We hebben het hier over oude consoles, computers en andere oude coole dingen.
Hoe kom je er aan en hoe repareer je ze? Heb je een probleem? Lees dan eerst de vorige vier delen door (of gebruik de handige hyperlinks die zodirect volgen).
Mocht het daar niet in staan, of wil je het toch zeker weten, stel gerust je vraag. Mocht je je nieuwe collectie aan ons willen showen, geen probleem (zolang het geen onwijze lijsten zijn, houd het beperkt tot de highlights!)! En van echt stoere dingen willen we natuurlijk een foto!
Het enige wat niet zo gewaardeerd word is vragen wat een Nintendootje nou nog waard is. Die vraag kun je het beste voor jezelf bepalen. Wat heb je er voor over, of wat wil je er voor hebben. Wil je het uberhaubt wel kwijt (we zien hier VEEL users die SPIJT hebben dat ze hun NES verkocht hebben...)?
Specifieke spel vragen kunnen ook in de topics voor de bijbehorende console, hier graag meer de technische vragen.
Verder gewoon relaxed ouwehoeren met een beetje retro sfeertje enzo.
De vorige delen:
centraal verzamel en reperatie topic
Centraal verzamel & reperatie topic II
Centraal Verzamel & Reparatie Topic III
Centraal Verzamel en Reparatie topic, deel 4
Centraal Verzamel en Reparatie Topic, deel 5!
Reparatie en schoonmaak tips uit de topics:
Algemene reparatietips
Algemene reparatietips voor Cartridge systemen, en de NES8bit
Gamepads fixen
Vervangingsvoedingen en kabels diverse systemen
Zelf een Game-Bit schroevendraaier maken tbv NES/GB enz games
Batterij vervangen in NES games
Lexie heeft z'n NES universeel gemaakt dankzij onze tips!
Tag-Speedy's schoonmaaktips voor behuizingen
Wunks tip voor het reinigen van cartridges
En hier ontstond de spelfout in de topicnaam...:P
SNES unlocken blijft een lastig iets. Doe het niet, en koop een converter!
Spellen doen het niet op de NES als de cart te ver er in gedrukt wordt
Als je NES echt hopeloos is kun je deze kopen, maar vaak kun je je eigen connector weer OK maken!
Lexie's NES schoonmaak methode (buitenkant)
Een heel verhaal over PAL protection op de SNES
Link naar tutorial over GameBit schroevendraaiers
Link naar PS/2 Laser callibratie
De "ultieme" manier om cartridges te reinigen, volgens Khadgar
Saturn unlocken
Diverse regiolocks uit schakelen. Legale importmods!
Glasvezelstiftje om printconnectoren te reinigen
MegaCD import spelen
RetepV's heersende tip voor reparatie
Heel korte uitleg waarom het spel wel goed loopt maar het beeld soms kut is op een NES
Pinout Megadrive AV kabel
Mooie uitleg doe het zelf RGB kabel
Doe het zelf GameBit
RetepV patst met z'n collectie LCD games
VirtuaBoy probleempje
RetepV's eerste Virtuaboy tip
Oh en hier alsjeblieft niet zeiken over warez, modchips en dergelijke. Pronken met een romset is niet cool, wij hebben er toch meer
Leuke links uit de topics met onder andere veel verzamelingen en grappige dingen:
Een Nes Advantage stick
Khadgar's zoektocht naar een Vectrex is nog niet voorbij. Verkoop hem!
De gouden Ebay regel
Tag-Speedy's collectie
Speedy's kamer
Khadgar's tijdelijke testopstelling voor arcade games
En dit zijn nou ECHTE games :P
Begin Powerglove IA
The_Great_Cornholio vind het contrast knopje op de GameGear :P
Een remake van de Atari 2600 in een joystick!
Wunk filosofeert over de levensduur van moderne consoles
Overzicht Atari 2600's
Plaatje NES Toploader (NES2)
[Dit bericht is gewijzigd door Khadgar op 10-09-2003 14:23]
quote:Eigenlijk wel... Ik drukte te snel op invoeren.
Op woensdag 10 september 2003 14:23 schreef Strolie75 het volgende:
Moet er niet deel 6 achter?
deze werken dus niet
allemaal gekoscht in 1 koop voor 17,50
vriendenprijsje dus
maarja ze heeft van te voren verteld dat ze het op haar nes niet deden
maar volgens mij zijn ze gewoon PAL
ik denk ja ik koop ze maar want de connectoren zullen wel smerig zijn
mar datwas niet het geval.
na het openschroeven zach ik ook niks merkwaardigs er stond wel PAL op de chippies.dus ik denk niet dat het dan NTSC spellen zijn.
Ik weet gewoon niet wat het probleem is
iemand die me kan helpen?
Die wil ik ook
ik ben dus gaan knutselen en heb de megadrive joypad opengeschroefd met een normale kruiskop schroevendraaier (dus geen gamebit voor nodig)
Als je de joystick open schroeft zie je dus 3 ronde connectoren zitten op de achterkant van de printplaat voor de A,B en C knoppen.
Rag deze helemaal schoon met een wattenstaafje en gedenatureerde alchohol en een paar wattenstaafjes.(sta er trouwens niet gek van te kijken als je meerdere wattenstaafjes nodig hebt)
bij mij warendeze connectoren zelfs een beetje aan het roesten en had ik wel 5 wattenstaafjes nodig.
heb je dit gedaan schroef de joypad dan weer dicht met 3 schroefjes en test even of hij het weer helemaal naar behoren doet.
doet de joypad het maar voor 80% of minder en reageren bepaalde knop(pen) niet of niet goed genoeg
dan is er plan B
Schroef de joypad weer open.
onder de printplaat van de pad zie je 3 rubberen cirkeltjes liggen in de A,B en C haal deze eruit en pak een schaar en papier.
knip een strookje papier af en vouw dit dubbel.niet te dik !!!!!
leg dit onder de knop welke niet goed meer functioneerde en leg het cirkelvormige rubbertje er weer bovenop.
schroef de joypad weer dicht en voila
je controller houd het weer een poosje uit.
ik heb dit gedaan met enkele megadrive controllers maar dit zal wel bij veel controllers het geval zijn.
quote:ok..
Op woensdag 10 september 2003 16:59 schreef Notorious_Roy het volgende:
Is hetzelfde. Alleen als de scart RGB heeft is de kwaliteit beter.
ik wil namelijk de AV out van de Megadrive 1 op een scart of s-video aansluiten en dan het geluid van de Mega cd op de scart aansluiten.
Je hebt van die scartblokjes waar je een s-video in kunt doen + een paar tulp stekkers, maar als scart beter is dan s-video dan ga ik die tulpstekkers ook aansluiten op zo'n scartstekker (dus RGB rechtstreeks uit de AV van de megadrive + stereo van de mega cd)
quote:Tulpstekkers op een SCART stekker? Da's geen RGB. Voor RGB + audio + schakelsignaal aan een SCART stekker heb je 7 draden nodig, in jouw geval 7 tulpstekkers. Ik geloof nooit dat er 7 tulpstekkers op een SCART kabel passen
Op woensdag 10 september 2003 17:04 schreef HeyFreak het volgende:
Je hebt van die scartblokjes waar je een s-video in kunt doen + een paar tulp stekkers, maar als scart beter is dan s-video dan ga ik die tulpstekkers ook aansluiten op zo'n scartstekker (dus RGB rechtstreeks uit de AV van de megadrive + stereo van de mega cd)
* RGB staat voor Red-Green-Blue, dus gescheiden kleuren. Dan heb je minimaal 5 draden nodig in je kabel : Rood, Groen, Blauw, Composite Sync, Aarde. Vaak is de Composite Synchronisatie (CSYNC) nog gesplitst in Horizontale Sync (HSYNC) en Verticala Sync (VSYNC).
* S-VHS = Y/C = Luminantie/Chrominantie, dus gescheiden beeld- en kleurinformatie. Hier heb je minimaal 3 draden nodig: Y, C en Aarde. Luminantie (Y) is de lichtinformatie per pixel, dit is de volledige beeldinformatie (inclusief SYNC signalen), maar zonder kleur. Je krijgt er dus een zwart/wit beeld mee. Chrominantie (C) is de kleurinformatie. Meestal levert Chrominantie geen beeld op omdat er geen SYNC signalen in verwerkt zijn. Maar ik merk dat bij de TV-OUT van veel videokaarten (bijvoorbeeld mijn GF4 Ti.4200) de SYNC signalen er wel in zitten. Het verloopstekkertje van S-VHS naar CVBS dat je er bij krijgt verbind de C van de S-VHS stekker door.
* FBAS = CVBS = AV = Color/Video Blanking System. alle beeldinformatie in één signaal opgesloten. Je hebt minimaal 2 draden nodig, CVBS en Aarde. In feite is het een combinatie van de Y en de C component van het S-VHS signaal. Dit is een 'lossy' combinatie (er wordt informatie weggegooid, zoals bij JPEG ook gebeurd), wat verklaart waarom S-VHS beter is dan CVBS.
Dit even ter verduidelijking voor mensen die de verschillen niet helemaal weten.
Om jouw Sega RGB kabel goed aan de praat te krijgen zul je ook nog een weerstandje tussen de +5V (5 VDC) van de Sega connector en pin 16 op de SCART connector moeten solderen. Volgens mij moet deze weerstand 68ohm zijn voor 5V, mogelijk ietsje lager.
quote:Nee, geen weerstandjes. Tenzij het om digitale RGB gaat (zoals bij een EGA kaart), maar die Sega heeft gewoon analoog RGB out. Als je zeker wilt zijn dat je niks kapot maakt, moet je er voor zorgen dat je de kabel alleen insteekt en losmaakt als alles uit staat. Maar in 99% van de gevallen zijn de aansluitingen gebufferd (zou wel heel goedkoop zijn als dat niet zo is) en kunnen ze wel wat hebben.
Op woensdag 10 september 2003 17:16 schreef HeyFreak het volgende:
truwens, kan ik dat zomaar doen? De A/V out van de megadrive rechtstreeks in de scart van m'n tv doen? moeten er geen weerstandjes tussen oid?
quote:
Om jouw Sega RGB kabel goed aan de praat te krijgen zul je ook nog een weerstandje tussen de +5V (5 VDC) van de Sega connector en pin 16 op de SCART connector moeten solderen. Volgens mij moet deze weerstand 68ohm zijn voor 5V, mogelijk ietsje lager.
quote:Dus als ik van Megadrive A/V-out naar s-video (zo'n ronde met 4 pennetjes, alleen voor beeld) ga dan moeten er wel weerstandjes tussen en als ik van A/V-out naar scart ga niet?
Nee, geen weerstandjes. Tenzij het om digitale RGB gaat (zoals bij een EGA kaart), maar die Sega heeft gewoon analoog RGB out. Als je zeker wilt zijn dat je niks kapot maakt, moet je er voor zorgen dat je de kabel alleen insteekt en losmaakt als alles uit staat. Maar in 99% van de gevallen zijn de aansluitingen gebufferd (zou wel heel goedkoop zijn als dat niet zo is) en kunnen ze wel wat hebben.
quote:megadrive heeft geen Svideo, jongen. Jij moet dus gewoon Composite video of RGB gebruiken.
Op woensdag 10 september 2003 17:51 schreef HeyFreak het volgende:
ehm...
[..]
[..]Dus als ik van Megadrive A/V-out naar s-video (zo'n ronde met 4 pennetjes, alleen voor beeld) ga dan moeten er wel weerstandjes tussen en als ik van A/V-out naar scart ga niet?
quote:Dan maar naar scart
Op woensdag 10 september 2003 23:18 schreef Khadgar het volgende:[..]
megadrive heeft geen Svideo, jongen. Jij moet dus gewoon Composite video of RGB gebruiken.
dus ik heb dan geen weerstandjes nodig...
Ik heb ondertussen ook een behuizing gevonden die ik ga bewerken zodat hij er helemaal mooi in past.
Ook heb ik m'n probleem met Vanguard in theorie opgelost. Het probleem is dat de achtergrond niet weergegeven word. Aan de hand van de Memory Map heb ik dit getraceerd naar een bepaald adresgebied en op het schema heb ik de adresdecoder en nog 2 andere ic's gevonden die dit allemaal regelen. Dus zodra de logic analyser klaar is kan ik beginnen met meten!
quote:Nee, je leest niet goed. Pin 16 op de SCART connector is een schakelsignaal. Als je daar 0-0,4V op zet, zal de TV de CVBS ingangen op de SCART gebruiken. Als je daar 1-3V op zet, zal de TV de RGB ingangen op de SCART gebruiken. Je schakelt er dus de SCART ingang mee om van CVBS naar RGB. Als je dat niet doet, krijg je in het geval je de RGB draadjes had aangesloten simpelweg een zwart beeld te zien.
Op woensdag 10 september 2003 17:51 schreef HeyFreak het volgende:
Dus als ik van Megadrive A/V-out naar s-video (zo'n ronde met 4 pennetjes, alleen voor beeld) ga dan moeten er wel weerstandjes tussen en als ik van A/V-out naar scart ga niet?
Goed, ik zal mijn ASCII art eens ophalen .
code:Nog even: CVBS = Color Video Blanking System = Comp(osite) Video*CVBS* SEGA MD1 SCART
2 Comp. video ------> Comp. video in 20
6 Audio mono ------> Audio in left/mono 6
4 Ground ----+-> Comp video ground 17
+-> Audio ground 4
+-> Blanking signal 16
code:Het weerstandje moet zo dicht mogelijk bij de SCART connector. Dus gewoon de ene kant van het weerstandje in de SCART connector aan pin 16 solderen en het draadje aan de andere kant van het weerstandje.*RGB* SEGA MD1 SCART
7 Red ------> RGB Red in 15
3 Green ------> RGB Green in 11
8 Blue ------> RGB Blue in 7
1 Sync ------> Comp. video in 20
6 Audio mono ------> Audio in left/mono 6
4 Ground ----+-> Comp video ground 17
+-> RGB ground Red 13
+-> RGB ground Green 9
+-> RGB ground Blue 5
+-> Audio ground 4
5 5VDC --/\/-> Blanking signal 16
68ohm--/\/-> = draadje met een weerstandje erin.
Voor de MD2 is het hetzelfde, allen zijn de connector en de pinnen anders. Ook heb je Stereo links en rechts, die sluit je als volgt aan:
code:Natuurlijk sluit je de 'Audio Mono' van de Sega dan NIET aan. En voor de MD2 moet je natuurlijk ook even de juiste pin nummers voor de andere signalen opzoeken (zie hier: Centraal Verzamel en Reparatie Topic, deel 5!). Voor de rest blijft het allemaal hetzelfde.8 Stereo L ------> Audio in left/mono 6
9 Stereo R ------> Audio in right 2
Dit geldt trouwens voor alle kabels van alle spelcomputers of computers of wat dan ook. De signaalnamen blijven in grote lijnen hetzelfde, alleen de pinouts van de connectors op de spelcomputers zijn altijd wel anders.
Als er alleen 12VDC op een connector zit i.p.v. 5VDC, dan wordt het weerstandje 150ohm in plaats van 68ohm.
Het enige dat nog echt problemen kan opleveren is het SYNC signaal. Op de meeste (spel)computers is dit Composite SYNC (CSYNC), maar op sommige (spel)computers is het nog eens gescheiden in Horizontale SYNC (HSYNC) en Verticale SYNC (VSYNC). Dat is een probleem want je kunt vanuit VSYNC en HSYNC alleen met een klein stukje electronica een CSYNC maken, en SCART werkt helaas alleen met CSYNC. Hier vindt je meer en gedetailleerdere info over het combineren van HSYNC en VSYNC tot CSYNC (en nog meer interessante dingen): http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2rgbs.html.
Edit:
Plaatje van een SYNC combiner circuit (plaatje van http://www.hut.fi/Misc/Electronics):
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 11-09-2003 12:56]
Ik ga me zo'n RGB kabeltje in elkaar flanzen en dan
En ipv de mono van de MD1 wil ik de stereo van de Mega CD op de scartkabel aansluiten dmv tulpkabels (dus audio wordt tulp > scart).
Die tulpkabels moet ik dan aansluiten op:
1 Audio Out Right
2 Audio In Right
3 Audio Out Left
6 Audio In Left + Mono
wat doe ik dan met pin 4? (Ground audio)
quote:Audio Out Right en Audio Out Left zijn de Audio Out vanuit de TV, dus die moet je natuurlijk NIET aansluiten. Tenzij de MCD een Audio In heeft waar een externe bron op aangesloten kan worden, maar volgens mij zit die er niet op. Ik zie ook niet in waarom je het geluid van de TV naar de MCD zou voeren
[b]Op donderdag 11 september 2003 12:51 schreef HeyFreak Die tulpkabels moet ik dan aansluiten op:1 Audio Out Right
2 Audio In Right
3 Audio Out Left
6 Audio In Left + Mono
quote:Audio Ground sluit je aan op Ground op de MD. Dus pen 4 op de MD1 connector, of de Shield op de MD2 connector. De Shield is de metalen ring die om de connector heen zit.
wat doe ik dan met pin 4? (Ground audio)
Oeps. Pen 4 Audio Ground sluit je aan op de Shield (de buitenste rand) van de tulp connectors. Een Tulp connector heeft twee aansluitingen, de middelste pen en de Shield. De middelste pen is het signaal (Audio Left of Audio Right), de Shield is altijd Ground. Dus in de SCART connector zorg je dat de beide Shields van de Tulp connectoren aan elkaar gesoldeerd zijn en die soldeer je dan weer aan pen 4 in de SCART connector.
Let ook altijd op dat je netjes soldeert zodat de ongeisoleerde stukken van draadjes niet tegen de shield aan kunnen komen. Eventueel een stukje plakband of isolatietape om de draadjes heen.
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 11-09-2003 13:09]
quote:oh, ik dacht ff dat audio out zeg maar de - was, maar da's dus niet zo (en eigenlijk ook best logisch nu je het zegt
Op donderdag 11 september 2003 13:03 schreef RetepV het volgende:[..]
Audio Out Right en Audio Out Left zijn de Audio Out vanuit de TV, dus die moet je natuurlijk NIET aansluiten. Tenzij de MCD een Audio In heeft waar een externe bron op aangesloten kan worden, maar volgens mij zit die er niet op. Ik zie ook niet in waarom je het geluid van de TV naar de MCD zou voeren
. Je hebt dus alleen pen 2 en 6 nodig.
[..]Audio Ground sluit je aan op Ground op de MD. Dus pen 4 op de MD1 connector, of de Shield op de MD2 connector. De Shield is de metalen ring die om de connector heen zit.
Oeps. Pen 4 Audio Ground sluit je aan op de Shield (de buitenste rand) van de tulp connectors. Van beide kabels sluit je
Let ook altijd op dat je netjes soldeert zodat de ongeisoleerde stukken van draadjes niet tegen de shield aan kunnen komen. Eventueel een stukje plakband of isolatietape om de draadjes heen.
mooi zo!, Nog een paar dagen wachten op mijn mega cd en ik kan aan de slag
Ik heb net dus mijn mega cd binnen gekregen, en de boel aangesloten en nu heb ik een irritante gezoem in m'n geluid zitten...
Het zit zowel in de rf-out als in de hoofdtelefoon van de megadrive 1.
Hoe komt dit? Het is een hele tijd geleden dat ik voor het laatst met m'n megadrive in de weer geweest ben dus ik weet niet sinds wanner dit is...
Ik heb onlangs nog nieuwe 3rd party megadrive adapters gekocht, maar het lijkt me toch sterk dat dit door die adapters komt. (zijn sowieso gelijkstroom dus dat gezoem kan daar niet van komen)
Ik heb ook nog een andere megadrive geprobeerd, losgekoppeld van de mega cd en die heeft het zelfde probleem.
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |