quote:
Op zondag 8 maart 2009 18:14 schreef SeLang het volgende:[..]
* Meldt
Er wordt weliswaar geld 'geprint' maar dat komt niet in omloop omdat banken dit linksom of rechtsom gewoon gebruiken om hun balans te versterken. Hetzelfde geldt voor consumenten: als ze extra geld in hun zak krijgen dan wordt dat per saldo gebruikt om schulden af te lossen of om te sparen, niet om spulletjes te kopen. Zelfs in de USA zie je nu voor het eerst sinds tijden de spaarquote weer toenemen. Consumenten en banken hebben hun lesje geleerd.
Daarnaast gaat de vernietiging van credit (via afschrijvingen) momenteel gewoon sneller dan de FED en de BOE kunnen printen. Per saldo (nog) geen inflatie risico.
Het inflatierisico ontstaat pas als de economie weer verbetert en de centrale banken de geldhoeveelheid niet snel gaan terug verkleinen voordat het daadwerkelijk in omloop komt. Maar ikzelf twijfel er aan of ze inderdaad de ballen hebben om de rente dan fors te verhogen, want dat betekent waarschijnlijk een hernieuwde bearmarket in aandelen en huizen.
Overigens heeft geld printen en bailouts in Japan ook niet tot inflatie geleid, maar wel tot een astronomische staatsschuld. Gevoelsmatig denk ik echter dat de huidige crisis anders gaat lopen en het hier wel tot flinke inflatie gaat leiden (uiteindelijk). Dit vanwege het verschil in volksaard. Maar niemand weet het dus het is een pure gok.
Precies zoals ik het ook al de hele tijd zie.

En er is tot op heden nog weinig veranderd om van deze visie af te wijken. Mensen worden ongeduldig ("wanneer komt die deflatie nou eindelijk eens?"

), maar ze realiseren zich niet hoe langzaam zo'n crisis gaat. Het is een sterk vertraagd dominoëffect, waarvan de gevolgen echt niet van de ene op de andere dag meteen zichtbaar zijn.
Dat is trouwens ook de reden dat ik weinig vertrouwen heb in de voorspellingen van politici en sommigen hier dat het dit kalenderjaar alweer sterk aan zal trekken. In mijn ogen betreft het hier vooral wensdenken. Als het al gebeurt, dan zal het niet structureel zijn, maar hooguit een tijdelijke opleving.
We zitten momenteel nog midden in de kredietcrisis, elke paar dagen is er wel weer ergens ter wereld een bailout voor een financiële instelling. Het ergste voor de algemene economie moet duidelijk nog komen.