn).
[..]
Ik zou zeggen dat de overheid mag ingrijpen als het echt de spuigaten gaat uitlopen. Als er een meerderheid in het parlement vind dat er ingegrepen moet worden, dan hebben ze mijn zegen. Een belastingmaatregel zie ik zomaar nog niet komen, teveel nadelige bijeffecten. Bovendien worden er dan weer allerlei trucs bedacht om het te omzeilen.
Overigens kan een hogere actiebereidheid onder werknemers natuurlijk ook geen kwaad. Ik vind werknemers vandaag de dag wel erg slaafs.
Tja, dat is blijkbaar een fundamenteel verschil van inzicht. Jij vindt dergelijke lonen moreel onaanvaardbaar, ik vind het moreel onaanvaardbaar dat jij of anderen menen recht te hebben een ander in zijn uitgaven te beperken, zolang dit een betaling is van het soort 'ik betaal vanuit mijn eigen portemonnee een X bedrag aan jou'.quote:Op vrijdag 6 april 2007 12:04 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zeker. Wie wil er nu geen miljoenen verdienen? Maar kan jij het voorstellen dat je als gewone werknemer net zo goed de pleuris werkt dat je in je handen mag klappen als je 2% prijscompensatie krijgt? Tegelijkertijd krijgt een topman, die toch al zo'n hoog basisalaris heeft, een loonsverhoging van tientallen procenten. Dan is het toch niet gek dat er dan commotie onstaat?
verder : die topmannen kregen toch voor 1997 ook veel meer salaris? En toen klaagde niemand. Dus kennelijk is er ergens toch een grens van het moreel aanvaardbare. Niet dan?
Het is vanuit jouw visie inderdaad een oneerlijke verdeling, maar het feit dat degene die het geld uitgeeft deze verdeling maakt, zal wel een reden hebben, niet?quote:[..]
Op zich is het een privezaak. Alleen vind ik het wel kwalijk als dat binnen 1 concern de laagstbetaalden de kleinste % stijging krijgen en de best betaalde de hoogste. Zijn de verschillen in het basissalaris dan niet genoeg om de verschillen in zwaarte uit te drukken?
Die publicatieplicht zorgt er mede voor dat lonen niet meer puur op basis van objectieve maatstaven wordt gebaseerd, maar vooral op basis van de waan van de dag op de markt. Onafhankelijke commissieleden - die niet bij uitzondering in meerdere commissies zitten - hebben vaak minder absolute kennis van het bedrijf, waardoor er ook vaak sprake is van een loon dat niet puur op efficiënte gronde is gebaseerd. Dat zijn dingen waar mijns inziens absoluut betere regulatie nodig is. Hoe dat dan moet ga ik de komende tijd onderzoeken, aangezien ik mijn bachelorscriptie eraan zal wijdenquote:[..]
De publicatieplicht in jaarverslagen en code Tabacsblad zijn een wasse neus. Het lijkt er zelfs op dat de excessen alleen maar zijn toegenomen. Kennelijk is aanspreken op het gedrag dus niet voldoende.
Ik zie dus het meeste in de herdefinitie van machtsverhoudingen tussen alle betrokken partijen: aandeelhouders, RvB , RvC, OR..
Wie zijn het met dat laatst eens?
Als ik iets gruwelijk haat, dan is het alles rond voetbal wel. Ik had het tot nu toe ff buiten beschouwing gelaten, maar das waar ook. Voetbal kost sowieso de gemeenschap veel geld, ja. Echt walgelijk gewoon. En dan heb ik het nog niet over de enorme kosten voor de belastingbetaler aan (extra) politie-inzet. Dat laatste gaat vaak ook nog eens ten koste van de reguliere politie inzet.quote:Op vrijdag 6 april 2007 13:29 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Zolang de profvoetbalclubs geen subsidie krijgen van de overheid heb ik geen problemen met de salrissen.
Helaas is dat zelden het geval. Er worden miljoenen gepompt in stadions (dat is nog daa aan toe) en als een club dreigt om te vallen staaner een hele horder 'fans' op de stoep het gemeentehuis te demonsteren. De gemeenteraad, die ook liever niet in elkaar gebeukt willen worden door een groep losgeslagen hooligans, trekt weer een zak geld open. Maar aan het probleem, de hoge salarissen, wordt weinig gedaan.
Als je echt fan bent van een club ga je er ook naar toe als ze in de hoofdklasse zondag amateurs spelen.
Profsport zou überhaupt niet gesubsidieerd mogen worden door de overheid.
Met subsiedies voor echte amateur sport breedte sport heb ik niet zoveel problemen
Allereerst maak ik wel onderscheid tussen een eigenaar van een bedrijf en een topman die geen eigenaar is maar werknemer is. Uiteraard vind ik dat een oprichter/eigenaar zoveel mag verdienen wat hij of zij wilt. Geen misverstand hierover. Mijn kritiek richt ik dus over de toplieden die "gewoon" in dienst zijn van een firma.quote:Op vrijdag 6 april 2007 13:38 schreef BVO het volgende:
[..]
Tja, dat is blijkbaar een fundamenteel verschil van inzicht. Jij vindt dergelijke lonen moreel onaanvaardbaar, ik vind het moreel onaanvaardbaar dat jij of anderen menen recht te hebben een ander in zijn uitgaven te beperken, zolang dit een betaling is van het soort 'ik betaal vanuit mijn eigen portemonnee een X bedrag aan jou'.
Een "echte" reden is er volgens mij niet .Het zijn naar mijn idee uitwassen van arbeidsmarktsegment. Duidelijk is dat die toplui meesters zijn in het bedrijven van powerplay (de meesten kicken ordinair op macht) Dit bij de gratie dat de arbeidsmarkt voor van topmannen een vraagmarkt is. (en dus niet gezond is).quote:Het is vanuit jouw visie inderdaad een oneerlijke verdeling, maar het feit dat degene die het geld uitgeeft deze verdeling maakt, zal wel een reden hebben, niet?
Boeiend onderwerp. Terecht wat je zegt over die "objectieve" maatstaven. Markt gaat idd over de waan van de dag. Markt is ook gekte. Gaat dus niet over prestaties maar idd over waan. Die salarissen zijn ook puur een slag in de lucht. Een resultaat van een partijtje powerplay door de kandidaat topman.quote:
[..]
Die publicatieplicht zorgt er mede voor dat lonen niet meer puur op basis van objectieve maatstaven wordt gebaseerd, maar vooral op basis van de waan van de dag op de markt. Onafhankelijke commissieleden - die niet bij uitzondering in meerdere commissies zitten - hebben vaak minder absolute kennis van het bedrijf, waardoor er ook vaak sprake is van een loon dat niet puur op efficiënte gronde is gebaseerd. Dat zijn dingen waar mijns inziens absoluut betere regulatie nodig is. Hoe dat dan moet ga ik de komende tijd onderzoeken, aangezien ik mijn bachelorscriptie eraan zal wijden.
Rebel, ben je er nog?quote:Op zondag 1 april 2007 12:56 schreef rebel6 het volgende:
Jawel, maar ik neem even wat gas terug om privéredenen.quote:
Das mooi.quote:Op vrijdag 6 april 2007 23:56 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Jawel, maar ik neem even wat gas terug om privéredenen.
Maar er staan nog wat reakties aan mij open dus je ziet me waarschijnlijk wel weer in deel 9.
Zeker weten.quote:goed dat je weer terug bent. ik ben blij dat er nog mensen bestaan die zich oprecht kwaad maken over dit soort zaken, beter dan mensen die kwaad worden op de boodschapper.![]()
Nooit gedacht dat Woutertje Bos nog enig verstand zou hebbenquote:Kabinet wijst graaitax af
Uitgegeven: 7 april 2007 08:52
Laatst gewijzigd: 7 april 2007 08:53
DEN HAAG - Het kabinet wil de inkomens in de top van de ondernemingen niet aanpakken met belastingmaatregelen, zoals is voorgesteld door FNV-voorzitter Agnes Jongerius. Dit staat in een brief van minister Wouter Bos en staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën aan de Tweede Kamer.
GroenLinks-Tweede Kamerlid Kees Vendrik vroeg afgelopen dinsdag om een debat, omdat De Jager het idee van Jongerius direct van de hand zou hebben gewezen. In het regeerakkoord zijn geen afspraken gemaakt over het via de fiscus aanpakken van de topinkomens in de private sector. Wel staat erin dat de ondernemingsraad een adviesrecht moet krijgen over de beloningen in de top van de onderneming.
In het debat over de regeringsverklaring gaf het kabinet aan ook een rol te zien voor de aandeelhouders. De commissie-Frijns heeft aanbevelingen gedaan om de gedragscode van beursgenoteerde ondernemingen, de code-Tabaksblat, te verbeteren. Er moet meer zichtbaar gemaakt worden hoeveel de topbestuurders precies verdienen.
Het verzoek om een debat van Vendrik kreeg steun van SP, D66 en PVV. De PvdA vindt het te vroeg voor zo'n debat. Werkgevers en werknemers zouden over de topinkomens afspraken kunnen maken. Als dat niet lukt zouden fiscale maatregelen alsnog kunnen dienen als een stok achter de deur, denkt de partij.
Bos en De Jager schrijven aan de Kamer dat een toptarief algemene werking heeft en niet alleen de bestuurders van de ondernemingen treft die zichzelf buitensporig belonen. Bovendien zou het de concurrentiepositie van ons land schaden. Nederland behoort nu al tot de landen met de hoogste tarieven in de inkomstenbelasting.
(c) ANP
Nu.nl
Ik geef toe dat zo'n grens best willekeurg is gekozen en ook arbitrair is. Ik misgun echt niet dat sommigen riant verdienen. Die wil ik dat echt niet ontnemen met een veel te lage 100% belastinggrens...quote:Op zaterdag 7 april 2007 13:05 schreef Fastmatti het volgende:
Waarom 2.000.000 miljoen? Waarom niet 200.000? Of waarom niet 20.000, daar kan je tenslotte ook prima van rondkomen. Dat doen bijstandstrekkers tenslotte ook.
Nee, het probleem ligt ergens anders. Dat een topmanager veel verdient is voor niemand een echt probleem, er bestaat alleen wat afgunst onder de mensen met een socialistische inslag. Natuurlijk kan de overheid deze topmanagers en de bedrijven waar zij voor werken wegjagen uit Nederland, maar dat zal de gevoelens van de afgunstigen onder ons niet bevredigen. Zelfs al zouden topmanagers vrijwillig een deel van hun inkomen inleveren, dan nog zal de afgunst voortbestaan. Bedenk ook dat een lager salaris van een topmanager zeker niet betekent dat andere werknemers in het bedrijf meer zullen ontvangen; het is waarschijnlijker dat dat geld naar de aandeelhouders gaat.quote:Op zaterdag 7 april 2007 12:45 schreef EchtGaaf het volgende:
Bos heeft gelijk dat het de concurentiepositie kan schaden. Dat alleen al doet een extra verantwoordelijkheid op betreffende topmanagers. Zij zijn het probleem, niet de overheid.
Dat heb ik al eerder aangegeven. Een eigenaar van een bedrijf valt daar wmb niet onder. Ik heb het dus over topmanagers die gewoon in dienst zijn van het bedrijf, net als die schoonmaker dus.quote:Op zaterdag 7 april 2007 13:19 schreef Fastmatti het volgende:
Wat ga je dan doen met eigen bedrijven. Vervallen deze ook aan de Staat als ze meer dan 2.000.000 waard worden?
Allereerst onstaat die ophef niet uit het niets. De poltiek roert zich echt niet uit het niets. Dat het slechts socialisctische pratijen zich er druk over zouden maken, kan ik in een klap van de tafel vegen: sinds wanneer zijn D66 en PVV! socialisitsche partijen? Het is echt niet de ene EchtGaaf van Fok! die het aan de kaak stelt. Ik vind het niet terecht dat je de drive op afgunst schuift. Ik heb uitgelegd dat ik het een ethische kwestie vind, als het gaat om verschillen in belonen. Nogmaal ik zou zo ongeveer de laatste zijn die zou vinden dat er gene verschillen mogen zijn. Ik zeg alleen er is een grens van het acceptabele. That's all.quote:Op zaterdag 7 april 2007 13:28 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Nee, het probleem ligt ergens anders. Dat een topmanager veel verdient is voor niemand een echt probleem, er bestaat alleen wat afgunst onder de mensen met een socialistische inslag. Natuurlijk kan de overheid deze topmanagers en de bedrijven waar zij voor werken wegjagen uit Nederland, maar dat zal de gevoelens van de afgunstigen onder ons niet bevredigen. Zelfs al zouden topmanagers vrijwillig een deel van hun inkomen inleveren, dan nog zal de afgunst voortbestaan. Bedenk ook dat een lager salaris van een topmanager zeker niet betekent dat andere werknemers in het bedrijf meer zullen ontvangen; het is waarschijnlijker dat dat geld naar de aandeelhouders gaat.
Vraag jezelf eens af voor wie je nou al 8 topics lang volhoudt dat er iets aan de salarissen van topmanagers moet worden gedaan. Is dat voor de 'gewone' arbeiders die er geen cent op vooruit zullen gaan of voor jezelf, omdat je er moeite mee hebt dat anderen meer verdienen dan jij?
http://www.nrc.nl/economi(...)_PCM_levert_bonus_inquote:Op zaterdag 7 april 2007 13:38 schreef EchtGaaf het volgende:
Verder: kan iemand mij uitleggen dat een zwaar verliesgevend bedrijf als PcM (-¤31.000.000 kassa!) haar topman zou moeten belonen met een bonus van bijna ¤ 1.000.000.,-?? Je moet toch gewoon toegeven dat het compleet van de pot gerukt is, nietwaar?
Zonder druk van de overheid levert de topman zijn bonus in. Dit soort ontwikkelingen lijken me toch belangrijk om mee te nemen in je overweging.quote:Financieel bestuurder Bert Groenewegen van PCM geeft ruim 870.000 euro winst, die hij op aandelen verdiende bij de verkoop van de uitgeverij door de Britse investeringsmaatschappij Apax, terug aan het krantenconcern. Zijn inleg van 90.000 euro krijgt hij terug. Dat heeft hij gisteravond bevestigd.
Groenewegen was een van de 27 PCM-managers die deelnamen aan een aandelenparticipatieplan. De verkoop van het meerderheidsbelang van Apax, vorige week, aan de Stichting Democratie en Media leverde die managers bijna een vertienvoudiging van hun inleg op. Daarover ontstond beroering bij de redacties van PCM-kranten (NRC Handelsblad, de Volkskrant, Trouw), omdat zij dit jaar miljoenen moeten bezuinigen.
De inmiddels opgestapte bestuurders Aan de Stegge en Alberdingk Thijm zullen hun opbrengst niet terugstorten. Zij verdienden 1,9 miljoen respectievelijk 854.000 euro bij de verkoop.
Groenewegen, die twee jaar geleden aantrad, noemt een dergelijke winst „niet uit te leggen”.
De vorig jaar vertrokken topman van PCM, Theo Bouwman, heeft een bedrag van bijna 5 ton meegekregen, bovenop een bonus van 150.000 euro. Dat blijkt uit het gisteren verschenen jaarverslag.
Goh dat zijn er al 2 of 3, dat schiet inderdaad op!quote:Op zaterdag 7 april 2007 13:46 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/economi(...)_PCM_levert_bonus_in
[..]
Zonder druk van de overheid levert de topman zijn bonus in. Dit soort ontwikkelingen lijken me toch belangrijk om mee te nemen in je overweging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |