abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_130019462

Sociale dienst spoort meer fraudeurs op

Door uitkeringsgerechtigden intensiever te controleren, ontdekken gemeenten ongeveer een kwart meer bijstandsfraude dan een paar jaar geleden. Bovendien blijken mensen vaker bereid bijstandsfraudeurs te verklikken. Daarbij komt dat meer fraudeurs zichzelf verraden via sociale media als Facebook en Twitter.

'De sociale diensten zijn nu meer gespitst op handhaving', zegt Christien Bronda, directeur van de Dienst Werk en Inkomen (DWI) van Amsterdam en vicevoorzitter van Divosa, de Nederlandse koepel van sociale diensten. Verspreid over het hele land wordt meer fraude ontdekt, blijkt uit gegevens van Divosa. Daarbij komt dat aanvragen voor een bijstandsuitkering vaker worden afgewezen na controle van de gegevens.

Verdubbeling
In 2010 werden in Amsterdam 367 strafrechtelijke fraudeonderzoeken gestart. Aan ten onrechte uitgekeerde uitkeringen vorderde de gemeente dat jaar een totaalbedrag van 3,36 miljoen euro terug. Vorig jaar zijn 560 fraudeonderzoeken uitgevoerd. Dat leidde tot een verdubbeling van het ontdekte fraudebedrag (6,26 miljoen euro). Het aantal niet-toegekende uitkeringen steeg van 1.761 in 2010 tot 2.983 vorig jaar.

Nu gemeenten minder geld in kas hebben, zetten ze extra in op handhaving. Daarbij trachten ze bijstandsfraude in een zo vroeg mogelijk stadium te ontdekken. Uitkeringen mogen alleen worden verstrekt aan mensen die niet op andere manieren in hun bestaan kunnen voorzien.

Kwaad daglicht
De Landelijke Cliëntenraad, belangenorganisatie voor uitkeringsgerechtigden, vindt het goed dat er intensiever wordt gecontroleerd, 'maar de sociale diensten moeten ervoor waken niet elke uitkeringsgerechtigde als een fraudeur te behandelen'. Op het totale aantal bijstandsgerechtigden gaat het om een gering percentage fraudeurs, zegt Branko Hagen, woordvoerder van de raad. 'Mensen die te goeder trouw zijn, moeten niet in een kwaad daglicht worden gesteld.'

De maatschappelijke tolerantie ten opzichte van bijstandsfraude is afgenomen. Dat blijkt volgens Christien Bronda onder meer uit het succes van het Meldpunt Bijstandsfraude Amsterdam. 'Voorheen lag zo'n kliklijn gevoelig, zo van: dat doe je toch niet, je buren verlinken, en zeker niet anoniem.' Sinds vorig jaar kunnen Amsterdammers de sociale recherche bellen of mailen als ze bijstandsfraude vermoeden. De kliklijn leverde vorig jaar 750 onderzoekswaardige meldingen op, en in de eerste zeven maanden van dit jaar 390.

''Voorheen lag zo'n kliklijn gevoelig, zo van: dat doe je toch niet, je buren verlinken, en zeker niet anoniem.''
aldus Christien Bronda


Strenger bestraft
Sinds 1 januari wordt bijstandsfraude strenger bestraft; de boete is nu even hoog als het fraudebedrag. Zodra een bijstandsfraudeur opnieuw wordt betrapt, volgt een extra hoge boete. Dit kan betekenen dat hij of zij tijdelijk geen uitkering ontvangt, of een lagere. Ook de bijstandswet is verscherpt (per 1 juli). Werkt een bijstandsgerechtigde niet mee aan zijn of haar reïntegratie, dan kan de uitkering worden stopgezet.
http://www.volkskrant.nl/(...)r-fraudeurs-op.dhtml
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:16:32 #2
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_130019587
Mooi, aanpakken die fraudetokkies.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:18:05 #3
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_130019649
Nu nog de fraudeurs in het buitenland aanpakken
pi_130020101
Goede berichten. ^O^
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:31:53 #5
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_130020233
Laten ze de bouwfraude eens aanpakken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_130020340
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Laten ze de bouwfraude eens aanpakken.
Ook?
Elke fraude wmb.
pi_130020418
Het is natuurlijk de vraag hoeveel van het gevorderde bedrag echt terugvloeit, maar dit lijkt me een goeie zaak.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:39:17 #8
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_130020553
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:35 schreef Fides het volgende:
Het is natuurlijk de vraag hoeveel van het gevorderde bedrag echt terugvloeit, maar dit lijkt me een goeie zaak.
En hoeveel het kost om ze op te sporen etc.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:41:32 #9
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_130020632
Oh joepie, een onderbuikentopic. Alle uitkeringsgerechtigden, vooral in de Bijstand, zijn schooiers en profiteurs. Untermenschen, die je vanaf het begin als verdachte van fraude mag beschouwen, dus mag bespioneren, koeioneren en neertrappen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:43:20 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_130020696
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:39 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

En hoeveel het kost om ze op te sporen etc.
Dat is niet relevant. Waarschijnlijk kost het meer dan het direct oplevert.

Je moet fraude echter geen kans geven. Dat mag best wel wat kosten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:43:42 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_130020710
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Oh joepie, een onderbuikentopic. Alle uitkeringsgerechtigden, vooral in de Bijstand, zijn schooiers en profiteurs. Untermenschen, die je vanaf het begin als verdachte van fraude mag beschouwen, dus mag bespioneren, koeioneren en neertrappen.
en dit natuurlijk
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_130020884
Ook erg prettig om te horen dat die anonieme kliklijnen in Nederland zo veel succes hebben. ^O^
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130022023
Ik hoop dat de er ook echt fraude wordt bestreden. Ik ben bang dat het hier voornamenlijk een statistisch en/of boekhoudkudig fenomeen betreft. Plus uiteraard bezuinigingen door het bureaucratisch hanteren van de regels.

Door het strenger maken van de regels en die ook strenger te hanteren vallen er meer gevallen onder het kopje 'fraude'.

Bijvoorbeeld het niet tijdig informeren van veranderende omstandigheden valt onder fraude. Dit is helemaal terecht als je bijv al een hele tijd een inwonende partner hebt en dit verzuimd door te geven. Echter als je de veranderde omstandigheid een paar dagen te laat doorgeeft valt dit ook onder fraude. De maatschappij wordt er niets beter van, maar de ambtenaar haalt een wit voetje voor het opsporen van fraude. Het anders inboeken van de teruggevorderde bedragen is ook een optie.

Mijn vermoeden wordt versterkt doordat er opeens 2 keer zoveel 'onderzoeken' worden gedaan door zeer waarschijnlijk het zelfde (of minder) aantal mensen.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:16:17 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130022099
Als ze hiermee onterecht uitgekeerde uitkeringen terugvorderen zal het me een worst wezen wat voor naam ze aan dat beestje geven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130022111
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Oh joepie, een terecht topic. Alle uitkeringsgerechtigden, vooral in de Bijstand, zijn schooiers en profiteurs. Untermenschen, die je vanaf het begin als verdachte van fraude mag beschouwen, dus mag bespioneren, koeioneren en neertrappen.
Klopt
pi_130022674
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 16:16 schreef Janneke141 het volgende:
Als ze hiermee onterecht uitgekeerde uitkeringen terugvorderen zal het me een worst wezen wat voor naam ze aan dat beestje geven.
Helemaal mee eens. Ik ben alleen bang dat in het kader van bezuinigingen het begrip onterecht uitgekeerd nogal opgerekt wordt.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:31:25 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130022762
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 16:28 schreef stalybridge het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Ik ben alleen bang dat in het kader van bezuinigingen het begrip onterecht uitgekeerd nogal opgerekt wordt.
Al het onterecht uitgekeerde geld moet natuurlijk gewoon terug. Of iets fraude is (en er dus ook een boete volgt) lijkt me afhangen van de intentie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130022794
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ook erg prettig om te horen dat die anonieme kliklijnen in Nederland zo veel succes hebben. ^O^
Dat vind ik eigenlijk het enige minpunt. Prima om bijstandsfraude streng aan te pakken, maar mensen die anderen gaan lopen verklikken zijn in mijn optiek gewoon nare NSB'ers.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:32:39 #19
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_130022813
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
''Voorheen lag zo'n kliklijn gevoelig, zo van: dat doe je toch niet, je buren verlinken, en zeker niet anoniem.''
aldus Christien Bronda
"en zeker niet anoniem" :') _O- :')
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 16:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat vind ik eigenlijk het enige minpunt. Prima om bijstandsfraude streng aan te pakken, maar mensen die anderen gaan lopen verklikken zijn in mijn optiek gewoon nare NSB'ers.
ok koos 14.gif
pi_130023322
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 16:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat vind ik eigenlijk het enige minpunt. Prima om bijstandsfraude streng aan te pakken, maar mensen die anderen gaan lopen verklikken zijn in mijn optiek gewoon nare NSB'ers.
Hoe noem je dan mensen die weten van een misdrijf en hun mond houden?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130023706
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 16:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat vind ik eigenlijk het enige minpunt. Prima om bijstandsfraude streng aan te pakken, maar mensen die anderen gaan lopen verklikken zijn in mijn optiek gewoon nare NSB'ers.
Zeker in deze onzekere economische tijden pikken mensen het niet als ze hard voor hun centen moeten werken en daar netjes een groot deel belasting voor betalen, terwijl ze zien dat de buurman elke dag vrolijk bijklust, daar geen cent van belasting van afdraagt en daar ook nog eens gratis geld van een uitkering bij ontvangt. Een uitkering die hij dus netjes opbrengt.

Logisch dus, de NSB heeft daar niets mee te maken.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130023778
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 16:44 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Hoe noem je dan mensen die weten van een misdrijf en hun mond houden?
Sorry, ik vind een misdrijf toch echt andere koek dan een beetje bijklussen naast je uitkering. Het hoort niet, maar ik ben niet zo'n fan van mensen die door de gordijen hun buren bespieden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130023830
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 16:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Sorry, ik vind een misdrijf toch echt andere koek dan een beetje bijklussen naast je uitkering. Het hoort niet, maar ik ben niet zo'n fan van mensen die door de gordijen hun buren bespieden.
Het is gewoon fraude / diefstal. En wie heeft het over bespieden? Als je weet dat iemand de wet overtreedt is er niks verwerpelijks aan het doen van aangifte.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130023889
quote:
Bovendien blijken mensen vaker bereid bijstandsfraudeurs te verklikken.
Topontwikkeling.
pi_130023901
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 16:59 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Het is gewoon fraude / diefstal. En wie heeft het over bespieden? Als je weet dat iemand de wet overtreedt is er niks verwerpelijks aan het doen van aangifte.
Goed, ik steek gewoon niet zo in elkaar.

Uiteindelijk komt het wel neer op bespieden. 'He, de buurman is werkloos maar hij klust wel bij. Vlug, we bellen de kliklijn'.

Ik houd daar gewoon niet van.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130023911
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 16:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Sorry, ik vind een misdrijf toch echt andere koek dan een beetje bijklussen naast je uitkering. Het hoort niet, maar ik ben niet zo'n fan van mensen die door de gordijen hun buren bespieden.
Ik heb hier het volledige Volkskrantartikel voor me liggen: Christien Bronda zegt letterlijk dat anonieme tips via de kliklijn een kwestie van solidariteit is.
Let wel, klikken is volgens haar dus een kwestie van solidariteit, niet de absentie daarvan.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130023922
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Goed, ik steek gewoon niet zo in elkaar.

Uiteindelijk komt het wel neer op bespieden. 'He, de buurman is werkloos maar hij klust wel bij. Vlug, we bellen de kliklijn'.

Ik houd daar gewoon niet van.
Precies, snitches.
pi_130023938
Er zijn talloze Nederlanders die sjoemelen met hun belasting aangifte. Allemaal criminelen, uiteraard. En ga je ook schilders verlinken die overdag werken en 's avonds zwart bijklussen? Want dat mag ook niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130023941
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Goed, ik steek gewoon niet zo in elkaar.

Uiteindelijk komt het wel neer op bespieden. 'He, de buurman is werkloos maar hij klust wel bij. Vlug, we bellen de kliklijn'.

Ik houd daar gewoon niet van.
Ik zou het ook niet zo snel doen, maar ik zou mensen die wel iemand aangeven absoluut niet gaan vergelijken met de NSB, die vergelijking gaat volledig mank.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130023968
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik heb hier het volledige Volkskrantartikel voor me liggen: Christien Bronda zegt letterlijk dat anonieme tips via de kliklijn een kwestie van solidariteit is.
Let wel, klikken is volgens haar dus een kwestie van solidariteit, niet de absentie daarvan.
Oh, dus omdat die mevrouw het zegt, dan is het zo? :')
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130023978
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:03 schreef KoosVogels het volgende:
Er zijn talloze Nederlanders die sjoemelen met hun belasting aangifte. Allemaal criminelen, uiteraard. En ga je ook schilders verlinken die overdag werken en 's avonds zwart bijklussen? Want dat mag ook niet.
In principe dus wel ja. Iedereen roept om een touw aan de hoogste boom als een ambtenaar verkeerd declareert, maar zelf sjoemelen ze waar eht kan met hun belastingaangifte. Hypocriet noem ik het.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130023985
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:03 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ik zou het ook niet zo snel doen, maar ik zou mensen die wel iemand aangeven absoluut niet gaan vergelijken met de NSB, die vergelijking gaat volledig mank.
Judas mag ook.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 17:04:41 #33
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130023988
Het is uiteindelijk natuurlijk beter voor diegenen die wél recht hebben op dat geld.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130023995
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Goed, ik steek gewoon niet zo in elkaar.

Uiteindelijk komt het wel neer op bespieden. 'He, de buurman is werkloos maar hij klust wel bij. Vlug, we bellen de kliklijn'.

Ik houd daar gewoon niet van.
Nee, dat is geen tip tegen bijstandsfraude. Daar is ook helemaal geen kliklijn voor.
'He, de buurman is werkloos en ontvangt een uitkering en toch klust hij zwart bij.'
Dat is een anonieme tip tegen bijstandsfraude en dat is in mijn ogen gerechtvaardigd.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130024006
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Judas mag ook.
Wat jij wil, ik vind het een goede ontwikkeling.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130024023
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:04 schreef DroogDok het volgende:

[..]

In principe dus wel ja. Iedereen roept om een touw aan de hoogste boom als een ambtenaar verkeerd declareert, maar zelf sjoemelen ze waar eht kan met hun belastingaangifte. Hypocriet noem ik het.
Niks in principe? Ga je het doen? Ga je 's avonds door woonwijken struinen op zoek naar zwartwerkers? Want dat is een daad van solidariteit, lees ik net.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130024055
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:03 schreef KoosVogels het volgende:
Er zijn talloze Nederlanders die sjoemelen met hun belasting aangifte. Allemaal criminelen, uiteraard. En ga je ook schilders verlinken die overdag werken en 's avonds zwart bijklussen? Want dat mag ook niet.
Die ontvangen geen bijstand en tips via deze lijn mogen alleen gebruikt worden om bijstandsfraude op te sporen.
In mijn ogen is het, in de door jouw beschreven situatie, ook dubieus om te gaan klikken, als dat dus mogelijk zou zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130024085
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nee, dat is geen tip tegen bijstandsfraude. Daar is ook helemaal geen kliklijn voor.
'He, de buurman is werkloos en ontvangt een uitkering en toch klust hij zwart bij.'
Dat is een anonieme tip tegen bijstandsfraude en dat is in mijn ogen gerechtvaardigd.
Ik houd niet van klikken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130024086
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Oh, dus omdat die mevrouw het zegt, dan is het zo? :')
Nee, dat zeg ik niet. Dat denk ik trouwens wel.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130024096
Een beetje van mijn belastingcenten een uitkering krijgen en een ander een baan ontzeggen door bij te klussen. Goede ontwikkeling dus deze hardere aanpak én verklikking. ^O^

Mes snijdt dan aan 2 kanten. De fraudeur wordt aangepakt en het werk dat hij 'zwart' deed kan nu 'wit' gedaan worden. Weer een werkloze minder! :)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_130024135
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Die ontvangen geen bijstand en tips via deze lijn mogen alleen gebruikt worden om bijstandsfraude op te sporen.
In mijn ogen is het, in de door jouw beschreven situatie, ook dubieus om te gaan klikken, als dat dus mogelijk zou zijn.
Beetje dubbel, niet? Dat die lijn daar niet voor is bedoeld, doet niet terzake. Het gaat erom dat het allebei fraude is.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130024144
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:04 schreef Janneke141 het volgende:
Het is uiteindelijk natuurlijk beter voor diegenen die wél recht hebben op dat geld.
Klopt, daarom is dit ook solidariteit. Het sociale stelsel blijft hierdoor financieel houdbaar voor de toekomst.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130024173
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:

'He, de buurman is werkloos en ontvangt een uitkering
Hoe weet je of hij wel uitkering heeft en wanneer wel wat voor een?
pi_130024238
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:09 schreef sig000 het volgende:

[..]

Hoe weet je of hij wel uitkering heeft en wanneer wel wat voor een?
Voor zover bekend ontvangen mijn buren geen uitkering, daarom hoef ik die lijn ook niet te bellen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 17:14:59 #45
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_130024361
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 16:16 schreef Janneke141 het volgende:
Als ze hiermee onterecht uitgekeerde uitkeringen terugvorderen zal het me een worst wezen wat voor naam ze aan dat beestje geven.
Janneke Iskariot
pi_130024394
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Voor zover bekend ontvangen mijn buren geen uitkering, daarom hoef ik die lijn ook niet te bellen.
Als er wat bouwvakkers in de avonduren een verbouwing gaan doen bij 'm dan wel?
pi_130024458
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:08 schreef Montagui het volgende:
Een beetje van mijn belastingcenten
Ik heb bijna bingo.
pi_130024474
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:15 schreef sig000 het volgende:

[..]

Als er wat bouwvakkers in de avonduren een verbouwing gaan doen bij 'm dan wel?
Alleen in Amsterdam alleen al heeft deze kliklijn ervoor gezorgd dat er voor miljoenen extra aan fraude is opgespoord. Genoeg mensen die dus gebruik maken hiervan en hun tips leveren blijkbaar een hoop op.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130024556
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:17 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ik heb bijna bingo.
werken voor hun geld, luie uitvreters, oostblok-tuig en onderbuikgevoelens: BINGO!!
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130024610
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Alleen in Amsterdam alleen al heeft deze kliklijn ervoor gezorgd dat er voor miljoenen extra aan fraude is opgespoord. Genoeg mensen die dus gebruik maken hiervan en hun tips leveren blijkbaar een hoop op.
Dus als veel mensen het doen, is klikken goed?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130024673
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Alleen in Amsterdam alleen al heeft deze kliklijn ervoor gezorgd dat er voor miljoenen extra aan fraude is opgespoord. Genoeg mensen die dus gebruik maken hiervan en hun tips leveren blijkbaar een hoop op.
Aldus de cijfertjes die aangeleverd worden door.....de dienst zelf.
pi_130024678
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus als veel mensen het doen, is klikken goed?
Dat is het sowieso
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130024733
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:23 schreef sig000 het volgende:

[..]

Aldus de cijfertjes die aangeleverd worden door.....de dienst zelf.
Aldus iemand die zich niet voor feiten interesseert
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130024760
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Aldus iemand die zich niet voor feiten interesseert
Ambtenaren kunnen niet rekenen, dat is een feit.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 17:39:08 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_130025247
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus als veel mensen het doen, is klikken goed?
Als jij iedere ochtend om zes uur opstaat om te gaan werken, bij de buurman zijn de gordijnen nog vrolijk dicht, en 's avonds laat weer thuiskomt en de buurman zit lekker met een biertje in de voortuin, allemaal ook van jouw geld, dan is het geen klikken wanneer daar ook nog fraude aan te pas komt.

Vergeet niet hoe klein het verschil is tussen een uitkering en het minimumloon. Als je met je uitkering er nog één avondje per week bijklust heb je al meer.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_130025427
Ik snap de frustraties ook wel. Ik vind klikken gewoon smerig.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130025504
Net zoals van die mensen die gaan lopen klikken als iemand illegaal permanent een vakantiehuisje bewoont.

Of de gemeente bellen als iemand illegaal een schuurtje bouwt in z'n tuin.

Vind ik gewoon ranzig gedrag.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130025559
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:45 schreef KoosVogels het volgende:

Vind ik gewoon ranzig gedrag.
Wen er maar aan want dat wordt nog veel erger.
pi_130026470
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:47 schreef sig000 het volgende:

[..]

Wen er maar aan want dat wordt nog veel erger.
chinese toestanden, kinderen die hun ouders aangeven voor een zakje snoepgoed, goed bezig :|W
There is only one religion
pi_130026773
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:43 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap de frustraties ook wel. Ik vind klikken gewoon smerig.
Vaak weten ze niet eens wat er speelt, uitgezonderd de volledig arbeidsongeschikten kan iedereen naast z'n uitkering werken. Dat wordt gekort op de uitkering. De vraag is of deze mensen dat opgeven bij de Sociale Dienst of het UWV. En dat is voor de klikkers nauwelijks te achterhalen, of het moeten bv goede bekenden van diegene zijn.
Currency War, Trade War, Real War
pi_130026965
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:15 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

chinese toestanden, kinderen die hun ouders aangeven voor een zakje snoepgoed, goed bezig :|W
Mensen gaan elkaar steeds meer wantrouwen ja.
pi_130027081
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:25 schreef Masyl het volgende:

[..]

Vaak weten ze niet eens wat er speelt, uitgezonderd de volledig arbeidsongeschikten kan iedereen naast z'n uitkering werken. Dat wordt gekort op de uitkering. De vraag is of deze mensen dat opgeven bij de Sociale Dienst of het UWV. En dat is voor de klikkers nauwelijks te achterhalen, of het moeten bv goede bekenden van diegene zijn.
Exact. En als je maar genoeg mensen verklikt, zal je vast wel eens raak schieten, maar of je daar nou vrolijk van moet worden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130027158
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Exact. En als je maar genoeg mensen verklikt, zal je vast wel eens raak schieten, maar of je daar nou vrolijk van moet worden.
Het is natuurlijk wel een handig middel om een dwarse ex een hak te zetten.
pi_130027216
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:36 schreef sig000 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel een handig middel om een dwarse ex een hak te zetten.
Bel de Sociale Dienst-Gestapo.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130027329
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bel de Sociale Dienst-Gestapo.
Zou het daarom in Amsterdam zo'n groot succes zijn? O-)
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:42:46 #66
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_130027392
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is niet relevant. Waarschijnlijk kost het meer dan het direct oplevert.

Je moet fraude echter geen kans geven. Dat mag best wel wat kosten.
Ik roep gewoon hetzelfde als in soortgelijke topics, net als jij:

Je moet de bestrijding inzetten op plekken die je meer opleveren waarna je je kan toeleggen op de kleine spelers. Van groot naar klein werken en uitbreiden dankzij de extra middelen die je vrijspeelt. Niet bij het kleine grut blijven hangen en met een negatieve opbrengst paraderen alsof je grote winsten hebt behaald.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_130027405
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:41 schreef sig000 het volgende:

[..]

Zou het daarom in Amsterdam zo'n groot succes zijn? O-)
Door de koppeling van overheidssystemen is fraude tegenwoordig heel makkelijk op te sporen.
Currency War, Trade War, Real War
pi_130027896
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 16:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Sorry, ik vind een misdrijf toch echt andere koek dan een beetje bijklussen naast je uitkering. Het hoort niet, maar ik ben niet zo'n fan van mensen die door de gordijen hun buren bespieden.
Als de buurvrouw door de gordijnen gluurt en zo ziet dat je fiets gejat wordt en dit meld is het zeker wel goed?

Alle fraude cq oplichting/diefstal moet worden aangepakt, objectiviteit is belangrijk in deze. Of het nou gaat om bouwfraude, diefstal of uitkeringsfraude, het moet allemaal worden aangepakt.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:00:01 #69
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130028043
Weten jullie wat al onder "fraude" valt voor de WWB?

- Een tas boodschappen aannemen van je ouders/broers/zussen/kinderen/vrienden/kennissen/buren (zonder dit door te geven zodat de waarde gekort kan worden op je uitkering
- Idem als iemand je mee uit eten zou nemen
- Dat je al gezien wordt als "samenwonend" (en dus als fraudeur) als jij en je partner veel tijd samen doorbrengen als hebben jullie ieder een eigen huis (waar je ook ingeschreven staat in het GBA en regelmatig verbijft)?
- Etc, etc..

Ik vind het nogal doorgeslagen, die zgn "fraude" in de WWB..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_130028629
Ze gaan het nog druk krijgen in het huidige economische klimaat.
ZZP'ers die het niet meer redden en WW'ers die geen werk hebben gevonden.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:22:30 #71
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_130028874
Beter verlaag je de bijstandsnormen.
20% lagere uitkering is per direct 20% minder fraude.
Heb je geen NSB meer nodig
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_130029044
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:22 schreef Hyperdude het volgende:
Beter verlaag je de bijstandsnormen.
20% lagere uitkering is per direct 20% minder fraude.
Ik heb altijd geleerd dat het uit de lengte of de breedte komt, waar komt het dan vandaan bij jouw oplossing?
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:31:31 #73
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130029234
De gebruikelijke verdachten zijn ook al weer bezig zie ik
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:32:35 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130029273
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:43 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap de frustraties ook wel. Ik vind klikken gewoon smerig.
Broodroof bedoel je?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:39:20 #75
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_130029522
Ik gooi deze er maar weer eens in:
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_130029596
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
Weten jullie wat al onder "fraude" valt voor de WWB?

- Een tas boodschappen aannemen van je ouders/broers/zussen/kinderen/vrienden/kennissen/buren (zonder dit door te geven zodat de waarde gekort kan worden op je uitkering
- Idem als iemand je mee uit eten zou nemen
Indianenverhalen. of te wel overdrijving.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_130029632
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:39 schreef Dagonet het volgende:
Ik gooi deze er maar weer eens in:
Ik vond dit wel een toppertje:
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130029866
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:41 schreef barthol het volgende:

[..]

Indianenverhalen. of te wel overdrijving.
Dat is de aanpak bij de echt hopeloze gevallen.
Wat veel ZZP'ers overkomt is dat ze extra lang moeten wachten voordat ze door de screening zijn, noodgedwongen spullen gaan verkopen om niet zonder geld te zitten en dan wordt vervolgens uitkering geweigerd omdat er nog geld binnenkomt op de rekening, wat er uiteraard net zo hard weer vanaf gaat.
pi_130029908
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:22 schreef Hyperdude het volgende:
Beter verlaag je de bijstandsnormen.
20% lagere uitkering is per direct 20% minder fraude.
Heb je geen NSB meer nodig
Owja, want die 20% die eerst fraudeerde gaat nu opeens zich nuttig maken voor de samenleving en gekort is zal zich opeens nuttig gaan maken voor de samenleving?
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:55:25 #80
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_130030122
Ik bedoel: alle bijstandstrekkers krijgen 20% minder.
Dat is wat anders dan 20% van de bijstandstrekkers krijgt niets meer. :P

In Duitsland is de bijstand/Hartz IV ook een stuk lager dan hier.
Weinig extra hongerdoden volgens mij.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_130030189
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Oh joepie, een onderbuikentopic. Alle uitkeringsgerechtigden, vooral in de Bijstand, zijn schooiers en profiteurs. Untermenschen, die je vanaf het begin als verdachte van fraude mag beschouwen, dus mag bespioneren, koeioneren en neertrappen.
Jij bent de eerste die 't zegt :')

En ja, frauders lekker hard aanpakken :r
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_130030583
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:43 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap de frustraties ook wel. Ik vind klikken gewoon smerig.
Ok, stel dan dat niemand klikt. Dan kom je uit op tandenborstelcontroles en op meneren met hoeden en regenjassen die twee gaatjes in een krant prikken en een stukje van de voordeur af gaan zitten.

Wil je dat dan?

Het is of het een, of het ander.
pi_130030648
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:43 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap de frustraties ook wel. Ik vind klikken gewoon smerig.
Frauderen is pas smerig.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_130030862
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:07 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Frauderen is pas smerig.
Frauderen is uiteraard smeriger dan klikken.

Met frauderen benadeel je de maatschappij (en help je je asociale zelf), met klikken help je de maatschappij (en wordt de asociale aangepakt).
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_130030996
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:07 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Frauderen is pas smerig.
Toch zie je het meestal niet aan de witte boord.
pi_130031174
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:16 schreef sig000 het volgende:

[..]

Toch zie je het meestal niet aan de witte boord.
Krijgen we dat excuus weer. Noem mij 1 iemand die hier witteboordencriminaliteit verdedigt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130031179
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:12 schreef Montagui het volgende:

[..]

Frauderen is uiteraard smeriger dan klikken.

Met frauderen benadeel je de maatschappij (en help je je asociale zelf), met klikken help je de maatschappij (en wordt de asociale aangepakt).
Dat lijken me nogal loze woorden. Intensieve fraudebestrijding kost immers ook genoeg geld dus of de maatschappij er per saldo echt beter op wordt is nog maar de vraag.
pi_130031226
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Krijgen we dat excuus weer. Noem mij 1 iemand die hier witteboordencriminaliteit verdedigt.
Ik durf de stelling wel aan dat er de afgelopen 6 maanden driemaal zoveel topics over bijstandsfraude te vinden dan topics over fraude in de wereld waar het grote geld in om gaat.
pi_130031237
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:20 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat lijken me nogal loze woorden. Intensieve fraudebestrijding kost immers ook genoeg geld dus of de maatschappij er per saldo echt beter op wordt is nog maar de vraag.
Financieel misschien niet, maar dat is natuurlijk niet het enige aspect. Mensen rijden nu ook niet meer te hard op de A2, omdat je gewoon zeker weet dat je dan gepakt wordt.
pi_130031257
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:22 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Financieel misschien niet, maar dat is natuurlijk niet het enige aspect. Mensen rijden nu ook niet meer te hard op de A2, omdat je gewoon zeker weet dat je dan gepakt wordt.
Hoe wordt de maatschappij er dan precies beter op?
pi_130031300
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Krijgen we dat excuus weer. Noem mij 1 iemand die hier witteboordencriminaliteit verdedigt.
Welk excuus? Ik breng wat nuancering in dit topic.
pi_130031308
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:20 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat lijken me nogal loze woorden. Intensieve fraudebestrijding kost immers ook genoeg geld dus of de maatschappij er per saldo echt beter op wordt is nog maar de vraag.
Mwah, volgens mij is 'klikken' normaal gesproken niet echt een vorm van intensieve fraudebestrijding.

De instantie hoeft alleen de bewering maar de checken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_130031365
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:01 schreef KoosVogels het volgende:
Goed, ik steek gewoon niet zo in elkaar.

Uiteindelijk komt het wel neer op bespieden. 'He, de buurman is werkloos maar hij klust wel bij. Vlug, we bellen de kliklijn'.

Ik houd daar gewoon niet van.
Ik hou er ook niet van. Iemand verraden in dit soort gevallen is een vieze streek. Vooral als je eens bekijkt hoeveel geld Den Haag zélf over de balk smijt, hoeveel politici mogen declareren in zowel Den Haag als Brussel, en hoeveel geld ze nog steeds onterecht over de grens laten verdwijnen.

Wat willen we eigenlijk? Dat normale landgenoten elkaar gaan verklikken en elkaar gaan wantrouwen? Het zou me niet verbazen als Den Haag dat dolgraag ziet gebeuren. Maar als de politiek straks écht alles kapot heeft gemaakt en er geen vangnet meer is, dan heb je als normale burger je buren (die je misschien hebt verraden) weer nodig, bijvoorbeeld voor zorg of wat dan ook.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:26:20 #94
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_130031384
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hoe wordt de maatschappij er dan precies beter op?
Mijn belastingen kunnen omlaag.
So; I said it. :6

Tragiek is dat ik ook wel weet dat belastingen nooit omlaag gaan :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_130031455
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:24 schreef Montagui het volgende:

[..]

Mwah, volgens mij is 'klikken' normaal gesproken niet echt een vorm van intensieve fraudebestrijding.

De instantie hoeft alleen de bewering maar de checken.
En daar wringt de schoen, hoe vaak ze voor niets iemand in de gaten gehouden hebben daar zijn geen cijfers van.
Daarnaast gaat dit alleen over Amsterdam en verder staat er ook niets over de toename van aantal uitkeringen in die 2 jaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2013 20:28:43 ]
pi_130031553
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hoe wordt de maatschappij er dan precies beter op?
Jij wil graag een maatschappij waar misbruik beloond wordt? Ik betaal graag 50 euro per maand MEER belasting als het geld van de overheid niet naar klaplopers gaat die onterecht in de bijstand zitten terwijl ze gewoon kunnen werken.

Sociaal zijn voor de zwakkeren in de samenleving? Natuurlijk. Tokkies financieren die om 10 uur opstaan en elke dag een paar uur zwart bijbeunen en bijstand trekken en onder de streep meer overhouden dan modaal, nee bedankt.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:32:39 #97
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_130031632
^^^^
Wat hij zegt dus.

Zo als het nu gaat is het snel afgelopen met de "solidariteit"
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_130031698
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:30 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Jij wil graag een maatschappij waar misbruik beloond wordt? Ik betaal graag 50 euro per maand MEER belasting als het geld van de overheid niet naar klaplopers gaat die onterecht in de bijstand zitten terwijl ze gewoon kunnen werken.

Sociaal zijn voor de zwakkeren in de samenleving? Natuurlijk. Tokkies financieren die om 10 uur opstaan en elke dag een paar uur zwart bijbeunen en bijstand trekken en onder de streep meer overhouden dan modaal, nee bedankt.
Kinderbijslag afschaffen heb je de vrouwelijke steuntrekkers met kinderen in 1 keer goed te pakken. :P
pi_130031817
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:30 schreef _VoiD_ het volgende:
Jij wil graag een maatschappij waar misbruik beloond wordt? Ik betaal graag 50 euro per maand MEER belasting als het geld van de overheid niet naar klaplopers gaat die onterecht in de bijstand zitten terwijl ze gewoon kunnen werken.

Sociaal zijn voor de zwakkeren in de samenleving? Natuurlijk. Tokkies financieren die om 10 uur opstaan en elke dag een paar uur zwart bijbeunen en bijstand trekken en onder de streep meer overhouden dan modaal, nee bedankt.
En wat denk je van al die extra criminaliteit, overvallen, berovingen van buitenaf, zoals van onze vrienden in Oost-Europa? Alles moet vergoed worden. Verzekeringen moeten dus meer uitkeren waardoor we véél meer gaan betalen. En dat alles omdat onze regering ons blootstelt aan al die extra criminaliteit.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:38:59 #100
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_130031922
http://nos.nl/artikel/539(...)-teruggevorderd.html

Dit gaat sneller en levert meer op.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_130032416
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:21 schreef KoosVogels het volgende:

Dus als veel mensen het doen, is klikken goed?
Ik ben het vaak oneens met Koos, maar hier steun ik hem *;
Klikken wordt als een burgerplicht gezien als het om de onderkant van de samenleving gaat.
Als je iets aan de kaak stelt dat 100den miljoenen aan fraude kost dan ben je een klokkeluider en wordt je door de staat het leven onmogelijk gemaakt.

Meten met 2 maten
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_130032969
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:49 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik ben het vaak oneens met Koos, maar hier steun ik hem *;
Klikken wordt als een burgerplicht gezien als het om de onderkant van de samenleving gaat.
Als je iets aan de kaak stelt dat 100den miljoenen aan fraude kost dan ben je een klokkeluider en wordt je door de staat het leven onmogelijk gemaakt.

Meten met 2 maten
En daar heb je een erg goed punt.
De staat bepaalt en hele volksstammen trappen erin.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:01:40 #103
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130032970
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:05 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ok, stel dan dat niemand klikt. Dan kom je uit op tandenborstelcontroles en op meneren met hoeden en regenjassen die twee gaatjes in een krant prikken en een stukje van de voordeur af gaan zitten.

Wil je dat dan?

Het is of het een, of het ander.
Dat gebeurt al.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:03:16 #104
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130033061
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:32 schreef Hyperdude het volgende:
^^^^
Wat hij zegt dus.

Zo als het nu gaat is het snel afgelopen met de "solidariteit"
Die is er al niet meer..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_130033075
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 21:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat gebeurt al.
Je mag het weigeren maar dan is het geen uitkering meer.
pi_130033140
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:49 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik ben het vaak oneens met Koos, maar hier steun ik hem *;
Klikken wordt als een burgerplicht gezien als het om de onderkant van de samenleving gaat.
Als je iets aan de kaak stelt dat 100den miljoenen aan fraude kost dan ben je een klokkeluider en wordt je door de staat het leven onmogelijk gemaakt.

Meten met 2 maten
Ik steun beide, de klikker én de klokkenluider. Ik meet niet met 2 maten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_130033251
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:24 schreef Montagui het volgende:

[..]

Mwah, volgens mij is 'klikken' normaal gesproken niet echt een vorm van intensieve fraudebestrijding.

De instantie hoeft alleen de bewering maar de checken.
Die handeling is niet zo simpel als even 3 minuten op je scherm e.e.a. natrekken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:30 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Jij wil graag een maatschappij waar misbruik beloond wordt?
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:07:54 #108
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130033283
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 21:03 schreef sig000 het volgende:

[..]

Je mag het weigeren maar dan is het geen uitkering meer.
Ik heb geen WWB uitkering (voor het geval je dacht dat ik het over mezelf had, maar ik neem aan dat je "je" in het algemeen bedoelt).
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_130033579
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 21:07 schreef Xa1pt het volgende:

Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Buiten dat zitten tussen het zo betrouwbare bestuurders en ambtenarenkorps ook rotte appels die niet echt het goede voorbeeld geven.
Fraude is een groot woord, corruptie is al verder doorgedrongen dan je denkt.
Maar wat wanneer de bouwvakker in de bijstand tegen die automonteur in dezelfde situatie zegt: Hee buurman als jij mijn auto een beurt geeft dan zet ik ff dat muurtje?
pi_130033845
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 21:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat gebeurt al.
Dat weet ik, en ik verwed m'n biertje erom dat Koos ook vooraan staat om daarover te klagen.
pi_130040511
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 21:07 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik heb geen WWB uitkering (voor het geval je dacht dat ik het over mezelf had, maar ik neem aan dat je "je" in het algemeen bedoelt).
Je is inderdaad de steuntrekker in algemene zin bedoelt.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 00:09:13 #113
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_130042972
In principe wel goed dat bijstandsfraude streng aangepakt wordt, maar als de zoon van iemand in de bijstand mag je maar 400 euro per maand verdienen. Als je daarover gaat, wordt het afgehaald van de bijstand van je ouder. En als je het niet meldt ben je ineens aan het frauderen. Terwijl jij helemaal niets aan kan doen dat je ouder in de bijstand zit. Dit is zeker geen goede regeling en demotiveert jongeren met bijstand-ouder om te gaan werken.

Hier heb ik persoonlijk last van, wat vinden jullie van deze regeling?
pi_130043536
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:09 schreef Daarnaast het volgende:
wat vinden jullie van deze regeling?
Het maakt zwartwerken lucratiever.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 00:26:45 #115
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_130043620
quote:
3s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:24 schreef sig000 het volgende:

[..]

Het maakt zwartwerken lucratiever.
Dat sowieso. Er zit eigenlijk geen voordeel aan. Laat de kinderen gewoon voor zichzelf werken zodat ze wel gewoon geld hebben om in hun eigen onderhoud te voldoen en niet net als hun ouders belanden.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 01:58:26 #116
3542 Gia
User under construction
pi_130045978
Mensen leven volgens een bepaalde levensstandaard. Man werkt, vrouw werkt aan huis, deels zwart. Goed, mag eigenlijk ook niet, maar dat vind ik dan nog niet eens zo erg. Raakt manlief zijn baan kwijt door bezuinigingen, dan kan ik er zelfs begrip voor hebben dat zij meer zwart gaat doen. Maar gaat de man dan ook zwartwerken en lopen ze op te scheppen hoe slim ze zijn, tja, dan bel ik nog niet eens de sociale dienst, maar kan ik het begrijpen als anderen dat wel doen.
pi_130046803
Ik ben het met Koos eens. Daarbij ontneem je weer mensen een baan door te klikken, want zijn er minder mensen nodig die dit onderzoeken.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_130047027
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:20 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat lijken me nogal loze woorden. Intensieve fraudebestrijding kost immers ook genoeg geld dus of de maatschappij er per saldo echt beter op wordt is nog maar de vraag.
Oh nee, laten we dan maar niks doen. Kom op jongens allemaal in de bijstand en lekker zwart blijven werken! Dat is per saldo goedkoper. :')
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130047033
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:49 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik ben het vaak oneens met Koos, maar hier steun ik hem *;
Klikken wordt als een burgerplicht gezien als het om de onderkant van de samenleving gaat.
Als je iets aan de kaak stelt dat 100den miljoenen aan fraude kost dan ben je een klokkeluider en wordt je door de staat het leven onmogelijk gemaakt.

Meten met 2 maten
Klopt klokkenluiders bovenin moeten ook beter beschermd worden. Fraudeurs in alle lagen van de maatschappij moeten worden aangepakt.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130047117
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 06:56 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Oh nee, laten we dan maar niks doen. Kom op jongens allemaal in de bijstand en lekker zwart blijven werken! Dat is per saldo goedkoper. :')
Dat staat er niet.
pi_130047126
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 07:17 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat staat er niet.
Als je fraude onbestraft laat, omdat de aanpak mogelijk meer kost dan het bespaard, wordt het van kwaad tot erger en slaat de balans door naar de andere kant. Je kan er beter in een vroeg stadium bij zijn, zachte heelmeesters, stinkende wonden.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 14 augustus 2013 @ 07:24:37 #122
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_130047141
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 07:20 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Als je fraude onbestraft laat, omdat de aanpak mogelijk meer kost dan het bespaard, wordt het van kwaad tot erger en slaat de balans door naar de andere kant. Je kan er beter in een vroeg stadium bij zijn, zachte heelmeesters, stinkende wonden.
kosd*
pi_130047146
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 07:24 schreef hugecooll het volgende:

[..]

kosd*
Goeie reactie ^O^
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 14 augustus 2013 @ 07:26:05 #124
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_130047148
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 07:25 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Goeie reactie ^O^
sorry :+
pi_130047264
quote:
Dus Achmed van 60 met een een huis in Marokko krijgt helemaal geen uitkering meer omdat zijn huis in Marokko 40.000 euro waard is ?
  woensdag 14 augustus 2013 @ 08:26:38 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130047601
Ik blijf me verbazen over veel mensen, kijk dat er mensen zijn die vinden dat er een duur, contraproductief en omslachtig sociaal systeem moet zijn, kan ik me voorstellen. Maar dat men vervolgens de mensen die daar misbruik van maken nog wil belonen, dat gaat me echt te boven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130047612
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 08:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik blijf me verbazen over veel mensen, kijk dat er mensen zijn die vinden dat er een duur, contraproductief en omslachtig sociaal systeem moet zijn, kan ik me voorstellen. Maar dat men vervolgens de mensen die daar misbruik van maken nog wil belonen, dat gaat me echt te boven.
Hear, hear..

Het verbaast me dat er zoveel mensen zijn die fraude wel ok vinden. Ontmoedigend wel -O-
pi_130048044
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 07:48 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Dus Achmed van 60 met een een huis in Marokko krijgt helemaal geen uitkering meer omdat zijn huis in Marokko 40.000 euro waard is ?
Als ik zo'n huisje heb krijg ik ook geen uitkering meer. Wat is t verschil?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_130048053
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 08:57 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Als ik zo'n huisje heb krijg ik ook geen uitkering meer. Wat is t verschil?
er is geen verschil
pi_130048074
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 08:58 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

er is geen verschil
Dan horen zowel Achmed als ik geen bijstand te krijgen :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_130048425
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 08:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik blijf me verbazen over veel mensen, kijk dat er mensen zijn die vinden dat er een duur, contraproductief en omslachtig sociaal systeem moet zijn, kan ik me voorstellen. Maar dat men vervolgens de mensen die daar misbruik van maken nog wil belonen, dat gaat me echt te boven.
Wie wil dat dan?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 09:56:04 #132
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130049052
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 09:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wie wil dat dan?
Jij voelt je niet voor niets zo aangesproken, koos
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130049102
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij voelt je niet voor niets zo aangesproken, koos
Klikken smerig vinden betekent niet automatisch dat je tegen de aanpak van bijstandsfraude bent.

Maar wellicht steek jij daar anders in. Dat kan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130049117
Wellicht dat de overheid klikkers moet belonen met een rijksdaalder.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 09:59:54 #135
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_130049132
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 09:59 schreef KoosVogels het volgende:
Wellicht dat de overheid klikkers moet belonen met een rijksdaalder.
Dertig zilverlingen schijnt een gangbaar tarief te zijn...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:02:17 #136
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_130049165
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:09 schreef Daarnaast het volgende:
In principe wel goed dat bijstandsfraude streng aangepakt wordt, maar als de zoon van iemand in de bijstand mag je maar 400 euro per maand verdienen. Als je daarover gaat, wordt het afgehaald van de bijstand van je ouder. En als je het niet meldt ben je ineens aan het frauderen. Terwijl jij helemaal niets aan kan doen dat je ouder in de bijstand zit. Dit is zeker geen goede regeling en demotiveert jongeren met bijstand-ouder om te gaan werken.

Hier heb ik persoonlijk last van, wat vinden jullie van deze regeling?
Dit is toch verdorie de wereld op z'n kop. Als je nou eens begint met tegen je vader of moeder te zeggen dat hij of zij een baan zoekt en gewoon gaat werken voor de centen. Net zoals andere mensen. Dan is jouw "probleem" ook opgelost :{
Het probleem zit 'm niet in de regeling, het probleem zit 'm erin dat jouw ouder niet werkt.

Gratis geld krijgen waar de werkende mensen van Nederland elke dag hard voor werken en dan zeuren dat de regeling je niet bevalt. :{w
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:02:51 #137
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130049176
Heerlijk hoe jullie weg willen kijken bij fraude en dat rechtvaardigen door dat klikken niet netjes zou zijn. Geen verantwoording willen dragen is typisch gevolg van een nanny state die alles regelt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:07:12 #138
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_130049263
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk hoe jullie weg willen kijken bij fraude en dat rechtvaardigen door dat klikken niet netjes zou zijn. Geen verantwoording willen dragen is typisch gevolg van een nanny state die alles regelt.
Als je controle wilt, als je van fraude af wilt (wat je nooit gaat lukken), zul je daar mensen van de uitkerende instantie op moeten zetten. En niet buren elkaar moeten gaan laten bespioneren. Dat gaat heel erg in de richting van de Stasi in oost-Duitsland, die hetzelfde geintje uithaalde. Om van de Gestapo nog maar te zwijgen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:08:50 #139
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130049304
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als je controle wilt, als je van fraude af wilt (wat je nooit gaat lukken), zul je daar mensen van de uitkerende instantie op moeten zetten. En niet buren elkaar moeten gaan laten bespioneren. Dat gaat heel erg in de richting van de Stasi in oost-Duitsland, die hetzelfde geintje uithaalde. Om van de Gestapo nog maar te zwijgen.
triest figuur, geen argumenten dus je gaat maar wat schelden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130049321
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk hoe jullie weg willen kijken bij fraude en dat rechtvaardigen door dat klikken niet netjes zou zijn. Geen verantwoording willen dragen is typisch gevolg van een nanny state die alles regelt.
Wat vind jij te ver gaan dan Piet ? ik een bouwvakker die in zijn avonduren de buurman helpt met klussen aangeven, ten eerste weet je helemaal niet of ie dat bij de belasting opgeeft, en ten 2de waarom zou je die man een paar 100 euro extra bovenop zijn loon misgunnen?
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:09:48 #141
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_130049322
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

triest figuur, geen argumenten dus je gaat maar wat schelden
:?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_130049358
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

triest figuur, geen argumenten dus je gaat maar wat schelden
Haha, wat?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130049444
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk hoe jullie weg willen kijken bij fraude en dat rechtvaardigen door dat klikken niet netjes zou zijn. Geen verantwoording willen dragen is typisch gevolg van een nanny state die alles regelt.
Je blijft gewoon nogal een sneu figuur als je andere mensen gaat verklikken via zo'n anoniem nummer. De overheid is ervoor dat zij per situatie bekijkt of een uitkering nodig is. Jezelf als anonieme uitkeringenvigilante opwerpen is een soort trieste vorm van eigenrichting.

Ik ken zelf ook een kerel (oud-huisgenoot) die onterecht een uitkering ontving (zogenaamd last van psychische klachten). Maar om vervolgens zo'n kliklijn te bellen en hem erbij te naaien? Dat laat ik aan onze rechtse vigilantes over.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2013 10:18:28 ]
pi_130049503
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:16 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Je blijft gewoon nogal een sneu figuur als je andere mensen gaat verklikken via zo'n anoniem nummer. De overheid is ervoor dat zij per situatie bekijkt of een uitkering nodig is. Jezelf als anonieme uitkeringenvigilante opwerpen is een soort lage vorm van eigenrichting.

Ik ken zelf ook een kerel (oud-huisgenoot) die onterecht een uitkering ontving (zogenaamd last van psychische klachten). Maar om vervolgens zo'n kliklijn te bellen en hem erbij te naaien? Dat laat ik aan onze rechtse vigilantes over.
Het geld dat hij onterecht opstrijkt, komt onder andere uit jouw eigen zak, waar jij zelf voor werkt (althans, ik ga er vanuit dat je werkt :+ ). Hoe je dan kunt goedpraten, zodat je niet hoeft te 'klikken' (raar woord overigens: Is het bellen van de politie als je iemand ergens ziet inbreken (ook een misdrijf!) ook klikken?) is me een raadsel.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:24:09 #145
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130049592
Heerlijk om te zien hoe de Duivel schijt op de grote hoop houding sterk aanwezig is.
Geen verantwoording willen dragen, fraude met de mantel der liefde willen bedekken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130049616
quote:
7s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:19 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Het geld dat hij onterecht opstrijkt, komt onder andere uit jouw eigen zak, waar jij zelf voor werkt (althans, ik ga er vanuit dat je werkt :+ ). Hoe je dan kunt goedpraten, zodat je niet hoeft te 'klikken' (raar woord overigens: Is het bellen van de politie als je iemand ergens ziet inbreken (ook een misdrijf!) ook klikken?) is me een raadsel.
Hoe kun jij weten of iemand iets volledig onterecht ontvangt? Zelfs in het voorbeeld van mijn oud-huisgenoot weet ik het uiteindelijk niet (alleen dat hij zelf toegaf dat het onterecht was). Je kent zo'n casus/dossier simpelweg niet, maar toch voel je je voldoende geïnformeerd om te bepalen of iemand de boel zit te flessen.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:27:07 #147
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_130049642
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk om te zien hoe de Duivel schijt op de grote hoop houding sterk aanwezig is.
Geen verantwoording willen dragen, fraude met de mantel der liefde willen bedekken
quote:
Als je controle wilt, als je van fraude af wilt (wat je nooit gaat lukken), zul je daar mensen van de uitkerende instantie op moeten zetten. En niet buren elkaar moeten gaan laten bespioneren.
Hoe is dat 'fraude met de mantel der liefde willen bedekken'? Alleen omdat je tegen een systeem bent waar burgers elkaar gaan bespioneren?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_130049658
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:25 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Hoe kun jij weten of iemand iets volledig onterecht ontvangt? Zelfs in het voorbeeld van mijn oud-huisgenoot weet ik het uiteindelijk niet (alleen dat hij zelf toegaf dat het onterecht was). Je kent zo'n casus/dossier simpelweg niet, maar toch voel je je voldoende geïnformeerd om te bepalen of iemand de boel zit te flessen.
Ik ben het met je eens dat je wel heel erg zeker moet zijn voordat je belt, maar in het geval van de zogenaamde vriend van je had ik hem toch wel dringend aangeraden daar iets mee te doen en anders had ik het voor hem gedaan. Ik heb geen enkele moeite om te betalen voor mensen die het nodig hebben. Voor mensen die de boel flessen daarentegen..
pi_130049669
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk om te zien hoe de Duivel schijt op de grote hoop houding sterk aanwezig is.
Geen verantwoording willen dragen, fraude met de mantel der liefde willen bedekken
Nee, dat doet niemand. Fraude moet worden aangepakt, maar dat betekent niet dat je als een ratje je buren en kennissen anoniem moet gaan verlinken.

Dan ben je, in mijn optiek, gewoon een heel laag figuur.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130049746
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:28 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat je wel heel erg zeker moet zijn voordat je belt, maar in het geval van de zogenaamde vriend van je had ik hem toch wel dringend aangeraden daar iets mee te doen en anders had ik het voor hem gedaan. Ik heb geen enkele moeite om te betalen voor mensen die het nodig hebben. Voor mensen die de boel flessen daarentegen..
Het punt is ook dat zo'n onderscheiding (terecht ontvangen of de boel flessen) nog veel verder gaat vertroebelen wanneer je zo'n kliklijn inzet. Zal een fijne maatschappij worden, wanneer men elkaar massaal verklikt ook al is men totaal niet gekwalificeerd om zoiets te mogen doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2013 10:33:52 ]
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:40:51 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130049938
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, dat doet niemand. Fraude moet worden aangepakt, maar dat betekent niet dat je als een ratje je buren en kennissen anoniem moet gaan verlinken.

Dan ben je, in mijn optiek, gewoon een heel laag figuur.
Toch is jouw focus de hele tijd dat de verlinkers zo erg en laag zijn. Dat dit niet deugt, dat schijn je duidelijk erger te vinden dan de fraude die het sociale systeem opblaast.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130050134
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:16 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Je blijft gewoon nogal een sneu figuur als je andere mensen gaat verklikken via zo'n anoniem nummer. De overheid is ervoor dat zij per situatie bekijkt of een uitkering nodig is
Maar als ze dan aangeven dat ze gaan controleren is fok weer ontstemd want er kunnen wel inbrekers aan je deur komen. Kom op, je weet hoe het gaat hier. Wat er ook wordt geopperd, er zullen wel weer 'argumenten' worden aangedragen waarom het niet menselijk is, brrrrr onderbroeken en tandenborstels tellen, dat doe je toch niet!!! ;)
pi_130050245
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Toch is jouw focus de hele tijd dat de verlinkers zo erg en laag zijn. Dat dit niet deugt, dat schijn je duidelijk erger te vinden dan de fraude die het sociale systeem opblaast.
Dat fraude verkeerd is, lijkt me evident. Daar hoef je niet te lang over door te emmeren.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:53:33 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130050297
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat fraude verkeerd is, lijkt me evident. Daar hoef je niet te lang over door te emmeren.
En, wat is nu erger?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130050319
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En, wat is nu erger?
Klikken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130050330
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Klikken.
|:(
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:55:23 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130050350
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Klikken.
Dus ik heb gelijk, dank je
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130050374
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Klikken.
;( :')
pi_130050460
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus ik heb gelijk, dank je
Niet echt. Want ik probeer nergens fraude te rechtvaardigen.

Maar hè, als jij het nodig hebt, dan heb jij gewoon gelijk Pietje.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130051298
Overigens, burgers worden niet 'ingezet' om te klikken. Hen wordt de mogelijkheid gegeven om uitkeringsgerechtigden waarvan zij vermoeden dat deze frauderen aan te geven. En dat zullen ze m.i. niet 'zomaar' doen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_130051325
quote:
10s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Niet echt. Want ik probeer nergens fraude te rechtvaardigen.

Maar hè, als jij het nodig hebt, dan heb jij gewoon gelijk Pietje.
Hoe pakken we fraude dan het beste aan?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 14 augustus 2013 @ 11:31:10 #162
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_130051427
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:26 schreef Montagui het volgende:
Overigens, burgers worden niet 'ingezet' om te klikken. Hen wordt de mogelijkheid gegeven om uitkeringsgerechtigden waarvan zij vermoeden dat deze frauderen aan te geven. En dat zullen ze m.i. niet 'zomaar' doen.
Die geven ze aan, er gaan ambtenaren aan de gang met onderzoek, er blijkt niks aan de hand te zijn. Ambtenaretijd verspild. Laat je diezelfde ambtenaren dezelfde tijd besteden aan het controleren, voorkom je a) een hoop tijdverlies en b) dat buren elkaar niet meer vertrouwen.

quote:
En dat zullen ze m.i. niet 'zomaar' doen.
Dat doen ze wel ' zomaar'. Kijk de reacties in dit topic maar door. Een kind op een nieuwe fiets is al genoeg aanleiding. terwijl dat kind de fiets natuurlijk ook van opa en oma gekregen kan hebben. Maar de uitkeringsgerechtigde ligt wel onder het vergrootglas, er wordt kostbare tijd aan verspild en er blijft altijd een stigma achter.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_130051642
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Die geven ze aan, er gaan ambtenaren aan de gang met onderzoek, er blijkt niks aan de hand te zijn. Ambtenaretijd verspild. Laat je diezelfde ambtenaren dezelfde tijd besteden aan het controleren, voorkom je a) een hoop tijdverlies en b) dat buren elkaar niet meer vertrouwen.

[..]
Een aantal zaken zijn zo na te gaan en kost niet al te veel geld e/o tijd. En uiteraard wordt er daarnaast ook al gecontroleerd door ambtenaren. Zolang de controle meer oplevert dan kost is het wat mij betreft ok.

quote:
Dat doen ze wel ' zomaar'. Kijk de reacties in dit topic maar door. Een kind op een nieuwe fiets is al genoeg aanleiding. terwijl dat kind de fiets natuurlijk ook van opa en oma gekregen kan hebben. Maar de uitkeringsgerechtigde ligt wel onder het vergrootglas, er wordt kostbare tijd aan verspild en er blijft altijd een stigma achter.
Misschien in het geval van een 'persoonlijke vete' of 'misplaatste opschepperij'. Maar de meeste mensen zien het wel, maar doen er niets aan. Ik vermoed (zijn er cijfers?) dat je voorbeeld van de fiets dan ook vrij weinig voorkomt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 14 augustus 2013 @ 11:39:43 #164
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_130051676
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:38 schreef Montagui het volgende:

Misschien in het geval van een 'persoonlijke vete' of 'misplaatste opschepperij'. Maar de meeste mensen zien het wel, maar doen er niets aan. Ik vermoed (zijn er cijfers?) dat je voorbeeld van de fiets dan ook vrij weinig voorkomt.
Seriously?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_130051740
Straks gaan ze nog beloningen uitkeren ook. Brrr.
pi_130051811
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Seriously?
Yup, of heb jij wel die cijfers?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 14 augustus 2013 @ 11:45:05 #167
3542 Gia
User under construction
pi_130051826
Vaak is het wel zo dat waar rook is, er ook vuur is.
Mensen gaan echt niet de soos bellen als het kind van bijstandontvangers een nieuw fietsje heeft. Maar als buurman een nieuwe flatscreen heeft en vertelt waar hij die gekocht heeft, dan gaan er vermoedens spelen. Maar wordt er nog niet gebeld.

Kans is wel dat 'men' hen dan in de gaten gaat houden. Van huis in een overall, meerdere avonden, bijvoorbeeld. Of buurman vertelt op een feestje over zijn klussen.

Tja, als mensen dan wel aan de bel trekken, dan vind ik dat best begrijpelijk.
pi_130051847
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:25 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Hoe kun jij weten of iemand iets volledig onterecht ontvangt? Zelfs in het voorbeeld van mijn oud-huisgenoot weet ik het uiteindelijk niet (alleen dat hij zelf toegaf dat het onterecht was). Je kent zo'n casus/dossier simpelweg niet, maar toch voel je je voldoende geïnformeerd om te bepalen of iemand de boel zit te flessen.
Een aangifte zorgt voor een onderzoek, en dat onderzoek zal dan wel uitwijzen of het terecht of onterecht was. Als de uitkering terecht is, is er toch niets aan de hand??
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
  woensdag 14 augustus 2013 @ 12:01:45 #169
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_130052264
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:45 schreef Gia het volgende:
Vaak is het wel zo dat waar rook is, er ook vuur is.
Mensen gaan echt niet de soos bellen als het kind van bijstandontvangers een nieuw fietsje heeft. Maar als buurman een nieuwe flatscreen heeft en vertelt waar hij die gekocht heeft, dan gaan er vermoedens spelen. Maar wordt er nog niet gebeld.

Kans is wel dat 'men' hen dan in de gaten gaat houden. Van huis in een overall, meerdere avonden, bijvoorbeeld. Of buurman vertelt op een feestje over zijn klussen.

Tja, als mensen dan wel aan de bel trekken, dan vind ik dat best begrijpelijk.
dat controleren doen ze nu al via sociale media , facebook en dat soort dingen
Als je ziet hoe veel mensen dingen er opzetten die ze gaan doen of gekocht hebben
Dan is het toch wel voor een ambtenaar makkelijk werk zou ik zeggen.

Want ik snap de meeste mensen niet die op dat soort sites zitten dat ze echt alles maar open gooien en vertellen , van dat ze op vakantie gaan 3 weken naar Spanje, en dan klagen dat er een poging tot inbraak is geweest in hun huis al ze terug komen :(

of kijk eens wat een mooie huiskamer we nu hebben en dna foto's plaatsten van hun nieuwe inrichting

Maar vergeten even dat ongewenste personen ook mee kijken en ook de mensen die bij een gemeente zitten

Ik heb zelfs eens een complimentje gehad van een werkgever dat mijn profile netjes is en niet heel mij hebben en houden er op staat .

Dus ook dat soort mensen kijken mee

Lekker wezen stappen en straal bezopen op de foto staan op Facebook en dan een uitkering hebben is van mij al korting van de uitkering en ze worden op het matje geroepen
want met zulke profile kom je zeker nooit meer aan een baan , en terecht als je er zo mee te koop loopt
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_130052367
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:45 schreef H.FR het volgende:

[..]

Een aangifte zorgt voor een onderzoek, en dat onderzoek zal dan wel uitwijzen of het terecht of onterecht was. Als de uitkering terecht is, is er toch niets aan de hand??
Anders snap je het principe effe niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130052394
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Anders snap je het principe effe niet.
Hij snapt het juist niet.
Als jij vermoed dat iemand fout zit, kun je gerust aangifte doen. Als het namelijk toch niet zo is, is er niets aan de hand.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_130052541
Ik vraag me af hoe het kosten/baten plaatje eruitziet. Zou me niet verbazen als de kosten voor opsporing hoger zijn dan wat het opbrengt maarja, dat wordt natuurlijk nergens vermeld.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 12:14:04 #173
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_130052546
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:13 schreef niels0 het volgende:
Ik vraag me af hoe het kosten/baten plaatje eruitziet. Zou me niet verbazen als de kosten voor opsporing hoger zijn dan wat het opbrengt maarja, dat wordt natuurlijk nergens vermeld.
Niet in de Telegraaf in ieder geval...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_130052591
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niet in de Telegraaf in ieder geval...
Waarom verbaast me dat niet? :{ :')
pi_130052653
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:13 schreef niels0 het volgende:
Ik vraag me af hoe het kosten/baten plaatje eruitziet. Zou me niet verbazen als de kosten voor opsporing hoger zijn dan wat het opbrengt maarja, dat wordt natuurlijk nergens vermeld.
Zou goed kunnen, maar als je het niet opspoord, dan loopt het uit de hand.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_130052787
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:07 schreef H.FR het volgende:

[..]

Hij snapt het juist niet.
Als jij vermoed dat iemand fout zit, kun je gerust aangifte doen. Als het namelijk toch niet zo is, is er niets aan de hand.
Punt is dat hij problemen met dat 'gerust aangifte doen' omdat hij, net als ik, dat beschouwt als iemand verlinken en dat doe je gewoon niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130052867
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Punt is dat hij problemen met dat 'gerust aangifte doen' omdat hij, net als ik, dat beschouwt als iemand verlinken en dat doe je gewoon niet.
En als niemand dat dus doet, lopen de kosten gigantisch uit handen. Ga jij dan betalen?
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_130052875
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:13 schreef niels0 het volgende:
Ik vraag me af hoe het kosten/baten plaatje eruitziet. Zou me niet verbazen als de kosten voor opsporing hoger zijn dan wat het opbrengt maarja, dat wordt natuurlijk nergens vermeld.
dus wat stel je voor? Geen fraude meer opsporen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130052957
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:13 schreef niels0 het volgende:
Ik vraag me af hoe het kosten/baten plaatje eruitziet. Zou me niet verbazen als de kosten voor opsporing hoger zijn dan wat het opbrengt maarja, dat wordt natuurlijk nergens vermeld.
Via google een voorbeeld van de gemeente Enschede:

quote:
Handhavingsplan Werk & Bijstand 2011 – 2014

7. Kosten en baten
De kosten van handhaving bestaan uit de personeelskosten van team handhaving en de bijdrage
aan de Sociale Recherche Twente. In 2009 werd aan deze posten in totaal ¤ 1.233.935 uitgegeven.
De rijksbijdrage van ¤ 201.545 is daarop in mindering gebracht.

Uit het Handhavingsprogramma 2011 -2014 van SZW blijkt dat de financiële bijdragen van het Rijk
aan de gemeenten met ingang van 2011 vervallen. Het betreft de stimuleringssubsidie Tijdelijke
Stimulering Intensivering van Opsporing en Controle (TSIOC) en de voor de duur van 4 jaar aan
het gemeentefonds toegevoegde middelen in het kader van Hoogwaardig Handhaven en het
Bestuurlijk Akkoord SZW-VNG “Samen aan de Slag”. In totaal gaat het om een bedrag van
¤ 201.545 per jaar.

De resultaten van handhaving zijn echter zodanig dat ook zonder rijksbijdrage de uitgaven alleszins
verantwoord zijn. In 2009 werd er een resultaat geboekt van ¤ 2.365.000 aan fictieve besparingen
en werd er een bedrag van ¤ 790.857 aan ten onrechte verstrekte uitkering opgespoord. Het
bedrag aan ten onrechte verstrekte uitkering wordt volledig teruggevorderd.
De fictieve besparingen bestaan uit de niet toegekende en beëindigde uitkeringen als gevolg van
fraudeonderzoeken. In Enschede wordt uitgegaan van het bedrag van de gemiddelde WWB
jaaruitkering per beëindigde of niet toegekende uitkering.

Naast de fictieve besparingen in verband met beëindigde en niet toegekende uitkeringen zijn er ook
nog besparingen in verband met uitkeringen die als gevolg van een fraudeonderzoek naar beneden
werden bijgesteld bijvoorbeeld omdat alsnog met verzwegen inkomsten of met samenwoning met
een verzwegen partner rekening kan worden gehouden. Deze besparingen zijn tot op heden nog
niet als handhavingsresultaat meegerekend, omdat er nog gezocht wordt naar een goede modus
om dit te waarderen.
Toch al een kleine miljoen winst.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_130052981
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:25 schreef DroogDok het volgende:

[..]

dus wat stel je voor? Geen fraude meer opsporen?
Ik denk dat de overheid voldoende middelen heeft om fraude op te sporen. Het principe van een kliklijn bevalt me alleen niet.
pi_130053034
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:28 schreef niels0 het volgende:

[..]

Ik denk dat de overheid voldoende middelen heeft om fraude op te sporen. Het principe van een kliklijn bevalt me alleen niet.
Ik neem aan dat je dan ook principieel tegen klokkenluiders bent?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_130053060
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:27 schreef Montagui het volgende:

[..]

Via google een voorbeeld van de gemeente Enschede:

[..]

Toch al een kleine miljoen winst.
Bedankt voor het opzoeken. ^O^
  woensdag 14 augustus 2013 @ 12:31:25 #183
3542 Gia
User under construction
pi_130053072
Punt is wel dat er wantrouwen ontstaat tussen mensen. En dat kan leiden tot burenruzies. Waarom verklikken mensen elkaar?
Ik denk dat afgunst een grote rol speelt. Als je zelf netjes werkt en maar net rond kunt komen en je buurman feest erop los met zijn bijstand en zwarte klusjes, dan snap ik die afgunst ook.
Over het algemeen verklikt men niet iemand met wie je een goeie band hebt.
Maar loopt zo iemand te pochen over zijn bijverdiensten en jou belachelijk te maken omdat je zo eerlijk bent, dan komen er gauw scheurtjes in zo'n goeie band.
pi_130053215
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:25 schreef H.FR het volgende:

[..]

En als niemand dat dus doet, lopen de kosten gigantisch uit handen. Ga jij dan betalen?
Nope.

Plus dat het natuurlijk onzin is wat je zegt. Fraude dient te worden opgespoord en bestraft door de daartoe bevoegde instanties.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130053254
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Punt is dat hij problemen met dat 'gerust aangifte doen' omdat hij, net als ik, dat beschouwt als iemand verlinken en dat doe je gewoon niet.
Nee, frauderen doe je niet. Een fiets jatten doe je niet. Toch zou je het mooi vinden als de buurvrouw ziet wie je fiets heeft gejat. Maar dat is natuurlijk anders he Koos :)

quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nope.

Plus dat het natuurlijk onzin is wat je zegt. Fraude dient te worden opgespoord en bestraft door de daartoe bevoegde instanties.
De opsporing en straffen gebeurt toch ook niet door de buurvrouw.
Nogmaals, als jouw fiets wordt gejat en je buurvrouw ziet wie het heeft gedaan dan geeft ze dat aan de instanties door, zij sporen de dief op en bestraffen hem (met een boete van een tientje).
pi_130053289
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:37 schreef nolamoetblijven het volgende:

[..]

Nee, frauderen doe je niet. Een fiets jatten doe je niet. Toch zou je het mooi vinden als de buurvrouw ziet wie je fiets heeft gejat. Maar dat is natuurlijk anders he Koos :)
Rechtse rakker! Vuige verklikker, als een fiets (zeker die van je buren) gestolen wordt, moet je je ogen dichtknijpen en niets zeggen!! :(
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_130053302
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:38 schreef H.FR het volgende:

[..]

Rechtse rakker! Vuige verklikker, als een fiets (zeker die van je buren) gestolen wordt, moet je je ogen dichtknijpen en niets zeggen!! :(
En zo is het !
pi_130053375
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:30 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dan ook principieel tegen klokkenluiders bent?
Nee, daar ben ik niet tegen. Als je werkt voor een bedrijf waar illegale en/of onveilige situaties plaatsvinden vind ik dat men eerst dient te proberen deze zaken binnenshuis op te lossen. Wordt hier geen gehoor aan gegeven dan is het altijd mogelijk er bevoegde instanties bij te halen.
Het is namelijk zo dat men zelf medeverantwoordelijk is. Je hoeft en mag niet meewerken aan illegale praktijken.

Ik opereer vaak in een grijs gebied wat wettelijk wel of niet mag maar als dingen echt buitensporig illegaal zijn zal ik zeker aan de rem trekken.

In een commandostruktuur is het niet opvolgen van bevelen geen insubordinatie indien het een illegale operatie betreft.
pi_130053575
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:38 schreef H.FR het volgende:

[..]

Rechtse rakker! Vuige verklikker, als een fiets (zeker die van je buren) gestolen wordt, moet je je ogen dichtknijpen en niets zeggen!! :(
Nee want klikken is niet netjes, erger nog dan jatten.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130053612
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:17 schreef H.FR het volgende:

[..]

Zou goed kunnen, maar als je het niet opspoord, dan loopt het uit de hand.
Onzin, het is al die jaren dat we geen kliklijnen hadden of er nauwelijks gebruik van werd gemaakt niet de spuigaten uit gelopen?
pi_130053661
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:38 schreef H.FR het volgende:

[..]

Rechtse rakker! Vuige verklikker, als een fiets (zeker die van je buren) gestolen wordt, moet je je ogen dichtknijpen en niets zeggen!! :(
Het zijn niet jouw centen, beetje rare vergelijking.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 12:54:00 #192
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_130053680
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:49 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Nee want klikken is niet netjes, erger nog dan jatten.
nee, dat is het zeker niet.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_130053690
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:53 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het zijn niet jouw centen, beetje rare vergelijking.
Het zijn de centen van de gemeenschap, waar ik ook tot behoor. Als de fraudeur ze niet inpikt, kunnen ze ergens anders voor worden gebruikt.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_130053743
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Klikken.
Eens.
pi_130053745
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:54 schreef H.FR het volgende:

[..]

Het zijn de centen van de gemeenschap, waar ik ook tot behoor. Als de fraudeur ze niet inpikt, kunnen ze ergens anders voor worden gebruikt.
Ja, opsturen naar Griekenland ofzo. :D
pi_130053766
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:37 schreef nolamoetblijven het volgende:

[..]

Nee, frauderen doe je niet. Een fiets jatten doe je niet. Toch zou je het mooi vinden als de buurvrouw ziet wie je fiets heeft gejat. Maar dat is natuurlijk anders he Koos :)

[..]

De opsporing en straffen gebeurt toch ook niet door de buurvrouw.
Nogmaals, als jouw fiets wordt gejat en je buurvrouw ziet wie het heeft gedaan dan geeft ze dat aan de instanties door, zij sporen de dief op en bestraffen hem (met een boete van een tientje).
Sorry, maar als je een vergelijking maakt met het jatten van een fiets, dan heb je het gewoon niet begrepen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130053812
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Sorry, maar als je een vergelijking maakt met het jatten van een fiets, dan heb je het gewoon niet begrepen.
Bij frauderen eigen je je ook iets toe waar je geen recht op hebt, principieel komt het op hetzelfde neer.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130053922
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Bij frauderen eigen je je ook iets toe waar je geen recht op hebt, principieel komt het op hetzelfde neer.
Als je dan toch een vergelijking wil maken, dan liever met de zwartwerkende schilder. Maar die figuren verlink jij blijkbaar ook met een lach op het gezicht.

Bij bijstandsfraude gaat het dus om klikkers die de overtreder redelijk tot goed kennen. Ze vertrouwen het niet helemaal. Want voor zo ver zij weten ontvangt de buurman of kennis een bijstandsuitkering. Toch zien ze hem af en toe wat klusjes doen. Of erger, ze zien dat diegene een werkende partner heeft waar de sociale dienst niets van af weet..

Gelukkig is daar dan de gordijen-gluurder om zo'n persoon aan te geven.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130053948
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:41 schreef niels0 het volgende:

[..]

Nee, daar ben ik niet tegen. Als je werkt voor een bedrijf waar illegale en/of onveilige situaties plaatsvinden vind ik dat men eerst dient te proberen deze zaken binnenshuis op te lossen. Wordt hier geen gehoor aan gegeven dan is het altijd mogelijk er bevoegde instanties bij te halen.
Het is namelijk zo dat men zelf medeverantwoordelijk is. Je hoeft en mag niet meewerken aan illegale praktijken.

Ik opereer vaak in een grijs gebied wat wettelijk wel of niet mag maar als dingen echt buitensporig illegaal zijn zal ik zeker aan de rem trekken.

In een commandostruktuur is het niet opvolgen van bevelen geen insubordinatie indien het een illegale operatie betreft.
Het verschil zit hem uiteraard daarin dat je zelf medewerker bent van het bedrijf dat je wil 'verklikken'. Logisch dat je de illegale praktijken eerst binnenshuis probeert op te lossen. Dit kunnen we niet vertalen naar de bijstandsfraude omdat dan de 'verklikkers' (over het algemeen) mensen van 'buiten' zijn.

Daarnaast kan je het aan de kaak stellen van illegale e/o onveilige situaties niet 1 op 1 vergelijken met het aan de kaak stellen van financiële fraude. Ik vermoed dat de morele aspecten bij illegale e/o onveilige situaties zwaarder wegen dan bij financiële fraude en daardoor eerder als sociaal wenselijk worden bestempeld.

Echter in beide gevallen probeert men wat aan de kaak te stellen wat men onrechtvaardig vind.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_130054008
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Sorry, maar als je een vergelijking maakt met het jatten van een fiets, dan heb je het gewoon niet begrepen.
Nee dit zeg je om er makkelijk vanaf te komen. Jij toont duidelijk aan, dat je zelf beslist wanneer je het nodig vind om iets te melden. Blijkbaar is een fietsendief in jouw ogen meer crimineel (waarde fiets; 300 euro) dan iemand die fraudeert met uitkeringen (waarde: duizenden euro's). Geeft niet, maar kom er dan gewoon voor uit.
pi_130054014
Frauderen mag niet en klikken is niet netjes. Rechtvaardigt het ene het andere? Ik vind van niet.
Maatschappelijk vind ik het onwenselijk ook dat mensen elkaar aangeven.
pi_130054032
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als je dan toch een vergelijking wil maken, dan liever met de zwartwerkende schilder. Maar die figuren verlink jij blijkbaar ook met een lach op het gezicht.

Bij bijstandsfraude gaat het dus om klikkers die de overtreder redelijk tot goed kennen. Ze vertrouwen het niet helemaal. Want voor zo ver zij weten ontvangt de buurman of kennis een bijstandsuitkering. Toch zien ze hem af en toe wat klusjes doen. Of erger, ze zien dat diegene een werkende partner heeft waar de sociale dienst niets van af weet..

Gelukkig is daar dan de gordijen-gluurder om zo'n persoon aan te geven.
Stelen van een persoon is hetzelfde als stelen van de overheid. Als ik iemand 1 van beide zie doen, doe ik aangifte, niet zo gek toch?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130054048
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:04 schreef niels0 het volgende:
Frauderen mag niet en klikken is niet netjes. Rechtvaardigt het ene het andere? Ik vind van niet.
Maatschappelijk vind ik het onwenselijk ook dat mensen elkaar aangeven.
Hier komt het kortweg op neer.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130054050
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:05 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Stelen van een persoon is hetzelfde als stelen van de overheid. Als ik iemand 1 van beide zie doen, doe ik aangifte, niet zo gek toch?
Ik ook, maar ik ben dan ook geen moraalridder. Ik ben tegen fraude.
pi_130054091
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:04 schreef niels0 het volgende:
Frauderen mag niet en klikken is niet netjes. Rechtvaardigt het ene het andere? Ik vind van niet.
Maatschappelijk vind ik het onwenselijk ook dat mensen elkaar aangeven.
Als de buurman je fiets jat geef je hem ook niet aan?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  † In Memoriam † woensdag 14 augustus 2013 @ 13:08:00 #206
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_130054103
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_130054104
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:05 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Stelen van een persoon is hetzelfde als stelen van de overheid. Als ik iemand 1 van beide zie doen, doe ik aangifte, niet zo gek toch?
Dat mag. Ik niet, want ik vind klikken laag.

Maar goed, ik begrijp dus dat jij zwartklussers die 's avonds wat extra centjes proberen te verdienen er ook bij lapt?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130054105
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:04 schreef niels0 het volgende:
Frauderen mag niet en klikken is niet netjes. Rechtvaardigt het ene het andere? Ik vind van niet.
Maatschappelijk vind ik het onwenselijk ook dat mensen elkaar aangeven.
In principe rechtvaardigt het een het andere wel. Dat het maatschappelijk als niet wenselijk wordt gezien doet niets af aan het principe van rechtvaardigheid.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_130054112
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:06 schreef nolamoetblijven het volgende:

[..]

Ik ook, maar ik ben dan ook geen moraalridder. Ik ben tegen fraude.
Ik denk dat ieder weldenkend mens tegen fraude is.
pi_130054126
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:06 schreef nolamoetblijven het volgende:

[..]

Ik ook, maar ik ben dan ook geen moraalridder. Ik ben tegen fraude.
Niemand hier is vóór fraude.
pi_130054156
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat mag. Ik niet, want ik vind klikken laag.

Maar goed, ik begrijp dus dat jij zwartklussers die 's avonds wat extra centjes proberen te verdienen er ook bij lapt?
Als ik 100% zeker weet dat iemand het zwart doet wel ja. Alleen lastig om dat te bepalen zonder zijn belastingaangifte in te zien.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130054160
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:07 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Als de buurman je fiets jat geef je hem ook niet aan?
Nee, inderdaad niet. Ik speel eigen rechter maar dat is een ander verhaal. Ik steek dan de banden van z'n auto lek en een maand later weer.
pi_130054164
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat mag. Ik niet, want ik vind klikken laag.

Maar goed, ik begrijp dus dat jij zwartklussers die 's avonds wat extra centjes proberen te verdienen er ook bij lapt?
Met uitkering wel, zonder uitkering niet.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
  † In Memoriam † woensdag 14 augustus 2013 @ 13:10:03 #214
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_130054165
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Niemand hier is vóór fraude.
Wellicht niet. Maar veel vinden de aanpak belangrijker dan de fraude ansich. Want stel je voor dat je per ongeluk iemand verkeerd bejegend. Bah, vies, iew. Dat past niet bij een verwijfde cultuur.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_130054177
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Niemand hier is vóór fraude.
Maar wel tegen het aangeven van fraude-plegers, dat is dan toch raar.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130054181
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Niemand hier is vóór fraude.
Dat roepen ze om de schijn op te houden. Ondertussen mag je niemand verlinken en mogen er ook geen huisbezoekjes komen en mogen ze ook niet de electriciteits- of waterverbruik in de gaten houden. Hoe moeten ze dit dan onderzoeken?????
pi_130054230
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:10 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Wellicht niet. Maar veel vinden de aanpak belangrijker dan de fraude ansich. Want stel je voor dat je per ongeluk iemand verkeerd bejegend. Bah, vies, iew. Dat past niet bij een verwijfde cultuur.
Ik vind het eerder laf gedrag om iemand anoniem te verlinken. Maar goed, dat is ieder voor zich natuurlijk.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 13:12:32 #218
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_130054256
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:33 schreef Friek_ het volgende:

[..]

ook al is men totaal niet gekwalificeerd om zoiets te mogen doen.
dat hoor ik nou nooit over banklui, ministers ,en dat soort uitvreterz
want dat zijn dan in een keer wel de geleerde mensen ?

vaak zijn de burgers zelf veel sneller op de hoogte wat er gebeurd dan wat de gemeente weet of ziet die zitten alleen achter hun pc
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
  † In Memoriam † woensdag 14 augustus 2013 @ 13:12:42 #219
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_130054260
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik vind het eerder laf gedrag om iemand anoniem te verlinken. Maar goed, dat is ieder voor zich natuurlijk.
Mag je vinden. Zo vinden sommigen een moord uit eerwraak ook heel normaal.
Is dat of jouw mening boeiend? Welnee, zit de oplossing enkel in de weg.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_130054270
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:09 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Als ik 100% zeker weet dat iemand het zwart doet wel ja. Alleen lastig om dat te bepalen zonder zijn belastingaangifte in te zien.
Mwoah, als iemand dagelijks in de avonduurtjes aan het werk is, kun je er redelijk zeker van zijn dat diegene zwart aan het bijklussen is.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130054284
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:09 schreef H.FR het volgende:

[..]

Met uitkering wel, zonder uitkering niet.
Zwartwerken is ook verboten. Belastingontduiking enzo.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130054376
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:12 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Mwoah, als iemand dagelijks in de avonduurtjes aan het werk is, kun je er redelijk zeker van zijn dat diegene zwart aan het bijklussen is.
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zou ik dan zeggen.....
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130054388
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zwartwerken is ook verboten. Belastingontduiking enzo.
Een weekje 's avonds bij de buurman wat schilderwerk doen, vind ik heel wat anders dan geld pikken van de overheid en dus prima. Het is anders wanneer die persoon 20 uur wit en 40 uur zwart werkt, als ik dat zou weten, zou ik het wel aangeven.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_130054416
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:16 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zou ik dan zeggen.....
Ik heb dan ook geen problemen met mensen die 's avonds een beetje zwartwerken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130054485
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:16 schreef H.FR het volgende:

[..]

Een weekje 's avonds bij de buurman wat schilderwerk doen, vind ik heel wat anders dan geld pikken van de overheid en dus prima. Het is anders wanneer die persoon 20 uur wit en 40 uur zwart werkt, als ik dat zou weten, zou ik het wel aangeven.
Mwoah, in het geval van zwartwerkers gaat het vaak om duizenden euro's per jaar die je fraudeert.

Overigens is de kans groot dat de klikker de situatie van de uitkeringstrekker niet kent. Je kan als bijstandsontvanger bijvoorbeeld een paar uurtjes per week werken. Het geld wat je verdient wordt dan verwerkt binnen je maandelijkse uitkering.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 13:20:29 #226
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_130054506
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:09 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Als ik 100% zeker weet dat iemand het zwart doet wel ja. Alleen lastig om dat te bepalen zonder zijn belastingaangifte in te zien.
En de persoon die de zwartklusser inhuurt? Want die is ook fout. Betaalt geen BTW over het arbeidsloon, bijvoorbeeld. Zet aan tot fraude.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_130054517
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Mwoah, in het geval van zwartwerkers gaat het vaak om duizenden euro's per jaar die je fraudeert.

Overigens is de kans groot dat de klikker de situatie van de uitkeringstrekker niet kent. Je kan als bijstandsontvanger bijvoorbeeld een paar uurtjes per week werken. Het geld wat je verdient wordt dan verwerkt binnen je maandelijkse uitkering.
Als de bijstandstrekker dat netjes aangeeft, is er toch geen probleem?
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
  woensdag 14 augustus 2013 @ 13:21:07 #228
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_130054524
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik heb dan ook geen problemen met mensen die 's avonds een beetje zwartwerken.
als het eens in de zoveel tijd is nee heb ik er ook gene probleem mee
maar wel elke avond ..
anders zou een thuis kapster gewoon legaal zwart kunnen werken in jou ogen want vaak werken die mensen savond
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_130054540
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:20 schreef H.FR het volgende:

[..]

Als de bijstandstrekker dat netjes aangeeft, is er toch geen probleem?
Dat is het punt niet. Nu bestaat dus de kans dat zo'n gordijn-gluurder de telefoon pakt en zo een zweem van verdenking doet ontstaan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130054546
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En de persoon die de zwartklusser inhuurt? Want die is ook fout. Betaalt geen BTW over het arbeidsloon, bijvoorbeeld. Zet aan tot fraude.
Aangeven bij de belasting is een zaak van de klusser lijkt me, degene die hem inhuurt weet niet hoe hij zijn belastingaangifte invult. Je kan je vermoedens hebben natuurlijk, maar zeker weten doe je het niet.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130054561
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:21 schreef RAVW het volgende:

[..]

als het eens in de zoveel tijd is nee heb ik er ook gene probleem mee
maar wel elke avond ..
anders zou een thuis kapster gewoon legaal zwart kunnen werken in jou ogen want vaak werken die mensen savond
Veel kapsters doen dat dan ook. Heel veel.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130054579
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:22 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Aangeven bij de belasting is een zaak van de klusser lijkt me, degene die hem inhuurt weet niet hoe hij zijn belastingaangifte invult. Je kan je vermoedens hebben natuurlijk, maar zeker weten doe je het niet.
Degene die hem inhuurt, vraagt juist vaak of de schilder het zwart wil doen. Dan is hij namelijk goedkoper uit.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 13:25:03 #233
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_130054626
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:22 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Aangeven bij de belasting is een zaak van de klusser lijkt me, degene die hem inhuurt weet niet hoe hij zijn belastingaangifte invult. Je kan je vermoedens hebben natuurlijk, maar zeker weten doe je het niet.
Als je iemand inhuurt die allen 's avonds komt en geen factuur maakt, denk ik, dat je redelijk zeker kunt zijn van iets illegaals. Je bent dan als Nederlander verplicht dat te melden. Maar dat doe je niet, want je wilt je huis goedkoop geschilderd hebben.

Jij woont ernaast. Ga jij dan je buurman aangeven, omdat hij uitlokt tot misdrijf? Nee, jij geeft alleen die zwartwerker aan. Lekker hypocriet, dus.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  woensdag 14 augustus 2013 @ 13:26:50 #234
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_130054674
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Veel kapsters doen dat dan ook. Heel veel.
daarom haalde ik juist ook deze groep even aan , ook pedicure doen het vaak zwart.
maar goed

Maar als iemand gewoon een klein bedrag vraag ivm onkosten dan zou ik het niet erg vinden

wat ik vaak doet is het niet uitlaten betalen in geld maar gewoon in vaste dingen
zo als ik vroeger vaak deed, rookwaren, pc spullen het ligt er aan wat er gedaan moet worden

dan heb je ook geen probleem dat je geld in handen krijgt en dus daar belasting eigenlijk over af moet dragen
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_130054728
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als je iemand inhuurt die allen 's avonds komt en geen factuur maakt, denk ik, dat je redelijk zeker kunt zijn van iets illegaals. Je bent dan als Nederlander verplicht dat te melden. Maar dat doe je niet, want je wilt je huis goedkoop geschilderd hebben.

Jij woont ernaast. Ga jij dan je buurman aangeven, omdat hij uitlokt tot misdrijf? Nee, jij geeft alleen die zwartwerker aan. Lekker hypocriet, dus.
In het voorbeeld wat jij nu schetst geef ik niemand aan, ik weet immers niet of er zwart gewerkt wordt. En ik herhaal nog maar eens wat ik net zei, de schilder is verantwoordelijk voor zijn belastingaangifte, niet degene die hem inhuurt.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130054740
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:26 schreef RAVW het volgende:

[..]

daarom haalde ik juist ook deze groep even aan , ook pedicure doen het vaak zwart.
maar goed

Maar als iemand gewoon een klein bedrag vraag ivm onkosten dan zou ik het niet erg vinden
Welke onkosten heeft een thuiskapper? Stroom voor de tondeuse? Een beetje gel?

Kom, laten we elkaar geen mietje noemen en wees een beetje consequent.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 13:29:17 #237
3542 Gia
User under construction
pi_130054753
De man van een goede vriendin heeft kanker gehad. Hij werkte daarvoor in de bouw. Na een tijdje wilde men hem afkeuren, maar dat vond ie maar niks. Hij wilde weer aan 't werk. Mijn vriendin hobby'de er wat bij met een praktijk aan huis, wit, overigens.
Echter, het gaat niet zo goed in de bouw en er volgden ontslagen. Tja, en iemand die, na kanker, niet meer volop kan werken, vliegt er als eerste uit.
Kans op een nieuwe baan is er niet meer. Hij loopt tegen de 60, en na kanker....die willen ze niet meer.
Op dit moment heeft hij nog ww, maar dat wordt straks bijstand, met korting omdat zijn vrouw inkomsten heeft. Dan ga je van 2500 eerst naar 2000 en straks naar 1200.

Geef ik deze mensen aan als zowel hij als zij gaan bijverdienen?
Nee, natuurlijk. Als hij zich destijds, jaar of vijf geleden, had laten afkeuren, hadden ze nu niet in de problemen gezeten. Voor mij is dit een onvrijwillige situatie. Die man solliciteert zich rot, zonder succes.

En zo heeft elke fraude wel een verhaal. En deze mensen moeten opletten voor de moraalridders.

Maar, er zijn ook gevallen van vrijwillig in de bijstand zitten. Die op lopen te scheppen over vakanties en hoe ze de soos een loer draaien. Die, op papier, niet samen wonen en daarmee meer bijstand ontvangen.

Dat is m.i. een andere zaak.
pi_130054758
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:28 schreef KoosVogels het volgende:

Kom, laten we elkaar geen mietje noemen en wees een beetje consequent.
Dan zijn we het daar over eens. Alle fraude opsporen en afkappen.
pi_130054773
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:28 schreef DroogDok het volgende:

[..]

In het voorbeeld wat jij nu schetst geef ik niemand aan, ik weet immers niet of er zwart gewerkt wordt. En ik herhaal nog maar eens wat ik net zei, de schilder is verantwoordelijk voor zijn belastingaangifte, niet degene die hem inhuurt.
Degene die hem inhuur vraagt of de klusser het zwart wil doen. En dat gebeurt heel vaak, kan ik je verzekeren. Hoe is de persoon die de klusser inhuurt dan niet fout in jouw optiek?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 13:31:47 #240
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_130054829
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Welke onkosten heeft een thuiskapper? Stroom voor de tondeuse? Een beetje gel?

Kom, laten we elkaar geen mietje noemen en wees een beetje consequent.
hahaha jij gaat er van uit dat je daar heen gaat.
Er zijn er ook die gewoon met de auto ergens heen gaan , thuis valt veel te veel op omdat de buren kunnen praten :)
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_130054866
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:31 schreef RAVW het volgende:

[..]

hahaha jij gaat er van uit dat je daar heen gaat.
Er zijn er ook die gewoon met de auto ergens heen gaan , thuis valt veel te veel op omdat de buren kunnen praten :)
Ik ken meerdere kapsters die gewoon thuis klantjes ontvangen. Blijkbaar geen last van buren die hen erbij lappen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130054884
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Degene die hem inhuur vraagt of de klusser het zwart wil doen. En dat gebeurt heel vaak, kan ik je verzekeren. Hoe is de persoon die de klusser inhuurt dan niet fout in jouw optiek?
Netjes is het niet, maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen, de klusser kan ook "nee" zeggen natuurlijk. Het is als je de wet erop na slaat denk ik uitlokking, ook strafbaar, maar minder zwaar dan het plegen van het daadwerkelijke feit.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 14 augustus 2013 @ 13:35:47 #243
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_130054950
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik ken meerdere kapsters die gewoon thuis klantjes ontvangen. Blijkbaar geen last van buren die hen erbij lappen.
nee maar dat ligt er ook aan in welke buurt je woon en hoe of wat .

maar als ze van de belasting iemand laten posten is het wel lastig als je het thuis doet en veel sneller te bewijzen .
Terwijl je weg gaat naar iemand toe dan is dat vaak toch weer veel lastiger om dat te controleren
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_130054983
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:34 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Netjes is het niet, maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen, de klusser kan ook "nee" zeggen natuurlijk. Het is als je de wet erop na slaat denk ik uitlokking, ook strafbaar, maar minder zwaar dan het plegen van het daadwerkelijke feit.
Onderaan de streep komt het gewoon op hetzelfde neer, natuurlijk. Jij vraagt immers of diegene zwart wil werken omdat jij te beroerd bent om wat meer te lappen. Hoe ben jij dan niet fout?

Nogmaals, ik zie het probleem sowieso niet, maar wees op z'n minst een beetje consequent.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 13:38:05 #245
3542 Gia
User under construction
pi_130055026
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik ken meerdere kapsters die gewoon thuis klantjes ontvangen. Blijkbaar geen last van buren die hen erbij lappen.
Over het algemeen geven mensen een thuiskapster niet aan, wanneer de man gewoon een baan heeft. Zo ook de bijklussende schilder.
Maar als zij bijstand, of zelfs AOW ontvangen en vrouwlief verdient wat bij, dan is er toch eerder die afgunst.

Lekker allebei thuis zonder in te leveren op luxe. Dat steekt.
pi_130055056
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Onderaan de streep komt het gewoon op hetzelfde neer, natuurlijk. Jij vraagt immers of diegene zwart wil werken omdat jij te beroerd bent om wat meer te lappen. Hoe ben jij dan niet fout?

Nogmaals, ik zie het probleem sowieso niet, maar wees op z'n minst een beetje consequent.
Dat ben ik ook, als ik zeker weet dat iemand zwartwerkt geef ik hem aan, als hij dan zijn opdrachtgever er bij wil lappen moet hij dat zelf weten.

Ook al zeg je tegen je klusjesman "Ik wil dat je het zwart doet" weet je niet of hij het toch stiekem wel aan de belastingdienst opgeeft.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130055103
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:38 schreef Gia het volgende:

[..]

Over het algemeen geven mensen een thuiskapster niet aan, wanneer de man gewoon een baan heeft. Zo ook de bijklussende schilder.
Maar als zij bijstand, of zelfs AOW ontvangen en vrouwlief verdient wat bij, dan is er toch eerder die afgunst.

Lekker allebei thuis zonder in te leveren op luxe. Dat steekt.
Dat is het probleem he, die afgunst.

Mensen die de boel keihard flessen mogen wat mij betreft flink worden genaaid, en ik hoop dan ook dat de opsporingsinstantie zijn werk goed doet, maar ik vind het geen stijl om zelf anoniem te gaan lopen klikken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130055432
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Onderaan de streep komt het gewoon op hetzelfde neer, natuurlijk. Jij vraagt immers of diegene zwart wil werken omdat jij te beroerd bent om wat meer te lappen. Hoe ben jij dan niet fout?

Nogmaals, ik zie het probleem sowieso niet, maar wees op z'n minst een beetje consequent.
Maar die fietsendief die verkoopt die fiets ook, hij is dan ook niet strafbaar maar hij/zij die hem koopt? Of toch beiden?
pi_130055786
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:51 schreef nolamoetblijven het volgende:

[..]

Maar die fietsendief die verkoopt die fiets ook, hij is dan ook niet strafbaar maar hij/zij die hem koopt? Of toch beiden?
Beide.

En een bijstandsfraudeur of zwartwerker is eveneens fout. Ik vind het alleen min om dergelijke overtreders te verlinken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:03:21 #250
3542 Gia
User under construction
pi_130055822
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:40 schreef KoosVogels het volgende:

Dat is het probleem he, die afgunst.

Mensen die de boel keihard flessen mogen wat mij betreft flink worden genaaid, en ik hoop dan ook dat de opsporingsinstantie zijn werk goed doet, maar ik vind het geen stijl om zelf anoniem te gaan lopen klikken.
Mensen die de boel, willens en wetens, keihard flessen, mogen wmb er keihard bijgelapt worden.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:05:44 #251
3542 Gia
User under construction
pi_130055911
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:02 schreef KoosVogels het volgende:

Beide.

En een bijstandsfraudeur of zwartwerker is eveneens fout. Ik vind het alleen min om dergelijke overtreders te verlinken.
Je weet dat het overtreders zijn omdat je ze óf goed kent óf ze erover opscheppen.
In het laatste geval heb ik geen probleem met verklikken.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:06:57 #252
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_130055959
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
En een bijstandsfraudeur of zwartwerker is eveneens fout.
Dat is dan ook het enige dat telt. Aangeven die meuk.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_130056183
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat is dan ook het enige dat telt. Aangeven die meuk.
Hoppa! En bij voorkeur anoniem natuurlijk.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130056412
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:10 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Wellicht niet. Maar veel vinden de aanpak belangrijker dan de fraude ansich. Want stel je voor dat je per ongeluk iemand verkeerd bejegend. Bah, vies, iew. Dat past niet bij een verwijfde cultuur.
Klopt. Je zou zelf immers maar een keer in de situatie terecht komen dat je afhankelijk bent van een uitkering. Lijkt me een prima uitgangspunt.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:20:35 #255
3542 Gia
User under construction
pi_130056461
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:13 schreef KoosVogels het volgende:
Hoppa! En bij voorkeur anoniem natuurlijk.
De controleurs van deze instanties wonen meestal ook niet in dezelfde stad als hun 'slachtoffers', om ze te beschermen tegen wraakacties.
Dus, feitelijk ook min of meer anoniem.
pi_130056590
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:31 schreef Gia het volgende:
Punt is wel dat er wantrouwen ontstaat tussen mensen. En dat kan leiden tot burenruzies. Waarom verklikken mensen elkaar?
Ik denk dat afgunst een grote rol speelt. Als je zelf netjes werkt en maar net rond kunt komen en je buurman feest erop los met zijn bijstand en zwarte klusjes, dan snap ik die afgunst ook.
Over het algemeen verklikt men niet iemand met wie je een goeie band hebt.
Maar loopt zo iemand te pochen over zijn bijverdiensten en jou belachelijk te maken omdat je zo eerlijk bent, dan komen er gauw scheurtjes in zo'n goeie band.
Dit is een van de redenen waarom er de mogelijkheid is om anoniem je tips door te bellen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130056791
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat is dan ook het enige dat telt. Aangeven die meuk.
Van jou had ik niet anders verwacht.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:31:38 #258
104871 remlof
Europees federalist
pi_130056875
Krijg je een rijksdaalder per aangegeven bijstandstrekker die bijklust?
pi_130056947
quote:
9s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:31 schreef remlof het volgende:
Krijg je een rijksdaalder per aangegeven bijstandstrekker die bijklust?
Daar gaat eerst nog belasting vanaf.
pi_130057021
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:10 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Maar wel tegen het aangeven van fraude-plegers, dat is dan toch raar.
Nee. Ik ben tegen diefstal maar ook tegen rechercheurs die verdachten mishandelen.

Disclaimer: het is maar een voorbeeld.
pi_130057038
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:10 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Wellicht niet. Maar veel vinden de aanpak belangrijker dan de fraude ansich. Want stel je voor dat je per ongeluk iemand verkeerd bejegend. Bah, vies, iew. Dat past niet bij een verwijfde cultuur.
Koos heeft in post# 155 al aangegeven dat hij klikken een grotere misdaad vind dan bijstandsfraude.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130057153
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Koos heeft in post# 155 al aangegeven dat hij klikken een grotere misdaad vind dan bijstandsfraude.
Heb jij zin om valselijk beschuldigd te worden door een zogenaamde hardwerkende Henk?
pi_130057176
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:20 schreef Gia het volgende:

[..]

De controleurs van deze instanties wonen meestal ook niet in dezelfde stad als hun 'slachtoffers', om ze te beschermen tegen wraakacties.
Dus, feitelijk ook min of meer anoniem.
Als je gewoon werk doet, is er natuurlijk geen sprake van geklik.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130057196
quote:
9s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:31 schreef remlof het volgende:
Krijg je een rijksdaalder per aangegeven bijstandstrekker die bijklust?
Nee, maar jouw gemeente bespaard daardoor heel wat meer op teruggevorderde bijstand en minder bijstand die ze uit hoeven keren. Uit dat voorbeeld dat in dit topic is berekent kwam het er op neer dat je als persoon zelf wel wat meer bespaard dan een rijksdaalder.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130057216
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:19 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Klopt. Je zou zelf immers maar een keer in de situatie terecht komen dat je afhankelijk bent van een uitkering. Lijkt me een prima uitgangspunt.
3-voud vindt het verklikken van mensen een teken van mannelijkheid. Althans, dat niet doen vindt hij verwijfd.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130057265
quote:
9s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:40 schreef Specularium het volgende:

[..]

Heb jij zin om valselijk beschuldigd te worden door een zogenaamde hardwerkende Henk?
Dan zou zo'n opsporingsambtenaar nog tijdens het telefoontje op zijn scherm kijken en zien dat ik geen enkele uitkering ontvang.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130057288
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nee, maar jouw gemeente bespaard daardoor heel wat meer op teruggevorderde bijstand en minder bijstand die ze uit hoeven keren. Uit dat voorbeeld dat in dit topic is berekent kwam het er op neer dat je als persoon zelf wel wat meer bespaard dan een rijksdaalder.
En toch blijven de gemeentelijke belastingen stijgen? Waar blijft dat geld dan?
pi_130057315
quote:
5s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:43 schreef sig000 het volgende:

[..]

En toch blijven de gemeentelijke belastingen stijgen? Waar blijft dat geld dan?
Nieuw Cultuurpaleis
pi_130057333
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dan zou zo'n opsporingsambtenaar nog tijdens het telefoontje op zijn scherm kijken en zien dat ik geen enkele uitkering ontvang.
Dat is het punt natuurlijk niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:45:02 #270
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_130057341
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:20 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat lijken me nogal loze woorden. Intensieve fraudebestrijding kost immers ook genoeg geld dus of de maatschappij er per saldo echt beter op wordt is nog maar de vraag.
Het scheelt de maatschappij miljoenen.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_130057401
quote:
5s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:43 schreef sig000 het volgende:

[..]

En toch blijven de gemeentelijke belastingen stijgen? Waar blijft dat geld dan?
Denk je dat dit de enige kostenpost is waar een gemeente mee te maken krijgt?
Nijmegen haalde per saldo alleen al een miljoen op met klikken. Deden ze dat niet dat waren die belastingen nog hoger.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130057402
is dat zo.. dacht dat de kosten van de opsporingsambtenaren enz.. hoger waren dan het teruggevorderde geld ?
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:46:48 #273
3542 Gia
User under construction
pi_130057416
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als je gewoon werk doet, is er natuurlijk geen sprake van geklik.
Maakt er de wraakgevoelens niet minder om, zowel tov de controleur als tov de verklikker. Als één van beide niet anoniem kan zijn, is geweld slechts een kwestie van tijd.
pi_130057483
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:46 schreef arjan1212 het volgende:
is dat zo.. dacht dat de kosten van de opsporingsambtenaren enz.. hoger waren dan het teruggevorderde geld ?
Lees maar terug in dit topic, het wordt helemaal netjes uitgerekend. Een stad als Nijmegen gaat er al een miljoen op vooruit.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_130057619
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:36 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee. Ik ben tegen diefstal maar ook tegen rechercheurs die verdachten mishandelen.

Disclaimer: het is maar een voorbeeld.
Aangifte doen = mishandelen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130057750
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:05 schreef Gia het volgende:

[..]

Je weet dat het overtreders zijn omdat je ze óf goed kent óf ze erover opscheppen.
In het laatste geval heb ik geen probleem met verklikken.
Jullie vinden dus niet de fraude maar het opscheppen verkeerd. Ok, duidelijk.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:55:48 #277
3542 Gia
User under construction
pi_130057756
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:46 schreef arjan1212 het volgende:
is dat zo.. dacht dat de kosten van de opsporingsambtenaren enz.. hoger waren dan het teruggevorderde geld ?
Ik hoor weleens over terugvorderingen van 30.000 euro. Eén geval.
Daar kun je bijna een jaarlang een controleur van betalen.

Sowieso is het hier de gestapo niet.
Als iemand bijv, klikt dat persoon x stiekem samenwoont, dan krijgt die persoon eerst een formulier om eventuele wijzigingen door te geven.
Stuurt hij/zij dit niet terug, omdat 'er geen wijzigingen zijn', dan kan een controlebezoek plaats vinden. Een weekje posten is soms al genoeg.
Met controles op zwartwerken komt men al een heel eind door belastinggegevens naast elkaar te leggen.

Stel je verhoogt je hypotheek om je huis te verbouwen. Dan blijft de rente aftrekbaar.
De belastingdienst kán dan facturen opvragen van die verbouwing.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:02:00 #278
3542 Gia
User under construction
pi_130057958
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:55 schreef nolamoetblijven het volgende:
Jullie vinden dus niet de fraude maar het opscheppen verkeerd. Ok, duidelijk.
Iemand die fraudeert omdat hij buiten zijn schuld werkloos is, en niet meer aan een baan kan komen, vanwege zijn gezondheid, verdient een habbekrats bij met 'vriendendiensten'. Genoeg om het hoofd boven water te houden.

Die geef ik echt niet aan.

Iemand die fraudeert met bijstand door stiekem samen te wonen, huurhuis onder verhuurt en daarbij ook nog zo'n 3000 per maand, zwart, bijverdient en dit lachend op een feestje loopt te verkondigen zal ik veel eerder aangeven.
  † In Memoriam † woensdag 14 augustus 2013 @ 15:03:15 #279
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_130058000
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:19 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Klopt. Je zou zelf immers maar een keer in de situatie terecht komen dat je afhankelijk bent van een uitkering. Lijkt me een prima uitgangspunt.
Beschuldigingen krijgen zou ik niet wakker van liggen. Dat kun je aanvechten.
Maar jou is dat te veel dus. De schaamte overleef je niet enzo.

Wijf.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:04:29 #280
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_130058042
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik hoor weleens over terugvorderingen van 30.000 euro. Eén geval.
Daar kun je bijna een jaarlang een controleur van betalen.
Dat is dan wel een héél goedkope "controleur". :D

Maar, elke bijstandsklant kost per jaar gemiddeld 14.000 euro aan uitkering. Dus dan hebben we het niet over kosten die daar nog bij komen (ambtenaren, reïntegratie, etc etc etc).
Het rekenvoorbeeld van de gemeente Enschede is best conservatief (hoge kosten).
Mijn ervaring is dat het zo'n beetje (netto) het viervoudige oplevert van wat het kost (ik bereken o.a. dat soort cijfers voor mijn werk).
Stel een SR kost 60K per jaar, en die houdt er per jaar 5 buiten, dan heeft ie zichzelf terugverdiend. En, serieus, een SR houdt er echt wel meer buiten per jaar.
Ik zou wel durven stellen dat als je álle aanvragen voor bijstand écht zou controleren op rechtmatigheid, dat je dan over een paar jaar van je probleem af bent qua kosten. Dan kun je iedereen die het echt nodig heeft van een nette uitkering voorzien.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:05:18 #281
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_130058063
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Iemand die fraudeert omdat hij buiten zijn schuld werkloos is, en niet meer aan een baan kan komen, vanwege zijn gezondheid, verdient een habbekrats bij met 'vriendendiensten'. Genoeg om het hoofd boven water te houden.
Die fraudeert net zo goed.
Je geeft overigens niemand aan, je doet een (anonieme) melding.
Zou jij toch moeten weten ;)
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_130058133
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:03 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Beschuldigingen krijgen zou ik niet wakker van liggen. Dat kun je aanvechten.
Maar jou is dat te veel dus. De schaamte overleef je niet enzo.

Wijf.
Wees dan een vent en spreek de fraudeur aan op zijn gedrag in plaats hem anoniem te naaien.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:18:54 #283
3542 Gia
User under construction
pi_130058489
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:05 schreef jajablahblah het volgende:
Zou jij toch moeten weten ;)
Nee, hoezo zou ik dat moeten weten?

In de volksmond noemt men 'verklikken' ook wel 'aangeven'. Ja, het is een 'melding'. Boeien, je weet wat ik bedoel.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:20:36 #284
3542 Gia
User under construction
pi_130058552
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wees dan een vent en spreek de fraudeur aan op zijn gedrag in plaats hem anoniem te naaien.
Hè, die lacht je recht in je gezicht uit. En als je dan nog een melding doet, weet hij je te vinden. Daar knapt de buurt van op.
pi_130058644
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Hè, die lacht je recht in je gezicht uit. En als je dan nog een melding doet, weet hij je te vinden. Daar knapt de buurt van op.
Ik heb begrepen dat 3-voud een grote vent is, dus dat maakt niet uit.

Ik ga sowieso niet iemand op z'n frauduleuze gedrag aanspreken en hem al helemaal niet verlinken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  † In Memoriam † woensdag 14 augustus 2013 @ 15:24:30 #286
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_130058668
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wees dan een vent en spreek de fraudeur aan op zijn gedrag in plaats hem anoniem te naaien.
Denken dat dit echt helpt.
Dit is toch wel de mooiste van vandaag _O-
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  † In Memoriam † woensdag 14 augustus 2013 @ 15:25:13 #287
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_130058692
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:23 schreef KoosVogels het volgende:

Ik ga sowieso niet iemand op z'n frauduleuze gedrag aanspreken en hem al helemaal niet verlinken.
Dat heb je al ik meen al 66x verteld hier. Voegt het nog wat toe denk je?
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_130058738
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:24 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Denken dat dit echt helpt.
Dit is toch wel de mooiste van vandaag _O-
Waarschijnlijk niet nee, maar dan ben je in ieder geval geen achterbakse lafbek als je hem daarna er alsnog bijlapt. Of wijf, zoals jij het steevast noemt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:26:48 #289
104871 remlof
Europees federalist
pi_130058742
3-voud zou z'n eigen broer nog aangeven.
  † In Memoriam † woensdag 14 augustus 2013 @ 15:28:02 #290
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_130058777
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:26 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet nee, maar dan ben je in ieder geval geen achterbakse lafbek als je hem daarna er alsnog bijlapt. Of wijf, zoals jij het steevast noemt.
Je haalt zaken door elkaar. Erbij lappen heb ik niet als wijf bestempeld.

quote:
15s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:26 schreef remlof het volgende:
3-voud zou z'n eigen broer nog aangeven.
Rustig knul. Verder niks bezeerd?
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:29:00 #291
104871 remlof
Europees federalist
pi_130058803
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:28 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Rustig knul. Verder niks bezeerd?
Nee, zelfs mijn geweten is schoon.
pi_130058806
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:28 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Je haalt zaken door elkaar. Erbij lappen heb ik niet als wijf bestempeld.
Nee, iemand er niet bijlappen heb je verwijfd genoemd. Dat terwijl klikken de ultieme laffe daad is, maar goed.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  † In Memoriam † woensdag 14 augustus 2013 @ 15:29:50 #293
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_130058826
quote:
7s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:29 schreef remlof het volgende:

[..]

Nee, zelfs mijn geweten is schoon.
Het graf van Pim ook. Die pis je elk jaar schoon of zoiets...
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_130058833
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:04 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Ik zou wel durven stellen dat als je álle aanvragen voor bijstand écht zou controleren op rechtmatigheid, dat je dan over een paar jaar van je probleem af bent qua kosten. Dan kun je iedereen die het echt nodig heeft van een nette uitkering voorzien.
Wat dat betreft kan je inderdaad beter intensiever een aanvraag controleren en daarna vaker de uitkeringsgerechtigde willen 'zien'. Ik vermoed dat dat toch wel enigzins preventief tegen fraude werkt.

Je ziet de klant vaker, je hebt meer inzicht in diens probleem m.b.t werk vinden. Je kan sneller inspelen op eventueel te verwachten problemen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_130058837
quote:
15s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:26 schreef remlof het volgende:
3-voud zou z'n eigen broer nog aangeven.
Als je tipt dan moet je het ook consequent doen.
  † In Memoriam † woensdag 14 augustus 2013 @ 15:30:38 #296
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_130058861
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, iemand er niet bijlappen heb je verwijfd genoemd. Dat terwijl klikken de ultieme laffe daad is, maar goed.
Vind ik niet. Maar goed.
Dat is nu 70x. Doe je dat bewust om de discussie snel vol te plempen zodat het uit het oog van de rest verdwijnt?
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_130058905
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:30 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Vind ik niet. Maar goed.
Dat is nu 70x. Doe je dat bewust om de discussie snel vol te plempen zodat het uit het oog van de rest verdwijnt?
Word jij nou nooit moe van jezelf? Altijd maar overhoop liggen met je mede-users omdat iedereen schijt op je 'discussie-techniek'.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:33:01 #298
321876 Cherna
Fuck the System
pi_130058941
Dit soort vorm van klikken is bizar. Fraude dient bestreden te worden door aangestelde personen. Het aantal kliklijnen in dit land neemt extreme vormen aan.
Maar als deze NSBers nu iemand zwart de toko laten verbouwen hoor je ze niet. De hypocrieten.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:33:58 #299
104871 remlof
Europees federalist
pi_130058966
quote:
12s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:33 schreef Cherna het volgende:
Dit soort vorm van klikken is bizar. Fraude dient bestreden te worden door aangestelde personen. Het aantal kliklijnen in dit land neemt extreme vormen aan.
Maar als deze NSBers nu iemand zwart de toko laten verbouwen hoor je ze niet. De hypocrieten.
Exact. Gelukkig betaalt 3-voud altijd gewoon de volle mep.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:34:06 #300
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130058969
Sociale Diensten zouden fraudeonderzoek gewoon moeten uitbesteden, win win situatie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130059005
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Sociale Diensten zouden fraudeonderzoek gewoon moeten uitbesteden, win win situatie.
Uitkeringstrekkers laten posten bij de woningen van vermeende fraudeurs. Mooi reïntegratie traject.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')